Maverick schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:48:
Ik ben erg geïnteresseerd in een aannemer als deze:
https://www.groothuisbouw.nl/index.php (is een voorbeeld, zijn er meerdere) vooraf een duidelijke prijs, behoorlijk compleet opgeleverd, vaste opleverdatum en betalen bij oplevering. Lijken me nette voorwaarden. Ook qua prijs ziet het er interessant uit. Ik heb geen vergelijk met een huis dat je op maat laat tekenen, maar kan me niet voorstellen dat zoiets goedkoper zal zijn dan iets dat al praktisch getekend is. Zijn er mensen die ervaring met zoiets hebben? Wat zijn de valkuilen?
Een collega van mij heeft recent zijn huis laten bouwen bij Groothuisbouw. Huis ziet er prima uit. Paar zaken die opvallen:
- Kwaliteit van verkoopmedewerkers is wisselend. Je moet het een beetje treffen qua medewerker met meedenken en tips/tricks.
- Ze hebben het heel erg druk (als je nu opdracht geeft dan kunnen ze rond de zomer van 2018 gaan bouwen). Ze starten met 5 woningen per week en als de nieuwe fabriek in gebruik genomen is moet dat aantal nog verder omhoog. Je krijgt dus geen korting op de prijzen en maken van tekeningen, offertes, aanpassingen daarop ed kosten tijd. Daarnaast moet je alles wat je terug krijgt goed controleren, want door de drukte maken ze nog wel eens een foutje (maar goed controleren van offertes en tekeningen lijkt me overall wel handig).
- Bouwmethode is heel efficient. Binnen no-time staat het casco en is het huis waterdicht. Er wordt gewerkt met allemaal vaste onderaannemers die ieder hun ding doen en de mensen maken lange dagen. Het huis is normaal gesproken een paar weken eerder klaar dan de gegarandeerde opleverdagum.
- Projectmanager komt alleen bij de oplevering langs en regelt verder alles vanuit Emmeloord, zaken kunnen echter wel telefonisch en per mail worden besproken. Met medewerkers op de bouwplaats valt ook goed te praten.
- Betaling bij oplevering is fijn
- Houdt er rekening mee dat de prijs die je online vindt naar alle waarschijnlijkheid lager is dan de daadwerkelijke offerte. Online kun je de belangrijste zaken aanklikken (afmeting huis, garage, serre, indelingen, dakkapellen etc), maar de verdere aankleding van de woning komt daar nog bovenop. Dit hangt natuurlijk af van je eigen wensen, maar zaken als stompe deuren, paneeldeuren boven, sierlijsten om raam- en deurkozijnen, luxere trappen, luxere deurbeslag ed tikt aardig aan. Daarnaast wordt de woning standard voorzien van 6 groepen en dat is vrij weinig.
Ik ben zelf ook bij Groothuisbouw op gesprek geweest, maar ga mijn huis waarschijnlijk bij een lokale aannemer laten bouwen. Niet omdat Groothuisbouw slecht is, maar omdat de lokale aannemer sneller kan beginnen en ik in mijn beleving net iets meer krijg voor mijn geld (oa. porotherm muren ipv zandkalksteen, vloerverwarming beneden en boven, breedplaatvloeren)