Gynnad schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:42:
We zijn een paar maanden geleden bezig geweest met een bouwkavel, echter bleek dat alle kavels al onder optie waren. Nu hebben we afgelopen maandag toch te horen gekregen dat er een kavel vrij is gekomen en dat wij de eerste keus hebben om een optie te nemen.
Het is bouwkavel 6 op het plaatje, 446m2 voor € 128.877,- incl. BTW en excl. k.k. Wat ons een zeer mooie prijs lijkt, aangezien we dan nog een budget van +/- 275.000 overhouden voor het bouwen van een huis.
[
afbeelding]
Nu hadden we een paar maanden geleden bedacht om aan catalogusbouw van Brummelhuis te gaan doen, komende maandag hebben we een 2e gesprek met een aannemer om het een en ander te bepalen. Het betreft een vrijstaand huis met waarschijnlijk een vaste garage. Nu heb ik nog een paar vragen, waarbij ik graag jullie ervaring zou willen horen:
- Hoe lang duurt het hele traject gemiddeld, ik heb begrepen dat dit +/- 1 jaar is. Is dat ook jullie ervaring?
Wij hebben vanaf kopen grond (januari 2016) tot oplevering (over 2 weken) dus 1 jaar en 5 maand gedaan.
Opdracht naar de aannemer is juli 2016 verstrekt, start bouw was september 2016. Dus bouwtijd is 9 maanden geweest
- Zijn er zaken waarbij je bij de aankoop van grond extra op moet letten?
Volgens mij is het zo dat als er BTW berekend wordt over de grond dat er geen overdrachtsbelasting wordt berekend

Je schrijft K.K., maar volgens mij moet het incl. BTW V.O.N. zijn

Dit zou ik even goed uitzoeken, 6% over de koopsom van de grond is toch bijna 8K.
-- Wij gaan de grond van de gemeente kopen, is daar in het algemeen nog onderhandlingsruimte m.b.t. de grond of is dat geen optie?
Zelf heb ik van een particulier gekocht maar een aantal bekenden van mij hebben wel van de gemeente gekocht, maar bij ons gemeente viel niets onderhandelen, maar misschien jouw gemeente wel

Vragen staat vrij

-- Zijn er nog eisen die jezelf moet stellen bij het vastleggen van die optie (wat dus niet onder de standaard voorwaarde valt)
Dat ligt eraan wat de standaard voorwaarden

- Zijn er zaken waar je bij catalogusbouw extra op moet letten?
-- Wat zijn goede sites om het e.e.a. te vinden m.b.t. catalogusbouw / nieuwbouw? (Behalve dit topic natuurlijk

)
Catalogusbouw heb ik geen ervaring mee.
- Wat zijn zaken die tegen gevallen zijn tijdens de bouw van je huis?
Alle bijkomende kosten moet je niet vergeten en in de gaten houden.
Wij hebben alle kosten opgedeeld in onderstaande "groepen"
1. Architect/bouwbegeleiding
2. Kosten gemeente incl. benodigde onderzoeken/berekeningen
3. Kosten hypotheek / bank
4. Kosten aannemer inclusief installatiewerk
5. Kosten keuken
6. Kosten tuin/buiten
7. Kosten Schilderen
8. Kosten inbouwkasten
9. Kosten meubels/inrichting/lampen/etc.
10. Kosten bouwgrond inclusief belastingen
11. Kosten Notaris
12. Diversen
13. Kosten Warmtepomp
14. Meerwerk
15. Kosten houtkachel
Deze 15 posten hebben wij begroot van te voren, kijk voor jezelf of je nu al weet of je iets vergeten bent
De enigste post die me echt tegenvalt (verkeerd begroot

) is 6 (kosten tuin/buiten).
Het restant is allemaal onder controle, en zoals het er nu uit ziet blijf ik onder begroting.
Alle kosten registreer ik ook en "koppel" ik aan 1 van de 15 categorieën zodat ik altijd weet hoe ver we zijn (lang leve Excel)
Ook registreer ik de beschikbare middelen en zo zie ik altijd wat ik over hou aan het eind van de rit