Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.671 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:47
Kaasplank schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:17:
Wij schrijven tegenwoordig vaak kunststof ramen voor maar houten kozijnen en deuren. Dan heb je niet het nadeel van de imho lelijke kunststof deuren en scharnieren. Qua onderhoud is het dan ook nog te doen omdat het om niet zoveel kozijnen gaat die ook nog eens goed bereikbaar zijn voor de schilder.
Dus kan krijg je een mix. Wat doe je dan met ramen waarbij een gedeelte open kan?
Alles hout?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
FireStarter schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:33:
[...]

Dus kan krijg je een mix. Wat doe je dan met ramen waarbij een gedeelte open kan?
Alles hout?
Ik heb het nu ik het nog eens lees niet helemaal duidelijk opgeschreven :+

Alle raamkozijnen + draaiende delen zijn kunststof want dat ziet er naar mijn idee nog wel redelijk uit. De kozijnen waar een deur in zit wordt dan compleet in hout uitgevoerd want kunststof deuren + beslag zijn kapot lelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
En dat beslag zit ook op ramen lelijk te wezen. :N

Voor corporaties a la. Voor de gemiddelde villa. :N. Bij een woning als die van artbij snap ik aluminium volkomen. Dat zou ik eerder toepassen als je een moderne look wilt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:18
Kaasplank schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:37:

Alle raamkozijnen + draaiende delen zijn kunststof want dat ziet er naar mijn idee nog wel redelijk uit. De kozijnen waar een deur in zit wordt dan compleet in hout uitgevoerd want kunststof deuren + beslag zijn kapot lelijk :+
Eens, dat doen wij dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 06:47
Kaasplank schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:37:
[...]

Ik heb het nu ik het nog eens lees niet helemaal duidelijk opgeschreven :+

Klinkt als het beste van beide werelden.
De knoop is zo makkelijker door te hakken :)

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ach, het lijkt mij een kwestie van voorkeuren. Ik stoor me in het geheel niet aan onze kunststof kozijnen, sterker nog, ik vind ze mooi.
Ik heb echter ook niets tegen het uiterlijk van houten kozijnen, mits ze goed onderhouden zijn, en aluminium is op een moderne, of modernistische, woning prachtig.
Ik geloof er niet in dat het aanzicht van mijn woning volkomen veranderd door toepassing van houten kozijnen. Ik geloof er wel in dat mijn kunststof kozijnen zo goed als onderhoudsvrij zijn.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

karazz schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:34:
[...]
Is het niet zo dat je met je zoektocht al het gros van de tijdsbesteding kwijt bent? Die zoektocht heb je ook in geval van aannemer neem ik aan? Verschillende keukenboeren bezoeken voor je keuken, verschillende vloerboeren bezoeken voor je vloer, etc. Als je eenmaal weet wat je wil en hoe dat je het wil gaat er toch niet zo gek veel meer tijd in zitten? (nog even los van aftersale service)
Ja, als je het over keukens en badkamers en vloeren hebt. Maar de rest? De bakstenen? Het glas? De cementwagen? Wat als het glas te vroeg komt, waar ga je dat stallen? Wat als je metselaars toch te weinig bakstenen hebben?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:03
Wailing_Banshee schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:14:
[...]

Ja, als je het over keukens en badkamers en vloeren hebt. Maar de rest? De bakstenen? Het glas? De cementwagen? Wat als het glas te vroeg komt, waar ga je dat stallen? Wat als je metselaars toch te weinig bakstenen hebben?
Sorry, ik had het alleen over de tijdsbesteding... ;)

Maar ik snap je punt, ben benieuwd hoe dat bij ons gaat verlopen. We gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Wat betreft inkoop; we hebben het voordeel dat we 6 woningen gaan bouwen en dat de bouwbegeleider een hoop van dit werk kan doen. Dan wordt het al sneller interessant. Al helemaal als je die prijzen hebt voor je de overeenkomst met de aannemer tekent.

Wat betreft vensters, ik vond dit wel een handige site om snel een beetje beeld te krijgen bij kosten, of iig de relatieve verschillen. Hoe verhoudt kunststof zich t.o.v. aluminium, wat betaal je voor betere U-waardes, wat kost een draai-/kiep deel extra, wat betaal je voor veiligheidsglas, etc.

www.evofenster.com

[ Voor 3% gewijzigd door bartvb op 22-06-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Even buiten de plattegrond/indeling om. Ik heb nu het volgende idee, weten jullie misschien of dit heel veel meer gaat kosten? En hoeveel dit dan ongeveer zou zijn bij een normaal materiaal gebruik?

Wat er extra bij komt zijn de balken, verlengde dakconstructie, dakbedekking aan de andere kant en extra zonnepanelen? Het rode vlak zit ook al in het vorige ontwerp qua zonnepanelen.

Linkse huis is het eerste ontwerp. Rechtse huis is het nieuwe ontwerp/idee:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het komt dan namelijk erg mooi op het perceel te staan:
Members only:

Edit: wellicht dat de erker dan weg kan want daarmee winnen we enkel ruimte bovenin, en daar komt toch een slaapkamer. Beneden is de winst qua ruimte nihil.

[ Voor 18% gewijzigd door rspoe op 22-06-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
@rspoe Je tweede overkapping heeft volgens mij niet zovele nut, zo'n wind en regen gaan er gewoon onderdoor.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:02:
@rspoe Je tweede overkapping heeft volgens mij niet zovele nut, zo'n wind en regen gaan er gewoon onderdoor.
Dat idee had ik ook inderdaad. Het ziet er wel tof uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:20
artbij schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:02:
Echter zon niet. Hetzelfde idee heb ik ook, echter alleen op het dakterras. Dus bij mij is het imo. wel iets functioneler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

rspoe schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:29:
Edit: wellicht dat de erker dan weg kan want daarmee winnen we enkel ruimte bovenin, en daar komt toch een slaapkamer. Beneden is de winst qua ruimte nihil.
Ik zou die erker laten zitten maar aan beide kanten die ramen maken (symetrisch).

Maar (compleet niet gehinderd door geld en dat soort dingen), zou je dan die bovenverdieping niet in die verlengde overkapping willen uitbreiden?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
@xminator @Wailing_Banshee Dat zou inderdaad ook nog kunnen. De verdiepingsvloer doortrekken, dan zit je ook meteen droog. Dit is inderdaad wat je wil.

Budgettechnisch zal het dan wel weer een uitdaging worden... Ook zonder het doortrekken van de verdiepingsvloer denk ik. Ik weet niet wat dat meer zou kosten in vergelijking met overkapping 1.

[ Voor 4% gewijzigd door rspoe op 22-06-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
rspoe schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:29:
Even buiten de plattegrond/indeling om. Ik heb nu het volgende idee, weten jullie misschien of dit heel veel meer gaat kosten? En hoeveel dit dan ongeveer zou zijn bij een normaal materiaal gebruik?

Wat er extra bij komt zijn de balken, verlengde dakconstructie, dakbedekking aan de andere kant en extra zonnepanelen? Het rode vlak zit ook al in het vorige ontwerp qua zonnepanelen.

Linkse huis is het eerste ontwerp. Rechtse huis is het nieuwe ontwerp/idee:

***members only***

Het komt dan namelijk erg mooi op het perceel te staan:

***members only***

Klopt de tekening van je perceel wel met de tekening van je huis? Op de eerdere tekeningen had je maar aan 1 kant een uitbouw/erker oid. Op de laatste tekening van het huis zit de overkapping rechts van de erker. Op de tekening van je perceel zit de overkapping links van de erker (of moet de uitstulping een deurluifel voorstellen)?

Qua prijs denk ik dat het erg tegenvalt. Voor de oorspronkelijke veranda zou ik ongeveer 15-20K verwachten, voor de nieuwe veranda zeker drie keer zoveel. Bovenverdieping doortrekken zal nog wel flink meer worden.

Overigens kun je een veranda ook een paar jaar later bouwen, die hoeft niet gelijk bij oplevering van het huis mocht dat financieel minder lekker uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
@rspoe Opzich wel een rete gaaf idee om zo je overkapping door te trekken vanuit je huis.
Als je inderdaad de mogelijkheid evt. hebt om je verdiepingsvloer door te trekken krijg je boven een flink stuk meer ruimte.

Je zou later de overkapping ook nog kunnen afwerken (lees dichtmaken) met iets als demontabele/schuifbare glaspanelen, of doe het in de eerste instantie met "tentzeil", is iets meer budget maar dan kan je evt. bij de winterdag of als het iig wat kouder is kan je daar ook nog zitten.
Nu is het inderdaad alleen de vraag hoe zit dat financieel ;)

edit
Als je inderdaad later de overkapping gaat maken, probeer dan te zorgen dat je nu de voorbereidingen wel al treft zodat je dan niet enorm veel hak en breekwerk hoeft te gaan doen voor die overkapping.

[ Voor 16% gewijzigd door Annuk op 22-06-2017 15:55 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
@Sturgeon22 De tekening klopt maar ik heb het huis zelf een keer omgedraaid om te kijken hoe het eruit zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Wat is overigens duurder om te doen. Een huis kleiner maken in de lengte of de breedte? In het geval van ontwerp 1. Als we het huis minder groot zouden maken en die ruimte gebruiken boven het afdak? Kun je dit dan beter van de lengte afhalen of van de breedte? De lengte zie ik nu even als het langste deel, waar de erker is getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:35:
Wat is overigens duurder om te doen. Een huis kleiner maken in de lengte of de breedte? In het geval van ontwerp 1. Als we het huis minder groot zouden maken en die ruimte gebruiken boven het afdak? Kun je dit dan beter van de lengte afhalen of van de breedte? De lengte zie ik nu even als het langste deel, waar de erker is getekend.
Zit je zo erg tegen je budget aan? ik zie veel vragen over kosten, wat is duurder, dit of dat. Het is eigenlijk niet te zeggen. Je moet dit vragen aan de gene die je huis gaat bouwen. Zoals je op dit forum kunt lezen maakt de ene of de andere aannemer echt wel uit qua kosten.

Ik de fase waarin jij zit kun je alleen maar van m3 prijzen uitgaan, hoeveel het echt gaat kosten blijft een verrassing tot je helemaal klaar bent met bouwen ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
@artbij Ik ga inderdaad van m3 uit, en dat vertaal ik dan weer door naar kosten 8)7 . Maar dan maakt het niet veel uit of je in de lengte of breedte ruimte weg haalt want de m3 blijven hetzelfde. Daarom vroeg ik me af wat financieel aantrekkelijker is. We hebben een budget. Hiermee zouden we het vorige ontwerp kunnen realiseren. Daarom probeer ik oplossingen te bedenken waarbij we niet groter gaan qua ontwerp/inhoud.

Edit: 'Aannemer/calculator' zit in de familie en zo willen we alles zelf gaan regelen. Die vertelde dat je moet denken aan 350 euro per m3. Ik ben even van 400 uit gegaan. Maar ik heb inderdaad al begrepen dat het nogal veel scheelt.

[ Voor 21% gewijzigd door rspoe op 22-06-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:42:
@artbij Ik ga inderdaad van m3 uit, en dat vertaal ik dan weer door naar kosten 8)7 . Maar dan maakt het niet veel uit of je in de lengte of breedte ruimte weg haalt want de m3 blijven hetzelfde. Daarom vroeg ik me af wat financieel aantrekkelijker is. We hebben een budget. Hiermee zouden we het vorige ontwerp kunnen realiseren. Daarom probeer ik oplossingen te bedenken waarbij we niet groter gaan qua ontwerp/inhoud.

Edit: 'Aannemer/calculator' zit in de familie en zo willen we alles zelf gaan regelen. Die vertelde dat je moet denken aan 350 euro per m3. Ik ben even van 400 uit gegaan. Maar ik heb inderdaad al begrepen dat het nogal veel scheelt.
400ex keuken badkamer etc kan inderdaad.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Mij is verteld inclusief. De meerprijs voor zonnepanelen en warmtepomp heb ik hierin niet meegerekend. En dan zelf timmermannen, stukadoor, metselaars etc. regelen. Wij hoeven overigens ook geen keuken van 20.000 euro waar een keuken van 8k ook kan voldoen.

@artbij Wat kost volgens jou het zetten van een ruwbouw woning van 500m3? Door een aannemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:32
na een tijdje lurken in dit topic ben ik wel benieuwd wat jullie van onderstaand ontwerp voor mijn nieuwe huis vinden.
Members only:

Ik ben al bijna zover dat er een handtekening onder kan en de bouwvergunning aangevraagd kan worden.

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:00:
Mij is verteld inclusief. De meerprijs voor zonnepanelen en warmtepomp heb ik hierin niet meegerekend. En dan zelf timmermannen, stukadoor, metselaars etc. regelen. Wij hoeven overigens ook geen keuken van 20.000 euro waar een keuken van 8k ook kan voldoen.

@artbij Wat kost volgens jou het zetten van een ruwbouw woning van 500m3? Door een aannemer.
Ik zou 500 x 500 doen voor een afgebouwde woning.

Maar als je alles zelf aanstuurt kan daar zomaar 30% af.

Je zit zelf in de bouw? Of ga je er gewoon heel veel tijd in steken?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Artbij op 22-06-2017 17:10 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:06:
[...]

Ik zou 500 x 500 doen.

Maar als je alles zelf aanstuurt kan daar zomaar 30% af.

Je zit zelf in de bouw? Of ga je er gewoon heel veel tijd in steken?
Ik zit zelf niet in de bouw. Ik ga er veel tijd in steken. Simpele dingen zoals stroom mee aanleggen, stenen sjouwen, schilderen et cetera moet wel lukken. :) Meehelpen waar nodig en mogelijk. En via via vakmensen regelen. Dat is het idee.

Edit: En iemand verantwoordelijk maken voor de bouw. Daar heb ik zelf niet de kennis voor. Dus een soort van aannemer hebben we wel nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door rspoe op 22-06-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
juhet schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:03:
na een tijdje lurken in dit topic ben ik wel benieuwd wat jullie van onderstaand ontwerp voor mijn nieuwe huis vinden.

***members only***

Ik ben al bijna zover dat er een handtekening onder kan en de bouwvergunning aangevraagd kan worden.
Leuk ontwerp.

Enkele dingen:

- Keuken heeft weinig opbergruimte denk ik. Je hebt ook geen bijkueken oid.
- Past alle techniek en je droger/wasser wel in je laundryroom?
- Zou even puzzelen met toilet en badkamer. Badkamer mag wel groter en ik vind eigenlijk die "gang" daar zonde van de ruimte.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48

Reinier

\o/

Drum room!
Bonuspunten voor jou :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

***members only***

Lekker basic, beetje een vakantiehuis...! Als je een slaapbank/opklapbed in je drumroom zet heb je zelfs een logeerkamer...

En dat zogenaamde gebrek aan bergruimte: Gewoon minder zooi die je toch bijna nooit gebruikt kopen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leifos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07-2021
We zijn weer aan het tekenen geslagen en ik heb een algemeen vraagje (hopelijk is deze ook algemeen te beantwoorden).
Hoe dik zijn over het algemeen buitenmuren?
Dus wat is het verschil in centimeters tussen buitenmaat en binnenmaat (traditionele bouw)?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Misschien dat variant 1 wel een leuke oplossing is. Links 1x7 meter eraf en rechts 2x3,5 erbij:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U0W43wD.jpg

Boven alles dicht. Erker eventueel weg.

[ Voor 13% gewijzigd door rspoe op 22-06-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:59

RUFFNECK

Poentje

Leifos schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:21:
We zijn weer aan het tekenen geslagen en ik heb een algemeen vraagje (hopelijk is deze ook algemeen te beantwoorden).
Hoe dik zijn over het algemeen buitenmuren?
Dus wat is het verschil in centimeters tussen buitenmaat en binnenmaat (traditionele bouw)?

Alvast bedankt!
Bij mij is dat 40cm dik, andere aannemer waar ik ook mee gesproken had in het begin deed ze 35cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Onderstaand het voorlopig ontwerp voor de binnenzijde van onze -te renoveren- woning.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kcltv5Y.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door DJT op 22-06-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ga je op een rijtje eten? Dat is toch niet erg gezellig?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Volgens mij mis je de bank met 4 zitplaatsen tegenover die eetkamerstoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:34
PaT schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:35:
Ga je op een rijtje eten? Dat is toch niet erg gezellig?
Op de tekening lijkt mij aan de kant van de muur een zitbank te staan met kussentjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
artbij schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:18:
[...]

Leuk ontwerp.

Enkele dingen:

- Keuken heeft weinig opbergruimte denk ik. Je hebt ook geen bijkueken oid.
- Past alle techniek en je droger/wasser wel in je laundryroom?
- Zou even puzzelen met toilet en badkamer. Badkamer mag wel groter en ik vind eigenlijk die "gang" daar zonde van de ruimte.
thanks!

- Ik heb niet veel opbergruimte nodig, maar het is wel een aandachtspunt. Klopt.
- ja, alle techniek past daar en er is ruimte voor de wasmachine. Dit hebben de architect en aannemer al afgestemd.
- badkamer is groot genoeg voor mij. Dat gangetje zorgt juist voor een scheiding tussen het open gedeelte (keuken/woonkamer) en het prive gedeelte
Reinier schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:01:
Drum room!
Bonuspunten voor jou :D
8) Dat was een van de eerste dingen bij het ontwerp. Waar zet ik m'n drumstel neer :)
Fiber schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:17:
[...]

Lekker basic, beetje een vakantiehuis...! Als je een slaapbank/opklapbed in je drumroom zet heb je zelfs een logeerkamer...

En dat zogenaamde gebrek aan bergruimte: Gewoon minder zooi die je toch bijna nooit gebruikt kopen.
Thanks! en eens, zie ook hierboven. Weinig opbergruimte dwingt ook tot het kopen van minder zooi

bottomline: blij dat iemand er niet direct een groot gat in geschoten heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

SchumiFAST schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:47:
[...]

Op de tekening lijkt mij aan de kant van de muur een zitbank te staan met kussentjes op.
Ahh, ik dacht dat dat kastjes waren, maar kussentjes is wel logisch ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:13
DJT schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:51:
Onderstaand het voorlopig ontwerp voor de binnenzijde van onze -te renoveren- woning.

[afbeelding]
Voor renovatie is het een leuke indeling.
Wat als eerste opvalt is geen afscheiding mogelijk van de ouderslaapkamer met de onderliggende verdieping.
Verder grote kinderkamers is een plus, alleen weinig tot geen speelruimte beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

Rob-T6 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:34:
[...]
Voor renovatie is het een leuke indeling.
Wat als eerste opvalt is geen afscheiding mogelijk van de ouderslaapkamer met de onderliggende verdieping.
Verder grote kinderkamers is een plus, alleen weinig tot geen speelruimte beneden.
De ouderslaapkamer willen we afsluiten door middel van een stalen kozijn met glas zodat de dakconstructie zichtbaar blijft en het ruimtelijke gevoel (de zolder is >6,5m hoog) behouden blijft.

Verder hebben we tussen keuken en woongedeelte een stuk van ongeveer 3x3m (waar de twee stoeltjes staan) voor de kinderen. Onze meisjes houden zich vooral bezig met knutselen en kleuren. Hutten bouwen mogen ze op hun eigen kamer doen.. ;). Het huis is één van zeven huizen die worden gecreëerd in een oud verzorgingshuis (1928). Het gebouw ligt op een landgoed/park en dus speelruimte genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

juhet schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:43:
[...]

thanks!

- Ik heb niet veel opbergruimte nodig, maar het is wel een aandachtspunt. Klopt.
- ja, alle techniek past daar en er is ruimte voor de wasmachine. Dit hebben de architect en aannemer al afgestemd.
- badkamer is groot genoeg voor mij. Dat gangetje zorgt juist voor een scheiding tussen het open gedeelte (keuken/woonkamer) en het prive gedeelte
Ik zou toch naar de hoek wc/badkamer/wasruimte kijken. Ik denk dat ik de wasmachine gewoon bij de badkamer zou betrekken (in een nis). Dus de muur naar links schuiven.

Verder zou ik die gardarobe kast (neem ik dat het is) veel kleiner maken, daar een klein WC hokje neer zetten, en de badkamer iets groter maken en dan de wc ook in de badkamer zetten.

Wat ik verder wel zou missen (minder kopen advies ten spijt) is wat opbergruimte voor dingen die je wel nodig hebt, maar niet dagelijks gebruikt (bijv. kampeerspullen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:28:
[...]Ik zou toch naar de hoek wc/badkamer/wasruimte kijken. Ik denk dat ik de wasmachine gewoon bij de badkamer zou betrekken (in een nis). Dus de muur naar links schuiven.
Iets lelijkers dan een wasmachine in een badkamer kan in bijna niet bedenken.... of je moet alles weg gaan werken en wat is dan de winst. In te technische ruimte is een prima plaats bij dit soort beperkte oppervlakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:37:
[...]

Iets lelijkers dan een wasmachine in een badkamer kan in bijna niet bedenken.... of je moet alles weg gaan werken en wat is dan de winst. In te technische ruimte is een prima plaats bij dit soort beperkte oppervlakten.
Ik vind een wasmachine in de badkamer zeker niet lelijk. Zet de wasmachine en droger naast elkaar (ipv op elkaar wat in die wasruimte moet) en je hebt gelijk of een werkbank om te vouwen, of een kast waar je de badkamer was in kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:45
In onze tijdelijke woning zit de wasmachine en droger in de badkamer.
Ik vind het persoonlijk geen gezicht en elke keer al die was in de badkamer zorg voor behoorlijk wat stof.

Plus dat je gasten in jouw voorstel ook tegen zijn was zitten aan te kijken. Of moet de was dan buiten de wasruimte 'bewaard' worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
juhet schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:43:
[...]

bottomline: blij dat iemand er niet direct een groot gat in geschoten heeft
Be careful what you wish for. >:)

Ik zie een plattegrond van een soort systeemwoning. Gezien de plattegrond en gebrek aan trap een soort bungalow voor een 1-2 persoonshuishouden. Als op het punt staat een krabbel eronder gezet te worden, dan kunnen wij niet zoveel invloed meer uitoefenen. ;)
- laundry room is onevenredig groot t.o.v. de rest
- ook hier is de WC niet 'toegankelijk'. Zie de eerdere discussie hier.
- oriëntatie is niet best. Op noorden de tuingevel en op zuiden de (gesloten) entreegevel. Zo heb je in je slaapkamer ook geen ramen op het oosten, maar wel op het noorden. Een zijlicht bij de voordeur zou ook wat licht geven.
- open verbinding woonkamer en entree. In de winter sta je gelijk in je woonkamer.
- de gang naar de badkamer is vrij zinloos. Ontwerp de badkamer mee met de slaapkamer. Toilet hou je dan hierbuiten.
- dubbel openslaande deuren naar terras?
- keuken domineert de woonkamer
- hobbykamer is smal. Overigens wel weer typisch Engels (neem aan dat dit een Engels systeem is?)
- met een stramien van ca. 3,4m is je woonkamer wel aan de smalle kant.

Het plan van @DJT vind ik lastig te beoordelen. Ik ken de huidige situatie en (on)mogelijkheden niet. Bij nieuwbouw heb je daar veel meer invloed op.

@rspoe meer context nodig. Heb je dat schetsrolletje al gekocht? :P
@Wailing_Banshee Een wasmachine in de badkamer torpedeert de kwaliteit van die ruimte. Dat is echt een sociale woningbouw oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 23-06-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:09:
[...]
@Wailing_Banshee Een wasmachine in de badkamer torpedeert de kwaliteit van die ruimte. Dat is echt een sociale woningbouw oplossing.
Smaken verschillen blijkbaar :p Tuurlijk is een losse wasruimte mooier, maar als je daardoor vreemde ruimtes gaat krijgen (die wasruimte weggestopt achter de technische ruimte vind ik persoonlijk vreemd) gaat praktisch voor mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij eigen opdrachtgeverschap zou je altijd voor mooi moeten gaan imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
rspoe schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:35:
Op de site van Groothuisbouw kun je een indicatie krijgen van kosten. Een woning van 13,92x8,71 verbreden naar 14,87x8,71 kost 9.100 euro (53m3 extra), de woning een meter dieper maken naar 13,92x9,66 kost 15,975 (114m3 extra). Obv je tekeningen zit je nu te kijken naar een woning van 7,7m breed met goothoogte halverwege je eerste verdieping en je wilt de zolder ook nog gaan gebruiken voor slaapkamers. In dat geval zou ik de woning zeker niet smaller maken, want dan lever je flink in op je slaapkamers slaapkamers op de eerste verdieping en op de zolder.

Je lijkt op dit moment nog erg zoekende met wat je wilt, zowel qua indeling als qua uitstraling. Ik denk dat je voor jezelf een lijst moet opstellen van alle zaken die je in het huis wilt krijgen (woonkamer, bijkeuken, keuken, x slaapkamers, wel of geen inloopkast, hoeveel badkamers, wel of geen aparte wc ed). Aan de hand daarvan bepalen hoe groot de woning moet worden om alles erin te passen en dan kijken of je een mooie woning kan laten ontwerpen binnen je budget. Obv je schetsen lijk je voor een soort moderne schuurwoning te willen gaan, maar dat is geen goedkope bouwstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
@Señor Sjon @Sturgeon22

We weten redelijk wat we willen, maar inderdaad nog zoekende. Ik heb zelf geen schetspapier gehaald maar de wensen doorgegeven aan de architect. Die gaat er mee aan de slag. Dit zijn onze wensen:

- 3 slaapkamers. 1 slaapkamer met inloopkast indien mogelijk.
- Badkamer met douche
- 1 kantoor/werkruimte
- WC beneden en boven. Boven apart indien mogelijk.
- Keuken met grote eettafel (6 á 8 personen indien mogelijk)
- Kookeiland (2,70 á 3m x 1m á 1,2m) met hoge kastenwand
- Woonkamer afsluitbaar via schuifdeur, met zithoek en open haard (voor de sfeer)
- Een voordeur met een trap en meterkast
- Een achterom met plaats voor wasmachine/droger
- Een terras/vide gericht op het westen / zuid-westen (liefst +/- 5mtr x 3,5mtr)
- Een kant van het dak met zonnepanelen als dakbedekking (ivm warmtepomp)
- Ruimte voor een garage
- 500m3

We hebben een eerste schets ontvangen een tijd terug. Dit is de stijl waarin we het willen bouwen. De architect en aannemer hebben verteld dat dit niet iets geks of aparts is:

Members only:

Een schuurwoning komt in de buurt maar daar begint het dak vaak meteen op de verdiepingsvloer en gaat het niet de hoogte in? Ook zijn deze vaak langer met open ruimtes binnenin. We vinden het wel tof om qua uitstraling aspecten mee te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door rspoe op 23-06-2017 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
rspoe schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:50:
@Señor Sjon @Sturgeon22

We weten redelijk wat we willen, maar inderdaad nog zoekende. Ik heb zelf geen schetspapier gehaald maar de wensen doorgegeven aan de architect. Die gaat er mee aan de slag.

We hebben een eerste schets ontvangen een tijd terug. Dit is de stijl waarin we het willen bouwen. De architect en aannemer hebben verteld dat dit niet iets geks of aparts is.

Een schuurwoning komt in de buurt maar daar begint het dak vaak meteen op de verdiepingsvloer en gaat het niet de hoogte in? Ook zijn deze vaak langer met open ruimtes binnenin. We vinden het wel tof om qua uitstraling aspecten mee te nemen.
Ok dan hebben jullie er inderdaad al aardig overna gedacht. Gezien de grote variatie in tekeningen qua indeling en vorm van het huis kwam dat op mij niet echt over.

De schets is inderdaad niet gek of apart. Je stelt je vragen wel vaak in combinatie met kosten cq budget, wat logisch is want kosten zijn belangrijk. Houdt er wel rekening mee dat alles wat afwijkt van een "standaard" woning (http://www.starterswoningnl.nl/) het huis duurder maakt. De erker/dakkapel is mooi en geeft je huis een echte eigen uitstraling, maar kost wel geld. De hap uit je huis voor je verandera eveneens.

De associatie met schuurwoning komt voornamelijk door de hap uit je woning en de grote veranda die je op de verschillende tekeningen laat zien. Ik moest daarbij een beetje denken aan onderstaande woningen.

Afbeeldingslocatie: https://www.kwintarchitecten.nl/wp-content/uploads/Schuurwoning-Leusden-okt-2015.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.nextontwerp.nl/wp-content/uploads/2016/01/IMG_1517-940x752.jpg

Aanvulling:
Overigens zijn je wensen wel ambitieus voor het formaat huis dat je wilt gaan bouwen (maar daar was je zelf natuurlijk ook wel achter vanwege alle schetsen). 500m3 voor een vrijstaande woning is niet heel groot. Een keuken met kookeiland en tafel voor 6-8 personen vereist een redelijk grote woonkeuken. Om ruimte te besparen kun je overwegen om je tafel tegen het kookeiland aan te zetten, zoals bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/e6a8ee5b52059c5560cfa3aa0435377e3136faf2/?url=http%3A%2F%2Fwww.m-i-k.nl%2Fimage%2Feettafel.jpg

Als je in plaats van een vaste tafel aan het kookeiland een losse tafel gebruikt kun je de tafel altijd nog iets van het kookeiland af zetten als er 10 mensen moeten eten, dan kun je de kopse kanten van de tafel ook nog gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Sturgeon22 op 23-06-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Sturgeon22 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:07:
[...]

Ok dan hebben jullie er inderdaad al aardig overna gedacht. Gezien de grote variatie in tekeningen qua indeling en vorm van het huis kwam dat op mij niet echt over.

De schets is inderdaad niet gek of apart. Je stelt je vragen wel vaak in combinatie met kosten cq budget, wat logisch is want kosten zijn belangrijk. Houdt er wel rekening mee dat alles wat afwijkt van een "standaard" woning (http://www.starterswoningnl.nl/) het huis duurder maakt. De erker/dakkapel is mooi en geeft je huis een echte eigen uitstraling, maar kost wel geld. De hap uit je huis voor je verandera eveneens.

De associatie met schuurwoning komt voornamelijk door de hap uit je woning en de grote veranda die je op de verschillende tekeningen laat zien. Ik moest daarbij een beetje denken aan onderstaande woningen.

[afbeelding]

[afbeelding]
Inmiddels weten we wat we willen maar ik krijg het zelf niet omgezet naar een schets/tekening. Gelukkig hebben we een architect in de hand genomen.

Ik probeer mijn ideeën zelf vaak te relateren aan kosten omdat ik niet iets wil bedenken wat uiteindelijk toch niet kan, realistisch blijven dus. Van de architect heb ik begrepen dat hij hiermee rekening houdt.

Verder is de associatie met een schuurwoning niet vreemd want dit vinden we erg mooi. Maar het is niet praktisch voor ons, zo groot kunnen wij niet bouwen en we willen graag de hoogte in.

Dit vond ik ook een mooie schuurwoning:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/b8/50/7a/b8507ab92a3cab9e38bc8c726e620928.jpg
http://thecitadelcompany....0%2C108%2C313%2C339%2C341

Aanvulling ;) :
Het is ambitieus inderdaad qua wensen en de beschikbaar ruimte, daar komen we nu ook achter. Dus we zullen concessies moeten gaan doen. Dat idee van die tafel had ik een keer voorbij zien komen. Slimme oplossing!

[ Voor 4% gewijzigd door rspoe op 23-06-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:29:
Bij eigen opdrachtgeverschap zou je altijd voor mooi moeten gaan imo.
Ja, maar helaas is er meestal wel een maximum budget en een maximum grond oppervlak. Ik zou in het geval van zo'n bungalow een aanpandige "garage/schuur" maken en daar een soort van bijkeuken maken (hoewel utility room misschien een betere beschrijving zou zijn). Iets meer ruimte in die badkamer, geen wasruimte achter een technische ruimte en toch geen wasmachine in de badkamer. Tevens heb je dan wat meer opslag voor die niet-dagelijkse gebruiksvoorwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
- wasmachine in de badkamer is een no-go, een technical/laundry room is ideaal wat mij betreft.
- evenals het enige toilet in de badkamer. Om gasten daar ook op te laten gaan vind ik niet prettig.
- Voor de minder frequent/belangrijke opslag komt er inderdaad een schuur.
- Verder is het op noord veel glas omdat daar de grote tuin zich bevindt en op zuid de straatkant. Een nadeel van deze kavel, maar goed, daar wil ik wel een concessie doen.
- binnenkomen in de woonkamer doe ik in mijn huidige woning ook al, dat vind ik juist heerlijk. Een hal maakt dingen vaak onnodig hokkerig en doet minder welkom aan. Tenminste, dat vind ik :)
- opslaande deuren naar het terras? dat wordt een enkele bij de keuken en een schuifdeur in de slaapkamer. Schuifdeuren vind ik mooier dan openslaande deuren

ik zie het als een vrijstaande loft met tuin (op het noorden)

edit: bedankt voor het reageren trouwens. Dat wordt zeker gewaardeerd! Jullie benoemen veel dingen die ik zelf ook als aandachtspunt zie of heb gezien en eerder al heb besproken met de architect

[ Voor 10% gewijzigd door juhet op 23-06-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

juhet schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:48:
- opslaande deuren naar het terras? dat wordt een enkele bij de keuken en een schuifdeur in de slaapkamer. Schuifdeuren vind ik mooier dan openslaande deuren
Openslaande deuren hebben wel als voordeel dat ze meestal een grotere doorgang opleveren, dat maakt in sommige situaties een fors verschil in uitstraling en gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

- wasmachine in de badkamer is een no-go, een technical/laundry room is ideaal wat mij betreft.
- evenals het enige toilet in de badkamer. Om gasten daar ook op te laten gaan vind ik niet prettig.
- Voor de minder frequent/belangrijke opslag komt er inderdaad een schuur.
- Verder is het op noord veel glas omdat daar de grote tuin zich bevindt en op zuid de straatkant. Een nadeel van deze kavel, maar goed, daar wil ik wel een concessie doen.
- binnenkomen in de woonkamer doe ik in mijn huidige woning ook al, dat vind ik juist heerlijk. Een hal maakt dingen vaak onnodig hokkerig en doet minder welkom aan. Tenminste, dat vind ik :)

ik zie het als een vrijstaande loft met tuin (op het noorden)

edit: bedankt voor het reageren trouwens. Dat wordt zeker gewaardeerd! Jullie benoemen veel dingen die ik zelf ook als aandachtspunt zie of heb gezien en eerder al heb besproken met de architect
Volgens het ontwerp zit het schuifdeur bij de woonkamer, niet bij de slaapkamer?
Anyway, het nadeel van een schuifdeur is dat je maar de helft van de breedte van het raam open kan schuiven. Waar je nog naar zou kunnen kijken is harmonicadeuren, dan heb je eigenlijk het beste van 2 werelden.

Verder is het een heel compact ontwerp, dat kom je niet veel tegen. Vooral ook omdat het ook enkel op 1 bouwlaag verdeeld is. Voordeel is dat dit met een beperkt budget te realiseren is. Nadeel is wel dat de markt voor een eventuele verkoop later wel eerder beperkt zal zijn.

De oriëntatie met de grootste ramen op het Noorden is tegenwoordig eigenlijk geen echt nadeel meer. Als je zorgt dat je bijzonder goed geïsoleerd en luchtdicht bouwt, en goed isolerend glas gebruikt, dan is het zelfs een heel prettige oriëntatie. De opwarming van de woning in de zomer zal dan langzaam zijn, terwijl je er in de winter niet bijzonder veel nadeel van ondervind, als je maar zorgt voor voldoende mogelijkheid voor lichtinval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
Rtificial schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:00:
[...]

Volgens het ontwerp zit het schuifdeur bij de woonkamer, niet bij de slaapkamer?
Anyway, het nadeel van een schuifdeur is dat je maar de helft van de breedte van het raam open kan schuiven. Waar je nog naar zou kunnen kijken is harmonicadeuren, dan heb je eigenlijk het beste van 2 werelden.
klopt. In de nieuwe versie van het ontwerp zit er geen schuifdeur meer in de woonkamer. Daar ga ik waarschijnlijk toch geen gebruik van maken.
[...]
Verder is het een heel compact ontwerp, dat kom je niet veel tegen. Vooral ook omdat het ook enkel op 1 bouwlaag verdeeld is. Voordeel is dat dit met een beperkt budget te realiseren is. Nadeel is wel dat de markt voor een eventuele verkoop later wel eerder beperkt zal zijn.
het is een Sustainer Home (https://www.sustainerhomes.nl/) Dat is inderdaad goed betaalbaar. Ik heb het idee dat deze manier van ontwerpen en bouwen wel in de lift zit. Daarmee hoop dat ik het genoemde nadeel straks minder groot is.
[...]
De oriëntatie met de grootste ramen op het Noorden is tegenwoordig eigenlijk geen echt nadeel meer. Als je zorgt dat je bijzonder goed geïsoleerd en luchtdicht bouwt, en goed isolerend glas gebruikt, dan is het zelfs een heel prettige oriëntatie. De opwarming van de woning in de zomer zal dan langzaam zijn, terwijl je er in de winter niet bijzonder veel nadeel van ondervind, als je maar zorgt voor voldoende mogelijkheid voor lichtinval.
Goede isolatie is inderdaad de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online

***members only***

Zie ik het goed dat je vaste externe zonwering hebt voor de ramen aan de Noord zijde. Is het, om oververhitting tegen te gaan, niet zinvoller om deze (ook) te plaatsen boven de ramen aan de ZW kant?

Verder vind ik het een mooi compact ontwerp. Persoonlijk heb ik ook de noodzaak van gigantische huizen met dito bergruimte nooit gesnapt. (no offence artbij :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het soort plannetje kwam me al bekend voor:
firestarz in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1" is in dezelfde stijl met hetzelfde concept.
@firestarz nog updates?

@Zygapophysis Size does matter. >:) Meeste mensen bouwen hun 'laatste' woning zelf waarbij alle wensen van een heel leven wonen gebundeld worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:59:

@Zygapophysis Size does matter. >:) Meeste mensen bouwen hun 'laatste' woning zelf waarbij alle wensen van een heel leven wonen gebundeld worden. :)
Dat laatste kan ik weerleggen.
In je leven bouw je normaal gezien 3 huizen.
Het eerste voor je vijand, het tweede voor een vriend, het derde voor jezelf.
Het is een leerproces.

Overigens ben ik ook groot voorstander van compact bouwen, en zie ik de noodzaak voor al die grote woningen echt niet. Erg onduurzaam.

@juhet Het concept van Sustainer homes snap ik wel, maar of het nu echt voordeliger is dan SIP panelen vraag ik me af. Wat voor m3 of m2-prijs praten we over voor een compleet afgewerkte woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In België is zelfbouw ook veel normaler. Hier is het gezegde dat het eerste jaar in een nieuw huis je vijand moet wonen, dan het jaar erop je beste vriend en dan in jaar 3 je er zelf moet gaan wonen.

Een huis wat een eeuw kan blijven staan en zichzelf redelijk goed kan handhaven qua installaties is mij duurzaam zat. De notie dat huizen wergwerpartikelen zijn vind ik veel erger eigenlijk. Ook in sustainer homes gaan materialen e.d. zitten. Recycling kost ook energie. Meestal zijn dat soort houtgebaseerde woningen na een jaar of 40-50 redelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Zygapophysis schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:40:
[...]

Zie ik het goed dat je vaste externe zonwering hebt voor de ramen aan de Noord zijde. Is het, om oververhitting tegen te gaan, niet zinvoller om deze (ook) te plaatsen boven de ramen aan de ZW kant?

Verder vind ik het een mooi compact ontwerp. Persoonlijk heb ik ook de noodzaak van gigantische huizen met dito bergruimte nooit gesnapt. (no offence artbij :P )
Net of mij huis zo groot is ;).

De meeste ruimte kost het levensbestendig maken van je woning. Je moet erin kunnen wonen met je 3 kinderen, je 6 kleinkinderen moeten kunnen blijven slapen en als je slecht ter been wordt moet ook alles nog op de begane grond kunnen. Dan krijg je als snel redelijk wat m3's.

Daarnaast zie ik soweiso mensen die een budget hebben voor een grote woning, toch een kleintje bouwen.

@Rtificial In Nederland zijn mensen die een eigen huis bouwen zeldzaam. Mensen die het vaker dan 1 keer doen helemaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Artbij op 23-06-2017 12:54 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:19:
In België is zelfbouw ook veel normaler. Hier is het gezegde dat het eerste jaar in een nieuw huis je vijand moet wonen, dan het jaar erop je beste vriend en dan in jaar 3 je er zelf moet gaan wonen.

Een huis wat een eeuw kan blijven staan en zichzelf redelijk goed kan handhaven qua installaties is mij duurzaam zat. De notie dat huizen wergwerpartikelen zijn vind ik veel erger eigenlijk. Ook in sustainer homes gaan materialen e.d. zitten. Recycling kost ook energie. Meestal zijn dat soort houtgebaseerde woningen na een jaar of 40-50 redelijk af.
Ik heb het in deze context over duurzaam beheer van de beschikbare ruimte om te wonen/bouwen. Het ging me puur om het formaat. Voor wat betreft gebruikte materialen is duurzaamheid natuurlijk een heel andere discussie, en dan over technieken nog maar niet te spreken :)

Houtgebaseerde woningen in het algemeen staan ook rustig een eeuw of langer, maar ik ben met je eens dat sustainerhomes, of pop-up houses, een minder grote kans hebben zo'n periode te overleven. Dat nahgt allemaal heel sterk af van de hoeveelheid aandacht die besteed wordt aan de afwerking, en primair dan naar de vochthuishouding toe.

Ik ben me er van bewust dat in Nederland minder mensen zelf een woning (laten) bouwen. Dat doet echter de basisprincipes hiervan niet teniet. Het bouwen van een eigen woning, maar vooral het leren herkennen van je woonwensen is een leerproces.
Ik heb zelf het grootste deel van m'n leven in Nederland gewoond, geleefd en gewerkt, en ben er nog steeds dagelijks. De meeste mensen die ik ken die in Nederland zelf gebouwd hebben hebben het overigens wel meermaals gedaan. Een paar ook niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Rtificial op 23-06-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er is meer dan genoeg beschikbare ruimte. Alleen door politieke overwegingen wordt het in Nederland bijkans onmogelijk gemaakt om een perceel voor je eigen huis te verkrijgen. Grondprijzen tot 550/m2 zijn geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:58:
Er is meer dan genoeg beschikbare ruimte. Alleen door politieke overwegingen wordt het in Nederland bijkans onmogelijk gemaakt om een perceel voor je eigen huis te verkrijgen. Grondprijzen tot 550/m2 zijn geen uitzondering.
Ja sorry, maar als de verhouding tussen vraag en aanbod dusdanig is dat dergelijke m2-prijzen gehanteerd kunnen worden, dan kan je toch spreken van een ruimtegebrek? Of de oorzaak nu ligt bij politieke overwegingen of bij een fysieke beperking maakt dan toch niet uit? Ik zie liever ook niet dat zoals hier in België ieder vrij stukje langs de wegen opgaat aan lintbebouwing. Waar hier in de afgelopen decennia de planologie volledig ontbroken heeft, en deze in Nederland de afgelopen decennia her en der wat doorgeschoten is, ben ik toch blij dat men hier nu inziet dat er een stop moet gaan komen op het verder verkavelen van landelijke gebieden voor woningbouw, en meer gekeken moet worden naar effectief gebruik van de mogelijkheden in de al verstedelijkte gebieden. Maar ik besef dat dat niet meer dan een persoonlijke mening is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
België en Nederland kunnen niet meer van elkaar verschillen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:09:
[...]

Het plan van @DJT vind ik lastig te beoordelen. Ik ken de huidige situatie en (on)mogelijkheden niet. Bij nieuwbouw heb je daar veel meer invloed op.
Onderstaand de plattegrond van de casco woning. In de andere afbeeldingen de huidige staat van het gebouw.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IHe63Ks.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kFtzfwy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/80VAuPY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8AIqj8k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Uxdx94Y.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5N7cxhF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DfRqZPk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Update.

De woning is 11 mtr lang gemaakt (was in oude opzet 10 mtr)
Totale inhoud komt dan uit tussen de 525 en 550 m3 (eigenlijk te groot voor ons budget)

Kastwand wordt in dit geval 5 x 55 cm (=275cm)
Eiland 120 x 2400
Tafel 2400 x 1000
Members only:

Versie 2 maar deze heeft nadelen:

- Kastwand in keuken komt tegen de voorgevel. Dat betekend dat we daar geen ramen kunnen maken. Een kast minder dan zou er een raam in kunnen.
- De uitbouw eventueel weer terug laten komen in de woonkamer zou wellicht een extra impuls kunnen geven.
- Als je aan het eiland staat de werken hebben je de achterwand
- Kasten niet direct binnen handbereik
- De hoek achter in de woonkamer (bij overkapt terras) is wat lastig in te vullen misschien?
Members only:

Gedeelte van de overkapping buiten de gevel eventueel uit voeren met platdak of met een apart zadeldakje (zie onder). Dit zie ik nog niet helemaal voor me.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
rspoe schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:12:
Update.

Totale inhoud komt dan uit tussen de 525 en 550 m3 (eigenlijk te groot voor ons budget)

Eiland 120 x 2400
Tafel 2400 x 1000

***members only***

- Kastwand in keuken komt tegen de voorgevel. Dat betekend dat we daar geen ramen kunnen maken. Een kast minder dan zou er een raam in kunnen.
- De uitbouw eventueel weer terug laten komen in de woonkamer zou wellicht een extra impuls kunnen geven.
- De hoek achter in de woonkamer (bij overkapt terras) is wat lastig in te vullen misschien?

***members only***

Gedeelte van de overkapping buiten de gevel eventueel uit voeren met platdak of met een apart zadeldakje (zie onder). Dit zie ik nog niet helemaal voor me.

***members only***
Dat ziet er een stuk beter uit. Komt de woning nu ook gedraaid op het kavel? Dan ziet het er veel beter overigens, aangezien je dan op ZZO ligt met dak en tuin.

Versie 1:
Bijkeuken vanuit trapgang bereikbaar maken (was van boven <> beneden zonder door allerlei deuren te moeten). Dat hoekje behoeft nog wel wat aandacht, want nu kom je vrij krap de keuken binnen. Keuken aan de tuinkant geeft als groot voordeel dat je bij BBQ e.d. gelijk bij je eten bent. Garage kan je aansluiten op de bijkeuken als je dat wenst.

Versie 2:
Vind ik slechter dan 1. Je moet altijd door de keuken en de woonkamer is geen mooie ruimte zo.
Overigens, je zou ook je keukenwand tegen de bijkeukenwand kunnen zetten. Dan kan je een ruim eiland maken met een zitbar. De eettafel dan aan de voorkant met raam en eventueel een dineropstelling met een zitbank, hoewel 3 meter breed genoeg is voor tafel + stoelen e.d. Als je dit omdraait, is je doorloop naar de woonkamer wel een stuk beter geworden.

Enne, let voor nu niet op 25 m3 meer/minder. Een efficiënt ontwerp levert veel meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:31:
[...]
Dat ziet er een stuk beter uit. Komt de woning nu ook gedraaid op het kavel? Dan ziet het er veel beter overigens, aangezien je dan op ZZO ligt met dak en tuin.
Ja gedraaid. Ook beter voor ZZO inderdaad. Qua diepte houden we dan een strook over van 7 meter op het zuiden.
Versie 1:
Bijkeuken vanuit trapgang bereikbaar maken (was van boven <> beneden zonder door allerlei deuren te moeten). Dat hoekje behoeft nog wel wat aandacht, want nu kom je vrij krap de keuken binnen. Keuken aan de tuinkant geeft als groot voordeel dat je bij BBQ e.d. gelijk bij je eten bent. Garage kan je aansluiten op de bijkeuken als je dat wenst.
Deze ziet er inderdaad wel beter uit. Ik vind alleen het afdak nog raar, ik kan me hier zo niets bij voorstellen. Misschien vanavond even in sketchup zetten. Daarom heb ik nog een opzet gemaakt. Hierbij zouden de gehele breedte kunnen gebruiken als overkapping op het westen. En dan de bovenverdieping daar wel laten doorlopen (ik vind dat idee nog steeds wel tof namelijk).

We komen denk ik wel in de knoei met de schuifdeuren die in de pui verdwijnen.

Members only:

En als er dan eters komen de tafel zo zetten:

Members only:
Versie 2:
Vind ik slechter dan 1. Je moet altijd door de keuken en de woonkamer is geen mooie ruimte zo.
Overigens, je zou ook je keukenwand tegen de bijkeukenwand kunnen zetten. Dan kan je een ruim eiland maken met een zitbar. De eettafel dan aan de voorkant met raam en eventueel een dineropstelling met een zitbank, hoewel 3 meter breed genoeg is voor tafel + stoelen e.d. Als je dit omdraait, is je doorloop naar de woonkamer wel een stuk beter geworden.
Je zou het dan zo doen:
Members only:
Enne, let voor nu niet op 25 m3 meer/minder. Een efficiënt ontwerp levert veel meer op.
Eens. Maar toch probeer ik er niet teveel vanaf te wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou niet met die overkapping rommelen, die zit daar prima. Mooie afmeting en als je het slim doet, kan je optisch je tafel door laten lopen van binnen naar buiten.

Ga overigens niet eettafels draaien e.d., dat is echt totaal niet handig. IMO moet een ontwerp gewoon kloppen. Je kan je eettafel in het verlengde van het eiland verschuiven. Overigens kan je met een iets bredere tafel ook prima op de kop zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:52:
[...]

Ja gedraaid. Ook beter voor ZZO inderdaad. Qua diepte houden we dan een strook over van 7 meter op het zuiden.

[...]

Deze ziet er inderdaad wel beter uit. Ik vind alleen het afdak nog raar, ik kan me hier zo niets bij voorstellen. Misschien vanavond even in sketchup zetten. Daarom heb ik nog een opzet gemaakt. Hierbij zouden de gehele breedte kunnen gebruiken als overkapping op het westen. En dan de bovenverdieping daar wel laten doorlopen (ik vind dat idee nog steeds wel tof namelijk).

We komen denk ik wel in de knoei met de schuifdeuren die in de pui verdwijnen.

***members only***

En als er dan eters komen de tafel zo zetten:

***members only***

[...]

Je zou het dan zo doen:

***members only***

[...]

Eens. Maar toch probeer ik er niet teveel vanaf te wijken.
Eettafel en keukenblok combineren is een erg mooi. Je kunt daar hele leuke dingen mee doen, zag al wel een foto hier, maar dat is maar een simpele oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://roomed.nl/wp-content/uploads/2016/05/2053_Verdant_RKA191-e1463146582176.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
Update.

Eiland 120 x 2400
Tafel 2400 x 1000

***members only***

***members only***

***members only***
Je V1 ziet er goed uit, je V2 zou ik persoonlijk niet doen.
Weet niet waar je eventuele kookplaat komt, maar vind het persoonlijk wel prettig dat ik me kan omdraaien van kookplaat naar wasbak, om bv. aardappelen af te gieten oid. en dat je niet eerst 10 stappen moet zetten voordat je uberhaupt daar bent ;)

Tevens zit je volgens mij aardig vast op je overkapping, maar waarom laat je die niet eerst buiten beschouwing, die kan je een jaar later evt. ook nog (laten) plaatsen.
Als het uiteindelijk mee moet lopen met het dak e.d. moet je wel zorgen dat de voorbereidingen er goed bij zijn en dat je evt. genoeg dakpannen enzo hebt om het dan door te leggen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Annuk schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:13:
[...]

Je V1 ziet er goed uit, je V2 zou ik persoonlijk niet doen.
Weet niet waar je eventuele kookplaat komt, maar vind het persoonlijk wel prettig dat ik me kan omdraaien van kookplaat naar wasbak, om bv. aardappelen af te gieten oid. en dat je niet eerst 10 stappen moet zetten voordat je uberhaupt daar bent ;)
Naast elkaar is nog makkelijker, wel met voldoende werkruimte uiteraard. Dan kun je ook niet op de vloer lekken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Ik zie het als een vrijstaande loft met tuin (op het noorden)...
Ik moest een beetje denken aan een Amerikaanse blokhut... Daar zit de voordeur ook vaak direct in de woonkamer. Maak je van dat terras ook een echte veranda...? Paar schommelstoelen erbij en het is helemaal af... :) En op het noorden is in de zomer geen straf denk ik. De rest van het jaar helaas wel.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

In een groot deel van de wereld, zeker daar waar de winters minder koud zijn, kom je rechtstreeks de woonkamer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Op het noorden is nooit een straf :). Ik denk dat je met glas op het noorden en niet op het zuiden comfortabeler kunt wonen.

Laatste nieuwe van mijn aannemer, PIR isolatie is pas in september weer te leveren, maar de leverancier durft niet te zeggen wat het dan kost....

Hij gaat nu een voorstel doen voor alternatieve isolatie.

[ Voor 45% gewijzigd door Artbij op 24-06-2017 10:32 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rtificial schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 08:21:
In een groot deel van de wereld, zeker daar waar de winters minder koud zijn, kom je rechtstreeks de woonkamer in.
Wel met een overkapping of veranda om je schoenen uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48

Reinier

\o/

Snap ik niet. Kasten zijn doorgaans 60 cm. Maatwerk? Wat komt erin? Oven/magnetron/koelkast/... past niet. Of lees ik iets verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

Algemeen tip voor de huizenbouwers hier: denk na over levensloop bestendig. Vaak kan je met heel weinig moeite al aardig wat bereiken. Wij hebben in ons huis gekeken naar een paar zaken:
  1. Toilet en rolstoel: door de kruk aan de kant van de pot te hebben is hij veel beter bereikbaar voor een rolstoel gebruiker
  2. Plek voor huislift: mocht je deze ooit nodig hebben, waar kan dat handig?
  3. Slaapkamer mogelijk op begane grond
1) bij ons beneden wel, boven niet ivm handiger leidingwerk. Als het ooit nodig wordt verbouwen we boven het toilet totaal.
2) we hebben zwakke plekken (fontanellen) in de vloer laten aanbrengen die makkelijk te openen zijn zonder dat het huis instort, en geen vloerverwarming op die plek op de begane grond voor een ondiepe lift put.
3) dat is ons niet gelukt, we pakken dan wel de lift ;)

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Dat is natuurlijk alleen een handige tip als je al wat ouder bent. Wij zijn nog geeneens dertig en dan lijkt het me niet nodig. Tegen de tijd dat we vijftig zijn kijken we wel weer verder, dan is het tijd voor een bungalow 2050 stijl met alle snufjes van dan.
Je moet ook zo denken, als je een ruime bovenverdieping en zolder hebt, en je bent slecht ter been, is het huis dan nog wel geschikt? Kan je dan niet zoals gezegd beter verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

Cpt.Chaos schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:28:
Dat is natuurlijk alleen een handige tip als je al wat ouder bent. Wij zijn nog geeneens dertig en dan lijkt het me niet nodig. Tegen de tijd dat we vijftig zijn kijken we wel weer verder, dan is het tijd voor een bungalow 2050 stijl met alle snufjes van dan.
Je moet ook zo denken, als je een ruime bovenverdieping en zolder hebt, en je bent slecht ter been, is het huis dan nog wel geschikt? Kan je dan niet zoals gezegd beter verhuizen?
Je moet nu zeker geen seniorenwoning laten bouwen. Het leven is echter niet altijd voorspelbaar. Soms blijf je ergens langer hangen dan verwacht. Ook voor de verkoopbaarheid zou het kunnen helpen. Sommige mensen willen niet nadenken over later, of wat te doen als het tegenzit (ongelukken etc). Dat is struisvogelpolitiek. Kijk wat je mogelijk zinnig vindt. Kies bewust wat je daar wel en niet van meeneemt. Beperk je nu niet qua mogelijkheden, en geef het wat aandacht. Het is weinig werk, voor mogelijk veel plezier.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tegen die tijd kan je wel een slaapvleugel aan je villa bouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Milmoor schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:23:
Algemeen tip voor de huizenbouwers hier: denk na over levensloop bestendig. Vaak kan je met heel weinig moeite al aardig wat bereiken. Wij hebben in ons huis gekeken naar een paar zaken:
  1. Toilet en rolstoel: door de kruk aan de kant van de pot te hebben is hij veel beter bereikbaar voor een rolstoel gebruiker
1) bij ons beneden wel, boven niet ivm handiger leidingwerk. Als het ooit nodig wordt verbouwen we boven het toilet totaal.
2) we hebben zwakke plekken (fontanellen) in de vloer laten aanbrengen die makkelijk te openen zijn zonder dat het huis instort, en geen vloerverwarming op die plek op de begane grond voor een ondiepe lift put.
Ik ga liever verhuizen. Als ik echt zo slecht ben dan ga ik liever verhuizen. Wel wonen we al in het centrum, dus we hoeven niet meer weg.

Als we het echt zouden willen kan ik onze garage wel ombouwen tot slaapkamer en de bijkeuken tot kleine badkamer.

Ik ben 30, daar denk ik nog niet teveel over na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verhuizen is niet altijd meer een optie als je wat ouder bent.

Maar daar nu echt veel geld aan uitgeven zou ik zeker niet doen. Heb wel een kelder, voor als de zorg zo slecht wordt dat mij vrouw haar moeder in huis wil nemen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rtificial schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 08:21:
Ik weet niet wat we in Nederland hebben met binnenkomst hallen. Zeker in portiekflats is een tochtportaal helemaal niet nodig. Een kast voor schoenen en jassen is voldoende. Is zonde van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
artbij schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:11:
Maar daar nu echt veel geld aan uitgeven zou ik zeker niet doen. Heb wel een kelder, voor als de zorg zo slecht wordt dat mij vrouw haar moeder in huis wil nemen :).
En nu maar hopen dat je vrouw dit niet leest, anders kun jij inde kelder slapen denk ik :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Z___Z schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:03:
[...]

Ik weet niet wat we in Nederland hebben met binnenkomst hallen. Zeker in portiekflats is een tochtportaal helemaal niet nodig. Een kast voor schoenen en jassen is voldoende. Is zonde van de ruimte.
Meestal zit het toilet hier ook. Een toilet dat rechtstreeks in een woonkamer of keuken uitkomt vind ik echt niet kunnen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:20
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:58:
In zaanstad kan de gemeente er ook iets van:
750/m2 - 850/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

xminator schreef op zondag 25 juni 2017 @ 01:24:
[...]

In zaanstad kan de gemeente er ook iets van:
750/m2 - 850/m2
Yup, hier in Albrandswaard hetzelfde laken en pak. Oud huisje kopen, slopen en nieuwbouw is vaak voordeliger dan een los kavel kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:23:
Ik vind zelfs dat er in Nederland vrij weinig rekening wordt gehouden met zowel ouder worden als het gezinsleven.

- Waarom hebben huizen hier standaard maar één badkamer bijvoorbeeld? Twee is toch wel het minimum voor een gezin en het ideaal is natuurlijk elke slaapkamer een badkamer. Ik snap dat dit laatste meestal niet haalbaar is, maar een tweede badkamer is toch gewoon te doen.
- Waarom hebben de meeste slaapkamers bovenlichten? Ja, de hal is licht maar het betekent vervolgens wel dat niemand kan slapen als er ook maar iemand ergens een lamp aan heeft.
- Over geluidsisolatie tussen de woningen wordt nog wel nagedacht, maar de meeste interne slaapkamermuren hebben nul geluidsisolatie. Weer overlast tussen gezinsleden onderling terwijl je voor een paar honderd euro extra dit probleem sterk kunt verminderen.
- Waarom zijn alle de meeste gezinswoningen drie verdiepingen? Als ruimte echt zo'n probleem is waarom wordt een vierde verdieping dan niet toegelaten. Geeft je zo 50m2 extra aan ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Gok dat jij een iets ander loonstrookje hebt dan mij maandelijks.

Tuurlijk is het makkelijk dat elke kamer z'n badkamer heeft. Alleen wie maakt dat allemaal schoon?

Geïsoleerde wanden zijn echt wel wat meer dan een paar honderd euro gok ik plus dat het veel ruimte in beslag neemt.

Een extra verdieping zal denk ik in NL 9 van de 10 gevallen een kelder worden ivm maximale bouwhoogte.

In projectbouw zie je veelal bovenlichten in "zelfbouw" bijna nooit.

Maar ik zie wel tegenstrijdigheden. Je wilt 4 bouwlagen voor een ouder iemand?

Van wat ik meekrijg willen de ouderen (die ik ken) juist kleiner gaan wonen op oudere leeftijd. Waarom al die grote huizen dan toekomst bestendig maken? In mijn ogen is dat een waardevermindering.

Bij ons in het dorp is er geen tekort aan senioren woningen, wellicht dat dit elders wel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:40
JaMaaT schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:03:
Van wat ik meekrijg willen de ouderen (die ik ken) juist kleiner gaan wonen op oudere leeftijd. Waarom al die grote huizen dan toekomst bestendig maken? In mijn ogen is dat een waardevermindering.

Bij ons in het dorp is er geen tekort aan senioren woningen, wellicht dat dit elders wel is?
Ik ben het met @Milmoor eens: denk na over een levensloopbestendige woning.

Wij gaan een huis geheel renoveren (bijna alles eruit) en opnieuw indelen en denken weldegelijk na over levenloopbestendigheid van de woning. Het heeft voor ons twee redenen:
1) Gezien renovatie kunnen we de 1e verdieping casco laten (we zijn op dit moment maar met 2'en). Na BG kunnen we in het huis gaan wonen.
2) Mocht je ooit hulpbehoevend worden (en dat kan ook als je een been breekt) dan kun je overal met een rolstoel komen zonder trappen te nemen.

Wij zijn ook jong (26), maar de woning die we gekocht hebben is in principe voor het leven. Mocht dit om een reden niet gebeuren, dan komt een levensloopbestendige woning de waarde alleen maar ten goede. Idem voor een extra badkamer op de 1e verdieping. Het is imo voor een luxere (gezins)woning wel een vereiste om twee badkamers te maken (ouders & kids).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
_Piwi_ schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:55:
[...]

Ik ben het met @Milmoor eens: denk na over een levensloopbestendige woning.

Wij gaan een huis geheel renoveren (bijna alles eruit) en opnieuw indelen en denken weldegelijk na over levenloopbestendigheid van de woning. Het heeft voor ons twee redenen:
1) Gezien renovatie kunnen we de 1e verdieping casco laten (we zijn op dit moment maar met 2'en). Na BG kunnen we in het huis gaan wonen.
2) Mocht je ooit hulpbehoevend worden (en dat kan ook als je een been breekt) dan kun je overal met een rolstoel komen zonder trappen te nemen.

Wij zijn ook jong (26), maar de woning die we gekocht hebben is in principe voor het leven. Mocht dit om een reden niet gebeuren, dan komt een levensloopbestendige woning de waarde alleen maar ten goede. Idem voor een extra badkamer op de 1e verdieping. Het is imo voor een luxere (gezins)woning wel een vereiste om twee badkamers te maken (ouders & kids).
Wat @JaMaaT ook zegt. Wij hebben 1100 m2, wat moet ik daarmee als ik niet eens meer de trap op kom.

Levensbestendig is leuk, maar als het geld kost zou ik het niet doen. Was in dit topic ook iemand die rekening met een lift gehouden had. Een lift kost ongeveer 30 a 40k daar kun je ook voor verhuizen. Overigens krijg je al je verhuisd naar een goedkopere woning je overwaarde in handen. Daar kun je dan je kinderen weer blij mee maken. Schenken met warme hand is altijd leuker.

Met de waarde van je huis zal het niets doen. Of denk je dat mensen 10k oid meer betalen voor iets dat er nog niet is?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ouders hebben dus huis met zowel een slaapkamer als badkamer op de begane grond. Ze zijn nu 70+ en nu iedereen al jaren het huis uit zijn, komen ze eigenlijk alleen nog maar boven als de kleinkinderen blijven slapen. Maar onder andere doordat ze niet meer naar boven hoeven, hoeven ze ook niet naar een seniorenwoning op termijn. In principe zoals het er nu naar uitziet kunnen ze hier nog een jaar of 15 blijven wonen. Hooguit dat over een paar jaar het onderhoud van de tuin teveel wordt, want als die een beetje formaat heeft ben je daar elke week wel een paar uur mee zoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:40
artbij schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:10:
[...]

Wat @JaMaaT ook zegt. Wij hebben 1100 m2, wat moet ik daarmee als ik niet eens meer de trap op kom.

Levensbestendig is leuk, maar als het geld kost zou ik het niet doen. Was in dit topic ook iemand die rekening met een lift gehouden had. Een lift kost ongeveer 30 a 40k daar kun je ook voor verhuizen. Overigens krijg je al je verhuisd naar een goedkopere woning je overwaarde in handen. Daar kun je dan je kinderen weer blij mee maken. Schenken met warme hand is altijd leuker.

Met de waarde van je huis zal het niets doen. Of denk je dat mensen 10k oid meer betalen voor iets dat er nog niet is?
Ik vind dit nogal kortzichtig. Levenloopsbestendig maken van je woning hoeft echt niet veel meer te kosten, je deelt enkel je ruimte anders in, dan kun je je ook je lift besparen ;) Natuurlijk moet je de ruimte hebben om dit te kunnen. Als het goed is heb je de kavel of woning gekocht voor de locatie. De locatie die ik gekocht heb is zodanig perfect (de maasplassen zijn mijn buren) dan ik daar echt niet weg hoef en wil. De woning zodanig bouwen dat je er later, wanneer je minder mobiel bent, gewoon nog kan wonen vind ik een zeer grote pré. Het moeten verhuizen omdat je enkel niet meer naar je slaapkamer kan lijkt mij echt geen leuke ervaring.

En schenken met warme hand, waarom zou dat niet kunnen als je niet verhuist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zoals ik eerder al zei. Je kan voor 50k elk huis levensloop bestendig maken, vaak voor veel minder. Nu rekening houden met verbouwingen voor over 40-50 jaar is vrij onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
_Piwi_ schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:25:
[...]

Ik vind dit nogal kortzichtig. Levenloopsbestendig maken van je woning hoeft echt niet veel meer te kosten, je deelt enkel je ruimte anders in, dan kun je je ook je lift besparen ;) Natuurlijk moet je de ruimte hebben om dit te kunnen. Als het goed is heb je de kavel of woning gekocht voor de locatie. De locatie die ik gekocht heb is zodanig perfect (de maasplassen zijn mijn buren) dan ik daar echt niet weg hoef en wil. De woning zodanig bouwen dat je er later, wanneer je minder mobiel bent, gewoon nog kan wonen vind ik een zeer grote pré. Het moeten verhuizen omdat je enkel niet meer naar je slaapkamer kan lijkt mij echt geen leuke ervaring.

En schenken met warme hand, waarom zou dat niet kunnen als je niet verhuist?
Scheelt heel veel tonnetjes voor de meeste huizen hier die minder geschonken kunnen worden omdat ze in het huis zitten.

Waarom ga jij er vanuit dat je niet alleen minder mobiel wordt, maar ook nog in een rolstoel beland? De meeste ouderen komen niet in een rolstoel. Hoogstens heb je een traplift nodig en dat kan op zowat elke trap.

En wat moet je met de maas plassen als je in een rolstoel zit? Kun je met je rolstoel daarnaartoe?

Er zal nog heel veel veranderen in de komende 50 jaar en nu een indeling aanpassen of extra geld uitgeven voor levensbestendigheid is echt niet nodig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slaapkamer en badkamer op de begane grond heb je elke dag plezier van hoor. Er zijn weinig dingen zo comfortabel als een gelijkvloerse woning dus hoe meer op de begane grond hoe beter. Zeker als je in een buitenwijk woont, is dit te doen. Als je een gezinswoning met tuin in de stad wil dan zul je wel de hoogte in moeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:37:
Slaapkamer en badkamer op de begane grond heb je elke dag plezier van hoor. Er zijn weinig dingen zo comfortabel als een gelijkvloerse woning dus hoe meer op de begane grond hoe beter. Zeker als je in een buitenwijk woont, is dit te doen. Als je een gezinswoning met tuin in de stad wil dan zul je wel de hoogte in moeten.
Wat heeft buitenwijk te maken met een slaapkamer op de begane grond?

Als ik 2000m2 had, had ik meteen een bungalow gebouwd, helaas is mijn kavel kleiner. Overigens is het voor je gezondheid wel heel goed om regelmatig een trap te lopen ;). Helpt voorkomen dat je een rolstoel nodig hebt als je oud bent..... _O- .

[ Voor 11% gewijzigd door Artbij op 25-06-2017 14:40 ]

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic