Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 742.055 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 23:58
WNT schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:20:
[...]

http://www.hebo.nl/produc...mline-kozijn-50-invisible Zoiets bijvoorbeeld? Zijn bij HEBO alleen pas in 2018 leverbaar dacht ik.
Ja inderdaad. Ik vind dat wel iets hebben :)

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18:08
WNT schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:55:
[...]

Ja daar zaten we inderdaad ook al aan te denken, enige inschatting van de meerprijs? Ga ik natuurlijk ook aan de aannemer vragen maar een indicatie helpt ons wel.
Edit: ga zelf eens op de site van EvoFenster een berekening maken
Edit2: gedaan voor een raam van 1000*1470
Heb het liefste hout binnen, alu buiten, maar dat is bijna 4x zo duur als kunstof bij dit merk....

[afbeelding]
Scuco is een erg duur merk voor alu kozijnen. Vind ook de kunststof variant ook wel erg goedkoop.

Met gestrekt been.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20:00
JaxMcFadden schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:07:
[...]

K-Vision ... maar moet toegeven dat ik niet heel veel verschillende merken de revu heb laten passeren...
K-vision schijnt een renovatiekozijn te zijn. Weet niet of dit nu echt uitmaakt trouwens

• JaxMcFadden
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 24-09 22:50
LittleTycoon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:49:
[...]

K-vision schijnt een renovatiekozijn te zijn. Weet niet of dit nu echt uitmaakt trouwens
Wat wil dat zeggen? Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Een kozijn is een kozijn toch. Of ik het nu voor een verbouwing gebruik of voor nieuwbouw.

• WNT
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14:46
artbij schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:43:
[...]

Scuco is een erg duur merk voor alu kozijnen. Vind ook de kunststof variant ook wel erg goedkoop.
Vond die kunstof inderdaad ook al erg goedkoop :?
Heb jij een suggestie voor een goed/betaalbaar alu kozijnmerk?

• Artbij
WNT schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:15:
[...]

Vond die kunstof inderdaad ook al erg goedkoop :?
Heb jij een suggestie voor een goed/betaalbaar alu kozijnmerk?
Kozijnen worden door allerlei bedrijven gemaakt. Profielen worden betrokken van grote bedrijven (Schuchmann, Bleyweert, Reynaers etc) en vervolgens in elkaar gezet.

Ik zou je aannemer een paar offertes op laten vragen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:11

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

JaxMcFadden schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:36:
We zijn vandaag op pad geweest voor (kunststof) kozijnen en hebben wel gevonden wat we zochten.

Echter liet de verkoper ons ook een doorsnee zien van hoe het kozijnen geinstalleerd gaat worden (stukje buitenmuur, stukje spouwisolatie, stukje binnenmuur, etc) en het viel me op dat er tussen het kozijn en de spouwisolatie zich een houten paal bevond alsook een flinke hoeveelheid purschuim.

Nu meende ik me te herinneren dat ik hier ergens gelezen had dat het gebruik van purschuim ten allen tijde af te raden viel. Klopt dat? Wat is het alternatief - er bevond zich een flinke ruimte die opgevuld moest worden vond ik. Er zat ook zo'n zwarte hardplastic rand tussen het kozijn en de buitenmuur, wat ook voor isolatieredenen gedaan leek te zijn.

De uiteindelijke installatie van de kozijnen ligt bij de aannemer, dus dit zal ik dan met hem af moeten spreken denk ik.
Jup, dat zeg ik o.a. Is het ruim, dan gebruiken we schuim en is het shit, dan gebruiken we kit. Beiden verouderen en PUR verliest zijn luchtdichtheid met de jaren, met name bij aansluitingen. Nu zal het bij kozijnen niet zo hard gaan, maar met name de aansluitingen van de schuine kap is dit wel een probleem. We werken nu veel met luchtdichte band om aansluitingen af te plakken.
headhunter1985 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:06:
[...]

Het systeem ken ik niet, maar wat ik lees is het systeem gebasseerd op natuurlijke toevoer en mechanische afvoer. Toevoer middels ventilatie roosters in de kozijnen. Ventilatie dient voor 50% van buiten te komen. Er zou dan conform Bouwbesluit minimaal (226,8/2)=113,4 x 3.6= 408 m3/h te worden afgezogen. Dit is gebasseerd op gelijktijdig gebruik van ruimten, kracht van dit systeem is dat per ruimte wordt beoordeeld. Je hebt niet gelijk een feest en alle slaapkamers in gebruik. Kortom minder afzuigcapaciteit nodig.
Het Itho systeems is een gebalanceerd WTW systeem. Centrale inblaas via verkeersruimte en afzuiging via de verblijfsruimten. Scheelt een hoop ventielen en gezeur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rtificial
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 29-09 11:52

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:27:
[...]

Jup, dat zeg ik o.a. Is het ruim, dan gebruiken we schuim en is het shit, dan gebruiken we kit. Beiden verouderen en PUR verliest zijn luchtdichtheid met de jaren, met name bij aansluitingen. Nu zal het bij kozijnen niet zo hard gaan, maar met name de aansluitingen van de schuine kap is dit wel een probleem. We werken nu veel met luchtdichte band om aansluitingen af te plakken.
Helemaal waar, PUR om kozijnen af te dichten is zeker bij een nieuwbouw echt not done. 9 op 10 wordt dan niet eens flexibele PUR gebruikt. Voor wat ik begrepen heb barst het zelfs van de beunhazen die kozijnen vastzetten met PUR, maar dat heb ik zelf nooit gezien. Constructief lijkt me dat toch niet OK.

Anyway, luchtdichte band, zwelband, luchtdichte tapes, etc. Dan sluit je het duurzaam (dus voor de lange termijn) af.
Bij houtskeletbouw met SIP panelen of prefab elementen is het nog eenvoudiger. Daar laat je de ramen best al bij de productie plaatsen, dan zitten ze perfect pas, en hoeft er nauwelijks iets afgeplakt te worden.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Alleen moet het element ook goed passen op de bouwplaats. :P

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
headhunter1985 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:06:
[...]

Het systeem ken ik niet, maar wat ik lees is het systeem gebasseerd op natuurlijke toevoer en mechanische afvoer. Toevoer middels ventilatie roosters in de kozijnen. Ventilatie dient voor 50% van buiten te komen. Er zou dan conform Bouwbesluit minimaal (226,8/2)=113,4 x 3.6= 408 m3/h te worden afgezogen. Dit is gebasseerd op gelijktijdig gebruik van ruimten, kracht van dit systeem is dat per ruimte wordt beoordeeld. Je hebt niet gelijk een feest en alle slaapkamers in gebruik. Kortom minder afzuigcapaciteit nodig.
Qualityflow heeft ook een ventilator op de invoerkant en balanceerd het.
In de Excel sheet houden ze wel rekening met lekheid van huizen, ze blazen minder in dan dat ze afvoeren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Sturgeon22
  • Laatst online: 15:04
@Wailing_Banshee Het idee is om naast de voordeur een zithoek te maken voor de tv en aan de achtergevel een zithoek te maken om de houthaard.
Voor de keuken had ik gedachten om een kastenwand te plaatsen bij de muur tegen de schuifdeur (waar 5,0m staat) en een kookeiland vanaf de rechtermuur (waar 3,8m staat) richting de openslaande deuren. Ik ben bang dat dit te krap wordt als de keuken kleiner gemaakt wordt. Het is natuurlijk ook mogelijk om het kookeiland in de serre te plaatsen, maar ik denk dat de openslaande deuren dan niet meer tot hun recht komen.

@Señor Sjon De sprong zit niet in de hal, maar in de bijkeuken. Ik had het idee om de installatie (vloerverwarming, warmtepomp en eventueel boiler) achterin de bijkeuken de plaatsen en zou verwachten dat die ruimte dus prima gebruikt kan worden voor het plaatsen van een boiler). En door de installatie achter een deur te plaatsen is die rare sprong nergens zichtbaar.

Het formal van de bijkeuken is voor ons prima en hoeft niet groter. Breed genoeg om aan 1 kant een kastenwand te kunnen plaatsen en aan de andere kant te kunnen lopen. Iets grotere werkkamer zou wel fijn zijn, maar ik weet niet in hoeverre de keuken kleiner kan worden zonder krap aan te voeren en om de ensuite deuren mooi uit te laten komen.

• jacovn
Señor Sjon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:27:
Jup, dat zeg ik o.a. Is het ruim, dan gebruiken we schuim en is het shit, dan gebruiken we kit.
Is dat de gangbare praktijk ?

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:11:
Alleen moet het element ook goed passen op de bouwplaats. :P
huh? natuurlijk past dat? Met welke partijen heb jij in vredesnaam gewerkt?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

jacovn schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:08:
[quote]Señor Sjon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:27:
Jup, dat zeg ik o.a. Is het ruim, dan gebruiken we schuim en is het shit, dan gebruiken we kit. /quote]

Is dat de gangbare praktijk ?
Het is een beruchte uitspraak op de bouw.
Rtificial schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:32:
[...]

huh? natuurlijk past dat? Met welke partijen heb jij in vredesnaam gewerkt?
Haha. Meestal past het. ;)

• jacovn
Señor Sjon schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:19:
[...]

Hier hele thread vol mooie uitspraken:

http://forum.fok.nl/topic/1783913

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:47

Fiber

Beaches are for storming.

Señor Sjon schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:19:
[...]

[...]

Haha. Meestal past het. ;)
Met een hamer past het altijd... :Y

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• FireStarter
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 28-09 12:33
We hebben de offerte binnen van de constructeur (1500,- excl) en sondering (1050,- excl).

Is dat een fair price?

Als ik zoek op grondonderzoek en funderingsadvies welke door de sondering wordt geleverd lees ik dat het bij @Grolsch door de constructeur wordt aangeleverd.

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"

CCDP/CCIE#40337

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:26
FireStarter schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:10:
We hebben de offerte binnen van de constructeur (1500,- excl) en sondering (1050,- excl).

Is dat een fair price?

Als ik zoek op grondonderzoek en funderingsadvies welke door de sondering wordt geleverd lees ik dat het bij @Grolsch door de constructeur wordt aangeleverd.

sondering voor 1050 ex btw is geen verkeerde prijs, gangbaar zeker. Linksom of rechtsom komt het toch wel uit eigen zak. Als de constructeur zegt dat hij het doet, dan zit er 1000 bovenop de standaardprijs van de woning. Je krijgt niks cadeau.

• JaMaaT
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:14
Wij hebben geen sondering gedaan. Nog goedkoper :)

• Artbij
JaMaaT schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:33:
Wij hebben geen sondering gedaan. Nog goedkoper :)
Niet zeuren als je huis verzakt straks dan he? ;)

Met gestrekt been.

• Artbij

Is dat een fair price?

Wij waren 1900,- ex kwijt. Dat is wel incl kelder.

Met gestrekt been.

• FireStarter
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 28-09 12:33
artbij schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:36:
[...]

Wij waren 1900,- ex kwijt. Dat is wel incl kelder.
Dit is ook incl kelder.

Dus 1900 in totaal?

CCDP/CCIE#40337

• Artbij
FireStarter schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:40:
[...]

Dit is ook incl kelder.

Dus 1900 in totaal?
Yup. 1200m3.

Met gestrekt been.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Geen gekke prijs. Meeste kosten van sonderen bij 1 woning zitten in het transport. :) Prik desnoods ook op plekken waar je mogelijk uit wil bouwen of andere opstallen kwijt wilt. Die truck is er toch al.

• jacovn
Wij hadden met 4 huizen 277€ incl btw per stuk. Dat is dan heel weinig als,ik het zo lees.
2 meetpunten per huis.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:38

Is dat een fair price?

Ik weet niet precies wat je van mij gelezen hebt maar ik heb 1089 betaald aan de constructeur voor de statische berekening en 1040 voor het bodemonderzoek.

Beide prijzen inclusief btw.

In een later stadium heb ik nogmaals 453 euro moeten betalen aan de constructeur omdat we vanwege de kosten van een breedplaatvloer naar een kanaalplaat vloer zijn gegaan.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:40
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 30-09 09:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wat ga je met het midden van de benedenverdieping doen? Dus tussen Wonen en Eten? Dat loopt nu risico puur verkeerruimte te worden, zeker als je er ooit een serre of tuinkamer tegenaan zet aan de achterkant.

[Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 29-06-2017 22:42]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Artbij
Reken het eens terug naar m3. Dan vind je in dit topic genoeg voorbeelden. Denk dat de 260.000 ex btw en basis afwerking is. Maar hiervoor gok ik dus de kuubs.

Ik zou sowieso wat meer maten willen weten. Volgens mij krijg je naast je eetgedeelte een overkapping van 30cm, lijkt me beetje nutteloos. Slaapkamer 4 is volgens mij meer heel klein, zeker met die schuine wand. Gat tussen eten en wonen is een meter of 4, daar kun je niet echt iets mee. Volgens mij is er wel iets beters te maken van een huis van dit formaat.

Met gestrekt been.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Lijkt me ook vrij weinig. Excl btw zou het kunnen.
Het lijkt me een vrij standaard ontwerp. Waarom past dit speciaal bij jullie woonwensen?
Ik zou voor zoiets zeker bij de catalogusbouwers kijken.

[Voor 59% gewijzigd door Rtificial op 29-06-2017 23:10]

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:47

Fiber

Beaches are for storming.

Lekkere, normale indeling, niks meer aan doen! :)

Prijs heb ik verder geen verstand van, maar ik vind het een mooi ontwerp.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Maverick
Milmoor schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 22:41:
[...]

Wat ga je met het midden van de benedenverdieping doen? Dus tussen Wonen en Eten? Dat loopt nu risico puur verkeerruimte te worden, zeker als je er ooit een serre of tuinkamer tegenaan zet aan de achterkant.
Daar hebben we niet echt een doel voor. We vinden het wel fijn om niet alles bovenop elkaar te hebben en dus wat open ruimte te hebben. Ook omdat zoals je ziet daar veel glas (= licht) binnenkomt.
artbij schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:00:
[...]

Reken het eens terug naar m3. Dan vind je in dit topic genoeg voorbeelden. Denk dat de 260.000 ex btw en basis afwerking is. Maar hiervoor gok ik dus de kuubs.

Ik zou sowieso wat meer maten willen weten. Volgens mij krijg je naast je eetgedeelte een overkapping van 30cm, lijkt me beetje nutteloos. Slaapkamer 4 is volgens mij meer heel klein, zeker met die schuine wand. Gat tussen eten en wonen is een meter of 4, daar kun je niet echt iets mee. Volgens mij is er wel iets beters te maken van een huis van dit formaat.
voor zover ik weet zijn de prijzen die hij noemt incl. btw. Ik meen dat hij rekent met zo'n 400 tot 450 euro per kuub. de goot is 3 meter hoog, de kap 8 meter. Is dus boven allemaal schuin, dat drukt het aantal kuubs wellicht nogal? (geen idee in hoeverre je hier mee moet rekenen overigens) even vlug gerekend; 13,5*8*3 = 324 kuub beneden (zonder garage even) stel dat boven net zo groot zou zijn kom je op 650 kuub. * 400 = 260.000 Dan zitten we toch aardig in de richting lijkt me?

Enige waar ik me wat zorgen over maak is de grote hoeveelheid glas. Zoals je ziet is vrijwel de hele linkerkant glas. Ik had de indruk dat dit snel heel duur is, maar volgens hem maakt dat niet zo heel veel uit. Ik weet niet of dat zo is.
Fiber schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:46:
[...]

Lekkere, normale indeling, niks meer aan doen! :)

Prijs heb ik verder geen verstand van, maar ik vind het een mooi ontwerp.
tnx :)

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:41
Maverick schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:08:

Enige waar ik me wat zorgen over maak is de grote hoeveelheid glas. Zoals je ziet is vrijwel de hele linkerkant glas. Ik had de indruk dat dit snel heel duur is, maar volgens hem maakt dat niet zo heel veel uit. Ik weet niet of dat zo is.
Los van kosten, budgeteer genoeg voor ritsscreens als glas veel zon gaat vangen. Wordt anders broeikas zomers.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:46
Ik zou precies de natte ruimtes en de technische ruimte wat meer bij elkander laten aansluiten. Dat scheelt al wat meters buizen en bij hergebruik van regenwater (toiletten) moet het niet zo ver gepompt worden.
Is bij ons toch zo gedaan. De keuken naast de inkomhal met gastentoilet. Er boven de badkamer, en naast de badkamer een zolder met warmwaterboiler. Langs de andere kant van de keuken een halletje met uitgietbak voor emmers en daarnaast de garage met technische ruimtes.

Verder inderdaad veel glas. Maar voor ramen tot op de vloer zet je geen kasten, al is het maar voor speelgoed van de kinderen of wat borrelglazen op te bergen

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Artbij
Maverick schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:08:
[...]

Daar hebben we niet echt een doel voor. We vinden het wel fijn om niet alles bovenop elkaar te hebben en dus wat open ruimte te hebben. Ook omdat zoals je ziet daar veel glas (= licht) binnenkomt.

[...]

voor zover ik weet zijn de prijzen die hij noemt incl. btw. Ik meen dat hij rekent met zo'n 400 tot 450 euro per kuub. de goot is 3 meter hoog, de kap 8 meter. Is dus boven allemaal schuin, dat drukt het aantal kuubs wellicht nogal? (geen idee in hoeverre je hier mee moet rekenen overigens) even vlug gerekend; 13,5*8*3 = 324 kuub beneden (zonder garage even) stel dat boven net zo groot zou zijn kom je op 650 kuub. * 400 = 260.000 Dan zitten we toch aardig in de richting lijkt me?

[...]

tnx :)
Je rekent de garage en bijkeuken ed niet mee? Die kosten je ook geld. Dat kost zo 50k.Dan zit je dus al op 310.000,-.

Kap van riet erbij of alu kozijnen, zo weer 10 a 20k extra. Om maar te zwijgen van je keuken en badkamer.

Met gestrekt been.

• Maverick
artbij schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:36:
[...]

Je rekent de garage en bijkeuken ed niet mee? Die kosten je ook geld. Dat kost zo 50k.Dan zit je dus al op 310.000,-.
Maar boven is het kleiner dan beneden ivm schuine kap. Dus even voor globaal beeld ter compensatie. Ik weet namelijk niet hoeveel inhoud ik boven precies heb. Zou ik wel uit kunnen rekenen natuurlijk, maar ik weet ook niet wat voor invloed een schuine kap op de prijs per kuub heeft. Zodoende.
Kap van riet erbij of alu kozijnen, zo weer 10 a 20k extra. Om maar te zwijgen van je keuken en badkamer.
Keuken zit er niet bij in. Badkamer wel. Ik begrijp dat als ik voor een dure afwerking kies ik niet uit ga komen. Dingen als een rieten kap en alu kozijnen zijn absoluut niet aan de orde. Ik ga er vanuit dat als we voor goedkopere afwerking kiezen we wel 10% lager uit kunnen komen, en voor duurdere 10% hoger (zolang we niet voor goud beslag kiezen ;) ) De vraag is dan ook meer of die 260.000 een realistisch uitgangspunt is. Niet of we daar ten alle tijden onder zouden blijven.

• Artbij
Maverick schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:49:
[...]

Maar boven is het kleiner dan beneden ivm schuine kap. Dus even voor globaal beeld ter compensatie. Ik weet namelijk niet hoeveel inhoud ik boven precies heb. Zou ik wel uit kunnen rekenen natuurlijk, maar ik weet ook niet wat voor invloed een schuine kap op de prijs per kuub heeft. Zodoende.

[...]

Keuken zit er niet bij in. Badkamer wel. Ik begrijp dat als ik voor een dure afwerking kies ik niet uit ga komen. Dingen als een rieten kap en alu kozijnen zijn absoluut niet aan de orde. Ik ga er vanuit dat als we voor goedkopere afwerking kiezen we wel 10% lager uit kunnen komen, en voor duurdere 10% hoger (zolang we niet voor goud beslag kiezen ;) ) De vraag is dan ook meer of die 260.000 een realistisch uitgangspunt is. Niet of we daar ten alle tijden onder zouden blijven.
Was boven 4 slaapkamers een eis? Net als de inloopkast? Als je dit wilt denk ik dat je wellicht boven iets groter moet maken.

Overigens is een architect een zeer slechte calculator als ik de verhalen in dit topic lees.

Met gestrekt been.

• Markprinsen
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17:09
Allereerst veel succes met het vinden van een aannemer. Er zijn al (genoeg) aannemers die pas weer in Q2 of Q3 van 2018 projecten aannemen. En dan sta je als particulier opdrachtgever met 1 huisje niet vooraan zeg maar. m3 prijzen schieten omhoog door zowel grondstofkosten als schaarste van o.a. metselaars.

Ik zou je maten eens invoeren bij een prefab bouw calculator online en is kijken waar je dan op uitkomt.

Je architect lijkt echt aan de (zeer) lage kant te zitten met de kostenraming en zeg nou zelf, je bouwt toch maar één keer en dan toch liever goed en helemaal naar je eigen wensen?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Arator schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:47:
[...]

Ik zou precies de natte ruimtes en de technische ruimte wat meer bij elkander laten aansluiten. Dat scheelt al wat meters buizen en bij hergebruik van regenwater (toiletten) moet het niet zo ver gepompt worden.
Is bij ons toch zo gedaan. De keuken naast de inkomhal met gastentoilet. Er boven de badkamer, en naast de badkamer een zolder met warmwaterboiler. Langs de andere kant van de keuken een halletje met uitgietbak voor emmers en daarnaast de garage met technische ruimtes.

Verder inderdaad veel glas. Maar voor ramen tot op de vloer zet je geen kasten, al is het maar voor speelgoed van de kinderen of wat borrelglazen op te bergen
Hergebruik regenwater? Een toilet gebruikt 6-9 liter per spoeling. Met 5(?) spoelingen (4x klein, 1x groot) zit je op 33 liter per dag. Op een jaar heb je het over 12 m³. Veelal is dit een stuk minder omdat men ook werkt e.d. Al met al kost dat je 12*0,954 = € 11,45 per jaar per persoon. Een grijswatersysteem verdien je eigenlijk nooit terug.

• Artbij
Markprinsen schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:17:
Allereerst veel succes met het vinden van een aannemer. Er zijn al (genoeg) aannemers die pas weer in Q2 of Q3 van 2018 projecten aannemen. En dan sta je als particulier opdrachtgever met 1 huisje niet vooraan zeg maar. m3 prijzen schieten omhoog door zowel grondstofkosten als schaarste van o.a. metselaars.

Ik zou je maten eens invoeren bij een prefab bouw calculator online en is kijken waar je dan op uitkomt.

Je architect lijkt echt aan de (zeer) lage kant te zitten met de kostenraming en zeg nou zelf, je bouwt toch maar één keer en dan toch liever goed en helemaal naar je eigen wensen?
Aannemers zijn druk inderdaad. Maar zou sowieso niet kiezen voor aannemers die voorrang geven aan grote projecten. Aannemers waar je als particuliere opdrachtgever altijd welkom bent hebben toch wel de voorkeur.

Met gestrekt been.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Particuliere bouw is een aparte tak van sport. Niet elke aannemer heeft daar de organisatie en/of flexibiliteit voor.

Overigens zijn inderdaad betonnen casco's, heipalen, heistellingen, PIR en vooral metselaars ongehoord duur en/of moeilijk leverbaar aan het worden.

• Maverick
Markprinsen schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:17:
Ik verwacht ook zeker niet dat we dit jaar nog met de bouw kunnen beginnen.

Dit hebben we gedaan. Zijn ook bij een catalogusbouwer geweest. Kwamen voor een gelijksoortige woning op hetzelfde bedrag uit. ongeveer zelfde inhoud en garage alleen niet zo veel glaswerk.

We waren bij selekthuis. Allemaal netjes en kosten voor aanpassingen vielen in eerste instantie mee. (het verplaatsen van dingen kost niets extra, enkel het toevoegen van dingen). Maar liepen al wel snel tegen dingen aan. Zo wil ik graag en vide. dit koste slechts 1700,- Maar dan moest de technische ruimte ook verplaatst worden. Viel ook mee, 900,- Maar om hem op zolder te kunnen plaatsen moest de kap verhoogd worden. a 12.000,- Tja, dan ben je ineens bijna 15.000,- euro kwijt voor een gat in de vloer. Dat soort dingen hebben we bij een architect natuurlijk niet, wat wel scheelt.

Maar bij een slekthuis zou het een vermogen kosten om veel glaswerk te hebben, omdat dat allemaal meerwerk en dus meer kosten is. Terwijl de architect aangeeft dat dat verschil vrij klein is. Ook hoeft een shuifpui helemaal niet zo veel meer te kosten dan een kozijn met een deur, maar bij een catalogusbouwer is dat zo 1000,- er bovenop.

Hij geeft ook aan dat hij in principe voor hetzelfde bedrag als een catalogusbouwer hetzelfde huis neer kan zetten en zelfs goedkoper als we veel afwijken van de standaard omdat dat bij hem in feite niet meer kost. De vraag is of dat werkelijk zo is natuurlijk.

edit
Overigens doet de architect wel wat meer dan enkel de woning ontwerpen. Hij gaat ook op zoek naar een aannemer en doet de bouwbegeleiding. Dit doet hij vaker zo. De kosten hiervoor vallen buiten de genoemde prijs. Dus ik ga er een beetje vanuit dat hij toch wel enigzins kan calculeren.

[Voor 6% gewijzigd door Maverick op 30-06-2017 09:38]

• Sturgeon22
  • Laatst online: 15:04
@Maverick Ik denk dat de prijsinschatting van de architect erg optimitisch is. Als je bij Groothuisbouw een standaard woning van 13,4x8,7 met garage selecteert dan zit je al op 268K. Dan heb je de basis versie zonder veel glas, zonder de uitbouw/dakkapel, zonder keuken, met standaard badkamer. Daarnaast hangt alles erg af van hoe "luxe" je de woning afgewerkt wilt hebben:
- Wat voor materiaal en uitstraling kozijnen
- Wel of geen stompe deuren
- Wat voor schakelmateriaal
- Muren behangklaar of gestuct (of stuccen gelijk kan hangt af van materiaal muren)
- Geglazuurde betonnen dakpannen of keramische pannen
- Duurzame energie (warmtepomp, zonnepanelen etc)
- Uitvoering trap etc
- Heikosten (afhankelijk van waar je gaat bouwen)

Misschien dat je het huis voor dat geld net kan bouwen, maar dan zal de uitvoering wel erg basic zijn verwacht ik.

Qua indeling.
Beneden
- Je garage lijkt vrij klein (kort), zal krap zijn om auto erin te parkeren.
- Werkkamer met zoveel glas lijkt niet praktisch.
- Misschien de hal iets verschuiven, zodat de keuken iets smaller wordt en werkkamer iets groter
- Woonkamer heeft inderdaad een stuk "verkeersruimte" in het midden, maar dat zal wel een mooie ruimtelijke indruk geven.

Boven
- Check de hoogte van de inloopkast. Ik verwacht dat het deel van de kast aan de kant van de kap redelijk laag is.
- Slaapkamer 3 en 4 zijn erg klein.
- Heb je voor jezelf gekeken hoe je de kamers boven in wilt richten. Door de combinatie van schuine kap, grote ramen en in geval van slaapkamer 3 en 4 beperkte grote heb je nauwelijks mogelijkheden om kasten neer te zetten.

Je huis heft mooie afmetingen (misschien een beetje small voor de lengte), maar boven is dat nu niet zichtbaar.

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:46
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:20:
[...]

Hergebruik regenwater? Een toilet gebruikt 6-9 liter per spoeling. Met 5(?) spoelingen (4x klein, 1x groot) zit je op 33 liter per dag. Op een jaar heb je het over 12 m³. Veelal is dit een stuk minder omdat men ook werkt e.d. Al met al kost dat je 12*0,954 = € 11,45 per jaar per persoon. Een grijswatersysteem verdien je eigenlijk nooit terug.
In Vlaanderen is het sinds 2014 verplicht om een regenwaterput te steken van minstens 5000l bij een ééngezinswoning. Een ander gebouw dient minstens 10.000l opvang te voorzien. Overloop dient normaal te gebeuren op eigen grond (dus niet naar het rioolstelsel). En dit om enerzijds drinkbaar leidingwater te besparen, anderzijds om te besparen op rioolstelsels/waterzuivering. Op veel plaatsen wordt er een ontkoppeling gedaan van regenwater van vuil water. Regenwater hoeft niet naar de waterzuivering om te mogen worden geloosd.
Dus wordt er gekeken naar hoe dat water kan hergebruikt worden. dus wordt er in Vlaanderen bij nieuwbouwwoningen steeds meer gebruik gemaakt van regenwater voor toiletten, wasmachines, tuinkraantjes, ...
Er worden door verscheidene gemeentes ook subsidies voorzien (ook om oude woningen aan te zetten om te ontkoppelen). In mijn gemeente is het 1000 euro voor de opvang en 750 voor de infiltratie. Als ik trouwens ga kijken naar de prijs per kuub leidingwater, kom ik op mijn gemeente uit op 1,22 euro per kuub leidingwater exclusief heffingen (met heffingen 4,4 euro per kuub, maar dan zit daar ook de betaling bij voor riool en waterzuivering).
Maar je hebt gelijk qua verdieneffect.Als ik het dan ga uitrekenen heeft een alleenstaande 15 jaar nodig om de installatie terug te verdienen (er van uitgaand dat de pomp niet stuk gaat en er geen prijsstijgingen zijn).

Maar ik dacht dat Nederland ook eens dergelijke regeling had qua regenwater

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Oof1978
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 16-03-2019
Mijn ervaring met architecten en budgeteren is niet best.
Er is zelfs wel eens door mijn hoofd geschoten dat ze er belang bij hebben de eerste schattingen laag te houden. Over het algemeen zitten ze dan nog in hun "sales-traject"

Alle architecten (6!) incl de architect die ik gekozen heb zaten goed mis in hun schatting. m3 prijzen zijn leuk, maar een tonnetje meer heb je zo te pakken. (ook bij de catalogusbouwers)

stelposten die ze gebruiken zijn soms gedateerd, zo kon ik voor de stelpost sanitair en tegels nauwelijks een badkamer fabriceren. trappen...echt de basic vurenhouten trappen kon ik daarvoor krijgen. electra, nen1010 noemen ze allemaal, maar dat wil je niet ;-) je wil stopcontacten en schakelaars en utp/cai in aantal en plekken waar jij het logisch en nodig vind. etc, etc, etc, $$$

dat is dan alleen binnen....gevels en kozijnen kunnen ook alle kanten op. wij hadden ons oog laten vallen op een mooie gevelsteen, hoppa 6000,- extra. modern huis, dus alu kozijnen...$$$

maak een budget, zorg dat deze een stuk hoger is dan wat "men" roept. je hebt het nodig :-)

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 00:03
Bouwt er iemand met bouwgarant?

Hiervoor moet je de standaard aanneemovereenkomst gebruiken. Echter begrijp ik niet echt het verschil tussen:
AANNEMINGSOVEREENKOMST voor Eengezinswoning
met toepassing van de BouwGarant Nieuwbouwgarantieregeling Eengezinswoning 2013

en

AANNEMINGSOVEREENKOMST KAVELBOUW
met toepassing van de BouwGarant Nieuwbouwgarantieregeling Eengezinswoning 2013

Inhoudelijk gezien lijkt het precies hetzelfde. Mijn aannemer stuurde het eerste op, echter zou ik het tweede verwachten. Ik ga er maandag sowieso achteraan, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:20:
[...]

Heeft niets met terugverdienen te maken, maar met duurzaam watergebruik. Je stront wegspoelen met drinkwater is gewoon wat vreemd als er miljoenen mensen geen schoon drinkwater hebben.

• borgoe72
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 08:36
Ik heb vorig jaar een te bouwen nieuwbouwwoning gekocht (2 verdiepingen en zadeldak 780m3). Basis komt uit catalogus en zelf behoorlijk gaan schuiven met indeling ed. Men start per oktober as. met de bouw. Pas sinds kort ben ik aan het lezen op dit forum en overtuigd geraakt van balansventilatie. Helaas is aanpassing van kanaalplaat naar breedplaat ed is nu niet meer mogelijk. Wel kan ik als optie luchtdicht laten bouwen tegen meerprijs van 2000 euro. Ik overweeg nu om de kanalen via een schacht te laten lopen en op een enkele plaats het plafond door te boren om afzuiging aan te brengen. Inblaas gaat centraal middels de itho qualityflow.

Samengevat: nu voorbereidingen treffen tjjdens de bouw door vloer door te boren ed en ramen zonder roosters plaatsen en na oplevering de wtw en kanalen monteren.

Is dit realistisch of zie ik iets over het hoofd?

• jacovn
Ik denk dat het niet optimaal is als je de uitzuig buizen niet op goede plaatsen zet. Als die net achter een deur komen etc.

Maar ze kunnen vast wel koofjes hier en daar maken en een buis via een knieschot naar buitenkant huis brengen. Plaats eens de plattegronded, dan zijn er hier vast wel mensen met ideeen.

En van dat luchdicht bouwen, laat ze voor die meerprijs een waarde afgeven die ze gaan halen, en laat die meten. Halen ze het niet, of herstellen of geld terug.

[Voor 20% gewijzigd door jacovn op 01-07-2017 06:15]

• Maverick
Nou, na alle aanwijzingen dat de prijs een beetje te krap zou kunnen zijn ben ik even gaan rekenen.
Als ik uit ga van een bouwprijs van € 275.000,- (zonder kosten architect, zonder heiwerk, zonder keuken maar met badkamer.)
Dan kom ik uit op ongeveer € 395,- per kubieke meter en € 1260,- per vierkante meter.
Als ik hier: http://www.itx-bouwconsul...iddelde-bouwkosten-per-m2 en hier: http://www.nicodekker.com...osten-vrijstaande-woning/ kijk dan zit dat redelijk gemiddeld. (niet voldoende voor luxe bouw, maar ik denk ook niet dat we dat nastreven, hoewel dit een tamelijk subjectief begrip is.)

Kan ik daaruit concluderen dat € 275.000,- wel een realistisch budget is? Of zit ik dan nog te laag?

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik denk dat een normale, veilige berekening voor een normaal afgewerkte woning beter is met 1500€/m2 incl BTW. Ik zou dus nog 50.000€ bij je budget optellen.

• Artbij
Maverick schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:24:
Nou, na alle aanwijzingen dat de prijs een beetje te krap zou kunnen zijn ben ik even gaan rekenen.
Als ik uit ga van een bouwprijs van € 275.000,- (zonder kosten architect, zonder heiwerk, zonder keuken maar met badkamer.)
Dan kom ik uit op ongeveer € 395,- per kubieke meter en € 1260,- per vierkante meter.
Als ik hier: http://www.itx-bouwconsul...iddelde-bouwkosten-per-m2 en hier: http://www.nicodekker.com...osten-vrijstaande-woning/ kijk dan zit dat redelijk gemiddeld. (niet voldoende voor luxe bouw, maar ik denk ook niet dat we dat nastreven, hoewel dit een tamelijk subjectief begrip is.)

Kan ik daaruit concluderen dat € 275.000,- wel een realistisch budget is? Of zit ik dan nog te laag?
Het lijkt net af je alle voorgaande posts niet wil geloven. En de rest van dit topic ook niet.

Je m3 prijs is te laag en je vergeet elke keer je garage mee te rekenen.

Daarnaast zal je bouw volgend jaar pas starten, als het zo door blijft gaan wordt bouwen alleen maar duurder.

Met gestrekt been.

• Maverick
Rtificial schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:34:
Ik denk dat een normale, veilige berekening voor een normaal afgewerkte woning beter is met 1500€/m2 incl BTW. Ik zou dus nog 50.000€ bij je budget optellen.
Waar baseer je die 1500 dan op? Want dat is wel wat hoger dan ik overal vind.
artbij schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:37:
[...]

Het lijkt net af je alle voorgaande posts niet wil geloven. En de rest van dit topic ook niet.

Je m3 prijs is te laag en je vergeet elke keer je garage mee te rekenen.

Daarnaast zal je bouw volgend jaar pas starten, als het zo door blijft gaan wordt bouwen alleen maar duurder.
Hoi vriendelijke vent. Als ik me niets van antwoorden aan zou trekken was ik lekker weg gebleven. :(:)

De garage is gewoon meegenomen in de berekening. Ook lees ik overal dat €400,- per kuub helemaal geen gek bedrag is. Dan kun je wel zo ageren tegen mijn posts, maar daar schiet ik niet zo veel mee op.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Maverick schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:46:
[...]

[...]

Hoi vriendelijke vent. Als ik me niets van antwoorden aan zou trekken was ik lekker weg gebleven. :(:)

De garage is gewoon meegenomen in de berekening. Ook lees ik overal dat €400,- per kuub helemaal geen gek bedrag is. Dan kun je wel zo ageren tegen mijn posts, maar daar schiet ik niet zo veel mee op.
Die baseer ik op ervaringen van honderden bouwers, de meeste daarvan geloofden net als jij niet dat dit een goede rekenregel was, en kwamen er uiteindelijk toch op uit.
Als je nu flink wat dingen zelf gaat doen, zoals je technische installaties zelf plaatsen, verwarming, water, elektra, ventilatie, dan kom je misschien wel richting die 1250-1300€/m2. Goedkope afwerking helpt ook. Dan woon je in een armoedige vrijstaande woning.
Geloof me, ik zeg het niet om je te pesten, maar om je een realistisch beeld te geven. Heb je al budget voor de tuinaanleg?

• jacovn
Ik heb net bouwcontract getekent dus wellicht is de prijs indicatief: 304 m2 en 931 m3 huis incl garage.
Los van de grond is huis zonder grond en installaties met betegelde wc en badkamer €287000
Installaties los kom ik rond de 80000€ uit (vloerverwarming overal, w/w warmtepomp, boiler, badkamer en wc inrichting met ligbad, douche wtw, itho qualityflow, design raiadtor electra loze
Leidingen etc)

Dus zeg 370K€ voor huis kaal maar functioneel.

Dan moeten er nog wel keuken en vloeren in, verf op de muren, tuin en bestrating etc.
Da preciese kosten daarvan weet ik niet maar heb ik 60K voor gerekend. (Geen bijzondere
Keuken en lage eisen voor tuin)
Vloeren zal nog wel een hap budget zijn maar betaalbaar laminaat op 1'en 2 hoog en bg keramisch parket.

[Voor 7% gewijzigd door jacovn op 01-07-2017 10:22]

• Artbij
[...]

[...]

Was misschien cru gezegd, maar een aantal mensen hier voorzien je van advies. Aan jou om dat te vertrouwen of niet. Maar als jij overal vind dat 400,- per m3 een goede prijs is dan ben ik erg benieuwd waar dat dan is. Bouwen voor dat geld lukt hier bijna niemand. Of je moet zoals rtifical als zegt veel zelf doen. En waarom je dan toch hier die bevestiging vraagt.

[Voor 6% gewijzigd door Artbij op 01-07-2017 10:24]

Met gestrekt been.

• LittleTycoon
[...]

[...]

400 per m3 kon 1,5 jaar geleden nog. Nu niet meer, prijzen zijn 15-20% gestegen. Kale rechthoekige catalogusbouw kan nog, maar je moet zelf bepalen of je daarin wil wonen. Ik vind dat maar armoedige bedoening voor een vrijstaande woning

Mijn architect rekent ook nu met 1500 per m2. Bij mij 1,5 jaar geleden was dat nog 1280. Hij zat toen bij mij goed.

• LittleTycoon
Let op: m2 en m3 prijzen zijn allemaal bvo

• GAEvakYD
  • Laatst online: 21:59
Ik lees hier meer mensen over wel of niet een WTW / Balans ventilatie ipv mechanische ventilatie.

Standaard heeft de installateur van de aannemer een MV systeem meegenomen. Ik twijfel ook of ik hem moet laten omzetten naar WTW. De installateur geeft aan een meerprijs te verwachten van 2000-2500 euro. Echter moeten we dan ook kijken of ze uit de voeten kunnen met de kanaalplaatvloer. Als die omgezet moet worden naar breedplaatvloer komt er nog een paar duizend euro bij.

Ik ben in mijn huidige huis een WTW installatie gewend en dat werkt top i.c.m. een aarde warmtepomp. Deze installatie krijg ik ook in het nieuwe huis. Zonder WTW ben ik bang dat in de winter veel koude lucht binnen krijg via de roosters en de MV.

Hoe ik er nu naar kijk:

Voordelen wel WTW
-Comfortabeler in de winter
-Lagere EPC en betere duurzaamheid
-Makkelijker screens kunnen plaatsen. De ventilatie boven de kozijnen maakt screens anders lastiger

Nadeel WTW
-Hogere kosten
-EPC en duurzaamheid kun je ook met een paar extra panelen kunnen oplossen

Andere keuzes die ik moet maken is om trippel glas te nemen, en eventueel extra isolatie in de wanden. Zodat we naar Rc5 of 5.5 gaan.
Lastige keuze....

[Voor 5% gewijzigd door GAEvakYD op 01-07-2017 12:14]

Lekker duurzaam. Tesla Model 3 LR AWD Pearl White, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Artbij
GAEvakYD schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:12:
Ik lees hier meer mensen over wel of niet een WTW / Balans ventilatie ipv mechanische ventilatie.

Standaard heeft de installateur van de aannemer een MV systeem meegenomen. Ik twijfel ook of ik hem moet laten omzetten naar WTW. De installateur geeft aan een meerprijs te verwachten van 2000-2500 euro. Echter moeten we dan ook kijken of ze uit de voeten kunnen met de kanaalplaatvloer. Als die omgezet moet worden naar breedplaatvloer komt er nog een paar duizend euro bij.

Ik ben in mijn huidige huis een WTW installatie gewend en dat werkt top i.c.m. een aarde warmtepomp. Deze installatie krijg ik ook in het nieuwe huis. Zonder WTW ben ik bang dat in de winter veel koude lucht binnen krijg via de roosters en de MV.

Hoe ik er nu naar kijk:

Voordelen wel WTW
-Comfortabeler in de winter
-Lagere EPC en betere duurzaamheid
-Makkelijker screens kunnen plaatsen. De ventilatie boven de kozijnen maakt screens anders lastiger

Nadeel WTW
-Hogere kosten
-EPC en duurzaamheid kun je ook met een paar extra panelen kunnen oplossen

Andere keuzes die ik moet maken is om trippel glas te nemen, en eventueel extra isolatie in de wanden. Zodat we naar Rc5 of 5.5 gaan.
Lastige keuze....
Triple glas en extra isolatie helpt niet tegen koudeval door je roosters.

Met gestrekt been.

• GAEvakYD
artbij schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:47:
[...]

Triple glas en extra isolatie helpt niet tegen koudeval door je roosters.
I know. Maar als ik een WTW neem, gaan de roosters eruit natuurlijk. Dus eigenlijk horen de extra spouw isolatie en trippel glas bij de keuze van de WTW. Als ik geen WTW neem, neem ik die andere extra maatregelen ook niet. Dan gooi ik wel wat extra panelen op het dak.

Echter, die WTW, isolatie en glas doe je later nooit meer. Zonnepanelen kun je altijd nog op het dak leggen, waardoor de EPC en energieverbruik verder omlaag gaat.

Lekker duurzaam. Tesla Model 3 LR AWD Pearl White, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Artbij
GAEvakYD schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:38:
[...]

I know. Maar als ik een WTW neem, gaan de roosters eruit natuurlijk. Dus eigenlijk horen de extra spouw isolatie en trippel glas bij de keuze van de WTW. Als ik geen WTW neem, neem ik die andere extra maatregelen ook niet. Dan gooi ik wel wat extra panelen op het dak.

Echter, die WTW, isolatie en glas doe je later nooit meer. Zonnepanelen kun je altijd nog op het dak leggen, waardoor de EPC en energieverbruik verder omlaag gaat.
Voordeel van triple en extra isolatie is niet zo groot.

Met gestrekt been.

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:37
artbij schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:16:
[...]

Voordeel van triple en extra isolatie is niet zo groot.
Er is veel meer te halen met luchtdicht bouwen. Wij hebben een waarde van 0,2 afgesproken met de aannemer inclusief een blow door test zodra de bouw wind en waterdicht is. De schil isolatie hebben wij staan op 5, 6 en 7,5 voor vloer, gevel en dak. Om echt significant verschil te gaan zien met isolatie moet je richting waardes rond de 10. Dat levert een dik pak isolatie op en een hele dikke rekening. Luchtdicht bouwen levert veel meer op. Daarnaast raad ik wel een WTW ventilatie systeem aan en drievoudig glas. Die WTW kan je achteraf nooit meer realiseren en drievoudig glas geeft heel veel comfort. In de EPG berekening levert het wellicht niet zo veel op, maar in woon beleving zeker wel. Als je geen WTW ventilatie toepast, dan heeft luchtdicht natuurlijk ook geen zin.

• borgoe72
jacovn schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 06:13:
Ik denk dat het niet optimaal is als je de uitzuig buizen niet op goede plaatsen zet. Als die net achter een deur komen etc.

Maar ze kunnen vast wel koofjes hier en daar maken en een buis via een knieschot naar buitenkant huis brengen. Plaats eens de plattegronded, dan zijn er hier vast wel mensen met ideeen.

En van dat luchdicht bouwen, laat ze voor die meerprijs een waarde afgeven die ze gaan halen, en laat die meten. Halen ze het niet, of herstellen of geld terug.
Bij deze een poging om plattegronden ed te uploaden.
Op de zolder heb ik een technische ruimte ingetekend. Bedoeling is dat ik de MV laat vervallen ivm installeren WTW of laat verplaatsen naar technische ruimte zodat ik de reeds bestemde buizen kan gebruiken. In geel aangegeven hoe buizen zouden kunnen lopen. Maar ik ben zoals jullie merken een leek en alle advies is welkom. Let wel, grote bouwkundige veranderingen kan ik niet meer aanbrengen.

• jacovn
Simpelste oplossing denk ik:
Op 2 hoog achter de knieschotten de leidingen verspreiden voor de slaapkamers op 1e moet wel lukken dan zit je wel strak in de hoek van de kamers wat wellicht niet optimaal is.

Helaas denk ik dat je ook daar moet zakken door de slaapkamers via een koof om op je bg te komen.
Wc's en badkamer hebben wel al een afzuig buis natuurlijk. Die moet ook ergens langs lopen, waarschijnlijk waar het MV punt staat: daaronder zit de badkamer en daar weer onder de wc.

Je hebt de technische ruimte aan de andere kant getekent.
Ik denk dat je dus zoals je aangegeven hebt achter de knie schotten moet zakken.
De dekvloer is meestal 70 mm dus daar gaat een 80 mm ronde pijp niet passen. Wellicht ovale pijp.
Iets als renson easyflow door de dekvloer ?

Of anders een kanaalplaat vloer element met een uitsparing sleuf om met een ronde buis over te stappen.

• Maverick
LittleTycoon schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:53:
[...]

400 per m3 kon 1,5 jaar geleden nog. Nu niet meer, prijzen zijn 15-20% gestegen. Kale rechthoekige catalogusbouw kan nog, maar je moet zelf bepalen of je daarin wil wonen. Ik vind dat maar armoedige bedoening voor een vrijstaande woning

Mijn architect rekent ook nu met 1500 per m2. Bij mij 1,5 jaar geleden was dat nog 1280. Hij zat toen bij mij goed.
Nou goed. Zal het komende week iig gaan opnemen met de architect. Zal nav de commentaren hier eens vragen hoe hij dacht het voor deze prijs te doen. Hij was er vrij zeker van en had pas ook een project afgerond voor onder de 400 per kuub. Ik hoop dat als hij dat aangeeft dat hij afwerkingsniveau daarbij in zijn achterhoofd heeft. Zie @jacovn die dan blijkbaar het onmogelijke presteert om het toch te doen voor (iets) minder dan 400 per kuub. (huis is ook fors groter, dus dat maakt het natuurlijk ook makkelijker natuurlijk)

We gaan eens zien wat hij erover zegt en anders moet het budget omhoog, of de eisen omlaag.

• Artbij
Maverick schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:15:
[...]

Nou goed. Zal het komende week iig gaan opnemen met de architect. Zal nav de commentaren hier eens vragen hoe hij dacht het voor deze prijs te doen. Hij was er vrij zeker van en had pas ook een project afgerond voor onder de 400 per kuub. Ik hoop dat als hij dat aangeeft dat hij afwerkingsniveau daarbij in zijn achterhoofd heeft. Zie @jacovn die dan blijkbaar het onmogelijke presteert om het toch te doen voor (iets) minder dan 400 per kuub. (huis is ook fors groter, dus dat maakt het natuurlijk ook makkelijker natuurlijk)

We gaan eens zien wat hij erover zegt en anders moet het budget omhoog, of de eisen omlaag.
Zou eens gaan kijken in dat huis dat hij gebouwd heeft.

Met gestrekt been.

• Maverick
artbij schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:19:
[...]

Dat is zo'n slecht idee niet idd. Als kijken lastig is dan kan ik iig eens vragen naar foto's oid.

• Artbij
Maverick schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:21:
[...]

Dat is zo'n slecht idee niet idd. Als kijken lastig is dan kan ik iig eens vragen naar foto's oid.
Als hij/jij er niet mag komen zegt dat ook genoeg.....

Met gestrekt been.

• jacovn
artbij schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:19:
[...]

Ik zit nog in vergunning traject. Dus je kunt niets anders zien dan lapje kleigrond.

In die m3 zit een geisoleerde garage met een technische ruimte erachter.. (19.8 en 8 1 m2 wat dan met 2.6 meter hoogte 72.5 m3 is.
Alleen meten ze volgens mij de m3 maat van een huis met buitenmaten op, dus is het kleiner als je alle vloer oppervlakken netto rekent.

Het is een 8x11.9 meter huis met een keuken uitbouw van 4x4 en een garage ernaast van 3.75 x 9 meter (achterste stuk technische ruimte)
1e en 2e verdieping zijn 8x11.9

Wellicht struikel ik nog over mijn budget voor de rest, dan moet het spaarvarken wat meer geslacht worden of ik verkoop mijn auto wel.

• Maverick
jacovn schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 20:13:
[...]

Ik zit nog in vergunning traject. Dus je kunt niets anders zien dan lapje kleigrond.
ik denk dat hij het huis bedoelt wat mijn architect zegt neergezet te hebben voor een vergelijkbare prijs per kuub. ;)

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Jacovn komt alles je alles optelt en een reserve van 10% meeneemt op 450-470k€ uit. Dat is zo'n 450-475€/m3 en zo'n 1500€/m2.

• LittleTycoon
Maverick schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:15:
[...]

Zie latere post waar jacovn echt op uitkomt.

Ik zat op 385 per m3 incl. Keuken en incl. 6000 wp zonnepanelen, 1,3 jaar geleden offertetraject. Nu is het bijna klaar, toch op 430 per m3 uitgekomen, hoef echter wel alleen slaapkamers te behangen, dat wel. Erbij gekomen: Warmtepomp, vv hele huis, veel luxere badkamer en toiletten, 10 screens ipv 5, luchtdicht bouwen, betere gevelisolatie, paneeldeuren met onzichtbare scharnieren, veel mooiere trap, toch nog duurdere keiken, kunstofkozijnen met u waarde onder 0,9 ipv houte kozijnen u-waarde 2, forse uitbreiding electra t.o.v. nen 1010 voor o.a. domotica. En dan heb ik veel dingen zelf ingekocht om kosten te drukken.

Vergis je niet in wat afwerking met je totale kosten doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rspoe
Ik ben van mening dat je ook in deze tijd kunt onderhandelen. En de prijs kunt drukken. De vraag is hoe een lange adem je hebt :) en hoe lang je kunt wachten. Als je alles meteen en zsm moet hebben is het natuurlijk duurder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is zo, maar daar heb je niets aan als je al het werk uitbesteed aan een aannemer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:51:
Ik ben van mening dat je ook in deze tijd kunt onderhandelen. En de prijs kunt drukken. De vraag is hoe een lange adem je hebt :) en hoe lang je kunt wachten. Als je alles meteen en zsm moet hebben is het natuurlijk duurder.
Je wilt wachten tot de markt weer slapper wordt? Dan kun je tussen de 5 en 10 jaar wachten denk ik....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@rspoe niet lullig bedoelt, maar twijfelen kost ook geld. Aangezien je woningplannen alle kanten opvliegen, kom je tijdens het bouwproces zelf ook nog voor voldoende keuzes te staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Beetje zitten zoeken en snel 10K euro aan vloeren nodig. Omdat muren verfklaar zijn lijkt dat weer minder te kosten door latex te spuiten voor rond de 10€ per m2. Maar ja met dik 400 m2 is dat ook 4000€. Screens gaat er ook in hakken met 500+ per raam. Start er met 6 denk ik, en dan eventueel nog enkele erbij indien nodig. Keuken moeten we nog naar kijken.

Voor raambedekking vondt ik de zebra gordijnen van aliexpress wel mooi. Die m2 prijs is ook nog te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

10k€ aan vloeren ben je zo kwijt ja. Dat was ik hier op 165m2 oppervlakte al bijna kwijt denk ik. 2400 voor de keukenvloer en 7000 voor de rest van het huis.
En verfklaar bij de muren betekent over het algemeen niet dat je Tex kan gaan spuiten. Dat zal dan vaak toch nog eens afgesmeerd moeten worden. Of geprimerd.
Gordijnen moetentoch op maat gemaakt worden? Of doen ze dat inmiddels ook op AliExpress?

[Voor 17% gewijzigd door Rtificial op 02-07-2017 19:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LittleTycoon
Rtificial schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:34:
10k€ aan vloeren ben je zo kwijt ja. Dat was ik hier op 165m2 oppervlakte al bijna kwijt denk ik. 2400 voor de keukenvloer en 7000 voor de rest van het huis.
En verfklaar bij de muren betekent over het algemeen niet dat je Tex kan gaan spuiten. Dat zal dan vaak toch nog eens afgesmeerd moeten worden. Of geprimerd.
Gordijnen moetentoch op maat gemaakt worden? Of doen ze dat inmiddels ook op AliExpress?
Ja hoor, doen ze, evenals lampen op maat. Doorvragen en geduld hebben. Niet bellen maar via de mail.ik heb gebeld, maar mailen ging sneller qua uitleggen wat ik wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leifos
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 08-09 19:23
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de 10% die vaak wordt geadviseerd om te begroten voor extra kosten.
Over welk bedrag dien ik deze 10% te berekenen? De kale aanneemsom, incl. of excl. keuken, badkamer, vloer?
En welke extra kosten worden hiermee (geprobeerd) af te dekken? Gaat het om zaken als deurklinken, schilderwerk, elektra etc, of wordt er ook gedoeld op bijkomende kosten als sonderingsrapport en legeskosten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artbij
Leifos schreef op zondag 2 juli 2017 @ 20:23:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de 10% die vaak wordt geadviseerd om te begroten voor extra kosten.
Over welk bedrag dien ik deze 10% te berekenen? De kale aanneemsom, incl. of excl. keuken, badkamer, vloer?
En welke extra kosten worden hiermee (geprobeerd) af te dekken? Gaat het om zaken als deurklinken, schilderwerk, elektra etc, of wordt er ook gedoeld op bijkomende kosten als sonderingsrapport en legeskosten?

Alvast bedankt!
Bedoel je niet 10% onvoorziene kosten?

Dingen die jij opnoemt gaan nooit voor 10% :).

[Voor 4% gewijzigd door Artbij op 02-07-2017 21:27]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Leifos schreef op zondag 2 juli 2017 @ 20:23:
Hallo allemaal,

Alvast bedankt!
10% over alles wat je hebt uitgerekend m.b.t. de bouw.

Tijdens het uitrekenen zie je altijd wat over het hoofd, stijgen prijzen, is de kraan die je wil hebben net van de markt gehaald en het alternatief duurder, etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 29-09 22:52
Is dit huis ontworpen door een architect? Afgezien van dat de vorm wat simpel en weinig doordacht is, doet maatvoeringslijnen dwars door de constructie pijn aan de ogen.
Bij deze overspanningen is overstappen op breedplaat nog niet eens zo makkelijk, zal een dikke vloer worden (= gewicht = extra kosten fundering)
De stabiliteit van de woning ontbreekt op dit moment ook geheel.
Meestal reageer ik niet op huizen die eruit zien zoals mijn kinderen met lego bouwen, maar de slechte maatvoering en ontbreken van stabiliteit geeft mij wel wat zorg die ik toch maar op dit forum wilde gooien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artbij
MeTooPV schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:01:
Is dit huis ontworpen door een architect? Afgezien van dat de vorm wat simpel en weinig doordacht is, doet maatvoeringslijnen dwars door de constructie pijn aan de ogen.
Bij deze overspanningen is overstappen op breedplaat nog niet eens zo makkelijk, zal een dikke vloer worden (= gewicht = extra kosten fundering)
De stabiliteit van de woning ontbreekt op dit moment ook geheel.
Meestal reageer ik niet op huizen die eruit zien zoals mijn kinderen met lego bouwen, maar de slechte maatvoering en ontbreken van stabiliteit geeft mij wel wat zorg die ik toch maar op dit forum wilde gooien.
Over wie heb je het?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 29-09 22:52
De woning van borgoe72.
De opmerking dat grote bouwkundige aanpassingen niet meer kunnen lijkt me sterk. Er zal toch enige stabiliteit op de bgg moeten worden toegevoegd.
borgoe72 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:07:
[...]

Bij deze een poging om plattegronden ed te uploaden.
Op de zolder heb ik een technische ruimte ingetekend. Bedoeling is dat ik de MV laat vervallen ivm installeren WTW of laat verplaatsen naar technische ruimte zodat ik de reeds bestemde buizen kan gebruiken. In geel aangegeven hoe buizen zouden kunnen lopen. Maar ik ben zoals jullie merken een leek en alle advies is welkom. Let wel, grote bouwkundige veranderingen kan ik niet meer aanbrengen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[Voor 9% gewijzigd door MeTooPV op 03-07-2017 00:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• borgoe72
MeTooPV schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:56:
De woning van borgoe72.
De opmerking dat grote bouwkundige aanpassingen niet meer kunnen lijkt me sterk. Er zal toch enige stabiliteit op de bgg moeten worden toegevoegd.

[...]
Interessant, je schrijft dat stabiliteit toegevoegd moet worden. Bedoel je igv toepassing breedplaatvloer of in de huidige constructie met de kanaalplaatvloer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 29-09 13:43
Hier twijfel over een sonderingsrapport :?. De buren, die er nu al wonen, hebben er een jaar geleden hun huis gebouwd. Ik denk dat ik beter eens aan kan bellen en kan vragen of hun bijzonderheden hebben gehad alvorens de bouw en of ze misschien weten hoe de grondslag ligt. Het worden tenslotte toch mijn buren :).

Hebben jullie een sonderingsrapport? Hier in de buurt (Noord-Brabant, omgeving Boxmeer), is het niet heel gebruikelijk volgens de architect.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:38
Als dat hetzelfde is als een bodemonderzoek dan was dat bij ons verplicht vanuit de gemeente.

Er lag nog een bodemonderzoek van 8 jaar geleden, maar volgens de gemeente moest deze beslist jonger zijn als 5 jaar, terwijl er de laatste 20 jaar niets gebeurd was met de grond welke wij gekocht hadden.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 28-09 17:14

jeka

Support your local club.

Heeft iemand hier ervaring met het laten bouwen van een tweekapper?
Wij zijn aan het kijken naar een kavel waar een twee onder een kap opkomt maar ik heb niet echt een idee wat het bouwen (inlc heien, nuts enz.) kost.

Genoeg bouwers die standaard huizen aanbieden voor 180k maar ik vraag met af wat er nog bij komt.
Regio Groningen

FCG

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:44
the-edge schreef op maandag 3 juli 2017 @ 07:42:
Hier twijfel over een sonderingsrapport :?. De buren, die er nu al wonen, hebben er een jaar geleden hun huis gebouwd. Ik denk dat ik beter eens aan kan bellen en kan vragen of hun bijzonderheden hebben gehad alvorens de bouw en of ze misschien weten hoe de grondslag ligt. Het worden tenslotte toch mijn buren :).

Hebben jullie een sonderingsrapport? Hier in de buurt (Noord-Brabant, omgeving Boxmeer), is het niet heel gebruikelijk volgens de architect.
Wil een constructeur niet altijd een sonderingsrapport alvorens hij constructieberekeningen t.b.v. de fundering kan maken :? Je moet toch sowieso weten wat de draagkracht van de grond is en op welke diepte die laag zit, dus ook hoe diep je bouwput moet worden uitgegraven?

Bij ons bleek uit de sondering dat we moesten heien, de buren 10 meter verder konden uit met een standaard strokenfundering. Het kan dus wel verschillen, maar de kans daarop is sterk afhankelijk van de regio en welke grondlagen daar het meest voorkomen.

Sondering is wat anders dan bodemonderzoek trouwens. Sondering ziet puur op draagkracht. Bodemonderzoek ziet op vervuiling, mogelijke archeologische waarden e.d.

[Voor 11% gewijzigd door The Legend op 03-07-2017 08:40]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the-edge
The Legend schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:38:
[...]

Wil een constructeur niet altijd een sonderingsrapport alvorens hij constructieberekeningen t.b.v. de fundering kan maken :? Je moet toch sowieso weten wat de draagkracht van de grond is en op welke diepte die laag zit, dus ook hoe diep je bouwput moet worden uitgegraven?

Sondering is wat anders dan bodemonderzoek trouwens. Sondering ziet puur op draagkracht. Bodemonderzoek ziet op vervuiling, mogelijke archeologische waarden e.d.
De constructeur krijgt waarschijnlijk deze week de opdracht, dus ook dan zullen we te horen krijgen of dit nodig is tbv de constructieberekeningen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAEvakYD
Bij alle gesprekken die ik heb gehad met aannemers zijn sonderingen verplicht. Echter rekenen de aannemers vaak met een post van 700-900 euro voor 2 tot 3 sonderingen, waarvan eentje met kleef. Ik laat het nu uitvoeren met 8 andere buren, waardoor die machine alles in twee dagen kan afronden. Daardoor betalen we nu maar 250 euro per kavel. Veel mensen bij ons hebben nog maar een optie op een kavel, maar mochten ze het kavel uiteindelijk teruggeven aan de gemeente, dan weet ik zeker dat de nieuwe gegadigde het sonderingsrapport graag wil overnemen voor 250 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

The Legend schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:38:
[...]

Bij ons bleek uit de sondering dat we moesten heien, de buren 10 meter verder konden uit met een standaard strokenfundering. Het kan dus wel verschillen, maar de kans daarop is sterk afhankelijk van de regio en welke grondlagen daar het meest voorkomen.

In het algemeen wel natuurlijk, maar ik weet dat het hier in de regio, of laat ik het zo zeggen, in de directe omgeving, ook niet zo van belang is, als je een volledige onderkeldering doet. Het is hier allemaal zandgrond, en als je 3 meter de diepte in gaat zit je gegarandeerd wel op vaste grond.
Maar die ± 1000€ kan je je het beste niet besparen.
Overigens kan je er ook hier als je zonder kelder bouwt niet zomaar van uit gaan. Dat heb ik bij tenminste 1 woning inmiddels ook kunnen zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

the-edge schreef op maandag 3 juli 2017 @ 07:42:

Lekvrij bouwen is bij veel architecten ook een optie. :P

Je kan bij de buren de sonderingsgegevens vragen. Voor die 700-1.000 euro kan je zelf beter even kijken. Je zal niet de eerste zijn die niet in een oude sloot gaat bouwen.
Grolsch schreef op maandag 3 juli 2017 @ 07:59:
Als dat hetzelfde is als een bodemonderzoek dan was dat bij ons verplicht vanuit de gemeente.

Er lag nog een bodemonderzoek van 8 jaar geleden, maar volgens de gemeente moest deze beslist jonger zijn als 5 jaar, terwijl er de laatste 20 jaar niets gebeurd was met de grond welke wij gekocht hadden.
(verkennend) bodemonderzoek is milieukundig. Om te kijken of de grond geschikt is voor de beoogde bestemming. Onderzoeken mogen in de regel niet ouder dan 2 jaar zijn voor een bestemmingsplanprocedure. Vijf jaar wordt in de meeste gevallen wel als maximaal aangeduid. Vaak kan je wel op basis van het oude rapport een verificatiemeting laten doen. Updaten is goedkoper dan opnieuw helemaal uitvoeren.

Een sondering is constructief. Hier wordt de draagkracht van de grond mee bepaald. Vaak koop je er ook een funderingsadvies bij. Dan weet de constructeur welke paal wat kan dragen en kan hij er rekening mee houden in het constructief ontwerp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Hier in de flevopolder kun je maar beter wel goed sonderen.
Als ik kijk naar het rapport wat ik heb zitten we met mijn directe buren allemaal,op palen van 10 meter.
Het 4e huis wat meedoet heeft voorkant palen nodig die 4 meter langer zijn dan achter. Dat staat 30 meter verder.
Schuin tegenover ons gaan nu ook 14 meter palen de grond in, ook wellicht 20 meter verwijderd.

Het lijkt een vrij grillige bodem te zijn qua draag en kleef kracht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:33:
[...]

Je wilt wachten tot de markt weer slapper wordt? Dan kun je tussen de 5 en 10 jaar wachten denk ik....
Nee dat niet. Maar een offerte opvragen en gelijk ondertekenen of meerdere opvragen en vergelijken kan nooit kwaad.

@Señor Sjon Wat bedoel je met twijfelen kost geld? Ik ben erg blij dat we een maand later naar de welstand gaan met onze schets zodat het helemaal naar onze zin is. Volgens mij kost dit niks extra's. Juist de tijd nemen en vergelijken zorgt ervoor dat je niet de eerste de beste oplossing kiest. De materiaal- & bouwprijzen stijgen maar of je nou 4 maanden eerder of later oplevert zal het verschil ook niet gaan maken. Daarnaast wonen we nu in een goedkoop appartement waardoor we per maand ook veel sparen.

Hier de nieuwe schetsen die de architect final gaat maken :) Maatvoering klopt niet bij de bovenverdieping.

Members only:

Members only:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat komt omdat ik je nog alle kanten op zie vliegen qua ontwerp. Dat zal later in het bouwproces ook nog wel gebeuren. ;)

Ik zou overigens de bg niet zo doen.
- Je krijgt nu twee tunnels van ca 3,5x8m.
- Ik mis de afvoer voor het toilet op de 1e verdieping.
- Ik zou je meterkast een kwartslag draaien en het toilet vanuit de gang bereikbaar maken. Nu moet je je hele huis door voor de WC.
- wastafelcombi naast het bad zodat je loopruimte houdt? De versmalling tussen bad en wastafel maakt je badkamer kleiner dan hij is.
- dikke zwarte lijnen suggereren muren, maar daar zit een schuine kap.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rspoe
Señor Sjon schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:27:
Dat komt omdat ik je nog alle kanten op zie vliegen qua ontwerp. Dat zal later in het bouwproces ook nog wel gebeuren. ;)
Dat zal in het bouwproces inderdaad ook nog wel gebeuren. Gelukkig maar dat dit mogelijk is :)
- Je krijgt nu twee tunnels van ca 3,5x8m.
We gaan schuifdeuren maken van de keuken naar de woonkamer, dit maakt het wel ruimtelijker. Verder willen we graag een kookeiland met tafel in de keuken dus dan zijn we sowieso al de helft van de bg kwijt.

Kookeiland wordt overigens 2,5m x 1m.
- Ik zou je meterkast een kwartslag draaien en het toilet vanuit de gang bereikbaar maken. Nu moet je je hele huis door voor de WC.
We willen het toilet vanuit de achterom bereikbaar maken voor als er in de toekomst kids etc. vanuit het buitenspelen naar het toilet moeten. Dan hoeven ze niet het hele huis door. Verder ben je vanuit de woonkamer net zo snel in de achterom als in de gang. Boven is een aparte wc.
- wastafelcombi naast het bad zodat je loopruimte houdt? De versmalling tussen bad en wastafel maakt je badkamer kleiner dan hij is.
Goed idee. De definitieve invulling moeten we nog maken, dus dit is echt een schets van de badkamer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the-edge
rspoe schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:34:
[...]

Dat zal in het bouwproces inderdaad ook nog wel gebeuren. Gelukkig maar dat dit mogelijk is :)
Maar dat probeer je toch juist ten alle tijden te voorkomen door gedegen voorbereidingen te treffen?
Als je op deze manier ook met je budget omgaat.... Tijdens een bouw wordt er volgens mij alleen maar geplust qua financiën, dat moet je proberen te voorzien of proberen te voorkomen.
Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True