CornermanNL schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:35:
dan nog is de schuld die mensen vaak nemen veel te groot ten opzichte van het inkomen
[...]
Ik schrik er gewoon van dat er nogal wat mensen zijn die over een hypotheek van meer dan 5 ton praten alsof ze net een nieuwe spijkerbroek gekocht hebben. Het irreële 'vertrouwen' in de huizenmarkt en de eigen schulden ratio is iets dat mij echt verbaasd.
Met de rest ben ik het helemaal eens, maar ik denk dat je hier te kort door de bocht gaat.
Als een 'normaal gezin' de hypotheeklasten kan dragen zonder direct naar de voedselbank te rennen en na 30 jaar 'een huis cadeau' krijgt en we hebben een prima instituut (Nibud) dat continu in de gaten houdt dat dit realistisch blijft, dan hebben we al aardig wat veiligheidsmarge ingebouwd.
Als iemand een hypotheek van 5 ton krijgt, dan staat daar een salaris tegenover dat 'mooi' is (meer dan €90.000 op jaarbasis of 2x €47.500). Dan staat er waarschijnlijk ook een nette BMW of Audi naast en zijn de vakanties exotisch.
Ben je dan overmoedig? Of mag iemand ook gewoon leven naar zijn mogelijkheden?
Je moet niet vergeten dat in een land als NL eigenlijk alles prima is geregeld. Arbeidsongeschiktheid, ziekte, pensioen, zwangerschap, ...
Als je in NL kanker zou krijgen, dan meld je je bij het ziekenhuis en 'that's it'. In veel andere landen krijg je een rekening van tienduizenden tot honderdduizenden euro's of je krijgt zelfs niet eens een behandeling. Je staat dan ook direct op straat, zonder uitkering.
Dus als een NL-er zijn 'laatste euro' in zijn huis stopt is dat niet meteen heel riskant. Doe je dat in de VS dan is dat al spannender, doe je dat in India...
(Al mijn Indiase collega's hebben dan ook dikke spaarrekeningen, niet alleen omdat ze uit een hogere kaste komen, maar ook omdat als je bijvoorbeeld ziek wordt je wel naar een fatsoenlijk ziekenhuis wilt)
Nog even inhakend op de LTV discussie hierboven:
Hoger dan 100% LTV is natuurlijk raar, het idee is dat er een onderpand tegenover de schuld staat.
Maar lager dan 100% is ergens ook niet vanzelf sprekend. Het is niet voor niets dat ongeveer elk percentage al genoemd is. Van 80% (de oude executiewaarde), 85%, 90%... en eigenlijk ontbreekt enige onderbouwing voor dit soort percentages. Is 91,33% beter dan 92,05%?
Daarnaast hebben we rente percentages voor verschillende LTV's. Daarmee zou, in normale situaties, het verschil in risico gewoon ingeprijsd moeten zijn. Een ECB/DNB heeft al aan de aanbodkant (bankkant) de touwtjes in handen en is die aan het aantrekken (Basel 1/2/... ). De discussie aan de vraagkant (klantkant) vind ik dan eigenlijk een beetje raar (vanuit de ECB/DNB gezien). Is het nu een markt, of een staatsactiviteit?
En dan hebben we ook nog NHG. Een groot deel van het risico is al opgevangen door NHG. Wat is het nut van max. 85% als je NHG kunt krijgen? Of is dit een verkapte: 'NHG is evil' actie?
En dan als laatste hebben we tegenwoordig nog verplicht aflossen (in de max. hypotheekberekening). Dus een max. LTV heeft dan ook alleen 'effect' op de eerste paar jaar van de huidige hypotheken. Daarna is het risico ook al dusdanig afgenomen dat het valt binnen een stricter LTV regime.
Dus een 'betoog' voor een lagere LTV is dan ook incompleet zonder aan te geven of NHG, verplicht aflossen, Nibud normen, ... allemaal blijven of dat het iets vervangt. Vervangt het iets, dan heb je een totaal andere discussie dan als het 'erbij komt' en mogelijk amper iets toevoegt.
En als het bedoelt is om de prijzen te laten dalen... dan kan ik alvast vertellen dat het geen effect gaat hebben. De max. hypotheek neemt namelijk niet af, dus het totaal geleende bedrag neemt niet af.
Je verplicht alleen mensen om hun spaargeld/gift/overwaarde/... in hun woning te stoppen en daarmee misschien wel MEER te betalen voor hun woning. Het aantal mensen dat niet meer kan kopen zal iets toenemen, maar het grootste gedeelte is nu al doorverhuizers....
Kijk trouwens ook maar in DE. In populaire steden zijn woningen ook gewoon onbetaalbaar, 80% LTV of niet.