Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.743 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:26:
  • slk 2-3 ik zou zo geen vaste kasten inbouwen. Het maakt de kamers onnodig beperkt in de indeling
  • mijn vorige bezwaren op de bg blijven overeind. Waarom nog een losse muur tussen bijlkeuken en wasruimte? De bijkeuken is toch de wasruimte?
  • de keuken is een verkeersruimte geworden. Van hal naar bijkeuken gaat langs het aanrecht. Daar zou je eigenlijk geen looproute moeten willen hebben.
  • probeer een trap zonder onderkwart op de begane grond? Er zit toch een raam, dus garderoberuimte is het niet. Zo maak je ook wat ruimte voor bv een trapkast als je dat wilt.
  • ik vind de badkamer te klein uitvallen. Bij een vrijstaand huis verwacht ik minstens een ligbad en die past er niet in.
  • oip zich is het huis best groot (10x7), alleen dat haal ik gevoelsmatig niet uit de plattegrond.
- De vaste kasten hebben wij bij vrienden van ons gezien. Het klopt, je bepaalt nu een groot deel van de indeling. Echter heb je geen losse kasten meer nodig.
- De losse muur tussen bijkeuken en wasruimte is omdat entree in de bijkeuken is. We sluiten graag ons 'privé washok' af. Zo kun je daar bijvoorbeeld nog op te vouwen was makkelijk even laten liggen voor een later moment.
- Trap zonder onderkwart op bg; bedoel je daarmee dat de aanloop naar de trap vanuit de voorkant plaatsvindt? Dus langs het raam op naar boven? Je zou dan een "L" vormige trap krijgen, bedoel je dat?
- Goed punt. We hebben nu gekeken naar wat voor ons groot genoeg is, maar in het kader van verkoopbaarheid is het wellicht slimmer om hem net wat ruimer aan te houden ja.
- De 3D inzage die wij gaan krijgen wordt dan nog misschien een eye-opener voor ons :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Jup, recht naar boven met alleen boven een draai. Het onderkwart is in deze layout nergens voor nodig. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:30:
Tsja, dan poets je eerst je tanden en gaat iemand anders erna los. Zoveel mensen wonen er toch niet? Het is geen hotel. :P
Met kinderen is het toch anders heb ik gemerkt.

De oudste dochter staat op in de ochtend. en gaat rustig 10 minuten op de wc. Dan is het niet handig met nog 3 mensen die ook wel iets in de badkamer willen.

Voor de jongste is WC in de badkamer nog wel handig nu, want die staat onder de douche en dan moet ze opeens plassen. Dat is nu eruit tillen en kletsnat op de WC zetten.
Aangezien ik er nog lang niet woon zal de controle straks wel beter zijn :) WC op de gang gedaan.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Way ahead of you. Ik heb 2 badkamers getekend. Een voor de kinderen, één voor onszelf. Samen met het toilet beneden hebben we drie WC's. Op één na kan iedereen tegelijk naar de WC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:23
@the-edge wel armoe zo'n aparte wasruimte 😝. Mij vallen vooral de 5! deuren in de bijkeuken op. Hoe wel je daar nog iets kwijt kunnen? Je hebt geen muur over.....

Ook al je bezoek moet door de bijkeuken om naar het toilet te kunnen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:51:
@the-edge wel armoe zo'n aparte wasruimte 😝. Mij vallen vooral de 5! deuren in de bijkeuken op. Hoe wel je daar nog iets kwijt kunnen? Je hebt geen muur over.....

Ook al je bezoek moet door de bijkeuken om naar het toilet te kunnen.
Ja, de deurengalerij... Dat is zeker zo, echter besef je wel dat de meeste deuren 90% van de tijd dicht zitten.
Wat zou ik er "kwijt moeten"?

Het bezoek moet inderdaad door de bijkeuken naar het toilet. Echter de kinderen hoeven vanuit de tuin niet het hele huis door om bij het toilet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En als ze weer naar de tuin willen moeten ze langs het smalle stukje tussen kookeiland en koelkast? Dat is net iets meer dan 60 cm zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Nu is het meer een gang, een vrij dure gang, dat wel. Een bijkeuken kan het functioneel nauwelijk zijn, je kan nergens iets neerzetten?

Dat valt mij in ieder geval op.
Verder gaat er betrekkelijk veel ruimte daardoor verloren aan zuivere verkeersruimte. Je hal bij de voordeur is een riant formaat, en met die bijkeuken er bij wordt het veel.

De doorloop door de keuken lijkt ook niet erg optimaal, zou ik toch nog eens herbezien.

Verder snap ik de wens van de inbouwkasten boven heel goed, maar ik zou kijken of het bijvoorbeeld mogelijk is 1.04 te verdelen tussen de twee slaapkamers als inbouwkast, dat maakt de vorm en bruikbaarheid van 1.03 een stuk beter. Als je een inbouwkast maakt door een hap uit de kamer te nemen is een deel van het doel weg.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:58:
En als ze weer naar de tuin willen moeten ze langs het smalle stukje tussen kookeiland en koelkast? Dat is net iets meer dan 60 cm zo te zien.
Via de bergruimte :+
De keuken is wel een dingetje, ik ben het met je eens dat het geen handige route is. Nu is de keuken ook nog verre van definitief.
Alternatief zou zijn om het raam keuken hoog te plaatsen en een L keuken ervoor terug te zetten.
Echter krijg je dan de raam precies in de punt van de L keuken, lijkt mij niet zo mooi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou sowieso je keuken omgooien, wellicht beter aan de andere kant in de erker. Dan maak je die borstwering wat hoger. De eettafel waar nu je kookeiland zit is dan wat handiger omheen te navigeren.

Je zou dan de dubbele deur ook mee kunnen spiegelen om wat meer keukenruimte te hebben. Als laatste kan je een ronde tafel overwegen.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 08-06-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:54:
[...]

Ja, de deurengalerij... Dat is zeker zo, echter besef je wel dat de meeste deuren 90% van de tijd dicht zitten.
Wat zou ik er "kwijt moeten"?

Het bezoek moet inderdaad door de bijkeuken naar het toilet. Echter de kinderen hoeven vanuit de tuin niet het hele huis door om bij het toilet te komen.
Kasten, extra oven, aanrecht, vaatwasser, kookplaat, kapstok enz.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:55:
[...]

Kasten, extra oven, aanrecht, vaatwasser, kookplaat, kapstok enz.
In een bijkeuken komt hooguit een kapstok. Al het andere zeer zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:58:
[...]

In een bijkeuken komt hooguit een kapstok. Al het andere zeer zeker niet.
Ok je houdt niet van koken 😁.

Waarom heb je hem dan?

Het is nu eigenlijk gewoon een gang.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:05:
[...]

Ok je houdt niet van koken 😁.

Waarom heb je hem dan?

Het is nu eigenlijk gewoon een gang.
Dat klopt. Dat is het ook.
Een bijkeuken zou volgens jou het verlengde van de keuken moeten zijn?
Kan het bezoek meteen de lasagne uit de oven halen onderweg naar binnen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:07:
[...]

Heb in de keuken maar twee ovens. En geen sous vide.

Ik zou maar eens overleggen met de architect. Hij heeft een bijkeuken getekend terwijl je een gang wilt.....😝

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:18

Wailing_Banshee

You're Next

the-edge schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:07:
[...]

Bijkeuken:
Een bijkeuken of achterkeuken is een ruimte grenzend aan de eigenlijke keuken die voor ondersteunende huishoudelijke handelingen gebruikt wordt, zoals wassen, drogen en strijken. Maar ook voor het opbergen en bewaren van (etens)voorraden en schoonmaakspullen.

Gang:
Een gang is een betrekkelijk smalle en lange ruimte omgeven door muren en afgedekt door een plafond of zoldering, in een gebouw, als verbinding van vertrekken waarvan de deuren erop uitkomen. Door de entree of voordeur komt men het eerst in de gang of de hal, die dan verder het gebouw inloopt.

Het lijkt meer op een gang dan een bijkeuken, aangezien je er geen ondersteunende handelingen in wilt doen (muv mogelijk strijken).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@the-edge Als vooral de bijkeuken als entree wordt gebruikt (en blijkbaar dusdanig wordt neergezet om er een nette entree van te maken); waarom dan zo'n substantieel deel van je begane grond opofferen aan de hal waar blijkbaar toch weinig van gebruik wordt gemaakt; er zit zelfs geen toilet in de hal.
Alleen voor die 2 collectes en jehova's per maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Nog zo'n belangrijk element voor ons voor een bijkeuken, een gootsteen, voor de vieze gootsteenwerken. De dweilemmer uitkuizen is toch wat zonde met een mooie composiet spoelbak en de keukenvloer. Nog afgezien van de pannen afwassen en andere vieze klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als het grillrooster van de 57cm Weber maar past, toch? :P

Maar wat @Piet91 zegt, waarom trek je niet de entree bij je woonkamer en maak je van de bijkeuken de hoofdentree? Desnoods trek je een muurtje recht van de berging als je een rechte entree wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:37:
[...]

Maar dat kiezen voor de makkelijkste en/of traditionele keuzes wordt blijkbaar door velen omarmd. Ik blijft het niet snappen bij een zelf te bouwen huis. Blijkbaar ben ik daarin de uitzondering :-). Maar als ik weer eens tekeningen zie waar alles zo in het zicht staat of waar bijvoorbeeld nog steeds een wc in een badkamer wordt geplaatst dan denk ik elke keer weer dat het jammer is.

In veel van de nieuwe duurdere seriebouw is er gewoon een separate wasruimte op de bovenverdieping in de buurt van de badkamer of inloopkast. V
Zo zie je maar.... maar ik zou het een totale verspilling van mijn ruimte vinden om 2x een entree te hebben. Ik zie niet in waarom je niet met 1 fatsoenlijke hal zou kunnen werken. Niet zo'n smalle gang zoals de meeste 'm tekenen maar gewoon een fatsoenlijke hal die je huis een beetje uitstraling geeft met een kapstok die ruim genoeg is, ook voor bezoek. En ook daar kan gewoon iedereen zijn schoenen uittrekken, die komen bij mij ook gewoon niet verder.... tuinieren doe ik wel vanuit de garage, daar heb ik geen extra ruimte voor nodig :-).
Je bent geen uitzondering.Wij hebben op de eerste verdieping een wasruimte, waarin ook voldoende ruimte is om te strijken en was op te vouwen. Is veel handiger dan beneden. Er zijn hier denk ik alleen maar mannen aan het woord en niet de vrouwen die meestal de was doen. Hoe dichter je bij de productie van vieze was zit, hoe minder transport in huis. De gemiddelde (laat ik neutraal zijn) waspersoon vind dat helemaal geen leuk werk en strijken ook al niet. Dus het voordeel van een aparte waskamer is dat als je het zat bent gewoon de deur dicht doet en niemand er verder iets van ziet en de was de was kunt laten. Qua geluid is het een kwestie van het handig plaatsen op je verdieping, wij hebben geen enkele overlast.
Ik zou beneden veel vervelender vinden, dan heb je als er overdag gewassen wordt last van.

En ook wij hebben de wc apart, ook daar zijn de voordelen navenant. Mi hoort dat gewoon niet bij elkaar.

Maar het is ook een kwestie van smaak, dus denk vooral zelf na hoe je het wilt hebben, maar de gemiddelde architect/bouwer is traditioneel, dus je eigen inbreng bepaalt of het wordt zoals je wilt.
the-edge schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:03:

Ik/wij zijn benieuwd naar jullie feedback :)
Ik zou in ieder geval de meterkast in de trap plaatsen, dan heb je gelijk een koof naar boven voor al je leidingen.

Over de rest is al veel gezegd, lijkt me een kwestie van smaak en je eigen keuzes maken.

Wat me wel opvalt is dat er veel hoekjes aan je ontwerp zitten, dat maakt het bouwen wel duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
jerh schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:37:
[...]

Je bent geen uitzondering.Wij hebben op de eerste verdieping een wasruimte, waarin ook voldoende ruimte is om te strijken en was op te vouwen. Is veel handiger dan beneden. Er zijn hier denk ik alleen maar mannen aan het woord en niet de vrouwen die meestal de was doen. Hoe dichter je bij de productie van vieze was zit, hoe minder transport in huis. De gemiddelde (laat ik neutraal zijn) waspersoon vind dat helemaal geen leuk werk en strijken ook al niet. Dus het voordeel van een aparte waskamer is dat als je het zat bent gewoon de deur dicht doet en niemand er verder iets van ziet en de was de was kunt laten. Qua geluid is het een kwestie van het handig plaatsen op je verdieping, wij hebben geen enkele overlast.
Ik zou beneden veel vervelender vinden, dan heb je als er overdag gewassen wordt last van.

En ook wij hebben de wc apart, ook daar zijn de voordelen navenant. Mi hoort dat gewoon niet bij elkaar.

Maar het is ook een kwestie van smaak, dus denk vooral zelf na hoe je het wilt hebben, maar de gemiddelde architect/bouwer is traditioneel, dus je eigen inbreng bepaalt of het wordt zoals je wilt.

[...]

Ik zou in ieder geval de meterkast in de trap plaatsen, dan heb je gelijk een koof naar boven voor al je leidingen.

Over de rest is al veel gezegd, lijkt me een kwestie van smaak en je eigen keuzes maken.

Wat me wel opvalt is dat er veel hoekjes aan je ontwerp zitten, dat maakt het bouwen wel duurder.
@Verwijderd @jerh jullie zijn beide uitzonderingen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ouderwetse stortkoker van de badkamer naar de waskamer? En een lift terug omhoog voor de gestreken was?

Persoonlijk liever een waskamer boven en genoeg ruimte voor een groot droogrek. Maar wellicht makkelijk praten zonder kinderen? Strijken weiger ik, mijn overhemden zijn strijkvrij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
artbij schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:56:
[...]

Geen idee wat je hier mee wilt bereiken, maar wat mij wel opvalt is, is dat er weinig ruimte voor andere meningen is. De stelligheid druipt er vanaf.

Ik vind dat je vooral moet bouwen zoals je het zelf prettig vind en wat past bij de manier waarop je leven indeelt. En dat kan voor iedereen verschillend zijn. Meer ga ik er niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jerh schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:02:
[...]

Geen idee wat je hier mee wilt bereiken, maar wat mij wel opvalt is, is dat er weinig ruimte voor andere meningen is. De stelligheid druipt er vanaf.

Ik vind dat je vooral moet bouwen zoals je het zelf prettig vind en wat past bij de manier waarop je leven indeelt. En dat kan voor iedereen verschillend zijn. Meer ga ik er niet over zeggen.
Het is geen mening. Zeg niet dat het een of het ander beter is, maar puur dat 95% van de huizen geen aparte strijkkamer heeft op eerste verdieping.

Als ik boven vijf slaapkamers, twee badkamer en twee aparte toiletten had ging ik pas nadenken over een strijkkamer boven.

Veel.mannen op dir forum inderdaad, maar geloof mij, de indelingen die je ziet worden door de vrouw bepaald ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 08-06-2017 18:06 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@the-edge Om eerlijk te zijn zou ik hier toch nog even een paar keer goed naar kijken. Het komt weinig doordacht over.

Beneden
- De hal is 10m2 groot, terwijl ik persoonlijk niet eens ruimte zie voor een kapstok zonder in de weg te staan
- Het huis heeft welgeteld vijf deuren naar buiten
- Toilet in de bijkeuken vind ik apart
- Bijkeuken heeft vijf deuren en is eigenlijk meer een hal, waar ga je bijvoorbeeld strijken.
- Opslaande deuren zijn niet netjes uitgelijnd tov de woonkamerschuifdeuren
- De hal komt uit in de keuken terwijl je daar nou juist een bijkeuken voor hebt
- Een berging is toch echt een behoorlijk waardevermeerdering ten opzichte van een garage.
- Is een raar hoekje dat je overhoud tussen de berging, bijkeuken en de woonkamer. Bijkeuken kan makkelijk groter en het aanzicht zal beter worden.
- Hoe kom je bij de berging/bijkeuken als er twee auto's geparkeerd staan?

Boven
- Je hebt best wat ruimte maar het oogt heel klein
- Badkamer is te klein. Een apart bad voor een huis van dit formaat is toch wel een vereiste
- Door de dakkapellen zo te positioneren kijk je altijd uit op het huis van de buren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:51:
Way ahead of you. Ik heb 2 badkamers getekend. Een voor de kinderen, één voor onszelf. Samen met het toilet beneden hebben we drie WC's. Op één na kan iedereen tegelijk naar de WC...
Exact hetzelfde hier :) Weliswaar niet zozeer voor de kinderen, maar 1 op zolder voor bij de logeerkamer(s), maar die zullen de kids dus wel vaker gebruiken denk ik.

Verder, wat een discussies over de bijkeukens en wasruimtes, vind ik wel interessant :) Onze bijkeuken is 100% een verlengde van de keuken, dwz, opbergruimte in de vorm van een goedkope, maar degelijke Ikea L-vorm keuken met goeie wokbrander (op gas :P main keuken heeft 90cm inductie) voor de keren dat ik lekker aan het wokken moet (en dat gebeurt best vaak). Ook de side-by-side koelkast die we nu hebben wordt daar geplaatst.
Op zolder een ruime wasruimte waar ook gewoon een hangrek in past voor het dakraam (ruimte over aangezien technische ruimte naar berging is verplaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:24:
@the-edge Om eerlijk te zijn zou ik hier toch nog even een paar keer goed naar kijken. Het komt weinig doordacht over.

Beneden
- De hal is 10m2 groot, terwijl ik persoonlijk niet eens ruimte zie voor een kapstok zonder in de weg te staan
- Het huis heeft welgeteld vijf deuren naar buiten
- Toilet in de bijkeuken vind ik apart
- Bijkeuken heeft vijf deuren en is eigenlijk meer een hal, waar ga je bijvoorbeeld strijken.
- Opslaande deuren zijn niet netjes uitgelijnd tov de woonkamerschuifdeuren
- De hal komt uit in de keuken terwijl je daar nou juist een bijkeuken voor hebt
- Een berging is toch echt een behoorlijk waardevermeerdering ten opzichte van een garage.
- Is een raar hoekje dat je overhoud tussen de berging, bijkeuken en de woonkamer. Bijkeuken kan makkelijk groter en het aanzicht zal beter worden.
- Hoe kom je bij de berging/bijkeuken als er twee auto's geparkeerd staan?

Boven
- Je hebt best wat ruimte maar het oogt heel klein
- Badkamer is te klein. Een apart bad voor een huis van dit formaat is toch wel een vereiste
- Door de dakkapellen zo te positioneren kijk je altijd uit op het huis van de buren.
  • De hal kan, volgens mij, niet kleiner ivm de trap.
    Je zou het raam meer naar de trap kunnen schuiven, de meterkast een kwartslag kunnen draaien waardoor de voordeur meer naar rechts kan, hierdoor zou je de muur van de zitkamer meer op kunnen schuiven.
    Maar volgens mij :? kan dat niet ivm de trap.
  • 5 deuren naar buiten inderdaad. Dat vind je veel? Of waarom benoem je dat?
  • Bijkeuken is inderdaad meer een hal. De exacte definitie van een 'bijkeuken' was mij blijkbaar niet bekend. Strijken kan gewoon in de wasruimte.
  • Openslaande deuren staan inderdaad niet uitgelijnd. Goede tip
  • Hal komt uit op de keuken, stoort mij persoonlijk niet.
  • De parkeerplekken is een vereiste vanuit de gemeente. Je moet het niet zo zien dat het vakken zijn, dit is gewoon onze oprit.
  • Boven
  • Het oogt misschien klein, maar de ruimtes zijn ons inziens groot genoeg
  • Badkamer is klein, dat klopt. Ons inziens groot genoeg. Ik heb een grote badkamer nooit begrepen. Effectief sta ik er een kwartier in per dag. :)
  • Persoonlijk hindert mij het niet dat de dakkapellen een deel van het huis van de buren laten zien (kavel heeft een hoek waardoor er nog maar 1 kant huis overblijft). Het is tenslotte op zolder die ten slotte enkel wordt gebruikt als kantoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom heb je die voordeur nog en trek je niet de woonkamer over de volle breedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gisteren presentatie gehad van het adviesbureau voor de energie. We krijgen nu 2 opties die uitkomen op EPC 0,4: optie 1 met CV ketel, PV panelen en WTW. Optie 2 is dat de CV ketel wordt vervangen door een warmtepomp. Gezien we voor een W/W warmtepomp willen gaan komt het netto neer op een meerprijs van rond de 12k. L/W warmtepomp raadden ze af vanwege de benodigde buitenunit (in ons geval niet praktisch ivm tussenwoning) en omdat je in de zomer veel energie kwijt bent aan de koeling van je vloer wat bij W/W nagenoeg niets kost. Al met al neigen we toch erg naar de setup met de warmtepomp, daar krijg je immers ook nog ~3k subsidie voor.

Qua verwarming denken we aan vloerverwarming op alle drie de verdiepingen en in 2 kamers een losse radiator erbij om sneller te kunnen verwarmen. In de badkamer nemen we elektrische vloerverwarming zodat je dat ook sneller kan verwarmen zonder dat er een radiator nodig is.

Niet eerder gepost wat onze plattegrond is dus bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OCgjR4OyG87Q9hfjBvcuaXVl/full.png

Een vrij ruime tussenwoning dus. Het kruis is een vide, bovenop t dak komt een lichtkoepel zodat het overal in huis licht moet zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Cartman! op 08-06-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:24:
Waarom heb je die voordeur nog en trek je niet de woonkamer over de volle breedte?
En dan de trap in de zitkamer? Of een muur ter hoogte van de ingetekende TV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:40
Cartman! schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:01:
Gisteren presentatie gehad van het adviesbureau voor de energie. We krijgen nu 2 opties die uitkomen op EPC 0,4: optie 1 met CV ketel, PV panelen en WTW. Optie 2 is dat de CV ketel wordt vervangen door een warmtepomp. Gezien we voor een W/W warmtepomp willen gaan komt het netto neer op een meerprijs van rond de 12k. L/W warmtepomp raadden ze af vanwege de benodigde buitenunit (in ons geval niet praktisch ivm tussenwoning) en omdat je in de zomer veel energie kwijt bent aan de koeling van je vloer wat bij W/W nagenoeg niets kost. Al met al neigen we toch erg naar de setup met de warmtepomp, daar krijg je immers ook nog ~3k subsidie voor.
Die buitenunit zou je toch prima op het dakterras kwijt kunnen? Eventueel nog een houten ombouw eromheen, valt haast niet meer op :) (en ook koelen is daarmee mogelijk). Het koelen bekijk je nu volgens mij vanuit de verkeerde kant: je wil het huis koelen. Stap 1 zou moeten zijn: de warmte buiten houden. Dit bereik je met goede isolatie en raambedekking aan de buitenzijde (screens bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Niek_ schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:08:
[...]

Die buitenunit zou je toch prima op het dakterras kwijt kunnen? Eventueel nog een houten ombouw eromheen, valt haast niet meer op :) (en ook koelen is daarmee mogelijk).
Dat zou kunnen maar heeft simpelweg de voorkeur niet.
Het koelen bekijk je nu volgens mij vanuit de verkeerde kant: je wil het huis koelen. Stap 1 zou moeten zijn: de warmte buiten houden. Dit bereik je met goede isolatie en raambedekking aan de buitenzijde (screens bijvoorbeeld).
Daar heb je zeker een punt maar ik heb het liever beiden :) M'n zus heeft ook W/W en die koele vloer in de zomer is geweldig.

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 08-06-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Koelen met een l/w warmtepomp en zonnepanelen kost ook niks. De energie komt direkt van het dak af.
Met een w/w warmtepomp ben je afhankelijk van je brontemperatuur. Met l/w ben je flexibeler qua temperatuur. En salderen houdt een keer op. Mooi direkt verbruik dus met een l/w Wp. Maar een l/l is efficienter uiteraard en ontvochtigd ook.
Koelen met een l/w of w/w is meer de temperatuur onder controle houden, dan ff snel...

Hier ook een tussenwoning en de l/w staat in het schuurtje met uitblaas door de buitenmuur.
Die hoor ik ook niet tijdens koelen. (Met self-made geluidsdemper) en dik 8000 euro goedkoper dan een w/w

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-06-2017 21:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:17:
Koelen met een l/w warmtepomp en zonnepanelen kost ook niks. De energie komt direkt van het dak af.
Mits je genoeg panelen neer kunt leggen natuurlijk, dat wel.
Met een w/w warmtepomp ben je afhankelijk van je brontemperatuur. Met l/w ben je flexibeler qua temperatuur. En salderen houdt een keer op. Mooi direkt verbruik dus met een l/w Wp. Maar een l/l is efficienter uiteraard en ontvochtigd ook.
Die saldering is erg jammer, daarom denk ik er aan niet teveel panelen op t dak te leggen en gebruik te maken van n lokaal initiatief waar je panelen "huurt" en wel nog 15 jaar gebruik kunt maken van die regeling (garantie via gemeente+provincie).
Koelen met een l/w of w/w is meer de temperatuur onder controle houden, dan ff snel...
Klopt, vandaar de 2 radiatoren zodat onze dochter tzt wel een warme kamer kan maken als ze huiswerk moet maken. De aanschafkosten bij W/W zijn hoger maar ze zijn wel efficienter dan L/W en het niet hebben van een extra buitenunit vind ik wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Cartman!
Koelen kost hier met een 5 kw l/w hooguit 5 kWh (500 watt) per dag.
De panelen leveren 32 kWh.
Dak helemaal vol leggen. Ook op noord.
Hoe meer panelen, des te meer direkt verbruik in de winter, wanneer je het echt nodig hebt. (Maar is nog steeds te weinig)

Nieuwbouw zou ik ook kiezen voor w/w.
Maar die prijzen he?
Dat verschil in geld kan je beter op je dak leggen. Maar wel kans op geluid uiteraard als je het niet goed aanpakt.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-06-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
the-edge schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:08:
[...]

En dan de trap in de zitkamer? Of een muur ter hoogte van de ingetekende TV?
Valt wel wat op te verzinnen, via de keuken bv (deur zit er al). Extra deur van de meterkast past mooi in de bijkeuken wat dan de nieuwe entree is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:27:
@Cartman!
Koelen kost hier met een 5 kw l/w hooguit 5 kWh (500 watt) per dag.
De panelen leveren 32 kWh.
Dak helemaal vol leggen. Ook op noord.
Hoe meer panelen, des te meer direkt verbruik in de winter, wanneer je het echt nodig hebt. (Maar is nog steeds te weinig)
Dat snap ik maar ik kan max. 10 panelen kwijt :)
Nieuwbouw zou ik ook kiezen voor w/w.
Maar die prijzen he?
Dat verschil in geld kan je beter op je dak leggen. Maar wel kans op geluid uiteraard als je het niet goed aanpakt.
Ik heb dat verschil dan toch liever in w/w zitten nu. Panelen kan ik later evt makkelijk bijleggen/huren en de pomp vervangen is lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Cartman! schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:47:
[...]

Dat snap ik maar ik kan max. 10 panelen kwijt :)

[...]

Ik heb dat verschil dan toch liever in w/w zitten nu. Panelen kan ik later evt makkelijk bijleggen/huren en de pomp vervangen is lastiger.
Bouw je een blokhut voor jezelf met 5 panelen aan iedere kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:52:
[...]

Bouw je een blokhut voor jezelf met 5 panelen aan iedere kant?
Opzich een goed idee maar m'n tuin is 6,5 x 10m...daar ga ik niet nog eens n blokhut inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@Cartman! Snel bij verwarmen met ww of lw kun je vergeten. Ook met radiatoren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
artbij schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:54:
@Cartman! Snel bij verwarmen met ww of lw kun je vergeten. Ook met radiatoren.
Radiatoren gaat wel veel sneller dan vloerverwarming iig en is prima geschikt om bij te verwarmen als je net even een paar graden nodig hebt. Vloerverwarming zorgt al voor een constante temperatuur dus het hoeft niet vanuit kou te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cartman! schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:07:
[...]

Radiatoren gaat wel veel sneller dan vloerverwarming iig en is prima geschikt om bij te verwarmen als je net even een paar graden nodig hebt. Vloerverwarming zorgt al voor een constante temperatuur dus het hoeft niet vanuit kou te verwarmen.
Dan wel :). Maakt mij niet uit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:28
Cartman! schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:22:

Die saldering is erg jammer, daarom denk ik er aan niet teveel panelen op t dak te leggen en gebruik te maken van n lokaal initiatief waar je panelen "huurt" en wel nog 15 jaar gebruik kunt maken van die regeling (garantie via gemeente+provincie).
Den Haag bepaald of je energie belasting betaald en niet de provincie en/of gemeente.
Als salderen verdwijnt dan betaal je hoe dan ook belasting(en) over het opgenomen energie van het net.

Neem daarom (meer dan) genoeg panelen, in de toekomst rijden we (zoals het nu lijkt) elektrisch.
Dat zal het verbruik van elektriciteit alleen maar vermeerderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
buiter schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:11:
[...]

Den Haag bepaald of je energie belasting betaald en niet de provincie en/of gemeente.
Als salderen verdwijnt dan betaal je hoe dan ook belasting(en) over het opgenomen energie van het net.
Dat begrijp ik, echter hebben zij subsidie om toch die compensatie te blijven geven.
Neem daarom (meer dan) genoeg panelen, in de toekomst rijden we (zoals het nu lijkt) elektrisch.
Dat zal het verbruik van elektriciteit alleen maar vermeerderen.
Ik kan er maar 10 kwijt, opstapelen kan niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Cartman! schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:01:

Qua verwarming denken we aan vloerverwarming op alle drie de verdiepingen en in 2 kamers een losse radiator erbij om sneller te kunnen verwarmen. In de badkamer nemen we elektrische vloerverwarming zodat je dat ook sneller kan verwarmen zonder dat er een radiator nodig is.

Niet eerder gepost wat onze plattegrond is dus bij deze:

[afbeelding]

Een vrij ruime tussenwoning dus. Het kruis is een vide, bovenop t dak komt een lichtkoepel zodat het overal in huis licht moet zijn.
Waarom die 2 bergingen voor slk2 en 3? Je kan die 2 kamers een stuk groter maken door de muur tussen slk2 en de badkamer helemaal door te trekken naar beneden. Dan blijft er genoeg overloop over en je kan in beide slaapkamers een kastenwand maken. Levert je veel meer op dan een 9verloop die groter is dan de kamers op die verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:14:
[...]

Waarom die 2 bergingen voor slk2 en 3? Je kan die 2 kamers een stuk groter maken door de muur tussen slk2 en de badkamer helemaal door te trekken naar beneden. Dan blijft er genoeg overloop over en je kan in beide slaapkamers een kastenwand maken. Levert je veel meer op dan een 9verloop die groter is dan de kamers op die verdieping.
We twijfelen er nog een beetje over ja, dat hadden we namelijk eerst maar die kamers zijn anders echt gigantisch en nu kun je die kastenrommel mooi wegwerken in 2 bergingen en dat lijkt ons wel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@Cartman! Ik zou kijken of door die w/w pomp je huis niet onverkoopbaar duur wordt,. Volgens mij had je al een flinke kostenoverschrijding....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Cartman! schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:15:
[...]

We twijfelen er nog een beetje over ja, dat hadden we namelijk eerst maar die kamers zijn anders echt gigantisch en nu kun je die kastenrommel mooi wegwerken in 2 bergingen en dat lijkt ons wel praktisch.
Dat kan altijd nog. Gewoon een schuifkastenwand maken. Voor nu zou ik altijd verblijfsruimte boven verkeersruimte verkiezen.

Heb je ook en badkamer op zolder? Derde toilet lijkt wat overbodig zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:17
Tsurany schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:01:
Ouderwetse stortkoker van de badkamer naar de waskamer? En een lift terug omhoog voor de gestreken was?

Persoonlijk liever een waskamer boven en genoeg ruimte voor een groot droogrek. Maar wellicht makkelijk praten zonder kinderen? Strijken weiger ik, mijn overhemden zijn strijkvrij.
Ook hier wasmachine en droger boven, op de zolder zelfs. Droogrek/draad direct bij de hand en alles uit het zicht. Mijn ruimte op begane grond en 1e verdieping vind ik persoonlijk te waardevol om een wasruimte van te maken. En wasmachine en droger in bijkeuken is zo'n 30% van het jaar (wanneer de was niet buiten kan hangen) juist onpraktisch omdat je het hele huis door aan het sjouwen bent met je was.

Oftewel, zo zie je inderdaad, verschillende mensen verschillende wensen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
De voordeur helemaal weglaten is vreemd toch? Krijg je een heel ander voor aanzicht.

Ik snap de kritiek op de hal volledig, maar hoe het fatsoenlijk op te lossen is mij nog een raadsel. Ik ga de architect daar nog eens over na laten denken.... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De architect zou sowieso wat moeten vinden van die hal, want bijster efficiënt is het niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:32:
De architect zou sowieso wat moeten vinden van die hal, want bijster efficiënt is het niet. ;)
Is dat niet de manco van elke architect?
Het zijn lastige keuzes zo vanaf een tekening.

[ Voor 8% gewijzigd door the-edge op 08-06-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

the-edge schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:31:
De voordeur helemaal weglaten is vreemd toch? Krijg je een heel ander voor aanzicht.

Ik snap de kritiek op de hal volledig, maar hoe het fatsoenlijk op te lossen is mij nog een raadsel. Ik ga de architect daar nog eens over na laten denken.... ;-)
Vreemd wellicht, maar het maakt je huis echt veel minder waard. Vrijwel niemand wilt een huis zonder hal en voordeur.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:19:
[...]

Dat kan altijd nog. Gewoon een schuifkastenwand maken. Voor nu zou ik altijd verblijfsruimte boven verkeersruimte verkiezen.
Dat is zeker waar. Een kastenwand is vaak best weer prijzig en nu t direct weggewerkt. De kamers zijn nu nog steeds groot genoeg voor de bestemming ook. De grote kamers zijn wel weer back on the table, bedankt :*

Nadeel is dat die kastenwand niet over de hele breedte kan want die deuren moeten er ook nog inpassen...daarom leek dit wel een efficiente oplossing.
Heb je ook en badkamer op zolder? Derde toilet lijkt wat overbodig zo?
Op de 2e verdieping hebben we een 3e toilet ja, daar willen m'n vrouw en ik gaan slapen dus wel zo praktisch.

[ Voor 14% gewijzigd door Cartman! op 08-06-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Cartman! schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:22:
[...]

Klopt, vandaar de 2 radiatoren zodat onze dochter tzt wel een warme kamer kan maken als ze huiswerk moet maken. De aanschafkosten bij W/W zijn hoger maar ze zijn wel efficienter dan L/W en het niet hebben van een extra buitenunit vind ik wel prettig.
IK heb ook een w/w wp en een huis uit 2015 dat goed geisoleerd is. Dat snel verwarmen kan je vergeten, ook met radiatoren. Ik heb hier een aanvoertemperatuur van 24 tot 25 graden, daar gaat die radiator niks mee doen. En als ik op 28 graden ga aanvoeren wordt het subtropisch.

Wij hebben gewoon een egale temperatuur in huis en slapen met raam open in de slaapkamer, zodat het daar koeler is. Badkamer hebben we een ir plaat aan het plafond opgehangen om even snel te verwarmen.

Koeling is idd geriefelijk, 2 kWh stroom verbruik over de hele dag en bij de warmte van de afgelopen week bleef het hier 23 graden binnen, daalde zelfs nog iets. Ik heb een grafiekje gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
jerh schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:47:
[...]

IK heb ook een w/w wp en een huis uit 2015 dat goed geisoleerd is. Dat snel verwarmen kan je vergeten, ook met radiatoren. Ik heb hier een aanvoertemperatuur van 24 tot 25 graden, daar gaat die radiator niks mee doen. En als ik op 28 graden ga aanvoeren wordt het subtropisch.
De installateur legde uit dat je kunt aanvoeren op 30 graden en dat de radiator op een eigen net zit en je dan best efficient kunt verwarmen.
Wij hebben gewoon een egale temperatuur in huis en slapen met raam open in de slaapkamer, zodat het daar koeler is. Badkamer hebben we een ir plaat aan het plafond opgehangen om even snel te verwarmen.
IR plaat ook over gehoord ja, waarom dat gekozen ipv (elektrische) vloerverwarming? En hoe werkt die egale temperatuur als je een schoolgaand kind hebt die graag op de eigen kamer zit? 's Middags wil je dan bijv 20 graden maar voor slapen is dat erg warm.
Koeling is idd geriefelijk, 2 kWh stroom verbruik over de hele dag en bij de warmte van de afgelopen week bleef het hier 23 graden binnen, daalde zelfs nog iets. Ik heb een grafiekje gepost.
Das een fijne ervaring om te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 17:15
jerh schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:47:
[...]

Hoe moet ik het dan zien? Stel je wilt in de winter een aangename 21 graden bereiken. Is het dan op de slaapkamers 23 graden?
Ik wil voorkomen dat ik iedere keer met een open raam moet slapen.
Of moet je dan de airco aanzetten in de winter :P

Ik vind het fijn als dat het op de slaapkamer 16 graden is in de winter. Geeft een winter gevoel.
Maar ik zou het heerlijk vinden als dat het op de slaapkamer 23 graden is tijdens bijvoorbeeld de afgelopen weken, de zomer.
In mijn huidige huis is het dan al snel rond de 28 graden, en dan slaap ik dus ook met een open raam.
Maar die gaat rond 4 uur weer dicht vanwege alle actieve vogels _O- .
En eerder in dit topic werd geopperd om een airco te nemen. Maar ik ben dus benieuwd naar jou situatie of je toch al in de acceptabele zone komt met alleen de WP.

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Cartman! schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:51:
[...]

De installateur legde uit dat je kunt aanvoeren op 30 graden en dat de radiator op een eigen net zit en je dan best efficient kunt verwarmen.

IR plaat ook over gehoord ja, waarom dat gekozen ipv (elektrische) vloerverwarming? En hoe werkt die egale temperatuur als je een schoolgaand kind hebt die graag op de eigen kamer zit? 's Middags wil je dan bijv 20 graden maar voor slapen is dat erg warm.
Een tweede circuit, tja dat kan. Maar 30 graden is gewoon te hoog, Kijk hier maar eens in de staatjes. Dan is elektrisch kacheltje veel sneller. Doe ik op zolder ook wel eens, gewoon even de kilte eruit. En voor slapen gaan raam openzetten.

IR plaat: we hebben vloerverwarming, wandverwarming middels vloerverwarming, elektrische wandverwarming. De vv temperatuur was feitelijk te laag voor de badkamer, daar wil je het warmer hebben. De elekrische wandverwarming werkt wel, maar zit in een muurtje en duurde best lang voordat er warmte werd afgegeven. Dus daarom een ir plaat opgehangen, die hangt boven het gedeelte van de inloopdouche waar je afdroogt. Instant heating en de inloopdouche wordt ook meegepakt. Feitelijk hetgeen ons het best bevalt in de praktijk.

In de zomer speelt dat uiteraard niet, dan koelen we de wand en vloer niet. Groepen dichtgedraaid op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Goede info, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
FireStarter schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:01:
[...]

Hoe moet ik het dan zien? Stel je wilt in de winter een aangename 21 graden bereiken. Is het dan op de slaapkamers 23 graden?
Ik wil voorkomen dat ik iedere keer met een open raam moet slapen.
Of moet je dan de airco aanzetten in de winter :P

Ik vind het fijn als dat het op de slaapkamer 16 graden is in de winter. Geeft een winter gevoel.
Maar ik zou het heerlijk vinden als dat het op de slaapkamer 23 graden is tijdens bijvoorbeeld de afgelopen weken, de zomer.
In mijn huidige huis is het dan al snel rond de 28 graden, en dan slaap ik dus ook met een open raam.
Maar die gaat rond 4 uur weer dicht vanwege alle actieve vogels _O- .
En eerder in dit topic werd geopperd om een airco te nemen. Maar ik ben dus benieuwd naar jou situatie of je toch al in de acceptabele zone komt met alleen de WP.
Ik stuur op temperatuur in de hal, dat is het koudste punt in huis. De bovenverdieping is daar ongeveer gelijk aan. De termostaat staat op 21 graden in de hal, in de huiskamer is dan wat warmer en boven is het rond de 21 graden. Met raam open daalt het dan weer snel richting die 16 graden. Door de massa van het huis koelt het ook weer niet oneindig af.

Ik heb een grafiekje gepost van de tempeatuur van afgelopen warme periode. Het bleef daarbij in huis 23 graden, daalde zelfs nog iets. Zonder koeling was het fors opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
the-edge schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:35:
[...]

Is dat niet de manco van elke architect?
Het zijn lastige keuzes zo vanaf een tekening.
Op zich wel een visueel leuk ontwerp van je huis.
Wel een heel erg (ouderwets) traditionele indeling zoals in de jaren 30 gewoon was:
een lange hal met de draaitelefoon aan de muur en een voor- en achterkamer. Nadeel vind ik dat je een kleine woonkamer van rond de 20m2 hebt. Je zou kunnen overwegen de voordeur naar de zijgevel te verplaatsen waarmee je nog een stuk van de hal bij je woonkamer kunt trekken.

Grappig dat zoveel mensen ouderwets tegen wassen aankijken. Ik dacht dat bijna alle volwassenen tegenwoordig veel aan het werk zijn en geen was meer aan de lijn hangen (en geen tijd hebben de was binnen te halen als het gaat regenen) :+
Mijn mening is dat als je nooit was aan de lijn hangt en je je kleren meestal in de badkamer uittrekt, het het meest praktisch is dat je wasruimte zo dicht mogelijk bij de badkamer is :P
In ons geval is dat de zolder :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsurany schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:37:
[...]

Vreemd wellicht, maar het maakt je huis echt veel minder waard. Vrijwel niemand wilt een huis zonder hal en voordeur.
De deurengalerij annex bijkeuken wordt dan de nieuwe entree. Dat is lang niet zo onlogisch als je doet voorkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:25:
[...]

De deurengalerij annex bijkeuken wordt dan de nieuwe entree. Dat is lang niet zo onlogisch als je doet voorkomen. :)
Dat vind ik wel onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Was Señor Sjon voorstelt qua gang zie je heel vaak; gang tussen woonhuis en garage.
Weinig onlogisch aan.

Ik zie in ieder geval bij het ontwerp genoeg ruimte om dat veel efficiënter in te delen.
Die gang is IMHO verloren ruimte als ik zo het achtergrondverhaal van the-edge hoor.
Ondanks dat het een ruime woning is vindt ik zowel de woonkamer als (vooral) de keuken klein worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen kan je de zijkant van het huis niet bereiken door de parkeerplekken. Daar is al eerder heel makkelijk overheen gestapt, maar is echt een hele serieuze issue bij dit huis.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2017 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Mijn bescheiden mening als vrouw die de was ophangt op de lijn (geen droger hier). Eerst was de wm op zolder, maar ik loop niet zo snel dan naar buiten om de was op te hangen. Nu wm in geïsoleerde garage geplaatst. Op zolder komt ook water+afvoer trouwens, dus kan nog van gedachten veranderen. Meeste vuile was ontstaat idd op de middenverdieping, maar of je naar boven of beneden loopt maakt dan niet uit. Bovendien loop ik vaker tussen bg-1 dan tussen 1-2. Wat voor mij wel uitmaakt; niet naar beneden hoeven lopen met zware wasmand met natte was en vooral de mogelijkheid om de was tussendoor te doen terwijl mijn zoon beneden is. Als de wm in de buurt is waar ik veel ben blijf ik veel sneller bij. We zullen zien hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

nokiaan958GB schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:19:
[...]
Grappig dat zoveel mensen ouderwets tegen wassen aankijken. Ik dacht dat bijna alle volwassenen tegenwoordig veel aan het werk zijn en geen was meer aan de lijn hangen (en geen tijd hebben de was binnen te halen als het gaat regenen) :+
Mijn mening is dat als je nooit was aan de lijn hangt en je je kleren meestal in de badkamer uittrekt, het het meest praktisch is dat je wasruimte zo dicht mogelijk bij de badkamer is :P
In ons geval is dat de zolder :*)
Wij hebben niet eens een droger! Nu is bij ons alles begane grond, behalve de slaapkamer, dus is de situatie iets anders. Maar uitkleden inderdaad in de badkamer (wasmand 1), die wordt leegegooid in wasmand 2 in de bijkeuken, bij de wasmachine. En vanaf daar wordt het of buiten of op de waslijn binnen gehangen. Nadeel is (of voordeel natuurlijk :p) dat ik nauwelijks bij die waslijn kan (zo'n uittrek ding, hangt op zo'n 2 meter hoogte). In de woonkamer wordt de was opgevouwen en m'n man strijkt op zolder (ik heb strijvrij spul, hij niet), meestal onder het genot van aflevering van 't één of 't ander van Netflix.

Zo'n strijk/vouw ruimte lijkt me vreselijk...
[...]

Ja, dat zat ik ook te denken. Een mooie ruimte lichte entree, met ruime hal, die uitkomt in de keuken en vanuit waar je ook naar de bergruimte kunt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
[...]

Dit ga ik ook voorstellen bij de architect. Ben benieuwd waar hij mee komt.
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 00:20:
Alleen kan je de zijkant van het huis niet bereiken door de parkeerplekken. Daar is al eerder heel makkelijk overheen gestapt, maar is echt een hele serieuze issue bij dit huis.
Dit worden geen parkeerplekken of parkeervlakken. De gemeente wil hebben dat je rekening houdt met 2 parkeergelegenheden. In de praktijk zal daar nooit een auto staan, ze worden ook niet gemarkeerd als parkeerplaatsen. Geen serieus issue dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:51
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:20:
[...]

Ja, dat zat ik ook te denken. Een mooie ruimte lichte entree, met ruime hal, die uitkomt in de keuken en vanuit waar je ook naar de bergruimte kunt.
En dat heeft ook weer het voordeel dat als je net je fiets hebt geparkeerd in de bergruimte en je komt met een natte jas binnen, dat je gelijk in de gang komt waar je kapstok staat. Anders moest je met die natte jas door je bijkeuken, keuken om pas dan in de hal te komen.

Zeker gezien het feit dat je zegt dat het niet echte parkeerplaatsen zijn maar gewoon een oprit is het helemaal niet onlogisch om langs een deel van het huis te lopen naar de entree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Jwlb schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:35:
[...]

En dat heeft ook weer het voordeel dat als je net je fiets hebt geparkeerd in de bergruimte en je komt met een natte jas binnen, dat je gelijk in de gang komt waar je kapstok staat. Anders moest je met die natte jas door je bijkeuken, keuken om pas dan in de hal te komen.

Zeker gezien het feit dat je zegt dat het niet echte parkeerplaatsen zijn maar gewoon een oprit is het helemaal niet onlogisch om langs een deel van het huis te lopen naar de entree.
Klopt. Dit klinkt voor mij ook logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:37:
[...]

Klopt. Dit klinkt voor mij ook logischer.
Ik denk dat je altijd door de gang met de vijf deuren binnen gaat komen. Natte spullen blijven daar. Denk ook dat je vanuit je auto makkelijk daar binnenstapt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
En dus kan je die 10m2 hal gebruiken voor je woning. Meterkast ook in die bijkeuken en je bent een end onderweg.

Een standaard trap neemt 3 m2 in bij een standaard overbrugging van 2,9 meter. Afhankelijk van de vorm dus 1x3, 1,5x2m, etc. Als je woonkeur volgt, dan is een matje van 900 breed en 1100 diep bij de boven- en onderkant van de trap gewenst. Daar mogen geen bovenaan de trap geen deuren overheen draaien.

Al met al kan je dus een trapkern maken van ~2x3 meter en die aansluiten op je keuken. Als je hem spiegelt, kan je dat traphalletje nog kleiner maken en heb je in de woonkamer nog wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Even een schaamteloze dubbelpost (mod foei)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:56:
[...]

:D

@Señor Sjon ziet er op zich goed doordacht uit. Alle dwarsdoorsneden lijken me wat overkill, maar heeft niets met het ontwerp te maken natuurlijk ;)
De doorgang naar de werkkamer vanuit de hal is wat mij betreft weinig relevant als je er een poolbiljart zet. In dat geval zou ik die deur weghalen, de garderobe een kwartslag draaien, en de hal net iets korter maken, en daarmee de ruimte geven aan de woonkamer, hoewel die in feite al groot genoeg is. Dus, ik zou dan eigenlijk het ontwerp nog iets compacter maken.
Boven ook, prima ontwerp, voldoende badkamers, maar ook erg ruime kamers. Ik zou me niet schamen om het net iets compacter te maken.
Maar eigenlijk is het muggenziften, ziet er goed uit.

Dan nog voor wat betreft de wasdiscussie:
Mijn vrouw doet de was, en wilde de wasmachine juist niet boven hebben. Voor het geluid, en zodat ze gemakkelijk naar de waslijn kan met natte was, en zodat ze gewoon gezellig beneden kan strijken in plaats van opgesloten in een kamertje boven.
Mocht de wandeling nar beneden met de wasmand voor mensen het punt zijn, denk dan eens aan een waskoker. Gewoon een galva of PVC buis met een diameter van minstens 300mm die vanuit de badkamer(s) naar de bijkeuken gaat. Vraagt natuurlijk wel slim inplannen van de ruimtes op de verdieping, maar aangezien de technische schacht bij veel mensen toch al de bijkeuken verbind met een bovenliggende badkamer is het meestal een eenvoudige, goedkope, comfortabele oplossing.

[ Voor 80% gewijzigd door Rtificial op 09-06-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Señor Sjon ik zou een andere cabrio nemen! Die stoelen achterin zijn helemaal niet nodig!
En er past geen bureau in je werkkamer.

Maar even serieus. Die tv kamer, zou je die niet willen afsluiten van de woonkamer/keuken ruimte? Bijv. door middel van schuifdeuren.

(en vierkante panelen van 165x100? of lees ik dat verkeerd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:29:

***members only***
Zie er goed uit! Je hebt er ook al een tijdje over nagedacht :P

Ga je echt auto's in de garage zetten :? Want dan kun je die ruimte nergens anders meer voor gebruiken.

Waar ga je met je fietsen (kinderspeelgoed indien van toepassing), werkbank, gereedschap, tuinmachines naar toe :?

Dit geef ik aan omdat ik dit nu praktisch tegenkom in onze woning.
Bij ons staan staan de auto's dus niet in de garage, maar ik heb het idee dat ik nu al ruimte tekort kom :)
Het wordt wel beter als alles is opgeruimd, maar als je de auto's echt binnen gaat zetten ga je daar problemen mee krijgen.

En de ruimte voor je WP gedeelte (2x0,9 meter :? ) is ook zeker te krap :P Je moet v.v. verdeler kwijt, WP binnenunit, buffervat, boilervat, drukvat, en alle leidingen.

Ook daar ben ik zelf achtergekomen, eigenlijk is die bij ons ook te krap, het past uiteindelijk, maar ideaal is het niet, ik zou dat de volgende keer anders doen :P

De diepte van je veranda vindt ik ook wat krap om droog te zetten. 2,2 meter? kun je niet normaal een tafel onderzetten en aan beide kanten van de tafel droog zitten als het regent.

En heb je nu nog een zithoekje gecreëerd voor de open haard :? Nu heb je in je keuken/kamer in totaal 4 gedeeltes (keuken, eettafel, zithoekje open haard, zithoekje met TV.

Persoonlijk zou ik zithoek open haard en zithoek TV combineren tot 1 geheel, maar dat is een kwestie van smaak 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik kan me wel voorstellen dat je de auto's in de garage wil zitten. Dat zou ik een kelder inplannen als werkruimte. Dat is bij ons ideaal gebleken voor de ruimte die @Grolsch tekort denkt te komen in z'n villa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rtificial schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:31:
[...]

:D

@Señor Sjon ziet er op zich goed doordacht uit. Alle dwarsdoorsneden lijken me wat overkill, maar heeft niets met het ontwerp te maken natuurlijk ;)
De doorgang naar de werkkamer vanuit de hal is wat mij betreft weinig relevant als je er een poolbiljart zet. In dat geval zou ik die deur weghalen, de garderobe een kwartslag draaien, en de hal net iets korter maken, en daarmee de ruimte geven aan de woonkamer, hoewel die in feite al groot genoeg is. Dus, ik zou dan eigenlijk het ontwerp nog iets compacter maken.
Boven ook, prima ontwerp, voldoende badkamers, maar ook erg ruime kamers. Ik zou me niet schamen om het net iets compacter te maken.
Maar eigenlijk is het muggenziften, ziet er goed uit.
De woning was eerst groter, hij is al verkleind. :P Eerst waren alle plafonds 2.6, maar later heb ik dit veranderd naar 3,0-2,4-2,4 omdat ik beneden het meeste leef en daar de hoogte erg mooi vind. Het oude stramien was 4,5-4-4,5 en nu 3x 4,2. Kleiner wil ik niet vanwege de begane grond. Dat kamers boven meegroeien... so be it. ;) De pooltafel is een geintje, ik wil gewoon dat dat zeker past. :P De deur vanuit de hal is om werken vanuit huis wat makkelijker mogelijk te maken. Dan hoeft bezoek niet het hele huis door.

Dwarsdoorsneden? Die 'excel'stroken zijn het stramienplan. Ik ben uitgegaan van 2,1m voor het hoofdgebouw.
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:49:
@Señor Sjon ik zou een andere cabrio nemen! Die stoelen achterin zijn helemaal niet nodig!
En er past geen bureau in je werkkamer.

Maar even serieus. Die tv kamer, zou je die niet willen afsluiten van de woonkamer/keuken ruimte? Bijv. door middel van schuifdeuren.

(en vierkante panelen van 165x100? of lees ik dat verkeerd?)
De pooltafel had ik nog ergens in CAD staan, dus die moest sowieso passen. Dan past er altijd een bureau in. :P
De TV-hoek had ik eerst afgesloten, maar ik ben door de modelwoning van Groothuis heengelopen en als open ruimte voelt het een stuk beter aan, zeker i.c.m. hoge plafonds en veel daglicht.

De panelen lijken vierkant. De projectie in het horizontale vlak is bijna vierkant door de dakhelling.
Grolsch schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:49:
[...]

Zie er goed uit! Je hebt er ook al een tijdje over nagedacht :P

Ga je echt auto's in de garage zetten :? Want dan kun je die ruimte nergens anders meer voor gebruiken.

Waar ga je met je fietsen (kinderspeelgoed indien van toepassing), werkbank, gereedschap, tuinmachines naar toe :?

Dit geef ik aan omdat ik dit nu praktisch tegenkom in onze woning.
Bij ons staan staan de auto's dus niet in de garage, maar ik heb het idee dat ik nu al ruimte tekort kom :)
Het wordt wel beter als alles is opgeruimd, maar als je de auto's echt binnen gaat zetten ga je daar problemen mee krijgen.

En de ruimte voor je WP gedeelte (2x0,9 meter :? ) is ook zeker te krap :P Je moet v.v. verdeler kwijt, WP binnenunit, buffervat, boilervat, drukvat, en alle leidingen.

Ook daar ben ik zelf achtergekomen, eigenlijk is die bij ons ook te krap, het past uiteindelijk, maar ideaal is het niet, ik zou dat de volgende keer anders doen :P

De diepte van je veranda vindt ik ook wat krap om droog te zetten. 2,2 meter? kun je niet normaal een tafel onderzetten en aan beide kanten van de tafel droog zitten als het regent.

En heb je nu nog een zithoekje gecreëerd voor de open haard :? Nu heb je in je keuken/kamer in totaal 4 gedeeltes (keuken, eettafel, zithoekje open haard, zithoekje met TV.

Persoonlijk zou ik zithoek open haard en zithoek TV combineren tot 1 geheel, maar dat is een kwestie van smaak 8)
Auto's zijn placeholder :P Er zal denk ik ooit een hobbycabrio inkomen en de rest door fietsen, motoren, etc gevuld worden. Stellingen zijn niet ingetekend en tegen de tijd dat dit gerealiseerd is, zijn de kinderen wel aan het spelen op hun eigen kamer toe. Ook is het kavel wat ik op het oog heb groot genoeg voor een tuinhuisje elders op het terrein.

Voor de WP-onderdelen ben ik uitgegaan van de handleidingen en de installatieruimte die ze willen hebben. E.e.a. kan ook in de hoogte en de installateur mag ook wel een beetje zweten. :P In principe is de hoek waar het past groot genoeg. Verdelers zijn overigens al getekend.

Veranda is 2,5m diep. Dieper gaat teveel daglicht kosten. De loungeset hebben we al, en daar kan je droog zitten. Je kan ook nog de boel in de hoek bij de garage kwijt als je meer luwte wil. Ik wil voorkomen dat de veranda enorm wordt.

De openhaard is bewust los van de TV-hoek gekozen. Zo kan je optimaal films kijken. Bij een haardvuur denk ik eerder aan loungen met een borreltje en/of vrienden erbij. Het kunnen ook zomaar een paar relaxfauteuils voor de open haard worden. :*) Dan heb je een wat opener living.

[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 09-06-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:03:
[...]

De pooltafel had ik nog ergens in CAD staan, dus die moest sowieso passen. Dan past er altijd een bureau in. :P
Maar dan past die pooltafel er weer niet meer in... Ik zou gewoon die tv kamer pool kamer maken...
De TV-hoek had ik eerst afgesloten, maar ik ben door de modelwoning van Groothuis heengelopen en als open ruimte voelt het een stuk beter aan, zeker i.c.m. hoge plafonds en veel daglicht.

<snip>

De openhaard is bewust los van de TV-hoek gekozen. Zo kan je optimaal films kijken. Bij een haardvuur denk ik eerder aan loungen met een borreltje en/of vrienden erbij. Het kunnen ook zomaar een paar relaxfauteuils voor de open haard worden. :*) Dan heb je een wat opener living.
Ja, dat idee had ik al, en daarom zou ik een room divider plaatsen. Jij bent lekker met je vrienden aan het loungen in rondom de openhaard, en je kinderen zitten weet-ik-veel-wat-kinderen-kijken te kijken op de TV. Dan heb je altijd die TV geluiden op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:03:
[...]

[...]

Auto's zijn placeholder :P Er zal denk ik ooit een hobbycabrio inkomen en de rest door fietsen, motoren, etc gevuld worden. Stellingen zijn niet ingetekend en tegen de tijd dat dit gerealiseerd is, zijn de kinderen wel aan het spelen op hun eigen kamer toe.
Voor de WP-onderdelen ben ik uitgegaan van de handleidingen en de installatieruimte die ze willen hebben. E.e.a. kan ook in de hoogte en de installateur mag ook wel een beetje zweten. :P In principe is de hoek waar het past groot genoeg. Verdelers zijn overigens al getekend.

Veranda is 2,5m diep. Dieper gaat teveel daglicht kosten. De loungeset hebben we al, en daar kan je droog zitten. Je kan ook nog de boel in de hoek bij de garage kwijt als je meer luwte wil. Ik wil voorkomen dat de veranda enorm wordt.

Je hebt er in ieder geval over nagedacht, en het zijn persoonlijke keuze's die je toch zelf moet maken :)

Wanneer is de planning dat je gaat beginnen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Wailing_Banshee Een en-suite met deurstel is zo geplaatst als het te luidruchtig wordt. Eventueel kan de werkkamer eerst nog als speelkamer fungeren, maar later als werkkamer voor huiswerk e.d. en als ze puberen kan de pooltafel erin. >:)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 09-06-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2hgwlcl.jpg

Gisteren een mooie offerte gehad van de hovenier inclusief tekening. Nu kan ik op de grond besparen als het via een grond bedrijf gaat. Wat hebben jullie betaald om grond te laten afvoeren? Ik zit nu voor 140m2, weet niet hoe diep de het weg graven op €1800,-. Het kost de hovenier twee dagen.

Via een grond bedrijf is het zo weg lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, vraag een offerte bij een lokale grondwerker op? Je bent zo wel een paar keer aan het rijden met dumpers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Als je een half jaar eerder was had je het gratis naar Twente kunnen rijden :P

Bij ons is ondertussen 1000m3 zwarte grond bij opgekomen, en er komt nog meer bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

***members only***
Het is exact mijn huis op de benedenverdieping....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:14:
Tsja, vraag een offerte bij een lokale grondwerker op? Je bent zo wel een paar keer aan het rijden met dumpers.
Ik heb 400m3 slechte grond over. Dit kwam op een tientje per kuub om het af te laten voeren.

Gelukkif heeft de buurman grond nodig, dus nu kost het niets.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:27:
[...]

Het is exact mijn huis op de benedenverdieping....
Ik zie wel verschillen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:14:
Goeie tip, net een bedrijf gebeld dus ben benieuwd. Collectief zou het een stuk goedkoper moeten kunnen. Het bedrijf gaf al aan dat ze zelden klussen doen voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik zit straks ook met grond erbij en weg vragen denk ik.

10-20 cm op te brengen grond
Huidig grondhoogte
70 cm klei opgebracht
80-100 cm zand opgebracht
Grondwater
Oude Zeebodem.

Van weg naar garage is 7 meter lang en 5 meter breed.

Lijkt me niet verstandig om die 10-20 cm op te brengen grond alleen straatzand te doen en er dan stenen over te leggen.

De bouwput is vast snel die 70 cm klei eruit en dan zitten ze op zand. Dus dat is 145 m2 x 70 cm = 100m3
Als ik dan nog meter rond huis stenen wil leggen (moet drainage omheen dus er moet uitgegraven worden) komt daar nog eens 35 m3 bij.
Graaf ik dan de oprit ook af naar zand toe, en vul 0.8-0.9 meter zand aan, komt daar ook 24 m3 uit.

Dan moet ik wel 85 m3 straatzand terug opbrengen, maar heb 150-160 m3 kleigrond over.

Ik hou ongeveer 220 m2 tuin over, alleen als ik die opvul met die klei rommel, wordt dat een laag van 70 centimeter erop. Er hoeft maar 10-20 cm bij.

Ik heb echter de gemeente gevraagd of ik huis 20 cm hoger dan pijl mag bouwen. Ze geven alleen maar minimaal pijl aan. Nog geen antwoord..

Je kunt hier wel gratis zand grond UIT zanddepot halen, maar terugbrengen kan blijkbaar niet. En bij afvoeren moet je een schoon grond verklaring hebben. En die krijg je ook niet als je bouwkavel koopt voor zover ik heb kunnen vinden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gratis zand uit zanddepot? Denk dat je grond bedoelt. Zand weggeven doen ze zelden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17

Milmoor

Footsteps and pictures.

Overal vloerverwarming of ook nog radiatoren? Als radiatoren, zorg er dan voor dat ze onafhankelijk van de hoofdverwarming beneden regelbaar zijn. Wij hebben stadsverwarming en kunnen elke radiator los regelen. Bij onze buurman zitten ze achter de thermostaat beneden. Los regelbaar, maar als beneden niet wil stoken, dan gebeurd het boven ook niet.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:17:
Gratis zand uit zanddepot? Denk dat je grond bedoelt. Zand weggeven doen ze zelden. :P
Ja zal wel dezelfde klei grond zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Reken er wel op dat het volume grond na het uitgraven een stuk groter is dan wanneer het nog in de grond vast zit. Dat kan zo 10-20% in volume toenemen.
Verder is het voor de kosten van grondwerk erg belangrijk hoe eenvoudig de site toegankelijk is met machine en karren. En natuurlijk afhankelijk van hoe landelijk je woont. Hoe landelijker, hoe gemakkelijker het is om grondwerkers/loonwerkers te vinden die nog wel wat tijd hebben voor zo'n klusje op de dagen dat ze bij de boeren niet aan de slag kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Milmoor schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:19:
[...]

Overal vloerverwarming of ook nog radiatoren? Als radiatoren, zorg er dan voor dat ze onafhankelijk van de hoofdverwarming beneden regelbaar zijn. Wij hebben stadsverwarming en kunnen elke radiator los regelen. Bij onze buurman zitten ze achter de thermostaat beneden. Los regelbaar, maar als beneden niet wil stoken, dan gebeurd het boven ook niet.
Overal vloerverwarming met een elektrische handdoekradiator in de badkamers. Ik denk aan een groep per verdieping. Dat kan ook makkelijk met één verdeler/verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Señor Sjon ik hoop toch voor jou dat je meerdere groepen per verdieping gaat maken :? Normaal zo'n 100 meter lengte per v.v. groep, en bij het gebruik van een WP graag zo kort mogelijk met een zo groot mogelijke v.v. buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt 3 hoofdgroepen op een soort hoofdverdeler.
1. BG
2. VD
3. Zolder
Dan krijg je de verdeler met in de regel groepen per ~10m2 vloeroppervlakte, althans dat kom ik in de regel tegen als maat.

Maar goed, dat mag een installateur allemaal uitzoeken, ik ben een bouwkundige. :P Ik moest mijn Jellema's induiken om te kijken voor het rioolstelsel en of ik wel 3-4 meter een wc-riool kan verslepen. ;) Ook is alleen al de afvoer voor een WTW kanaalwerk genoeg, moet er niet aan denken als er ook toevoer bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:28

***members only***
De commentaar die je levert is altijd heel goed!

Het enige wat ik mis (of niet zie) is ruimte voor een kast en/of opslagruimte voor spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
buiter schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:54:
[...]

De commentaar die je levert is altijd heel goed!

Het enige wat ik mis (of niet zie) is ruimte voor een kast en/of opslagruimte voor spullen.
Op de BG heb je de bijkeuken
Op de VD zit een trapkast in de trap naar zolder (ik haat vlizotrappen)
Op de zolder komt een technische ruimte waar ook wel wat kan.
Losse kasten zijn buiten de inloopkast niet getekend. Ik kan wat spelen met de 2 slaapkamers op de verdieping met een soort zig zag zodat beiden kamers een kast hebben van ca. 1800x600 (moet ook nog een schoorsteen langs trouwens), maar dan ben ik de rechte muur al vast aan het pinnen op kasten. Er is een reden waarom in de jaren '30 woning al die inbouwkasten gesneuveld zijn, het beperkt je indelingsvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
VV is toch 10m2 per groep. Bij ons worden kamers boven de 12m2 2 (of meer) groepen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Overigens krijg ik geregeld te horen dat je voor verdiepingen met de huidige isolatienormen vaak beter af bent met een straalkachel van 1-2 kW die je maar af en toe gebruikt. Maar dan mis ik de vloerkoeling. ;)

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic