kmf schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:07:
Ehm... een starterswoning is voor mij een appartement met 1-2 slaapkamers met <90m2 woonoppervlak. Daar heb je volgens funda toch echt wel een stapel van onder de 1,5ton.
Het is wel een feit dat veel starters gewoon gelijk een gezinswoning willen hebben. En dan kan je met 2 salarissen best wel in de categorie 2-2,5 ton krijgen.
Ik ken ook alleenstaanden met bijstand in een eengezinswoning (sociale huur) met 3 slaapkamers.
Erg leuk dat je "starters" (een ander woord voor "jongeren") dan met 2 salarissen in een klein oud flatje wil dwingen omdat ze niet te veeleisend mogen zijn, maar het klopt natuurlijk van geen kanten.
De woningmarkt heeft slechts 1 ding nodig: betaalbare bouwgrond zonder teveel regelgeving. De overheid doet precies het tegenovergestelde.
De laatste babyboomer heeft toch het "recht" om zijn huis voor 50 keer de aanschafprijs van 50 jaar geleden te verkopen? Dan moet wonen wel schaars blijven!
Señor Sjon schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:31:
Maar het vergif in deze is de (verplichte) regionale woonvisie en de extreme controle erop door de provincie. Zodra je naar een akker kijkt, is je plan al ten dode opgeschreven. Nee, liever elk grasveldje binnenstedelijk bebouwen. Ook voor elk plan naar de Raad van State moeten schiet lekker op.

Dit lijkt me bij uitstek een taak voor de landelijke overheid, maar die is alle plannen om in te grijpen zodra de huizenprijzen exploderen alweer vergeten.
De landelijke overheid zou,
zoals de grondwet voorschijft, zich moeten inzetten voor voldoende goede en betaalbare woonruimte.
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:32:
Maximaal inkomen voor sociale huur is 36k per jaar, oftewel 2750 per maand. Dus dan heb je het over de groep mensen die meer dan 2750 verdient, maar minder dan 3200. Dat kan onmogelijk een grote groep zijn, wel?
En verder: dan kijk je dus naar huizen die je op dat moment niet kan betalen.
Met 36k per jaar zou je helemaal niet afhankelijk moeten zijn van sociale huur, dat zou beperkt moeten zijn tot bijstandsniveau. Met 36k zou je gewoon een modaal huis moeten kunnen kopen.
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:36:
Dat jij het niet met mij eens bent wil niet zeggen dat ik mij niet inlees.. Een starter kan gewoon wonen. Ook voor jou de vraag: waar zie jij al die starters op straat slapen? Juist. Dat hun woonwens niet per se aansluit bij hun huidige woonsituatie dat kan, maar dat is een kwestie van geld.
Ik ken hoogopgeleide "starters" (lees: jongeren) die met z'n drieen een huurflat delen, en daar allemaal de hoofdprijs voor betalen. Denk weer even terug aan de bijstander met driekamerwoning en je ziet wellicht wat er niet klopt.
De Ferrari willen terwijl je een derdehands Dacia kan betalen, dus.
Het probleem is dat ze die derdehands Dacia moeten delen, en daar de prijs van van een Ferrari voor betalen. Een Trabant is een beter voorbeeld trouwens, die werd ook door de overheid dusdanig schaars gehouden dat oude auto's duurder waren dan nieuwe, omdat de nieuwe simpelweg niet beschikbaar was.
Amphiebietje schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:14:
Trouwens, als je een particuliere woning wilt huren, maar niet genoeg verdiend om aan de inkomenseis te kunnen voldoen, dan kan je aan de verhuurder vragen of die het accepteert dat je ouders mede-huurder zijn en garant voor jou willen staan. Dat komt er in de praktijk op neer dat ook hun rekeningnummer bij de verhuurder bekend staat, zodat als de huur om de een of andere reden niet van jouw rekening kan worden afgeschreven, in plaats daarvan van die van hun wordt afgeschreven.
Zie je niet in hoe verziekt het is als dit nodig is? En het enige netto-effect is dat het prijzen verder opdrijft, waardoor het voor meer mensen noodzakelijk is om hieraan mee te doen.
Ik zou heel graag willen dat mijn kinderen ooit betaalbaar kunnen wonen, maar zoals het er nu voorstaat wordt de schaarste tot 2040 gewoon verder verergerd.
Nederlandse GrondwetArtikel 22
2. Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.
Het enige wat de overheid nu doet, is tienduizenden mensen aan het werk houden in de "herverdelingsbranche". Via prijsstijgingen en subsidies schuiven met tekorten lost tekorten niet op.
Het grootste probleem is dat de grondquote tot in de kleinste afgelegen dorpjes de afgelopen decennia ongeveer verviervoudigd is. En sinds de 2008-crisis is dat probleem alleen maar groter geworden.
Is dat ooit anders geweest? Natuurlijk willen kopers iets leuks kopen, en natuurlijk willen verkopers veel geld vangen. Dat is van alle tijden.
Wat wel ooit anders is geweest, is het percentage van het inkomen dat wordt uitgegeven aan wonen. Na de oorlog was dat ~7% van 1 inkomen, nu ~30-40% van 2 inkomens.