Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.651 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
artbij schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:35:
[...]

Scheelt heel veel tonnetjes voor de meeste huizen hier die minder geschonken kunnen worden omdat ze in het huis zitten.

Waarom ga jij er vanuit dat je niet alleen minder mobiel wordt, maar ook nog in een rolstoel beland? De meeste ouderen komen niet in een rolstoel. Hoogstens heb je een traplift nodig en dat kan op zowat elke trap.

En wat moet je met de maas plassen als je in een rolstoel zit? Kun je met je rolstoel daarnaartoe?

Er zal nog heel veel veranderen in de komende 50 jaar en nu een indeling aanpassen of extra geld uitgeven voor levensbestendigheid is echt niet nodig.
Enkele tonnetjes? :F Het is prima mogelijk om dat met minder te doen, als je er de plaats voor hebt... Ik kan mij voorstellen dat in een stad met een kavel van 300 m2 dat minder goed te doen is dan in een buitengebied (dorp) met een kavel van 2500 m2.

Maar iedereen zijn mening natuurlijk. Je moet altijd kijken naar de investering en beslissingen maken. De ene vindt het prettig alles op de BG grond te hebben, de ander zal datzelfde geld ergens anders in investeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 15:22
_Piwi_ schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:48:
[...]

Enkele tonnetjes? :F Het is prima mogelijk om dat met minder te doen, als je er de plaats voor hebt... Ik kan mij voorstellen dat in een stad met een kavel van 300 m2 dat minder goed te doen is dan in een buitengebied (dorp) met een kavel van 2500 m2.

Maar iedereen zijn mening natuurlijk. Je moet altijd kijken naar de investering en beslissingen maken. De ene vindt het prettig alles op de BG grond te hebben, de ander zal datzelfde geld ergens anders in investeren ;)
Tonnetjes gaat over schenken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Om ook maar een duit in het zakje te doen; de meest voorkomende reden die ik ook wanneer de wat oudere medemens gaat verhuizen is niet omdat ze binnenshuis niet meer overal zo gemakkelijk komen maar meer het feit dat onderhoud niet meer gaat.
De hele woning schoonhouden, tuin bijhouden etc. gaat dan minder makkelijk of niet meer.
En omdat ze het huis voor hunzelf of in hun eentje simpelweg te groot vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Señor Sjon schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:34:
Zoals ik eerder al zei. Je kan voor 50k elk huis levensloop bestendig maken, vaak voor veel minder. Nu rekening houden met verbouwingen voor over 40-50 jaar is vrij onzinnig.
Er is een verschil tussen nu uitgebreid voorbereidingen treffen voor misschien wel nooit, en er over nagedacht hebben om er binnen redelijkheid rekening mee te houden. Kleine details kunnen behoorlijk helpen. Kan je nog wat met je woning als je slecht ter been wordt? Dat kan eerder zijn dan op je 80e. Stel je moet een half jaar revalideren, kan je dan de garage tijdelijk inzetten? Als je echt gehandicapt of bejaard wordt, dan moet je óf rigoureus verbouwen óf verhuizen. Maar er is ook een tussengebied. Uiteindelijk heb ik er opgelet dat mijn bovenverdieping te verbouwen is, dat mijn toilet beneden enigszins bruikbaar is vanuit een rolstoel (maar blij wordt je dan nog steeds niet van een project toilet met minimale afmetingen). Het meest extreme wat ik gedaan heb is een huislift ingetekend, maar niet aangelegd. Die voorbereidingen hebben mij 2000 euro gekost. Woonplezier kost het me niet, en ik heb nu een extra optie als ik krakkemikkig wordt. Mogelijk is verhuizen dan nog steeds verstandig/nodig, maar de keuze is er nu wel.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
De pest met verbouwingen voorbereiden is dat je het puntje bij paaltje toch vaak anders wilt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
_Piwi_ schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:55:
[...]

Ik ben het met @Milmoor eens: denk na over een levensloopbestendige woning.

Wij gaan een huis geheel renoveren (bijna alles eruit) en opnieuw indelen en denken weldegelijk na over levenloopbestendigheid van de woning. Het heeft voor ons twee redenen:
1) Gezien renovatie kunnen we de 1e verdieping casco laten (we zijn op dit moment maar met 2'en). Na BG kunnen we in het huis gaan wonen.
2) Mocht je ooit hulpbehoevend worden (en dat kan ook als je een been breekt) dan kun je overal met een rolstoel komen zonder trappen te nemen.

Wij zijn ook jong (26), maar de woning die we gekocht hebben is in principe voor het leven. Mocht dit om een reden niet gebeuren, dan komt een levensloopbestendige woning de waarde alleen maar ten goede. Idem voor een extra badkamer op de 1e verdieping. Het is imo voor een luxere (gezins)woning wel een vereiste om twee badkamers te maken (ouders & kids).
Zoveel mensen zoveel wensen :)
Toen wij nog keken naar bestaande woningbouw knapte wij juist altijd af als alles op de BG is. Dit resulteert vaak in een woning met weinig bovenruimte (want de bewoner komt daar bijna nooit). En op de BG juist qua m2 veel oppervlakte maar er allemaal weer afgesnoept door de badkamer en slaapkamer.

Het kost ons gewoon veel te veel ruimte om alles op de BG te doen. Onze woning is ook in principe voor het leven. We hebben 2 keuzes mocht het echt zover zijn, de schuur + badkamer verbouwen of gewoon een traplift (wat moet ik in een schuur als ik de trap niet meer opkom).

Ik ga geen huis bouwen met het feit dat ik ooit een been kan breken.... Als ik zo denk kan ik m'n motor ook wel wegdoen ;).

Bedenk wel dat jullie ideeën goed zijn, echter als dit de oplossing zou zijn heel NL wel zo zou bouwen maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik word juist kriegel van die veredelde appartementen (met name bungalows). Je loopt je het ongans door het hele huis, energetisch slecht en je hebt veel verliesoppervlakte. Ik hou wonen en slapen graag gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
JaMaaT schreef op zondag 25 juni 2017 @ 19:14:
[...]

Bedenk wel dat jullie ideeën goed zijn, echter als dit de oplossing zou zijn heel NL wel zo zou bouwen maar dat is mijn mening.
Ik pretendeer ook niet dat het de oplossing zou zijn, enkel dat het slim is om erover na te denken, niet om alles daarop aan te passen. Als het kan dat is het naar mijn mening een pré, maar dan moet je er wel echt ruimte voor maken (gezien het hier vooral om nieuwbouw gaat) of hebben (in mijn situatie, bij renovatie) waardoor je voldoende "leef"ruimte hebt (woonkamer, keuken, ...). Ik ben het met je eens dat er op BG altijd voldoende ruimte moet zijn. Hoeveel m2 dat is is natuurlijk weer voor iedereen anders ;)
Of je concessies moet doen om het levensloopbestendig te maken is ieders eigen keuze. Dene doet voorbereidingen treffen, de ander maakt wel alles BG. In mijn geval gebruik ik de oude berging om een slaapkamer en badkamer in te realiseren om zodanig eerder in het huis te kunnen wonen waardoor kosten gespreid en dubbele lasten voorkomen kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Financiele planning is ook belangrijk. Voor degenen die niet een dik pensioen hebben, zouden wel eens kunnen afwegen of ze hun geld wel in stenen willen hebben zitten. Als je je huis contant maakt kun je nog zoveel leuke dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:13
over levensloopbestendigheid: Daar houd ik niet/zeer beperkt rekening mee. Ik heb hier geleerd dat je waarschijnlijk drie huizen bouwt in je leven en dit wordt mijn eerste :9
Rtificial schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:15:
[...]
@juhet Het concept van Sustainer homes snap ik wel, maar of het nu echt voordeliger is dan SIP panelen vraag ik me af. Wat voor m3 of m2-prijs praten we over voor een compleet afgewerkte woning?
Het gaat om +/- 1500 euro per m2. Best wel veel, maar een klein huis is in verhouding veel duurder natuurlijk.
Ik ga hier niet het hele concept verdedigen, dat mogen de mensen van Sustainer Homes zelf doen. Ik kies ervoor omdat het concept me aanspreekt, het gemak van alles onder 1 dak, een huis dat turn-key opgeleverd wordt, etc.
Fiber schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 19:40:
[...]

Ik moest een beetje denken aan een Amerikaanse blokhut... Daar zit de voordeur ook vaak direct in de woonkamer. Maak je van dat terras ook een echte veranda...? Paar schommelstoelen erbij en het is helemaal af... :) En op het noorden is in de zomer geen straf denk ik. De rest van het jaar helaas wel.
misschien komt er wel een modernere versie van een schommelstoel op te staan :)

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

juhet schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:29:
over levensloopbestendigheid: Daar houd ik niet/zeer beperkt rekening mee. Ik heb hier geleerd dat je waarschijnlijk drie huizen bouwt in je leven en dit wordt mijn eerste :9
Ik had hier nog nooit van gehoord... Wij bouwen er in ieder geval 0. Verbouwen 1.
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:28:
Dat is natuurlijk alleen een handige tip als je al wat ouder bent. Wij zijn nog geeneens dertig en dan lijkt het me niet nodig. Tegen de tijd dat we vijftig zijn kijken we wel weer verder, dan is het tijd voor een bungalow 2050 stijl met alle snufjes van dan.
Je moet ook zo denken, als je een ruime bovenverdieping en zolder hebt, en je bent slecht ter been, is het huis dan nog wel geschikt? Kan je dan niet zoals gezegd beter verhuizen?
Daarom hebben wij er wel aan gedacht, toen we dit huis kochten (en we waren toen net 30). Dit is het huis waar we van plan zijn oud te worden.
Milmoor schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:23:
Algemeen tip voor de huizenbouwers hier: denk na over levensloop bestendig. Vaak kan je met heel weinig moeite al aardig wat bereiken. Wij hebben in ons huis gekeken naar een paar zaken:
  1. Toilet en rolstoel: door de kruk aan de kant van de pot te hebben is hij veel beter bereikbaar voor een rolstoel gebruiker
  2. Plek voor huislift: mocht je deze ooit nodig hebben, waar kan dat handig?
  3. Slaapkamer mogelijk op begane grond
Wij hebben er wel naar gekeken toen we gingen verbouwen, maar
Milmoor schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:46:
[...]

Je moet nu zeker geen seniorenwoning laten bouwen. Het leven is echter niet altijd voorspelbaar. Soms blijf je ergens langer hangen dan verwacht. Ook voor de verkoopbaarheid zou het kunnen helpen. Sommige mensen willen niet nadenken over later, of wat te doen als het tegenzit (ongelukken etc). Dat is struisvogelpolitiek. Kijk wat je mogelijk zinnig vindt. Kies bewust wat je daar wel en niet van meeneemt. Beperk je nu niet qua mogelijkheden, en geef het wat aandacht. Het is weinig werk, voor mogelijk veel plezier.
Dus nu hebben we geen seniorenwoning, maar het is met een paar relatief kleine aanpassingen wel zo te maken. Een paar binnenmuurtjes weghalen/verplaatsen (vergroten van de badkamer en wat dan de slaapkamer moet worden), deur van de nieuwe slaapkamer naar de badkamer en openslaande deuren naar de tuin. De huidige slaapkamer wordt dan logeerkamer (die zit boven). Wat offeren we dan op? De tweede werkkamer (die wordt dan slaapkamer), de logeerkamer (komt bij de badkamer) en een deel van de open ruimte in het achterhuis.

Als er dan nog geld over is: een laatste muurtje weg, en een nieuwe trap met knik, zodat de wc beter bereikbaar wordt.

Nu hebben wij geen kinderen en er ook nooit behoefte aan gehad, dus misschien dat het dan iets makkelijker is :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

juhet schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:29:

[...]

Het gaat om +/- 1500 euro per m2. Best wel veel, maar een klein huis is in verhouding veel duurder natuurlijk.
Ik ga hier niet het hele concept verdedigen, dat mogen de mensen van Sustainer Homes zelf doen. Ik kies ervoor omdat het concept me aanspreekt, het gemak van alles onder 1 dak, een huis dat turn-key opgeleverd wordt, etc.

[...]

misschien komt er wel een modernere versie van een schommelstoel op te staan :)
1500/m2 is inderdaad niet bijzonder voordelig, maar als je het afzet naar de beperkte grootte, dan valt het op zich mee.
Krijg je daarmee dan wel een opbouw en fundering die eventuele groei naar boven toestaat in de toekomst?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Update :)

Begane grond B, voordeel:
- Vanuit de keuken ook rechtstreeks naar overdekt terras
- Nadeel: vanuit de bering kun je niet rechtstreeks naar de keuken. Dat zal altijd via de woonkamer of hal moeten

Van deze beide optie vind ik het nadeel dat de berging bij de achteringang niet veel meer is dan een gangetje / portaaltje. Dat de wasmachines naar boven verhuizen kan opzich prima. Alleen in de berging wil je wellicht zoiets als een wasbakje; bezemkast of werkkast en eventueel een kapstok of iets dergelijks. Dat kunnen we hier geen van allen in kwijt.

Daarom heeft de architect ook nog een begane grond C gemaakt, met een iets grotere berging waarin je wel iets van dergelijke zaken eventueel kwijt kunt. De overkapping en zithoek worden iets kleiner daardoor, maar nog prima te doen.

Op de verdieping krijgen we alles redelijk goed ingevuld. Zou je de hal aan de andere kant maken (zoals op plattegrond B ) wordt het geheel gespiegeld.

Aandachtspuntje is de toegang tot de technisch ruimte. Die loopt nu via het toilet. Is niet echt logisch maar aangezien deze ruimtes alleen door onszelf gebruikt worden is hier mee te leven. Andere optie is om de ruimte onder de trap eventueel (gedeeltelijk) te benutten voor de ingang naar technische ruimte. Dit puntje kunnen we wellicht komende week nog even bespreken.

Ik ben benieuwd wat jullie van de voorstellen vinden.

Beneden
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:

Members only:

Boven
Members only:

Gevel
Members only:

Members only:

Members only:

[ Voor 56% gewijzigd door rspoe op 26-06-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij C kan je ook nog onder de trap naar zolder door? Een technische ruimte hoeft geen deur van 2300 hoog te hebben. Of geen los toilet natuurlijk. Nu maak je eigenlijk de berging/technische ruimte lastig bereikbaar en een toilet van 2(!) meter diep. Alternatief is de toilet aan de kant van de douchehoek. Badkamer is met 2,9x2,9 toch groot zat.

Overigens had ik de woonkeuken aan de tuinzijde gehouden. Veel makkelijker met BBQ en drankjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 26-06-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 16:15
@rspoe Ziet er al veel beter uit. Ik vind indeling B het mooiste, maar zou dan wel de grotere bijkeuken doen zoals getekend in bij indeling C. Het voordeel van C dat bijkeuken tegen keuken aanzit weegt in mijn ogen niet op tegen het feit dat je bij C niet direct vanuit je keuken naar je terras kan. Je maakt een vaste terrasoverkapping, dus je bent van plan om regelmatig buiten te zitten. In dat geval is directe verbinding van keuken naar terras veel handiger ivm eten en drinken.

Aantal opmerkingen:
- Ik zou bij de grotere bijkeuken de toegangsdeur tussen de hal en bijkeuken en de toilet recht tegenover elkaar plaatsen. Dan is dat de kant waar je loopt en kun je tegen de andere muur over de gehele lengte kasten/wasmachine/droger/vriezer ed plaatsen.
- Kijk nog even goed of je voldoende muren hebt om kasten tegenaan te zetten op de begane grond. Je hebt heel veel ramen en binnendeuren en houdt dus weinig plaats over voor kasten. In tekening B en C kun je met de ingetekende banken en stoelen alleen een kast kwijt linkonder en een TV kast tegen de buitengevel, dan heb je niet heel veel ruimte op spullen op te bergen.

Verder ben ik met @Señor Sjon eens dat je toilet nu vreemd groot is (veel extra tegelwerk nodig). Je wilt graag een los toilet boven. Ik zou dan de toegangsdeur naar de technische ruimte onder de trap plaatsen en het toilet van normaal formaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Sturgeon22 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:29:
@rspoe
Aantal opmerkingen:
- Ik zou bij de grotere bijkeuken de toegangsdeur tussen de hal en bijkeuken en de toilet recht tegenover elkaar plaatsen. Dan is dat de kant waar je loopt en kun je tegen de andere muur over de gehele lengte kasten/wasmachine/droger/vriezer ed plaatsen.
Goed idee!
- Kijk nog even goed of je voldoende muren hebt om kasten tegenaan te zetten op de begane grond. Je hebt heel veel ramen en binnendeuren en houdt dus weinig plaats over voor kasten.
Eens, er zijn nu veel ramen.
Verder ben ik met @Señor Sjon eens dat je toilet nu vreemd groot is (veel extra tegelwerk nodig). Je wilt graag een los toilet boven. Ik zou dan de toegangsdeur naar de technische ruimte onder de trap plaatsen en het toilet van normaal formaat maken.
Ook eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:30

Fiber

Beaches are for storming.

Best een eind lopen als je met je date in de woonkamer op de bank zit en zij moet naar de wc... Dan mag je bijna wel een routebeschrijving uitprinten... ;)

En ik zou dat muurtje tussen de wc en de woonkamer maar goed isoleren, anders kun je in de woonkamer meegenieten van de wc geluiden... :N

Waarom zit de wc niet 'gewoon' in de hal...? Desnoods maak je er twee als je er per se één bij de achterdeur wil... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
De ene aannemer is de andere niet.

Wij hebben een sleutel van de cilinder. Hebben zelf de dakramen al geplaatst, een aantal extra sleuven gefreesd, de wanden van de schuur en bijkeuken geschuurd en gesaused en zijn begonnen met het plaatsen van de badkamer.

Ik denk dat we over 4 weken de sleutel krijgen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Het is jouw bouw, dus als jij erop wilt mag dat. Tenminste zo zit ik erin. Ben je zel opdrachtgever? Of koop je van een project?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Zelf opdrachtgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ook formeel snap ik dat niet. Hij kan dan hooguit zeggen: op eigen risico. Wij woonden natuurlijk al in ons huis toen de aannemer bezig was (grondige renovatie) maar er was niets leukers dan 's avonds door je huis lopen en kijken wat er nu weer veranderd/klaar was.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 15:06
Gisteren gesprek gehad met een bouwadviseur. Zijn verhaal staat toch enigszins haaks op wat hier doorgaans geroepen wordt dus ik ben benieuwd hoe men hier over zijn uitspraken denkt.

Hier is toch wel de trend om alles zo goed mogelijk te isoleren. Nou werd me gisteren verteld dat dat eigenlijk weinig uithaalt. Zijn mening: je kunt je muren heel leuk met rc 6 isoleren maar het meeste warmteverlies heb je toch van je ramen. Daardoor kun je beter je muren met bijvoorbeeld rc 3 isoleren. Hierdoor heb je misschien 20% minder isolatiewaarde in je muren, maar 50% minder kosten.Op die manier zit je huis tevens niet potdicht en je warmteverlies is ongeveer gelijk doordat de meeste warmte toch door de ramen de woning verlaat.

Het verhaal klinkt toch wel aannemelijk, hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is hier al meerdere keren uitgelegd waaronder door ondergetekende. ;) Boven de Rc 5,5-6,0 vlakt het resultaat enorm af ten opzichte van de investering. Bij vloeren is dat al boven 4. Je grote winst ligt in de ramen (hoewel dat met name koudeval beperkt) en op nummer één staat een goede kierdichting. In principe zijn ventilatieroosters ook niet echt rendabel, aangezien zij altijd 'lekken', ook als het niet de bedoeling is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Excuses, blijft allemaal toch lastige materie. In theorie valt het vast en zeker allemaal wel te berekenen, maar wat lastig voor een leek. Moet het in deze dus doen met informatie van derden, alleen jammer dat die derden het niet altijd met elkaar eens zijn :P

Maar je spreekt over vanaf een RC van 5,5 / 6. Dat is dus wel stukje hoger dan de 3 die ik gisteren hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 15-09 10:19
@karazz De eerste centimeter isolatie doet meer dan de tweede, de tweede meer dan de derde, enzovoort. Absoluut waar, maar het gaat mij niet alleen om energie. Ook comfort telt voor ons mee (Active House).

Als ik in de EPC-berekening van onze woning de spouwisolatie terugbreng van Rc 7 naar 3 dan stijgt de primaire energiebehoefte (in dat model) met 8 kWh/m². Is voor ons een kleine 1.500 kWh op jaarbasis, en dat zou wellicht net het verschil tussen twee groottes warmtepompen kunnen betekenen.

En een huis isoleren met Rc 3? Gaat het om nieuwbouw? Die kan bij mij redelijk snel vertrekken. Je hebt het meeste energieverlies door de ramen, en daarom kun je de isolatie in de wand maar het beste laten zakken?

Minder dikke isolatie en potdicht bouwen (luchtdicht?) zijn verschillende aspecten. Rc 3 en luchtdicht kan op zich prima, net zoals dat je een Rc 8 wand zo lek als een vergiet kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
aikink schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:03:
@karazz De eerste centimeter isolatie doet meer dan de tweede, de tweede meer dan de derde, enzovoort. Absoluut waar, maar het gaat mij niet alleen om energie. Ook comfort telt voor ons mee (Active House).

Als ik in de EPC-berekening van onze woning de spouwisolatie terugbreng van Rc 7 naar 3 dan stijgt de primaire energiebehoefte (in dat model) met 8 kWh/m². Is voor ons een kleine 1.500 kWh op jaarbasis, en dat zou wellicht net het verschil tussen twee groottes warmtepompen kunnen betekenen.
Even voor mijn beeldvorming, je spreekt over de energiebehoefte (in dat model). Geef je hiermee aan dat dat puur theoretisch is? Of komt dit overeen met de werkelijkheid?
Het verschil tussen twee groottes warmtepompen is dan wel weer een behoorlijk verschil. Motiveert me juist om wel goed te isoleren.
En een huis isoleren met Rc 3? Gaat het om nieuwbouw? Die kan bij mij redelijk snel vertrekken. Je hebt het meeste energieverlies door de ramen, en daarom kun je de isolatie in de wand maar het beste laten zakken?

Minder dikke isolatie en potdicht bouwen (luchtdicht?) zijn verschillende aspecten. Rc 3 en luchtdicht kan op zich prima, net zoals dat je een Rc 8 wand zo lek als een vergiet kunt maken.
Het betreft inderdaad nieuwbouw.

Yes, met potdicht bedoelde ik luchtdicht. M.b.t. een RC 8 wand die zo lek als een vergiet is doel je op de eerder genoemde kieren neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rc 3 is al jaren niet meer toegestaan. Lijkt mij nieuwbouw op basis van een oude vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Het is nieuwe nieuwbouw, en hier is het ook niet toegestaan volgens de regeltjes. Maar blijkbaar worden die regeltjes niet zo hard gecontroleerd. Het is dan ook onze keuze om ons wel/niet aan de regeltjes te houden, maargoed, dat terzijde.

Maar hoe verhouden zich de prijzen (heel grofweg) tot de verschillende isolatiematerialen ongeveer? Waar praten we hier eigenlijk over voor mijn beeldvorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
We zijn gisteren bij het perceel geweest en tot de conclusie gekomen dat we de overkapping toch uit de woning willen halen. En deze aan de garage willen bouwen. Oftewel we kunnen we weer met de architect om tafel. De basis zal overigens wel hetzelfde blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

rspoe schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:53:
We zijn gisteren bij het perceel geweest en tot de conclusie gekomen dat we de overkapping toch uit de woning willen halen. En deze aan de garage willen bouwen. Oftewel we kunnen we weer met de architect om tafel. De basis zal overigens wel hetzelfde blijven.
Heb je je architect al een paar keer diep horen zuchten? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 15-09 10:19
@karazz De energiebehoefte (BENG-indicator) is een getal dat uit de hele berekening komt. Ik heb nu alleen de isolatiewaarde van de spouwmuur even aangepast om te zien wat dat doet, maar de resultaten uit deze berekening kun je niet 1-op-1 doorzetten naar een andere woning. Daarvoor zijn er teveel variabelen (oriëntatie, kierdichting, verhouding verliesoppervlak t.o.v. gebruiksoppervlak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
karazz schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:52:
Het is nieuwe nieuwbouw, en hier is het ook niet toegestaan volgens de regeltjes. Maar blijkbaar worden die regeltjes niet zo hard gecontroleerd. Het is dan ook onze keuze om ons wel/niet aan de regeltjes te houden, maargoed, dat terzijde.

Maar hoe verhouden zich de prijzen (heel grofweg) tot de verschillende isolatiematerialen ongeveer? Waar praten we hier eigenlijk over voor mijn beeldvorming?
Paar duizend uit de losse pols. Welke afmeting heb je nu tussen je muren voor isolatie?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
artbij schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:15:
[...]

Paar duizend uit de losse pols. Welke afmeting heb je nu tussen je muren voor isolatie?
Zou ik even na moeten vragen, maar voor zover bij mij bekend hoef ik mijn keuze niet op die afmetingen af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
karazz schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:19:
[...]

Zou ik even na moeten vragen, maar voor zover bij mij bekend hoef ik mijn keuze niet op die afmetingen af te stemmen.
Dan zou ik gewoon voor rc 4,5 a 5 gaan. En nog eens nadenken over de aannemer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:07:
[...]

Heb je je architect al een paar keer diep horen zuchten? :p
Dat zal inderdaad wel het geval zijn :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

@karazz wat ons geholpen heeft in het begin is dit overzicht: https://www.provincie-utr...uwbouw_utrecht_v5_web.pdf. Hier staat per onderdeel een brons-zilver-goud optie. Ter illustratie qua RC waarden:
  • Brons:Isoleer de gevel (Rc≥3,5), het dak (Rc≥4,0) en de vloer (Rc≥4,0).
  • Zilver: Isoleer de gevel (Rc≥4,5), het dak (Rc≥6,0) en de vloer (Rc≥5,0). Gebruik duurzame isolatiematerialen.
  • Goud: Isoleer de gevel (Rc≥6,0), het dak (Rc≥8,0) en de vloer (Rc≥6,0). Realiseer een constructie zonder koudebruggen (psi≤0,01).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Dankje, gaan we eens doornemen.

[ Voor 23% gewijzigd door karazz op 27-06-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Brons mag al niet eens meer. bouwbesluit schrijft al minimaal 3,5 vloer, 4,5 wand en 6 voor dak voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
M.b.t. het bestellen van de breedplaatvloer over waarschijnlijk niet al te lange wordt ik verplicht om bepaalde zaken alvast duidelijk voor ogen te hebben. Ik dien hierbij dus na te denken over eventuele inbouwspots, verdeeldozen, aansluiting afzuigkap (i.v.m. kookeiland) en ventilatiepunten.

Inbouwspots en verdeeldozen dien ik eerst eens te puzzelen hoe dat ik mijn ruimtes in denk te richten om op de juiste plaats de juiste hoeveelheid licht te krijgen.

Afzuigkap soortgelijk, alvast eens bekijken hoe dat ik mijn keuken in wil richten. Óf het moet zijn dat ik voor downdraft ga, maar daar heb ik dan nog wat bedenktijd voor.

M.b.t. ventilatiepunten voor de mechanische ventilatie, wat zijn daar de meest gebruikte posities voor? Persoonlijk zou ik ze ergens in de hoek van de ruimte weg stoppen, ver weg van de zit gedeeltes.

Ook hebben we nog een solartube in de planning welke voorbereid dient te worden in de vloer. Zijn er verder nog zaken die belangrijk zijn om mee te nemen in deze vloeraanvraag welke ik vergeet?

edit: Er moet nog een keuze gemaakt worden voor een installateur. Deze zal hier ongetwijfeld ook bij kunnen helpen. Echter wil ik wel graag met enige voorkennis zo'n gesprek in gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door karazz op 27-06-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:50

Eén van de grondleggers van het Bouwbesluit zoals wij deze nu kennen, als je afwijkt van de regels ben je een crimineel. Je bent in strijdt met de geldende regelgeving.Een crimineel vind ik een groot woord, maar als men hier al op afwijkt, hoe gaat dat op andere aspecten.

Verder sta ik achter de opmerkingen van Senor Sjon. Een goede isolatie is een must, maar grootste verliezen zitten in naden en kieren. Oftewel de aansluitingen van alle bouwdelen op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Jij had toch die 'vage' constructie met de buurman inzake koop/bouw? Je mag op een aantal punten afwijken bij particulier opdrachtgeverschap. Duurzaamheidsregels horen daar niet bij. Dus je moet gewoon voldoen aan het bouwbesluit m.b.t. isolatie en EPC. Dat je er niet aan wil voldoen kan betekenen dat de gemeente de boel afkeurt en de bouw kan stilleggen.
karazz schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:41:
M.b.t. het bestellen van de breedplaatvloer over waarschijnlijk niet al te lange wordt ik verplicht om bepaalde zaken alvast duidelijk voor ogen te hebben. Ik dien hierbij dus na te denken over eventuele inbouwspots, verdeeldozen, aansluiting afzuigkap (i.v.m. kookeiland) en ventilatiepunten.

Inbouwspots en verdeeldozen dien ik eerst eens te puzzelen hoe dat ik mijn ruimtes in denk te richten om op de juiste plaats de juiste hoeveelheid licht te krijgen.

Afzuigkap soortgelijk, alvast eens bekijken hoe dat ik mijn keuken in wil richten. Óf het moet zijn dat ik voor downdraft ga, maar daar heb ik dan nog wat bedenktijd voor.

M.b.t. ventilatiepunten voor de mechanische ventilatie, wat zijn daar de meest gebruikte posities voor? Persoonlijk zou ik ze ergens in de hoek van de ruimte weg stoppen, ver weg van de zit gedeeltes.

Ook hebben we nog een solartube in de planning welke voorbereid dient te worden in de vloer. Zijn er verder nog zaken die belangrijk zijn om mee te nemen in deze vloeraanvraag welke ik vergeet?

edit: Er moet nog een keuze gemaakt worden voor een installateur. Deze zal hier ongetwijfeld ook bij kunnen helpen. Echter wil ik wel graag met enige voorkennis zo'n gesprek in gaan.
Ga je een WTW systeem gebruiken of alleen MV als afvoer? Dat scheelt nogal in de punten. In ieder geval moet ie in de badkamer boven de douche. Daar zit de meeste waterdamp. Verder zitten er meestal 2 in de keuken. Eén bij de kookplaat en de ander vaak erbij in de buurt of bij de gootsteen. Maar het ligt er maar net aan hoe het uitkomt met de ventilatiekanalen.

Waarom zou je een solartube nemen? Het zijn dure krengen met een imo marginaal rendement. Ik zou dan gewoon een raam kopen. Kan je in ieder geval nog wat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:05:
[...]

Jij had toch die 'vage' constructie met de buurman inzake koop/bouw? Je mag op een aantal punten afwijken bij particulier opdrachtgeverschap. Duurzaamheidsregels horen daar niet bij. Dus je moet gewoon voldoen aan het bouwbesluit m.b.t. isolatie en EPC. Dat je er niet aan wil voldoen kan betekenen dat de gemeente de boel afkeurt en de bouw kan stilleggen.
Yes, dat ben ik. Maar even voor alle duidelijkheid, ik ben nog niet van plan om er niet aan te voldoen, ik ben slechts mijn opties aan het bekijken.

Vooralsnog ligt mijn voorkeur gewoon bij goed isoleren.
[...]

Ga je een WTW systeem gebruiken of alleen MV als afvoer? Dat scheelt nogal in de punten. In ieder geval moet ie in de badkamer boven de douche. Daar zit de meeste waterdamp. Verder zitten er meestal 2 in de keuken. Eén bij de kookplaat en de ander vaak erbij in de buurt of bij de gootsteen. Maar het ligt er maar net aan hoe het uitkomt met de ventilatiekanalen.

Waarom zou je een solartube nemen? Het zijn dure krengen met een imo marginaal rendement. Ik zou dan gewoon een raam kopen. Kan je in ieder geval nog wat zien.
Is de afgelopen dagen een hersenkraker geworden maar ik heb de indruk gekregen dat een WTW systeem wel verstandig is. Vooral in de wintermaanden, als de WP het al zwaar heeft, zou zo'n WTW systeem de WP een stukje kunnen ontlasten.

De solartube is een aanbeveling van een bekende na het zien van de tekening van ons huis. Eerlijk gezegd nog niet gekeken naar het kostenaspect van zo'n ding.
Het betreft een 'donker' hoekje in de keuken onder platdak. Het hoekje is echter te klein voor een lichtstraat (wat ook geen goedkope oplossing is).

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is echt een onzinplek voor een solartube. Dat ding komt van boven en is eigenlijk een ingebouwde plafonniere. Je hebt al een grote pui ernaast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:48:
Dat is echt een onzinplek voor een solartube. Dat ding komt van boven en is eigenlijk een ingebouwde plafonniere. Je hebt al een grote pui ernaast zitten.
Duidelijk, solartube wordt geschrapt. :)

Zie nu ook dat zo'n ding al snel een paar honderd euro kost inderdaad. Centjes die we beter ergens anders in kunnen stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Voor wat betreft de ventilatiepunten bij een balansventilatie (systeem D met WTW); Die laat je best berekenen en uittekenen, zodat je maximaal rendement en minimaal geluid en eventuele voelbare luchtstromen hebt. Daarvoor is het ook belangrijk de trajecten van de buizen uit te tekenen en te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Nu online
Hoe zit het eigenlijk met het geluid van andere ruimtes met balansventilatie?
Hoor je op de slaapkamer de gesprekken van beneden?
Of heb je als ouders geen privacy meer? :o

Hoeveel balans ventilatie heb je nodig voor de kelder? 2 in ieder geval lijkt me.

Kan je het makkelijk realiseren dat je in de thuisbioscoop @kelder los gaat terwijl op de slaapkamers@1ste hier bijna niets van te horen is?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat ligt echt aan leidingverloop en de keuzes die je maakt. Ik ben warm voorstander van het Qualityflow systeem om deze reden. Je hebt dan alleen afzuiging. Dat verkleint het risico op overspraak enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Iemand ervaring met koekoeks en de waterdichtheid?

Kelderwanden worden gestort en nu komt de aannemer er achter dat de kelderbouwer geen waterdichte koekoek garandeert.

We hebben gekozen voor aco lichtschachten die volgens aco zelf grondwaterdicht te monteren zijn. De aannemer wil nu kleinere ramen waardoor de lichtschacht niet of bijna niet in het grondwater komt. Ik wil natuurlijk gewoon mijn grotere ramen.

Iemand ervaring of tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 27-06-2017 23:44 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbremmer
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:44:

Kelderwanden worden gestort en nu komt de aannemer er achter dat de kelderbouwer geen waterdichte koekoek garandeert.

We hebben gekozen voor aco lichtschachten die volgens aco zelf grondwaterdicht te monteren zijn. De aannemer wil nu kleinere ramen waardoor de lichtschacht niet of bijna niet in het grondwater komt. Ik wil natuurlijk gewoon mijn grotere ramen.

Iemand ervaring of tips?
Geen ervaring, maar Volgens ACO website zijn die van 70cm niet waterdicht. Waterdichtheid wordt bij de 40 cm versie bereikt door kit. Dus verkeerde kit is niet waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Laatst online: 15-09 16:15
Gisteren nog een beetje lopen puzzelen met onze indeling. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Members only:

Wat vinden jullie?

[ Voor 15% gewijzigd door Sturgeon22 op 28-06-2017 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Sturgeon22 Wat ga je doen met die achterkant van de woonkamer? Ik dacht eerst: de perfecte plek voor de eettafel, maar die wil je al in de keuken zetten...

Ik zou de werkkamer en bijkeuken iets groter maken, ten koste van de keuken. En de grote eettafel dus in de woonkamer zetten, met mogelijk nog een ontbijtplek in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

FireStarter schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:52:
Hoe zit het eigenlijk met het geluid van andere ruimtes met balansventilatie?
Hoor je op de slaapkamer de gesprekken van beneden?
Of heb je als ouders geen privacy meer? :o

Hoeveel balans ventilatie heb je nodig voor de kelder? 2 in ieder geval lijkt me.

Kan je het makkelijk realiseren dat je in de thuisbioscoop @kelder los gaat terwijl op de slaapkamers@1ste hier bijna niets van te horen is?
Het hangt heel sterk af van het systeem inderdaad. Als je bijvoorbeeld buizen hebt die onderweg aftakken, dan is het risico op overspraak vrij groot.
Gebruik je een systeem met centrale collectoren met geisoleerde binnenafwerking, en daarvandaan met individuele buizen naar de afzuig/toevoerpunten, dan hoor je niets. Wij hebben 0,0 last van overspraak via de ventilatie. Qualityflow gebruikt dezelfde materialen, heeft enkel een andere filosofie over de toevoer en afzuigpunten.
artbij schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:44:

Iemand ervaring of tips?
Ik verwacht niet dat er een kelderbouwer is die waterdichtheid van een koekoek wil garanderen. Is gewoon een lastig punt.
Dat de garantie er niet is, betekent niet dat het gaat lekken. Als je hoog grondwater hebt, boven de onderzijde van de koekoek, dan snap ik wel dat je je zorgen maakt. De dichting van de Aco lichtschachten zou ik overigens net zo veel vertrouwen in hebben als in de waterdichtheid van de koekoek.
Hoe dik is het beton van die koekoek, en hoe is deze bouwkundig uitgevoerd? Heb je daarvan uitvoeringsdetails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:03:
[...]

Het hangt heel sterk af van het systeem inderdaad. Als je bijvoorbeeld buizen hebt die onderweg aftakken, dan is het risico op overspraak vrij groot.
Gebruik je een systeem met centrale collectoren met geisoleerde binnenafwerking, en daarvandaan met individuele buizen naar de afzuig/toevoerpunten, dan hoor je niets. Wij hebben 0,0 last van overspraak via de ventilatie. Qualityflow gebruikt dezelfde materialen, heeft enkel een andere filosofie over de toevoer en afzuigpunten.

[...]

Ik verwacht niet dat er een kelderbouwer is die waterdichtheid van een koekoek wil garanderen. Is gewoon een lastig punt.
Dat de garantie er niet is, betekent niet dat het gaat lekken. Als je hoog grondwater hebt, boven de onderzijde van de koekoek, dan snap ik wel dat je je zorgen maakt. De dichting van de Aco lichtschachten zou ik overigens net zo veel vertrouwen in hebben als in de waterdichtheid van de koekoek.
Hoe dik is het beton van die koekoek, en hoe is deze bouwkundig uitgevoerd? Heb je daarvan uitvoeringsdetails?
De koekoek is een aco lichtschacht. Geen betonnen koekoek. Van beton wordt de waterdichtheid wel gegarandeerd door de kelderbouwer en daar heb ik nu ook een prijs van opgevraagd. Grondwater komt overigens boven de onderkant van de koekoek.

Heb jij een koekoek/raam in je kelder? Komt daar veel licht vanaf? Bij ons is de afweging of we een groter raam pakken of niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Nee ik heb ze niet. Wel even over nagedacht, maar ik had eigenlijk geen zin in gaten in de kelder op die diepte, ondanks dat mijn grondwater niet zo hoog staat.
Maar voor mij is de kelder ook nog geen leefruimte, in de toekomst hooguit wellness, en daarvoor heb ik niet per se daglicht nodig.

Nu, Aco kan een set leveren waarmee ook de grote koekoek drukwatervast te monteren is. Of dat het eeuwige leven heeft weet ik niet, maar ik zou er op zich wel op vertrouwen. Ik zou er wel bovenop staan te kijken als ze de montage doen, en goed de plaatsingsinstructies in mn hoofd en in mn hand hebben om te controleren of het ook exact op die manier uitgevoerd wordt. Gewoon voor de zekerheid :+ (mompelt iets over wijs geworden door schade en schande)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Voor een kelder zijn die solartubes dan wel weer handig. :+

@Sturgeon22 Ik zou de bijkeuken ertussenuit halen. Nu heb je twee halve ruimtes in plaats van één hele. En die sprong bij de hal is ook meh, maak dan de WC daar wat groter (nis voor wastafelmeubel?) ipv een rare sprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
mea maakt ook waterdichte koekoeken. Mooiste variant is nog de meavector. Beton ipv zo'n tupperware doosje
artbij schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:05:
[...]

Dingen zijn niet gegarandeerd waterdicht. MEA en Aco zeggen wel dat ze waterdicht gemonteerd kunnen worden, maar leggen die verantwoordelijkheid bij de aannemer.
well duh

[ Voor 58% gewijzigd door Kaasplank op 28-06-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Kaasplank schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:38:
mea maakt ook waterdichte koekoeken. Mooiste variant is nog de meavector. Beton ipv zo'n tupperware doosje
@Rtificial

Dingen zijn niet gegarandeerd waterdicht. MEA en Aco zeggen wel dat ze waterdicht gemonteerd kunnen worden, maar leggen die verantwoordelijkheid bij de aannemer. Zelf monteren doen ze niet,kelderbouwers nemen deze verantwoordelijkheid niet. Dus heb ik er niets aan. En beton of plastic maakt geen verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 28-06-2017 10:18 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Nee, dat klopt, garantie heb je niet.
Daarom ook dat ik schreef dat áls ik voor een dergelijke oplossing zou kiezen, ik er bovenop zou staan met mn neus bij de uitvoering, om zeker te weten dat het volgens de plaatsingsinstructies uitgevoerd wordt.

Met hoog grondwater is een koekoek bouwkundig niet eenvoudig uit te voeren, en blijft er altijd een zeker risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

@artbij Even een out-of-the-box idee, kan je niet investeren in goede daglichtlampen met een sensor ofzo? Of wil je echt natuurlijk licht? Kan je schets even niet voor ogen halen dus misschien slaat dit idee de plank wel helemaal mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WNT schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:23:
@artbij Even een out-of-the-box idee, kan je niet investeren in goede daglichtlampen met een sensor ofzo? Of wil je echt natuurlijk licht? Kan je schets even niet voor ogen halen dus misschien slaat dit idee de plank wel helemaal mis.
Naast licht komt er ook lucht door de ramen.

Nu opgelost door een paar k meer uit te geven en te gaan voor een gestortte koekoek.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Doen ze die dan ook in 30cm dikte? En hoe doen ze de uitvoering tussen de kelderwand en de haakse wanden van de koekoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Laatst online: 22:20
Misschien een domme/stomme vraag: waarom worden niet alle kelders standaard volledig in een epdm kuip gestort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
buiter schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:40:
Misschien een domme/stomme vraag: waarom worden niet alle kelders standaard volledig in een epdm kuip gestort?
Omdat beton ook waterdicht is :).

@Rtificial Zoals ik het nu weet wordt het meteen met de wand gestort. 20 of 25cm dik volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Omdat dat naar uitvoering veel duurder is, een risico is bij eventuele onzuiverheden bij het terug aanvullen van grond rond de kelder, en beton van 30cm principieel waterdicht is, zolang er een beetje aandacht besteed wordt aan de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:42:
[...]

Omdat beton ook waterdicht is :).

@Rtificial Zoals ik het nu weet wordt het meteen met de wand gestort. 20 of 25cm dik volgens mij.
Naja, ging me vooral om of ze het in een doorlopende bekisting met de rest van de wanden storten, of kimplaten gebruiken, of wat dan ook. Het lijkt me nog niet direct zo eenvoudig om te bekisten als 1 geheel, dus ik was vooral nieuwsgierig :-)

20-25cm kent weinig risico.

Het is mogelijk nog wel iets om over na te denken naar fundering toe. Ik weet niet hoe de kelder gefundeerd is? Er komt nu bij zo'n koekoek een betonnen uitstulping aan te hangen, die moet dus wel op een draagkrachtige ondergrond uitkomen. Nu, ze steken natuurlijk niet erg ver uit, maar toch, ik zou een risico zien naar scheuren als dat niet goed uitgevoerd wordt.

Een andere mogelijkheid is om de vloerplaat te vormen inclusief de uitstulpingen voor de koekoek(s)(en), de kelderwanden deze contouren dus tot op de vloerplaat te laten volgen, en vervolgens van binnen met holle betonblokken op te metsen tot de hoogte van het raam.
Dan heb je in ieder geval geen risico op het scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:48:
[...]

Naja, ging me vooral om of ze het in een doorlopende bekisting met de rest van de wanden storten, of kimplaten gebruiken, of wat dan ook. Het lijkt me nog niet direct zo eenvoudig om te bekisten als 1 geheel, dus ik was vooral nieuwsgierig :-)

20-25cm kent weinig risico.

Het is mogelijk nog wel iets om over na te denken naar fundering toe. Ik weet niet hoe de kelder gefundeerd is? Er komt nu bij zo'n koekoek een betonnen uitstulping aan te hangen, die moet dus wel op een draagkrachtige ondergrond uitkomen. Nu, ze steken natuurlijk niet erg ver uit, maar toch, ik zou een risico zien naar scheuren als dat niet goed uitgevoerd wordt.

Een andere mogelijkheid is om de vloerplaat te vormen inclusief de uitstulpingen voor de koekoek(s)(en), de kelderwanden deze contouren dus tot op de vloerplaat te laten volgen, en vervolgens van binnen met holle betonblokken op te metsen tot de hoogte van het raam.
Dan heb je in ieder geval geen risico op het scheuren.
Goede tip van dat ondersteunen, zal er dadelijk eens opletten! Thanks!

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een koekoek is peanuts met wapenen. De grond doet daar niks en ze worden buiten hun eigen gewicht nauwelijks belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Rtificial schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:42:
Omdat dat naar uitvoering veel duurder is, een risico is bij eventuele onzuiverheden bij het terug aanvullen van grond rond de kelder, en beton van 30cm principieel waterdicht is, zolang er een beetje aandacht besteed wordt aan de uitvoering.
Je kunt de bouw van de kelder daardoor wel uitvoeren met bijvoorbeeld snelbouwstenen.
Zou dat niet in kosten schelen?

Alles valt en staat met de kwaliteit van het bouwen maar als het aankomt op: "in principe" / "principieel" dan is er een reële kans dat het dus mis kan gaan.

Op internet lees je toch veel verhalen dat kelders nadien toch scheuren en gaan lekken.
Of zijn dit oude kelders en zijn deze niet te vergelijken met de hedendaagse kelderbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

buiter schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:57:
[...]

Je kunt de bouw van de kelder daardoor wel uitvoeren met bijvoorbeeld snelbouwstenen.
Zou dat niet in kosten schelen?

Alles valt en staat met de kwaliteit van het bouwen maar als het aankomt op: "in principe" / "principieel" dan is er een reële kans dat het dus mis kan gaan.

Op internet lees je toch veel verhalen dat kelders nadien toch scheuren en gaan lekken.
Of zijn dit oude kelders en zijn deze niet te vergelijken met de hedendaagse kelderbouw?
Dat zijn veelal gemetste kelders.
Naar materiaalkosten is de snelbouwsteen goedkoper, waarschijnlijk zelfs met de EPDM zak. Naar uitvoering toe is het echter veel duurder. Onze kelder was ± 4 mandagen werk in gestort beton. Mijn buren zijn nu toevallig de kelder aan het opmetsen, daar zitten inmiddels toch al zeker 10 mandagen in, en het is nog niet klaar. Als ik daar de manuren voor de EPDM zak bij optel, dan loopt dat wel in de papieren.

Of de berekening dan nog voordeliger uitkomt vraag ik me af.

@artbij Als @Señor Sjon zegt dat er naar wapening geen issue is, dan geloof ik dat zo. Ons voorportaal is op de manier gemaakt zoals ik zojuist omschreef, en kent geen zware belasting, maar steekt wel een stuk verder naar voren dan een koekoek, en de belasting is hoewel beperkt allicht hoger dan een koekoek :)
Ik ben als ik aan een kelder denk gewoon voorzichtig naar alle constructies die potentieel zouden kunnen scheuren. Te voorzichtig blijkbaar :)

[ Voor 18% gewijzigd door Rtificial op 28-06-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Beton kan heel veel hebben. Detaillering is wel belangrijk, maar kelders zijn gewoon lastige dingen. Ik heb eigenlijk nog nooit een werk gehad zonder gezeik om liftputjes die lekken. Dan wordt er weer troep geinjecteerd en na een aantal sessies is hij dan eindelijk waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:15:
Beton kan heel veel hebben. Detaillering is wel belangrijk, maar kelders zijn gewoon lastige dingen. Ik heb eigenlijk nog nooit een werk gehad zonder gezeik om liftputjes die lekken. Dan wordt er weer troep geinjecteerd en na een aantal sessies is hij dan eindelijk waterdicht.
Ja, maar dat is dus wel een uitvoeringskwestie, en precies zo'n voorbeeld waarom ik denk dat er bij koekoeken veel aandacht voor het detail moet zijn, óf gewoon een simpele optie gekozen moet worden zoals ik hierboven beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Je kunt ook denken aan iets als:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lhjznTh4QmHfwlnZtyIFXKM1/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:12:
Dat ligt echt aan leidingverloop en de keuzes die je maakt. Ik ben warm voorstander van het Qualityflow systeem om deze reden. Je hebt dan alleen afzuiging. Dat verkleint het risico op overspraak enorm.
Mijn instalateur kwam met een voorstel voor de inblaas die ik wel interesant vondt.
De Qualityflow unit(s) staan op 2 hoog in een afgescheiden ruimte (technische ruimte)
Vanwege de inhoud van huis zouden het er 2 moeten worden.

Dus je krijgt 2 dikke inblaas roosters ergens.. (180 mm)

Eerste idee was in de muur van het traphuis want daar zit de ruimte tegen aan. Echter was hij bang voor invloed op elkaar en het uitblazen tegen een muur op 90 cm afstand (geluid en eventueel vies worden)

Dus nu stelt hij een 60x60 cm bak voor (2 maal) die boven de trap tussen de balken van plafond komt te liggen waaruit de lucht dan naar beneden valt uit het plafond boven trap.

Iemand bekend met zo'n oplossing ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom zou je 2 units moeten hebben? Ding heeft 12 aansluitingen en een capaciteit van iets van 325 m3/uur oid. Per persoon is iets van 25 m3/uur nodig. Door CO2 detectie gaat ie niet zinloos afzuigen en je gaat er ook niet met 13 man wonen (verjaardagen e.d. zijn uitzondering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:34
Señor Sjon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:27:
Waarom zou je 2 units moeten hebben? Ding heeft 12 aansluitingen en een capaciteit van iets van 325 m3/uur oid. Per persoon is iets van 25 m3/uur nodig. Door CO2 detectie gaat ie niet zinloos afzuigen en je gaat er ook niet met 13 man wonen (verjaardagen e.d. zijn uitzondering).
Voor de bouwbesluitberekeningen kom je er niet doorheen met 1 unit... Wat natuurlijk idioot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu het toch even over ventilatie gaat. Bij ons staat nu een Brink Renovent Excellent op de planning.
Ik zag op de site dat er een ELAN 4 luchtverwarming/koeling (indien aangesloten op een warmtepomp) te realiseren is.

Zou dat in combinatie met vloerverwarming kunnen? Dus 1 (hybride) warmtepomp en dan het cv-water door zowel vloer als ELAN 4 voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
xminator schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:55:
[...]

Voor de bouwbesluitberekeningen kom je er niet doorheen met 1 unit... Wat natuurlijk idioot is.
Met gelijkwaardigheid en vraaggestuurd ventileren kom je een heel end. Het is vrij zinloos om uit te gaan van 100% gebruik van alle ruimtes tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:05:
Nu het toch even over ventilatie gaat. Bij ons staat nu een Brink Renovent Excellent op de planning.
Ik zag op de site dat er een ELAN 4 luchtverwarming/koeling (indien aangesloten op een warmtepomp) te realiseren is.

Zou dat in combinatie met vloerverwarming kunnen? Dus 1 (hybride) warmtepomp en dan het cv-water door zowel vloer als ELAN 4 voeren?
Is het niet de bedoeling dat je die dan gebruikt als enige(?) verwarmingsbron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Iemand ervaringen met de normen voor de elektra leidingen?

Ik zie dat sommige vrij zigzag omhoog gefreesd zijn bij ons. Niet zo handig als je wat lijstjes op wilt hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:11:
[...]

Met gelijkwaardigheid en vraaggestuurd ventileren kom je een heel end. Het is vrij zinloos om uit te gaan van 100% gebruik van alle ruimtes tegelijk.
Ja inderdaad is het jammer dat het er 2 moeten worden door bouwbesluitberekeningen.

Dit komt uit de Itho sheet.

systeem 1:
Afvoer Toevoer
OVERZICHT EISEN [m³/h] [m³/h]
VG 1 is het grootste verblijfsgebied (42.6 m²) 148.1 138.0 138 (+ 2 x 5)
Benodigd bij gebruik woonruimten 215.2 205.1 205.1 (+ 2 x 5)
Benodigd bij gebruik slaapruimten 102.0 86.8 86.8 (+ 3 x 5)
Bouwbesluit 2012 (70%) 204.3 204.3 70% van (205.1 + 86.8)
Afvoercapaciteit kooktoestel 85.7 85.7 75.6 (+ 3 x 5)
(er komt geen kooktoestel, maar zo moet het blijkbaar zijn)

systeem 2:
Afvoer Toevoer
VG 1 is het grootste verblijfsgebied (39.2 m²) 142.1 127.0 127 (+ 3 x 5)
Benodigd bij gebruik woonruimten 142.1 127.0 127 (+ 3 x 5)
Benodigd bij gebruik slaapruimten 178.7 163.6 163.6 (+ 3 x 5)
Bouwbesluit 2012 (70%) 203.4 203.4 70% van (127 + 163.6)
Afvoercapaciteit kooktoestel 15.1 15.1
(wederom geen kooktoestel)

Ze nemen dus 70% van de max die je voor de ruimtes nodig hebt. Maar dat is wel tegelijk wonen en slapen dan. Wel slapen kinderen eerder dan wij uiteraard.

Gelukkig zal er niet continue 2 x 200m3/uur door het huis gepompt worden. Maar inderdaad door CO2 en vocht gestuurd worden en de rest waarschijnlijk meestal op de minimale flow van 5-7 m3/uur per ruimte.
Dat zijn dan 13 ruimtes en is het wellicht maar 75-90 m3/uur als niemand thuis is. En als we er zijn met 4 personen enkele ruimtes op 25m3 per persoon neem ik aan ? (dus dan min of meer 175-190 m3 per uur)

De beide WTW units lopen op lager volume wel optimaler qua rendement. Maar goed de motor gebruikt stroom..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat niet alleen, het systeem is ook niet zo goedkoop. Is de gemeente of Itho niet te vermurwen met een gelijkwaardigheid op basis van aantal personen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 13:02
Cai schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:48:
Iemand ervaringen met de normen voor de elektra leidingen?

Ik zie dat sommige vrij zigzag omhoog gefreesd zijn bij ons. Niet zo handig als je wat lijstjes op wilt hangen
Makkelijkste is om foto's te maken met iets waarvan je precies de lengte weet zoals bv een waterpas.
Je kan dan simpel van de foto halen waar de leidingen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:50:
Dat niet alleen, het systeem is ook niet zo goedkoop. Is de gemeente of Itho niet te vermurwen met een gelijkwaardigheid op basis van aantal personen?
Ik kan meer ruimtes als opslag benoemen natuurlijk.

De instalateur kwam nog met een creatieve oplossing: op de 2e verdieping een demandflow ophangen. Dat spaart de WTW unit uit (en een dakdoorvoer)
Maar de was/droog ruimte is op 2 hoog. In de technische ruimte is straks de PV inverter, een server rack en ik heb dan een opslag ruimte en een hobby/werk ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Punt blijft, eist de gemeente twee installaties of rolt dat bij Itho eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rtificial schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:15:
[...]

Is het niet de bedoeling dat je die dan gebruikt als enige(?) verwarmingsbron?
Nu ik er wat verder over lees lijkt het daar wel op..had mooi geweest. Ga de vloerverwarming niet opgeven voor dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Pietje NL schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:00:
Makkelijkste is om foto's te maken met iets waarvan je precies de lengte weet zoals bv een waterpas.
Je kan dan simpel van de foto halen waar de leidingen lopen.
Heeel veeel foto's maken inderdaad. Heb bij een (nog steeds) lopende verbouwing al bijna 1000 gemaakt.
Qua leidingen is de steen ook handig; kalkzandstenen zijn 44 x 22 cm en dat was handig bij het naderhand vinden van stopcontacten, leidingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

jacovn schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:48:
[...]

Ja inderdaad is het jammer dat het er 2 moeten worden door bouwbesluitberekeningen.

Dit komt uit de Itho sheet.

systeem 1:
Afvoer Toevoer
VG 1 is het grootste verblijfsgebied (42.6 m²) 148.1 138.0 138 (+ 2 x 5)
Benodigd bij gebruik woonruimten 215.2 205.1 205.1 (+ 2 x 5)
Benodigd bij gebruik slaapruimten 102.0 86.8 86.8 (+ 3 x 5)
Bouwbesluit 2012 (70%) 204.3 204.3 70% van (205.1 + 86.8)
Afvoercapaciteit kooktoestel 85.7 85.7 75.6 (+ 3 x 5)
(er komt geen kooktoestel, maar zo moet het blijkbaar zijn)

systeem 2:
Afvoer Toevoer
VG 1 is het grootste verblijfsgebied (39.2 m²) 142.1 127.0 127 (+ 3 x 5)
Benodigd bij gebruik woonruimten 142.1 127.0 127 (+ 3 x 5)
Benodigd bij gebruik slaapruimten 178.7 163.6 163.6 (+ 3 x 5)
Bouwbesluit 2012 (70%) 203.4 203.4 70% van (127 + 163.6)
Afvoercapaciteit kooktoestel 15.1 15.1
(wederom geen kooktoestel)

Ze nemen dus 70% van de max die je voor de ruimtes nodig hebt. Maar dat is wel tegelijk wonen en slapen dan. Wel slapen kinderen eerder dan wij uiteraard.

Gelukkig zal er niet continue 2 x 200m3/uur door het huis gepompt worden. Maar inderdaad door CO2 en vocht gestuurd worden en de rest waarschijnlijk meestal op de minimale flow van 5-7 m3/uur per ruimte.
Dat zijn dan 13 ruimtes en is het wellicht maar 75-90 m3/uur als niemand thuis is. En als we er zijn met 4 personen enkele ruimtes op 25m3 per persoon neem ik aan ? (dus dan min of meer 175-190 m3 per uur)

De beide WTW units lopen op lager volume wel optimaler qua rendement. Maar goed de motor gebruikt stroom..
Het Bouwbesluit zal dit denk ik niet eisen. Daar is simpelweg de eis 0,9 dm3/s per m2 verblijfsgebied. toilet met 7 dm3/s afzuigen, badruimte 14 en keuken 21. Daarbij is component toevoer = component afvoer. Wat je doet is de aantal m2's aan verblijfsgebied keer 0,9 en je hebt je benodigde capaciteit volgens het Bouwbesluit. Uiteraard moet je afvoeren wat je toevoert, dus die 2 moeten minstens in balans zijn.

Het Bouwbesluit heeft hier vrij schrale eisen voor, en als ik zo de m2's zie die je noemt zal het allemaal niet giga groot zijn waardoor een 2e systeem nodig is.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Even een vraag over kozijnen, onze aannemer stelt voor om/gebruikt standaard HEBO kozijnen. Wat zijn jullie ervaringen met dat merk? Ik zie ze overal (ook veel bij projectbouw), maar kies van nature het liefst voor iets anders dan de rest, maar dat is natuurlijk niet zo'n steekhoudend argument O-).
We neigen naar hout, maar gezien het advies om elke 3/4jr te verven gezien de kleur (RAL 7016) maakt het dat hout wel een dure optie wordt (aangezien we niet zelf zouden gaan verven maar dat uitbesteden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WNT schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:53:
Even een vraag over kozijnen, onze aannemer stelt voor om/gebruikt standaard HEBO kozijnen. Wat zijn jullie ervaringen met dat merk? Ik zie ze overal (ook veel bij projectbouw), maar kies van nature het liefst voor iets anders dan de rest, maar dat is natuurlijk niet zo'n steekhoudend argument O-).
We neigen naar hout, maar gezien het advies om elke 3/4jr te verven gezien de kleur (RAL 7016) maakt het dat hout wel een dure optie wordt (aangezien we niet zelf zouden gaan verven maar dat uitbesteden).
Als je anders dan anders wilt kun je eens naar aluminium kijken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
PaT schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:52:
[...]

Het Bouwbesluit zal dit denk ik niet eisen. Daar is simpelweg de eis 0,9 dm3/s per m2 verblijfsgebied. toilet met 7 dm3/s afzuigen, badruimte 14 en keuken 21. Daarbij is component toevoer = component afvoer. Wat je doet is de aantal m2's aan verblijfsgebied keer 0,9 en je hebt je benodigde capaciteit volgens het Bouwbesluit. Uiteraard moet je afvoeren wat je toevoert, dus die 2 moeten minstens in balans zijn.

Het Bouwbesluit heeft hier vrij schrale eisen voor, en als ik zo de m2's zie die je noemt zal het allemaal niet giga groot zijn waardoor een 2e systeem nodig is.
Wellicth stuurt de Itho sheet aan op meer spullen verkopen ?

Het is ruwweg 95 m2 bg + 78.5 m2 1e + 78.5 m2 2e = 252 m2 vloer oppervlakte.
2 toilets en 1 badkamer.
Met wat jij schrijft heb je dan 226.8 dm3/s nodig.voor alle ruimtes.
Zou daar iets bijkomen voor toilet, zeg 6 per stuk, en ook 10 voor de badkamer, en de keuken vergeet ik maar (wordt apart afgezogen voor koken) kom ik uit op 302 dm3/s

Dus dan 302 x 3600 / 1000 = 1080 m3/h

Dat is dan 2.5 x meer dan de itho sheet. Dus dan valt die wel mee zo te zien..

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 28-06-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

artbij schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:27:
[...]

Als je anders dan anders wilt kun je eens naar aluminium kijken.
Ja daar zaten we inderdaad ook al aan te denken, enige inschatting van de meerprijs? Ga ik natuurlijk ook aan de aannemer vragen maar een indicatie helpt ons wel.
Edit: ga zelf eens op de site van EvoFenster een berekening maken
Edit2: gedaan voor een raam van 1000*1470
Heb het liefste hout binnen, alu buiten, maar dat is bijna 4x zo duur als kunstof bij dit merk....

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4212/35555715496_142aca7b58_b.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door WNT op 28-06-2017 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Hi, zijn er tweakers die ervaring hebben met een derde partij voor directievoering en / of toezicht?
Hoe is dit bevallen?
Kunnen jullie referenties geven van partijen in Rotterdam e.o.?

Wij staan op het punt een contract te tekenen met een aannemer voor de bouw van onze toekomstige woning.
Het ontwerp is gemaakt door een architect, dus niet als design&build combi met de aannemer.
De aannemer lijkt heel professioneel, toch ben ik wat onzeker.
Ik heb zelf niet voldoende verstand van bouwen om goed toezicht te voeren tijdens de bouw...

Alvast dank voor jullie reacties _/-\o_

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
We zijn vandaag op pad geweest voor (kunststof) kozijnen en hebben wel gevonden wat we zochten.

Echter liet de verkoper ons ook een doorsnee zien van hoe het kozijnen geinstalleerd gaat worden (stukje buitenmuur, stukje spouwisolatie, stukje binnenmuur, etc) en het viel me op dat er tussen het kozijn en de spouwisolatie zich een houten paal bevond alsook een flinke hoeveelheid purschuim.

Nu meende ik me te herinneren dat ik hier ergens gelezen had dat het gebruik van purschuim ten allen tijde af te raden viel. Klopt dat? Wat is het alternatief - er bevond zich een flinke ruimte die opgevuld moest worden vond ik. Er zat ook zo'n zwarte hardplastic rand tussen het kozijn en de buitenmuur, wat ook voor isolatieredenen gedaan leek te zijn.

De uiteindelijke installatie van de kozijnen ligt bij de aannemer, dus dit zal ik dan met hem af moeten spreken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
mistaoutlaw schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:15:
Hi, zijn er tweakers die ervaring hebben met een derde partij voor directievoering en / of toezicht?
Hoe is dit bevallen?
Kunnen jullie referenties geven van partijen in Rotterdam e.o.?

Wij staan op het punt een contract te tekenen met een aannemer voor de bouw van onze toekomstige woning.
Het ontwerp is gemaakt door een architect, dus niet als design&build combi met de aannemer.
De aannemer lijkt heel professioneel, toch ben ik wat onzeker.
Ik heb zelf niet voldoende verstand van bouwen om goed toezicht te voeren tijdens de bouw...
Ik kan je alleen mijn ervaring tot dusver geven:
- bouwbegeleider 1 gesproken die vanuit de gemeente aangeraden wordt (stuk of 6 hebben ze)
Wat oudere man die zelf jaren bij bouwers gewerkt heeft. Kosten rond de 5000€ voor voorbereidende fase (bespreking bouwer) en uitvoering comtrole 1 a 2 keer per week.

- bouwbegeleider 2 gesproken: ex archtect (gepensioneerd) die dit doet om wat bezig te blijven. Zou het voor de helft willen doen. Controleerd ook gemiddeld 2 keer per week.

- bouwbegeleider 3 gesproken. Ex bouwer, jaren in de USA gezeten en doet dit zo'n 10 jaar.
Komt elke dag op de bouw, soms 15 minuten soms uren als er issues zijn (via kennis vernomen die ook zijn diensten gebruikt heeft) kosten 20+K€

Na lang wikken en wegen toch nummer 3 genomen. Door goede referenties (kennis, instalateur waar ik op uit kwam) toch maar gedaan. De eerste 20K€ is in ieder geval van de prijs van de bouwer al afgehaald.
De rest besparing moet dan komen uit zijn contacten voor vloeren, keukens, tegelzetters etc.

Het belangrijkste is denk ik het ontzorgen. Dat hij de shit oplost en dat ik niet elke dag eerder uit werk moet komen om "iets" te regelen.

Maar goed, papieren ervaring omdat de bouw nog moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

JaxMcFadden schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:36:
We zijn vandaag op pad geweest voor (kunststof) kozijnen en hebben wel gevonden wat we zochten.
Op welk merk ben je uitgekomen? Wij zijn precies ook in de kozijnbeslisfase nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:50
jacovn schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:44:
[...]

Wellicth stuurt de Itho sheet aan op meer spullen verkopen ?

Het is ruwweg 95 m2 bg + 78.5 m2 1e + 78.5 m2 2e = 252 m2 vloer oppervlakte.
2 toilets en 1 badkamer.
Met wat jij schrijft heb je dan 226.8 dm3/s nodig.voor alle ruimtes.
Zou daar iets bijkomen voor toilet, zeg 6 per stuk, en ook 10 voor de badkamer, en de keuken vergeet ik maar (wordt apart afgezogen voor koken) kom ik uit op 302 dm3/s

Dus dan 302 x 3600 / 1000 = 1080 m3/h

Dat is dan 2.5 x meer dan de itho sheet. Dus dan valt die wel mee zo te zien..
Het systeem ken ik niet, maar wat ik lees is het systeem gebasseerd op natuurlijke toevoer en mechanische afvoer. Toevoer middels ventilatie roosters in de kozijnen. Ventilatie dient voor 50% van buiten te komen. Er zou dan conform Bouwbesluit minimaal (226,8/2)=113,4 x 3.6= 408 m3/h te worden afgezogen. Dit is gebasseerd op gelijktijdig gebruik van ruimten, kracht van dit systeem is dat per ruimte wordt beoordeeld. Je hebt niet gelijk een feest en alle slaapkamers in gebruik. Kortom minder afzuigcapaciteit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
WNT schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:59:
[...]

Op welk merk ben je uitgekomen? Wij zijn precies ook in de kozijnbeslisfase nl.
K-Vision ... maar moet toegeven dat ik niet heel veel verschillende merken de revu heb laten passeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Ik zag laatst een woning waar de kozijnen bijna in/tussen de stenen zijn geplaatst. Dus je ziet de kozijnen dan bijna niet meer. Weet iemand hoe deze techniek heet?

En wat de nadelen hiervan zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door rspoe op 28-06-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

rspoe schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:15:
Ik zag laatst een woning waar de kozijnen bijna in/tussen de stenen zijn geplaatst. Dus je ziet de kozijnen dan bijna niet meer. Weet iemand hoe deze techniek heet?

En wat de nadelen hiervan zijn?
http://www.hebo.nl/produc...mline-kozijn-50-invisible Zoiets bijvoorbeeld? Zijn bij HEBO alleen pas in 2018 leverbaar dacht ik.
Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic