@
Grolsch Dank voor de foto's. Wat voor een leidingkanaal heb je? Rond 200 binnenmaat dubbelwandig RVS? Ik lees dat je daar weer 50mm vanaf moet blijven en de koker af moet timmeren met Promatect.
Piet91 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:32:
[...]
Als ik ook mijn gedachtes mag noemen:
- Zit er erg doordacht en praktisch uit. Bij heel veel woningen met een dergelijke indeling zie ik vaak tegenover de gang/hal een loze ruimte; hier wordt deze echter praktisch gebruikt (eetruimte)
Diepte van de veranda is dus 2.5 meter? Voor een tafel met aan beide zijden een stoel heeft minimaal 2 meter nodig. Als je dan een tafel hebt met meer dan 2 stoelen aan beide zijden dan heeft de persoon die middenin zit snel moeite om weg te komen.
Wil je ook buiten kunnen zitten als het regent? Hou er dan wel rekening mee dat 2.5 meter wel erg minimaal is; regen waait al gauw in je nek. Je zou aan daklichten kunnen denken in de veranda om lichtproblemen in huis te voorkomen.
Ik kan de hoek ook nog nemen bij de garage. In principe gaat er geen eettafel bij komen. We hebben een lounge/diner set met verhoogde tafel die meegaat. Ik maak me niet zo heel veel zorgen met inregenen, het gros zit droog. En als het zo schuin inregent, wordt het toch tijd om naar binnen te gaan.

- Is een doorkijkhaard een optie? Tussen zitgedeelte en eettafel in; heb je vuur bij beide.
Kun je de muur waar je nu haard hebt gebruiken voor grote kast/schilderij o.i.d.
De haard vervangt een raam, die zou dan terugkomen. Ik had eerst ook en suite tussen keuken en woonkamer, maar heb dat toch weggehaald. Het ziet er op papier leuk uit, maar als je een ruimte in het echt meemaakt, dan zie je pas hoeveel hokjes je eigenlijk maakt.
- Je hebt weliswaar een pooltafel getekend; maar je weet zelf ook vast wel dat dat in de praktijk niet gaat werken; je hebt dan aan de kopse kanten een meter over voor je keu.
Maar goed; geloof niet dat die tafel heel serieus bedoelt is.

Het is hierboven al gezegd; maar ik zou wel nadenken wat je precies met die ruimte wil. Die deur naar de gang is inderdaad erg praktisch; maar als dit niet nodig is kun je inderdaad de keuken/eetruimte groter maken.
Er komt waarschijnlijk gewoon een bureau in voor mijn PC met multimonitor opstelling e.d. Ik wil niet boven opgesloten zitten terwijl de rest beneden zit. Een beetje dezelfde reden waarom de bijkeuken met wasmachine ook beneden zit. Opvouwen e.d. is gewoon saai in je eentje. Het zal een stuk speelruimte zijn voor de kinderen en later ook een plek waar ze huiswerk kunnen maken.
De ruimte is nu 4.150x3.830. Volgens
https://www.championshop....ormation&information_id=6 inderdaad wat aan de klein kant, eventueel kan een 6ft tafel ook nog.

Is wel een wens om ooit nog een pooltafel te hebben. Ik vind het spelletje leuk, maar poolcentra meestal niet.

Overigens had ik er 1m vrij om de tafel gehouden, kan even niet zo gauw terugvinden waarom ik een te kleine maat heb gepakt.. Overigens komen dat soort bandschoten niet heel vaak voor.
- Je garage is zo'n 6 meter diep toch? Een beetje auto is gauw 5 meter lang. Maak je de garage een meter of wat dieper dan heb je daar ook alle ruimte voor werkbank, opbergrekken etc. zonder dat je parkeerruimte in geding komt.
Aan de andere kant; je geeft aan dat je tuin groot genoeg is voor een tuinhuis/schuur; dan zou je daar natuurlijk werkbank, opbergrekken etc. kunnen plaatsen.
Overigens vindt ik de gedachte dat het raar is om een garage als garage te gebruiken (zeker bij zo'n woning) raar. Maar goed; dat ben ik.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit een werkbank heb gebruikt.

In werkelijkheid zal rechts een hobbycabrio (MX5, Z3/4 o.i.d.) komen en de linkerparkeerplaats door de motoren, fietsen en ander grut ingenomen. Dan is er genoeg werkruimte over langs de wand tussen bijkeuken en garage. Een stellingkast is 50cm diep, daar is meer dan genoeg ruimte voor. Ik wil ook niet teveel stellingen, dat voorkomt dat je troep weggooit.

- Je zegt opbergruimte te zien op de zolder tegenover de trap. Als daar diverse installaties komen hou je daar geen opbergruimte over. Ook heb je daar een dakraam waar je dus geen spul voor wil zetten.
Dakraam gaat waarschijnlijk boven de trap komen ten koste van een zonnepaneel. Dan is er ook invallend licht op de trap en overloop eronder. Als bijkomend effect kan ik de technische ruimte afsluiten.
- Denk aan de draairichting van de deuren.
Die mis ik even? Enige deuren die elkaar in de weg zitten zijn werkkamer en meterkast, maar de meterkast gebruik je <5x/jaar ofzo.
[...]
Zou ik inderdaad niet doen.
Meeste van dit is al genoemd, maar als je hier even een dag niet (kan) lezen zijn jullie al weer pagina's verder.

Dank voor de opmerkingen.

cky schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:55:
wellicht niet helemaal het juiste topic maar goed...
korte situatieschets: al jaren de droom om op een ongebruikt stuk land van mijn moeder een huis te bouwen. 900m2 omringt door andere huizen. gewoon een ongebruikt weilandje. Agrarische bestemming dus plan is/was omzetten naar grond met woonbestemming, omgevingsvergunning aanvragen en bouwvergunning aanvragen. Alles in werking gezet. Flink gespaard, Huis ontworpen, (helemaal geweldig huis al zeg ik het zelf), financiën met moeder geregeld etc..
Gemeente deelt me nu mee dat omzetting naar woonbestemming zo goed als geregeld is maar dat mijn plan om het kavel te splitsen met bouwbestemming weinig kans van slagen heeft.

droom aan duigen, wanneer je zelf je huis ontwerpt is de rest niet goed genoeg meer
letterlijke reactie gemeente:
Vanwege meerdere beoordelingsaspecten verwachten wij dat de realisatie van een tweede woning aan de zijde van de ***** weinig kans van slagen heeft.
Indien u het initiatief door wenst te zetten, dan kunt u hierdoor een zogenaamde bouwinitiatief indienen.
Zal dit nog zin hebben, heeft iemand hier ervaring mee?
Erm, waarom zou je nog splitsen? Je krijgt dus je woonbestemming maar mag niet bouwen? Andes eerst bouwen en later kadastraal splitsen? Daar heeft de gemeente weinig mee te maken.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.