righthand schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:49:
Water is ook een basisbehoefte en daar betaald iedereen dezelfde prijs per liter voor, ongeacht inkomen of leeftijd. Echter voor je dak worden de huidige starters in koop en huur gedwongen om net even wat meer per m2 te betalen dan diegene die er al inzitten.
Je vergelijkt appels met peren. Een huis wat je nu moet huren of kopen is voor iedereen even duur. Dat de mensen die er al zitten er ooit minder voor hebben betaald, dat heeft daar niks mee te maken.
Wat betreft de bereikbaarheid van sociale huur (en dus de verplichting van de overheid); daar is volgens mij al voldoende over gezegd. Dat is op dit moment niet toereikend en niet of nauwelijks beschikbaar voor een gezin met een modaal inkomen.
Nee, dat klopt. Ik zou ook niet weten waarom een gezin met een modaal inkomen gesponsord zou moeten worden. Die moeten gewoon hun eigen broek ophouden.
Kortom schaarste van een basisbehoefte , dus het "dak boven je hoofd" moet niet enkel en alleen aan de markt worden overgelaten, zoals de overheid dit nu te veel doet. Sterker nog, ze spelen ook nog mee als marktpartij (grondverkoop).
Dat is gewoonweg onzin. Zie jij het onder bruggen vol liggen met gezinnen die geen huis hebben? De basisbehoefte is vervuld. De aanvullende behoeft niet, maar daar hoeft de overheid niet voor te zorgen.
Verschillende smaakjes liberaal; sociaal liberaal is misschien een betere omschrijving. Misschien vergis je je in een liberale en libertarische overtuiging? Vanuit het laatste kan ik begrijpen dat je me redelijk rood zou vinden, dan nog is het een redelijk binaire constatering.
Dar vergis ik mij zeer zeker niet in, maar noem het hoe je het wil noemen. If it quacks like a duck..
Maar goed ik heb totaal geen problemen met pure marktwerking op non-primaire basisvoorzieningen.
Mooi. Alleen strookt dat volstrekt niet met wat je hier verkondigt.
Eens, hier ga je trouwens wel even voor het gemak uit van de maximale som. Het gaat er om dat wanneer je als overheid aan de knoppen gaat draaien van een markt (kom ik zo bij je volgende punt op terug) je ook de werking van het gehele systeem moet toetsen. Nu heeft de overheid en de lusten (minder kosten HRA) en de baten (meer VRH opbrengsten want eigen geld nodig voor huis). Geef toe; dat is toch niet rechtvaardig?
VRH is gewoonweg geen drijfveer hierin. Er is werkelijk niemand die zegt "ik koop maar geen eigen huis, want dan moet ik sparen, en dat kost me 800 euro per jaar als ik 75k heb". Verder vind ik het een rare gedachtenkronkel dat door de HRA de overheid hier baat bij zou hebben. Als ze daarop zouden willen sturen, zou het dan niet eenvoudiger zijn de stimuleringsmaatregel (HRA) te beperken? Ik vind dit nogal vergezocht, eigenlijk.
Tja, want dat doen ze natuurlijk al en daarom is er nu een geweldige marktwerking. In principe dus ook mee oneens. De overheid heeft de taak om de maatschappij dermate in te richten dat iedereen, naar gelang en evenredigheid van inkomen, een onderkomen kan betalen.
Nogmaals, is dat nu niet zo? Waar zijn al die dakloze gezinnen dan?
Die hebben we niet meer in handen (hadden we volgens mij ook niet toen we een economische fasalstaat waren van West Duitsland). Echter zou Nederland wel een hardere positie kunnen innemen binnen de Europese overleggen. De huidige rentestand vreet het vermogen van Nederlandse burgers kaal (pensioen en woonlasten)
Ik denk dat jij zowel de invloed van Nederland op Europa als de invloed van Europa op de rentestand ruimschoots overschat..
Het gaat er om dat wanneer je een 100 % aflossingsvrije hypotheek met HRA kan krijgen, je maandlasten dermate laag worden, dat je flink wat kan gaan sparen en aflossen. En dan zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de hut aan het eind met overwaarde te verkopen. Dan ben je helemaal spekkoper...Juist dat soort geld begint nu vrij te komen in de vorm van giften en erfenissen.
De regels omtrent HRA en aflossingsvrije leningen waren vroeger inderdaad ruimer dan nu, dat klopt. En dat is nu dus aangepast. Maar jij wil nog een stap verder gaan en het volstrekt legitieme voordeel uit het verleden terugnemen? Of begrijp ik je punt nou niet goed?