RocketKoen schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:43:
[...]
"Dagelijks met de auto moeten" betekent bij de meeste mensen 5 dagen per week 1 of 2 uurtjes in de auto zitten. Dat is 5 tot 10 uur per week.
Een week heeft 168 uur. De rest van de tijd staat je auto ergens op een parkeerplaats niks te doen.
Mensen willen ook wel eens bij elkaar op visite, hapje eten in de stad, naar de film. Klopt je kan inderdaad naast je werk altijd thuis zitten, al je boodschappen online bestellen en alleen vrienden binnen 1 km hebben maar dat zit er niet altijd in. Dus ja daar heb je ook de auto voor nodig.
Granted, een groot deel van dat gebruik zit in de ochtend en avondspits. Maar als er een goed systeem is. Denk aan Uber maar dan zonder chauffeur. Dan kan het autobezit minstens gehalveerd worden zonder dat we minder kilometers gaan maken.
Ik kan bijvoorbeeld om 7 uur op mijn werk in Rotterdam zijn. Die auto kan daarna iemand uit Rotterdam naar Utrecht brengen die die om 8 uur moet beginnen. En daarna iemand uit Utrecht naar Amsterdam die om 9 uur begint. En als ik naar huis wil, komt er gewoon een andere auto die dan in de buurt is van Rotterdam.
Dus even zien, jij gaat van een woongebied naar een industrie terrein OK. Daar is iemand? Hoezo dat kan alleen als die persoon op zijn werk slaapt of nachtdienst heeft. Ik ken niet veel mensen die dat doen.
Vervolgens neemt die persoon mijn auto mee, OK en hoe ga ik dan naar huis? Ik verwacht niet dat iemand die om 8 uur vertrekt ( thuis? ) voor 4 uur terug is.
Klinkt leuk maar dat is het grote manco met het OV ja heel leuk als je in het centrum van een stad woont en naar een centrum toe gaat.
Maar zelfs stel je gaat niet naar een industrie terrein dan nog weet je hoe groot de gemiddelde stad is? Leuk dat je een auto naar utrecht brengt maar dan mag je nog 5km of meer lopen naar je auto.
In plaats daarvan krijgen we grote parkeerplaatsen of garages. Ergens buiten de stad ofzo. Waar al die auto's hun accu staan op te laden als ze niet nodig zijn.
Ja en hoe komen die mensen dan bij de auto die ze nodig hebben? Ja leuk je auto staat 5km verderop succes. Dit is juist waarom OV niet werkt het brengt je van waar je niet bent naar waar je niet moet zijn. In jou idee staan er auto's waar je niet bent en je wilt deze centraal parkeren dus dan kom je nog niet waar je wilt zijn.
Just face it, zodra je buiten het gebied Rotterdam, amsterdam, den haag komt valt het OV als alternatief bijna geheel weg als je niet in een grote stad wilt zijn.
Laatste trein utrecht->eindhoven is rond 24:00, ik denk niet dat ze assepoester bedoelen als mensen zeggen dat ze een sprookje willen leven. En dan hebben we het dus niet over kleine dorpjes en ook niet over tussenstations ( behalve den bosch ) dat is van centraal -> centraal. Dat is het nachtnet.
Dus ja als je dat soort dingen eens wilt doen moet je een auto hebben. Woon je niet midden in het centrum van genoemde steden mag je of 1 uur eerder naar huis of moet je een auto hebben. Als je het geluk hebt in een dorp met treinstation te wonen, anders mag je om 20:00 naar huis ( met wat mazzel kan je dus het toetje nog net wegwerken )