• Reneeke2
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01-2021
De Mac kon toch niet alles wat we wilden dus besloot ik maar via bootcamp Windows te gaan instaleren.

Ergens is er iets fout gegaan, waarschijnlijk heeft het gebrek aan een eject knop me de das om gedaan en heb ik een verse Windows over Mac OS geschreven bij de tweede boot.

Na lang priegelen (pasje de schijf laten tegenhouden, dan gooit hij de schijf er uiteindelijk uit) kreeg ik de windows installatie schijf eruit. Helaas bleef de computer vragen om een operating system na het opstarten.

Uit arremoede maar de OSX installatie schijf erin gedaan en met apple C alles opgestart, dit bracht mij in het OSX installatie scherm, er is een soort systems tools beschikbaar dan, maar die kon geen partitie meer vinden, laat staan alle foto's die op de computer stonden. Daarna de computer maar uitgezet.

Heb gisteren een nas server met bijbehorende harde schijf gekocht, die komen waarschijnlijk morgen aan. Met een firewire connectie wil ik nu proberen om te kijken wat er te redden is.

De stappen die ik gepland heb zijn:
  • Eerst een image van de mac drive trekken met ghost
  • dan metphotorec de familie kiekjes proberen te redden.
  • bij geen geluk easeus data recovery
Zal nog updates posten hoe het vergaan is.
update: synology DS110J gearriveerd, nieuwe WD 5400 2TB ook en de 400 naar 800 Firewire kabel.
Instaleren en formateren gaat voorspoedig,.
T ingedrukt houden bij het opstarten maakt van de Mac een harde schijf.
Windows 7 herkent hem als een ongeformateerde schijf.
Nu eerst een image, valt nog niet mee om een gratis 1 op 1 image programma te vinden op windows dat nadien benaderbaar is.

[Voor 13% gewijzigd door Reneeke2 op 13-01-2011 23:08]

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-06 09:43
Ik heb problemen met mijn RAID5 op een ICH7R moederbord. Twee van de schijven zijn te warm geworden (denk ik) en iaStor gaf aan dat ze niet meer connected waren.

Als ik nu ga booten met twee van de drie schijven uit mijn RAID5 als fout gemarkeerd, maar waarvan ik weet dat ze toch goed zijn, hoe kan ik ze dan als healthy markeren in de ICH7R bios?

Ik heb een DFI Inifinty 975X/G moederbord. 4GB geheugen. Ik heb een losse boot-schijf die niet onderdeel is van het RAID5 systeem (gelukkig).

Anoniem: 393596

Hallo allemaal,

ik heb een Iomega Network storage met 4x 250HDD
dat ding is niet goed meer, heb de schijven er uitgehaald en blijken allemaal intakt.
ik heb een programma gevonden van RUNTIMES genaamd: NAS Data Recovery v1.21
dit werkt uitstekend hij vind de RAID configuratie etc. en kan gewoon door de mappen
heen lopen. zie gewoon me foto's enzo. alleen het is een Trail versie, dus SAVE kan niet.

als iemand dit programma misschien ook gebruikt en werkend heeft zou ik dat graag
willen weten. een kruiwagen heb ik nodig om te kunnen opslaan :-)

NAS Data Recovery v1.21

Iomega Storage

weet iemand iets anders? of hoe ik het in ubuntu gewoon makkelijker kan mounten?
het is een Linux RAID5

Groeten,

Mark

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 393596 op 25-01-2011 11:16]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 17:27
Hopen dat dit toch nog enigzins ontopic is.. :P In mijn ogen wel, aangezien het toch een soort van recoverymethode is.

Ik heb hier een Western Digital WD3200BJKT 320GB schijf liggen, die niet meer op wilde spinnen. Een paar maandjes in de diepvries wilde niet helpen, helaas. Ik was ten einde raad en was nog wat aan het googlen. Na wat rondlezen kwam ik hierbij uit:

http://club.myce.com/f138...drive-wont-spin-up-57921/
Other than power supply problems, stiction (static friction) is the usual cause of a hard drive's failure to spin. The drive heads become stuck to the platter and the motor can't overcome the sticking force.

To fix this problem, the platters must be rotated with enough force to free the heads. Twisting the drive violently in the same horizonal plane as the heads will usually free them. The inertia of the heavy platters tends to keep them from moving while the heads are moved around them.
Ik dus, de HDD aan de PC gekoppeld. :9 Aanzetten dan maar en flink met de zijkant van de harde schijf op de tafel tikken.. En warempel, oppeens wilde de harde schijf wél spinnen.. En tot mijn grote verbazing was al mijn data ineens weer te lezen. :o :o

Dus naast de diepvries methode, schijnt het tikken (op de zijkant van de harde schijf) in sommige gevallen ook te helpen!! :7

_@/'

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 12:46
Ik had laatst een Maxtor 1T drive waarvan de S.M.A.R.T aangaf bij een boot dat het niet goed ging komen met de disk. PC starte wel gewoon op dus niet veel aktie ondernomen (komt nog wel dacht ik) Echter na een week was het afgelopen. Boote niet meer of erg moeizaam. Kon er geen data meer vanaf halen.

Op een gegeven moment zag de bios zelfs geen schijf meer.

Na een paar uur in de vriezer ging het eventjes goed, tenminste hij zag een schijf, maar booten ho maar.

Tweede schijf er in gedaan, en daar van geboot. Hij zag wel partities maar geen data helaas. Meestal na een boot zag de bios de schijf ook niet meer.

Na een week niets gedaan te hebben en de schijf in de vriezer, kwam ik op het idee om de firmware van de schijf te upgraden. Uit de vriezer herkende hij de schijf in de bios. Firmware geupdate, en na een reboot (via de nieuwe schijf) Ik kon nu alle partities weer benaderen. Ik heb alle data eraf gekopieerd. Na een paar uur kwamen er weer SMART meldingen. En was het kort daarna weer afgelopen.

mazzeltje dus ;-) wellicht heeft iemand iets hier aan.

RicohGRIII, X-S10, XF23mm 1.4 LM WR, XC 50-230, AW8, Model 3

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 15:45
Hallo,

Ik ga mijn data proberen terug te halen met de volgende 2 volledig gratis programma's namelijk Pandarecovery en of recuva.

Heeft iemand ervaring met een van deze twee programma's?
En zo ja hoe is deze ervaring?

• Anoniem: 286128
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb persoonlijk Recuva weleens gebruikt ja, leuk prgramma.
Echter zou ik voor R-STUDIO gaan, die vond IK beter werken.

• MrN
Waarom vond je dat?

• Niet online
Met Recuva is het enkel voor een bestandje dat je per ongeluk verwijderd hebt, Recuva moet
je niet gaan gebruiken voor hele partitie's en dergelijk, R-STUDIO is daar wat beter in, daarna
heb je natuurlijk nog de echt dure software waarvan je MAG verwachten dat zij haar werk beter
doet dan Recuva en R-Studio samen, maar wat ik heb ervaren is R-Studio een leuk tooltje om
niet leesbare partitie's en dergelijk weer van 'files' te voorzien die erop stonden.

• MrN
Het gaat mij puur om het terughalen van foto's van een geformateerde schijf.
Neem aan dat dit met recuva goed gaat zonder dat ik de schijf uit de pc hoef te halen?

Duurt zoiets trouwens lang?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MrN schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:41:
Neem aan dat dit met recuva goed gaat zonder dat ik de schijf uit de pc hoef te halen?
Dat moet met Recuva wel lukken over het algemeen.
Dat ligt er aan hoe groot je disk is, en hoe goed bestanden nog te lezen zijn etc.

• MrN
En als ik uitga van een uurtje, lukt het daarin om ong 2 gig terug te halen?

• Niet online
MrN schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:41:

Jep

En hoelang het duurt; probeer het uit :).

• MrN
Dat snap ik maar als ik vanavond na het werk uren moet wachten ben ik ook niet blij.
Wil het dan afmaken pc uit en klaar.

• TERW_DAN
  • Niet online
MrN schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:01:
En als ik uitga van een uurtje, lukt het daarin om ong 2 gig terug te halen?
Dat kan krap worden, soms heb je binnen een half uurtje al terug, soms sta je uren te wachten. De heoveelheid data die teruggehaald moet worden is niet echt boeiend, het gaat meer om de data die gescand moet worden.

• Niet online
Recoveren kost tijd, als je daar geen tijd voor kunt / wilt maken moet je het
aan iemand anders uitbesteden.

• MrN
Ik kan de pc toch ook snachts laten lopen als ik slaap?

Data die gescand moet worden is nog geen 20 gig

[Voor 31% gewijzigd door MrN op 11-04-2011 13:38]

• Niet online
MrN schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:38:
Ik kan de pc toch ook snachts laten lopen als ik slaap?
Kun je zeker, doe ik ook, zorg er alleen wel voor dat je pc niet
in slaapstand terecht komt :).

• MrN
Nou recuva heeft perfect gedaan wat het moest doen!
Alle fotos zijn terug !

Een kind kan trouwens de was doen het programma werkt erg simpel.
Het is mij ook gelukt.

[Voor 37% gewijzigd door MrN op 12-04-2011 21:46]

• Niet online
Mooi / goed om te horen

Nu je NAS / XBOX probleem nog hè ;)

• MrN
Haha ja dan heb ik alle ellende weer achter de rug om het maar zo te zeggen.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 22:04

DaRoot

Some say...

ik ben na aanleiding van een klant met een probleem, eerst thuis eens gaan "oefenen" met een HDD uit een mediaspeler die niet meer wilde opspinnen. Die mediaspeler is gevallen, waarna de schijf niets meer deed.. Schijf uitgebouwd, aangesloten op PC. Je hoorde hem proberen op te spinnen, maar geen beweging.. paar keer tikken hielp ook niets. Schijf had ik al bijna weggegooid, maar na de filmpjes van Scott Moulton gezien te hebben, toch maar open geschroefd. Toen kon ik voorzichtig de koppen opzij bewegen, ze leken eerst te haken, maar daarna bewogen ze weer soepel.. schijf weer dicht, aangesloten, et voila, met Knoppix/midnight commander/dd zo'n 95% van de data heelhuids terug!
Nu echter de schijf van de klant.. de klant had uit frustratie per ongeluk een klap op zijn laptop gegeven.. gevolg: vastloper en tikkende schijf.. ik heb de schijf losgeschroefd, want opspinnen lukte gewoon niet..
wat ik daarin aantrof...

ik ga proberen met wat tips van Scott om er data af te krijgen, maar heb er een hard hoofd in..
iemand hier nog tips?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:12
Bij mijn vader is de hdd van de laptop beschadigd. Vermoed door een tik.
Hij draait en maakt geen rare geluiden. Denk dat de kop de platter geraakt heeft?

Het ding is maar een paar maanden oud.

Win7 start niet op, maar dat interesseert ons niet echt.
Het gaat om zijn data.
Natuurlijk is zijn backup veel te oud.

De data staat op een aparte partitie, denk 200Gb groot, maar misschien 50Gb gebruikt.
In die 50Gb zit een Truecrypt volume van 30?Gb waar zijn echte belangrijke data op staat.

De hdd wordt in mijn computer herkent, maar de data-partitie weigert te openen.
2 andere partities (waarvan 1 recovery-partitie) zijn in te zien.

Mijn Vista wilde na boot meteen chkdsk, heb snel gestopt.
Ik heb zelf al meegemaakt dat herstellen van MS betekend: alles wissen wat niet klopt.
Maar voordat ik erbij was, liet chkdsk al een flink aantal bad sectors zien.

Mijn vragen na lezen van deze faq:
1. advies is eerst een image.
- Wat ik niet begrijp is: moet dit naar een nieuwe, lege hdd (heb ik niet, maar is zo gekocht)
of kan dat gewoon naar mijn eigen hdd ?
(edit) Is "Image" per definitie een file/bestand op een hdd in tegenstelling tot een "clone", Is een "clone" dan een echte nieuwe partitie / hardeschijf?
- geroemd wordt ddrescue , maar kan dit ook onder windows? bijv EASEUS Todo Backup
Het is natuurlijk zeer belangrijk dat errors zo zorgvuldig mogelijk gelezen worden en evt. geaccepteerd.
Is ddrescue daar zoveel beter in?
(edit) net site gevonden ddrescue, beschrijving ziet er inderdaad heel doordacht uit.
- er wordt gesproken over mounten van image. Begrijp ik het goed dat de image dan als Hdd/partitie wordt herkent en daarin gerepareerd wordt?
2. Ik denk dat de Truecrypt-volume heel moeilijk te recoveren zal zijn, omdat er bij mijn weten niet echt een kop/staart header in zit. Ze maken het juist zo onherkenbaar mogelijk.
Heeft iemand daar ervaring mee? Tips? Geoptimaliseerde tool?
3. Of kan ik het beter helemaal met mijn handen afblijven?
Ik denk dat uitlezen geen extra schade aanricht, denk dat de koppen net aan het schrijven/lezen waren toen de klap kwam. Vergis ik me?

Graag advies.. Het hier gaat om meer dan wat familie-fotootjes.
En dat is dan weer niet denigrerend bedoeld voor de mensen die daar problemen mee hebben ;-).

SCS

[Voor 10% gewijzigd door SCS2 op 31-05-2011 13:14]

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Als het gaat om waardevolle, niet vervangbare data en een fysiek defect, dan zou ik het gewoon naar een datarecoverybedrijf sturen en er zelf vanaf blijven. Als de schijf het niet meer doet, dan kun je toch geen images meer maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:11
SCS2 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 12:23:
De data staat op een aparte partitie, denk 200Gb groot, maar misschien 50Gb gebruikt.
In die 50Gb zit een Truecrypt volume van 30?Gb waar zijn echte belangrijke data op staat.

De hdd wordt in mijn computer herkent, maar de data-partitie weigert te openen.
2 andere partities (waarvan 1 recovery-partitie) zijn in te zien.

Mijn vragen na lezen van deze faq:
1. advies is eerst een image.
- Wat ik niet begrijp is: moet dit naar een nieuwe, lege hdd (heb ik niet, maar is zo gekocht)
of kan dat gewoon naar mijn eigen hdd ?
- geroemd wordt ddrescue , maar kan dit ook onder windows? bijv EASEUS Todo Backup
Het is natuurlijk zeer belangrijk dat errors zo zorgvuldig mogelijk gelezen worden en evt. geaccepteerd.
Is ddrescue daar zoveel beter in?
Ik weet niet of ddrescue onder windows ook geport is, maar volgens mij gaat windows sowieso niet zo lekker om met directe access naar kapotte disks.
Wat je zal moeten doen:
* Hardeschijf niet gebruiken (om corruptie te voorkomen)
* Lege harde schijf, of voldoende ruimte op een andere disk hebben
* Linux (usb / livecd / gewone install)
* ddresue (of gddrescue, moet ik even terug zoeken) installeren
* (g)ddrescue gebruiken om data te recoveren naar een image

Het kan best een tijdje duren, en je kan ook bepaalde ranges skippen etc. Wat je dan overhoudt, is een image met alle beschikbare bits die je had. Hij zal ook meerdere malen proberen om een kapotte delen te lezen.
Als dit NIET jou probleem is (m.a.w. gewoon corrupte data door bijv verkeerd afsluiten), dan heb je aan de image net zo veel als aan de hardeschijf.
Aangezien het wrs door een tik is gekomen, zal er hier en daar het een en ander kapot zijn. Hopelijk niet je partitietabel, en ook niet je filetable. Je zal in dit geval sowieso een image willen trekken, omdat andere programma's simpelweg niet lekker omgaan met niet goed reagerende read-acties.

success! Ik heb uiteindelijk mijn al mijn data kunnen restoren, en heb gelukkig altijd mijn timemachine backup in orde =)
Terw_Dan schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 12:45:
Als het gaat om waardevolle, niet vervangbare data en een fysiek defect, dan zou ik het gewoon naar een datarecoverybedrijf sturen en er zelf vanaf blijven. Als de schijf het niet meer doet, dan kun je toch geen images meer maken.
Zn schijf doet nog wel wat; hij kan immers zijn partitietabel uitlezen. Datarecovery is nog steeds erg prijzig volgens mij.

[Voor 9% gewijzigd door Jrz op 31-05-2011 13:06]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• Cutiecutest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-02 20:37
Beste tweakers,

Ik heb hier een usb stick van transcend. Een 16 gb stick vol met foto's en documenten. Alleen sinds een paar dagen komt hij niet meer te voorschijn in deze computer en krijg ik geen toegang meer tot de documenten.

Het apparaat word nog wel herkend door de computer als ik hem in plug hoor ik het geluid van windows dat er iets is ingeplugd.

Bij apparaatbeheer word ook aangegeven USB-apparaat voor massaopslag en er staat dit apparaat werkt correct.

Bij printers en apparaten staat ook mass storage device echter bij deze computer komt er geen F: transcend te staan. Is er een backdoor hoe ik er in kan komen.

De schijfletters zijn goed opgesteld dus daar kan het niet aan liggen.

Wat ik ook al heb geprobeerd is usb- apparaat voor massaopslag in apparaatbeheer installatie ongedaan maken. Dan komt er te staan apparaten verwijderen maar dit gaat eeuwig door tot ik mijn usb stick uit het usb slot haal vervolgens als ik hem erin steek begint hij net als de aller eerste keer dat ik hem erin stook naar updates te zoeken.

dan komt er dit te staan.

Apparaatstuurprogramma installeren.

- USB-apparaat voor massaopslag *Vinkje* gereed voor gebruik
- Jetflash transcend 16 GB USB Device Stuurprogramma installeren een hele lange tijd.
Dan komt er ineens te staan schijfstation *Kruis* Mislukt

is er een manier om dit te herstellen of toch in de usb nog eenmaal te komen om me data naar me hdd te zetten.

alvast bedankt

Anoniem: 7055

gebeurd het ook met andere geheugensticks ? zo ja dan is er iets mis met de drivers of usbcontroller.

ook al geprobeerd om je usb stick aan een andere usbpoort (of computer) te hangen ?

• Cutiecutest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-02 20:37
ik heb hem al aan andere poorten gehangen maar dat hielp niet. Andere geheugensticks heb ik niet maar op andere laptops word het update van drivers nog niet eens opgestart als ik hem inplug is hij nu echt dood of wat?

ok als je het niet in schijfbeheer ziet verschijnen dan is er wel iets hardwarematig fout en daarin kan ik je niet verder helpen.

als de partitie van de usbstick beschadigd was geweest bijvoorbeeld dan was hij nog wel zichtbaar geweest in windows schijfbeheer.

• RaymondG
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-06 16:23
Goedendag,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Van de week wilde ik een clean install doen van windows omdat ik hij , om de nog steeds vage reden, niet meer wilde starten.

Na het opstarten van de boot-cd, windows 7 - 64 bit , Ultimate origineel, kom je in het scherm waar stat: Install, Repair en nog een optie. Ik kies voor Install. Daarna kom je uiteindelijk in het scherm terecht waar je de HD kiest. Helaas was ik met 3 dingen tegelijk bezig en klikte in de haast op de bovenste schijf en daarna op format |:( .Normaal was de bovenste schijf 0 nl altijd mijn SSD, alleen dit keer was het mijn backup drive. Dus helaas pindakaas, 800Gb aan data weg, drivers, foto's , filmpjes, alles maar dan ook echt alles weg.

Nu heb ik met Power Data Recovery tool geprobeerd de data terug te halen , maar ik zie niet de data die erop stond op het moment dat ik de format deed, maar de data die er zo 2 maanden geleden zo uitzag.

Is het nog mogelijk deze data terug te krijgen zoals het was op het moment van format ?
Welke tool moet ik hiervoor gebruiken ? Alle hulp meer dan welkom !!!

Oei , lees net dit:
Waarschuwing:
Dit topic is alleen bedoelt voor het delen van ervaringen met betrekking tot recoverysoftware en -methodes.
Specifieke problemen kun je kwijt in een eigen topic. Offtopic posts worden getrashed.

Moet ik een eigen topic beginnen ?

[Voor 11% gewijzigd door RaymondG op 07-07-2011 21:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:12

MsG

Forumzwerver

Lijkt me wel het handigst. overigens spreek je van backupdrive? Dus je hebt alles nog op een ander medium? Zet je die toch gewoon terug?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaymondG
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-06 16:23
MsG schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 00:29:
Lijkt me wel het handigst. overigens spreek je van backupdrive? Dus je hebt alles nog op een ander medium? Zet je die toch gewoon terug?
Ga ik wel ff doen dan.. Euh bedoelde Data drive. dus echt waar ik alleen foto;s en films opzet. Geen games etc etc..

ok, tot in eigen topic..

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
Een vriend had wat problemen met systeem na BSOD's.
Na controle bleek dat de harde schijf niet lekker werkte.

Gekoppeld aan Windows-systeem.
De harde schijf wordt herkend. Alleen kun je ermee niets doen.

Na Thematopic te gelezen hebben, heb ik voor Recuva gekozen op basis van gebruiksgemak en positieve ervaringen.

Recuva geinstalleerd en gelijk in praktijk uitgeprobeerd.

Een aantal gegevens wordt gevonden en kan (indien mogelijk) teruggehaald worden.
Alleen vond ik het weinig, terwijl ik alles terug wilde halen.
Het kan misschien aan mij liggen, want in de beschrijving stond dat de gegevens die eigenlijk geformatteerd was teruggehaald kon worden.

Na opties te bekeken hebben, heb ik de volgende opties aangezet.

- Mappenstructuur herstellen (persoonlijke voorkeur)
- Uitvoerige scan

Hele harde schijf wordt bekeken en alle gegevens worden teruggehaald (indien mogelijk).

Hou rekening mee dat er genoeg ruimte is voor de gegevens van de defecte harde schijf.
Bijvoorbeeld, is defecte harde schijf 120GB groot, dan zou je 130GB aan beschikbare ruimte moeten hebben.

Omdat harde schijf niet ernstig defect was, heb ik als goed is bijna alles teruggehaald.
Dat mag vriend het bepalen.

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Laatst gaf mijn Western Digital Raptor 150GB de geest.

Balen, want er stonden toch wel wat leuke dingen op die ik liever niet kwijt was. o.a. een project map met 2 mnd werk van een bluray film erin. (ja ja, backups, etc doen we natuurlijk niet aan voor zoiets :+)

Na ff flink zitten balen, gaan zoeken naar een voordelige plek waar ik hopelijk mijn data mee terug zou krijgen. Zo kwam ik na wat zoeken uit bij yodata .nl / datarecovery .nl

Opzich een redelijk simpele website, maar goed wat er verder stond klonk goed.
Na wat heen en weer gemaild en gebeld te hebben, besloten de schijf op te sturen.
  • Initieel was aangegeven binnen één week (1) de harde schijf te onderzoeken.
    Dit conform de informatie op hun website (2 to 5 dagen na ontvangst).
  • De schijf heb ik op 7 juni opgestuurd.
  • Op 9 juni heb ik gevraagd of de schijf ontvangen was.
    (Volgens TNT post track & trace al op 8 juni). Vertrouwens is goed, controle beter.
  • Pas 14 juni een reactie hierop gekregen (nadat ik gebeld had) en een referentie nummer gehad.
  • Vervolgens werd mij gezegd dat er eind week 24 een antwoord zou komen.
  • Week 24 ging voorbij zonder reactie.
  • Wederom moest ik er achteraan bellen om een reactie te krijgen.
  • Op 27 juni wederom een e-mail gestuurd met de vraag om duidelijkheid. Een reactie bleef uit.
  • Op 30 juni gevraagd om een reactie op de e-mail van 27 juni.
  • Eindelijk op 4 juli (wederom na een belletje van mijn kant) een reactie dat de schijf niet meer te redden is. Al met al, niet conform de eerder gedane toezeggingen. En totaal geen proactieve houding vanuit yodata.
  • Op 5 juli is toegezegd dat de HDD retour zou komen, factuur (onderzoekskosten) zou in de doos zitten.
  • 11 juli, nog immer geen HDD (zelfs geen briefje van de postbode dat ie langs is geweest).
    Dus maar weer eens gebeld. De factuur moest eerst betaald worden, dan pas zou de HDD opgestuurd worden. Oke... eenzijdig de afspraak wijzigen... gaat lekker.
  • 12 juli, geen factuur (ook niet digitaal). Wéér gebeld.
  • 12 juli, 's middags eindelijk de factuur ontvangen maar.... vervolgens staat het verkeerde adres erop waardoor de factuur niet betaald kan worden. Dat had ik slechts een keer of 10 aangegeven dat het op een ander adres moest staan...
    Mag dat eerst weer worden aangepast. Kijken hoe lang dat nu weer duurt en hoe lang het dan nog duurt (zal er vast wel weer achteraan moeten bellen) voordat ik de HDD ook daadwerkelijk terug heb.
En het leuke is... er zit nog 1½ week fabrieksgarantie op mijn schijf, die toko mag er mooi voor gaan betalen als ik de disk niet optijd terug heb. Heb ze ook al aansprakelijk gesteld hiervoor.

Bovenstaande punten heb ik overigens ook al als feedback opgestuurd, wordt totaal niet op ingegaan. Nee dan ben je lekker bezig met je klanten!

Al met al een enorm slechte ervaring... defecte schijf? NIET naar yodata.nl / datarecovery.nl sturen...

(overigens, gelukkig op een laptop nog heel veel data terug gevonden, en in een temp folder op een andere disk nog een transcoded bluray file van 75% van al het materiaal dat ik al had gemaakt) dus al met al ben ik niet echt iets kritisch kwijt geweest. Had me een hoop geld, tijd en frustraties kunnen besparen was ik daar eerder achter gekomen).

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 22:04

DaRoot

Some say...

Derice schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 17:50:
Laatst gaf mijn Western Digital Raptor 150GB de geest.

Balen, want er stonden toch wel wat leuke dingen op die ik liever niet kwijt was. o.a. een project map met 2 mnd werk van een bluray film erin. (ja ja, backups, etc doen we natuurlijk niet aan voor zoiets :+)

Na ff flink zitten balen, gaan zoeken naar een voordelige plek waar ik hopelijk mijn data mee terug zou krijgen. Zo kwam ik na wat zoeken uit bij yodata.nl / datarecovery.nl

Opzich een redelijk simpele website, maar goed wat er verder stond klonk goed.
Na wat heen en weer gemaild en gebeld te hebben, besloten de schijf op te sturen.
  • Initieel was aangegeven binnen één week (1) de harde schijf te onderzoeken.
    Dit conform de informatie op hun website (2 to 5 dagen na ontvangst).
  • De schijf heb ik op 7 juni opgestuurd.
  • Op 9 juni heb ik gevraagd of de schijf ontvangen was.
    (Volgens TNT post track & trace al op 8 juni). Vertrouwens is goed, controle beter.
  • Pas 14 juni een reactie hierop gekregen (nadat ik gebeld had) en een referentie nummer gehad.
  • Vervolgens werd mij gezegd dat er eind week 24 een antwoord zou komen.
  • Week 24 ging voorbij zonder reactie.
  • Wederom moest ik er achteraan bellen om een reactie te krijgen.
  • Op 27 juni wederom een e-mail gestuurd met de vraag om duidelijkheid. Een reactie bleef uit.
  • Op 30 juni gevraagd om een reactie op de e-mail van 27 juni.
  • Eindelijk op 4 juli (wederom na een belletje van mijn kant) een reactie dat de schijf niet meer te redden is. Al met al, niet conform de eerder gedane toezeggingen. En totaal geen proactieve houding vanuit yodata.
  • Op 5 juli is toegezegd dat de HDD retour zou komen, factuur (onderzoekskosten) zou in de doos zitten.
  • 11 juli, nog immer geen HDD (zelfs geen briefje van de postbode dat ie langs is geweest).
    Dus maar weer eens gebeld. De factuur moest eerst betaald worden, dan pas zou de HDD opgestuurd worden. Oke... eenzijdig de afspraak wijzigen... gaat lekker.
  • 12 juli, geen factuur (ook niet digitaal). Wéér gebeld.
  • 12 juli, 's middags eindelijk de factuur ontvangen maar.... vervolgens staat het verkeerde adres erop waardoor de factuur niet betaald kan worden. Dat had ik slechts een keer of 10 aangegeven dat het op een ander adres moest staan...
    Mag dat eerst weer worden aangepast. Kijken hoe lang dat nu weer duurt en hoe lang het dan nog duurt (zal er vast wel weer achteraan moeten bellen) voordat ik de HDD ook daadwerkelijk terug heb.
En het leuke is... er zit nog 1½ week fabrieksgarantie op mijn schijf, die toko mag er mooi voor gaan betalen als ik de disk niet optijd terug heb. Heb ze ook al aansprakelijk gesteld hiervoor.

Bovenstaande punten heb ik overigens ook al als feedback opgestuurd, wordt totaal niet op ingegaan. Nee dan ben je lekker bezig met je klanten!

Al met al... defecte schijf? NIET naar yodata.nl / datarecovery.nl sturen...

(overigens, gelukkig op een laptop nog heel veel data terug gevonden, en in een temp folder op een andere disk nog een transcoded bluray file van 75% van al het materiaal dat ik al had gemaakt) dus al met al ben ik niet echt iets kritisch kwijt geweest. Had me een hoop geld, tijd en frustraties kunnen besparen was ik daar eerder achter gekomen).
Collega van mij ook gedaan met schijf van een klant.. eerste en laatste keer yodata.nl

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Niet online
Echt, hier ben ik zuur zuur zuur van. Schijf van mij, vol met data in een andere behuizing getrapt.
Nu ineens, terwijl de behuizing nu wél werkt met andere nieuwe schijven, doet mijn ingebouwde
schijf gewoonweg NIET meer. Al in een pc geprobeerd (wordt niet herkend), helemaal niks. En
staan echt superveel schoolspullen en films op die mij lief zijn. Kan het nut hebben de PCB te
gaan vervangen? Hoor 'm niet zoemen, aanslaan, tikken niks :( .

Komt in ieder geval uit een WD externe schijf. Iemand hier ervaring met zoiets? Ben echt zwaar
zuur nu en nee, ga het niet naar een recovery bedrijf brengen. WD kan echt niet zomaar stuk
gaan toch? Normaliter MAAK ik dit soort dingen, indien makkelijk, en doe ik laconiek over mensen
en geen backups maken, overkomt het mijzelf. Echt grrrrrrr.

Zie hier:

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 286128 op 16-07-2011 00:23]

• S1W
  • Laatst online: 08-03 18:29
Anoniem: 286128 schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 00:17:
Echt, hier ben ik zuur zuur zuur van. Schijf van mij, vol met data in een andere behuizing getrapt.
Nu ineens, terwijl de behuizing nu wél werkt met andere nieuwe schijven, doet mijn ingebouwde
schijf gewoonweg NIET meer. Al in een pc geprobeerd (wordt niet herkend), helemaal niks. En
staan echt superveel schoolspullen en films op die mij lief zijn. Kan het nut hebben de PCB te

Komt in ieder geval uit een WD externe schijf. Iemand hier ervaring met zoiets? Ben echt zwaar
zuur nu en nee, ga het niet naar een recovery bedrijf brengen. WD kan echt niet zomaar stuk
gaan toch? Normaliter MAAK ik dit soort dingen, indien makkelijk, en doe ik laconiek over mensen
Wat stappen die je kan proberen:

1) Je hoort de disk niet spinnen, tikken: dat kan twee dingen betekenen:
- de drive motor is kapot
- de controller is kapot

2) Check de controller op doorgebrande zekeringen:
http://sphotos.ak.fbcdn.n...30_30970464_7472929_n.jpg

Deze foto is wel heel erg, soms is het lastiger te zien, meet anders de zekeringen even door.

3) In het geval van een doorgebrande zekering kan je simpel de zekering eraf solderen en met een draadje de verbinding weer leggen, geeft genoeg tijd om de data te recoveren.

4) Als er geen kapotte fuse is dan is er iets anders met de PCB, je kan als je geluk hebt een volledig identieke controller op de disk zetten. Let op: het moet echt dezelfde controller zijn, andere firmware sloopt je disk gegarandeerd!

• Niet online
Held! Dank voor je uitgebreide informatie / uitleg! Nee, geen doorgebrande zekeringen,
al ruik ik wel wat, of dat moet een soort verbeelding zijn, maar het rook niet al te fris m.i.
Hoe kan ik die zekeringen het best doortesten, sorry zó ver ben ik niet elektrisch aangelegd.

Denk dus een PCB scoren. Misschien nog tips waar te kijken? Behalve bij die PCB sites,
of moet ik een Marktplaats advertentie plaatsen zoals ik altijd met die Seagate dingen
moet doen? :+

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 286128 op 16-07-2011 23:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S1W
  • Laatst online: 08-03 18:29
Gewoon een multimeter gebruiken en de pennetjes boven en onderaan de zekering plaatsen. Zet de multimeter even op "geluidsignaal". Als de meter piept dan is de zekering ok, anders doorgebrand.

Wat een spare PCB betreft, marktplaats lijkt mij een goede optie... Je zou ook nog winkels kunnen mailen of ze dat type nog hebben liggen op voorraad..

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-05 22:15
Ik heb met GetDataBack een image gemaakt van een harddisk die niet toegankelijk was.
Waarom kan ik deze nu niet openen?

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-05 22:15
Weet iemand wat dit betekent?
Dit is een scan met GetDataBack FAT32 en zie ook enkele rode sectoren...
http://i54.tinypic.com/2qisrah.jpg

[Voor 13% gewijzigd door -_- op 24-08-2011 19:38]

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:01
Anoniem: 286128 schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 00:17:

Zie hier:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik weet niet of je al een andere schijf hebt, maar ik had een soort zelfde probleem, ook een externe WD hardeschijf die er ineens mee stopte. Bij mij werd de chip op de PCB erg heet, die is blijkbaar doorgefikt. Nu kwam ik wel dit topic tegen. Komt er op neer dat een bepaalde diode doorgebrand kan zijn. Simpel te testen en wie weet doet je schijf het weer.

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 12:09
Vandaag na een week of 3 de PC niet aangehad te hebben (vakantie) start deze niet meer op, hij geeft het probleem dat de winload.exe niet geladen kan worden. Een start met de vista DVD biedt geen oplossing maar lijkt wel te wijzen op een MBR probleem. fixmbr en fixboot heb ik al geprobeerd. Ik ben nu bezig met UBCD in parted magic met testdisk, die helaas geen informatie over de partities lijkt te vinden. Ze geven aan dat de SMART niet uitgelezen kan worden. De file manager daarentegen vindt wel informatie. Verder had Gparted eerst wel de disk gevonden, nu vindt hij niks meer. De harde schijf lijkt geen rare geluiden te maken en ik heb dus het idee dat het niet iets hardware matig is.

Er staat nogal wat 'belangrijke' data op zoals foto's prive documenten, noem maar op. Voor zover ik het kan zien is deze data er ook nog wel maar kan ik er niet bij omdat de partitie informatie waarschijnlijk niet juist is. Ik heb al het een en ander gelezen over hoe dat aan te pakken zoals ik hierboven ook beschrijf maar tot nu toe lijkt dat allemaal nog niet te werken. Het is de boot schijf dus kan op dit moment nog niet in windows. Zijn er nog andere tips? Het betreft een Samsung HD642JJ.

Het volgende idee is een nieuwe schijf te kopen deze te installeren met windows en dan via de tools hierboven allemaal genoemd te kijken of er nog iets te redden valt (kan me haast niet voorstellen dat dit niet mogelijk is). Alleen moet ik dan wel een nieuwe schijf kopen, dus hoor graag of er nog andere mogleijkheden zijn die jullie kunnen bedenken of dat een dergelijk probleem niet makkelijk op te lossen is en dus deze oplossing.

EDIT: Dit is toch werkelijk raar, nu kom ik prima in windows VISTA na de schijf van de SATA1 verbinding op de SATA3 verbinding te pluggen. ES-tool zegt ook dat er NIKS mis is met de schijf, raadsel achtig. Wel gelijk maar alle data backuppen, niet heel relaxed zo'n incident!

Wel merkte ik dat de PC en met name de voeding erg warm waren, waar dat dan aan ligt, geen idee. Moraal van het verhaal, blijven prutsen, soms lost het probleem zichzelf op!

[Voor 28% gewijzigd door Christian_Ku op 02-09-2011 11:17]

Criticism is prejudice made plausible.

• Niet online
DrNizeGuy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 16:31:
[...]

Ik weet niet of je al een andere schijf hebt, maar ik had een soort zelfde probleem, ook een externe WD hardeschijf die er ineens mee stopte. Bij mij werd de chip op de PCB erg heet, die is blijkbaar doorgefikt. Nu kwam ik wel dit topic tegen. Komt er op neer dat een bepaalde diode doorgebrand kan zijn. Simpel te testen en wie weet doet je schijf het weer.
Bedankt! Heb er verder niet meer naar gekeken, meteen even doen!
En bij jou gelukt of?

• Christian_Ku
Dit is toch vreemd, gisteren de computer weer opgestart (moest restarten vanwege updates). En precies weer hetzelfde probleem als hierboven vermeldt. Ook weer op dezelfde manier opgelost (SATA poort wisselen). De andere schijf lijkt hier helemaal geen last van te hebben. M.i. is dit dan toch zeker wel een probleem van de schijf, of lijkt hier meer aan de hand? (Mobo, oid).

klinkt meer als iets met het kabeltje of sata poort. Toevallig een Sandybridge mobo van vorig jaar ?

• Christian_Ku
Dat zou je inderdaad denken, ware het niet dat ik het probleem nu kan nabootsen en oplossen zonder de kast open te halen. Als ik afsluit en opnieuw opstart krijg ik 9 van de 10 keer het probleem dat er iets mis is met de MBR. Vervolgens haal ik de spanning eraf middels het knopje achterop de voeding. Wacht een seconde of 10 en zet de PC weer aan. Vervolgens start deze op zonder kleerscheuren (wel met het Windows menuutje dat er iets niet in de haak is geweest met het afsluiten).

Overigens begint dit aardig off-topic te raken dus misschien moet ik het verplaatsen.

• mpnext
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-12-2013
Vraagje.

Wat is er gebeurd
Ben per ongeluk gaan staan op de externe Samsung 1 TB schijf van mijn vriendin die ze op bed had laten liggen 8)7
Gevolg
Nu piept hij enkel nog maar en wordt niet meer herkend door Windows.
:( vriendin
Probleem volgens mij
Denk zelf dat de drivemotor defect is.
Vraag
  • Wat kan er kapot gaan als op de bovenkant van de hardeschijf teveel druk komt te staan.
  • Iemand nog wat tips om dingen te proberen om hem weer tot leven te brengen en wat zou een eventuele recovery kosten van een bedrijf?
  • Tips omtrent recovery bedrijfen hoor ik ook graag.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 15:55
Het lijkt mij waarschijnlijker dat de PCB kapot is als je er gaat staan.
De drive motor kan wel wat hebben.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Christian_Ku schreef op woensdag 07 september 2011 @ 10:56:
Dat zou je inderdaad denken, ware het niet dat ik het probleem nu kan nabootsen en oplossen zonder de kast open te halen. Als ik afsluit en opnieuw opstart krijg ik 9 van de 10 keer het probleem dat er iets mis is met de MBR. Vervolgens haal ik de spanning eraf middels het knopje achterop de voeding. Wacht een seconde of 10 en zet de PC weer aan. Vervolgens start deze op zonder kleerscheuren (wel met het Windows menuutje dat er iets niet in de haak is geweest met het afsluiten).

Overigens begint dit aardig off-topic te raken dus misschien moet ik het verplaatsen.
-Heb al gezien dat hd's niet zichtbaar zijn vanuit koude start(pc zonder stroom), en dezelfde pc met warme boot opeens de hd wel zichtbaar zijn.
-En ook een pc gezien die alleen de hd ziet vanuit koude start(pc zonder stroom).

Probleem was hier sata1 kontroller en nieuwere sata 2 hd's.
1 hiervan kunnen oplossen door hd op sata 1 zetten(zie website van de maker van je hd of dit mogelijk is).
Bij mij dat een f1 van samsung dacht ik.

Probeer andere kontroller aansluiting of ander kontroller.
Laat bios langzaam booten.
Laat bios de hd detectie langer maken.
Andere kabels gebruiken.

Zoek op je moederbord of hd met google of er meer mensen met dezelfde problemen zijn.

• crazyturk187
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-04-2020
(jarig!)
Iemand die een nederlandse site weet die hardeschijf PCB's verkoopt. ?

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00
Laatst iemand heel erg gelukkig gemaakt door TestDisk 6.12 te gebruiken. Alle data terug. :)
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_6.12_Release

Kon de schijf niet meer benaderen, Windows gaf de melding dat ik de schijf moest formatteren. Dit was natuurlijk geen optie. In schijfbeheer was de schijf te zien, maar kon er geen handelingen op uitvoeren. Na lang wachten kwam de schijf wel naar voren, maar was dan alsnog niet te benaderen.

Met TestDisk uiteindelijk gezocht naar de data en deze via testdisk zelf naar een veilige schijf laten kopieren.

• crazyturk187
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-04-2020
(jarig!)
Bij mij pakt hij de schijf niet eens, had een kortsluiting gehad. Dus moet een nieuwe PCB hebben

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:17

Valkyre

Kitesurf FTW!

Oef nu heeft een collega van mij zijn .pst van +-1.4 gb geshift-delete.
Nu heb ik al vaker met data recovery te maken gehad, en dacht ik dit is een makkie deze heb ik zo weer terug.

Ik ben aan de slag gegaan met getdatabackntfs, en recuva, maar ook de deepscans lijken geen resultaat te bieden, de laptop hdd hangt inmiddels als slave bij een andere machine. (toen heb ik ook deze scans gedraait).
Iemand nog een tips? ik vind een shitload aan andere bestanden behalve deze maar ik kan er ook echt geen spoortje van vinden.

iRacing Profiel

Heeft hij er toen nog mee verder gewerkt ?
Als er ondertussen wel andere schrijfacties zijn geweest op de hdd is er een kans dat hij overschreven is ondertussen. Vooral met een groot bestand en een kleine hdd is de kans ook groter dat zoiets gebeurd.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:17

Valkyre

Kitesurf FTW!

Het heeft inderdaad even geduurt voordat hij hem uitgezet heeft, voordat ik er lucht van kreeg. :(
Meestal kon ik nog wel iets van een spoortje vinden, maar zelfs dat niet, wat wel logisch klinkt dat het inderdaad aan de grote van het bestand ligt. natuurlijk geen backup gemaakt maar ja dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

iRacing Profiel

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wellicht beetje topic vervuiling, maar toch een vraag omdat het geen dagelijks kost is voor mij. Via de Ultimate Boot cd heb ik het tooltje HDDErease gestart om een harddisk te wipen i.v.m. verkoop. Nu gaat het hier om een disk van 150 GB, maar hij zegt dat ie er maar 160 minuten over doet. Is dat niet wat snel?

Link software: http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml

• Maxie Cosie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01 15:38
Mooie topic dit, erg handig!

Ik ben op een forum het volgende Hulpprogramma voor gegevens herstel gevonden: 'File Scavenger 3.2'. Het werkt op onderstaand beschreven issue super! Gisteravond uitgevoerd, vers van de pers....

Ik heb bij een oude HD van 40 GB eerst geprobeerd om de printplaat te vervangen met een identieke hd gekocht op marktplaats (daarvoor wel eerst andere Recovery apps geprobeerd). Dit werkte niet...

Wanneer ik de HD in een USB bracket plaats en aan sluit op pc/notebook maakt de HD een tik geluid, volgens mij niet de bekende klick of death, maar meer dat de schijf steeds een paar x spint en dan er mee ophoudt (en ik al denken aan een kop die steeds overslaat).
Ik heb de HD 15 min aan laten staan (je probeert van alles) en in configuratiescherm onder 'systeembeheer' en dan 'computerbeheer', 'schijfbeheer' (allemaal in XP) aangezet. Hierna duurde het enkele minuten voordat de HD wordt gezien (nog steeds niet benaderbaar via explorer).

Vervolgens demo van File Scavenger 3.2 gestart en wat zie ik tot mijn stomme verbazing keuring in boomstructuur lay-out alle bestanden terug, overpompen naar ander hd (duurt paar uurtjes) en klaar. Daarbij een opmerking dat de kop of schijf (weet niet precies) weer normale geluiden maakt, na de hd uit en aan te hebben gezet doet het hele probleem weer opnieuw voor. Ik heb wel een licentiekey gekocht voor € 40,- en niet gekeken naar een crack.

Gelukkig dus niet naar een reparateur hoeven zenden die het hele zaakje netjes in een stofvrije ruimte analyseert en eventueel reparatie uitvoert voor rond de € 500,-.

File Scavenger ondersteunt ook RAID betaal je geloof ik wel € 20,- meer voor

[Voor 7% gewijzigd door Maxie Cosie op 22-11-2011 19:44. Reden: extra info toevoegen]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 20:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Voordat je start met data recovery wil ik graag zien dat je 1 vraag beantwoord.

Als de data het niet waard was om af en toe te backuppen, wat weinig moeite kost, waarom zou deze data het wel waard zijn om al die recovery trucjes op uit te gaan proberen?

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-06 15:18
Die tip voor File Scavenger was geweldig! Heb er zoveel data mee terug gekregen.. werkt zwaar mooi :D

automation fanboy

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:45
Ik heb hier een harde schijf liggen aan USB.
Windows geeft de melding dat de harde schijf geinitialiseerd dient te worden. Er staan bestanden op die 'gered' dienen te worden (Er was inderdaad geen backup van, het was ook niet mijn schijf). Wat is wijsheid? Wel of niet initialiseren? Recuva lijkt niet naar schijven te kunnen kijken die niet geinitialiseerd zijn.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 14:51
Gooi er gewoon een demo'tje van GetDataBack tegenaan. Mocht die de zaken terug krijgen (kan een niet geinitialiseerde schijf gewoon aanspreken), gewoon de licentiekosten betalen en klaar! :)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb laatst naar aanleiding van dit topic Recuva gebruikt. Werkte erg goed op een hoop verwijderde bestanden. Het programma is freeware is van de makers van CCleaner.

Anoniem: 239170

Iemand nog een idee? Heb een Samsung Spinpoint M7 (HM641JI) die na een thermal shutdown niks meer doet.
Het is: tiktik, tiktik, tiktik (en zo nog tientallen keren) en dan een hele enge TIK. Soms begint hij overnieuw, soms niet.
Via usb wordt er wel een schijf herkend (ook met naam en type) maar geeft windows 3 onbenaderbare partities aan. Dat waren er 2, een recovery en een gewone.

Via een esata adapter ziet het bios wel een schijf maar verder dan dat komt het niet. Systeem boot wel van een andere primary schijf maar ziet deze als secondary dus niet.

Heb wel netjes backups gemaakt maar de laatste twee weken niet en het is geen noodzaak maar gezien de hoeveelheid tijd die er in bepaalde bestanden zit (en niemand hetzelfde 2 keer wil doen) wil ik er nog best wat tijd en moeite insteken om iets terug te halen als dat nog mogelijk is.

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 239170 op 24-01-2012 22:16]

• poen17
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08-2020
Hallo Tweakers,

Ik heb hier een WD 500gb Elements Externe HD waarvan hij zo herkend wordt: http://i40.tinypic.com/34t9ute.jpg & http://i42.tinypic.com/k9bzuw.jpg

Kan de schijf niet openen of wat dan ook...

Ik heb GetDataBack voor zowel FAT als NTSF maar die ziet alleen mijn normale HD in mijn laptop en niet mijn Externe HD die hier naast me ligt...

Wat kan ik nu in vredesnaam doen?

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
Weet er iemand of er een alternatief is voor testdisk op DVD's? Collega van mijn broer heeft al haar data van haar doctoraat op 2 DVD-RW's bijgehouden... en je kunt al raden.

Ik denk zelf aan de combo plextor drive + plextools en daar alle error settings
Als eerste alternatief de unstoppable file copier, dan nero recovery en isobuster.

Redelijk wat ervaring met harde schijven, eigenlijk nooit DVD's moeten recoveren.

• cjk89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-01-2022
Vanmiddag ssd geïnstalleerd, alles verder goed, even later stroomstoring gehad waardoor alles uitviel en niet meer aan te krijgen was. Even later kreeg ik alles weer aan en op het moment dat ik er aan dacht een back-up te maken kwam er weer een storing.

Nu is mijn HDD waar alle foto's etc. op stonden weg en bij disk management staat dat de volledige ruimte van de schijf unallocated is. Wat nu te doen? s.v.p.? help!

Edit; File scavenger aangeschaft en alles terug kunnen halen. GE-WEL-DIG programma zeg ik.

[Voor 17% gewijzigd door cjk89 op 27-03-2012 08:24. Reden: Probleem zelfstandig op kunnen lossen]

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:26
Hier nog een tip van iemand met random crashes: Probeer ncq uit te zetten op je harddisks. Heb weken naar de oorzaak van random reboots van mijn PC gezocht. Videokaarten, voedingen, memory test etc. Gek genoeg met linux live CD uren rock-solid.

Op een gegeven moment had ik elke keer als ik een zip file uitpakte met winrar een reboot van het systeem. Omdat ik toch een probleem met één van de disks c.q. controllers vermoedde NCQ uitgezet en gelukkig geen reboots meer van het systeem.

Echter het uitpakken van het bestand leidde tot een write error en gemarkeerde bad sector op de disk. Niet veel later volgden er meer. smart begon te piepen, etc. etc. Kortom, kapotte disk. Maar omdat bij NCQ aan de PC direct rebootte, werd dit nooit weggeschreven als fout. Niet in de event log, niet in de smart log van de disk (gek genoeg).

Met NCQ aan was ik hier nooit, maar dan ook nooit, achter gekomen. Nu de disk ff vervangen en recoveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 06:57

MikeVM

- Baloo -

gisteren maar eens een 750GB Seagate 7200.11 HDD bovengehaald waar al mijn muziek op staat.
deze muziek vind je niet 123 terug op het internet, en er staan ook een paar itunes nummers op dus, ik wil mijn data terug...

wat is het probleem?

als ik de drive opzet (momenteel is hij aangesloten via usbdock) dan kan ik hem normaal uitlezen.
ik zie de basic mappenstructuur, (3 mappen), de eerste map krijg ik open, en de eerste 3-5 submappen daaronder kan ik ook openen,als ik een andere map aanspreek, dan krijg ik device I/O error,
als ik een bestand open, dan krijg ik een foutmelding dat het bestand niet meer leesbaar is.

wat heb ik geprobeerd?

- 100x opnieuw proberen uitlezen
*uiteindelijk is dat het domste wat ik gedaan heb, maar ja, volgende keer beter..

- GetDataBack
* Uitlezen gaat niet, hij zegt dat ik FAT moet gebruiken, maar de drive is echt wel NTFS geformatteerd.

- Deze post aanmaken :)
*ik ga zelf nog verder zoeken, maar ik vind dit toch een delicaat verhaal, en ik wil liever jullie hulp dat ik vanalles probeer waardoor mijn drive alleen maar slechter van wordt...

-File Scavenger
* is nu aan het lopen op de long optie (demo)

Edit: is het normaal dat ik nog maar 1% gescanned heb op een uur tijd?
Edit2: file scavenger gecancelled, nu maar disk recoup proberen

hoe weet ik of disk recoup gelukt is?
in de demo versie zijn de bestanden encrypted..
ik wil het niet gaan aankopen, als het encrypted bestand ook corrupt is..

[Voor 14% gewijzigd door MikeVM op 05-05-2012 10:08]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-05 13:56
Al een paar keer goede ervaringen met Getdataback voor NTFS., Deze software kan prima de schijven uitlezen.
Zelfs als de hardeschijf niet echt werkt, of slecht, kun je door een image te maken best een boel terug halen.

Erg handig dus! Testdisk is trouwens ook een erg goed programma, maar getdataback ziet er makkelijker uit.

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 16:46
En ja hoor, de geheugenkaart is geheel RAW. Fijn...

Wat is er gebeurt:
Op mijn geheugenkaart heb ik eeneen ~14GB FAT32 partitie en een 1GB EXT2 partitie. Geen idee wat ik er mee gedaan heb (op normaal gebruik na), maar nu is de gehele drive RAW. (Misschien is de MBR corrupt?) Aargh dus...

Wat heb ik al gedaan:
Ik heb al, voordat ik aan de slag ging, met DD (linux) een image van de complete geheugenkaart gemaakt. Dit is gewoon gelukt (gelukkig), en hierna ben ik met enkele tools aan de gang gegaan. Testdisk haalde niks uit, en programma's als Recuva werken niet omdat deze alleen doen undeleten. Hierna ben ik aan de slag gegaan met "Partition Find and Mount" (Ja, dat is dus een echt programma), en hiermee heb ik mijn FAT32 partitie kunnen recoveren.

Het probleem:
Ik heb nu nog steeds niet de data van mijn 1GB ETX2 partitie. Dit is ook waar ik jullie hulp even inroep (als het mag ;)). Deze data kan ik ook helaas niet kwijtraken, want dan doet mijn telefoon het niet.... :/

Weten jullie misschien een linux tooltje om deze data terug te halen? (Linux herkent de drive als een 16GB partitie, dus daar heb ik al helemaal niks aan...)

EDIT: Ondertussen heb ik met een oude backup die op de FAT partitie stond (ja, erg slim...) mijn telefoon aan de gang gekregen. Ik zou nog steeds de data vanuit de image willen krijgen, maar dat heeft nu gelukkig een minder hoge prioriteit.

[Voor 9% gewijzigd door Xesxen op 31-05-2012 23:40. Reden: Restore van image naar EXT2 partitie]

Rare vogel in spe

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 17:08
Ik kwam vandaag een erg onprettig feitje tegen, namelijk dat recovery van SSD schijven, die je "per ongeluk" formatteert en opnieuw windows erop zet, niet mogelijk meer is...

Op de een of andere manier, o.a. door het trim command, blijft er gewoon domweg niets achter op je SSD. Ik had hem helemaal volstaan met data (100GB) en nu staat windows er met 30GB op. Echter met gerenommeerde tools zoals RStudio, is er niets meer te vinden. Ook niet mijn enkele mapje, dat ik hard nodig had.

Ik las op internet ook een artikel erover, en het is best goed om dit te realiseren. SSD's werken erg anders dan HDD's wat betreft recoverability...

[Voor 4% gewijzigd door - peter - op 02-06-2012 15:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:44
- peter - schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 15:03:
Ik kwam vandaag een erg onprettig feitje tegen, namelijk dat recovery van SSD schijven, die je "per ongeluk" formatteert en opnieuw windows erop zet, niet mogelijk meer is...

Op de een of andere manier, o.a. door het trim command, blijft er gewoon domweg niets achter op je SSD. Ik had hem helemaal volstaan met data (100GB) en nu staat windows er met 30GB op. Echter met gerenommeerde tools zoals RStudio, is er niets meer te vinden. Ook niet mijn enkele mapje, dat ik hard nodig had.

Ik las op internet ook een artikel erover, en het is best goed om dit te realiseren. SSD's werken erg anders dan HDD's wat betreft recoverability...
Tja, normaal had je nog beter een secure erase moeten doen op je SSD, voor de performance. Je hebt trouwens kans dat je data nog wel in de NAND chips zit, maar dat de controller niet meer "weet" waar.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 17:08
Ja, wie weet idd. Maar daar kom je als gewone sterveling nooit meer bij waarschijnlijk.

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 15:59

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Had hier een vriend waar harddisk van z'n bedrijfs laptop stuk was.
Harddisk werd niet meer doos BIOS of Windows gedecteerd.
Was met bestanden voor z'n werk en geen backup natuurlijk.

Heb dan harddisk naar DRS Bulgaria verzonden die hier werd aangeraden.
Gewoon formulier downloaden van hun website en invullen zoals adres, wat er moet gerecovered worden.
Dan harddisk mooi verpakken en aangetekend versturen via Belgische POST met ingevuld formulier.
Bij aankomst mail van DRS Bulgaria en kort nadien bericht wat er aan de harddisk was (kapotte koppen) en wat de mogelijkheden waren om te recoveren.

Alle correspondentie in mooi Nederlands.
Prijs wat zeer mooi.

Bedankt aan de poster in verband met tip van deze firma.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 13:29
Ik heb gister een fout gemaat tijdens het indelen van mijn data. Ik heb gister een upgrade gedaan en ben zodoende gegaan van:

2TB (windows) 1,8TB data
1TB (data) 920GB data

naar

128GB SSD (boot/system)
2TB
1TB
3TB

met een bijbehorende verse windows reinstall. Daar mijn 2TB schijf (de voorgaande windows schijf) toe was aan een format heb ik alle bestanden overgekopiëerd naar de nieuwe seagate 3TB. Later bleek dat exclusief de map met userfiles van de voorgaande windows te zijn wat dus vol stond met mijn documenten, afbeeldingen, desktop files e.d.

Ik heb al recovery software gevonden waarmee ik terug in mijn geformatteerde schijf kan browsen, maar alles is nu redelijk ongesorteerd. De directory tree en file allocation klopt nog voor 99%, maar alle bestanden die er nog daadwerkelijk zijn zweven samen met corrupte files die ik ooit heb gehad in de zelfde directories en dat maal 3. Als ik de usermap wil recoveren heeft hij notabene 980GB ipv 330GB aan ruimte nodig om het op te gooien.

Met wat voor software raden jullie mij aan te werken om duplicate files en corrupt files uit een gerecoverde image te filteren? En kan ik dan de herstelde data slaan op de schijf die ik op dat moment aan het recoveren ben? Alle schijven zijn NTFS.

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

• TimSeve
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-04 20:18
Aangezien mijn eigen topic gesloten werd, probeer ik het hier nogmaals!

Van een familielid heb ik een Seagate 160GB grote harde schijf ontvangen welke niet meer zou werken, maar er staat wel zeer gevoelige data op. Door virussen is het een en ander mis gegaan waardoor de harde schijf nu alleen nog maar geformatteerd wil worden, de partition table is foetsie. Recovery software (ik heb ongelogen 20 apps al geprobeerd) bied geen enkele uitkomst. Allemaal zien ze geen File System (welke NTFS is) en 0,0 KB aan used space.

Foutmelding die ik soms krijg : Data Error (cyclic redundancy check)

Het betreft een Seagate Momentus 5400.6 160GB uit een Packard Bell laptop. Er stonden de volgende partities op:

P1 : 12GB
P2 : 101,97 MB
P3 : 136,95 GB (Partitie waar ik gegevens van moet hebben)

Ik heb de mogelijkheid tot het gebruik van Norton Ghost 10, deze kan de partition table rebuilden, maar dan moet ik de nummers handmatig inkloppen en ik zou totaal niet weten wat in te vullen. Andere recovery software heeft mij ook niet kunnen helpen. Kan ik een gelijkwaardige schijf pakken, hier ongeveer dezelfde partities op namaken en dan de nummers kopiëren en plakken in Norton?

Ik ben zelfs bereid om de schijf te verzenden naar een Tweaker die dit probleem voor mij op kan lossen, maar eerst probeer ik het nog van achter de PC uit.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:32

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ook GetDataBack al geprobeerd? Heeft mij al meerdere keren uit de brand geholpen, zelfs wanneer de schijf(indeling) totaal naar de filistijnen leek. :)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• ccwriter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08-2012
Graag wil ik hier even mijn ervaringen delen voor het geval mensen hetzelfde probleem hebben.
Onlangs kreeg ik van een vriend een SD-kaartje (32 GB) dat hij had gebruikt in een videocamera die op een motorhelm wordt gemonteerd. Hij had het kaartje verwijderd terwijl de camera nog aanstond en alle data was verdwenen. Ik heb volgende pakketten geprobeerd om te kijken of ik de video nog kon herstellen:

Photorec
Vind veel bestanden terug, maar aan de grootte van de bestanden merk je dat het wellicht geen goede videofiles zijn.
131 videobestanden (verkeerde grootte)
110 foto's : meeste waren ok.
De map van de teruggevonden data is verdacht klein : 1 gb (kaart was 32 gb).

Pandarecovery werkte niet goed (vond niets terug)

Recuva
Vond probleemloos de foto's terug, maar geen videobestanden.

Cardrecovery
Heb de indruk dat dit heel goed werkt. Van het 32gb-kaartje werd ongeveer 30 gb aan data teruggevonden.
Het programma is niet gratis, maar zet alle bestanden in een tmp-map. De gemiddelde grootte per bestand was 1 Gb, wat kan wijzen op videobestanden.
Deze bestanden kun je niet openen met vlc-player maar kun je wel repareren via hd video repair : dit gaat heel goed, maar de gratis versie herstelt 50% van de film en niet alles.
Hd Videorepair is vrij duur (ongeveer 100 euro). Ik vermoed dat Cardrecovery de klus ook kan klaren en is goedkoper (40 dollar). Wat me niet duidelijk is, is of de betalende versie van Cardrecovery de videobestanden volledig zou hersteld hebben (dus afspeelbaar).

ZAR(Zero Assumption Recovery)
Dit programma slaagt erin 140 videobestanden te recupereren en 55 jpegs. De videobestanden zijn niet afspeelbaar maar opnieuw met HD video repair prima te herstellen.
Dit programma is volledig gratis voor het herstellen van videobestanden en jpegs.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 13:51
Verwijderd

[Voor 98% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:17]

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-06 13:55
Ik zit hier met een niet te openen WD 74GB Raptor.

Bios herkent de schijf.
Windows herkent de schijf.

Hij wordt als RAW partitie weergegeven in schijfbeheer.

Ik heb Getdataback en File Scavenger en Ontrack Easy Recovery geprobeerd, de 1e 2 lopen vast na het vinden van beschadigde sectoren, de 3e is een demo en vind ook beschadigde sectoren maar omdat het een demo is kan ik er niks meer mee,

Wat te doen, wat te doen?

TIA

Zojuist EASEUS partition recovery geprobeerd, deze zie de schijf maar geen partitie.
Daarna EASEUS Data recovery Wizard geprobeerd, deze vind de hele schijf niet.... :'(

Windows ziet na enige tijd de schijf ook niet meer.... wat een vage bedoening 8)7

[Voor 22% gewijzigd door ScooBY_DoO op 14-09-2012 20:24]

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 13:51
Verwijderd

[Voor 98% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:18]

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 13:21
Ik zou graag doorlinken naar mijn eigen thread aangezien die aanslaat op de thema. Zonder dat ik hier een hele discussie ontketen.
Indir in "HDD met mogelijk defecte SATA interface connector"

[Voor 12% gewijzigd door Indir op 21-09-2012 15:41]

• MickeyLove
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-11-2019
Ook ik wil graag mijn ervaring delen, vooral ook omdat ik over de uiteindelijke oplossing nauwelijks wat heb kunnen vinden op tweakers en andere Nederlandse forums. Hopelijk heeft iemand er wat aan. Het kan je veel tijd schelen.

Probleem
Enkele weken geleden fotografeerde ik een belangrijk evenement voor een vriend van me (camera Canon EOS 550D). Na het schieten van +- 250 foto's (RAW - CR2) gaf de camera de error 'kaart niet leesbaar'. Thuisgekomen bleek dat mijn laptop noch via de ingebouwde cardreader, noch via usb in camera de kaart (Duracell SDHC 16GB class 10) herkende. Foto's kwijt, dacht ik. Enorm balen!

Recoverytools
Na het afstruinen van het internet leken de foto's toch niet helemaal verloren. Ik kreeg stiekeme hoop dat ik via een data recovery tool de data alsnog zelf terug zou kunnen halen. Helaas konden diverse (gratis) tools geen uitweg bieden. Ik heb 4 dagen aan een stuk diverse tools geprobeerd. Enkele tools die ik heb gedraaid:
- Photo Recovery Pro
- Recuva
- Get Data Back
- Rescuedisk
- Zero Assumption Recovery
- Test Disk
- PhotoRec
Alle tools herkende de card en de juiste grootte (16GB), maar gaven allen vanaf het begin de soortgelijke error: data not readable. Na het draaien van Test Disk herkende mijn laptop de SD card overigens wel, maar vervolgens kon hij deze niet lezen.

In een niet heel helder moment heb ik ook nog geprobeerd de kaart simpelweg te formatteren in Windows (snel en normaal) en in mijn camera. Zonder resultaat. Gelukkig achteraf; een succesvolle formattering had het recovery proces namelijk lastig gemaakt, is me achteraf duidelijk gemaakt.

Recovery Professionals
Nu het duidelijk was dat de recovery door mijzelf niet ging lukken, heb ik geïnformeerd bij enkele recovery bedrijven. Zoals verwacht een duur grapje:

1.Ruskauff Data Services: zeer snelle reactie na aanvraag en goede uitleg. De kosten van het uitgebreid onderzoek en de herstelkosten zijn afhankelijk complexiteit van het probleem, het type data en de benodigde snelheid. Onderscheiden problemen:
- Logische problemen (USB stick is in orde maar de data is corrupt geraakt) (Onderzoek meestal gratis en herstel soms al mogelijk vanaf 95,-)
- Standaard fysieke of electronische problemen (Herstel soms al mogelijk vanaf 95,-)
- Complexe electronische problemen eventueel gecombineerd met logische problemen (Herstel meestal in de regio van 250-750 Euro)
Na uitleg van situatie bleek werd als snel gedacht aan het duurste tarief. Daarnaast worden bij de complexere recoveries nog 65 Euro aan probleem analyse kosten gerekend.

2. Ontrack Data Recovery: uitgebreide uitleg en prima site. Prijsindicatie:
Analysekosten 100 euro. Recovery 300 tot 1.200 euro.

Allemaal een beetje teveel van het goede voor 250 foto's.

Oplossing
Toen ik de moed eigenlijk al had opgegeven, kwam ik ineens een ander bedrijf tegen: http://recoverfab.com. De ietwat dubieuze site deed mij enigszins twijfelen, maar na het lezen van de vele positieve reviews en de no cure, no pay handelswijze heb ik het toch maar geprobeerd. Order aangemeld via de site. Meteen reactie terug. Vaste prijs per medium per GB: 216 euro voor mijn 16GB kaartje; wel de moeite waard, dachten ik en mijn vriend. Kaartje opgestuurd via reguliere post (naar Duitsland) en na 7 dagen een mailtje met preview (thumbnails) van alle foto's. 100% succesvolle recovery. Nu snel betalen (via paypall) en dan krijg ik de ftp link om alles te downloaden. Het kaartje ben ik kwijt, die is niet meer bruikbaar, na het openhalen door Recoverfab, maar gelukkig zijn deze de laatste tijd ook niet meer zo duur. Overigens, voor het geval de recovery niet mocht lukken kun je 5 Euro meesturen als je je kaartje dan nog terug wil.

Top bedrijf, snelle service en een zeer schappelijke prijs! Nu maar wat meerdere kleine SDHC kaartjes gekocht. Mocht het nog ooit gebeuren, ben ik in ieder geval niet zoveel foto's kwijt.

Anoniem: 364363

Hallo allen,

Ik heb een probleem, ik wilde gisteren mijn USB stick formatteren, maar klikte per ongeluk mijn externe laCie 500GB schijf aan, na een tijdje zag ik dat en heb toen ie net op 1% stond het formatteren gecanceld. Maar als ik hem nu in de computer steek, vraagt hij of ik hem eerst wil formatteren voordat ik hem gebruik. Is er een mogelijkheid om op de schijf te komen zonder dat ik hem moet formatteren want er staan nogal wat belangrijke bestanden op (vanaf nu backup ik ook alle belangrijke bestanden op een andere schijf).

Ik heb al een aantal programma'tjes geprobeerd, File scavenger, Recuva, GetDataBack. Ze zien allemaal de schijf wel en ook de goede grootte, maar ze kunnen niks recoveren. Iemand een andere oplossing?

Ik zat zelf nog te denken aan om de schijf snel te formatteren, zodat ik er wel weer op kan en dan de recovery software proberen? Maar ik weet niet of dit een goede oplossing is? Iemand een goede oplossing?

M.v.gr. Niek

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 15:09
Vooralsnog; NIET FORMATEREN!

Het beste wat je kunt poberen is zelf de partitie tabel weer aanmaken en wegschrijven. Vervolgens een filesystem check uitvoeren.

Overigens lijkt het me verstandig als je de disk eerst kloont.

VorCha schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:28:

Het beste wat je kunt poberen is zelf de partitie tabel weer aanmaken en wegschrijven. Vervolgens een filesystem check uitvoeren.

Bedankt voor de reactie, zou je me kunnen uitleggen hoe dat allemaal moet O-)?

• maartuhr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-11-2022
Uncle Mel schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:17:
...
Hij maakt echt geen vreemde geluiden? daar kun je namelijk een hoop van afleiden:

- klikken: vaak zijn dan de heads kapot
- niets, nul comma nul: printplaat kapot
- opeenvolgende zoemen maar geen ronddraaien: motor kapot of stiction

als hij echter prima draait heb je andere dingen die kapot kunnen zijn:
wordt de schijf gedetecteerd in diskmgmt.msc?

- ja maar als grootte 0bits: translator kapot
- ja maar als RAW partitie: filesystem kapot
- nee maar wel in device manager: system area schade na initialisatie
- nee en ook niet in device manager: system area schade voor initialisatie...
Heb ook een probleem met een verbatim USB HDD van nog geen jaar oud. Windows ziet dat er een harde schijf via usb verbonden wordt, maar verder krijgt hij geen schijfletter en ik ook niet benaderbaar. In diskmanagement krijg ik eerst de volgende melding:

En vervolgens lijkt de schijf enorm groot te zijn:

Wat kan hier mis zijn?

[edit]
O, als ik trouwens in diskmanagement de schijf probeer de initiëren dan gaat de schijf een beetje piepklik piepklik piepklik zeggen.

[Voor 7% gewijzigd door maartuhr op 14-10-2012 20:37]

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:32

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

maartuhr schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 20:09:
[edit]
O, als ik trouwens in diskmanagement de schijf probeer de initiëren dan gaat de schijf een beetje piepklik piepklik piepklik zeggen.
De schijf is dus echt hardwarematig stuk (defect aan de leeskoppen), en dat ga je zeer waarschijnlijk niet zelf kunnen fixen.
De vraag is dan: hoe dierbaar is de data die er op staat? Waarschijnlijk de enige manier om die namelijk terug te krijgen is een gespecialiseerd bedrijf.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

VorCha schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:28:

Iemand die mij met deze zaken verder kan helpen?

• Donnachi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-10-2021
Beste Tweakers,

Mijn externe HDD van WD is laatst gevallen ik heb de behuizing losgehaald en daar trof ik een 1TB WD10EARS aan.

Hij werd in mijn pc herkent in de bios. Het duurde ontzettend lang voordat de pc uiteindelijk opstartte toen ik ingelogd was gaf hij niets weer in deze computer. Dus hij werd uiteindelijk toch niet herkent. Een ding viel mij wel op hij maakte een heel vies geluid alsof die lees armpjes (sorry voor mijn woordkeuze) iets over mijn schijven heen krassen.

Nu wil ik iets proberen waarover ik hier nog niets heb gelezen.

Kan ik nu een exact dezelfde schijf kopen en de schijven in deze zetten zodat ik mijn data er nog vanaf kan halen? Alle foto's en filmpjes staan erop. Uiteraard niet als backup maar gewoon zodat het verder geen ruimte in beslag nam!

ECHT K**

Alvast bedankt.

Koen

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06

rally

Deyterra Consultancy

Als je al aan een dergelijke schijf kunt komen dan moet je hem nog uit elkaar krijgen. Los van het feit dat dit eigenlijk in een cleanroom hoort te gebeuren is dat een lastig klusje.

Het enige alternatief is hem naar een DR bedrijf brengen die er waarschijnlijk nog wel iets mee kunnen (teminste... als de platters niet beschadigd zijn door het scrapen van de leeskop).

http://www.deyterra.com

• Donnachi
Eerlijk gezegd heb ik de schijf al los en zie ik geen beschadigingen aan de "platters" dit zijn volgens mij de schijven? Die zien er nog helemaal goed uit. Nieuwe schijf is te bestellen a 95 euro. Dus eigenlijk zou dit moeten kunnen?

Mvg

Koen

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De platters zijn inderdaad de schijven. Maar waarschijnlijk zijn de leeskoppen op het armpje tegen je platters geknald toen je hem liet vallen. In theorie zou je de platters over kunnen zetten naar een nieuwe schijf zodat je weer een nieuwe arm hebt. Maar ik denk niet dat dit gaat lukken, daarvoor moet je echt een expert zijn (voor zover het uberhaubt gaat werken, misschien moet de regelelectronica ook opnieuw ingesteld worden of iets dergelijks). Als de dat je echt wat waard is kan je die 95 euro beter besteden aan een datarecovery bedrijf.
Dit wordt wel duur als ik b.v. hier kijk: http://www.harddisk-recovery.nl/prijzen.php

• Donnachi
Ja 95 euro is niets vergeleken met een uurloon van soms wel 250 euro bij zulke bedrijven. 160GB kost bijna 4000 euro die lui zijn niet wijs en dat is pas 1/3 van wat ik moet (ongeveer 500GB). (als dit lukt ga ik er ook een bedrijfje van maken).

95 nieuw of 40 2e hands vind ik nog een keer te overzien. Ik heb de schijf los en moet zeggen zo moelijk ziet het er allemaal niet uit. Hoefde bijna niets los te draaien alleen de aanslag van de Arm moest eruit en wat boutjes waarmee de schijven vastzaten. Enige waar ik bang voor ben is dat de printplaten wellicht niet hetzelfde zijn. Maar dan zou ik eventueel ook de oude er weer op kunnen zetten.

Bedankt voor jullie informatie zover, mocht er iemand zijn die dit wel eens heeft gedaan hoor ik graag informatie van hem/haar.

Ik bedoel iemand moet dit toch weleens gedaan hebben / geprobeerd?

[Voor 4% gewijzigd door Donnachi op 24-10-2012 16:31]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06

rally

Deyterra Consultancy

Dat is echt ZWAAR overdreven.

Ik heb meerdere malen bij Kroll Ontrack recovery laten uitvoeren en de duurste daarvan was € 2500 voor een harde schijf en dat was alleen zo duur omdat er encryptie op zat. Een schijf zonder encryptie was € 850. Niet goedkoop nee, maar geen € 4000.

Bovendien kreeg je "gratis" een harde schijf met daarop je data in een mooi hoesje :P

http://www.deyterra.com

• Donnachi
Ja dat is wel het minste wat ze dan mogen geven.

Anoniem: 480211

Voor iedereen die aan het zoeken is naar een oplossing voor een kapotte sd-kaart, ik heb de oplossing gevonden.

Aan het einde van mijn vakantie blokkeerde de micro SD kaart van 16GB in mijn camera. De camera
gaf bij vele foto's een error aan. Terug in Nederland heb ik verschillende software geprobeerd om de foto's van de kaart uit te lezen. De SD kaart werd wel herkent door de computer, maar op het moment dat ik hem wil lezen gaf deze de melding "plaats geschikte schijf om te lezen". Ik zag de bui al hangen, ruim 1000 foto's en enkele video's van mijn vakantie weg. Vervolgens ben ik op internet gaan zoeken. Ik kwam bedrijven in Nederland tegen die voor meer dan €1000 de informatie van mijn SD kaart konden lezen. Dit vond ik nogal vrij veel en ben daarom verder gaan zoeken. Ik kwam vervolgens bij het bedrijf Recordfab terecht. Dit bedrijf is gelegen in Duitsland. Het bedrijf heeft een no cure, no pay policy. Ik heb de SD kaart opgestuurd naar Duitsland en binnen 5 dagen ( op zondag) ontving ik een preview van de foto's. Ze hadden alle foto's en videobeelden terug kunnen halen. Uiteindelijk heb ik 200 euro moeten betalen voor al mijn foto's, dit vond ik een redelijk prijs voor het redden van mijn vakantieshots! Ik hoop in de toekomst dit niet meer mee te maken, maar mocht het toch gebeuren, dan ga ik terug naar Recoverfab!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05:16
Dat zijn dus nu 2 positieve verhalen over Recoverfab.

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 13:55
heb vorige maand mij zelf eens getrakteerd op een nieuw moederbordje.
de oude is ondertussen al weg.
Nu het probleem, ik had nog belangrijke foto's op mijn hdd staan.
Laat ik nou net een raid 0 array hebben van 3 samsungs hdd's van 160GB.

Is er een tooltje om de data te herstellen?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
[html]Dit topic is alleen bedoelt voor het delen van ervaringen met betrekking tot recoverysoftware en -methodes.
Specifieke problemen kun je kwijt in een eigen topic. Offtopic posts worden getrashed.[/html]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee