Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.796 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Ik neig steeds meer naar D (was altijd overtuigd C). Vooral om koudeval bij roosters te voorkomen en ook om vuurkorf/open haard/bbq-buren qua geur buiten te houden. In principe ziet het Itho systeem er goed uit. Vooral geen toevoerkanalen spreekt mij aan. Ook ga je snel richting verholen roosters bij systeem C achter de latei. Die extra rekjes e.d. zijn ook niet goedkoop en toch aardig wat verborgen kosten die men niet bij het ventilatiesysteem rekent..I.p.v. een grote kier kan je ook een klein roostertje onderin de deur of elders de muur toepassen voor de overstroom vanuit de hal.

Vooralsnog gaat het richting meer ruimtes dan de 12 beschikbare aansluitingen van Itho zoals de plannen er nu voor staan. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:37
Señor Sjon schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:37:
.I.p.v. een grote kier kan je ook een klein roostertje onderin de deur of elders de muur toepassen voor de overstroom vanuit de hal.

Vooralsnog gaat het richting meer ruimtes dan de 12 beschikbare aansluitingen van Itho zoals de plannen er nu voor staan. :X
Klopt, bij ons word de spleet onder de deuren niet groter dan 2cm. Dat laatste is enkel bij de badkamer van toepassing. De overige deuren zitten tussen de 1 en 1,4cm. De woonkamer en keuken worden voorzien door een overlooprooster. Wij gaan voor het Itho systeem in onze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Wij kregen vanochtend bericht dat de NUTS aansluitingen pas week 21 komen :(

Aangevraagd voor week 13, vervolgens door hun uitgesteld naar week 19 (deze week) vanwege de winterperiode.

En nu weer 2 weken verzet i.v.m. de grote hoeveelheid vrije dagen :(

Het was in 1990 toch al bekend dat er in april/mei veel feestdagen zijn :?

Ik was er al wel bang voor, maar tis altijd gedonder met die NUTS aansluiten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:37:
Ik neig steeds meer naar D (was altijd overtuigd C). Vooral om koudeval bij roosters te voorkomen en ook om vuurkorf/open haard/bbq-buren qua geur buiten te houden. In principe ziet het Itho systeem er goed uit. Vooral geen toevoerkanalen spreekt mij aan. Ook ga je snel richting verholen roosters bij systeem C achter de latei. Die extra rekjes e.d. zijn ook niet goedkoop en toch aardig wat verborgen kosten die men niet bij het ventilatiesysteem rekent..I.p.v. een grote kier kan je ook een klein roostertje onderin de deur of elders de muur toepassen voor de overstroom vanuit de hal.

Bij een D systeem komen de luchtjes van een bbq of een vuurkorf nog steeds wel je huis in als de wind precies goed staat. Groot voordeel is wel dat je de lucht echt goed kan zuiveren met een pollen of koolstof filter, maar die houden de luchtjes niet echt tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
SchumiFAST schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:55:
Bijkomende vraag over ventilatie: als je gaat voor mechanische ventilatie, ga je dan ook de ruimtes waar je niet in leeft, maar wel binnen je isolatieschil zitten (kelder, garage, berging, washok, zolder, etc.) mechanisch ventileren of voorzie je hier gewoon natuurlijke verluchtingsroosters?
Ik ga ook voor Itho Qualityflow en de garage en technische ruimte achter garage (WP, Boiler en naverwarmer) wil ik niet meenemen.
Daar zal dan inderdaad een eigen lucht verversings 'iets' in moeten. Het is wel binnen de geisoleerde schil op zich, met 1 deur er in, en die moet dan 4 zijdig sluiten, of goede valdorpel aan de onderkant hebben. (tegen geluid en lucht flow)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

Eens met @Grolsch, alleen heb ik er wel ervaring mee in m'n vorige woning en daar vond ik het niet echt 'prettig'. Deed toch maar vaker raampje open op kiepstand. Onderhoud werd regelmatig gedaan, filters tijdig vervangen (sommige mensen wassen die en hergebruiken), maar toch...

Ieder z'n ding uiteraard en veel kan ook komen door wel of geen correcte installatie tijdens de bouw zelf (daar wel genoeg verhalen over gehoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SchumiFAST schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:55:
Bijkomende vraag over ventilatie: als je gaat voor mechanische ventilatie, ga je dan ook de ruimtes waar je niet in leeft, maar wel binnen je isolatieschil zitten (kelder, garage, berging, washok, zolder, etc.) mechanisch ventileren of voorzie je hier gewoon natuurlijke verluchtingsroosters?
Waarom zou je daar niet mechanisch ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RUFFNECK schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:02:
Ieder z'n ding uiteraard en veel kan ook komen door wel of geen correcte installatie tijdens de bouw zelf (daar wel genoeg verhalen over gehoord).
Dat is volgens mij de hoofdoorzaak.... ik woon sinds een paar jaar in een modern appartement en daar werkt de ventilatie prima, ook zonder een raam open te zetten. Een flink verschil tov mijn oude huis.

Hier is nu eigenlijk maar 1 ruimte die niet voldoet en dat is een ruimte die ik als werkkamer gebruik (10m2). daar zit 1 aanvoer en die is te beperkt. Als ik er een uurtje flink zit te tikken dan gaat de CO2 melder af omdat ik boven de 1200 kom. Dan moet het raam wel even open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ik heb een systeem D, en was vooraf bijzonder sceptisch. Ik heb het moeten installeren om te kunnen voldoen aan de energienormen hier voor een nieuwbouw, maar vond het echt een onzinnig idee.
Niets gaat toch boven gewoon een raam open zetten? Ik sliep altijd met het raam op de kiepstand, heerlijk.

Nu, na anderhalf jaar in onze woning met ventilatie D moet ik eerlijk bekennen dat ik wel overtuigd ben van het comfort. Ik heb eigenlijk nog nooit het raam open gezet in huis, ondanks alle dure vliegenramen die ik heb geplaatst. Ik moet wel regelmatig de filters schoonmaken en vervangen, maar de het klimaat in huis is prettig, met overal verse lucht.
Of ik energie bespaar heb ik natuurlijk niet kunnen meten, dan zou je beide systemen moeten proberen in dezelfde woning. Wat ik wel als heel prettig ervaar is dat ik nergens in huis tocht voel, iets wat ik me wel herinner van woningen met ventilatieroosters waar ik gewoond heb.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:33
Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Waarom zou je daar niet mechanisch ventileren?
Ik volg dit topic omdat ik binnenkort ook met een project wil beginnen, dus ik heb er geen ervaring mee. Ik vroeg me enkel af of het al dan niet gedaan wordt.
Een argument dat ik mij kan bedenken, buiten de extra installatiekosten, is dat als je gebruikt maakt van een warmtewisselaar je dan relatief koude lucht zuigt uit je vochtige niet verwarmde ruimtes (berging, wasplaats, garage, kelder,...) waardoor je de warmtewisselaar afkoelt en je dus koudere lucht binnenhaalt in je verwarmde ruimtes. Geen idee of dat effect significant is of ik de zaken overdenk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

In een goed geïsoleerd huis zijn de onverwarmde ruimtes niet kouder dan de verwarmde ruimtes... Dus dat maakt geen verschil.
Tenzij je natuurlijk ongeïsoleerde ruimtes mee gaat nemen in de berekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 08:17
Ik heb het ooit voorbij zien komen maar kan het niet terugvinden dus wellicht kunnen jullie mij helpen.
Mijn wtw-systeem heeft een maximale luchtsnelheid van 4m/s. Ik kan mij herinneren dat dit niet wenselijk gevonden werd. Nu wil ik met de aannemer in overleg om te zorgen dat ik het wtw systeem in de woonkamer + slaapkamers ook echt niet hoor. Welke luchtsnelheid is hiervoor aan te raden?
Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Weet iemand hoe ik nu de minimale benodigde ventilatie kan bepalen op basis van m3 woning en aantal personen. B.v. 820m3 inhoud, 4 personen. Hoeveel m3/uur is dan de normale ventilatiebehoefte voor een nieuwbouw woning die voldort aan bouwbesluit 2015?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55
LittleTycoon schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:22:
Weet iemand hoe ik nu de minimale benodigde ventilatie kan bepalen op basis van m3 woning en aantal personen. B.v. 820m3 inhoud, 4 personen. Hoeveel m3/uur is dan de normale ventilatiebehoefte voor een nieuwbouw woning die voldort aan bouwbesluit 2015?
Voor een frisse lucht hanteert men 25m3/u/pers
Bouwbesluit gaat uit van 0,9 dm3/s /m2 verblijfsruimte (3,24m3/uur/m2)

Dus je m2 verblijfsgebied bepalen x 0,9

Bij grote woningen/ruimtes ventileer je volgens bb eigenlijk te veel, bij kleinere kamers snel te weinig. Bijv hoofdslaapkamer van 12m2 is 12x 0,9 = 10,8 dm3/u = 38,88m3/u terwijl twee personen min 2x25m3/u nodig hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
aikink schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:07:
@jerh Dat begrip kende ik nog niet, maar zoiets dus?
En ja, mijn berekening is wellicht wat kort door de bocht. Ik kwam wel een andere berekening tegen waarbij uitgegaan werd van graaddagen, die zal wellicht iets betrouwbaarder zijn. Ben er wel achter dat energie aan de ene kant, en comfort en gezondheid aan de andere kant nogal in een spanningsveld staan.
Yep, als je op PADK zoekt vindt je nog wel meer voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
RobinE schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:10:
[...]

Voor een frisse lucht hanteert men 25m3/u/pers
Bouwbesluit gaat uit van 0,9 dm3/s /m2 verblijfsruimte (3,24m3/uur/m2)

Dus je m2 verblijfsgebied bepalen x 0,9

Bij grote woningen/ruimtes ventileer je volgens bb eigenlijk te veel, bij kleinere kamers snel te weinig. Bijv hoofdslaapkamer van 12m2 is 12x 0,9 = 10,8 dm3/u = 38,88m3/u terwijl twee personen min 2x25m3/u nodig hebben
Bedankt,

Dat is nogal een verschil: Ons huishouden heeft vier personen, dus dat zou 100m3 per uur zijn. Op basis van m2 huis (inclusief alle slaapkamers) = 200 * 0,9m = 583m3. Echter als ik kijk naar gelijktijdig gebruik is dat de helft van m2 (100m2 leefruimte, ca. 100 m2 slaap- en werkkamers) = 291,6 m3/uur.

Is een warmteverlies van 11,5 KW (291,6 m3/uur) versus 9,7 KW (100 m3/uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55
LittleTycoon schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:33:
[...]

Bedankt,

Dat is nogal een verschil: Ons huishouden heeft vier personen, dus dat zou 100m3 per uur zijn. Op basis van m2 huis (inclusief alle slaapkamers) = 200 * 0,9m = 583m3. Echter als ik kijk naar gelijktijdig gebruik is dat de helft van m2 (100m2 leefruimte, ca. 100 m2 slaap- en werkkamers) = 291,6 m3/uur.

Nog een klein foutje, 200m2 x 0,9 dm3/m2 = 180dm3/s (x3,6 om van dm3/s naar m3/uur) = 648m3
Je hoeft alleen verblijfsruimtes (woonkamer, keuken,slk) in je ventilatieberekening mee te nemen. Dus m2 badkamer, hal enz tellen niet mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
RobinE schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:24:
[...]

Nog een klein foutje, 200m2 x 0,9 dm3/m2 = 180dm3/s (x3,6 om van dm3/s naar m3/uur) = 648m3
Je hoeft alleen verblijfsruimtes (woonkamer, keuken,slk) in je ventilatieberekening mee te nemen. Dus m2 badkamer, hal enz tellen niet mee
ok, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 06:41
Er zijn nog een aantal bepalingen meer, maar met 0,9 dm³/s zit je wel aan de veilige kant. Belangrijker is dat de minimale ventilatie behaald wordt op de één na hoogste stand (in geval van een driewegschakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
LittleTycoon schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:33:
[...]

Bedankt,

Het valt mee hoor. Wartmteverlies door ventilatie is m*c*∆T/t, dat is ongeveer 333W bij ∆T van 10 en 100m3/h.
Dus zeg eens 150m3/h en buiten -10, binnen 20, dan heb je 333*3*1,5=1500W ventilatieverlies. Dat is een redelijke richtlijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Met nog 2 weken en 2 dagen te gaan is het druk @Erve Grolsch :+

Gisteravond tot 10 uur met 9 man aan het werk geweest om alles af te krijgen(4 schilders, 1 stucadoor, 3 bouwvakkers, 1 kitter)

De zware balken voor de veranda en carport zijn nu opgezet, en de bouwkraan + container worden vandaag opgehaald.

Hier weer een aantal foto's :P

Druk op de bouw:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/5bo3l3.jpg

Carport in aanbouw

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/20kc7wk.jpg

En de laatste balk ligt erop

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2iu5p4y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Haha zo te zien krijgen ze haast :). Gekke gedachte denk ik dat je er over enkele weken kunt gaan wonen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd leuk om zo'n eindfase te zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:38
@Grolsch Heb je nu 2 verschillende kleuren voegwerk in je huis?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Gaaf hoor, krijgen jullie er al zin in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@artbij het trasraam is inderdaad donkerder ingevoegd.

@WNT we hebben er zeker zin in, maar chronisch tijd te kort op dit moment. Ook op het werk vreselijk druk, mijn vrouw ook erg druk met 2 kinderen van 1 en 3, en 2 juni onze huidige woning verkocht, dus we moeten ook echt 26-05-2017 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ben bezig nu met een taxatie voor de financiering.

Wat is de ervaring met financiering, wat is normaal om op uit te komen? Een totaal van plankosten? Dus Grond + complete bouw van de woning?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vorige week heb ik een gesprek gehad hierover. In principe is het bestemde(!) grond + plankosten + aanneemsom + meerwerk + 2% onvoorzien o.i.d.

Let wel, een taxatie kijkt naar de economische waarde, niet wat je erin stopt. Je kan helemaal los gaan op gouden kranen, maar dat helpt je woningwaarde niet echt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:36:

Wat is de ervaring met financiering, wat is normaal om op uit te komen? Een totaal van plankosten? Dus Grond + complete bouw van de woning?
Als je geen gekke dingen doet bij eigen bouw is het redelijk normaal een taxatie te krijgen waarbij de marktwaarde wordt bepaald op je totale kosten, en soms wat daarboven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:36:

Het is de kunst om de taxatie dusdanig hoog te krijgen dat je financiering in een gunstig rentetarief valt, bij de Rabo bijvoorbeeld 67,5% tot en met 90% van de marktwaarde*.

De marktwaarde is dus de taxatiewaarde.

Dan betaal je 0,3% minder rente als in de categorie meer dan 90% van de marktwaarde.

Als je dus een hypotheek nodig hebt van "stel" 400K, moet je zorgen dat je taxatie van de woning dus minimaal uitkomt op 450K.

Bij ons is deze taxatie in overleg met de bank gebaseerd op stichtingskosten. Omdat er nog geen aanneemovereenkomst was is de bank bij ons akkoord gegaan met offertes destijds, maar ik weet dat niet alle banken daar zo makkelijk mee omgaan.

Ik weet ook niet of je uberhaupt van plan bent eigen middelen in te brengen (volgens mij noodzakelijk tegenwoordig).

De banken zijn voorzichtig, en als je bijvoorbeeld je huis nog niet verkocht hebt rekenen ze met mogelijkheid dat je 2 jaar lang dubbele lasten kunt dragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 10-05-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:12:
[...]

Als je geen gekke dingen doet bij eigen bouw is het redelijk normaal een taxatie te krijgen waarbij de marktwaarde wordt bepaald op je totale kosten, en soms wat daarboven....
Klopt, bij mij was de taxatie 15K boven de totale kosten (grond, bouw, meerwerk, etc wat hierboven benoemd is).
Belangrijkste was dat ik wel alle posten benoemd moest hebben, een post onvoorzien kon dus niet bij ons. Dus hebben we wat lopen schuiven (badkamer en keukenpost wat hoger opgegeven etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan niet zomaar bedragen herwaarderen begreep ik uit mijn gesprek vorige week. In de meeste brochures van kavelbouwers of op hun sites staat wel een overzichtelijk invulstaatje voor stichtingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Bij mij uiteindelijk op stichtingskosten uitgekomen. Taxatierapport was wel nodig, waarin ook vergelijkbare woningen zijn meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
@Señor Sjon En waarom zou dat niet kunnen :? Banken herwaarderen zelf ook met enige regelmaat hun vastgoed in hun voordeel met hun eigen niet geheel onafhankelijke systeem :P

Ik heb voor veel mensen begrip, maar niet voor banken :P

Die willen alleen maar zonder risico te lopen veel geld verdienen over de rug van hardwerkende Nederlanders :P

Risico's bij de klant, het geld naar de bank, dat is hun motto :P :+

Netto winst Rabobank 2016 - 2 Miljard
Netto winst ABN 2016 - 2.076 miljoen

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 10-05-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ging om het schuiven van budgetten begreep ik. Dat ze geld dat vrijvalt bij één post niet zomaar naar een ander halen. Dat is meer als je een uitgebreider traject loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:27:
Die willen alleen maar zonder risico te lopen veel geld verdienen over de rug van hardwerkende Nederlanders :P
Nog meer van dat soort onzin te posten?

Jij hebt zeker crowdfunding gebruikt, of had je wellicht zonder hypotheekverstrekkers geen huis kunnen laten bouwen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RUFFNECK schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Klopt, bij mij was de taxatie 15K boven de totale kosten (grond, bouw, meerwerk, etc wat hierboven benoemd is).
Belangrijkste was dat ik wel alle posten benoemd moest hebben, een post onvoorzien kon dus niet bij ons. Dus hebben we wat lopen schuiven (badkamer en keukenpost wat hoger opgegeven etc).
Taxaties blijven gewoon inschattingen van marktwaarden... en bij nieuwbouw blijven de meeste taxateurs gewoon in de buurt van de totale stichtingskosten. Een beetje marge is er natuurlijk altijd in een schatting :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:29:
[...]

Taxaties blijven gewoon inschattingen van marktwaarden... en bij nieuwbouw blijven de meeste taxateurs gewoon in de buurt van de totale stichtingskosten. Een beetje marge is er natuurlijk altijd in een schatting :-).
Volgens mij niet, in de regel zullen ze eerder rond de plankosten zitten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:23:
[...]
Bij ons is deze taxatie in overleg met de bank gebaseerd op stichtingskosten. Omdat er nog geen aanneemovereenkomst was is de bank bij ons akkoord gegaan met offertes destijds, maar ik weet dat niet alle banken daar zo makkelijk mee omgaan.
Dit hebben wij met de Rabobank hier ook zo besproken al bij een CPO woning. Zij hebben helemaal geen taxatie nodig zeiden ze dus dat matcht wel met jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
artbij schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:30:
[...]

Volgens mij niet, in de regel zullen ze eerder rond de plankosten zitten.
Bij ons kwam de taxatie uit op de stichting kosten. Dus inclusief keuken/badkamer/vloer/muren/tuin. De prijzen daarvan hebben we zelf ingeschat en opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:27:
[...]

Jij hebt zeker crowdfunding gebruikt, of had je wellicht zonder hypotheekverstrekkers geen huis kunnen laten bouwen?
Wat is onzin in mijn verhaal :? Graag hoor ik wat er feitelijk niet aan klopt.

Nee, ik heb (helaas) ook een bank nodig gehad om ons huis te bouwen, ik had "toevallig" niet zoveel geld liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dirtbiter schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:46:
[...]

Bij ons kwam de taxatie uit op de stichting kosten. Dus inclusief keuken/badkamer/vloer/muren/tuin. De prijzen daarvan hebben we zelf ingeschat en opgegeven.
Stichting is met alle kosten, dus leges, architect, kosten voor afsluiten hypotheek etc. Jij noemt de plankosten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:27:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd waarom je Grolsch' bewering over banken onzin noemt? Ik neem toch aan dat je niet echt gelooft dat het charitatieve instellingen zijn die enkel het beste met de wereld voor hebben?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
PaT schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:12:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd waarom je Grolsch' bewering over banken onzin noemt? Ik neem toch aan dat je niet echt gelooft dat het charitatieve instellingen zijn die enkel het beste met de wereld voor hebben?
Tuurlijk is het wel onzin wat @Grolsch zegt. Feitelijk is het niet juist. Dat weet hij zelf ook wel. En jij ook ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Voor het meerwerk zoals wandafwerking, vloeren, keuken etc. moesten we bij de Rabo enkel een excelletje indienen en ondertekenen. Hierbij was natte vingerwerk voldoende. Dus als je op het randje zit van de staffel dan loont het wel om er een keuken van 30k in te zetten op papier ;).

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@artbij , wat is hier nu niet waar aan :?
@Señor Sjon En waarom zou dat niet kunnen :? Banken herwaarderen zelf ook met enige regelmaat hun vastgoed in hun voordeel met hun eigen niet geheel onafhankelijke systeem :P
Ik heb hertaxaties van gefinancierd vastgoed meegemaakt door makelaars die moeten taxeren volgens specifieke voorschriften bank, die helemaal niets te maken hebben economische marktwaarde of wat dan ook. Conclusie veelal, waarde vastgoed is gedaald, risico voor de bank is te hoog, klant betaald x% risico opslag.
Ook een waarheid als een koe, banken zijn zo hard als een spijker, en hebben weinig tot geen enkel begrip voor de situatie.
Dus jullie bewerken dat banken geen extreme hoge winsten draaien over de rug van de betalende klanten.

Euribor staat negatief, en de rentes voor hypotheken zitten op +- 2%, wat zijn dat dan :? Algemene kosten :?
Is ook waarheid als een koe, meer risico, meer betalen (niet geheel onterrecht trouwens, maar risico wordt betaald door de klant.
Bron: https://www.rabobank.com/...c-rabobank-in-2016-nl.pdf?
bron: https://www.abnamro.com/n...wartaalresultaat_2016.pdf

Nogmaals, ik kan ook iets verkeerd hebben, maar wat zie ik hier verkeerd aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Grolsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Het is de kunst om de taxatie dusdanig hoog te krijgen dat je financiering in een gunstig rentetarief valt, bij de Rabo bijvoorbeeld 67,5% tot en met 90% van de marktwaarde*.

De marktwaarde is dus de taxatiewaarde.

Dan betaal je 0,3% minder rente als in de categorie meer dan 90% van de marktwaarde.

Als je dus een hypotheek nodig hebt van "stel" 400K, moet je zorgen dat je taxatie van de woning dus minimaal uitkomt op 450K.

Ik weet ook niet of je uberhaupt van plan bent eigen middelen in te brengen (volgens mij noodzakelijk tegenwoordig).

De banken zijn voorzichtig, en als je bijvoorbeeld je huis nog niet verkocht hebt rekenen ze met mogelijkheid dat je 2 jaar lang dubbele lasten kunt dragen.
Houdt wel rekening dat je bank in zo'n geval kan zeggen. Prima, maar hoe financiert u het gat tussen hypotheek en taxatiewaarde? Als je het dan niet kunt laten zien met eigen middelen heb je wellicht een probleem.

Wij hebben de grond+bouwkosten woning+reële stelposten sanitaire ruimtes =taxatiewaarde.

Verwachting is dat na oplevering de geheel reële (dus niet over-optimistisch) waarde +- 100k hoger ligt. Heeft te maken met de locatie en huidige situatie in de randstad.

Uiteraard laat ik voor +- eur 300,- dan weer hertaxeren en uiteraard heb ik bewust voor een hypotheekverstrekker gekozen waarbij je maandelijks in een lagere risicoklasse kunt terecht komen.

M.i. is dit een stuk financiële planning waar je met een echt goede hypotheekadviseur flinke slagen kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Cai schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:24:
[...]

Houdt wel rekening dat je bank in zo'n geval kan zeggen. Prima, maar hoe financiert u het gat tussen hypotheek en taxatiewaarde? Als je het dan niet kunt laten zien met eigen middelen heb je wellicht een probleem.

Wij hebben de grond+bouwkosten woning+reële stelposten sanitaire ruimtes =taxatiewaarde.

Verwachting is dat na oplevering de geheel reële (dus niet over-optimistisch) waarde +- 100k hoger ligt. Heeft te maken met de locatie en huidige situatie in de randstad.

Uiteraard laat ik voor +- eur 300,- dan weer hertaxeren en uiteraard heb ik bewust voor een hypotheekverstrekker gekozen waarbij je maandelijks in een lagere risicoklasse kunt terecht komen.

M.i. is dit een stuk financiële planning waar je met een echt goede hypotheekadviseur flinke slagen kunt maken.
Klopt als een bus, ik moest wel aan kunnen tonen dat we die middelen hadden of beschikbaar konden stellen (dus verschil tussen "theoretische" taxatiewaarde en de af te nemen hypotheek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:23:
@artbij , wat is hier nu niet waar aan :?

[...]

Ik heb hertaxaties van gefinancierd vastgoed meegemaakt door makelaars die moeten taxeren volgens specifieke voorschriften bank, die helemaal niets te maken hebben economische marktwaarde of wat dan ook. Conclusie veelal, waarde vastgoed is gedaald, risico voor de bank is te hoog, klant betaald x% risico opslag.

[...]

Ook een waarheid als een koe, banken zijn zo hard als een spijker, en hebben weinig tot geen enkel begrip voor de situatie.

[...]

Dus jullie bewerken dat banken geen extreme hoge winsten draaien over de rug van de betalende klanten.

Euribor staat negatief, en de rentes voor hypotheken zitten op +- 2%, wat zijn dat dan :? Algemene kosten :?

[...]

Is ook waarheid als een koe, meer risico, meer betalen (niet geheel onterrecht trouwens, maar risico wordt betaald door de klant.

[...]

Bron: https://www.rabobank.com/...c-rabobank-in-2016-nl.pdf?

[...]

bron: https://www.abnamro.com/n...wartaalresultaat_2016.pdf

Nogmaals, ik kan ook iets verkeerd hebben, maar wat zie ik hier verkeerd aan :?
Feitelijk is het onjuist omdat ja alle banken over een kam scheert. Lekker ontopic ook dit, dat je echt de tijd neemt om hier op te antwoorden :o .

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cai schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:24:
[...]

Voor zulke dingen heb je toch geen adviseur nodig? Mensen die huizen van 7 a 8 ton kunnen betalen bedenken dit zelf :).

Waar ik wel benieuwd naar ben, jouw huis wordt in een jaar 100k meer waard? Of doe je langer over de bouw?

Overigens kun je ook een hogere waarde krijgen door zelf tijd en kennis in je woning te steken. Een metselaar die zelf metselt of als je zelf aannemertje speelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 10-05-2017 21:45 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@artbij , waarheid als een koe, laten we het over de leuke dingen van bouwen hebben :P

De trap is vandaag geplaatst bij ons :

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/11lotuq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1p6q94.jpg

En zojuist "ff" 25 pakken PVC vloer naar boven gesjouwd :( geen werk voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

He, grappig..een soort 'ingebouwde traphek'? :P moet zeggen, dat ik het voor het eerst zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Wat is de houtsoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Met 2 kinderen van 1 en 3 wat ons betreft een "must have" , dan maar gelijk in stijl vd trap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Grolsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:56:
Met 2 kinderen van 1 en 3 wat ons betreft een "must have" , dan maar gelijk in stijl vd trap ;)
Heb je dit dus door de trappenleverancier laten doen? Goed idee zeg...ik zit al een tijdje te denken dat ik m'n lelijke traphek moet meenemen naar de mooie nieuwe trap straks :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Eiken
RUFFNECK schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:01:
[...]

Heb je dit dus door de trappenleverancier laten doen? Goed idee zeg...ik zit al een tijdje te denken dat ik m'n lelijke traphek moet meenemen naar de mooie nieuwe trap straks :P
Yup, zat bij de prijs van de trap in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Grolsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:44:
@artbij , waarheid als een koe, laten we het over de leuke dingen van bouwen hebben :P

[afbeelding]

[afbeelding]

En zojuist "ff" 25 pakken PVC vloer naar boven gesjouwd :( geen werk voor mij :P
Mooi dat traphek, ook ik heb dat nog niet eerder zo gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

@Grolsch en dat kan later, als je het niet meer nodig hebt, ook gewoon netjes er af worden gehaald? Haha ja, ik vind het echt een tof idee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Is dat niet zonde? Of hebben ze gezorgd dat je hem er netjes af kunt halen? Die balk tegen de muur moet er dan toch ook af?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:04:
Is dat niet zonde? Of hebben ze gezorgd dat je hem er netjes af kunt halen? Die balk tegen de muur moet er dan toch ook af?
RUFFNECK schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:04:
@Grolsch en dat kan later, als je het niet meer nodig hebt, ook gewoon netjes er af worden gehaald? Haha ja, ik vind het echt een tof idee....
Het is dat jullie erover beginnen, ik heb er eigenlijk helemaal niet over nagedacht.

Destijds vliegend vanuit het werk samen met de architect en vrouw naar de trappenfabriek geweest, daar wat uitgezocht wat we mooi vonden, en wat qua kleuren goed paste bij het keramische parket.

Mijn vrouw vroeg of ze er ook een traphekje bij konden maken in stijl voor de kids, en dat kon, en het zit erin.

Ik denk dat als ik die balk eruit haal ik inderdaad 2 gaten in de muur heb, daar had ik tot nu toe nog niet over nagedacht :P

Is maar 1 oplossing voor, vnvnd oefenen voor nummer 3 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die balk kan je toch gewoon laten staan? Hekje en slot verwijderen, meer is niet nodig. Dat zal misschien een tikkeltje apart staan maar wie zal zich daar echt aan storen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

artbij schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:43:
[...]

Voor zulke dingen heb je toch geen adviseur nodig? Mensen die huizen van 7 a 8 ton kunnen betalen bedenken dit zelf :).

Waar ik wel benieuwd naar ben, jouw huis wordt in een jaar 100k meer waard? Of doe je langer over de bouw?

Overigens kun je ook een hogere waarde krijgen door zelf tijd en kennis in je woning te steken. Een metselaar die zelf metselt of als je zelf aannemertje speelt.
Gedeeltelijk eens, mijn kennis over wat mogelijk is met hypotheken, tussentijds wijzigen van risicoklassen enz enz is beperkt.

Uiteraard kan ik aangeven dat ik zsm maandelijkse lasten wil beperken, maar wat je einddoel is (in mijn geval herfinanciering vanuit holding) en hoe je daar zsm maar ook zo risico mijdend (met twee kids) mogelijk kan komen, durf ik toch te zeggen dat dat zonder adviseur een stuk lastiger was geweest. Met name doordat salaris niet uit loonbetreking afkomstig is. Daarom ben ik waarschijnlijk ook een it'er een geen financial.

Heerlijk om een lijstje van eisen gerangschikt op prioriteit te overleggen en dan direct bij de juiste verstrekker uit te komen.

Oh en de waardestijging. We zijn de laatste uit het project en de gemeente "wilde" toch wel snel de infrastructuur erin kunnen gooien. Heb 15k van de grondprijs af kunnen pingelen tov buren die er een half jaar eerder zijn gaan wonen.

Daarnaast kiezen we niet voor gouden kranen, maar wel een aantal luxere opties welke uit eigen middelen voldaan zullen worden.

Tot slot hebben we een hovenier in de fam wat ook weer scheelt.

Tel al die kleine punten op, plus een verandering van het sentiment in de markt tov 1 a 1,5 jaar geleden (moment van projecttaxatie voor aanvang) dan ga je al snel richting de 100k (uiteraard kan daar het zinnetje "hoop ik" achter, maar dat houd je) Als ik de taxatie maar krijg voor de verschuiving in risicoklasse. Ik verwacht hier minimaal 10 jaar te wonen

[ Voor 24% gewijzigd door Cai op 10-05-2017 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tsurany schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:08:
Die balk kan je toch gewoon laten staan? Hekje en slot verwijderen, meer is niet nodig. Dat zal misschien een tikkeltje apart staan maar wie zal zich daar echt aan storen?
Lijkt mij ook, duurt nog wel een aantal jaar voordat het hekje eruit kan, kheb een kameraad die schilder is, het kost weer een kratje * Grolsch maar dan wordt het weer opgelost.

Het bier fluit er wel doorheen op deze manier, laatste week al 8 kratten "verdampt" door de bouwvakkers :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:11:
[...]

Lijkt mij ook, duurt nog wel een aantal jaar voordat het hekje eruit kan, kheb een kameraad die schilder is, het kost weer een kratje * Grolsch maar dan wordt het weer opgelost.

Het bier fluit er wel doorheen op deze manier, laatste week al 8 kratten "verdampt" door de bouwvakkers :P
Hier in de regio lopen ze niet zo hard voor Grolsch :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:58
We zijn een paar maanden geleden bezig geweest met een bouwkavel, echter bleek dat alle kavels al onder optie waren. Nu hebben we afgelopen maandag toch te horen gekregen dat er een kavel vrij is gekomen en dat wij de eerste keus hebben om een optie te nemen.

Het is bouwkavel 6 op het plaatje, 446m2 voor € 128.877,- incl. BTW en excl. k.k. Wat ons een zeer mooie prijs lijkt, aangezien we dan nog een budget van +/- 275.000 overhouden voor het bouwen van een huis.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d1vth5I.png

Nu hadden we een paar maanden geleden bedacht om aan catalogusbouw van Brummelhuis te gaan doen, komende maandag hebben we een 2e gesprek met een aannemer om het een en ander te bepalen. Het betreft een vrijstaand huis met waarschijnlijk een vaste garage. Nu heb ik nog een paar vragen, waarbij ik graag jullie ervaring zou willen horen:

- Hoe lang duurt het hele traject gemiddeld, ik heb begrepen dat dit +/- 1 jaar is. Is dat ook jullie ervaring?
- Zijn er zaken waarbij je bij de aankoop van grond extra op moet letten?
-- Wij gaan de grond van de gemeente kopen, is daar in het algemeen nog onderhandlingsruimte m.b.t. de grond of is dat geen optie?
-- Zijn er nog eisen die jezelf moet stellen bij het vastleggen van die optie (wat dus niet onder de standaard voorwaarde valt)
- Zijn er zaken waar je bij catalogusbouw extra op moet letten?
-- Wat zijn goede sites om het e.e.a. te vinden m.b.t. catalogusbouw / nieuwbouw? (Behalve dit topic natuurlijk ;))
- Wat zijn zaken die tegen gevallen zijn tijdens de bouw van je huis?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Je bouwt als een kapitalist en je praat als een socialist. Je lijkt Wim Kok wel :+

Bij winsten van bedrijven kijk je naar het rendement. Maar dat snap je waarschijnlijk ook wel. Want anders zou het betekenen dat je alle grote (bank)bedrijven maar niks vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
@Gynnad Wij hebben ook een huis van Brummelhuis laten bouwen door Bot @ v/d Ham uit Meerkerk. Het heeft bij ons een jaar geduurd vanaf de eerste tekening tot oplevering. De gemiddelde bouwtijd bij hun bedraagt 20 weken en heeft bij ons wegens bouwvak en vertraging bij leveranciers 26 geduurd terwijl ze bij ons op 18 weken hadden gerekend daar wij het een en ander zoals toilet, badkamer en keuken na de bouw zelf zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
nokiaan958GB schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:55:
[...]

Je bouwt als een kapitalist en je praat als een socialist. Je lijkt Wim Kok wel :+

Bij winsten van bedrijven kijk je naar het rendement. Maar dat snap je waarschijnlijk ook wel. Want anders zou het betekenen dat je alle grote (bank)bedrijven maar niks vindt.
?

Rendement is op eigen vermogen. Dat is bij banken nu na de financiële crisis opgerekt tot 10-12% van het totale vermogen, met een boek vol definities om dit van de 5% voor de crisis opgerekt te krijgen naar 10-12%. Het is toch echt wel algemeen geaccepteerd gedachtengoed dat door banken uitgeleend geld op basis van geen/nauwelijks risico voor de banken is Volgens mij is de laatste hypotheekbank die in NL failliet is gegaan Slavenburg, begin jaren 80 van de vorige eeuw.

Kan het niet laten: Maar ook in financiering- en beleggingstheorie wordt vreemd vermogen (door banken geleend geld) als zgn. risicovrije voet benoemd (CAPM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 01:18:
[...]

?

Rendement is op eigen vermogen. Dat is bij banken nu na de financiële crisis opgerekt tot 10-12% van het totale vermogen, met een boek vol definities om dit van de 5% voor de crisis opgerekt te krijgen naar 10-12%. Het is toch echt wel algemeen geaccepteerd gedachtengoed dat door banken uitgeleend geld op basis van geen/nauwelijks risico voor de banken is Volgens mij is de laatste hypotheekbank die in NL failliet is gegaan Slavenburg, begin jaren 80 van de vorige eeuw.

Kan het niet laten: Maar ook in financiering- en beleggingstheorie wordt vreemd vermogen (door banken geleend geld) als zgn. risicovrije voet benoemd (CAPM).
Volgens mij post je in het verkeerde topic.... :o

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:58
Merwede schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 00:34:
@Gynnad Wij hebben ook een huis van Brummelhuis laten bouwen door Bot @ v/d Ham uit Meerkerk. Het heeft bij ons een jaar geduurd vanaf de eerste tekening tot oplevering. De gemiddelde bouwtijd bij hun bedraagt 20 weken en heeft bij ons wegens bouwvak en vertraging bij leveranciers 26 geduurd terwijl ze bij ons op 18 weken hadden gerekend daar wij het een en ander zoals toilet, badkamer en keuken na de bouw zelf zouden doen.
Thanks, denk dat wij dan inderdaad ook rekening moeten houden met +/- 1 jaar, wat niet erg is als je het weet. Als je er vanuit gaat dat het korter is, dan is het wel vervelend natuurlijk.

Vanwaar dat je de badkamer/toilet zelf nog hebt gedaan, wegens vakkennis in je vriendenkring, want ik begreep eigenlijk dat dat inbegrepen is, inclusief wijzigingen die je wilt doen (of het moet echt heel anders worden).

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gynnad schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:42:
Nu hebben we afgelopen maandag toch te horen gekregen dat er een kavel vrij is gekomen en dat wij de eerste keus hebben om een optie te nemen.

-- Wij gaan de grond van de gemeente kopen, is daar in het algemeen nog onderhandlingsruimte m.b.t. de grond of is dat geen optie?
Als jij eerste keus hebt zullen ze waarschijnlijk nog genoeg gegadigden hebben, dan zal er geen onderhandelingsruimte zijn en is het gewoon vaste prijs.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
artbij schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 01:29:
[...]

Volgens mij post je in het verkeerde topic.... :o
Kon het niet laten 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Hoe lang duurt het hele traject gemiddeld, ik heb begrepen dat dit +/- 1 jaar is. Is dat ook jullie ervaring?
-- Zijn er nog eisen die jezelf moet stellen bij het vastleggen van die optie (wat dus niet onder de standaard voorwaarde valt)
- Reken minimaal op een jaar. Bouwtijd zelf is redelijk standaard maar de tijd gaat vaak zitten in de voorbereiding. Hangt ook erg af van hoe snel je zelf keuzes maakt. Maar ik zou zeker niet teveel haasten, de praktijk leert dat je beter goed overwogen keuzes kan maken dan snel besluiten. Er gaan, zelfs bij catalogusbouw, veel keuze op je af komen.

- Onderhandelen over de grondprijs, dat heb je al gedaan. Zij bieden wat aan, jij accepteert en dat is het. Geen enkele verdere ruimte als de grond inderdaad "los" verkocht wordt. Waar je heel soms wat ruimte hebt is bij seriebouw waarbij de projectontwikkelaar kan spelen met het bedrag voor de bouw. Maar ook dat is waarschijnlijk in jouw regio al lang geleden gestopt door de grote vraag.

- Je denkt teveel dat je dingen zelf nog kan bepalen in de contracten en prijzen. Je krijgt een standaard contract dat je gewoon moet tekenen. Hele onredelijke bepalingen staan er vast niet in, slikken of stikken is het in deze markt....

En verder gewoon veel tijd besteden aan wat voor woning je wilt hebben en een goede inschatting (laten) maken voor je budget. Of strak sturen op je huidige budget als dat het is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zo, we hebben het eerste voorontwerp gekregen.

Members only:

De voorgevel staat ongeveer recht op het zuiden. Het gaat om een halfopen bebouwing. De buurman heeft in totaal 13,5m diep gebouwd. Mijn vrouw wil graag de keuken vanvoor in het huis. Voor het huis is een speelplein met bomen dus best wel aangenaam.

Eigen bedenkingen:
• De grote slaapkamer is wel erg groot
• De leefruimte beneden (keuken, eetplaats, salon) is groot maar toch heb ik het gevoel dat er weinig plek is voor zaken als een lange kast of bureau. Het kan natuurlijk een vertekend beeld geven op het plan.
• Om aan de fietsenberging te komen moet je heel het huis rond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De leefruimte lijkt krap omdat de meubels die er in staan erg ver van de muren staan en vrij ver uit elkaar. Met een eettafel die 90 graden gedraaid is en de zithoek iets verder naar de buitenmuur en je hebt nog een stuk muur vrij voor een bureau.

Met betrekking tot de slaapkamers is het natuurlijk de vraag hoeveel kinderen je hebt of wilt hebben. Een grote slaapkamer is erg fijn als je de ruimte hebt maar om daar ruimte van kinderen voor op te offeren is wat minder praktisch aangezien zij veel vaker die ruimte zullen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel fraai ontwerp... lijkt me allemaal redelijk praktisch ingedeeld.

Ik zie je problemen met de slaapkamer niet zo, lijken me prima maten. Ik ben alleen niet helemaal overtuigd van de plaatsing van de deur die uitkomt in je open kast. Maar veel andere opties zijn er niet direct.

Ook de leefruimte lijkt me prima. Niet heel groot met 5x12 inclusief keuken, maar één grote ruimte dus het zal zeker niet klein aanvoelen. En je kan in ieder geval 1 grote kast kwijt in je zitgedeelte (achter de fietsen) en waarschijnlijk ook nog wat bij/oder de trap. Verder zijn kleinere/lagere kasten vaak veel praktischer met indelen. Maar hier zal het vooral de manier van inrichten zijn die bepalend gaat zijn.

Ik vindt het wel wat jammer dat je de berging niet eenvoudig in kan uit de keuken. Het lijkt mij dat er weinig opbergruimte in je keuken gaat zijn, iets van een pantry is altijd erg handig. Maar ook dat lijkt lastig. Persoonlijk zou ik niet gaan voor een kookplaat voor een raam, en ben ik ook geen grote fan van eilanden. maar zoals gezegd dat is persoonlijk en ook hier kan je nog een voor jou perfecte indeling vinden.

Wellicht voor de trap in de woonkamer de looprichting wijzigen?

Maar fraai ontwerp.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Deur van de badkamer boven aan de trap is wat lastig misschien? Die opent net bij het punt waar je de overloop op loopt. Weet je zeker dat je met je 'master' bedroom zo ver van de badkamer af wil zitten?

De toegang tot je fietsenhok is wel erg krap en klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Op zich een prima ontwerp.
Ik ben met je eens dat de fietsenberging wat ondoordacht is. Ook het niet recht boven elkaar plaatsen van de trappen is zonde. In plaats van zo'n grote dressing bij de master bedroom zou ik eerder kijken naar ruimte voor een eigen badkamer. Of beide, er is ruimte genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
artbij schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:02:
[...]

Stichting is met alle kosten, dus leges, architect, kosten voor afsluiten hypotheek etc. Jij noemt de plankosten.
Nope. De leges, architect, hypotheek en alle adviseurs zat er bij ons óók in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:43:
[...]

Dat is peanuts. Zelf het bestemmingsplan wijzigen levert veel meer op. Daar kan je een hele vestingmuur van laten metselen. :+
Admiral Freebee schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:58:
Zo, we hebben het eerste voorontwerp gekregen.

***members only***

De voorgevel staat ongeveer recht op het zuiden. Het gaat om een halfopen bebouwing. De buurman heeft in totaal 13,5m diep gebouwd. Mijn vrouw wil graag de keuken vanvoor in het huis. Voor het huis is een speelplein met bomen dus best wel aangenaam.

Eigen bedenkingen:
• De grote slaapkamer is wel erg groot
• De leefruimte beneden (keuken, eetplaats, salon) is groot maar toch heb ik het gevoel dat er weinig plek is voor zaken als een lange kast of bureau. Het kan natuurlijk een vertekend beeld geven op het plan.
• Om aan de fietsenberging te komen moet je heel het huis rond
  • Open trap in je woonkamer moet je willen. Geluidstechnisch is het nooit een topper en je zit vaak aan valdorpels, dikkere deuren of muren vast.
  • Verplaats de deur naar de hoofdslaapkamer naar rechts. Nu loop je je inloopkast in. Of spiegel eventueel de indeling incl. raam. Dan loop je niet een kast binnen.
  • Je 'kern' met de twee trappen is samen ~3,5x4,5m. Dat is niet heel efficiënt qua ruimte.
  • Berging midden in woning staat nergens mee in verbinding?
  • Deur naar buiten in de keuken slaat tegen de keuken aan. Ik zou die eerder in de pui halverwege zetten.
  • Entree is te smal. Woonkeur bv rekent nog steeds met een entreematje van 1350x1850 of 1500 vierkant. Beiden passen niet.
  • Hoe is het perceel? Kan de fietsenberging los op het terrein?
  • Met een footprint van 8m breed zou ik voor een zij-ingang kiezen. Dan kan je het hele front van 8m op het zuiden benutten met links de keuken en rechts een prachtige eethoek met uitzicht op alles.
  • Laat bij de kap ook z.s.m. de 1500+ (gebruiksoppervlakte), 2300+ (deurhoogte) en 2600+ (verblijfsruimte/gebied) hoogtelijnen intekenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:12:
De leefruimte lijkt krap omdat de meubels die er in staan erg ver van de muren staan en vrij ver uit elkaar. Met een eettafel die 90 graden gedraaid is en de zithoek iets verder naar de buitenmuur en je hebt nog een stuk muur vrij voor een bureau.

Met betrekking tot de slaapkamers is het natuurlijk de vraag hoeveel kinderen je hebt of wilt hebben. Een grote slaapkamer is erg fijn als je de ruimte hebt maar om daar ruimte van kinderen voor op te offeren is wat minder praktisch aangezien zij veel vaker die ruimte zullen benutten.
Mijn plan is 2 kinderen maar je weet uiteraard nooit wat de toekomst brengt :)
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:20:
Heel fraai ontwerp... lijkt me allemaal redelijk praktisch ingedeeld.

Ik zie je problemen met de slaapkamer niet zo, lijken me prima maten. Ik ben alleen niet helemaal overtuigd van de plaatsing van de deur die uitkomt in je open kast. Maar veel andere opties zijn er niet direct.

Ook de leefruimte lijkt me prima. Niet heel groot met 5x12 inclusief keuken, maar één grote ruimte dus het zal zeker niet klein aanvoelen. En je kan in ieder geval 1 grote kast kwijt in je zitgedeelte (achter de fietsen) en waarschijnlijk ook nog wat bij/oder de trap. Verder zijn kleinere/lagere kasten vaak veel praktischer met indelen. Maar hier zal het vooral de manier van inrichten zijn die bepalend gaat zijn.

Ik vindt het wel wat jammer dat je de berging niet eenvoudig in kan uit de keuken. Het lijkt mij dat er weinig opbergruimte in je keuken gaat zijn, iets van een pantry is altijd erg handig. Maar ook dat lijkt lastig. Persoonlijk zou ik niet gaan voor een kookplaat voor een raam, en ben ik ook geen grote fan van eilanden. maar zoals gezegd dat is persoonlijk en ook hier kan je nog een voor jou perfecte indeling vinden.

Wellicht voor de trap in de woonkamer de looprichting wijzigen?

Maar fraai ontwerp.
Hmm ja, ik ben ook niet 100% overtuigd van de deur die in de dressing uitkomt. Omdraaien van de ruimtes kan natuurlijk altijd maar ik was er dan wel weer fan van dat het slaapgedeelte niet bij de buurman aansluit.
Tegen de muur van de fietsenberging komt de televisie.

De berging sluit inderdaad niet bij de keuken aan. Op zich geen groot probleem zolang bepaalde voedingswaren in de keuken kunnen staan. In ons huidige woning doet de garage dienst als voorraadkast en dat stoort ons niet echt.
De kookplaat gaat inderdaad niet voor het raam komen!
Markprinsen schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:24:
Deur van de badkamer boven aan de trap is wat lastig misschien? Die opent net bij het punt waar je de overloop op loopt. Weet je zeker dat je met je 'master' bedroom zo ver van de badkamer af wil zitten?

De toegang tot je fietsenhok is wel erg krap en klein.
We vinden het op zich geen probleem om wat verder van de badkamer te zitten.
Toegang tot het fietsenhok vind ik moeilijk om in te schatten. De meeste mensen zetten een fiets in een garage maar deze mag niet buiten het bouwvolume staan en is dus niet eenvoudig te realiseren. De deur is breder dan een standaarddeur maar met een fiets is het altijd wat knoeien.
Rtificial schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:24:
Op zich een prima ontwerp.
Ik ben met je eens dat de fietsenberging wat ondoordacht is. Ook het niet recht boven elkaar plaatsen van de trappen is zonde. In plaats van zo'n grote dressing bij de master bedroom zou ik eerder kijken naar ruimte voor een eigen badkamer. Of beide, er is ruimte genoeg.
In een heel vroeg voorontwerp stonden de trappen boven elkaar. Op zich vind ik dat wel mooi maar de zolder wordt vooral een opslag- en hobbyruimte. Als de trap in de hal staat moet het per se een mooie trap zijn want die staat erg in het zicht. Een trap apart kan een goedkoop ding zijn en deelt de ruimte op zolder ook niet zo in twee.
Señor Sjon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:34:
  • Open trap in je woonkamer moet je willen. Geluidstechnisch is het nooit een topper en je zit vaak aan valdorpels, dikkere deuren of muren vast.
  • Verplaats de deur naar de hoofdslaapkamer naar rechts. Nu loop je je inloopkast in. Of spiegel eventueel de indeling incl. raam. Dan loop je niet een kast binnen.
  • Je 'kern' met de twee trappen is samen ~3,5x4,5m. Dat is niet heel efficiënt qua ruimte.
  • Berging midden in woning staat nergens mee in verbinding?
  • Deur naar buiten in de keuken slaat tegen de keuken aan. Ik zou die eerder in de pui halverwege zetten.
  • Entree is te smal. Woonkeur bv rekent nog steeds met een entreematje van 1350x1850 of 1500 vierkant. Beiden passen niet.
  • Hoe is het perceel? Kan de fietsenberging los op het terrein?
  • Met een footprint van 8m breed zou ik voor een zij-ingang kiezen. Dan kan je het hele front van 8m op het zuiden benutten met links de keuken en rechts een prachtige eethoek met uitzicht op alles.
  • Laat bij de kap ook z.s.m. de 1500+ (gebruiksoppervlakte), 2300+ (deurhoogte) en 2600+ (verblijfsruimte/gebied) hoogtelijnen intekenen..
• Je opmerking klopt in verband met de open trap. Mijn vrouw is het gewoon van thuis uit en heeft het nooit als een probleem ervaren. Voor mij is het een twijfelgeval. Mooi vind ik het wel maar praktisch misschien niet zo.
• De deur kan moeilijk in de slaapkamer uitkomen zonder te spiegelen. Ik zou ook liefst in de kamer uitkomen maar wil ook graag niet aan de kant van de buren slapen.
• Nee, klopt. Ik heb het gevoel dat er meer mogelijk moet zijn met de ruimte.
• De berging komt uit in de hal. In onze huidige woning hebben we een inpandige garage als berging en die komt ook uit in de hal. Of bedoel je nog iets anders?
• Goed gezien. We twijfelen nog over het nut van die deur. Huidig idee is om langs daar het afval buiten te zetten (papier, glas, plastic, groenafval, enz.)
• Entree gaan we even nakijken.
• Er is enkel een tuinhuis toegestaan los van het bouwvolume. Dat maakt het moeilijk...
• Er loopt een afwateringsgracht rond de zuid- en oostkant van het perceel. We hebben proberen te tekenen met een zij-ingang maar kwamen vaak op vreemde halletjes of hoekjes uit. Bovendien moet je dan wel wat rondlopen aangezien de brug over de gracht helemaal links zit.
• Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 19-09 06:41
@Admiral Freebee Het fietsenhok valt nu buiten de thermische schil? Die zou ik er bij betrekken, kun je evt. -ooit- een binnendeur tussen fietsenstalling en berging maken. Ook de isolatieschil van het plafond / overstek wordt daar een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die keukendeur kan je ook naar buiten laten draaien. Dat is eigenlijk vrij normaal bij keukens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
aikink schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:13:
@Admiral Freebee Het fietsenhok valt nu buiten de thermische schil? Die zou ik er bij betrekken, kun je evt. -ooit- een binnendeur tussen fietsenstalling en berging maken. Ook de isolatieschil van het plafond / overstek wordt daar een stuk makkelijker.
Ja. Ik weet niet goed wat het beste zou zijn aangezien er wellicht ook nog een kattenluik dient te komen in de fietsenberging. Ik bleek allergisch te zijn aan katten dus onze katten hebben een plekje nodig om te kunnen slapen.

Aangezien een kattenluikje wel veel kou binnenlaat weet ik dus niet wat wijsheid is.

@Señor Sjon Keukendeur naar buiten gaan is een beter idee ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

@Admiral Freebee Ik zou het berghok zeker vanuit de fietsenstalling willen kunnen bereiken. En zoals iemand anders ook al zei, de deur naar je hal aan de zijkant van je huis.

En nog iets wat ik laatst op TV zag: die glazen deur (vanuit de hal naar de woonruimte): kun je daar geen schuifdeur van maken? Die verdwijnt dan in de muur (ik zou willen dat ik dat eerder een keer gezien had, dan hadden wij dat zeker toegepast toen we nog met die muur bezig waren...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
We zijn een paar maanden geleden bezig geweest met een bouwkavel, echter bleek dat alle kavels al onder optie waren. Nu hebben we afgelopen maandag toch te horen gekregen dat er een kavel vrij is gekomen en dat wij de eerste keus hebben om een optie te nemen.

Het is bouwkavel 6 op het plaatje, 446m2 voor € 128.877,- incl. BTW en excl. k.k. Wat ons een zeer mooie prijs lijkt, aangezien we dan nog een budget van +/- 275.000 overhouden voor het bouwen van een huis.

[afbeelding]

Nu hadden we een paar maanden geleden bedacht om aan catalogusbouw van Brummelhuis te gaan doen, komende maandag hebben we een 2e gesprek met een aannemer om het een en ander te bepalen. Het betreft een vrijstaand huis met waarschijnlijk een vaste garage. Nu heb ik nog een paar vragen, waarbij ik graag jullie ervaring zou willen horen:

Wij hebben vanaf kopen grond (januari 2016) tot oplevering (over 2 weken) dus 1 jaar en 5 maand gedaan.
Opdracht naar de aannemer is juli 2016 verstrekt, start bouw was september 2016. Dus bouwtijd is 9 maanden geweest
Volgens mij is het zo dat als er BTW berekend wordt over de grond dat er geen overdrachtsbelasting wordt berekend :? Je schrijft K.K., maar volgens mij moet het incl. BTW V.O.N. zijn :?
Dit zou ik even goed uitzoeken, 6% over de koopsom van de grond is toch bijna 8K.
Zelf heb ik van een particulier gekocht maar een aantal bekenden van mij hebben wel van de gemeente gekocht, maar bij ons gemeente viel niets onderhandelen, maar misschien jouw gemeente wel :? Vragen staat vrij :)
Dat ligt eraan wat de standaard voorwaarden ;)
-- Wat zijn goede sites om het e.e.a. te vinden m.b.t. catalogusbouw / nieuwbouw? (Behalve dit topic natuurlijk ;))
Catalogusbouw heb ik geen ervaring mee.
Alle bijkomende kosten moet je niet vergeten en in de gaten houden.
Wij hebben alle kosten opgedeeld in onderstaande "groepen"

1. Architect/bouwbegeleiding
2. Kosten gemeente incl. benodigde onderzoeken/berekeningen
3. Kosten hypotheek / bank
4. Kosten aannemer inclusief installatiewerk
5. Kosten keuken
6. Kosten tuin/buiten
7. Kosten Schilderen
8. Kosten inbouwkasten
9. Kosten meubels/inrichting/lampen/etc.
10. Kosten bouwgrond inclusief belastingen
11. Kosten Notaris
12. Diversen
13. Kosten Warmtepomp
14. Meerwerk
15. Kosten houtkachel

Deze 15 posten hebben wij begroot van te voren, kijk voor jezelf of je nu al weet of je iets vergeten bent ;)

De enigste post die me echt tegenvalt (verkeerd begroot :+ ) is 6 (kosten tuin/buiten).
Het restant is allemaal onder controle, en zoals het er nu uit ziet blijf ik onder begroting.

Alle kosten registreer ik ook en "koppel" ik aan 1 van de 15 categorieën zodat ik altijd weet hoe ver we zijn (lang leve Excel) >:)

Ook registreer ik de beschikbare middelen en zo zie ik altijd wat ik over hou aan het eind van de rit :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Ontwikkelen mijnerzijds. Van oriëntatie naar een wat concreter stuk.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Laatst online: 28-08 08:23
We zijn bezig met een woning en zitten nog te twijfelen over de indeling. Ik hoor graag jullie mening :).

Eerste schets:
Members only:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qocV9gF.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/geYk8XF.jpg

We willen graag:

- Keuken & Eetgedeelte af kunnen scheiden van de woonkamer
- Tuin is op het westen. In de eerste 2 opzetten zit er een hoekraam op het westen. We willen de tuin tot aan de straat laten doorlopen.

Daarom ons idee:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ylgTp8c.jpg

Ander idee waarbij het hoekraam niet aan de kant van de tuin zit. Deze willen we laten doorlopen naar de weg. Nadeel is dat je zo de verbinding met de tuin kwijt bent vanuit de woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hDbonyl.jpg

Situatie:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:33
rspoe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:16:
We zijn bezig met een woning en zitten nog te twijfelen over de indeling. Ik hoor graag jullie mening :).

Eerste schets:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

We willen graag:

- Keuken & Eetgedeelte af kunnen scheiden van de woonkamer
- Tuin is op het westen. In de eerste 2 opzetten zit er een hoekraam op het westen. We willen de tuin tot aan de straat laten doorlopen.

Daarom ons idee:
[afbeelding]

Ander idee waarbij het hoekraam niet aan de kant van de tuin zit. Deze willen we laten doorlopen naar de weg. Nadeel is dat je zo de verbinding met de tuin kwijt bent vanuit de woonkamer.
[afbeelding]

Situatie:
[afbeelding]
Ik vind de overkapping niet erg nuttig. Ze is eigenlijk te klein om er een tuintafel te kunnen zetten en nog gemakkelijk aan te kunnen zitten. Ik zou die ruimte in je huis meepakken (lijkt mij nauwelijks een meerkost) en nadien een elektrische luifel aan je gevel hangen. Familieleden hadden ook zoiets, maar zij vonden dit ook te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTC100K2021
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:37
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Eens! Einde fiscale discussie. Wij hebben hier een accountant voor om het voordeligste uit te zoeken. Wat "as we speak" plaatsvindt. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

rspoe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:16:

Eerste schets:
[afbeelding]
Ik zou toch voor deze indeling gaan, met een kleine wijziging

De entree kleiner maken door de muur vanaf het trapgat naar de buitenmuur te laten lopen. En dan de deur naar de entree naast de trap. Je kunt dan zeker nog een extra kast kwijt in de keuken.

De afscheiding van woonkamer/eetkamer is dan ook een natuurlijke: gewoon die lijn van de binnenmuur (zijmuur wc en mk) doortrekken naar de buitenmuur (mooie schuifdeur die je in die binnenmuur laat verdwijnen als je de deur open wilt hebben).

De wc op die twee andere tekeningen zit op een hele vreemde plek. Je moet de berging door om naar de wc te kunnen? Ik zou mijn visite niet door onze bergkast willen laten lopen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39

Traject hier vanaf eerste bezichtiging van het kavel :) tot verhuizing 15 maanden. Bouwtijd 6 maanden.

Grondaankoop:
Let op het percentage van de bouwrente, daar is vaak wel over te onderhandelen. Staat vaak nog achterlijk hoog alsof de rente niet gedaald is

Houd een voorbehoud aan voor een verkrijgen van een definitieve, onherroepelijke omgevingsvergunning

Catalogusbouw:
ga bij groothuis kijken bij de voorbeeld woningen, vraag een paar referenties. Kijk binnen je vrienden/kenniskring of iemand zo'n huis heeft.

Tegenvallers:
De hoeveelheid stress die toch oplevert en de hoeveelheid energie die het kost. En het feit dat als het eenmaal loopt je weinig meer kan veranderen. Een goede voorbereiding is meer dan het halve werk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:44:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb verder geen verstand van kinderen, maar moet er onderaan de trap niet ook een hekje zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Niet per se als je bijvoorbeeld de trap op gang in de ontvangsthal is die je kan afsluiten met deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ernemmer schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:01:
[...]

Ik heb verder geen verstand van kinderen, maar moet er onderaan de trap niet ook een hekje zitten?
Bij ons in Twente hebben we deuren, zijn een soort van houten planken +- zo'n 2315x930mm en sluiten de ruimte (gang) bij ons af :+

De deurklink zit op zo'n 1050mm vanaf de onderkant, dus de allerkleinsten kunnen niet in de gang komen.
Als hoogte kritisch wordt de klink omhoog zetten. Als ze dan de deur open krijgen wordt het tijd dat ze kunnen traplopen :P

Onze oudste kan al wel goed traplopen, dus daar hoeft het traphekje er niet voor aan te zitten, maar onze jongste is een echte kamikazepiloot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:09:
[...]
Onze oudste kan al wel goed traplopen, dus daar hoeft het traphekje er niet voor aan te zitten, maar onze jongste is een echte kamikazepiloot :P
Het principe van een deur is bij mij in de streek ook bekend, maar kinderen krijgen die vast wel open. Om dus een ongelukje tegen te gaan doen veel mensen vaak een traphekje met kinderslot onder- en bovenaan de trap.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 11-05-2017 14:16 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic