Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.801 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 06:41
@TLer Ook bij ons 1 laag + kap, en dat maakt dus blijkbaar het verschil. Veel minder verliesoppervlak in relatie tot gebruiksoppervlak. Spanningsveldje tussen energie en welstand/ruimtelijke ordening dus, want ik denk niet dat de beleidsmakers blij worden van zo'n woning in het buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
@aikink Wat kost die optie 2 waar je 250 euro/jaar mee bespaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@pirke De optie van het triple glas bedoel je? Geen idee hoeveel precies omdat we vanaf het begin uit zijn gegaan van 3 lagen. We hebben het wel aan de verschillende verkopers gevraagd, en ze zaten bij ons allemaal in de (pin-ons-er-niet-op-vast) range van 10 tot 15% bovenop de normale HR++ beglazing. Zou bij ons dan neerkomen op 3k tot 4,5k.

En om het in perspectief te zien: kunststof kozijnen met HVL aansluiting in plaats van de lasverbinding zijn volgens één producent net zo duur als de upgrade van HR++ naar triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Kunststof is hier sowieso geen optie. :P FYI HLV bestaat al even trouwens. Buiten de verbinding betaal je ook grif voor die folie in een gewenste kleur. Nee dank je, ik neem wel echt hout.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:54
Hr++ naar triple is in schuifdeuren etc wel meer dan 10% duurder denk ik. Ik ga dat toch maar navragen bij mijn leverancier.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wij willen onze kinderen de eerste steen laten leggen met daar ook een steen oid met inscriptie bij. Maar alles stenen die daarvoor gebruikt worden vind ik meer grafstenen. Iemand een ander idee voor materiaal oid om te gebruiken?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Graniet is er in heel veel verschillende kleuren. Daar zou toch een leuk kleurtje tussen moeten zitten.

In principe kun je hem ook zelf maken met een bekistinkje en die vullen met op kleur gebracht beton of zelfs geschilderd beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 06:42

Richard

Kuru Kuru Kururin

artbij schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:58:
Wij willen onze kinderen de eerste steen laten leggen met daar ook een steen oid met inscriptie bij. Maar alles stenen die daarvoor gebruikt worden vind ik meer grafstenen. Iemand een ander idee voor materiaal oid om te gebruiken?
Als je hardstenen raamdorpels hebt; zou ik daar een steen in laten maken. Ik vind het zelf ook super om zo'n moment te vereeuwigen; maar het zou mij als toekomstige koper toch wel storen (maar je bouwt natuurlijk een huis voor jezelf en niet voor de verkoopbaarheid).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 20:38
aikink schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:24:
@pirke De optie van het triple glas bedoel je? Geen idee hoeveel precies omdat we vanaf het begin uit zijn gegaan van 3 lagen. We hebben het wel aan de verschillende verkopers gevraagd, en ze zaten bij ons allemaal in de (pin-ons-er-niet-op-vast) range van 10 tot 15% bovenop de normale HR++ beglazing. Zou bij ons dan neerkomen op 3k tot 4,5k.

En om het in perspectief te zien: kunststof kozijnen met HVL aansluiting in plaats van de lasverbinding zijn volgens één producent net zo duur als de upgrade van HR++ naar triple.
Op zich haal je dan 5% rendement, niet eens zo heel verkeerd.

En wat had die extra Rc waarde als meerprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:58:
een kleine 30 jaar geleden heeft mijn zus dat ook eens mogen doen, en daar is toen een hele lichte grantiet voor gebruikt, zag er prima uit. Ik snap je associatie wel, maar dat wordt ook al weer iets anders als het eenmaal in de muur zit.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
artbij schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:49:
Hr++ naar triple is in schuifdeuren etc wel meer dan 10% duurder denk ik. Ik ga dat toch maar navragen bij mijn leverancier.
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt. Die range die ons gegeven werd was ook uit de losse pols en wellicht ook een vanaf prijs. Het tikt daarnaast dan ook nog lekker aan als je schuifdeuren met tweezijdig letselwerende beglazing gaat toepassen.

@pirke Geen idee, die Rc's heb ik als vergelijking ingeklopt. In basis gaan we gaan voor een Rc van ruwweg 5-7-7 (vloer, gevel, dak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Richard schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 07:09:
[...]

Als je hardstenen raamdorpels hebt; zou ik daar een steen in laten maken. Ik vind het zelf ook super om zo'n moment te vereeuwigen; maar het zou mij als toekomstige koper toch wel storen (maar je bouwt natuurlijk een huis voor jezelf en niet voor de verkoopbaarheid).
Zo'n steen kun je er natuurlijk gewoon uithalen en opvullen met gewone gevelstenen. Tenminste daar ga ik vanuit.....

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 16-05-2017 08:53 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meestal is de sparing een halve steen diep. En hoe luguber ook, de grafsteenwinkel heeft genoeg smaken, inscripties en steensoorten. Juist zij hebben ervaring met belettering e.d. voor de 'eeuwigheid'. Ik zou me daar overheen zetten en gewoon langsgaan voor een gedenksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:03
artbij schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:50:
[...]

Zo'n steen kun je er natuurlijk gewoon uithalen en opvullen met gewone gevelstenen. Tenminste daar ga ik vanuit.....
Uiteraard, even kijken of je dezelfde kleur voeg erbij krijgt.

Je kunt @Wackmack nog even vragen.

Wackmack in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:17:
Meestal is de sparing een halve steen diep. En hoe luguber ook, de grafsteenwinkel heeft genoeg smaken, inscripties en steensoorten. Juist zij hebben ervaring met belettering e.d. voor de 'eeuwigheid'. Ik zou me daar overheen zetten en gewoon langsgaan voor een gedenksteen.
Er is inderdaad genoeg te kiezen. Maar een grafsteen in de muur is niets om je zomaar overheen te zetten. Moet er wel een jaar of 40 tegenaan kijken.

Ik ga eens kijken of het niet in beton kan. Zelfde kleur maar wel een ander gevoel. Voor mij althans.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Beton wordt snel lelijk, dat zou ik echt nooit nemen. Kies gewoon een hardsteen of graniet uit. Maar ik begrijp dat je ook geen natuurstenen blad in je keuken wilt? Immers worden daar ook grafstenen van gemaakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 11:55
De warmte komt er weer aan! En nu blijkt dat de voorzijde van onze woning toch wel wat langer zon krijgt dan een beetje ochtendzon, want hij staat tot het begin van de middag behoorlijk naar binnen te schijnen. Aan de achterzijde van de woning (middag- en avondzon) hebben we bij de bouw rekening gehouden met ruimte en elektravoorziening voor screens en dat werkt prima, maar als we dat aan de voorzijde van de woning moeten doen hebben we het over 6 keer 1000x2500 mm met 6 motoren, elektra aanleg etc. Dat wordt dus vrij gortig.

Zonwering aan de binnenzijde kan ook, maar ik ben bang dat dat lang niet zo effectief is; hoe meer zon er buiten gehouden kan worden hoe beter.

Heeft iemand nog creatieve ideeën? De witte 'rand' om de ramen heen (metaal, hol) steekt een centimeter of 7-8 naar buiten dus daar kunnen we iets tussen stoppen, al dan niet over de gehele hoogte. Ik zat te denken aan vaste (onder een hoek geplaatste) lamellen? Aan de andere kant veranderd dat wel enorm het aanzicht van de woning; wil er ook geen gevangenis-look van maken...

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Vincm op 16-05-2017 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:07

Exigence

dnkroz

Horizontale lamellen boven de ramen?

Afbeeldingslocatie: https://www.torck.be/media/photoalbum-thumb/1515-oostvlaanderen-lamellenzonwering.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 16-05-2017 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:12:
Beton wordt snel lelijk, dat zou ik echt nooit nemen. Kies gewoon een hardsteen of graniet uit. Maar ik begrijp dat je ook geen natuurstenen blad in je keuken wilt? Immers worden daar ook grafstenen van gemaakt. :P
Jij hebt een inscriptie op je keukenblad :P?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, "geen lekkend pak ontkalker neerzetten" in natura. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:14
Wat moet je zo voor een waterontharder rekenen? Ik zie dat de waterhardheid ongeveer 10,30 dH is, dus vinden wij het handig/verstandig om een waterontharder aan te schaffen. Wij denken dat dit rond de 1000 euro kost, maar zitten we daarmee op het juiste spoor?

Naah lees nu her en der dat we misschien toch wel iets hoger moeten zitten, tussen de 1500 en 2500.

[ Voor 16% gewijzigd door Gynnad op 16-05-2017 22:37 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 21:02
Wat ik nu altijd irritant vind is tijdens die eerste warme dagen dat je huis zo warm wordt. Ik ben bezig in de schetsfase. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die reeds recent een huis hebben gebouwd hoe koel hun huis blijft.

Hoe kan je nu ervoor zorgen (zonder 25k+ te besteden) dat je huis lekker koel blijft en de luchtvochtigheid in huis constant. (Dus ook op zolder BV)

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gynnad schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:32:
Wat moet je zo voor een waterontharder rekenen? Ik zie dat de waterhardheid ongeveer 10,30 dH is, dus vinden wij het handig/verstandig om een waterontharder aan te schaffen. Wij denken dat dit rond de 1000 euro kost, maar zitten we daarmee op het juiste spoor?

Naah lees nu her en der dat we misschien toch wel iets hoger moeten zitten, tussen de 1500 en 2500.
http://www.hydrotense.eu/...dAlone%20Family%5B1%5D%22

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Hangt er zoals altijd maar weer net van af ;)

- welke capaciteit
- hoe zuinig

Denk zelf over een iQualQ, die heb je vanaf euro 1345,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Rond de 2k. En dan paar keer per jaar zout bijvullen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:06:
[...]

Rond de 2k. En dan paar keer per jaar zout bijvullen.
Daar heb je 2 waterontharders voor. Lezen jullie mijn linkjes niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:10:
[...]

Had net zelf marktonderzoek gedaan en was op de iQualQ uitgekomen. M'n huiswerk niet goed gedaan blijkbaar, want jouw merk/website is idd veel goedkoper. Heb je zelf ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:10:
[...]

Heb niet echt vertrouwen in dat ding. Aanleg kost ook nog e.a.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ayous schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:13:
[...]

Had net zelf marktonderzoek gedaan en was op de iQualQ uitgekomen. M'n huiswerk niet goed gedaan blijkbaar, want jouw merk/website is idd veel goedkoper. Heb je zelf ervaring mee?
Yep vorige week nog een aangesloten naar alle tevredenheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:17:
[...]

Heb niet echt vertrouwen in dat ding. Aanleg kost ook nog e.a.
En wat is er mis mee?
De fleck is de meest gebruikte besturing op de markt.
Maar jij wilt liever een aquacell neem ik aan?

Ik was 75 euro kwijt aan viega profipress en wat afvoerslang om aan te sluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:07
Er is eventueel ook een apart topic voor (hoewel ik daar veel dezelfde gebruiers als hier zie ☺):

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:16
Ik heb 1500 betaald inclusief aansluiten, 100kg zout en afstellen.

https://www.waterontharder-aquacomfort.nl/waterontharders/

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 16-05-2017 23:37 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ben vooral benieuwd naar hoe goed ze werken. Heb je met zo'n ding nooit meer last van kalk? Dus geen douche deuren meer met witte streepjes?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:14
Nielson schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:25:
[...]
Er is eventueel ook een apart topic voor (hoewel ik daar veel dezelfde gebruiers als hier zie ☺):

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
Thanks, waarschijnlijk handiger om de discussie daar te volgen, zal de berichten eens doorgaan lezen. :)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:16
artbij schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 00:21:
Ik ben vooral benieuwd naar hoe goed ze werken. Heb je met zo'n ding nooit meer last van kalk? Dus geen douche deuren meer met witte streepjes?
Bij ons in de regio is het water vrij hard (>10dH) en wij hebben nu al een jaar of 4 een waterontharder, en mijn vrouw wil niet meer zonder.

Vooral al die kalkstrepen in de badkamer is volgens mijn vrouw het grootste voordeel.

Wij hebben nu een Culligan Waterontharder ( http://www.culligan.nl/cu...l-cabinet-waterontharder/ ) maar deze heeft een natte zoutopslag en ik verbruik nu zo'n 80KG per jaar.

Nu dus gekozen voor de Aqua Comfort AC140 (https://www.aquacomfort.n...uacomfort-waterontharder/) welke een droog zoutbad heeft, waardoor deze aanzienlijk minder zout verbruikt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

FireStarter schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:36:
Wat ik nu altijd irritant vind is tijdens die eerste warme dagen dat je huis zo warm wordt. Ik ben bezig in de schetsfase. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die reeds recent een huis hebben gebouwd hoe koel hun huis blijft.

Hoe kan je nu ervoor zorgen (zonder 25k+ te besteden) dat je huis lekker koel blijft en de luchtvochtigheid in huis constant. (Dus ook op zolder BV)
Daarin spelen, net als tegen de koude in de winter, twee primaire principes: isolatie en massa.
Isolatie vertraagt opwarming (en afkoeling) van de woning. Een goede luchtdichtheid helpt daarbij natuurlijk, en als je dan ventileert met een WTW heeft dit ook een gunstige werking.

Massa, dus primair beton, of steen, zorgt er voor dat de woning minder snel opwarmt en afkoelt, het heeft een bufferend effect.

Nu, beiden werken twee kanten op. Het duurt langer voordat de woning opwarmt, maar tegelijk ook langer voordat deze afkoelt. Zeker met massa kan dat een behoorlijke invloed hebben. Wanneer een goed geisoleerde woning met weinig massa opgewarmd is, dan is het om af te koelen voldoende om 's nachts goed te ventileren. Wanneer een woning met meer massa eenmaal opgewarmd is, wat langer duurt dan bij een woning met weinig massa, dan duurt het lang voordat de warmte de woning uit is.

Waarschijnlijk gaat het dus om het vinden van een balans.
Wij hebben gebouwd op basis van een houtskelet structuur, en dus heel weinig massa, maar wel sterk geisoleerd. In onze woning is het in het afgelopen half jaar binnen niet warmer dan een graad of 25 geworden, wat ik tijdens een langdurige warme periode niet erg veel vind. In eerdere woningen werd het al snel 27-30 graden, zeker op de bovenverdieping. Na de nacht is de woning telkens afgekoeld naar een maximum van 22.5 graden. Dat is maar 1 graadje hoger dan de temperatuur waarop we de woning sowieso houden met de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
FireStarter schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:36:

Je zou aan passieve koeling kunnen denken met een aardbuis. Deze (nacht)koeling icm genoeg massa en zonwering in huis kan je huis lekker koel houden in de zomer.
Ook kan je dit gebruiken om de aanvoer temperatuur naar je WTW te verhogen in de winter.
https://www.google.nl/sea...w=1&q=grondbuisventilatie

En anders een paar extra zonnepanelen en een airco ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tegenwoordig is dat laatste goedkoper en rendabeler. Ondanks alle goede bedoelingen, als je je huis slim ontwerpt kan je zo 9-10k kWp op je dak kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:23:
[...]

En wat is er mis mee?
De fleck is de meest gebruikte besturing op de markt.
Maar jij wilt liever een aquacell neem ik aan?

Ik was 75 euro kwijt aan viega profipress en wat afvoerslang om aan te sluiten.
Als het goed is gaat niet alleen je water door de ontharder en zijn er ook voorzieningen om hem.uit het circuit te halen. Dat is meestal wel duurder dan €75,-.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Zonnepanelen en airco is inderdaad een prima oplossing. Dan gebruik je in ieder geval de energie op het moment van opwekking, dus nog redelijk duurzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:02:
[...]

Als het goed is gaat niet alleen je water door de ontharder en zijn er ook voorzieningen om hem.uit het circuit te halen. Dat is meestal wel duurder dan €75,-.
Ik mag hopen dat er alleen water doorheen gaat. Wat nog meer dan?
De bypass die meegeleverd word is met twee schoefjes en klemmetjes los te halen. Dan kan je de ontharder er tussenuit halen en heb je weer hard water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rtificial schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:09:
Zonnepanelen en airco is inderdaad een prima oplossing. Dan gebruik je in ieder geval de energie op het moment van opwekking, dus nog redelijk duurzaam :)
Buiten dat, het is ook de oplossing die echt werkt i.p.v. allerlei half/half oplossingen. Ik heb nu in mijn plannetjes een l/w warmtepomp staan, maar koelen via vloerkoeling lijkt me iets dat niet echt gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:14:
[...]
maar koelen via vloerkoeling lijkt me iets dat niet echt gaat werken?
Natuurlijk is het geen vergelijking met airco... maar ik merk dat de vloerkoeling hier de temperatuur redelijk stabiliseert in een reeks warme dagen. En op een veel lager niveau dan zonder koeling.

Maar verwacht geen woonkamer die lekker koud blijft op een graag of 20-21, dan is airco toch echt wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik heb eerder in dit topic, en anderen ook dacht ik, al eens het koelvermogen van vloerkoeling aangehaald. Uiteraard heeft het effect, maar het is echt minimaal. Ik herinner me een maximum vermogen van ongeveer 40w/m2. Heb je veel grote glaspartijen en direct invallend zonlicht op de vloer, dan trekt dat het vermogen van de vloerkoeling wel omhoog, maar dat weegt niet op tegen de extra warmte die binnenstroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:26
In hoeverre is het eigenlijk realistisch om met een airco unit op de eerste verdieping de begane grond koeler te krijgen? Warmte stijgt op, koele lucht daalt neer dus theoretisch zou het moeten kunnen, maar praktisch? Is een enkele deuropening te weinig om de warmteafgifte te kunnen realiseren? Of lukt het wel maar duurt het gewoon lang?
Ik snap dat het niet te vergelijken is met een airco unit op de begane grond, maar ik ben gewoon benieuwd.

[ Voor 13% gewijzigd door karazz op 17-05-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het itho qualityflow systeem werkt op een soortgelijke manier. Je zou derhalve de hal extra kunnen koelen om via het afzuigsysteem in de verblijfsruimten de koude lucht via de hal de kamer binnen te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2017 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Ja, op die manier. Je koelt dus in principe 1 ruimte maar ventileert de koele lucht naar de overige ruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het werkt wel wat, maar ik denk dat de verversingsfactor te laag is om echt effect te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:00:
Tegenwoordig is dat laatste goedkoper en rendabeler. Ondanks alle goede bedoelingen, als je je huis slim ontwerpt kan je zo 9-10k kWp op je dak kwijt.
Hoe zou je best in het ontwerp van het huis al rekening houden met een toekomstige installatie van airco? Ik ben niet echt bekend met aircosystemen buiten eenvoudige mobiele units.

Ik weet nog niet of we airco nodig zouden hebben maar ik heb een hekel aan hete slaapkamers in de zomer. In onze huidige woning kunnen we dat nog redelijk opvangen met rolluiken. Voor de nieuwe woning voorzien we dan ook zeker een budget voor zonnewering maar je hoort zoveel horrorverhalen over oververhitting in nieuwbouwwoningen dat het misschien verstandig is om al rekening te houden met een toekomstige installatie van airco. Zonnepanelen komen er sowieso en verder zijn we vrij zuinig met elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een lading screens op al je ramen kost ook een vermogen. Die optelling wordt vaak vergeten.

In utiliteitsgebouwen heb je vaak enorme luchtbehandelingskasten. Die zijn wat minder courant in woningen, vooral door de grote kanalen en de lompe kast. Een kantoorplafond zit zomaar op 3,0m excl. systeemplafond om leidingen e.d. op te hangen.. Die hebben vaak een combi met radiatoren en/of luchtverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:12:
[...]

Ik mag hopen dat er alleen water doorheen gaat. Wat nog meer dan?
De bypass die meegeleverd word is met twee schoefjes en klemmetjes los te halen. Dan kan je de ontharder er tussenuit halen en heb je weer hard water
Niet al je water moet er staan :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Admiral Freebee schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:17:
[...]

Hoe zou je best in het ontwerp van het huis al rekening houden met een toekomstige installatie van airco? Ik ben niet echt bekend met aircosystemen buiten eenvoudige mobiele units.

Ik weet nog niet of we airco nodig zouden hebben maar ik heb een hekel aan hete slaapkamers in de zomer. In onze huidige woning kunnen we dat nog redelijk opvangen met rolluiken. Voor de nieuwe woning voorzien we dan ook zeker een budget voor zonnewering maar je hoort zoveel horrorverhalen over oververhitting in nieuwbouwwoningen dat het misschien verstandig is om al rekening te houden met een toekomstige installatie van airco. Zonnepanelen komen er sowieso en verder zijn we vrij zuinig met elektriciteit.
Tja, je zou dan rekening moeten houden met het kunnen doorvoeren van de airco leidingen, maar eerlijk gezegd is denk ik de enige optie om het eenvoudig op een mooie manier weg te werken, gewoon het direct installeren tijdens de bouw.

Maar wat je kan doen is rekening houden met de stroomvoorziening op de plaats waar de units voorzien zijn, en eventueel met een doorvoer van buiten naar binnen voor de leidingen op de juiste plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
En een condensafvoer... dat meegeleverde bakje is een voedingsbodem voor ongein en bij goed vochtig weer vaak niet voldoende. Buiten dat, de binnenunit is vaak gewoon erg lelijk. Enige oplossing imo is om de lucht te koelen voordat het het vertrek inkomt. Uitgaande van een QF systeem, anders heb je als tussenstap nog de extra toevoerleidingen.
QF > a/c > hal > afzuigpunt vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Ik zet zelf in op de combinatie
- grote overstekken;
- een paar screens waar het overstek niet voldoende is;
- vloerkoeling op de begane grond door de warmtepomp;
- nachtventilatie door het ventilatiesysteem (bypass);
- zelf ramen 's nachts open kunnen zetten als het nog niet genoeg is.

Wat ik laatst nog zag was een dakraam met ΔT sturing op het hoogste punt van het -open- trappenhuis. Zodra de binnentemperatuur hoger is dan de buitenlucht wordt het dakraam geopend voor een schoorsteeneffect. Was volgens de eigenaren een goede aanvulling op de andere maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aikink schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:53:
Die laatste wordt nogal eens onderschat merk ik (helaas zelf ook al een keer gedaan). Als je goed plant en zorgt dat er bij extreme warmte een paar ramen goed "tegen elkaar" open kunnen kun je meestal best een aardige luchtstroom creëren om 's nachts een aantal graden af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
aikink schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:53:
Ik zet zelf in op de combinatie
- grote overstekken;
- een paar screens waar het overstek niet voldoende is;
- vloerkoeling op de begane grond door de warmtepomp;
- nachtventilatie door het ventilatiesysteem (bypass);

Wat ik laatst nog zag was een dakraam met ΔT sturing op het hoogste punt van het -open- trappenhuis. Zodra de binnentemperatuur hoger is dan de buitenlucht wordt het dakraam geopend voor een schoorsteeneffect. Was volgens de eigenaren een goede aanvulling op de andere maatregelen.
-Fatsoenlijke oversteken kunnen moeilijk aan de zuidkant met de bouwvoorschriften.
-Een budget voor zonnewering is voorzien.
-Vloerkoeling heb ik ook aan gedacht maar met de huidige elektriciteitsprijzen en onzekerheid over salderen van zonne-energie in België heb ik wat mijn twijfels of het nu rendeert om een warmtepomp te installeren.
-Een bypass op de WTW is een must ja.
-Voldoende ramen die open kunnen is zeer belangrijk ja. Daar wordt ook rekening mee gehouden. Op de eerste plannen waren te weinig ramen beneden die opengezet konden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Admiral Freebee schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:10:
[...]

-Voldoende ramen die open kunnen is zeer belangrijk ja. Daar wordt ook rekening mee gehouden. Op de eerste plannen waren te weinig ramen beneden die opengezet konden worden.
Het is verstandig om er rekening mee te houden, maar wij hebben dat eigenlijk nog nooit hoeven doen, ook niet in een lange warme periode afgelopen zomer. Het is natuurlijk wel belangrijk overdag de ramen en deuren zo veel mogelijk dicht te houden om de warmte buiten te houden.

Nu, als je veel glas op het zuiden hebt, dan kan ik me voorstellen dat de nachtverluchting belangrijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
We hebben zojuist de tekening van de architect binnen. Dit is nog niet helemaal definitief maar in grote lijnen gaat dit het worden. Ik ben benieuwd naar jullie reacties - hopelijk krijg ik nog wat slimme inzichten :D

Voor / Achteraanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/svp3jzw9j/tekening_aanzichtingen.png

Kelder:
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/qbfeul11r/tekening_0_kelder.png

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/yi7em5r4f/tekening_1_beganegrond.png

Verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/tktu11p5b/tekening_2_verdieping.png

Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/tyv60n98v/tekening_3_zolder.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
2 dingen die mij opvallen.

Wat een kast van een huis d:)b

Wat zijn die overige 2 slaapkamers klein. Nu krijg ik een 2onder1 kap dus dat valt bij verre na niet te vergelijken maar mijn dochter heeft meer ruimte pp haar kamer dan bij jullie.

Wellicht dat jullie geen kinderen hebben. Dan zijn het uiteraard prima ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heeft die architect mijn tekeningen gejat? :P

- Waarom heb je nog apart wassen boven terwijl je ook een bijkeuken hebt?
- Je master is met 3200 te smal. Een beetje bed is 2200-2400 lang in zo'n woning. Ook zou ik wic en badkamer bij elkaar zetten. Wellicht links of rechts de master maken en 2-3 kamers over de rest van de ruimte die je nog hebt. De overloop of badkamer zou je ook de dubbele deur aan kunnen sluiten?
- Hoe groot is het perceel.
- Het is een kast van een huis, maar dat komt er boven niet uit. De andere kamers zijn vrij klein.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@JaxMcFadden Vooropgesteld dat je je huis wel moet bouwen zoals jij het wilt, maar ik heb wel wat opmerkingen :).

Vooraanzicht:

Leuk ontwerp. Dacht ook dat het een kast van een huis was, echter zie dat het 12m breed is, dat is uiteraard niet klein, maar ik verwacht dat het aan de krappe kant is voor de look van het huis. Huizen met deze look zijn volgnes mij meestal een meter of 16 breed.

Kelder:

- Technische ruimte is wel heel groot.
- Berging is aan de kleine kant. Zolder ook, dus zou berging en technische ruimte omwisselen.
- Ga je echt een wijnkelder gebruiken? Ik houd ook van wijn, maar zoals jij hem tekent een pijp van 2 bij 5 is eigenlijk gewoon een lang wijnrek. Je kunt er niet sfeervol een wijntje drinken. Ik zou denk ik kiezen voor een mooie opstelling in de lounge incl wijnkoelkast. Of heb je alleen rood?
- Waar is het daglicht? Geen enkel raam maakt dat je de lounge niet echt veel gaat gebruiken denk ik. Ik zou er een paar koekoeks indoen. Voor de prijs hoef je dat niet te laten.

Begane grond:

- Wat is de functie van de uitbouw aan de linkerkant?
- Leuk die vide, maar je kijkt de gang in vanuit daar. Ik zie er de functie niet echt van, boven maakt het een leuke overloop maar daar kost het erg veel ruimte.
- Probeer beneden eens in te richten. Ik zie meerder plekken voor een eettafel, waar ga je hem zetten en wat doe je met de andere ruimte. Vraag me ook af wat die haard daar doet? Zit een niet echt tussen twee ruimtes in.

Boven:
- Slaapkamer is te ondiep @Señor Sjon zei het al, je balkondeuren kunnen niet open, die komen tegen je bed aan.
- Je balkon geeft uitzicht op het dak van je garage.....
- Zie de voordelen wel van twee badkamers. Maar de kleine badkamer is wel erg klein, net als slaapkamers. Die passen niet bij het formaat van het huis. Functioneel zal het wel gaan, maar het is nu net niet.

Ben benieuwd naar je overwegingen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Enne, je wc-deuren zitten verkeerd om. Scharnier moet zo ver mogelijk van de pot, dan voldoet ie aan de toegankelijkheidseisen. ;)

Als ik verder zeur:
- zitje achter garage ver van de keuken, dat is niet zo relaxed.
- Garage is groot, maar je kan er maar met 1 auto in?
- Architect moet die kap ook doorsnijden op de tekening, anders is dat dak wel erg laag.

[ Voor 47% gewijzigd door Señor Sjon op 18-05-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:11
Die slaapkamers zijn wat mij betreft groot genoeg. Wat ik eerder als probleem zie is dat er maar 3 slaapkamers zijn. Mocht je ooit verhuizen dan zal dit toch een puntje zijn. Een dergelijke woning moet er toch minimaal 4 hebben vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Wij hebben nog eens een nieuwe versie gekregen. Het is wel nog maar een snelle draft.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met een goede plattegrond heb je geen kelder nodig. :P

Waarom niet de entree in het midden van de voorgevel en de ene kant keuken, andere kant eten? Met een footprint van 12,75x8 moet echt iets veel beters te maken zijn dan een uit de hand gelopen rijwoning. Deel het anders in blokken van 4x3 of 4x4 en kijk wat je met die blokken kan. Je verdieping is (pardon my English) waardeloos zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met keuken en eetruimte aan weerzijde van de inkom. Dan maak je er twee aparte ruimtes van en mijn vrouw wil net die twee in contact met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de trap in de hal/entree plaatsen. Je verspilt zo best veel ruimte op de 1e verdieping.
Je kunt dan ook je keukenwand tegen de muur links plaatsen en een eiland deel ertegenover.
Dan Kun je aan je eiland de tafel bijvoorbeeld plaatsen als verlengde vh eiland.
Snap je het nog?

Beetje zoals wij het ingedeeld hebben, maar dan gespiegeld voor jullie
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bsqjiflgdycjs.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:44

orf

Señor Sjon schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 20:27:
Enne, je wc-deuren zitten verkeerd om. Scharnier moet zo ver mogelijk van de pot, dan voldoet ie aan de toegankelijkheidseisen. ;)
Lees ik de tekening nu verkeerd, of ontbreekt er een deur van de hal/entree naar de woonkamer? Qua WC voldoe je daarmee niet aan bouwbesluit. Maar ik kan me het niet voorstellen dat die deur ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Bedankt voor alle feedback. Altijd fijn om een andere kijk te horen.
Señor Sjon schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:10:
Heeft die architect mijn tekeningen gejat? :P

- Waarom heb je nog apart wassen boven terwijl je ook een bijkeuken hebt?
- Je master is met 3200 te smal. Een beetje bed is 2200-2400 lang in zo'n woning. Ook zou ik wic en badkamer bij elkaar zetten. Wellicht links of rechts de master maken en 2-3 kamers over de rest van de ruimte die je nog hebt. De overloop of badkamer zou je ook de dubbele deur aan kunnen sluiten?
- Hoe groot is het perceel.
- Het is een kast van een huis, maar dat komt er boven niet uit. De andere kamers zijn vrij klein.

***members only***
- De bijkijken beneden is meer een hal waar de kinderen binnenkomen na 't buitenspelen. Ze kunnen hier hun vuile schoenen neerzetten. Misschien nog een wastafel plaatsen. Het is niet de bedoeling dat hier een wasmachine/droger komen. Misschien wel een extra koelkast.
- Ons bed is 220 lang momenteel volgens mij. Het is met 3200 idd wat smal. We hebben achter echter een prachtig uitzicht over een strook weiland gevolgd door een bosrand. Het idee om zo wakker te worden spreekt ons wel aan. De muur naar achter zetten is ook niet echt een optie.
- Ongeveer 2200m2.
artbij schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:34:
@JaxMcFadden Vooropgesteld dat je je huis wel moet bouwen zoals jij het wilt, maar ik heb wel wat opmerkingen :).

Vooraanzicht:

Leuk ontwerp. Dacht ook dat het een kast van een huis was, echter zie dat het 12m breed is, dat is uiteraard niet klein, maar ik verwacht dat het aan de krappe kant is voor de look van het huis. Huizen met deze look zijn volgnes mij meestal een meter of 16 breed.

Kelder:

- Technische ruimte is wel heel groot.
- Berging is aan de kleine kant. Zolder ook, dus zou berging en technische ruimte omwisselen.
- Ga je echt een wijnkelder gebruiken? Ik houd ook van wijn, maar zoals jij hem tekent een pijp van 2 bij 5 is eigenlijk gewoon een lang wijnrek. Je kunt er niet sfeervol een wijntje drinken. Ik zou denk ik kiezen voor een mooie opstelling in de lounge incl wijnkoelkast. Of heb je alleen rood?
- Waar is het daglicht? Geen enkel raam maakt dat je de lounge niet echt veel gaat gebruiken denk ik. Ik zou er een paar koekoeks indoen. Voor de prijs hoef je dat niet te laten.

Begane grond:

- Wat is de functie van de uitbouw aan de linkerkant?
- Leuk die vide, maar je kijkt de gang in vanuit daar. Ik zie er de functie niet echt van, boven maakt het een leuke overloop maar daar kost het erg veel ruimte.
- Probeer beneden eens in te richten. Ik zie meerder plekken voor een eettafel, waar ga je hem zetten en wat doe je met de andere ruimte. Vraag me ook af wat die haard daar doet? Zit een niet echt tussen twee ruimtes in.

Boven:
- Slaapkamer is te ondiep @Señor Sjon zei het al, je balkondeuren kunnen niet open, die komen tegen je bed aan.
- Je balkon geeft uitzicht op het dak van je garage.....
- Zie de voordelen wel van twee badkamers. Maar de kleine badkamer is wel erg klein, net als slaapkamers. Die passen niet bij het formaat van het huis. Functioneel zal het wel gaan, maar het is nu net niet.

Ben benieuwd naar je overwegingen :).
De afmetingen van het hoofdhuis zijn begrensd door de volgens het bestemmingsplan maximale volume van 750m3. Daar komt de 12m breedte voornamelijk vandaan.

- Eens dat de technische ruimte groot is.
- De technische ruimte omwisselen met de berging is echter niet zo makkelijk gedaan. De dikke schacht in de kelder aan de linkerkant is waar al het leidingwerk samenkomt. Ik begreep van de architect dat ze daarom de technische ruimte rechtsonder wilde hebben. Details weet ik hier niet van. De lokatie is dus geloof ik niet zo makkelijk te veranderen - de oppervlakte natuurlijk wel eventueel.
- De wijnkelder is voornamelijk een mooi breed wijnrek en een wijnkoelkast. Er komt wel een tafel met bank in maar we zien ons hier net per se vaak zitten, daar er genoeg mooiere plekjes in het huis te vinden zijn. De wijn in de lounge is geen optie. Dit omdat de architect lounge op de tekening heeft gezet maar het eerder een LEGO / PingPong / Xbox ruimte zal worden.
- Ook nog niet op de tekening te vinden, maar in de lounge zal een grote koekoek komen in de linkermuur.

- Uitbouw aan de linkerkant komt een houten bank in (waar je het zitvlak omhoog kunt doen voor opbergruimte) met wat kussentjes... lekker gaan zitten met een goed boek (+ glas wijn?) en zowel naar de voorkant/achterkant van het uitzicht kunnen genieten... het was ook mede bedoeld om het hoge symmetriegehalte wat te doorbreken en er een ietwat speels element aan toe te voegen.
- Mee eens dat de vide vooral veel plek kost. Het idee is geloof ik dat er door het grote raam op de 1e verdieping via de vide ook nog veel daglicht in de woonkeuken terecht zal komen.
- Die haard moet daar niet meer zitten - komt geheel geen haard in. Die wand wordt eerder een boekenkast/inbouwkast.
- We voorzien een eettafel voor ~8 personen in de serre (diner) en een eettafel voor ~4 personen aan het keukeneiland (ontbijt / lunch). We hebben dan nog wel wat loze ruimte waar we iets mee moeten richting de uitbouw aan de linkerkant.

- Mjah die slaapkamer te ondiep was idd al aangehaald. Zal het er eens met de architect over hebben. Was me nog niet eerder opgevallen.
- Ik zie het ook niet echt als een balkon. Huidige plan is om er zo'n hekje voor te zetten en er meer zo'n Frans balkon van te maken. Maar het is toch wel lekker om zo je deuren in je slaapkamer open te kunnen gooien en naar buiten te kunnen kijken.
- Ja vond de 2e badkamer ook klein. Dat de slaapkamers klein waren vind ik wel meevallen (en TLer gelukkig ook). Ik zie ook niet heel veel mogelijkheden om ze groter te maken momenteel. We zijn nogal veel ruimte kwijt aan de overloop + vide als ik het nu zo zie.
Señor Sjon schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 20:27:

Als ik verder zeur:
- zitje achter garage ver van de keuken, dat is niet zo relaxed.
- Garage is groot, maar je kan er maar met 1 auto in?
- Architect moet die kap ook doorsnijden op de tekening, anders is dat dak wel erg laag.
Zeuren mag :)

- Idealiter krijgt het zitje achter garage zelf een buitenkeuken (wasbak + aanrecht + bbq, etc). Zal niet alles inzitten maar zal het lopen hopelijk wat verminderen.
- Garage kan idd 1 auto in, maar ik verwacht dat die er nooit in zal staan. Maar wie weet. Er was een idee om een overkapping voor de garage (om het huis heen) te maken als een soort van carport. Misschien is dat wat? Vind het niet heel mooi though.
- Wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 00:07:
Bedankt voor alle feedback. Altijd fijn om een andere kijk te horen.

[...]

- De bijkijken beneden is meer een hal waar de kinderen binnenkomen na 't buitenspelen. Ze kunnen hier hun vuile schoenen neerzetten. Misschien nog een wastafel plaatsen. Het is niet de bedoeling dat hier een wasmachine/droger komen. Misschien wel een extra koelkast.
- Ons bed is 220 lang momenteel volgens mij. Het is met 3200 idd wat smal. We hebben achter echter een prachtig uitzicht over een strook weiland gevolgd door een bosrand. Het idee om zo wakker te worden spreekt ons wel aan. De muur naar achter zetten is ook niet echt een optie.
- Ongeveer 2200m2.

[...]

De afmetingen van het hoofdhuis zijn begrensd door de volgens het bestemmingsplan maximale volume van 750m3. Daar komt de 12m breedte voornamelijk vandaan.

- Eens dat de technische ruimte groot is.
- De technische ruimte omwisselen met de berging is echter niet zo makkelijk gedaan. De dikke schacht in de kelder aan de linkerkant is waar al het leidingwerk samenkomt. Ik begreep van de architect dat ze daarom de technische ruimte rechtsonder wilde hebben. Details weet ik hier niet van. De lokatie is dus geloof ik niet zo makkelijk te veranderen - de oppervlakte natuurlijk wel eventueel.
- De wijnkelder is voornamelijk een mooi breed wijnrek en een wijnkoelkast. Er komt wel een tafel met bank in maar we zien ons hier net per se vaak zitten, daar er genoeg mooiere plekjes in het huis te vinden zijn. De wijn in de lounge is geen optie. Dit omdat de architect lounge op de tekening heeft gezet maar het eerder een LEGO / PingPong / Xbox ruimte zal worden.
- Ook nog niet op de tekening te vinden, maar in de lounge zal een grote koekoek komen in de linkermuur.

- Uitbouw aan de linkerkant komt een houten bank in (waar je het zitvlak omhoog kunt doen voor opbergruimte) met wat kussentjes... lekker gaan zitten met een goed boek (+ glas wijn?) en zowel naar de voorkant/achterkant van het uitzicht kunnen genieten... het was ook mede bedoeld om het hoge symmetriegehalte wat te doorbreken en er een ietwat speels element aan toe te voegen.
- Mee eens dat de vide vooral veel plek kost. Het idee is geloof ik dat er door het grote raam op de 1e verdieping via de vide ook nog veel daglicht in de woonkeuken terecht zal komen.
- Die haard moet daar niet meer zitten - komt geheel geen haard in. Die wand wordt eerder een boekenkast/inbouwkast.
- We voorzien een eettafel voor ~8 personen in de serre (diner) en een eettafel voor ~4 personen aan het keukeneiland (ontbijt / lunch). We hebben dan nog wel wat loze ruimte waar we iets mee moeten richting de uitbouw aan de linkerkant.

- Mjah die slaapkamer te ondiep was idd al aangehaald. Zal het er eens met de architect over hebben. Was me nog niet eerder opgevallen.
- Ik zie het ook niet echt als een balkon. Huidige plan is om er zo'n hekje voor te zetten en er meer zo'n Frans balkon van te maken. Maar het is toch wel lekker om zo je deuren in je slaapkamer open te kunnen gooien en naar buiten te kunnen kijken.
- Ja vond de 2e badkamer ook klein. Dat de slaapkamers klein waren vind ik wel meevallen (en TLer gelukkig ook). Ik zie ook niet heel veel mogelijkheden om ze groter te maken momenteel. We zijn nogal veel ruimte kwijt aan de overloop + vide als ik het nu zo zie.

[...]

Zeuren mag :)

- Idealiter krijgt het zitje achter garage zelf een buitenkeuken (wasbak + aanrecht + bbq, etc). Zal niet alles inzitten maar zal het lopen hopelijk wat verminderen.
- Garage kan idd 1 auto in, maar ik verwacht dat die er nooit in zal staan. Maar wie weet. Er was een idee om een overkapping voor de garage (om het huis heen) te maken als een soort van carport. Misschien is dat wat? Vind het niet heel mooi though.
- Wat bedoel je hier precies mee?
Dit huis is toch niet kleiner dan 750m3?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karazz
Na een tijdje meegelezen te hebben wil ik me hier ook maar eens melden. Onlangs het traject in gegaan voor een nieuw te bouwen woning. Inmiddels zijn we bezig om ons VO naar een DO te tillen en lijkt het me interessant om onze tekeningen hier ook maar eens voor te leggen en te horen of er punten zijn die ikzelf over het hoofd gezien heb.

Het betreft in dit geval een 2kapper waarvan de buurman in ieder geval alle aangrenzende ruimtes gespiegeld heeft ten opzichte van ons. Buurman heeft geen erker.

Eerste verdieping is wat minder diep dan begane grond (zie stippelijn begane grond) ivm verplichte hoek van het dak en de maximale nokhoogte. Op deze manier voorkomen we dat we schuine wanden krijgen op de eerste verdieping.

Naast het huis is nog een doorgang van zo'n 110 cm als achterom. Er komt nog een schuurtje achter in de tuin om fietsen e.d. in te plaatsen.

Voorgevel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EGmqVAPQcIuh21fTFbwuDX1O/thumb.png

Achtergevel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ywmSFVYBhEKdLpdwBuDFGm90/thumb.png

Zijgevel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/06Z7gWSJzgYv4qSxuuExgmKA/thumb.png

Plattegrond begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8plk15sdrelvjYfXcS6xIHON/thumb.png

Plattegrond eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HQBpedagtHQr1RBPXC6c2TuR/thumb.png

Plattegrond tweede verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vMT2jlh0lSUC14XnnU6HwNDU/thumb.png

[ Voor 10% gewijzigd door karazz op 19-05-2017 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
artbij schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 00:26:
[...]

Het woonhuis zal ~750m3 zijn. Dat is exclusief de kelder die niet meetelt voor het bestemmingsplan volume.

Dit is exclusief de erker, serre, bijkeuken en garage die onder de 120m2 vergunning loze bijgebouwen vallen.

-Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Gaaf! Mooi hoor 7m! Zie je niet vaak meer bij een 2onder1kap.

Wat mij opvalt is de plaatsing van de toiletten.

Die van beneden vind ik zeer onlogisch. Die van boven is wel creatief, ik vraag me alleen af of je geen last heb van geluid in de slaapkamers bij het doorspoelen, en dan voor in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
JaxMcFadden schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:01:
[...]

Het woonhuis zal ~750m3 zijn. Dat is exclusief de kelder die niet meetelt voor het bestemmingsplan volume.

Dit is exclusief de erker, serre, bijkeuken en garage die onder de 120m2 vergunning loze bijgebouwen vallen.

-Wouter
750 m³ echt volume, dus puur de inhoud van alle vertrekken? Wij moeten het doen met 750 m³ boven maaiveld, gemeten aan de buitenzijde van gevel en dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
JaxMcFadden schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:01:
[...]

-Wouter
Ik hoorde dat je voor vergunning vrije onderdelen van je huis ook geen leges hoeft te betalen.
Dat was zoals ik het las alleen in achtererf gebied bij ons.

Dus garage en carport niet :( (hoek huis en dan is de zijkant aan de hoek voortuin en geen achtererf gebied)
Bijkeuken en veranda achter huis wel. Toch iets van 40K minder voor de lege berekening.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@JaxMcFadden
4 meter is een ideale maat om mee te werken. Daar past alles tussen. Ik snap je redenatie volkomen, maar dat je niet meer langs je bed kan als de deur openstaat is best irritant. ;)
Wat ik met doorsnijden bedoel: Een plattegrond wordt tekentechnisch horizontaal doorgesneden op 1 meter hoogte van de betreffende vloer. Met een normale verdiepingshoogte dus ~4 meter boven peil. Als je garage lager is, zie je het dak, anders zie je een doorsnede van het dak.
artbij schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 00:26:
[...]

Boven maaiveld waarschijnlijk wel. Kan per bestemmingsplan verschillen. Soms worden kelders wel meegerekend, anders niet. Hoewel ik het nut in zo'n grote woning van een kelder niet helemaal inzie. Maar goed, ik heb dan ook nooit een kelder gehad. Ik ken ze alleen van problemen bij anderen en projecten (met name lekkende liftputjes. :( )
aikink schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:36:
[...]

750 m³ echt volume, dus puur de inhoud van alle vertrekken? Wij moeten het doen met 750 m³ boven maaiveld, gemeten aan de buitenzijde van gevel en dak.
Kuubs worden buitenom gerekend. Vanaf onderkant begane grondvloer tot onderkant panlat van het dak en de buitenlijn van de constructie. Let wel dat vrijwel elk bestemmingsplan een afwijking van 10% op maten toestaat..
jacovn schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:55:
[...]

Ik hoorde dat je voor vergunning vrije onderdelen van je huis ook geen leges hoeft te betalen.
Dat was zoals ik het las alleen in achtererf gebied bij ons.

Dus garage en carport niet :( (hoek huis en dan is de zijkant aan de hoek voortuin en geen achtererf gebied)
Bijkeuken en veranda achter huis wel. Toch iets van 40K minder voor de lege berekening.
Klopt. Zelfde geldt in principe voor dakramen die niet nodig zijn voor daklicht, tweede badkamers, etc. Als je gaat stofkammen, kan je de leges aardig drukken.

@karazz
  • Keuken <> Woonkamer is een beetje buiten proportie
  • WC verdieping wordt breed (2x kast + muur is >1270 mm. Twee wandjes eraf geeft een toilet van 1.140 breed. Dan heb ik het nog niet over de afvoer die in je woonkamer komt. Ik zou de locatie van het toilet heroverwegen, want een nachtelijk bezoek heeft aardig wat wakkere mensen tot gevolg.
  • Horizontale zijraam garage lijkt me groter dan 2800mm. Dan heb je een dure geveldrager nodig. Ook past ie niet in de stijl van je overige ramen. Ik zou twee smalle ramen naast elkaar doen, zoals ook in je voorgevel. Is er een reden waarom de ramen in de speelkamer hoger zitten dan de woonkamer?
  • Deuren op zolder draaien allemaal verkeerdom. De slaapkamer deur 'veegt' mensen de trap weer af. De andere twee ruimtes slaan met de deur tegen de kap, bij een bergruimte laat je de deur naar buiten draaien.
  • Ik mis een beetje de peilmaten. Komt er daglicht op de overloop op de 1e? Raam lijkt voornamelijk op de 2e te zitten door de trap heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:44:
[...]
Klopt. Zelfde geldt in principe voor dakramen die niet nodig zijn voor daklicht, tweede badkamers, etc. Als je gaat stofkammen, kan je de leges aardig drukken.
Bedoel jij dat op mijn 2e verdieping de dakramen die bij de bergruimtes zitten ook lege vrij zijn ?
Zou al weer 2000 ex schelen voor de leges..

Interesant onderwerp voor de zelfbouwers denk ik.

Ik heb ook de huis bouw en de installatie los getrokken, kan ik de complete installatie kosten ook nog buiten de leges houden. Of althans de warmtepomp die ik op papier later installeer (als ik de virtuele cv ketel vervang)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, je hebt een basisinstallatie wel nodig. Dat je een DALI-systeem met 200 spotjes aan gaat sturen heeft weinig met het BB te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Kuubs worden buitenom gerekend. Vanaf onderkant begane grondvloer tot onderkant panlat van het dak en de buitenlijn van de constructie. Let wel dat vrijwel elk bestemmingsplan een afwijking van 10% op maten toestaat.
Niet altijd. Uit het bestemmingsplan buitengebied Raalte:
2.7 inhoud van een bouwwerk, niet zijnde recreatiewoningen
tussen de bovenkant van de begane grondvloer, de binnenzijde van de buitenmuren en/of scheidsmuren en de binnenzijde van daken en dakkapellen.
En ons bestemmingsplan, net wat ongunstiger:
2.3 de inhoud van een bouwwerk:
tussen de onderzijde van de begane grondvloer, de buitenzijde van de gevels (en/of het hart van de scheidsmuren) en de buitenzijde van daken en dakkapellen;
10% overschrijding staat er bij ons -voor zover ik weet- ook niet in. Ze hebben het aardig dichtgetimmerd hier. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ben hier ook in discussie met de gemeente. Die rekenen met standaard m3 prijzen. En die zijn niet gunstig. Kom op bijna 10k aan leges. Ik wacht nog op uitleg over hoe ze aan dat bedrag komen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
aikink schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:12:
[...]

Niet altijd. Uit het bestemmingsplan buitengebied Raalte:

[...]

En ons bestemmingsplan, net wat ongunstiger:

[...]

10% overschrijding staat er bij ons -voor zover ik weet- ook niet in. Ze hebben het aardig dichtgetimmerd hier. :'(
Leuk dat ze de NEN2580 weer negeren. :X In de ruimtelijke ordening is interessanter wat er buiten gebeurd dan binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 19-05-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
JaMaaT schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:03:
Gaaf! Mooi hoor 7m! Zie je niet vaak meer bij een 2onder1kap.

Wat mij opvalt is de plaatsing van de toiletten.

Die van beneden vind ik zeer onlogisch. Die van boven is wel creatief, ik vraag me alleen af of je geen last heb van geluid in de slaapkamers bij het doorspoelen, en dan voor in de nacht.
Inderdaad een ruime 2-kapper. In dit geval mis ik het ook niet dat het geen vrijstaande woning is :)

In eerste opzet hadden we 2 toiletten op de begane grond. 1 naast de meterkast en 1 achterin de woning. 2 toiletten vind ik persoonlijk zonde van de ruimte. Nu hebben we er 1 achterin, die voor de kinderen ook eenvoudig te bereiken is als ze buiten (in het zand?) aan het spelen zijn.
Vanuit de woonkamer is het inderdaad een flinke wandeling nu, maar je komt dan wel meteen langs de koelkast dus kun je meteen het nuttige met het aangename combineren. 8)

Nee, maar zonder gekheid, zo ver is het nu ook weer niet, of doelde je niet op de afstand?

De toilet boven m.b.t. geluidsoverlast heb ik ook over nagedacht, maar denk dat dit de beste oplossing is. Een los toilet zou anders tussen de trap en de badkamer uit komen en dan moeten we een andere trap en komen we anders in de hal beneden uit met de trap met alle wijzigingen van dien. Ik vind het nu wel charme hebben dat er door de positie van het toilet meteen 2 inbouwkasten gecreëerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Laatst online: 19-09 14:33
Hoi allemaal,

Hierbij mijn eerste post na een paar weken doorlezen van dit topic. Erg interessant leesvoer allemaal! Wij hebben een kavel willen binnenkort gaan bouwen.

We zijn erg gecharmeerd van een klassieke notariswoning of herenhuis. Een herenhuis mag niet volgens bestemmingsplan (goothoogte max 4 meter) en de schildkap van notraiswoning kost boven wel erg veel ruimte. Daarom willen we gaan voor een notariswoning met doorgemetselde topgevels.

De afgelopen maanden hebben we bij 3 verschillende aannemers/bouwbedrijf een offerte opgevraagd en we zijn nu bijna zeker van onze keuze voor 1 van de 3. Tevens hebben we onderstaande eerste concepttekeningen ontvangen. Ik hoor graag jullie opmerkingen!

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/K5Mj2HGCW_Ol4diosw6FNyw9DwVf-0FVfAjYYaLNooaUh2Ip3y1vsBHibQmOK68hzHL9tYvs7KcTVTSinp3kC93_RFiPMyGmnE3Y_y4lTKJdRUYD3Oa07FVqYQRnf60-lvrgHKi-SWe13kXP10eyiMytVRWZ2qqMJGkb1b5VnO95aUUjkKgtnppSEkYWjtiuG66kmpaUlwFbgPU-NMRa-_OWoS9GclA03Hr-vWmVgG_dtN6MuyAoSmRMZmE5oycXA1_zIp21s2tKqzJ9YONylVDlaFvc2FmGkkmW6iWy3npBpAEMEqUz6zXruSrffIEUJj9FgX2yVeXAla9fsgftW-lBbwD9J57rEaKlT2mEM_D71ZPDXumTZgmzArFWEIadi3Tr03FbVyUQtVQfD1qlMnouzJfq4tbrpXerh-c1O1qyORdrx3uKb-4DJf3tW6ouYO2c1Jhye6_nNjN-LZFV1MX07cWhtz36IWAWJ39PdIkK2W0jMENNiwQzc5xXbdAn_a23Leuc2GkUkNUpw3YHiIikqaLBpcgkPljAwg4thiprKpgxz7br7LS8Hojvb1FmbqjkrmHNruI_xZowQzhQJOywuCn_K1s0ELIFxA9U-Ue_POYr=w466-h336-no

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/BLY3IrO8fMnNq7mnx6Zl6NZpViEz9qdD_FZWwwpJiXJM7X-5SX8FxS9bWsYnMZkyra0hb9fKIfTYgG2GbtU7OQVVGe67KsyRpZwYgZ3OOYPtbqtS44b_f8tKjLNtBwxmzBW4OPPK0SbbrmoTU9ZwtPnvYInKBw8K6WGD9eVRBhfI5j3-MgdfX_cAHCqFLeal_8_1ijPv_RSpjjrxos_DHkIM1cMzvYx77YummoXkQMqz0zRHgZj3c9p7ap1rrUqGg4G_SxX-9Xha2LCEq3bfDeigCoJmL_J3BHURQGifn1aDPIbQ32MAinsTJfyENYdalPFRVXmi2REr-qlnA9qn5GS5IHCWvE4884Q60I2WGo5sArpyOlYPe0iqrVZVirRA2tnruk0MRJ1OQdLvQQQ87ahQ7pXRior1F33Rrpmj4ddHHI_k8rbxrRJVgMbRceufpZGnwvFg5rf_ZAQVSFgB5MEnqmBQTWWVZft8iGxzO0tvulQsIi_zLu-V7vzYbPZsbCy32grxTQMlLQYVVqYDKawlb6xC4Mk2UE0YUNn2JmoRRif2vU50YJ4DL8qmlyBhi3V4bRsK5ASZlLWwobqlTjad9AD3bsDcDIQ4iDUffgsMyZld=w444-h325-no

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/y39lKz4FtIyJGOGN5zCSq9sc5pMt2TT2ESjbBOdkH7PgApoZ1mxo5xoA6Acpyr_vcjdib5bd_j5RIHXfDavb3s9Gig4UmZI8B7K1DuTcvNFF2oM32_FT8g_qB3nz64sdYk1zIpiC9MGdgbHXhp2KQNn1s69ITjbgnqtov2DFIgs35UKHMCNxX4y4KUkLWKfF-eJE2_8kZQOZU8NyIXldpXq0kUJX-6Il-1xsIo_QIkpKjfdlnU9XBBl-H6LrOkREwry-a7YQOoPU4FiQJJn31IT-fj4H9MnLsZhPDXvbI-I4PVN32zxcRnAWqx7bs2iwDO1fXi23g4POjhlY-F2f3EE6P4yaVp3JGM7IdXtmXn2cNMkQT6eA2ub77__q8FG6xuz7DmLi6TNHu9om6V1DnKdCfIqRuFAzbh6EPitfnUiu0EX91GGcSDEarJ5mraXlZlTL-z2C95j8Ndy-TuYxDfAgfVwwNLujQZaurHsQp159KSGg7PjzpROA1ym9y1zcgK9FFGXtZhn9t0TGXiqC2zU2MlNAFyzqcHg3Ftr3kiYHIng2pCdLS9cksCdGhRf92COafqHj84qEw_S7dudOr3Aw0KbIF1fpi3UGeuq5URht_oeu=w620-h560-no

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/8RUIELsaEJrCXBCS0sbxeL5DfVmghbcUAUwd_XLX3j9yxL1zaDzMkZecx-9IGAz6AEEbFMWAa-Zza9VetQny8ogmhjuaVcrSRyz8QNtTYjJerpvFYuWmZih81r30h2CgkRDmGtH_aa-IlnadICu_HDv9h7yRETFdxOlstQj-q985nR_mnGIxXeXzzoYoEepXenT9W6RDH1cxNaHqJTF0fFEIejJjrgAlH5wumqULMDSWFS6TB0-CVgUQdkzafCFRoz8PqukLkfm_XBgFL3m5xl-IdD2Fs8tLZBPCK_jaF_HjVXGfJodF3n3NYsyDSN44DQTaVHR3k4U8qLfio4eniAQhTgFLDg_BPfnpxyyiSGNKWemdPWHaQcyytzZQEmd1ZDE08_oeAAAjFsLW_DYWgFw5beW587WJlGPl07r8jV9J87rp78WxbvLuxgpBl6DyAt8HYXKyV1cTMtWMoKpl8HPPIp7e4DgTILfrL5BflXQnhNNOg44rvnCtPrudoPi8eSF9wxXUnVw9PAaGduVsZg5dUaEQSkTi6EpwH9OLqkSboAewt0YDCm9MPAP0A22F_grlsc3xKtFfV3A-DeR1dBDUer9sWPZT1UQbnBluX8T4fHw0=w576-h523-no

Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/lRZnnrkc_M4EJJy1MCKC2r99-ZZgYo2P_CRj3kJ1JtVkX6dpMU7DZpG-mDFIklJgdrCBGGc1OIDj8lY4UQqpOM75pKY0TWp3TMsecBeHPi7VGe82-tz6zO4beqXvbYdOQvCmgNGK1FWQBrcA5kHzH8s2kklXx9A2pjnvNoAYfnWK__KQ6xOSJPy6GOGZB6L1E8ZtoG1_oJyFzVntHov5qtEA3jaYe3N6insWOpC9LzT0fECpphf_xA1njsJL2iur-2as4O2oMIZ2JqA1CxUgsn3zq7m-jjtclhI9Xply4uWV0_b7zhKFDqhMg6xw3_11Jldj6LUFmX3OYXghO2IpCvXFIfnc1YrC1GdtqBvWYihJnrDrTHiN4lE3e5yS1hG0xaMHeAU8kbejtFFgB6hvNMKts2_fmXZ6cxdd4nBwVUolfT7-KXiJLLcG9HFSfoIYU2fMYL8so1Yaa6MhUtOi1qWRQ42Y2B-M6K8E8o55bnhwzNhjHWG0NOyPMEvgLQPqpy1LNud1J4qo4qhHjCOpz1XgCR-hY9m0CMHYovEm7PX057v8GNQG614g2Iog_B_fPSH8VZqFivhMglMHayMyW30Z4T-w9gMVKH-epSfn1-J7e41Lg3d9=w576-h527-no

Achter het huis willen we nog een vrijstaande garage bouwen (ernaast gaat niet ivm breedte kavel), maar daarvan hebben we nog geen tekeningen.

Zelf twijfelen we nog over een paar zaken:
- Woning meter dieper bouwen;
- In plaats van aangebouwde bijkeuken een serre aan de woonkamer en de bijkeuken binnen het hoofdgebouw (dus kleinere keuken).

Verder komen natuurlijk nog de keuzes in kwaliteit van afwerken, installaties en dergelijke. Het bouwen van een gasloze woning met L/W waterpomp is ons betreft wel een serieuze optie.

[ Voor 62% gewijzigd door Sturgeon22 op 19-05-2017 10:23 . Reden: Problemen met afbeeldingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
@JaxMcFadden
@karazz
  1. Keuken <> Woonkamer is een beetje buiten proportie
  2. WC verdieping wordt breed (2x kast + muur is >1270 mm. Twee wandjes eraf geeft een toilet van 1.140 breed. Dan heb ik het nog niet over de afvoer die in je woonkamer komt. Ik zou de locatie van het toilet heroverwegen, want een nachtelijk bezoek heeft aardig wat wakkere mensen tot gevolg.
  3. Horizontale zijraam garage lijkt me groter dan 2800mm. Dan heb je een dure geveldrager nodig. Ook past ie niet in de stijl van je overige ramen. Ik zou twee smalle ramen naast elkaar doen, zoals ook in je voorgevel. Is er een reden waarom de ramen in de speelkamer hoger zitten dan de woonkamer?
  4. Deuren op zolder draaien allemaal verkeerdom. De slaapkamer deur 'veegt' mensen de trap weer af. De andere twee ruimtes slaan met de deur tegen de kap, bij een bergruimte laat je de deur naar buiten draaien.
  5. Ik mis een beetje de peilmaten. Komt er daglicht op de overloop op de 1e? Raam lijkt voornamelijk op de 2e te zitten door de trap heen?
Alvast hartelijk bedankt voor je opmerkingen, fijn om te merken dat ik inderdaad zaken over het hoofd gezien heb, hieronder mijn reacties op je punten en ik zal waar nodig de architect alvast inlichten.
  1. Met de wens van een leefkeuken denk ik persoonlijk dat we niet heel verkeerd zitten met keuken - woonkamer verdeling. De woonkamer kunnen we eventueel langer maken, maar daar schieten we weinig mee op en tegelijkertijd krijg je dan een vreemde hoek in de keuken.
  2. Je gaat er vanuit dat de breedte van het toilet door de breedte van de kast bepaald wordt. Voor mijn gevoel is het andersom, dat de breedte van de kast door het toilet bepaald wordt. M.b.t. de positie, zie mijn vorige post, denk dat het lastig blijft om hem apart te houden en de indeling verder ruim te houden.
    De architect gaf aan dat de afvoer geen probleem hoefde te zijn in dit ontwerp, zal hier nog eens navraag over doen.
  3. Het lange raam in de speelkamer is nu dezelfde maat als het raam bij de trap boven. Maar indien hier een dure geveldrager bij komt kijken ligt mij voorkeur toch zeker bij 2 kleinere ramen. Ga hem terugkoppelen naar mijn architect.
    De hoogte van de ramen is anders dan in de voorgevel omdat hier wellicht een tafel tegenaan geplaatst gaat worden. We willen hoe dan ook alle wanden van de speelkamer beschikbaar houden om iets tegenaan te plaatsen, zodoende.
  4. Deuren op zolder ga ik ook aan laten passen.
  5. Daglicht op de overloop zal inderdaad voornamelijk komen van het raam in de zijgevel. Indien we voor een open trap naar de zolder zullen kiezen zal er natuurlijk ook meer licht op de overloop vallen. Gevoelsmatig komt op de overloop doorgaans toch het meeste licht vanuit de omringende vertrekken, zodra daar alle deuren dicht zijn heb ik er ook niets meer te zoeken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door karazz op 19-05-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
karazz schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:19:
[...]

Alvast hartelijk bedankt voor je opmerkingen, fijn om te merken dat ik inderdaad zaken over het hoofd gezien heb, hieronder mijn reacties op je punten en ik zal waar nodig de architect alvast inlichten.

2. Je gaat er vanuit dat de breedte van het toilet door de breedte van de kast bepaald wordt. Voor mijn gevoel is het andersom, dat de breedte van de kast door het toilet bepaald wordt. M.b.t. de positie, zie mijn vorige post, denk dat het lastig blijft om hem apart te houden en de indeling verder ruim te houden.
De architect gaf aan dat de afvoer geen probleem hoefde te zijn in dit ontwerp, zal hier nog eens navraag over doen.
Denk dat je wel rekening moet houden met de ruimte die een kleerhanger nodig heeft in je kledingkast, sommige kledingstukken hang je namelijk liever op. Een ondiepe kast is dus minder praktisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
maussert schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:29:
[...]

Denk dat je wel rekening moet houden met de ruimte die een kleerhanger nodig heeft in je kledingkast, sommige kledingstukken hang je namelijk liever op. Een ondiepe kast is dus minder praktisch. :)
Ook zeker waar, ik ga even wat dingen nameten, even controleren of dat ik mijn kleerhangers eventueel in moet korten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
karazz schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:19:
[...]

1. Met de wens van een leefkeuken denk ik persoonlijk dat we niet heel verkeerd zitten met keuken - woonkamer verdeling. De woonkamer kunnen we eventueel langer maken, maar daar schieten we weinig mee op en tegelijkertijd krijg je dan een vreemde hoek in de keuken.
  3. Het lange raam in de speelkamer is nu dezelfde maat als het raam bij de trap boven. Maar indien hier een dure geveldrager bij komt kijken ligt mij voorkeur toch zeker bij 2 kleinere ramen. Ga hem terugkoppelen naar mijn architect.
    De hoogte van de ramen is anders dan in de voorgevel omdat hier wellicht een tafel tegenaan geplaatst gaat worden. We willen hoe dan ook alle wanden van de speelkamer beschikbaar houden om iets tegenaan te plaatsen, zodoende.
  4. Deuren op zolder ga ik ook aan laten passen.
  5. Daglicht op de overloop zal inderdaad voornamelijk komen van het raam in de zijgevel. Indien we voor een open trap naar de zolder zullen kiezen zal er natuurlijk ook meer licht op de overloop vallen. Gevoelsmatig komt op de overloop doorgaans toch het meeste licht vanuit de omringende vertrekken, zodra daar alle deuren dicht zijn heb ik er ook niets meer te zoeken. :)
1. het viel me alleen op, ik snap het woonkeuken concept. :)
2. Ja, want een kast is standaard 60 diep. Dat is de maat waarin een colbert of jasje op een hanger in een kast past. De maat van de WC volgt daaruit. Eigenlijk is bv 70cm diep met een schuifwand vlak in de muur een strakkere oplossing. Dan passen winterjassen e.d. er ook fatsoenlijk in (offtopic, maar een motorpak en een kast van 60cm diep zijn geen vrienden. ;)) Met een schuifwand scheelt het je ook ruimte in de kamer doordat openslaande deuren vervallen.
Let wel, alles kan, daar heeft de architect gelijk in. Maar als er geen leidingplaatvloer of breedplaat gebruikt wordt, is het niet mogelijk om de WC-leiding veel te verslepen.
5. Daglicht op de overloop zou ik altijd doen. Zeker als je bovenlichten laat vervallen, is de overloop altijd donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:43:
[...]

1. het viel me alleen op, ik snap het woonkeuken concept. :)
2. Ja, want een kast is standaard 60 diep. Dat is de maat waarin een colbert of jasje op een hanger in een kast past. De maat van de WC volgt daaruit. Eigenlijk is bv 70cm diep met een schuifwand vlak in de muur een strakkere oplossing. Dan passen winterjassen e.d. er ook fatsoenlijk in (offtopic, maar een motorpak en een kast van 60cm diep zijn geen vrienden. ;)) Met een schuifwand scheelt het je ook ruimte in de kamer doordat openslaande deuren vervallen.
Let wel, alles kan, daar heeft de architect gelijk in. Maar als er geen leidingplaatvloer of breedplaat gebruikt wordt, is het niet mogelijk om de WC-leiding veel te verslepen.
5. Daglicht op de overloop zou ik altijd doen. Zeker als je bovenlichten laat vervallen, is de overloop altijd donker.
1. Gelukkig, geen probleem dus :)
2. Dat wordt in ieder geval een aandachtspuntje, ga ik in de gaten houden.
3? De vloerplaten overspannen van links naar rechts, dus dan zou het geen probleem moeten zijn?
5. Even kijken wat daarin nog mogelijk is. Zoals gezegd, hebben al licht vanuit het andere raam, even kijken of dat voldoende is.
We moeten sowieso nog een fase in waarin dat er iemand gaat kijken naar de lichtinval in de woning, wellicht komt daar nog iets uit. Geen idee hoe dat precies in zijn werk gaat eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
3. Een rioolafvoer is rond 110 en heeft een vrij verval van 5-10mm/m. Een kanaalplaat in een woning is 200 dik met in de regel een deklaag van 50-70mm voor leidingen. Een riool verslepen geeft dus altijd in een speciale leidingplaat.
5. In principe gaat niemand kijken naar je lichtinval.
Grof gezegd:
Oppervlakte verblijfsruimte x 10% = equivalent daglichtoppervlak. Dus een verblijfsruimte van 30m2 heeft 3m2 glasoppervlakte nodig. De berekening van hinderhoeken e.d. is wat complexer, maar dit is vooral in woonkamers eigenlijk nooit een probleem. De zolder heeft weinig oppervlakte >2,6m vrije hoogte dus zal ook met 2 redelijke dakramen voldoen. Zo te zien heb je zat ramen en een overloop heeft geen eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Señor Sjon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:54:
3. Een rioolafvoer is rond 110 en heeft een vrij verval van 5-10mm/m. Een kanaalplaat in een woning is 200 dik met in de regel een deklaag van 50-70mm voor leidingen. Een riool verslepen geeft dus altijd in een speciale leidingplaat.
Grof gezegd:
Oppervlakte verblijfsruimte x 10% = equivalent daglichtoppervlak. Dus een verblijfsruimte van 30m2 heeft 3m2 glasoppervlakte nodig. De berekening van hinderhoeken e.d. is wat complexer, maar dit is vooral in woonkamers eigenlijk nooit een probleem. De zolder heeft weinig oppervlakte >2,6m vrije hoogte dus zal ook met 2 redelijke dakramen voldoen. Zo te zien heb je zat ramen en een overloop heeft geen eis.
Iets minder grof ;)
(Oppervlakte verblijfsruimte x 10%) = equivalent daglichtoppervlak, waarbij je het feitelijke oppervlak keer 0,8 moet doen om op equivalent oppervlak te komen. Dan hou je al rekening met de "basis" hinderhoeken zoals bijvoorbeeld je negge van je kozijn enz. Dus als je 3 m2 Aeq moet hebben, dan moet je 3/0,8 = 3,75 "meetbaar" raamoppervlak hebben.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, klopt. Ik heb ooit een excel gebakken met al die hinderhoeken erin. Af en toe een raampje erbij was minder moeite. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:54:
Grof gezegd:
Meneer de Architect schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:03:
van de positie van de afvoer naar de standleiding is ongeveer 1,5m1 horizontaal verslepen, de dikte van de betonvloer is ca. 240mm met smeervloer van ca. 70mm, dit gaat makkelijk lukken, hier is geen leidingplaat voor nodig. Ik zou ook kieze voor breedplaatvloeren. Dit is een standaard onderplaat van ca. 70mm dik waar een druklaag op komt. In deze druklaag heb je dan alle ruimte om je leidingverloop te maken.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is voor deze woning een veel te kostbare oplossing om die ene WC te maken. Je hebt toch al buren, dus een breedplaat levert weinig extra op. Maar het is wel weer grappig om te zien dat ie nul rekent met kosten. :P Soms wel goed, maar in dit geval wat onzinnig.

Overigens...

70 dekvloer. Ingestort zit: vloerverwarming en wat eronder vergeten is.
---
170-200 gestort beton. Ingestort zitten riolering: luchtkanalen, elektra en instortkistjes voor sparingen/verlichting
---
50-70 betonnen schil breedplaatvloer. Bij een woning meestal 50.

Voor een woning van dit type wordt meestal een kanaalplaat van 200 met een deklaag van 70 gebruikt. Is veel lichter en goedkoper. Voor je ontwerp heb je verder geen breedplaat nodig.

Overigens, waar sleept ie het 1,5m heen dan? Een riool van een toilet mag maar drie bochten hebben van 45 graden. Ik zie geen schacht onder de badkamer, noch onder het toilet.

@Sturgeon22 Dit ziet eruit als een Livingstone woning? Ik zou de bijkeuken gelijk trekken met de zijgevel. Een sprong in de gevel kost altijd geld en levert hier niks op. Verder heb ik in mijn eigen (soortgelijke) layout de en suite deuren tussen keuken en werkkamer gemaakt en de keuken/woonkamer open gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:48:
Het is voor deze woning een veel te kostbare oplossing om die ene WC te maken. Je hebt toch al buren, dus een breedplaat levert weinig extra op. Maar het is wel weer grappig om te zien dat ie nul rekent met kosten. :P Soms wel goed, maar in dit geval wat onzinnig.

Overigens...

70 dekvloer. Ingestort zit: vloerverwarming en wat eronder vergeten is.
---
170-200 gestort beton. Ingestort zitten riolering: luchtkanalen, elektra en instortkistjes voor sparingen/verlichting
---
50-70 betonnen schil breedplaatvloer. Bij een woning meestal 50.

Voor een woning van dit type wordt meestal een kanaalplaat van 200 met een deklaag van 70 gebruikt. Is veel lichter en goedkoper. Voor je ontwerp heb je verder geen breedplaat nodig.

Overigens, waar sleept ie het 1,5m heen dan? Een riool van een toilet mag maar drie bochten hebben van 45 graden. Ik zie geen schacht onder de badkamer, noch onder het toilet.
Ik probeer je te volgen, maar ben helaas niet voldoende bekend in de materie en de benamingen. Zou je me dit nogmaals uit kunnen leggen in iets meer jip en janneke taal svp? O-)

Vooral het stukje dat dit een veel te kostbare oplossing is en dat er doorgaans een kanaalplaat gebruikt wordt wekt mijn nieuwsgierigheid.

M.b.t. waar hij heen wil "De standleiding van het toilet zullen we in de 1e verdiepingsvloer moeten verslepen naar het punt waar hij zou kunnen zakken, bijv. achter tegen de wand tpv de kasten in de keuken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Laatst online: 19-09 14:33
@Señor Sjon
Bedankt voor je reactie. Geen Livingstone, maar een lokale aannemer.

Verspringen van de bijkeuken hebben we besproken. Als reden werd aangegeven dat de goot van de bijkeuken/veranda nu even breed is als de goot van het huis. Als de bijkeuken gelijk getrokken wordt met de zijgevel dan steekt de goot uit of wordt de goot afwijkend van model.

We willen wel graag schuifdeuren tussen woonkamer en keuken om geur van koken in de keuken te houden indien nodig. Deuren tussen woonkeuken en werk/speelkamer is moglijk wel een optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Breedplaat is een massieve betonvloer die uit meerdere lagen is opgebouwd. De beloopbare schil wordt als eerste op de verdieping gelegd. Wapening, leidingen etc wordt aangebracht en vervolgens wordt ie volgeblubberd met beton. Om de boel weer vlak te krijgen wordt een dekvloer aangebracht naderhand.

Een kanaalplaatvloer heeft holle kanalen in de overspanningsrichting. Dit bespaart gewicht en dus kan de hele constructie lichter (doet nog steeds zeer op je tenen, daar niet van.. ;)) Ook hier heb je eenzelfde dekvloer nodig omdat platen onderling nooit hetzelfde zijn. Kanaalplaten hebben minder handelingen nodig en zijn dus veel goedkoper.

Leuk dat je architect een breedplaatvloer bedenkt, maar dat is gewoon luiheid. Hij heeft nog geen idee waar ie zijn schacht wil/moet hebben terwijl papier de goedkoopste manier is om de goede plek te vinden. Keuken is gezien de technische ruimte op zolder een logische plek, maar in de hoek waar ook net de vloer opgevangen wordt voor de trap is niet heel handig.

Ik kan voor het jargon de site van joostdevree aanraden. Vrijwel elke term staat daar uitgelegd.
Sturgeon22 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:00:
@Señor Sjon
Bedankt voor je reactie. Geen Livingstone, maar een lokale aannemer.

Verspringen van de bijkeuken hebben we besproken. Als reden werd aangegeven dat de goot van de bijkeuken/veranda nu even breed is als de goot van het huis. Als de bijkeuken gelijk getrokken wordt met de zijgevel dan steekt de goot uit of wordt de goot afwijkend van model.

We willen wel graag schuifdeuren tussen woonkamer en keuken om geur van koken in de keuken te houden indien nodig. Deuren tussen woonkeuken en werk/speelkamer is moglijk wel een optie!
Vergis je niet, veel lokale aannemers gebruiken het Livingstone systeem. De tekeningen zien er erg bekend uit namelijk. Dat de goot een beetje uitsteekt is toch niet zo erg? Ze zijn lijnen aan het combineren die weinig samenhang hebben lijkt wel. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 19-05-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:01:
Breedplaat is een massieve betonvloer die uit meerdere lagen is opgebouwd. De beloopbare schil wordt als eerste op de verdieping gelegd. Wapening, leidingen etc wordt aangebracht en vervolgens wordt ie volgeblubberd met beton. Om de boel weer vlak te krijgen wordt een dekvloer aangebracht naderhand.

Een kanaalplaatvloer heeft holle kanalen in de overspanningsrichting. Dit bespaart gewicht en dus kan de hele constructie lichter (doet nog steeds zeer op je tenen, daar niet van.. ;)) Ook hier heb je eenzelfde dekvloer nodig omdat platen onderling nooit hetzelfde zijn. Kanaalplaten hebben minder handelingen nodig en zijn dus veel goedkoper.

Leuk dat je architect een breedplaatvloer bedenkt, maar dat is gewoon luiheid. Hij heeft nog geen idee waar ie zijn schacht wil/moet hebben terwijl papier de goedkoopste manier is om de goede plek te vinden. Keuken is gezien de technische ruimte op zolder een logische plek, maar in de hoek waar ook net de vloer opgevangen wordt voor de trap is niet heel handig.

Ik kan voor het jargon de site van joostdevree aanraden. Vrijwel elke term staat daar uitgelegd.
Kijk, nu is het een stuk visueler uitgelegd, dat volg ik beter ;)

Bedankt voor de uitleg in ieder geval, ik ga dit eens terug koppelen naar mijn architect. Ben benieuwd wat er uit komt.

De website van joostdevree gaat bij de favorieten, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Als je gebalanceerde lucht verversing wilt zit je haast wel aan breedplaat vast om overal 80 mm luchtbuizen te krijgen.
Er zijn wel kanaalplaten met uitsparingen voor buizen en kabels maar niet zodanig dat je min of meer overal kunt komen. Zou denk ik wel voldoende kunnen zijn om een 110 mm toilet buis te kunnen verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:01:

Meneer de architect schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:10[/message]:
De constructeur heeft nu een breedplaatvloer aangehouden en of deze straks uiteindelijk 50 of 70mm zal worden dat is voor nu even ondergeschikt. Het is maar de vraag of een kanaalplaat van 200mm afdoende is met deze vrije overspanning. Verder heb je niet de vrijheid met leidingen en inbouwspots etc... met een kanaalplaatvloer. In de meeste gevallen past men een breedplaatvloer toe bij particulieren bouw omdat dit flexibeler en makkelijker bouwt. Qua kosten weet ik het zo snel niet maar het zal elkaar niet zoveel uitmaken als je alles gaat tellen. Mijn advies is pas een breedplaatvloer toe, mocht je anders wensen dan hoor ik dit graag dit betekend namelijk dat de constructeur ander uitgangspunten moet aanhouden.
Klinkt toch wel als een weloverwogen beslissing waarin ik in dit geval achter de keuze van mijn architect sta.
Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic