Oudere broer doet de deur wel open, de kleinste klimt wel zelf de trap op. Wij waren wel overtuigt van de noodzaak met die 2 van ons
2 meisjes werkt anders vaak...
Ja hier hebben we het over gehad maar we vinden het er gewoon erg mooi uit zien. Zeker omdat hier het laatste beetje zon van de dag op schijnt.SchumiFAST schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:28:
[...]
Ik vind de overkapping niet erg nuttig. Ze is eigenlijk te klein om er een tuintafel te kunnen zetten en nog gemakkelijk aan te kunnen zitten. Ik zou die ruimte in je huis meepakken (lijkt mij nauwelijks een meerkost) en nadien een elektrische luifel aan je gevel hangen. Familieleden hadden ook zoiets, maar zij vonden dit ook te klein.
Wellicht dat dit inderdaad de oplossing is!Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:40:
[...]
Ik zou toch voor deze indeling gaan, met een kleine wijziging
De entree kleiner maken door de muur vanaf het trapgat naar de buitenmuur te laten lopen. En dan de deur naar de entree naast de trap. Je kunt dan zeker nog een extra kast kwijt in de keuken.
De afscheiding van woonkamer/eetkamer is dan ook een natuurlijke: gewoon die lijn van de binnenmuur (zijmuur wc en mk) doortrekken naar de buitenmuur (mooie schuifdeur die je in die binnenmuur laat verdwijnen als je de deur open wilt hebben).
Berging is een bijkeuken. Het is de bedoeling dat we in een later stadium een garage er naast gaan zetten. Maar misschien dat jouw eerste advies wellicht de oplossing al isWailing_Banshee schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:40:
[...]
De wc op die twee andere tekeningen zit op een hele vreemde plek. Je moet de berging door om naar de wc te kunnen? Ik zou mijn visite niet door onze bergkast willen laten lopen...
Er stond ook eenErnemmer schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:14:
[...]
Het principe van een deur is bij mij in de streek ook bekend, maar kinderen krijgen die vast wel open. Om dus een ongelukje tegen te gaan doen veel mensen vaak een traphekje met kinderslot onder- en bovenaan de trap.
Maar als kinderen zo groot zijn om de deur open te krijgen, zijn ze ook slim genoeg om over een traphek heen te klauteren, die van ons tenminste wel
Traphek is alleen voor de eerste 2-3 jaar. Daarna gaat het prima zelf.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
traphekje boven heeft hier vooral veel nut zodat ie niet tijdens het spelen per ongeluk de trap af valt. Tijdens het spelen van beneden naar boven de trap opvallen is hem nog niet gelukt. Naar boven gaat meestal met meer aandacht
Traphekje boven heb ik vooral voor m'n dochter die sinds een maand kan kruipen en echt denkt dat ze superman is, en zo beneden ligt
Verwijderd
Vindt het een hele vreemde entree in de eerste schets waar je alleen uitkomt naar de keuken. Die je vervolgens ook weer amper uit kunt omdat je keukenblad voor de deuropening zit.rspoe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:16:
We zijn bezig met een woning en zitten nog te twijfelen over de indeling. Ik hoor graag jullie mening.
En in de tweede schets ga je via de berging naar je wc....
Erg vreemd allemaal. Ben je zelf een beetje aan het freubelen?
Ik ben zelf wel een beetje handig en m'n broertje monteert badkamers. Keuken is gekocht en geplaatst door Bruynzeel. Nadeel was dat het bij oplevering er nog niet in zat en we ergens anders moest douchen maar het scheelde wel een hoop geld. We hadden het voor elkaar gekregen dat het leidingwerk op de goede positie werd geplaatst, onze buren kregen dit niet meer voor elkaar.
We hebben tijdens de bouw nog aanpassingen gedaan zoals een muurtje in de keuken verder naar achteren laten zetten en stopcontacten en lichtpunten op een andere plaats. Zolang het nog niet besteld of gemonteerd was was het geen probleem.
We hebben tijdens de bouw nog aanpassingen gedaan zoals een muurtje in de keuken verder naar achteren laten zetten en stopcontacten en lichtpunten op een andere plaats. Zolang het nog niet besteld of gemonteerd was was het geen probleem.
Gynnad schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:11:
[...]
Thanks, denk dat wij dan inderdaad ook rekening moeten houden met +/- 1 jaar, wat niet erg is als je het weet. Als je er vanuit gaat dat het korter is, dan is het wel vervelend natuurlijk.
Vanwaar dat je de badkamer/toilet zelf nog hebt gedaan, wegens vakkennis in je vriendenkring, want ik begreep eigenlijk dat dat inbegrepen is, inclusief wijzigingen die je wilt doen (of het moet echt heel anders worden).
Wij hebben boven een traphekje zodat ze niet heel stil midden in de nacht naar beneden kan sluipen.
Met gestrekt been.
Hier +1.Grolsch schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:57:
Traphekje boven heb ik vooral voor m'n dochter die sinds een maand kan kruipen en echt denkt dat ze superman is, en zo beneden ligt
Wanneer onze plannen klaar zijn, en de bouw begint, dan zullen wij gedurende de bouw moeten besluiten of we een traphekje nemen. Ik verwacht dat onze jongste dan 2 / 2,5 is als het klaar is.
De grond is aangekocht! Wij hebben een oriënterend gesprek gehad met een architect. Wij gaan nu heel rustig het traject verder bewandelen met als doel om in het vroege voorjaar van 2018 te starten.
tip: doe het rustig en goed, maar niet te rustig. De prijzen in de bouw lopen (snel) op. Tijd kost geld in dit geval.the-edge schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:32:
[...]
Hier +1.
Wanneer onze plannen klaar zijn, en de bouw begint, dan zullen wij gedurende de bouw moeten besluiten of we een traphekje nemen. Ik verwacht dat onze jongste dan 2 / 2,5 is als het klaar is.
De grond is aangekocht! Wij hebben een oriënterend gesprek gehad met een architect. Wij gaan nu heel rustig het traject verder bewandelen met als doel om in het vroege voorjaar van 2018 te starten.
Het uitkomen in de keuken in in principe geen probleem maar hij is er gek ingetekend inderdaad.Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:12:
[...]
Vindt het een hele vreemde entree in de eerste schets waar je alleen uitkomt naar de keuken. Die je vervolgens ook weer amper uit kunt omdat je keukenblad voor de deuropening zit.
De berging is een bijkeuken. Een achterom ingang.Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:12:
[...]
En in de tweede schets ga je via de berging naar je wc....
We zijn bij een architect geweest die een eerste snelle/ruwe schets heeft gemaakt waar we op kunnen schieten. Dat zijn we nu dus ook aan het doen.Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:12:
[...]
Erg vreemd allemaal. Ben je zelf een beetje aan het freubelen?
Ik heb een mondelinge ja gegeven naar de bouwer toe via de bouwbegeleider.
25.5 K € van de prijs af gehaald, wanden verfklaar en plafond in carport en veranda erbij geregeld. Ook grond weer verspreiden op afschot gaan ze doen (vond het onlogisch dat dat niet zo was)
Nu de tekening goedkeuren en zowel srv als omgevingsvergunning maar aanvragen, dan kunnen we eindelijk starten..
25.5 K € van de prijs af gehaald, wanden verfklaar en plafond in carport en veranda erbij geregeld. Ook grond weer verspreiden op afschot gaan ze doen (vond het onlogisch dat dat niet zo was)
Nu de tekening goedkeuren en zowel srv als omgevingsvergunning maar aanvragen, dan kunnen we eindelijk starten..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dan wordt het zoiets:Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:40:
[...]
Ik zou toch voor deze indeling gaan, met een kleine wijziging
De entree kleiner maken door de muur vanaf het trapgat naar de buitenmuur te laten lopen. En dan de deur naar de entree naast de trap. Je kunt dan zeker nog een extra kast kwijt in de keuken.
De afscheiding van woonkamer/eetkamer is dan ook een natuurlijke: gewoon die lijn van de binnenmuur (zijmuur wc en mk) doortrekken naar de buitenmuur (mooie schuifdeur die je in die binnenmuur laat verdwijnen als je de deur open wilt hebben).

[ Voor 3% gewijzigd door rspoe op 12-05-2017 10:00 ]
Dan heeft je keuken geen hoge kasten, als je de deur opschuift kun je daar een aantal hoge kasten kwijt, wellicht moet je eiland dan ook een stukje omhoog.
@rspoe Trap omdraaien kan niet? Dus de bijkeuken en entree omdraaien.
Ik vind het zelf er zo wel cleaner uit zien, mooie ruimte woonkeuken, knusse woonkamer. Alleen die entree en bijkeuken zie ik niet zo zitten...
Ben het wel met @rewind. eens: de deur naast het trapgat, en de hoek gebruiken voor een hoge kast
Ik vind het zelf er zo wel cleaner uit zien, mooie ruimte woonkeuken, knusse woonkamer. Alleen die entree en bijkeuken zie ik niet zo zitten...
Ben het wel met @rewind. eens: de deur naast het trapgat, en de hoek gebruiken voor een hoge kast
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat kan zeker. Dat ga ik even overleggen met de architect hoe hij dat zou doen. Want we hebben nu ook niet de trappen boven elkaar. En dat wilde de architect ook graag realiseren. In deze fase kan alles nog veranderd worden.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:26:
@rspoe Trap omdraaien kan niet? Dus de bijkeuken en entree omdraaien.
Ja juist.Dan krijgen we zoiets:rewind. schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:24:
Dan heeft je keuken geen hoge kasten, als je de deur opschuift kun je daar een aantal hoge kasten kwijt, wellicht moet je eiland dan ook een stukje omhoog.
@rspoe Nog even nitpicken hoor!
Ik zou die andere schuifdeur ook in de muur weg laten glijden. Dit in verband met eventuele dingen die je aan die muur wilt hangen.
Ik zou die andere schuifdeur ook in de muur weg laten glijden. Dit in verband met eventuele dingen die je aan die muur wilt hangen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Kritische feedback is altijd goed, thanks! Maar dat is de bedoeling inderdaad. De architect mag dit netjes gaan uitwerkenWailing_Banshee schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:49:
@rspoe Nog even nitpicken hoor!
Ik ben wel tevreden over de indeling zo. Wellicht dat het hier en daar nog wat breder wordt of iets veranderd. Bijvoorbeeld vanwege het dak wat we vol zonnepanelen (als dakbedekking) willen leggen.
Ik zou het niet heel rustig aan doen, want dan haal je namelijk het voorjaar van 2018 niet.....the-edge schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:32:
[...]
Hier +1.
Met gestrekt been.
er is op het moment echt een issue met levertijd, veel bouw loopt uit op bouwmateriaal tekorten.
Ik zou ook niet te rustig aan gaan doen als voorjaar heel belangrijk is.
Ik zou ook niet te rustig aan gaan doen als voorjaar heel belangrijk is.
Om voorjaar 2018 te starten moet je nu al richting vergunningstraject gaan. Eer die onherroepelijk is, zit je al in augustus/september. Dan is voorjaar 2018 maar een halfjaar verder.
Dat kun je tegen die tijd nog wel bekijken, het ene kind is de andere niet.the-edge schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:32:
[...]
Hier +1.
Gefeliciteerd, maar als je in het vroege voorjaar van 2018 wil beginnen met bouwen betekent dit dat je met de huidige levertijden +- september de aanneemovereenkomst wel rond mag hebben, dus niet heel rustig aan doen, maar offertes opvragen, vergelijken, specs opstellen, financiering regelen, etc. etc.,De grond is aangekocht! Wij hebben een oriënterend gesprek gehad met een architect. Wij gaan nu heel rustig het traject verder bewandelen met als doel om in het vroege voorjaar van 2018 te starten.
En dan komt mijn/onze onervarenheid om de hoek kijken
. Bedankt voor de feedback!
Wij zijn in afwachting van de gemeente voor wat betreft de eisen van de goothoogte, hopelijk mogen we hier iets van afwijken (lees: lager).
Daarna gaan we weer verder met de architect om het af te ronden.
Wij zijn in afwachting van de gemeente voor wat betreft de eisen van de goothoogte, hopelijk mogen we hier iets van afwijken (lees: lager).
Daarna gaan we weer verder met de architect om het af te ronden.
Kijk gewoon op ruimtelijkeplannen.nl? Er is nog nooit een bouw stilgelegd omdat de goothoogte lager dan de max was. 
Enne eerst al je wensen op papier zetten en die afvragen. Schrappen is goedkoper dan hetzelfde op een kaal ontwerp bijplussen. Mijn wensenlijstje is aanmerkelijk langer dan mijn budget...
Dus ruwbouw dingen hebben prioriteit over afbouw dingen die later makkelijk nog te plaatsen zijn.
Enne eerst al je wensen op papier zetten en die afvragen. Schrappen is goedkoper dan hetzelfde op een kaal ontwerp bijplussen. Mijn wensenlijstje is aanmerkelijk langer dan mijn budget...
[ Voor 58% gewijzigd door Señor Sjon op 12-05-2017 15:20 ]
Een goothoogte is toch maximaal en nooit minimaal
Kan ik me tenminste niet bedenken.
Welke levertijden zijn dan zo lang? Ik ga nu beginnen en de langste levertijd is de breedplaatvloer. Die staat nu op 8 weken.
O ja. Een van de gevelbouwers kon pas 2 de helft van januari.....
[ Voor 22% gewijzigd door Artbij op 12-05-2017 18:01 ]
Met gestrekt been.
Mijn aannemer had het in april over bestelde kunststof kozijnen die pas na de vakantie geleverd konden worden (4 maand). Ook vloeren 8 tot 12 weken na goedkeur tekening.artbij schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 17:58:
Welke levertijden zijn dan zo lang? Ik ga nu beginnen en de langste levertijd is de breedplaatvloer. Die staat nu op 8 weken.
Ik kan hier in de buurt geen aannemer bedenken die uberhaupt kan beginnen in 2017...
Het is druk in de bouw, gevalletje marktwerking, vraag/aanbod, veel vraag, weinig aanbod ++ prijs /m3.
Toch hoeft allemaal.geen probleem te zijn als je goed plant.Grolsch schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 18:09:
[...]
Mijn aannemer had het in april over bestelde kunststof kozijnen die pas na de vakantie geleverd konden worden (4 maand). Ook vloeren 8 tot 12 weken na goedkeur tekening.
Ik kan hier in de buurt geen aannemer bedenken die uberhaupt kan beginnen in 2017...
Het is druk in de bouw, gevalletje marktwerking, vraag/aanbod, veel vraag, weinig aanbod ++ prijs /m3.
Onbeschikbaarheid van aannemers is zeer regio gebonden. Hier konden 3 van de 4 meteen beginnen.
Met gestrekt been.
Bij ons begin 2016 ook, maar op dit moment is het anders (regio twente)artbij schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 18:16:
[...]
Toch hoeft allemaal.geen probleem te zijn als je goed plant.
Onbeschikbaarheid van aannemers is zeer regio gebonden. Hier konden 3 van de 4 meteen beginnen.
Citaat uit de situatietekening:Grolsch schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:38:
Een goothoogte is toch maximaal en nooit minimaalKan ik me tenminste niet bedenken.
Dus blijkbaar toch een minimum.Eis Goothoogte:
Min.5 meter en max. 6,5 meter.
Eis Bouwhoogte:
Min. 8 meter en max. 10 meter.
Het kan dus wel blijkbaar, bij onze gemeente ken ik alleen maximale hoogtes.the-edge schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:00:
[...]
Citaat uit de situatietekening:
[...]
Dus blijkbaar toch een minimum.
Had jouw gemeenten wel een min en max dak helling? Als je dat hebt hoef je natuurlijk geen bouwhoogte voor te schrijven.
Met gestrekt been.
Idem hier in Salland.Grolsch schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 18:23:
[...]
Bij ons begin 2016 ook, maar op dit moment is het anders (regio twente)
De stenenboer had het laatst over dat sommige pannen en stenen 20 weken levertijd hebben. Gevalletje fabrieken gesloten in de crisis en nu niet snel kunnen opschalen.
Ok ja, wil willen Nederlands riet. Dat schijnt bijna op te zijn voor dit jaar....
Met gestrekt been.
Is dakgoot hoogte welstand ?
Ik moet opnieuw de 1e toets doen, die heet hier SRV, omdat we de garage 75 cm breder krijgen dan in de 1e opzet die goedgekeurd was. Ze kijken dan alleen of het niet te hoog is en in het aangewezen bouwvlak staat. Hoeveel ramen en deuren en wat voor kleur etc doet hier niet meer mee.
De omgevingsvergunning schijnt wel moeilijk te zijn en daar moet de constructie berekening etc goed in zitten. Maat ik betwijfel of ze naar dakgoot hoogte kijken..
Ik moet opnieuw de 1e toets doen, die heet hier SRV, omdat we de garage 75 cm breder krijgen dan in de 1e opzet die goedgekeurd was. Ze kijken dan alleen of het niet te hoog is en in het aangewezen bouwvlak staat. Hoeveel ramen en deuren en wat voor kleur etc doet hier niet meer mee.
De omgevingsvergunning schijnt wel moeilijk te zijn en daar moet de constructie berekening etc goed in zitten. Maat ik betwijfel of ze naar dakgoot hoogte kijken..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Goothoogte was bij ons wel een probleem destijds, daar keken ze goed naar.
Wanneer starten jullie met bouwenartbij schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:58:
Ok ja, wil willen Nederlands riet. Dat schijnt bijna op te zijn voor dit jaar....
Ik kreeg zojuist een belletje dat de pvc vloer er in ligt, morgen volgt een update
Levertijden verschillen nog wel veel, prefab hei palen is erg lang momenteel maar ook bijvoorbeeld installateurs die stamp vol zitten. Ander voorbeeld er is een grote schaarste aan PIR isolatie. Als je die nu niet hebt besteld ben je pas na de bouwvak aan de beurt als je pech heb. Ook de handjes zijn soms op zoals metselaars en stucadoors.
De ellende is dat sommige relatief kleine onderdelen zoals stalen lateien of geveldragers wel voor weken vertraging kunnen zorgen.
De ellende is dat sommige relatief kleine onderdelen zoals stalen lateien of geveldragers wel voor weken vertraging kunnen zorgen.
Ik heb een partij gereserveerdGrolsch schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:11:
[...]
Wanneer starten jullie met bouwen
Ik kreeg zojuist een belletje dat de pvc vloer er in ligt, morgen volgt een update
Met gestrekt been.
Over 7 weken komt de breed plaat vloer. Dus dan moet de kelder klaar zijn. De aannemer zal dus komende week beginnen.
Met gestrekt been.
Gaaf!! Dus nu gaat het "echt" beginnen !!artbij schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:48:
[...]
Over 7 weken komt de breed plaat vloer. Dus dan moet de kelder klaar zijn. De aannemer zal dus komende week beginnen.
Rietdekket voor september/oktober geboekt
Ga je ons op de hoogte houden met foto's
Ga wel. Foto's makenGrolsch schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:50:
[...]
Gaaf!! Dus nu gaat het "echt" beginnen !!
Hier het plaatsen van de duiker voor de inrit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 13% gewijzigd door Artbij op 12-05-2017 21:08 ]
Met gestrekt been.
Klinkt meer als een kavelpaspoort die weer gebaseerd is op een soort beeldkwaliteitsplan.the-edge schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:00:
[...]
Citaat uit de situatietekening:
[...]
Dus blijkbaar toch een minimum.
Grappig, dat was bij onze bouw ook de 1e actieartbij schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:53:
[...]
Ga wel. Foto's maken. Riet zal september worden. Maar is in principe niet zo belangrijk, de dakplaten maken al een geïsoleerde schil.
Hier het plaatsen van de duiker voor de inrit:
***members only***
Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"
[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 12-05-2017 21:17 ]
Bouw verkeer springt niet over slotenGrolsch schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:14:
[...]
Grappig, dat was bij onze bouw ook de 1e actie
Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"
Met gestrekt been.
Simpel voorbeeld: voor PIR platen worden geen levertijden meer afgegeven. Prijsverhoging is 30%.artbij schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 17:58:
Een bepaald type dan wellicht, bij de verschillende webshops zijn ze gewoon op voorraad.Ayous schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:33:
[...]
Simpel voorbeeld: voor PIR platen worden geen levertijden meer afgegeven. Prijsverhoging is 30%.
Met gestrekt been.
Misschien wordt de soep niet zo heet gegeten, maar kreeg het volgende bericht:artbij schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:13:
[...]
Een bepaald type dan wellicht, bij de verschillende webshops zijn ze gewoon op voorraad.
Via dit e-mailbericht willen wij u informeren over de uitzonderlijke ontwikkelingen in prijzen en levertijden van isolatiematerialen die wij gebruiken en de gevolgen hiervan voor onze samenwerking.
In de afgelopen twee weken zijn wij geconfronteerd met enorme prijsstijgingen van isolatiematerialen, in het bijzonder die van de isolatiematerialen op basis van PIR. Dit is een product waarmee, ondanks zijn geringe dikte, toch een hoge warmteweerstand behaald kan worden.
Een belangrijke grondstof voor de productie van PIR is MDI, een product dat wereldwijd door slechts een beperkt aantal fabrikanten wordt geproduceerd. Door een aantal incidenten op verschillende fabrieken in een korte tijd, in combinatie met een grote vraag naar dit product, is een enorme schaarste ontstaan. Hierdoor zijn wij, en de gehele dakdekkersbranche met ons, onverwachts voor de volgende problemen komen te staan:
· de marktprijzen van PIR isolatieplaten zijn de afgelopen maanden in korte tijd met ca. 22% gestegen. In juni 2017 verwachten de leveranciers wederom een prijsstijging van mogelijk meer dan 10%. Bij elkaar komt dit neer op een prijsstijging van meer dan 30% in een half jaar tijd;
· door de schaarste zijn bij de verschillende leveranciers lange wachttijden en onzekerheden rond de daadwerkelijke levermomenten ontstaan. Inmiddels zijn de wachttijden opgelopen tot soms wel 10 weken, terwijl dit vroeger veelal slechts enkele dagen betrof. Hierdoor kunnen grote vertragingen in onze projecten ontstaan;
· er is onzekerheid of PIR isolatieplaten ook op de middellange termijn afdoende geleverd kunnen worden. Sommige fabrikanten geven hiervoor geen orderbevestigingen meer af. Wij moeten min of meer afwachten wat uiteindelijk geleverd gaat worden;
· er is op dit moment nog geen zicht op een verbetering of stabilisatie van de situatie.
Door deze ontwikkelingen zijn wij in een situatie terecht gekomen die wij onmogelijk hadden kunnen voorzien en zelf kunnen oplossen. Er is sprake van overmacht. Daarom willen we u over deze problemen goed informeren. Soms kunnen we gezamenlijk tot een goede oplossing komen, maar in ieder geval zullen we een aantal maatregelen moeten nemen. Dit betekent onder andere:
· bij een werk in uitvoering, afhankelijk in welke fase het werk zich bevindt, dient u helaas rekening te houden met eventuele stagnatie;
· voor werken die nog niet gestart zijn, zullen we ook naar andere oplossingen moeten kijken. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat we, indien mogelijk, in overleg met u een alternatief isolatiemateriaal toepassen;
· voor al onze openstaande offertes waar PIR isolatie een onderdeel van is, zijn we genoodzaakt deze offerte samen met u te herzien;
· voor al onze nieuwe offertes zullen wij de geldigheidsduur na offertedatum aanzienlijk beperken, in ieder geval voor de werken waar een isolatiemateriaal is opgenomen;
· wij zullen helaas genoodzaakt zijn om ook na opdracht extreme prijsstijgingen in overleg met u door te berekenen.
We vinden het heel vervelend dat we in deze situatie terecht zijn gekomen. Juist op een moment waarop veel van onze opdrachtgevers uit duurzaamheidsoogpunt hebben besloten om daken aanvullend te isoleren. De timing kan niet slechter.
Mochten zich nieuwe ontwikkelingen voordoen, dan zullen we u opnieuw informeren.
Ze stellen daar heel netjes dat het 'overmacht' is en daar zou ik niet zo snel in mee gaan. Als je daar mee akkoord staan staan ze juridisch vrij sterk. Overmacht is nogal rekbaar en ik zou zeggen dat prijsstijgingen nou eenmaal bij de markt horen en het risico door hen gedragen moet worden, aangezien ze je geofferteerd hebben.
In ieder geval, spannend. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat voor je.
Als er volgens hun geen uitzicht is op verbetering, hoe denken ze dan toekomstige klanten te offerteren?
In ieder geval, spannend. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat voor je.
Als er volgens hun geen uitzicht is op verbetering, hoe denken ze dan toekomstige klanten te offerteren?
[ Voor 15% gewijzigd door armageddon_2k1 op 12-05-2017 22:27 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Laat het huis afleveren zonder dak, je gaat toch geen 30% prijsstijging accepteren. Van overmacht is geen enkele sprake! Je koopt een huis voor een bepaald bedrag, de risico's als deze liggen bij de aannemer, het woord zegt het al: aan nemen, aangenomen. Tuurlijk wordt de levertijd langer of een goed alternatief voor hetzelfde geld, maar bijbetalen is uit den boze!
Waarom een huis zonder dak? Je koopt in Duitsland een veel voordeliger dak met dezelfde eigenschappen of beter. Degelijke houten spanten en sporen en ertussen 25 cm glaswol. Keurige Rc van 6+ en veel betere geluidsisoleerende werking. Wordt grotendeels in het werk gemaakt dus langere doorlooptijd, maar die had je toch al...
Waarom een huis zonder dak? Je koopt in Duitsland een veel voordeliger dak met dezelfde eigenschappen of beter. Degelijke houten spanten en sporen en ertussen 25 cm glaswol. Keurige Rc van 6+ en veel betere geluidsisoleerende werking. Wordt grotendeels in het werk gemaakt dus langere doorlooptijd, maar die had je toch al...
Ja, gaat ook niet gebeuren dat ik een hogere prijs betaal, maar geeft wel aan dat in de hele keten wordt geprobeerd de marges te verbeteren.PolderPloer! schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 00:10:
Laat het huis afleveren zonder dak, je gaat toch geen 30% prijsstijging accepteren. Van overmacht is geen enkele sprake! Je koopt een huis voor een bepaald bedrag, de risico's als deze liggen bij de aannemer, het woord zegt het al: aan nemen, aangenomen. Tuurlijk wordt de levertijd langer of een goed alternatief voor hetzelfde geld, maar bijbetalen is uit den boze!
Prima voor nieuwe trajecten, maar niet over de rug van bestaande afspraken... dat heet marktwerking, prima voor deze branche.Ayous schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 00:15:
[...]
Ja, gaat ook niet gebeuren dat ik een hogere prijs betaal, maar geeft wel aan dat in de hele keten wordt geprobeerd de marges te verbeteren.
Een huis bouw je vaak maar 1 keer, dus veel mensen zijn redelijk onervaren in hoe te dealen met de grillen van de aannemerij.
Blij dat bij mij de PIR platen er inmiddels grotendeels opzitten.
Heeft een aannemer daar niet zijn winst/verlies post voor ?
Ik kan toch ook niet zo maar aankomen met : "helaas gaat het niet goed bij mijn werkgever en we moeten collectief 10% inleveren, dus we moeten maar even naar contract kijken en het prijspeil wat aanpassen"
Is net zo goed overmacht.
Ik kan toch ook niet zo maar aankomen met : "helaas gaat het niet goed bij mijn werkgever en we moeten collectief 10% inleveren, dus we moeten maar even naar contract kijken en het prijspeil wat aanpassen"
Is net zo goed overmacht.
@PolderPloer! @armageddon_2k1 @jacovn
Volgens mij staat nergens dat de mail van een aannemer komt of dat hij alles probeert te verhalen op @Ayous....
Volgens mij staat nergens dat de mail van een aannemer komt of dat hij alles probeert te verhalen op @Ayous....
Met gestrekt been.
Ik lees toch echt dat hij die mail krijgt, van wie is me onduidelijk, en dat de afzender verschillende scenario's schetst met als uitgangspunt 'overmacht'. We zullen het zien :-)
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Overmacht is als het 30 dagen onafgebroken regent, of als de vrachtwagen met goederen onderweg een ongeluk krijgt en alles in het kanaal valt.
Simpele marktwerking is geen overmacht, ze hadden de goederen prima allang besteld kunnen hebben tegen een lager bedrag. Andersom: als ze goedkoper kunnen inkopen, gaat het geld dan ook naar de opdrachtgever? Ik verwacht van niet... Door laat te bestellen zijn ze aan het speculeren, prima, maar wel op eigen rekening.
Simpele marktwerking is geen overmacht, ze hadden de goederen prima allang besteld kunnen hebben tegen een lager bedrag. Andersom: als ze goedkoper kunnen inkopen, gaat het geld dan ook naar de opdrachtgever? Ik verwacht van niet... Door laat te bestellen zijn ze aan het speculeren, prima, maar wel op eigen rekening.
Incidenten bij fabrieken zij dus wel overmacht...pirke schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:13:
Overmacht is als het 30 dagen onafgebroken regent, of als de vrachtwagen met goederen onderweg een ongeluk krijgt en alles in het kanaal valt.
Met gestrekt been.
Blijf jij dit topic volgend als je huis klaar is?Grolsch schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:50:
[...]
Gaaf!! Dus nu gaat het "echt" beginnen !!
Met gestrekt been.
Dat was ik wel van planartbij schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 11:39:
[...]
Blijf jij dit topic volgend als je huis klaar is?
Vanmorgen ff aan het puinruimen geweest (letterlijk en figuurlijk), er lag nog een vracht oude stenen achter in de tuin.
Grondwerk voor is ook bijna af, nog een paar vrachtwagens zwarte grond te kort

Op de bovenverdieping ligt de PVC vloer er nu in.
Kamer dochter:

Kamer zoon met inbouwkast:

"The major bedroom"

En de bergkamer:

De badkamer is als opslag gebruikt voor het leggen van de PVC vloer, dus daar heb ik geen foto's van

Kamer dochter:

"The major bedroom"

En de bergkamer:

De badkamer is als opslag gebruikt voor het leggen van de PVC vloer, dus daar heb ik geen foto's van
Erg fraai, mooie inbouwkasten ook! Zijn die van een bepaald merk of maatwerk?
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Tnx, is maatwerk, ik heb een kameraad die meubelmaker is, dus dat scheelt weerNDF82 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:57:
Erg fraai, mooie inbouwkasten ook! Zijn die van een bepaald merk of maatwerk?
Mijn complimenten! Prachtige kasten idd en mooie afwerking.Grolsch schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:46:
Vanmorgen ff aan het puinruimen geweest (letterlijk en figuurlijk), er lag nog een vracht oude stenen achter in de tuin.
[afbeelding]
[afbeelding]
Kamer dochter:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
"The major bedroom"
[afbeelding]
[afbeelding]
En de bergkamer:
[afbeelding]
Even update's waar ik nu sta:LittleTycoon schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:17:
Wat moet ik nu nog doen:
1. Bouwbegeleider zoeken (moet ik nu toch echt gaan doen)
2. Steggelen over een aantal posten die ik eruit heb gehaald afmaken:
- Sanitair
- Tegelwerk
- L/W pomp
- Zonnepanelen
3. Afmaken Electravoorzieningen, inclusief minimaal aantal loze leidingen voor domotica en zoneregeling
4. Definitieve trap
5. Definitief aantal screens bepalen, misschien wil ik alle ramen op zuid afdekken ipv nu alleen de grote ramen.
6. Binnendeuren uitkiezen (oh ja, ook voordeur).
7. Andere ventilatieroosters (duco itt. lelijk bollende Buva roosters)
8. Definitief domotica kiezen (ik zoek redenen om geen loxone te nemen, helaas is de rest slechter in aansturen combi vvv, WP en screens).
9. Oh ja, zeker bouwbegeleider zoeken.
10. Installatietekeningen basis aansluitingen water (omdat ik zo'n eigenwijze drol ben die sanitair uit de aanneemsom heb gehaald.
11. Trouwens wel omdat de installateur van de aannemer het in z'n hoofd haalde om voor een huis van >300K volgende sanitair in te bouwen.
[afbeelding]
12. Zeker een bouwbegeleider zoeken.
Oplevering +/- Juni volgens aannemer (denk eind juni). Bijna klaar![]()
Oh ja, en een volgende keer zou ik het heel anders aanpakken

Wat moet nog gedaan worden van m'n lijstje:
1. Bouwbegeleider zoeken (moet ik nu toch echt gaan doen). Niet gedaan, heeft nu geen zin meer.
2. Steggelen over een aantal posten die ik eruit heb gehaald afmaken:
- Sanitair
- Tegelwerk
- L/W pomp
- Zonnepanelen
3. Afmaken Electravoorzieningen, inclusief minimaal aantal loze leidingen voor domotica en zoneregeling
4. Definitieve trap
5. Definitief aantal screens bepalen, misschien wil ik alle ramen op zuid afdekken ipv nu alleen de grote ramen.
6. Binnendeuren uitkiezen (oh ja, ook voordeur).
7. Andere ventilatieroosters (duco itt. lelijk bollende Buva roosters)
8. Definitief domotica kiezen (ik zoek redenen om geen loxone te nemen, helaas is de rest slechter in aansturen combi vvv, WP en screens).
9. Oh ja, zeker bouwbegeleider zoeken.
10. Installatietekeningen basis aansluitingen water (omdat ik zo'n eigenwijze drol ben die sanitair uit de aanneemsom heb gehaald.
11. Trouwens wel omdat de installateur van de aannemer het in z'n hoofd haalde om voor een huis van >300K volgende sanitair in te bouwen.
12. Zeker een bouwbegeleider zoeken.
Oplevering +/- Juni eind juli volgens aannemer (denk eind juni). Bijna klaar
Ik zou de neutrale grijs nemen, dan wordt de aandacht op de stenen gevestigd. Bij de rest vallen de voegen meer op dan de stenen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik zou ook voor dat lichtgrijze gaan. Leuk om de verschillende voegen zo bij jou te zien aangezien we bijna dezelfde stenen hebben
Die witte zowiezo niet, ik vermoed dat je een gigantisch "hokkerige" gebruik krijgt. Krijg je een trasraam
Dan donker onder, licht boven
Wat is een trasraam?Grolsch schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:01:
Die witte zowiezo niet, ik vermoed dat je een gigantisch "hokkerige" gebruik krijgt. Krijg je een trasraamDan donker onder, licht boven
Onderste stuk muur..
Een tijd terug hebben we een discussie gehad over isolatie. Wanneer is het niet meer rendabel was toen de discussie. Onlangs hebben wij een aantal EPG berekeningen retour ontvangen.

De woning wordt gebouwd met een kierdichtheid van 0.4 of beter. Alle raampartijen zijn uitgevoerd met drievoudig glas. Ook is er een WTW-installatie opgenomen.
Heeft er iemand ervaring met dit soort berekeningen. Persoonlijk valt het mij allemaal wat tegen. De isolatie wordt flink opgeschroefd, maar heel veel resultaat zie ik niet.
Tussen standaard en maximaal zit 3,2kWh/m2. per jaar. Op ons gebruiksoppervlakte is dat dan 584 kWh op jaar basis. Niet echt om over naar huis te schrijven. Ook zitten we ver van de BENG af.
Ik heb de woning door laten rekenen met een standaard CV-ketel. Wel is er douchepijp opgenomen, welke veel meer effect lijkt te hebben dan isolatie. In werkelijkheid wordt er een warmtepomp geïnstalleerd. Om op of onder de eis van EPC 0.4 te komen zijn er toch redelijk wat PV panelen nodig. Iets wat ik liever niet zie. Ik geef liever 5K uit aan extra isolatie, dan aan PV. Maar als ik zo de resultaten zie dan gaat dat niet heel veel doen op de EPC berekening en ontkom je dus eigenlijk niet aan een aantal panelen.
Uiteindelijk gaat het mij erom om de warmtevraag zoveel mogelijk te beperken zonder het toepassen van installaties.

De woning wordt gebouwd met een kierdichtheid van 0.4 of beter. Alle raampartijen zijn uitgevoerd met drievoudig glas. Ook is er een WTW-installatie opgenomen.
Heeft er iemand ervaring met dit soort berekeningen. Persoonlijk valt het mij allemaal wat tegen. De isolatie wordt flink opgeschroefd, maar heel veel resultaat zie ik niet.
Tussen standaard en maximaal zit 3,2kWh/m2. per jaar. Op ons gebruiksoppervlakte is dat dan 584 kWh op jaar basis. Niet echt om over naar huis te schrijven. Ook zitten we ver van de BENG af.
Ik heb de woning door laten rekenen met een standaard CV-ketel. Wel is er douchepijp opgenomen, welke veel meer effect lijkt te hebben dan isolatie. In werkelijkheid wordt er een warmtepomp geïnstalleerd. Om op of onder de eis van EPC 0.4 te komen zijn er toch redelijk wat PV panelen nodig. Iets wat ik liever niet zie. Ik geef liever 5K uit aan extra isolatie, dan aan PV. Maar als ik zo de resultaten zie dan gaat dat niet heel veel doen op de EPC berekening en ontkom je dus eigenlijk niet aan een aantal panelen.
Uiteindelijk gaat het mij erom om de warmtevraag zoveel mogelijk te beperken zonder het toepassen van installaties.
Er zal altijd een optimum zijn wat het meeste rendement in euro's oplevert voor de komende 30 jaar, al is het zeer koffiedik kijken wat de energieprijzen op die termijn gaan doen. Simpel gezegd, als je nu 10k uitgeeft aan extra isolatie, hoe lang duurt het voordat je dat terug verdiend hebt (inflatie en rendementsverlies over die 10k meegerekend)? Ik gok dat je de eerste 10k sneller terug verdient dan de tweede 10k, en dat de derde 10k nog langer op zich laat wachten. Waar leg je het omslagpunt dat het de investering niet meer waard is? Als je er slechts 100 euro/jaar mee wint zou ik geen 10k investering doen.
@TLer
Volgens mij komt er exact uit wat hier altijd geroepen word. Na rc 4,5 voordeel wanden en 6 voor het dak wordt het niet meer gunstig om nog meer te isoleren.
HR++ naar triplex glas is ook een stap die je eigenlijk net zo goed niet kunt zetten.
Volgens mij komt er exact uit wat hier altijd geroepen word. Na rc 4,5 voordeel wanden en 6 voor het dak wordt het niet meer gunstig om nog meer te isoleren.
HR++ naar triplex glas is ook een stap die je eigenlijk net zo goed niet kunt zetten.
Met gestrekt been.
Maar hoe moeten we dan ooit aan die 25kW/m2 komen die BENG gaat eisen? Met isolatie kom je er niet, hoe dan wel? Want daar kijken ze puur naar de schil, en niet naar installaties. Als ik het goed begrepen heb in ieder geval.
Het enige wat ik nog zou kunnen verbeteren is de lichtdichtheid van de woning, maar of je de oorlog daarmee gaat winnen.....
Het enige wat ik nog zou kunnen verbeteren is de lichtdichtheid van de woning, maar of je de oorlog daarmee gaat winnen.....
25kw/h per m2 inderdaad. Muren op het noorden en glas op het zuiden? Dat soort dingen.
Volgens jouw berekening moet het bijna gehalveerd worden inderdaad. Ben benieuwd of dat betaalbaar gaat lukken.
Volgens jouw berekening moet het bijna gehalveerd worden inderdaad. Ben benieuwd of dat betaalbaar gaat lukken.
Met gestrekt been.
Ja, ik maak ze ook nog wel eens.Heeft er iemand ervaring met dit soort berekeningen. Persoonlijk valt het mij allemaal wat tegen. De isolatie wordt flink opgeschroefd, maar heel veel resultaat zie ik niet.
Eind vorig jaar ben ik bij een infosessie over BENG geweest, en we staan wel voor een uitdaging, vooral als het om vrijstaande woningen gaat.
Een paar aanbevelingen:
- Ga integraal ontwerpen, dus niet denken dat je net voor de vergunningaanvraag nog wel zo'n berekening kunt maken en denken dat het wel losloopt;
- Compact bouwen. De verhouding buitenschil (= verliesoppervlak) / gebruiksoppervlak kan een heel verschil maken. Een dakkapel, serre of uitbouw hebben relatief veel verliesoppervlak, en kunnen op een woning een groot -negatief- verschil maken;
- Losse verbeteringen doen niet zoveel, of lijken niet zoveel te doen. Als totaalpakket tikt het wel aardig aan;
- Begin direct met nauwkeurige berekeningen in plaats van forfaitaire normen (de klaar-terwijl-u-wacht EPC). dus: lineaire warmteverliezen bepalen;
- Zongericht bouwen, glas op het zuiden: doen. Wel nadenken hoe je oververhitting denkt op te gaan vangen. Oh, en niet teveel glas toepassen...
- Luchtdicht bouwen: doen. Nadenken over details en deze ook kunnen maken. Blowerdoortest bij het sluiten van de gevel?
Uit die infosessie: de meerkosten voor een BENG-woning liggen voor geschakelde en vrijstaande woningen op dit moment tussen de €120 en €170 m² per m² gebruiksoppervlak. Rijwoningen komen een stuk gunstiger uit dit verhaal.
Heb ik voor onze woning even gecontroleerd. Totaal verliesoppervlak 463 m².artbij schreef op zondag 14 mei 2017 @ 00:22:
@TLer
Optie 1: Bouwbesluit-eis. Rc vloer, gevel en dak resp. 3,5, 4,5 en 6,0.
Optie 2: Zwaardere isolatie: Vloer, gevel en dak resp. 5,0, 8,0 en 10,0
Verschil: 5,6 kWh/m²/jaar. 1.000 kWh op jaarbasis. Scheelt naar verhouding niet veel.
Ook gecontroleerd: 63 m² buitenramen en -deuren.HR++ naar triplex glas is ook een stap die je eigenlijk net zo goed niet kunt zetten.
Optie 1: Bouwbesluit-eis, Uw van 1,65, HR++ beglazing.
Optie 2: nauwkeurige berekening met het type frame en glas dat we willen gebruiken, triple-glas met een Ug van 0,8, de berekende gemiddelde Uw komt uit op 1,27.
De BENG-indicator energiebehoefte zakt daardoor met 7,0 kW/m²/jaar. Scheelt dik 1.300 kWh per jaar.
25% beter isolerende beglazing toepassen doet in ons geval dus meer dan de rest van de isolatie opdikken.
Wat ook nog helpt bij beng eis 1 is wtw ventilatie, ook dit helpt namelijk het beperken van de energievraag, dit is natuurlijk wel een installatieoplossing maar zet wel zoden aan de dijk.
Voor meer info over beng:
https://www.lente-akkoord.nl/tag/beng/
Voor meer info over beng:
https://www.lente-akkoord.nl/tag/beng/
Mooie kast, nog een bepaald type of merk, deuren zijn mooi ook! Wij gaan eind vd maand deuren etc. uitzoeken bij de bouwer. Zal wel op een aardige meerprijs uitkomen ... 10-12 binnendeuren tegelijk .Grolsch schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:46:
"The major bedroom"
[afbeelding]
En de bergkamer:
Wat kwam er bij jullie als grootste meerpost uit bij het uitzoeken van Dorpels / Deuren / Klinken (wat nog meer die dag?) .
De kast is een special gemaakt door een vriend van ons.
Gezien de budget overschrijding van de deuren bgg hebben we boven gekozen voor goedkopere deuren.
Gezien de budget overschrijding van de deuren bgg hebben we boven gekozen voor goedkopere deuren.
Van opdek naar stomp (deur en kozijn dus), scharnieren (3d scharnieren bijv), architraven, dat soort dingenDesertFoxNL schreef op zondag 14 mei 2017 @ 09:31:
[...]
Wat kwam er bij jullie als grootste meerpost uit bij het uitzoeken van Dorpels / Deuren / Klinken (wat nog meer die dag?) .
Op zolder hebben we alles dan maar ook standaard gelaten qua deuren.
De voordeur was het duurst, though
Ik zou voor de lichte voeg kiezen, de stenen gaan daardoor meer leven. Met de andere voegen wordt het saaier, dat is vaak wel wat de gemiddelde wil, dus daarom wordt daar het meest voor gekozen.LittleTycoon schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:34:
oh ja en best wel belangrijk: Kleur voeg kiezen
Ben er nog niet uit
Het hangt ook af van je kozijnen en wat voor geheel het dan maakt.
Het blijft uiteindelijk toch een hele persoonlijke voorkeur. Hier verderop staan 2 net gebouwde huizen, zelfde stenen, met een andere voeg. Wereld van verschil in de uitstraling. Je kan dus ook de stenen leverancier even vragen of hij voorbeeld huizen heeft, dan kan je kijken hoe het daar is.
En hier geen voeg, wij hebben een voegloze oplossing gekozen.
Kozijnen worden basaltgrijs, daar waar nu nog geen metselwerk zit komen cementvezel gevelplaten, ook basaltgrijs.jerh schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:15:
[...]
Ik zou voor de lichte voeg kiezen, de stenen gaan daardoor meer leven. Met de andere voegen wordt het saaier, dat is vaak wel wat de gemiddelde wil, dus daarom wordt daar het meest voor gekozen.
Het hangt ook af van je kozijnen en wat voor geheel het dan maakt.
Het blijft uiteindelijk toch een hele persoonlijke voorkeur. Hier verderop staan 2 net gebouwde huizen, zelfde stenen, met een andere voeg. Wereld van verschil in de uitstraling. Je kan dus ook de stenen leverancier even vragen of hij voorbeeld huizen heeft, dan kan je kijken hoe het daar is.
En hier geen voeg, wij hebben een voegloze oplossing gekozen.
Ik ga de stenen leverancier vragen, goed idee.
Ik neig zelf ook ook naar de lichte voeg, maar vindt wederhelft te licht. Gelukkig vindt vrouw de grijze (saai) ook niet optimaal. Zal de aannemer ook vragen of er nog een tussenvorm is tussen de lichte en de grijze.
Opdek naar stomp? Je bouwt vrijstaand en de aannemer komt met opdek deuren aan? Ook met een stalen kozijn zekerRUFFNECK schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:12:
[...]
Van opdek naar stomp (deur en kozijn dus), scharnieren (3d scharnieren bijv), architraven, dat soort dingen
Op zolder hebben we alles dan maar ook standaard gelaten qua deuren.
De voordeur was het duurst, though
Basis bij een vrijstaande woning is een stompe volhouten deur met houten kozijnen en luxe architraaf.
Bij ons is de stel post 200€ ex btw per deur. Zonder kozijn, architraaf en beslag.
Met gestrekt been.
Elke kleur voeg is mogelijk. Je betaald dan wel een toeslag gok ik.LittleTycoon schreef op zondag 14 mei 2017 @ 11:48:
[...]
Kozijnen worden basaltgrijs, daar waar nu nog geen metselwerk zit komen cementvezel gevelplaten, ook basaltgrijs.
Ik ga de stenen leverancier vragen, goed idee.
Ik neig zelf ook ook naar de lichte voeg, maar vindt wederhelft te licht. Gelukkig vindt vrouw de grijze (saai) ook niet optimaal. Zal de aannemer ook vragen of er nog een tussenvorm is tussen de lichte en de grijze.
Je steen lijkt wel wat op die van ons. Wij hebben gekozen voor antraciet.
Ja helaas is dat nou zo. Opdekdeuren... Geen stalen kozijn gelukkig. Aannemer gaf eerlijk aan dat dat idd in de bouw vrij gemeengoed is omdat het makkelijk isartbij schreef op zondag 14 mei 2017 @ 14:00:
[...]
Opdek naar stomp? Je bouwt vrijstaand en de aannemer komt met opdek deuren aan? Ook met een stalen kozijn zeker.
Basis bij een vrijstaande woning is een stompe volhouten deur met houten kozijnen en luxe architraaf.
Bij ons is de stel post 200€ ex btw per deur. Zonder kozijn, architraaf en beslag.
Toeslag stompe deur, 70 euro (incl. kozijn gelukkig).
een toeslag op voegkleur lijkt me nou "over the top"JaMaaT schreef op zondag 14 mei 2017 @ 14:39:
[...]
Elke kleur voeg is mogelijk. Je betaald dan wel een toeslag gok ik.
Je steen lijkt wel wat op die van ons. Wij hebben gekozen voor antraciet.
[afbeelding]
Dat ligt eraan. Kies je een standaard kleurtje of laat je m maken. Als je m laat maken is een toeslag toch niet zo gek?
Edit: bij ons was t een meerprijs van € 500,00.
Edit: bij ons was t een meerprijs van € 500,00.
[ Voor 17% gewijzigd door JaMaaT op 14-05-2017 15:55 ]
Que kleur: ik zou de lichte kiezen. Dit soort brons slaat snel dood met grijs, maar dat kan net het ontwerp zijn
Qua EPC: triple glas geeft ook comfort. Dat komt niet terug in de EPC. Die BENG normrn zijn met warmtepomp en zonnepanelen makkelijk te halen. Bouwen zonder PV kan je bijna wel vergeten.
@Grolsch goed bezig, kasten zien er goed uit.
Qua EPC: triple glas geeft ook comfort. Dat komt niet terug in de EPC. Die BENG normrn zijn met warmtepomp en zonnepanelen makkelijk te halen. Bouwen zonder PV kan je bijna wel vergeten.
Precies, hij slaat dood met grijs. Dat waren de woorden waarnaar ik op zoek was.Señor Sjon schreef op zondag 14 mei 2017 @ 17:16:
Que kleur: ik zou de lichte kiezen. Dit soort brons slaat snel dood met grijs, maar dat kan net het ontwerp zijn
Dat hebben we getracht te doen. Toch valt het tegen.aikink schreef op zondag 14 mei 2017 @ 07:53:
[...]
Een paar aanbevelingen:
- Ga integraal ontwerpen, dus niet denken dat je net voor de vergunningaanvraag nog wel zo'n berekening kunt maken en denken dat het wel losloopt;
Hier heb ik een uitdaging. Stiekem zijn er wel wat dingetjes aan vast geplakt. In de basis is het een eenvoudige compacte bouwvorm. Voor vorm en functie zijn er wel een dakkapel, serre en uitbouw bijgekomen. Wellicht kunnen we zonder de serre, maar de rest moet blijven.- Compact bouwen. De verhouding buitenschil (= verliesoppervlak) / gebruiksoppervlak kan een heel verschil maken. Een dakkapel, serre of uitbouw hebben relatief veel verliesoppervlak, en kunnen op een woning een groot -negatief- verschil maken;
Die zijn bepaald.- Losse verbeteringen doen niet zoveel, of lijken niet zoveel te doen. Als totaalpakket tikt het wel aardig aan;
- Begin direct met nauwkeurige berekeningen in plaats van forfaitaire normen (de klaar-terwijl-u-wacht EPC). dus: lineaire warmteverliezen bepalen;
Het meeste glas is op oost, zuid en west. Noord heeft het minste glas van alle gevels. Totaal een 73m2 had ik zojuist berekend. Ik kan nog wel wat meer glas creëren op zuid west.- Zongericht bouwen, glas op het zuiden: doen. Wel nadenken hoe je oververhitting denkt op te gaan vangen. Oh, en niet teveel glas toepassen...
Wat is teveel?
Doe ik al, heeft verbetering naar 0,15 nog veel zin? Voor onze woning zou uit de normen 1 voldoende zijn.- Luchtdicht bouwen: doen. Nadenken over details en deze ook kunnen maken. Blowerdoortest bij het sluiten van de gevel?
Een blowdoortest wordt uitgevoerd.
Heb ik voor onze woning even gecontroleerd. Totaal verliesoppervlak 463 m².
Optie 1: Bouwbesluit-eis. Rc vloer, gevel en dak resp. 3,5, 4,5 en 6,0.
Optie 2: Zwaardere isolatie: Vloer, gevel en dak resp. 5,0, 8,0 en 10,0
Verschil: 5,6 kWh/m²/jaar. 1.000 kWh op jaarbasis. Scheelt naar verhouding niet veel.
Zelfde conclusie als bij ons dus. Veel meer kan ik daar niet doen. Naast installaties kan ik enkel nog de luchtdichtheid verbeteren mijn inziens. Echter, heb ik geen idee wat dat op gaat leveren. Morgen maar eens bellen.Ook gecontroleerd: 63 m² buitenramen en -deuren.
Optie 1: Bouwbesluit-eis, Uw van 1,65, HR++ beglazing.
Optie 2: nauwkeurige berekening met het type frame en glas dat we willen gebruiken, triple-glas met een Ug van 0,8, de berekende gemiddelde Uw komt uit op 1,27.
De BENG-indicator energiebehoefte zakt daardoor met 7,0 kW/m²/jaar. Scheelt dik 1.300 kWh per jaar.
25% beter isolerende beglazing toepassen doet in ons geval dus meer dan de rest van de isolatie opdikken.
Maar een warmtepomp doet toch niets aan de energie behoefte, of wordt daarbij ook de C.O.P. mee gerekend. Dus als je een COP draait van 3,5 dat je de energiebehoefte mag delen door die 3,5.Señor Sjon schreef op zondag 14 mei 2017 @ 17:16:
Als dat zo is, dan snap ik wel dat die 25 haalbaar wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door TLer op 14-05-2017 18:50 ]
Ze gaan uit van de warmtebehoefte/energievraag. Een WP is dan vaak beter dan een ketel. Eigen opwek via PV wordt heel erg beloond in het systeem. Je energiebalans wordt zo snel veel gunstiger. Cru gesteld, je kan beter een hoog verbruik volledig compenseren met PV dan een extreem laag verbruik nastreven. Dat is in geld niet efficiënt. Ook luchtdichtheid voorbij de ~0,25 loopt tegen dezelfde grenzen als isolatie.
[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 14-05-2017 20:03 ]
Zat nog even te zoeken. Op RVO staan een aantal voorbeelden. De vrijstaande woning is vrij vergelijkbaar met onze woning, ook qua ligging. Zit zelfs een dikke dakkapel op. Enige verschil is dat wij 1 laag + kap bouwen, en het voorbeeld 2 lagen + kap.
link naar RVO website
De isolatie is nog iets beter dan wij bedacht hebben, maar dat zal niet veel verschil opleveren getuigen mijn voorgaande mail. Wij bouwen met 5,0 / 6,0 / 7,53 m2.K/W als we alles laten doen. Het echte verschil is de infiltratie van 0,15 dm3/sm2. De overige zaken heb wij ook, WP, PV, DWTW en ventilatie WTW.
Is het antwoord dan nog beter lucht dicht bouwen?
link naar RVO website
De isolatie is nog iets beter dan wij bedacht hebben, maar dat zal niet veel verschil opleveren getuigen mijn voorgaande mail. Wij bouwen met 5,0 / 6,0 / 7,53 m2.K/W als we alles laten doen. Het echte verschil is de infiltratie van 0,15 dm3/sm2. De overige zaken heb wij ook, WP, PV, DWTW en ventilatie WTW.
Is het antwoord dan nog beter lucht dicht bouwen?
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic