Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.796 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Bij mij werd de ABN aangeraden. Met betaal rekening en een. ePC onder de 0.4 2x 0.2% koring en dan komen ze bij 20 jaar vast marktcomform uit.
Echter de aanbieders met lage prijzen zouden vaak moeilijk doen bij zelfbouw omdat ze onderpand moeilijker kunnen inschatten is mij verteld.

EPC verlagers:
- qualityflow ongeveer 0.2
- warmtepomp iets meer dan 0.2
- douche wtw 0.05-0.07
- zonnepanelen (vind ik wisselende gegevens over, maar 0.3 voor 3000 wp, en een andere claimed 0.1 per 6m2 panelen)

Als ze bouwkundig 0.6 halen is het zo te verlagen naar negatief

[ Voor 33% gewijzigd door jacovn op 23-05-2017 20:26 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:38
jacovn schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:11:
Bij mij werd de ABN aangeraden. Met betaal rekening en een. ePC onder de 0.4 2x 0.2% koring en dan komen ze bij 20 jaar vast marktcomform uit.
Echter de aanbieders met lage prijzen zouden vaak moeilijk doen bij zelfbouw omdat ze onderpand moeilijker kunnen inschatten is mij verteld.

EPC verlagers:
- qualityflow ongeveer 0.2
- warmtepomp iets meer dan 0.2
- douche wtw 0.05-0.07
- zonnepanelen (vind ik wisselende gegevens over, maar 0.3 voor 3000 wp, en een andere claimed 0.1 per 6m2 panelen)

Douche wtw! Die heb ik.nog niet :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

jacovn schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:11:
Bij mij werd de ABN aangeraden.
Wij hebben ook ABN, idd met epc verlaging destijds een goedkope hypotheek. De meeste budgethypotheken accepteren nieuwbouw in eigen beheer niet, dat was althans onze ervaring. Je komt snel uit bij Rabo, ABN, NN, ING. Rabo is flexibel en gaf ons een hypotheekofferte voor aankoop van de grond zonder omgevingsvergunning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

[b][message=51323509,noline]
Zijn er bouwers die dat redden? Wij hadden in eerste instantie een ontwerp met hoge RC's en hoge kierdichtheid maar er moesten allerlei trucen worden uitgehaald om aan de EPC norm te voldoen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WNT schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:05:
[...]

Rabo is flexibel en gaf ons een hypotheekofferte voor aankoop van de grond zonder omgevingsvergunning
Dat is ook de reden dat wij bij de Rabo zitten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Kierdichting (0.3 of beter) doet meer dan Rc>6,0. Dus alle randen van kozijnen aan de spouw afdichten met tape, geen PUR, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
We maakten 's morgens altijd ruzie wie het eerste ging douchen, Om deze reden en voor de EPC-waarde hebben we een Douche WTW laten installeren. Een staande pijp waarvan de uitgang op de koud wateraansluiting van de douches en de CV-ketel is aangesloten. Hij moet natuurlijk even warm worden, maar we kunnen met z'n 2en tegelijk goed douchen.
artbij schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 21:26:
[...]

Douche wtw! Die heb ik.nog niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:59
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:21:
Kierdichting (0.3 of beter) doet meer dan Rc>6,0. Dus alle randen van kozijnen aan de spouw afdichten met tape, geen PUR, etc.
Wij hebben al het glaswol met aluminium tape afgeplakt voordat de buitengevel gemetseld werd. Dus alle isolatie aan elkaar getaped en ook aan de kozijnen.

Dacht dat dit meer hielp qua comfort (dus minder wind of tocht) maar dit helpt dus ook echt in de isolatiewaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt eigenlijk ook tape tussen kozijn en binnenblad nodig. Maar warmte die niet weglekt, hoeft ook niet opgewekt te worden. Dubbel winst dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:58

Dezz

Dezz's Insomnia

aikink schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:45:
[...]

Ik vermoed gewicht om de opwaartse druk tijdens de bouw op te vangen. Een kelder blijft toch een boot, als het grondwater te hoog komt bestaat de kans dat een losse bak gaat opdrijven. Als het huis er (deels) staat is dat normaal gesproken voldoende om de kelder op z'n plek te houden, tot die tijd wordt de bak dan gevuld.
Klopt als een bus, dit water is er inderdaad om de opwaartse druk op te vangen. Zodra de fundering er in ligt en er wat muren staan gaat het water er weer uit.

Daarnaast hoop ik volgende week al wat foto's van het skelet te kunnen plaatsen. De bouw zou vrij rap moeten gaan nu, zeker met dit uitstekende weer :)

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
WNT schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:06:
[...]

Zijn er bouwers die dat redden? Wij hadden in eerste instantie een ontwerp met hoge RC's en hoge kierdichtheid maar er moesten allerlei trucen worden uitgehaald om aan de EPC norm te voldoen :?
EPC 0.6 was de vorige norm en ik dacht gelezen te hebben dat die nog redelijk haalbaar is met bouwkundige maatregelen.
Ik heb verder denk ik geen ongunstige ramen.
- 2 ramen op noord oost (1 onder carport)
- voordeur op noord/oost onder carport
- 7 + 2 ramen op zuid/oost (+2 =dakramen)
- 3 ramen op zuid/west (veel schaduw op 2 vanwege de buren)
- 1 groot raam op zuid/west onder veranda
- schuifdeur op noord/west onder veranda
- 2 grote en 1 raam + 2 dakramen op noord/west.

Ik ga voor de dakramen direct screens meebestellen (tegen opwarming 2e verdieping)
Voor de noord/oost, zuid/oost en noord/west ramen neem ik een voedingsleiding mee voor screens.
Screens zullen er wel komen denk ik, het zijn dan wel relatief veel ramen, maar niet erg groot.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:56
Merwede schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:49:
We maakten 's morgens altijd ruzie wie het eerste ging douchen, Om deze reden en voor de EPC-waarde hebben we een Douche WTW laten installeren. Een staande pijp waarvan de uitgang op de koud wateraansluiting van de douches en de CV-ketel is aangesloten. Hij moet natuurlijk even warm worden, maar we kunnen met z'n 2en tegelijk goed douchen.
[...]
Wat zijn hier eigenlijk de meningen over een douche WTW? Ik heb van verschillende kanten gehoord dat dat een investering is die zichzelf nooit meer terug verdient. Klopt dat, of doet het wel echt iets? Of heb je daar ook allerlei verschillende oplossingen in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
karazz schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:33:
[...]

Wat zijn hier eigenlijk de meningen over een douche WTW? Ik heb van verschillende kanten gehoord dat dat een investering is die zichzelf nooit meer terug verdient. Klopt dat, of doet het wel echt iets? Of heb je daar ook allerlei verschillende oplossingen in?
Geen ervaring maar wel veel over gelezen.

Mijn mening: Bij all electric is het een handige/noodzakelijke toevoeging om minder warm water te hoeven genereren.

Een CV ketel heeft veel meer vermogen om on demand warm water te leveren.

Met een Warmtepomp/buffer is het allemaal met minder vermogen en energie zuiniger opwarmen maar niet echt on demand (tenzij met cop 1 naverwarmen)

Dus als je mengwater koud minder koud is, dan hoef je minder energie uit de boiler te halen (of te genereren met de WP) en heb je langere douche mogelijkheden.

Dus terugverdienen doe je niet snel waarschijnlijk, maar daar gaat het bij de douche wtw bij mij niet om.
Zou je met naverwarmen 10 L a 40 celcius willen hebben moet je bijvoorbeeld naar 3 x 35 A aansluiting omdat het op een 3x25A niet kan. Dus dat kost per maand ook een redelijk bedrag meer.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 24-05-2017 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

JaMaaT schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:07:
[...]

Wij hebben al het glaswol met aluminium tape afgeplakt voordat de buitengevel gemetseld werd. Dus alle isolatie aan elkaar getaped en ook aan de kozijnen.

Dacht dat dit meer hielp qua comfort (dus minder wind of tocht) maar dit helpt dus ook echt in de isolatiewaarde?
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:19:
Je hebt eigenlijk ook tape tussen kozijn en binnenblad nodig. Maar warmte die niet weglekt, hoeft ook niet opgewekt te worden. Dubbel winst dus.
Nu wij de eerste offerte binnen hebben van een potentiele woning ben ik wel benieuwd wat je allemaal kan doen om die kierdichtheid te verbeteren...

In de offerte wordt geen woord gerept over kierdichtheid of verlies, Rc waardes.
Wel een EPC van 0,4 maar deze moet nog berekend worden kwa prijs, "nader te bepalen" |:( Lekker duidelijk.

Dus wel een lekker dik dekentje tegen de buitenmuur, 22cm, maar lekker langs de kozijnen lekken is prima mogelijk heb ik in de gaten.

Is hier een goeie site voor welke jullie zo weten?
En wat kan ik in de offerte laten opnemen met bovenstaande opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Qv10 waarde nazien in de epc berekening en zonodig laten verlagen middels extra kierdichting en een blowertest doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@karazz Zie: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

@TriLithium Idd een bepaalde Qv10 waarde opnemen in je offerte/technische omschrijving/bestek en aangeven dat je deze ook laat testen (bij voorkeur op het moment dat de woning wind/waterdicht is, dan kan er nog het e.e.a. worden opgelost indien nodig). En eigenlijk ook een verbod doen op PUR-schuim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Qv waarde staat niet in deze offerte nog, zullen we een paar stappen verder moeten zijn denk ik...

Goeie vragen voor een offerte bespreking iig.

Verbod op PUR is opzich wel een idee, maar wat is hier de grond slag aan, PUR is toch luchtdicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb gisteren de bouwer simpelweg verteld dat als hij de Qv10 in de EPC erg optimistisch invult ik hem met een blower doortest wel graag terug zie komen..

Dus hij wilde graag vanuit de installateur of bouwbegeleider terughoren hoe we het willen en waar op te letten. Dat is natuurlijk raar als hij wel 0 op de meter huizen gebouwd heeft.

Wat goede links en besschijvingen zouden wel welkom zijn.

Basis eisen uitleg:
http://www.nieman.nl/vakg...ouwen/ontwerp-woningbouw/

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 24-05-2017 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 18:57
Mooi topic! Ik zit in het orientatiestadium: budgetbepaling.

Wat is terugkijkend jullie ervaring met budgetramingen zoals die van www.watkostbouwen.nl en www.woonwenstool.nl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mercyfull_fate
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10-2023
TriLithium schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:10:
Qv waarde staat niet in deze offerte nog, zullen we een paar stappen verder moeten zijn denk ik...

Goeie vragen voor een offerte bespreking iig.

Verbod op PUR is opzich wel een idee, maar wat is hier de grond slag aan, PUR is toch luchtdicht?
Pur is alleen de eerste (paar) jaar luchtdicht, er komen vaak naden langs het purschuim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Makes sense, inderdaad wel eens opgevallen dat er naden zitten op een dot PUR. Nooit begrepen hoe en wat 8)7
mercyfull_fate schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:46:
[...]

Pur is alleen de eerste (paar) jaar luchtdicht, er komen vaak naden langs het purschuim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
roderickvd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:40:
Mooi topic! Ik zit in het orientatiestadium: budgetbepaling.

Wat is terugkijkend jullie ervaring met budgetramingen zoals die van www.watkostbouwen.nl en www.woonwenstool.nl?
Volgens mij is het makkelijker om dit topci door te lezen en dan van een m3 prijs uit te gaan.

Ik heb een van die dingen gebruikt. Die is 2 keer zo duur als ik ga bouwen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
jacovn schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:14:
Ik heb gisteren de bouwer simpelweg verteld dat als hij de Qv10 in de EPC erg optimistisch invult ik hem met een blower doortest wel graag terug zie komen..

Dus hij wilde graag vanuit de installateur of bouwbegeleider terughoren hoe we het willen en waar op te letten. Dat is natuurlijk raar als hij wel 0 op de meter huizen gebouwd heeft.

Wat goede links en besschijvingen zouden wel welkom zijn.
Goed dat je hem confronteert met een verificatie.

SBR heeft een publicatie "luchtdicht bouwen" en ISSO "energiebewust ontwerpen". Zouden hem bekend moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
roderickvd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:59:
[...]

Goed dat je hem confronteert met een verificatie.

SBR heeft een publicatie "luchtdicht bouwen" en ISSO "energiebewust ontwerpen". Zouden hem bekend moeten zijn.
SBR is dan deze:(moet je betalen) http://www.sbrcurnet.nl/producten/publicaties/luchtdicht-bouwen-1

ISSO is dan wellicht deze (vrij beschikbare) presentatie: https://www.lente-akkoord...gievademecum-2015-web.pdf

Verder wat links:
Nieman: Luchtdicht bouwen in de Praktijk

EPC platvorm: Luchtdicht bouwen brouchure

van Buuren: Luchtdicht bouwen met Siga

Lenteakkoord: Energievademecum 2015

Die laatste had mijn gemeente moeten lezen over openbare inrichting. Ze planten bomen die tot 24 meter hoog worden aan de zuid-oost kan van de huizen. Kun je nog een paar jaar gebruik maken van zonnepanelen, staan ze in de schaduw van door geplante bomen.
Wellicht een idee om een bezwaarschrift in te dienen tegen die Boom keuze en verwijzen naar zo'n publicatie.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 24-05-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
artbij schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:58:
[...]

Ik heb een van die dingen gebruikt. Die is 2 keer zo duur als ik ga bouwen....
Dat klinkt hoopvol :) want eerlijk gezegd vallen de uitkomsten van die twee tools me tegen. Persoonlijk zit ik financieel zeker niet slecht maar als ik zie waar ik op uitkom dan lijkt zelfbouw wel erg oninteressant.

Tegelijkertijd wil ik niet te optimistisch begroten. Dus de vraag achter de vraag is inderdaad: hoeveel "te hoog" lijken die kentallen?

Ik zie hier prijzen voorbij komen van €250-400/m3 voor kasten van huizen dus ik vind het lastig om een goed beeld te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Zelfbouw is financieel ook niet interessant. Een bestaand huis kopen is goedkoper. Maar dan kun je niet neerzetten wat je zelf wilt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
artbij schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:43:
Zelfbouw is financieel ook niet interessant. Een bestaand huis kopen is goedkoper. Maar dan kun je niet neerzetten wat je zelf wilt.
Duidelijk, vandaar de nadruk op erg oninteressant.

Volgens die tools kun je voor een half miljoen plankosten plus stichtingskosten nog geen degelijk huis neerzetten van 180 m2 / 570 m3 op een kavel van €175K incl. btw. Dan doe ik niks geks dus dat viel me wel tegen.

Zoals je zegt, je wilt wel wat neerzetten dat je zélf wilt dus goedkoop of sober bouwen was niet het idee. Maar 't hoeft ook geen Bloemendael villa te worden.

Vraag blijft dus: wat zijn reëele kentallen?

Ontwerp van installaties, thermische schil en EPC-berekeningen inclusief Vabi rapportages kan ik zelf. Het is bouwkunde waar ik geen expert op ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
570m3 kan makkelijk voor een half miljoen plus met 172k kavel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
roderickvd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:28:
[...]

Duidelijk, vandaar de nadruk op erg oninteressant.

Volgens die tools kun je voor een half miljoen plankosten plus stichtingskosten nog geen degelijk huis neerzetten van 180 m2 / 570 m3 op een kavel van €175K incl. btw. Dan doe ik niks geks dus dat viel me wel tegen.

Zoals je zegt, je wilt wel wat neerzetten dat je zélf wilt dus goedkoop of sober bouwen was niet het idee. Maar 't hoeft ook geen Bloemendael villa te worden.

Vraag blijft dus: wat zijn reëele kentallen?

Ontwerp van installaties, thermische schil en EPC-berekeningen inclusief Vabi rapportages kan ik zelf. Het is bouwkunde waar ik geen expert op ben.
Welk budget heb je dan?
500k - 175k dan heb je 325k voor de rest. Is krap maar moet wel kunnen denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
artbij schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:49:
[...]

Welk budget heb je dan?
500k - 175k dan heb je 325k voor de rest. Is krap maar moet wel kunnen denk ik.
Dat is de max en bij voorkeur een ton minder. Dus bij die getallen is een grote renovatie van een oud dametje wellicht beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
roderickvd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:59:
[...]

Dat is de max en bij voorkeur een ton minder. Dus bij die getallen is een grote renovatie van een oud dametje wellicht beter geschikt.
Dan moet je zeker niet zelf gaan bouwen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Je lees verschillende dingen hierover, bijvoorbeeld Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? Daar hebben mensen zelfs voor en na het plaatsen van de WTW temperatuur, waterverbruik en energieverbruik gemeten. Je haalt de investering er niet mee uit, naast de eerder genoemde reden zit het ook een stukje tussen m'n oren. Je warmt water op om te douchen en laat het dan weg lopen, nu gebruik je deze warmte weer door het koude water tot 10 graden op te warmen. Je kan hem alleen op de kraan of boiler/CV aansluiten maar dan heb je minder rendement dan op beide en hebben hem daarom bij de bouw laten monteren.
karazz schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:33:
[...]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Ppfff, tot 2330 aan het werk geweest, maar vrijdag gaan we over :)

Laatste loodjes....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Altijd leuk, zin in denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:32:
[...]

Dan moet je zeker niet zelf gaan bouwen.
Nouja, onmogelijk is het toch ook niet? Ik kwam hier aan 210.000€ inclusief alle kosten voor het huis tot en met de afwerking. Wel exclusief tuinaanleg.
Renovatie is een groter risico, meer onbekenden.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
roderickvd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:23:
[...]
Ik zie hier prijzen voorbij komen van €250-400/m3 voor kasten van huizen dus ik vind het lastig om een goed beeld te vormen.
Ik heb nu de E en W instalatie los van huis. Dat is 285K voor 304 m2 en 931 m3 (incl geisoleerde garage)
Maar dat is dan zonder:
- leges
- keuken
- vloeren
- wandafwerking
- verlichting
- gordijnen / lamellen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
jacovn schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 08:54:
[...]

Ik heb nu de E en W instalatie los van huis. Dat is 285K voor 304 m2 en 931 m3 (incl geisoleerde garage)
Maar dat is dan zonder:
- leges
- keuken
- vloeren
- wandafwerking
- verlichting
- gordijnen / lamellen etc.
Maar heb je dan e en w hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 08:40:
[...]

Nouja, onmogelijk is het toch ook niet? Ik kwam hier aan 210.000€ inclusief alle kosten voor het huis tot en met de afwerking. Wel exclusief tuinaanleg.
Het kan wel, maar @roderickvd moet wel veel zelf doen om dat te halen. Weet niet of hij dat kan/wil.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
LittleTycoon schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:40:
[...]

Maar heb je dan e en w hierin?
Nee, grond is 155K en E en W is ongeveer 80K maar daar zit dan weer sanitair in bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Dat zijn mooie prijzen. Al het installatiewerk (loodgieten, elektra, koude/warmte) en de afwerking kan ik zelf. Casco/ruwbouw is wel voor de aannemer.

Wat zijn klussen die jullie zoal zelf hebben gedaan?
Rtificial schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 08:40:
[...]
Dat is plankosten plus stichtingskosten? Voor hoeveel m2/m3?
Ik weet er alles van, elk plafond en schot dat ik hier opentrek krijg ik meteen kromme tenen van ;) maar wel heerlijk gevoel als je alles zelf weer op en top gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het is wie leuk voor een paar weken, maar we zullen blij zijn als we erin zitten.

Heet kost bakken met tijd/energie.

Dé stucloper is er nu uit, het knapt op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Grolsch schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:13:
[...]

Het is wie leuk voor een paar weken, maar we zullen blij zijn als we erin zitten.

by
[...]

Succes met de laatste loodjes! Ook voor je vrouw en kinderen. Kan me voorstellen dat klussen met dit weer buiten nog net wat meer energie kost. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 21:02
[...]

Je treft het wel volgens mij hoef je nu alleen maar alles tegen elkaar open te zetten en alles droogt goed. Iemand in jou situatie in november heeft een extra kostenpost.

Ik ben wel benieuwd hoeveel werkdagen je verliest tijdens de bouw.
Heb je daar al een inschatting van?

(Ik ben eigen baas, ben wel benieuwd naar deze kostenpost :P )

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:22:
[...]

Je treft het wel volgens mij hoef je nu alleen maar alles tegen elkaar open te zetten en alles droogt goed. Iemand in jou situatie in november heeft een extra kostenpost.

Verliezen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
FireStarter schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:22:
[...]

Geen normale werkdagen verloren, hier nog een ondernemer ;)

Wel kortere werkdagen, normaal werk ik van 0700 tot 1800, nu tot 1700 en dan op de bouw van 1800 tot 2200 a 2300 ;)

Is alleen de laatste 3 weken, afwerking (schilder, stratenmaker, etc ) regel ik zelf.

Overleggen mbt de bouw doe of vroeg of laat op de dag.

Ik schiet wel eens af en toe overdag ergens voor een uurtje naar toe, dat is dan wel weer handig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

roderickvd schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 10:06:
Dat zijn mooie prijzen. Al het installatiewerk (loodgieten, elektra, koude/warmte) en de afwerking kan ik zelf. Casco/ruwbouw is wel voor de aannemer.

Wat zijn klussen die jullie zoal zelf hebben gedaan?

[...]

Dat is plankosten plus stichtingskosten? Voor hoeveel m2/m3?
Ja, alles bij elkaar, exclusief grondaankoop en tuinaanleg. Maar wel inclusief 2 badkamers, apart toilet, keuken inclusief apparatuur, bijkeuken inclusief apparatuur, vloer, inbouwverlichting, pleisterwerk, schilderwerk en behang, plintjes, deuren, etc. Dus echt sleutelklaar zeg maar.

Dat is voor ± 165m2 woonoppervlak, plus 81m2 kelder. Volume exclusief kelder is 470m3, en dan nog zo'n 200m3 in de kelder.

Als ik de kelder in oppervlak/volume niet meeneem, maar wel meereken in de kosten, dan kom ik dus rond de €1275/m2 of €450/m3. Neem ik de kelder wel mee, dan kom ik op ongeveer €860/m2 of €315/m3.

Heb wel heel veel zelf gedaan. Veel van het geld dat je daarmee bespaart ga je echter vanzelf uitgeven aan betere materialen, luxere afwerking, etc.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
Wij zijn over....

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hy50TF/20170526_221220.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fNYXav/20170526_221317.jpg

Als de boel opgeruimd is krijgen jullie meer foto's ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Grolsch op 26-05-2017 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:54
Gefeliciteerd! Mooie verhuisauto trouwens ☺

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:23:
Wij zijn over....

[afbeelding]

Als de boel opgeruimd is krijgen jullie meer foto's ;)
Hmm de foto is niet zo duidelijk maar als al die flesjes leeg zijn zal het wel een feestelijke verhuizing zijn geweest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Het was een zware dag, maar inderdaad de flesjes waren leeg en het was gezellig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Verbouw feestje direct in de avond gedaan 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nee, dit was gewoon ff nadrinken, het grote feest komt nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Ik zie op internet hele mooie oplossingen met geïntegreerde pv-panelen ipv dakpannen.

Ook zie ik hele praktische pvt-panelen waarbij er dus ook een zonneboiler op aangesloten kan worden

Nu blijkt het echt praktisch onmogelijk om op internet te zoeken naar geïntegreerde pvt-panelen omdat het integreren dan altijd over de t gaat en nooit over het integreren op het dak. Ik heb dan ook geen idee of deze bestaan. Heeft iemand van jullie daar toevallig ervaring mee?

edit: kom zojuist de term 'indak' tegen, waarmee de zonnepanelen al netjes in het dak liggen verzonken (en dus niet bovenop de dakpannen)
Ook "BIPV" blijken geïntegreerde zonnepanelen te zijn.
Nu nog indak/BIPV/PVT-panelen die zowel elektriciteit als warmte opnemen.

[ Voor 215% gewijzigd door karazz op 27-05-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar hebben we een groot zonnepaneeltopic voor. ;) Overigens wil ik zelf geen indaksysteem. Panelen worden warmer en verliezen dus wat opbrengst. Plus over 15-20 jaar ga je niet zomaar exact dezelfde maat panelen vinden. Plus je moet in geval van dakramen wel erg goed mikken om alles te laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Señor Sjon schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:56:
Daar hebben we een groot zonnepaneeltopic voor. ;) Overigens wil ik zelf geen indaksysteem. Panelen worden warmer en verliezen dus wat opbrengst. Plus over 15-20 jaar ga je niet zomaar exact dezelfde maat panelen vinden. Plus je moet in geval van dakramen wel erg goed mikken om alles te laten passen.
Excuses, wat dat betreft is dit een enigszins algemeen topic waar andere onderwerpen ook snel benoemd worden. Ik ga me in dat andere topic inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
karazz schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:54:
Ik zie op internet hele mooie oplossingen met geïntegreerde pv-panelen ipv dakpannen.

Ook zie ik hele praktische pvt-panelen waarbij er dus ook een zonneboiler op aangesloten kan worden

Nu blijkt het echt praktisch onmogelijk om op internet te zoeken naar geïntegreerde pvt-panelen omdat het integreren dan altijd over de t gaat en nooit over het integreren op het dak. Ik heb dan ook geen idee of deze bestaan. Heeft iemand van jullie daar toevallig ervaring mee?

edit: kom zojuist de term 'indak' tegen, waarmee de zonnepanelen al netjes in het dak liggen verzonken (en dus niet bovenop de dakpannen)
Ook "BIPV" blijken geïntegreerde zonnepanelen te zijn.
Nu nog indak/BIPV/PVT-panelen die zowel elektriciteit als warmte opnemen.
Moet je vooral in Frankrijk kijken, daar is geintegreerd verplicht.

En je kan het ook oplossen zoals ik heb gedaan:
Zonnedak

Moet je wel met je architect goed de dakmaat afstemmen. Buitenste banen collectoren, rest pv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Vannacht de eerste nacht doorgebracht in ons nieuwe huis, en ik heb als een blok geslapen!!
Ik was zowaar in de veronderstelling dat iedereen dat gedaan had, dus ik vertelde vol trots aan mijn vrouw dat iedereen zo goed geslapen had, toen bleek (uit de verhalen van mijn vrouw) dat de kinderen blijkbaar vannacht er 3 x uit zijn geweest. Ik heb dus echt niets gehoord, of dat nu komt door al het verhuis, of de 4 lege kratten bier die ik vanochtend aantrof laat ik in het midden ..........

Ik was wel om 06:00 klaar wakker vanochtend en heb eerst ff kennis gemaakt met onze nieuwe buurvrouwen:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gVNOyF/20170527_073737.jpg

Vandaag vooral de laatste dingen opgehaald, en de spullen voor de kinderen in de tuin klaar gemaakt.
Zolang de kids zich vermaken kunnen papa en mama zich focussen op de rest ;)

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/b8vAdF/20170527_204223.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kHJ7Qv/20170527_204235.jpg

Meubels zijn vandaag ook afgeleverd.

Ik post nog foto's van het interieur als alles af is, het is nu nog 1 grote dozenbende, dus niet GoT waardig om te posten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Liefde van de man gaat door de maag, maar ook van goed slapen gaat het allemaal een stuk beter.

Welke chemische uitwisseling hier wonderen heeft verricht laat zich niet raden, veel plezier in jullie nieuwe huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Chemische uitwisseling bedoel je toch niet de uitstoot van die buurvrouwen mee ?
Ik kan me die geur van vroeger ook nog wel herinneren 😀

@Grolsch waarom ben je de zandbak en de trapoline aan het beregenen ? Is dat om de kinderen koel te houden ?

[ Voor 28% gewijzigd door jacovn op 28-05-2017 06:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

De verwerking van de nodige 33cl eenheden, proost....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:33
jacovn schreef op zondag 28 mei 2017 @ 06:21:
@Grolsch waarom ben je de zandbak en de trapoline aan het beregenen ? Is dat om de kinderen koel te houden ?
Hij heeft de trampoline en zandbak nog maar net geplant. De eerste dagen is het belangrijk om ze voldoende water te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
jerh schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:44:
[...]

Moet je vooral in Frankrijk kijken, daar is geintegreerd verplicht.

En je kan het ook oplossen zoals ik heb gedaan:
[afbeelding]

Moet je wel met je architect goed de dakmaat afstemmen. Buitenste banen collectoren, rest pv.
Ziet er netjes uit!

Ik kwam deze tegen op het wijde web, lijkt me ook een nette oplossing. Voorkomt ook het probleem wat @Señor Sjon noemt ivm de standaard panelen afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:14
Ik ben voor de realisatie van een nieuwe woning in gesprek met diverse aannemers. Wat een dramatische tijd is het op dit moment. Vooral de grotere aannemers zitten tot april 2018 vol in de planning. Prijsverschillen t.o.v. gemaakt bestek is ook boeiend. Grootste verschil is 55k, waarbij de laagste rond 310 aanneemsom zit.

Heeft er iemand hier ervaring met kunststof of Keralit boeidelen? Ik wil zo min mogelijk werk hebben als ik er eenmaal woon. Daarom de keuze voor kunststof of aluminum kozijnen. Over de boeidelen en dakgoten zijn de aannemers heel wisselend. Merendeel vind iets anders dan hout maar niets. Sommige onderbouwen het goed door te zeggen dat kunststof boeidelen een uitzetvoeg nodig hebben voor het uitzetten bij warm weer. Dat is echt lelijk want dan zie je op de lengte wel drie keer een flinke kier zitten. Eén van de aannemers kwam met keralit. Helaas kan ik nergens echt ervaringen lezen of plaatjes zien of dat product ook zo lelijk uitzet en dus een voeg nodig heeft.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan Meilof Riks proberen. Die hebben voorgevormde aluminium goten op kleur in lengtes uit 1 stuk tot 12-15 meter. Ze hebben van alles van bak tot klassieke goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GAEvakYD schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:26:
Ik ben voor de realisatie van een nieuwe woning in gesprek met diverse aannemers. Wat een dramatische tijd is het op dit moment. Vooral de grotere aannemers zitten tot april 2018 vol in de planning.
Herkenbaar, ik werd opens door een grote bouwer 4 maanden op hold gezet 1 week voor een afspraak.
Heeft er iemand hier ervaring met kunststof of Keralit boeidelen? Ik wil zo min mogelijk werk hebben als ik er eenmaal woon. Daarom de keuze voor kunststof of aluminum kozijnen. Over de boeidelen en dakgoten zijn de aannemers heel wisselend. Merendeel vind iets anders dan hout maar niets. Sommige onderbouwen het goed door te zeggen dat kunststof boeidelen een uitzetvoeg nodig hebben voor het uitzetten bij warm weer. Dat is echt lelijk want dan zie je op de lengte wel drie keer een flinke kier zitten. Eén van de aannemers kwam met keralit. Helaas kan ik nergens echt ervaringen lezen of plaatjes zien of dat product ook zo lelijk uitzet en dus een voeg nodig heeft.
Ik heb ook onderhoudsarm gevraagd. Staat nu hardschuimen boeidelen in bestek.

Mijn ouders hebben ook kunstof en dat ziet er na Jaren nog goed uit. Af en toe schoonmaken en klaar. Ze hadden veel hout maar waren onderhoud ook zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ken je huis niet maar kozijnen van kunststof en boeidelen van iets anders dan hout halen wat mij betreft je huis als geheel naar beneden. Ik wil ook onderhoudsvrij en dan is de keus aluminium, maar voor boeidelen helaas gewoon hout.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Ik ben voor de realisatie van een nieuwe woning in gesprek met diverse aannemers. Wat een dramatische tijd is het op dit moment. Vooral de grotere aannemers zitten tot april 2018 vol in de planning. Prijsverschillen t.o.v. gemaakt bestek is ook boeiend. Grootste verschil is 55k, waarbij de laagste rond 310 aanneemsom zit.

Zink er om heen? Ik heb hier aluminium kozijnen en alle dakgoten zijn met zink afgewerkt. Wilde buiten nooit meer iets moeten doen.
artbij schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:51:
Ik ken je huis niet maar kozijnen van kunststof en boeidelen van iets anders dan hout halen wat mij betreft je huis als geheel naar beneden. Ik wil ook onderhoudsvrij en dan is de keus aluminium, maar voor boeidelen helaas gewoon hout.
Ik denk daar toch anders over. Ik heb helemaal niks met hout en al zeker niet op een zuidkant. Ik vind kunststof er mooier uitzien dan hout. En bij hout zie je toch vaak na een tijdje dat het allemaal er niet zo mooi meer uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
karazz schreef op zondag 28 mei 2017 @ 08:58:
[...]

Ziet er netjes uit!

Ik kwam deze tegen op het wijde web, lijkt me ook een nette oplossing. Voorkomt ook het probleem wat @Señor Sjon noemt ivm de standaard panelen afmetingen.
Let op bij de hrsolar, ze kunnen alleen naast elkaar en zijn 9 cm dik. Er komt waarschijnlijk een nieuwe versie die dit oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:20
63q55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
artbij schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:51:
Ik heb kunststof kozijnen uit duitsland, deze week geplaatst (kommerling 88plus profiel). Heb gisteren even vergeleken met de houten kozijnen van mijn buren, hun huis wordt volgende week opgeleverd. Die houten kozijnen zien er gewoon armoedig uit.

Kwaliteitsmerk kunststof kozijnen zijn gewoon erg goed. Zeker duitse en oostenrijkse merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
.....

Rockpanel is een optie, is in alle soorten en maten verkrijgbaar. En het zet niet uit.
Anders heb je nog trespa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op zondag 28 mei 2017 @ 06:21:
Chemische uitwisseling bedoel je toch niet de uitstoot van die buurvrouwen mee ?
Ik kan me die geur van vroeger ook nog wel herinneren 😀

Ik Kan er slecht langs sproeien, dus dan maar op deze manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cpt.Chaos schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:48:
[...]

Rockpanel is een optie, is in alle soorten en maten verkrijgbaar. En het zet niet uit.
Anders heb je nog trespa.
Trespa is helemaal treurig :).

Rockpanel is heel mooi spul, naadloos verlijmen en geen effect door warmte. Het is helaas niet kleurvast, dus je zult het wel moeten schilderen op een gegeven moment.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:24:
[...]

Kwaliteitsmerk kunststof kozijnen zijn gewoon erg goed. Zeker duitse en oostenrijkse merken.
Ook die zien er niet uit naar mijn mening :). Maar wie ze wel mooi vindt moet ze gewoon gebruiken ;) .

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:36
Nou, tot onze eigen verassing zijn we afgelopen week tegen een kavel aangelopen waarop we ons eigen huis wel zouden willen bouwen. Nu is dit iets wat ik nog nooit gedaan heb en ik weet dan ook helemaal niets. Gelukkig was dit topic al een hele hulp, maar zit nog met een aantal vragen voor ik morgen de makelaar ga bellen.

Budget:

Mijn eerste gedachte was:
prijs voor de grond + prijs voor bouwen huis + badkamer/keuken + notaris/financieringskosten
Daarna komen nog de dingen als vloeren wanden etc, maar zover in detail hoeven we hiervoor niet te gaan denk ik.

Nu vond ik het volgende in dit topic:
Tieske88 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:57:
VUit het volgende document heb ik onderstaande rekenvoorbeeld gehaald: http://www.amsterdam.nl/p...t_bouwen_van_een_huis.pdf

Rekenvoorbeeld van een bouwbegroting:
Bouwrijpe kavel; brochure van uw project
Bouwkosten; aantal m2 x richtprijs per m2
Onvoorzien; 4% van de bouwkosten
Leges en heffingen; 2 tot 3,5% van de bouwkosten
Ontwerp en advies; 10 tot 15% van de bouwkosten
Financieringskosten; 7 tot 9% van de bouwkosten
Totale realisatiekosten = Stichtingskosten
Is al wat ouder, maar zal wellicht voldoen. Het meeste snap ik. Maar bijvoorbeeld leges en heffingen niet. Wat zijn dat en waarom betaal ik die? Het gaat in ons geval om een kavel dat bij een project hoort, dus niet een stuk eigen grond dat ergens braak ligt. Ik ga er dan stiekem vanuit dat bijvoorbeeld aansluitingen op g/w/l gewoon bij de VON prijs van het kavel inzitten. Of is dat te simpel gedacht van mij?

Zijn er nog andere dingen die ik niet moet vergeten? Zijn de percentages hierboven nog steeds realistisch/van toepassing?

prijsontwikkeling:
Op dit moment wonen we in een nieuwbouwwoning. Afgelopen maand hebben onze buren hun huis bijna 50% hoger dan de von koopprijs kunnen verkopen. Dat is natuurlijk in een stijgende markt, maar lijkt aan te geven dat investeren in nieuwbouw geen slecht idee is. Ook wij kunnen bij verkoop een forse overwaarde verwachten. Nu hebben we wel een hoop uit eigen zak gedaan, waardoor de hypotheek relatief laag is tov de woning waarde. Hele bedrag aan aannemer komt wel uit de hypotheek.
Nu mijn vraag ( :P ) kan ik van een zelfde scenario uitgaan voor zelfbouw? Kan ik er vanuit gaan dat een kabel waar zelfbouw op staat in een stilstaande markt na realisatie meer op levert dan het gekost heeft, of op zijn minst evenveel waard blijft? Of is het een prijs die je betaalt voor je "droomhuis"?

Bouwmethode:
Ik ben erg geïnteresseerd in een aannemer als deze: https://www.groothuisbouw.nl/index.php (is een voorbeeld, zijn er meerdere) vooraf een duidelijke prijs, behoorlijk compleet opgeleverd, vaste opleverdatum en betalen bij oplevering. Lijken me nette voorwaarden. Ook qua prijs ziet het er interessant uit. Ik heb geen vergelijk met een huis dat je op maat laat tekenen, maar kan me niet voorstellen dat zoiets goedkoper zal zijn dan iets dat al praktisch getekend is. Zijn er mensen die ervaring met zoiets hebben? Wat zijn de valkuilen?

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken zodat ik hier een beetje slim mee aan de gang ga, of wellicht vanaf zie, dat kan natuurlijk ook :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
artbij schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:59:
[...]

Trespa is helemaal treurig :).

Rockpanel is heel mooi spul, naadloos verlijmen en geen effect door warmte. Het is helaas niet kleurvast, dus je zult het wel moeten schilderen op een gegeven moment.
Ik ben anders heel blij met mijn Trespa. Dat was budget technisch het meest haalbare. Evenals kunststof kozijnen :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaMaaT schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:55:
[...]

Ik ben anders heel blij met mijn Trespa. Dat was budget technisch het meest haalbare. Evenals kunststof kozijnen :w
Als.jij het mooi vind moet je het doen! :w

Je had ook hout kunnen pakken. Of is trespa goedkoper dan hout?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Aanschaf niet, toekomst wel. Bij ons was t vooral uit praktisch oogpunt, tuurlijk hadden wij liever keralit gehad. Dat was echter te duur.

Komt voor mensen die niet zo'n​ groot budget hebben als kleinerend over om dan Trespa triest te noemen. Zeg dan dat je het niet mooi vind. Trespa ansich is niets mis mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaMaaT schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:49:
Aanschaf niet, toekomst wel. Bij ons was t vooral uit praktisch oogpunt, tuurlijk hadden wij liever keralit gehad. Dat was echter te duur.

Komt voor mensen die niet zo'n​ groot budget hebben als kleinerend over om dan Trespa triest te noemen. Zeg dan dat je het niet mooi vind. Trespa ansich is niets mis mee toch?
Als ik jouw huis zie heb jij ook geen klein budget :)...

Nee trespa is goed spul. Maar heeft niet de uitstraling die ik zoek.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Bedankt voor je compliment 8)

Tis een 2onder1 kapper hè :+

Tuurlijk mogen we niet klagen maar een budget van 170k is voor sommigen wisselgeld hier >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wij hebben hier al 10 jaar Keralit boeidelen op een zuidwest kant, een wand van 9 meter lang, ziet er nog keurig uit, ik maak het 1 maal per 2 jaar schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Maverick schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:48:

Bouwmethode:
Ik ben erg geïnteresseerd in een aannemer als deze: https://www.groothuisbouw.nl/index.php (is een voorbeeld, zijn er meerdere) vooraf een duidelijke prijs, behoorlijk compleet opgeleverd, vaste opleverdatum en betalen bij oplevering. Lijken me nette voorwaarden. Ook qua prijs ziet het er interessant uit. Ik heb geen vergelijk met een huis dat je op maat laat tekenen, maar kan me niet voorstellen dat zoiets goedkoper zal zijn dan iets dat al praktisch getekend is. Zijn er mensen die ervaring met zoiets hebben? Wat zijn de valkuilen?
Ik heb enkel een paar keer groothuisbouw aan de lijn gehad.

Mijn indruk is dat als j iets uit hun catalogus kunt vinden en je wilt weinig veranderen dan zal het wel prima zijn.
Ik wilde bijvoorbeeld niet zo een tussenstukje tussen garage en huis. Dat is gewoon niet mogelijk kwam ik achter.

Wij hebben geen oneindig breed kavel dus toen vielen ze af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:36
jacovn schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:20:
[...]

Ik heb enkel een paar keer groothuisbouw aan de lijn gehad.

Mijn indruk is dat als j iets uit hun catalogus kunt vinden en je wilt weinig veranderen dan zal het wel prima zijn.
Ik wilde bijvoorbeeld niet zo een tussenstukje tussen garage en huis. Dat is gewoon niet mogelijk kwam ik achter.

Wij hebben geen oneindig breed kavel dus toen vielen ze af.
Wat heb je vervolgens gedaan?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Maverick schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:39:
[...]

Wat heb je vervolgens gedaan?
Via andere buren die een andere architect en bouwbegeleider hadden gekozen.
Helaas hadden die het ook niet goed gedaan, 3 maanden niets gedaan en niets over de instaleren van E en W dingen voor mij, en andere dingen met vergunning niet voor de anderen. Eerst 2 buren erbij weg, toen wij en daarna een andere erbij weg. (4 van de 8 huizen die ze gingen bouwen hier)

Met dus 4 huizen naar een andere bouwer die een aanbod had gedaan voor de vorigen architect en bouwbegeleider.

we hadden ontbinding bij die bouw begeleider/architect. Dus gebruik van gemaakt. Die had alleen mijn eigen schetsen in een tekening over genomen en zelf de raam partijen veranderd.

Nu met eenandere bouwbegeleider in zee gegaan en die heeft de prijs stuk omlaag gekregen. Ook mede door geen houten voordeur en garagedeur en schilderkosten,

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Dank voor de tips. Ik laat de aannemer waar we mee in zee gaan uiteindelijk wel wat prijzen geven voor Keralit, Trespa of hout. In die volgorde heb ik nu ook mijn voorkeur op basis van jullie reacties. Echter is mijn budget ook zeker eindig en zal ik her en der keuzes moeten maken.

Deze week komt de aannemer waar we op basis van onze eerste gesprekken het beste gevoel mee hadden. Dan horen we de prijs van het geheel. Spannend. Hoop zo dat die in de buurt zit van de goedkoopste die we tot op heden binnen hebben als offerte.

Edit:
Ik lees nu bij de leverancier van Trespa deze montagetip. Een voeg van 5mm is echt wel lelijk volgens mij.
Let er op dat bij het plaatsen van meerdere stroken naast of boven elkaar, een voegnaad van 5 millimeter wordt aangehouden.
Ander nadeel van Trespa is dat aannemers die shit haast niet durven te lijmen en dus gaan schroeven. Dat vind ik echt niet om aan te gluren. Dan krijg je dit soort situaties
Afbeeldingslocatie: https://boeidelen.nl/upload/cms/3/Boeidelen-voorbeeld3.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door GAEvakYD op 28-05-2017 22:25 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Hallo @Maverick en @jacovn , ik ben nieuw hier dus niet alles gelezen :-). Maar momenteel ook bezig met een kavel van 581m2 en met groothuisbouw uit Emmeloord in gesprek. Wij gingen er eigenlijk van uit dat er weinig mogelijk zou zijn bij catalogusbouw, maar er blijkt in de praktijk juist heel veel mogelijk, en echt niet tegen absurde tarieven. Nu zijn wij geen handige klussers dus moet echt alles uitbesteed worden, en dan is dit concept prima.

Overigens @jacovn wij laten een garage direct tegen een GL6 aanplaatsen zonder gangetje oid. De berging die in de GL6 staat gaan we als bijkeuken gebruiken. Zodra de tekeningen door de gemeente zijn goedgekeurd zal ik ze hier eens plaatsen. WIj zijn er iig erg content mee :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:54
GAEvakYD schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:19:
Dank voor de tips. Ik laat de aannemer waar we mee in zee gaan uiteindelijk wel wat prijzen geven voor Keralit, Trespa of hout. In die volgorde heb ik nu ook mijn voorkeur op basis van jullie reacties. Echter is mijn budget ook zeker eindig en zal ik her en der keuzes moeten maken.

Deze week komt de aannemer waar we op basis van onze eerste gesprekken het beste gevoel mee hadden. Dan horen we de prijs van het geheel. Spannend. Hoop zo dat die in de buurt zit van de goedkoopste die we tot op heden binnen hebben als offerte.

Edit:
Ik lees nu bij de leverancier van Trespa deze montagetip. Een voeg van 5mm is echt wel lelijk volgens mij.

[...]

Ander nadeel van Trespa is dat aannemers die shit haast niet durven te lijmen en dus gaan schroeven. Dat vind ik echt niet om aan te gluren. Dan krijg je dit soort situaties
[afbeelding]
Ken je deze al? Patentgoot.nl Ik heb geen aandelen, maar heb het zelf wel, is redelijk gangbaar in het oosten en noorden van het land.

Geen naden, kleurvast, geen schroeven, geen onderhoud op schoonmaken na. Maar daar heb je tegenwoordig glazenwassers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
PolderPloer! schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:14:
[...]

Ken je deze al? Patentgoot.nl Ik heb geen aandelen, maar heb het zelf wel, is redelijk gangbaar in het oosten en noorden van het land.

Geen naden, kleurvast, geen schroeven, geen onderhoud op schoonmaken na. Maar daar heb je tegenwoordig glazenwassers voor.
Nice. Heb je foto's van hoe het er bij jou eraan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
sanvv78 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:33:
Hallo @Maverick en @jacovn , ik ben nieuw hier dus niet alles gelezen :-). Maar momenteel ook bezig met een kavel van 581m2 en met groothuisbouw uit Emmeloord in gesprek. Wij gingen er eigenlijk van uit dat er weinig mogelijk zou zijn bij catalogusbouw, maar er blijkt in de praktijk juist heel veel mogelijk, en echt niet tegen absurde tarieven. Nu zijn wij geen handige klussers dus moet echt alles uitbesteed worden, en dan is dit concept prima.

Overigens @jacovn wij laten een garage direct tegen een GL6 aanplaatsen zonder gangetje oid. De berging die in de GL6 staat gaan we als bijkeuken gebruiken. Zodra de tekeningen door de gemeente zijn goedgekeurd zal ik ze hier eens plaatsen. WIj zijn er iig erg content mee :-).
Die tarieven ben ik dan toch wel benieuwd naar. Ervaringen hier op het forum spreken toch wel van forse meer prijzen. Ben je bereid jullie m3 prijs te delen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:54
GAEvakYD schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:16:
[...]

Nice. Heb je foto's van hoe het er bij jou eraan zit?
https://tweakers.net/ext/f/dYDqaPewdmEwoAF33Qt6ylw3/full.jpg

Heb zo 123 niet ff een betere foto, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
LittleTycoon schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:24:
[...]

Ik heb kunststof kozijnen uit duitsland, deze week geplaatst (kommerling 88plus profiel). Heb gisteren even vergeleken met de houten kozijnen van mijn buren, hun huis wordt volgende week opgeleverd. Die houten kozijnen zien er gewoon armoedig uit.

Raar, ik vind kunststof er vaker armoedig uitzien vanwege een goedkoop profiel of lelijke scharnieren.
In welk opzicht zien ze armoedig uit? Fotootje misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zitten er bouwers tussen die naast geïntegreerde rolluiken er ook voor gekozen hebben de horren erin te integreren?
Schiet ons ineens te binnen dat dit erg praktisch kan zijn, alhoewel ik me ook kan voorstellen dat de stelpost hier behoorlijk van kan zijn vergeleken met selfmade praxis horren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

PolderPloer! schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:14:
[...]

Mijn goten zullen ook van patentgoot komen, heb er dus nog geen ervaring mee. Kunnen tot 18m een stuk doen, dus idd zo goed als geen naden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
nokiaan958GB schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:40:
[...]

Raar, ik vind kunststof er vaker armoedig uitzien vanwege een goedkoop profiel of lelijke scharnieren.
In welk opzicht zien ze armoedig uit? Fotootje misschien?
Ik maak morgen wel 2 foto's. Maar foto's zijn erg lastig om goed te vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door LittleTycoon op 29-05-2017 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Ben van de week alleen wezen kijken daar, maar die sluis tussen woning en garage is volstrekt nutteloos. Verder zagen de modelwoningen er netjes uit en heb ook weer wat inspiratie gescoord. Ben toch wel benieuwd wat ze met mijn plannen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn

Dat is mooi, bij mij kon het niet, zelf na argument dat het huis dan niet op bouwvlak zou gaan passen.
Tevens hadden ze geen plat dak op 2 hoog optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een paar opmerkingen:
- Voorgevel. Steenkleur en witte 'band', dit is ingevuld door de architect, dit hebben wij nog helemaal niet besproken. Zoals gesitueerd op de tekening gaat het in elk geval niet worden :)
- 1e verdieping: wij zijn nog niet uit deze indeling, wij weten nog niet wat, maar we denken dat de ruimtes anders/beter ingevuld kunnen worden
- Er is een schuifpui naar de overkapping toe, de loopdeur naast de schuifpui zal een raam worden,
- Keuken gaat hoogstwaarschijnlijk in een L opstelling, geen eiland ivm vreemde looprichting

Ik ben benieuwd naar jullie feedback ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Super, dank voor de foto. Dat ziet er heel netjes uit,
RUFFNECK schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:46:
[...]

Mijn goten zullen ook van patentgoot komen, heb er dus nog geen ervaring mee. Kunnen tot 18m een stuk doen, dus idd zo goed als geen naden.
Heb jullie enig idee waar we patentgoot moeten plaatsen kwa prijs? hout -> trespa -> keralit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Laatst online: 17:04
the-edge schreef op maandag 29 mei 2017 @ 07:58:
***members only***

Een paar opmerkingen:
- Voorgevel. Steenkleur en witte 'band', dit is ingevuld door de architect, dit hebben wij nog helemaal niet besproken. Zoals gesitueerd op de tekening gaat het in elk geval niet worden :)
- 1e verdieping: wij zijn nog niet uit deze indeling, wij weten nog niet wat, maar we denken dat de ruimtes anders/beter ingevuld kunnen worden
- Er is een schuifpui naar de overkapping toe, de loopdeur naast de schuifpui zal een raam worden,
- Keuken gaat hoogstwaarschijnlijk in een L opstelling, geen eiland ivm vreemde looprichting

Ik ben benieuwd naar jullie feedback ;)
Net huis in verhouding tov. de kavel als ik het zo bekijk.
Leuk ontwerp om als basis vanuit te gaan.

Hoe wordt het huis wel gepositioneerd op de kavel? Meer naar de weg?

Paar kleine opmerkingen / vragen.
- Waarom een schuifpui en geen openslaande deuren?
Voordeel van openslaande deuren vind ik dat deze meer opening geven als een schuifpui. en voor de ruimte onder de veranda heb je niet specifiek te doen.
- Hal is erg lang, veel verlies aan verkeersruimte, en zeker omdat de ingang van de bijkeuken dichtbij is en op de bgg centraler.
- Op de eerste verdieping, trap naar zolder aan andere zijde van het huis = weer verlies van ruimte
- Opberg ruimte op 1e verdieping niet aanwezig, mijn voorkeur zou hebben een centrale kast op de overloop.
:)

(let wel, mening he ;) )
Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic