Nou, tot onze eigen verassing zijn we afgelopen week tegen een kavel aangelopen waarop we ons eigen huis wel zouden willen bouwen. Nu is dit iets wat ik nog nooit gedaan heb en ik weet dan ook helemaal niets. Gelukkig was dit topic al een hele hulp, maar zit nog met een aantal vragen voor ik morgen de makelaar ga bellen.
Budget:
Mijn eerste gedachte was:
prijs voor de grond + prijs voor bouwen huis + badkamer/keuken + notaris/financieringskosten
Daarna komen nog de dingen als vloeren wanden etc, maar zover in detail hoeven we hiervoor niet te gaan denk ik.
Nu vond ik het volgende in dit topic:
Tieske88 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:57:
VUit het volgende document heb ik onderstaande rekenvoorbeeld gehaald:
http://www.amsterdam.nl/p...t_bouwen_van_een_huis.pdf
Rekenvoorbeeld van een bouwbegroting:
Bouwrijpe kavel; brochure van uw project
Bouwkosten; aantal m2 x richtprijs per m2
Onvoorzien; 4% van de bouwkosten
Leges en heffingen; 2 tot 3,5% van de bouwkosten
Ontwerp en advies; 10 tot 15% van de bouwkosten
Financieringskosten; 7 tot 9% van de bouwkosten
Totale realisatiekosten = Stichtingskosten
Is al wat ouder, maar zal wellicht voldoen. Het meeste snap ik. Maar bijvoorbeeld leges en heffingen niet. Wat zijn dat en waarom betaal ik die? Het gaat in ons geval om een kavel dat bij een project hoort, dus niet een stuk eigen grond dat ergens braak ligt. Ik ga er dan stiekem vanuit dat bijvoorbeeld aansluitingen op g/w/l gewoon bij de VON prijs van het kavel inzitten. Of is dat te simpel gedacht van mij?
Zijn er nog andere dingen die ik niet moet vergeten? Zijn de percentages hierboven nog steeds realistisch/van toepassing?
prijsontwikkeling:
Op dit moment wonen we in een nieuwbouwwoning. Afgelopen maand hebben onze buren hun huis bijna 50% hoger dan de von koopprijs kunnen verkopen. Dat is natuurlijk in een stijgende markt, maar lijkt aan te geven dat investeren in nieuwbouw geen slecht idee is. Ook wij kunnen bij verkoop een forse overwaarde verwachten. Nu hebben we wel een hoop uit eigen zak gedaan, waardoor de hypotheek relatief laag is tov de woning waarde. Hele bedrag aan aannemer komt wel uit de hypotheek.
Nu mijn vraag (

) kan ik van een zelfde scenario uitgaan voor zelfbouw? Kan ik er vanuit gaan dat een kabel waar zelfbouw op staat in een stilstaande markt na realisatie meer op levert dan het gekost heeft, of op zijn minst evenveel waard blijft? Of is het een prijs die je betaalt voor je "droomhuis"?
Bouwmethode:
Ik ben erg geïnteresseerd in een aannemer als deze:
https://www.groothuisbouw.nl/index.php (is een voorbeeld, zijn er meerdere) vooraf een duidelijke prijs, behoorlijk compleet opgeleverd, vaste opleverdatum en betalen bij oplevering. Lijken me nette voorwaarden. Ook qua prijs ziet het er interessant uit. Ik heb geen vergelijk met een huis dat je op maat laat tekenen, maar kan me niet voorstellen dat zoiets goedkoper zal zijn dan iets dat al praktisch getekend is. Zijn er mensen die ervaring met zoiets hebben? Wat zijn de valkuilen?
Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken zodat ik hier een beetje slim mee aan de gang ga, of wellicht vanaf zie, dat kan natuurlijk ook