Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.699 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:57
Leifos schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:51:
@GAEvakYD Hé wat leuk, die lijkt inderdaad sprekend! Goed idee om het toilet buiten de hal te plaatsen, dat zullen we ook gaan overwegen. We zijn momenteel met Brummelhuis in gesprek, maar willen ook nog andere bouwers benaderen. Met wie zijn jullie in gesprek?

Op dit moment zijn Roscobouw, Livingstone, Selekthuis en Variahuis nog in de running.
Heeft iemand goede of juist slechte ervaringen met een van deze bedrijven?
Brummelhuis en selecthuis heb ik ook gesproken. Beide duurder dan kleine regionale aannemers. Wij zijn nog met twee kleine regionale aannemers in gesprek die waren 25-30k goedkoper dan die catalogusbouwers.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leifos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07-2021
GAEvakYD schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:01:
[...]

Brummelhuis en selecthuis heb ik ook gesproken. Beide duurder dan kleine regionale aannemers. Wij zijn nog met twee kleine regionale aannemers in gesprek die waren 25-30k goedkoper dan die catalogusbouwers.
Om precies te zijn, zijn we in gesprek met een aannemer uit onze regio die is aangesloten bij Brummelhuis.
Hebben jullie apart een architect een tekening laten maken of dit via de kleine aannemer(s) gedaan?
Op zich vinden we catalogusbouw zeker geen eis, maar we zijn helemaal nieuw in de bouwwereld en het apart laten ontwerpen door een architect en de daarbij komende kosten schrikken ons wat af. Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Leifos schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:45:
[...]

Om precies te zijn, zijn we in gesprek met een aannemer uit onze regio die is aangesloten bij Brummelhuis.
Hebben jullie apart een architect een tekening laten maken of dit via de kleine aannemer(s) gedaan?
Op zich vinden we catalogusbouw zeker geen eis, maar we zijn helemaal nieuw in de bouwwereld en het apart laten ontwerpen door een architect en de daarbij komende kosten schrikken ons wat af. Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt!
De tekening van twee pagina's terug heeft die kleine aannemer met de hand getekend voor ons. Volgende fase is wel dat een echte bouwtekening wordt gemaakt, maar de prijs en concept etc gebeurde op basis van die schets.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leifos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07-2021
GAEvakYD schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:11:
[...]

De tekening van twee pagina's terug heeft die kleine aannemer met de hand getekend voor ons. Volgende fase is wel dat een echte bouwtekening wordt gemaakt, maar de prijs en concept etc gebeurde op basis van die schets.
Oké, dus er komt geen architect aan te pas?
Weet je of het gebruikelijk is dat aannemers de schets en tekening kunnen maken?
Ik dacht dat je daar met een tekening moet aankloppen, en dat catalogusbouwers zich onderscheiden doordat ze de architect/ontwerper onder hetzelfde dak hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Leifos schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:36:
[...]

Weet je of het gebruikelijk is dat aannemers de schets en tekening kunnen maken?
Ik dacht dat je daar met een tekening moet aankloppen, en dat catalogusbouwers zich onderscheiden doordat ze de architect/ontwerper onder hetzelfde dak hebben?
Geen architect idd. Sommige aannemers kunnen prima tekenen hoor. Al merk je tegenwoordig wel dat aannemers een standaard prijs afgeven per m3 ipv dat ze voor je willen tekenen en rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

headhunter1985 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:36:
Als ik zo maar ontwerp kijk. Wat is functie van bijkeuken nog? Ruimte voor kasten is er nauwlijks, het is meer een verbindingsgang.

Optie: deur naar buiten er uit, je kunt namelijk ook iets verderop via berging. Deur naar berging iets naar boven en berging paralel aan de woning. Hierdoor ruimte voor kasten of extra koelkast/vriezer.
De bijkeuken zou de hal gewoon moeten zijn, maar dan moet er van het idee afgestapt worden dat een trap in een hal moet uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
GAEvakYD schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:53:
[...]

Geen architect idd. Sommige aannemers kunnen prima tekenen hoor. Al merk je tegenwoordig wel dat aannemers een standaard prijs afgeven per m3 ipv dat ze voor je willen tekenen en rekenen.
Leifos schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:36:
[...]

Ik zou toch uitkijken voor een aannemer die tekent. Een architect haalt niet voor niets zijn master.... Waarom niet gewoon een architect kiezen? Omdat die 1 a 2 k duurder is?

Ook zou ik niet zo snel een aannemer laten tekenen en diezelfde dan ook laten bouwen. Hoe kun je de prijs gaan vergelijken? Die aannemer tekent gewoon een eind weg en verdient daarna lekker aan de bouw. En jij hebt geen idee of je nu veel of weinig betaalt. In de meeste gevallen houden architect een aannemer elkaar scherp.Als dat een persoon is gebeurd dat niet.

Een aannemer die aankomt met een prijs per m3 en niet wil rekenen zou ik sowieso overslaan. Als je alleen al de verschillende m3 prijzen in dit topic ziet kun je je afvragen hoe zo'n aannemer aan zijn prijzen komt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:02
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:35:
[...]

De bijkeuken zou de hal gewoon moeten zijn, maar dan moet er van het idee afgestapt worden dat een trap in een hal moet uitkomen.
Dat was geen optie meen ik eerder te lezen.

Wij gaan juist bewust bij een volgende woning niet kiezen voor trap in woonkamer. Ons huidige huis uit 2012 heeft dat wel, daardoor in openverbinding met zolder.

Voordelen:
Vind het persoonlijk mooi.

Nadelen
Ondanks relatief nieuwe woning ervaren wij meer tocht.
Geluidsoverlast naar boven en visa versa.
Extra stookkosten, hoeveel onbekend maar zolder hoeft van ons niet lekker warm te zijn(opslag en wasmachine). Kam het natuurlijk wel dichtmaken.

Waarbij dit laatste ook ligt aan helaas de gebruikte materialen zodat het net voldoet aan Bouwbesluit...Of net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:34
the-edge schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:13:
Wij zijn tot een nieuwe schets gekomen, welke ons inziens vele malen efficiënter lijkt. De hal is tot een minimum, de keuken en eetgedeelte hebben veeeel meer ruimte. Toch een voordeur, maar aan de zijkant.

Ik ben daarom heel erg benieuwd naar jullie mening:
Voorzijde
[afbeelding]

Rechtergevel
[afbeelding]

Achterzijde
[afbeelding]

Begane grond
[afbeelding]

1e verdieping
[afbeelding]

De zolder spreekt voor zich ;).
Er is wellicht nog wel ruimte voor verbetering, maar dat zal om inrichting gaan.
Ik zou de hal ruimer maken. Dan heb je dat muurtje bij de tv niet meer en kun je in de hal een extra toilet maken. Op die manier hoeft je bezoek niet door de keuken en bijkeuken naar het toilet. Bovendien is de afstand lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Als de trap aan de TV muur maakt kan (en inderdaad breder) fan is de buitendeur verder naar achteren en kan je de meterkast eventueel ook in de muur van de keuken maken en in de keuken ondiepe kastjes maken, Heb je voor het zicht toch een hele kastenwand.
Wij zijn tot een nieuwe schets gekomen, welke ons inziens vele malen efficiënter lijkt. De hal is tot een minimum, de keuken en eetgedeelte hebben veeeel meer ruimte. Toch een voordeur, maar aan de zijkant.

Ik ben daarom heel erg benieuwd naar jullie mening:
Voorzijde
[afbeelding]

Rechtergevel
[afbeelding]

Achterzijde
[afbeelding]

Begane grond
[afbeelding]

1e verdieping
[afbeelding]

De zolder spreekt voor zich ;).
Er is wellicht nog wel ruimte voor verbetering, maar dat zal om inrichting gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Ziet er al wat ruimer uit. Maar als je persé vast wilt houden aan die extra voordeur, zou ik ook die hal iets dieper maken, zodat je dat rare muurtje niet hebt aan woonkamer/eetruimte kant. De meterkast dan onder de trap en een garderobe langs de wand waar nu de meterkast gepland staat.

Je krijgt dan een grotere muur in je woonkamer voor de TV en een grotere muur in je keuken voor een kastenwand. Die ruimte die je nu hebt tussen je tafel en je trappenhuis is een beetje zonde.

En hernoem die bijkeuken eens naar wat wat het is: een hal!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:04
the-edge schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:38:
Voordeuren fetish :+. Nee, dat niet, maar weglaten zal de welstandscommissie vermoedelijk ook niet accepteren. Daarnaast willen wij wel echt een voordeur. Dus weglaten = no-go.
In het geval dat je voordeur in je "bijkeuken" zit in plaats van in je hoofdgebouw laat je geen voordeur weg, hij zit alleen niet in je hoofdgebouw. Als jij op je tekening de "bijkeuken" de naam zou geven die het zou moeten hebben "hal" dan verwacht ik niet dat de welstandscommissie daar zoveel problemen mee heeft. Daarnaast zit je huidige deur ook niet in het zicht als je voor je kavel staat, dus lijkt het ook net of je geen voordeur hebt (als dat het criterium zou zijn).

Verder zijn de tekeningen wel veel beter! Opmerkingen over werkruimte in de keuken en de muur van de tv zijn al gemaakt.
Ik zou de trap laten zoals die nu getekend staat en niet spiegelen, dan kun je een vide maken.
Verder lijken de kasten tussen slaapkamer 2 en 3 vrij ondiep, is dat echt 60cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Bedankt voor jullie reacties.
De hal wat groter maken zijn we nog aan het overwegen ( * the-edge heeft de architect laten schrikken denk ik vwb de hal :+).
Het muurtje wat dan juist uitsteekt vinden wij persoonlijk wel 'speels'.

Bijkeuken zal inderdaad "hal" moeten zijn. Moet ik even met architect overleggen wat handig is in deze vwb vergunningen.
Fiber schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:47:
[...]

Je bedoelt onder de trap...? Moet wel kunnen lijkt mij. Niet heel groot, maar wellicht net genoeg. Ik vind het verder wel een mooie indeling. :)
Onder de trap inderdaad.
Sturgeon22 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:17:
[...]

In het geval dat je voordeur in je "bijkeuken" zit in plaats van in je hoofdgebouw laat je geen voordeur weg, hij zit alleen niet in je hoofdgebouw. Als jij op je tekening de "bijkeuken" de naam zou geven die het zou moeten hebben "hal" dan verwacht ik niet dat de welstandscommissie daar zoveel problemen mee heeft. Daarnaast zit je huidige deur ook niet in het zicht als je voor je kavel staat, dus lijkt het ook net of je geen voordeur hebt (als dat het criterium zou zijn).

Verder zijn de tekeningen wel veel beter! Opmerkingen over werkruimte in de keuken en de muur van de tv zijn al gemaakt.
Ik zou de trap laten zoals die nu getekend staat en niet spiegelen, dan kun je een vide maken.
Verder lijken de kasten tussen slaapkamer 2 en 3 vrij ondiep, is dat echt 60cm?
Kastruimte, goede opmerking. Ga ik eens navragen.
Keuken wordt gewoon een groot eiland met veel werkruimte en mogelijk met een bar met een paar stoelen om snel je ontbijt op naar binnen te werken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Schetsplan :) Hier wat dingen die we zelf nog anders willen. Feedback is altijd welkom!

- We willen boven de wc eigenlijk nog apart van de badkamer.
- Bij de keuken geen hoekraam omdat we vanaf daar de tuin met een hoge heg/schutting naar de weg willen doortrekken.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door rspoe op 19-06-2017 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
@the-edge we komen er wel. :P
Ik zie dat je nu meer naar de standaard indeling van een dwarsgeplaatste woning kijkt. Op zich wel jammer. Je vorige indeling had makkelijk gekund. Nu is je woonkamer alweer een stuk kleiner dan eerst. De bijkeuken als entree met de trap ontsloten via de keuken had je een lel van een woonkamer opgeleverd plus een goede plek voor een eetkeuken. Nu ben je dat kwijt en heb je eigenlijk heel veel ruimte rond je eettafel terwijl je met de rest loopt te schipperen, zoals dat maffe wandje bij je tv.

@rspoe Had je al eerder hier gepost? Ziet er bekend uit.
- bijkeuken/entreecluster voelt niet erg efficiënt aan zo. Moet je via de voorkant naar binnen?
- wc-deur zit verkeerd om. De kruk moet aan de potzijde voor een toegankelijk toilet.
- zonnepanelen gaan je dakkapel niet zo tof vinden. Je moet dan naar de optimizers toe. Ook zal je rekening moeten houden met een O-W opstelling voor voldoende opbrengst. Je schoorsteen aan de andere kant kan ook in de weg zitten daarvoor. Tot slot lijkt het alsof er nogal gevarieerd wordt in breedtematen. Verschillende panelen door elkaar gebruiken in hetzelfde dakvlak is niet heel handig.
- laat de architect hoogtelijnen intekenen. De 2.600 (of 2.400) en 1.500 lijnen zijn van vitaal belang voor het beoordelen van verblijfsgebieden en gebruiksoppervlakte. Als extra hulpmiddel zijn 2.300/2.100 lijnen handig om te kijken of de deuren ergens tegen een kap slaan.
- de schaduw op je kapel en onderbouw is leuk getekend, maar dat is alleen misschien op 21 juni zo, voor de rest van het jaar komt de zon van de andere kant. :P
- Ik snap dat penant bij je voordeur niet. Voor het luifeltje is het niet nodig en ook het keraliet ziet er een beetje functieloos uit.
- ik zou de ruimte onder de trap in de entree open laten. Anders kom je binnen tegen een muur. Dan kan je de deur vanuit de hal ook doorschuiven naar de plek waar ie hoort ipv een vaag tussenhalletje. De trapkastfunctie heb je al in je bijkeuken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@rspoe Leuk huis! Aantal zaken die mij opvallen:

Begane grond
- Ik zou de deur van de hal naar de woonkamer verplaatsen naar het eind van de muur. Als je nu de deur door loopt naar de woonkamer moet je door een "small gangetje".
- Waar ga je de jassen ophangen? In de hal lijkt niet echt ruimte te zijn (links een raam, kast onder de trap, rechtermuur moet vrij blijven voor deuren MK en woonkamer).
- Wat is het vierkante ding dat in de berging naar de toilet is getekend?
- Je kan overwegen het toilet in de berging tegen de binnenmuur aan te zetten in plaats van tegen de buitenmuur, scheelt lopen.

Verdieping:
- De manier waarop de trappen nu zijn getekend is waarschijnlijk ingegeven door de beschikbare hoogte, maar neemt wel ontzettend veel ruimte in beslag op de verdieping. Ik weet niet hoe groot de bruikbare ruimtes op je zolder zijn en of een vaste trap noodzakelijk is, maar een vlisotrap scheelt enorm veel ruimte. Als je echt een vaste trap wilt dan zou ik toch eens kijken of dit op een efficientere manier kan.
- Garderobekast in slaapkamer 1 lijkt groot, maar hoe hoog is de kast (want tegen de schuine kan). Houdt je voldoende ruimte om echt kasten/kastinrichting kwijt te kunnen?
- Waar ga je op slaapkamer 2 en 3 kasten zetten? Op slaapkamer 2 lijkt me dit echt een uitdaging (ivm schuin dak en ramen, op slaapkamer 3 kan dit volgens mij alleen op de plek waar nu het bed ingetekend staat. Voor een vrijstaande woning vind ik de slaapkamers vrij krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Thanks. We zijn inderdaad al even bezig met het regelen, ik heb wat schetsen eerder gepost. Zie hier de hoogtes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0NOvZVF.png
- bijkeuken/entreecluster voelt niet erg efficiënt aan zo. Moet je via de voorkant naar binnen?
De bijkeuken zit aan de zijkant bij de oprit. Je komt in het midden van het huis binnen.
- wc-deur zit verkeerd om. De kruk moet aan de potzijde voor een toegankelijk toilet.
Thanks.
- zonnepanelen gaan je dakkapel niet zo tof vinden. Je moet dan naar de optimizers toe. Ook zal je rekening moeten houden met een O-W opstelling voor voldoende opbrengst. Je schoorsteen aan de andere kant kan ook in de weg zitten daarvoor. Tot slot lijkt het alsof er nogal gevarieerd wordt in breedtematen. Verschillende panelen door elkaar gebruiken in hetzelfde dakvlak is niet heel handig.
De dakkapel en zonnepanelen zitten op zuid-west. Volgens de berkeningen van de zonnepanelen leverancier levert deze opstelling 7190 kwh op. De schoorsteen gaat weg, dit worden simpele pijpjes.

Breedtematenmaten lijkt zo omdat het dakje van de veranda met een andere graden schuin afloopt. Het zijn dezelfde panelen.
- laat de architect hoogtelijnen intekenen. De 2.600 (of 2.400) en 1.500 lijnen zijn van vitaal belang voor het beoordelen van verblijfsgebieden en gebruiksoppervlakte. Als extra hulpmiddel zijn 2.300/2.100 lijnen handig om te kijken of de deuren ergens tegen een kap slaan.
Check
- de schaduw op je kapel en onderbouw is leuk getekend, maar dat is alleen misschien op 21 juni zo, voor de rest van het jaar komt de zon van de andere kant. :P
De zon komt inderdaad van de andere kant, ik had eigenlijk nog niet op de schaduw in zijn tekeningen gelet.
- Ik snap dat penant bij je voordeur niet. Voor het luifeltje is het niet nodig en ook het keraliet ziet er een beetje functieloos uit.
We vinden dit er mooi uit zien. Keraliet wordt bruin in plaats van grijs. Beetje net als dit:
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/1a/07/17/1a0717a25874e79bbff2feffaa9fdf84.jpg
- ik zou de ruimte onder de trap in de entree open laten. Anders kom je binnen tegen een muur. Dan kan je de deur vanuit de hal ook doorschuiven naar de plek waar ie hoort ipv een vaag tussenhalletje. De trapkastfunctie heb je al in je bijkeuken.
Deze begrijp ik niet. De trapfunctie gaat dan weg? De deur naar de keuken gaat dan omhoog? Zoals @Sturgeon22 ook aangeeft?
Sturgeon22 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:17:
Begane grond
- Ik zou de deur van de hal naar de woonkamer verplaatsen naar het eind van de muur. Als je nu de deur door loopt naar de woonkamer moet je door een "small gangetje".
- Waar ga je de jassen ophangen? In de hal lijkt niet echt ruimte te zijn (links een raam, kast onder de trap, rechtermuur moet vrij blijven voor deuren MK en woonkamer).
Tegen de muur bij de trap?
- Wat is het vierkante ding dat in de berging naar de toilet is getekend?
Wasmachine/droger. Mijn vriendin wilde dit graag. Ik heb de discussies in dit topic gelezen en ben ook van mening dat we dit op zolder kunnen plaatsen. Maar we zijn met zijn 2'en. 8)7
- Je kan overwegen het toilet in de berging tegen de binnenmuur aan te zetten in plaats van tegen de buitenmuur, scheelt lopen.
Thanks!
Verdieping:
- De manier waarop de trappen nu zijn getekend is waarschijnlijk ingegeven door de beschikbare hoogte, maar neemt wel ontzettend veel ruimte in beslag op de verdieping. Ik weet niet hoe groot de bruikbare ruimtes op je zolder zijn en of een vaste trap noodzakelijk is, maar een vlisotrap scheelt enorm veel ruimte. Als je echt een vaste trap wilt dan zou ik toch eens kijken of dit op een efficientere manier kan.
Helemaal mee eens. Hoogtes zijn bijgevoegd. Als jullie een idee hebben om dit efficiënter in te richten hoor ik het graag! Eventueel ook met een wc apart als dit mogelijk is.

We willen een vaste trap omdat we in de toekomst boven een kantoor kunnen maken voor thuiswerken. Op de verdieping hebben we dan 3 slaapkamers.
- Garderobekast in slaapkamer 1 lijkt groot, maar hoe hoog is de kast (want tegen de schuine kan). Houdt je voldoende ruimte om echt kasten/kastinrichting kwijt te kunnen?
In principe moet dit de kastinrichting worden voor de slaapkamer.
- Waar ga je op slaapkamer 2 en 3 kasten zetten? Op slaapkamer 2 lijkt me dit echt een uitdaging (ivm schuin dak en ramen, op slaapkamer 3 kan dit volgens mij alleen op de plek waar nu het bed ingetekend staat. Voor een vrijstaande woning vind ik de slaapkamers vrij krap.
Goede vraag. In slaapkamer 3 zou het bed ook linksonder langs het raam kunnen komen. Dan is er ruimte in de andere hoek.

Als de trappen efficiënter zijn ingericht kunnen deze kamers misschien vergroot worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
rspoe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:04:
Thanks. We zijn inderdaad al even bezig met het regelen, ik heb wat schetsen eerder gepost. Zie hier de hoogtes:
[afbeelding]

[...]

De bijkeuken zit aan de zijkant bij de oprit. Je komt in het midden van het huis binnen.
Je bent een heel stuk van dat gebied kwijt met enkel entree en bijkeuken. Ik zou die twee slimmer combineren. Bijvoorbeeld een deur onder de trap naar de bijkeuken (als het past).
[...]

Thanks.

[...]

De dakkapel en zonnepanelen zitten op zuid-west. Volgens de berkeningen van de zonnepanelen leverancier levert deze opstelling 7190 kwh op. De schoorsteen gaat weg, dit worden simpele pijpjes.

Breedtematenmaten lijkt zo omdat het dakje van de veranda met een andere graden schuin afloopt. Het zijn dezelfde panelen.
Gezien de situatietekening lijkt het WZW, ZW is wel heel opportuun rekenen. En je hebt het over de hoogte van de panelen door de twee dakvlakken, dat klopt wel. De breedte heb ik het over. Sommige panelen lijken 1,65 en de andere 1,2 of 1 (die worden niet verstoord door de helling).
[...]

Check

[...]

De zon komt inderdaad van de andere kant, ik had eigenlijk nog niet op de schaduw in zijn tekeningen gelet.

[...]

We vinden dit er mooi uit zien. Keraliet wordt bruin in plaats van grijs. Beetje net als dit:
[afbeelding]

[...]

Deze begrijp ik niet. De trapfunctie gaat dan weg? De deur naar de keuken gaat dan omhoog? Zoals @Sturgeon22 ook aangeeft?
Trapkast gaat dan weg. Dan kan je daar je gaderobe kwijt of eerder genoemde doorgang.
[...]

[...]

Tegen de muur bij de trap?

[...]

Wasmachine/droger. Mijn vriendin wilde dit graag. Ik heb de discussies in dit topic gelezen en ben ook van mening dat we dit op zolder kunnen plaatsen. Maar we zijn met zijn 2'en. 8)7

[...]

Thanks!

[...]

Helemaal mee eens. Hoogtes zijn bijgevoegd. Als jullie een idee hebben om dit efficiënter in te richten hoor ik het graag! Eventueel ook met een wc apart als dit mogelijk is.

We willen een vaste trap omdat we in de toekomst boven een kantoor kunnen maken voor thuiswerken. Op de verdieping hebben we dan 3 slaapkamers.

[...]

[...]

Goede vraag. In slaapkamer 3 zou het bed ook linksonder langs het raam kunnen komen. Dan is er ruimte in de andere hoek.

Als de trappen efficiënter zijn ingericht kunnen deze kamers misschien vergroot worden?
Wel frappant dat ze de peilmaten van bovenkant verdiepingsvloer niet aangeven... Overigens vrees ik dat de zolderruimte erg gaat tegenvallen. Van het hoogste punt gaat zo 500 af en een vloerconstructie is snel 250 dik. Dan zit je op 8500-5750=2750 hoogte bij de nok. Die loopt dan aan beide kanten snel af.

De opmerking die @Sturgeon22 maakt, heb ik ook. Je overloop zit er wat onhandig uit zo met die trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:37
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:17:

Maar dan moet je altijd 'om de deur heenlopen' er vanuitgaande dat je veelal vanuit de eethoek kan het toilet gaat bezoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
maussert schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:25:
[...]

Maar dan moet je altijd 'om de deur heenlopen' er vanuitgaande dat je veelal vanuit de eethoek kan het toilet gaat bezoeken?
Je kan ook het binnenwerk van de WC spiegelen. ;)

Een toegankelijk toilet heeft voor minder valide bezoekers de kruk altijd aan de potzijde zitten. Zo kan iemand met een rolstoel altijd naast de WC-pot komen en makkelijk overstappen zonder dat er een deur in de weg zit. We hebben het hier weleens over levensloopbestendigheid en dit is één van de makkelijkste criteria om te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:20:
Je bent een heel stuk van dat gebied kwijt met enkel entree en bijkeuken. Ik zou die twee slimmer combineren. Bijvoorbeeld een deur onder de trap naar de bijkeuken (als het past).
Okay. En dan enkel een ingang maken vanuit de bijkeuken naar de eetruimte? Rechtstreeks de eetruimte in vanuit de hoofdingang kan ook nog natuurlijk.
Gezien de situatietekening lijkt het WZW, ZW is wel heel opportuun rekenen. En je hebt het over de hoogte van de panelen door de twee dakvlakken, dat klopt wel. De breedte heb ik het over. Sommige panelen lijken 1,65 en de andere 1,2 of 1 (die worden niet verstoord door de helling).
WZW inderdaad. De panelen zouden allemaal dezelfde maat moeten hebben. Ik vraag het even na :).
Trapkast gaat dan weg. Dan kan je daar je gaderobe kwijt of eerder genoemde doorgang.
Ik snap hem. We missen dan de trapkast die we wilden gebruiken als 'voorraad' kast. Even mee puzzelen nog.
Wel frappant dat ze de peilmaten van bovenkant verdiepingsvloer niet aangeven... Overigens vrees ik dat de zolderruimte erg gaat tegenvallen. Van het hoogste punt gaat zo 500 af en een vloerconstructie is snel 250 dik. Dan zit je op 8500-5750=2750 hoogte bij de nok. Die loopt dan aan beide kanten snel af.
Hier de tekeningen die we in een eerder stadium hebben gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WaP8PjF.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MSEy3pE.jpg
De opmerking die @Sturgeon22 maakt, heb ik ook. Je overloop zit er wat onhandig uit zo met die trappen.
Eens. We weten alleen niet hoe we dit kunnen verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:28:
[...]

Een toegankelijk toilet heeft voor minder valide bezoekers de kruk altijd aan de potzijde zitten. Zo kan iemand met een rolstoel altijd naast de WC-pot komen en makkelijk overstappen zonder dat er een deur in de weg zit. We hebben het hier weleens over levensloopbestendigheid en dit is één van de makkelijkste criteria om te halen.
Ik snap die niet... Onze kruk zit ook niet aan de potzijde, maar zelfs al zou die daar zitten, zou je nog niet met een rolstoel naast de pot kunnen komen... Is de ruimte te groot voor (of we zouden de deur een heel stuk breder moeten maken).

Daarnaast, de deur gaat naar buiten, hoe kan die dan in de weg zitten?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zie dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.woningchecklist.nl/media/1108/toiletruimte_252x200.jpg

@rspoe
Dat plaatje is misleidend. 2,2m op 1,5m hoogte is vrij weinig. Teken hetzelfde lijntje eens op je eigen lichaamslengte + 10cm en je kan eigenlijk alleen maar recht naar voor of achter lopen zonder je hoofd te stoten. Dan moet je nog inbouwspots hebben ook. :P

Ik hou niet van vlizotrappen, maar in dit geval heeft de zolder weinig ander nut. Je kan de verdiepingshoogte nog verlagen (mag in particuliere bouw) naar 2,4 meter. Dan win je 2x20 = 40cm en heb je wel een volwaardige zolder. Maak de trap dan ook gelijk wat steiler en je wint nog meer ruimte.

[ Voor 75% gewijzigd door Señor Sjon op 19-06-2017 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Misschien moet -ie de deur helemaal open doen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
TheDuke schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:24:
[...]

Misschien moet -ie de deur helemaal open doen. :F
Het gaat om het principe. Deur andersom = erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:22:
... Je kan de verdiepingshoogte nog verlagen (mag in particuliere bouw) naar 2,4 meter. Dan win je 2x20 = 40cm en heb je wel een volwaardige zolder. Maak de trap dan ook gelijk wat steiler en je wint nog meer ruimte.
Goede feedback. Thanks :) Dit ga ik ook overleggen met de architect. We moeten sowieso nog een keer kritisch gaan kijken naar de trappen. Een volwaardige zolder is wel belangrijk.

Betreft die wc en jouw plaatje. Als je de deur naar binnen laat open gaan dan kun je dus niet meer bij het fonteintje om je handen te wassen?

[ Voor 24% gewijzigd door rspoe op 19-06-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Deur naar binnen? Deur blijft altijd naar buiten draaien. Het gaat om dat de krukzijde bij de pot zit en de scharnierzijde hier zover mogelijk vanaf. Zie Señor Sjon in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1".

Verdiepingshoogte zie ik als last resort. Ik heb het hier gedaan om op de begane grond een vrije hoogte van 3 meter te hebben. Slaapverdiepingen van 2,4m hoog vind ik namelijk niet zo spannend (en 2,6 meter overkill eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:34:
Deur naar binnen? Deur blijft altijd naar buiten draaien. Het gaat om dat de krukzijde bij de pot zit en de scharnierzijde hier zover mogelijk vanaf. Zie Señor Sjon in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1".
Ja juist. Thanks.
Verdiepingshoogte zie ik als last resort. Ik heb het hier gedaan om op de begane grond een vrije hoogte van 3 meter te hebben. Slaapverdiepingen van 2,4m hoog vind ik namelijk niet zo spannend (en 2,6 meter overkill eigenlijk).
Op de zolder hoeft in de toekomst alleen een kamertje met bureau te komen. Bewegingsruimte is natuurlijk wel fijn. Ik ben zelf 1m90.

De eerste jaren zal ik daar een van de 2 slaapkamers voor gebruiken. Verder zal op zolder ook de technische ruimte komen voor de warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door rspoe op 19-06-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met 1.90 is 2 meter vrije hoogte op een zolder wel erg fijn. Print het uit en teken op schaal een extra lijntje. De nu getekende zolder ga je voor niet meer (kunnen) gebruiken dan opbergruimte. Overigens wordt er bij technische installaties zoals een warmtepomp wel enige serviceruimte en vrije hoogte verwacht/geëist voor onderhoud en installatie. Met zo'n kleine ruimte kan je niet eens aan de andere kant van het apparaat komen. Ook zal hij ooit vervangen moeten worden en dan moet je er wel bij kunnen.

Vraag de architect of ie op elke verdieping een poppetje van 1,9m hoog tekent. Ik heb het ook gedaan met mijn lengte en het geeft heel goed de menselijke maat weer. Ook zie je gelijk bij ramen of je niet tegen een roede/kalf aan zit te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 19-06-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:56:
Met 1.90 is 2 meter vrije hoogte op een zolder wel erg fijn. Print het uit en teken op schaal een extra lijntje. De nu getekende zolder ga je voor niet meer (kunnen) gebruiken dan opbergruimte. Overigens wordt er bij technische installaties zoals een warmtepomp wel enige serviceruimte en vrije hoogte verwacht/geëist voor onderhoud en installatie. Met zo'n kleine ruimte kan je niet eens aan de andere kant van het apparaat komen. Ook zal hij ooit vervangen moeten worden en dan moet je er wel bij kunnen.

Vraag de architect of ie op elke verdieping een poppetje van 1,9m hoog tekent. Ik heb het ook gedaan met mijn lengte en het geeft heel goed de menselijke maat weer. Ook zie je gelijk bij ramen of je niet tegen een roede/kalf aan zit te kijken.
De enige manier om de zolder groter te maken is om het huis breder, de dakhelling minder scherp of de verdiepingsvloer naar beneden. Ik ga het even navragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Overigens, teken je garderobekast maar als schuifwand. Normaal gesproken snij je een verdieping op 1 meter hoogte door. Met de schuinte van de kap is het echt geen inloopkast. ;) Vooral je verdieping is klein bij nader inzien. Je verliest ruimte door de inham en je 2 van je slaapkamers pakken het volle 'geweld' van de kap op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:08:
Overigens, teken je garderobekast maar als schuifwand. Normaal gesproken snij je een verdieping op 1 meter hoogte door. Met de schuinte van de kap is het echt geen inloopkast. ;) Vooral je verdieping is klein bij nader inzien. Je verliest ruimte door de inham en je 2 van je slaapkamers pakken het volle 'geweld' van de kap op.
Inloopkast is geen must. Het zou mooi zijn als we nog iets kunnen vinden op de trap. We zitten vanavond met de architect dus dan gaan we het bespreken.

- Indeling trap(pen) anders.
- WC apart op verdieping indien mogelijk
- Kritisch kijken naar bewegingsruimte zolder (wellicht verdiepingsvloer lager).
- WC beneden anders positioneren
- Kritisch kijken waar kastruimte kan komen in de slaapkamers.
- Geen schoorsteen maar pijpjes.
- Geen hoekraam keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou bij je beperkte ruimte niet zomaar de wc uit de badkamer halen. Het is natuurlijk een stukje eigen voorkeur, maar ik zie er niet echt ruimte voor. Overigens was pre 2003 een trap 210 optrede en 185 aantrede. Dat is een stuk steiler dan de 188 optrede en 220 aantrede van nu. Je kan er wel ruimte mee winnen, aangezien je ook hier weer mag afwijken van het bouwbesluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ah, dan is onze WC absoluut niet geschikt, want er past bijna een rolstoel in de ruimte voor de pot :p (maar een rolstoel komt toch nooit bij de WC vanwege de trap, het nadeel van een huis waar niet goed over nagedacht is door een vorige eigenaar)
rspoe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:59:
[...]
Waarom wil je een wc apart op de verdieping? Ik kan dit wel begrijpen als je maar één wc in huis hebt, maar een tweede? (ik heb al een paar keer gehad dat ik vreselijk blij was met die wc in de badkamer! gelijk van de wc onder de douche en vice versa...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit. Elk huis in dit topic heeft 2 of meer toiletten. Dan hoef je toch niet elk toilet apart te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
rspoe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:59:
[...]

Inloopkast is geen must. Het zou mooi zijn als we nog iets kunnen vinden op de trap. We zitten vanavond met de architect dus dan gaan we het bespreken.

- Indeling trap(pen) anders.
- Kritisch kijken naar bewegingsruimte zolder (wellicht verdiepingsvloer lager).
- WC beneden anders positioneren
- Kritisch kijken waar kastruimte kan komen in de slaapkamers.
- Geen schoorsteen maar pijpjes.
- Geen hoekraam keuken.
Het is natuurlijk een persoonlijke voorkeur maar als je vanuit de keuken naar het terras wil, dan moet je nu het hele huis door.
Ik zou daarom hoe dan ook de eethoek laten verbinden met buiten ipv de zithoek.

En wat is het toch dat we het toilet ineens verplaatsen van de gang naar een andere ruimte in het huis? (al meer voorbeelden hiervan voorbij zien komen)
Wat is het "probleem" dat een Toilet in de gang zit?
Ik zou daarom altijd een Toilet in de gang plaatsen en het rare halletje bij binnenkomst van keuken/eethoek laten vervallen (door o.a. de muur weg te halen)
Door het toilet uit de berging te halen heb je nog ruimte voor een kast.

De keuken: waar zit wasbak/kookplaat? Eiland zou ik een kwartslag draaien en wellicht een aanrecht onder de raampartij plaatsen.
Zit daar een ongebruikte hoek of is daar iets gepland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Vanwege de geur is het fijn als hij niet in de badkamer zit, niet echt fijn badderen naar mijn mening. De WC apart heeft niet de hoogste prioriteit. Als de ruimte er niet voor is dan hoeft dit niet.

@buiter
Het toilet mag in de gang zitten maar daar moet dan de ruimte voor zijn. Misschien eens mee spelen inderdaad. Wellicht kan de trap dan ook anders gepositioneerd worden. Wasmachine kan dan op de plaats van de wc. Op de plaats van de wasmachine een kast maken die deels ook toegankelijk is vanuit de eethoek. Het andere deel kan dan gebruikt worden voor schoenen, wasmand etc.

De keuken is nog niet ingedeeld en het is een ongebruikte hoek. We willen graag een kookeiland met een hoge kastenwand. Kookplat op het kookeiland, als hier de wasbak op past zou dat mooi zijn. Ik zat ook te denken om een aanrecht onder de raampartij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
rspoe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:48:
Vanwege de geur is het fijn als hij niet in de badkamer zit, niet echt fijn badderen naar mijn mening. De WC apart heeft niet de hoogste prioriteit. Als de ruimte er niet voor is dan hoeft dit niet.

@buiter
Het toilet mag in de gang zitten maar daar moet dan de ruimte voor zijn. Misschien eens mee spelen inderdaad. Wellicht kan de trap dan ook anders gepositioneerd worden. Wasmachine kan dan op de plaats van de wc. Op de plaats van de wasmachine een kast maken die deels ook toegankelijk is vanuit de eethoek. Het andere deel kan dan gebruikt worden voor schoenen, wasmand etc.

De keuken is nog niet ingedeeld en het is een ongebruikte hoek. We willen graag een kookeiland met een hoge kastenwand. Kookplat op het kookeiland, als hier de wasbak op past zou dat mooi zijn. Ik zat ook te denken om een aanrecht onder de raampartij te plaatsen.
Wat is de kans dat iemand een no2 doet vlak voor je in bad gaat? :? Dat doet zo iemand 1x voor ie een rotschop krijgt, aangezien een bad ook 10-15 minuten bezig is met vollopen. Je heeft de lucht in no-time ververst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:51:
[...]
Wat is de kans dat iemand een no2 doet vlak voor je in bad gaat? :? Dat doet zo iemand 1x voor ie een rotschop krijgt, aangezien een bad ook 10-15 minuten bezig is met vollopen. Je heeft de lucht in no-time ververst.
Helemaal mee eens. Hiermee kun je rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Señor Sjon en @rspoe Als iemand een nr2 wil doen, doet hij dat maar op de wc beneden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:57
Wij hebben de w.c. uit de badkamer gehaald om meer ruimte te creëren in de badkamer. Zodat er fatsoenlijk een bad en inloop douche gecreëerd konden worden. Daarbij heeft een los toilet z'n voordelen vinden wij.

Daarom gekozen om wat ruimte op te offeren in slaapkamer 2.3.

Let even niet op de kwaliteit, heb de aangepaste tekening nog niet, maar zo gaat het worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tk2zDSd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je offert 2,55x1 in slk 2.3 voor het toilet... Dat is wel stevig. Kom je dan met een rioolpijp in je woonkamer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:09:
Je offert 2,55x1 in slk 2.3 voor het toilet... Dat is wel stevig. Kom je dan met een rioolpijp in je woonkamer uit?
Het was ons inziens de enige goede manier om ruimte in de badkamer te creëren voor het plaatsen van een bad. Niet dat ik er ooit in kom te zitten maar dit terzijde :X Daarbij is de slaapkamer voor onze dochter groot genoeg, wij denken dat als zij ouder wordt ze toch naar zolder gaat. ( zijn maar met z'n drietjes en dat blijft ook zo )

Rioolpijp gaat via spouw als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Riool via spouw? Weer een creatieve architect aan het werk? Ik mag hopen van niet. Je offert dan isolatiewaarde op voor een riool. En hij moet ook nog ergens langs de funderingsbalk. Dat lijkt me dus geen optie.

Goed, ik vind het zonde om zo te doen. Toilet zit ook nog eens ver van de badkamer en grenst aan twee slaapkamers. Bij nachtelijke bezoekjes is gelijk het halve huis wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:20:
Riool via spouw? Weer een creatieve architect aan het werk? Ik mag hopen van niet.
Niet helemaal zeker hiervan om eerlijk te zijn, dus wellicht zei ik iets doms. ;)
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:20:
Goed, ik vind het zonde om zo te doen. Toilet zit ook nog eens ver van de badkamer en grenst aan twee slaapkamers. Bij nachtelijke bezoekjes is gelijk het halve huis wakker.
Ik snap je argumenten hoor, maar mijn inziens weinig andere mogelijkheden om de badkamer te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vast wel, maar dan heb ik wel alle plattegronden nodig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Nu online
Een vraag die ik al langer wil stellen: waarom wordt er in de bouw niet/weinig met verlaagde plafonds?
In die ruimte plaats je alle leidingwerk en afvoeren.
Één grote minpunt zal zijn: Kosten
Er zijn daarnaast wel heel veel voordelen te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Ik heb zelf even wat geprult, vanavond de punten maar eens bespreken met de architect himself.

Beneden:
De voordeur moet dan wel naar links, en de pijl met looprichting de andere kant op.
WC verplaatst naar hoofdingang.

Members only:

Verdieping oplossing 1:
Ik weet niet of je zo genoeg hoogte hebt om slaapkamer 2 in te komen?
Members only:

Verdieping oplossing 2:
Zo krijg je wel meer ruimte voor de badkamer.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
buiter schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:48:
Een vraag die ik al langer wil stellen: waarom wordt er in de bouw niet/weinig met verlaagde plafonds?
U gaat door voor de koelkast.

Het is helemaal niet nodig om na de bouw veel aan te passen aan de woning. Dus het is verloren geld.

@rspoe
Trappen kunnen boven elkaar.
Je en-suite geeft overigens een thermisch probleempje. Je isolatie vervangen voor een schuifdeur is niet zo handig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:01:
@Señor Sjon en @rspoe Als iemand een nr2 wil doen, doet hij dat maar op de wc beneden...
Prachtige discussie over no2.

Maar precies dat wat jij aangeeft is de regel in ons huidige huis. En het niet nakomen van die regel door iedereen heeft ons ertoe doen besluiten de wc op de verdieping ook lekker apart te doen.

ik vind het persoonlijk een stuk frisser. Maar inderdaad is dat heel persoonlijk.
Het kost je wel meer ruimte op de verdieping dan een wc in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bacardicoconut schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:05:
Wij hebben de w.c. uit de badkamer gehaald om meer ruimte te creëren in de badkamer. Zodat er fatsoenlijk een bad en inloop douche gecreëerd konden worden. Daarbij heeft een los toilet z'n voordelen vinden wij.

Daarom gekozen om wat ruimte op te offeren in slaapkamer 2.3.

Let even niet op de kwaliteit, heb de aangepaste tekening nog niet, maar zo gaat het worden.

[afbeelding]
Als je de voorkant met de achterkant verwisselt, kan je de inloopkast achter de trap bouwen en de badkamer+wc bij elkaar. Lijkt mij een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:04:
[...]

Prachtige discussie over no2.

Maar precies dat wat jij aangeeft is de regel in ons huidige huis. En het niet nakomen van die regel door iedereen heeft ons ertoe doen besluiten de wc op de verdieping ook lekker apart te doen.

ik vind het persoonlijk een stuk frisser. Maar inderdaad is dat heel persoonlijk.
Het kost je wel meer ruimte op de verdieping dan een wc in de badkamer.
Tja, wij zijn ook maar met z'n tweeen :p Dan zijn regels wat makkelijker af te spreken en na te komen :D
Ik kan me maar één huis herinneren waar wij een apart toilet hadden op de verdieping en dat was het laatste huis waar we met z'n 5-en hebben gewoond (voor even, voordat m'n oudste broer het huis uit ging). En ik kan me niet herinneren er ooit een probleem mee gehad te hebben...

En trouwens, onze WC is nu een hele goede plek om te zitten... Voor de kat dan. Die zit daar meestal als ik in bad lig of onder de douche sta :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

buiter schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:48:
Dat hangt helemaal van de bouwmethode af. In Nederland, een land met primair grote, projectmatige bouw, wordt een groot voordeel gezien in de snelle plaatsing van kanaalplaatvloeren, breedplaatvloeren, alles wat je zeg maar snel in 1 keer plaatst.
In omringende landen is dat ook niet ongebruikelijk, maar als je bijvoorbeeld naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kijkt, dan zie je veel meer bouw op basis van een houtskelet, waarin er altijd gewerkt wordt met 'verlaagde' plafonds.
De kosten zijn voor grote projectuitvoerders in Nederland wellicht een argument, de kosten van een woning in houtskelet zijn echter nagenoeg gelijk. De flexibiliteit is overigens zoals je zegt wel veel groter. Het verplaatsen van inbouwspots, wandcontactdozen, etc. is natuurlijk een stuk eenvoudiger in een gipsplaat dan in beton. Wellicht dat dat bij sommige mensen nooit gebeurd, bij andere wellicht iets vaker.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Ik zie dat de consencus in dit topic het niet met me eens is, maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit het toilet in de badkamer zet. Ik plaats ook niet de zithoek in de keuken om ruimte te winnen.

Ik heb nooit in een huis gewoond waar dit het geval was, dus daar zal het wel mee te maken hebben.

Er komen er hier over 't algemeen forse vrijstaande huizen langs en om daar nu afbreuk aan te doen door het toilet in de badkamer te zetten (met luchtjes, regels, minder comfort van dien) is voor mij onbegrijpelijk. Het ruimte argument is ook niet echt relevant gezien de grootte van de huizen hier en de totaal te negeren ruimte (1.2 m2) voor een toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Nu online
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:00:
[...]

U gaat door voor de koelkast.

Het is helemaal niet nodig om na de bouw veel aan te passen aan de woning. Dus het is verloren geld.
Na de bouw zie ik ook weinig behoefte om wijzigingen aan te brengen. (op die ene kabel na)

Je kunt met een verlaagd plafond "simpeler" bouwen.
Eerst een basis neerzetten (muren/etages en dak), en daarna pas de techniek (water/afvoer/kabels)
Die gaan allemaal naar één koof/stortpunt en komen in een techniek ruimte uit.
In de utiliteitsbouw werkt het in principe toch ook zo?

Ik zit daarbij ook te denken dat je met een aannemer kunt afspreken dat hij de basis neerzet en dat je de rest in eigen beheer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:31:
Dit. Elk huis in dit topic heeft 2 of meer toiletten. Dan hoef je toch niet elk toilet apart te hebben?
Niemand zegt dat het hoeft, wel dat ze er de voorkeur aan geven..... een beetje een open mind is ook weleens handig. Het is soms wel erg gebaseerd op traditie en wat mensen/bouwers gewend zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2017 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
rspoe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:04:
Ik snap dat dit de vorm van je kast is, met kastinrichting bedoel ik hoe je de legplanken, roedes en mandjes/lades wilt gaan plaatsen. Op het plaatje lijkt het een royale inloopkast van 1,6m diep, maar gezien het schuine dak ben ik bang dat de effectieve ruimte achter het muurtje erg tegen valt. Probeer eens in te tekenen of je ikea kastinrichting (pax kast zonder deur) tegen het muurtje aan kunt plaatsen en of je dan nog voldoende ruimte hebt om erachter te staan.

Als ik de zoldertekeningen zie dan heeft de aannemer wel zijn best gedaan om de ruimte zo optimal mogelijk te presenteren. Door het plaatsen van de 1,5m hoogte lijn lijkt je vloeroppervlakte heel wat, maar ik verwacht dat het net breed genoeg is om een deur te plaatsen. De ruimte waar je dus echt kunt lopen zal ongeveer 1,5m breed zijn. Het is wel ruim genoeg om een bureau en kast neer te kunnen zetten om te kunnen werken, maar voor een volwaardige kamer is het wel klein. Dan neemt je vaste trap wel heel veel ruimte in van je eerste verdieping voor deze beperkte kamers.

Ik ben benieuwd hoe het gesprek met de aannemer is gegaan en of hij nog een mooie/slimme oplossing heeft gevonden voor de trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
JaxMcFadden schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:25:
Ik zie dat de consencus in dit topic het niet met me eens is, maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit het toilet in de badkamer zet. Ik plaats ook niet de zithoek in de keuken om ruimte te winnen.

Ik heb nooit in een huis gewoond waar dit het geval was, dus daar zal het wel mee te maken hebben.

Er komen er hier over 't algemeen forse vrijstaande huizen langs en om daar nu afbreuk aan te doen door het toilet in de badkamer te zetten (met luchtjes, regels, minder comfort van dien) is voor mij onbegrijpelijk. Het ruimte argument is ook niet echt relevant gezien de grootte van de huizen hier en de totaal te negeren ruimte (1.2 m2) voor een toilet.
In een vrijstaand huis hoort ook wel een wat groter toilet dan de basis 0,9x1,2 uit het bouwbesluit. Maak er een hangtoilet met iets te grote pot van en een ongelukkig geplaatst fonteintje en je zit met je bips in de fontein als je aan het plassen bent (mijn broer heeft zoiets, echt claustrofobisch). Beneden heb ik bv iets van 1x1,6 met een inbouwwastafel ipv zo'n nietig kinderkraantje. Serieus, wie kan zijn handen wassen bij een fonteintje zonder collateral damage? Boven heb ik de voorkeur aan minder deuren en ik vind het veel handiger om vanuit het toilet de douche in te kunnen stappen zonder de overloop over te moeten.
buiter schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:33:
[...]

Na de bouw zie ik ook weinig behoefte om wijzigingen aan te brengen. (op die ene kabel na)

Je kunt met een verlaagd plafond "simpeler" bouwen.
Eerst een basis neerzetten (muren/etages en dak), en daarna pas de techniek (water/afvoer/kabels)
Die gaan allemaal naar één koof/stortpunt en komen in een techniek ruimte uit.
In de utiliteitsbouw werkt het in principe toch ook zo?

Ik zit daarbij ook te denken dat je met een aannemer kunt afspreken dat hij de basis neerzet en dat je de rest in eigen beheer doet.
Kantoren zijn 3-3,2 hoog met een systeemplafond eronder. Utiliteitsbouw kent hele andere marges en vaak wordt er voor huurders gebouwd. Daar is flexibiliteit een veel groter goed dan een woning.

Maar het is gewoon te duur om eerst een vloer te leggen en daar nog eens een plafond onder te maken. Systeemplafonds in woningbouw worden niet gewaardeerd. Even ter vergelijk. Een kanaalplaat kost zo rond de 60-70/m2. Om nog eens zo'n bedrag aan een los plafond uit te geven is eigenlijk zinloos, alleen maar voor leidingen waar je in 99% van de gevallen niks meer mee doet.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:42:
[...]

Niemand zegt dat het hoeft, wel dat ze er de voorkeur aan geven..... een beetje een open mind is ook weleens handig. Het is soms wel erg gebaseerd op traditie en wat mensen/bouwers gewend zijn.
Het begon ermee dat ik het in dit geval niet handig vond i.v.m. de al wat kleinere kamers. Dan zou je badkamer ook kleiner worden en het wordt sneller hokkerig met weer een deur erbij voor het losse toilet. De discussie werd daarna algemeen. ;)
Sturgeon22 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:06:
[...]

Ik snap dat dit de vorm van je kast is, met kastinrichting bedoel ik hoe je de legplanken, roedes en mandjes/lades wilt gaan plaatsen. Op het plaatje lijkt het een royale inloopkast van 1,6m diep, maar gezien het schuine dak ben ik bang dat de effectieve ruimte achter het muurtje erg tegen valt. Probeer eens in te tekenen of je ikea kastinrichting (pax kast zonder deur) tegen het muurtje aan kunt plaatsen en of je dan nog voldoende ruimte hebt om erachter te staan.

Als ik de zoldertekeningen zie dan heeft de aannemer wel zijn best gedaan om de ruimte zo optimal mogelijk te presenteren. Door het plaatsen van de 1,5m hoogte lijn lijkt je vloeroppervlakte heel wat, maar ik verwacht dat het net breed genoeg is om een deur te plaatsen. De ruimte waar je dus echt kunt lopen zal ongeveer 1,5m breed zijn. Het is wel ruim genoeg om een bureau en kast neer te kunnen zetten om te kunnen werken, maar voor een volwaardige kamer is het wel klein. Dan neemt je vaste trap wel heel veel ruimte in van je eerste verdieping voor deze beperkte kamers.

Ik ben benieuwd hoe het gesprek met de aannemer is gegaan en of hij nog een mooie/slimme oplossing heeft gevonden voor de trappen.
Dat had ik al gezien. Zet er een kast neer en je kan er niet meer bij. Je kan beter een schuifwand neerzetten met een indeling erachter. De zolder is met 2,2 breedte op 1,5m hoogte eigenlijk niet veel. Op 2 meter is er dan nog 1,2 meter over bij een kap van 45 graden. Oftewel, je kan je net omdraaien. Twee mensen kunnen elkaar niet passeren. En waag het niet een dakkapel daar te zetten, dat ziet er echt niet uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Eureka! Zie hieronder de snelle tekening die we gisteren met de architect in elkaar hebben gezet. Hij moet nog wel gefinetuned worden.

Tot de conclusie gekomen dat we slaapkamer 1 groter konden maken in de breedte en we hebben de trappen boven elkaar kunnen plaatsen. Hierdoor is slaapkamer 3 groter geworden, is er ruimte voor een apart toilet en hebben we wellicht ook ruimte voor de technische ruimte links langs de kast (hierover heb ik volgende week overleg).

Members only:

Members only:

De benedenverdieping kan nu ook anders ingericht worden, daarmee gaat de architect aan de slag.

Verder hebben we gekozen voor grote raampartijen in plaats van 3 losse ramen beneden. We hebben begrepen dat dit in prijs kan schelen omdat het dan geheel veiligheidsglas moet zijn. Als je aan de onderkant van de raampartij een extra strook glas zou maken dan hoeft alleen dat deel veiligheidsglas te zijn. Wat zijn jullie ervaringen met een grote glaspartij?

Ook zijn we nog aan het twijfelen tussen witte of donkere kozijnen. We gaan voor zwarte of heel donker grijze stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@rspoe Dat ziet er inderdaad veel beter uit! Als je een inloopkast wilt in slaapkamer 1 dan kun je dat nu waarschijnlijk wel realiseren door de wand van de inloopkast direct rechts van de slaapkamerdeur te laten beginnen. Je zult dan wel voldoende hoogte/diepte hebben.

Slaapkamer 3 is nu ook een mooi kamer, waarbij je in ieder geval een kast fatsoenlijk kwijt kunt gelijk naast de deur aan de linker kant. Is het niet mogelijk om je veranda een halve meter op te schuiven of in te korten om dat vreemde hapje uit de slaapkamer op te lossen?

Door de nieuwe plaats van de trap komt die wel voor het linker raam in de voorgevel. Hoe wil je daarmee omgaan? Vervallen van raam symetrie van de raampartij weg. Misschien beide smalle ramen iets lager?

Had de architect nog ideeen over de zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
rspoe schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:30:
Eureka! Zie hieronder de snelle tekening die we gisteren met de architect in elkaar hebben gezet. Hij moet nog wel gefinetuned worden.

Tot de conclusie gekomen dat we slaapkamer 1 groter konden maken in de breedte en we hebben de trappen boven elkaar kunnen plaatsen. Hierdoor is slaapkamer 3 groter geworden, is er ruimte voor een apart toilet en hebben we wellicht ook ruimte voor de technische ruimte links langs de kast (hierover heb ik volgende week overleg).

***members only***

***members only***

De benedenverdieping kan nu ook anders ingericht worden, daarmee gaat de architect aan de slag.

Verder hebben we gekozen voor grote raampartijen in plaats van 3 losse ramen beneden. We hebben begrepen dat dit in prijs kan schelen omdat het dan geheel veiligheidsglas moet zijn. Als je aan de onderkant van de raampartij een extra strook glas zou maken dan hoeft alleen dat deel veiligheidsglas te zijn. Wat zijn jullie ervaringen met een grote glaspartij?

Ook zijn we nog aan het twijfelen tussen witte of donkere kozijnen. We gaan voor zwarte of heel donker grijze stenen.
Veiligheidsglas (gelaagd en/of gehard) pas je toe conform NEN3569. Overigens is dit een norm in limbo. Niet verplicht, maar bij letselschade hang je wel. ;) Wordt vaak vermeden door een tussenkalf te plaatsen op ~70cm hoogte, dan is het onderste deel veiligheidsglas. Maar in relatie tot de kosten van een raam is de meerprijs ook weer niet dermate hoog.

Met een donkere steen witte kozijnen. Donkere kozijnen worden ook nog eens warm, waardoor de verflaag meer onderhoud behoeft. Een donker huis met donkere kozijnen straalt weinig uit imo.

@Sturgeon22 Trapboom is niet zo dik (20-30cm), kan gewoon voor het raam langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Sturgeon22 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:57:
@rspoe Dat ziet er inderdaad veel beter uit! Als je een inloopkast wilt in slaapkamer 1 dan kun je dat nu waarschijnlijk wel realiseren door de wand van de inloopkast direct rechts van de slaapkamerdeur te laten beginnen. Je zult dan wel voldoende hoogte/diepte hebben.
Daar kunnen we inderdaad mee gaan spelen.
Is het niet mogelijk om je veranda een halve meter op te schuiven of in te korten om dat vreemde hapje uit de slaapkamer op te lossen?
Wat bedoel je hiermee? Slaapkamer 1 en 2 zitten nu gelijk qua gevellijn. Slaapkamer 3 zit iets verder naar voren omdat daar de uitbouw/erker/dakkapel zit,
Door de nieuwe plaats van de trap komt die wel voor het linker raam in de voorgevel. Hoe wil je daarmee omgaan? Vervallen van raam symetrie van de raampartij weg. Misschien beide smalle ramen iets lager?
We hebben nu geen raampartij aan de linkerkant. Daar kwamen we niet uit want de ramen vielen inderdaad steeds voor de trap. Ik heb de tekeningen hiervan nog niet. Wellicht dat de architect nog met iets komt.
Had de architect nog ideeen over de zolder?
Het verlagen van de verdieping zou 40cm (uit mijn hoofd) opleveren. We vonden het dan fijner dat de badkamer, slaapkamers etc. 2.60 blijven. Er hoeft alleen een bureau in dus dit zouden we eenvoudig kunnen realiseren. We laten dit zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:24:
[...]
In een vrijstaand huis hoort ook wel een wat groter toilet dan de basis 0,9x1,2 uit het bouwbesluit. Maak er een hangtoilet met iets te grote pot van en een ongelukkig geplaatst fonteintje en je zit met je bips in de fontein als je aan het plassen bent (mijn broer heeft zoiets, echt claustrofobisch).
Mannen.... Je bedoelt, je zit op de pot en kunt gelijk je handen wassen?

Maar ik heb ook wel eens zo'n toilet gezien, ook in een vrijstaand huis. Ik moest bijna de deur open laten staan omdat ik anders met m'n knieeen anders nergens heen kon. Was blij dat ik geen 1.90m ben, maar 1.65...

@rspoe Dat ziet er netjes uit. Hoewel ik nooit zo'n voorstander ben van zo'n grote slaapkamer (persoonlijke voorkeur, natuurlijk, men moet altijd ergens wat te klagen hebben :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat ik al zei, je kon niet voor de pot staan zonder de fontein te raken met je kont. Was allemaal wat op de minimale maat ingericht... Misschien wou zijn vrouw zo wel afdwingen dat iedereen zittend plast, who knows. :P

@rspoe Als de kap 45 graden is, kan je voor elke cm stijging, een cm minder binnenruimte rekenen. Maal 2, want er gaat van beide kanten wat af. Ik wil je echt met klem aanraden dit te overdenken of desnoods thuis met kartonnen dozen na te bouwen. Je houdt echt geen ruimte over (plus het wordt in de zomer knetterwarm zo dicht bij de nok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
rspoe schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:14:
Wat bedoel je hiermee? Slaapkamer 1 en 2 zitten nu gelijk qua gevellijn. Slaapkamer 3 zit iets verder naar voren omdat daar de uitbouw/erker/dakkapel zit,
Als je het dak van de veranda laat ophouden bij de muur van slaapkamer 1 dan kun je de uitbouw/erkerk/dakkapel bij slaapkamer 3 over de gehele breedte van de slaapkamer laten lopen waardoor je een mooie rechthoekige kamer overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Sturgeon22 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:42:
[...]

Als je het dak van de veranda laat ophouden bij de muur van slaapkamer 1 dan kun je de uitbouw/erkerk/dakkapel bij slaapkamer 3 over de gehele breedte van de slaapkamer laten lopen waardoor je een mooie rechthoekige kamer overhoudt.
Ahh zo. Dan wordt de veranda inderdaad kleiner, ik denk niet dat we dan genoeg ruimte hebben daar. En het ziet er misschien een beetje vreemd uit als je dit alleen bij de bovenverdieping zou doen. We zullen het eens bekijken. :)

@Señor Sjon
Gisteren hebben we het opgemeten, vandaar. We gaan erover nadenken.

[ Voor 7% gewijzigd door rspoe op 20-06-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meten is niet alles, beleven is veel belangrijker. Je kan het opmeten in de open lucht en het lijkt acceptabel totdat je er zelf instaat met dichte panelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Het gaat over 80cm ofzo? Dan blijft je veranda nog zeker 3,5m diep. Je zult dat wel beneden en boven moet doen, alleen boven ziet er vreemd uit. Je zou in de extra ruimte beneden mooi een buffetkast oid kunnen maken, je zit dan wel met de en-suite deuren die dan eigenlijk niet kunnen. Aan de andere kant kunnen de en-suite deuren ook niet in de huidige tekeningen, want zoals Senor Sjon al aangeeft zitten ze nu in je spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dat vond ik wel een van de moeilijkste dingen, schatten hoe groot ruimtes zijn. Op de tekening ziet het er leuk uit, maar hoe voelen ruimtes in het echt? Dat is bij de koop van een bestaand huis veel makkelijker.

Laats vrienden uit Utrecht over de vloer, we hadden het over onze garage en hoe groot die zou zijn. Hij werd stil en zei toen "jullie garage is groter dan ons huis". Nu wonen ze niet al te groot, maar dat geeft wel perspectief.

Ook slaapkamers met schuine wanden etc. Erg lastig.

ik ben zelf met zo'n meetlaser het huis door gegaan om vergelijkbare ruimtes te vinden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
artbij schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:12:
Dat vond ik wel een van de moeilijkste dingen, schatten hoe groot ruimtes zijn. Op de tekening ziet het er leuk uit, maar hoe voelen ruimtes in het echt? Dat is bij de koop van een bestaand huis veel makkelijker.

Laats vrienden uit Utrecht over de vloer, we hadden het over onze garage en hoe groot die zou zijn. Hij werd stil en zei toen "jullie garage is groter dan ons huis". Nu wonen ze niet al te groot, maar dat geeft wel perspectief.

Ook slaapkamers met schuine wanden etc. Erg lastig.

ik ben zelf met zo'n meetlaser het huis door gegaan om vergelijkbare ruimtes te vinden.
+1
Ik heb dat inzicht ook totaal niet, hopelijk geeft de 3D tekening/ervaring mij meer inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Een tip is ook om de woning in bijvoorbeeld Sketchup te maken.
Heb ze tot de stopcontacten aan toe ( _O- ) nagemaakt en heeft ondertussen heel veel dingen duidelijker gemaakt.

Van hoeveel vierkante meter iets is tot hoe meubels in een ruimte staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Rtificial schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:24:
[...]
dan zie je veel meer bouw op basis van een houtskelet, waarin er altijd gewerkt wordt met 'verlaagde' plafonds.
De kosten zijn voor grote projectuitvoerders in Nederland wellicht een argument, de kosten van een woning in houtskelet zijn echter nagenoeg gelijk. De flexibiliteit is overigens zoals je zegt wel veel groter. Het verplaatsen van inbouwspots, wandcontactdozen, etc. is natuurlijk een stuk eenvoudiger in een gipsplaat dan in beton.
Zijn er ook goede alternatieven voor houten rachelwerk met gipsplaat en stucwerk?

Wij zijn aan het kijken naar een verlaagd plafond in een groot deel van de woning (flexibiliteit, verlichting weg kunnen werken, domotica, makkelijker lostrekken van aannemer(s)) en het zou prettig zijn als het ook na de bouw mogelijk is om aanpassingen te maken. Zeker gezien de verlichting en de domotica.

Als je alles dichtschroeft met gipsplaat en dat vervolgens voorziet van stuc- of spuitwerk dan kan je eigenlijk niets meer zonder het hele plafond opnieuw te moeten doen. Een systeemplafond is natuurlijk een optie maar dat vindt m'n vrouw niets ;) Zijn er geen systeemplafond-achtige systemen voor woningen? Of andere plafondsystemen die demontabel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, maar dan gaat de teller lopen. Een systeemplafond met een chique afwerking is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wij zijn inmiddels in het stadium dat het voorlopig ontwerp bijna ingediend gaat worden bij de gemeente, en kunnen dus wat meer naar details gaan kijken. Een belangrijke vraag is de manier waarop we de boel gaan verwarmen. Ik heb geen ambitie voor een nul-op-de-meter woning, of om gasloos te gaan (wil koken op gas).
Het kunnen koelen van de woning is een pre, maar geen harde noodzaak.

Ik heb nu de volgende twee varianten in gedachten, maar misschien zijn er meer:
- zonneboiler i.c.m. een compacte cv-ketel, zonnepanelen en evt. airco in de slaapkamers
- hybride warmtepomp met vloerkoeling i.c.m. zonnepanelen

Bodemlussen is tof maar gaat denk ik niet in het budget passen (onze hut wordt nogal fors en het prijspeil stijgt bijna met de week) Hebben jullie dit allemaal zelf uitgezocht, of hebben jullie ergens advies ingewonnen? Zo ja, wat is een goede partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:10
bartvb schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:48:
[...]

Zijn er ook goede alternatieven voor houten rachelwerk met gipsplaat en stucwerk?

Wij zijn aan het kijken naar een verlaagd plafond in een groot deel van de woning (flexibiliteit, verlichting weg kunnen werken, domotica, makkelijker lostrekken van aannemer(s)) en het zou prettig zijn als het ook na de bouw mogelijk is om aanpassingen te maken. Zeker gezien de verlichting en de domotica.

Als je alles dichtschroeft met gipsplaat en dat vervolgens voorziet van stuc- of spuitwerk dan kan je eigenlijk niets meer zonder het hele plafond opnieuw te moeten doen. Een systeemplafond is natuurlijk een optie maar dat vindt m'n vrouw niets ;) Zijn er geen systeemplafond-achtige systemen voor woningen? Of andere plafondsystemen die demontabel zijn?
Je hebt ook van dat doek dat gespannen wordt. Ziet er zeer strak uit maar flexibel is het niet (echt). Je kunt daarbij wel inbouwspots en zo doen, maar een wijziging zal een nieuw doek betekenen denk ik. Prijzen ken ik niet, maar kun je vast vinden

Zie nu dit topic toevallig: Spanplafond: kosten & ervaringen

[ Voor 3% gewijzigd door PolderPloer! op 20-06-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daniel schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:30:
Wij zijn inmiddels in het stadium dat het voorlopig ontwerp bijna ingediend gaat worden bij de gemeente, en kunnen dus wat meer naar details gaan kijken. Een belangrijke vraag is de manier waarop we de boel gaan verwarmen. Ik heb geen ambitie voor een nul-op-de-meter woning, of om gasloos te gaan (wil koken op gas).
Het kunnen koelen van de woning is een pre, maar geen harde noodzaak.

Ik heb nu de volgende twee varianten in gedachten, maar misschien zijn er meer:
- zonneboiler i.c.m. een compacte cv-ketel, zonnepanelen en evt. airco in de slaapkamers
- hybride warmtepomp met vloerkoeling i.c.m. zonnepanelen

Bodemlussen is tof maar gaat denk ik niet in het budget passen (onze hut wordt nogal fors en het prijspeil stijgt bijna met de week) Hebben jullie dit allemaal zelf uitgezocht, of hebben jullie ergens advies ingewonnen? Zo ja, wat is een goede partij?
DED is een goede bron. :P

Wat ik lees (bv wat @mkleinman allemaal doet), weegt een zonneboiler niet op tegen de extra zonnepanelen die je kan plaatsen in plaats van de collectoren.

Ik zou overigens nog steeds die gasaansluiting heroverwegen. Menig gas-adept (qua koken) in de familie is inmiddels lyrisch over zijn/haar inductieplaat. De aansluitkosten voor gas zijn fors en inmiddels is elektrisch the way to go voor de toekomst.

Ik weet niet of @Grolsch al alles in de lucht heeft, hij heeft vloerkoeling op een warmtepomp draaien en met de grafhitte van nu kan hij het mooi testen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik snap het voordeel van gas tov inductie ook niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hier ook een meer dan tevreden inductie-koker :P Enig voordeel van gas is de hittespreiding bij een wok. Die gaat er met gas mooi omheen, terwijl je met inductie enkel de onderzijde verwarmt. Voor alle andere gevallen is inductie wat mij betreft superieur aan gas.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
PaT schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:08:
Hier ook een meer dan tevreden inductie-koker :P Enig voordeel van gas is de hittespreiding bij een wok. Die gaat er met gas mooi omheen, terwijl je met inductie enkel de onderzijde verwarmt. Voor alle andere gevallen is inductie wat mij betreft superieur aan gas.
Je hebt speciale wok-inductieplaten waarbij de wokpan in een kuiltje ligt. Natuurlijk wel maar één maat mogelijk, anders maakt de hitte geen contact. Ik heb ook keukens gezien met een brander op een gasfles. Zo hard gaat dat ook niet en je kan met een fles zo maanden vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

rspoe schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:30:
Veiligheidsglas heb je enkel nodig als de glaspartij gelijk als borstwering moet dienen. Dat is pas als aan de andere zijde (buiten) de tuin/straat/whatever een meter of meer lager ligt dan de vloer.
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:10:
[...]

Je hebt speciale wok-inductieplaten waarbij de wokpan in een kuiltje ligt. Natuurlijk wel maar één maat mogelijk, anders maakt de hitte geen contact. Ik heb ook keukens gezien met een brander op een gasfles. Zo hard gaat dat ook niet en je kan met een fles zo maanden vooruit.
Geinig, die kende ik nog niet. Maar inderdaad wel lastig i.v.m. de verplichte maat van de wok. Die worden zeker enkel geleverd door de inductieplaat leverancier? ;)

[ Voor 29% gewijzigd door PaT op 20-06-2017 15:16 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:04:
[...]

DED is een goede bron. :P

Wat ik lees (bv wat @mkleinman allemaal doet), weegt een zonneboiler niet op tegen de extra zonnepanelen die je kan plaatsen in plaats van de collectoren.

Ik zou overigens nog steeds die gasaansluiting heroverwegen. Menig gas-adept (qua koken) in de familie is inmiddels lyrisch over zijn/haar inductieplaat. De aansluitkosten voor gas zijn fors en inmiddels is elektrisch the way to go voor de toekomst.

Ik weet niet of @Grolsch al alles in de lucht heeft, hij heeft vloerkoeling op een warmtepomp draaien en met de grafhitte van nu kan hij het mooi testen. :P
Alles draait bij ons, maar de installateur heeft het koelcontact van de naregeling nog niet aangesloten, dus via een foefje zou ik vloerkoeling kunnen toepassen (WP op koelen instellen, en de thermostaten hoog zetten) maar aangezien het nog maar 21,5 graden bij ons in huis is, heb ik daar eigenlijk geen behoefte aan op dit moment :P

Wij zijn dus compleet gasloos, en de WP pruttelt op dit moment zo'n 10 á 20 minuten per dag om het 400 liter SWW vat op 50 graden te houden, en that's it 8)

Ook wij koken op inductie, en mijn vrouw is er lovend over, zelf nog niet geprobeerd 8)

Wij wonen er alweer bijna 4 weken, en op een aantal opleverpuntjes na is alles af.

Vandaag wordt de voorkant van het perceel opgehoogd en glad gemaakt.

De installateur moet nog een paar puntjes oplossen, en de aannemer moet de veranda en carport nog voorzien van dakbedekking.

Over een week of 2 komen de zonnepanelen, en dan is alles af _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 20-06-2017 15:22 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hoe doe je koken met inductie eigenlijk als je meer dan 4 - fatsoenlijke - pannen gebruikt?
Tijd geleden is er hier ook een nieuwe keuken gekomen (inclusief gasfornuis) en wat ons maar weer eens opviel is dat kookplaten zo ontzettend klein zijn uitgevoerd.
Je kunt er met goed fatsoen nauwelijks meer pannen op kwijt.
Bijvoorbeeld van die 5 pits platen met een wokbrander aan de zijkant waardoor je effectief de middelste 2 pitten niet meer kunt gebruiken.
Of de knoppen op de kookplaat waardoor je oppervlak nog kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Piet91 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:35:
Hoe doe je koken met inductie eigenlijk als je meer dan 4 - fatsoenlijke - pannen gebruikt?
Tijd geleden is er hier ook een nieuwe keuken gekomen (inclusief gasfornuis) en wat ons maar weer eens opviel is dat kookplaten zo ontzettend klein zijn uitgevoerd.
Bijvoorbeeld van die 5 pits platen met een wokbrander aan de zijkant waardoor je effectief de middelste 2 pitten niet meer kunt gebruiken.
Dan koop je een 6 pits inductie van 90cm breed :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Piet91 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:35:
Hetzelfde probleem heb je bij een 4pits 60cm gasfornuis? We hebben hier een 90cm Boretti met in het midden een RVSplaat met een brander eronder. Alleen die gebruiken we nooit vanwege de zooi die het geeft. :P Maar goed, het houdt links en rechts genoeg ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

bartvb schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:48:
[...]

Goh, eerlijk gezegd, ik heb inmiddels op 2 plaatsen al eens een en ander aangepast. Daarvoor hoeft niet het hele plafond opnieuw gestuct te worden. Wel opnieuw geschilderd, dat dan best wel.
In je woonkamer is dat inderdaad betrekkelijk veel werk, maar in de kosten valt dat goed mee. In kleinere ruimtes stelt het helemaal niets voor.
Het prettige van een gipsplaten plafond vind ik nu juist dat het weinig kost om eens iets te veranderen en opnieuw te doen. Lampen verplaatsen zonder gootjes tegen het plafond vanuit een centraaldoos, een extra spotje inbouwen, allemaal vrij eenvoudig. Een wandcontactdoos uitbreiden, zo gepiept. Eentje erbij maken kan wel wat meer werk zijn, maar zelfs dan, trek die gipsplaten er af, leg je bekabeling, en zet er weer nieuw gips tegen. Is allemaal niet zo erg, en als je wat handig bent draai je er zelf ook je hand niet voor om.

Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening :-)

En fornuizen onder de 110cm tellen niet meer mee :+
Zonder gekheid:
http://www.stoves.co.uk/p...-cookers/richmond-1100ei/

Wij hebben de gasvariant, die heeft 7 pitten, maar met 5 inductie-zones verdeeld over 110cm kan je prima ruim koken. En kost eigenlijk de kop niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Rtificial op 20-06-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rtificial schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:45:
[...]

En fornuizen onder de 110cm tellen niet meer mee :+
Zonder gekheid:
http://www.stoves.co.uk/p...-cookers/richmond-1100ei/

Wij hebben de gasvariant, die heeft 7 pitten, maar met 5 inductie-zones verdeeld over 110cm kan je prima ruim koken. En kost eigenlijk de kop niet.
Ik zou ook geen 60cm koookplaat meer hoeven (de Falcon Classic 110 vond ik niet mooi, wij zijn dus voor de 90 gegaan, ik zie dat ze nu ook een 100 hebben, die had ook wel gekund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 17:59

RUFFNECK

Poentje

Of je doet dat PITT cooking en verspreid je pitten hoe je zelf wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 08:17
Ik leg momenteel de laatste hand aan het meerwerk richting aannemer. Ik heb echter 2 extra groepen nodig t.b.v. de combi-oven en vaatwasser, waarvoor de aannemer ruim €600 euro (300 p/s) telt. Dit vind ik erg duur.
De locatie waar ik deze WCD's wil hebben is direct achter de meterkast. Theoretisch kan ik dus twee pijpjes door de achterkant van de meterkast boren (door KZS wand) en aan de andere kant zelf een doos infrezen/aanleggen. Voor het aanleggen van de groepen vraag ik iemand via werkspot. De kosten hiervan zullen waarschijnlijk fors goedkoper zijn.
Kan dit of zie ik zaken over het hoofd? Naast de groepkasten heb ik naar alle waarschijnlijkheid nog een stukje wand vrij waar ik dus kan boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Andere optie is het gebruiken van een 'domino' systeem. Dus losse kook 'units' van (ik dacht) 30x60 cm. Op die manier kan je ook verschillende functies combineren. Frituur, 2 pitten inductie, nog een keer 2x inductie, teppanyaki en een gas-wokbrander :+

Maar dat is een best fornuis, @Rtificial !
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:05:
Ja, maar dan gaat de teller lopen. Een systeemplafond met een chique afwerking is niet goedkoop.
Ok, een betere vraag is; wat zijn systemen voor een 'demontabel' verlaagd plafond voor in een woning? En welke ervaringen hebben jullie daarmee? :)

@Rtificial Alleen schilderen? Is bij jullie het plafond niet gestuct of gespoten dan? Als je een gestuct gipsplafond opent dan neem ik aan dat een deel van het stucwerk los komt? Repareer je dat zelf dan en doe je daarna een laag latex over het hele plafond oid?

Zit ook te kijken of het mogelijk is om ventilatieroosters weg te werken achter een verlaagd plafond. Dat zou helemaal mooi zijn. Nog beter als ook je rookmelders op die manier uit het zicht zijn te onttrekken. Maar gok dat dat niet zomaar mag/kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:18:
Of je doet dat PITT cooking en verspreid je pitten hoe je zelf wilt :)
Lijkt met lastig met inductie....

Edit: zie dat het wel kan....

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cooking.eu/images/stories/inductie/inductiepagina-kop-groot.jpg

Vind het wel erg lelijk.....

[ Voor 30% gewijzigd door Artbij op 20-06-2017 17:12 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Even een technische vraag over beton. Morgen wordt bij ons een vloer gestort. Bij deze temperaturen is dat niet ideaal volgens mij. Echter de aannemer zegt dat een keer een beetje natspuiten genoeg is om te zorgen dat het niet te snel droogt. Iemand hier ervaring mee?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:04
Bij onze overburen hadden ze er de hele nacht een zwenksproeier op staan. Lijkt mij persoonlijk ook niet voldoende om vlak voor einde werktijd even 1 keertje te sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
Wat ook kan is afdekken met folie. Je merkt het wel als het te snel gedroogd is. De toplaag is dan poreus van je beton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

bartvb schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:52:
Andere optie is het gebruiken van een 'domino' systeem. Dus losse kook 'units' van (ik dacht) 30x60 cm. Op die manier kan je ook verschillende functies combineren. Frituur, 2 pitten inductie, nog een keer 2x inductie, teppanyaki en een gas-wokbrander :+

Maar dat is een best fornuis, @Rtificial !

[...]

Ok, een betere vraag is; wat zijn systemen voor een 'demontabel' verlaagd plafond voor in een woning? En welke ervaringen hebben jullie daarmee? :)

@Rtificial Alleen schilderen? Is bij jullie het plafond niet gestuct of gespoten dan? Als je een gestuct gipsplafond opent dan neem ik aan dat een deel van het stucwerk los komt? Repareer je dat zelf dan en doe je daarna een laag latex over het hele plafond oid?

Zit ook te kijken of het mogelijk is om ventilatieroosters weg te werken achter een verlaagd plafond. Dat zou helemaal mooi zijn. Nog beter als ook je rookmelders op die manier uit het zicht zijn te onttrekken. Maar gok dat dat niet zomaar mag/kan.
Bij ons zijn de naden afgesmeerd, en verder een stuclaag van een mm ofzo. Primer er op, en geschilderd.
Ja, bijsmeren en schilderen kan je op zich zelf prima doen. En anders vraag je voor het bijsmeren een lokale stukadoor, is een klus van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:44
artbij schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:39:
[...]

Dan koop je een 6 pits inductie van 90cm breed :).
Jammer dat er nooit echt grote inductie verkrijgbaar is, wij hebben uiteindelijk voor dit type fornuis gekozen http://www.mediamarkt.nl/...Mf0lK6CzdQCFY-adwod0OMO-Q
Ruimte genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Jochemd13 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:10:
[...]

Jammer dat er nooit echt grote inductie verkrijgbaar is, wij hebben uiteindelijk voor dit type fornuis gekozen http://www.mediamarkt.nl/...Mf0lK6CzdQCFY-adwod0OMO-Q
Ruimte genoeg ;)
Je bent 17, ik neem niet aan dat je een huis gebouwd hebt en een keuken gekocht hebt.
Overigens kan je 120cm gewoon met inductie krijgen.
https://www.keukenloods.nl/mcy1200eiwheu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jochemd13 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:10:
[...]

Ruimte genoeg ;)
Ik vind het echt zonde om zo'n groot formuis in mijn keuken te zetten.

Ik pak waarschijnlijk een 90cm incl afzuiging. Dus effectief 4 pitten. Dan een inductiepitje of twee ernaast voor als er echt gekookt wordt, dat gebeurt ongeveer 1 a 2 keer per maand.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Ik vind onze Novy 11KW 90CM breed genoeg om het eten op warm te krijgen :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2comm8o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/6srk1h.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:02:
Even een technische vraag over beton. Morgen wordt bij ons een vloer gestort. Bij deze temperaturen is dat niet ideaal volgens mij. Echter de aannemer zegt dat een keer een beetje natspuiten genoeg is om te zorgen dat het niet te snel droogt. Iemand hier ervaring mee?
Natspuiten en nat houden. Dus of folie eroverheen of geregeld sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:29:
[...]

Natspuiten en nat houden. Dus of folie eroverheen of geregeld sproeien.
Is het echt makkelijk te zien als het beton niet goed is? Het gaat om mijn keldervloer en die heb ik graag waterdicht......

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic