Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.735 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:08:
Overigens krijg ik geregeld te horen dat je voor verdiepingen met de huidige isolatienormen vaak beter af bent met een straalkachel van 1-2 kW die je maar af en toe gebruikt. Maar dan mis ik de vloerkoeling. ;)
Geen verwarming boven wilde ik ook wel. Maar schijnbaar is dat mbt het bouwbesluit niet te doen. En wellicht is je huis dan ook moeilijker te verkopen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Het is eerder Woningborg en de ISSO normering die het daar niet zo mee eens is. Zij eisen een bepaalde opwarming binnen een uur bij een temperatuur van -10 buiten. Eigenlijk compleet achterhaald, maar goed.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:08:
Overigens krijg ik geregeld te horen dat je voor verdiepingen met de huidige isolatienormen vaak beter af bent met een straalkachel van 1-2 kW die je maar af en toe gebruikt. Maar dan mis ik de vloerkoeling. ;)
Precies dezelfde gedachten die ik heb, maar je hebt dan ook plafondkoeling op de BGG, daarom hebben wij het ook :P

beneden 1 verdeler met 13 "kringen"
Boven 1 verdeler met 10 "kringen"

En elke verblijfsruimte heeft bij ons een eigen thermostaat om de temperatuur per ruimte afzonderlijk te kunnen regelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

PoweRoy

funky!

Al een tijdje bezig met een aannemer zoeken voor een aanbouw aan de zijkant van ons huis. (Start aanbouw na de bouwvak)

Technische tekenaar had deze isolatie gekozen:
Vloer > 3.5: EPS150SE 120mm
Gevel > 4.5: Kingspan TW50 90mm
Dak > 6.0: Kingspan TR26 140mm

Een aannemer had dit eerst niet gezien en glaswol geoffreerd. Nu is hij bezig met meerprijs om deze isolatie mee te nemen. Belt hij net op, PIR nergens meer te krijgen vanwege de explosies bij MDI fabrieken. Hij gaat nu uitzoeken wat nu als alternatief gekozen kan worden.

Iemand soortgelijks gehad en hier een oplossing voor?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er staat wel wat over in dit topic, alleen dit topic is meer voor het bouwen van een compleet huis. :)

Maar goed, is er een reden voor die isolatie buiten dikte? Anders kan glas- of steenwol ook, als je die isolatiewaarde maar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
3,5 in de vloer is dat niet wat weinig? Dat ligt ook in mijn serre die in 1997 is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vloerisolatie doet niet zo heel veel, warme lucht stijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:03:

De openhaard is bewust los van de TV-hoek gekozen. Zo kan je optimaal films kijken. Bij een haardvuur denk ik eerder aan loungen met een borreltje en/of vrienden erbij. Het kunnen ook zomaar een paar relaxfauteuils voor de open haard worden. :*) Dan heb je een wat opener living.
Houd je wel rekening met het feit dat je bij goed geisoleerde woning en een stevige openhaard al snel in je zwembroek zit.....

Een massakachel is daar dan meestal het antwoord op, maar heeft wel consequenties qua kosten en bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 16:20

PoweRoy

funky!

Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:18:
Er staat wel wat over in dit topic, alleen dit topic is meer voor het bouwen van een compleet huis. :)

Maar goed, is er een reden voor die isolatie buiten dikte? Anders kan glas- of steenwol ook, als je die isolatiewaarde maar haalt.
Hier maar gepost omdat er geen echt topic voor dit is. Niet een doe het zelf bouwwerk.

Ik heb inderdaad alternatief gevonden in glaswol voor isolatie, maar moet kijken wat dan de spouwdikte moet zijn. Voor platdak nog geen alternatief gevonden...
Markprinsen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:30:
3,5 in de vloer is dat niet wat weinig? Dat ligt ook in mijn serre die in 1997 is gezet.
Bouwbesluit:
Vloer: Rc-waarde minimaal 3,5 m2K/W
Gevel: Rc-waarde minimaal 4,5 m2K/W
Dak: Rc-waarde minimaal 6,0 m2K/W

[ Voor 48% gewijzigd door PoweRoy op 09-06-2017 17:03 ]

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PoweRoy schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:57:
Al een tijdje bezig met een aannemer zoeken voor een aanbouw aan de zijkant van ons huis. (Start aanbouw na de bouwvak)

Technische tekenaar had deze isolatie gekozen:
Vloer > 3.5: EPS150SE 120mm
Gevel > 4.5: Kingspan TW50 90mm
Dak > 6.0: Kingspan TR26 140mm

Een aannemer had dit eerst niet gezien en glaswol geoffreerd. Nu is hij bezig met meerprijs om deze isolatie mee te nemen. Belt hij net op, PIR nergens meer te krijgen vanwege de explosies bij MDI fabrieken. Hij gaat nu uitzoeken wat nu als alternatief gekozen kan worden.

Iemand soortgelijks gehad en hier een oplossing voor?
Spul heeft 8 tot 10 weken levertijd. Ruim op tijd voor jou dus.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
jerh schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:59:
[...]

Houd je wel rekening met het feit dat je bij goed geisoleerde woning en een stevige openhaard al snel in je zwembroek zit.....

Een massakachel is daar dan meestal het antwoord op, maar heeft wel consequenties qua kosten en bouw.
Ik heb inderdaad vermogens van 17+ kW langs zien komen... Ik zie zo'n moderne brede haard wel zitten met bv liftdeuren, maar dat produceert eigenlijk veel teveel hitte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Señor Sjon, onze veranda is in koudere tijden een serre. Dus echt geïsoleerd. In de zomer kunnen wij de voorpui geheel opendoen (harmonica wand), en de zijpui half (schuif wand). Hierdoor kunnen wij al in het vroege voorjaar een echt lente gevoel hebben. In de zomer is hij vaak helemaal open. We zijn er erg tevreden mee. Ik zag dat jij ook een veranda intekende. Misschien iets om te overwegen. Kost wel wat.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De veranda is wel het eerste wat gaat bij een budgetoverschrijding, aangezien deze vrij makkelijk naderhand te maken is. Ik vrees een beetje voor de prijs later. ;)

Ik zat er namelijk al aan te denken om het verandadak en de aansluiting te isoleren en funderingen te leggen, zodat er in de toekomst alleen nog maar een vloer plus zijwanden in hoeft. Maar op zich ben ik nu ook al tevreden met de hoeveelheid ruimte. Over ca. 20 jaar zijn we weer met 2 thuis en dan is het echt groot genoeg. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:19:
[...]

Ik heb inderdaad vermogens van 17+ kW langs zien komen... Ik zie zo'n moderne brede haard wel zitten met bv liftdeuren, maar dat produceert eigenlijk veel teveel hitte...
Wij hebben ook bewust gezocht naar een houtkachel met een laag vermogen en met een liftdeur.

Bij ons is het uiteindelijk de contura i50 geworden.

Zie hier een filmpje

YouTube: Contura i50 3 zijdige liftdeur brandend open

Zo is de kachel bij ons ingebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2cnyrgh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30x9xdv.jpg

Deze kachel heeft een vermogen van 6 tot 10KW (nog veel te veel eigenlijk voor moderne woningen) maar was de kleinste die wij nog mooi vonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:29:
Even een schaamteloze dubbelpost (mod foei)

***members only***
Als ik ook mijn gedachtes mag noemen:

- Zit er erg doordacht en praktisch uit. Bij heel veel woningen met een dergelijke indeling zie ik vaak tegenover de gang/hal een loze ruimte; hier wordt deze echter praktisch gebruikt (eetruimte)

Diepte van de veranda is dus 2.5 meter? Voor een tafel met aan beide zijden een stoel heeft minimaal 2 meter nodig. Als je dan een tafel hebt met meer dan 2 stoelen aan beide zijden dan heeft de persoon die middenin zit snel moeite om weg te komen.
Wil je ook buiten kunnen zitten als het regent? Hou er dan wel rekening mee dat 2.5 meter wel erg minimaal is; regen waait al gauw in je nek. Je zou aan daklichten kunnen denken in de veranda om lichtproblemen in huis te voorkomen.

- Is een doorkijkhaard een optie? Tussen zitgedeelte en eettafel in; heb je vuur bij beide.
Kun je de muur waar je nu haard hebt gebruiken voor grote kast/schilderij o.i.d.

- Je hebt weliswaar een pooltafel getekend; maar je weet zelf ook vast wel dat dat in de praktijk niet gaat werken; je hebt dan aan de kopse kanten een meter over voor je keu.
Maar goed; geloof niet dat die tafel heel serieus bedoelt is. :P
Het is hierboven al gezegd; maar ik zou wel nadenken wat je precies met die ruimte wil. Die deur naar de gang is inderdaad erg praktisch; maar als dit niet nodig is kun je inderdaad de keuken/eetruimte groter maken.

- Je garage is zo'n 6 meter diep toch? Een beetje auto is gauw 5 meter lang. Maak je de garage een meter of wat dieper dan heb je daar ook alle ruimte voor werkbank, opbergrekken etc. zonder dat je parkeerruimte in geding komt.
Aan de andere kant; je geeft aan dat je tuin groot genoeg is voor een tuinhuis/schuur; dan zou je daar natuurlijk werkbank, opbergrekken etc. kunnen plaatsen.
Overigens vindt ik de gedachte dat het raar is om een garage als garage te gebruiken (zeker bij zo'n woning) raar. Maar goed; dat ben ik.

- Je zegt opbergruimte te zien op de zolder tegenover de trap. Als daar diverse installaties komen hou je daar geen opbergruimte over. Ook heb je daar een dakraam waar je dus geen spul voor wil zetten.

- Denk aan de draairichting van de deuren.
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:58:
Ik kan wat spelen met de 2 slaapkamers op de verdieping met een soort zig zag zodat beiden kamers een kast hebben van ca. 1800x600 (moet ook nog een schoorsteen langs trouwens), maar dan ben ik de rechte muur al vast aan het pinnen op kasten. Er is een reden waarom in de jaren '30 woning al die inbouwkasten gesneuveld zijn, het beperkt je indelingsvrijheid.
Zou ik inderdaad niet doen.

Meeste van dit is al genoemd, maar als je hier even een dag niet (kan) lezen zijn jullie al weer pagina's verder. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 09-06-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

wellicht niet helemaal het juiste topic maar goed...

korte situatieschets: al jaren de droom om op een ongebruikt stuk land van mijn moeder een huis te bouwen. 900m2 omringt door andere huizen. gewoon een ongebruikt weilandje. Agrarische bestemming dus plan is/was omzetten naar grond met woonbestemming, omgevingsvergunning aanvragen en bouwvergunning aanvragen. Alles in werking gezet. Flink gespaard, Huis ontworpen, (helemaal geweldig huis al zeg ik het zelf), financiën met moeder geregeld etc..

Gemeente deelt me nu mee dat omzetting naar woonbestemming zo goed als geregeld is maar dat mijn plan om het kavel te splitsen met bouwbestemming weinig kans van slagen heeft. :( :| droom aan duigen, wanneer je zelf je huis ontwerpt is de rest niet goed genoeg meer :'(

letterlijke reactie gemeente: Vanwege meerdere beoordelingsaspecten verwachten wij dat de realisatie van een tweede woning aan de zijde van de ***** weinig kans van slagen heeft.
Indien u het initiatief door wenst te zetten, dan kunt u hierdoor een zogenaamde bouwinitiatief indienen.

Zal dit nog zin hebben, heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Grolsch Dank voor de foto's. Wat voor een leidingkanaal heb je? Rond 200 binnenmaat dubbelwandig RVS? Ik lees dat je daar weer 50mm vanaf moet blijven en de koker af moet timmeren met Promatect.
Piet91 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:32:
[...]

Als ik ook mijn gedachtes mag noemen:

- Zit er erg doordacht en praktisch uit. Bij heel veel woningen met een dergelijke indeling zie ik vaak tegenover de gang/hal een loze ruimte; hier wordt deze echter praktisch gebruikt (eetruimte)

Diepte van de veranda is dus 2.5 meter? Voor een tafel met aan beide zijden een stoel heeft minimaal 2 meter nodig. Als je dan een tafel hebt met meer dan 2 stoelen aan beide zijden dan heeft de persoon die middenin zit snel moeite om weg te komen.
Wil je ook buiten kunnen zitten als het regent? Hou er dan wel rekening mee dat 2.5 meter wel erg minimaal is; regen waait al gauw in je nek. Je zou aan daklichten kunnen denken in de veranda om lichtproblemen in huis te voorkomen.
Ik kan de hoek ook nog nemen bij de garage. In principe gaat er geen eettafel bij komen. We hebben een lounge/diner set met verhoogde tafel die meegaat. Ik maak me niet zo heel veel zorgen met inregenen, het gros zit droog. En als het zo schuin inregent, wordt het toch tijd om naar binnen te gaan. :P
- Is een doorkijkhaard een optie? Tussen zitgedeelte en eettafel in; heb je vuur bij beide.
Kun je de muur waar je nu haard hebt gebruiken voor grote kast/schilderij o.i.d.
De haard vervangt een raam, die zou dan terugkomen. Ik had eerst ook en suite tussen keuken en woonkamer, maar heb dat toch weggehaald. Het ziet er op papier leuk uit, maar als je een ruimte in het echt meemaakt, dan zie je pas hoeveel hokjes je eigenlijk maakt.
- Je hebt weliswaar een pooltafel getekend; maar je weet zelf ook vast wel dat dat in de praktijk niet gaat werken; je hebt dan aan de kopse kanten een meter over voor je keu.
Maar goed; geloof niet dat die tafel heel serieus bedoelt is. :P
Het is hierboven al gezegd; maar ik zou wel nadenken wat je precies met die ruimte wil. Die deur naar de gang is inderdaad erg praktisch; maar als dit niet nodig is kun je inderdaad de keuken/eetruimte groter maken.
Er komt waarschijnlijk gewoon een bureau in voor mijn PC met multimonitor opstelling e.d. Ik wil niet boven opgesloten zitten terwijl de rest beneden zit. Een beetje dezelfde reden waarom de bijkeuken met wasmachine ook beneden zit. Opvouwen e.d. is gewoon saai in je eentje. Het zal een stuk speelruimte zijn voor de kinderen en later ook een plek waar ze huiswerk kunnen maken.
De ruimte is nu 4.150x3.830. Volgens https://www.championshop....ormation&information_id=6 inderdaad wat aan de klein kant, eventueel kan een 6ft tafel ook nog. :P Is wel een wens om ooit nog een pooltafel te hebben. Ik vind het spelletje leuk, maar poolcentra meestal niet. ;) Overigens had ik er 1m vrij om de tafel gehouden, kan even niet zo gauw terugvinden waarom ik een te kleine maat heb gepakt.. Overigens komen dat soort bandschoten niet heel vaak voor.
- Je garage is zo'n 6 meter diep toch? Een beetje auto is gauw 5 meter lang. Maak je de garage een meter of wat dieper dan heb je daar ook alle ruimte voor werkbank, opbergrekken etc. zonder dat je parkeerruimte in geding komt.
Aan de andere kant; je geeft aan dat je tuin groot genoeg is voor een tuinhuis/schuur; dan zou je daar natuurlijk werkbank, opbergrekken etc. kunnen plaatsen.
Overigens vindt ik de gedachte dat het raar is om een garage als garage te gebruiken (zeker bij zo'n woning) raar. Maar goed; dat ben ik.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit een werkbank heb gebruikt. :P In werkelijkheid zal rechts een hobbycabrio (MX5, Z3/4 o.i.d.) komen en de linkerparkeerplaats door de motoren, fietsen en ander grut ingenomen. Dan is er genoeg werkruimte over langs de wand tussen bijkeuken en garage. Een stellingkast is 50cm diep, daar is meer dan genoeg ruimte voor. Ik wil ook niet teveel stellingen, dat voorkomt dat je troep weggooit. :P
- Je zegt opbergruimte te zien op de zolder tegenover de trap. Als daar diverse installaties komen hou je daar geen opbergruimte over. Ook heb je daar een dakraam waar je dus geen spul voor wil zetten.
Dakraam gaat waarschijnlijk boven de trap komen ten koste van een zonnepaneel. Dan is er ook invallend licht op de trap en overloop eronder. Als bijkomend effect kan ik de technische ruimte afsluiten.
- Denk aan de draairichting van de deuren.
Die mis ik even? Enige deuren die elkaar in de weg zitten zijn werkkamer en meterkast, maar de meterkast gebruik je <5x/jaar ofzo.
[...]

Zou ik inderdaad niet doen.

Meeste van dit is al genoemd, maar als je hier even een dag niet (kan) lezen zijn jullie al weer pagina's verder. :P
Dank voor de opmerkingen. :)
cky schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:55:
wellicht niet helemaal het juiste topic maar goed...

korte situatieschets: al jaren de droom om op een ongebruikt stuk land van mijn moeder een huis te bouwen. 900m2 omringt door andere huizen. gewoon een ongebruikt weilandje. Agrarische bestemming dus plan is/was omzetten naar grond met woonbestemming, omgevingsvergunning aanvragen en bouwvergunning aanvragen. Alles in werking gezet. Flink gespaard, Huis ontworpen, (helemaal geweldig huis al zeg ik het zelf), financiën met moeder geregeld etc..

Gemeente deelt me nu mee dat omzetting naar woonbestemming zo goed als geregeld is maar dat mijn plan om het kavel te splitsen met bouwbestemming weinig kans van slagen heeft. :( :| droom aan duigen, wanneer je zelf je huis ontwerpt is de rest niet goed genoeg meer :'(

letterlijke reactie gemeente: Vanwege meerdere beoordelingsaspecten verwachten wij dat de realisatie van een tweede woning aan de zijde van de ***** weinig kans van slagen heeft.
Indien u het initiatief door wenst te zetten, dan kunt u hierdoor een zogenaamde bouwinitiatief indienen.

Zal dit nog zin hebben, heeft iemand hier ervaring mee?
Erm, waarom zou je nog splitsen? Je krijgt dus je woonbestemming maar mag niet bouwen? Andes eerst bouwen en later kadastraal splitsen? Daar heeft de gemeente weinig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:57:
De haard vervangt een raam, die zou dan terugkomen. Ik had eerst ook en suite tussen keuken en woonkamer, maar heb dat toch weggehaald. Het ziet er op papier leuk uit, maar als je een ruimte in het echt meemaakt, dan zie je pas hoeveel hokjes je eigenlijk maakt.
Zo'n doorkijkhaard hoeft natuurlijk geen complete wand te worden. Ik dacht bij jou ruimte meer aan zoiets of dit. Zoiets kan minder ruimte in beslag nemen dan die daar getekende bank.
Maar inderdaad; niet teveel hokjes maken inderdaad.
Er komt waarschijnlijk gewoon een bureau in voor mijn PC met multimonitor opstelling e.d. Ik wil niet boven opgesloten zitten terwijl de rest beneden zit. Een beetje dezelfde reden waarom de bijkeuken met wasmachine ook beneden zit. Opvouwen e.d. is gewoon saai in je eentje. Het zal een stuk speelruimte zijn voor de kinderen en later ook een plek waar ze huiswerk kunnen maken.
Duidelijk en inderdaad begrijpelijk. Ik gok dat die schuifdeuren dus ook van glas worden voorzien?
De ruimte is nu 4.150x3.830. Volgens https://www.championshop....ormation&information_id=6 inderdaad wat aan de klein kant, eventueel kan een 6ft tafel ook nog. :P Is wel een wens om ooit nog een pooltafel te hebben. Ik vind het spelletje leuk, maar poolcentra meestal niet. ;) Overigens had ik er 1m vrij om de tafel gehouden, kan even niet zo gauw terugvinden waarom ik een te kleine maat heb gepakt.. Overigens komen dat soort bandschoten niet heel vaak voor.
Veel verstand heb ik niet van de sport; maar kon me wel vaag herinneren dat je er veel vierkante meters voor nodig hebt, vandaar.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit een werkbank heb gebruikt. :P In werkelijkheid zal rechts een hobbycabrio (MX5, Z3/4 o.i.d.) komen en de linkerparkeerplaats door de motoren, fietsen en ander grut ingenomen. Dan is er genoeg werkruimte over langs de wand tussen bijkeuken en garage. Een stellingkast is 50cm diep, daar is meer dan genoeg ruimte voor. Ik wil ook niet teveel stellingen, dat voorkomt dat je troep weggooit. :P
Werkbank is best handig hoor voor van alles en nog wat. Maar goed; desnoods neem je wat compacters/opklapbaar o.i.d en zet je tijdens klussen gewoon de auto er even uit.
Of zoals gezegd; klusschuur. :P
Dakraam gaat waarschijnlijk boven de trap komen ten koste van een zonnepaneel. Dan is er ook invallend licht op de trap en overloop eronder. Als bijkomend effect kan ik de technische ruimte afsluiten.
Slim idee. Want ik zie dat je in de hal/overloop inderdaad geen daglicht krijgt (op voordeur na).
Dan is een dakraam bovenin wel fijn als zul je daar niet zo heel veel aan hebben op de eerste verdieping.
Misschien een dakraam boven de voordeur/vide?
Die mis ik even? Enige deuren die elkaar in de weg zitten zijn werkkamer en meterkast, maar de meterkast gebruik je <5x/jaar ofzo.
Niet zozeer in de weg zitten, maar meer hoe het prettig in gebruik is.
Ik zat te denken aan de deur tussen bijkeuken en garage, maar bij nader inzien heb ik het mis.
Dank voor de opmerkingen. :)
Hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:29:
Even een schaamteloze dubbelpost (mod foei)

***members only***
Mijn complimenten voor het ontwerp. Wat meteen opvalt is dat de helft van de bovenverdieping bestemd is voor ouderslaapkamer en toebehoren.
Als het mijn huis zou zijn dan zou ik de hal spiegelen zodat net een deur van de hal naar de werkkamer mogelijk is.
Een ruime garage zou voor mij ook een must zijn. Voor fietsen, tuinstoelen, bbq, tuingereedschap kun je altijd nog een schuurtje bouwen.
Ik zie geen spouwmuur tussen garage en keuken. Dat stukje muur zou ik altijd isoleren want anders krijg je kou van je garage als je deze niet verwarmt.
Waarom niet 2 dubbele tuindeuren in de achtergevel? Voor het aanzicht lijkt dat meer symmetrisch. Geen idee wat zoiets extra kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Piet91 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:01:
[...]

Zo'n doorkijkhaard hoeft natuurlijk geen complete wand te worden. Ik dacht bij jou ruimte meer aan zoiets of dit. Zoiets kan minder ruimte in beslag nemen dan die daar getekende bank.
Maar inderdaad; niet teveel hokjes maken inderdaad.
Ik heb alleen een schoorsteen op de kopgevels. Dus ergens midden in de ruimte wordt erg lastig. Een gelhaard vind ik niks en een gasaansluiting komt er niet. :)
[...]

Duidelijk en inderdaad begrijpelijk. Ik gok dat die schuifdeuren dus ook van glas worden voorzien?
Jup, zo kan het kroost tijdens het koken ook in de gaten worden gehouden. En daglicht rondom is erg belangrijk.
[...]

Veel verstand heb ik niet van de sport; maar kon me wel vaag herinneren dat je er veel vierkante meters voor nodig hebt, vandaar.
Als ik de tafel een kwartslag draai en de en suite deuren open houd, dan heb je 2 kleine stukken waar het lastiger spelen is, maar in principe ligt de bal dan al in de pocket als je daar aan het rommelen bent. :P
[...]

Werkbank is best handig hoor voor van alles en nog wat. Maar goed; desnoods neem je wat compacters/opklapbaar o.i.d en zet je tijdens klussen gewoon de auto er even uit.
Of zoals gezegd; klusschuur. :P

[...]

Slim idee. Want ik zie dat je in de hal/overloop inderdaad geen daglicht krijgt (op voordeur na).
Dan is een dakraam bovenin wel fijn als zul je daar niet zo heel veel aan hebben op de eerste verdieping.
Misschien een dakraam boven de voordeur/vide?
Dat stond al in de opmerkingen bij de tekening. Ik heb nu drie smalle dakkapellen bijgeplaats aan de voorkant wat typerend voor de notarisstijl is. Wel komt één dakkapel ronduit klote uit in de inloopkast/badkamer.
[...]

Niet zozeer in de weg zitten, maar meer hoe het prettig in gebruik is.
Ik zat te denken aan de deur tussen bijkeuken en garage, maar bij nader inzien heb ik het mis.

[...]

Hoop dat je er wat aan hebt.
:)
nokiaan958GB schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:59:
[...]

Mijn complimenten voor het ontwerp. Wat meteen opvalt is dat de helft van de bovenverdieping bestemd is voor ouderslaapkamer en toebehoren.
Merci, en ja, dit wordt in theorie mijn laatste huis, dus dan wil ik ook wel een mooie slaapkamer met alles erop en eraan. :)
Als het mijn huis zou zijn dan zou ik de hal spiegelen zodat net een deur van de hal naar de werkkamer mogelijk is.
Er zit een deur naar de werkkamer, ik geeft toe dat ie niet echt opvalt, maar hij zit tussen de garderobe en de meterkast. In den beginne was de boel gespiegeld, dat is een tijdje niet mogelijk geweest, maar ik zie nu dat dat wel weer mogelijk is. Wel komt de deur naar de werkkamer dan onder de trap en is er een grotere garderobe mogelijk. Voor nu laat ik liever de trap nog vrij. Daar kan namelijk een mooi dressoir + spiegel staan.
Een ruime garage zou voor mij ook een must zijn. Voor fietsen, tuinstoelen, bbq, tuingereedschap kun je altijd nog een schuurtje bouwen.
Ik zie geen spouwmuur tussen garage en keuken. Dat stukje muur zou ik altijd isoleren want anders krijg je kou van je garage als je deze niet verwarmt.
Mijn idee is om de vloerverwarming door te leggen in garage en bijkeuken met 15-18 graden als normtemperatuur. Dat kan door bv leidingen verder uit elkaar te leggen. Zo rot je gereedschap ook niet weg. Het is dus gewoon verwarmd. :)
Waarom niet 2 dubbele tuindeuren in de achtergevel? Voor het aanzicht lijkt dat meer symmetrisch. Geen idee wat zoiets extra kost.
Veel, maar die tweede deurset heb ik er vanavond al bijgetekend. :P Trekt zo veel meer licht naar binnen i.v.m. de veranda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
Voor ons is wel een geisoleerde muur tussen keuken en garage getekend.
Garage wordt wel verwarmd overigens.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

[b][message=51523579,noline]Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:57

[...]

Erm, waarom zou je nog splitsen? Je krijgt dus je woonbestemming maar mag niet bouwen? Andes eerst bouwen en later kadastraal splitsen? Daar heeft de gemeente weinig mee te maken.
De agrarische bestemming gaat er vanaf. Van het stuk grond waar ook het huis van moeders op staat. Splitsen doe je omdat je een eigen adres wil uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als ik het goed begrijp willen ze wel de woonbestemming maken, maar geen tweede bouwvlak. Hebben ze daar ook redenen voor? Gemeentes zijn erg terughoudend met woonbestemmingen en schieten in een Njet reactie. Een surrogaatreden vinden ze altijd wel. Erg frustrerend, want eigenlijk slaat het nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:16

The Legend

*Plop*

cky schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 06:50:
[...]

De agrarische bestemming gaat er vanaf. Van het stuk grond waar ook het huis van moeders op staat. Splitsen doe je omdat je een eigen adres wil uiteraard.
Splitsen van het perceel doe je om het eigendom te regelen, niet om een adres te krijgen (dat laatste kan prima zonder het eerste).

Het probleem is dat de gemeente het blijkbaar wel prima vindt om het stuk grond te gebruiken t.b.v. wonen, maar niet dat er een tweede hoofdgebouw wordt gebouwd. Die twee dingen staan los van elkaar. Heb je bij je verzoek tot planwijzigingn wel duidelijk aangegeven dat je bedoeling was om een tweede woning te bouwen op dat gedeelte van het perceel? Ga iig in gesprek met de gemeente over de reden. Die kan bv. ook gelegen zijn in provinciaal beleid die dit niet toestaat, dan heeft de gemeente geen ruimte om anders te beslissen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hier wilde ook iemand zijn perceel splitsen en dan een woning bij bouwen. De gemeente wilde dat hij dat eerst zou afstemmen met de buurt voordat ze toestemming gaven....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 01:28:
Ik heb alleen een schoorsteen op de kopgevels. Dus ergens midden in de ruimte wordt erg lastig. Een gelhaard vind ik niks en een gasaansluiting komt er niet. :)
De afvoer kan heel mooi gesitueerd worden bij de muur tussen badkamer en slaapkamer.
Ook een houtgestookte doorkijkhaard moet daar wel kunnen maar ik heb wel door dat je erg fan van bent om de boel daar zo open mogelijk te houden. Een heel terechte mening.
Jup, zo kan het kroost tijdens het koken ook in de gaten worden gehouden. En daglicht rondom is erg belangrijk.
Helemaal gelijk.
Als ik de tafel een kwartslag draai en de en suite deuren open houd, dan heb je 2 kleine stukken waar het lastiger spelen is, maar in principe ligt de bal dan al in de pocket als je daar aan het rommelen bent. :P
Je zult hiermee ongetwijfeld gelijk hebben.
Dat stond al in de opmerkingen bij de tekening. Ik heb nu drie smalle dakkapellen bijgeplaats aan de voorkant wat typerend voor de notarisstijl is. Wel komt één dakkapel ronduit klote uit in de inloopkast/badkamer.
Dat zie ik. De linker- en rechterdakkapel moeten dan inderdaad meer naar het midden geplaatst worden en dan zitten ze vrij vlak naast elkaar wat inderdaad wat raar kan staan.
Op zich heeft een kledingkast toch geen daglicht nodig (ook beter voor de kleren)?
De buitenste dakkappellen zou je op stramien B en F kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

The Legend schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:26:
[...]

Splitsen van het perceel doe je om het eigendom te regelen, niet om een adres te krijgen (dat laatste kan prima zonder het eerste).

Het probleem is dat de gemeente het blijkbaar wel prima vindt om het stuk grond te gebruiken t.b.v. wonen, maar niet dat er een tweede hoofdgebouw wordt gebouwd. Die twee dingen staan los van elkaar. Heb je bij je verzoek tot planwijzigingn wel duidelijk aangegeven dat je bedoeling was om een tweede woning te bouwen op dat gedeelte van het perceel? Ga iig in gesprek met de gemeente over de reden. Die kan bv. ook gelegen zijn in provinciaal beleid die dit niet toestaat, dan heeft de gemeente geen ruimte om anders te beslissen.
Het is inderdaad duidelijk dat er een tweede woning op dat gedeelte van het perceel moet komen. Ik ga inderdaad eens in gesprek over wat dan de redenen zijn. Daar zijn ze niet heel duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

@Señor Sjon Je huis lijkt steeds groter te worden. Serieuze afmetingen inmiddels :)

Voor een 2-onder-1 kap woning vind ik de voordeur+hal in het midden van de woning vaak onhandig (want huis is te smal), maar bij zelfbouw kan je die problemen wel oplossen.

In onze regio komt men vaak via achterdeur of bijkeuken binnen. Daar lijkt jouw indeling niet echt op ingericht. Mocht je de mensen standaard wel via de garagedeur naar binnen willen laten lopen, dan zou ik een extra raam in je keuken buitenmuur plaatsen zodat je de aanloop van volk beter in de gaten kan houden.

I.v.m. veiligheid, langslopende mensen en afzuiging ben ik persoonlijk meer een fan van het fornuis aan de buitenmuur.

Onze servieskast is best groot. Heb je daar al een plek voor bedacht? Zoveel blinde muur heb je niet meer, lijkt het.

Als je echt wilt gaan werken in je werkkamer, dan zou ik geen en-suite deuren plaatsen richting de keuken maar die muur dichtmaken. Een afsluitbare kinder/rommel kamer heeft ook zo zijn voordelen. Wellicht zelfs als logeerkamer bruikbaar.

Ik weet niet hoe groot je perceel is, maar je zult ook tuingereedschap+grasmaaier moeten stallen in je garage.

Bekenden van mij hebben een soortgelijke vorm, hetzij iets minder groot. Een plaatje ter inspiratie:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/44annxbct4sju.jpg

Nog meer inspiratie. De luxe variant van jouw indeling:
http://www.bos-makelaars....552-Van-der-Waalslaan-28/

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Knappe woning, maar wat een geld! En dat woon je praktisch binnen bij de buren.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Jack Het tweede plaatje dat ik postte was een eerdere versie, hij is zelfs kleiner geworden. ;) Ik kan de zonnepanelen ook verhuizen naar het dak van de garage en veranda. Daar kunnen ook 30+ panelen en eventueel een combi met zonneboiler. De techniek zit dicht bij elkaar en het dak blijft maagdelijk met zwart glazuur pannen.

Familie woont niet in de buurt en bij beide families komt men in de regel via de voordeur.

Servieskast is wel een dingetje. Die past op zich, alleen doorgang naar bijkeuken of werkkamer wordt dan smaller. Maar in principe is de keuken groot genoeg om alles kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Een update van hoe het er bij ons voor staat. Deze week zijn de gegevens voor de EPC berekening opgestuurd door de architect. Wat schetst mijn verbazing, in de technische omschrijving staat mooi Rc vloer 4, Rc gevel 5, Rc dak 6, en wat er opgestuurd is is Rc gevel 4,5 en 4 zonnepanelen op het dak. Wordt ik hier nou gepiepeld of wat? Het lijkt erop dat ze van 102mm PIR naar 92mm PIR gaan om hun kosten te drukken. Laat dan die 4 zonnepanelen achterwege en zet er gewoon 102mm in, of zie ik dat verkeerd? Dat moet zelfs nog wel goedkoper zijn ook.
Morgen iig even bellen en uitleg vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die half punt Rc gaat die 4 panelen niet voorkomen. Denk eerder dat uit Rc 4,5 en 5 dezelfde resultaten kwamen en dat de meerkosten voor meer isolatie het niet waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Señor Sjon schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:45:
Als ik het goed begrijp willen ze wel de woonbestemming maken, maar geen tweede bouwvlak. Hebben ze daar ook redenen voor? Gemeentes zijn erg terughoudend met woonbestemmingen en schieten in een Njet reactie. Een surrogaatreden vinden ze altijd wel. Erg frustrerend, want eigenlijk slaat het nergens op.
Ja, nog al logisch dat gemeente daar terughoudend in zijn. Een stuk landbouw grond omzetten in een vrije kavel voor een woning is erg lucratief. Dan blijft er weinig van het landschap over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En wat dan nog? Meer iets voor het Woningmarkttopic, maar de allergie waarmee veel gemeentes werken tegen particuliere initiatieven is wel tenenkrommend. Alsof er een soort jaloezie is als iemand wel een vrijstaand huis kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Señor Sjon schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:41:
Die half punt Rc gaat die 4 panelen niet voorkomen. Denk eerder dat uit Rc 4,5 en 5 dezelfde resultaten kwamen en dat de meerkosten voor meer isolatie het niet waard zijn.
De meerkosten? Ik heb de aannemer nog nergens over gehoord om de prijs van de woning dan te verlagen. Ik ga nog steeds uit dat de prijs zo is bij een Rc van 5, zoals beschreven. Als zij er 4,5 van willen maken, en dus minder kwijt zijn, dan moet er dus wat van de prijs af.
En dat de PIR platen wat duurder zijn geworden, dat is hun risico, niet het mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cpt.Chaos schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:00:
[...]

De meerkosten? Ik heb de aannemer nog nergens over gehoord om de prijs van de woning dan te verlagen. Ik ga nog steeds uit dat de prijs zo is bij een Rc van 5, zoals beschreven. Als zij er 4,5 van willen maken, en dus minder kwijt zijn, dan moet er dus wat van de prijs af.
En dat de PIR platen wat duurder zijn geworden, dat is hun risico, niet het mijne.
Bouw je zelf? Of doe je mee in een project?

Ligt er ook aan wat je gekocht hebt, heb je een epc 4 woning gekocht, of heb je speciefiek die isolatie etc gekocht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

MeTooPV schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:16:
[...]

Ja, nog al logisch dat gemeente daar terughoudend in zijn. Een stuk landbouw grond omzetten in een vrije kavel voor een woning is erg lucratief. Dan blijft er weinig van het landschap over.
Snap ik, maar dit is een stukje land wat nooit agrarisch gebruikt is en omringt is door andere huizen.

Om toch ontopic te blijven zal ik binnenkort eens een plattegrondtje posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDuke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
cky schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:09:
[...]

Snap ik, maar dit is een stukje land wat nooit agrarisch gebruikt is en omringt is door andere huizen.

Om toch ontopic te blijven zal ik binnenkort eens een plattegrondtje posten.
Als je het hebt over een apart kavel van 2000 m2 zonder bouwbestemming is het misschien €15.000 waard. Zit er een bouwbestemming op dan is het ineens makkelijk €300.000 waard. Prijzen naar mijn ervaringen in Noord-Brabant.

Het zou wat zijn als elke gemeente daar makkelijk over zou denken. In Noord-Brabant kan je zoiets over 't algemeen enkel bewerkstelligen via de provincie en om de bouwtitel te bemachtigen kost je dat zo'n €150.000 tot €180.000 wat je aan de provinciekas dient over te maken.

Ik was al verbaasd dat je überhaupt een bouwvergunning kreeg though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

TheDuke schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:14:
[...]

Ik was al verbaasd dat je überhaupt een bouwvergunning kreeg though.
Woonbestemming bedoel je? Huis is al sinds 1995 niet meer agrarisch gebruikt. Dus daar sta ik niet zo van te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:19
jacovn schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:11:
Bij mij werd de ABN aangeraden. Met betaal rekening en een. ePC onder de 0.4 2x 0.2% koring en dan komen ze bij 20 jaar vast marktcomform uit.
Echter de aanbieders met lage prijzen zouden vaak moeilijk doen bij zelfbouw omdat ze onderpand moeilijker kunnen inschatten is mij verteld.

EPC verlagers:
- qualityflow ongeveer 0.2
- warmtepomp iets meer dan 0.2
- douche wtw 0.05-0.07
- zonnepanelen (vind ik wisselende gegevens over, maar 0.3 voor 3000 wp, en een andere claimed 0.1 per 6m2 panelen)

Als ze bouwkundig 0.6 halen is het zo te verlagen naar negatief
Ik weet niet of je inmiddels al bij de ABN bent langsgegaan (of iemand anders de afgelopen tijd). Maar bij mij vertelde de adviseur dat ABN alleen 80% van het maximale bedrag dat je mag lenen als hypotheek geeft omdat het zelfbouw is (ongeacht of je bouwgarant oid. hebt afgesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 17-09 21:11
Ondertussen een prima offerte binnen van een aannemer voor de realisatie van onze vrijstaande woning. Daarvoor veel aannemers gehad die bizar hoog in de prijs zaten. Deze aannemer lijkt voor alsnog prima prijzen te hanteren.

Ik overweeg wel om al het installatiewerk eruit te halen. Potentieel ook de kozijnen omdat hij met de Mercedes onder de kozijnen werkt, maar mogelijk wil hij de leverancier van mijzelf ook gebruiken. Ben nog wel wat huiverig voor het installatiewerk eruit halen, omdat juist die beroepsgroep zo schaars is nu. Tenminste dat zeggen alle aannemers tegen mij. Waarom dan toch eruit halen? De prijs bestaat uit drie onderdelen:
1) Warmtepomp installatie. Prijs voor de pomp is veel te duur +/- 3000 tot 4000 euro. Net als het boren van de bron etc.
2) Loodgieterswerk kan ik niet goed beoordelen
3) Electrawerk. Dit is heel basic begroot met denk ik het minimale van het minimale. De prijs is 6900 euro namelijk. Tevens wil ik liever Domotica voorbereiding.

Wat vinden jullie de meerwaarde van HR+++ glas tov HR++? Ik ga prijzen opvragen voor de meerprijs, maar ik lees verschillende verhalen op internet over de meerwaarde. Dat zelfde geld voor de spouwmuurisolatie. Standaard is er nu met Rc 0.45 gerekend. De vloer met Rc 4 en het dak met Rc 6. Vinden jullie het de moeite voor een woning die verwarmt met vloerverwarming en aardwarmte om de isolatie van de spouw te vergroten naar 5?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:57:
Een vaste werkbank is echt wel heel handig. Al is het maar een dik blad op 4 poten die tegen de muur staat.

En je zegt dat je nog nooit een werkbank hebt gebruikt. Wat voor een huis heb je nu? In ons vorige huis hadden we ook een werkbank, die practisch nooit gebruikt werd (rijtjeshuis in een nieuwbouwwijk en postzegel tuintje). De werkbank die we nu hebben wordt zeer veel gebruikt (vrijstaand huis met grote tuin)

En ik bedenk me ineens nog iets: de frituurpan! Waar ga je die neerzetten? Of gebruik je die nooit?
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:31:
Vloerisolatie doet niet zo heel veel, warme lucht stijgt. ;)
Ben ik niet helemaal mee eens... Een deel van onze vloer heeft vloer isolatie (het deel dat wij hebben laten leggen) en een deel niet (het deel wat door de vorige eigenaar is gelegd). Het deel wat geen vloer isolatie heeft, kun je in de winter niet met kousevoeten overheen lopen zonder ijskoude voeten te krijgen. Het deel wat wel isolatie heeft, merk je niet veel van dat het koud is buiten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik woon nu in een tweekapper met garage, maar voor een werkbank is sowieso geen ruimte. Maar zoals gezegd, er is voldoende ruimte in de garage. Ding is bijna 40m²! Frituurpan heb ik al ~10 jaar niet gebruikt. Zou nog eerder een airfryer nemen, maar ook die vind ik stinken. Patatjes komen van snackbar of thuisbezorgd die paar keer per jaar.

Er is een verschil tussen geen isolatie en wel isolatie, maar bij vloeren is van 3,5 naar 5 bv nauwelijks verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:55
@Señor Sjon
Mooi huis! Qua afmetingen vergelijkbaar met wat ik wil bouwen, maar door de bijkeuken in een aanbouw te houden ziet de begane grond er wel ruimer uit. Een deel van mijn opmerkingen zijn al genoemd, maar het aantal posts hier is ook wel erg hoor zeg!
- Binnenmaat garage van ongeveer 5,7-5,8m is niet heel royaal (al zal een Mazda MX 5 prima passen)
- Door de hoogte van de woning en het niet toepassen van dakkapellen krijg je wel een heel groot zwart vlak. Persoonlijk vind ik een woning veel mooier als het dak wordt onderbroken door 3 (sier)dakkapellen. Het is overigens wel een hele kostbare optie om je woning iets mooier te maken.
- Je kunt overwegen om de veranda 3m diep te maken en een lichtkoepel/lichtstraat toe te passen om toch voldoende licht binnen te krijgen
- Wil je de kamers op zolder echt als slaapkamer gebruiken? Op de tekening lijken het nog best flinke kamers. Een collega van mij heeft een woning van 8,7m breed en 53 graden kap met een vaste trap naar zolder en 2 kamers. Ik vind de kamers daar vrij krap.Hangt natuurlijk ook af van wel of niet toepassen van verhoogde borstwering etc.

En als laatst nog een vraag:
- Hoe denk je het rookkanaal te laten lopen? Ik wil bij ons de eventuele houtkachel ook graag uit het midden van de muur hebben, maar de schoorsteen staat wel in het midden. op de eerste verdieping lijkt mij dit rare problemen op te leveren op 1 van de slaapkamers, beneden ziet er misschien gek uit als je een buis hebt die schuin weg loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xminator schreef op maandag 12 juni 2017 @ 00:22:
[...]

Ik weet niet of je inmiddels al bij de ABN bent langsgegaan (of iemand anders de afgelopen tijd). Maar bij mij vertelde de adviseur dat ABN alleen 80% van het maximale bedrag dat je mag lenen als hypotheek geeft omdat het zelfbouw is (ongeacht of je bouwgarant oid. hebt afgesloten).
Hij wordt vandaag ingeschoten maar we nemen behoorlijk bedrag eigen geld mee.

Maar bedoel je 80% van te financieren bedrag, of tot max 80% van de grens van wat je mag lenen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sturgeon22 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:03:
@Señor Sjon
Mooi huis! Qua afmetingen vergelijkbaar met wat ik wil bouwen, maar door de bijkeuken in een aanbouw te houden ziet de begane grond er wel ruimer uit. Een deel van mijn opmerkingen zijn al genoemd, maar het aantal posts hier is ook wel erg hoor zeg!
- Binnenmaat garage van ongeveer 5,7-5,8m is niet heel royaal (al zal een Mazda MX 5 prima passen)
Doordat de garage iets meer dan 6m breed is, maakt die diepte niet heel veel uit. Er is ook geen looppad of deur aan die kant, dus vandaar dat ie niet zo diep hoeft. De linkerplek is zoals gezegd meer voor de motoren, fietsen e.d. en die zijn wat flexibeler. Het is een garage, geen werkplaats. :P

Ik heb ooit al eens een MX5 gehad, die past makkelijk.
- Door de hoogte van de woning en het niet toepassen van dakkapellen krijg je wel een heel groot zwart vlak. Persoonlijk vind ik een woning veel mooier als het dak wordt onderbroken door 3 (sier)dakkapellen. Het is overigens wel een hele kostbare optie om je woning iets mooier te maken.
Ik had drie dakkapellen getekend, maar dat wordt er uiteindelijk één denk ik. Ik krijg de symmetrie niet voor elkaar met het rechter dakkapel. Je wilt het dak in drie gelijke vlakken verdelen met dakkapellen en dat kan niet. Een dakraam is dan minder bezwaarlijk. Overigens is met een goothoogte van 4 meter het grote vlak al wat minder dominant.
- Je kunt overwegen om de veranda 3m diep te maken en een lichtkoepel/lichtstraat toe te passen om toch voldoende licht binnen te krijgen
Ik hou hem op 2,5m. :) Ik moet nog eens in Sketchup nakijken hoe het gaat met zonlicht in de winter/zomer, maar veel dieper heb ik niet zo'n behoefte aan, zeker niet als er ook nog lichtstraten bij komen kijken. Overigens zit ik in mijn laatste tekening te denken om het schuine dak vrij van zonnepanelen te houden en in eerste instantie alleen de platte daken en veranda te vullen. Dat heeft als bijkomend voordeel dat er ook een zonneboiler mogelijk is, die kan precies boven de techniekruimte van de bijkeuken. Maar met nog een apparaat moet ik die hoek wel even herontwikkelen. Kan zomaar zijn dat de garage weer wat naar achter gaat en de achterzijde van de bijkeuken een dedicated techniekruimte krijgt voor alles behalve de WTW. Nadeel is wel dat de leidinglengtes voor warm wat er dan enorm toenemen naar de badkamers (keuken krijgt een combi-quooker).
- Wil je de kamers op zolder echt als slaapkamer gebruiken? Op de tekening lijken het nog best flinke kamers. Een collega van mij heeft een woning van 8,7m breed en 53 graden kap met een vaste trap naar zolder en 2 kamers. Ik vind de kamers daar vrij krap.Hangt natuurlijk ook af van wel of niet toepassen van verhoogde borstwering etc.
In principe is het sport/hobby/logeerruimte. De verdiepingsvloer zal ~3.3m boven peil liggen en de borstwering zit op ~4,2 boven peil. Daardoor gaat de kap ook omhoog en door het toepassen van 2,4m hoge verdiepingen hou je een fatsoenlijke zolder over.
- Hoe denk je het rookkanaal te laten lopen? Ik wil bij ons de eventuele houtkachel ook graag uit het midden van de muur hebben, maar de schoorsteen staat wel in het midden. op de eerste verdieping lijkt mij dit rare problemen op te leveren op 1 van de slaapkamers, beneden ziet er misschien gek uit als je een buis hebt die schuin weg loopt?
De haard staat in het midden van het achterste deel. de pijp kan recht omhoog en zal een knik maken op de zolderverdieping. Daardoor vervalt het gevelraam op die zolderkamer en komt er een extra veluxraam. Op de verdieping kan ik schuiven met het slaapkamerraam, maar zal er wel een koker zijn. Doordat de kamers zo groot zijn, is dat niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
GAEvakYD schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:26:
Ondertussen een prima offerte binnen van een aannemer voor de realisatie van onze vrijstaande woning. Daarvoor veel aannemers gehad die bizar hoog in de prijs zaten. Deze aannemer lijkt voor alsnog prima prijzen te hanteren.

Ik overweeg wel om al het installatiewerk eruit te halen. Potentieel ook de kozijnen omdat hij met de Mercedes onder de kozijnen werkt, maar mogelijk wil hij de leverancier van mijzelf ook gebruiken. Ben nog wel wat huiverig voor het installatiewerk eruit halen, omdat juist die beroepsgroep zo schaars is nu. Tenminste dat zeggen alle aannemers tegen mij. Waarom dan toch eruit halen? De prijs bestaat uit drie onderdelen:
1) Warmtepomp installatie. Prijs voor de pomp is veel te duur +/- 3000 tot 4000 euro. Net als het boren van de bron etc.
2) Loodgieterswerk kan ik niet goed beoordelen
3) Electrawerk. Dit is heel basic begroot met denk ik het minimale van het minimale. De prijs is 6900 euro namelijk. Tevens wil ik liever Domotica voorbereiding.

Wat vinden jullie de meerwaarde van HR+++ glas tov HR++? Ik ga prijzen opvragen voor de meerprijs, maar ik lees verschillende verhalen op internet over de meerwaarde. Dat zelfde geld voor de spouwmuurisolatie. Standaard is er nu met Rc 0.45 gerekend. De vloer met Rc 4 en het dak met Rc 6. Vinden jullie het de moeite voor een woning die verwarmt met vloerverwarming en aardwarmte om de isolatie van de spouw te vergroten naar 5?
Ik heb zelf leveranciers gezocht en in contact gebracht met de aannemer. 6900,- voor al je electra is volgens mij niet verkeerd, al ken ik je huis natuurlijk niet.
jacovn schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:12:
[...]

Hij wordt vandaag ingeschoten maar we nemen behoorlijk bedrag eigen geld mee.

Maar bedoel je 80% van te financieren bedrag, of tot max 80% van de grens van wat je mag lenen ?
xminator schreef op maandag 12 juni 2017 @ 00:22:
[...]

Als je een aanneemovereenkomst hebt waar alles in zit kun je vaak wel tot 100%, bij echte zelfbouw/directievoering zijn wel meer banken die in eerste instantie max 80% doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Señor Sjon schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:29:
Ik had drie dakkapellen getekend, maar dat wordt er uiteindelijk één denk ik. Ik krijg de symmetrie niet voor elkaar met het rechter dakkapel. Je wilt het dak in drie gelijke vlakken verdelen met dakkapellen en dat kan niet. Een dakraam is dan minder bezwaarlijk. Overigens is met een goothoogte van 4 meter het grote vlak al wat minder dominant.
Ja die rechter zou dan inderdaad slecht uitkomen met je inloopkast. Dat was ook ons bezwaar bij de eerste tekening die wij van de aannemer kregen, dakkapel zat precies op de plaats waar de kast zou komen.
In principe is het sport/hobby/logeerruimte. De verdiepingsvloer zal ~3.3m boven peil liggen en de borstwering zit op ~4,2 boven peil. Daardoor gaat de kap ook omhoog en door het toepassen van 2,4m hoge verdiepingen hou je een fatsoenlijke zolder over.
In dat geval zul je inderdaad wel een aardige ruimte overhouden.
De haard staat in het midden van het achterste deel. de pijp kan recht omhoog en zal een knik maken op de zolderverdieping. Daardoor vervalt het gevelraam op die zolderkamer en komt er een extra veluxraam. Op de verdieping kan ik schuiven met het slaapkamerraam, maar zal er wel een koker zijn. Doordat de kamers zo groot zijn, is dat niet echt een probleem.
Die ga ik even onthouden. Kan bij ons mogelijk ook wel werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Sturgeon22 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:28:
Mijn schoonouders hebben ook een relatief smalle bijkeuken en ik vind de ruimte daar prima uitpakken. Zal binnenkort eens meten wat daar de afmetingen zijn.
Dit weekend eens gemeten. Bijkeuken van mijn schoonouders is 2,4m breed en 3,75m diep. Dit is toch een halve meter breder dan in onze tekening. Bij een breedte van 2,4m houden we "maar" 5,25m keuken over. We gaan nu vragen om een tekening waarbij de keuken 5,5m breed is en de bijkeuken 2,15m breed is. Dan is er voldoende ruimte voor wasmachine/droger/kast tegen 1 wand en jassen en loop/werkruimte aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:37:
Als je een aanneemovereenkomst hebt waar alles in zit kun je vaak wel tot 100%, bij echte zelfbouw/directievoering zijn wel meer banken die in eerste instantie max 80% doen.
Wel een contract getekend met de bouwer en nog niet met de installerders. Die hebben een aanbod met +10 % gedaan om te voorkomen dat als er nog iets bij of af moet dat het goed komt.

Wel beetje vaag dat bemiddelaar belde dat de overwaarde uit de spaar polis niet mee mocht tellen.
Vroeg ze of we die er buiten wilde houden en zelf financieren.

Ik dacht maar te stoppen met de spaar polis en alles annuiteit te gaan doen. Bij huis verkoop komt dat bedrag uit spaarpolis dan vrij mag ik aannemen en dan direct bij Notaris terugstorten naar nieuwe hypotheek als aflossing/vermindering totaal.

Of zit onze grijpgrage overheid er dan weer tussen met een belasting heffing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:17:
[...]

Wel een contract getekend met de bouwer en nog niet met de installerders. Die hebben een aanbod met +10 % gedaan om te voorkomen dat als er nog iets bij of af moet dat het goed komt.

Wel beetje vaag dat bemiddelaar belde dat de overwaarde uit de spaar polis niet mee mocht tellen.
Vroeg ze of we die er buiten wilde houden en zelf financieren.

Ik dacht maar te stoppen met de spaar polis en alles annuiteit te gaan doen. Bij huis verkoop komt dat bedrag uit spaarpolis dan vrij mag ik aannemen en dan direct bij Notaris terugstorten naar nieuwe hypotheek als aflossing/vermindering totaal.

Of zit onze grijpgrage overheid er dan weer tussen met een belasting heffing ?
Als je de spaarpolis meteen inzet in je nieuwe huis dan krijg je geen heffing. Anders betaal je 40% volgens mij.

Ik heb ook een spaardeel, dat zet ik voort als aflossingsvrij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
In theorie zit je er zelf toch altijd tussen tenzij je met dezelfde hypotheek verstrekker in zee gaat die het bij hun van rekening naar rekening zet ?
Die spaar polis is overigens wel ok, maar de verplichte overlijdens risico verzekering die er tegenaan geplakt zit lachen ze nu nog om waar die afgesloten is. 198 per maand voor ??
Nu met dubbele lening maar 30-40 euro per maand voor een overlijdens risico verzekering..

Dus ik wil dat liever maar niet doorzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
Sturgeon22 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:03:
@Señor Sjon

Bij ons zit de het rookkanaal op de 1ste verdieping in de inloopkast. Uitgelijnd zodat daar gewoon een afwerking van hetzelfde hout voor zit als de planken van de inloopkast. Als je het niet weet heb je het niet eens door. Nu is onze inloopkast wel groot (5 x 2.20m).

Dus je moet gewoon even creatief kijken of je hem ergens kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:28:
In theorie zit je er zelf toch altijd tussen tenzij je met dezelfde hypotheek verstrekker in zee gaat die het bij hun van rekening naar rekening zet ?
Die spaar polis is overigens wel ok, maar de verplichte overlijdens risico verzekering die er tegenaan geplakt zit lachen ze nu nog om waar die afgesloten is. 198 per maand voor ??
Nu met dubbele lening maar 30-40 euro per maand voor een overlijdens risico verzekering..

Dus ik wil dat liever maar niet doorzetten...
Door de gedaalde rente wordt je inleg veel hoger. Wij gingen van 75 naar 180 euro.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Over Abn, wij hebben in november hypotheek afgesloten daar. Wel eigen geld ingebracht maar meer dan 80% waarde woning gefinancierd en dat was 100% van onze leencapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
*kuch* Ik denk dat een zelfbouwhypotheektopic in PFSL geen kwaad kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
artbij schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:08:
[...]

Bouw je zelf? Of doe je mee in een project?

Ligt er ook aan wat je gekocht hebt, heb je een epc 4 woning gekocht, of heb je speciefiek die isolatie etc gekocht.
Kavel van de gemeente aan het kopen, en een aannemer zet er dan de woning op. Er staat in de omschrijving EPC<0,4 en Rc5.
Blijkbaar waren de panelen toch nodig en aangezien we ze er zelf op leggen is het minderwerk en dus geld terug.
Netjes opgelost door de bouwer die dus niet wist dat de architect dit zo had opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 21:21
Grolsch schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:56:
[...]

Precies dezelfde gedachten die ik heb, maar je hebt dan ook plafondkoeling op de BGG, daarom hebben wij het ook :P

beneden 1 verdeler met 13 "kringen"
Boven 1 verdeler met 10 "kringen"

En elke verblijfsruimte heeft bij ons een eigen thermostaat om de temperatuur per ruimte afzonderlijk te kunnen regelen.
Heb je 2x de Henco UFH-CAF verdeler? Heb je voor elke verdeler ook nog een pomp zitten? Wij zitten met dezelfde 'keuzes' en ik wil graag weten hoe het hoort. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gadgets schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:52:
[...]

Heb je 2x de Henco UFH-CAF verdeler? Heb je voor elke verdeler ook nog een pomp zitten? Wij zitten met dezelfde 'keuzes' en ik wil graag weten hoe het hoort. _/-\o_
Het type weet ik niet precies, maar wel een Henco, maar gewoon 1 secundaire pomp die het gehele secundaire circuit aanstuurt (in mijn geval dus 2 verdelers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 21:21
Grolsch schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:02:
[...]

Het type weet ik niet precies, maar wel een Henco, maar gewoon 1 secundaire pomp die het gehele secundaire circuit aanstuurt (in mijn geval dus 2 verdelers)
Ok d:)b

Heb je een schema hoe je de warmtepomp en verdelers hebt aangesloten? Welke opstelling icm het buffervat?

Ik twijfel om het zo aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Maar ik weet niet zeker of ik één of twee circulatiepompen nodig ga hebben. De afstand tussen beide verdelers is 8-10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gadgets schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:50:
[...]

Ok d:)b

Heb je een schema hoe je de warmtepomp en verdelers hebt aangesloten? Welke opstelling icm het buffervat?

Ik twijfel om het zo aan te sluiten:
[afbeelding]

Maar ik weet niet zeker of ik één of twee circulatiepompen nodig ga hebben. De afstand tussen beide verdelers is 8-10 meter.
Heb ik ook heel lang overwogen, maar ik ga van WP naar buffervat, van buffervat naar opvoerpomp, van opvoerpomp naar beide verdelers, van beide verdelers naar retour buffervat, en van retourbuffervat naar retour WP.

Waarom zou je 2 opvoerpompen nodig hebben :? Echt niet nodig, sterker nog, liever niet, kan de boel alleen maar in de war brengen.

Je primaire pomp (welke in de WP zit) werkt op basis van flow, je secundaire pomp op basis van druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Wij hebben gisteren de 1e aannemer op 'kennismakingsgesprek' gehad. Prima gesprek waarin we alle mogelijkheden hebben besproken. Hij geeft aan dat in januari de bouwkosten wel weer zullen stijgen maar dat het niet absurd hoger wordt. Het enige wat nu hard stijgt zijn de PIR isolatie platen volgens hem.

Daarnaast zijn we met de architect bezig over onze hal :). Hopelijk komt hij snel met een alternatief waar we ons in kunnen vinden. Als de tekening definitief is kunnen we tenminste echt verder.

Nu zijn we onze 'wensen' aan het bekijken en aan het oriënteren (warmtepomp/vloeren/vloerverwarming/muurafwerking/plafond/binnendeuren/kozijnen etc. etc.).
Aannemer die gisteren op gesprek is geweest stuurt ons een bestek-achtige lijst waarin we zoveel mogelijk wensen door kunnen geven waarop hij een gedegen offerte over kan maken.

Uitgangspunt voor nu is; totaal afgewerkt excl. schilderwerk en excl. keuken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

En bij ons ook een update. Zie hier het resultaat van één dag werk. Plaatsen fundering over de palen, plaatsen BG vloer en leveren BG wanden.
13 juni 2017
PalenklaarWanden BGBG Vloer
Prefab funderingHijskraanBG vloer

[ Voor 213% gewijzigd door Cai op 14-06-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
the-edge schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:11:
Nu zijn we onze 'wensen' aan het bekijken en aan het oriënteren (warmtepomp/vloeren/vloerverwarming/muurafwerking/plafond/binnendeuren/kozijnen etc. etc.).
Begin juli moet ons schetsplan richting de welstand. De architect verwacht na het weekend ons plan een heel eind op de rit te hebben.

We hebben een schatting gehad van een bekende die het gaat calculeren, het moest te maken zijn binnen budget. Hij kan het echter pas calculeren als hij de bestektekeningen heeft, deze worden gemaakt nadat het schetsplan door de welstand is goedgekeurd. Nog even afwachten dus. Ik had inderdaad ook van hem begrepen dat de isolatie duurder is geworden.

Daarnaast ben ik ook de mogelijkheden aan het onderzoeken om gasloos te bouwen:
- Zonnepanelen als dakbedekking (7190 kwh)
- Techneco Loria warmtepomp + Boiler (of een andere warmtepomp)
- Vloerverwarming

Ik ben benieuwd wat jouw keuzes worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

the-edge schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:11:
...
Aannemer die gisteren op gesprek is geweest stuurt ons een bestek-achtige lijst waarin we zoveel mogelijk wensen door kunnen geven waarop hij een gedegen offerte over kan maken.
...
Hoe ziet zo'n lijst eruit? Is het specifiek voor jullie woning of iets algemeens?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
NDF82 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:19:
[...]

Hoe ziet zo'n lijst eruit? Is het specifiek voor jullie woning of iets algemeens?
Iets algemeens, wanneer ik hem heb zal ik het eea laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Is waarschijnlijk een soort kruisjeslijst dat als basis van een technische omschrijving dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Señor Sjon schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:21:
Is waarschijnlijk een soort kruisjeslijst dat als basis van een technische omschrijving dient.
Zoals ik de aannemer erover hoorde praten klopt dat inderdaad.
Andere vraag: welke spouwbreedte hanteren jullie? Wij hebben nu op de tekening een spouw van 360. Potentiële aannemer adviseert een bredere spouw te nemen, zeker met PIR platen.

Wat is jullie ervaring?

[ Voor 27% gewijzigd door the-edge op 14-06-2017 14:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Artbij
Vandaag begonnen met het grondwerk:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/t02skl.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
dat is een diep gat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

artbij schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:41:
Vandaag begonnen met het grondwerk:

[afbeelding]
Oeh een kelder, jaloers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat een weelde, al dat zand. Ik ben niet anders gewend dan (een vorm van) dik water of klei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:57:
Wat een weelde, al dat zand. Ik ben niet anders gewend dan (een vorm van) dik water of klei.
Dat gele zand kan ik ook niets mee, volgens de specialisten is dat rotzooi waar niets op groeit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 17:43:
[...]

Dat gele zand kan ik ook niets mee, volgens de specialisten is dat rotzooi waar niets op groeit.
De bovenste laag lijkt wel mooi zwart te zijn,'en die bomen en gras groeien er toch ook in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 17:55:
[...]

De bovenste laag lijkt wel mooi zwart te zijn,'en die bomen en gras groeien er toch ook in ?
Klopt, heeft altijd heel veel gegroeid. Dus moeten zorgen dat dat geel onder blijft.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
the-edge schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:28:
[...]

Zoals ik de aannemer erover hoorde praten klopt dat inderdaad.
Andere vraag: welke spouwbreedte hanteren jullie? Wij hebben nu op de tekening een spouw van 360. Potentiële aannemer adviseert een bredere spouw te nemen, zeker met PIR platen.

Wat is jullie ervaring?
Ik heb 370 en 390 met PIR platen. Waarom zou het breder moeten Met PIR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
LittleTycoon schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:07:
[...]

Ik heb 370 en 390 met PIR platen. Waarom zou het breder moeten Met PIR?
Het moest wel lukken, maar een paar cm meer ruimte zou makkelijker werken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Ik zou het niet doen voor het makkelijke werken. Kost je netto vloeroppervlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 17:43:
[...]

Wie heeft het over groeien. :? :P Het is prima spul om op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 19:57:
[...]

Wie heeft het over groeien. :? :P Het is prima spul om op te bouwen.
En toch wordt er grondverbetering toegepast.... Metertje of twee.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
ik heb voor nieuwe woning wel veel geel zand nodig voor de oprit naar garage. 7 x 10 meter oppervlakte en dan nog zien wat voor diepte

Volgens sondering is er 40 cm klei op zand gedaan. Maar toen was het peil -4.45 en eind peil is -4.20 (vloerhoogte) Ze hebben voor bouwklaar maken er nog wat op gegooid denk ik, dus nu 60 cm klei.

Ik denk er sterk over niet 30 cm zand, met daaronder nog 30 cm klei te laten, maar de hele 60 cm af te graven en zand op zand te leggen. Die zand laag die er ligt is 90 cm met daaronder de oude zeebodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Wij zijn flink aan het puzzelen op de plattegrond die we samen met de aannemer hebben gemaakt. Ondertussen twijfelen we over de speelkamer die we beneden ingetekend hebben. Dat leek ons handig als ruimte die eventueel ook als thuiswerkkamer gebruikt kan worden. We neigen er nu naar om die ruimte te laten vervallen omdat onze jongste bij oplevering al 8 jaar is en het maakt beneden wel een beetje hokkerig.

Het concept om de WC uit het centrale gedeelte te halen en naast de ingang te zetten spreek mij nog wel erg aan omdat dat ruimte maakt in het woon gedeelte.
Zie hier de tekening van de aannemer:
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_2459_2.jpg

We zitten nu wat te puzzelen met de keuken en de plaats van de erker. Echt gelukkig ben ik er nog niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/keuken1.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/keuken2.png

Ik ben benieuwd of jullie nog leuke ideeën hebben. Ik ga ook kijken of ik voor niet al te veel geld iets met een binnenhuisarchitect kan zitten.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

GAEvakYD schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:18:
...
Zie hier de tekening van de aannemer:
[afbeelding]
...
Je kunt beter een architect in de hand nemen. Ieder z'n vak. Kost wat maar je krijgt er echt wat voor terug. De architect denkt o.a. ook mee in het kader van verkeer/looplijnen, licht inval, plaatsing op kavel, je volume (die kubieke meters moeten betaald worden maar ga je ze ook echt gebruiken), etc. Wij waren ook zonder gestart maar zijn nu blij dat we de beslissing genomen hebben om er één in de hand te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
NDF82 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:25:
[...]

Je kunt beter een architect in de hand nemen. Ieder z'n vak. Kost wat maar je krijgt er echt wat voor terug. De architect denkt o.a. ook mee in het kader van verkeer/looplijnen, licht inval, plaatsing op kavel, je volume (die kubieke meters moeten betaald worden maar ga je ze ook echt gebruiken), etc. Wij waren ook zonder gestart maar zijn nu blij dat we de beslissing genomen hebben om er één in de hand te nemen.
Ow? Ik heb menig project gecorrigeerd doordat de architect met name met het beeld bezig was en praktische gebruik/indeling een ondergeschoven kindje werd. Ieder zijn ding. ;) Ik heb liever dat ik de aannemer iets mooiers laat maken, meestal weet ie beter hoe het in elkaar moet passen dan een architect.

Maar goed, voor mensen niet in het vak kan het allemaal wat overweldigend zijn. Voor mij is het nadenken over situaties en plattegronden bijna dagelijks werk. :)

@GAEvakYD
Ik mis even de garage en/of opstelplaats auto's? Schrijf voor jezelf de binnenmaten erbij, want nu lijkt je huis groter dan ie in werkelijkheid is. ;) Ik snap het sprongetje in de voorgevel niet zo. Het is geen erker (want rechts geen sprong), dus waarom zie ie daar? Evenzo, met een erker in de zijgevel hou je nog maar 3 meter over naar de buren. Dat wordt wel wat krap. Waar hang je je tv op? Je hebt geen vrije wanden.

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 15-06-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Señor Sjon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:54:
[...]

Ow? Ik heb menig project gecorrigeerd doordat de architect met name met het beeld bezig was en praktische gebruik/indeling een ondergeschoven kindje werd. Ieder zijn ding. ;) Ik heb liever dat ik de aannemer iets mooiers laat maken, meestal weet ie beter hoe het in elkaar moet passen dan een architect.
Ghehe, wat nuancering dan ;) Je kunt, als leek, beter een goede architect in de hand nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Señor Sjon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:54:
[...]

Maar goed, voor mensen niet in het vak kan het allemaal wat overweldigend zijn. Voor mij is het nadenken over situaties en plattegronden bijna dagelijks werk. :)

@GAEvakYD
Ik mis even de garage en/of opstelplaats auto's? Schrijf voor jezelf de binnenmaten erbij, want nu lijkt je huis groter dan ie in werkelijkheid is. ;) Ik snap het sprongetje in de voorgevel niet zo. Het is geen erker (want rechts geen sprong), dus waarom zie ie daar? Evenzo, met een erker in de zijgevel hou je nog maar 3 meter over naar de buren. Dat wordt wel wat krap. Waar hang je je tv op? Je hebt geen vrije wanden.
De berging die aan het huis zit is ook echt berging. Op de tekening van de aannemer is die nog 6 meter lang + 2.7 voor WC en ingang etc. De berging maken we twee meter langer, zodat we meer ruimte hebben om dmv een scheidingswand een wasmachine, droger etc kwijt te kunnen.

Het sprongetje in de voorkant komt door het ontwerp van de buitenkant van de woning. Het is zo'n type huis:
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_2429_klein.png

Het kavel is totaal 16.80 breed. Het is daardoor idd wel wat puzzelen met garages en erkers om te voorkomen dat het geschakelde vrijstaande woningen worden. Aan de linkerkant van de woning naast de berging houden we 1.5 meter over om langs de garage naar achter te gaan. Rechts houden we idd dan maar 3 meter over op het punt van de erker. We neigen er dus naar om die erger meer richting de achterkant / keuken te zetten, maar missen nog wat inspiratie.

TV, heeeeel goed punt. In de tekening van de aannemer kun je zien dat hij bij de speelkamer eerst een wandje getekend had. Sowieso vervalt die kamer nu en daarnaast vond ik dat uitstekende deel maar niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Goed bezig, @artbij ! Heb je grondverbetering nodig bij die ondergrond? Zou uit zichzelf eigenlijk draagkrachtig genoeg moeten zijn lijkt me? Prachtige zandlaag!
Die grondverbetering verklaart wel waarom je put zo diep is :D Dacht al dat je 2 kelders onder elkaar ging maken :D

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
GAEvakYD schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:09:
[...]

De berging die aan het huis zit is ook echt berging. Op de tekening van de aannemer is die nog 6 meter lang + 2.7 voor WC en ingang etc. De berging maken we twee meter langer, zodat we meer ruimte hebben om dmv een scheidingswand een wasmachine, droger etc kwijt te kunnen.

Het sprongetje in de voorkant komt door het ontwerp van de buitenkant van de woning. Het is zo'n type huis:
[afbeelding]

Het kavel is totaal 16.80 breed. Het is daardoor idd wel wat puzzelen met garages en erkers om te voorkomen dat het geschakelde vrijstaande woningen worden. Aan de linkerkant van de woning naast de berging houden we 1.5 meter over om langs de garage naar achter te gaan. Rechts houden we idd dan maar 3 meter over op het punt van de erker. We neigen er dus naar om die erger meer richting de achterkant / keuken te zetten, maar missen nog wat inspiratie.

TV, heeeeel goed punt. In de tekening van de aannemer kun je zien dat hij bij de speelkamer eerst een wandje getekend had. Sowieso vervalt die kamer nu en daarnaast vond ik dat uitstekende deel maar niets.
Ik heb het niet over de sprong bij de entree, maar in het rechterdeel van de woning. Daar heb je ook een sprong in de voorgevel.

Maar wellicht het zijerkertje vergeten en daar een oprit naar achteren maken? Dan kan je garage helemaal op het achtererf.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 15-06-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Señor Sjon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:49:
[...]

Ik heb het niet over de sprong bij de entree, maar in het rechterdeel van de woning. Daar heb je ook een sprong in de voorgevel.

Maar wellicht het zijerkertje vergeten en daar een oprit naar achteren maken? Dan kan je garage helemaal op het achtererf.
Wat betreft de sprong bedoel je denk ik dit hoekje:
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/sprong.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/sprong2.png

De auto's staan nu plan om op de oprit voor de garage. Ik ben ze niet van plan om binnen te zetten. Toch ben ik ook wel weer aan het denken gezet door je opmerking. Dus rechts van het kavel een lange oprit maken en eventueel een extra schuur/veranda achterin in de tuin, met bijvoorbeeld een carport voor de auto. Vraag me alleen af of mijn vrouw 35 meter achteruit kan rijden. :X :X :X Tevens moet ik dan wel goed weten of het keuken gedeelte groot genoeg blijft voor een leefkeuken met eiland opstelling en lange tafel met 8 stoelen.

[ Voor 7% gewijzigd door GAEvakYD op 15-06-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat sprongetje op tekening is veel kleiner dan die foto. Ik zal al een stuk verder naar achteren, vooral omdat je entree wat verstopt zit op die manier.

Een oprit van 4 meter breed moet achteruitrijdend wel lukken. Anders is het een kwestie van oefenen. ;) M.b.t. de keuken kan je het huis wat langer maken. Een tafel met 2x4 stoelen is ca. 1 x 2,5 meter en met stoelen op de koppen kan je 10 man kwijt. Een zitplaats is normaliter 60 breed en bij een zittend iemand ~50-60 diep. Als je achterlangs wil, heb je ~85cm nodig. Wat ook vaak gebeurd, is dat één zijde een bank krijgt tegen de muur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@GAEvakYD De breedte van je hoofdgebouw is 6,67m buitenwerk. Je hebt alleen aan de rechterzijde een buitenmuur, dus ongeveer 6,30m binnenwerk. Op de huidige tekeningen lijkt het alsof de kastenwand van de keuken "verzonken" wordt aangebracht, waardoor deze kastenwand eveneens geen ruimte uit je "keuken" onttrekt. Je zal dan wel voldoende ruimte overhouden voor een kookeiland + tafel. Bij een tafel voor 8 personen zou ik persoonlijk eerder richting de 3m gaan dan 2,5m. Wij hebben nu een tafel van 2m en met 3 stoelen per kant is dat te doen, maar niet bijzonder royaal. Bij een tafel van 3m zou je kunnen overwegen om de tafel tegen het kookeiland aan te zetten, dan hoef je alleen aan de rechterzijde loopruimte te houden en oogt het geheel misschien wat ruimtelijk. Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.m-i-k.nl/image/eettafel.jpg

Als je een losse tafel koopt in plaats van een tafel die echt aan het kookeiland vast zit dan kun je hem bij 10 eters altijd nog iets naar rechts schuiven en aan de kopse kanten nog stoelen zetten.

Waar ga je de berging voor gebruiken? Puur voor kastruimte lijkt het erg groot in verhouding tot je keuken en woonkamer. Als fietsenstalling is het erg duur ivm een blokhot.

@artbij Lijkt me een fijn gevoel als de bouw eindelijk begint. Flinke ruimte voor een kelder! Hoe lang verwacht de aannemer ongeveer nodig te hebben voor de bouw?

[ Voor 6% gewijzigd door Sturgeon22 op 15-06-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zie een berging met het formaat garage en vervolgens alleen enkele deuren ook niet zo. Als je bv een motor hebt, is het altijd een feest met dat soort bochtjes (trust me I know).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Een paar kleine verbeteringen t.a.v. de eerdere tekeningen. Met name gefocust op de hal.
- Meterkast is een kwartslag gedraaid
- Trap heeft een rechte aanloop
- Hal een stukje kleiner gemaakt.

We willen de voordeur aan de voorkant van het huis houden. We zien het niet zitten om geen voordeur te nemen en alles via de "bijkeuken" binnen te laten komen. Echter is dat 9 van de 10 keer wel het geval. De voordeur zit er nu dus voor de jehova's getuigen en collectes :+.

Kookeiland zal nog een stukje verder in de keuken komen waardoor de loopruimtes wat ruimer zijn.

Plaatjes:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit zijn dezelfde plaatjes? Ze hebben alleen de hal (nog) smaller gemaakt. 1950 breedte is echt te mager voor trap + loopruimte in een vrijstaande woning.

Ik zou toch de keuken spiegelen zoals ik eerder al zei en ook die voordeur in de voorgevel is iets wat vrijstaande huizen die zo geplaatst zijn vaak juist niet hebben. Het is cru gesteld een tussenwoning oplossing waar je de hal nodig hebt om mensen de woning in te voeren. Ik zie veel meer woonkwaliteit door de bijkeuken als hoofdentree te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 15-06-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Je geeft zelf aan dat het kookeiland in de huidige tekening zorgt voor een te krappe doorgang en wilt dat oplossen door het kookeiland een stukje verder in de keuken te zetten. Gevolg is wel dat je een grote afstand creeert tussen je kookeiland en kastenwand/spoelbak, waardoor je tijdens het koken te veel stappen moet zetten.

Het idee van Senor Sjon om de keuken te spiegelen is zeker de moeite waard. Je kunt je keuken dan inrichten op optimaal gebruik als keuken en de tafel aan de rechterkant zorgt voor veel meer loopruimte. Dat de keuken verder van de "bijkeuken" af zit maakt in dit geval niks uit, omdat de bijkeuken als hal functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:58:
Dit zijn dezelfde plaatjes? Ze hebben alleen de hal (nog) smaller gemaakt. 1950 breedte is echt te mager voor trap + loopruimte in een vrijstaande woning.

Ik zou toch de keuken spiegelen zoals ik eerder al zei en ook die voordeur in de voorgevel is iets wat vrijstaande huizen die zo geplaatst zijn vaak juist niet hebben. Het is cru gesteld een tussenwoning oplossing waar je de hal nodig hebt om mensen de woning in te voeren. Ik zie veel meer woonkwaliteit door de bijkeuken als hoofdentree te maken.
Inderdaad. Als bijkeuken is die ruimte toch niet bruikbaar met al die deuren.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Piet91 Wat is concreet je vraag? Ik denk dat je eerst zelf wat moet kriebelen, vooral als het om een huurwoning gaat. Ziet eruit als de footprint van een watertoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
the-edge schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:48:
Een paar kleine verbeteringen t.a.v. de eerdere tekeningen. Met name gefocust op de hal.
- Meterkast is een kwartslag gedraaid
- Trap heeft een rechte aanloop
- Hal een stukje kleiner gemaakt.

We willen de voordeur aan de voorkant van het huis houden. We zien het niet zitten om geen voordeur te nemen en alles via de "bijkeuken" binnen te laten komen. Echter is dat 9 van de 10 keer wel het geval. De voordeur zit er nu dus voor de jehova's getuigen en collectes :+.

Kookeiland zal nog een stukje verder in de keuken komen waardoor de loopruimtes wat ruimer zijn.

Plaatjes:

***members only***
Ik heb de vrijheid genomen om paint te gebruiken voor misschien een idee.

Members only:

Voordeur in de bijkeuken, deze iets groter maken, meterkast die kant heen. Muurtje in de woonkamer weg, trap naar voren (dan wordt de bovenverdieping een stuk makkelijker in te delen, de overloop is nu "raar"). De trap kan dan eventueel ook rechtdoor lopen, en dan een L-overloop. En suite deuren aan de woonkamerkant wegwerken, dan heb je meer ruimte in de woonkeuken.
Geen dode ruimtes meer.

Edit: waarom zie ik nou geen plaatje

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Chaos op 15-06-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaat zoiets als de 1m2 trap of de molenaarstrap. Beiden beslaan heel beperkte oppervlaktes.

Leuk project trouwens!
Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic