Verleden week stond dit artikel op AT5.
http://www.at5.nl/artikel...urster-16500-euro-betalen
Ik speel zelf met de gedachte mijn appartement te verhuren als ik straks naar het buitenland ga en heb eens de puntentelling gedaan via huurcommissie. Waar ik een paar jaar geleden nog boven de vrije sector grens kwam, is dat sinds kort? niet meer het geval. Het aspect locatie telt niet meer mee. Mijn appartement is 50 M2 groot en stamt uit 1937. De grens is nu 146 punten en ik red het tot 130. Ik heb dubbel beglazing, nette badkamer, luxe kranen etc, grenen vloer, dus niet eens een aggenebbis appartement.
"Extra puntentoekenning regio’s Amsterdam en Utrecht
Voor kleine woningen in de zogeheten COROP-regio’s rond Amsterdam en Utrecht geldt een hogere puntenwaardering voor de WOZ-waarde dan de waardering per vierkante meter in de rest van Nederland.
Dit geldt uitsluitend voor woningen tot 40 m2, die worden gebouwd in de jaren 2018 tot en met 2022 in de volgende gemeenten:
COROP-gebied Amsterdam: Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Graft-De Rijp, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn en Waterland."
Vroeger was het zo dat je dan je huur bedrag op de maximaal zette van wat de huurcommissie toestaat en je zorge dat je dan bv 500 euro per maand voor je interieur vroeg. De rechter gaat hier (terecht) niet in mee. De appartementen in mijn straat gaan nu bijna weg voor 275.000 / 300.000, dit ter indicatie van wat een hypotheek je zou kosten. Mijn eigen hypotheek is daar de helft van dus ik heb mazzel. Volgens de huurcommissie mag ik maximaal 637 euro huur rekenen. Als ik uitga van mijn interieur:
- bank 1000
- tv 1950
- bed 1000
- tafels en stoelen , tv meubel = 1000
- gordijnen 600
- wasmachine en droger = 1100.
- handdoeken, servies, koffie apparaat, strijkijzer etc 350
Kom je uit op zo'n 7000 euro. Als we de
rekenwijze van de rechter aanhouden mag je de boel binnen 5 jaar afschrijven en kom je uit op 116 euro per maand. Totaal mag mijn huur bedrag dus 753 per maand zijn. M.a.w zelfs met mijn lage hypotheek schiet ik er bij in.
Ik weet van een hoop expat vrienden die allemaal > 1500 euro excl betalen en in soort gelijke appartementen zitten, ik acht de kans groot dat die niet voldoen aan de punten. Ik ben benieuwd wat deze precedent voor gevolg zal hebben. Immers als al die mensen nu ook de boel laten checken dan kan de verhuur markt wel eens op zijn gaat terecht komen. Gezien de hoge prijzen voor appartementen zullen heel wat particulieren nu de boel gaan verkopen en de markt zal dus er compleet anders uitzien.
Ik vraag mij af of het wellicht niet beter is de boel te verkopen dan elke maand een verlies te nemen. Dit verlies is eventueel nog acceptabel als de huizenprijzen verder stijgen, maar heb het gevoel dat we nu al op een punt beland zijn dat veel te hoog is.