This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Tenzij hij met pasief gedachte ontwerpt en bouwt. (dus met dingen als ramen aan de juiste kant van het huis, lucht dichtheid etc.)
Dan heb je system oplossingen als:
- warmtepomp 0.2
- gebalanceerde lucht verversing met WTW 0.2
- douche wtw 0.05-0.07
- PV panelen 0.1 per 1000 Wp (niet helemaal zeker van dat dit klopt)
zie bijvoorbeeld: https://epcplatform.nl/oplossingen/effect-van-installaties/
Daar staat 0.13 per 1000 Wp
Dit is vast ook de reden dat jij bij nieuw bouw huizen vaak 3-6 panelen ziet liggen op een groot dak.
Geen mensen die voor PV kiezen om hun stroom rekening omlaag te krijgen, maar een aannemer of architect die naar 0.4 moet..
Dus zelfs al bouw je beroerd, met wat technische maatregelen is er altijd op 0.4 te komen.
Of dat nu de juiste methode is..
Ik denk dat ik ongeveer 1.0 van de EPC waarde van huis kan aftrekken straks, alleen door de installaties.
[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 31-05-2017 08:41 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Inderdaad, wij moeten nog kiezen tussen een warmtepomp of vier zonnepanelen. Zit bij de prijs in.jacovn schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:37:
Dit is vast ook de reden dat jij bij nieuw bouw huizen vaak 3-6 panelen ziet liggen op een groot dak.
Geen mensen die voor PV kiezen om hun stroom rekening omlaag te krijgen, maar een aannemer of architect die naar 0.4 moet..
Beide leveren dezelfde EPC op volgens de bouwer.
Weet alleen nog niet waar ik goed aan zal doen.
Dan zou ik een warmtepomp kiezen en later evt PV panelen erbij leggen. Andersom is waarschijnlijk een stuk meer moeite.bacardicoconut schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:41:
[...]
Inderdaad, wij moeten nog kiezen tussen een warmtepomp of vier zonnepanelen. Zit bij de prijs in.
Als je gasloos kunt voor de prijs van 4 zonnepanelen zou ik het denk ik doen.bacardicoconut schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:41:
[...]
Inderdaad, wij moeten nog kiezen tussen een warmtepomp of vier zonnepanelen. Zit bij de prijs in.
Of gaat het hier om een hybride oplossing naast gas ?
Zonnepanelen zijn natuurlijk later altijd aan te brengen. (zeker als je al een buisje laat leggen naar de plaats waar de inverter moet komen)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Gaat inderdaad om een hybride oplossing met een Inventum ecolution.jacovn schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:43:
[...]
Als je gasloos kunt voor de prijs van 4 zonnepanelen zou ik het denk ik doen.
Of gaat het hier om een hybride oplossing naast gas ?
Zonnepanelen zijn natuurlijk later altijd aan te brengen. (zeker als je al een buisje laat leggen naar de plaats waar de inverter moet komen)
In een goed geïsoleerde woning is je energiebehoefte erg laag, zeker als je het combineert met lage temperatuur vloerverwarming. Over het algemeen kom je dan weg met een heel kleine CV ketel, die eenvoudig laag kan moduleren en efficient omgaat met energie. Dat maakt de terugverdientijd van een warmtepomp, die buitengewoon efficiënt zijn tegenwoordig, een stuk langer. De vraag is dus niet of een warmtepomp een goed idee is, vanuit de duurzame gedachte geloof ik daar zeker in, maar of met de huidige prijzen het moment al echt daar is. Ik heb er voor gekozen een kleine CV ketel op te hangen, die kost inclusief aansluiting en al een fractie van een warmtepomp. Over 15 jaar is die economisch aan z'n levenseinde en kan ik de berekening opnieuw maken, en waarschijnlijk een andere keuze maken.
Eerlijk is eerlijk, voor mij speelde ook zeker mee dat ik geen zonnepanelen wil leggen, en dan is een warmtepomp sowieso veel minder interessant.
Maar bottom line is dat ik toch ook een ander perspectief op de situatie wilde geven. Investeer de extra kosten van een warmtepomp in betere isolatie en luchtdichting, dat is een investering voor de hele levensduur van je woning.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Dat zegt / bedoelt @Señor Sjon Sjon niet, hij geeft aan dat een EPC berekening 250 tot 500 euro kost terwijl jij eerder aangeeft dat het advies al een paar duizend euro zou kosten.Cartman! schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:30:
[...]
Ik vind het moeilijk te geloven dat EPC 0,4 -> EPC 0 slechts een paar honderd euro kost, dan zou iedereen dat doen. Er komt minstens een paar duizend bij voor PV panelen en ook n paar duizend voor een warmtepomp. Onze gehele achterwand is van glas (6,1m breed en dat is niet heel goed voor de isolatie).
Ieder geval allemaal dank voor het advies, het geeft behoorlijk nieuwe inzichten en dit neem ik mee bij de afspraak met aannamer/architect/installatietechnicus.
Verder zegt senor Sjon dat je niet moet proberen de EPC op 0 te krijgen, want EPC <0,4 (wettelijk vereist) is al erg goed geïsoleerd.
Ik heb alle kosten van € tot € bij gehouden, en in mijn aanneemovereenkomst zat een gasketel.
Besparing WP ipv Gasketel is:
1. geen gasketel incl. dakdoorvoeren = -1500
2. geen gasaansluiting = -1000
Kosten WP = 5000
Subsidie WP = -2600
Kosten boilervat/buffervat/toebehoren/etc = 2000
Afgiftesysteem is niet veranderd bij ons (overal vloerverwarming).
Totale kostenpost = € 1900,00 extra
PV is toch al verplicht vanuit EPC, zorg voor overschot (paar paneeltjes meer zijn de kosten niet), geen vastrechtkosten van gas, en lekker koelen in de zomer, tel uit je winst
[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 31-05-2017 09:16 ]
Ik heb een vrijstaande woning met een achterwand van 16 meter hr++ glasCartman! schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:30:
[...]
Ik vind het moeilijk te geloven dat EPC 0,4 -> EPC 0 slechts een paar honderd euro kost, dan zou iedereen dat doen. Er komt minstens een paar duizend bij voor PV panelen en ook n paar duizend voor een warmtepomp. Onze gehele achterwand is van glas (6,1m breed en dat is niet heel goed voor de isolatie).
Ieder geval allemaal dank voor het advies, het geeft behoorlijk nieuwe inzichten en dit neem ik mee bij de afspraak met aannamer/architect/installatietechnicus.
Die 16meter van hr++ naar triple had een e3pc verlaging van 0,01.
@Grolsch PV is niet verplicht.
Met gestrekt been.
Nee, maar wel de goedkoopste oplossing om je EPC norm te halenartbij schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:19:
[...]
Ik heb een vrijstaande woning met een achterwand van 16 meter hr++ glas. Warmtepomp WTW en een paar paneeltjes. Muur rc5 en dak rc6, EPC = 0,26.
Die 16meter van hr++ naar triple had een e3pc verlaging van 0,01.
@Grolsch PV is niet verplicht.
Wij hebben vergunning aangevraagd met een EPC berekening van 0,39 (gasketel met PV panelen).
Na toepassen van een WP de EPC berekening opnieuw laten uitvoeren en we zitten nu op een EPC van 0,23 (PV + WP)
Gevels RC7,5
BGG vloer 5
Is dat zó duur in Nederland?Señor Sjon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:23:
@Rtificial Dat ben ik niet met je eens. Alleen al de gasaansluiting is in deze regio 1.600 euro. Elektra had je sowieso wel nodig. Dan de ketel, gasnet in de woning e.d. komt zo op 2-3k. Dan is een W/W systeem wel wat duurder, maar je hebt geen (almaar) stijgend vastrecht van de netbeheerder + maandelijkse vaste kosten energieleverancier (~200-250/jaar). Je loopt dus met all-electric altijd in op de ketel. Met 16 jaar heb je rustig 4-5k aan netbeheerkosten bespaard (ik ga ervan uit dat die prijzen net zo stijgen als de aansluitvergoedingen). Ja, dan betaal je nu dus wat meer, je bent ook een afhankelijkheid armer.

En nu hoop je dat de gemeente niet langskomt om te zien dat je je niet aan je vergunning gehouden hebt?Grolsch schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:22:
[...]
Nee, maar wel de goedkoopste oplossing om je EPC norm te halen
Wij hebben vergunning aangevraagd met een EPC berekening van 0,39 (gasketel met PV panelen).
Na toepassen van een WP de EPC berekening opnieuw laten uitvoeren en we zitten nu op een EPC van 0,23 (PV + WP)
Jij zit toch ook bij de Rabo? Met die 0,23 krijg je korting op je hypotheek
Met gestrekt been.
Volgens mij mag beter altijdartbij schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:28:
[...]
En nu hoop je dat de gemeente niet langskomt om te zien dat je je niet aan je vergunning gehouden hebt?
Gemeenteambtenaren heb ik niet zoveel vertrouwen in, ons hele huis is 2,5 meter verplaatst en dat had die "gup" niet eens in de gaten
Dat wist ik niet! Tnx, ga ik ff uitzoeken.Jij zit toch ook bij de Rabo? Met die 0,23 krijg je korting op je hypotheek.
Even voor de beeldvorming:Rtificial schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:27:
[...]
Is dat zó duur in Nederland?Goed, met dat soort kosten, én zulke subsidies, veranderd de berekening wel wat ja.
2007:
E: 650, G: 725 W: 675 = 2.050 euro voor elektra, gas en water incl. BTW.
2017:
E: 1.175 (+81%), G: 1.550 (+114%) W: 1.075 (+92%) = 3.800 euro (+96%) voor elektra, gas en water incl. BTW.
Nee dat niet, maar die discussie kun je wel aangaan dan.Grolsch schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:32:
[...]
Volgens mij mag beter altijd
Gemeenteambtenaren heb ik niet zoveel vertrouwen in, ons hele huis is 2,5 meter verplaatst en dat had die "gup" niet eens in de gaten
Rabo groenhypotheek heet het.[...]
Dat wist ik niet! Tnx, ga ik ff uitzoeken.
Met gestrekt been.
En de keus voor WP+PV in plaats van gas+PV is dan gedaan op basis van duurzaamheid en terugverdien periode? En was het verschil in initiële investering te overzien?Grolsch schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:22:
[...]
Nee, maar wel de goedkoopste oplossing om je EPC norm te halen
Gevels RC7,5
BGG vloer 5
edit: ik zie het nu, had je al uitgelegd.
Wvb?
[ Voor 4% gewijzigd door cky op 31-05-2017 09:44 ]
Kijk even 5 posts terug, daar legt hij het uitcky schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:36:
[...]
En de keus voor WP+PV in plaats van gas+PV is dan gedaan op basis van duurzaamheid en terugverdien periode? En was het verschil in initiële investering te overzien?
Met gestrekt been.
Señor Sjon spreekt over het energieprestatiecertificaat (EPC), dat is kort gezegd een berekening van het verwachte verbruik van een woning, bepaald aan de hand van de grootte, de isolatie en de installaties. Je kan dus voor enkele honderden euros laten uitrekenen hoeveel energie je nodig hebt om je huis te verwarmen en van warm water te voorzien, zodat je het vermogen van een warmtepomp of een gasketel kan bepalen.Cartman! schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:30:
[...]
Wie moet dat certificaat opleveren dan?Señor Sjon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:45:
Coëfficiënt is het.Een certificaat (energielabel) is tegenwoordig bij oplevering verplicht.
Met gestrekt been.
WVB = WarmteVerliesBerekening, beter bekend als Transmissieverlies berekening volgens ISSO-publicatie 51/53/57.cky schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:36:
[...]
En de keus voor WP+PV in plaats van gas+PV is dan gedaan op basis van duurzaamheid en terugverdien periode? En was het verschil in initiële investering te overzien?
edit: ik zie het nu, had je al uitgelegd.
Wvb?
Hier komt een getal uit, namelijk het aantal KW aan vermogen welke je nodig hebt om je woning bij -10 warm te houden.
Naar aanleiding hiervan kun je het vermogen van de benodigde WP bepalen.
In Vlaanderen wordt steeds energieprestatiecertificaat gezegd, zijnde het papiertje dat je nodig hebt als je jouw woning wil verhuren of verkopen, of ophangt in openbare gebouwen om te pronken. Als ik het goed heb staat dan de energieprestatiecoëfficiënt op je energieprestatiecertficaat in Nederland? Bij ons in Vlaanderen (in Brussel en Wallonië werkt het anders, want andere regeringSeñor Sjon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:45:
Coëfficiënt is het.Een certificaat (energielabel) is tegenwoordig bij oplevering verplicht.

Heb jij 7 of 9 kw?Grolsch schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:54:
[...]
WVB = WarmteVerliesBerekening, beter bekend als Transmissieverlies berekening volgens ISSO-publicatie 51/53/57.
Hier komt een getal uit, namelijk het aantal KW aan vermogen welke je nodig hebt om je woning bij -10 warm te houden.
Naar aanleiding hiervan kun je het vermogen van de benodigde WP bepalen.
Met gestrekt been.
In principe de opdrachtgever of aannemer, naar gelang de afspraken.
@SchumiFAST Dat is hier het energielabel. De EPC is het afgeleide getal waaraan je moet voldoen als je een huis bouwt in Nederland.
Je kan ook kijken naar het koelvermogen voor de vloer en eventueel het verwarmingselement als er warm water bijgestookt moet worden.
[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 31-05-2017 10:05 ]
Heb je geen problemen als je teveel hebt? Met pendelen etc?
Met gestrekt been.
Vast nog niet als ik naar de buitentemperatuur kijk...artbij schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:46:
[...]
Hij zal eerder in koelmode draaien schat ik in.
De 11,2KW variant kan net zover terugmoduleren als de 8KW variant (alle 2 minimaal vermogen 4,5KW bij verwarmen).artbij schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:46:
[...]
De aansluitwaarde van de 8KW variant is 1 fase 32A
De aansluitwaarde van de 11,2KW variant is 3 fase is 3 x 16A
Een normale woning is maximaal 25A afgezekerd, daarom heb ik voor de 11,2KW variant gekozen.
En pendelen gaat toch gebeuren, de vraag is alleen wanneer
Ik heb er een buffervat tussenzitten en gebruik naregeling per ruimte.
De WVB gaf trouwens een warmteverlies van 10KW aan, dus 8KW zou misschien wel goed gaan (had ik wel aangedurfd) maar heeft voor mij geen toegevoegde waarde (was iets goedkoper geweest, bouwen kost toch geld
De WP draait nog niet, installateur mistte onderdelen en heeft nu de prioriteit bij andere zaken liggen die eerst moeten. Ik hoop dat de WP eind deze week draait.jacovn schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:49:
[...]
Vast nog niet als ik naar de buitentemperatuur kijk...
Hij zal eerder in koelmode draaien schat ik in.
[ Voor 32% gewijzigd door Grolsch op 31-05-2017 11:49 ]
Het kost een paar k meer. Maar heeft nog wel wat andere nadelen:Señor Sjon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:30:
Plus dat je alleen de kosten van het apparaat als verschil hebt. De installatie blijft hetzelfde.
- Veel groter dan cv.
- Buffervat nodig, dus nog meer veel groter dan cv.
- Buitenunit moet je kwijt kunnen. Maakt wat herrie maar is ook gewoon een grote kast.
voor een rijtjeshuis zou ik er ook niet zo snel voor kiezen, voornamelijk opdat je die kast buiten kwijt moet.
Met gestrekt been.
Ja, ik begreep inderdaad niet dat hij de berekening zelf bedoelde. Die ga je altijd hebben. Het advies zit in de warmtepomp en gaat (momenteel) voor n paar duizend euro voor de hele groep van 9 huishoudens dus grofweg 350 euro per huishouden. Dit klinkt voor mij ook veel/raar dus fijn dat ik ben blij te horen dat dit inderdaad het geval is.Grolsch schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:13:
[...]
Dat zegt / bedoelt @Señor Sjon Sjon niet, hij geeft aan dat een EPC berekening 250 tot 500 euro kost terwijl jij eerder aangeeft dat het advies al een paar duizend euro zou kosten.
Onze huidige begroting heeft een verwachte (doorberekende) EPC van 0,38 ofzo maar als dat naar 0 kan voor niet al teveel geld zou dat prettig zijn.Verder zegt senor Sjon dat je niet moet proberen de EPC op 0 te krijgen, want EPC <0,4 (wettelijk vereist) is al erg goed geïsoleerd.
Heel fijn, daar kan ik zeker iets mee, dank!Ik heb alle kosten van € tot € bij gehouden, en in mijn aanneemovereenkomst zat een gasketel.
Kosten WP = 5000
Subsidie WP = -2600
Geen gas is onze grote wens ja, vooral ivm niet betalen van aansluiting + vastrecht.PV is toch al verplicht vanuit EPC, zorg voor overschot (paar paneeltjes meer zijn de kosten niet), geen vastrechtkosten van gas, en lekker koelen in de zomer, tel uit je winst
Dan ben ik die uitzondering, ik ben namelijk in CPO bezig met een tussenwoningSeñor Sjon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:06:
Ik denk dat we in de scope van dit topic het niet vaak over rijtjeshuizen zullen hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 31-05-2017 13:18 ]
Ik begreep dat we wel allemaal individueel een eigen bron moeten hebben maar een project naast ons heeft ook een gedeelde, ook stof tot nadenken.Señor Sjon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:25:
CPO is dan ook een twijfelgeval.Je zou in theorie met één bron kunnen werken voor 9 woningen. Het lijkt me niet dat de bodem zoveel verschilt tussen de huishoudens. Bij een lucht/water warmtepomp is zo'n advies vrij zinloos.
De grootte van de benodigde apparatuur kan bij ons (want tussenwoning, wel ~145m2 GBO) wel een dingetje worden natuurlijk, los van prijs.
Heb je het dan over zoiets?Grolsch schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:13:
[...]
Ik heb alle kosten van € tot € bij gehouden, en in mijn aanneemovereenkomst zat een gasketel.
Kosten WP = 5000
Subsidie WP = -2600
PV is toch al verplicht vanuit EPC, zorg voor overschot (paar paneeltjes meer zijn de kosten niet), geen vastrechtkosten van gas, en lekker koelen in de zomer, tel uit je winst
http://www.comfortklimaat...w120yha-erst20c-vm2c.html
Is die zabudan goed te verkrijgen in NL? M.a.w. Kun je slim shoppen?
[ Voor 4% gewijzigd door NDF82 op 31-05-2017 14:02 ]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Op zolder warmtepomp + boiler + expansievat is bijvoorbeeld qua ruimtebeslag eenzelfde opstelling als een CW6-ketel met boiler. Dan heb je alleen de buitenunit nog. Die zou je op het schuurtje, uitbouw of waar dan ook kwijt kunnen.
Je kunt beter ff rondloeren in het warmtepomp topic, die is daar meer voor bedoeld.NDF82 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:02:
[...]
Heb je het dan over zoiets?
http://www.comfortklimaat...w120yha-erst20c-vm2c.html
Is die zabudan goed te verkrijgen in NL? M.a.w. Kun je slim shoppen?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3
Maar om concreet antwoord te geven op je vraag, het model wat je daar aanhaalt is inderdaad de 3 fasen variant (380Volt), maar die binnenunit heeft een geíntregeerde SWW boiler van 200 liter.
Exact hetzelfde model haal je in spanje voor 6283 euro (toch alweer 1333 euro bespaard).
Ik heb de variant zonder interne SWW boiler
http://www.comfortklimaat...z-sw120yha-ersc-vm2c.html
Kost in spanje 5020
https://www.instaladorate...z-sw120yha-ersc-vm2c.html
200 liter SWW boiler is te weinig voor onze situatie, dus ik heb er een 400 liter SWW boiler bijgekocht.
Omdat die 4 tot 5 keer zo duur zijn?TheDuke schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:10:
Waarom niet gewoon aardwarmtepomp en zo heel de buitenunit omzeilen?
Je weet dat zelf niet maar geeft wel adviezen?
Het dubbele komt beter in de buurt.
Met gestrekt been.
Het dubbele komt ook meer overeen met mijn ervaringen. En de suggestie was om een buitenunit te omzeilen - wat een aardwarmtepomp prima doet.artbij schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:00:
[...]
Je weet dat zelf niet maar geeft wel adviezen?
Het dubbele komt beter in de buurt.
Ik heb zelf een w/w wp en die was zeker niet 4/5 keer zo duur. Juist als je een heel blok kunt doen, kun je schaalvoordeel boeken. Eventueel een corporatie die warmte levert aan het blok kan de kosten drukken. Er is een in Culemborg in de wijk Lanxmeer , die gebruikt een open bron, maar gesloten kan denk ik ook wel.
Er zijn zowel bij l/w als l/w voor- en nadelen. Heb ze ergens eerder al eens opgesomd.
Overigens is een factor 2 ook nog steeds een hoop geld wat niet altijd binnen de mogelijkheden behoort. Wij kunnen nog een 5% afwijking hebben nu op de bouwkosten in dit stadium waar we rekening mee willen houden, dan hakt een duurdere warmtepomp er toch nog wel in. Tov ons originele budget zijn wel al bijna een ton omhoog gegaan (mogelijk gemaakt door omstandigheden).
[ Voor 45% gewijzigd door Cartman! op 31-05-2017 16:34 ]
Mag ik een ieder toch met zachte hand wijzen op de gespecialiseerde topics in DED hierover? Plaatsing in je woning/perceel is op zich prima, maar technische werking, prijzen en capaciteiten e.d. past beter daar.
Ben je per woning een ton omhoog gegaan?Cartman! schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:26:
Lucht/lucht heb je vanaf zo'n €4.000 en grondwater begint zo'n beetje vanaf €15.000 lees ik op een eerder gelinkte pagina dus dan zit je toch al bijna aan de factor 4.
Overigens is een factor 2 ook nog steeds een hoop geld wat niet altijd binnen de mogelijkheden behoort. Wij kunnen nog een 5% afwijking hebben nu op de bouwkosten in dit stadium waar we rekening mee willen houden, dan hakt een duurdere warmtepomp er toch nog wel in. Tov ons originele budget zijn wel al bijna een ton omhoog gegaan (mogelijk gemaakt door omstandigheden).
Met gestrekt been.
Heb je genoeg aan 3x25A zonder gas? Als je WP 3x16A doet, dan heb je 3x9A over. Inductiekoken is ook 2x16A, oven, wasmachine, wasdroger, stofzuiger. Klinkt in iedergeval nogal krap.Grolsch schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:47:
[...]
De 11,2KW variant kan net zover terugmoduleren als de 8KW variant (alle 2 minimaal vermogen 4,5KW bij verwarmen).
De aansluitwaarde van de 8KW variant is 1 fase 32A
De aansluitwaarde van de 11,2KW variant is 3 fase is 3 x 16A
Een normale woning is maximaal 25A afgezekerd, daarom heb ik voor de 11,2KW variant gekozen.
En pendelen gaat toch gebeuren, de vraag is alleen wanneer
Ik heb er een buffervat tussenzitten en gebruik naregeling per ruimte.
De WVB gaf trouwens een warmteverlies van 10KW aan, dus 8KW zou misschien wel goed gaan (had ik wel aangedurfd) maar heeft voor mij geen toegevoegde waarde (was iets goedkoper geweest, bouwen kost toch geld)
[...]
De WP draait nog niet, installateur mistte onderdelen en heeft nu de prioriteit bij andere zaken liggen die eerst moeten. Ik hoop dat de WP eind deze week draait.
Ik heb maar 1 van de 9 woningen natuurlijk (
[ Voor 5% gewijzigd door Cartman! op 31-05-2017 17:02 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 31-05-2017 17:12 ]
De aansluitwaarde is misschien wel 3x16, ivm met de aanloopstroom, maar continu trekt een 11,2kW warmtepomp hooguit 4500 Watt uit het net. Dat is dus 3x6A ongeveer...Z___Z schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:56:
[...]
Heb je genoeg aan 3x25A zonder gas? Als je WP 3x16A doet, dan heb je 3x9A over. Inductiekoken is ook 2x16A, oven, wasmachine, wasdroger, stofzuiger. Klinkt in iedergeval nogal krap.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Een ton meer op 1,5 ton is echt wel een flinke overschrijding.
Met gestrekt been.
Volgens mij kunnen we die architecten en bouwadviseurs beter afschaffenartbij schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:45:
@Cartman! Wat @Señor Sjon hierboven zegt. Ik zit ook 1,5 ton boven budget. Ook deels door een foutieve schatting van de architect. Maar bij mij is dat wel op een hoger bedrag en vooral door dingen die ik zelf extra doe.

@Cartman! hoe komen jullie nu uit in verhouding tot projectwoningen in dezelfde buurt (ivm vergelijkbare grondprijzen) of heb je geen referentieprojecten?
Dat is heel fors ja. Bij ons is het niet een ton op de bouwkosten maar op de totale kosten waar ongeveer de helft gok ik komt door foutieve inschattingen van de architect. De rest is vooral dat je dingen toch wat luxer wil doen dan van te voren was bedacht.artbij schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:45:
@Cartman! Wat @Señor Sjon hierboven zegt. Ik zit ook 1,5 ton boven budget. Ook deels door een foutieve schatting van de architect. Maar bij mij is dat wel op een hoger bedrag en vooral door dingen die ik zelf extra doe.
De lagere rente tov 10 jaar geleden toen we ons huidige appartement kochten maakt dat we qua maandlasten niet eens heel veel meer gaan betalen, dat scheelt weer.WNT schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:55:
[...]
Volgens mij kunnen we die architecten en bouwadviseurs beter afschaffenWij zitten ook ruim boven ons initiële budget door een verkeerde inschatting. Een aantrekkende markt maakte dat probleem nog groter. Gelukkig daalde ook de rente en compenseerde dat een deel..
Het is een hele wijk die de grond uitkomt dus zeker vergelijkbare projecten. Daar valt zeker uit op te maken dat we voor ons geld meer tuin/grond en meer GBO gaan hebben (ondanks de gestegen bouwkosten). Ons huis wordt 6,5m breed en 11m diep met 2,5 bouwlaag en dat is dus echt een hele flinke tussenwoning. De keuze voor tussenwoning is overigens bewust gedaan qua budget maar qua ruimte zitten we naast bos en hei dus als we meer ruimte willen dan lopen we de deur uit en kunnen we onze lol op@Cartman! hoe komen jullie nu uit in verhouding tot projectwoningen in dezelfde buurt (ivm vergelijkbare grondprijzen) of heb je geen referentieprojecten?
Je moet je niet zoveel laten wijsmaken en je verdiepen in de materie. Ik was 2% extra kwijt voor triple glas t.o.v. dubbel glas.Cartman! schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:09:
[...]
Wat noem jij "niet veel" duurder? 2k, 5k, 10k? Bij schil is ons uitgelegd door de aannemer dat ze de muren waarschijnlijk minstens 15 a 20cm dikker moeten maken overal wat best kostbare ruimte opeet.
Ik heb mijn gevel rc van 4 naar 6 gebracht binnen standaard klassieke muurdikte van ca. 38 cm. Gewoon steenwol vervangen door PIR en luchtspouw iets smaller. Dus 0 verschil muurdikte. Kosten <2K. Dat is prijspeil 1,5 jaar geleden, gaat nu duurder zijn.
Je moet wel zelf kennis vergaren, shoppen en aannemer alternatieven aandragen. Moet je ervoor over hebben. Kost bergen tijd en energie. Ook niet bij projektbouw of catalogusbouwers, want dan ga je dit niet bereiken. Constructie architect + onafhankelijk aannemer selecteren is de route waarmee je op dit vlak meeste kan bereiken
Dat doen we gelukkig als vereniging maar het woord van architect+aannemer tov een groep zonder ervaring met bouwen is soms lastig.LittleTycoon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:10:
[...]
Je moet je niet zoveel laten wijsmaken en je verdiepen in de materie.
Triple glas heeft ook stevigere kozijnen nodig is ons verteld en die zijn nu niet zo begroot, dat komt er wel bij. Die 2%, hoeveel was dat in euro's? En is dat alleen t glas of ook de kozijnen?Ik was 2% extra kwijt voor triple glas t.o.v. dubbel glas.
Goede tip, dankIk heb mijn gevel rc van 4 naar 6 gebracht binnen standaard klassieke muurdikte van ca. 38 cm. Gewoon steenwol vervangen door PIR en luchtspouw iets smaller. Dus 0 verschil muurdikte. Kosten <2K. Dat is prijspeil 1,5 jaar geleden, gaat nu duurder zijn.
Ook die tijd verdelen we grotendeels over de meerdere leden die we hebben maar soms duizelt het een beetje van de opties en informatie. We zijn al ruim anderhalf jaar bezig en zijn net over de helft dus we weten heel goed dat er veel tijd in zit.Je moet wel zelf kennis vergaren, shoppen en aannemer alternatieven aandragen. Moet je ervoor over hebben. Kost bergen tijd en energie. Ook niet bij projektbouw of catalogusbouwers, want dan ga je dit niet bereiken. Constructie architect + onafhankelijk aannemer selecteren is de route waarmee je op dit vlak meeste kan bereiken
Was bij mij 700 EURO die 2%, niets extra voor kozijnen. Spul wel uit duitsland gekomen. Werd een beetje moe van NL kozijnboeren.
HVL voor mijn kunststofkozijnen was 0 meerprijs. Vindt mijn vrouw standaard verbindingen kunststof kozijnen mooier

Ziet er strak uitLittleTycoon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:50:
Nieuwe mijlpaal. Zonnepanelen liggen.
[afbeelding]
Was een compromis. Bij optimale hellingshoek (36 graden) i.c.m. maximale bouwhoogte zou ik een groot deel van de ruimte in de kamers 2e vedieping verliezen. Dus heb ik gezegd dat hoogte korte zijde muur minimaal 1,7m moest zijn. Ic.m. maximale hoogte top gebouw is hier een hellingshoek van 25 graden uitgekomen. Het zijn Solar Frontier panelen. Dit zijn dunne film panelen die niet/nauwelijks rendementsverlies hebben bij een mindere optimale hellingshoek. Los van het feit dat ze volledig zwart zijn en dus heel goede primaire dakbedekking zijn en top 2 plek in PV test halen (zonnepanelen.net)WNT schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:04:
[...]
Ziet er strak uitHeb je nog rekening gehouden met de optimale hellingshoek bij je ontwerp?
Ik heb ze idd gezien toen ik langs reed, ziet er strak uit! Aangezien de bouwer nog bezig is heb je het ook door hen laten doen of mocht de zonnepanelen installateur al gewoon aan de slag van de bouwer? (je hoort nog wel eens dat aannemers dat nog niet willen toelaten).LittleTycoon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:18:
[...]
Was een compromis. Bij optimale hellingshoek (36 graden) i.c.m. maximale bouwhoogte zou ik een groot deel van de ruimte in de kamers 2e vedieping verliezen. Dus heb ik gezegd dat hoogte korte zijde muur minimaal 1,7m moest zijn. Ic.m. maximale hoogte top gebouw is hier een hellingshoek van 25 graden uitgekomen. Het zijn Solar Frontier panelen. Dit zijn dunne film panelen die niet/nauwelijks rendementsverlies hebben bij een mindere optimale hellingshoek. Los van het feit dat ze volledig zwart zijn en dus heel goede primaire dakbedekking zijn en top 2 plek in PV test halen (zonnepanelen.net)
Zonnepanelen installateur moest langs, want de zonnepanelen moeten erop liggen zodat de aannemer erna het dak kan afwerken om het zoveel mogelijk op een geïntegreerd zonnepanelen dak te laten lijken. De randen worden afgewerkt met aluminium daktrim. Maar nu moet eerst nog het daklicht erin voordat aan dakafwerking kan worden begonnen. Zou vorige week gebeuren.RUFFNECK schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:25:
[...]
Ik heb ze idd gezien toen ik langs reed, ziet er strak uit! Aangezien de bouwer nog bezig is heb je het ook door hen laten doen of mocht de zonnepanelen installateur al gewoon aan de slag van de bouwer? (je hoort nog wel eens dat aannemers dat nog niet willen toelaten).
Aannemer was schappelijk. Zijn partner was 50% duurder dan mijn offerte. Heeft hij voor andere projecten nu een potentiele zonnepanelen installateur met scherpe prijzen voor dit merk. Zelfde gebeurd met mijn kozijnenleverancier. Die gebruikt hij nu ook voor andere projecten.
[ Voor 15% gewijzigd door LittleTycoon op 31-05-2017 23:45 ]
Met gestrekt been.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Lijkt me wel spannend, die eerste palen de grond in...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Lijkt me heerlijk dat de bouw nu eindelijk start. Wij zijn helaas nog niet zo ver.
[ Voor 30% gewijzigd door Sturgeon22 op 01-06-2017 16:36 ]
Gaaf dat ze begonnen zijn! Wanneer verwacht je de oplevering?Cai schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:25:
Na anderhalf jaar meegelezen en gepost te hebben is bij ons nu ook het echte werk begonnen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat is een goede plek voor een bron bij een nieuwbouwwoning?Rtificial schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:21:
Zonder dollen, @artbij heeft gelijk, voor weinig geld kan je direct een irrigatie aanleggen[...]
Een bron slaan zoals @Bockelaar zegt is ook een goede, zeker als je geen regenwaterput hebt. [...]
Buiten of liever in de kruipruimte van de garage? En daar de pomp ook plaatsen?
Is een irrigatiesysteem vorstbestendig zodra je die bij de aanvoer (pomp) aftapt?
Ieder zijn belangartbij schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:21:
Aannemers kijken naar een partner waar ze makkelijk mee samen werken, niet perse naar de goedkoopste.
Mooi huis, echt een toffe bouwstijlLittleTycoon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:50:
Nieuwe mijlpaal. Zonnepanelen liggen.
[afbeelding]
Wel beetje grote foto
een pulse bedoel je neem ik aan. BIj ons zit deze buiten, vlak naast de garage. Als er dan wat mee zou zijn, kun je er nog bij.Rob Z schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 19:55:
[...]
Wat is een goede plek voor een bron bij een nieuwbouwwoning?
Is een irrigatiesysteem vorstbestendig zodra je die bij de aanvoer (pomp) aftapt?
Ik zou het als je een waterdichte kruipruimte plant buiten de garage houden, eerder bij een schuurtje ofzo. De pomp zou ik normaal gezien in de put plaatsen. Als je zorgt dat in de winter de aanvoerleiding van je irrigatie niet afgesloten is, dan is het vorstbestendig. Gewoon hetzelfde behandelen als een normale buitenkraan.Rob Z schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 19:55:
[...]
Wat is een goede plek voor een bron bij een nieuwbouwwoning?
Cai schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:25:
Na anderhalf jaar meegelezen en gepost te hebben is bij ons nu ook het echte werk begonnen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik vroeg mij eigenlijk af of er nog tweakers zijn die een catalogushuis hebben gebouwd in (zuid-)limburg?
En dan vooral: welke catalogusbouwers zijn toen overwogen?
We hebben momenteel alleen een afspraak staan met Brummelhuis, maar meer opties als eentje lijkt ons toch wel zo prettig.
@LittleTycoon Dat ziet er goed uit! Welke steensoort en kleur is dat eigenlijk?
Nee geen last van. De heipalen (19,5m) liggen al meer dan een maand op de kavel. Deze is lastig te bereiken, midden in een bestaande woonwijk dus is dat naar voren getrokken.NDF82 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:47:
Jeetje, wat een heipalen! Wij zitten in het offerte traject en het blijkt dat de levertijden op heipalen inmiddels de spuigaten uit lopen. Heb je daar "last" van gehad in je planning?
Bouwen met ThuisinBouwen/Brummelhuis en verwachting is week 46/48 oplevering.
Voorwerk is gedaan door Bot Vd Ham, uitvoering nu door Hmu Olsthoorn
[ Voor 6% gewijzigd door Cai op 02-06-2017 08:44 ]
Vandersanden Vecto 155Corvo schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 08:42:
Ik moet met mijn bouw 7,5 meter van de erfgrens afblijven aan beide kanten. Dit heb ik gedaan, echter heb ik aan mijn dak een overstek zitten. Deze gaat over die 7,5m heen, ik en de architect dachten dat dat geen probleem zou zijn. Helaas, de gemeente wil perse dat ook het dak binnen die 7,5 meter blijft. Ik heb hiervoor dus mijn ontwerp aan moeten passen en 8 weken vertraging met de vergunning opgelopen.
Nu komen ze dus die rooilijn uitzetten, zetten ze mijn linker voorkant op 7 meter en de andere kant op 8 meter van de erfgrens
Mijn aannemer kan gelukkig goed lullen, dus die is meteen met de gemeente gaan bellen en heeft ze uitgelegd dat mijn huis heel lelijk zal worden zonder overstek. aangezien ze er zelf blijkbaar vanuit gingen dat ik toch op 7 meter ging bouwen moet dat geen issue meer zijn en kunnen we dus een overstek maken
Gisteren telefoontje gehad dat ze het er mee eens zijn
Met gestrekt been.
Ik zit nog in het voortraject en ga niet in (zuid-)limburg bouwen, maar we zijn wel bezig met een cataloguswoning. Hierbij gesprekken gehad bij Groothuisbouw, Selekthuis (beide bouwen in Limburg) en een lokale aannemer. Zowel bij Groothuisbouw als bij Selekthuis een fijn gesprek gehad en een verkoper die mee denkt. Groothuisbouw heeft als groot pluspunt dat er 3 modelwoningen naast het kantoor staan, zodat je de woningen daadwerkelijk kunt bekijken en verschillende afwerkingen kunt zien. Bij Selekthuis hebben ze in de showroom een klein huisje staan, waarin je de bouwmethodes kan zien. Daarnaast laten ze veel foto's zien met voorbeelden tijdens het gesprek.Corvo schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 08:42:
Ik vroeg mij eigenlijk af of er nog tweakers zijn die een catalogushuis hebben gebouwd in (zuid-)limburg?
Ik denk dat je bij beide bouwers een prima huis kan laten bouwen. Je moet wel goed kijken naar je wensen en alles goed vergelijken. De woningen van Groothuisbouw zijn standaard wat luxer/completer uitgevoerd met bijvoorbeeld vloerverwarming begane grond + badkamer, hybride warmtepomp, (opdek) paneeldeuren op de begane grond. Bij Selekthuis zijn dergelijke zaken opties. Daar staat tegenover dat de elektrische installatie bij Groothuisbouw standaard kariger is uitgevoerd (6 groepen, Selekthuis levert er 8 ) en dat je bij Groothuisbouw al het houtwerk binnen en buiten binnen 6 maanden zelf moet aflakken omdat alleen een dunne verflaag wordt aangebracht, terwijl Selekthuis al het houtwerk 2x aflakt.Verder zijn er verschillen in isolatiewaardes van vloeren, muren, ventilatie, wel of geen zonnepanelen ed.
Kortom: bepaal goed je wensen, vraag vervolgens bij de verschillende bouwers een offerte op van een vergelijkbare woning en vergelijk alles goed (ook goed naar standaard installaties etc) zodat je tot een goede vergelijking kan komen.
Op welke termijn wil je hier actief mee aan de slag? Er is nl in oktober een beurs eigen huis waar veel catalogusbouwers zijn, fijn voor een eerste indruk vonden wij. Wil je nu starten kan je iig eens op die site kijken naar de standhouders. Er zijn ontzettend veel catalogusbouwers en de prijzen /bouwmethoden verschillen onderling. Wil je snel klaar zijn dan zou ik dat eerst naar informeren de doorlooptijden lopen enorm op nl.Corvo schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 08:42:
Na lang wikken en wegen zijn mijn vrouw en ik dan toch aan het kijken naar bouwkavels. Momenteel gaat onze voorkeur toch uit voor een catalogusbouwer (met wat aanpassingen, uiteraard).
We hebben momenteel alleen een afspraak staan met Brummelhuis, maar meer opties als eentje lijkt ons toch wel zo prettig.![]()
Hier iets soortgelijks voorgehadartbij schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:04:
Eergisteren door de gemeente de rooilijn uitgezet. Was weer een sterk staaltje van de gemeente.
Ik moet met mijn bouw 7,5 meter van de erfgrens afblijven aan beide kanten. Dit heb ik gedaan, echter heb ik aan mijn dak een overstek zitten. Deze gaat over die 7,5m heen, ik en de architect dachten dat dat geen probleem zou zijn. Helaas, de gemeente wil perse dat ook het dak binnen die 7,5 meter blijft. Ik heb hiervoor dus mijn ontwerp aan moeten passen en 8 weken vertraging met de vergunning opgelopen.
Nu komen ze dus die rooilijn uitzetten, zetten ze mijn linker voorkant op 7 meter en de andere kant op 8 meter van de erfgrens.
Mijn aannemer kan gelukkig goed lullen, dus die is meteen met de gemeente gaan bellen en heeft ze uitgelegd dat mijn huis heel lelijk zal worden zonder overstek. aangezien ze er zelf blijkbaar vanuit gingen dat ik toch op 7 meter ging bouwen moet dat geen issue meer zijn en kunnen we dus een overstek maken.
Gisteren telefoontje gehad dat ze het er mee eens zijn, nu nog wachten op de schriftelijke bevestiging.
Tijdens het vergunningstraject wilde de gemeente graag dat wij het huis wat minder ver naar achteren zouden zetten, en 1(!) meter meer naar links. Let wel, een gevel van een kleine 10 meter, op een kavel van 35 meter breed. Goed, prima, direct laten aanpassen, en alles goedgekeurd.
Na het bouwrijp maken van het perceel vraag ik de gemeente langs te komen voor het uitzetten van de bouwlijn, opnieuw en opnieuw, en vertel ze op een gegeven moment dat ik dat weekend het bouwvlak ga uitzetten, omdat de week erna gegraven moet worden.
Uiteindelijk komt (in het weekend!
Hoe dan ook bedankt voor de tip: ik zal de lijst van exposanten van de Eigen Huis beurs eens doornemen.
Ik ben ook ooit zo begonnen. Het is een hele hoop gerekend en weinig bedrijven kunnen je helpen als je alles wilt in een nieuwbouwwoning en vanaf het begin overal rekening mee wilt houden.Cartman! schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:47:
Wij (meervoud, CPO) zitten ook vol met de keuze wat we qua energie/water gaan doen... we waren overtuigd dat we gasloos zouden gaan maar krijgen vanuit een installatieadviseur door dat alleen t onderzoeken van wat voor warmtepompen we moeten hebben zou al n paar duizend euro kosten. Dan zou daarna de warmtepomp zo'n 25k tot 30k kosten, bizar veel duurder dan een CV-ketel icm gas dus. Je verdient t wel terug maar het is een flinke bak geld op je budget erbij die je even moet hebben. Hierboven zie ik staan 10 a 12k voor een heel systeem, hoe kan dat dan? Wordt ik verkeerd voorgelicht?
Ook zo'n ding: vloerverwarming...wilden we overal in huis op alle 3 de verdiepingen maar als dochterlief boven huiswerk wil maken kun je niet snel dr kamer warm krijgen, toch maar aan de radiatoren dus boven? Keuzes, keuzes.
In ons huis hebben we een wp, en dak vol met pv panelen en zonneboilers systeem. Alles op elkaar afstellen is een hoop werk.
We hebben ook een transmissie berekening etc laten maken, maar zijn achteraf toch de boot ingegaan met de wp, daar die nu te licht is in de koude maanden.
Als je veel zelf kunt kun je aardig besparen en is het terug te verdienen, maar anders bijna niet en doe je het voor het milieu.
Bij ons was erg belangrijk dat je toen bij Svn een lening kon afsluiten van 25k en die bovenop je hypo kom uitgeven.
Radiotoren etc niet doen zou ik zeggen. Wij hebben op alle verdiepingen vloerverwarming ltv en daarnaast op de slaapkamers een multiplier airco systeem. Voordeel is dat je dan de temp per kamer direct kan beïnvloeden (temp 1 of 2 graden omhoog met een ltv wp kost je zo een dag een heeeeel veel kWh) daarnaast Kun je bij de transmissie berekening de slaapkamers elimineren uit je wp behoefte en heb je als klap op de vuurpijl in de zomer ook een airco. De aansluitingen, slangen en verwarmingen lopen qua kosten ook hoog op.
Wat is grote van je woning qua oppervlakte en inhoud?nimie schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:13:
[...]
Ik ben ook ooit zo begonnen. Het is een hele hoop gerekend en weinig bedrijven kunnen je helpen als je alles wilt in een nieuwbouwwoning en vanaf het begin overal rekening mee wilt houden.
In ons huis hebben we een wp, en dak vol met pv panelen en zonneboilers systeem. Alles op elkaar afstellen is een hoop werk.
We hebben ook een transmissie berekening etc laten maken, maar zijn achteraf toch de boot ingegaan met de wp, daar die nu te licht is in de koude maanden.
Als je veel zelf kunt kun je aardig besparen en is het terug te verdienen, maar anders bijna niet en doe je het voor het milieu.
Bij ons was erg belangrijk dat je toen bij Svn een lening kon afsluiten van 25k en die bovenop je hypo kom uitgeven.
Radiotoren etc niet doen zou ik zeggen. Wij hebben op alle verdiepingen vloerverwarming ltv en daarnaast op de slaapkamers een multiplier airco systeem. Voordeel is dat je dan de temp per kamer direct kan beïnvloeden (temp 1 of 2 graden omhoog met een ltv wp kost je zo een dag een heeeeel veel kWh) daarnaast Kun je bij de transmissie berekening de slaapkamers elimineren uit je wp behoefte en heb je als klap op de vuurpijl in de zomer ook een airco. De aansluitingen, slangen en verwarmingen lopen qua kosten ook hoog op.
Verder was het wel een nuttig gesprek op een aantal vlakken maar het heeft me niet een duidelijk richting vooruit gegeven; catalogusbouw spreekt me op dit moment wat minder aan maar lijkt wel veel meer bang for the buck te geven als ik puur naar €/m3 kijk.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Wij hebben Groothuisbouw, Selekthuis, Brummelhuis en Roscobouw overwogen. Korte samenvatting:Corvo schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:51:
@WNT We hebben nu een optie op een kavel, dus in zoverre hebben we "haast". Al zou de optie verlengen natuurlijk t.z.t. altijd nog wel kunnen, lijkt mij.
Hoe dan ook bedankt voor de tip: ik zal de lijst van exposanten van de Eigen Huis beurs eens doornemen.
Groothuisbouw: beste organisatie, snel bouwen, goedkoop, transparant. Echter beperkte vrijheid en de keuze van de bouwmaterialen moet jou liggen. Denk aan HSB tussenwanden en kalkzandsteen.
Selekthuis: Veel meer vrijheid, iets betere materialen, qua organisatie wat conservatiever. Tevens merk je duidelijk dat ze sommige dingen liever niet doen, dat vertaald zich terug in de prijs die ze ervoor vragen. Wel een definitieve prijs vooraf op enkele posten na. Qua materiaal denk aan kalkzandsteen en gasbeton voor tussenwanden.
Brummelhuis: Volledige vrijheid qua bouw, niet qua materiaal. Duurder dan de 2 voorgaande. Voortraject en bouwtraject wel gescheiden van elkaar. Je wisselt dus een keer van aanspreekpunt. Bouwmaterialen weer iets beter. Veel stelposten. Denk aan poriso stenen en breedplaatvloer.
Roscobouw: vergelijkbaar met Brummelhuis maar in ons geval flink duurder. En we weten nog steeds niet waar 'm dat in zat. Het enige verschil was dat Rosco standaard uitgaat van triple glas. Maar dat kan geen verschil verklaren van 30k op 250k.
Hopelijk heb je er wat aan. Vragen kunnen eventueel via DM.
Mijn advies, als het bouwmateriaal voor de ruwbouw je niet zoveel boeit en je prima kunt vinden in hun standaard oplossingen is Groothuisbouw echt de beste partij. Zij begrijpen echt veruit het beste wat de consument wil. Dat vertaalt zich terug in zaken als transparantie, prijs=prijs, praktisch geen stelposten, gegarandeerde opleverdatum, betalen achteraf en ze huren zelf VEH in om de boel te controleren. Ga ook eens kijken naar de voorbeeldwoningen.
Wij hebben echter voor Selekthuis gekozen
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Als je hier op tweakers rond neusd, krijg je (althans ik) allemaal mooie ideeen voor oplossingen.
De gemiddelde consument (zo niet 99%) heeft helemaal niets met warmtepompen, meer isolatie, vloerverwarming door heel huis, lucht dicht bouwen etc. Dus de hele bouw wereld biedt het niet aan.
Wat zal het schrikken zijn voor al die bedrijven als BENG straks van kracht is. Dan moeten ze al aan begin van proces opletten wat ze doen, en is het niet op te lossen met paar EPC knallers.
En het WP vermogen waar men op uit kwam?nimie schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:14:
[...]
Wat is grote van je woning qua oppervlakte en inhoud?
Dit ben ik niet met je eens. Op een project hebben we een enkele koper die enig notie heeft van wat er bij bouwen komt kijken, maar het gros maakt zich drukker om de kleur van de tegel in de badkamer dan de techniek. Voor mij en anderen in dit topic is het dagelijkse kost, maar het gros interesseert alleen locatie en prijs. De rest kan vaak gestolen worden.jacovn schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 16:09:
Mijn ervaring is dat de meeste bouwers/architcten rekenen met een huis wat paar jaar achter de feiten aan loopt. Ik heb te kort met de grote systeembouwers gesproken (ze hadden vorig jaar al geen tijd) dus met een kleinere bouwcoordinator en bouwbgeleiders gesproken.
Als je hier op tweakers rond neusd, krijg je (althans ik) allemaal mooie ideeen voor oplossingen.
De gemiddelde consument (zo niet 99%) heeft helemaal niets met warmtepompen, meer isolatie, vloerverwarming door heel huis, lucht dicht bouwen etc. Dus de hele bouw wereld biedt het niet aan.
Wat zal het schrikken zijn voor al die bedrijven als BENG straks van kracht is. Dan moeten ze al aan begin van proces opletten wat ze doen, en is het niet op te lossen met paar EPC knallers.
Inderdaad, de organisatie zijn allemaal alleen maar ingesteld op een standaard verhaal. Wij hebben zelf een huis via living stone laten bouwen. De kwaliteit is goed, maar als je iets anders wilt dan standaard, dan heb je of er zelf volgens hun geen verstand van of de teller gaat enorm lopen. Ga je bij bedrijven informeren dan hebben ze alleen maar specifieke kennis op hun gebied maar niet op het totaalplaatje en ja de meeste consumenten zijn daar ook totaal niet in geïnteresseerd.Señor Sjon schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 16:30:
[...]
Dit ben ik niet met je eens. Op een project hebben we een enkele koper die enig notie heeft van wat er bij bouwen komt kijken, maar het gros maakt zich drukker om de kleur van de tegel in de badkamer dan de techniek. Voor mij en anderen in dit topic is het dagelijkse kost, maar het gros interesseert alleen locatie en prijs. De rest kan vaak gestolen worden.
Wij hebben een Daikin van 14kw en daarnaast voor de slaapkamers een multisplit systeem van ook een kw 4 of 5 maar die gebruiken we nauwelijks.
De WP verwarmde in eerste instantie een 300 liter boiler en de vloerverwarming. De vloerverwarming voor de begane grond draait op een oppervlakte +- 125m2 en meestal op een aanvoer temp van 22 graden. Dat lijkt ideaal, maar 40kw per dag of op koude dagen 60kw of meer is geen uitzondering.
Laatst iemand gesproken en die kwam met het verhaal dat hij waarschijnlijk toch te licht was om het totale oppervlakte te verwarmen door de koude buitentemperatuur. En ja daar hebben ze het bij de aankoop nooit over gehad. Wat mij daarnaast heel erg stoort is dat de wp je boiler met leuk verwarmt tot een graad of 40/45 en daarna gaat hij over op het elektrisch element en dan loopt de teller hard op.
300 liter lijkt groot, maar als je toch een stortdouche wilt dan heb je daar niet zomaar genoeg aan als je een gezin van 4 bent. Ik heb de boiler nu vervangen door 2 boilers van 300 liter waarbij ze beide door de zonneboiler worden verwarmt en waarbij er 1 ook wordt verwarmt door de wp. Door de andere loopt de retour van mijn vloerverwarming, zodat als de zonneboiler in najaar of winter 25 graden water kan maken, de vloerverwarming buiten de wp omloopt. Echt een hele studie, maar als het werkt is het erg leuk. Een en ander is natuurlijk wel weer afhankelijk factoren als grote van je huis, stookgedrag, douchegedrag, dakoppervlak etc etc. Ik kom van 12000 kw per jaar voor de zonneboiler en pv panelen naar ongeveer 3000kw en ja dan is het maandelijks nog geen 50 euro per maand aan vaste lasten
Mij is door verschillende mensen (bouwers) verteld dat ik:Señor Sjon schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 16:30:
[...]
Dit ben ik niet met je eens. Op een project hebben we een enkele koper die enig notie heeft van wat er bij bouwen komt kijken, maar het gros maakt zich drukker om de kleur van de tegel in de badkamer dan de techniek. Voor mij en anderen in dit topic is het dagelijkse kost, maar het gros interesseert alleen locatie en prijs. De rest kan vaak gestolen worden.
- geen afgeplat dak moest nemen, kost 10.000€ meer voor meer sta ruimte op 2 hoog en zonnepanelen in oost/west.
- geen vloerverwarming op 1 en 2 hoog want het huis is goed geisoleerd en je stookt toch niet op slaapkamers.
- warmtepomp niet goed in te regelen is en je er alleen maar ellende van hebt.
- gebalanceerde lucht verversing werkt ook niet.
En dat heb je allemaal wel gedaan toch?jacovn schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:05:
[...]
Mij is door verschillende mensen (bouwers) verteld dat ik:
- geen afgeplat dak moest nemen, kost 10.000€ meer voor meer sta ruimte op 2 hoog en zonnepanelen in oost/west.
- geen vloerverwarming op 1 en 2 hoog want het huis is goed geisoleerd en je stookt toch niet op slaapkamers.
Met gestrekt been.
jacovn schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:05:
[...]
afgeplat dak genomen en heeft niet meer gekost, per saldo ligt op het platte gedeelte nu 14 SF170 panelen en de multisplit buiten gedeelte.jacovn schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:05:
[...]
Vloerverwarming op alle verdieping check. Niet om het te verwarmen, maar ervaring uit het andere huis was dat het enorm verschil is aan je voeten en als van beneden naar boven gaat op je sokken. Daarnaast is het niet veel duurder dan normale verwarming.
WP is wel goed in te regelen, alleen moet je er vanaf blijven. Ik heb de boiler 300 liter op warmhouder 52 graden staan en de vloerverwarming draait altijd op 22 graden aanvoer om het 20 graden in huis te hebben in de woonkamer, en om het warmer te krijgen stoken we de openbaar aan. (deze brand in de winter dan ook wel bijna dagelijks)
qualucht gewoon een standaard luchtventilatie box van Orcon opgehangen.
PS de warmtepomp is gekomen ter vervangen van de verplicht stadsverwarming aansluiting en die wilde we permanent niet nemen en dan maak je steeds kleine stapjes naar een steeds groter systeem.
En zoals aangegeven konden we bij sVn een lening nemen echter dat bedrag ben je zo kwijt
Dit topic is gesloten.
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic