Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.688 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:47
artbij schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:02:
Even een technische vraag over beton. Morgen wordt bij ons een vloer gestort. Bij deze temperaturen is dat niet ideaal volgens mij. Echter de aannemer zegt dat een keer een beetje natspuiten genoeg is om te zorgen dat het niet te snel droogt. Iemand hier ervaring mee?
Plaats je ook nog foto's van de voortgang?
Ik ben wel benieuwd hoe de vorderingen verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 16:02
Rtificial schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:30:
[...]

Je bent 17, ik neem niet aan dat je een huis gebouwd hebt en een keuken gekocht hebt.
Overigens kan je 120cm gewoon met inductie krijgen.
https://www.keukenloods.nl/mcy1200eiwheu.html
Niet dat dat van toepassing is ;)
Heb wel veel dingen helpen uitkiezen bij de bouw van het huis van mijn ouders, dus nog commentaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Beton is een chemische reactie, het is niet dat het opdroogt.
Voor de reactie is water nodig, maar er moet ook zeker niet teveel water aanwezig zijn (dus maak er geen zwembad van). Ik denk dat het advies van de aannemer zo gek niet is en afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jochemd13 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:10:
[...]Jammer dat er nooit echt grote inductie verkrijgbaar is,
Grote inductieplaten zijn er gewoon....

Maar de oplossing voor een ruime keuken is om met modules te werken.... op een "kookblad" van 180cm heb ik een wokbrander, grill en een kookplaat met 4 pitten. Kan je zelf de ruimte tussen de componenten bepalen en voorkom je ook gelijk dat je pannen te dicht op elkaar staan. En je kan zelf je ideale mix samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 17:03
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:46:
[...]

Grote inductieplaten zijn er gewoon....

Maar de oplossing voor een ruime keuken is om met modules te werken.... op een "kookblad" van 180cm heb ik een wokbrander, grill en een kookplaat met 4 pitten. Kan je zelf de ruimte tussen de componenten bepalen en voorkom je ook gelijk dat je pannen te dicht op elkaar staan. En je kan zelf je ideale mix samenstellen.
Heb je daar toevallig een foto van? Krijg niet echt een beeld voor ogen hoe dat er uit zal zien...

Zie nu trouwens op de website van Siemens dat er ook inductieplaten zijn waarbij je niet vast zit aan vooraf gedefinieerde 'pitten'. De gehele inductieplaat detecteert waar een pan staat en hoe groot deze is, je kunt ze dus ook plaatsen waar en hoe je maar wil.

[ Voor 18% gewijzigd door karazz op 21-06-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 17:25
artbij schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:39:
[...]

Is het echt makkelijk te zien als het beton niet goed is? Het gaat om mijn keldervloer en die heb ik graag waterdicht......
Het is meer het oppervlakte. Je zal echt het specifieke mengsel moeten weten, want het ene beton is het andere niet. ;)

@Grolsch Heb je ook een foto van de techniek?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
karazz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:00:
[...]

Heb je daar toevallig een foto van? Krijg niet echt een beeld voor ogen hoe dat er uit zal zien...

Zie nu trouwens op de website van Siemens dat er ook inductieplaten zijn waarbij je niet vast zit aan vooraf gedefinieerde 'pitten'. De gehele inductieplaat detecteert waar een pan staat en hoe groot deze is, je kunt ze dus ook plaatsen waar en hoe je maar wil.
Noemen ze freeinduction volgens mij. Is wel een duur plaatje. Gaggenau heeft het ook :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
artbij schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:25:
[...]

Noemen ze freeinduction volgens mij. Is wel een duur plaatje. Gaggenau heeft het ook :).
YouTube: SIEMENS / Placa freeInduction - freeInduction Cooktop

4900 euro adviesprijs, aardig prijskaartje inderdaad, maar geloof ook wel dat het érg prettig werkt.

2700 euro bij onze oosterburen

[ Voor 4% gewijzigd door karazz op 21-06-2017 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik heb in mijn 90cm siemens kookplaat rechts een strook dat flexzone heet. 4 aan elkaar grenzende zones die 4 losse pannetjes kunnen opwarmen tot een grote pan verdeeld over alle 4 die vlakken. Werkt prima maar is inderdaad niet zo uitgebreid als dat freeinduction.

Overigens kan ik met gemak 1 grote pan in het midden, links 2 pannen en dan rechts 1 t/m 4 pannetjes kwijt. Mocht dat te weinig zijn dan is er altijd nog de oven of stoomoven. Zo'n keukenprins ben ik niet dus ik kom voorlopig niet tekort.
al gedaan maar zal eens wat detailshots toevoegen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Kaasplank op 21-06-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Misschien even hier wat foto's zetten allen? Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16

Wailing_Banshee

You're Next

Oh, dank! Ik ga gelijk eens onze keuken bij elkaar zoeken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Wij zijn nog altijd met de finishing touch bezig voor wat betreft de tekening.
Nu zijn we parallel aan het uitzoeken hoe we het gaan aanpakken voor wat betreft de bouw.

Optie 1:
Een aannemer volledig de bouw laten aannemen tot op zekere hoogte (excl. schilderwerk, excl. keuken).
Voordelen:
- Risico leg je bij een aannemer
- Je wint tijd vergeleken met meer zelf doen
- Minder omkijken/minder kopzorgen - kost minder tijd
Nadelen:
- Duurder

Optie 2:
Zelf alle onderaannemers aansturen, wij kennen een vader/zoon welke respectievelijk timmerman en metselaar zijn. Hen laten ruwbouwen; kozijnen, installatietechniek, stucadoor etc. zelf regelen
Voordelen:
- Minder duur
- Je ziet geen provisies naar de aannemer vervliegen
- Meer inspraak
Nadelen:
- Risico
- Meer zorgen, meer regelen, meer tijd kwijt

Onze situatie is dat wij alle 2 een drukke baan hebben. 2 opgroeiende kinderen (3,5 & 1 jaar oud). Wij zijn vaak blij als we een paar avonden even rustig met de benen omhoog kunnen zitten :).
Dus elke dag 4 uur op een bouwplaats, naast onze banen en naast het opvoeden van de kinderen, zien wij niet zitten.

En toch is optie 2, meer zelf regelen, het meest interessant.

Ik ben daarom benieuwd:
- Hoe hebben jullie het gedaan? Of hoe gaan jullie het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik zou voor optie 1 gaan als je er zelf geen verstand van hebt en/of er geen tijd voor hebt.

De provisies die erop gezet worden vallen wel mee ( in ons geval ) en bij de eerste de beste bok.

Ook is de doorlooptijd bij optie 2 vaak aanzienlijk langer.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Optie 1.

Waarom denken mensen steeds dat het fulltime werk van iemand wel 'even' erbij gedaan kan worden. :? Je gaat met een jong gezin helemaal stuk als je ook een huis erbij gaat bouwen naast je dagelijkse beslommeringen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
the-edge schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:49:
Ik ben daarom benieuwd:
Bouwbegeleider nemen. Wij hebben een realtief erg dure genomen die het hele traject begeleid.
Zijn hele salaris heeft hij er al bij de aannemer al bijna af ge-onderhandeld.

Hij komt iedere dag langs op de bouw en afhankelijk van wat gebeurd is een paar minuten tot een paar uur aanwezig om de dingen te controleren en bij te sturen. Belt mij als er iets is en mailt status door.

Er zit wel veel verschil in deze mensen overigens.. Deze was me aangeraden maar vond hem in eerste instantie veel te duur.

Voorbeeld van dingen die hij weg gehaald heeft:
- 10K aan regelkosten bij de aannemer naar 5K omlaag laten zetten. Hij regelt nu de E en W instalateur.
- Muren verfklaar i.p.v. behangklaar
- plafond in carport en veranda
- carport op normale lengte (geen 3,5 meter lang maar 5) zonder meerprijs.
-

Dus qua geld levert hij niet direct veel op (we moeten hem ook betalen), maar betaald zichzelf we met de dingen die hij goedkoper regelt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:20:
Optie 1.

Waarom denken mensen steeds dat het fulltime werk van iemand wel 'even' erbij gedaan kan worden. :? Je gaat met een jong gezin helemaal stuk als je ook een huis erbij gaat bouwen naast je dagelijkse beslommeringen..
Dat is denk ik wat wordt 'vergeten' of onderschat wordt.
Het zelf regelen is financieel interessanter.

Maarja, als het huis af is en je kunt me daarna fysiek/emotioneel opvegen. Dan heeft niemand gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
jacovn schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:23:
[...]

Bouwbegeleider nemen. Wij hebben een realtief erg dure genomen die het hele traject begeleid.
Zijn hele salaris heeft hij er al bij de aannemer al bijna af ge-onderhandeld.

Hij komt iedere dag langs op de bouw en afhankelijk van wat gebeurd is een paar minuten tot een paar uur aanwezig om de dingen te controleren en bij te sturen. Belt mij als er iets is en mailt status door.

Er zit wel veel verschil in deze mensen overigens.. Deze was me aangeraden maar vond hem in eerste instantie veel te duur.

Voorbeeld van dingen die hij weg gehaald heeft:
- 10K aan regelkosten bij de aannemer naar 5K omlaag laten zetten. Hij regelt nu de E en W instalateur.
- Muren verfklaar i.p.v. behangklaar
- plafond in carport en veranda
- carport op normale lengte (geen 3,5 meter lang maar 5) zonder meerprijs.
-

Dus qua geld levert hij niet direct veel op (we moeten hem ook betalen), maar betaald zichzelf we met de dingen die hij goedkoper regelt.
Erm, wat heeft de bouwbegeleider dan gedaan aan die plafonds/carport/muurafwerking? Dat spreek je toch af voor je begint met bouwen?
the-edge schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:23:
[...]

Dat is denk ik wat wordt 'vergeten' of onderschat wordt.
Het zelf regelen is financieel interessanter.

Maarja, als het huis af is en je kunt me daarna fysiek/emotioneel opvegen. Dan heeft niemand gewonnen.
Zet dat financieel om in eigen uren/stress/etc en het is vaak efficiënter om je eigen werk te doen en de aannemer ook zijn eigen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wij doen optie 1, had graag optie 2 gedaan maar is niet te doen met een 3 en een 0 jarige.

Dan heb je een mooi huis en 30k bespaard. Maar je zult je opnieuw voor moeten stellen aan je vrouw en kinderen.

Met 4 uurtjes per dag red je het ook niet denk ik, los nog van alle fouten die je gaat maken en hoeveel tijd en geld dat kost.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:26:
[...]

Erm, wat heeft de bouwbegeleider dan gedaan aan die plafonds/carport/muurafwerking? Dat spreek je toch af voor je begint met bouwen?
Dat was de voorbereidende fase inderdaad.

Ik moet als leek anders zelf naar een aannemer toe met dingen als:
- Waarom is er 20m2 meer stuckwerk dan je binnenmuur oppervlak hebt
- waarom kost een tegel op de vloer plakken 110 euro per m2 (incl 35 stelpost voor een tegel)
- 21 m afwerklijst in de badkamer voor een muur die 2 meter hoog is en 2 meter lang. 2+2+2+2 = 8 en geen 21..
- Zand word uit bouwput gehaald en op bult gegooid. Zelf verspreiden (met een schepje ?)

Het is gewoon een complex verhaal, en er wordt je wat verteld wat je maar aan moet nemen als je er geen kennis van hebt.

Veel prijzen zijn volgens mij bepaald door erg hard aan een duim te zuigen.

Mijn aannemer die nu gaat bouwen is gelukkig wel heel transperant en heeft gewoon een rekenmodel.
Maar toch: dakluik 5000 euro. Daar had ik hem al op aan gesproken, toen werd het 1500 euro.

En zo waren er meer dingen waar die bouwbegeleider op is gesprongen.

Je kan het van alles noemen: land van blinden is eenoog koning, misleiding, oplichting ??

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:05:
[...]

@Grolsch Heb je ook een foto van de techniek?
Wat bedoel je hier precies mee :? Welke techniek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
jacovn schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:35:
[...]

Dat was de voorbereidende fase inderdaad.

Ik moet als leek anders zelf naar een aannemer toe met dingen als:
- Waarom is er 20m2 meer stuckwerk dan je binnenmuur oppervlak hebt
- waarom kost een tegel op de vloer plakken 110 euro per m2 (incl 35 stelpost voor een tegel)
- 21 m afwerklijst in de badkamer voor een muur die 2 meter hoog is en 2 meter lang. 2+2+2+2 = 8 en geen 21..
- Zand word uit bouwput gehaald en op bult gegooid. Zelf verspreiden (met een schepje ?)

Het is gewoon een complex verhaal, en er wordt je wat verteld wat je maar aan moet nemen als je er geen kennis van hebt.

Veel prijzen zijn volgens mij bepaald door erg hard aan een duim te zuigen.

Mijn aannemer die nu gaat bouwen is gelukkig wel heel transperant en heeft gewoon een rekenmodel.
Maar toch: dakluik 5000 euro. Daar had ik hem al op aan gesproken, toen werd het 1500 euro.

En zo waren er meer dingen waar die bouwbegeleider op is gesprongen.

Je kan het van alles noemen: land van blinden is eenoog koning, misleiding, oplichting ??
Voor mij is dat dan weer tweede natuur, maar als leek snap ik dat het anders werkt. Veel bedragen in begrotingen staan er standaard in en worden in het calculatieproces niet aangepast. Zie het als een placeholder die in ieder geval de aannemer nooit geld kost. :P Dus een open begroting doorworstelen heeft altijd zin.
Grolsch schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:41:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee :? Welke techniek :?
Warmtepomp met boiler e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Nu zijn we parallel aan het uitzoeken hoe we het gaan aanpakken voor wat betreft de bouw.

Optie 1:
Een aannemer volledig de bouw laten aannemen tot op zekere hoogte (excl. schilderwerk, excl. keuken).
Voordelen:
Nadelen:
- Duurder

Optie 2:
Zelf alle onderaannemers aansturen, wij kennen een vader/zoon welke respectievelijk timmerman en metselaar zijn. Hen laten ruwbouwen; kozijnen, installatietechniek, stucadoor etc. zelf regelen
Voordelen:
- Minder duur
- Meer inspraak
Nadelen:
- Risico

Onze situatie is dat wij alle 2 een drukke baan hebben. 2 opgroeiende kinderen (3,5 & 1 jaar oud). Wij zijn vaak blij als we een paar avonden even rustig met de benen omhoog kunnen zitten :).
Dus elke dag 4 uur op een bouwplaats, naast onze banen en naast het opvoeden van de kinderen, zien wij niet zitten.

Ik ben daarom benieuwd:
Kun je niet aan cherry picking doen?
Behapbare onderdelen die met relatief weinig inspanning relatief en absoluut veel opleveren in eigen beheer uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
buiter schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:00:
[...]

Behapbare onderdelen die met relatief weinig inspanning relatief en absoluut veel opleveren in eigen beheer uitvoeren?
Zoals wat? Mensen die zelf als sluitpost gaan schilderen en lakken? Dat is vaak een ondergeschoven kindje en kan je woning maken of breken qua afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
buiter schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:00:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar welke punten interessant kunnen zijn om eventueel wel zelf op te pikken. Zit zelf in een vergelijkbare situatie maar heb nog geen concrete punten omdat het nog een tijdje duurt voordat we zover zijn.

Doorgaans zullen het vooral de 'domme' en vervelende klusjes zijn die in deze categorie vallen. Dingetje als bouwplaats schoon/opgeruimd houden is dan de gemakkelijkste. Maar daar gaat dan weer erg veel tijd in zitten.

Maar ik weet niet of bijvoorbeeld het leggen, niet het aansluiten, van de vloerverwarming ook zo'n puntje zou kunnen zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door karazz op 21-06-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:04:
[...]

Zoals wat? Mensen die zelf als sluitpost gaan schilderen en lakken? Dat is vaak een ondergeschoven kindje en kan je woning maken of breken qua afwerking.
Eens. Wij laten het eruit omdat we een schilder kennen en die vast op een paar zaterdagen tijd heeft ;).
Ook ik ben benieuwd wat te 'cherry picken' is. Ik denk niet dat het loont, mits je zelf erg handig bent, anders zou iedereen dat toch doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Mijn aannemer heeft een stucadoor in zijn offerte staan voor 22k. Let wel, dat is ex btw en ex winst/risico en opslag. Komt dus netto op een 30K. Nog ik geen 100 jaar ga ik 30k uitgeven aan stucwerk. Dit haal ik er uit en regel ik zelf. Zelfde geld voor vloeren, tegelwerk een deel van het installatiewerk en wellicht ook de binnendeuren/kozijnen.

Electricien mag veel loze leidingen leggen voor coax en utp. Als het ooit nodig is trek ik die er zelf wel doorheen.

Schilderen laten we ook zelf doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Artbij op 21-06-2017 11:17 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Wij staan voor dezelfde keuze maar in een wat andere setting. Gaat hier om zes woningen, het inhuren van een bouwmanager kost dus (per kavel) relatief weinig.

Grote voordelen voor ons zijn veel meer inspraak en controle en daardoor ook meer flexibiliteit. Daarnaast ook een kostenbesparing maar daar staat meer risico tegenover.

Overigens is er nog een optie 3; een bouwteam. Hier een hoop positiefs over zelfbouw met een bouwteam:
https://www.gebiedsontwik...d-bij-zelfbouw-in-almere/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb instalateur picking gedaan.
2 bouwers echt geproken als in: mee bezig geweest tot een bouw te komen. Met de eerste afgehaakt vanwege het erg vage stuk over de installatie.
Met de 2e waarmee we nu echt verder gaan kwam ik er in eerste instantie ook niet uit.

Mijzelf natuurlijk een idee aan de hand gedaan over alles wat hier op tweakers voorbij komt.

bouwer 1: alles wat ik extra wilde boven zijn standaard truckje was: "dat zal erg duur worden"

Bouwer 2 was slimmer die had na wat bellen en mailen tussen ons 2en op de 1e meeting al een instalateur geregeld die er bij zat.
Helaas was die het met al mijn voorstellen niet eens. Dus Itho kon niet omdat merk te slecht support zou geven. Mitshubishi L/W moest het ook maar niet worden maar zij eigen voorkeur merk.

Zelf maar een E en W instalateur erbij gehaald via kenissen (en de bouwbegeleider)
Die zijn ook veel tranperanter en duidelijker. Qua WP ook wel anders (W/W en geen W/L) maar voor de meerprijs (3-5K) kom ik met deze W en E instalateur verder.

Enige punt van discussie zijn de kosten van cat-6 kabel ttrekken. Dat moet 50€ (ex btw) kosten per leiding
Dan is het niet eens cat-6a die getest wordt.
Dus daar maar een andere partij voor gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb e.e.a. naar het keukentopic verplaatst, daar is zo'n diepgaande discussie veel beter op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:56:
Ik heb instalateur picking gedaan.
2 bouwers echt geproken als in: mee bezig geweest tot een bouw te komen. Met de eerste afgehaakt vanwege het erg vage stuk over de installatie.
Met de 2e waarmee we nu echt verder gaan kwam ik er in eerste instantie ook niet uit.

Mijzelf natuurlijk een idee aan de hand gedaan over alles wat hier op tweakers voorbij komt.

bouwer 1: alles wat ik extra wilde boven zijn standaard truckje was: "dat zal erg duur worden"

Bouwer 2 was slimmer die had na wat bellen en mailen tussen ons 2en op de 1e meeting al een instalateur geregeld die er bij zat.
Helaas was die het met al mijn voorstellen niet eens. Dus Itho kon niet omdat merk te slecht support zou geven. Mitshubishi L/W moest het ook maar niet worden maar zij eigen voorkeur merk.

Zelf maar een E en W instalateur erbij gehaald via kenissen (en de bouwbegeleider)
Die zijn ook veel tranperanter en duidelijker. Qua WP ook wel anders (W/W en geen W/L) maar voor de meerprijs (3-5K) kom ik met deze W en E instalateur verder.

Enige punt van discussie zijn de kosten van cat-6 kabel ttrekken. Dat moet 50€ (ex btw) kosten per leiding
Dan is het niet eens cat-6a die getest wordt.
Dus daar maar een andere partij voor gevraagd.
Kost puur de kabel 50,-? of ook de leiding en de inbouwplaat met utp aansluiting?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als het inclusief afmontage met een UTP-wcd is, valt 50 euro me wel mee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:01:
Als het inclusief afmontage met een UTP-wcd is, valt 50 euro me wel mee eigenlijk.
Dat dacht ik ook.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ik heb de volledige aansturing van het project en leverancier- en aannemerselectie zelf gedaan, maar dat moet je in tijd niet onderschatten.
Reden waarom ik het kon doen, is omdat ik er bewust voor gekozen heb zelf een huis te gaan bouwen, en daarmee bedoel ik ook letterlijk zelf.
Dus 80% van de werkzaamheden heb ik ook samen met mijn lief uitgevoerd. Zelfs dan nog neemt de selectie en inspectie van aannemers en materialen en uitvoeringsmethoden een gigantische hoeveelheid tijd in beslag. Van alles wat je uitbesteed aan aannemers kom je er achter dat je in feite 75-80% niet zelfstandig tewerk kan laten gaan als je wil dat het exact uitgevoerd wordt zoals beschreven. Dus zelf als een ander het werk doet kost het je nog veel tijd.
Maak je gebruik van een hoofdaannemer of bouwbegeleider, dan heb je die zorg niet. Maar dus ook niet die invloed op de exacte uitvoering.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 17:59

RUFFNECK

Poentje

Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:01:
Dan wel ja, maar lijkt me niet. Bij mij kost dat 120 ex. btw, dat is dus de loze leiding, cat6 getrokken, afgemonteerd en getest. Duur? Misschien wel ja, maar wel zo makkelijk door de elektricien eenmaal hij toch bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zelf ben je er ook wel even zoet mee. Elektrawerk kost altijd meer tijd dan je denkt, vooral als je netjes werkt. En hoeveel UTP aansluitpunten heb je werkelijk? 1 per slaapkamer, 2 bij de televisie, 1/verdieping voor een eventueel AP en 2-4 bij de werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:04:
[...]

"In eigen beheer" betekend niet dat je het zelf doet.
Afwerking zou ik zoveel mogelijk door de specialist laten uitvoeren.

Stukadoren zou je bijvoorbeeld zelf aan kunnen nemen door zelf op zoek te gaan naar een stukadoor.
Ook zonnepanelen/verwarmingsinstallatie en elektriciteitsinstallatie kan op die manier.
Zodra je die posten opknipt (en weet wat het kost) dan kun je de markt op gaan om te zien wat je "in eigen beheer" wil doen.

Dit kan betekenen dat je niets in eigen beheer doet (omdat de aannemer het voor de beste prijs/kwaliteit doet).

Aannemers doen toch vaak zaken met partijen die bekend zijn (en dat hoeft niet direct de beste/goedkoopste te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 17:59

RUFFNECK

Poentje

Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:26:
Zelf ben je er ook wel even zoet mee. Elektrawerk kost altijd meer tijd dan je denkt, vooral als je netjes werkt. En hoeveel UTP aansluitpunten heb je werkelijk? 1 per slaapkamer, 2 bij de televisie, 1/verdieping voor een eventueel AP en 2-4 bij de werkkamer.
Precies dat, dat netjes werken...12 aansluitpunten in mijn geval, ook netjes afgepatched in patchkastje in de meterkast. Kost gewoon tijd :)

Over de discussie van in eigen beheer nemen van sommige werkzaamheden, in mijn geval heb ik de aannemer alles laten calculeren (stucwerk, schilderen etc etc), maar mijn aannemer gaf ook eerlijk toe dat hij in de meeste gevallen domweg duurder zou uitvallen (bedragen in ex.btw, 10% provisie etc) en dat klopte ook.

Uiteindelijk heb ik dus inderdaad ook heel wat uit het meerwerk gehaald en zelf op zoek gegaan (stucadoor en schilder zijn vaak toch een dezelfde partij).

Tuurlijk zou het leuker zijn om de sleutels te krijgen van een woning waar je zo in zou kunnen verhuizen, maar voor die duizenden euro's besparing kan ik nog wel een paar weekjes extra wachten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:43:
[...]

Warmtepomp met boiler e.d.?
Een schaamteloze kopie van mijn post in het L/W WP topic :)

Hier dan een kleine fotoshoot nu alles (bijna) af is :P

De WP draait in ieder geval, helaas op dit moment niets anders nodig als SWW :P

Achter de linkerdeur staat alles, was anders toch loze ruimte gezien de schuine kanten.
Het was niet de makkelijkste oplossing, maar wel de beste naar mijn idee :)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/sl09pi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/333ep2h.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2rn9eo8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/sziotg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/x6kg92.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24llrx5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/4i2yq.jpg

En hier staat de buitenunit te snorren

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/6h29fm.jpg

Zoals jullie kunnen zien moet er nog wel e.e.a. gebeuren aan afwerking zoals isolatie, wegwerken buitenunit, opruimen, waterslang weg, etc. etc. maar alles draait en werkt mede dankzij jullie!

[ Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 21-06-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Ik heb even zitten puzzelen. De veranda weggehaald, dan kan de overkapping wellicht verder doorlopen in de tuin. Nu past er makkelijk een keukenblok in van 3.00.

Let niet op de hoofdentree rechtsonder, die ben ik vergeten weg te halen....

Ik vraag me alleen af of er zo wel genoeg ruimte over is in de zithoek. En of de hoofdentree nu niet te ver van de straat zit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@Grolsch
Ik zou jouw plaatjes als roze vlakken met de hyperlink erop?

[ Voor 8% gewijzigd door rspoe op 21-06-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
rspoe schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:28:

@Grolsch
Ik zie ze wel :? De rest van jullie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Grolsch schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:31:
[...]

offtopic:
Ik zie ze ook

Puike installatie! Mooi achter een gesloten deur, netjes.
Maakt de installatie veel geluid? Wij zijn voornemens een dergelijke installatie op de zolder te plaatsen, maar ik maak me 'zorgen' om het geluid wat ervan af komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
@Grolsch Ik ze ze wel in Chrome. Wellicht dat het aan Firefox ligt. edit: nu zie ik ze wel. Vreemd.

Ziet er goed uit!

[ Voor 19% gewijzigd door rspoe op 21-06-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Hier hetzelfde wel in Chrome niet in Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Edge vind je linkjes ook niet zo leuk @Grolsch . Inderdaad ook roze vlakken met linkjes, maar na wat heen en weer scrollen zijn ze ineens wel zichtbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door PaT op 21-06-2017 13:56 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@Grolsch Dat is tenminste nu eens een efficiënt ingerichte technische ruimte! Zou jij zo vriendelijk willen zijn een paar maatjes te nemen? Vloer lxb en als het even kan ook op 1,50m hoogte? Zou top zijn!

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:31:
[...]

Op de telefoon niet, op de pc wel.
rspoe schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:28:
Ik heb even zitten puzzelen. De veranda weggehaald, dan kan de overkapping wellicht verder doorlopen in de tuin. Nu past er makkelijk een keukenblok in van 3.00.

Let niet op de hoofdentree rechtsonder, die ben ik vergeten weg te halen....

Ik vraag me alleen af of er zo wel genoeg ruimte over is in de zithoek. En of de hoofdentree nu niet te ver van de straat zit.

***members only***

@Grolsch
Wil je perse ensuite deuren?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Gullie007 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:59:
@Grolsch Dat is tenminste nu eens een efficiënt ingerichte technische ruimte! Zou jij zo vriendelijk willen zijn een paar maatjes te nemen? Vloer lxb en als het even kan ook op 1,50m hoogte? Zou top zijn!
Mwah, achteraf gezien past het, maar bij een volgende keer zou ik de ruimte groter maken :)

Hieronder de maten,

de LxB op 1,50 meter hoogte weet ik zo niet, en kan ik ook niet meer nameten denk ik :? Zo vol staat het wel :P

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/mmr6s0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En dan miepen over mijn technische ruimte van 2x1 meter met een vrije hoogte van 2,6 meter en gewoon van voren bereikbaar. :N :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Oh my, @Grolsch . Er heeft een installateur flink op jou zitten schelden bij het aansluiten van al dat spul :o Dat is nogal een huzarenstuk geworden :)

@rspoe Dat is een forse wijziging tov rspoe in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Ik neem aan dat je je realiseert dat je de trap niet zomaar kan verplaatsen :)

3 meter breed is voor een zitkamer nogal erg smal. Een standaard rijwoning is ongeveer 5,4m breed, daar gaat de hal vanaf, deel dat overblijft is vaak zitkamer en dat vind ik niet heel ruim voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Ja we willen de woonkamer van de eethoek kunnen afsluiten. Als er bijvoorbeeld een groepje vrienden, famillie oid dergelijks komt dat je bijvoorbeeld met een groepje kunt kaarten aan de grote tafel en dat je dan rustig in de woonkamer tv kunt kijken. Dat is wel een must.

Puzzelen :)

@bartvb In dit stadium kunnen we alles nog aanpassen. De vraag is alleen of het inderdaad goed uitkomt boven. De maten kloppen ook niet exact, het was meer een 'concept' om mee naar de architect te gaan. 3 meter lijkt mij ook te smal inderdaad.

[ Voor 22% gewijzigd door rspoe op 21-06-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Door de wijziging is ook de erker nu een beetje loos geworden. Die is super tof als er ruimte achter zit voor een eettafel, maar nu zit er vooral verkeersruimte achter. Da's wat vreemd. Op zich wel ruimtelijk natuurlijk :)

Eiland lijkt ook wat aan de erg grote kant. Lijkt erop dat dit geïnspireerd is door de 300x120 opmerking van artbij maar zo'n lomp groot eiland moet je niet overal willen.

Kijk eerst eens wat je met de keuken wil. Hoeveel (werk)ruimte heb je minimaal nodig, wat wil je bij voorkeur hebben. En kijk vooral eerst naar de plaats van en ruimte rond je eettafel, die is nog belangrijker dan je keuken. Daarna kijken hoeveel plaats er over is voor je keuken en dan uitzoeken hoe deze daar het beste past. Nu lijk je bijna een indeling rond je keukenindeling te maken. Dat kan natuurlijk als dit het centrale stuk in je huis moet worden en je het een feest vindt om regelmatig uitgebreide diners te koken, maar over het algemeen is de keuken ondergeschikt aan je zitkamer en eethoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:20:
En dan miepen over mijn technische ruimte van 2x1 meter met een vrije hoogte van 2,6 meter en gewoon van voren bereikbaar. :N :P
Dan hoop ik voor jou dat je er niet zoveel in kwijt hoeft als ik in ons "hok" :P
bartvb schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:21:
Oh my, @Grolsch . Er heeft een installateur flink op jou zitten schelden bij het aansluiten van al dat spul :o Dat is nogal een huzarenstuk geworden :)
Is allemaal in overleg met de installateur gebeurd.

Maar het was inderdaad een flink gepuzzel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
bartvb schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:39:
Door de wijziging is ook de erker nu een beetje loos geworden. Die is super tof als er ruimte achter zit voor een eettafel, maar nu zit er vooral verkeersruimte achter. Da's wat vreemd. Op zich wel ruimtelijk natuurlijk :)

Eiland lijkt ook wat aan de erg grote kant. Lijkt erop dat dit geïnspireerd is door de 300x120 opmerking van artbij maar zo'n lomp groot eiland moet je niet overal willen.
Daar is het inderdaad op gebaseerd.
Kijk eerst eens wat je met de keuken wil. Hoeveel (werk)ruimte heb je minimaal nodig, wat wil je bij voorkeur hebben. En kijk vooral eerst naar de plaats van en ruimte rond je eettafel, die is nog belangrijker dan je keuken. Daarna kijken hoeveel plaats er over is voor je keuken en dan uitzoeken hoe deze daar het beste past. Nu lijk je bijna een indeling rond je keukenindeling te maken. Dat kan natuurlijk als dit het centrale stuk in je huis moet worden en je het een feest vindt om regelmatig uitgebreide diners te koken, maar over het algemeen is de keuken ondergeschikt aan je zitkamer en eethoek.
Goed idee. Dat klopt. Toen bleek dat de keuken niet paste ben ik daarmee gaan stoeien. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@bartvb 300 bij 120 voor een eiland met koken en spoelen en het enige aanrecht oppervlakte in een keuken is eigenlijk de minimum maat.

Maar zoals in het andere topic al gezegd, ga naar een keukenzaak en laat je voorlichten.

[ Voor 25% gewijzigd door Artbij op 21-06-2017 15:01 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
....dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Artbij op 21-06-2017 15:00 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
m.b.t. mijn foto's die slecht zichbaar zouden zijn, ik gebruik gewoon de standaard tags van tinypic.com, dit doe ik al jaren :?

Kan ik dit anders / beter doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:00:
[...]

Kost puur de kabel 50,-? of ook de leiding en de inbouwplaat met utp aansluiting?
Loze leiding voor 70-80 ex btw
Voor 50 ex btw euro voor de kabels en keystone aan beide kanten van de kabel + Jung paneelje in de kamers en in de tech ruimte een 24x keystone panelen.
(of het voor die prijs wel met keystones zal gaan weet ik niet eens, maar direct gedoggerd op panelen vindt ik minder..)

Het zijn overigens 3 ruimtes waar ze naar toe gaan dus niet rare lengtes over algemeen.
Alleen de access points leidingen lopen wel allmaal naar de meterkast.

Het worden 17x leidingen (camera, ir en sensoren) naar buiten en 31 binnen leidingen (Computers, TV, sensoren) Buiten is buis door muur en beugel om buis schroeven. Binnen is in een doos in muur afwerken.

Heb wel ander contact die het voor die prijs wel kan doen in echt getest cat6a maar dan moet ik wel aarde leidingen aanleggen naar de panelen. Alhoewel er toch wel aarde zou moeten zijn wellicht maar aan laten leggen (10mm2 zou het moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:11:
[...]

Mwah, achteraf gezien past het, maar bij een volgende keer zou ik de ruimte groter maken :)

Hieronder de maten,

de LxB op 1,50 meter hoogte weet ik zo niet, en kan ik ook niet meer nameten denk ik :? Zo vol staat het wel :P

[afbeelding]
Super, thanks!

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
jacovn schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:18:
[...]

Loze leiding voor 70-80 ex btw
Voor 50 ex btw euro voor de kabels en keystone aan beide kanten van de kabel + Jung paneelje in de kamers en in de tech ruimte een 24x keystone panelen.
(of het voor die prijs wel met keystones zal gaan weet ik niet eens, maar direct gedoggerd op panelen vindt ik minder..)

Het zijn overigens 3 ruimtes waar ze naar toe gaan dus niet rare lengtes over algemeen.
Alleen de access points leidingen lopen wel allmaal naar de meterkast.

Het worden 17x leidingen (camera, ir en sensoren) naar buiten en 31 binnen leidingen (Computers, TV, sensoren) Buiten is buis door muur en beugel om buis schroeven. Binnen is in een doos in muur afwerken.

Heb wel ander contact die het voor die prijs wel kan doen in echt getest cat6a maar dan moet ik wel aarde leidingen aanleggen naar de panelen. Alhoewel er toch wel aarde zou moeten zijn wellicht maar aan laten leggen (10mm2 zou het moeten zijn)
Stond dat al in je bestek of komt dat er nu bij. :? Als alles door je huis heen gaat is het een gemiddelde prijs. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Nog een schets. Hier zit de trap op dezelfde plek als onze laatste tekening. De architect gaat er eind deze week mee aan de slag, wellicht dat hij met iets beters komt ;)

Wij gaan deze week even langs een keukenboer om te kijken wat voor formaat keuken we willen.

Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door rspoe op 21-06-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dus als de vaatwasser openstaat kom je de keuken niet binnen? Ook dat wasportaal achter je zitkamer lijkt me bijzonder onpraktisch.
rspoe schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:28:
[...]

Ja we willen de woonkamer van de eethoek kunnen afsluiten. Als er bijvoorbeeld een groepje vrienden, famillie oid dergelijks komt dat je bijvoorbeeld met een groepje kunt kaarten aan de grote tafel en dat je dan rustig in de woonkamer tv kunt kijken. Dat is wel een must.

Puzzelen :)

@bartvb In dit stadium kunnen we alles nog aanpassen. De vraag is alleen of het inderdaad goed uitkomt boven. De maten kloppen ook niet exact, het was meer een 'concept' om mee naar de architect te gaan. 3 meter lijkt mij ook te smal inderdaad.
Waarom is dat groepje vrienden leidend? Dan ben je toch ook aan het kaarten i.p.v. TV kijken? Waarom komen ze anders langs? Je bent een beetje dolende nu. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:36:
Dus als de vaatwasser openstaat kom je de keuken niet binnen? Ook dat wasportaal achter je zitkamer lijkt me bijzonder onpraktisch.

[...]

Waarom is dat groepje vrienden leidend? Dan ben je toch ook aan het kaarten i.p.v. TV kijken? Waarom komen ze anders langs? Je bent een beetje dolende nu. :P
Ja het zijn concepten, ik kom er zelf toch niet uit :).

Als er vriendinnen van mijn vriendin langs komen hoef ik dat niet perse te horen en vica versa. Of een kaartgroepje. Als ik een film aan het kijken ben en er wordt uitgebreid gekookt dan is het wel fijn als de deur dicht kan. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Alhoewel...

+ Een achterom via de overkapping.
+ Zithoek is in tact gebleven, iets groter geworden
+ We kunnen een hoekraam plaatsen :)
+ Groot keukenblok bevalt me, waar alles in past en je veel ruimte hebt. Ook heb je zo veel lades etc. voor spullen op te bergen.
+ Grote extra kastruimte.
- Trap zit nu rechts van het midden in plaats van links. De bovenverdieping zal nu anders ingericht moeten worden.
- Ik weet niet of er genoeg ruimte is rondom de eettafel.
- Voordeur zit niet meteen naast de inrit. Maar zover lopen is het natuurlijk ook niet.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:32:
[...]

Stond dat al in je bestek of komt dat er nu bij. :? Als alles door je huis heen gaat is het een gemiddelde prijs. :P
Ja stond in bestek. Bij de originele instalatuer van deze bouwer was ja gezegd op 40€ ex voor loze buis, maar toen ik een tekening gaf waar overal heen kon dat opeens ook niet meer.
De huidige instalateur heeft nog geen definitieve prijs gegeven. Ga maar trunkjes maken tussen 3 ruimtes met daarin 8-12 kabels. En dan kunnen meeste loze ledingen naar dichts biijzijnde ruimte. Dus kan ik het nu iets goedkoper krijgen denk ik. Moet de trunks nog uit bestek halen, die doet die kennis wel voor me. Alleen de dikkere loze buis. 1 gaat van meterkast naar 2e verdieping door kabelmschacht recht omhoog. Dat is 3 meter buis of zo. De andere naar ruimte achterin garage zodat de WP etc aangesloten kan worden. Dat zal meter of 8 maximaal zijn.

De kosten zijn minder maar ik heb nu cameras met buizen over de gevel moeten aanleggen. Dat wil ik niet weer zo hebben. Dus nu maar rustig nagedacht en hopen dat ik niet te veel vergeten ben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
rspoe schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:16:
Alhoewel...

+ Groot keukenblok bevalt me, waar alles in past en je veel ruimte hebt. Ook heb je zo veel lades etc. voor spullen op te bergen.
- Trap zit nu rechts van het midden in plaats van links. De bovenverdieping zal nu anders ingericht moeten worden.
- Voordeur zit niet meteen naast de inrit. Maar zover lopen is het natuurlijk ook niet.

***members only***
Print de basis uit, koop een schetsrol en een stift en ga zo eens pielen. Want je weet zelf ook wel dat je het zo niet wilt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

Optie 1:
Voordelen:
Nadelen:
- Duurder

Optie 2:
Voordelen:
- Minder duur
- Meer inspraak
Nadelen:
- Risico

Ik ben daarom benieuwd:
Optie 1 maar inkoopvrijheid bedingen voor onderdelen. Je zult versteld zijn voor hoeveel zaken je zelf betere inkoopprijs kunt scoren dan annemer (je doet laten denken). Zeker voor alles wat na de ruwbouw komt.

Kost je alleen ontzettend veel tijd. Maar ja, als je eventueel een 2e keer gaat bouw is die investering in tijd de 1e keer alleen maar pay off. Kun je 2e keer ook zaken uit ruwbouw beetpakken.

Oh ja, en de verleiding weerstaan om je inkoopvoordeel te gebruiken voor mooiere spullen of zaken die je eerst niet van plan was 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:12:
[...]

Optie 1 maar inkoopvrijheid bedingen voor onderdelen. Je zult versteld zijn voor hoeveel zaken je zelf betere inkoopprijs kunt scoren dan annemer (je doet laten denken). Zeker voor alles wat na de ruwbouw komt.

Kost je alleen ontzettend veel tijd. Maar ja, als je eventueel een 2e keer gaat bouw is die investering in tijd de 1e keer alleen maar pay off. Kun je 2e keer ook zaken uit ruwbouw beetpakken.

Oh ja, en de verleiding weerstaan om je inkoopvoordeel te gebruiken voor mooiere spullen of zaken die je eerst niet van plan was 😁
Je wilt zelf bakstenen enzo gaan inkopen? En er ook zelf voor zorgen dat ze op tijd op de bouw zijn? En wat doe je dan als er problemen mee zijn? Je krijgt dan een discussie of het verkeerd gebruikt is of verkeerd geleverd.

Veel moeite voor die paar K.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
[...]

Interessant :) Meer informatie/hints/tips welkom.

Tot nu toe heb ik vooral begrepen dat aannemers flink wat inkoopvoordeel hebben (b.v. door jaarcontracten met fabrikant/groothandel) en dat je als particulier vooral hard wordt uitgeknepen. Maar als ik jou zo hoor klopt dat beeld niet bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
artbij schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:16:
[...]

Je wilt zelf bakstenen enzo gaan inkopen? En er ook zelf voor zorgen dat ze op tijd op de bouw zijn? En wat doe je dan als er problemen mee zijn? Je krijgt dan een discussie of het verkeerd gebruikt is of verkeerd geleverd.

Veel moeite voor die paar K.
Ja hoor, 25% onder de prijs van de aannemer (oftewel zijn verborgen marge). Bakstenen laten leveren is simpel. Bakstenen kan weinig fout mee gaan. Zo zijn er meer zaken die niet zo moeilijk zijn. Van binnendeuren tot tegels tot vloerverwarming tot warmtepomp tot kozijnen tot zonnepanelen tot sanitair. Pak je geheid tussen de 20-30% t.o.v. aannemersprijs. Ook stucadoor, isolatiemateriaal, etc. Je moet alleen een enorme leercurve door. Als je dit voor de 1e keer allemaal moet uitvogelen heb je geen leven, dat is wel de prijs die je ervoor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
bartvb schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:30:
[...]

Interessant :) Meer informatie/hints/tips welkom.

Tot nu toe heb ik vooral begrepen dat aannemers flink wat inkoopvoordeel hebben (b.v. door jaarcontracten met fabrikant/groothandel) en dat je als particulier vooral hard wordt uitgeknepen. Maar als ik jou zo hoor klopt dat beeld niet bepaald?
Voor ruwbouw kom je er particuliier moeilijk tusen. Zeker als hier bouwkundige aspecten bij komen moet je voorzichtig zijn als particuliier.

Maar als duidelijk is wat je nodig hebt, b.v. isolatie, kun je gewoon shoppen. Kost paar offertes (tot wel 10) voor je een goede prijs te pakken hebt en niet alles is makkelijk te vinden via internet. Maar veel is te vinden en je moet er heel veel tijd tegenaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59
En hoe zit het dan met de garantie? Eventuele zaken die teveel zijn, kunnen die weer retour? Hoe bereken je wat je precies nodig bent? En wat ik mij vooral afvraag, hoe is dan de verstandhouding met je aannemer?

Tuurlijk pakt de aannemer zijn marges maar is dat ook niet zijn bestaansrecht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:50:
[...]

Ja hoor, 25% onder de prijs van de aannemer (oftewel zijn verborgen marge). Bakstenen laten leveren is simpel. Bakstenen kan weinig fout mee gaan. Zo zijn er meer zaken die niet zo moeilijk zijn. Van binnendeuren tot tegels tot vloerverwarming tot warmtepomp tot kozijnen tot zonnepanelen tot sanitair. Pak je geheid tussen de 20-30% t.o.v. aannemersprijs. Ook stucadoor, isolatiemateriaal, etc. Je moet alleen een enorme leercurve door. Als je dit voor de 1e keer allemaal moet uitvogelen heb je geen leven, dat is wel de prijs die je ervoor betaalt.
Dus voor 10 a 20 heb jij geen leven? Plus je gebrek aan garantie etc. Ik zou dit nooit doen, ook al had ik er tijd voor.

Vandaag bij ons:

Members only:

Kelderbouwer heeft er toch een zwembad van gemaakt :).

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 21-06-2017 21:12 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
artbij schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:11:
[...]

Dus voor 10 a 20 heb jij geen leven? Plus je gebrek aan garantie etc. Ik zou dit nooit doen, ook al had ik er tijd voor.

Vandaag bij ons:

***members only***

Kelderbouwer heeft er toch een zwembad van gemaakt :).
Bij mij was het geen 10 a 20. Dan heb jij simpele goedkope bakstenen, die heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:15:
[...]

Bij mij was het geen 10 a 20. Dan heb jij simpele goedkope bakstenen, die heb ik niet.
Yup. :>

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Maar als ik je goed begrijp (ook in eerdere berichten) zit dit hem in slimmer inkopen dan de aannemer (meer moeite doen) en voor een deel ook in zijn marge?

Of rekent je aannemer nog wel een bedrag opslag voor het verwerken/risico oid?

Offertes die je als particulier opvraagt bij een groothandel voor b.v. isolatiemateriaal komen goedkoper uit dan wat de aannemer voor elkaar krijgt? Kunnen we jou niet inhuren? O:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Wij hebben een vast opslagpercentage afgesproken over de netto inkoop.
Wij waren niet gebonden aan leveranciers en mochten zelf kiezen.

De aannemer zet er vaste percentages overheen (4% AK + 3% winst en risico).

Wij zoeken uit, hij regelt alles, betaalt alles en geeft overal de volledige garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Marge zit er wel op stenen volgens mij. Toen wij aan het uitzoeken waren kwamen we op een steen uit die dan iets van 360€ voor 1000 was uit mijn hoofd.
Toen kwam er een korting omdat het onder een regeling van de aannemer was, en werd het 280€
Zelf online gevraagd en kon ze bijna particulier ook kopen voor die prijs inclusief afleveren op locatie.

Bij deze aannemer kon het ook zonder problemen voor die 280€ dus ik neem aan dat hij er dan ook nog wel marge op heeft. Maar dat is ook wel prima, wang hij wil ook beleg op brood neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:19:

Wat denk je zelf? Zal hij gratis en voor niets het risico op zich nemen?

Doe het zoals @Grolsch en ik, dan heb je het beste van twee werelden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
bartvb schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:19:
Maar als ik je goed begrijp (ook in eerdere berichten) zit dit hem in slimmer inkopen dan de aannemer (meer moeite doen) en voor een deel ook in zijn marge?

Offertes die je als particulier opvraagt bij een groothandel voor b.v. isolatiemateriaal komen goedkoper uit dan wat de aannemer voor elkaar krijgt? Kunnen we jou niet inhuren? O:)
Ja voor een deel in zijn marge. Opslag hangt af van de risicoafspraken. Zijn risio = opslag

Ja goedkoper bij de groothandel. De aannemer laat jou niet zien welke kickback hij krigt.

Je gelooft toch niet echt dat een aannemer kan leven van 4% algemene kosten en 3% risico. Dat is gewoon kolder.

[ Voor 14% gewijzigd door LittleTycoon op 21-06-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

rspoe schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:16:
Alhoewel...

***members only***
Paar puntjes:
  • Rare vorm van de hal...
  • Gekke plek van de bijkeuken...
  • Eethoek lijkt te smal om nog achterlangs te lopen als er veel mensen zitten...
Bijna 80 m2 oppervlak is best ruim, maar blijkbaar toch niet genoeg om al je wensen fatsoenlijk in te passen...

Ik zou voor een iets 'normalere' indeling gaan:

Hal en trap waar nu de eethoek is.
Eethoek waar nu de keuken is.
Keuken, bijkeuken waar nu de hal is.

Zoiets dus. En wellicht nog een meter of twee meter er bij in de lengte. Een vrijstaand huis mag best 12 meter diep zijn in mijn ogen. Het rijtjeshuis waar ik vroeger woonde was 10 meter diep... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
M'n bericht was wat onduidelijk met 'marge' en 'opslag'. Ik bedoelde dat het erop leek dat je zowel slimmer/scherper inkocht dan hij en dat je ook de marge (of opslag, geef het een naam) van hem afpakt. Dat leek me niet heel logisch. Maar dat is niet het geval dus. Helder :j

Het devies is dus vooral veel offertes opvragen lijkt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rperso
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-01 23:02
@Señor Sjon @Fiber Eens. Ik kreeg ook een bericht van de architect:

Goed geprobeerd ! Maar als ik eerlijk ben zijn t geen echte verbeteringen. 😉 🤔 Ik zal er vande week nog eens induiken.

Ieder zijn vak :) ik wacht even af waar hij mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
bartvb schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:29:
M'n bericht was wat onduidelijk met 'marge' en 'opslag'. Ik bedoelde dat het erop leek dat je zowel slimmer/scherper inkocht dan hij en dat je ook de marge (of opslag, geef het een naam) van hem afpakt. Dat leek me niet heel logisch. Maar dat is niet het geval dus. Helder :j

Het devies is dus vooral veel offertes opvragen lijkt het :)
Het kan beide:

Voorbeeld 1): Zijn offerte kozijnenleverancier: 36K, exclusief zijn opslagen 4% algemene kosten + 3% marge vs. mijn offerte 28K ook exclusief opslagen. Ik zeg doe mijn leverancier maar, maar doe het via jou, komt toch wat bouwkundige coördinatie bij kijken. Dan krijg ik van hem doorbelast de 28K plus zijn 4% +3%. Misschien had hij een kick-back van zijn leverancier of zijn zijn vaste leveranciers niet echt concurrerend qua prijs. Hij geeft garantie.

Voorbeeld 2): Zijn prijsopgave (geen offerte van een leverancier die ik kan checken) EUR 6,3K voor binnendeuren, sloten & scharnieren ex afhangen. Mijn offerte zelfde binnendeuren plus zelfde sloten en scharnieren 4,6K. Zeg ik doe mijn offerte maar, jij hangt af. Zegt hij ik moet ook wat verdienen op die deuren, doe het dan maar zelf je kan vast wel een partij vinden voor afhangen. Zeg ik ok, geef me dan ook je begroting voor afhangen maar terug en je opslagen, regel ik het zelf. Pak ik zijn verborgen marge en zijn "normale" marge. Garantie voor afhangen en de deuren, sloten, etc moet ik zelf halen bij de partijen bij wie ik inkoop.

Idd veel offertes vragen en oppassen dat je geen verkeerde vergelijkingen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 16-09 06:47
headhunter1985 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:50:
[...]

Wordt het een bedrijfsmatige kinderopvang of een gastouder? Indien bedijfsmatig dan voldoet situatie voor wat betreft de bed ruimten en de vluchtroutes uit deze bedruimten niet aan het Bouwbesluit.
Het is een gastouder opvang, daardoor minder regels.

Inmiddels hebben we een tweede opzet van de eerste verdieping.

Members only:

Badkamer is groter geworden, en de twee overgebleven slaapkamers ook.
De derde slaapkamer is naar zolder verhuisd.
De badkamer blijft aan de noordzijde omdat je anders lichtinval mist in de slaapkamer.

Waar we nu heel erg over twijfelen is of we nu kunststof met hout look of houten kozijnen gaan nemen.
Ik neig naar kunststof, ieder jaar netjes schoonmaken en bijhouden.
Ik zie dit onderwerp vaak voorbij komen. Zal denk ik ook een persoonlijke smaak zijn.

@ eerdere reacties over de meterkast. Ik zal het adresseren bij de architect. Nu in ons rijtjeshuis hebben we de 'garderobe' ook voor de meterkast. Mooi is anders, maar praktisch is het wel.

[ Voor 20% gewijzigd door FireStarter op 22-06-2017 08:24 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:22
FireStarter schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 06:23:
[...]

Het is een gastouder opvang, daardoor minder regels.

Inmiddels hebben we een tweede opzet van de eerste verdieping.

***members only***

Badkamer is groter geworden, en de twee overgebleven slaapkamers ook.
De derde slaapkamer is naar zolder verhuisd.
De badkamer blijft aan de noordzijde omdat je anders lichtinval mist in de slaapkamer.

Waar we nu heel erg over twijfelen is of we nu kunststof met hout look of houten kozijnen gaan nemen.
Ik neig naar kunststof, ieder jaar netjes schoonmaken en bijhouden.
Ik zie dit onderwerp vaak voorbij komen. Zal denk ik ook een persoonlijke smaak zijn.

@ eerdere reacties over de meterkast. Ik zal het adresseren bij de architect. Nu in ons rijtjeshuis hebben we de 'garderobe' ook voor de meterkast. Mooi is anders, maar praktisch is het wel.
Zou je de eerste verdieping ook erbij kunnen posten? Wordt anders zoveel pagina's terugbladeren. Wat mij opvalt is het muurtje in de badkamer t.p.v. de douche,deze komt midden in het raam uit. Ook een raam in de inloopdouche vind ik opmerkelijk. Maar misschien geven de gevels meer inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@FireStarter Ramen vallen mij nu ook op, weet niet hoe het design van buiten is, maar zo te zien is er erg weinig symmetrie. Raam in de inloopdouche is een beetje vreemd, niet alleen omdat die daar zit, maar ook omdat je douchewand in het midden zit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Wij hebben bij de verbouw van onze woning een deel door de aannemer laten doen (alles wat wij niet konden [betonvloer, kozijnen vervangen, plafond van 3.3 hoog isoleren] of heel snel af moest [badkamer]) en een deel zelf gedaan. Maar daar lieten wij de aannemer mooi de spullen voor bezorgen! Wel leuk als jij als particulier 3m gipsplaat kunt kopen, maar dan moet je er ook nog voor zorgen dat ze thuis komen. En dan kan je je voordeel weer heel snel kwijt raken! Wij bestelden gewoon bij de aannemer, en als we thuis kwamen lagen de spullen in de garage en konden wij aan de slag. Het enige wat we wel zelf gekocht hebben is alles voor de badkamer (m.u.v. het plafond).
Grolsch schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:25:
geeft overal de volledige garantie op.
Wij moesten een raamkozijn vervangen (zo'n enorme lap enkel glas van 2x3). Daar zijn twee ramen voor terug gekomen. Toen het glas geleverd was, bleek er één stuk te zijn. Blij dat we dat allemaal via de aannemer hebben gedaan, geen gezeur met terugleveren en weer wachten op een nieuw stuk glas (en ondertussen ook dan nog een stuk hout zien te vinden omdat het wel winter was en het zo nu en dan sneeuwde...). Wij hadden wel een hele goede relatie met onze aannemer, dat was er nog één van de oude stempel, met meetlat in z'n borstzak en een potlood in z'n kontzak, zal ik maar zeggen :D
rperso schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:31:
@Señor Sjon @Fiber Eens. Ik kreeg ook een bericht van de architect:

Goed geprobeerd ! Maar als ik eerlijk ben zijn t geen echte verbeteringen. 😉 🤔 Ik zal er vande week nog eens induiken.

Je levert hem wel ideeen aan, die mogelijk niet zo werken als dat jij in eerste instantie dacht, maar een goede architect moet daar wel wat mee kunnen om het werkend te krijgen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
headhunter1985 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:14:
[...]

Zou je de eerste verdieping ook erbij kunnen posten? Wordt anders zoveel pagina's terugbladeren. Wat mij opvalt is het muurtje in de badkamer t.p.v. de douche,deze komt midden in het raam uit. Ook een raam in de inloopdouche vind ik opmerkelijk. Maar misschien geven de gevels meer inzicht.
Eens, de ramen zullen uiteindelijk in het gevel aanzicht symmetrisch zijn.
Buiten dat zijn de kamers iets ruimer gemaakt. Dat is wel verwerkt in de tekening.
Hierdoor hebben we net wat meer ruime overal.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Ik heb zelf de keuken buiten de scope van de aannemer laten vallen en zelf geregeld en dat heeft mij al genoeg gezeur opgeleverd.

Keukenboer opdracht gegeven voor het leveren en monteren van de keuken
Kameraad van me heeft de bekisting gemaakt voor het terrazzo aanrechtblad
Terrazzo boer heeft opdracht gekregen om het Terrazzo aanrechtblad te storten.

2 weken na het storten van het aanrechtblad zat er in het blad van het kookeiland een gigantische scheur, en toen begon het gezeur.

Aannemer: Maakt melding, that's it, keuken valt buiten de scope van de aannemer
Terrazzo boer: Er heeft iemand opgestaan
Aannemer: Er heeft niemand opgestaan

Waarschijnlijk is de schade ontstaan door werkzaamheden buiten (verwijderen van een grote betonplaat achter in de tuin met een heule grote kraan), en wie is er dan verantwoordelijk voor de ontstane schade :?

etc. etc. etc. etc. veel gezeur, en achteraf gezien had ik het lekker allemaal via de aannemer laten lopen, wat er dan gebeurd zou zijn, het is dan zijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
LittleTycoon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:03:
[...]

Het kan beide:

Voorbeeld 1): Zijn offerte kozijnenleverancier: 36K, exclusief zijn opslagen 4% algemene kosten + 3% marge vs. mijn offerte 28K ook exclusief opslagen. Ik zeg doe mijn leverancier maar, maar doe het via jou, komt toch wat bouwkundige coördinatie bij kijken. Dan krijg ik van hem doorbelast de 28K plus zijn 4% +3%. Misschien had hij een kick-back van zijn leverancier of zijn zijn vaste leveranciers niet echt concurrerend qua prijs. Hij geeft garantie.

Voorbeeld 2): Zijn prijsopgave (geen offerte van een leverancier die ik kan checken) EUR 6,3K voor binnendeuren, sloten & scharnieren ex afhangen. Mijn offerte zelfde binnendeuren plus zelfde sloten en scharnieren 4,6K. Zeg ik doe mijn offerte maar, jij hangt af. Zegt hij ik moet ook wat verdienen op die deuren, doe het dan maar zelf je kan vast wel een partij vinden voor afhangen. Zeg ik ok, geef me dan ook je begroting voor afhangen maar terug en je opslagen, regel ik het zelf. Pak ik zijn verborgen marge en zijn "normale" marge. Garantie voor afhangen en de deuren, sloten, etc moet ik zelf halen bij de partijen bij wie ik inkoop.

Idd veel offertes vragen en oppassen dat je geen verkeerde vergelijkingen maakt.
Een calculator heeft niet de gelegenheid om bij heel internet offertes aan te vragen. ;) Die gaat ook voor gemak en bekende partijen die ze geen gezeur oplevert. Je kan directieleveringen afspreken. Vaak zit er dan 10% coördinatievergoeding overheen voor garantie en het regelwerk. Na de offerte is er ook nog een traject van inmeten, coördineren, tekeningen controleren, e.d. Dat zou dan ook uit de prijs moeten. Ach, je kan een huis ook zonder binnendeuren opleveren.

Punt is een beetje, als je zelf inkoper gaat spelen, dan gaat het met de tijdsbesteding ook heel hard. Vooral nu sta je vaak gewoon achteraan met de leveringen als enkele partij. Dan gaan bekende, terugkerende relaties eerst. Ik gun een ieder wel zijn marge, alleen wil ik wel een no bullshit garantie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-09 15:18
rperso schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:31:
Ik kreeg ook een bericht van de architect:

De tekeningen van de architect waren ook nog niet echt perfect, dus hopelijk kan hij door jouw schetsen nu wel met een mooie tekening komen.

@FireStarter
Ik vind het een flinke vooruitgang (los van de ramen)! Alle kamers zijn veel ruimer geworden, waardoor je fatsoenlijk een bed, kast en bureau kwijt kunt. Je hebt nu ook een echte badkamer ipv een klein hok waar alles in gepropt is.

Kunststof kozijnen zijn inderdaad grotendeels persoonlijke voorkeur. Ik ga zelf zeker voor kunststof kozijnen. Let even goed op de kwaliteit, er zijn veel verschillende leveranciers en uitvoeringen. Meerprijs bij ons is heel beperkt, 1x houten kozijnen laten schilderen en je hebt het prijsverschil al terugverdient. Daarnaast is het onderhoudsadvies van onze leveranciers om de kozijnen alleen schoon te maken tijdens het ramen zemen. Niet in de was zetten oid, dat geeft geen extra bescherming, alleen maar kans op vlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Señor Sjon schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:23:
[...]

Punt is een beetje, als je zelf inkoper gaat spelen, dan gaat het met de tijdsbesteding ook heel hard. Vooral nu sta je vaak gewoon achteraan met de leveringen als enkele partij. Dan gaan bekende, terugkerende relaties eerst. Ik gun een ieder wel zijn marge, alleen wil ik wel een no bullshit garantie. :P
Is het niet zo dat je met je zoektocht al het gros van de tijdsbesteding kwijt bent? Die zoektocht heb je ook in geval van aannemer neem ik aan? Verschillende keukenboeren bezoeken voor je keuken, verschillende vloerboeren bezoeken voor je vloer, etc. Als je eenmaal weet wat je wil en hoe dat je het wil gaat er toch niet zo gek veel meer tijd in zitten? (nog even los van aftersale service)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dat is ook nog een goede inderdaad. Aannemer heeft een ploegje mensen klaar om.jouw glas te gaan plaatsen, dan blijkt de maat niet goed te zijn. Buiten dat je nu zelf shit hebt met terugsturen etc kun je ook een keer extra dat ploegje van die aannemer betalen.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sturgeon22 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:28:
[...]

De tekeningen van de architect waren ook nog niet echt perfect, dus hopelijk kan hij door jouw schetsen nu wel met een mooie tekening komen.

@FireStarter
Ik vind het een flinke vooruitgang (los van de ramen)! Alle kamers zijn veel ruimer geworden, waardoor je fatsoenlijk een bed, kast en bureau kwijt kunt. Je hebt nu ook een echte badkamer ipv een klein hok waar alles in gepropt is.

Kunststof kozijnen zijn inderdaad grotendeels persoonlijke voorkeur. Ik ga zelf zeker voor kunststof kozijnen. Let even goed op de kwaliteit, er zijn veel verschillende leveranciers en uitvoeringen. Meerprijs bij ons is heel beperkt, 1x houten kozijnen laten schilderen en je hebt het prijsverschil al terugverdient. Daarnaast is het onderhoudsadvies van onze leveranciers om de kozijnen alleen schoon te maken tijdens het ramen zemen. Niet in de was zetten oid, dat geeft geen extra bescherming, alleen maar kans op vlekken.
Brrrr. kunststof. Ik vind het geen plaats hebben in een klassiek gestijld huis. Geen enkel huis eigenlijk. :P
karazz schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:34:
[...]

Is het niet zo dat je met je zoektocht al het gros van de tijdsbesteding kwijt bent? Die zoektocht heb je ook in geval van aannemer neem ik aan? Verschillende keukenboeren bezoeken voor je keuken, verschillende vloerboeren bezoeken voor je vloer, etc. Als je eenmaal weet wat je wil en hoe dat je het wil gaat er toch niet zo gek veel meer tijd in zitten? (nog even los van aftersale service)
Het is wat anders als je met 10-20 partijen te maken hebt die ook allemaal op elkaar afgestemd moeten worden. Vooral in de afbouw gaan mensen elkaar danig in de weg lopen en beschadigd de een wat de ander net gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Señor Sjon schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:53:
[...]

Brrrr. kunststof. Ik vind het geen plaats hebben in een klassiek gestijld huis. Geen enkel huis eigenlijk. :P

[...]

Het is wat anders als je met 10-20 partijen te maken hebt die ook allemaal op elkaar afgestemd moeten worden. Vooral in de afbouw gaan mensen elkaar danig in de weg lopen en beschadigd de een wat de ander net gemaakt hebt.
Gaan de aannemers akkoord met een bodycam? >:)

Mits goed onderhouden kan kunststof zeker de eerste 15 jaar toch netjes eruit zien?
Het enige wat me dwars zit is de beschadiging aan bijvoorbeeld deuren.
Dat is moeilijk te repareren. Als je tegen die tijd de folie laat vervangen, als dat überhaupt kan, dan heb je weer kleurverschil.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zoek op mijn naam en kunststof. Mijn mening erover is al meerdere keren langsgekomen. Laten we het mild uitdrukken dat het toepassen van kunststof voor kozijnen niet mijn voorkeur heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:22
FireStarter schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:05:
[...]

Mits goed onderhouden kan kunststof zeker de eerste 15 jaar toch netjes eruit zien?
Dat is moeilijk te repareren. Als je tegen die tijd de folie laat vervangen, als dat überhaupt kan, dan heb je weer kleurverschil.
Maar na die 15 jaar dan? Dan alles weer vervangen? En door het verwijderen krijg je hoe dan ook andere kleine schades die weer hersteld moeten worden, zoals stucwerk die wat afknapt.

Ik snap qua onderhoud en geen schilderwerk de keuze voor kunststof, ook is een goede kwaliteit weinig te onderschrijden van houtwerk.

Maar schades welke ontstaan zijn moeilijker te herstellen en mogelijk kleur verschil. Ook als je de kleur een keer zat bent, ben je drukker met overschilderen dan met houten kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-09 15:18
Lichtere kleuren zullen langer mooi blijven dan donkere kleuren. BIj Veka krijg je 15 jaar garantie op kleurechtheid.

Overigen neem ik wel houten deuren en deurkozijnen. Ik vind de kunststof deuren in tegenstelling tot de kozijnen vaak niet mooi. De deuren die er wel aardig uit zien zijn gelijk gigantisch duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:05:
[...]

Kunststof ziet er vanaf dag 1 niet uit. Maar dat is mijn ongefilterde mening. Ik ga aluminium toepassen in mijn huis. Hout kan ook.

Overigens kun je alu en hout ook lelijk maken, maar kunststof niet mooi....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Wij schrijven tegenwoordig vaak kunststof ramen voor maar houten kozijnen en deuren. Dan heb je niet het nadeel van de imho lelijke kunststof deuren en scharnieren. Qua onderhoud is het dan ook nog te doen omdat het om niet zoveel kozijnen gaat die ook nog eens goed bereikbaar zijn voor de schilder.
Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic