Het zit als volgt, er werd hier een nieuwbouwplan gepresenteerd waar ik wel interesse in had. Ben zelf overigens absoluut niet de persoon om zelf veel te doen (veel te zachte ICT handjes

). Tevens was dat geen doen met 2 kleine kids. De optie met een aannemer werd al snel te duur, dus lieten we het plan aan ons voorbij gaan.
Tegelijkertijd heeft een bekende van mij een optie genomen op een kavel van een 2-kapper. Maar er kwam maar niemand voor de andere helft. Uiteindelijk heeft hij via via de persoon gevonden die nu gaat bouwen. Vanaf het begin was al duidelijk dat hij ging bouwen om te verkopen, dus hebben ze mij eens geïnformeerd of ik interesse had in de huidige constructie. Na het een en ander doorgesproken te hebben met de bouwer besloten om toch de stap te wagen.
Financieel gaan we zoveel mogelijk vast leggen. Ik heb een aanbetaling gedaan van 20k omdat hij mijn ontwerp gebruikt en niet iets algemeners. Dat hebben we vast gelegd. Mochten wij halverwege het project uitstappen, zijn we die 20k kwijt.
Zodra de tekeningen een heel eind rond zijn gaat hij ons een prijs geven voor de ruwbouw. Dat gaat ook vastgelegd worden en daarin leggen we ook vast dat wanneer hij er eerder uit stapt (ondanks dat het nog puur zijn huis is), dat hij de kosten moet vergoeden om het alsnog af te laten bouwen.
De bouwtijd wordt gewaarborgd door mijn buurman, die momenteel met 3 kinderen in een woonunit aan het trekken is en samen met mijn bouwer de 2-kapper gaat zetten. Vanzelfsprekend wil hij zsm over.
De geldverstrekkers vonden dit inderdaad helemaal geen leuk plan toen we geld wilden om de kavel alvast te betalen. Zodoende met de bouwer afgesproken dat we het pas kopen als het wind- en waterdicht is. Volgens onze financiële adviseur zouden we dan eenvoudiger een gewillige geldverstrekker moeten kunnen vinden.
Ja, er zitten wat risico's aan vast, maar tegelijkertijd is dit ook wel een unieke kans voor ons. Dus we hebben een gokje gewaagd.