Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.791 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Rob-T6 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:09:
[...]

Net huis in verhouding tov. de kavel als ik het zo bekijk.
Leuk ontwerp om als basis vanuit te gaan.

Hoe wordt het huis wel gepositioneerd op de kavel? Meer naar de weg?

Paar kleine opmerkingen / vragen.
- Waarom een schuifpui en geen openslaande deuren?
Voordeel van openslaande deuren vind ik dat deze meer opening geven als een schuifpui. en voor de ruimte onder de veranda heb je niet specifiek te doen.
- Hal is erg lang, veel verlies aan verkeersruimte, en zeker omdat de ingang van de bijkeuken dichtbij is en op de bgg centraler.
- Op de eerste verdieping, trap naar zolder aan andere zijde van het huis = weer verlies van ruimte
- Opberg ruimte op 1e verdieping niet aanwezig, mijn voorkeur zou hebben een centrale kast op de overloop.
:)

(let wel, mening he ;) )
Niet dat ik het wil verdedigen :) ik waardeer elke mening.
Wij vinden dat openslaande deuren al +/- 1 meter van je overkapping/terras in beslag neemt. Daarnaast vinden wij een schuifpui praktisch, mooier, en ruimtelijker ogen. Het is meer een gevoel denken wij.

Hal is lang, dat klopt. Hier is wat ruimte voor verbetering.
De trap naar de zolder aan de andere kant van het huis begrijpen wij ook niet zo goed, dit zal een logische reden hebben, maar die vragen we nog even op :)
De opberg ruimte/centrale kast op de overloop, waar zou je deze in de praktijk voor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
@artbij ja hoor, al rekent de bouwer in mijn idee meer m3 in zijn berekening, dan waar wij aan komen :-). Met 296m2 BVO (incl garage van 6.7x3.1 binnenruimte) en dan rekenen wij op 1000m3 (groothuisbouw komt hoger uit, maar rekent denk alle lucht achter de schotten mee ;-) komen wij nu uit op een m3 prijs van €396 .

Daarin zitten opgenomen 2 badkamers, alle ramen deuren op de juiste plek (wo 3 schuifpuien) en rest amsterdamse ramen, 3 dakkapellen etc. Wij hebben voor de notarisstijl gekozen, je komt lager met de prijs uit als je de standaard variant kiest (scheelt denk in ons geval €40.000).

Wat nog moet zijn meerwerk deuren/trap extra loze leidingen etc. Maar ook die prijzen zijn echt wel ok, we hebben hiervoor 2x een nieuwbouw huis gekocht vanuit een project, en dan zijn die tarieven vele malen hoger. Het zal vast goedkoper kunnen als je zelf aan de slag gaat of met 10 partijen in zee gaat. Maar wij vinden dit wel fijn 1 partij die bijna alles doet qua bouw.

We zijn bij diverse aannemers geweest en die gaven direct al aan hetzelfde niet voor minder te kunnen bouwen, eerder stukken duurder, en dit huis was voor ons precies wat we zochten, dat scheelt denk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:38
the-edge schreef op maandag 29 mei 2017 @ 07:58:
***members only***

Een paar opmerkingen:
- Voorgevel. Steenkleur en witte 'band', dit is ingevuld door de architect, dit hebben wij nog helemaal niet besproken. Zoals gesitueerd op de tekening gaat het in elk geval niet worden :)
- 1e verdieping: wij zijn nog niet uit deze indeling, wij weten nog niet wat, maar we denken dat de ruimtes anders/beter ingevuld kunnen worden
- Er is een schuifpui naar de overkapping toe, de loopdeur naast de schuifpui zal een raam worden,
- Keuken gaat hoogstwaarschijnlijk in een L opstelling, geen eiland ivm vreemde looprichting

Ik ben benieuwd naar jullie feedback ;)
Leuk ontwerp. Ik zou nooit kiezen voor iets anders dan een eiland. Nu kun je met je gezicht naar de ruimte toe koken anders sta je er met je rug naartoe.

Achterdeur zou ik ook houden of kiezen zoals hierboven voorgesteld wordt voor een dubbele deur en anders zou ik mijn loopdeur houden. Een schijfpui als meest gebruikte achterdeur lijkt me niet ideaal.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:47:
[...]

Leuk ontwerp. Ik zou nooit kiezen voor iets anders dan een eiland. Nu kun je met je gezicht naar de ruimte toe koken anders sta je er met je rug naartoe.

Achterdeur zou ik ook houden of kiezen zoals hierboven voorgesteld wordt voor een dubbele deur en anders zou ik mijn loopdeur houden. Een schijfpui als meest gebruikte achterdeur lijkt me niet ideaal.
De enige reden om niet voor een eiland te kiezen is om de loopruimte praktischer te houden. Dit is echt iets waar we goed over na willen/moeten denken.

Schuifpui zal alleen gebruikt worden naar buiten, niet om 'achterom binnen te komen'. Daarvoor zit een loopdeur in de bijkeuken. Persoonlijk denk ik dat de schuifpui juist ideaal is, zijn veel verschillende meningen over met elk hun eigen argumenten. Zijn lastige keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 19:25
***members only***

[...]

Wij vinden dat openslaande deuren al +/- 1 meter van je overkapping/terras in beslag neemt. Daarnaast vinden wij een schuifpui praktisch, mooier, en ruimtelijker ogen. Het is meer een gevoel denken wij.

De trap naar de zolder aan de andere kant van het huis begrijpen wij ook niet zo goed, dit zal een logische reden hebben, maar die vragen we nog even op :)
De opberg ruimte/centrale kast op de overloop, waar zou je deze in de praktijk voor gebruiken?
Deels dat ik openslaande deuren opnoemde was het punt dat je zelf de deur in de keuken al had aangepast naar een raam. Zonder deur loop je niet snel naar buiten. Een schuifdeur is (als het een traditionele pui is) zwaarder om te openen. Deze wordt vaak middels een hefboom omhoog getild voordat deze kan schuiven.
Een deur opent vaak al in je loopruimte die je nodig heb om uit het huis te stappen.

Een kast op de overloop zou bij ons gebruikt worden als kast voor bv. beddengoed, linnen, handdoeken ed.
Eigenlijk de spullen welke je niet dagelijks nodig hebt in je slaapkamer (handdoeken in ieder geval niet, maar in een badkamer is er vaak ook geen plek voor).
Daarnaast afhankelijk van de grootte voor andere dingen.

[ Voor 34% gewijzigd door Rob-T6 op 29-05-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

***members only***

Een paar opmerkingen:
- Voorgevel. Steenkleur en witte 'band', dit is ingevuld door de architect, dit hebben wij nog helemaal niet besproken. Zoals gesitueerd op de tekening gaat het in elk geval niet worden :)
- 1e verdieping: wij zijn nog niet uit deze indeling, wij weten nog niet wat, maar we denken dat de ruimtes anders/beter ingevuld kunnen worden
- Er is een schuifpui naar de overkapping toe, de loopdeur naast de schuifpui zal een raam worden,
- Keuken gaat hoogstwaarschijnlijk in een L opstelling, geen eiland ivm vreemde looprichting

Ik zou een stuk van de gang afhalen en daar de WC in zetten. Een ruim toilet. Dus niet zo een dat wanneer je op de wc zit je gelijk met je knieeen tegen het fonteintje aan zit... (ok, ik ben verwend, wij hebben een heerlijk grote toiletruimte :p)

@PolderPloer! Dat zijn wel mooie dakgoten! Wij hebben nu nog zo'n goedkope zinken dakgoot die absoluut niet bij het huis past (die duoline serie past beter!). En volgens @RUFFNECK kan het tot 18m, dus dat moet zelfs bij ons huis kunnen passen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:56:
[...]

De enige reden om niet voor een eiland te kiezen is om de loopruimte praktischer te houden. Dit is echt iets waar we goed over na willen/moeten denken.

Schuifpui zal alleen gebruikt worden naar buiten, niet om 'achterom binnen te komen'. Daarvoor zit een loopdeur in de bijkeuken. Persoonlijk denk ik dat de schuifpui juist ideaal is, zijn veel verschillende meningen over met elk hun eigen argumenten. Zijn lastige keuzes :)
Als je buiten zit, hoe kom je dan in de keuken voor een drankje? Als de kinderen buiten aan het spelen zijn, hoe gaan die dan van binnen naar buiten? Als dat via de schuifpui is zou ik toch echt kiezen voor een normale deur.

Voordeel van een eiland is ook dat je er heel veel ruimte in hebt en als je een mooi eiland plaatst doet het ook echt iets voor je ruimte.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@artbij wij zaten ook te denken aan een eiland, maar zijn juist daar niet voor gegaan omdat we dan minder ruimte hadden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wailing_Banshee schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:53:
@artbij wij zaten ook te denken aan een eiland, maar zijn juist daar niet voor gegaan omdat we dan minder ruimte hadden.
Ik bedoel berg/kastruimte in de keuken :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

@GAEvakYD nee sorry, ik heb eigenlijk geen vergelijking tussen keralit en trespa, dus kan daar niks zinnigs over zeggen.

@Wailing_Banshee klopt, dat is mij verteld door de leverancier en staat ook op de site. Bij mij wordt het deze: https://www.patentgoot.nl/detail340, staan ook wat voorbeeldfoto's zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@artbij ik ook. Wij zijn uiteindelijk voor een U gegaan waardoor we twee keer zoveel bergruimte hadden in de keuken.

@RUFFNECK ja, die vind ik ook wel mooi (de 4e foto op de eerste rij zou een beetje het idee zijn voor ons huis, inclusief scheuren :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wailing_Banshee schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:17:
@artbij ik ook. Wij zijn uiteindelijk voor een U gegaan waardoor we twee keer zoveel bergruimte hadden in de keuken.

@RUFFNECK ja, die vind ik ook wel mooi (de 4e foto op de eerste rij zou een beetje het idee zijn voor ons huis, inclusief scheuren :p)
Een U tegenover een wand en een eiland? En dat de wand tot boven zeker :). Ja, dan heb je meer bergruimte....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

artbij schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:19:
[...]

Een U tegenover een wand en een eiland? En dat de wand tot boven zeker :). Ja, dan heb je meer bergruimte....
Nee, wij hebben zelfs helemaal geen bovenkastjes. We zouden sowieso een blad aan een wand doen (onder een raam), en een eiland in het midden. Uiteindelijk zijn we wel voor die U gegaan waardoor we het fornuis in de onderkant van de U konden zetten en we daardoor meer ruimte kregen voor kastjes (plus één extra kastje aan de "buitenkant" van de keuken) We hebben er zelfs een raam voor opgeofferd...
artbij schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:11:
[...]
Voordeel van een eiland is ook dat je er heel veel ruimte in hebt en als je een mooi eiland plaatst doet het ook echt iets voor je ruimte.
Dus in een eiland heb je minder ruimte dan wanneer je een U neemt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wailing_Banshee schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:35:
[...]

Nee, wij hebben zelfs helemaal geen bovenkastjes. We zouden sowieso een blad aan een wand doen (onder een raam), en een eiland in het midden. Uiteindelijk zijn we wel voor die U gegaan waardoor we het fornuis in de onderkant van de U konden zetten en we daardoor meer ruimte kregen voor kastjes (plus één extra kastje aan de "buitenkant" van de keuken) We hebben er zelfs een raam voor opgeofferd...

[...]

Dus in een eiland heb je minder ruimte dan wanneer je een U neemt :p
Beetje non discussie. Maar meestal krijg je er ruimte bij als je geen aanrechtblad neemt maar hogere kasten en daarbij een keukeneiland :).

Iedereen moet zelf maar gaan puzzelen voor hun eigen situatie 8)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:45:
Zitten er bouwers tussen die naast geïntegreerde rolluiken er ook voor gekozen hebben de horren erin te integreren?
Schiet ons ineens te binnen dat dit erg praktisch kan zijn, alhoewel ik me ook kan voorstellen dat de stelpost hier behoorlijk van kan zijn vergeleken met selfmade praxis horren
Ik denk dat onze inzethorren ook prima zouden kunnen met rolluiken. Ik meen dat wij per raam ongeveer 60-90 euro betaald hebben. Is allemaal maatwerk via OnlineHorren, en ik ben eigenlijk behoorlijk tevreden.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
***members only***

Een paar opmerkingen:
- Keuken gaat hoogstwaarschijnlijk in een L opstelling, geen eiland ivm vreemde looprichting.

Waarom denken architecten telkens dat drollen zomaar verdwijnen? Dat toilet op de verdieping komt erg ongunstig uit. Ook is een trap met spil op die plek nog te laag om fatsoenlijk om het toilet te komen.
Garage gewoon rechtzetten. Schuin = puin, dat moet je niet willen. Je kan beter een mooie curve in je oprit leggen.
De lange hal komt een beetje zinloos over, zeker met de bijkeuken die als defacto entree dient. Wordt die bergruimte als garage benoemt? Gemeentes gaan niet altijd akkoord met het negeren van de garage-eisen als het zo duidelijk is dat het een garage wordt.
the-edge schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:17:
[...]

Heb je nu een schuifpui? Ik wil en ik ben blij als ie weg is. Je moet altijd een anti-inbraak balk erachter hebben en je hebt nooit meer dan ~45% open, aangezien één deel altijd vast is. Ik vind het maar bewerkelijke ondingen.
sanvv78 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:46:
@artbij ja hoor, al rekent de bouwer in mijn idee meer m3 in zijn berekening, dan waar wij aan komen :-). Met 296m2 BVO (incl garage van 6.7x3.1 binnenruimte) en dan rekenen wij op 1000m3 (groothuisbouw komt hoger uit, maar rekent denk alle lucht achter de schotten mee ;-) komen wij nu uit op een m3 prijs van €396 .

Daarin zitten opgenomen 2 badkamers, alle ramen deuren op de juiste plek (wo 3 schuifpuien) en rest amsterdamse ramen, 3 dakkapellen etc. Wij hebben voor de notarisstijl gekozen, je komt lager met de prijs uit als je de standaard variant kiest (scheelt denk in ons geval €40.000).

Wat nog moet zijn meerwerk deuren/trap extra loze leidingen etc. Maar ook die prijzen zijn echt wel ok, we hebben hiervoor 2x een nieuwbouw huis gekocht vanuit een project, en dan zijn die tarieven vele malen hoger. Het zal vast goedkoper kunnen als je zelf aan de slag gaat of met 10 partijen in zee gaat. Maar wij vinden dit wel fijn 1 partij die bijna alles doet qua bouw.

We zijn bij diverse aannemers geweest en die gaven direct al aan hetzelfde niet voor minder te kunnen bouwen, eerder stukken duurder, en dit huis was voor ons precies wat we zochten, dat scheelt denk wel.
inhoud gaat van onderkant begane grondvloer tot de onderkant van de panlat. Dus Groothuis klopt qua berekening. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 14:33
Maverick schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:48:
Ik ben erg geïnteresseerd in een aannemer als deze: https://www.groothuisbouw.nl/index.php (is een voorbeeld, zijn er meerdere) vooraf een duidelijke prijs, behoorlijk compleet opgeleverd, vaste opleverdatum en betalen bij oplevering. Lijken me nette voorwaarden. Ook qua prijs ziet het er interessant uit. Ik heb geen vergelijk met een huis dat je op maat laat tekenen, maar kan me niet voorstellen dat zoiets goedkoper zal zijn dan iets dat al praktisch getekend is. Zijn er mensen die ervaring met zoiets hebben? Wat zijn de valkuilen?
Een collega van mij heeft recent zijn huis laten bouwen bij Groothuisbouw. Huis ziet er prima uit. Paar zaken die opvallen:
- Kwaliteit van verkoopmedewerkers is wisselend. Je moet het een beetje treffen qua medewerker met meedenken en tips/tricks.
- Ze hebben het heel erg druk (als je nu opdracht geeft dan kunnen ze rond de zomer van 2018 gaan bouwen). Ze starten met 5 woningen per week en als de nieuwe fabriek in gebruik genomen is moet dat aantal nog verder omhoog. Je krijgt dus geen korting op de prijzen en maken van tekeningen, offertes, aanpassingen daarop ed kosten tijd. Daarnaast moet je alles wat je terug krijgt goed controleren, want door de drukte maken ze nog wel eens een foutje (maar goed controleren van offertes en tekeningen lijkt me overall wel handig).
- Bouwmethode is heel efficient. Binnen no-time staat het casco en is het huis waterdicht. Er wordt gewerkt met allemaal vaste onderaannemers die ieder hun ding doen en de mensen maken lange dagen. Het huis is normaal gesproken een paar weken eerder klaar dan de gegarandeerde opleverdagum.
- Projectmanager komt alleen bij de oplevering langs en regelt verder alles vanuit Emmeloord, zaken kunnen echter wel telefonisch en per mail worden besproken. Met medewerkers op de bouwplaats valt ook goed te praten.
- Betaling bij oplevering is fijn
- Houdt er rekening mee dat de prijs die je online vindt naar alle waarschijnlijkheid lager is dan de daadwerkelijke offerte. Online kun je de belangrijste zaken aanklikken (afmeting huis, garage, serre, indelingen, dakkapellen etc), maar de verdere aankleding van de woning komt daar nog bovenop. Dit hangt natuurlijk af van je eigen wensen, maar zaken als stompe deuren, paneeldeuren boven, sierlijsten om raam- en deurkozijnen, luxere trappen, luxere deurbeslag ed tikt aardig aan. Daarnaast wordt de woning standard voorzien van 6 groepen en dat is vrij weinig.

Ik ben zelf ook bij Groothuisbouw op gesprek geweest, maar ga mijn huis waarschijnlijk bij een lokale aannemer laten bouwen. Niet omdat Groothuisbouw slecht is, maar omdat de lokale aannemer sneller kan beginnen en ik in mijn beleving net iets meer krijg voor mijn geld (oa. porotherm muren ipv zandkalksteen, vloerverwarming beneden en boven, breedplaatvloeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Señor Sjon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:27:
[...]

Waarom denken architecten telkens dat drollen zomaar verdwijnen? Dat toilet op de verdieping komt erg ongunstig uit. Ook is een trap met spil op die plek nog te laag om fatsoenlijk om het toilet te komen.
Garage gewoon rechtzetten. Schuin = puin, dat moet je niet willen. Je kan beter een mooie curve in je oprit leggen.
De lange hal komt een beetje zinloos over, zeker met de bijkeuken die als defacto entree dient. Wordt die bergruimte als garage benoemt? Gemeentes gaan niet altijd akkoord met het negeren van de garage-eisen als het zo duidelijk is dat het een garage wordt.
Trap & toilet is inderdaad nog een dingetje. Wellicht dat we erop terugkomen en het toilet toch in de badkamer terug laten komen.

Over de scheve garage berging :) waren wij juist enthousiast. Kavel leent zich daar goed voor. Daarnaast verlies je veel tuin achter wanneer je de berging rechtzet.
Señor Sjon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:27:
[...]
Heb je nu een schuifpui? Ik wil en ik ben blij als ie weg is. Je moet altijd een anti-inbraak balk erachter hebben en je hebt nooit meer dan ~45% open, aangezien één deel altijd vast is. Ik vind het maar bewerkelijke ondingen.
Nee, wij hebben nu geen schuifpui. Op dit moment hebben wij gewoon een loopdeur naar de tuin/overkapping. Niet praktisch op het moment. Onze enige argumenten voor een pui zijn: veel licht, efficiënter in de ruimte (geen openslaande delen), een vergroting van de leefkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Señor Sjon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 01:18:
Ben van de week alleen wezen kijken daar, maar die sluis tussen woning en garage is volstrekt nutteloos. Verder zagen de modelwoningen er netjes uit en heb ook weer wat inspiratie gescoord. Ben toch wel benieuwd wat ze met mijn plannen kunnen.
De standaard sluis is inderdaad te klein om nuttig te zijn. Ik ben ook wel eens bij een openhuis geweest van een grote notariswoning in Rockanje. Die hadden een bredere en diepere sluis die deels gebruikt werd als badkamer voor de slaapkamer op de begane grond en deels als bijkeuken. Beide waren van een prima bruikbaar formaat. Je kunt de sluis dus wel praktisch maken, maar dat laten ze op de website niet zien.
Bij dergelijke woningen heeft het natuurlijk ook vooral een optisch effect. Het staat mooier als de garage met schildkap niet tegen het huis aangeplakt zit, maar verbonden is via een sluis:

Afbeeldingslocatie: https://www.groothuisbouw.nl/userfiles/reference/13/R0945_03_800x600.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
the-edge schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:45:
[...]

Trap & toilet is inderdaad nog een dingetje. Wellicht dat we erop terugkomen en het toilet toch in de badkamer terug laten komen.
In ieder geval helpen de trappen boven elkaar. Even terugkomend op de bergruimte, veel mensen hebben wat schoonmaakmiddel, 2e stofzuiger e.d. daar staan. Dat is dus wel handig om te hebben.
Over de scheve garage berging :) waren wij juist enthousiast. Kavel leent zich daar goed voor. Daarnaast verlies je veel tuin achter wanneer je de berging rechtzet.
Je kan ook die boel wat naar voren zetten en de deurengalerij bijkeuken iets kleiner maken. Je hebt immers die schuine hoek niet meer binnen.
[...]

Nee, wij hebben nu geen schuifpui. Op dit moment hebben wij gewoon een loopdeur naar de tuin/overkapping. Niet praktisch op het moment. Onze enige argumenten voor een pui zijn: veel licht, efficiënter in de ruimte (geen openslaande delen), een vergroting van de leefkeuken.
Bij een grote woning maakt die deur niet echt meer uit. ;) Een schuifpui hoeft niet perse veel meer licht te geven dan een gewone deur.
Sturgeon22 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:50:
[...]

De standaard sluis is inderdaad te klein om nuttig te zijn. Ik ben ook wel eens bij een openhuis geweest van een grote notariswoning in Rockanje. Die hadden een bredere en diepere sluis die deels gebruikt werd als badkamer voor de slaapkamer op de begane grond en deels als bijkeuken. Beide waren van een prima bruikbaar formaat. Je kunt de sluis dus wel praktisch maken, maar dat laten ze op de website niet zien.
Bij dergelijke woningen heeft het natuurlijk ook vooral een optisch effect. Het staat mooier als de garage met schildkap niet tegen het huis aangeplakt zit, maar verbonden is via een sluis:

[afbeelding]
Ik denk dat ik teveel van hun woning zou moeten verbouwen. ;). Schildkap op garage vind ik nutteloos en ook bij het hoofdgebouw zou ik voor gemetselde kopgevels gaan. Zoveel praktischer. In de modelwoning had je bv een inloopkast die voornamelijk zichzelf in de weg zat. :P Wat wel erg mooi was, was de plafondhoogte van 3 meter. Dat geeft i.c.m. veel ramen een erg ruimtelijke gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@Señor Sjon Helemaal mee eens, dat is ook de reden dat wij voor gemetselde kopgevels aan.
Wij zijn een paar jaar geleden ook al eens bij Groothuisbouw geweest en toen had die grote slaapkamer nog geen inloopkast, het was toen 1 (een beetje te) grote ruimte. Door een inloopkast erin te zetten oogt de kamer iets normaler, maar ik ben met je eens dat de inloopkast vrij krap en vol overkomt ondanks de grote afmetingen.

Heb je wel een offerte bij ze opgevraagd? Wat voor soort woning wil jij gaan bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48

The Legend

*Plop*

Wij hebben een schuifpui met twee schuivende deuren (dus vanuit het midden naar buiten), dat is wel een stuk beter dan zo'n enkele grote schuifdeur met een vast deel. Een loopdeur ipv een schuifpui heeft ook dezelfde nadelen als openslaande tuindeuren. Ik vind onze schuifpui (dubbele deuren en daarnaast nog daglichten van plafond naar vloer) echt een een aanwinst iig.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sturgeon22 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:09:
@Señor Sjon Helemaal mee eens, dat is ook de reden dat wij voor gemetselde kopgevels aan.
Wij zijn een paar jaar geleden ook al eens bij Groothuisbouw geweest en toen had die grote slaapkamer nog geen inloopkast, het was toen 1 (een beetje te) grote ruimte. Door een inloopkast erin te zetten oogt de kamer iets normaler, maar ik ben met je eens dat de inloopkast vrij krap en vol overkomt ondanks de grote afmetingen.

Heb je wel een offerte bij ze opgevraagd? Wat voor soort woning wil jij gaan bouwen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
The Legend schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:10:
Wij hebben een schuifpui met twee schuivende deuren (dus vanuit het midden naar buiten), dat is wel een stuk beter dan zo'n enkele grote schuifdeur met een vast deel. Een loopdeur ipv een schuifpui heeft ook dezelfde nadelen als openslaande tuindeuren. Ik vind onze schuifpui (dubbele deuren en daarnaast nog daglichten van plafond naar vloer) echt een een aanwinst iig.
Jup, die vind ik ook mooi. Maar ook daar zag ik bij Groothuis balkjes achter de deuren ter vergrendeling. Die moet je dan telkens weghalen bij gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 29-05-2017 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Wij worstelen nog even met de indeling van onze schuifpui. Hieronder een overzicht van onze benedenverdieping.
Members only:

Rechtsbeneden parkeer ik mijn auto, ik kom "altijd" door de bijkeuken binnen. De muur aan de tuin (op het noorden) is volledig van glas. Nu vragen we ons af hoe we dit in gaan delen. Op dit moment hebben we gekozen voor 6 delen waarvan 4 delen kunnen schuiven. Het hele middendeel kan dan open. Nu zaten we na te denken over insectenwering en looplijnen. Waarschijnlijk is dat dan niet handig. Iemand hier ideeen over?

Voor het overzicht:
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 29-05-2017 12:23 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Lekker in het midden laten? Als je een hele gevel openzet, dan kan je alleen met een overdruksysteem muggen buiten houden. En mind you, dat wordt een halve windtunnel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:25:
Lekker in het midden laten? Als je een hele gevel openzet, dan kan je alleen met een overdruksysteem muggen buiten houden. En mind you, dat wordt een halve windtunnel. :P
Windtunnel? Als de pui open gaat heb je in principe een overkapping.

Ik verwacht overigens vaak vanuit keuken/eettafel naar buiten te willen.

[ Voor 9% gewijzigd door Artbij op 29-05-2017 12:29 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meer in de zin dat je veel lucht moet inblazen om muggen buiten te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:30:
Meer in de zin dat je veel lucht moet inblazen om muggen buiten te houden. :)
Ah zo. Of een litertje citronella voor de deur :)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rtificial schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat onze inzethorren ook prima zouden kunnen met rolluiken. Ik meen dat wij per raam ongeveer 60-90 euro betaald hebben. Is allemaal maatwerk via OnlineHorren, en ik ben eigenlijk behoorlijk tevreden.
Ah, top. Denk dat we dat dan maar gaan doen naast de geïntegreerde rolluiken. Via hen zelf de horren plaatsen. Denk dat dat financieel aardig scheelt vergeleken met laten plaatsen tijdens de bouw

Bedankt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, ingebouwde horren met je ramen meebestellen is meestal vrij kostbaar. Dit vond ik zelf niet echt duur. Wel goed opmeten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Of gewoon airco installeren? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Ik ben nu al zat van het 6 x verzetten van de sproeier om mijn vers ingezaaide gras een beetje in leven te houden.

Het achterste stuk is +- 31 meter breed en 15 meter diep.

Heeft iemand van jullie ervaring met een sproeier dit dit in 1 x zou kunnen :?

En hoeveel debiet levert een normale waterleiding in een woning :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waterleiding is vaak 1,5-2.5 m3/uur. Zie de aansluitbepalingen van je watermaatschappij. Vaak staat op de watermeter zelf ook een maximaal debiet.

Maarre, kunstgras? :P Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Anders krijg je sproeisystemen voor bijvoorbeeld voetbalvelden en waterkunstgras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
***members only***

Ik dacht; laat ik ook een duit in het zakje doen.
Meeste hieronder is hierboven al genoemd though.

- De gang is te groot. Kijk of die kleiner kan of plaats het toilet daar. Toilet + meterkast zou je rechts naast de voordeur kunnen plaatsen. Ook een idee is om de voordeur in de rechtergevel te plaatsen en dan waar nu de voordeur/meterkast zit; het toilet/meterkast te plaatsen.
Maar ik snap wel waarom die voordeur zit waar die nu zit (in combinatie met de luifel).

- De bijkeuken/toilet/wasruimte zit IMHO wat raar in elkaar. De bijkeuken kun je niets mee doordat er overal deuren zitten en door de vorm. Nu is het dus alleen maar heel veel deuren die je achter elkaar moet openen/sluiten.
Of je het toilet daar wil hebben is een persoonlijke keuze; maar ik snap de keuze niet voor de muur tussen de wasruimte en bijkeuken. Als je die verwijdert heb je meer aan de ruimte.

- Het keukenraam aan de rechtergevel moet je zeker houden; zo heb je vanuit de keuken goed zicht wat er voor je huis/oprit gebeurt.

- Trappen moet je boven elkaar doen. Scheelt boven heel veel ruimte. Zoals daar de zoldertrap en toilet is getekend gaat niet werken; je hebt dan nooit genoeg hoogte in het toilet. Als het met leidingwerk uit kan, zou je ook de badkamer kunnen verplaatsen waar nu je toilet/zoldertrap zit. Wordt slaapkamer 3 een stuk groter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Grolsch schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:32:
Ik ben nu al zat van het 6 x verzetten van de sproeier om mijn vers ingezaaide gras een beetje in leven te houden.

Je woont in Vriezenveen toch? Landbouwsproeiertje haalt dat wel toch? :P Of heb je daar meer druk voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 23:51
@Señor Sjon @Grolsch

Kunstgras is wel onderhoudsvrij maar niet echt kindvriendelijk. Met dit weer wordt het super warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

artbij schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:21:
Wij worstelen nog even met de indeling van onze schuifpui. Hieronder een overzicht van onze benedenverdieping.

...
Het is één grote ruimte en er is voldoende looppad langs de glazen pui, dus de precieze plek van de buitendeur komt niet zo heel nauw schat ik...

Ik ben persoonlijk geen voorstander van de binnendeur tussen speelkamer en zithoek.
Er is al een deur naar de entree, dus noodzaak voor 2e deur is stukken minder. Je hebt niet zoveel muren in je woongedeelte om iets op te hangen of om kasten te plaatsen. Geen deur in die hoek maakt het indelen van de zithoek wat makkelijker. Voor het speelgeluid is het waarschijnlijk beter om daar geen deur te hebben en kids die continu voorbij rennen terwijl jij met gasten in de zithoek zit of daar tv kijkt is irritant :+

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Señor Sjon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:16:
[...]

***members only***

[...]

Jup, die vind ik ook mooi. Maar ook daar zag ik bij Groothuis balkjes achter de deuren ter vergrendeling. Die moet je dan telkens weghalen bij gebruik.
Dat vergrendelbalkje hebben wij niet. Het is een hefschuifpui, de deuren vergrendelen elkaar en kunnen daarnaast nog op slot gedraaid worden. Of is dat dus niet veilig genoeg :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

JaMaaT schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:55:
@Señor Sjon @Grolsch

Kunstgras is wel onderhoudsvrij maar niet echt kindvriendelijk. Met dit weer wordt het super warm.
Kunstgras kan je toch ook sproeien? :+

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Je had voor een paar tientjes sproeiers in kunnen graven. Ik gebruik zo'n pulserende sproeier. Die komt tot de helft van jouw stuk denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jack schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:58:
[...]

Het is één grote ruimte en er is voldoende looppad langs de glazen pui, dus de precieze plek van de buitendeur komt niet zo heel nauw schat ik...

Ik ben persoonlijk geen voorstander van de binnendeur tussen speelkamer en zithoek.
Er is al een deur naar de entree, dus noodzaak voor 2e deur is stukken minder. Je hebt niet zoveel muren in je woongedeelte om iets op te hangen of om kasten te plaatsen. Geen deur in die hoek maakt het indelen van de zithoek wat makkelijker. Voor het speelgeluid is het waarschijnlijk beter om daar geen deur te hebben en kids die continu voorbij rennen terwijl jij met gasten in de zithoek zit of daar tv kijkt is irritant :+
Kleine kinderen moet je in de gaten houden, vandaar een deur daar. Als het ooit kantoor wordt dan kunnen we de deur vanuit de gang gebruiken voor gasten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
JaMaaT schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:55:
@Señor Sjon @Grolsch

Ik heb al kunstgras liggen en het werkt perfect. De duurdere soorten worden niet zo warm (kost wel 35/m2...). Voordeel is ook dat de kinderen niet als een soort Shrek van het veldje komen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:07:
[...]

Ik heb al kunstgras liggen en het werkt perfect. De duurdere soorten worden niet zo warm (kost wel 35/m2...). Voordeel is ook dat de kinderen niet als een soort Shrek van het veldje komen. :P
Volgens mij heeft grolsch 1000m2... Doe dat eens keer 35 per m2.... Om dan van het grondwerk nog maar te zwijgen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:17

bron laten slaan, goeie pomp erachter en gaan met die overclocked gardena sproeier? :D :+

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:08:
[...]

Volgens mij heeft grolsch 1000m2... Doe dat eens keer 35 per m2.... Om dan van het grondwerk nog maar te zwijgen.
Dat is inclusief grondwerk. Ik zou vlakbij het huis het zo weer plaatsen in een strook van 2-4 meter breed en dan de rest natuurgras. Dan heb je veel minder zooi tussen je tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gewoon even volhouden, dat gras pakt snel genoeg. En tenzij je een gazon wilt hoef je daarna niet meer te sproeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ach @Grolsch , denk maar zo, het hadden ook gietertjes kunnen zijn ;-)

Zonder dollen, @artbij heeft gelijk, voor weinig geld kan je direct een irrigatie aanleggen, kan nu nog he. Is enkel een kwestie van ingraven en opnieuw inzaaien. Maar dan ben je naar de toekomst toe wel van het gezeur af. Met gras blijf je sproeien.

Een bron slaan zoals @Bockelaar zegt is ook een goede, zeker als je geen regenwaterput hebt. Zit wel een meldingsplicht op, en als je pech hebt wordt alles oranje-bruin van het ijzer in het opgepompte water. Krijg je niet meer van je gevel en bestrating af, dus daarmee wel een beetje opletten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:35:
Waterleiding is vaak 1,5-2.5 m3/uur. Zie de aansluitbepalingen van je watermaatschappij. Vaak staat op de watermeter zelf ook een maximaal debiet.

Maarre, kunstgras? :P Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Anders krijg je sproeisystemen voor bijvoorbeeld voetbalvelden en waterkunstgras.
Ik wil geen kunstgras om meerdere redenen

1 = Niet te betalen (Inderdaad 1000m2)
2 = Ik vind het echt niet mooi
3 = Ook kunstgras moet je schoonhouden, bij ons in de regio buitenaf gaan de heren praktisch niet naar het toilet, maar "watert" ergens in een hoekje in het gras, dat lijkt mij met kunstgras ook niet echt lekker.
The Legend schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:53:
[...]

Je woont in Vriezenveen toch? Landbouwsproeiertje haalt dat wel toch? :P Of heb je daar meer druk voor nodig?
Inderdaad Vjenneboer ;) Heb je een linkje van zo'n landbouwsproeier :?
artbij schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:01:
[...]

Je had voor een paar tientjes sproeiers in kunnen graven. Ik gebruik zo'n pulserende sproeier. Die komt tot de helft van jouw stuk denk ik.
Ik wil het gras niet teveel "verwennen", maar tgaat me puur om de eerste weken.
Bockelaar schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:13:
[...]

bron laten slaan, goeie pomp erachter en gaan met die overclocked gardena sproeier? :D :+
Zo'n bron stinkt als de brandweer, mijn ouders hadden vroeger ook zo'n grondwaterpomp. En als je pech hebt raak je je huis of stenen met dat vieze water en dan is de ellende helemaal niet meer te overzien met dat "turfwater" hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Grolsch schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:22:
[...]

Inderdaad Vjenneboer ;) Heb je een linkje van zo'n landbouwsproeier :?

[...]

Ik wil het gras niet teveel "verwennen", maar tgaat me puur om de eerste weken.
[...]
Zoiets: https://www.wildkamp.nl/V...top_pr_780139_cat_5001071 of iets meer voor consumenten: https://www.agradi.nl/rehau-gazonsproeier-op-spike.htm

Maar kan zijn dat de standaard waterdruk daar te laag voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rtificial schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:21:
Zonder dollen, @artbij heeft gelijk, voor weinig geld kan je direct een irrigatie aanleggen, kan nu nog he. Is enkel een kwestie van ingraven en opnieuw inzaaien. Maar dan ben je naar de toekomst toe wel van het gezeur af. Met gras blijf je sproeien.
Nee hoor, een gazon blijf je sproeien, een grasmat niet.

@Grolsch Tja, gewoon even volhouden! En hopen dat het weer gaat regenen :p Op de een of andere manier wordt het altijd net mooi droog weer als je je gras gezaaid hebt, hadden wij ook met onze oprit... In maart zaaien, valt er helemaal geen regen in maart. Gelukkig ging het ons maar om een kleine 100m2 (5x20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:33:
[...]

Nee hoor, een gazon blijf je sproeien, een grasmat niet.

@Grolsch Tja, gewoon even volhouden! En hopen dat het weer gaat regenen :p Op de een of andere manier wordt het altijd net mooi droog weer als je je gras gezaaid hebt, hadden wij ook met onze oprit... In maart zaaien, valt er helemaal geen regen in maart. Gelukkig ging het ons maar om een kleine 100m2 (5x20)
Af en toe plenst het hier wel hoor, zondagmorgenvroeg nog een hele dikke fikse bui gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:00:
[...]

Af en toe plenst het hier wel hoor, zondagmorgenvroeg nog een hele dikke fikse bui gehad.
Plensbuien heb je niet veel aan, je moet regenbuien hebben! En trouwens, je hebt toch kinderen? Die zijn uitermate geschikt om met water te spelen :p

(mogen ook wel wat doen om in zo'n mooi huis te wonen!)

[ Voor 7% gewijzigd door Wailing_Banshee op 29-05-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Zit jij niet in een mooi gebied voor een grondwaterpomp? Lekker goedkoop water en je kan dan de druk ook een stuk opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ernemmer schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:05:
[...]

Zit jij niet in een mooi gebied voor een grondwaterpomp? Lekker goedkoop water en je kan dan de druk ook een stuk opvoeren.
Zoals ik hierboven ook al aangaf zit ik niet te wachten op dat "roestwater" en potentiële beschadigingen aan ons huis en straatwerk.
,
Ook stinkt dat water.

Met een prijs van 0,668 per m3 vallen de kosten ook nog wel mee. versproei eens 50m3 in een jaar, is 33,40 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:21:
[...]

Zoals ik hierboven ook al aangaf zit ik niet te wachten op dat "roestwater" en potentiële beschadigingen aan ons huis en straatwerk.
,
Ook stinkt dat water.

Met een prijs van 0,668 per m3 vallen de kosten ook nog wel mee. versproei eens 50m3 in een jaar, is 33,40 per jaar.
Als er bij jou roestwater wat stinkt uit de grond komt is het inderdaad niet een geschikte plek voor een grondwaterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:27
Grolsch schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:21:
[...]

,
Ook stinkt dat water.

Mijn 'puls/bron' ruikt een klein beetje naar aarde/klei, is niet vies, geen ijzer, kost geen drol.
Het is dusdanig schoon dat bij het sproeien van de borders tegen ons wit gestucte huis er geen aanslag te zien is. Ik begrijp dat dit per gebied in Nederland verschilt.

Dat kraanwater niks kost is ons geluk in Nederland. Maar om nou de complete zomer je grasveldje te besproeien met 50 kuub (gemiddeld verbruik van 1 persoon per jaar in NL) van ons mooi gefilterde drinkwater is ergens natuurlijk compleet van de zotte, vind je niet?

Heb je toevallig geen sloot/waterpartij in de nabijheid van je huis waar je uit kan pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
B-lex schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:40:
[...]

Mijn 'puls/bron' ruikt een klein beetje naar aarde/klei, is niet vies, geen ijzer, kost geen drol.
Het is dusdanig schoon dat bij het sproeien van de borders tegen ons wit gestucte huis er geen aanslag te zien is. Ik begrijp dat dit per gebied in Nederland verschilt.

Dat kraanwater niks kost is ons geluk in Nederland. Maar om nou de complete zomer je grasveldje te besproeien met 50 kuub (gemiddeld verbruik van 1 persoon per jaar in NL) van ons mooi gefilterde drinkwater is ergens natuurlijk compleet van de zotte, vind je niet?

Heb je toevallig geen sloot/waterpartij in de nabijheid van je huis waar je uit kan pompen?
Sloten staan meestal droog op het moment dat je water nodig hebt.

Is er een manier om er achter te komen of je goed niet stinkend grondwater hebt? Behalve dan een put slaan natuurlijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
B-lex schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:40:
[...]

Jawel, maar dan nog vind ik het stinken, en aangezien het "maar" 30 euro per jaar kost is de ROI nogal ver te zoeken vind je niet ;)

Je zegt dat het geen drol kost, maar ik weet niet wat drollen bij jou in de buurt kosten, maar ik vermoed niet dat je een bron + pomp + etc. etc. voor onder de € 100,00 terecht hebt ;)

Wat is er niet logisch aan om gras te sproeien met drinkwater :? Hebben we daar een tekort aan dan :?
Er zijn ook mensen die hun auto wassen met drinkwater :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En onze elektratekening is klaar, waar we uiteraard op kunnen schieten. Verlichtingspunten is zo'n issue. Spots worden belachelijke prijzen voor gevraagd (benedenverdieping) ivm de daarvoor niet geschikte vloer....(plafond begane grond).
Iemand ervaring met een Lichtplan-architect / Lichtplan-specialist uit Gelderland e.o.? Eens kijken of die ons verder kunnen helpen om straks geen spijt te krijgen van dit toch wel belangrijke punt: waar welk licht in de woonkamer-keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt bij leveranciers als Erco een gratis lichtplan... als je ze ook koopt voor 10-20k per plannetje. :P

Spots in plafond is leuk, maar al de instortkistjes, bekabeling, etc kosten flink geld per spot. Een paar goede lichtpunten i.c.m. staande/wandlampen kan wellicht net zo goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:27
Grolsch schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:03:
[...]

Jawel, maar dan nog vind ik het stinken, en aangezien het "maar" 30 euro per jaar kost is de ROI nogal ver te zoeken vind je niet ;)

Voor het geld hoef je het niet te doen nee.

Je zegt dat het geen drol kost, maar ik weet niet wat drollen bij jou in de buurt kosten, maar ik vermoed niet dat je een bron + pomp + etc. etc. voor onder de € 100,00 terecht hebt ;)

Mijn bron was al aanwezig bij de aankoop van het huis. De pomp kostte mij €60,-. Als je een sloot/waterbron bij je huis hebt hoeft dit dus maar een paar 'drollen' te kosten als we uitgaan van een drollar (see what i did there) koers van een paar tientjes per drollar.

Wat is er niet logisch aan om gras te sproeien met drinkwater :? Hebben we daar een tekort aan dan :?
Er zijn ook mensen die hun auto wassen met drinkwater :P
Als iedereen voor 50kuub per jaar z'n tuin sproeit met drinkwater hebben we tweemaal zoveel zuivering nodig in Nederland. Maar dit blijft een beetje principe geneuzel van mijzelf, dat geef ik toe.

Ik dwaal erg off-topic af. Let's agree to disagree.
Succes met de zoektocht naar je niet-hoeven-opstaan-om-je-sproeier-te-verplaatsen oplossing.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 12:14

NDF82

Doomed Space Marine

artbij schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:21:

...
Wij hebben ook gekozen voor een schuifpui, echter wel minder groots dan jullie ;-)

Members only:

Wij zagen echt als meerwaarde door straks 3.5 meter open te kunnen zetten om zo ons terras één te laten worden met de binnen ruimte. We willen dit optisch versterken door de vloerbedekking buiten hetzelfde uit te voeren (voor zover mogelijk) als binnen.

Wie heeft er trouwens nog tips mbt een hout haard met een klein vermogen en driezijdig glas in een U-vorm? Zoals deze:
YouTube: BeF Trend V 6 U

Naast deze kan ik niks vinden...

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Laatst online: 11-08 21:46
nokiaan958GB schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:40:
[...]

Raar, ik vind kunststof er vaker armoedig uitzien vanwege een goedkoop profiel of lelijke scharnieren.
In welk opzicht zien ze armoedig uit? Fotootje misschien?
Hierbij,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/weDzbaawNsVFlytpbhOvYDZq/full.jpg
en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KmhQU9tg3QPc9qYulBCrcrp9/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Je hebt gelijk. Die eerste ziet er inderdaad armoedig uit. :o

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Wel netjes over de zandkorrels heen geschilderd, of zijn dat regendruppels ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
artbij schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:35:
[...]

Je hebt gelijk. Die eerste ziet er inderdaad armoedig uit. :o
Ik wist dat je me gelijk zou geven :+ }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
jacovn schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:51:
Wel netjes over de zandkorrels heen geschilderd, of zijn dat regendruppels ?
Vooral netjes over de zandkorrels heengeschilderd, ok, fair zijn, ook een paar regendruppels (die grote dan).

[ Voor 5% gewijzigd door LittleTycoon op 29-05-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
LittleTycoon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:52:
[...]

Vooral netjes over de zandkorrels heengeschilderd, ok, fair zijn, ook een paar regendruppels (die grote dan).
Ach ze moeten toch die houtjes weer verfen na een paar jaar, wat maakt het uit 👹

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ben nog bezig met het uitzoeken van mijn loodgieter. Moet zeggen dat ik het erg duur vind wat ik geoffreerd krijg. Wellicht moeilijk om te schatten maar ben wel benieuwd wat hier zo'n beetje gangbaar is.

Ik zit incl loodgieterswerk, 300m2 vloervervarming, 9 zones naregeling, Nefit Enviline, Zhender Comfoair q450 op een 30K. Is dat een normaal bedrag?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ah, begrijp wat je bedoelt. Het lijkt natuurlijk ook armoedig omdat de raamdorpelsteentjes er nog onder moeten.
Maar kozijnen in verstek gezaagd dat is wel een dieptepunt als het werkelijk hout is 8)7
En het LIJKT alsof de strook compriband naast het kozijn niet overal een gelijke breedte heeft.............

[ Voor 10% gewijzigd door nokiaan958GB op 29-05-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
nokiaan958GB schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:03:
[...]

Ah, begrijp wat je bedoelt. Het lijkt natuurlijk ook armoedig omdat de raamdorpelsteentjes er nog onder moeten.
Maar kozijnen in verstek gezaagd dat is wel een dieptepunt als het werkelijk hout is 8)7
En het LIJKT alsof de strook compriband naast het kozijn niet overal een gelijke breedte heeft.............
I rest my case 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:00:
Ik ben nog bezig met het uitzoeken van mijn loodgieter. Moet zeggen dat ik het erg duur vind wat ik geoffreerd krijg. Wellicht moeilijk om te schatten maar ben wel benieuwd wat hier zo'n beetje gangbaar is.

Ik zit incl loodgieterswerk, 300m2 vloervervarming, 9 zones naregeling, Nefit Enviline, Zhender Comfoair q450 op een 30K. Is dat een normaal bedrag?
Ik denk eerlijk gezegd dat het geen gek bedrag is, maar het zal ongetwijfeld goedkoper kunnen. Je hebt een behoorlijk groot huis, en er gaan gewoon veel werkuren in zitten. Niet in de vloerverwarming op zich, maar daar maakt de oppervlakte totaal dat het best weer wat werk is. 300m2 is ongeveer 30 kringen denk ik, dus moet ook weer allemaal netjes afgemonteerd worden op de collectoren, dan nog specifieke naregeling etc.
De offerte is neem ik aan niet beperkt tot verwarming, maar ook de sanitaire waterinstallatie? Met of zonder de afwerking van kranen?
Zit het eventuele gaswerk er ook bij?
Ik zie dat de ventilatie er ook bij in zit?
En afvoeren?
In dat geval lijkt het me niet zo vreemd. Als ik bekijk hoeveel tijd ik kwijt ben geweest aan waterleidingen, ventilatie, afvoeren, alles (min of meer) netjes afmonteren, etc., dan kom je daar inclusief materialen (vooral ook veel kleinmateriaal!) al snel op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:19:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat het geen gek bedrag is, maar het zal ongetwijfeld goedkoper kunnen. Je hebt een behoorlijk groot huis, en er gaan gewoon veel werkuren in zitten. Niet in de vloerverwarming op zich, maar daar maakt de oppervlakte totaal dat het best weer wat werk is. 300m2 is ongeveer 30 kringen denk ik, dus moet ook weer allemaal netjes afgemonteerd worden op de collectoren, dan nog specifieke naregeling etc.
De offerte is neem ik aan niet beperkt tot verwarming, maar ook de sanitaire waterinstallatie? Met of zonder de afwerking van kranen?
Zit het eventuele gaswerk er ook bij?
Ik zie dat de ventilatie er ook bij in zit?
En afvoeren?
In dat geval lijkt het me niet zo vreemd. Als ik bekijk hoeveel tijd ik kwijt ben geweest aan waterleidingen, ventilatie, afvoeren, alles (min of meer) netjes afmonteren, etc., dan kom je daar inclusief materialen (vooral ook veel kleinmateriaal!) al snel op uit.
Bedankt voor je reply.

Ik heb geen gas, koud en warm water naar de verschillende ruimtes zit er bij, maar niet het sanitair of de kranen zelf, alles wordt afgedopt opgeleverd. WTW installatie zit er inderdaad bij. Afvoeren ook. Ook een pompput in de kelder omdat alle installaties daar ook staan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:27:
[...]

Bedankt voor je reply.

Ik heb geen gas, koud en warm water naar de verschillende ruimtes zit er bij, maar niet het sanitair of de kranen zelf, alles wordt afgedopt opgeleverd. WTW installatie zit er inderdaad bij. Afvoeren ook. Ook een pompput in de kelder omdat alle installaties daar ook staan.
Toch is dat wel een boel werk hoor.
De WTW buizen leggen, in ons geval vrij flexibele buizen, was alles bij elkaar 6 - 8 mandagen werk denk ik. Bij jou is alles groter, dus zou nog wat meer kunnen zijn. Dan moet alles nog netjes aangesloten en opgehangen worden, ben je al snel weer een dag kwijt.
Vloerverwarmingsbuizen hebben wij met 2 man op een halve dag gelegd. Maar het netjes afmonteren op collectoren, en de collectoren samenstellen en ophangen ben ik wel weer een dag mee bezig geweest.
Waterleidingen heeft me flink wat dagen werk gekost, maar heb ik grotendeels alleen moeten doen omdat m'n vrouw uit de running was, en in je eentje is dat niet erg gemakkelijk.
Ook de afvoeren hebben me vrij veel tijd en frustratie gekost, vooral omdat het niet flexibel is. De afvoeren die over de grond lopen en ingestort worden gaan dan wel weer snel vooruit.
En dan natuurlijk nog alle materialen en apparatuur.
Ik denk dat ik aan materialen al bijna de helft van jouw bedrag kwijt was, op een veel kleinere woning, en vrij goed onderhandeld. Als ik dan de uren erbij bedenk, en een gezonde marge, dan vind ik 30k niet zo gek. Ik denk echter dat het voor 25k ook zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:34:
[...]

Toch is dat wel een boel werk hoor.
De WTW buizen leggen, in ons geval vrij flexibele buizen, was alles bij elkaar 6 - 8 mandagen werk denk ik. Bij jou is alles groter, dus zou nog wat meer kunnen zijn. Dan moet alles nog netjes aangesloten en opgehangen worden, ben je al snel weer een dag kwijt.
Vloerverwarmingsbuizen hebben wij met 2 man op een halve dag gelegd. Maar het netjes afmonteren op collectoren, en de collectoren samenstellen en ophangen ben ik wel weer een dag mee bezig geweest.
Waterleidingen heeft me flink wat dagen werk gekost, maar heb ik grotendeels alleen moeten doen omdat m'n vrouw uit de running was, en in je eentje is dat niet erg gemakkelijk.
Ook de afvoeren hebben me vrij veel tijd en frustratie gekost, vooral omdat het niet flexibel is. De afvoeren die over de grond lopen en ingestort worden gaan dan wel weer snel vooruit.
En dan natuurlijk nog alle materialen en apparatuur.
Ik denk dat ik aan materialen al bijna de helft van jouw bedrag kwijt was, op een veel kleinere woning, en vrij goed onderhandeld. Als ik dan de uren erbij bedenk, en een gezonde marge, dan vind ik 30k niet zo gek. Ik denk echter dat het voor 25k ook zou moeten kunnen.
Je bevestigd mijn gevoel. De 30k is ex btw, dus dan zou het zo'n 10k goedkoper moeten kunnen. Overigens kreeg ik van een leverancier ook een offerte van 40k (ex btw)......

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het enviline systeem is ook goed voor zomaar 10-12k incl. montage/BTW.
BV: http://nefit.expert/enviline-all-electric/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:43:
Het enviline systeem is ook goed voor zomaar 10-12k incl. montage/BTW.
BV: http://nefit.expert/enviline-all-electric/
Klopt, is een duur grapje. Rekende daar zelf 9K voor incl installatie. Klopt wel ongeveer met jouw link.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
WTW kost ook zo 5-6k en dan heb je nog 30 groepen vloerverwarming + water + afvoer. Ik schrik niet zo van 30k eigenlijk, zeker niet gezien je hele woning. HWA's zitten er ook in? Mantelbuizen nuts? Aansluiting hoofdriool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:54:
WTW kost ook zo 5-6k en dan heb je nog 30 groepen vloerverwarming + water + afvoer. Ik schrik niet zo van 30k eigenlijk, zeker niet gezien je hele woning. HWA's zitten er ook in? Mantelbuizen nuts? Aansluiting hoofdriool?
Heb 1 regenpijp en die zit erbij in (klein stukje plat dak), krijg verder een rieten dak, dus die hwa zit er niet bij. Aansluiting op hoofdriool is niet gespecificeerd, maar dat wordt wel door de aannemer gedaan.

Ik laat dit door de aannemer doen, die 30k is de ex btw prijs voor de installateur. Ik betaal daar nog btw over en 8% kosten/winst/risico voor de aannemer. Ik ben dus 40k kwijt.

Iemand nog een tip voor een goede installateur in midden brabant?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:40:
[...]

Je bevestigd mijn gevoel. De 30k is ex btw, dus dan zou het zo'n 10k goedkoper moeten kunnen. Overigens kreeg ik van een leverancier ook een offerte van 40k (ex btw)......
Ik sprak ook over excl BTW. Dat is hier gebruikelijk, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:12:
[...]

Ik sprak ook over excl BTW. Dat is hier gebruikelijk, sorry.
In heel dit topic loopt in en ex btw door elkaar :) dus verwarring is begrijpelijk..

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, dat komt door die onzinnige wetgeving hier die zegt dat renovatie tegen 6% gaat, ook de materialen zelf, zolang je het maar door een vakman laat verwerken geloof ik, en nieuwbouw tegen 21%. Dus iedere offerte komt netjes excl BTW, en dan moet je zelf maar bedenken wat van toepassing is.

Dus als ik aan individuele delen van de bouw en installaties denk, dan heb ik de offertebedragen vooral in m'n hoofd, dus excl BTW, maar als ik denk aan het totaalbudget van het huis, dan is het incl BTW. Heel lastig eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ga ik een hele naïeve vraag stellen. Stel ik heb een kavel op het oog en wil daar een cataloguswoning ophebben. Stel ik selecteer zo'n woning kun je dit dan echt voor de prijs krijgen die je online kunt vinden of kom je om in het meerwerk. Ik begrijp dat er uiteraard nog kosten zijn om de kavel bouwrijp te maken en leges. Gaat me even puur om de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ze zijn meestal beprijsd tot ~1 meter onder vloerpeil. Als je palen nodig hebt, komt dat er nog bij. Net als oprit e.d., want het grondwerk is alleen de woning zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:05:
Nou ga ik een hele naïeve vraag stellen. Stel ik heb een kavel op het oog en wil daar een cataloguswoning ophebben. Stel ik selecteer zo'n woning kun je dit dan echt voor de prijs krijgen die je online kunt vinden of kom je om in het meerwerk. Ik begrijp dat er uiteraard nog kosten zijn om de kavel bouwrijp te maken en leges. Gaat me even puur om de bouw.
Er komt altijd nog een hoop bij. Reken op 20%/30% extra.... ligt er natuurlijk ook aan welke prijzen jij nu ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij (meervoud, CPO) zitten ook vol met de keuze wat we qua energie/water gaan doen... we waren overtuigd dat we gasloos zouden gaan maar krijgen vanuit een installatieadviseur door dat alleen t onderzoeken van wat voor warmtepompen we moeten hebben zou al n paar duizend euro kosten. Dan zou daarna de warmtepomp zo'n 25k tot 30k kosten, bizar veel duurder dan een CV-ketel icm gas dus. Je verdient t wel terug maar het is een flinke bak geld op je budget erbij die je even moet hebben. Hierboven zie ik staan 10 a 12k voor een heel systeem, hoe kan dat dan? Wordt ik verkeerd voorgelicht?

Ook zo'n ding: vloerverwarming...wilden we overal in huis op alle 3 de verdiepingen maar als dochterlief boven huiswerk wil maken kun je niet snel dr kamer warm krijgen, toch maar aan de radiatoren dus boven? Keuzes, keuzes.

[ Voor 16% gewijzigd door Cartman! op 30-05-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cartman! schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:47:
Wij (meervoud, CPO) zitten ook vol met de keuze wat we qua energie/water gaan doen... we waren overtuigd dat we gasloos zouden gaan maar krijgen vanuit een installatieadviseur door dat alleen t onderzoeken van wat voor warmtepompen we moeten hebben zou al n paar duizend euro kosten.
Grote onzin.
Dan zou daarna de warmtepomp zo'n 25k tot 30k kosten, bizar veel duurder dan een CV-ketel icm gas dus. Je verdient t wel terug maar het is een flinke bak geld op je budget erbij die je even moet hebben. Hierboven zie ik staan 10 a 12k voor een heel systeem, hoe kan dat dan? Wordt ik verkeerd voorgelicht?
Ja, je wordt verkeerd voorgelicht. Kun je nog van die adviseur af? Want er zijn twee mogelijkheden. Een: hij weet niet wat hij doet, twee: hij licht je moedwillig op. Beide zou voor mij genoeg zijn om een gesprekje te hebben. })

Gasloos is echt de manier nu, installatie is inderdaad iets duurder, maar subsidie en de mogelijkheid om geen gasaansluiting te nemen maakt dat de meerprijs een paar duizend euro is.

Het enige dat berekend moet worden is je warmteverlies. Dan kost misschien 100,- als het niet al in je epc zit. Daarna is het een kwestie van het kiezen van een merk, maar dat moet je met je cv ook.
Ook zo'n ding: vloerverwarming...wilden we overal in huis op alle 3 de verdiepingen maar als dochterlief boven huiswerk wil maken kun je niet snel dr kamer warm krijgen, toch maar aan de radiatoren dus boven? Keuzes, keuzes.
Je krijg die kamer alleen snel warm met een straalkachel oid. Met vloerverwarming niet. Vraag is alleen of dat erg is. Met vloerverwarming blijft de kamer ook lang warm, warmte van een straalkachel kun je zo wegkrijgen door het raam open te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 30-05-2017 19:25 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Wij (meervoud, CPO) zitten ook vol met de keuze wat we qua energie/water gaan doen... we waren overtuigd dat we gasloos zouden gaan maar krijgen vanuit een installatieadviseur door dat alleen t onderzoeken van wat voor warmtepompen we moeten hebben zou al n paar duizend euro kosten. Dan zou daarna de warmtepomp zo'n 25k tot 30k kosten, bizar veel duurder dan een CV-ketel icm gas dus. Je verdient t wel terug maar het is een flinke bak geld op je budget erbij die je even moet hebben. Hierboven zie ik staan 10 a 12k voor een heel systeem, hoe kan dat dan? Wordt ik verkeerd voorgelicht?

Je wordt op zijn best niet goed voorgelicht, op zijn slechts moet de installatieadviseur van weinig handel qua volume zijn brood verdienen. Warmtepompenbusiness is nichemarkt.

L/W warmtepompen is mogelijk voor 12K. Je hebt ook zgn. W/W systemen, met grondboringen primair. Hier kom je zeker op 20K uit, kan ook meer worden afhankelijk van omstandigheden. Vanuit techniek/energieverbruik is w/w mooier, maar je verdient het verschil met l/w waarschjnlijk niet terug.

Onderzoek naar welke wp vind ik persoonlijk kolder. Maar dan moet je er wel zelf tijd in investeren. Vanuit een epc berekening of warmteverliesberekening kun je dit prima inschatten.

Vloerverwarming is een ander concept. Duurt idd langer, maar normaliter koelt een slaapkamer ook veel minder snel af, cq. Wordt op constante temp. Gehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 21:01
Heb jullie enig idee waar we patentgoot moeten plaatsen kwa prijs? hout -> trespa -> keralit.
[/quote]
Prijzen staan op de site per meter genoemd. Ik heb mijn overstekken en goten er ook vandaan. Gaan we zaterdag plaatsen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:05:
De prijzen bij Groothuisbouw zijn accuraat. Dat is precies de prijs die je betaald wanneer je kiest voor standaard zoals beschreven op de website. Echter ga je altijd meer willen zodra je aan het configureren gaat. Denk dan aan dakkapellen, kunststof kozijnen, extra ramen, zonnepanelen en andere stenen. Bovendien zijn zaken als de badkamer e.d. nogal basic. De prijzen voor meerwerk zijn redelijk en de standaard uitrusting is zeker niet slecht imo. Maar reken er zeker wel 10-30k bij. Afhankelijk van jouw wensen.

Ga je echter veel veranderen aan de omtrek van de bouw dan ben je daar aan het verkeerde adres. Dan kun je beter kijken naar andere catalogusbouwers zoals Roscobouw, Selekthuis of Brummelhuis. Die zijn echter wel weer duurder. Of natuurlijk het traject met architect.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

Je bent niet alleen verkeerd voorgelicht, je wordt ook nog eens opgelicht.

Ik heb gekozen voor een WP, wvb kost 200 max, meerprijs ongeveer 2K tov gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
LittleTycoon schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:17:
[...]
L/W warmtepompen is mogelijk voor 12K. Je hebt ook zgn. W/W systemen, met grondboringen primair. Hier kom je zeker op 20K uit, kan ook meer worden afhankelijk van omstandigheden. Vanuit techniek/energieverbruik is w/w mooier, maar je verdient het verschil met l/w waarschjnlijk niet terug.
Ons zal dan wel verteld zijn over W/W, zal L/W eens opgooien dan. Misschien dat de 25-30k gaat om van EPC 0.4 naar 0.0 te gaan waardoor er ook PV panelen bij zitten. Binnenkort een meeting met deze partij, dan eens kritische vragen stellen :)

Een groep vlak naast ons veld heeft een pijp van 150m diep moeten aanleggen voor hun warmtepomp overigens, kan me voorstellen dat dit een duur grapje is.

[ Voor 10% gewijzigd door Cartman! op 30-05-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Gasloos is nogal iets anders dan nul op de meter. Alleen zorgen dat je geen gas nodig hebt is geen rocket science wat hierboven ook wordt aangegeven.

Transmissieberekening moet sowieso worden gemaakt, dan is het alleen nog een kwestie van een L/W of W/W (of correcter, brine/water) warmtepomp aansluiten.

Maar goed isoleren, goede luchtdichting en 3-voudig glas lijken me sowieso goede maatregelen. En als er nu geen budget is voor de meerkosten van een warmtepomp zou ik eerder voor die 'schil' maatregelen gaan dan nu geld stoppen in een installatie die over 15 jaar moet worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Schil heeft als nadeel dat je veel vloeroppervlak inlevert omdat je muren een stuk dikker worden. 3-voudig glas is ook erg veel duurder (glas zelf duurder maar ook de kozijnen). Van L/W warmtepomp begrijp ik dat het vooral het geluid is wat vervelend kan zijn (zeker in een tussenwoning), iemand praktijkervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Cartman! schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:58:
Schil heeft als nadeel dat je veel vloeroppervlak inlevert omdat je muren een stuk dikker worden. 3-voudig glas is ook erg veel duurder (glas zelf duurder maar ook de kozijnen). Van L/W warmtepomp begrijp ik dat het vooral het geluid is wat vervelend kan zijn (zeker in een tussenwoning), iemand praktijkervaring mee?
Schil is helemaal afhankelijk van bouwsysteem en type isolatie. 3 voudig glas is niet veel duurder. Je moet natuurlijk wel shoppen om de juiste prijzen te krijgen. Iedereen vertelt je wat hen het beste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
LittleTycoon schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:01:
[...]

Schil is helemaal afhankelijk van bouwsysteem en type isolatie. 3 voudig glas is niet veel duurder. Je moet natuurlijk wel shoppen om de juiste prijzen te krijgen. Iedereen vertelt je wat hen het beste uitkomt.
Wat noem jij "niet veel" duurder? 2k, 5k, 10k? Bij schil is ons uitgelegd door de aannemer dat ze de muren waarschijnlijk minstens 15 a 20cm dikker moeten maken overal wat best kostbare ruimte opeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cartman! schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:09:
[...]

Wat noem jij "niet veel" duurder? 2k, 5k, 10k? Bij schil is ons uitgelegd door de aannemer dat ze de muren waarschijnlijk minstens 15 a 20cm dikker moeten maken overal wat best kostbare ruimte opeet.
Triple glas heeft niet veel effect op je isolatiewaardes. Is wel comfortabeler, maar voor bv epc maakt het geen drol uit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Cartman! schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:09:
[...]

Ren
Hard
Weg

Serieus. Ik zie echt veel teveel kolder langskomen.

EPC is rond de 250-500 euro voor een losse woning. Dan heb je je warmteverliezen al voor elkaar en weet je ook welke capaciteit je grofweg nodig hebt. Een warmtepomp is niets anders dan een andere manier van warmte opwekken, hell, de meeste binnenunits zijn even groot als een CV-ketel en lijken er heel erg op. Je hebt vaak alleen een extra boiler nodig als je veel warm water gebruikt. Je bespaart een gasaansluiting van 1500 euro en een gasnet in de woning + een ketel.

Gevels 20cm dikker?! Gaan ze voor Rc = 20 ofzo? De huidige eis voor gevels is al 4,5. Boven de 6 is vrij zinloos. Een ander type isolatie past vaak al in dezelfde spouwmuur als normaal. Komt ie van werkspot ofzo?! :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
@Verwijderd Het hangt erg af van je persoonlijke wensen en welke catalogusbouwer je op het oog hebt. Op de website van Groothuisbouw kun je een woning "configureren" naar eigen wensen, waarbij je afmetingen, indeling, garage, dakkapellen, veranda en heiwerk kan selecteren. De prijs op de website is gelijk aan de offerte die je bij Groothuisbouw op kunt vragen. Daar bovenop komt echter nog de aankleding van de woning en de meerkosten daarvan zijn afhankelijk van je persoonlijke wensen, denk aan:
- Extra deuren/ramen
- Luxere (stompe) deuren
- Sierlijsten om deurkozijnen
- Luxer deurbeslag
- Duurdere bakstenen/dakpannen
- Uitgebreidere elektrische installatie (standaard 6 groepen, wat redelijk beperkt is)
- Extra lichtpunten/inbouw spots/netwerkkabels etc
- Luxere badkamer
- Strakke plafond afwerking in plaats van zichtbare v-naden van kanaalplaatvloeren
- Muren sausklaar ipv behangklaar (behangklaar is niet strak genoeg voor vliesbehang)

Het lijstje kan langer of korter worden afhankelijk van de standaard uitrusting van de catalogusbouwer. Selekthuis levert standaard bijvoorbeeld geen vloerverwarming beneden (is optie), terwijl dit wel in de basisuitrusting van Groothuisbouw zit.

Daarnaast bevat deze prijs nog niet de verdere afwerking van het huis:
- Keuken
- Vloeren
- Behang/verf
- Gordijnen
- Lampen
- Tuin
- Verfwerk (bij Groothuisbouw wordt al het houtwerk binnen en buiten gegrond/fabriekmatig gelakt afgeleverd en moet je als opdrachtgever binnen een half jaar alles goed (laten) aflakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:22:
[...]

Ren
Hard
Weg

Serieus. Ik zie echt veel teveel kolder langskomen.

EPC is rond de 250-500 euro voor een losse woning. Dan heb je je warmteverliezen al voor elkaar en weet je ook welke capaciteit je grofweg nodig hebt. Een warmtepomp is niets anders dan een andere manier van warmte opwekken, hell, de meeste binnenunits zijn even groot als een CV-ketel en lijken er heel erg op. Je hebt vaak alleen een extra boiler nodig als je veel warm water gebruikt. Je bespaart een gasaansluiting van 1500 euro en een gasnet in de woning + een ketel.

Gevels 20cm dikker?! Gaan ze voor Rc = 20 ofzo? De huidige eis voor gevels is al 4,5. Boven de 6 is vrij zinloos. Een ander type isolatie past vaak al in dezelfde spouwmuur als normaal. Komt ie van werkspot ofzo?! :o
Ik vind het moeilijk te geloven dat EPC 0,4 -> EPC 0 slechts een paar honderd euro kost, dan zou iedereen dat doen. Er komt minstens een paar duizend bij voor PV panelen en ook n paar duizend voor een warmtepomp. Onze gehele achterwand is van glas (6,1m breed en dat is niet heel goed voor de isolatie).

Ieder geval allemaal dank voor het advies, het geeft behoorlijk nieuwe inzichten en dit neem ik mee bij de afspraak met aannamer/architect/installatietechnicus.
Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic