Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 801.434 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:13
Bij brink heet dit vraag gestuurd ventileren 2.0. Dat is een (1) driewegklep.
Dus je hebt keuze uit 2 zones, bijvoorbeeld slapen OF wonen
Als ik overdag met 2 opgroeiende kinderen die op hun slaapkamer zitten te leren thuis heb, zie ik ook graag dat die wat frisse lucht krijgen en niet hoeven wachten tot de zaak omschakeld.
Wellicht kan de klep op half open, en is het iets genuanceerder..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-05 10:12
MeTooPV schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:33:
[...]

Realiseer je ook dat dat precies het spel is waarin je je begeeft. Je vraagt 4 aannemers niet naar een redelijke prijs, maar naar hun bodem prijs. Als ze er straks nog wat aan willen over houden komt dat vaak uit meerwerk.
Denk niet dat het zo werkt. Als je echt een uitputtend bestek hebt dat berekenen ze exact wat het gaat kosten. Incl winst. Maar omdat je zo strak een bestek hebt, kost elke afwijking je geld. Als je wat meer werkt met stelposten etc ben je flexibeler.

Ook kun je dan vragen aan de aannemer of dingen goedkoper kunnen. Een voorbeeld, ik had mijn garage enkelsteens met isolatie tussen rachelwerk. De aannemer vertrouwde hout op de vloer in de garage niet helemaal en maakt die muur nu van kalkzandsteen. Ook mocht hij op andere punten zijn expertise laten gelden. En waar een architect creatief moet zijn met ruimtes, zijn aannemers dat met bouwen en kosten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-05 23:16
artbij schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:44:
[...]

Denk niet dat het zo werkt. Als je echt een uitputtend bestek hebt dat berekenen ze exact wat het gaat kosten. Incl winst. Maar omdat je zo strak een bestek hebt, kost elke afwijking je geld. Als je wat meer werkt met stelposten etc ben je flexibeler.

Ook kun je dan vragen aan de aannemer of dingen goedkoper kunnen. Een voorbeeld, ik had mijn garage enkelsteens met isolatie tussen rachelwerk. De aannemer vertrouwde hout op de vloer in de garage niet helemaal en maakt die muur nu van kalkzandsteen. Ook mocht hij op andere punten zijn expertise laten gelden. En waar een architect creatief moet zijn met ruimtes, zijn aannemers dat met bouwen en kosten.
En dat laatste is dus niet (altijd) in je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Evenzo als architectenoplossingen ook lang niet altijd de beste zijn. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:49:
[...]

En dat laatste is dus niet (altijd) in je voordeel.
Juist wel, anders heb je de verkeerde aannemer.....

Als het goed is draagt hij goedkopere en betere oplossingen aan.

"Je moet niet goedkoop bouwen, je moet goed bouwen."

[ Voor 21% gewijzigd door Artbij op 04-07-2017 12:17 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
artbij schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:11:
[...]

Juist wel, anders heb je de verkeerde aannemer.....

Als het goed is draagt hij goedkopere en betere oplossingen aan.

"Je moet niet goedkoop bouwen, je moet goed bouwen."
De aannemer zal als hij een keuze heeft voor de goedkoopste optie gaan om zo zijn winstmarge zo hoog mogelijk te houden. Gaat hij voor een kwalitatief betere optie, dan zal hij je daarvoor ook factureren (indien niet eerder vastgelegd). Dus alles zo goed mogelijk vooraf vastgelegd hebben.

Wat is het belang om meer vanuit de klant ipv. zichzelf te denken? De gevolgen van bepaalde keuzes van een aannemer worden toch pas na 10 jaar zichtbaar. Daarom is het altijd beter om: zelf veel kennis te hebben of 2 partijen te hebben die tegengestelde belangen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 09:38
xminator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:17:
[...]

De aannemer zal als hij een keuze heeft voor de goedkoopste optie gaan om zo zijn winstmarge zo hoog mogelijk te houden. Gaat hij voor een kwalitatief betere optie, dan zal hij je daarvoor ook factureren (indien niet eerder vastgelegd). Dus alles zo goed mogelijk vooraf vastgelegd hebben.

Wat is het belang om meer vanuit de klant ipv. zichzelf te denken? De gevolgen van bepaalde keuzes van een aannemer worden toch pas na 10 jaar zichtbaar. Daarom is het altijd beter om: zelf veel kennis te hebben of 2 partijen te hebben die tegengestelde belangen hebben.
Dat is wel heel ouderwets gedacht. De belangen van aannemer en klant zijn niet per definitie tegen gesteld.
Vaak kan iets op meerdere manieren. Een aannemer kan ook voorstellen om iets anders uit te voeren omdat dat echt beter is. Hij/zij heeft immers ook veel ervaring met bouwen. De meeste aannemers willen ook graag een geslaagd project bouwen (zou u elke dag flut werk willen leveren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
xminator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:17:
[...]

Ja, want de klant wil ook een lage prijs. Net als de aannemer die in concurrentie ook het werk wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
MeTooPV schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:26:
[...]

Dat is wel heel ouderwets gedacht. De belangen van aannemer en klant zijn niet per definitie tegen gesteld.
Vaak kan iets op meerdere manieren. Een aannemer kan ook voorstellen om iets anders uit te voeren omdat dat echt beter is. Hij/zij heeft immers ook veel ervaring met bouwen. De meeste aannemers willen ook graag een geslaagd project bouwen (zou u elke dag flut werk willen leveren?)
Natuurlijk zal een aannemer ook toegevoegde waarde gaan leveren door zijn expertise en bepaalde aanbevelingen zullen ook zeker ten goeden komen. Echter het lijkt mij niet verstandig om met stelposten te werken zoals artbij dat suggereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:44:
[...]

Natuurlijk zal een aannemer ook toegevoegde waarde gaan leveren door zijn expertise en bepaalde aanbevelingen zullen ook zeker ten goeden komen. Echter het lijkt mij niet verstandig om met stelposten te werken zoals artbij dat suggereert.
Je ontkomt er bijna niet aan om met stelposten te werken. Als je dat niet doet komt je op sommige punten in de problemen. Iets simpels als plinten, of aftimmering. Als jij nu exact op papier zet wat je wilt en als je het ziet wil je het toch anders, dan gaat de tellers pas echt lopen.

Daarnaast moet je een aannemer hebben die meedenkt en snapt wat voor huis je wilt bouwen. Heb ze hier over de vloer gehad die 0,0 aanmerkingen hadden op mijn bouwplannen. Die mogen het dus niet gaan bouwen. Mijn huidige aannemer weet het niveau dat wij willen bereiken en stem daar alles op af.

Stelposten maakt flexibiliteit maar je moet er wel discipline voor hebben als bouwer.

Overigens moet ieder bedrijf vanuit de klant denken als het wil overleven. Als opdrachtgever moet je hier alert op zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 04-07-2017 14:09 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Stelposten zijn zaken die je nog niet weet ten tijde van de prijsaanvraag. Als je merk/type/whatever al weet van wat je wilt, dan heb je geen stelposten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:10:
Stelposten zijn zaken die je nog niet weet ten tijde van de prijsaanvraag. Als je merk/type/whatever al weet van wat je wilt, dan heb je geen stelposten nodig.
Yup. We hebben hier al eerder gesproken over dat het lastig is om sommige dingen vanaf een tekening te zien. Die dingen heb ik persoonlijk liever in een stelpost dan op de gok in een bestek gezet

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, voor mij is het dan weer vanzelfsprekend. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Ik heb altijd aangenomen dat QualityFlow vooral een leidingsysteem is waarbij je (optioneel) per kanaal kan regelen hoe ver dat kanaal open staat. Dat zou dus ook moeten kunnen werken met een andere WTW unit. Die HReco is niet echt top of the bill te noemen. Weinig capaciteit en ook een relatief hoog stroomgebruik, zie ook:

Nieuwe WTW-unit, waar op letten?

Zit zelf ook te kijken naar QualityFlow, minder leidingen en (eventueel later) leuk mee te spelen met een domoticasysteem als je goede aanwezigheidsdetectie hebt. Verder vrij flexibel in gebruik/installatie.

Wat capaciteit betreft; de ventilatieeisen in het bouwbesluit zijn minimum-eisen. Wat ik daar tot nu toe van begrepen heb is dat je dat eigenlijk niet moet willen. Het zorgt voor een niet heel onconfortabele woning, maar meer ook niet. Maar meer dan 1 WTW unit in je woning is weer een aardige extra kostenpost zeg :o Staat hier op de lijst om heel binnenkort in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:41
Rtificial schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:21:
@_Piwi_ Ik vraag me af of je berekening correct is, 810m3/u lijkt me erg veel. Als de berekening correct is, dan zou ik een ander systeem overwegen, bijvoorbeeld Brink Renovent Excellent, 2x een unit van 450m3/u. Bij dat systeem plaats je centrale collectoren voor aanvoer en afvoer bijvoorbeeld per etage, en vertrek je daarvandaan met buizen naar de aan- en afvoerpunten. De plaatsing heeft ons met 2 onervaren mensen ongeveer een dag gekost, en dan nog mijzelf een halve dag om de buizen aan de collectoren te koppelen en de collectoren aan de unit.
De BG en 1e zijn i.v.m. de vide niet gescheiden, gaat dat geen problemen opleveren als met 2 systemen gebruikt? Hoe hou je het geheel in balans en hoe voorkom je luchstromen die je niet wilt?
Een vide geeft ook problemen qua kanalen, want er is gewoonweg minder ruimte om deze weg te werken. Daarnaast is de woning maar 7m hoog waardoor op de 1e verdieping al vrij snel het dak begint (na +/- 1 meter). Ik heb wel een plafond op deze kamers (o.a. nodig voor licht en wegwerken bekabeling / ventilatiekanalen), maar de plaats voor aanvoer/afvoer is beperkt. Afvoerpunt alleen al is een uitdaging ;)

Ik wil graag ventilatie plaatsen, maar ik had niet gedacht dat het zoveel problemen zou geven ;) Ik kan ook heel weinig schema's en technieken vinden hoe andere mensen het gedaan hebben. Iemand tips waar ik op kan zoeken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:47
Nu we +- 1 maand in onze nieuwe huis wonen was het nu wel eens tijd voor de lang beloofde foto's :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het aantal dozen wordt met de dag minder, al valt het niet mee met 2 kleine kinderen om alles opgeruimd te krijgen (en te houden :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 04-07-2017 18:55 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@Grolsch Leuk om het resultaat te zien. De rotzooi ziet er zeer herkenbaar uit :). Ook de inrichting van de tuin. Heel veel gras en speeltoestellen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

_Piwi_ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:54:
[...]

De BG en 1e zijn i.v.m. de vide niet gescheiden, gaat dat geen problemen opleveren als met 2 systemen gebruikt? Hoe hou je het geheel in balans en hoe voorkom je luchstromen die je niet wilt?
Een vide geeft ook problemen qua kanalen, want er is gewoonweg minder ruimte om deze weg te werken. Daarnaast is de woning maar 7m hoog waardoor op de 1e verdieping al vrij snel het dak begint (na +/- 1 meter). Ik heb wel een plafond op deze kamers (o.a. nodig voor licht en wegwerken bekabeling / ventilatiekanalen), maar de plaats voor aanvoer/afvoer is beperkt. Afvoerpunt alleen al is een uitdaging ;)

Ik wil graag ventilatie plaatsen, maar ik had niet gedacht dat het zoveel problemen zou geven ;) Ik kan ook heel weinig schema's en technieken vinden hoe andere mensen het gedaan hebben. Iemand tips waar ik op kan zoeken?
Tja, bij ons was dat vrij eenvoudig, alles is weggewerkt in de plafonds en een leidingschacht, dat is gemakkelijk bij houtskeletbouw.
Bij steen/betonbouw gaat dat hetzelfde, maar dan stort je de kanalen in in het beton. Dus in een uitvullaag op de verdiepingsvloer voor de etage er onder. Is eigenlijk niet veel moeilijker hoor. Ook bij een plat dak kan dat, daar leg je vak een zandcement onder helling op, en daarin kan je dan dus ook weer de kanalen wegwerken. Daarboven komt dan weer bijvoorbeeld de epdm dakbekleding. Maar daarvan zijn genoeg schema's te vinden ook met betrekking tot isolatie en dampschermen.

@Grolsch ziet er goed uit! Hoe zit dat met die bank voor de schuifdeur?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk zien we af van de warmtepomp en gaan we toch voor gas. De aanlegkosten zijn nog een vrij onzekere post in de begroting maar naar verwachting is deze erg fors (tussen de 15k en 18k) en we willen niet teveel risico nemen. We kunnen relatief weinig PV panelen kwijt (lees: 9) dus we zouden flinke energiekosten gaan hebben aan het draaien van dat ding. Ook moet er nog een boiler bij om te voorkomen dat je evt zonder warm water komt te zitten. Iemand in de CPO vereniging heeft het helemaal uitgerekend hoe t zit met de terugverdientijd waarbij hij de kosten voor vastrecht+gas heeft meegenomen en de prijzen van stroom. Zelfs als de gasprijs 3 keer zo hoog wordt en stroom een stuk goedkoper bleef het om het even na 12 jaar, en dan is de onzekerheid van de salderingregel nog niet eens meegenomen. Het enige wat ik zou missen is de vloerkoeling maar dat is dan maar zo voor die paar dagen per jaar dat het echt heet is. Ik wordt hier vast voor afgeschoten hier maar als je opbouwende kritiek hebt: graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cartman! schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:06:
Waarschijnlijk zien we af van de warmtepomp en gaan we toch voor gas. De aanlegkosten zijn nog een vrij onzekere post in de begroting maar naar verwachting is deze erg fors (tussen de 15k en 18k) en we willen niet teveel risico nemen. We kunnen relatief weinig PV panelen kwijt (lees: 9) dus we zouden flinke energiekosten gaan hebben aan het draaien van dat ding. Ook moet er nog een boiler bij om te voorkomen dat je evt zonder warm water komt te zitten. Iemand in de CPO vereniging heeft het helemaal uitgerekend hoe t zit met de terugverdientijd waarbij hij de kosten voor vastrecht+gas heeft meegenomen en de prijzen van stroom. Zelfs als de gasprijs 3 keer zo hoog wordt en stroom een stuk goedkoper bleef het om het even na 12 jaar, en dan is de onzekerheid van de salderingregel nog niet eens meegenomen. Het enige wat ik zou missen is de vloerkoeling maar dat is dan maar zo voor die paar dagen per jaar dat het echt heet is. Ik wordt hier vast voor afgeschoten hier maar als je opbouwende kritiek hebt: graag :)
Volgens mij heb je niet veel keus. Als de meerderheid het wil....

En gas is echt neit slecht. Je zit hier in het topic van de grote nieuwbouwhuizen waar 10K niet heel veel uitmaakt. Daar vind je vaker budget voor een warmtepomp.

Heb alleen het idee dat jullie de L/W variant overslaan. Het is niet alleen de keus tussen gas en w/w, een goedkopere variant kan natuurlijk ook nog.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rtificial schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:07:
[...]

@Grolsch ziet er goed uit! Hoe zit dat met die bank voor de schuifdeur?
Dat zit wel goed hoor ;) Een looppad van een goede meter, niet hinderlijk ofzo.
Cartman! schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:06:
Dus jij verwacht een meerprijs van 15 tot 18K :? Ik ben benieuwd naar de berekening.
Je gaat uit van een W/W WP neem ik aan :? Dat moet haast wel met zo'n meerprijs.

Het hele WP verhaal heeft ons hooguit 3K extra gekost en dan houdt ik het hoog aan.
Het is juist interessant gasloos te gaan bouwen tijdens nieuwbouw, omdat je dan de grootste besparing realiseert.

-1K ivm geen gasaansluiting
-1,5K i.v.m. geen gasketel

Dus de eerste 2,5K krijg je kado bij nieuwbouw.
Wat ik ervan onthouden heb bouw je een rijtjeswoning cq. 2-onder-1-kapper :? Dan kan ik me als enigste argument bedenken dat je geen buitenunit wilt vanwege het geluid, maar 15 tot 18K meerkosten zou ik graag een berekening van willen zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Grolsch Nice! Gefeliciteerd! Ziet er erg goed uit allemaal, ook erg tof om dit resultaat te zien na alle noeste arbeid en denkwerk hier in het topic :) Als we een flesje Grolsch hadden liggen trok ik er een open ;)

Ook al toegekomen aan een evaluatie? Zaken die je achteraf anders had gedaan? Iig de keuken niet meer uit de aanneemovereenkomst halen gok ik? Is daar al duidelijkheid over?

@Cartman! Op zich geen verkeerde beslissing. Warmtepompen zijn, naar mijn bescheiden mening, op dit moment nog veel (veeeeeel) te duur als je kijkt wat je ervoor krijgt. Er zitten nog flinke marges op, wordt nog flink aan ontwikkeld, moet nog flink op worden terugverdiend. Over een aantal jaar heeft iedere nieuwbouwwoning zo'n ding en dan gaan de prijzen vanzelf omlaag.

Voor nu een gasketeltje ophangen kan prima. Maar ik zou dan wel de hele installatie (vooral het afgiftesysteem) berekenen op een warmtepomp. Dus zorgen dat je met zeer lage temperatuurverwarming uit de voeten kan. Voedingstemperatuur maar een graad of 3 boven de ruimtetemperatuur en ook rekening houden met koelen.

Eventueel ook zorgen dat je vrij gemakkelijk op je benedenverdieping een brine/water warmtepomp kwijt kan. Daar rekening mee houden met het leidingwerk. Alternatief is zorgen dat een brine/water warmtepomp op zolder kan komen staan maar dan zou je nu twee geïsoleerde bronleidingen aan moeten brengen, dat lijkt me minder praktisch.

Geld dat je hiermee bespaard kan je dus mooi stoppen in het verbeteren van je schil (glas, kierdichting, isolatie) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:08:
[...]
Volgens mij heb je niet veel keus. Als de meerderheid het wil....
Het is een individuele beslissing dus meerderheid speelt geen rol :)
En gas is echt neit slecht. Je zit hier in het topic van de grote nieuwbouwhuizen waar 10K niet heel veel uitmaakt. Daar vind je vaker budget voor een warmtepomp.
Het budget komt nu ongeveer op 375k uit waar we max tot 430k kunnen. Ik verwacht alleen nog wat onvoorziene uitgaven en we willen ook nog mooie (giet)vloeren natuurlijk en alles leuk inrichten.
Heb alleen het idee dat jullie de L/W variant overslaan. Het is niet alleen de keus tussen gas en w/w, een goedkopere variant kan natuurlijk ook nog.
Klopt, dat is omdat we een tussenwoning hebben en we qua geluid/trilling geen buitenunit willen.
Grolsch schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:19:
Dus jij verwacht een meerprijs van 15 tot 18K :? Ik ben benieuwd naar de berekening.
Je gaat uit van een W/W WP neem ik aan :? Dat moet haast wel met zo'n meerprijs.
We gaan sowieso uit van W/W ja, klopt. De leverancier van de pompen heeft aangegeven dat we moeten rekenen op zo'n 12 tot 15k incl boring maar ex btw + staartkosten van de aannemer.
Het hele WP verhaal heeft ons hooguit 3K extra gekost en dan houdt ik het hoog aan.
Het is juist interessant gasloos te gaan bouwen tijdens nieuwbouw, omdat je dan de grootste besparing realiseert.

-1K ivm geen gasaansluiting
-1,5K i.v.m. geen gasketel

Dus de eerste 2,5K krijg je kado bij nieuwbouw.
En ook nog 2k aan subsidie, dat is bij elkaar toch al gauw 4,5k bij elkaar wat er dan weer vanaf kan. Er blijft dan nog steeds een verschil in zitten van rond de 14k wat nog steeds veel geld is.
Wat ik ervan onthouden heb bouw je een rijtjeswoning cq. 2-onder-1-kapper :? Dan kan ik me als enigste argument bedenken dat je geen buitenunit wilt vanwege het geluid, maar 15 tot 18K meerkosten zou ik graag een berekening van willen zien :P
Klopt idd dus :) Die berekening wil ik zelf ook graag zien maar als ik aangeef die warmtepomp te willen moet er eerst een bodemonderzoek komen om de stroming van het grondwater in kaart te brengen. Simpelweg tijdens bouw beginnen met boren schijnt niet te kunnen. Die onderszoekskosten spelen dus ook nog mee.

Ik lees/hoor ook best wat horrorverhalen van warmtepompen die stuk gaan en er niet snel een degelijke monteur beschikbaar is of dat de energierekening toch 3 of 4 keer hoger uitvalt omdat ze zoveel stroom vreten. Deels los je dat op met PV panelen maar die saldering is maar tot 2020 gegarandeerd en als half NL subsidie claimt dan zal daar vast de stekker een keer uit gehaald worden omdat het teveel kost. Begrijp me niet verkeerd, ik wil opzich best graag die warmtepomp maar er zijn veel factoren die onzekerheid meebrengen en gas is een degelijke oplossing die zichzelf bewezen heeft.
bartvb schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:58:
@Cartman! Op zich geen verkeerde beslissing. Warmtepompen zijn, naar mijn bescheiden mening, op dit moment nog veel (veeeeeel) te duur als je kijkt wat je ervoor krijgt. Er zitten nog flinke marges op, wordt nog flink aan ontwikkeld, moet nog flink op worden terugverdiend. Over een aantal jaar heeft iedere nieuwbouwwoning zo'n ding en dan gaan de prijzen vanzelf omlaag.

Voor nu een gasketeltje ophangen kan prima. Maar ik zou dan wel de hele installatie (vooral het afgiftesysteem) berekenen op een warmtepomp. Dus zorgen dat je met zeer lage temperatuurverwarming uit de voeten kan. Voedingstemperatuur maar een graad of 3 boven de ruimtetemperatuur en ook rekening houden met koelen.
Daar willen we zeker al rekening mee houden ja, klopt :)
Eventueel ook zorgen dat je vrij gemakkelijk op je benedenverdieping een brine/water warmtepomp kwijt kan. Daar rekening mee houden met het leidingwerk. Alternatief is zorgen dat een brine/water warmtepomp op zolder kan komen staan maar dan zou je nu twee geïsoleerde bronleidingen aan moeten brengen, dat lijkt me minder praktisch.
Op de begane grond hebben we geen ruimte voor die apparatuur maar op de 2e verdieping hebben we een techniekkamer waar we alles makkelijk later kwijt kunnen.
Geld dat je hiermee bespaard kan je dus mooi stoppen in het verbeteren van je schil (glas, kierdichting, isolatie) ;)
Bijvoorbeeld :)

Dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Inderdaad, investeer dat geld in luchtdichting en isolatie, en je komt nog veel gunstiger uit met gas. Over 15-20 jaar kan je de afweging dan opnieuw maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
Cartman! schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:19:
Het budget komt nu ongeveer op 375k uit waar we max tot 430k kunnen.

[...]

Klopt, dat is omdat we een tussenwoning hebben en we qua geluid/trilling geen buitenunit willen.
375k voor een tussenwoning? :o Wat voor woning wordt dat, en waar kom je te wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Ik zie een aantal keer de opmerking dat een QualityFlow systeem minder leidingen/buizen nodig heeft:
bartvb schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:43:
Zit zelf ook te kijken naar QualityFlow, minder leidingen en (eventueel later) leuk mee te spelen met een domoticasysteem als je goede aanwezigheidsdetectie hebt. Verder vrij flexibel in gebruik/installatie.
_Piwi_ schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:27:
Ben bezig met het uitdenken van de ventilatie. Systeem wordt de Itho QualtyFlow omdat deze minder buizen vereist.
In ons project is de QualityFlow juist afgeschoten door de installateur, omdat het zoveel meer leidingen nodig zou hebben dan een traditioneel WTW ventilatiesysteem, en ze die niet kwijt zouden kunnen in de vloeren en van verdieping naar verdieping.

Nu twijfel ik daar voor onze woning sowieso aan, maar zit daar helemaal geen kern van waarheid in?
Is een QualityFlow systeem makkelijker te installeren dan een conventioneel systeem?
Of vergissen @bartvb en @_Piwi_ zich?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bartvb schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:58:
@Grolsch Nice! Gefeliciteerd! Ziet er erg goed uit allemaal, ook erg tof om dit resultaat te zien na alle noeste arbeid en denkwerk hier in het topic :) Als we een flesje Grolsch hadden liggen trok ik er een open ;)

Ook al toegekomen aan een evaluatie? Zaken die je achteraf anders had gedaan? Iig de keuken niet meer uit de aanneemovereenkomst halen gok ik? Is daar al duidelijkheid over?
Eigenlijk is het allemaal wel verlopen zoals verwacht en begroot.

Ten opzichte van de originele begroting valt het tot nu toe zo'n kleine 10K mee, en dan heb ik er nog een redelijke post meerwerk aannemer instaan waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb, dus het kan nog meer mee vallen.

Wat me het meeste tegen is gevallen qua begroting is de tuin/bestrating (is ook de enigste post die negatief is geëindigd :P )

Ik had zo'n 15K begroot, maar dat valt wel 10K tegen, dus dat hebben we onderschat. Gelukkig genoeg dingen die meegevallen zijn.

Ondanks dat wij alles uitbesteed hebben en zelf weinig tot niets gedaan hebben kost het toch bergen energie en inspanning om een huis te laten bouwen. Je moet constant keuze's maken en de boel (met name financieel) in de gaten houden, ondanks dat we een bouwbegeleider hadden (die trouwens uitstekend werk geleverd heeft, maar zo'n iemand kan niet over ons geld beslissen).

Dat verhaal van de keuken is gewoon een beetje "pech", omdat wij wat "speciaals" willen had ik dat beter onder de vlag van de aannemer kunnen doen i.v.m. garantie, maar wordt nu ook wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Had je niet zo'n groot perceel moeten kopen ;)

Mooi huis geworden hoor, netjes afgewerkt, klaar voor de toekomst. En heerlijk rustig...

Wel lijkt de woonkamer me wat onder bemeten maar dat kan ook komen door de grote bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:54:
[...]
Ondanks dat wij alles uitbesteed hebben en zelf weinig tot niets gedaan hebben kost het toch bergen energie en inspanning om een huis te laten bouwen. Je moet constant keuze's maken en de boel (met name financieel) in de gaten houden, ondanks dat we een bouwbegeleider hadden (die trouwens uitstekend werk geleverd heeft, maar zo'n iemand kan niet over ons geld beslissen).
Dit zelfde geldt als je je huis grondig renoveert. Wij hebben wel nog best wel veel dingen zelf gedaan (slopen is gaaf! en afwerken ook), maar zelfs dan moet je gedurende de opbouw, en zelfs tijdends de sloop, nog heel veel keuze's maken. Nu hadden wij natuurlijk het voordeel dat we al in dat huis woonden (gewoon een kwestie van niet alle ruimtes tegelijkertijd doen) zodat je dichter op de voortgang zit. Maar zeker in het midden van de opbouw hadden we toch om de dag ongeveer een gesprek met de aannnemer over voortgang en mogelijke verbeter/knelpunten.

Trouwens, die koelkast is te klein. Waar kun je nu al het vlees kwijt voor de BBQ!

Het huis is wel mooi geworden, ik zou persoonlijk alleen die bank weg doen :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Markprinsen schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:59:
Had je niet zo'n groot perceel moeten kopen ;)

Mooi huis geworden hoor, netjes afgewerkt, klaar voor de toekomst. En heerlijk rustig...

Wel lijkt de woonkamer me wat onder bemeten maar dat kan ook komen door de grote bank.
Is een beetje optisch bedrog denk ik, Op de foto oogt het inderdaad vrij druk nu ik terug kijk, maar met een afmeting van 7,2 x 4,7 meter vind ik de woonkamer niet echt onder bemeten, het is alleen wel een vrij grote bank inderdaad, maar de kamer is er groot genoeg voor, maar dat zie je inderdaad op de foto niet terug.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:02:
[...]

Dit zelfde geldt als je je huis grondig renoveert. Wij hebben wel nog best wel veel dingen zelf gedaan (slopen is gaaf! en afwerken ook), maar zelfs dan moet je gedurende de opbouw, en zelfs tijdends de sloop, nog heel veel keuze's maken. Nu hadden wij natuurlijk het voordeel dat we al in dat huis woonden (gewoon een kwestie van niet alle ruimtes tegelijkertijd doen) zodat je dichter op de voortgang zit. Maar zeker in het midden van de opbouw hadden we toch om de dag ongeveer een gesprek met de aannnemer over voortgang en mogelijke verbeter/knelpunten.

Trouwens, die koelkast is te klein. Waar kun je nu al het vlees kwijt voor de BBQ!

Het huis is wel mooi geworden, ik zou persoonlijk alleen die bank weg doen :p
Dit is de bierkoelkast, in de keuken hebben we er nog 1, daar kan het vlees in :P

[ Voor 48% gewijzigd door Grolsch op 05-07-2017 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Cartman! Je kan ook kijken naar één bron voor het hele blok. Dan heb je één keer de boring. Verder zijn goede L/W warmtepompen ook al stil. Maar goed, wellicht in het volgende huis. ;)
Dirtbiter schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:47:
Ik zie een aantal keer de opmerking dat een QualityFlow systeem minder leidingen/buizen nodig heeft:

[...]

[...]

In ons project is de QualityFlow juist afgeschoten door de installateur, omdat het zoveel meer leidingen nodig zou hebben dan een traditioneel WTW ventilatiesysteem, en ze die niet kwijt zouden kunnen in de vloeren en van verdieping naar verdieping.

Nu twijfel ik daar voor onze woning sowieso aan, maar zit daar helemaal geen kern van waarheid in?
Is een QualityFlow systeem makkelijker te installeren dan een conventioneel systeem?
Of vergissen @bartvb en @_Piwi_ zich?
Hoeveel systemen heeft de installateur gemaakt? Afgerond nul? Het is bijna bizar. Hoe kan een systeem meer leidingen nodig hebben als er maar één toevoer en in de verblijfsruimtes alleen afvoer nodig is? En dat terwijl een traditioneel WTW systeem aan- en afvoer in dezelfde ruimte moet hebben. 8)7

@Grolsch Blijf je wel in dit topic en het aanstaande deel 2? ;) Wel leuk om te zien hoe het evolueert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien doelt de installateur op een systeem met natuurlijke toevoer, en dus enkel WTW op afvoer?
Het woordje "traditioneel" hint al een beetje dat dit waarschijnlijk geen balansventilatie betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 20:18
Grolsch schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:52:
Nu we +- 1 maand in onze nieuwe huis wonen was het nu wel eens tijd voor de lang beloofde foto's :P

***members only***

Het aantal dozen wordt met de dag minder, al valt het niet mee met 2 kleine kinderen om alles opgeruimd te krijgen (en te houden :+ )
Gefeliciteerd met het eindresultaat! Het is mooi geworden, en fantastisch dat je zoveel met ons deelt in dit topic _/-\o_ _/-\o_ .
Voor wat betreft het bouwen van een nieuw huis met kleine kinderen ben je mijn voorbeeld :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
bbbrumbrum schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:17:
Misschien doelt de installateur op een systeem met natuurlijke toevoer, en dus enkel WTW op afvoer?
Het woordje "traditioneel" hint al een beetje dat dit waarschijnlijk geen balansventilatie betreft...
Dat heb je alleen met bepaalde CV-ketels. Die gebruiken luchtwarmte van binnen om water wat voor te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:27
WTW met natuurlijke toevoer?? Dat kan niet. Natuurlijk komt lucht van buiten, maar natuurlijke toevoer suggereert gevelroosters. De meest gebruikte systemen tegenwoordig zijn;
  • systeem C: natuurlijke toevoer en mechanische afvoer;
  • Systeem D: Mechanische toevoer en mechanische afvoer, met de mogelijkheid van het toepassen van een WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Señor Sjon schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:13:
Hoeveel systemen heeft de installateur gemaakt? Afgerond nul? Het is bijna bizar. Hoe kan een systeem meer leidingen nodig hebben als er maar één toevoer en in de verblijfsruimtes alleen afvoer nodig is? En dat terwijl een traditioneel WTW systeem aan- en afvoer in dezelfde ruimte moet hebben. 8)7
Het wordt nu een Stork/Zehnder systeem. Wel gebalanceerd, met mechanische inblaas en afvoer met WTW. Inblaas in verblijfsruimtes, afzuig in keuken/toilet/badkamer.
Zo is er per verdieping maar 1 aanvoer en 1 afvoer nodig, en niet per ruimte een afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@headhunter1985 Op zich is systeem C met WTW prima mogelijk. B.v. de Itho Daalderop Cool Cubes doen zoiets maar daar zijn meer varianten van. De afgevoerde lucht wordt dan door een warmtewisselaar/warmtepomp gehaald, die warmte wordt in je verwarmingssysteem of warm water gestopt. Blijft inderdaad werken met gevelroosters. Ah, wat @Señor Sjon zegt :+

@Dirtbiter Wat Qualityflow iets ingewikkelder maakt is dat je 1 aparte leiding per ventiel per plenum hebt. Als je geen plenums gebruikt en een soort ringleiding aanlegt met daar de ventielen rechtstreeks op aangesloten heb je maar 2 leidingen per verdieping nodig (1 voor aanvoer, 1 voor afvoer). Kan me voorstellen dat dat nog wat minder werk is, maar dan verlies je o.a. het kunnen regelen per ruimte.

Ik ben overigens aan het kijken naar alternatieven voor QualityFlow want dat systeem werkt schijnbaar niet bij onze woning. We hebben een open trap, de slaapkamerdeuren zijn dus geluidwerend en dan wil je daar geen 1,5cm aan ventilatieruimte onder hebben t.b.v. QualityFlow. In de slaapkamers willen we dus ventielen voor zowel toe- als afvoer, maar dat vindt Itho geen goed plan.
Als iemand een alternatief systeem weet met regeling per ruimte; erg welkom!

@Señor Sjon & @Cartman! een bron voor het hele project kan, maar ivm de capaciteit wordt dat al snel een open bron en dan heb je het weer over andere kostenplaatjes en vergunningen. Ook is het afrekenen/beheren van de bron best een ding in zo'n situatie. Kan interessant zijn maar dan heb je het over tientallen woningen of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
headhunter1985 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:45:
[...]

WTW met natuurlijke toevoer?? Dat kan niet. Natuurlijk komt lucht van buiten, maar natuurlijke toevoer suggereert gevelroosters. De meest gebruikte systemen tegenwoordig zijn;
  • systeem C: natuurlijke toevoer en mechanische afvoer;
  • Systeem D: Mechanische toevoer en mechanische afvoer, met de mogelijkheid van het toepassen van een WTW.
I stand corrected, idd systeem C met warmtepomp die warmte ontrekt aan de mechanische afgevoerde lucht en deze toevoegd aan CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Hoe werkt balansventilatie met afzuigkappen naar buiten? Lijkt me dat de aanvoer dan niet genoeg is om de afvoer van de afzuigkap te voeden. Dan moet je altijd met het raam open koken?

Je kan overigens wel WTW hebben met natuurlijke aanvoer. De gewonnen warmte uit de afvoer worrdt ergens anders afgegeven ipv aan de invloeiende lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
bartvb schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:02:
@headhunter1985 Op zich is systeem C met WTW prima mogelijk. B.v. de Itho Daalderop Cool Cubes doen zoiets maar daar zijn meer varianten van. De afgevoerde lucht wordt dan door een warmtewisselaar/warmtepomp gehaald, die warmte wordt in je verwarmingssysteem of warm water gestopt. Blijft inderdaad werken met gevelroosters. Ah, wat @Señor Sjon zegt :+

@Dirtbiter Wat Qualityflow iets ingewikkelder maakt is dat je 1 aparte leiding per ventiel per plenum hebt. Als je geen plenums gebruikt en een soort ringleiding aanlegt met daar de ventielen rechtstreeks op aangesloten heb je maar 2 leidingen per verdieping nodig (1 voor aanvoer, 1 voor afvoer). Kan me voorstellen dat dat nog wat minder werk is, maar dan verlies je o.a. het kunnen regelen per ruimte.
Dat niet alleen. Het werken met een ringleiding maakt overspraak mogelijk tussen kamers en dan is het vooringestelde ventiel de enige die het debiet bepaalt. Het is weinig efficiënt.
Ik ben overigens aan het kijken naar alternatieven voor QualityFlow want dat systeem werkt schijnbaar niet bij onze woning. We hebben een open trap, de slaapkamerdeuren zijn dus geluidwerend en dan wil je daar geen 1,5cm aan ventilatieruimte onder hebben t.b.v. QualityFlow. In de slaapkamers willen we dus ventielen voor zowel toe- als afvoer, maar dat vindt Itho geen goed plan.
Extra geluidswering bij slaapkamerdeuren is uit het BB gehaald. Je kan wel een rooster/roosterstrip onderin de deur plaatsen. Daar zijn ook geluidswerende uitvoeringen van.
@Señor Sjon & @Cartman! een bron voor het hele project kan, maar ivm de capaciteit wordt dat al snel een open bron en dan heb je het weer over andere kostenplaatjes en vergunningen. Ook is het afrekenen/beheren van de bron best een ding in zo'n situatie. Kan interessant zijn maar dan heb je het over tientallen woningen of meer.
Klopt. Het was ook een denkrichting. ;)
Z___Z schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:04:
Hoe werkt balansventilatie met afzuigkappen naar buiten? Lijkt me dat de aanvoer dan niet genoeg is om de afvoer van de afzuigkap te voeden. Dan moet je altijd met het raam open koken?

Je kan overigens wel WTW hebben met natuurlijke aanvoer. De gewonnen warmte uit de afvoer worrdt ergens anders afgegeven ipv aan de invloeiende lucht.
Raam openzetten tijdens het koken. Een beetje kookturbine pompt er zo 450-600 m3/uur uit. Dat is overkill voor de meeste WTW-systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

En dat terwijl een traditioneel WTW systeem aan- en afvoer in dezelfde ruimte moet hebben. 8)7
Dat is niet waar.
Per ruimte heb je ofwel aanvoer, ofwel afvoer. Dat is ook waarom er ruimte onder de deuren moet zijn, om voldoende flow toe te laten.
Verkeersruimten hebben in een normale WTW installatie geen aan- of afvoer.

Zo'n gigantisch verschil is het dus niet in de benodigde buizen, zeker als je bedenkt dat voor de centrale punten een behoorlijke diameter nodig is om het systeem stil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

@Grolsch Blijf je wel in dit topic en het aanstaande deel 2? ;) Wel leuk om te zien hoe het evolueert.
Zeker blijf ik dit Topic volgen, 1 van m'n favoriete topics op dit moment op GoT :P

Wellicht dat anderen iets hebben aan mijn ervaringen, net zoals ik veel heb gehad aan jullie ervaringen :)
the-edge schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:23:
[...]

Gefeliciteerd met het eindresultaat! Het is mooi geworden, en fantastisch dat je zoveel met ons deelt in dit topic _/-\o_ _/-\o_ .
Voor wat betreft het bouwen van een nieuw huis met kleine kinderen ben je mijn voorbeeld :+ .
Tnx, en succes met jullie bouw 8) Ik blijf de boel in de gaten houden hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn

Zoals als al geschreven door @Señor Sjon roosters in deuren, iets als deze: http://www.avabel.nl/prod...eluidswerend-deurrooster/

Of aparte toevoer buis met dempers maar dan heb je kans van overspraak. En Als Itho er niet aan wil en niet kan 'garanderen' dat het werkt wil je het waarschijnlijk niet.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
Opmerkelijk. je haalt dus als ware "ijskoude" lucht rechtstreeks naar buiten door de verblijfsruimten. Deze wordt opgewarmd in je verblijfsruimten door het warmtesysteem en de deel van de warmte wordt toegevoegd aan je warmtesysteem.

Natuurlijk scheelt dit in de energiekosten en in de aanlegkosten, maar je houdt voor mijn gevoel meer last van ongewenste koude luchtstromingen (ervaren als tocht) door je verblijfsruimten. Misschien valt dit mee, maar in mijn woning ervaar ik met roosters tocht, ondanks dat ze zelfregelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Met een systeem C hou je altijd tocht ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Er zijn in Nederland enorme hoeveelheden consumenten, architecten, installateurs en aannemers te vinden die niets moeten hebben van balansventilatie. Dus blijft men systeem C toepassen. Met de bijbehorende koude lucht in je nek.

Ik wil het ook niet, maar genoeg mensen die bang zijn voor het niet open kunnen doen van ramen, schimmel in roosters, lange terugverdientijd, etc, etc.

@Señor Sjon Klopt, voor het bouwbesluit hoeven we het niet te doen, maar lijkt me niet prettig om een zo goed als open verbinding te hebben tussen de woonkamer en slaapkamers. Ook niet omdat we aan het kijken zijn hoe we ook onze buitenschil goed geluidwerend krijgen. Als er weinig geluid van buiten is dan gaat geluid binnen de woning weer meer opvallen, zowel installatiegeluid als geluid van medebewoners.

Ander puzzelstuk zijn de binnenwanden. We gingen tot nu toe uit van kalkzandsteen maar die presteren wat betreft geluidwering niet heel briljant. Buitenschil wordt ook HSB dus logisch om ook met HSB/metalstud de binnenwanden te doen. Dan wel bij voorkeur met OSB zodat je een beetje massa houd voor b.v. het ophangen van dingen.

Hoe hebben jullie de binnenwanden gedaan en waarom?

@jacovn Thanks!! Had even zitten zoeken naar dat soort roosters maar kwam vrijwel alleen kozijnroosters met geluiddemping tegen. Muchias gracias!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je je huis van HSB maakt, vind ik het weer onlogisch om met kalkzandsteen binnen te werken. Met HSB zijn prima geluidswerende constructies te maken, ook als binnenwand. Het is niet nodig om overal OSB achter te hangen, maar iets simpels als aan de ene kant 9,5+12 en de andere kant 12+12 gips doet al e.e.a. in geluidswering door de verschillende diktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bartvb schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:50:
@jacovn Thanks!! Had even zitten zoeken naar dat soort roosters maar kwam vrijwel alleen kozijnroosters met geluiddemping tegen. Muchias gracias!
Geen ervaring met die dingen overigens.

Ik heb een Home cinema setup en nu een kamer in kamer het speciale lucht toe en afvoer.
Echter als ik ga verhuizen ga ik niet weer die investering doen (15K destijds en dan heb je 40-50 dB demping)

Maar een 4 zijdig sluitende deur naar die hobby ruimte zou wel wat zijn en dan zo'n soort rooster in de deur.
Helaas geven ze geen getallen voor de acoustische demping etc. :(

De instalateur gaf me al de optie er een Demandflow in te doen, en de roosters in de dakramen als toevoer te nemen (hele 2e verdieping) zodat ik alleen afvoer buizen heb en geen toevoer nodig heb.
Dat bespaarde ook nog eens de WTW unit.

Maar als de rest van het huis aan warmte terugwin doet, dan lijkt het me suf daar koude lucht binnen te halen en met nageregelde vloerverwarming het proberen op temperatuur te houden in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
Er zijn in Nederland enorme hoeveelheden consumenten, architecten, installateurs en aannemers te vinden die niets moeten hebben van balansventilatie. Dus blijft men systeem C toepassen. Met de bijbehorende koude lucht in je nek.

Ik wil het ook niet, maar genoeg mensen die bang zijn voor het niet open kunnen doen van ramen, schimmel in roosters, lange terugverdientijd, etc, etc.

@Señor Sjon Klopt, voor het bouwbesluit hoeven we het niet te doen, maar lijkt me niet prettig om een zo goed als open verbinding te hebben tussen de woonkamer en slaapkamers. Ook niet omdat we aan het kijken zijn hoe we ook onze buitenschil goed geluidwerend krijgen. Als er weinig geluid van buiten is dan gaat geluid binnen de woning weer meer opvallen, zowel installatiegeluid als geluid van medebewoners.

Ander puzzelstuk zijn de binnenwanden. We gingen tot nu toe uit van kalkzandsteen maar die presteren wat betreft geluidwering niet heel briljant. Buitenschil wordt ook HSB dus logisch om ook met HSB/metalstud de binnenwanden te doen. Dan wel bij voorkeur met OSB zodat je een beetje massa houd voor b.v. het ophangen van dingen.

toon volledige bericht
Natuurlijk moet je ramen kunnen blijven open doen, echter moeten mensen opgevoed worden dat deze maximaal 15 minuten open staan om te spuien. En niet de gehele dag. Als mensen toch graag de gehele dag een raam open willen hebben, moeten ze zeker niet kiezen voor balansventilatie.

Zelf heb ik geen ervaring met het zelf bouwen van een woning, maar een seriematige projectwoning. Als binnenwanden heb ik de 70mm verdiepingshoge panelen van een bekende leverancier. Middels een open trap staat de overloop in verbinding met de woonkamer, er zouden beter geluidsisolerende deuren zijn toegepast naar de slaapkamers. Conclusie: dit zal ik zelf nooit doen op deze wijze. De totale combinatie zal vast voldoen aan het Bouwbesluit, maar mijn vorige flatwoning (jaren 60) presteerde dermate veel beter in interne geluidsisolatie dan de huidige woning, ondanks dat de slaapkamer naast de woonkamer was gelegen.

Investeer in goede geluidsisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik heb ook een systeem C, maar ervaar geen tocht. Misschien als ik de bank/eettafel recht onder het raam zet dat vlak voor het raam het wat tocht. Ik voel wel de luchtstroom als ik m'n hand voor het rooster houdt, maar het is niet echt onconfortabel. Het grote nadeel van systeem D is dat je niet fatsoenlijk meer kan afzuigen boven je fornuis. Als je nooit bakt/wokt zal dat vast geen probleem zijn. Maar als je meer wil dan alleen koken dan wil je toch echt afzuiging naar buiten in de keuken.
Ramen openzetten doe je normaal gesproken alleen bij mooi weer toch? Dan maakt het niet uit wat voor ventilatie je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Z___Z schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:11:
Ik heb ook een systeem C, maar ervaar geen tocht. Misschien als ik de bank/eettafel recht onder het raam zet dat vlak voor het raam het wat tocht. Ik voel wel de luchtstroom als ik m'n hand voor het rooster houdt, maar het is niet echt onconfortabel. Het grote nadeel van systeem D is dat je niet fatsoenlijk meer kan afzuigen boven je fornuis. Als je nooit bakt/wokt zal dat vast geen probleem zijn. Maar als je meer wil dan alleen koken dan wil je toch echt afzuiging naar buiten in de keuken.
Ramen openzetten doe je normaal gesproken alleen bij mooi weer toch? Dan maakt het niet uit wat voor ventilatie je hebt.
Met systeem D kun je ook gewoon afzuigen naar buiten, een recirculatie afzuigkap gebruiken of zelfs afzuigen naar je WTW systeem.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
De woning bestaat uit HSB gevels maar met een staalskelet en betonnen vloeren. KZS was bedacht voor extra massa (thermisch) en eigenlijk ook geluid (want veel massa = redelijk goede geluidwering) maar dat laatste lijkt wat tegen te vallen en de aansluiting van KZS op HSB is iets dat nogal een grote kans geeft op problemen.

@jacovn da's een serieuze home cinema setup!
Hier: https://www.storax.nl/fil...%20ventilatieroosters.pdf
staat op pagina 41 dat ze iets van 32 dB aan demping geven, maar dat wordt niet heel erg gespecificeerd verder.

Geluidwering volgens het huidige bouwbesluit is nogal erg minimaal :\ In een vorig bouwproject zijn idd van die verdiepingshoge gipsblokken gebruikt en dat is niet heel erg optimaal te noemen. Al helemaal niet in combinatie met standaard binnendeuren en ventilatieruimte onder de deur. Ook niet met een gesloten trappenhuis.

In m'n ouderlijk huis bestaan de binnenmuren uit een enkelsteens KZS-muur. Dat is een stuk beter dan gips maar nog steeds geen feest als je dan naast de badkamer zit (vooral contactgeluid) of als je zus van Abba houdt (was gelukkig niet het geval :9). Die geluidwering wil ik in de nieuwe woning erg graag beter doen, dat zou niet heel erg veel meer moeten kosten lijkt mij. Grote vraag is hoe precies, ik moet nog eens gaan zoeken naar een overzichtje van de verschillende opties en hun geluidsprestaties. Daar heeft vast een of ander bureau zich al een keer druk over gemaakt.

@Z___Z afzuigen naar buiten kan wel, maar dan zal je moeten zorgen dat er ook luchttoevoer van buiten is in de buurt van de keuken. Verder zijn recirculatiesystemen de laatste jaren ook enorm verbeterd.

En systeem C kan prima werken. Het heeft ook altijd heel prima gewerkt, maar het is eigenlijk ontwikkeld voor een woning waarin er een flinke radiator/convector onder het rooster hangt. Dan heb je op die plaatst stijgende warme lucht die mengt met de binnenkomende koude lucht.

In een moderne woning heb je echter lage temperatuur vloerverwarming waardoor je die warme luchtstroom niet hebt. Als het buiten -10 is dan krijg je dus een stroom van erg koude lucht recht langs je raam naar de vloer. Da's niet prettig als daar net je bank staat.

Als je hier heel goed rekening mee houdt bij het plaatsen van de roosters en het inrichten van je woning dan kan het best OK blijven. Maar ik heb het idee dat men bij dit soort systemen vooral de roosters dicht gaat zetten in de winter.

[ Voor 10% gewijzigd door bartvb op 05-07-2017 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Wij gaan voor systeem D in de nieuwe woning, Het meeste glas ligt op het noorden en dan wil je geen roosters. Mijn vrouw voelt nu de wind over het bed waaien als in de slaapkamer een rooster openstaat, dus effectief staat die vaak dicht in de winter. Dat wil ik niet meer. Vandaar systeem D, overal frisse lucht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Hebben jullie in elke kamer een CO2 melder hangen? Als je een systeem D hebt en luchtdicht gebouwd hebt, lijkt me het verstandig overal CO2 meters te hebben, in het geval dat je echt goed luchtdicht gebouwd hebt en een storing in het ventilatiesysteem hebt, kan de lucht heel snel van slechte kwaliteit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@bartvb Volgens mij heeft knauf of rogips een brochure online staan met de verschillende gipsopbouwen en de bijbehorende akoestische prestaties.

@Z___Z In principe zit er voldoende lucht in de woning om het te overleven. ;) Bij een storing geven de meeste apparaten voldoende herrie (als in alarmen) om de gebruiker tot actie te manen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:45:
@bartvb Volgens mij heeft knauf of rogips een brochure online staan met de verschillende gipsopbouwen en de bijbehorende akoestische prestaties.

@Z___Z In principe zit er voldoende lucht in de woning om het te overleven. ;) Bij een storing geven de meeste apparaten voldoende herrie (als in alarmen) om de gebruiker tot actie te manen.
Als het 's nachts gebeurd wordt je wel met koppijn wekker denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Z___Z ook een heel erg luchtdichte woning is nog steeds zo lek als een mandje. Bij passiefhuizen wordt een n50 < 0.60 geeist. Dat wil zeggen dat bij 50 Pascal verschil tussen buiten en binnen 60% van de lucht in je woning per uur (!) wordt vervangen door luchtlekken. Daarnaast moet je nogal een tijdje staan ademen om de honderden kuubs aan lucht in je woning vrij van zuurstof te krijgen. Voor die tijd merk je echt al wel dat het geen heel fijn klimaat is binnen :)

Wat betreft CO2 sturing is het aardige van QualityFlow (of iig DemandFlow) dat je met 1 CO2 meter per plenum aan kan. Om de zoveel tijd worden alle kanalen op 1 na dichtgestuurd en wordt het CO2 gehalte gemeten. Op basis daarvan wordt bepaald welke hoeveelheid ventilatie er nodig is per ruimte.

In ons geval ga ik waarschijnlijk vooral werken met de aanwezigheidsdetectie die toch al wordt aangebracht. Stuk goedkoper ook dan CO2 meters, die zijn al snel 150 euro per stuk en over het algemeen bijzonder lelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

bartvb schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:49:
@Z___Z ook een heel erg luchtdichte woning is nog steeds zo lek als een mandje. Bij passiefhuizen wordt een n50 < 0.60 geeist. Dat wil zeggen dat bij 50 Pascal verschil tussen buiten en binnen 60% van de lucht in je woning per uur (!) wordt vervangen door luchtlekken. Daarnaast moet je nogal een tijdje staan ademen om de honderden kuubs aan lucht in je woning vrij van zuurstof te krijgen. Voor die tijd merk je echt al wel dat het geen heel fijn klimaat is binnen :)
Maar hoe zit dat met een afgesloten slaapkamer? Die is geen honderden kuubs. Ik vind het nu al muf ruiken als we het raam niet open hebben 's nachts. En dan is onze slaapkamer eerder het tegenovergestelde van luchtdicht!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik wil liever ook geen afhankelijkheden van de buren als t aan komt op energie, dat wil ik gewoon in eigen beheer hebben. Los daarvan is het wel een goede tip natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Voor wat betreft HSB, en binnenwanden;
Wij hebben HSB gebouwd, en onze binnenwanden bestaan uit houten frames met hiertegen 15mm gipsplaten en isolatiewol ertussen als akoestische demping, en op specifieke plaatsen OSB er achter. Dat hoeft zeker niet overal. Ten eerst kan je met de juiste pluggen behoorlijk zware lasten aan gipsplaten hangen, daarnaast kan je er altijd voor kiezen zware dingen vast te schroeven in de achterliggende balklaag.
Naar geluiswering toe kan je er altijd nog voor kiezen geluidsdempende gipsplaten te gebruiken, die hebben een behoorlijk goede performance. Ook het ontwerp van de woning heeft hier veel invloed op natuurlijk. zo hebben wij geen enkele slaapkamer die rechtstreeks aansluit tegen een andere. Tussen 2 van de kamers zit een badkamer, tussen 2 andere kamers zit een gang en inloopkast. Tussen de woonkamer en het kantoor zit een gang.
Het enige geluid wat ik op kantoor wel eens hoor is het centrifugeren van de wasmachine in de aangrenzende bijkeuken, zeker als er spullen bovenop de wasmachine staan te wiebelen :+

Voor wat betreft Qualityflow and CO2 meters: Van CO melders weet ik dat die elke 10 jaar vervangen moeten worden, omdat de CO meting dan niet meer betrouwbaar is. Is dat bij CO2 meters ook zo? Ik vind wel sensoren met een levensduur van tenminste 15 jaar, maar welke sensoren worden toegepast in de gebruikte co2-meters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dirtbiter schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:43:
[...]

375k voor een tussenwoning? :o Wat voor woning wordt dat, en waar kom je te wonen?
Totaal budget he (grond/bouw/keuken/badkamer/vloeren) :) De woning is 6,5m breed, 11m lang en 2,5 verdieping dus een GBO van rond de 145m2, best fors dus. Daarnaast komt de woning aan de rand van Hilversum (t Gooi is n dure regio) naast bos en hei te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:52

Hier een HSB in aanbouw met als binnenwanden: houten regelwerk met isolatie en 10mm SmartPly OSB3 + 12.5mm gipsplaat er tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 11:23
@Señor Sjon Nu moet je toch wel gaan opschieten met het nieuwe topic #9983 :P

Ik bewaar mijn vraag voor daar :)

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
GoT stort niet in als deze over de 10k gaat hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Onze standaard is balansventilatie met een centrale CO2 meting maar de architect raadt aan om per verdieping een eigen meting te doen met losse buizen. Of we dat gaan doen hangt alleen wat af van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Rtificial & @Jipsy waarom een houten regelwerk en geen metalstud? Die laatste lijkt akoestisch veel beter te zijn dan hout, vooral door dat er geen stijve verbinding is tussen de twee wanden.

Wat cijfers:
Lijkt wat oud maar aardig voor een indicatie van een aantal materialen/constructies:
http://www.joostdevree.nl...rus_www_bk_tudelft_nl.pdf

Van Isover, o.a. verschil tussen metaal en hout:
https://www.isover.nl/oplossingen/scheidingswand

Verschillende metalstud opbouwen:
http://www.wtcb.be/homepa...act&pag=Contact32&art=501

Interessant document met veel verschillende materialen/constructies:
http://195.244.174.34/upl...0425_4_AKOE_MAT_NL%20.pdf

@Cartman! let even op wat 'centrale CO2 meting' dan is. Als dat gebeurt in de afvoer van de lucht lijkt me dat prima. Als dit betekent dat er alleen in de woonkamer een CO2 meter hangt dan lijkt dit me vrij kansloos als je ligt te slapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
bartvb schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:01:
@Cartman! let even op wat 'centrale CO2 meting' dan is. Als dat gebeurt in de afvoer van de lucht lijkt me dat prima. Als dit betekent dat er alleen in de woonkamer een CO2 meter hangt dan lijkt dit me vrij kansloos als je ligt te slapen :)
In de centrale afvoer ja, niet in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ik stel mijn vraag dan maar alvast :)

De trap van de eerste naar de zolder sluit niet volledig aan met de muur.

Members only:

Betekend dit dan dat balans ventilatie niet meer kan functioneren?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

bartvb schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:01:
@Rtificial & @Jipsy waarom een houten regelwerk en geen metalstud? Die laatste lijkt akoestisch veel beter te zijn dan hout, vooral door dat er geen stijve verbinding is tussen de twee wanden.
Die bronnen die je aanhaalt hebben helemaal gelijk, maar voor ons speelde dat geen noemenswaardige rol. Zoals ik al uitlegde hebben wij gedacht aan geluid door ruimtes niet op elkaar aan te laten sluiten, maar in feite was het voor ons niet echt belangrijk.
Metal stud frames maak je ter plekke op maat, de frames voor mijn binnenwanden werden kant en klaar met deuropeningen en al meegeleverd met het bouwpakket van het huis. Dat betekent dat je in 10 minuten tot een half uur het frame van een binnenwand plaatst, inclusief het uitmeten, haaks stellen, etc.
Nu, metal stud plaatst ook ontzettend snel hoor. Voor een aantal koofjes en een wand voor de TV hebben we die ook gebruikt, en voor maatwerk ter plekke werkt dat echt razend snel.
Als toch alles ter plekke gemaakt moet worden, dan zou ik kiezen voor metal stud. Als de binnenwanden geleverd worden door de leverancier van je houtskelet, dan zou ik waarschijnlijk weer kiezen voor kant en klare houten frames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@FireStarter ik snap je vraag niet? Een trap is toch altijd een open verbinding als er geen deur voor zit?

@Rtificial goed punt. Snap de overweging :j
In ons geval was het helaas niet makkelijk te realiseren om de vertrekken van elkaar te scheiden. Vooral op de slaapverdieping hebben we nu een wat ongunstige situatie met twee kinderslaapkamers tegen elkaar (maar wel maar 1 kind op dit moment :) ) en onze slaapkamer grenst aan de badkamer en het toilet. Daar is wat meer geluidwering dan standaard wel erg prettig dus.

Plaatje. Maar meteen alles, hints/tips welkom :j

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:46

Fiber

Beaches are for storming.

Lekker veel huis op een kleine 'footprint', maar je moet wel van traplopen houden. Ik zou persoonlijk bij zo'n huis de keuken gewoon bij de woonkamer op de bel-etage willen en dan van de keuken een hobby ruimte of kantoor of zo maken...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
@bartvb , ik bedoel ermee te zeggen dat de trap in de hal bij de voordeur een open verbinding heeft met de trap daarboven. Als je op de derde tree staat dan kan je dus een stukje zolder zien. Een meter of 4/5 omhoog.

Ik vind het idee nu wel leuk. Alleen weet ik niet of de balans ventilatie daar last van gaat krijgen.
Of maakt het niet uit omdat je bij balans ventilatie overal min of meer dezelfde temperatuur hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door FireStarter op 05-07-2017 19:39 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@FireStarter Dat laatste. En in vrijwel alle huizen heb je, luchtstroomtechnisch, een open verbinding tussen de hal en de zolder. Dat kan een balansventilatiesysteem prima hebben. Ook doordat verse lucht wordt toegevoerd in de verblijfsruimtes.

Ook met balansventilatie zal je zolder warmer zijn dan je hal, maar dat temperatuurverschil is een stuk kleiner dan met een systeem C waar nooit koelere lucht op je zolder terecht komt.

@Fiber thanks! Het is een redelijk stedelijke locatie, relatief dure grond en relatief kleine kavels (310m2 + parkeren). Keuken hebben we erg bewust beneden gehouden. Dat wordt, zoals het er nu uit ziet, de ruimte die we het meeste gebruiken los van werken en slapen. En dat is de verdieping waar je contact hebt met de tuin. Vanaf de beletage kan je wel naar je tuin kijken maar je loopt er niet even in.
Het is een project met 6 woningen, bij 3 daarvan zit de woonkeuken op tuinniveau, bij 3 anderen op de beletage. Ligt er dus heel erg aan hoe je leeft/wat je belangrijk vindt.
En idd veel trappen, maar dat scheelt weer 50 euro/maand voor een sportschool :P Het is 9 meter hoogteverschil. Als ik aan het werk ga na m'n ontbijt dan is dat wel even lopen idd :) We gaan wel kijken of we ruimte kunnen laten in het trapgat voor een lift, dat scheelt al weer ;) Is een vrij ideale plaats, hoop wel dat we die de komende 40 jaar niet nodig gaan hebben :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Dan zit ik alleen nog met de volgende twee zaken in mijn maag:

1. De kelder van 220 kuub heeft ook ventilatie nodig. De kelder zal geïsoleerd zijn, maar heeft op dit moment nog geen verwarming. (Om nou vloerverwarming aan te leggen is ook weer overkill lijkt me.)
2. Ik wil een airco inzetten op de slaapkamer en eventueel zolder.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat het een het ander niet in de weg zit :?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Airco en balansventilatie gaan op zich prima samen. Een airco circuleert de lucht die aanwezig is in een ruimte, dus heeft geen aan of afvoer van buitenlucht normaal gesproken (mobiele airco units uitgesloten).

De kelder kan meegeventileerd worden. Als de kelder geïsoleerd is gaat dat in principe geen problemen geven, en zorgen voor een temperatuur die soortgelijk is als de rest van de woning. Als de kelder niet, of onvoldoende geïsoleerd is, dan loop je een risico op condens, door het verschil tussen de temperatuur van de lucht en de kelderwanden/vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:33:
Dan zit ik alleen nog met de volgende twee zaken in mijn maag:

1. De kelder van 220 kuub heeft ook ventilatie nodig. De kelder zal geïsoleerd zijn, maar heeft op dit moment nog geen verwarming. (Om nou vloerverwarming aan te leggen is ook weer overkill lijkt me.)
2. Ik wil een airco inzetten op de slaapkamer en eventueel zolder.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat het een het ander niet in de weg zit :?
Heb je geen ramen in je kelder? Wat wordt de functie van je kelder?

En waarom isoleer je hem wel, maar leg je er vervolgens geen verwarming aan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-04 12:48
@Grolsch Huis ziet er erg netjes uit, gefeliciteerd!
Vanwaar de keuze voor de extreem brede plafon plinten? Ik heb het nooit eerder gezien, maar het oogt wel chique.

@bartvb Lekker veel ruimte en mooie grote kamers.
Waarom de muren van de hal bij de voordeur afronden? Het past niet bij de uitstraling van de rest van het huis (hoekig) en qua ruimte in de woonkamer win je er niet echt iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
artbij schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:13:
[...]

Heb je geen ramen in je kelder? Wat wordt de functie van je kelder?

En waarom isoleer je hem wel, maar leg je er vervolgens geen verwarming aan?
Nee ik heb geen ramen in de kelder.
Functie zal op het begin vooral opslag zijn :P daarna ook sport/hobby ruimte, thuisbioscoopje. Vandaar dat ik het wil isoleren.
Rtificial schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:54:
Airco en balansventilatie gaan op zich prima samen. Een airco circuleert de lucht die aanwezig is in een ruimte, dus heeft geen aan of afvoer van buitenlucht normaal gesproken (mobiele airco units uitgesloten).

De kelder kan meegeventileerd worden. Als de kelder geïsoleerd is gaat dat in principe geen problemen geven, en zorgen voor een temperatuur die soortgelijk is als de rest van de woning. Als de kelder niet, of onvoldoende geïsoleerd is, dan loop je een risico op condens, door het verschil tussen de temperatuur van de lucht en de kelderwanden/vloer.
Dit gaat me zeker ook veel warmte capaciteit kosten in de winter :/ ?
Zou een split airco in de zomer op de master bedroom voldoende zijn als ik de slaapkamerdeuren openzet om het huis koel te houden? Screens worden geplaatst om de zon tegen te houden. En daarnaast zal de balans ventilatie ook de koelende eigenschappen van de kelder vermengen met de rest van het huis.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:31:
[...]

Nee ik heb geen ramen in de kelder.
Functie zal op het begin vooral opslag zijn :P daarna ook sport/hobby ruimte, thuisbioscoopje. Vandaar dat ik het wil isoleren.
[...]

Dit gaat me zeker ook veel warmte capaciteit kosten in de winter :/ ?
Zou een split airco in de zomer op de master bedroom voldoende zijn als ik de slaapkamerdeuren openzet om het huis koel te houden? Screens worden geplaatst om de zon tegen te houden. En daarnaast zal de balans ventilatie ook de koelende eigenschappen van de kelder vermengen met de rest van het huis.
Ik heb bij mijn kelder alleen de eerste 1,5 meter onder maaiveld geisoleerd. Maar er komt wel vloerverwarming in. Ik zou gewoon die paar lussen laten leggen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Een goed geïsoleerde kelder biedt geen koelcapaciteit.
Ik heb geexperimenteerd met de kelder gebruiken als koeling van de balansventilatie, ik heb een ongeisoleerde kelder. Allereerst is het effect eerder beperkt, maar scheelt misschien toch ± 1 graad in de temperatuur in de woning. Tot zover het positieve deel. Het nadeel is dat ik dat gedaan heb door de aanvoer van zuivere lucht via de kelder te laten verlopen. Op zichzelf geen slecht idee, daarmee ventileert de kelder zelf ook, maar doordat je op dagen als deze dan buitenlucht van > 25 graden de kelder intrekt, en de kelderwanden en vloer een temperatuur van 12-16 graden hebben, krijg je gigantische condens. Experiment dus gefaald, want condens = water = niet goed voor de spullen die in je kelder opgeslagen liggen :+

Een airco is de slaapkamer heeft onvoldoende vermogen om het huis te koelen, ook als je de deur open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
artbij schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:55:
[...]

Ik heb bij mijn kelder alleen de eerste 1,5 meter onder maaiveld geisoleerd. Maar we komt wel vloerverwarming in. Ik zou gewoon die paar lussen laten leggen.
Volgens mij zit je dan met hetzelfde euvel.
De kelder wordt in massa ook verwarmd. Het is geïsoleerd en verwarmd.

Hoe ga jij je huis koelen / verwarmen?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Rtificial schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:21:
Een goed geïsoleerde kelder biedt geen koelcapaciteit.
Ik heb geexperimenteerd met de kelder gebruiken als koeling van de balansventilatie, ik heb een ongeisoleerde kelder. Allereerst is het effect eerder beperkt, maar scheelt misschien toch ± 1 graad in de temperatuur in de woning. Tot zover het positieve deel. Het nadeel is dat ik dat gedaan heb door de aanvoer van zuivere lucht via de kelder te laten verlopen. Op zichzelf geen slecht idee, daarmee ventileert de kelder zelf ook, maar doordat je op dagen als deze dan buitenlucht van > 25 graden de kelder intrekt, en de kelderwanden en vloer een temperatuur van 12-16 graden hebben, krijg je gigantische condens. Experiment dus gefaald, want condens = water = niet goed voor de spullen die in je kelder opgeslagen liggen :+

Een airco is de slaapkamer heeft onvoldoende vermogen om het huis te koelen, ook als je de deur open zet.
En dit is dus te voorkomen door de kelder te isoleren?

@artbij , heb je alleen de eerste 1,5 meter van de kelder geïsoleerd vanuit kosten perspectief? Of is het niet nodig omdat de vloerverwarming van de BG ervoor zorgt dat het plafond en de wanden verwarmd?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Sturgeon22 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:15:
@Grolsch Huis ziet er erg netjes uit, gefeliciteerd!
Vanwaar de keuze voor de extreem brede plafon plinten? Ik heb het nooit eerder gezien, maar het oogt wel chique.
Tnx, vind je ze extreem breed :? Wij (Vrouw, ik aannemer, architect en stucadoor) vonden dit de mooiste oplossing. In de keuken zijn ze iets breder als in de kamer omdat de spotjes boven de keuken op 30CM (midden aanrechtblad) in het plafond zitten, daarom is daar de plint wat breder om de spotjes niet "half" in de plint uit te laten komen.

Vandaag worden er 40 PV panelen geplaatst, ik ben benieuwd naar het resultaat :P Ze zouden bellen als ze er op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

FireStarter schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:24:
[...]

@artbij , heb je alleen de eerste 1,5 meter van de kelder geïsoleerd vanuit kosten perspectief? Of is het niet nodig omdat de vloerverwarming van de BG ervoor zorgt dat het plafond en de wanden verwarmd?
Ja, condensatie voorkom je door de betonnen massa te verwarmen, want daarmee beweeg je de massa verder weg van het dauwpunt. Dat is dus gunstig. Verwarmen heeft enkel zin als je isoleert, omdat je de massa rondom je kelder echt niet opgewarmd krijgt.

Het is de bovenste anderhalve meter die in de winter het meeste impact heeft van de buitentemperatuur. Dus als je het beton toch al in de massa verwarmt, dan gaat op die manier veel minder van die warmte verloren in de winter.

Of die anderhalve meter genoeg gaat zijn in combinatie met vloerverwarming die enkel draait op het moment dat hoger in het huis de thermostaat aanspringt, is natuurlijk de vraag, dat moet in de praktijk gaan blijken. Risico is dat de lucht in de kelder warmer wordt, en dus meer vocht kan bevatten, maar dat de keldervloer, en onderste muurdelen als de verwarming uit is mogelijk niet voldoende op temperatuur blijven, en terugzakken naar de temperatuur van de omliggende grond. Die is betrekkelijk koud.

De kans op condensatie is in ieder geval aanzienlijk kleiner dan wanneer er niet geïsoleerd is, zoals bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:24:
[...]

Vanuit kosten inderdaad. Kon weinig vinden over wel of niet isoleren. En aangezien wij 150k boven het originele budget zitten vond ik het zo ook wel goed.

Mij kelder is 120m2 en 2m43 hoog. Als het moet kan ik van binnen nog isoleren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:09:
[...]

Volgens mij zit je dan met hetzelfde euvel.
De kelder wordt in massa ook verwarmd. Het is geïsoleerd en verwarmd.

Hoe ga jij je huis koelen / verwarmen?
Welk euvel heb ik?

Nefit Enviline l/wwarmtepomp.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat kan zeker. Dan moet je er wel op letten dat je een goed gesloten dampscherm maakt zodat de warme lucht met meer vocht niet door de isolatie heen kan om vervolgens alsnog te condenseren tegen het beton. Dat kan nare schimmels geven.
Maar het is zeker goed mogelijk, en staat bij mij ook nog op de planning zodra ik de kelder in ga richten voor andere activiteiten dan opslag.

En wat ik al schreef, je kansen op problemen zijn aanzienlijk kleiner dan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Er zijn natuurlijk ook andere manieren om vocht uit de lucht te halen. En wij kunnen ook nog een raampje open doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

het raampje open doen moet je mee oppassen, dat is eigenlijk wat ik ook deed in de kelder. De buitenlucht is vaak nog vochtiger dan in huis.
Ik heb wel een ontvochtiger in de kelder gezet, die de RV op een constant peil houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-04 12:48
Grolsch schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:34:
Tnx, vind je ze extreem breed :? Wij (Vrouw, ik aannemer, architect en stucadoor) vonden dit de mooiste oplossing. In de keuken zijn ze iets breder als in de kamer omdat de spotjes boven de keuken op 30CM (midden aanrechtblad) in het plafond zitten, daarom is daar de plint wat breder om de spotjes niet "half" in de plint uit te laten komen.

Vandaag worden er 40 PV panelen geplaatst, ik ben benieuwd naar het resultaat :P Ze zouden bellen als ze er op liggen.
Begrijp me goed, ik bedoelde het niet negatief! Het geeft een hele chique en rustige uitstraling. Extreem breed omdat de meeste plafondplinten die ik zie 5-12cm zijn en bij jou is dat meer dan het dubbele!

Flink wat paneeltjes. Hoe groot is je platte dak? En hoeveel stroom verwacht je daarmee op te wekken op jaarbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-04 18:52
artbij schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Welk euvel heb ik?

Nefit Enviline l/wwarmtepomp.
De Nefit moet er bij ons ook komen, welke uitvoering komt er bij jou in? We zijn er alleen nog niet helemaal over uit welke uitvoering het moet worden, behalve dat we de 9 kW variant nodig hebben. De monoblock heeft eigenlijk alles mee, behalve dat het een grote buitenunit is die we -bij voorkeur- niet willen zien. Voor de binnenunit is nu de Tower geoffreerd, met geïntegreerd boilervat. Ik heb alleen het idee dat de 190 liter aan de onderbemeten kant is. Dan zie ik toch liever een vrijstaand vat van 300 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Een kleine cross-post vanuit het PV topic :

En gisteren zijn de panelen geïnstalleerd.

Op de carport, veranda en op de dakkapellen.

Helaas blijft ik er toch een klein beetje van zien op de carport vanaf de straat, eens bedenken wat ik daar aan kan gaan doen :)

De veranda en dakkapellen zie ik gelukkig helemaal niet meer :)

Misschien nog wat vlakker installeren.

Aanzicht vanaf de straat:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2w3uh78.jpg

Bovenkant veranda:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wtggsj.jpg

Bovenkant Carport

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ehbxjn.jpg

Bovenkant dakkapellen heb ik geen foto's van, maar op elke dakkapel liggen 2 panelen :P

Hopelijk ben ik nu energieneutraal bezig en heb ik 0 op de meter (7000WP op het dak liggen).
Verbruik is afhankelijk van de WP, maar daar kom ik pas komend winter achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:42
Netjes. 7000 WP is behoorlijk. Wat is de geschatte jaaropbrengst?

Alles optimaal gepositioneerd?
Welke dakbedekking heb je eigenlijk gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rob-T6 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 07:56:
Netjes. 7000 WP is behoorlijk. Wat is de geschatte jaaropbrengst?

Alles optimaal gepositioneerd?
Welke dakbedekking heb je eigenlijk gekozen?
Ze verwachten een opbrengst van 6350kWh per jaar, maar in het PV topic las ik al dat het wel eens meer kon worden. De SF panelen schijnen goed te presteren.

De liggen is wel redelijk perfect (Oost-Zuid) maar de hoek van de panelen niet, wij hebben er bewust voor gekozen ze zo vlak mogelijk op het platte dak te leggen met een hele kleine hoek zodat ze niet opvallen.
Dan maar een paar % minder opbrengst, ik vind het gewoon geen fraaie apparaten om te zien.

Als dakbedekking hebben wij EPDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Grolsch schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 07:59:
[...]

Ze verwachten een opbrengst van 6350kWh per jaar, maar in het PV topic las ik al dat het wel eens meer kon worden. De SF panelen schijnen goed te presteren.

De liggen is wel redelijk perfect (Oost-Zuid) maar de hoek van de panelen niet, wij hebben er bewust voor gekozen ze zo vlak mogelijk op het platte dak te leggen met een hele kleine hoek zodat ze niet opvallen.
Dan maar een paar % minder opbrengst, ik vind het gewoon geen fraaie apparaten om te zien.

Als dakbedekking hebben wij EPDM.
Kan je ze niet iets kantelen, 5 mm ofzo? Ik neem aan dat er nu water op blijft liggen. Ze hebben vannacht denk ik een behoorlijke plens gehad. Kunnen de druppels dan geen vergrootglas effect hebben op de zonnecellen daaronder?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je kunt het niet lekker zien vanaf de bovenkant, maar er is wel afschot.

Op het grote dak zit er een afschot in van +- 15CM (3 stoeptegels) op een lengte van 6 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meeste zelfreinigende glassoorten zijn pas effectief bij ca. 40mm/m1. Dit zal ook wel voor zonnepanelen gelden, dus je zal ze geregeld schoon moeten maken.

@Grolsch Hebben ze wel die zonnepaneelkabel nog weggewerkt? Zo op het dak los lijkt het me niet best voor de levensduur ervan.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 07-07-2017 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Sturgeon22 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:15:
[...]
@bartvb Lekker veel ruimte en mooie grote kamers.
Waarom de muren van de hal bij de voordeur afronden? Het past niet bij de uitstraling van de rest van het huis (hoekig) en qua ruimte in de woonkamer win je er niet echt iets mee.
Thanks!

De 'ronde' entree is op verzoek van de missus :) Kan me er ook goed in vinden, alles recht en hoekig geeft echt een ander gevoel binnen dan her en der een afronding. Maar 'rond is stront' zoals @Señor Sjon pleegt te zeggen, dus we gaan het niet al te gek maken.

Nog wel aan het kijken of/hoe we het ronde terug kunnen laten komen in b.v. de trap. En waarschijnlijk ook in het kookeiland. Beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UvbNvznx3CyLcE73bxO4CagH/full.jpg

Moet vooral nog kijken wat dat gaat kosten. Ikea doet dit niet :+ Kolom die midden in het eiland staat is ook nog een beetje een puzzel.

Trap is nog wat interessanter. Binnenkort overleg met de architect, kijken waar zij mee komen.

@Grolsch Dat is een indrukwekkende hoeveelheid panelen! Nice! Erg benieuwd wat de winter jullie gaat brengen idd.

Toevallig begin deze week even zitten rekenen en wij komen op (heel grof en met nog voorlopige cijfers):

Warm tapwater: 3500 kWh/jaar
Huishoudelijk gebruik: 4000 kWh/jaar
Verwarming: 15 kWh/jaar/m2 = 15 * 270 = 4000 kWh/jaar

Met de COPs (3 voor ww, 5 voor verwarming):

Warm tapwater: 1200 kWh/jaar
Verwarming: 800 kWh/jaar

Totaal: ± 6000 kWh/jaar

Daar zie je ook meteen dat tegenwoordig vooral in het huishoudelijk gebruik het grote bespaarpotentieel zit. Veel LED en domotica dus :)

We hebben dus minimaal 6000/0,9 = 6700 Wp nodig. Nu plannen voor 30 panelen dus dat moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:08
bartvb schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:16:
[...]

Nog wel aan het kijken of/hoe we het ronde terug kunnen laten komen in b.v. de trap. En waarschijnlijk ook in het kookeiland. Beetje dit idee:

[afbeelding]

Moet vooral nog kijken wat dat gaat kosten. Ikea doet dit niet :+ Kolom die midden in het eiland staat is ook nog een beetje een puzzel.

Trap is nog wat interessanter. Binnenkort overleg met de architect, kijken waar zij mee komen.

Toevallig begin deze week even zitten rekenen en wij komen op (heel grof en met nog voorlopige cijfers):

Warm tapwater: 3500 kWh/jaar
Verwarming: 15 kWh/jaar/m2 = 15 * 270 = 4000 kWh/jaar

Met de COPs (3 voor ww, 5 voor verwarming):

Warm tapwater: 1200 kWh/jaar
Verwarming: 800 kWh/jaar

Totaal: ± 6000 kWh/jaar

Daar zie je ook meteen dat tegenwoordig vooral in het huishoudelijk gebruik het grote bespaarpotentieel zit. Veel LED en domotica dus :)

We hebben dus minimaal 6000/0,9 = 6700 Wp nodig. Nu plannen voor 30 panelen dus dat moet wel lukken.
toon volledige bericht
Voor de keuken kan je hier kijken:
http://www.jouwkeuken.nl/...liaanse-designkeukens.php

Wij zijn er geweest, leuke zaak, aardige eigenaar. We hebben uiteindelijk ergens anders gekocht, maar dat kwam doordat mijn vrouw een andere materiaal wilde voor de kastjes. Geeft in ieder geval een prijsgevoel, er staan nog wel een paar.

Qua verbruik, hier ook all-electric, wel met zonneboiler, 7Kw pv op het dan en wij houden circa 1000 kWh over per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zoals beloofd, hierbij deel zwei: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

@artbij ik heb je medeTS gemaakt in deel 2. :)

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic