Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.705 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Ik vraag om een mening, en ik krijg ze ook ;) dank allen.
Best confronterend, gezien de architect hier niet op was gekomen.
Señor Sjon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:58:
Dit zijn dezelfde plaatjes? Ze hebben alleen de hal (nog) smaller gemaakt. 1950 breedte is echt te mager voor trap + loopruimte in een vrijstaande woning.

Ik zou toch de keuken spiegelen zoals ik eerder al zei en ook die voordeur in de voorgevel is iets wat vrijstaande huizen die zo geplaatst zijn vaak juist niet hebben. Het is cru gesteld een tussenwoning oplossing waar je de hal nodig hebt om mensen de woning in te voeren. Ik zie veel meer woonkwaliteit door de bijkeuken als hoofdentree te maken.
Dat klopt. Zoals ik al zei hebben we ons alleen gefocust op het formaat van de hal.
Keuken spiegelen gaan we overwegen, ik denk voldoende argumenten.

Voordeur weglaten blijft een lastige (gevoelsmatig), maar ik wil dat wel in een alternatieve tekening zien van de architect.
Sturgeon22 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:17:
Je geeft zelf aan dat het kookeiland in de huidige tekening zorgt voor een te krappe doorgang en wilt dat oplossen door het kookeiland een stukje verder in de keuken te zetten. Gevolg is wel dat je een grote afstand creeert tussen je kookeiland en kastenwand/spoelbak, waardoor je tijdens het koken te veel stappen moet zetten.

Het idee van Senor Sjon om de keuken te spiegelen is zeker de moeite waard. Je kunt je keuken dan inrichten op optimaal gebruik als keuken en de tafel aan de rechterkant zorgt voor veel meer loopruimte. Dat de keuken verder van de "bijkeuken" af zit maakt in dit geval niks uit, omdat de bijkeuken als hal functioneert.
Ja, de ruimte tussen eiland en kastenwand wordt dan groter. Daar ben ik me van bewust.
Je zegt inderdaad hetzelfde; voordeur weg. "bijkeuken" als hal laten functioneren en keuken spiegelen?
Cpt.Chaos schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:16:
[...]

Ik heb de vrijheid genomen om paint te gebruiken voor misschien een idee.

***members only***

Voordeur in de bijkeuken, deze iets groter maken, meterkast die kant heen. Muurtje in de woonkamer weg, trap naar voren (dan wordt de bovenverdieping een stuk makkelijker in te delen, de overloop is nu "raar"). De trap kan dan eventueel ook rechtdoor lopen, en dan een L-overloop. En suite deuren aan de woonkamerkant wegwerken, dan heb je meer ruimte in de woonkeuken.
Geen dode ruimtes meer.

Edit: waarom zie ik nou geen plaatje
Bedankt voor je vrijheid, waardeer ik :). Zeker omdat ik dan zelf een beter beeld ervan krijg.
offtopic:
Plaatje is overigens wel op te vragen. Je moet alleen even de 'share' link met BBcode gebruiken.

Dat ziet er best fraai uit.
Je 'bonjourt' alleen wel een raam weg die van boven het werkblad.
Als ik het goed zie gaat de muur van de hal weg, meterkast in de grotere bijkeuken, de deur naar de keuken weg, en de trap open en bloot in de woonkamer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Zeker gaat er een raam weg bij de keuken, de en suite deuren worden meer dan een meter breder, wat ook voor licht zorgt. Verder heb je meer ruimte in de keuken omdat ze in de woonkamer zitten ipv de keuken. Hierdoor is en oogt de keuken groter, en zeker niet donkerder, er zitten al genoeg ramen.

Trap in de woonkamer hoeft niet lelijk te zijn. Een standaard witte trap is dat wel, maar je kan er zeker heel wat moois van maken afhankelijk van de stijl van de inrichting. De vorm van de trap is ook iets wat uiteraard kan veranderen om een logischere overloop te creeren boven. Onder de trap kan een sierhaard, of een modern tvmeubel gemaakt worden, dan kan er aan de andere kant een groter raam komen omdat op die wand dan geen tv hoeft te komen. Waar eerst de voordeur zat kan ook een raam komen. Qua licht zal je er zeker niet op achteruit gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
the-edge schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:17:
Ik vraag om een mening, en ik krijg ze ook ;) dank allen.
Best confronterend, gezien de architect hier niet op was gekomen.

[...]

Dat klopt. Zoals ik al zei hebben we ons alleen gefocust op het formaat van de hal.
Keuken spiegelen gaan we overwegen, ik denk voldoende argumenten.

Voordeur weglaten blijft een lastige (gevoelsmatig), maar ik wil dat wel in een alternatieve tekening zien van de architect.

[...]

Ja, de ruimte tussen eiland en kastenwand wordt dan groter. Daar ben ik me van bewust.
Je zegt inderdaad hetzelfde; voordeur weg. "bijkeuken" als hal laten functioneren en keuken spiegelen?

[...]

Bedankt voor je vrijheid, waardeer ik :). Zeker omdat ik dan zelf een beter beeld ervan krijg.
offtopic:
Plaatje is overigens wel op te vragen. Je moet alleen even de 'share' link met BBcode gebruiken.

Dat ziet er best fraai uit.
Je 'bonjourt' alleen wel een raam weg die van boven het werkblad.
Als ik het goed zie gaat de muur van de hal weg, meterkast in de grotere bijkeuken, de deur naar de keuken weg, en de trap open en bloot in de woonkamer :?
Pardon my English, maar ze hebben geen reet gedaan aan die hal, alleen smaller gemaakt. Je kan de nieuwe voordeur op de bestaande plek houden en ook het raam van de keuken behouden. Je kan de trap gesloten houden op dezelfde plek met een klein trappenhalletje richitng de keuken. Totaal neemt dat ~2x3 meter in beslag bij de bestaande deur naar de trap. Je zou eventueel ook je trap kunnen spiegelen (opgang bij deur naar keuken) en de rest als trapkast gebruiken. Voordeur kan een raam worden.

Schets maar eens voor jezelf hoe dit wordt. Het maakt je woonkamer aanmerkelijk groter. Wat ook een groot voordeel is, is dat je woonkamer nu ook van drie (vier met de en suite) kanten licht krijgt. Echt, die hal met voordeur, get rid of it. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
the-edge schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:17:
Om echt voldoende ruimte te maken zul je minimaal een halve meter op moeten schuiven. Je moet dan echt te ver lopen om even de aardappels of groente af te gieten. Ja, ik zou dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Cpt.Chaos schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:30:
Zeker gaat er een raam weg bij de keuken, de en suite deuren worden meer dan een meter breder, wat ook voor licht zorgt. Verder heb je meer ruimte in de keuken omdat ze in de woonkamer zitten ipv de keuken. Hierdoor is en oogt de keuken groter, en zeker niet donkerder, er zitten al genoeg ramen.

Trap in de woonkamer hoeft niet lelijk te zijn. Een standaard witte trap is dat wel, maar je kan er zeker heel wat moois van maken afhankelijk van de stijl van de inrichting. De vorm van de trap is ook iets wat uiteraard kan veranderen om een logischere overloop te creeren boven. Onder de trap kan een sierhaard, of een modern tvmeubel gemaakt worden, dan kan er aan de andere kant een groter raam komen omdat op die wand dan geen tv hoeft te komen. Waar eerst de voordeur zat kan ook een raam komen. Qua licht zal je er zeker niet op achteruit gaan.
Qua lichtinval heb je me overtuigd. Qua trap nog niet. De trap wordt een gesloten betonnen trap. Daar is zeker wat moois van te maken. Maar waar hang ik mijn TV aan op :?
Señor Sjon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:33:
[...]

Pardon my English, maar ze hebben geen reet gedaan aan die hal, alleen smaller gemaakt. Je kan de nieuwe voordeur op de bestaande plek houden en ook het raam van de keuken behouden. Je kan de trap gesloten houden op dezelfde plek met een klein trappenhalletje richitng de keuken. Totaal neemt dat ~2x3 meter in beslag bij de bestaande deur naar de trap. Je zou eventueel ook je trap kunnen spiegelen (opgang bij deur naar keuken) en de rest als trapkast gebruiken. Voordeur kan een raam worden.

Schets maar eens voor jezelf hoe dit wordt. Het maakt je woonkamer aanmerkelijk groter. Wat ook een groot voordeel is, is dat je woonkamer nu ook van twee (drie met de en suite) kanten licht krijgt. Echt, die hal met voordeur, get rid of it. ;)
Dit is al veel praktischer. Alleen de trap gespiegeld (opgang bij deur naar keuken) komt boven (denk ik?) niet zo praktisch uit (rekening houdende met de dakkappelen die ervoor zorgen dat we ons hoofd niet stoten).

Eetkamer tafel en keuken spiegelen; en mijn erker dan? Krijg je dan een erker met kortere ramen waar je lage kasten in maakt?

Ik ga er zelf eens een schetsje van maken :)
Daar heb ik eigenlijk een architect voor, maar voor nu durf ik het wel 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoezo? De trap neemt evenveel plek in als nu (trap weer met een onderkwart). Dus deur naar trap en dan loop je linksaf de trap op. Op de verdiepingen spiegel je de trappen mee, dus het maakt niks uit. De ruimte onder de trap kan je gebruiken als voorraadkast vanuit woonkamer of trappenhal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Señor Sjon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:42:
Hoezo? De trap neemt evenveel plek in als nu (trap weer met een onderkwart). Dus deur naar trap en dan loop je linksaf de trap op. Op de verdiepingen spiegel je de trappen mee, dus het maakt niks uit. De ruimte onder de trap kan je gebruiken als voorraadkast vanuit woonkamer of trappenhal.
Aah. Ik vat 'm. Bedankt voor de uitleg.
* the-edge mompelt iets over ruimtelijk inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:05
Cpt.Chaos schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:16:
[...]

Geen dode ruimtes meer.

Edit: waarom zie ik nou geen plaatje
Omdat je linkt naar een url, niet naar een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uVSvdPs.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Even snel in Floorplanner.. Zoiets :?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J26uZzG.png

Even los van de meubels e.d.
Ik heb gemengde 'gevoelens' bij dit ontwerp maar wel ineens veel ruimte in de woonkamer.
Keuken is m.i. echt praktischer zo. Schuinte is wellicht niet handig, maar vond het wel speels zo.

@Señor Sjon Jij zou de trap dus op willen lopen vanaf de deur? Dan komt het gat waar je de 1e en respectievelijk de zolder op komt anders te zitten dan waar de dakkapellen toch zitten? De nieuwe hal is nu inderdaad ruim, hier kun je wat meer mee.

De ruimte in de woonkamer meubel-wise inrichten is de volgende uitdaging :+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

@the-edge Ik vind het er al wel ruimer uit zien!

Optie hierop: verplaats de meterkast naar de andere kant van de deur (tegen de garage aan) en zet daarvoor in de plaats de deur naar de trap. (ik weet even niet hoe dat uitkomt op de bovenverdieping, dat zou je moeten kijken)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

the-edge schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:57:
[afbeelding]

Ik heb gemengde 'gevoelens' bij dit ontwerp maar wel ineens veel ruimte in de woonkamer.
Keuken is m.i. echt praktischer zo. Schuinte is wellicht niet handig, maar vond het wel speels zo.

@Señor Sjon Jij zou de trap dus op willen lopen vanaf de deur? Dan komt het gat waar je de 1e en respectievelijk de zolder op komt anders te zitten dan waar de dakkapellen toch zitten? De nieuwe hal is nu inderdaad ruim, hier kun je wat meer mee.

Veel beter zo. Nu nog een iets brede voordeur centreren in de hal.
Verder is een nadeel van het spiegelen van de keuken dat je verder van de bijkeuken af zit, maar dat weegt niet op tegen wat je er mee wint an ruimtelijk gevoel.

Echt veel beter zo.

Ik vind overigens wel dat je architect hiermee had moeten komen. Gelukkig hebben we @Señor Sjon nog, die de architecten terecht wijst :+

Ohja, als je echt die schuine lijn er in wil, omdat het "speels" is (irritant zal je bedoelen) zorgt dan tenminste dat ie dezelfde hoek volgt als de andere schuine lijnen in de woning. Nu word ik er draaierig van :D

[ Voor 8% gewijzigd door Rtificial op 15-06-2017 16:13 ]

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[afbeelding]

Bijna. Ik ben van het credo schuin = puin, dus ik zou niet een schuine kant maken naar de trap. Kopieer de trap van de verdieping erboven maar eens in. Overigens kan wat @Wailing_Banshee voorstelt ook, alleen krijg je een trap met een onderkwart naar rechts (richting bijkeuken) en boven een naar links (richting overloop). Dan heb je wel een aparte trap, maar een lekker loop... ik waag het te betwijfelen. Je wint wel nog meer ruimte in je woonkamer. Meterkast kan richting de garage kant. Vergeet de zijlichten bij je voordeur niet!

Ik zou wellicht een buiten- of dubbel openslaande deur toevoegen aan je woonkamer trouwens. Je hebt een aardig doodlopend stuk zo. Je kan nu een mediazone en zitzone maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Zoals de trap er nu in staat, tekening van the-edge, zou ik het ook niet doen. En zeker niet schuin. Als de trap gewoon open uitkomt in de woonkeuken? Dan kunnen de en suite deuren nog iets breder en ben je van het schuine af. Of moet de trap per se uit het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:44
[afbeelding]

Zou in plaats van een 'traphok' eerder zo iets doen in de woonkamer ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Cpt.Chaos schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:48:
Zoals de trap er nu in staat, tekening van the-edge, zou ik het ook niet doen. En zeker niet schuin. Als de trap gewoon open uitkomt in de woonkeuken? Dan kunnen de en suite deuren nog iets breder en ben je van het schuine af. Of moet de trap per se uit het oog?
Om meteen kritiek op het eigen ontwerp te geven :+ :
- Open trap; we stoken voor de mussen op het dak op deze manier.
- Het schuine is zeker niet handig, gaat meteen uit het ontwerp
- Klinkt misschien verwend, maar het zitgedeelte is nu 'onpraktisch' groot :'(
- Trap naar de keuken met een (melk glazen) deur?

- En die voordeur weg... Om 1 of andere reden voelt dat raar.

... Man, ben ik de enige hier die het zo moeilijk vindt? 8)7 |:(

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 15-06-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:16:
@Piet91 Wat is concreet je vraag? Ik denk dat je eerst zelf wat moet kriebelen, vooral als het om een huurwoning gaat. Ziet eruit als de footprint van een watertoren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:05:
Er bestaat zoiets als de 1m2 trap of de molenaarstrap. Beiden beslaan heel beperkte oppervlaktes.

Leuk project trouwens!
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
the-edge schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:11:
[...]

Members only:

ik snap het niet. ik heb linkadres afbeelding geprobeerd maar dan krijg ik ook geen plaatje. Ben ik nou zo stom ofwat?
Edit: ik ben een eindbaas, het is me gelukt

Maak de trap breder en laat deze zo uitkomen in de woonkeuken. Als de trap enkel in de hal uitkomt is het teveel gedoe om van de woonkamer naar boven te gaan. Lijkt wel een marathon dan. Als deze in de woonkeuken uitkomt is het precies goed. Trap een bocht naar rechts laten maken is geen slechte optie voor de bovenverdieping, wederom L-vormige overloop=efficienter met ruimte omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Cpt.Chaos schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:45:
[...]

***members only***

ik snap het niet. ik heb linkadres afbeelding geprobeerd maar dan krijg ik ook geen plaatje. Ben ik nou zo stom ofwat?

Maak de trap breder en laat deze zo uitkomen in de woonkeuken. Als de trap enkel in de hal uitkomt is het teveel gedoe om van de woonkamer naar boven te gaan. Lijkt wel een marathon dan. Als deze in de woonkeuken uitkomt is het precies goed. Trap een bocht naar rechts laten maken is geen slechte optie voor de bovenverdieping, wederom L-vormige overloop=efficienter met ruimte omgaan.
offtopic:
Je moet bij imgur op "Share" klikken. Dan krijg je de link naar het plaatje in plaats van de URL naar imgur.
Eindbaas :+ :)

* the-edge duikt weer eens Floorplanner in ;w

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 15-06-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 06:47
Dit gaat hem waarschijnlijk worden. Ik ben toch benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.

Members only:

@Señor Sjon > Gelukt :)

[ Voor 5% gewijzigd door FireStarter op 15-06-2017 21:00 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
FireStarter schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:59:
Dit gaat hem waarschijnlijk worden. Ik ben toch benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.

***members only***

- Wat je daar van plan bent met de meterkast/garderobe gaat natuurlijk niet door hè.
- Wat ben je precies met de kelder van plan? Ik zie heel veel hokjes namelijk.
- Heb je nou een open douche/wastafel in de slaapkamer?
- De badkamer wordt wel erg klein.
- Slaapkamers ook. Je kunt er geen kledingkast in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leifos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07-2021
Hallo allemaal,

Ook wij zijn ons aan het oriënteren op het bouwen van een huis.
Momenteel zijn we met de volgende schets bezig, en ik ben natuurlijk hartstikke benieuwd naar jullie feedback. Puntje is wel dat we al aan de top van ons budget zitten met deze schets (wellicht zelfs wel iets te hoog, dus eventuele punten van besparing die niet teveel ten koste gaan van uitstraling/leefruimten zijn ook welkom).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ABYpEBp.png

Zelf zou ik graag de punt van het dak iets anders zien, zoals op onderstaande afbeelding.
Weet iemand misschien hoe je die nepschoorsteen noemt?
Ik zou deze graag in het huidige ontwerp verwerken, maar vraag me af of het er gek uit ziet als je dit twee keer doet, voor beide gevels van de huidige schets?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yRlH7Eo.png

Alvast heel erg bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 21:11
haha nice @Leifos dat is bijna exact mijn plattegrond, inclusief die speelkamer. Welke aannemer is dit? Check even maar even 1 pagina terug. Ik zit nog enorm te puzzelen met de indeling van de keuken en de erkers.

Persoonlijk ben ik geen fan van die 'nep schroorsteen' maar smaken verschillen natuurlijk.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13

***members only***

Hoe wil je de gasten van de crèche ontvangen? Iedereen via de voordeur door de keuken en de bijkeuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Nu online
@Piet91 Misschien dat een wenteltrap kan helpenhttps://www.google.nl/sea..._AUIBigB&biw=1600&bih=805

@the-edge Veel beter zo. De ruimte van je huis komt nu beter tot zijn recht.

@FireStarter Je hebt een ruim huis en dat zie je beneden terug. Boven komt dan weer vrij hokkerig over en de slaapkamers zijn zeker voor een vrijstaande woning niet heel groot. Hoeveel kamers heb je echt nodig? Je hebt op zolder ook nog 2 extra kamers.

@Leifos Die "schoorstenen" worden "schijnschoorstenen" genoemd. Ik vind een echte schoorsteen persoonlijk een stuk mooier (maar die zijn dan ook echt een stuk duurder, dus niet aan te raden als je al aan de top van je budget zit). Ik zou ze niet op beide gevels doen, dat lijkt mij een beetje te veel van het goede.
Qua indeling gelden een beetje dezelfde opmerkingen als bij GAEvakYD. Vooral de speelkamer zou ik nog eens heroverwegen. Die maakt dat je huis klein en hokkerig oogt, terwijl je een mooie, grote ruimte hebt als je de speelkamer weg laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een schachtloze huislift neemt ook heel weinig oppervlakte in beslag en kan volgens mij wel die hoogtes aan. Vraag me niet naar de kosten van die dingen want dat zou ik waarachtig niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Sturgeon22 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:18:
@Piet91 Misschien dat een wenteltrap kan helpenhttps://www.google.nl/sea..._AUIBigB&biw=1600&bih=805

@the-edge Veel beter zo. De ruimte van je huis komt nu beter tot zijn recht.

@FireStarter Je hebt een ruim huis en dat zie je beneden terug. Boven komt dan weer vrij hokkerig over en de slaapkamers zijn zeker voor een vrijstaande woning niet heel groot. Hoeveel kamers heb je echt nodig? Je hebt op zolder ook nog 2 extra kamers.

@Leifos Die "schoorstenen" worden "schijnschoorstenen" genoemd. Ik vind een echte schoorsteen persoonlijk een stuk mooier (maar die zijn dan ook echt een stuk duurder, dus niet aan te raden als je al aan de top van je budget zit). Ik zou ze niet op beide gevels doen, dat lijkt mij een beetje te veel van het goede.
Qua indeling gelden een beetje dezelfde opmerkingen als bij GAEvakYD. Vooral de speelkamer zou ik nog eens heroverwegen. Die maakt dat je huis klein en hokkerig oogt, terwijl je een mooie, grote ruimte hebt als je de speelkamer weg laat.
Thanks. Ik weet alleen nog niet wat ik met al die zinloze ruimte in de zitkamer moet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:31

Fiber

Beaches are for storming.

the-edge schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:42:
[...]

Thanks. Ik weet alleen nog niet wat ik met al die zinlose ruimte in de zitkamer moet :X
Grotere meubels kopen die je mooi vrij kan opstellen in plaats van tegen een muur schuiven, mooie grote planten in je huis zetten, beetje kunst hier en daar, desnoods een piano of een vleugel of een contrabas gewoon voor de sier...

ik zou het wel weten maar ik heb dat soort 'luxe problemen' helaas niet... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Nu online
Waarschijnlijk kan je vrouw dat wel bedenken voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
[...]

Yup. Jij en je architect ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Fiber schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:48:
[...]

Grotere meubels kopen die je mooi vrij kan opstellen in plaats van tegen een muur schuiven, mooie grote planten in je huis zetten, beetje kunst hier en daar, desnoods een piano of een vleugel of een contrabas gewoon voor de sier...

ik zou het wel weten maar ik heb dat soort 'luxe problemen' helaas niet... :)
Als opvulling hadden wij een grote haard er bij genomen. Je kan ook een mooie tv neerzetten (B&O Beovision Avant goede ervaring mee). Nooit te veel ruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Piet91 Kwam via Google op een site die wel heel veel info heeft over huisliften (inclusief verwijzingen naar fabrikanten). Kunt er ook een verwijzing vinden naar een wel heel uniek ontwerp wat in 2017 uitgeleverd gaat worden, de verticaal lopen lift.

https://trapliftcentraal.nl/huislift/#huislift-prijzen
http://www.rombout.design

Is wel apart natuurlijk, een huislift. Maar je vergroot er wellicht je doelgroep mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

***members only***

Techniek op zolder? Zou even kijken of dat ook lukt en je niet met geluid van je installatie zit. Ga je voor een warmtepomp moet je ook een boiler en een buitenunit kwijt. Zou dat verplaatsen naar de kelder.

Slaapkamers vind ik erg klein en de badkamer ook. Lijkt net een huis voor 2 volwassenen zo.

460 is te weinig. Reken op 500 a 550 incl btw als je op niveau af wilt werken.

Waarom een hal in de kelder? ik zou die hal bij de grote ruimte betrekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 15-06-2017 23:07 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Piet91 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:16:
[...]

- Wat je daar van plan bent met de meterkast/garderobe gaat natuurlijk niet door hè.
- Wat ben je precies met de kelder van plan? Ik zie heel veel hokjes namelijk.
- Heb je nou een open douche/wastafel in de slaapkamer?
- De badkamer wordt wel erg klein.
- Slaapkamers ook. Je kunt er geen kledingkast in kwijt.
Meterkast: We willen de ruime hal behouden, en in de meterkast hoef ik niet zovaak te zijn. Wellicht is het met een slimme constructie te maken.
Kelder: in de kelder wil ik een sportruimte maken, een plek voor de projector (kunnen alle hardcore hifi spul uit de woonkamer, goed aangepakt zo >:) ) en een CV en rommelkamer.
Wastafel douche: we willen een aparte douche voor onszelf. Slaapkamer zou zo een hotel look krijgen.
We hebben twee dochters met de derde zeer binnenkort op komst. Ik wil geen schema's :o
Slaapkamers: ja dit was een eis van Mn vrouw. Iedereen fijn op dezelfde verdieping. Maar ze zijn nu nog klein, maar dat is over 4 jaar alweer totaal anders. Wellicht dus nog ff schuiven :)

@Sturgeon22 , door jou reactie en die van @Piet91 begint er ineens een lichtje te branden die ik niet aan kreeg bij haar :+

@Jochemd13 , de bedoeling is dat de ouders en kinderen achterom komen. Mochten we budget overhouden om de aanbouw direct te plaatsen.

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:06:
[...]

Meterkast: We willen de ruime hal behouden, en in de meterkast hoef ik niet zovaak te zijn. Wellicht is het met een slimme constructie te maken.
Kelder: in de kelder wil ik een sportruimte maken, een plek voor de projector (kunnen alle hardcore hifi spul uit de woonkamer, goed aangepakt zo >:) ) en een CV en rommelkamer.
Wastafel douche: we willen een aparte douche voor onszelf. Slaapkamer zou zo een hotel look krijgen.
We hebben twee dochters met de derde zeer binnenkort op komst. Ik wil geen schema's :o
Slaapkamers: ja dit was een eis van Mn vrouw. Iedereen fijn op dezelfde verdieping. Maar ze zijn nu nog klein, maar dat is over 4 jaar alweer totaal anders. Wellicht dus nog ff schuiven :)

@Sturgeon22 , door jou reactie en die van @Piet91 begint er ineens een lichtje te branden die ik niet aan kreeg bij haar :+

@Jochemd13 , de bedoeling is dat de ouders en kinderen achterom komen. Mochten we budget overhouden om de aanbouw direct te plaatsen.
Drie dochters in dat kleine badkamertje })

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the-edge schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:42:
[...]

Thanks. Ik weet alleen nog niet wat ik met al die zinlose ruimte in de zitkamer moet :X
Dat is alleen maar lekker. Gros van de mensen zet hun woningen veel te vol. Ruimte is zo rustgevend.

Sta overigens wel te kijken van de vorm van je bijkeuken. Die is dusdanig dat je daar niet echt veel aan hebt. Is die overigens niet meer de hal geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
artbij schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:02:
[...]

[...]

Techniek op zolder? Zou even kijken of dat ook lukt en je niet met geluid van je installatie zit. Ga je voor een warmtepomp moet je ook een boiler en een buitenunit kwijt. Zou dat verplaatsen naar de kelder.

Slaapkamers vind ik erg klein en de badkamer ook. Lijkt net een huis voor 2 volwassenen zo.

460 is te weinig. Reken op 500 a 550 incl btw als je op niveau af wilt werken.

Waarom een hal in de kelder? ik zou die hal bij de grote ruimte betrekken.
Wat komt er dan nog bij boven de 500-550, of is het huis dan helemaal af?

De kelder wil ik zo maken dat je redelijk los kunt gaan zonder geluidshinder te veroorzaken. Maar wellicht idd een idee om die meters erbij te pakken.

@ je laatste reactie. oOo , ja wellicht is het na de schuifactie beter.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

***members only***

Misschien een domme vraag maar heeft de gemeente bepaald dat je huis zo kort op de straat moet staan? Door die situering maak je voor mijn gevoel niet optimaal gebruik van je kavel, met name aan de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:13:
[...]

Wat komt er dan nog bij boven de 500-550, of is het huis dan helemaal af?

De kelder wil ik zo maken dat je redelijk los kunt gaan zonder geluidshinder te veroorzaken. Maar wellicht idd een idee om die meters erbij te pakken.

@ je laatste reactie. oOo , ja wellicht is het na de schuifactie beter.
Wat er bijkomt ligt aan jezelf. Hoe duur maak je de badkamer etc. 900m3 boven de grond en dan nog 300 eronder, ga er maar vanuit dat ja 600.000,- a 650.000,- aan bouwkosten kwijt bent en dan nog je architect, leges etc. Dit met een marge van een tonnetje meer of minder :).

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 15-06-2017 23:58 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Piet91 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:16:
[...]

@FireStarter Je meterkast (steensmaat zegmaar) is te groot nu, dit mag volgens de voorschriften niet, ik vermoed dat @Piet91 dat bedoeld.

Maar als jij een normale vloerplaat voor NUTS voorziet + je haalt de achterwand naar voren d.m.v. een houten plaat, op de maat die een MK hoort te zijn gaat dat goed.

@Piet91 Het gebeurt vaker hoor dat bv. een toilet en MK naast elkaar zitten, in principe op tekening even diep zodat deuren e.d. gelijk zitten, maar wordt er gewoon een paar balkjes + houten plaat naar voren geplaatst zodat MK voldoet aan de eisen voor een MK.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@FireStarter hoe ga je de meterkast opendoen met de garderobe er zo tussen getekend? Dit moet dan een losse stang zijn, of een hele hoge. Meterkast is ook maar 80 breed, dus dat is te weinig ruimte om natte jassen op te hangen.
De brandweer wordt ook niet blij van je meterkast. Laat het onderste kwart van de trap rechtlopen, en maak in de dan ontstane hoek of de mk, of de garderobe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
artbij schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:25:
[...]

Wat er bijkomt ligt aan jezelf. Hoe duur maak je de badkamer etc. 900m3 boven de grond en dan nog 300 eronder, ga er maar vanuit dat ja 600.000,- a 650.000,- aan bouwkosten kwijt bent en dan nog je architect, leges etc. Dit met een marge van een tonnetje meer of minder :).
Het plan is nu dus, de aanbouw schrappen tijdens de bouw -220m3, en de kelder in ruwbouw opleveren.
Zo proberen we de kosten een beetje te drukken.
Eerst straks maar eens aannemers zoeken die tijd hebben om uit te rekenen hoeveel het gaat kosten.

@Verwijderd : Volgens het bouwbesluit moet de voorgevel min 5, max 10m vanaf de stoep beginnen.
We willen graag een ruime achtertuin, vandaar dat we nu het huis op 5m hebben staan, net als de buren.

[ Voor 13% gewijzigd door FireStarter op 16-06-2017 07:51 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@the-edge Geen voordeur op je oorspronkelijke plek vind ik zeker niet raar. Ik vind die deur juist heel raar.

Een huis van m'n ouders

Mijn ouders hadden dit huis gekocht toen het nog gebouwd moest worden (project bouw). Ze hebben toen de garage kantoorruimte gemaakt en er een extra garage naast gezet (die twee ramen zouden anders de garage deur zijn geweest). Er is toen ook een hal gemaakt vanaf de woonkamer naar de garage, met de voordeur in die hal (je ziet hem niet vanwege dat boompje).

Dus wij hadden een soortgelijke situatie die jij nu getekend hebt. En geloof me, het is echt heerlijk.

En die grote woonkamer? Daar wen je zo makkelijk aan, dat je daarna niet anders meer wil. Wij hebben een best ruime woonkamer (ietjse kleiner dan wat jij getekend hebt, namelijk 4 bij 5, ipv 6 bij 5, maar die van ons heeft geen inhammen voor een trap, die zit in de hal) en als ik nu bij anderen die kleine woonkamers zie (vooral die pijplades in die rijtjeshuizen...) ben ik zo blij dat ik dat niet heb!

@Annuk hoe bedoel je, de meterkast is te groot? Ik weet alleen dat je meterkast niet te ver bij je voordeur vandaag mag zijn (wij hebben er ontheffing voor aangevraagd).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:43:
[...]

Het plan is nu dus, de aanbouw schrappen tijdens de bouw -220m3, en de kelder in ruwbouw opleveren.
Eerst straks maar eens aannemers zoeken die tijd hebben om uit te rekenen hoeveel het gaat kosten.

@Verwijderd : Volgens het bouwbesluit moet de voorgevel min 5, max 10m vanaf de stoep beginnen.
We willen graag een ruime achtertuin, vandaar dat we nu het huis op 5m hebben staan, net als de buren.
Kelder in ruwbouw was ook ons plan, uiteindelijk doen we dat niet. Je hebt al die ruimte, maar gaat hem niet gebruiken? Leek ons niet reëel. Wanneer ga je hem dan wel inrichten?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik zou proberen de trap te laten dubbelen als trap:

Google plaatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 17:59

RUFFNECK

Poentje

Even over die meterkast van @FireStarter, waarom zou die te groot zijn? Ik kan even zo snel alleen maar minimale afmetingen vinden. Ik heb zo een beetje dezelfde opstelling en was van plan deze door te trekken tot de gevel naast de voordeur, zodat ik meer ruimte had voor mijn netwerk inrichting, lichtpunt en stopcontacten erbij.

De garderobe ervoor (doe ik zelf niet) moet toch ook gewoon goed te doen zijn? Custom schuifdeurtjes of vouw/harmonica deurtje laten maken? :)

[ Voor 18% gewijzigd door RUFFNECK op 16-06-2017 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

RUFFNECK schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:08:
Even over die meterkast van @FireStarter, waarom zou die te groot zijn? Ik kan even zo snel alleen maar minimale afmetingen vinden. Ik heb zo een beetje dezelfde opstelling en was van plan deze door te trekken tot de gevel naast de voordeur, zodat ik meer ruimte had voor mijn netwerk inrichting, lichtpunt en stopcontacten erbij.

De garderobe ervoor (doe ik zelf niet) moet toch ook gewoon goed te doen zijn? Custom schuifdeurtjes of vouw/harmonica deurtje laten maken? :)
Het probleem van de garderobe is dat dat natuurlijk brandgevaarlijk is. Je kunt er niet snel bij. Dit zou eventueel nog wel van toepassing kunnen zijn:
Heeft de meterruimte een voorziening voor gas, dan moet de luchtverversing ten minste 2 dm³/s per m³ netto-inhoud van de meterruimte bedragen met een minimum van 2 dm³/s. Zie de artikelen 3.68 en 3.69 van het Bouwbesluit. De aan te ventilatie van een meterruimte gestelde eis strekt ertoe dat, indien nabij een aansluiting van een gasmeter onverhoopt enige gaslekkage optreedt, dit gas in voldoende mate wordt verdund, zodat de kans op explosie beperkt is. Als in het gebouw geen voorziening voor gas aanwezig is (bijvoorbeeld bij stadsverwarming), hoeft de meterruimte niet te worden geventileerd.
Ik heb even opgezocht, ik kan alleen maar minimale eisen vinden voor de grootte..

Hij moet ook afsluitbaar zijn, met een slot (hmmm, wij hebben maar twee muren om onze "meterkast" heen staan :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
artbij schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:02:

Hangt af van de warmtepomp. Bij een W/W warmtepomp heb je enkel een apparaat ter grootte van een koelkast en that's it. Bij ons komt dat op de 2e verdieping te staan in een techniekruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ik denk dat we de hele indeling op de schop gaan nemen. Hier komen we niet fatsoenlijk uit. We houden hiermee zoveel 'rare hoekjes' over die je niet gebruikt maar die je wel op moet vullen. Ik ben het met het gros eens, dat de hal geen handige is. Maar voor mijn gevoel is de voordeur wegnemen bij een vrijstaande woning iets raars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:53:
Ik denk dat we de hele indeling op de schop gaan nemen. Hier komen we niet fatsoenlijk uit. We houden hiermee zoveel 'rare hoekjes' over die je niet gebruikt maar die je wel op moet vullen. Ik ben het met het gros eens, dat de hal geen handige is. Maar voor mijn gevoel is de voordeur wegnemen bij een vrijstaande woning iets raars.
Je haalt toch geen voordeur weg? Je plaatst hem alleen op een betere plek.

Kijk voor de gein eens bij de catalogusbouwers als groothuisbouw bij hoeveel en wat voor soort woningen de voordeur niet aan de voorkant zit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:09:
[...]

Je haalt toch geen voordeur weg? Je plaatst hem alleen op een betere plek.

Kijk voor de gein eens bij de catalogusbouwers als groothuisbouw bij hoeveel en wat voor soort woningen de voordeur niet aan de voorkant zit.
Dat klopt, dan zit de voordeur vaak aan de zijkant. Met als gevolg de hal centraal in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

the-edge schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:10:
[...]

Dat klopt, dan zit de voordeur vaak aan de zijkant. Met als gevolg de hal centraal in het huis.
Je hebt een voordeur aan de voorzijde van je woning. HIj zit alleen niet op het meest vooruitgeschroven deel. Persoonlijk zou ik het verwarrend vinden als een woning twee deuren aan de voorkant heeft (wat je oorspronkelijke tekening had). Maak gewoon een mooie ruime, lichte, ingang in wat op die tekening "bijkeuken" genoemd wordt. Bezoekers kunnen dan gelijk zien waar het toilet zit, je hebt ruimte om binnen afscheid te nemen van mensen als ze weggaan (zonder dat mensen bij elkaar in de weg staan), en het geeft ruimte in je woonkamer (geloof me, die 6x5 meter is echt niet te groot!). Het is vreselijk zonde om ruimte te verspillen, zelfs als je een groter-dan-gemiddeld huis kebt.

En ja, je hal zal centraal worden, maakt dat uit? Ga eens kijken bij paleizen en borgen, je ziet dat daar een grote centrale hal is, vanuit waar de ruimtes benaderd kunnen worden. Het is wel het eerste wat mensen zien als ze een huis binnenkomen. En een eerste indruk is onuitwisbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
EPC berekening is gemaakt (CV ketel, balanced lucht en douche wtw)

Oppervlakten
totale gebruiksoppervlakte Ag;tot 263,01 m²
totale verliesoppervlakte Als 537,82 m²

Energieprestatie
specifieke energieprestatie EP 221 MJ/m²
karakteristiek energiegebruik EPtot 58.206 MJ
toelaatbaar karakteristiek energiegebruik EP;adm;tot;nb 59.949 MJ
energieprestatiecoëfficiënt EPC 0,389 -

BENG indicatoren
energiebehoefte 45,2 kWh/m²
primair energiegebruik 51,6 kWh/m²
aandeel hernieuwbare energie 11 %

Dat is met 7x280 Wp om tot de 0.39 te komen blijkbaar.

Goed genoeg om bouwvergunning erdoor te krijgen denk ik :)

Daarna alles wijzigen in de uivoer met vergelijkbare of betere dingen.
Warmtepomp
meer PV
Screens.

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 16-06-2017 09:37 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:35:
EPC berekening is gemaakt (CV ketel, balanced lucht en douche wtw)

Oppervlakten
totale gebruiksoppervlakte Ag;tot 263,01 m²
totale verliesoppervlakte Als 537,82 m²

Energieprestatie
specifieke energieprestatie EP 221 MJ/m²
karakteristiek energiegebruik EPtot 58.206 MJ
toelaatbaar karakteristiek energiegebruik EP;adm;tot;nb 59.949 MJ
energieprestatiecoëfficiënt EPC 0,389 -

BENG indicatoren
energiebehoefte 45,2 kWh/m²
primair energiegebruik 51,6 kWh/m²
aandeel hernieuwbare energie 11 %

Dat is met 7x280 Wp om tot de 0.39 te komen blijkbaar.

Goed genoeg om bouwvergunning erdoor te krijgen denk ik :)

Daarna alles wijzigen in de uivoer met vergelijkbare of betere dingen.
Warmtepomp
meer PV
Screens.
Je weet het vast al, maar officieel mag je geen warmtepomp plaatsen als je in je vergunning een cv hebt staan....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:44:
[...]

Het probleem van de garderobe is dat dat natuurlijk brandgevaarlijk is. Je kunt er niet snel bij. Dit zou eventueel nog wel van toepassing kunnen zijn:

[...]

Ik heb even opgezocht, ik kan alleen maar minimale eisen vinden voor de grootte..

Hij moet ook afsluitbaar zijn, met een slot (hmmm, wij hebben maar twee muren om onze "meterkast" heen staan :p)
Van die garderobe is inderdaad een punt (maar doe ik sowieso niet).

Jij kan dus ook alleen minimale eisen vinden, komt goed dan denk ik...de reden dat ik de meterruimte ook wil doortrekken is omdat ik aan de andere kant ook cv leidingen heb zitten en dus ook een koof nodig zou moeten hebben.
Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/n226h4trf/Screen_Shot_2017-06-16_at_09.50.07.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
artbij schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:40:
[...]

Je weet het vast al, maar officieel mag je geen warmtepomp plaatsen als je in je vergunning een cv hebt staan....
Waarom zou dat niet mogen :? Als je maar aan de EPC norm voldoet toch :?

Moet je hooguit een aangepaste EPC berekening laten maken tzt lijkt mij :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:40:
[...]

Nee dat wist ik niet, maar waarom zou je niet iets beters mogen instaleren ?

En op papier kan ik vast wel een ketel geinstaleerd krijgen mocht het nodig zijn. (Wel lastig zonder gas aansluiting, maar dat mag officieel toch ook niet ?)

Verder heeft de aannemer me verteld dat er iets gelijkwaardigs geinstalleerd mag worden.
Bijvoorbeeld balanced lucht is nu een Zehnder wtw in de epc, en wordt een Itho qualityflow.
De douceh wtw is een ander merk.

[ Voor 18% gewijzigd door jacovn op 16-06-2017 10:13 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Wailing_Banshee @FireStarter @RUFFNECK
De meterruimte is direct een minimale en maximale afmeting, dat staat niet overal even goed verwoord.
kijk bv. ook hier: https://www.liander.nl/si...Richtlijnen-meterkast.pdf

• Nu het punt waarom minimaal en maximaal, het minimale is zodat alles goed geplaatst kan worden door het bedrijf wat je NUTS aansluitingen voorziet.
• Dat het tevens het maximale v/d meterkast is zodat je deze niet als opslag kunt gaan gebruiken en daar al je ditjes en datjes gaat opslaan, en dat je dus altijd bij je hoofdafsluiters kunt.

Wat nog wel eens gebeurd is dat je bv. een dubbele kast plaatst die even diep is, bv. 60cm diep, de meterkast wordt dan een plaat in bevestigd op ~31cm zodat deze voldoet aan de eisen voor een meterkast, en de andere kast kan je voorzien als garderobe of als soort van techniek kast => KNX systemen/patchkast e.d.

Als het bedrijf de NUTS aansluitingen komt voorzien moet er dus ook een (nood)deur voor zitten met de genoemde ventilatiegaten, en dat deze afsluitbaar is met een sleutel (en zonder deurklink). Dat je daarna overal dezelfde deuren gaat plaatsen zonder ventilatie oid. zal hun een zorg zijn, maar deze mannen moeten foto's maken ter plekke of alles goed is volgens voorschriften.

Zo weet ik van installateurs uit de regio hier dat ze bij nieuwbouw woningen even een standaard deur plaatsen die zij zelf hebben (passend bij de regels) zodat NUTS voorzien kan worden, zodra dit er in zit wordt de deur weer weg gehaald.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Annuk schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:03:
De meterruimte is direct een minimale en maximale afmeting, dat staat niet overal even goed verwoord.
Thx, interessant.

Er wordt alleen voor gas een soort van polderstuk aangelegd of is dat slechts een voorbeeld? En doe je het ook voor water, electra etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

• Nu het punt waarom minimaal en maximaal, het minimale is zodat alles goed geplaatst kan worden door het bedrijf wat je NUTS aansluitingen voorziet.
• Dat het tevens het maximale v/d meterkast is zodat je deze niet als opslag kunt gaan gebruiken en daar al je ditjes en datjes gaat opslaan, en dat je dus altijd bij je hoofdafsluiters kunt.

Wat nog wel eens gebeurd is dat je bv. een dubbele kast plaatst die even diep is, bv. 60cm diep, de meterkast wordt dan een plaat in bevestigd op ~31cm zodat deze voldoet aan de eisen voor een meterkast, en de andere kast kan je voorzien als garderobe of als soort van techniek kast => KNX systemen/patchkast e.d.

Als het bedrijf de NUTS aansluitingen komt voorzien moet er dus ook een (nood)deur voor zitten met de genoemde ventilatiegaten, en dat deze afsluitbaar is met een sleutel (en zonder deurklink). Dat je daarna overal dezelfde deuren gaat plaatsen zonder ventilatie oid. zal hun een zorg zijn, maar deze mannen moeten foto's maken ter plekke of alles goed is volgens voorschriften.

Zo weet ik van installateurs uit de regio hier dat ze bij nieuwbouw woningen even een standaard deur plaatsen die zij zelf hebben (passend bij de regels) zodat NUTS voorzien kan worden, zodra dit er in zit wordt de deur weer weg gehaald.
Thanks, maar toch vind ik het apart dat de minimale eis meteen de maximale is. De redenen zijn mij verder duidelijk, daar gaat het niet om, maar in mijn geval zit bijv de douche wtw ook daar. Zonder de ruimte door te trekken zit ik al over de minimale breedte heen dus en daardoor dus ook over de maximale??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
grappig dat liander in dat document het nog steeds heeft over binnen 3 meter van de voordeur. Die eis staat niet meer in het bouwbesluit en we hebben hier al meerdere woningen opgeleverd met de meterkast bijvoorbeeld in de garage of bijkeuken.

Nutsbedrijven kunnen weigeren om het aan te sluiten maar dat is in geen gevallen gebeurd.

[ Voor 16% gewijzigd door Kaasplank op 16-06-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Kaasplank schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:29:
grappig dat liander in dat document het nog steeds heeft over binnen 3 meter van de voordeur. Die eis staat niet meer in het bouwbesluit en we hebben hier al meerdere woningen opgeleverd met de meterkast bijvoorbeeld in de garage of bijkeuken.

Nutsbedrijven kunnen weigeren om het aan te sluiten maar dat is in geen gevallen gebeurd.
Ik mag het ook niet, meterkast zit op een plek nu die ik liever niet heb.

@Grolsch @jacovn Je mag alleen bouwen wat in je vergunningsaanvraag staat. Of je ooit problemen zult krijgen is natuurlijk een tweede......

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik zie alleen maar een minimum afmeting... Wijs mij even op dat maximale? (behalve die 3m vanuit de voordeur, daar hebben wij een ontheffing voor gekregen).

Bij ons is alles geplaatst en aangesloten zonder een deur... Wij hebben de meterkast onder de trap, zit geen deur voor.
Kaasplank schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:29:

Eigenlijk is de belangrijkste eis dat je meterkast rechtstreeks bereikbaar is, vanuit een buitendeur. Omdat onze meterkast in een andere ruimte dan de hal (die aansluit op de voordeur) zit, moesten we ontheffing aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
FireStarter schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:43:
[...]

Grappig, welk bouwbesluit is dat? :P

Je moet binnen 10 meter van de weg zitten met je voordeur als je een brievenbus wil, anders moet je een postkast ophangen. Verder zijn er misschien regels opgenomen in de grondvoorwaarden/bestemmingsplan, etc. Maar in ieder geval het bouwbesluit regelt het niet.

Overigens is de regel van de meterkast binnen 3 meter van de woningtoegang ook geschrapt, om vervolgens weer te verschijnen in de aanslutivoorwaarden van de netbeheerders.

Over de meterkastdiscussie. De meterkast moet een vrij vlak van 770x350 hebben. Zie hier: https://www.mijnaansluiti...elgestelde_Vragen#SecQues

Aansluittekening (PDF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:40:
[...]

Ik mag het ook niet, meterkast zit op een plek nu die ik liever niet heb.

@Grolsch @jacovn Je mag alleen bouwen wat in je vergunningsaanvraag staat. Of je ooit problemen zult krijgen is natuurlijk een tweede......
Wie moet dan problemen maken ? Gemeente toezicht ambtenaar ?

Die willen heel graag alles groen hebben in de gemeente, dus dan lijkt het me sterk als ik tijdens bouwtraject opeens het beter wil maken dat ze echt dwars liggen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Señor Sjon schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:44:
[...]

Over de meterkastdiscussie. De meterkast moet een vrij vlak van 770x350 hebben. Zie hier: https://www.mijnaansluiti...elgestelde_Vragen#SecQues

Aansluittekening (PDF)
Duidelijk.
Maar mag de ruimte zelf groter zijn dan dat (vrije ruimte), zoals ik wil (zie paar posts hierboven), of moet ik er in deze vrij ruimte toch een tussenschot/tussenwandje in aanbrengen, ook al zit alles achter 1 deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik kom geregeld dubbele kasten tegen, ze hebben gewoon een inbouwmaat nodig plus de houten wand. Staat volgens mij ook omschreven in die voorwaarden. Vaak heeft de betreffende netbeheerder van je regio een aanvullend document met wat zij willen zien, maar grotere kasten komen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:45:
[...]

Wie moet dan problemen maken ? Gemeente toezicht ambtenaar ?

Die willen heel graag alles groen hebben in de gemeente, dus dan lijkt het me sterk als ik tijdens bouwtraject opeens het beter wil maken dat ze echt dwars liggen gaan.
Een gemeenteambtenaar wordt getoetst op het na laten leven van de regeltjes. Die denkt niet na over groener etc.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Cartman! schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:52:
[...]

Hangt af van de warmtepomp. Bij een W/W warmtepomp heb je enkel een apparaat ter grootte van een koelkast en that's it. Bij ons komt dat op de 2e verdieping te staan in een techniekruimte.
Even terugkomend hierop. Het lijkt mij dat een w/w warmtepomp net als een l/warmtepomp een buffervat en een boilervat nodig heeft. Een ingebouwde boiler is vaak maar ~200 liter en ik wil meerrrrrr. :P
artbij schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:55:
[...]

Een gemeenteambtenaar wordt getoetst op het na laten leven van de regeltjes. Die denkt niet na over groener etc.
Je moet twee EPC's maken i.v.m. de subsidie op wamtepompen om aan te tonen dat je woning ook zonder warmtepomp voldoet. Hierbij mag je een forfaire CV-ketel met gasaansluiting gebruiken, ook al komt dat nooit in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:23:
[...]

Even terugkomend hierop. Het lijkt mij dat een w/w warmtepomp net als een l/warmtepomp een buffervat en een boilervat nodig heeft. Een ingebouwde boiler is vaak maar ~200 liter en ik wil meerrrrrr. :P
Ik verwacht dat er wel een soort boilervat nodig is maar zover ik begreep blijft t daarbij (naast de pomp zelf ter grootte van een flinke koelkast). Een buitenunit heb je wel met w/w maar zit dan onder de grond in je tuin en heeft de grootte van een stoeptegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:23:
Je moet twee EPC's maken i.v.m. de subsidie op wamtepompen om aan te tonen dat je woning ook zonder warmtepomp voldoet. Hierbij mag je een forfaire CV-ketel met gasaansluiting gebruiken, ook al komt dat nooit in je woning.
Moet die 2e EPC berekening ook klaar zijn voor de bouwvergunning ? Of mag die gaandeweg het bouw proces nog gemaakt worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het gaat erom dat je voor je subsidie-aanvraag aan kan tonen dat je hem niet nodig hebt. Lees anders de voorwaarden bij de overheid even na, ook het moment van aankoop is al bepalend of je wel/niet wat krijgt.

@Cartman!
Ik ben zelf aan het dokteren geweest en kom via allerhande op het volgende uit voor l/w (w/w is als enige het verschil de buitenunit).

Binnenunit - formaat CV-ketel) incl. appendages zoals expansievat e.d.
Buffervat - Pomp moet 10 minuten door kunnen draaien en nog zijn warmte kwijt kunnen. Meestal kom je op 120-200 liter uit. Gecombineerde vaten met warm water worden afgeraden i.c.m. warmtepompen lees ik ook.
Boiler - Afhankelijk van wat je wil 200-500 liter. Bij een 300 liter (ca rond 60, 180 hoog) kan je zo 30-40 minuten douchen met een 9l/minuut regendouche voordat ie leeg is. Dan gaat je druk omlaag van 9 l/minuut naar 5l/minuut bij een 9kW naverwarmer. Wederom, informatie gecombineerd vanaf diverse sites.
Dan heb je nog de verdelers en andere meuk, dus het is een aardig hok. 2x1 meter heb je zomaar nodig excl. ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:44:
Het gaat erom dat je voor je subsidie-aanvraag aan kan tonen dat je hem niet nodig hebt. Lees anders de voorwaarden bij de overheid even na, ook het moment van aankoop is al bepalend of je wel/niet wat krijgt.

@Cartman!
Ik ben zelf aan het dokteren geweest en kom via allerhande op het volgende uit voor l/w (w/w is als enige het verschil de buitenunit).

Buffervat - Pomp moet 10 minuten door kunnen draaien en nog zijn warmte kwijt kunnen. Meestal kom je op 120-200 liter uit. Gecombineerde vaten met warm water worden afgeraden i.c.m. warmtepompen lees ik ook.
Boiler - Afhankelijk van wat je wil 200-500 liter. Bij een 300 liter (ca rond 60, 180 hoog) kan je zo 30-40 minuten douchen met een 9l/minuut regendouche voordat ie leeg is. Dan gaat je druk omlaag van 9 l/minuut naar 5l/minuut bij een 9kW naverwarmer. Wederom, informatie gecombineerd vanaf diverse sites.
Dan heb je nog de verdelers en andere meuk, dus het is een aardig hok. 2x1 meter heb je zomaar nodig excl. ventilatie.
jacovn schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:34:
[...]

Moet die 2e EPC berekening ook klaar zijn voor de bouwvergunning ? Of mag die gaandeweg het bouw proces nog gemaakt worden ?
Je kunt maar 1 epc indienen en die moet kloppen met wat je gaat doen. Daarnaast kun je er nog 100 laten maken, net zoveel als je zelf wilt :).

Op dit forum staan nogal wat foto's van installaties. Ik vind dat toch best fors en zeker groten dan 2x1.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als ik zoek op Google afbeeldingen dan krijg ik best nette installaties. Ik heb ze als voorbeeld gebruikt voor mijn installatieruimte in de bijkeuken.
Paar voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: http://www.installatiebedrijfvannorel.nl/upload/images/EnviLine%20Oldebroek%20es%20opstelling.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.warmtepompinstallateur.nl/images/rijnsaterwoude.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CKIDVxkWcAA--pb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:21:
Als ik zoek op Google afbeeldingen dan krijg ik best nette installaties. Ik heb ze als voorbeeld gebruikt voor mijn installatieruimte in de bijkeuken.
Paar voorbeelden:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zal net passen zo te zien, maar dan zonder WTW en waterontkalker. :)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daarom heb ik ook neergezet excl. ventilatie. :P

WTW is logischer op zolder i.v.m. leidingverloop (in principe alleen in verdiepingsvloeren) en het aanzuigen van verse lucht, terwijl de wamtepomp het meeste werk beneden doet (groot vloerveld).

Maarre, zal net passen is prima. Geen reden om er een balzaal van te maken. Waterontkalker doe ik niet aan, dus ook niet nodig. Heb het nog nooit gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:07:
Ik zou proberen de trap te laten dubbelen als trap:

Google plaatjes
Bedankt voor jullie tips, maar 4 meter blijft een erg hoge trap (ruim een meter meer dan normaal).
Maar gisteravond kreeg ik een inval/idee en ga die eens uittekenen of dat wat is.
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:40:
Een schachtloze huislift neemt ook heel weinig oppervlakte in beslag en kan volgens mij wel die hoogtes aan. Vraag me niet naar de kosten van die dingen want dat zou ik waarachtig niet weten.
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:58:
@Piet91 Kwam via Google op een site die wel heel veel info heeft over huisliften (inclusief verwijzingen naar fabrikanten). Kunt er ook een verwijzing vinden naar een wel heel uniek ontwerp wat in 2017 uitgeleverd gaat worden, de verticaal lopen lift.

https://trapliftcentraal.nl/huislift/#huislift-prijzen
http://www.rombout.design

Is wel apart natuurlijk, een huislift. Maar je vergroot er wellicht je doelgroep mee.
Zal wel lekker duur worden. :P
FireStarter schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:06:
Zoals hierboven al aangegeven; dit moet je zo niet doen.
Een meterkast moet makkelijk bereikbaar zijn en moet je absoluut geen complete garderobe voor gaan maken. (of zoals hierboven wordt gezegd een garderobe met nog eens deuren daar weer voor; waardoor je 2 deuren voor je meterkast hebt).
Daarnaast moet je ventilatie hebben in de meterkast deur en dat gaat teniet als je daar een paar dikke winterjassen e.d. voor gaat hangen.
En ook al heb je zo'n standaard grondplaat voor de meterkast; de installateur kan wel gaan vragen wat je van plan bent met die ruimte/nis voor je meterkast. Dat heb ik ook al ergens meegemaakt.
(Zo van "U bent toch niet van plan om het (meterkastdeur)kozijn naar voren te verplaatsen om zo de meterkast dieper te maken voor bijvoorbeeld een stofzuiger o.i.d.?")
Dat was bij de genoemde situatie ook niet de bedoeling maar hoe dat gesitueerd was, leek het daar wel op.

Het ligt ook zeker aan de installateur hoe snel die een meterkast(ruimte) goed vindt, maar die heeft gewoon zo'n regels. Als daar niet aan wordt gehouden maken ze gewoon rechtsomkeert.
(Wat bij ons ook gebeurde om dat een - gelukkig snel op te lossen - detail niet voldeed)
Ok, denk wel na dat je het niet allemaal te hokkerig maakt; zeker niet in een kelder.
Eigen badkamer is begrijpelijk maar zoals het daar staat komt dat bij mij zeker niet over als luxe hotel look; maar meer een douchecel dat in een hoekje is gedrukt.
Ik had een of twee slaapkamers van de eerste verdieping naar zolder verplaatst en dan alles beter ingedeeld op de 1e verdieping. Zoals dat nu getekend is heb je niets aan de slaapkamers.
Alleen al vanwege het feit dat je nergens een kledingkast kwijt kunt.
Annuk schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:10:
@FireStarter Je meterkast (steensmaat zegmaar) is te groot nu, dit mag volgens de voorschriften niet, ik vermoed dat @Piet91 dat bedoeld.

Maar als jij een normale vloerplaat voor NUTS voorziet + je haalt de achterwand naar voren d.m.v. een houten plaat, op de maat die een MK hoort te zijn gaat dat goed.

@Piet91 Het gebeurt vaker hoor dat bv. een toilet en MK naast elkaar zitten, in principe op tekening even diep zodat deuren e.d. gelijk zitten, maar wordt er gewoon een paar balkjes + houten plaat naar voren geplaatst zodat MK voldoet aan de eisen voor een MK.
Zie hierboven wat ik bedoelde. ;)
RUFFNECK schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:08:
Dit dus echt niet doen dus. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:51:

Je kunt maar 1 epc indienen en die moet kloppen met wat je gaat doen. Daarnaast kun je er nog 100 laten maken, net zoveel als je zelf wilt :).
Ik heb het bedrijf gebeld wat deze berekening gemaakt heeft.
Als ik het wp type, en douche wtw en ith qualityflow meestuur (met de gelijkwaardigheids verklaringen) dan kan hij het zo opnieuw uitrekenen en uitdraaien.

Dat ga ik maar doen nadat de warmteverlies berekening er is, en vermogen van de WP bekend is.
Doorlooptijd van de omgevingsvergunning is hier 8 weken en 6 uitstel..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Je kunt in het omgevingsloket heel makkelijk opnieuw documenten uploaden en ze toevoegen. Constructieberekeningen dienen we ook vaak lang na aanvraag omgevingsvergunning in. Nieuwe epc voeg je toe en bij opmerkingen vul je in dat de oude vervalt. De gemeente kan deze dan weer beoordelen. Ik heb echt vingers en tenen te kort om het aantal woningen te tellen die grof afwijken van vergunde stukken.

En inderdaad in een epc programma de cv vervangen voor een warmtepomp e.d. is echt maximaal 30 minuten. Zeker als je niet hoeft te pielen om onder de 0,4 te komen want zover ben je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je houdt vingers over als je gaat tellen welke er niet afwijken bedoel je. :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:44:

@Cartman!

Boiler is inderdaad snel 60-70 cm diameter, hoogte is dan meer afhankelijk van de inhoud.

Buffervat zou niet zo heel groot hoeven te zijn voor die 10 minuten die je al aanhaalt.

Ik ben op bezoek geweest bij Nathan en die houden vol dat ik geen buffer nodig ga hebben. Alles wordt nageregeld en ik was onder de indruk dat als de wp draait en er nergens vraag is hij toch ergens warmte kwijt moet kunnen. Blijkbaar is er dan 1 zone (woonkamer) waar dit in moet gaan ?
Buffer zou met name relatief veel extra kosten door 2e pompgroep die nodig is.
Ik zal het wel gaan zien, een buffer is er altijd tussen te zetten en ik zal wel met de instalatuer overleggen dat hij de ruimte er voor vrij houdt.
De ruimte voor mij wordt 220x200 cm dus daar gaat het vast passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je bv de begane grondvloer ongeregeld houdt (rechtstreeks op de pomp zeg maar), dan telt dat als buffer. Je mag rekenen met 1 liter/m2, dus als je een 80 m2 erop hebt, dan heb je 80 liter buffer.

Punt van de buffer is om pendelen te voorkomen en het apparaat niet voor wissewasjes in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Woonkamer is 42 m2 en keuken 39 m2 maar gescheiden door schuifdeur (die wel meestal open zal staan)
Grote ramen woonkamer zitten op zuid/oost. Op zuid/west 2 kleine ramen.
In de keuken een schuifpui op noord/west onder veranda en een flink raam onder veranda op zuid/west en een flink raam op noord/west.
Dus de warmte instraling zal in de woonkamer door de zon niet enorm zijn. Wellicht beogen ze die 40m2 als open zone ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:40
Wordt het een bedrijfsmatige kinderopvang of een gastouder? Indien bedijfsmatig dan voldoet situatie voor wat betreft de bed ruimten en de vluchtroutes uit deze bedruimten niet aan het Bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

headhunter1985 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:50:
[...]

Wordt het een bedrijfsmatige kinderopvang of een gastouder? Indien bedijfsmatig dan voldoet situatie voor wat betreft de bed ruimten en de vluchtroutes uit deze bedruimten niet aan het Bouwbesluit.
In een woning bedrijfsmatige opvang lijkt mij sowieso niet handig.

offtopic
Ben ik toch benieuwd waarom het niet voldoet aan het Bouwbesluit. Voor een bijeenkomstfunctie voor kinderopvang geldt een beschermd subbrandcompartiment van 200 m2. Zo groot is zijn begane grond niet. Ik heb het niet nagemeten, maar zelfs zijn hele huis zal dat waarschijnlijk niet halen. Vluchtwegen mogen zo uit het hoofd 30 meter zijn (de 5 meter bepaling van 2.104, lid 6 gaat hier niet op aangezien de extra beschermde vluchtroute pas bij zijn voordeur begint).
Wel moeten er rookmelders geplaatst worden conform 6.21, aangezien hij te klein zal zijn voor een bmi.

Maar misschien zie ik wat over het hoofd en kan jij mij wat leren op dit gebied?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Voor de EPC waarde plaats onze aannemer standaard een afzuigsysteem met een WTW naar de verwarming of boiler. We wilde graag airco's op de slaapkamer, of de voorbereidingen hierop en een douche WTW om verschillende reden. Toen kwam de aannemer met de Daikin-Intergas Hybryde ketel en convectoren op de slaapkamers welke ook mee telde met de EPC berekening en samen met de douch-WTW voldoende was.

De ketel is l/w en verwarmt bij op gas als hij het niet aan kan (moet het echt koud zijn). Voor warm water wordt er gas gebruik dus hebben geen extra boilervat staan. De CV-ketel is een normale ketel van Intergas met een unit erachter die net zo groot is. Op de garage staat een kleine buitenunit welke net zo groot is als de meeste airco's. Als je buiten ben hoor je hem wel zachtjes lopen, de buren heb ik nog niet horen klagen over geluid.
http://www.intergas-verwa...etels/hybride-warmtepomp/ (nadeel: ook een gas aansluiting nodig, voordeel: geen boiler nodig)

Op de slaapkamers hebben we convectoren die kunnen verwarmen en koelen, afzonderlijk te bedienen met een afstandsbediening. Het zijn geen airco's maar koelen wel een graad of 7 a 8 terug. Ze zijn super stil en heerlijk koel met de temperaturen zoals we aankomend weekend krijgen.
http://www.daikin.nl/mini...t/heat-pump-convector.jsp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Wij zijn tot een nieuwe schets gekomen, welke ons inziens vele malen efficiënter lijkt. De hal is tot een minimum, de keuken en eetgedeelte hebben veeeel meer ruimte. Toch een voordeur, maar aan de zijkant.

Ik ben daarom heel erg benieuwd naar jullie mening:
Voorzijde
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4Wwo4ke.png

Rechtergevel
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eibn7fd.png

Achterzijde
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wIGip3S.png

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k65KbwU.png

1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HXMPIme.png

De zolder spreekt voor zich ;).
Er is wellicht nog wel ruimte voor verbetering, maar dat zal om inrichting gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 17-06-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@the-edge Je hebt wel iets met voordeuren.... Stukken beter, maar ik zou echt de voordeur nog verder naar achter verplaatsen. Al kan ik me voorstellen dat dit voor jullie op beter lijkt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:23:
@the-edge Je hebt wel iets met voordeuren.... Stukken beter, maar ik zou echt de voordeur nog verder naar achter verplaatsen. Al kan ik me voorstellen dat dit voor jullie op beter lijkt.
Voordeuren fetish :+. Nee, dat niet, maar weglaten zal de welstandscommissie vermoedelijk ook niet accepteren. Daarnaast willen wij wel echt een voordeur. Dus weglaten = no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik mis in de hal eigenlijk wat ruimte voor een garderobe. De muur tussen de MK en woongedeelte is daar niet echt geschikt voor want bij het openen van de deur kijk en loop je dan recht in de jassen denk ik.

Is de keuken enkel dat eiland en 4 hoge kasten? Heb je geen werkruimte, of komt dat nog ergens?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Bastien schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:45:
Ik mis in de hal eigenlijk wat ruimte voor een garderobe. De muur tussen de MK en woongedeelte is daar niet echt geschikt voor want bij het openen van de deur kijk en loop je dan recht in de jassen denk ik.

Is de keuken enkel dat eiland en 4 hoge kasten? Heb je geen werkruimte, of komt dat nog ergens?
Volgens de architect was het mogelijk een garderobe te maken onder de kast in een soort nis.
Het eiland zal groter moeten denken wij, om dezelfde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ruimte genoeg voor een mooi poggenpohl eiland 😁.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:10:
Ruimte genoeg voor een mooi poggenpohl eiland 😁.
Qua meters wel, maar qua budget :+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Nu we het toch over voordeuren hebben. Een voordeur opent toch naar binnen? Dan komt hij voor de deur van de meterkast, lijkt me geen probleem.
Het streven naar een krap halletje snap ik niet, maar heb niet alle posts gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leifos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07-2021
@GAEvakYD Hé wat leuk, die lijkt inderdaad sprekend! Goed idee om het toilet buiten de hal te plaatsen, dat zullen we ook gaan overwegen. We zijn momenteel met Brummelhuis in gesprek, maar willen ook nog andere bouwers benaderen. Met wie zijn jullie in gesprek?

Op dit moment zijn Roscobouw, Livingstone, Selekthuis en Variahuis nog in de running.
Heeft iemand goede of juist slechte ervaringen met een van deze bedrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
PaT schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:59:
[...]

In een woning bedrijfsmatige opvang lijkt mij sowieso niet handig.

offtopic
Ben ik toch benieuwd waarom het niet voldoet aan het Bouwbesluit. Voor een bijeenkomstfunctie voor kinderopvang geldt een beschermd subbrandcompartiment van 200 m2. Zo groot is zijn begane grond niet. Ik heb het niet nagemeten, maar zelfs zijn hele huis zal dat waarschijnlijk niet halen. Vluchtwegen mogen zo uit het hoofd 30 meter zijn (de 5 meter bepaling van 2.104, lid 6 gaat hier niet op aangezien de extra beschermde vluchtroute pas bij zijn voordeur begint).
Wel moeten er rookmelders geplaatst worden conform 6.21, aangezien hij te klein zal zijn voor een bmi.

Maar misschien zie ik wat over het hoofd en kan jij mij wat leren op dit gebied?
Even via tablet:

Art. 1.1 stelt dat ruimten waar wordt geslapen of waar bed bebonden patienten verblijven een bedruimte/bedgebied is.
Art 2.92 lid 4 stelt dat een bedgebied in een beschermd subbrandcompartiment gelegen dient te zijn, op basis van art 2.93 lid 1 met max omvang van 200 m2.
Art. 2.104 lid 1 stelt dat vanaf uitgang subbrandcompartiment vluchtroute voldoet aan extra beschermd tenzij direct aansluitend terrein. En extra beschermd dient buiten brandcompartiment te zijn gelegen.

Daarnaast dient de kinderopvang buiten brandcompartiment van Woning te vallen, deze bevat uitsluitend een woonfunctie of nevenfunctie hiervan dit op basis van art. 2.83 lid 5.

Bmi inderdaad niet noodzakelijk.

Dit geldt niet voor gastouderopvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

the-edge schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:59:
[...]

Volgens de architect was het mogelijk een garderobe te maken onder de kast in een soort nis...
Je bedoelt onder de trap...? Moet wel kunnen lijkt mij. Niet heel groot, maar wellicht net genoeg. Ik vind het verder wel een mooie indeling. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
the-edge schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:13:
Wij zijn tot een nieuwe schets gekomen, welke ons inziens vele malen efficiënter lijkt. De hal is tot een minimum, de keuken en eetgedeelte hebben veeeel meer ruimte. Toch een voordeur, maar aan de zijkant.

Voorzijde
[afbeelding]

Rechtergevel
[afbeelding]

Achterzijde
[afbeelding]

Begane grond
[afbeelding]

1e verdieping
[afbeelding]

Er is wellicht nog wel ruimte voor verbetering, maar dat zal om inrichting gaan.
Maak alsjeblieft de hal dan 60cm dieper. Dat stukje wand voor de tv kan echt njet. Plus ruimte voor garderobe. Dan heb je gelijk 5 kasten voor de keuken=meer opbergruimte. Hoe groot is de woonkamer zo?

Als ik zo naar de keuken kijk is er ook geen werkruimte. Maar dat is maar een schets toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Chaos op 17-06-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Of het hele huis iets groter maken... Een metertje meer in de lengte en in de breedte maakt de puzzel een heel stuk makkelijker... :)

Ik ken tussenwoningen die groter zijn, als je de uitbouw voor de bijkeuken en bergruimte en zo niet meerekent.

[ Voor 30% gewijzigd door Fiber op 17-06-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the-edge schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:13:

Voorzijde
[afbeelding]

Rechtergevel
[afbeelding]

Achterzijde
[afbeelding]

Begane grond
[afbeelding]

1e verdieping
[afbeelding]

Dit ziet er al een heel stuk doordachter uit. Wat op en aanmerkingen:
- Dat muurtje voor de TV kan echt niet. Of de hal wat groter maken of de TV ergens anders plaatsen
- Waarom draait de trap de verkeerde kant op. Boven komt die heel ongelukkig uit zo.
- Hal is klein dus waar komt de garderobe
- Toilet blijf ik op een rare plek vinden zitten.
- Bovendien blijf ik een beetje met de oriëntatie van het huis zitten. Zowel de eetafel als de slaapkamers boven kijken uit op de buren.
- Garage zou ik of parallel aan het huis maken of parallel aan de erfgrens. Nu hangt het er ergens tussenin en ik denk dat dit in de praktijk niet mooi uitpakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
Als ik zo maar ontwerp kijk. Wat is functie van bijkeuken nog? Ruimte voor kasten is er nauwlijks, het is meer een verbindingsgang.

Optie: deur naar buiten er uit, je kunt namelijk ook iets verderop via berging. Deur naar berging iets naar boven en berging paralel aan de woning. Hierdoor ruimte voor kasten of extra koelkast/vriezer.

[ Voor 43% gewijzigd door headhunter1985 op 17-06-2017 15:45 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic