Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.800 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Een kanaalplaat kan tot 7,2 meter met die maat. Maar goed. Als je inbouwspots e.d. wil, dan is een breedplaat handiger. Ik zie hier geregeld meerprijzen van 3-4.000 euro langskomen, alleen voor de vloer. Die 50/70 mm boeit nu ook niet. Dat is maar tijdelijk.

Als je namelijk geen gekke dingen wil doen, dan loont het om naar een kanaalplaat te kijken. Ik ging daar vanuit, aangezien je anders wel vrijstaand ging bouwen. ;) In ieder geval zijn de meeste systeembouwers met kanaalplaat bezig omwille van de prijs.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:38
karazz schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:36:
[...]

[...]

Klinkt toch wel als een weloverwogen beslissing waarin ik in dit geval achter de keuze van mijn architect sta.
Architecten weten weinig van kosten af is mijn ervaring. Het is echter lastig om alles te tellen en een goed prijsverschil te berekenen. Ik lees wel overal dat breedplaat veel mooier af te werken is aan de onderkant. Gaat niet scheuren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:59
karazz schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:41:
[...]

Inderdaad een ruime 2-kapper. In dit geval mis ik het ook niet dat het geen vrijstaande woning is :)

In eerste opzet hadden we 2 toiletten op de begane grond. 1 naast de meterkast en 1 achterin de woning. 2 toiletten vind ik persoonlijk zonde van de ruimte. Nu hebben we er 1 achterin, die voor de kinderen ook eenvoudig te bereiken is als ze buiten (in het zand?) aan het spelen zijn.
Vanuit de woonkamer is het inderdaad een flinke wandeling nu, maar je komt dan wel meteen langs de koelkast dus kun je meteen het nuttige met het aangename combineren. 8)

Nee, maar zonder gekheid, zo ver is het nu ook weer niet, of doelde je niet op de afstand?

De toilet boven m.b.t. geluidsoverlast heb ik ook over nagedacht, maar denk dat dit de beste oplossing is. Een los toilet zou anders tussen de trap en de badkamer uit komen en dan moeten we een andere trap en komen we anders in de hal beneden uit met de trap met alle wijzigingen van dien. Ik vind het nu wel charme hebben dat er door de positie van het toilet meteen 2 inbouwkasten gecreëerd kunnen worden.
Nou bedoelde meer dat als je gasten hebt moeten ze wel je hele huis door om te kunnen toiletteren.

Nu kun je zeggen, dat komt incidenteel voor... Daar heb je een punt. Echter spelen je kinderen ook niet eeuwig in het zand.

Ik zou ook rekening houden met de verkoopwaarde. Persoonlijk zou ik zo'n woning in eerste instantie links laten liggen ;)
karazz schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:36:
[...]

[...]

Klinkt toch wel als een weloverwogen beslissing waarin ik in dit geval achter de keuze van mijn architect sta.
Wij zijn ook met een 2onder1 kapper bezig. We hebben ook kort naar breedplaatvloer gekeken. Wij wisten echter als snel waar alle leidingen moest komen te zitten. Dus hier zijn speciale leidingplaten voor geleverd.

We hebben 2 spotjes (laten) inbouwen. Kosten hiervoor € 280,00! Heel veel geld voor 2 spotjes maar nog altijd stuk goedkoper dan breedplaatvloeren. Dus ik ben het wel met @Señor Sjon eens dat de architect enigszins "makkelijk" denkt. Het is inderdaad een stuk flexibeler qua keuzes achteraf, het is slechter voor jouw portemonnee. Blijkbaar is dat niet zijn probleem O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Wij hebben gisteren de officiële oplevering gehad.

De aannemer is binnen klaar, boven is alles helemaal gereed nu, beneden moet alles nog behangen en gesausd worden.

Laatste weken is er vanaf 0700 tot 22:00 's avonds werkvolk op de bouw.

Nu nog behangen, sauzen en schilderen op de B.G.G.

Het straatwerk zit er bijna in en wordt maandag afgemaakt (we kwamen 2 pallets stenen te kort)

Nog ff een weekje gas geven en volgende week vrijdag gaan we over.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

NDF82

Doomed Space Marine

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:26
JaMaaT schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:38:
[...]

Nou bedoelde meer dat als je gasten hebt moeten ze wel je hele huis door om te kunnen toiletteren.

Nu kun je zeggen, dat komt incidenteel voor... Daar heb je een punt. Echter spelen je kinderen ook niet eeuwig in het zand.

Ik zou ook rekening houden met de verkoopwaarde. Persoonlijk zou ik zo'n woning in eerste instantie links laten liggen ;)
Tevens is dit praktischer wanneer we een tuinfeest houden, een bbq hebben, gewoon buiten zitten, etc. Wat mij betreft maakt het weinig uit of hij bij de voordeur of bij de achterdeur zit. In ons geval kwam bij de achterdeur praktischer uit.
En dat jij een woning links laat liggen puur op de positie van het toilet geeft mij de indruk dat jij er meer uren doorbrengt dan de gemiddelde persoon ;)
JaMaaT schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:38:

Wij zijn ook met een 2onder1 kapper bezig. We hebben ook kort naar breedplaatvloer gekeken. Wij wisten echter als snel waar alle leidingen moest komen te zitten. Dus hier zijn speciale leidingplaten voor geleverd.

We hebben 2 spotjes (laten) inbouwen. Kosten hiervoor € 280,00! Heel veel geld voor 2 spotjes maar nog altijd stuk goedkoper dan breedplaatvloeren. Dus ik ben het wel met @Señor Sjon eens dat de architect enigszins "makkelijk" denkt. Het is inderdaad een stuk flexibeler qua keuzes achteraf, het is slechter voor jouw portemonnee. Blijkbaar is dat niet zijn probleem O-)
Toevallig enig idee wat bij jullie het verschil in prijs zou zijn tussen de twee vloeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
karazz schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:01:
[...]

Toevallig enig idee wat bij jullie het verschil in prijs zou zijn tussen de twee vloeren?
40 per m2 incl. BTW. Dat was het voor mij tenminste mei 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
[...]

Tevens is dit praktischer wanneer we een tuinfeest houden, een bbq hebben, gewoon buiten zitten, etc. Wat mij betreft maakt het weinig uit of hij bij de voordeur of bij de achterdeur zit. In ons geval kwam bij de achterdeur praktischer uit.
En dat jij een woning links laat liggen puur op de positie van het toilet geeft mij de indruk dat jij er meer uren doorbrengt dan de gemiddelde persoon ;)

[...]

Poh, geen idee. Durf ik niet meer te zeggen. Aannemer adviseerde in ons geval gewoon een kanaalplaat, ook vanwege de kosten. Daar zijn we gewoon in meegegaan.

Mooie is natuurlijk dat je het huis kunt bouwen zoals jij het wilt! Als ik onze tekening aan 10 mensen laat zien zeggen ze alle 10 dat ze het zelf anders zouden doen.

Als jullie de WC daar willen hebben en goed over nagedacht hebben dan gewoon doen toch d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door JaMaaT op 19-05-2017 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Onze architect zat er bijna 2 ton naast. Kan erg goed tekenen, maar verder was het een knuppel. Gasten hebben geen verstand van kosten. Ga naar een aantal aannemers en laat een offerte maken, alleen dan weet je wat jouw huis gaat kosten, kuubsprijzen zeggen niet veel.
LittleTycoon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:06:
[...]

40 per m2 incl. BTW. Dat was het voor mij tenminste mei 2016
Is dat incl alles? Ook de handelingen voor een net plafond etc?

[ Voor 31% gewijzigd door Artbij op 19-05-2017 22:41 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
JaMaaT schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:39:
[...]

Als jullie de WC daar willen hebben en goed over nagedacht hebben dan gewoon doen toch d:)b
Ik heb zelf van heel deze materie veel te weinig kaas gegeten. De architect was met het voorstel gekomen om de wc daar te plaatsen, wat ons wel een goed idee leek. Uiteraard hebben we het wel kritisch bekeken, maar enkel vanuit praktisch oogpunt, niet vanuit constructief oogpunt.
De architect gaf zelf in eerste instantie al aan dat hij nog even moest kijken hoe hij met de afvoer uit zou komen, maar gaf later aan dat dat geen probleem zou zijn. Dus dat heb ik maar aangenomen.

Nu pas ben ik door gaan vragen en erachter gekomen dat er verschillende soorten vloerplaten mogelijk zijn, maargoed daar kom je ook pas achter na dergelijke zaken met 3e partijen door te spreken in mijn ogen.

[ Voor 7% gewijzigd door karazz op 19-05-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Snap ik inderdaad. Blijkbaar heb ik een bovengemiddelde interesse in het bouwen. Met de meeste materie was ik al bekend.

Qua gebruik van materialen wist ik ook al wat het zou moeten worden. Zelfs qua indeling al.
Gelukkig zijn we voor weinig verassingen komen te staan tot dusver. Dat maakt het bouwen wel makkelijker denk ik.

Nu heb ik ook niets met een architect of dergelijken van doen gehad, daar hadden wij het budget ook niet voor.

Niet lullig bedoeld maar hadden jullie de woning zoals deze nu getekend is niet via een aannemer kunnen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
JaMaaT schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:41:
Niet lullig bedoeld maar hadden jullie de woning zoals deze nu getekend is niet via een aannemer kunnen regelen?
Geen idee, hadden we dat?

We zitten in de tamelijk unieke situatie dat we het huis van een particulier gaan kopen zodra het wind- en waterdicht is. Hij gaat het grootste gedeelte zelf bouwen, een aannemer is in dit geval dus sowieso niet ter sprake. Omdat wij al zo vroeg in het traject ingestapt zijn kunnen we alles naar onze eigen wensen laten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:15
Mooi topic om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
karazz schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 00:07:
[...]

Geen idee, hadden we dat?

We zitten in de tamelijk unieke situatie dat we het huis van een particulier gaan kopen zodra het wind- en waterdicht is. Hij gaat het grootste gedeelte zelf bouwen, een aannemer is in dit geval dus sowieso niet ter sprake. Omdat wij al zo vroeg in het traject ingestapt zijn kunnen we alles naar onze eigen wensen laten bouwen.
Dus jij ontwerpt een huis, een particulier gaat dat bouwen en vervolgens koop je het casco van hem?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
artbij schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 00:19:
[...]

Dus jij ontwerpt een huis, een particulier gaat dat bouwen en vervolgens koop je het casco van hem?
Ja, daar komt het wel op neer inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
karazz schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 00:43:
[...]

Ja, daar komt het wel op neer inderdaad.
Krijg je van die particulier wel 10 jaar garantie etc?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
artbij schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 00:57:
[...]

Krijg je van die particulier wel 10 jaar garantie etc?
Er wordt nog wel een contract opgesteld waarin bepaalde zaken vastgelegd worden. Garantie is er daar een van inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
karazz schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 01:13:
[...]

Er wordt nog wel een contract opgesteld waarin bepaalde zaken vastgelegd worden. Garantie is er daar een van inderdaad.
Vind ik wel een risico. Zorg dat je alles goed afspreekt. Ook wanneer hij bv "failliet" gaat tijdens de bouw.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Is inderdaad een wat ongebruikelijke constructie. Wat is de bouwtijd? En wat zegt je geldverstrekker hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32

Hier kost breedplaat 95€/m2 en ik heb nooit een kanaalplaat prijs gekregen.
Dat is een m2 prijs voor alles incl volgens mij, althans er staan dingen bij als rafeelijzers, pasplaten, leiding stukken en afvullen met zandcement. Niet echt goedkoop, maar de E en W installatie wordt wel makkelijker te doen, en wellicht goedkoper.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
artbij schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 03:02:
[...]

Vind ik wel een risico. Zorg dat je alles goed afspreekt. Ook wanneer hij bv "failliet" gaat tijdens de bouw.....
JaMaaT schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 06:30:
Is inderdaad een wat ongebruikelijke constructie. Wat is de bouwtijd? En wat zegt je geldverstrekker hiervan?
Het zit als volgt, er werd hier een nieuwbouwplan gepresenteerd waar ik wel interesse in had. Ben zelf overigens absoluut niet de persoon om zelf veel te doen (veel te zachte ICT handjes ;) ). Tevens was dat geen doen met 2 kleine kids. De optie met een aannemer werd al snel te duur, dus lieten we het plan aan ons voorbij gaan.

Tegelijkertijd heeft een bekende van mij een optie genomen op een kavel van een 2-kapper. Maar er kwam maar niemand voor de andere helft. Uiteindelijk heeft hij via via de persoon gevonden die nu gaat bouwen. Vanaf het begin was al duidelijk dat hij ging bouwen om te verkopen, dus hebben ze mij eens geïnformeerd of ik interesse had in de huidige constructie. Na het een en ander doorgesproken te hebben met de bouwer besloten om toch de stap te wagen.

Financieel gaan we zoveel mogelijk vast leggen. Ik heb een aanbetaling gedaan van 20k omdat hij mijn ontwerp gebruikt en niet iets algemeners. Dat hebben we vast gelegd. Mochten wij halverwege het project uitstappen, zijn we die 20k kwijt.
Zodra de tekeningen een heel eind rond zijn gaat hij ons een prijs geven voor de ruwbouw. Dat gaat ook vastgelegd worden en daarin leggen we ook vast dat wanneer hij er eerder uit stapt (ondanks dat het nog puur zijn huis is), dat hij de kosten moet vergoeden om het alsnog af te laten bouwen.

De bouwtijd wordt gewaarborgd door mijn buurman, die momenteel met 3 kinderen in een woonunit aan het trekken is en samen met mijn bouwer de 2-kapper gaat zetten. Vanzelfsprekend wil hij zsm over.

De geldverstrekkers vonden dit inderdaad helemaal geen leuk plan toen we geld wilden om de kavel alvast te betalen. Zodoende met de bouwer afgesproken dat we het pas kopen als het wind- en waterdicht is. Volgens onze financiële adviseur zouden we dan eenvoudiger een gewillige geldverstrekker moeten kunnen vinden.

Ja, er zitten wat risico's aan vast, maar tegelijkertijd is dit ook wel een unieke kans voor ons. Dus we hebben een gokje gewaagd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Inderdaad een spannende contstructie. Dit zal wel niet in de randstad zijn. Is deze manier zoveel goedkoper dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
karazz schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 07:37:
[...]

[...]

Het zit als volgt, er werd hier een nieuwbouwplan gepresenteerd waar ik wel interesse in had. Ben zelf overigens absoluut niet de persoon om zelf veel te doen (veel te zachte ICT handjes ;) ). Tevens was dat geen doen met 2 kleine kids. De optie met een aannemer werd al snel te duur, dus lieten we het plan aan ons voorbij gaan.

Tegelijkertijd heeft een bekende van mij een optie genomen op een kavel van een 2-kapper. Maar er kwam maar niemand voor de andere helft. Uiteindelijk heeft hij via via de persoon gevonden die nu gaat bouwen. Vanaf het begin was al duidelijk dat hij ging bouwen om te verkopen, dus hebben ze mij eens geïnformeerd of ik interesse had in de huidige constructie. Na het een en ander doorgesproken te hebben met de bouwer besloten om toch de stap te wagen.

Financieel gaan we zoveel mogelijk vast leggen. Ik heb een aanbetaling gedaan van 20k omdat hij mijn ontwerp gebruikt en niet iets algemeners. Dat hebben we vast gelegd. Mochten wij halverwege het project uitstappen, zijn we die 20k kwijt.
Zodra de tekeningen een heel eind rond zijn gaat hij ons een prijs geven voor de ruwbouw. Dat gaat ook vastgelegd worden en daarin leggen we ook vast dat wanneer hij er eerder uit stapt (ondanks dat het nog puur zijn huis is), dat hij de kosten moet vergoeden om het alsnog af te laten bouwen.

De bouwtijd wordt gewaarborgd door mijn buurman, die momenteel met 3 kinderen in een woonunit aan het trekken is en samen met mijn bouwer de 2-kapper gaat zetten. Vanzelfsprekend wil hij zsm over.

De geldverstrekkers vonden dit inderdaad helemaal geen leuk plan toen we geld wilden om de kavel alvast te betalen. Zodoende met de bouwer afgesproken dat we het pas kopen als het wind- en waterdicht is. Volgens onze financiële adviseur zouden we dan eenvoudiger een gewillige geldverstrekker moeten kunnen vinden.

Ja, er zitten wat risico's aan vast, maar tegelijkertijd is dit ook wel een unieke kans voor ons. Dus we hebben een gokje gewaagd. :)
Leuk plan :).

De geldverstrekker wil vast een taxatie op het moment dat het lucht en waterdicht is. Je kunt nu al overleggen met een makelaar wat het dan waard zou zijn incl de door jou gewenste afbouw. Maar misschien heb je hier zelf ook al aan gedacht :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
JaMaaT schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 07:43:
Inderdaad een spannende contstructie. Dit zal wel niet in de randstad zijn. Is deze manier zoveel goedkoper dan?
In Brabant inderdaad ;)

Maar het scheelt een stukje, hoeveel weet ik niet precies. Sowieso is onze aannemer nu tevens timmerman, dus da's 1 kop minder die betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
artbij schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:42:
[...]

Leuk plan :).

De geldverstrekker wil vast een taxatie op het moment dat het lucht en waterdicht is. Je kunt nu al overleggen met een makelaar wat het dan waard zou zijn incl de door jou gewenste afbouw. Maar misschien heb je hier zelf ook al aan gedacht :).
Eerlijk gezegd nog niet nee. Ben nu druk bezig met het voortraject, hoe dat we het betalen exact gaan doen wanneer de bouw klaar is wil ik me in gaan verdiepen zodra het voortraject gereed is en de bouw loopt. Dan heb ik daar meer tijd voor.

Maar zou je het eens toe willen lichten, kan nooit kwaad om alvast wat voorkennis te hebben. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door karazz op 20-05-2017 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:55
jacovn schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:10:
Als je gebalanceerde lucht verversing wilt zit je haast wel aan breedplaat vast om overal 80 mm luchtbuizen te krijgen.
Er zijn wel kanaalplaten met uitsparingen voor buizen en kabels maar niet zodanig dat je min of meer overal kunt komen. Zou denk ik wel voldoende kunnen zijn om een 110 mm toilet buis te kunnen verleggen.
Hier een woning met kanaalplaten en balansventilatie. Vanuit een centraal punt (koker met alle leidingwerk) gaan buizen naar elke verdieping en vanaf daar via ingestorte kanalen (5x15 cm) naar de 4 hoeken van de woning. De indeling van de woning moet zich er wel voor lenen; onze kamers zitten aan de voor- en achterkant over de hele breedte van de woning dus dat er een luchttoevoer doorloopt vanaf een andere maakt niet uit.

Was wel netter geweest om elke luchttoevoer een eigen buis te geven maar dat is inderdaad niet zo makkelijk met kanaalplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Maar 5x15 cm kokers schoon maken is meer een probleem dan een ronde 80 mm buis denk ik.
En als je een toilet meer in midden van huis hebt en er moet een afzuig kanaal naar toe krijg je weer een uitdaging etc.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
artbij schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:37:
[...]

Onze architect zat er bijna 2 ton naast. Kan erg goed tekenen, maar verder was het een knuppel. Gasten hebben geen verstand van kosten. Ga naar een aantal aannemers en laat een offerte maken, alleen dan weet je wat jouw huis gaat kosten, kuubsprijzen zeggen niet veel.

[...]

Is dat incl alles? Ook de handelingen voor een net plafond etc?
Was alles incl. Let wel dit was meerprijs t.o.v. Kanaalplaat. Precies was 38,5 per m2. Wel prijzen van een jaar geleden. Markt is veranderd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
Tijdje geleden alweer dat ik een foto heb geplaatst. Zo staat het er vandaag de dag bij:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hVbPT8D_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=high

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

JaMaaT schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:26:
Tijdje geleden alweer dat ik een foto heb geplaatst. Zo staat het er vandaag de dag bij:
[afbeelding]
Ziet er goed uit! Wanneer verwacht je de oplevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Denk/Hoop eind juni, begin juli.

Stucadoor is bijna klaar dus we kunnen zelf al beginnen met de grotere klussen.

Dakramen bijvoorbeeld zijn al zelf geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
@JaMaaT Bouw je toevallig op de plek van de oude bieb? Fiets er regelmatig langs, leuk om te zien hoe zo'n huis steeds verder af komt ☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Haha ja dat klopt. We komen dus uit hetzelfde dorp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:07
Nee, maar wel dezelfde gemeente :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
karazz schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:58:
[...]

Eerlijk gezegd nog niet nee. Ben nu druk bezig met het voortraject, hoe dat we het betalen exact gaan doen wanneer de bouw klaar is wil ik me in gaan verdiepen zodra het voortraject gereed is en de bouw loopt. Dan heb ik daar meer tijd voor.

Maar zou je het eens toe willen lichten, kan nooit kwaad om alvast wat voorkennis te hebben. O-)
Je huis is straks minder waard dan het gekost heeft. De meeste taxaties tellen de kosten van de bouw en de grond op, dit wordt de waarde van je woning. Alle andere kosten zitten dus niet in de waarde van je woning. Bij jou is het anders, jij hebt iemand al 20k gegeven, en die gaat je nu ook nog vertellen wat jouw woning gaat kosten. Zoals hierboven al gezegd, zelf bouwen is duurder dan de waarde van je woning. Ik ben erg benieuwd of een nbbi taxatie jouw woning hetzelfde waard gaat vinden als wat die particulier er voor gaat vragen.

Deze taxatie kan vooraf via een tekening. Ik weet niet hoe je het wilt financieren, maar vooraf weten of het allemaal kan zo mij wel rust geven.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

@karazz misschien heb ik erover heen gelezen maar wat gebeurd er in het ergste geval als je geen hypotheek krijgt? Verlies je dan die 20k (en evt goede band) en that's it of heb je dan een schuld die je niet kunt betalen? Vind banken niet de meest flexibele instellingen, zeker niet bij afwijkende constructies dus zou liever zelf nu ook al duidelijkheid krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
artbij schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 22:36:
[...]

Je huis is straks minder waard dan het gekost heeft. De meeste taxaties tellen de kosten van de bouw en de grond op, dit wordt de waarde van je woning. Alle andere kosten zitten dus niet in de waarde van je woning. Bij jou is het anders, jij hebt iemand al 20k gegeven, en die gaat je nu ook nog vertellen wat jouw woning gaat kosten. Zoals hierboven al gezegd, zelf bouwen is duurder dan de waarde van je woning. Ik ben erg benieuwd of een nbbi taxatie jouw woning hetzelfde waard gaat vinden als wat die particulier er voor gaat vragen.

Deze taxatie kan vooraf via een tekening. Ik weet niet hoe je het wilt financieren, maar vooraf weten of het allemaal kan zo mij wel rust geven.....
WNT schreef op zondag 21 mei 2017 @ 06:46:
@karazz misschien heb ik erover heen gelezen maar wat gebeurd er in het ergste geval als je geen hypotheek krijgt? Verlies je dan die 20k (en evt goede band) en that's it of heb je dan een schuld die je niet kunt betalen? Vind banken niet de meest flexibele instellingen, zeker niet bij afwijkende constructies dus zou liever zelf nu ook al duidelijkheid krijgen.
Goed punt.

Worst case is inderdaad, wij stappen er uit, 20k verlies. Zo niet, gaat die 20k al van het totaalbedrag af natuurlijk.

Maar, vlak voor dit traject bezig geweest voor een bestaande woning en konden eenvoudig 400k aan. Dat was nog inclusief mijn ouderschapsverlof (iedere maandag vrij) en exclusief eigen vermogen (richting 100k). Inkomen van vrouwlief uit eigen onderneming lopen inmiddels ook nog aardig op.

Buurman heeft 380 begroot met 99% vergelijkbare woning.

Dus,wanneer we voor deze woning hypotheek aan willen gaan vragen, doen we dat zonder ouderschapsverlof, en zitten we voor mijn gevoel vrij safe.

Zodra wij een prijsopgave van de bouwer hebben (welke ik wellicht nog iets omlaag krijg door er zelf nog wat uren in te stoppen + vader en schoonvader (ex-timmerman) hier en daar wellicht wat te laten helpen) kan ik gaan rekenen voor mijn complete begroting en kan ik terug naar mijn financieel adviseur om eens te kijken naar de mogelijkheden.

Desalniettemin is een nbbi taxatie wellicht sowieso wijs om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
karazz schreef op zondag 21 mei 2017 @ 08:52:
[...]

[...]

Goed punt.

Worst case is inderdaad, wij stappen er uit, 20k verlies. Zo niet, gaat die 20k al van het totaalbedrag af natuurlijk.

Maar, vlak voor dit traject bezig geweest voor een bestaande woning en konden eenvoudig 400k aan. Dat was nog inclusief mijn ouderschapsverlof (iedere maandag vrij) en exclusief eigen vermogen (richting 100k). Inkomen van vrouwlief uit eigen onderneming lopen inmiddels ook nog aardig op.

Buurman heeft 380 begroot met 99% vergelijkbare woning.

Dus,wanneer we voor deze woning hypotheek aan willen gaan vragen, doen we dat zonder ouderschapsverlof, en zitten we voor mijn gevoel vrij safe.

Zodra wij een prijsopgave van de bouwer hebben (welke ik wellicht nog iets omlaag krijg door er zelf nog wat uren in te stoppen + vader en schoonvader (ex-timmerman) hier en daar wellicht wat te laten helpen) kan ik gaan rekenen voor mijn complete begroting en kan ik terug naar mijn financieel adviseur om eens te kijken naar de mogelijkheden.

Desalniettemin is een nbbi taxatie wellicht sowieso wijs om te doen.
Het gaat bij zulke huizen niet om wat je kunt lenen mbt je inkomen, maar LTV. Hoeveel leen je ten opzichte van de waarde van het huis. Je bank gaat je niet meer dan 101% geven.....

Als je 380K bouwkosten gaat uitgeven, en daar komt de grond nog bij, dan heb je aan 100k eigen geld te kort.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
artbij schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:59:
[...]

Het gaat bij zulke huizen niet om wat je kunt lenen mbt je inkomen, maar LTV. Hoeveel leen je ten opzichte van de waarde van het huis. Je bank gaat je niet meer dan 101% geven.....

Als je 380K bouwkosten gaat uitgeven, en daar komt de grond nog bij, dan heb je aan 100k eigen geld te kort.
380 is inclusief kavelkosten.

Maar ik snap je punt. Taxatie valt dus blijkbaar altijd lager uit dan werkelijke kosten. En de bank financiert op taxatie, niet op werkelijke kosten.

Toevallig enig idee wat hierbij de gemiddelde afwijking is? Of fluctueert deze veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
karazz schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:14:
[...]

Maar ik snap je punt. Taxatie valt dus blijkbaar altijd lager uit dan werkelijke kosten. En de bank financiert op taxatie, niet op werkelijke kosten.

Toevallig enig idee wat hierbij de gemiddelde afwijking is? Of fluctueert deze veel?
Onze bank financiert gewoon op werkelijke kosten (rabo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Grolsch schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:26:
[...]

Onze bank financiert gewoon op werkelijke kosten (rabo)
Dus daar zit ook nog een verschil in tussen de verschillende banken. Daarom is het in deze ook wijs dat we bij een financieel adviseur zitten, die kan dat mooi voor ons uitzoeken en ons netjes de mogelijkheden presenteren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]

Als je geen heel vreemde dingen doet is de taxatie gelijk aan de bouwkosten of zelfs hoger. En je hebt geen overdrachtsbelasting dus dat scheelt je ook weer 2%.

Collega van me bouwde trouwens geheel in eigen beheer dus alles zelf regelen. Was wel veel aan het regelen en bellen en thuis uitzoeken maar het scheelde best veel als je geen aannemer en projectontwikkelaar nodig hebt. Alle overbodige overhead eruit gooien en het zelf doen loont blijkbaar van wat ik van hem hoorde toch behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
karazz schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:33:
[...]

Dus daar zit ook nog een verschil in tussen de verschillende banken. Daarom is het in deze ook wijs dat we bij een financieel adviseur zitten, die kan dat mooi voor ons uitzoeken en ons netjes de mogelijkheden presenteren. O-)
@Grolsch Alle kosten? Dus ook taxatiekosten, notariskosten, architect, vergunning etc? En jij hebt zelf gebouwd, @karazz koopt een bestaande woning.

Kosten bij een huis zijn:

Plankosten (leges, grondonderzoek, belastingen, architect constructeur etc)
Stichtingskosten (plankosten + bouwkosten + kavelkosten)

Meestal zie je de plankosten niet terug in de taxatie. Jouw bouwer wil wel graag de stichtingskosten + winst terug van jou.
Shadowhawk00 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:50:
[...]

Als je geen heel vreemde dingen doet is de taxatie gelijk aan de bouwkosten of zelfs hoger. En je hebt geen overdrachtsbelasting dus dat scheelt je ook weer 2%.

Collega van me bouwde trouwens geheel in eigen beheer dus alles zelf regelen. Was wel veel aan het regelen en bellen en thuis uitzoeken maar het scheelde best veel als je geen aannemer en projectontwikkelaar nodig hebt. Alle overbodige overhead eruit gooien en het zelf doen loont blijkbaar van wat ik van hem hoorde toch behoorlijk.
Waarom is er geen overdrachtsbelasting? Hij koopt toch gewoon een huis van een particulier?

Directievoering en winst/risico aannemer kunnen zo 10% zijn. Als ik geen kinderen had deed ik het ook zelf, dan nam ik een sabbatical van 6 maanden en zorgde ik dat mijn huis er stond.

In dit topic was ook een kerel die zelf zijn huis gebouwd heeft, 4 jaar lang avonden en weekenden erin gestopt. Had 2 kleine kinderen waarvan hij dus gewoon 4 jaar opgroeien gemist heeft.

Dat gaat mij niet gebeuren :).

[ Voor 63% gewijzigd door Artbij op 21-05-2017 11:03 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
artbij schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:53:
Directievoering en winst/risico aannemer kunnen zo 10% zijn. Als ik geen kinderen had deed ik het ook zelf, dan nam ik een sabbatical van 6 maanden en zorgde ik dat mijn huis er stond.

In dit topic was ook een kerel die zelf zijn huis gebouwd heeft, 4 jaar lang avonden en weekenden erin gestopt. Had 2 kleine kinderen waarvan hij dus gewoon 4 jaar opgroeien gemist heeft.

Zelf je eten in een moestuintje verbouwen is ook goedkoper dan het kopen in de supermarkt, wat als je oogt mislukt?

Met andere woorden: zelf doen zal eigenlijk altijd goedkoper zijn maar zelf doen betekent ook verantwoording en risico. Je hoeft maar 1 puntje te vergeten of 1 tegenslag te verwerken hebben en het zelf doen kan zo ineens veel duurder uitvallen dan het laten doen. Met name tegenslag/risico wordt nogal eens vergeten, vaak gaat het goed maar soms gaat het gruwelijk fout, bv ondeugdelijke fundatie en je geld verdampt als water..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
[...]

Karazz, brutale vraag. Hoeveel grond heb je en wat betaal je hiervoor?

[ Voor 15% gewijzigd door JaMaaT op 21-05-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
JaMaaT schreef op zondag 21 mei 2017 @ 12:49:
[...]

Karazz, brutale vraag. Hoeveel grond heb je en wat betaal je hiervoor?
Zo brutaal is hij niet hoor ;)
334 m2 en dat komt uit op 110k ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

[...]

@Grolsch Alle kosten? Dus ook taxatiekosten, notariskosten, architect, vergunning etc?
Is dat niet gebruikelijk dan? Bij ons is dit ook gewoon meegenomen. Taxatie lag ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
[...]

Geen overdrachtsbelasting?
In ieder geval een stuk minder, omdat ik het huis kaal koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
karazz schreef op zondag 21 mei 2017 @ 16:37:
[...]

Zo brutaal is hij niet hoor ;)
334 m2 en dat komt uit op 110k ongeveer
En je denk dan € 380k totaal uit te geven?

Dus dat is dan € 270k voor de woning. Begrijp ik dat goed? En dan via de enigsinds "gevaarlijke" constructie.

Om je even een vergelijk te geven. Wij betalen via een aannemer € 170k.

Zie deze post:

JaMaaT in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"

Lees ook ff paar berichten eronder mocht je geïnteresseerd zijn.

Dit was wel in de tijd dat de bouw nog niet stuiterdruk was hier in de buurt. Echter 100k extra is dan ook wel weer vrij vors...

Ik zou dus ook een "gewone" aannemer overwegen als ik jou was!

[ Voor 4% gewijzigd door JaMaaT op 21-05-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:00:
[...]

Is dat niet gebruikelijk dan? Bij ons is dit ook gewoon meegenomen. Taxatie lag ook hoger.
Nee. Hiermee heb je geluk gehad. En geen nbbi taxatie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024

Waarom is er geen overdrachtsbelasting? Hij koopt toch gewoon een huis van een particulier?

Als jij je eigen huis laat bouwen koop je het huis niet namelijk.

Waarom zijn kinderen een probleem? Je hoeft niet alles zelf te doen je moet alleen alles zelf regelen/controleren. Dus ja dat betekend wat meer dingen uitzoeken en mensen regelen/nabellen enzo.
Hij deed het er gewoon bij naast zijn werk eigenlijk, soms uurtje eerder weg om wat te controleren maar hij deed het niet zelf.
Hij huurde een metselaar in ( of meerder ) een timmerman, tegelzetter, loodgieter , ( enzo de rest verzin je wel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Shadowhawk00 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:28:
[...]

Geldt dit ook voor mijn constructie? Aangezien ik van een particulier koop?
Waarom zijn kinderen een probleem? Je hoeft niet alles zelf te doen je moet alleen alles zelf regelen/controleren. Dus ja dat betekend wat meer dingen uitzoeken en mensen regelen/nabellen enzo.
Hij deed het er gewoon bij naast zijn werk eigenlijk, soms uurtje eerder weg om wat te controleren maar hij deed het niet zelf.
Hij huurde een metselaar in ( of meerder ) een timmerman, tegelzetter, loodgieter , ( enzo de rest verzin je wel )
Je blijft er hoe dan ook veel tijd aan kwijt raken. Alles klaar zetten voor de volgende dag en opruimen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Shadowhawk00 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:28:
[...]

Misschien wat beter lezen? Hij koopt een casco woning.

Denk dat je het ea nogal onderschat. Bouw je zelf ook een woning?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:15
artbij schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:23:
[...]

Bedoel je niet zo'n NWWI taxatie:

http://taxatiehuisjoosten.nl/erkend-taxateur-taxatiebureau/

NBBI zegt mij namelijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sunri5e schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:32:
[...]

Bedoel je niet zo'n NWWI taxatie:

http://taxatiehuisjoosten.nl/erkend-taxateur-taxatiebureau/

NBBI zegt mij namelijk niets.
Klopt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

artbij schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:23:
[...]

Nbbi? Ik heb een nwwi taxatie.

Edit, dat bedoelde jij ook dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door RUFFNECK op 21-05-2017 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
JaMaaT schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:00:
[...]

En je denk dan € 380k totaal uit te geven?

Dus dat is dan € 270k voor de woning. Begrijp ik dat goed? En dan via de enigsinds "gevaarlijke" constructie.

Om je even een vergelijk te geven. Wij betalen via een aannemer € 170k.

Zie deze post:

JaMaaT in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"

Lees ook ff paar berichten eronder mocht je geïnteresseerd zijn.

Dit was wel in de tijd dat de bouw nog niet stuiterdruk was hier in de buurt. Echter 100k extra is dan ook wel weer vrij vors...

Ik zou dus ook een "gewone" aannemer overwegen als ik jou was!
Nette woning!

Nee, buurman hoopt voor 380 helemaal klaar te zijn, dus echt alles. Zelf hebben we nog geen schatting, we gaan er natuurlijk vanuit om ongeveer vergelijkbaar te zitten, maar ik houd er voor het gemak rekening mee dat we ook zomaar 50k duurder uit kunnen zijn.

Spoedig zullen de tekeningen in een stadium zijn aangekomen dat onze bouwer er een prijs aan kan gaan hangen. Dan kunnen we ook een reëlere schatting/begroting maken. En dan pas zullen we weten wat we zoal kwijt zullen zijn.

Bouwer had, nog voordat er uberhaupt tekeningen waren, dus met alleen de kennis van de kavelgrootte en het feit dat het een 2-kapper zou worden, een hele voorzichtige schatting gedaan van 150k. Dus dat is vergelijkbaar met die 170k van jullie.

Zou je me trouwens kunnen (en willen uiteraard) vertellen wat jullie aan het einde van de rit ongeveer kwijt zijn geweest voor jullie woning? Dus inclusief alles...
Als je dat niet wil ook best hoor, even goede vrienden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Is nog even koffiedik kijken maar ik denk dat we uitkomen op zo'n 350-360k excl. tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Wij zitten nu in de fase waarin de drafts meer en meer concreter worden ;). We zijn nog niet naar een aannemer gegaan omdat we de tekeningen nog niet definitief hebben.

Daarmee is het lastig inschatten wat de bouwkosten zijn. Maar als ik jullie bedragen en tekeningen zo zie valt het me alles mee. Motiveert me nog meer om er druk achter te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
JaMaaT schreef op maandag 22 mei 2017 @ 07:36:
Is nog even koffiedik kijken maar ik denk dat we uitkomen op zo'n 350-360k excl. tuin.
Het is dus enigszins vergelijkbaar, voor zover we nu kunnen zeggen.

Heb je ook warmtepomp of zonnepanelen ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door karazz op 22-05-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
the-edge schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:19:
Wij zitten nu in de fase waarin de drafts meer en meer concreter worden ;). We zijn nog niet naar een aannemer gegaan omdat we de tekeningen nog niet definitief hebben.

Daarmee is het lastig inschatten wat de bouwkosten zijn. Maar als ik jullie bedragen en tekeningen zo zie valt het me alles mee. Motiveert me nog meer om er druk achter te zetten :)
De tijd werkt wel tegen je want de markt trekt gigantisch aan. Dus langer wachten betekend waarschijnlijk hogere prijzen. Enige haast is dus wel geboden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
MrFl0ppY schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:23:
[...]

De tijd werkt wel tegen je want de markt trekt gigantisch aan. Dus langer wachten betekend waarschijnlijk hogere prijzen. Enige haast is dus wel geboden.
We moeten elkaar niet gek gaan maken.... Beter goed over je huis nadenken dat nu zsm beginnen om een paar duizend te besparen.

Bij mij zijn de eerste stappen gezet:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/xq9ljb.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
karazz schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:45:
[...]

Het is dus enigszins vergelijkbaar, voor zover we nu kunnen zeggen.

Heb je ook warmtepomp of zonnepanelen ofzo?
Wel zonnepanelen. Triple glas en ingebouwde rolluiken op het zuiden. Geïsoleerde berging (jij ook geloof ik). En ik denk dat die van ons wat groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Zijn nog wel wat dingetjes die ik moet beslissen. Wellicht hier mensen die er een mening over hebben.

Ik krijg een kelder van 120m2, waarin een 50m2 aan speelkamer/lounge en twee werkkamers van ieder 14m2 komen. Rest word opslag/technische ruimte. Zou ik daar verwarming in moeten doen? Of zal het " automatisch" behaaglijk zijn door de ligging onder de grond?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
nt

[ Voor 99% gewijzigd door TheDuke op 22-05-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
JaMaaT schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:17:
[...]

Wel zonnepanelen. Triple glas en ingebouwde rolluiken op het zuiden. Geïsoleerde berging (jij ook geloof ik). En ik denk dat die van ons wat groter is.
Ben zelf nog aan het bekijken wat ik aan duurzame oplossingen toe wil passen, wil eigenlijk van gasaansluiting af en ben dus aan het kijken naar een warmtepomp. Waarschijnlijk icm triple glas en zonnepanelen.

Woonoppervlak: 261 m2
inhoud woning: 730 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:18:
Zijn nog wel wat dingetjes die ik moet beslissen. Wellicht hier mensen die er een mening over hebben.

Ik krijg een kelder van 120m2, waarin een 50m2 aan speelkamer/lounge en twee werkkamers van ieder 14m2 komen. Rest word opslag/technische ruimte. Zou ik daar verwarming in moeten doen? Of zal het " automatisch" behaaglijk zijn door de ligging onder de grond?
Kelders werden als veredelde koelkast gebruikt vroeger, do the math. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:25:
[...]

Kelders werden als veredelde koelkast gebruikt vroeger, do the math. ;)
Vroeger dachten we ook dat de aarde plat was.... :)

Hopelijk wordt die van mij iets beter gebouwd dan vroeger.....

Ik begrijp dat een kelder zo rond de 15 graden blijft. Als dat zo is ga ik geen vv leggen.

@Rtificial hoe koel blijft jouw kelder?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ga je toch geen kelder bouwen :+

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
karazz schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:25:
[...]

Ben zelf nog aan het bekijken wat ik aan duurzame oplossingen toe wil passen, wil eigenlijk van gasaansluiting af en ben dus aan het kijken naar een warmtepomp. Waarschijnlijk icm triple glas en zonnepanelen.

Woonoppervlak: 261 m2
inhoud woning: 730 m3
Dat is behoorlijk inderdaad! Volgens mij een stuk groter dan die van ons. Hoe lang hebben jullie de bovenverdieping dan?

Hierbij ook nog even onze tekeningen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UC32cGA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q5Kao1C.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZFmO2el.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door JaMaaT op 22-05-2017 21:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dezz
  • Laatst online: 06:58

Dezz

Dezz's Insomnia

Wij zijn 1,5 week geleden ook begonnen met de bouw. Na 1,5 jaar voorbereiding voelde het heel goed om eindelijk de eerste paal in de grond te slaan!

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170512/62f70beb54273dbabbc07442f3bf666e.jpg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170512/da27ce585c109d5bd7ecd0d9ca6fa3e6.jpg

De grond is ook al uitgegraven en de kelder (20m2) is ook al geplaatst. Deze week verwachten we de fundering erin te hebben liggen.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170519/d0ea36a30ecef2f0518353a3192a7711.jpg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170519/d15de62479dba16040f21ebe84603bbc.jpg

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
JaMaaT schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:48:
[...]

Dat is behoorlijk inderdaad! Volgens mij een stuk groter dan die van ons. Hoe lang hebben jullie de bovenverdieping dan?

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Onze bovenverdieping is niet zo gek groot hoor, ongeveer 9x7. Meeste kuubs zitten op de zolder verstopt met de nok op 11 meter en de hellingshoek op 45 graden. Wordt bijna 5 meter hoog. :/

Edit: tekeningen

[ Voor 7% gewijzigd door karazz op 22-05-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:15:
[...]

Vroeger dachten we ook dat de aarde plat was.... :)

Hopelijk wordt die van mij iets beter gebouwd dan vroeger.....

Ik begrijp dat een kelder zo rond de 15 graden blijft. Als dat zo is ga ik geen vv leggen.

@Rtificial hoe koel blijft jouw kelder?
Onze ongeïsoleerde kelder uit gegoten beton heeft een temperatuur die schommelt tussen de 11 en 13 graden. De begane grond vloer is wel stevig geïsoleerd, en de kelderdeur ook, dus warmte uit de woning komt niet snel de kelder in.
Deze temperatuur is prima voor een werkplaats en opslagruimte, maar natuurlijk niet als leefruimte.

Stel nu dat je gaat isoleren, en de kelder meeneemt in het geïsoleerd volume van de woning, én voldoende zonlicht binnenkrijgt, dan is de verwarmingsbehoefte van de kelder maar laag. De delta tussen binnen en buitentemperatuur is constant, en vrij beperkt, veel beperkter dan het bovengrondse deel van de woning. Daarvoor zou ik geen vloerverwarming voorzien, eerder een goed uitgevoerde isolatieschil rondom de kelder en woning, zodat de hele woning een min of meer constante temperatuur aanhoudt. Ik zou in dat geval wel de kelder meenemen in de balansventilatie, om de verschillen nog verder te verkleinen.
Het voordeel van een betonnen kelder is dat je een ontzettende massa hebt, die als buffer werkt. Dus eens die op temperatuur is, houdt die de warmte goed vast, en voelt het snel comfortabel.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 07:40:
[...]

Onze ongeïsoleerde kelder uit gegoten beton heeft een temperatuur die schommelt tussen de 11 en 13 graden. De begane grond vloer is wel stevig geïsoleerd, en de kelderdeur ook, dus warmte uit de woning komt niet snel de kelder in.
Deze temperatuur is prima voor een werkplaats en opslagruimte, maar natuurlijk niet als leefruimte.

Stel nu dat je gaat isoleren, en de kelder meeneemt in het geïsoleerd volume van de woning, én voldoende zonlicht binnenkrijgt, dan is de verwarmingsbehoefte van de kelder maar laag. De delta tussen binnen en buitentemperatuur is constant, en vrij beperkt, veel beperkter dan het bovengrondse deel van de woning. Daarvoor zou ik geen vloerverwarming voorzien, eerder een goed uitgevoerde isolatieschil rondom de kelder en woning, zodat de hele woning een min of meer constante temperatuur aanhoudt. Ik zou in dat geval wel de kelder meenemen in de balansventilatie, om de verschillen nog verder te verkleinen.
Het voordeel van een betonnen kelder is dat je een ontzettende massa hebt, die als buffer werkt. Dus eens die op temperatuur is, houdt die de warmte goed vast, en voelt het snel comfortabel.
Thanks voor je reactie! Ik vraag me wel af wat prijstechnisch nu handig is, vloerverwaring aanleggen of isoleren + wtw....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

In de eenmalige kosten is vloerverwarming leggen waarschijnlijk gunstiger. PIR is op het moment erg in prijs gestegen, bij ons dan toch tenminste. Ik zou het alleen nooit los van elkaar kunnen zien. Je zal dan toch tenminste nog isolatie onder de vloerverwarming moeten leggen, anders gaat al je warmte gewoon de grond in. Dat geldt uiteindelijk natuurlijk ook via de keldermuren, zeker als je die niet isoleert.

Een soort middenweg kan zijn om de bovenste 100cm van de kelderwanden van buiten te isoleren, en de keldervloer van binnen, maar lijkt me niet echt optimaal, omdat je dan ook goed er voor moet zorgen dat er geen condensvorming ontstaan tussen de kelder vloerplaat en de isolatie.

Eerlijk gezegd, hoe meer ik er over nadenk; Als je de kelder wilt verwarmen, dan moet je zeker gaan isoleren, langs buiten, en de kelder dus insluiten in de isolatieschil. De benodigde verwarmingscapaciteit zal dan eerder beperkt zijn, en eventueel ook nog op te vangen zijn met een paar overgedimensioneerde radiatoren, die dan gewoon meedraaien op de lage temperatuur van de vloerverwarming. Of natuurlijk gewoon vloerverwarming in de kelder, maar dat is natuurlijk wel een grotere investering.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Dezz schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:07:
Wij zijn 1,5 week geleden ook begonnen met de bouw. Na 1,5 jaar voorbereiding voelde het heel goed om eindelijk de eerste paal in de grond te slaan!

[afbeelding]
Dat zijn forse palen voor een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Zimonia2 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:08:
[...]

Hoezo? Is maar net hoe diep de zandlaag zit. 290x290 schat ik, niet hele bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
MeTooPV schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:38:
[...]

Hoezo? Is maar net hoe diep de zandlaag zit. 290x290 schat ik, niet hele bijzonder.
Tsja in onze omgeving heb je geen palen nodig, dan lijkt dit toch vrij fors ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zimonia2 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:04:
[...]

Tsja in onze omgeving heb je geen palen nodig, dan lijkt dit toch vrij fors ;)
dus eigenlijk heb je gewoon geen flauw idee of dit fors is of niet afgezien van dat het je dat "lijkt"?
euh.. tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTC100K2021
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:37
Gisteren zijn ze gestart met het monteren van de kunststof kozijnen. Blijkt dat er nergens ventilatieroosters zitten terwijl deze volgens de ventilatieberekeningen etc. noodzakelijk zijn. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit willen gaan oplossen. Eerlijk gezegd heb ik het liefst dat ze deze kozijnen laten zitten en nieuwe exemplaren komen brengen. Gezien de constructie van de kozijnen kan ik mij niet voorstellen dat ze achteraf nog een rooster kunnen toevoegen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
TuutjDrie schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:36:
Gisteren zijn ze gestart met het monteren van de kunststof kozijnen. Blijkt dat er nergens ventilatieroosters zitten terwijl deze volgens de ventilatieberekeningen etc. noodzakelijk zijn. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit willen gaan oplossen. Eerlijk gezegd heb ik het liefst dat ze deze kozijnen laten zitten en nieuwe exemplaren komen brengen. Gezien de constructie van de kozijnen kan ik mij niet voorstellen dat ze achteraf nog een rooster kunnen toevoegen. |:(
Er kan prima een rooster direct boven het glas worden geplaatst.
Dan is het glas net wat minder hoog dan het gat en komt het rooster daarboven.

Zoals links:
Afbeeldingslocatie: http://www.focuskozijntechniek.nl/pam/custom/6/fotos/overig/ventilatierooster-02.jpg

Jij verwacht mogelijk een apart stuk in het kozijn, zoals rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Laatst online: 06:58

Dezz

Dezz's Insomnia

Zimonia2 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:08:
[...]

De palen zijn 16 tot 20 meter lang. Voor Rotterdam redelijk normaal :)

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 14:03
Dezz schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:07:

[afbeelding]

[afbeelding]

De grond is ook al uitgegraven en de kelder (20m2) is ook al geplaatst. Deze week verwachten we de fundering erin te hebben liggen.

[afbeelding]

[afbeelding]
Is dat regenwater in de kelder? Blijft het anders wel droog op de lange duur, als het grondwater is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTC100K2021
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:37
Jelte schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:43:
[...]
Er kan prima een rooster direct boven het glas worden geplaatst.
Dan is het glas net wat minder hoog dan het gat en komt het rooster daarboven.

Zoals links:
[afbeelding]

Jij verwacht mogelijk een apart stuk in het kozijn, zoals rechts.
Net bericht van de aannemer, is de fout van de kozijnboer. Als het goed is hebben we met 1-2 weken kozijnen mét roosters. Blij mee, kon even geen extra vertraging meer gebruiken aangezien we voor de bouwvak klaar willen zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 06:41
Terpen Tijn schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:31:
[...]

Is dat regenwater in de kelder? Blijft het anders wel droog op de lange duur, als het grondwater is?
Ik vermoed gewicht om de opwaartse druk tijdens de bouw op te vangen. Een kelder blijft toch een boot, als het grondwater te hoog komt bestaat de kans dat een losse bak gaat opdrijven. Als het huis er (deels) staat is dat normaal gesproken voldoende om de kelder op z'n plek te houden, tot die tijd wordt de bak dan gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik verwacht ook dat ze de bak bewust vol met water hebben laten lopen om te voorkomen dat de bak omhoog "drijft"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:05:
Ik verwacht ook dat ze de bak bewust vol met water hebben laten lopen om te voorkomen dat de bak omhoog "drijft"
Mooi zwembad :)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nou, zo mooi vind ik hem niet, en ook niet echt kindvriendelijk met al die wapening :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grolsch schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:16:
[...]

Nou, zo mooi vind ik hem niet, en ook niet echt kindvriendelijk met al die wapening :P
Je kan nooit genoeg wapening hebben tegen kinderen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:16:
[...]

Daarom, mooi zwembad :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
Kaasplank schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:15:
[...]

dus eigenlijk heb je gewoon geen flauw idee of dit fors is of niet afgezien van dat het je dat "lijkt"?
euh.. tof.
Joh trek het je niet zo aan. Palen tot 20 meter zoals Dezz aangeeft zijn voor een behoorlijk deel van Nederland niet noodzakelijk, dus ja fors. Ik zeg toch niet dat het overdreven of onnodig is :?

Het lijkt mij juist gaaf om zoiets de grond in te zien gaan voor je eigen woning! (minder gaaf voor je portemonnee natuurlijk.)

Ter referentie: Ik kijk nu uit mijn raam naar een viaduct in aanbouw in Amsterdam waar kortere palen onder zitten, en uiteraard heeft dat te maken met de diepte van dragende zandlagen. Wel met een iets groter schachtoppervlak maar dat terzijde...

@Dezz als het negatief overkwam mijn excuses en veel plezier van de verdere bouw. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Zimonia2 op 23-05-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 19:30
JaMaaT schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:48:
[...]
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Maar 4 zonnepanelen? Wij hebben er met z'n vieren al 16 nodig en dat past net aan op het garagedak, je hebt alle ruimte. Of is dit alleen ter illustratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hier eindelijk getekend met de aannemer. Dus ik kan verder met hypotheek. Zowel de SRV als de bouwvergunning kan gelukkig tegelijk ingediend worden. Bouwvergunning schijnt 8 + 6 weken te zijn nu hier :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
jacovn schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:27:
Hier eindelijk getekend met de aannemer. Dus ik kan verder met hypotheek. Zowel de SRV als de bouwvergunning kan gelukkig tegelijk ingediend worden. Bouwvergunning schijnt 8 + 6 weken te zijn nu hier :(
Dan ben je nog even bezig. Hypotheekaanvraag is pas na goedgekeurde omgevingsvergunning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Kan dat tegelijk ingediend worden tegenwoordig? Mooi voor jou iig :) Hypotheek kan je uiteraard wel al eea mee starten, rentevoorstellen etc. Maar echt definitief is idd pas na de vergunning (met soms inachtneming van de 6 weken bezwaartermijn ook nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
RUFFNECK schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:53:
Kan dat tegelijk ingediend worden tegenwoordig? Mooi voor jou iig :) Hypotheek kan je uiteraard wel al eea mee starten, rentevoorstellen etc. Maar echt definitief is idd pas na de vergunning (met soms inachtneming van de 6 weken bezwaartermijn ook nog).
Dat was advies van de kavelwinkel omdat we tegen de limiet gaan lopen mede door gezeur met de vorige bouwer.
LittleTycoon schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:46:
[...]

Dan ben je nog even bezig. Hypotheekaanvraag is pas na goedgekeurde omgevingsvergunning
Die SRV was wel a goedgekeurd, maar garage is 75 cm breder geworden. Nieuwe aanvraag naar oude behandelaar toe, en maar hopen dat die mee wil werken.

De gemeente heeft er 8 weken voor staan (omgevings vergunning) en er zouden 6 weken bij komen, maar soms ook sneller. We gaan het zien.

[ Voor 48% gewijzigd door jacovn op 23-05-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Jochemd13 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:08:
[...]

Maar 4 zonnepanelen? Wij hebben er met z'n vieren al 16 nodig en dat past net aan op het garagedak, je hebt alle ruimte. Of is dit alleen ter illustratie?
Maar 4 idd. Pas inderdaad op het garagedak maar dan liggen ze in de middag in de schaduw. Er komen er later nog wel meer. Eerst ff sparen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wij zijn afgelopen week ook nog op pad geweest voor de hypotheek. Dit terwijl de aannemer al bezig is....

De Rabo heeft een groen hypotheek dat krijg je op 100.000,- een rente korting van 0,5 procent. Moet je epc wel onder de 0,26 liggen. Wij zitten nu op 0,29. Heb het epc mannetje gevraagd wat we moeten doen om onder de 0,26 te komen.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic