Met gestrekt been.
Op de eigenhuis beurs veel mensen gesproken maar een aantal wilden niet ons ontwerp bouwen of waren te druk. Uiteindelijk een offerte opgevraagd bij PreSolid, AllureBouw en Livingstone. Vdm wilden we ook graag meenemen maar die reageerden niet, ook niet naar twee pogingen van onze kant.
AllureBouw hele positieve indruk van gekregen maar we waren meer gecharmeerd van HSB dan prefab beton.
Livingstone viel daarnaast qua prijs heel erg tegen.
PreSolid dachten goed mee en kwamen met een redelijke prijs. Daar dus mee in zee gegaan.
Via een lokale aannemer waren we vast goedkoper geweest maar we hadden haast en echt niet meer de energie om zelf van alles en nog wat te regelen. Daarnaast begon de hypotheekrente te stijgen en nam de druk in de bouw toe, dus snel handelen bespaarde ook weer geld.
In nov 2016 had PreSolid het ook al heel erg druk, dus we zijn nu aan het wachten tot we aan de beurt zijn. We moeten vooral nog keuzes maken op installatiegebied. Opbouw van het HSB staat ergens in de herfst gepland.
Ja, andere bouwer die stuk flxibeler is. Zijn instalateur had ook andere ideeen, maar heb nu zelf een aangebracht. Het is wel van L/W naar W/W gegaan maar de instalatuer van de bouwer zat er 6K onder met een L/W van zelfde merk, geen balanced lucht verversing en geen sanitair.
Nu ook op 3 verdiepingen vloerverwarming, en dat was ook niet duidelijk (maar denk gezien de kosten dat het erin zat)
Ik neem ook plat dak en kan er met wat geluk 16 normale panelen in oost/west op leggen.nimie schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:35:
afgeplat dak genomen en heeft niet meer gekost, per saldo ligt op het platte gedeelte nu 14 SF170 panelen en de multisplit buiten gedeelte.
Vloerverwarming op alle verdieping check. Niet om het te verwarmen, maar ervaring uit het andere huis was dat het enorm verschil is aan je voeten en als van beneden naar boven gaat op je sokken. Daarnaast is het niet veel duurder dan normale verwarming.
WP is wel goed in te regelen, alleen moet je er vanaf blijven. Ik heb de boiler 300 liter op warmhouder 52 graden staan en de vloerverwarming draait altijd op 22 graden aanvoer om het 20 graden in huis te hebben in de woonkamer, en om het warmer te krijgen stoken we de openbaar aan.
qualucht gewoon een standaard luchtventilatie box van Orcon opgehangen.
W/W warmtepomp voor verwarmen en koelen.
Qualityflow voor luchtverversing en nacht bypass.
Qua kosten heb ik voor vloerverwarming gewoon een aantal euro's per m2 staan in de offerte. Die lijkt me prima en is niet 3.5 K€ per verdieping meer zoals de eerste bouwer claimde.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Nou.. W/W wp, 8K, 8-10K boringen, boiler 1.5 K, vloerverwarming 13.5€ Per m2, naregeling 2.5 K en dan ben je er wel?artbij schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:43:
Ok moet toch wel moeite doen om alleen voor de verwarming 25k kwijt te raken....
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Met 22 graden aanvoer ga je in de winter echt geen huis op 20 graden te houden. Jij hebt geen capaciteitsprobleem maar een inregelprobleem. Afhankelijk van je set up misschien ook een hydraulisch probleem.nimie schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:35:
[...]
[...]
WP is wel goed in te regelen, alleen moet je er vanaf blijven. Ik heb de boiler 300 liter op warmhouder 52 graden staan en de vloerverwarming draait altijd op 22 graden aanvoer om het 20 graden in huis te hebben in de woonkamer,
Wij zelf gaan hoogst waarschijnlijk met Brummelhuis in zee, maar ik hoor nu ook goede ervaringen over variahuis -> http://www.variahuis.nl, iemand daar ervaring mee?Corvo schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:51:
@WNT We hebben nu een optie op een kavel, dus in zoverre hebben we "haast". Al zou de optie verlengen natuurlijk t.z.t. altijd nog wel kunnen, lijkt mij.
Hoe dan ook bedankt voor de tip: ik zal de lijst van exposanten van de Eigen Huis beurs eens doornemen.
Jammer dat er komende tijd geen beurs meer is, lees komende maand.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Alleen beurs-ervaring. Beiden waren in ons geval niet flexibel een meedenkend, maar als je aan het begin van het traject bent hoeft dat niet uit te maken. Variahuis zag er goed uit, maar hielden heel erg vast aan hun eigen ontwerpen en bouwmethode, konden niet onze tekening nabouwen. Neem aan dat je wel hun tekening kunt aanpassen maar zover zijn wij niet gekomen.Gynnad schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:06:
[...]
Wij zelf gaan hoogst waarschijnlijk met Brummelhuis in zee, maar ik hoor nu ook goede ervaringen over variahuis -> http://www.variahuis.nl, iemand daar ervaring mee?
Jammer dat er komende tijd geen beurs meer is, lees komende maand.
De helft is ingezaaid met gras en ben nu al een uur aan het maaien
Ik zal er morgen eens een foto sessie aan wagen, we wonen er nu een week
[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 02-06-2017 23:27 ]
Maairobot ftw.Grolsch schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:25:
De helft is ingezaaid met gras en ben nu al een uur aan het maaien
HIer lukt het wel om met 24 graden het huis op 21 graden te krijgen en houden in de winterLittleTycoon schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:00:
[...]
Met 22 graden aanvoer ga je in de winter echt geen huis op 20 graden te houden. Jij hebt geen capaciteitsprobleem maar een inregelprobleem. Afhankelijk van je set up misschien ook een hydraulisch probleem.
Ja, maar als het ergens anders met 24 graden niet lukt moet je gebruik maken van mogelijkheid wp om een andere stooklijn te gebruiken. 14kw wp heeft voldoende capaciteit hiervoorjerh schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 10:14:
[...]
HIer lukt het wel om met 24 graden het huis op 21 graden te krijgen en houden in de winter
DIe komt er ook wel, maar dan wil ik eerst de tuin klaar hebben.
Er moet namelijk begeleidingsdraad worden gespannen, en dan moet de tuin wel af zijn
Uit interesse, hoe is dat zo gekomen? Verkeerde uitgangspunten bij de transmissieberekening? Of was de berekening wel goed maar wp net te krap geselecteerd?nimie schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:13:
[...]
We hebben ook een transmissie berekening etc laten maken, maar zijn achteraf toch de boot ingegaan met de wp, daar die nu te licht is in de koude maanden.
Daar staan wel de hogere onderhouds- en vervangingskosten van (multi) splits tegenover.Radiotoren etc niet doen zou ik zeggen. Wij hebben op alle verdiepingen vloerverwarming ltv en daarnaast op de slaapkamers een multiplier airco systeem. Voordeel is dat je dan de temp per kamer direct kan beïnvloeden (temp 1 of 2 graden omhoog met een ltv wp kost je zo een dag een heeeeel veel kWh) daarnaast Kun je bij de transmissie berekening de slaapkamers elimineren uit je wp behoefte en heb je als klap op de vuurpijl in de zomer ook een airco. De aansluitingen, slangen en verwarmingen lopen qua kosten ook hoog op.
Draadje kun je gewoon verplaatsenGrolsch schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:00:
[...]
DIe komt er ook wel, maar dan wil ik eerst de tuin klaar hebben.
Er moet namelijk begeleidingsdraad worden gespannen, en dan moet de tuin wel af zijn
Met gestrekt been.
Waar kwam je op uit? En wat was de basis voor je eigen inschatting?Dr. Strangelove schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:49:
Verder was het wel een nuttig gesprek op een aantal vlakken maar het heeft me niet een duidelijk richting vooruit gegeven; catalogusbouw spreekt me op dit moment wat minder aan maar lijkt wel veel meer bang for the buck te geven als ik puur naar €/m3 kijk.
Maar nu zijn er al wat huizen gebouwd en we zien dat er eigenlijk niemand is die zich hieraan gehouden heeft. Garages staan vrijwel op de erfgrens en gevels staan eerder op 2 a 3 meter dan 4 van de voorkant.
Wat moet ik hier nu mee? Als ik mijn woning een half metertje opzij schuif en 1,5 meter naar voor dan levert dat me gewoon zo'n 35m² extra tuin op. Anders is het ruimte waar ik in feite geen klote aan heb.
Moet ik nu als het sjappie in de straat mijn huis netjes neerzetten waar het hoort? Of kan ik me een beetje verschuilen achter het precedent dat er geschapen is doordat andere mensen ook hebben gebouwd zonder zich iets van deze regels aan te trekken?
PSN: DutchTrickle PVoutput
De straffen voor bouwovertredingen zullen neem ik aan wel terug te vinden zijn.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Verwijderd
Vooral bij aan en uitbouw is er vergunningsvrij van alles mogelijk. Daar heeft de gemeente verder niets van te vinden. Garages tot op de erfgrens zijn typisch zaken die vergunningsvrij worden uitgevoerd.Maverick schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:42:
Ik heb wat leuks. We zitten met ons kavel best met strikte voorwaarden uit volgens mij het bestemmingsplan. Zo moet de gevel op minimaal 4 meter van de "stoep" komen en moet ik langs de zijkanten een meter overhouden waar niet gebouwd mag worden. Nouja, het zij zo.
Maar nu zijn er al wat huizen gebouwd en we zien dat er eigenlijk niemand is die zich hieraan gehouden heeft. Garages staan vrijwel op de erfgrens en gevels staan eerder op 2 a 3 meter dan 4 van de voorkant.
Wat moet ik hier nu mee? Als ik mijn woning een half metertje opzij schuif en 1,5 meter naar voor dan levert dat me gewoon zo'n 35m² extra tuin op. Anders is het ruimte waar ik in feite geen klote aan heb.
Moet ik nu als het sjappie in de straat mijn huis netjes neerzetten waar het hoort? Of kan ik me een beetje verschuilen achter het precedent dat er geschapen is doordat andere mensen ook hebben gebouwd zonder zich iets van deze regels aan te trekken?
Let wel op dat sommige gemeenten vergunningsvrije delen niet in een vergunningsaanvraag willen zien. Het plan wat je indient moet altijd voldoen aan alle eisen (bouwbesluit) zonder je vergunningsvrije aan of uitbouw. In het geval van een enkel toilet in de woning moet je die dus een plek geven in de tekeningen voor de vergunningsaanvraag.
rooilijnen kan je over het algemeen niet veel mee. Vraag het gewoon eens na bij de gemeente. In mijn ervaring zijn de meeste ambtenaren net mensen ;-) en bereid tekst en uitleg te geven.
Zo strikt zijn die voorwaarden dus niet...Maverick schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:42:
Ik heb wat leuks. We zitten met ons kavel best met strikte voorwaarden uit volgens mij het bestemmingsplan. Zo moet de gevel op minimaal 4 meter van de "stoep" komen en moet ik langs de zijkanten een meter overhouden waar niet gebouwd mag worden. Nouja, het zij zo.
Ik zou eerst eens uitzoeken wat de regels exact zijn. En dan kijken wat de buren nu exact gebouwd hebben. Een erker oid mag vaak buiten het bouwvak.
Met gestrekt been.
Dat lukt bijna de hele winter zonder probleem hoor. Het is een nieuw huis goed geïsoleerd met trippel glas. Daarnaast de is de vloerverwarming aangelegd met 18mm slang ipv 16. De openhaard zorgt op koude dagen dat je extra kan bijstoken, maar toch lukt het aardig.LittleTycoon schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:00:
[...]
Met 22 graden aanvoer ga je in de winter echt geen huis op 20 graden te houden. Jij hebt geen capaciteitsprobleem maar een inregelprobleem. Afhankelijk van je set up misschien ook een hydraulisch probleem.
Vandaar dat ik ook wilde dat de zb een extra boiler had. Als de zon deze op 25 graden kan houden (met 120hp) dan verwarm ik in de winter ook nog eens een gedeelte gratis.
Het is wel zo dat als je een graad wil verwarmen dat het lang duurt en een hele hoop kw kost. Het is dus echt een kwestie van instellen op 22 graden en de rest van de tijd er niet meer aanzitten.
[ Voor 11% gewijzigd door nimie op 04-06-2017 11:38 ]
Wat bedoel je met een andere stooklijn? Het hangt toch allemaal af van de grote van je systeem en het oppervlak wat hij moet verwarmen. Bij ons is het benden 125m2 en heeft de verdieping een inhoudt van 370m3.LittleTycoon schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 10:26:
[...]
Ja, maar als het ergens anders met 24 graden niet lukt moet je gebruik maken van mogelijkheid wp om een andere stooklijn te gebruiken. 14kw wp heeft voldoende capaciteit hiervoor
De WP is de krap geslecteerd. Er is toen gekeken naar wat je gemiddeld nodig heb. Afgelopen winter is het een paar weken achter elkaar koud geweest en dan merk je dat hij het gewoon niet aan kan en continue het elektrisch element gaat gebruiken. Hij kan het dus eigenlijk net niet aan, of juist net wel en daardoor draait hij steeds op volle toeren, een versie met met capaciteit had gezorgt dat je nog wat vermogen achter de hand had gehad. Of de transmissie berekening goed is uitgevoerd weet ik niet, dat gaat echt boven mijn pet uit.roderickvd schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 12:23:
[...]
Uit interesse, hoe is dat zo gekomen? Verkeerde uitgangspunten bij de transmissieberekening? Of was de berekening wel goed maar wp net te krap geselecteerd?
[...]
Daar staan wel de hogere onderhouds- en vervangingskosten van (multi) splits tegenover.
De mutiispit gaat op termijn wel meer kosten, maar daar heb je dan wel de luxe voor van het airco gedeelte en het feit dat je in de winter een slaapkamer van de kids snel tijdelijk kan verwarmen. Het is voor ons een luxe welke niet veel meer heeft gekost en gezorgt heeft dat er geen radiatoren nodig waren.
[ Voor 14% gewijzigd door nimie op 04-06-2017 11:45 ]
Ja, natuurlijk. Maar dat moet jouw wp makkelijk redden. Ik gok dat jouw warmteverlies bij -10 onder de 11kw ligt. Je kunt natuurlijk een hogere aanvoertemparatuur in je vloerverwarming stoppen. Dan heb je meer warmteafgifte dan als je er 24 graden instopt. Bijvoorbeeld via een weersafhankelijke regeling, hoe kouder buiten hoe hoger de aanvoertemperatuur van de wp, dus meer warmteafgifte.nimie schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:40:
[...]
Wat bedoel je met een andere stooklijn? Het hangt toch allemaal af van de grote van je systeem en het oppervlak wat hij moet verwarmen. Bij ons is het benden 125m2 en heeft de verdieping een inhoudt van 370m3.
Als het goed is kun je instellen vanaf welke temperatuur jouw electrisch element gaat meehelpen. Kan dus ook hiervan afhangen hoe snel het elektrisch element bijspringt
P.s.: er wordt bij uitkiezen vermogen niet gekeken naar wat gemiddeld nodig is, maar wat je nodig hebt bij min 10. Er zijn normen die gebruikt worden bij het maken van deze berekeningen. Die normen zijn zelfs te conservatief. Als jouw installateur zich hier niet aan heeft gehouden is dit wanprestatie. Als je zelf kleiner wil dimensioneren geven ze geen garantie.
[ Voor 27% gewijzigd door LittleTycoon op 04-06-2017 13:25 ]

Nu vroegen we ons twee zaken af:
1. Hoe heet dit type huis, we zien vaak benamingen voorbij komen als Klassiek en Engels, echter is dit vaak waarbij op de 2e verdieping het dat al begint.
2. We zoeken indelingen voor dit type huis, dus met een uitbouw links / rechts, dus als het waren een T / L vorm. Hoe zouden jullie dat typeren? (We gebruiken veel Pinterest om ideeën op te doen)
Met gestrekt been.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Leuk ontwerp trouwens, maar die dakkapellenNDF82 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:07:
[...]
Heeft wel wat weg van het huis van onze aanstaande buren:
[afbeelding]

Die staan er niet echt fijn tussen nee.
En ik mag hopen dat het zonnepaneel dakpannen zijn, anders is het een jammerlijke keuze.
[ Voor 9% gewijzigd door mannowlahn op 06-06-2017 10:50 ]
Ontbrekende siergoot:

Dakkapel met zijn voeten in de goot

Schoorsteen te smal

Betonband/dorpels(?)

Geen zinken HWA

Afstand dakkapel tot keper

Plat dak op de T

Spatrand houdt opeens op bij entree.

Het is echt een soort moodboard-wordt-woning.
[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 06-06-2017 12:08 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
artbij schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:32:
Is gewoon een T kap toch?
Thanks, als je het zo hoort klinkt het allemaal erg makkelijk, maar als je geen idee hebt waarop je moet zoeken valt het niet mee..Señor Sjon schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:54:
Jup, T kap it is. Stijl neigt naar notaris/pastoriewoning. De klassieke elementen zijn er bijna allemaal, muv de goot.
Momenteel hebben we bouwkavel 6 toegewezen gekregen (zie onderstaand plaatje), echter blijkt het nu zo te zijn dat bouwkavel 3 nog vrij is, deze bouwkavel is iets kleiner maar heeft de volgende voordelen:
- Het bouwkavel is breder, waardoor je meer in de breedte kunt bouwen / meer ruimte over houdt aan beide kanten
- Het bouwkavel is 10.000 euro goedkoper
- Het loopt min of meer recht, terwijl bouwkavel 6 schuin loopt. Bouwkavel 6 heeft dan weer als voordeel dat de tuin groter is en ook lijkt doordat het schuin loopt.
Kunnen jullie nog andere voor- / nadelen bedenken?

[ Voor 3% gewijzigd door Gynnad op 06-06-2017 19:16 ]
Wat is de rooilijn? D.w.z. hoever moet de voorgevel van de erfgrens? Als dat best een end is, dan heeft dat perceel geen voordeel meer.
De rooilijn is tussen de 4 en 6 meter, deze mag je zelf bepalen.. dus wij willen voor 4 meter gaanSeñor Sjon schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:58:
Oei, da's basic AutoCAD
Wat is de rooilijn? D.w.z. hoever moet de voorgevel van de erfgrens? Als dat best een end is, dan heeft dat perceel geen voordeel meer.
Voordeel van 3 is wel dat 2A en 4 veel breder zijn, zodat ze waarschijnlijk verder van je huis zitten.
[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 06-06-2017 21:13 ]
- Het wordt de tweede warmtepomp die hij installeert.
- De inlaat van de WTW in de verschillende kamers wil hij achter de deuren doen. "Want daar zit nooit iemand." Volgens mij blaas je de verse lucht dan meteen weer je kamer uit en creëer je geen luchtstroom.
- Geen CO2 melders nodig, gewoon overal altijd dezelfde luchtstroom. Of je moet handmatig de installatie hoger zetten. Naar mijn mening wil ik dat wel, als ik met 12man aan het fonduen ben wil ik meer verversing dan wanneer er niemand thuis is.
Kloppen mijn overwegingen?
Met gestrekt been.
Is het zo erg?Señor Sjon schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:54:
Run, forest, run!
Met gestrekt been.
Er is toch wel veel keus.
Brink is met 2 zones in je huis. Je kunt wel meerdere CO2 sensoren plaatsen, maar de hele zone gaat sneller lopen. (pietvs in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1")
Duco kan wel CO2 sensor per kanaal doen, maar dan wordt het snel duurder met 200 euro per poort. (is meer klasse C in hun concept)
Comair is inblazen in ruimtes en afzuigen in natte ruimtes (Quindor in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1")
Er zijn wel mensen in dit topic die aangaven voor een zehnder/stork system te gaan, maar daar kan ik weer weinig over vinden.
Er zijn wel veel mensen met qualityflow hier. Was ook het goedkoopste system toen ik alles vergeleek.
Op kavel 3 staat de garage op de scheidingslijn maar op kavel 2A zijn ze nu begonnen met bouwen en daar hou je aan beide kanten inderdaad ruimte over. Dus dat zou dan inderdaad wel een voordeel kunnen zijn. En omdat het kavel iets kleiner is hou je ook nog eens 10.000 euro over wat je weer in het huis kunt steken, aangezien wij gewoon een fatsoenlijke tuin willen maar deze van ons niet per se extra groot hoeft te zijn..Señor Sjon schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:11:
4/30,35*4,5+12=12,60 breed ter plaatse van je voorgevel. Bij 6 meter is het 12,9m. Dan levert het kavel van 13,75 maar beperkt voordeel op, terwijl je wel achtertuin inlevert.
Voordeel van 3 is wel dat 2A en 4 veel breder zijn, zodat ze waarschijnlijk verder van je huis zitten.
Nee daar heb je gelijk in, we zaten gisterenavond ook al wat te passen en meten en dat wordt dan wel erg krap. Dus vermoedelijk wordt het nu een huis met garage en een kleine uitbouw die kan functioneren als werkkamer en in de toekomst als speelkamer.Sturgeon22 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:52:
@Gynnad Ik vraag me af of je een T-kap kwijt kunt op kavel 6 en kavel 3. In de meeste bestemmingsplannen moet je 3 meter vrij houden aan beide zijkanten van de kavel. In dat geval kun je ongeveer 7m (kavel 6) tot 7,75m (kavel 3) breed bouwen. Alleen een hoofdgebouw van een woning heeft vaak al die breedte. Een garage kan in gevallen op de erfgrens worden gebouwd, maar een zijgebouw met woonfunctie mag niet. Kijk dus even goed in het bestemmingsplan wat wel en niet is toegestaan.
Modern systeem vereist bijna CO2 detectie. Verder klopt het wel dat men liever inblaast bij de deur. Zo krijg je nooit tocht in je nek, wat ook een klacht is van volledig mechanische systemen. Maar het heetste hangijzer is iemand die pas voor de tweede keer in zijn leven een warmtepomp vastheeft. Je gaat dan 'slachtoffer' worden van trial & error van de installateur.
Enkel over de CO2-sturing ben ik het met em eens. Dat lijkt me persoonlijk wat overdreven. Ik draai de schakelaar wel om als we een feestje hebben.artbij schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:38:
Vanavond gesproken met de potentiele loodgieter. Niet helemaal enthousiast geworden van zijn verhaal. Graag jullie mening over de volgende punten.
- Het wordt de tweede warmtepomp die hij installeert.
- De inlaat van de WTW in de verschillende kamers wil hij achter de deuren doen. "Want daar zit nooit iemand." Volgens mij blaas je de verse lucht dan meteen weer je kamer uit en creëer je geen luchtstroom.
- Geen CO2 melders nodig, gewoon overal altijd dezelfde luchtstroom. Of je moet handmatig de installatie hoger zetten. Naar mijn mening wil ik dat wel, als ik met 12man aan het fonduen ben wil ik meer verversing dan wanneer er niemand thuis is.
Kloppen mijn overwegingen?
De plaatsing van de inlaat is een hele slechte. Daarmee creeer je geen luchtstroom.
Beter ook eentje kiezen die ervaring heeft met warmtepompen, óf dat duidelijk terug laten komen in z'n prijs, en de motivatie van de loodgieter uit dat ie dit ziet als leerproject.
Je krijgt met een normaal ventilatiedebiet met een goed gebalanseerd en ontworpen systeem nooit tocht in je nek. Enkel is de hoogste stand kan ik met wat moeite de luchtstromen echt voelen. En ik durf te zeggen dat onze installatie nog niet eens perfect uitgedacht is.Señor Sjon schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:44:
[...]
Modern systeem vereist bijna CO2 detectie. Verder klopt het wel dat men liever inblaast bij de deur. Zo krijg je nooit tocht in je nek, wat ook een klacht is van volledig mechanische systemen. Maar het heetste hangijzer is iemand die pas voor de tweede keer in zijn leven een warmtepomp vastheeft. Je gaat dan 'slachtoffer' worden van trial & error van de installateur.
Grote woning!Sturgeon22 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:17:
***members only***
Ik snap de uitbreiding wel, het geeft je inderdaad wat extra. Of die serre echt nuttige ruimte oplevert weet ik niet, je kan er net een flinke tafel kwijt bijvoorbeeld, maar dat houdt niet over.
Wat me boven opvalt is dat je 4 slaapkamers hebt, op zich passend bij dit formaat woning, maar slechts 1 badkamer. Dat vind ik voor een woning van bijna 250m2 wel wat weinig.
Zonder dollen, wellicht de bijkeuken een kwartslag draaien? Dan houdt je keuken aan twee kanten daglicht, wat voor een woonkeuken wel een kwaliteit is.
Door een brede pui te plaatsen waar de serre moet komen en wel de fundering te leggen, kan je als je om kosten verlegen zit, dat altijd nog maken. Zolang de loodslabbe e.d. maar vast erin zit.
[ Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 07-06-2017 09:32 ]
Jij laat dat ding dus ook aanstaan als je 3 weken op vakantie gaat?Rtificial schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:14:
[...]
Enkel over de CO2-sturing ben ik het met em eens. Dat lijkt me persoonlijk wat overdreven. Ik draai de schakelaar wel om als we een feestje hebben.
De plaatsing van de inlaat is een hele slechte. Daarmee creeer je geen luchtstroom.
Beter ook eentje kiezen die ervaring heeft met warmtepompen, óf dat duidelijk terug laten komen in z'n prijs, en de motivatie van de loodgieter uit dat ie dit ziet als leerproject.
Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk werk hebben aan mijn installatie en zoveel mogelijk profijt.
Met gestrekt been.
De schets van de verdieping is 99% mijn tekeningSturgeon22 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:17:
***members only***
Met gestrekt been.
Gewoon op de 'niet thuis' stand zetten?artbij schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:36:
[...]
Jij laat dat ding dus ook aanstaan als je 3 weken op vakantie gaat?
Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk werk hebben aan mijn installatie en zoveel mogelijk profijt.
Bij mij staat ie altijd in stand 1, 110m3. Enkel bij het douchen, en soms als er gegrild wordt, zet ik em op stand 3.artbij schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:36:
[...]
Jij laat dat ding dus ook aanstaan als je 3 weken op vakantie gaat?
Er is ook nog een stand 0, dan draait ie op een lagere stand, dat is eigenlijk voor vakantie, maar die heb ik nooit gebruikt.
Al met al is de prijs goed en heb ik ook wel vertrouwen in de hulp die er is al backup.
Met gestrekt been.
Ik snap de opmerking over een tweede badkamer, maar mijn vrouw heeft geen behoefte aan een tweede badkamer. Daarnaast hebben we nu een indeling met lekker ruime kamers. Als ik ergens een tweede badkamer in moet passen dan gaat dat ten koste van 1 of 2 van de kamers.
@Señor Sjon Qua daglicht heb je inderdaad een punt, maar krijg je dan geen rare L-vormige keukenruimte? Hoe zie jij de indeling van de keuken dan ongeveer voor je? L/U vormige keuken "onder" de bijkeuken en een tafel in het midden onder de openslaande deuren?
@artbij Goed om te horen! Bij jou is de bouw ook nog niet gestart toch? Wat zijn de afmetingen van de woning die jij gaat bouwen?
Met gestrekt been.
Je hebt ze denk ik nog in je cache. De afbeeldingen doen het hier ook niet helaas.Señor Sjon schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:18:
Doen het hier wel (desktop).
Hier ook niet, ben wel benieuwd.JaMaaT schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:00:
Nope, ik ook niet helaas.
Ik begrijp nu dat een de foto's voor een aantal mensen wel zichtbaar zijn en voor anderen niet. Iemand een idee hoe dit op te lossen
Ze waren eerder wel zichtbaar, maar nu niet meer.Sturgeon22 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:28:
Vreemd. De foto's staan op Google Photo's. Ik heb al eens eerder geprobeerd foto's te plaatsen door in Google Photo's te kiezen voor Delen -> Link ophalen -> Kopieren link. Bij het plaatsen van die link geeft het forum een foutmelding dat de foto's niet geladen kunnen worden. Ik heb nu dus de foto's geplaatst door de foto in Google Photo op te zoeken, rechtermuisknop -> eigenschappen -> URL kopieren.
Ik begrijp nu dat een de foto's voor een aantal mensen wel zichtbaar zijn en voor anderen niet. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Hoe plaatsen jullie foto's?
Ik ben ook gewoon ingelogd in gmail, dus dat is het nietSeñor Sjon schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:32:
Je mist de karma voor het tweakers fotoboek.Ik denk dat ik de plaatjes wel kan zien omdat ik ook ben ingelogd in gmail.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
[ Voor 4% gewijzigd door Sturgeon22 op 07-06-2017 13:49 ]
Zichtbaar.Sturgeon22 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:46:
Nogmaals een poging, maar nu via Flickr BBcode. Zijn de plaatjes nu wel zichtbaar?
***members only***
(Als je wil dat ze elders niet te zien zijn zoals op je Flickr photostream; kun je op Flickr aangeven dat ze alleen zichtbaar zijn voor jou. Je kunt ze dan nog wel altijd (hier) linken)
[ Voor 28% gewijzigd door Piet91 op 07-06-2017 13:52 ]
Ja, zichtbaar en hier wat commentaar van mij.Sturgeon22 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:46:
Nogmaals een poging, maar nu via Flickr BBcode. Zijn de plaatjes nu wel zichtbaar?
***members only***
Ik neem aan dat die bijkeuken 1.9m breed is (kan het niet zo goed lezen). Waarom een deur naar buiten toen? Dat ding is dermate smal dat je daar beter een extra kast o.i.d. kan neerzetten. Je gaat hem toch niet gebruiken als tweede ingang naar binnen. En waar had je je keukenblok en eettafel in gedachten? (gezien je helemaal geen binnendeuren getekend hebt
Ik moet zeggen dat ik het oorspronkelijke plaatje mooier vind. Je zou daar later een glazen overkapping kunnen maken van de uitbouw van de bijkeuken tot en met de woonkamer.
En ik vind de badkamer wat klein, zeker voor een huis van dat formaat (maar dat is hij in de oorspronkelijke tekening ook)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Hoe wil de werkkamer gaan gebruiken? Wij hebben ook een werkkamer bij de keuken met een deur vanaf de hal, maar ook één vanaf de keukenkant. In ons geval wordt hij ook gebruikt als computerplek voor de kinderen en dan vind ik het moeder fijn om een oogje in het zeil te kunnen houden/makkelijk te kunnen helpen met huiswerk. Ik denk dat bij ons in de praktijk de schuifdeur vaak open staat en als het nodig is dicht gaat. Ga je bijv. vanuit huis werken en ontvang je klanten in de ruimte dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.
Kortom, zou nu heel goed nadenken over hoe je de ruimtes gaat gebruiken (nu en in de toekomst) en daar je plannen op aan passen. Maar misschien doe je dat al lang zo ;-)
Maar; Ons huis is veel kleiner. Dus bij ons is dat redelijk proportioneel. En eerlijk is eerlijk, als de voorschriften én het budget het hadden toegelaten, hadden we best iets ruimer willen bouwen, met als een van de eerste punten een wat ruimere bijkeuken
Wij hebben een bijkeuken en een voorraadkast. Onze voorraadkast is maar klein (2x3 ongeveer), maar perfect als voorraadkast (staat natuurlijk geen wasmachine in, die staat in de bijkeuken). Planken rondom en je hebt heel veel ruimte (enige nadeel bij ons is dat de CV er ook hangt, hadden we eerder aan moeten denken dat we die konden verplaatsen toen we toch bezig waren). Maar ik zou geen bijkeuken willen hebben met die maat (ik heb zoiets wel bij m'n broertje gezien), maar ik ben dan ook verwendRtificial schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:40:
Nu, onze bijkeuken is niet breder, eerder net nog iets smaller denk ik, en dat gaat op zich prima. Aan een kant de wasmachine en wasdroger, met ernaast nog een keukenblok met vaatwasser, en verder een technische schacht, de stoppenkast en alle collectoren voor vloerverwarming en water, en de CV ketel.
Maar; Ons huis is veel kleiner. Dus bij ons is dat redelijk proportioneel. En eerlijk is eerlijk, als de voorschriften én het budget het hadden toegelaten, hadden we best iets ruimer willen bouwen, met als een van de eerste punten een wat ruimere bijkeuken
Maar een voorraadkast is geen bijkeukenWailing_Banshee schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:12:
[...]
Wij hebben een bijkeuken en een voorraadkast. Onze voorraadkast is maar klein (2x3 ongeveer), maar perfect als voorraadkast (staat natuurlijk geen wasmachine in, die staat in de bijkeuken). Planken rondom en je hebt heel veel ruimte (enige nadeel bij ons is dat de CV er ook hangt, hadden we eerder aan moeten denken dat we die konden verplaatsen toen we toch bezig waren). Maar ik zou geen bijkeuken willen hebben met die maat (ik heb zoiets wel bij m'n broertje gezien), maar ik ben dan ook verwend
Een bijkeuken heeft voor mij twee doelen:
- Een plaats voor wasmachine, droger en keukenblok met extra vaatwasser
- Een 'achterom' om het huis binnen te komen, zonder dat je direct met je tuinrommel of werkschoenen de vestibule in loopt
Die kelder hebben wij ook, maar daar ga ik niet in. En ja, daar gebruiken wij de bijkeuken ook voor. Maar dan moet hij wel groot genoeg zijn dat je ook de schoenen en natte kleding kwijt kunt.Rtificial schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:29:
[...]
Maar een voorraadkast is geen bijkeukenDaarvoor heb ik een kelder.
Een bijkeuken heeft voor mij twee doelen:
- Een 'achterom' om het huis binnen te komen, zonder dat je direct met je tuinrommel of werkschoenen de vestibule in loopt
Op de tekening van @Sturgeon22 is de bijkeuken 1,90m breed. Een werkblad is 60cm. Zeg dat je die over de gehele lengte doet (wasmachine en eventueel droger kan onder het werkblad). Dan houd je 1,30 over. Dus aan de achterkant kun je geen kastruimte doen, want je moet wel ruimte hebben om te bewegen. En natuurlijk ruimte om jassen op te hangen en schoenen neer te kunnen zetten zonder dat de volgende er over struikelt.
Verwijderd
Die 2e kan ik nog een beetje snappen, hoewel een garage daar ook prima voor kan werken.Rtificial schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:29:
[...]Een bijkeuken heeft voor mij twee doelen:
Maar die 1e. Ik blijf me verbazen over al die nieuwe ontwerpen die in het verleden lijken te zijn blijven hangen met een wasmachine in een bijkeuken. We zijn na al die jaren toch iets verder zou ik denken ipv met je was het hele huis door te moeten. De badkamer zetten we toch ook niet meer beneden zoals vroeger.
Maak gewoon een separate ruimte voor je wasmachine en droger, uit het zicht en op een plaats die handig is in de flow. En als je de ruimte hebt groot genoeg met wat kastruimte en je strijkspullen.
Voor mij is het echt armoe troef om nog een wasmachine open in een bijkeuken of zelfs keuken/badkamer te zien staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 08:53 ]
Overigens zijn er hele mooie maatwerk kasten met de wasmachine/droger verhoogd naast elkaar en eronder bakken voor de vuile was. Allemaal netjes in een kast weggewerkt.
[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 08-06-2017 09:00 ]
@Wailing_Banshee De ingetekende bijkeuken is inderdaad 1,9m breed en 4,8m diep.
Het is hier gebruikelijk dat iedereen via de achterzijde binnenkomt. Daarnaast komt er een losse garage aan de achterzijde van het huis. Doel van de bijkeuken is dus dat mensen daar hun schoenen uit kunnen doen en jas op kunnen hangen. Daarnaast wasmachine, droger, CV/warmtepomp en een extra kast. Wij hadden zelf het idee dat met dat met wasmachine/droger/vriezer en eventuele extra kasten aan de rechterkant er nog voldoende ruimte (1,1 - 1,2m) over houdt om zaken te pakken en er normaal te kunnen lopen (dus inderdaad maar aan 1 kant zoals je zelf in latere post aangeeft). Mijn schoonouders hebben ook een relatief smalle bijkeuken en ik vind de ruimte daar prima uitpakken. Zal binnenkort eens meten wat daar de afmetingen zijn.
Voor de keuken zitten we te denken aan een L-vormige keuken rechts onderin de keuken, tafel in het midden van de keuken. Ensuite deuren naar woonkamer en deur naar de hal blijven op dezelfde plek als de oorspronkelijke tekening. Deur tussen keuken en bijkeuken bovenaan (Tegen achtergevel).
We willen wel een overkapping (veranda) over de rest van de breedte van de woning aan de achterzijde. Zie ook de huidige tekening (waarop dus nog een aangebouwde bijkeuken staat ipv serre).
Badkamer is inderdaad niet heel groot, maar heeft wel een dakkapel over de volledige breedte. Wij denken hier wel mee uit te komen, door net als op de oorspronkelijke tekening van de aannemer de douche en wc aan de rechterkant te plaatsen en links in de hoek gelijk naast de deur een dubbele wasbak. Dan blijft er volgens mij links aan de kant van de dakkapel nog ruimte genoeg over voor een bad.
@WNT Voor bijkeuken zie hierboven. Bijkeuken kan misschien nog iets breder, maar moet ook niet te veel ruimte van de keuken af snoepen.Het is niet mogelijk om het huis nog breder te bouwen ivm breedte van de kavel.
Werkkamer zal deels worden gebruikt als werkkamer en deels als speelkamer. Senor Sjon had al eerder aangegeven dat een deur vanuit de keuken naar de werkkamer handig kan zijn, maar mijn vrouw ziet dat anders. Ik heb hem nog wel op het lijstje met punten ter overdenking staan.
@Rtificial Wij willen de bijkeuken dus gebruiken als "achterom" en voor wasmachine, droger en als beperkte extra vooraadkast ipv extra keukenblok.
@Verwijderd Alternatief voor wasmachine en droger in de bijkeuken is of op de 4e (vrije) slaapkamer op de eerste verdieping. Nadeel is dat 's nachs wassen dan beter hoorbaar is op de slaapkamers en dat het verder lopen is om was buiten te drogen. Andere optie is om de wasmachine en droger in de losse garage te zetten. Nadeel is dat je dan altijd een eindje moet lopen en dat je vanuit huis de piepjes niet hoort wanneer de machine klaar is. Ik zal het thuis nog eens in de groep gooien.
@Señor Sjon Mijn idee was inderdaad om een soort kastenwand te maken waardoor wasmachine en droger geintegreerd zijn in het geheel.
Verwijderd
Nadenken over iets is niet hetzelfde als zeggen dat het persé in de buurt van de slaapkamers moet... Maar waarom geen separate ruimte, of in ieder geval eens nadenken of dat concept van bijkeuken inmiddels ook niet alleen nog uit traditie voorkomt. Net zoals vroeger de badkamer beneden.Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:59:
Er zijn genoeg mensen die niet de herrie van het apparaat op de slaapverdiepingen willen hebben, zeker niet met kleine kinderen. Ook kan je afhankelijk van het weer je was buiten drogen als je toch al bijna buiten bent. Tot slot is bij wat strijkwerk het beneden wat gezelliger dan in je uppie op zolder. Maar het blijft altijd een punt. Ik heb bijna de neiging om wel e.e.a. voorbereid te hebben dat ik op zolder of in de bijkeuken terecht kan. Maar je hebt een wateraansluiting nodig en als je die niet gebruikt, ligt legionella op de loer. Zeker bij een doodlopend punt op zolder.
Overigens zijn er hele mooie maatwerk kasten met de wasmachine/droger verhoogd naast elkaar en eronder bakken voor de vuile was. Allemaal netjes in een kast weggewerkt.
De apparatuur van tegenwoordig is al een stuk stiller en ook daar kan je in een afgesloten ruimte eenvoudig iets aan doen. In de bijkeuken maakt het echt niet minder lawaai en heb je het in de buurt van je leefruimte. Dara heb ik persoonlijk een enorme hekel aan.
Het drogen van de was buiten zou voor mij het enige argument kunnen zijn. Maar als je toch met de was moet sjouwen is dat ook niet erg steekhoudend.
En een paar muurtjes in je ontwerp is toch veel voordeliger dan een fancy kast? Als ik het zie vraag ik me altijd af wie de moeite neemt om zijn wasmand eerst weer ergens anders te legen en dan pas te wassen.
Maar ik snap het concept van bijkeuken in een modern huis vaak überhaupt niet, ook hier niet. Een lelijke uitstulping aan je huis voor slechts wat opbergruimte en je wasmachines. Maak een mooie pantry bij je keuken en creëer een separate wasruimte....
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 09:29 ]
Verwijderd
Leuk die tradities dat je nu ineens 2 entrees moet tekenen en mensen ipv in een fatsoenlijke hal in een veredelde was/technische ruimte binnenkomenSturgeon22 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:28:
Het is hier gebruikelijk dat iedereen via de achterzijde binnenkomt. Daarnaast komt er een losse garage aan de achterzijde van het huis. Doel van de bijkeuken is dus dat mensen daar hun schoenen uit kunnen doen en jas op kunnen hangen. Daarnaast wasmachine, droger, CV/warmtepomp en een extra kast.
Maar alle keuzes zijn natuurlijk de jouwe, dat is nou net het mooie van een eigen huis bouwen. Zolang je er over nadenkt en voor jou de goede keuze maakt is er niets beter.
Onze badkamer is ook beneden. Wat betekent dat we ons huis heel makkelijk ouderdom-bestendig kunnen maken.
En wij hebben twee wasmanden, de ene in de badkamer (waar de meeste was wordt verzameld) en één bij de wasmachine (waar we de badkamer mand eerst in legen).
En wij komen altijd via de bijkeuken binnen, maar gasten komen gewoon door de voordeur. Het voordeel is dat de kapstop bij de voordeur dus altijd ruimte heeft voor jassen (onze eigen spullen hangen in de bijkeuken) en je hebt nooit een vieze mat (want vieze kleischoenen komen de bijkeuken nooit uit).
Nu, een wasmachine en droger op het eerste verdiep zou ik persoonlijk nooit doen, juist om de herrie die aangehaald is. Daarnaast is de was een van de primaire processen in het huishouden, en speelt buiten het slapen het leven zich vooral beneden af bij ons. De was drogen gebeurt bij voorkeur buiten, en daarmee is dus direct de bijkeuken de logische plaats voor een wasmachine. Dat is inderdaad ouderwets, maar ik zie geen doel om alle was met de wasdroger te drogen, als het buiten ook kosteloos kanVerwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:53:
[...]
Die 2e kan ik nog een beetje snappen, hoewel een garage daar ook prima voor kan werken.
Maar die 1e. Ik blijf me verbazen over al die nieuwe ontwerpen die in het verleden lijken te zijn blijven hangen met een wasmachine in een bijkeuken. We zijn na al die jaren toch iets verder zou ik denken ipv met je was het hele huis door te moeten. De badkamer zetten we toch ook niet meer beneden zoals vroeger.
Maak gewoon een separate ruimte voor je wasmachine en droger, uit het zicht en op een plaats die handig is in de flow. En als je de ruimte hebt groot genoeg met wat kastruimte en je strijkspullen.
Voor mij is het echt armoe troef om nog een wasmachine open in een bijkeuken of zelfs keuken/badkamer te zien staan.
Nog afgezien van de extra ruimte die we dan zouden moeten voorzien, enkel als washok.
Maar zo zie je maar, ieder z'n persoonlijke voorkeuren. Ik heb er geen moeite mee in een bijkeuken een wasmachine te zien staan, net als dat ik er geen moeite mee heb dat daar werkschoenen staan, en misschien een bezem hangt, etc. Daar is voor mij een bijkeuken voor, zodat de keuken zelf, waar je je tegenaan kijkt, er gewoon netjes uit ziet. De deur naar de bijkeuken kan je gewoon dichttrekken he
Maar de bijkeuken is toch die aparte wasruimte? Ik snap de agitatie niet zo tegen de bijkeuken? Ik ben ook zonder opgegroeid, maar zie wel de voordelen ervan als bufferruimte tussen binnen en buiten. Vooral met nat en vies (motor)spul voor $reden. En ik denk dat de meesten hier genoeg ruimte op de begane grond hebben, maar door verplichte goothoogtes, bouwhoogtes e.d. niet zo heel veel ruimte boven. Dan is al snel via de vergunningsvrije uitbouw de bijkeuken ook als wasruimte geregeld.
Was buiten drogen, strijken met gezelschap, geen herrie boven en de warmte van de droger is ook niet fijn op je slaapverdieping.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Omdat het vaak niets meer lijkt te zijn dan een restruimte voor alles wat nergens anders lijkt te passen.... en dan ook nog gelinkt aan de keuken (?) waar de plaatsing vooral ingegeven lijkt door gemak bij de bouw of planning.....Señor Sjon schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:24:
Ik snap de agitatie niet zo tegen de bijkeuken?
Maar dat kiezen voor de makkelijkste en/of traditionele keuzes wordt blijkbaar door velen omarmd. Ik blijft het niet snappen bij een zelf te bouwen huis. Blijkbaar ben ik daarin de uitzondering :-). Maar als ik weer eens tekeningen zie waar alles zo in het zicht staat of waar bijvoorbeeld nog steeds een wc in een badkamer wordt geplaatst dan denk ik elke keer weer dat het jammer is.
In veel van de nieuwe duurdere seriebouw is er gewoon een separate wasruimte op de bovenverdieping in de buurt van de badkamer of inloopkast. Verder is het geen echte zoektocht meer om stille apparaten te vinden die hier perfect passen icm met de mechanische ventilatie. Mijn wasdroger met warmtepomp produceert amper nog warmte en vocht, en met de deur dicht is er amper geluid te horen.artbij schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:52:
@Verwijderd Bijkeuken is echt de beste plek voor een wasmachine. Dat in 90% van de huizen de wasmachine daar zit heeft niets met armoe te maken. Maar met ervaringen in de praktijk.
Was buiten drogen, strijken met gezelschap, geen herrie boven en de warmte van de droger is ook niet fijn op je slaapverdieping.
Hoe denk je anders dat het in alle appartementen wordt opgelost, daar werkt het prima.
Zo zie je maar.... maar ik zou het een totale verspilling van mijn ruimte vinden om 2x een entree te hebben. Ik zie niet in waarom je niet met 1 fatsoenlijke hal zou kunnen werken. Niet zo'n smalle gang zoals de meeste 'm tekenen maar gewoon een fatsoenlijke hal die je huis een beetje uitstraling geeft met een kapstok die ruim genoeg is, ook voor bezoek. En ook daar kan gewoon iedereen zijn schoenen uittrekken, die komen bij mij ook gewoon niet verder.... tuinieren doe ik wel vanuit de garage, daar heb ik geen extra ruimte voor nodig :-).Wailing_Banshee schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:38:En wij komen altijd via de bijkeuken binnen, maar gasten komen gewoon door de voordeur. Het voordeel is dat de kapstop bij de voordeur dus altijd ruimte heeft voor jassen (onze eigen spullen hangen in de bijkeuken) en je hebt nooit een vieze mat (want vieze kleischoenen komen de bijkeuken nooit uit).
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 11:52 ]
Tja, dat ding heet een bijkeuken, dus een ruimte bij de keuken. Die van ons noemen we maar bijkeuken, ondanks dat hij niet tegen de keuken aan zit (zelfs in de compleet tegenovergestelde hoek...). Voor ons zou de Engelse naam beter zijn: utility room. Oftewel, een kamer met utilities.Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:37:
[...]
Omdat het vaak niets meer lijkt te zijn dan een restruimte voor alles wat nergens anders lijkt te passen.... en dan ook nog gelinkt aan de keuken (?) waar de plaatsing vooral ingegeven lijkt door gemak bij de bouw of planning.....
En die wc in de badkamer: hangt van de ruimte af. Ik zou altijd twee wc's willen hebben, één in z'n eigen hokje, en de tweede afhankelijk van de ruimte in z'n eigen hokje of bij de badkamer in. Bij ons staan de wc's zelfs maar zo'n 3m uit elkaar (in het horizontale vlak).
@Sturgeon22 wij hebben drie deuren (voordeur (voorkant), keukendeur (achterkant) en bijkeukendeur (zijkant)). Die voordeur wordt het minst gebruikt, de bijkeukendeur het meest en de buurman van de kant waar geen deur zit, komt meestal via de keukendeur langs
Met gestrekt been.
Verwijderd
De link met de keuken ontgaat me helemaal..... een pantry bij de keuken en een utility room bij de garage of entree klinkt een stuk logischer. Met was door de keuken of bij de keuken strijken blijf ik een vreemde vinden....Wailing_Banshee schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:52:
Tja, dat ding heet een bijkeuken, dus een ruimte bij de keuken.
Die wasruimte in de seriebouw is restruimte. Een aanbouw is duurder en seriewoningen hebben geen garage. Dus dan gaat de wasruimte naar zolder. Handig, want water + afvoer had je al voor de CV-ketel, dus daar kan de wasmachine/droger ook op. Dan deelt de overloop die ruimte. Bij een dwarskap hou je ook tegenover de trap zo'n soort restruimte over waar alles heengaat.
Laat nu net particuliere bouw in de regel plaatsvinden op kavels. Dus veel meer ruimte ter beschikking en wat meer mogelijkheden op de begane grond.
Enne alles in het zicht? Meestal zit de deur naar een bijkeuken dicht. Daar is toch niks mis mee?!
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 08-06-2017 12:03 ]
Persoonlijk vindt ik het ook wel prettig dat als ik m'n tanden aan het poetsen ben dat er niemand in dezelfde ruimte aan het "beren" is.
Wij wonen er alweer bijna 2 weken, ik heb nog foto's beloofd maar die volgen nog .......
Grootste probleem op dit moment is het ontbreken van een werkende glasverbinding (internet/TV)
Het bereik (zowel vodafone als KPN) is ook dramatisch
Binnen simpel geen bereik, en buiten als je geluk hebt 1 streepje.
Vandaag de melding gehad van Caiway dat het installatiepakket morgen afgeleverd wordt.
Een ander probleem is het ontbreken van de afvalbakken, deze worden als het goed is vandaag afgeleverd.
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 08-06-2017 12:28 ]
Onze eigen badkamer heeft geen toilet.
De bijkeuken hebben wij heel specifiek zelf gepland in ons ontwerp, juist om dingen uit het zicht te hebben, en de ruimte die dit soort functies nodig heeft te combineren met een achter-ingang voor de woning.
Ik weet dat wij vroeger ook in woningen gewoon hebben met een aparte ruimte voor wasmachine, CV-ketel en mechanische ventilatie, ook in appartementen, en over het algemeen dus tevens een rommelhok voor de opslag van van alles. Maar zeker niet met hetzelfde nut en doeltreffendheid als een bijkeuken. Voor ons dan toch.
Het zelf kunnen ontwerpen van een woning gaf ons juist de mogelijkheid om een bijkeuken op te nemen in het ontwerp.
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Het scheelt weer wat ruimte op de 1e verdieping.
Ik/wij zijn benieuwd naar jullie feedback
[ Voor 8% gewijzigd door the-edge op 08-06-2017 14:05 ]
(En die bijkeuken is niet zozeer een bijkeuken als we de gang tussen het huis en de garage)
- slk 2-3 ik zou zo geen vaste kasten inbouwen. Het maakt de kamers onnodig beperkt in de indeling
- mijn vorige bezwaren op de bg blijven overeind. Waarom nog een losse muur tussen bijlkeuken en wasruimte? De bijkeuken is toch de wasruimte?
- de keuken is een verkeersruimte geworden. Van hal naar bijkeuken gaat langs het aanrecht. Daar zou je eigenlijk geen looproute moeten willen hebben.
- probeer een trap zonder onderkwart op de begane grond? Er zit toch een raam, dus garderoberuimte is het niet. Zo maak je ook wat ruimte voor bv een trapkast als je dat wilt.
- ik vind de badkamer te klein uitvallen. Bij een vrijstaand huis verwacht ik minstens een ligbad en die past er niet in.
- oip zich is het huis best groot (10x7), alleen dat haal ik gevoelsmatig niet uit de plattegrond.
Dit topic is gesloten.
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic