Het is een individuele beslissing dus meerderheid speelt geen rol

En gas is echt neit slecht. Je zit hier in het topic van de grote nieuwbouwhuizen waar 10K niet heel veel uitmaakt. Daar vind je vaker budget voor een warmtepomp.
Het budget komt nu ongeveer op 375k uit waar we max tot 430k kunnen. Ik verwacht alleen nog wat onvoorziene uitgaven en we willen ook nog mooie (giet)vloeren natuurlijk en alles leuk inrichten.
Heb alleen het idee dat jullie de L/W variant overslaan. Het is niet alleen de keus tussen gas en w/w, een goedkopere variant kan natuurlijk ook nog.
Klopt, dat is omdat we een tussenwoning hebben en we qua geluid/trilling geen buitenunit willen.
We gaan sowieso uit van W/W ja, klopt. De leverancier van de pompen heeft aangegeven dat we moeten rekenen op zo'n 12 tot 15k incl boring maar ex btw + staartkosten van de aannemer.
Het hele WP verhaal heeft ons hooguit 3K extra gekost en dan houdt ik het hoog aan.
Het is juist interessant gasloos te gaan bouwen tijdens nieuwbouw, omdat je dan de grootste besparing realiseert.
-1K ivm geen gasaansluiting
-1,5K i.v.m. geen gasketel
Dus de eerste 2,5K krijg je kado bij nieuwbouw.
En ook nog 2k aan subsidie, dat is bij elkaar toch al gauw 4,5k bij elkaar wat er dan weer vanaf kan. Er blijft dan nog steeds een verschil in zitten van rond de 14k wat nog steeds veel geld is.
Wat ik ervan onthouden heb bouw je een rijtjeswoning cq. 2-onder-1-kapper

Dan kan ik me als enigste argument bedenken dat je geen buitenunit wilt vanwege het geluid, maar 15 tot 18K meerkosten zou ik graag een berekening van willen zien

Klopt idd dus

Die berekening wil ik zelf ook graag zien maar als ik aangeef die warmtepomp te willen moet er eerst een bodemonderzoek komen om de stroming van het grondwater in kaart te brengen. Simpelweg tijdens bouw beginnen met boren schijnt niet te kunnen. Die onderszoekskosten spelen dus ook nog mee.
Ik lees/hoor ook best wat horrorverhalen van warmtepompen die stuk gaan en er niet snel een degelijke monteur beschikbaar is of dat de energierekening toch 3 of 4 keer hoger uitvalt omdat ze zoveel stroom vreten. Deels los je dat op met PV panelen maar die saldering is maar tot 2020 gegarandeerd en als half NL subsidie claimt dan zal daar vast de stekker een keer uit gehaald worden omdat het teveel kost. Begrijp me niet verkeerd, ik wil opzich best graag die warmtepomp maar er zijn veel factoren die onzekerheid meebrengen en gas is een degelijke oplossing die zichzelf bewezen heeft.
bartvb schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:58:
@
Cartman! Op zich geen verkeerde beslissing. Warmtepompen zijn, naar mijn bescheiden mening, op dit moment nog veel (veeeeeel) te duur als je kijkt wat je ervoor krijgt. Er zitten nog flinke marges op, wordt nog flink aan ontwikkeld, moet nog flink op worden terugverdiend. Over een aantal jaar heeft iedere nieuwbouwwoning zo'n ding en dan gaan de prijzen vanzelf omlaag.
Voor nu een gasketeltje ophangen kan prima. Maar ik zou dan wel de hele installatie (vooral het afgiftesysteem) berekenen op een warmtepomp. Dus zorgen dat je met zeer lage temperatuurverwarming uit de voeten kan. Voedingstemperatuur maar een graad of 3 boven de ruimtetemperatuur en ook rekening houden met koelen.
Daar willen we zeker al rekening mee houden ja, klopt

Eventueel ook zorgen dat je vrij gemakkelijk op je benedenverdieping een brine/water warmtepomp kwijt kan. Daar rekening mee houden met het leidingwerk. Alternatief is zorgen dat een brine/water warmtepomp op zolder kan komen staan maar dan zou je nu twee geïsoleerde bronleidingen aan moeten brengen, dat lijkt me minder praktisch.
Op de begane grond hebben we geen ruimte voor die apparatuur maar op de 2e verdieping hebben we een techniekkamer waar we alles makkelijk later kwijt kunnen.
Geld dat je hiermee bespaard kan je dus mooi stoppen in het verbeteren van je schil (glas, kierdichting, isolatie)

Bijvoorbeeld
Dank voor jullie reacties.