Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 801.080 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Een goed geïsoleerde kelder biedt geen koelcapaciteit.
Ik heb geexperimenteerd met de kelder gebruiken als koeling van de balansventilatie, ik heb een ongeisoleerde kelder. Allereerst is het effect eerder beperkt, maar scheelt misschien toch ± 1 graad in de temperatuur in de woning. Tot zover het positieve deel. Het nadeel is dat ik dat gedaan heb door de aanvoer van zuivere lucht via de kelder te laten verlopen. Op zichzelf geen slecht idee, daarmee ventileert de kelder zelf ook, maar doordat je op dagen als deze dan buitenlucht van > 25 graden de kelder intrekt, en de kelderwanden en vloer een temperatuur van 12-16 graden hebben, krijg je gigantische condens. Experiment dus gefaald, want condens = water = niet goed voor de spullen die in je kelder opgeslagen liggen :+

Een airco is de slaapkamer heeft onvoldoende vermogen om het huis te koelen, ook als je de deur open zet.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 18:01
artbij schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:55:
[...]

Ik heb bij mijn kelder alleen de eerste 1,5 meter onder maaiveld geisoleerd. Maar we komt wel vloerverwarming in. Ik zou gewoon die paar lussen laten leggen.
Volgens mij zit je dan met hetzelfde euvel.
De kelder wordt in massa ook verwarmd. Het is geïsoleerd en verwarmd.

Hoe ga jij je huis koelen / verwarmen?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Rtificial schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:21:
Een goed geïsoleerde kelder biedt geen koelcapaciteit.
Ik heb geexperimenteerd met de kelder gebruiken als koeling van de balansventilatie, ik heb een ongeisoleerde kelder. Allereerst is het effect eerder beperkt, maar scheelt misschien toch ± 1 graad in de temperatuur in de woning. Tot zover het positieve deel. Het nadeel is dat ik dat gedaan heb door de aanvoer van zuivere lucht via de kelder te laten verlopen. Op zichzelf geen slecht idee, daarmee ventileert de kelder zelf ook, maar doordat je op dagen als deze dan buitenlucht van > 25 graden de kelder intrekt, en de kelderwanden en vloer een temperatuur van 12-16 graden hebben, krijg je gigantische condens. Experiment dus gefaald, want condens = water = niet goed voor de spullen die in je kelder opgeslagen liggen :+

Een airco is de slaapkamer heeft onvoldoende vermogen om het huis te koelen, ook als je de deur open zet.
En dit is dus te voorkomen door de kelder te isoleren?

@artbij , heb je alleen de eerste 1,5 meter van de kelder geïsoleerd vanuit kosten perspectief? Of is het niet nodig omdat de vloerverwarming van de BG ervoor zorgt dat het plafond en de wanden verwarmd?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:43
Sturgeon22 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:15:
@Grolsch Huis ziet er erg netjes uit, gefeliciteerd!
Vanwaar de keuze voor de extreem brede plafon plinten? Ik heb het nooit eerder gezien, maar het oogt wel chique.
Tnx, vind je ze extreem breed :? Wij (Vrouw, ik aannemer, architect en stucadoor) vonden dit de mooiste oplossing. In de keuken zijn ze iets breder als in de kamer omdat de spotjes boven de keuken op 30CM (midden aanrechtblad) in het plafond zitten, daarom is daar de plint wat breder om de spotjes niet "half" in de plint uit te laten komen.

Vandaag worden er 40 PV panelen geplaatst, ik ben benieuwd naar het resultaat :P Ze zouden bellen als ze er op liggen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

FireStarter schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:24:
[...]

@artbij , heb je alleen de eerste 1,5 meter van de kelder geïsoleerd vanuit kosten perspectief? Of is het niet nodig omdat de vloerverwarming van de BG ervoor zorgt dat het plafond en de wanden verwarmd?
Ja, condensatie voorkom je door de betonnen massa te verwarmen, want daarmee beweeg je de massa verder weg van het dauwpunt. Dat is dus gunstig. Verwarmen heeft enkel zin als je isoleert, omdat je de massa rondom je kelder echt niet opgewarmd krijgt.

Het is de bovenste anderhalve meter die in de winter het meeste impact heeft van de buitentemperatuur. Dus als je het beton toch al in de massa verwarmt, dan gaat op die manier veel minder van die warmte verloren in de winter.

Of die anderhalve meter genoeg gaat zijn in combinatie met vloerverwarming die enkel draait op het moment dat hoger in het huis de thermostaat aanspringt, is natuurlijk de vraag, dat moet in de praktijk gaan blijken. Risico is dat de lucht in de kelder warmer wordt, en dus meer vocht kan bevatten, maar dat de keldervloer, en onderste muurdelen als de verwarming uit is mogelijk niet voldoende op temperatuur blijven, en terugzakken naar de temperatuur van de omliggende grond. Die is betrekkelijk koud.

De kans op condensatie is in ieder geval aanzienlijk kleiner dan wanneer er niet geïsoleerd is, zoals bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:57
FireStarter schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:24:
[...]

Vanuit kosten inderdaad. Kon weinig vinden over wel of niet isoleren. En aangezien wij 150k boven het originele budget zitten vond ik het zo ook wel goed.

Mij kelder is 120m2 en 2m43 hoog. Als het moet kan ik van binnen nog isoleren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:09:
[...]

Volgens mij zit je dan met hetzelfde euvel.
De kelder wordt in massa ook verwarmd. Het is geïsoleerd en verwarmd.

Hoe ga jij je huis koelen / verwarmen?
Welk euvel heb ik?

Nefit Enviline l/wwarmtepomp.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat kan zeker. Dan moet je er wel op letten dat je een goed gesloten dampscherm maakt zodat de warme lucht met meer vocht niet door de isolatie heen kan om vervolgens alsnog te condenseren tegen het beton. Dat kan nare schimmels geven.
Maar het is zeker goed mogelijk, en staat bij mij ook nog op de planning zodra ik de kelder in ga richten voor andere activiteiten dan opslag.

En wat ik al schreef, je kansen op problemen zijn aanzienlijk kleiner dan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Er zijn natuurlijk ook andere manieren om vocht uit de lucht te halen. En wij kunnen ook nog een raampje open doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

het raampje open doen moet je mee oppassen, dat is eigenlijk wat ik ook deed in de kelder. De buitenlucht is vaak nog vochtiger dan in huis.
Ik heb wel een ontvochtiger in de kelder gezet, die de RV op een constant peil houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Grolsch schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:34:
Tnx, vind je ze extreem breed :? Wij (Vrouw, ik aannemer, architect en stucadoor) vonden dit de mooiste oplossing. In de keuken zijn ze iets breder als in de kamer omdat de spotjes boven de keuken op 30CM (midden aanrechtblad) in het plafond zitten, daarom is daar de plint wat breder om de spotjes niet "half" in de plint uit te laten komen.

Vandaag worden er 40 PV panelen geplaatst, ik ben benieuwd naar het resultaat :P Ze zouden bellen als ze er op liggen.
Begrijp me goed, ik bedoelde het niet negatief! Het geeft een hele chique en rustige uitstraling. Extreem breed omdat de meeste plafondplinten die ik zie 5-12cm zijn en bij jou is dat meer dan het dubbele!

Flink wat paneeltjes. Hoe groot is je platte dak? En hoeveel stroom verwacht je daarmee op te wekken op jaarbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-04 18:52
artbij schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Welk euvel heb ik?

Nefit Enviline l/wwarmtepomp.
De Nefit moet er bij ons ook komen, welke uitvoering komt er bij jou in? We zijn er alleen nog niet helemaal over uit welke uitvoering het moet worden, behalve dat we de 9 kW variant nodig hebben. De monoblock heeft eigenlijk alles mee, behalve dat het een grote buitenunit is die we -bij voorkeur- niet willen zien. Voor de binnenunit is nu de Tower geoffreerd, met geïntegreerd boilervat. Ik heb alleen het idee dat de 190 liter aan de onderbemeten kant is. Dan zie ik toch liever een vrijstaand vat van 300 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Een kleine cross-post vanuit het PV topic :

En gisteren zijn de panelen geïnstalleerd.

Op de carport, veranda en op de dakkapellen.

Helaas blijft ik er toch een klein beetje van zien op de carport vanaf de straat, eens bedenken wat ik daar aan kan gaan doen :)

De veranda en dakkapellen zie ik gelukkig helemaal niet meer :)

Misschien nog wat vlakker installeren.

Aanzicht vanaf de straat:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2w3uh78.jpg

Bovenkant veranda:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wtggsj.jpg

Bovenkant Carport

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ehbxjn.jpg

Bovenkant dakkapellen heb ik geen foto's van, maar op elke dakkapel liggen 2 panelen :P

Hopelijk ben ik nu energieneutraal bezig en heb ik 0 op de meter (7000WP op het dak liggen).
Verbruik is afhankelijk van de WP, maar daar kom ik pas komend winter achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:58
Netjes. 7000 WP is behoorlijk. Wat is de geschatte jaaropbrengst?

Alles optimaal gepositioneerd?
Welke dakbedekking heb je eigenlijk gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rob-T6 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 07:56:
Netjes. 7000 WP is behoorlijk. Wat is de geschatte jaaropbrengst?

Alles optimaal gepositioneerd?
Welke dakbedekking heb je eigenlijk gekozen?
Ze verwachten een opbrengst van 6350kWh per jaar, maar in het PV topic las ik al dat het wel eens meer kon worden. De SF panelen schijnen goed te presteren.

De liggen is wel redelijk perfect (Oost-Zuid) maar de hoek van de panelen niet, wij hebben er bewust voor gekozen ze zo vlak mogelijk op het platte dak te leggen met een hele kleine hoek zodat ze niet opvallen.
Dan maar een paar % minder opbrengst, ik vind het gewoon geen fraaie apparaten om te zien.

Als dakbedekking hebben wij EPDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Grolsch schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 07:59:
[...]

Ze verwachten een opbrengst van 6350kWh per jaar, maar in het PV topic las ik al dat het wel eens meer kon worden. De SF panelen schijnen goed te presteren.

De liggen is wel redelijk perfect (Oost-Zuid) maar de hoek van de panelen niet, wij hebben er bewust voor gekozen ze zo vlak mogelijk op het platte dak te leggen met een hele kleine hoek zodat ze niet opvallen.
Dan maar een paar % minder opbrengst, ik vind het gewoon geen fraaie apparaten om te zien.

Als dakbedekking hebben wij EPDM.
Kan je ze niet iets kantelen, 5 mm ofzo? Ik neem aan dat er nu water op blijft liggen. Ze hebben vannacht denk ik een behoorlijke plens gehad. Kunnen de druppels dan geen vergrootglas effect hebben op de zonnecellen daaronder?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je kunt het niet lekker zien vanaf de bovenkant, maar er is wel afschot.

Op het grote dak zit er een afschot in van +- 15CM (3 stoeptegels) op een lengte van 6 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Meeste zelfreinigende glassoorten zijn pas effectief bij ca. 40mm/m1. Dit zal ook wel voor zonnepanelen gelden, dus je zal ze geregeld schoon moeten maken.

@Grolsch Hebben ze wel die zonnepaneelkabel nog weggewerkt? Zo op het dak los lijkt het me niet best voor de levensduur ervan.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 07-07-2017 09:34 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Sturgeon22 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:15:
[...]
@bartvb Lekker veel ruimte en mooie grote kamers.
Waarom de muren van de hal bij de voordeur afronden? Het past niet bij de uitstraling van de rest van het huis (hoekig) en qua ruimte in de woonkamer win je er niet echt iets mee.
Thanks!

De 'ronde' entree is op verzoek van de missus :) Kan me er ook goed in vinden, alles recht en hoekig geeft echt een ander gevoel binnen dan her en der een afronding. Maar 'rond is stront' zoals @Señor Sjon pleegt te zeggen, dus we gaan het niet al te gek maken.

Nog wel aan het kijken of/hoe we het ronde terug kunnen laten komen in b.v. de trap. En waarschijnlijk ook in het kookeiland. Beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UvbNvznx3CyLcE73bxO4CagH/full.jpg

Moet vooral nog kijken wat dat gaat kosten. Ikea doet dit niet :+ Kolom die midden in het eiland staat is ook nog een beetje een puzzel.

Trap is nog wat interessanter. Binnenkort overleg met de architect, kijken waar zij mee komen.

@Grolsch Dat is een indrukwekkende hoeveelheid panelen! Nice! Erg benieuwd wat de winter jullie gaat brengen idd.

Toevallig begin deze week even zitten rekenen en wij komen op (heel grof en met nog voorlopige cijfers):

Warm tapwater: 3500 kWh/jaar
Huishoudelijk gebruik: 4000 kWh/jaar
Verwarming: 15 kWh/jaar/m2 = 15 * 270 = 4000 kWh/jaar

Met de COPs (3 voor ww, 5 voor verwarming):

Warm tapwater: 1200 kWh/jaar
Verwarming: 800 kWh/jaar

Totaal: ± 6000 kWh/jaar

Daar zie je ook meteen dat tegenwoordig vooral in het huishoudelijk gebruik het grote bespaarpotentieel zit. Veel LED en domotica dus :)

We hebben dus minimaal 6000/0,9 = 6700 Wp nodig. Nu plannen voor 30 panelen dus dat moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:34
bartvb schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:16:
[...]

Nog wel aan het kijken of/hoe we het ronde terug kunnen laten komen in b.v. de trap. En waarschijnlijk ook in het kookeiland. Beetje dit idee:

[afbeelding]

Moet vooral nog kijken wat dat gaat kosten. Ikea doet dit niet :+ Kolom die midden in het eiland staat is ook nog een beetje een puzzel.

Trap is nog wat interessanter. Binnenkort overleg met de architect, kijken waar zij mee komen.

Toevallig begin deze week even zitten rekenen en wij komen op (heel grof en met nog voorlopige cijfers):

Warm tapwater: 3500 kWh/jaar
Verwarming: 15 kWh/jaar/m2 = 15 * 270 = 4000 kWh/jaar

Met de COPs (3 voor ww, 5 voor verwarming):

Warm tapwater: 1200 kWh/jaar
Verwarming: 800 kWh/jaar

Totaal: ± 6000 kWh/jaar

Daar zie je ook meteen dat tegenwoordig vooral in het huishoudelijk gebruik het grote bespaarpotentieel zit. Veel LED en domotica dus :)

We hebben dus minimaal 6000/0,9 = 6700 Wp nodig. Nu plannen voor 30 panelen dus dat moet wel lukken.
Voor de keuken kan je hier kijken:
http://www.jouwkeuken.nl/...liaanse-designkeukens.php

Wij zijn er geweest, leuke zaak, aardige eigenaar. We hebben uiteindelijk ergens anders gekocht, maar dat kwam doordat mijn vrouw een andere materiaal wilde voor de kastjes. Geeft in ieder geval een prijsgevoel, er staan nog wel een paar.

Qua verbruik, hier ook all-electric, wel met zonneboiler, 7Kw pv op het dan en wij houden circa 1000 kWh over per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Zoals beloofd, hierbij deel zwei: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

@artbij ik heb je medeTS gemaakt in deel 2. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic