Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.791 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Señor Sjon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Vaak wordt ook wel een grindkoffer aangelegd. I.c.m. een goede plint (trasraam of hardsteen). Zo vervuilt je gevel ook nauwelijks (spat evenveel op van grind als van een RVS rooster).
De suggestie in een eerdere post gaf al aan dat grind een optie is, maar dat ik ook rekening met water van de dakgoot moet houden. Aangezien de dakgoot wat oversteek heeft zou er dan snel 50 cm grind moeten liggen. Dat vindt mijn vrouw geen optie, dus dan maar spatters op de gevel denk ik..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:46
Ik zie hier een aantal berichten voorbij komen om bij nieuwbouw geen gasaansluiting meer te nemen en voor een warmtepomp te gaan. Ik weet niet hoe het nu is, maar een twee jaar geleden kon het voor ons nooit uit om voor een warmtepomp te gaan. Het zal inmiddels wel wat voordeliger zijn om aan te schaffen en met subsidies ed, maar als ik kijk hebben wij sinds 3 dec 2016 t/m 22 apr 2017 slecht 26m³ gas verbruikt. Dan kan de gasprijs nog heel veel stijgen voordat dat duur wordt. Nu weet ik wel dat een warmtepomp ook beter is voor het milieu en meer comfort biedt qua koeling ed, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:37
Gait schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:34:
Ik zie hier een aantal berichten voorbij komen om bij nieuwbouw geen gasaansluiting meer te nemen en voor een warmtepomp te gaan. Ik weet niet hoe het nu is, maar een twee jaar geleden kon het voor ons nooit uit om voor een warmtepomp te gaan. Het zal inmiddels wel wat voordeliger zijn om aan te schaffen en met subsidies ed, maar als ik kijk hebben wij sinds 3 dec 2016 t/m 22 apr 2017 slecht 26m³ gas verbruikt. Dan kan de gasprijs nog heel veel stijgen voordat dat duur wordt. Nu weet ik wel dat een warmtepomp ook beter is voor het milieu en meer comfort biedt qua koeling ed, maar toch.
Dat is wel heel erg weinig. Kan je wat meer vertellen over de woning (afmetingen, ligging, verwarming methode, isolatie, dat soort dingen) en de gezin samenstelling en gewoontes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dat is wellicht interessanter in de betreffende topics hierover. Dit gaat met name om het zelf bouwen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:46
TLer schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:20:
[...]

Dat is wel heel erg weinig. Kan je wat meer vertellen over de woning (afmetingen, ligging, verwarming methode, isolatie, dat soort dingen) en de gezin samenstelling en gewoontes?
De woning heeft een bruto inhoud van 636m³ volgens de NEN-2580. Wat bedoel je met de ligging? De voorgevel zit op NW. Bg vloerverwarming en verd convectoren (weersafhanklijk). Rc-waarden vloer 3,5, gevel 4,5, dak 6. Triple glas. Die periode gezin van 4 personen. Waarbij de temperatuur in huis tussen 1100 en 2130 21 is en 's nachts staat hij ingesteld op 18, maar wordt het eigenlijk nooit.

Edit: zie nu de post hierboven (excuus), hoewel dit toch ook met zelf bouwen te maken heeft? Hebben wij wel gedaan en vond dit wel een lastig punt daarvan.

[ Voor 9% gewijzigd door Gait op 01-05-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:38
Gait schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:27:
[...]

De woning heeft een bruto inhoud van 636m³ volgens de NEN-2580. Wat bedoel je met de ligging? De voorgevel zit op NW. Bg vloerverwarming en verd convectoren (weersafhanklijk). Rc-waarden vloer 3,5, gevel 4,5, dak 6. Triple glas. Die periode gezin van 4 personen. Waarbij de temperatuur in huis tussen 1100 en 2130 21 is en 's nachts staat hij ingesteld op 18, maar wordt het eigenlijk nooit.

Edit: zie nu de post hierboven (excuus), hoewel dit toch ook met zelf bouwen te maken heeft? Hebben wij wel gedaan en vond dit wel een lastig punt daarvan.
Heb je ook de extra aanpassingen meegenomen die je anders moet doen om op epc 0,4 te komen?

Heel grof gerekend, ben je met een warmtepomp bij de aanschaf 2K duurder uit dan CV. Geen idee of je dat goedmaakt in 10 a 15 jaar, maar het extra comfort is mij dat bedrag al waard.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 17:33
Ik weet niet wat voor warmtepomp je dan hebt, maar bij ons was de meerprijs (met 2x140 meter bronboring) iets van 15K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Klaassie schreef op maandag 1 mei 2017 @ 17:20:
Ik weet niet wat voor warmtepomp je dan hebt, maar bij ons was de meerprijs (met 2x140 meter bronboring) iets van 15K.
Dat is brine. Vergelijking wordt waarschijnlijk met L/W WP gemaakt. Bij 5-9KW Pana/Ecodan L/W WP met zelf installatie (of werkspot installatie) kan het maar 2x CV-ketel kosten. Nog los van de subsidie die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Reken inderdaad L/W.

W/W is een €7k duurder.

[ Voor 40% gewijzigd door Artbij op 01-05-2017 17:42 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
We hebben ondertussen een eerste voorontwerp gekregen. De benedenverdieping ziet er oké uit maar de bovenverdieping moet helemaal omgegooid worden.

Het enige waar we beneden nog erg mee worstelen is dat we graag plaats zouden voorzien voor een buitenberging. Anders zouden onze fietsen in een tuinhuis moeten en dat gaat erg krap worden met de andere zooi (en twee katten) die er nog in moeten.

Hoe we het ook draaien of keren, het is erg moeilijk om een buitenberging te voorzien die niet het hele plan beneden omgooit of donkere hoeken in de leefruimte veroorzaakt.

Nu goed, morgen hebben we een afspraak met de architect dus die moet maar met oplossingen komen :P Als we dan een beter voorontwerp hebben wil ik deze wel eens delen voor wat feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

Rtificial schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:32:
De garagepoort van 230cm is vrij normaal.
Vloerverwarming boven is niet echt nodig, maar kan geen echt grote kostenpost zijn?
Een prefabkelder is erg duur ja, en komt boven op de kosten van de normale fundering. Kan je niet beter de fundering vervangen door een volledige kelder? Hier hebben wij de kelder in beton laten storten voor 20k€ inclusief grondwerken. De gewone fundering zou ook een 7k€ gekost hebben, dus uiteindelijk 13k€ meer betaald voor een volledige kelder.
Kun je hier wat meer over vertellen, heb je nu je complete huis onderkelderd? en ingedeeld in verschillende ruimtes? Ik zou zoiets ook willen. Dus technische ruimte (warmtepomp en dergelijke). wijnkelder + etenswaren evt. wasruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

cky schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:52:
[...]

Kun je hier wat meer over vertellen, heb je nu je complete huis onderkelderd? en ingedeeld in verschillende ruimtes? Ik zou zoiets ook willen. Dus technische ruimte (warmtepomp en dergelijke). wijnkelder + etenswaren evt. wasruimte.
De kosten van een kelder hebben ook met de grond te maken waarop je bouwt. Bij ons staat het grondwater zo hoog dat een kelder nadrukkelijk wordt afgeraden. Is wel iemand die het gedaan heeft maar was daar volgens de tamtam een ton voor kwijt. Het is voor een technische ruimte + opslag wel een ideale ruimte dus ik had het graag ook gewild maar vond het buitenproportioneel in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Admiral Freebee schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:08:
We hebben ondertussen een eerste voorontwerp gekregen. De benedenverdieping ziet er oké uit maar de bovenverdieping moet helemaal omgegooid worden.

Het enige waar we beneden nog erg mee worstelen is dat we graag plaats zouden voorzien voor een buitenberging. Anders zouden onze fietsen in een tuinhuis moeten en dat gaat erg krap worden met de andere zooi (en twee katten) die er nog in moeten.

Hoe we het ook draaien of keren, het is erg moeilijk om een buitenberging te voorzien die niet het hele plan beneden omgooit of donkere hoeken in de leefruimte veroorzaakt.

Nu goed, morgen hebben we een afspraak met de architect dus die moet maar met oplossingen komen :P Als we dan een beter voorontwerp hebben wil ik deze wel eens delen voor wat feedback.
Buitenberging is ook verplicht in het BB. Als je een garage hebt, kan daar alles nog in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Admiral Freebee schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:08:

Ik wil de fietsen ook niet in de garage. Maar maak hiervoor niet echt een berging, maar alleen een overkapping. Als fietsen droog staan vind het eigenlijk al goed.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WNT schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:22:
[...]

De kosten van een kelder hebben ook met de grond te maken waarop je bouwt. Bij ons staat het grondwater zo hoog dat een kelder nadrukkelijk wordt afgeraden. Is wel iemand die het gedaan heeft maar was daar volgens de tamtam een ton voor kwijt. Het is voor een technische ruimte + opslag wel een ideale ruimte dus ik had het graag ook gewild maar vond het buitenproportioneel in ons geval.
Dat heb ik nog nooit gehoord. Waterdicht is toch waterdicht? Of grondwater nu op -70cm of -150cm zit.

Enige extra kosten zijn wellicht extra pombronbemalingbronbelasting.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
cky schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:52:
[...]

Wat wil je weten, ik heb een kelder van 120m2 😉.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

artbij schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:30:
[...]

Wat wil je weten, ik heb een kelder van 120m2 😉.
aantal vraagjes :9 ;)

- Voor gekozen door beperkte hoogte van de bouw? Of andere overweging?
- Gemakkelijk een vergunning gekregen?
- Hoe je het hebt ingedeeld?
- waar gebruik je hem allemaal voor?
- meerdere trappen/ingangen?
- Hoogte kelder?
- Bodemonderzoek nodig?
- issues met grondwaterniveau?
- En wat ik zou willen gebruik je hem ook als ondergrondse garage, dus met hellingsbaan om er in te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:25:
Buitenberging is ook verplicht in het BB. Als je een garage hebt, kan daar alles nog in?
Het gaat over een huis in België en daar is het niet verplicht. Sterker nog, er mag enkel een houten tuinhuis staan buiten de bouwzone dus een stenen berging in de tuin is ook niet mogelijk.

We gaan geen garage aan het huis voorzien aangezien de bouwvoorschriften enkel een inpandige garage toestaan en we op die manier veel te veel ruimte aan de zuidkant verliezen. De voorgevel komt namelijk naar het zuiden gericht. We zouden wel een garagebox kopen op 100m van het huis maar die is nogal krap voor 4 fietsen en een auto.

De bouwvoorschriften zijn debiel maar goed, ik kan niet uitgaan van een uitzondering. Er is nog 4 meter naast de bouwzone maar een hoekperceel mag voor één of andere mysterieuze reden geen garage of berging naast het huis hebben 8)7
artbij schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:28:
Ik wil de fietsen ook niet in de garage. Maar maak hiervoor niet echt een berging, maar alleen een overkapping. Als fietsen droog staan vind het eigenlijk al goed.
Een overkapping vind ik geen optie aangezien er later wellicht ook een elektrische fiets bijkomt voor woon-werk verkeer. Deze wil ik veilig en weg van vocht en kou hebben staan.

[ Voor 27% gewijzigd door Admiral Freebee op 03-05-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ah, België. Daar word ik eerder gehinderd door mijn kennis. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
cky schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:40:
[...]

aantal vraagjes :9 ;)

- Voor gekozen door beperkte hoogte van de bouw? Of andere overweging?
Nee.
- Gemakkelijk een vergunning gekregen?
Niet moeilijker dan anders.
- Hoe je het hebt ingedeeld?
2 keer een daklicht (kelder is dieper dan het huis) en 4 koekoeks met ramen die open kunnen.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/25qexxf.jpg
- waar gebruik je hem allemaal voor?
Ooslag, technische ruimte, speelruimte (50m2 :)) en twee werkkamers.
- meerdere trappen/ingangen?
Nope.
- Hoogte kelder?
250cm.
- Bodemonderzoek nodig?
Dat moet sowieso.
- issues met grondwaterniveau?
Waterdicht is waterdicht.
- En wat ik zou willen gebruik je hem ook als ondergrondse garage, dus met hellingsbaan om er in te rijden.
Zou ik ook wel willen, maar de vrouw niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Admiral Freebee schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:43:
[...]

Het gaat over een huis in België en daar is het niet verplicht. Sterker nog, er mag enkel een houten tuinhuis staan buiten de bouwzone dus een stenen berging in de tuin is ook niet mogelijk.

We gaan geen garage aan het huis voorzien aangezien de bouwvoorschriften enkel een inpandige garage toestaan en we op die manier veel te veel ruimte aan de zuidkant verliezen. De voorgevel komt namelijk naar het zuiden gericht. We zouden wel een garagebox kopen op 100m van het huis maar die is nogal krap voor 4 fietsen en een auto.

De bouwvoorschriften zijn debiel maar goed, ik kan niet uitgaan van een uitzondering. Er is nog 4 meter naast de bouwzone maar een hoekperceel mag voor één of andere mysterieuze reden geen garage of berging naast het huis hebben 8)7

[...]

Een overkapping vind ik geen optie aangezien er later wellicht ook een elektrische fiets bijkomt voor woon-werk verkeer. Deze wil ik veilig en weg van vocht en kou hebben staan.
Een elektrische fiets moet ook gewoon tegen kou kunnen, vochtig is het niet onder een gewone overkapping.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:57:
[...]vochtig is het niet onder een gewone overkapping.
Nee hoor, het vocht in de lucht maakt rechtsomkeer als het een overkapping ziet..... Fietsen zijn toch echt wel wat beter op te bergen dan alleen onder een afdak.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:01:
[...]

Nee hoor, het vocht in de lucht maakt rechtsomkeer als het een overkapping ziet.....
Doet het dat wel bij een houten berging? Een natte fiets/auto zet ik liever onder een overkapping dan in een schuur. Wil jij het anders, van mij mag je :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

artbij schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:29:
[...]

Dat heb ik nog nooit gehoord. Waterdicht is toch waterdicht? Of grondwater nu op -70cm of -150cm zit.

Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben. Grondwater staat hier trouwens zo hoog dat de kleuters op de basisschool het grondwater opgraven in de speeltuin :). In de hele wijk wordt kruipruimteloos gebouwd, ik dacht vanwege de grondwaterstand maar misschien zit daar ook wel een andere reden achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:03:
[...]Doet het dat wel bij een houten berging? Een natte fiets/auto zet ik liever onder een overkapping dan in een schuur. Wil jij het anders, van mij mag je :).
De meeste mensen zetten hun fiets liever in een gesloten berging/garage.... maar het ging over je argument over vocht en kou....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik dacht maar wat extra heipalen voor een schuurtje te vragen, maar 325 ex btw per stuk is toch wel aardig wat. Wellicht maar een schroefpalen offerte vragen want anders wordt schuurtje gelijk dubbel zo duur door alleen de fundering.

Volgens sondeer rapport zit er een laag op 1 meter onder maaiveld met conusweerstand van 10 MN/M2 (MPa)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lfelzYLjDSNkja5uxvk0I4bx/thumb.png

De heipalen zijn 9 meter blijkbaar en komen dan door 3 lagen die minimaal 18 MN/M2 hebben.

Geen idee of dat genoeg is voor een schroef fundering om niet te zakken, maar dat zal zo een schroefpalen installateur toch wel weten.

[ Voor 55% gewijzigd door jacovn op 03-05-2017 12:47 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ligt eraan wat voor materiaal je gebruikt. Meestal drie palen, betonplaat erop, vorstrand ertegen en dan door.

Die laag op 1 meter onder maaiveld is prut, niks mee te beginnen. Daar slaat een stelling zo doorheen. Je vorstrand gaat er al doorheen. Gemiddelde constructeur zal hem op -11 of -12 zetten vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:31:
Ligt eraan wat voor materiaal je gebruikt. Meestal drie palen, betonplaat erop, vorstrand ertegen en dan door.

Die laag op 1 meter onder maaiveld is prut, niks mee te beginnen. Daar slaat een stelling zo doorheen. Je vorstrand gaat er al doorheen. Gemiddelde constructeur zal hem op -11 of -12 zetten vermoed ik.
Schroefpalen van ten minste 7 a 8 meter lengte dus.. Thx.
Die konden wel eens in de buurt komen van die 325ex btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Moet je voor een schuurtje ook heien? Of is het meer een schuur ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het wordt een tuinhuisje van 3x3 meter of zo denk ik. Maar alles zakt hier, dus met pech wordt het anders snel een scheef staand schuurtje.
Aan de andere kant loopt er de oude bouw weg door de tuin, dus die grond daar is jarenlang aangereden door zwaar verkeer (xxxx ton zand afgegraven voor de water partijen) dus wellicht zakt het niet zo ver meer daar ter plekke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Weet iemand wat ik voor ca. spachtelschutz moet rekenen per m2, fijne struktuur, Ral 9010. Materiaal & Arbeid. Gaat om aanbrengen in trappenhuis en overloop, ca. 60m2 in totaal. Wanden, geen plafond.

[ Voor 8% gewijzigd door LittleTycoon op 03-05-2017 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-08 17:52
Of een berging zoals wij die hebben een bouwcontainer :D
was op het begin raar maar zou niet anders meer willen en ziet er apart/strak uit.
[membersonly=title]

[ Voor 68% gewijzigd door runner83 op 15-05-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Grondwater is bij een kelder inderdaad geen probleem. De kosten zitten dan in bronbemaling voorafgaand en tijdens de graafwerken en het storten van het beton.
Ik heb geloof ik 1500€ betaald voor een week of 6 bronbemaling.

Wij hebben de kelder ingedeeld in een gang, een technische ruimte, een opslagruimte en een multifunctionele ruimte. Hoogte bij ons is 240cm, met 1 enkele toegang, en geen daglicht.

Overigens, zoals @artbij aangeeft, voor een fiets zou het niet uit mogen maken of die onder een afdak of in een schuur staat. Het afdak voorkomt neerslaand vocht, condens, op de fiets. Nu, met een stevige slagregen wordt ie natter dan in een schuur, maar daarentegen droogt ie waarschijnlijk ook sneller.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Grondwater kan bij een kelder wel een probleem vormen maar op gebied van waterdichtheid zou het in theorie inderdaad niet uit mogen maken.

Afhankelijk van afmetingen en/of (bovenliggende) constructie moet de kelder misschien wel verzwaard en/of sterker uitgevoerd worden ivm opdrijven/opwaartse druk. Tel daar de bemaling en dergelijke bij op en je hebt een fikse extra kostenpost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

LittleTycoon schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:23:
Weet iemand wat ik voor ca. spachtelschutz moet rekenen per m2, fijne struktuur, Ral 9010. Materiaal & Arbeid. Gaat om aanbrengen in trappenhuis en overloop, ca. 60m2 in totaal. Wanden, geen plafond.
Ik heb mijn hele huis laten doen destijds en was toen 20 euro/m2 kwijt. Dat was toen al duur. Dus moet lukken voor minder.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
artbij schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:29:
[...]

Voor de uiteindelijke kelder maakt het inderdaad niets uit, voor de aanleg/bouw ervan maakt het niveau van het grondwater een wereld van verschil. Als je een volledige put met damwanden mort maken ben je natuurlijk meer geld kwijt dan een open ontgraving met een beetje bronbemaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
LittleTycoon schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:23:
12-18 euro per m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Snavel schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:32:
Grondwater kan bij een kelder wel een probleem vormen maar op gebied van waterdichtheid zou het in theorie inderdaad niet uit mogen maken.

Afhankelijk van afmetingen en/of (bovenliggende) constructie moet de kelder misschien wel verzwaard en/of sterker uitgevoerd worden ivm opdrijven/opwaartse druk. Tel daar de bemaling en dergelijke bij op en je hebt een fikse extra kostenpost
Over het algemeen is het tegen het opdrijven voldoende om de grondplaat groter uit te voeren dan de kelder zelf, zodat de kelder in feite verankerd wordt in de omliggende grond. Dat hoeft niet eens zo gek ver te zijn, en kost inderdaad meer beton en wapening.
100.000€ voor een normaal formaat kelder is echter niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Even concreet. Mijn kelder van 300m3 inclusief stucwerk, 5 kamers, 4 ramen die open kunnen, twee daklichten, vloer en vloerverwarming kost met tussen de 40 en 45k.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 06:41
Heb ondertussen ook wat ervaring over het -in dit geval niet- aan laten leggen van een volledige kelder onder het huis. Ja, het geeft heel wat mooie ruimte, maar zou in ons geval een dikke €50k ex. BTW gaan kosten. Wat we daarvoor gerekend hebben:
  • buitenwerkse maat ca. 8,5 x 12,5 m, vrije hoogte 2,60 meter;
  • grondwerk, plus bronbemaling;
  • Volledig geïsoleerd, vloer en wand een Rc-waarde 3,5 resp. 4,5;
  • Holle wand systeem;
  • Metselwerk binnenwanden gelijk aan de rest, dus keramische blokken;
  • 3 of 4 ramen met koekoek;
  • Vloertegels, behangklaar stucwerk, gestuct plafond als afwerking;
  • Dezelfde deuren toegepast als in de rest van het huis;
  • Vaste trap, qua uitvoering en materialen gelijk aan de trap naar verdieping;
Installaties zijn hier nog niet in meegenomen. Ventilatie, elektra, water, riolering (verdiepte pompput met klokpomp) zijn los van elkaar kleine dingen, maar bij elkaar toch ook weer iets meer dan klein bier.

Omdat we toch kelderruimte nodig denken te hebben (proviandkast) hebben we nu een ca. 10m² grote prefab kelder in de begroting gezet. In verhouding een stuk duurder, maar op het totaalplaatje scheelt dat bijna €40k ex. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Dank, die had ik gezien. Aannemer presteert het om voor die 57m2 eur 2.150, meerwerk te willen rekenen. Dus pak hem beet 40m2 per meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
ik zit met de keus behangklaar of verfklaar.
behangklaar is 9.5 € per m2.
Verfklaar zou paar euro meer zijn en mijn bouwbegeleider vertelde me dat maar te doen voor die meerprijs, dan zal hij zorgen dat alles er strak in komt (ofwel de bouwer zal het erg goed moeten opleveren)

Edit 5.23€per m2 om van behangklaar naar verfklaar te gaan (voor hele huis wat dan 573m2 binnenmuur lijkt te zijn als ik het optel voor 3000€)

Dan is kale gemetselde muur naar verfklaar dus 14.75€ per m2 in mijn geval.(ex btw)

[ Voor 31% gewijzigd door jacovn op 04-05-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat is verfklaar? Een heel aantal afwerkingen kunnen onder de noemer "verfklaar" vallen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
je hebt behangklaar en schilderklaar en het is wat het zegt te zijn. Bij glasweefselbehang heb je trouwens schilderklaar nodig. Behangklaar kan nog gaatjes en deuken hebben. Bij behang zou je dat niet zien, bij schilderen wel.

@LittleTycoon zo zonder context zegt een m2-prijs natuurlijk helemaal niks. Er komen in dit topic wel vaker van dit soort loze vragen langs. Wat kost een m2 laminaat. Of wat kost een m3 kelder. Dat is gewoon niet te voorspellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Bij ons komt de deadline steeds dichterbij.......

26 mei gaan we verhuizen, oplevering staat gepland op 18-05-2017. 02-06-2017 moeten we de sleutel van onze huidige woning inleveren bij de Notaris.

Boven praktisch alles klaar, alleen nog sauzen en PVC vloer erin (staat voor volgende week gepland).

Beneden moet er nog veel gebeuren, aftimmeren, plinten op plafond stuccen, keuken afwerken.

Trap komt volgende week woensdag.

De bestrating ligt er nu "half" in, het is de bedoeling dat alle bestrating er week 20 in ligt.

Al met al een redelijk gestress, maar ik had niet anders verwacht :+

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 04-05-2017 13:34 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Señor Sjon schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:28:
je hebt behangklaar en schilderklaar en het is wat het zegt te zijn. Bij glasweefselbehang heb je trouwens schilderklaar nodig. Behangklaar kan nog gaatjes en deuken hebben. Bij behang zou je dat niet zien, bij schilderen wel.

@LittleTycoon zo zonder context zegt een m2-prijs natuurlijk helemaal niks. Er komen in dit topic wel vaker van dit soort loze vragen langs. Wat kost een m2 laminaat. Of wat kost een m3 kelder. Dat is gewoon niet te voorspellen.
Dat hangt af van de complexiteit, dit lijkt me want minder complex..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als er veel afgeplakt moet worden, op hoogte, etc dan gaat het hard.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grolsch
Hier een aantal foto's van de voortgang :)

Vanaf de achterkant gezien, de veranda moet er nog aan, daar beginnen ze volgende week mee:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/dh2x6c.jpg

De terrastegels liggen er nu in (op de foto bijna ;) )

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2d6w39k.jpg

De buitenunit van de warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2znmhxc.jpg

De vloerverwarmingverdeler B.G.G., hier wordt dit weekend een kast omheen gebouwd

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/5vzndv.jpg

De betonbandjes zijn in de beton gezet gisteren

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/fuav6d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/uq7tj.jpg

Als het goed is komt er vandaag 40m3 gebruiken puin om e.e.a. aan te vullen.

Ook onze houtkachel is ondertussen afgetimmerd, vandaag komt de stukadoor erbij.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/30kppw4.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 05-05-2017 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Leuke update. Wat ben je nou kwijt voor het woonrijp maken van het terrein?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ze adviseren toch om de tuin het 1e jaar te laten liggen? Hoe zit dat nou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:24:
Leuke update. Wat ben je nou kwijt voor het woonrijp maken van het terrein?

***members only***
In het bestek staat het onderstaande:

04 GRONDWERK
1 ONTGRAVEN/ OPBRENGEN VAN GROND
Bouwput ontgraven tot onderkant kelder/funderingspoeren/funderingsstroken, tenminste tot aan vaste -
grond.
Exacte ontgraving bepalen aan de hand van gronddrukmeting aannemer, opgave constructeur en toe te
passen funderingssystemen.
Uitkomende grond opslaan in een depot op het bouwterrein.

Na gereedkomen van de funderingen, benodigde aanvullingen verrichten met schoonzand, tegen de
bouwwerken geen zwarte grond verwerken. Overtollige grond verwerken op het bouwterrein.
2 VERWERKEN EN GROND EN GRONDVERVANGENDE MATERIALEN
Zandaanvullingen onder straatwerken dik 150 mm. voldoende verdicht door middel van mechanisch
verdichten, zandaanvullingen uit schoon straatzand. Uitgaande van bovenzijde zandaanvulling circa 100
mm. – peil.
Grondverbetering aan te brengen onder funderingen/begane grondvloeren, conform opgave constructeur.
3 TUININRICHTING
Het gehele kavel aanvullen met zwarte teelaarde, voorzien van schone grondverklaringen, aan te vullen tot
een gemiddelde hoogte van circa 50 mm. – peil.
De tuininrichting en groenaanplant door opdrachtgever.

Nu heb ik het vermoeden dat de aannemer bij het maken van de offerte vooral punt 3 vergeten is te calculeren. :o

En dan in de wetenschap dat er alleen achter al 500m3 zwarte grond bij op is gekomen, en je kunt aan de betonbandjes zien hoeveel er nog bij op moet aan de voorkant ben ik blij dat ik dat in het bestek heb staan.

Bestrating en betonbandjes moet ik wel betalen.

Alles met elkaar denk ik voor bestrating (+- 400m2) betonbandjes (+-200mtr) + materialen zoals beton zo'n 15K kwijt te zijn.
LittleTycoon schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:34:
Ik laat de tuin echt wel liggen, waar moet ik er anders mee naar toe :? :+

Onder al het straatwerk ligt bij ons verdicht gebroken puint. De zwarte grond zal inderdaad nog wel wat nazakken, daar doen we eerst gras in, daar wil ik in eerste instantie (dit jaar) verder nog niets mee doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 05-05-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
LittleTycoon schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:34:
wij hebben het laten doen voordat we verhuisden. Maar ons kavel lag er al 4 jaar. Dus alles was klaar qua tuin toen we er in trokken.

Achteraf was dat een hele goede keuze omdat je dan gelijk optimaal profiteerd van je nieuwe huis en tuin..... en niet later nog eens in de puinhoop er van zit en veel minder inloop van zand en grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ziet er goed uit, @Grolsch ! Veel plezier, de komende 2 weken :)

@aikink ; er zit een groot verschil in kostprijs tussen een kelder en een leefkelder, dat mag duidelijk zijn. Maar je hebt het over een prijs van 181€/m3, dat is nog altijd een stuk voordeliger dan de andere m3's in een woning. Je kiest nu voor een prefabkelder die functioneel niet overeenkomt met een leefkelder, maar met een bergkelder. Betekent dit dan de overige 200m3 leefruimte nu ergens anders aan het huis is toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 12:14

NDF82

Doomed Space Marine

M.b.t. WTW: wat zijn de verschillende systemen? Het systeem wat ik keer op keer voorbij zie komen zuigt oude lucht uit verschillende ruimtes (typisch badkamer, keuken, ...) en blaast verse lucht in verschillende ruimtes (typisch woonkamer, slaapkamers, ...). D.m.v. een warmtewisselaar wordt de warmte uit de oude lucht terug gegeven aan de verse, koude lucht.

Ik heb echter ook eens van een systeem gehoord (geloof bij Livingstone in Breda) waarbij er géén verse lucht actief in de woning wordt geblazen. In plaats daarvan komt er verse lucht de woning binnen via ventilatie roosters boven de ramen. De warmte wisselaar bij de lucht afzuiging geeft zijn warmte dan aan het vloerverwarmingssysteem. Dit systeem spreekt me meer aan omdat je geen aanvoerlucht kanalen in de woning hebt (waar zich schimmels en bacteriën kunnen nestelen), minder lelijke roosters in het plafond en minder warme lucht stromen.

Ik weet echter niet hoe dit systeem heet en kan het dus niet terug vinden op het web. Wie weet wat ik bedoel?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
NDF82 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:33:
M.b.t. WTW: wat zijn de verschillende systemen? Het systeem wat ik keer op keer voorbij zie komen zuigt oude lucht uit verschillende ruimtes (typisch badkamer, keuken, ...) en blaast verse lucht in verschillende ruimtes (typisch woonkamer, slaapkamers, ...). D.m.v. een warmtewisselaar wordt de warmte uit de oude lucht terug gegeven aan de verse, koude lucht.

Ik heb echter ook eens van een systeem gehoord (geloof bij Livingstone in Breda) waarbij er géén verse lucht actief in de woning wordt geblazen. In plaats daarvan komt er verse lucht de woning binnen via ventilatie roosters boven de ramen. De warmte wisselaar bij de lucht afzuiging geeft zijn warmte dan aan het vloerverwarmingssysteem. Dit systeem spreekt me meer aan omdat je geen aanvoerlucht kanalen in de woning hebt (waar zich schimmels en bacteriën kunnen nestelen), minder lelijke roosters in het plafond en minder warme lucht stromen.

Ik weet echter niet hoe dit systeem heet en kan het dus niet terug vinden op het web. Wie weet wat ik bedoel?
Wat kan er mis zijn met warme luchtstromen? Dat je geen koude luchtstromen wenst, daar kan ik inkomen. Dat laatste krijg je overigens vrij snel met roosters boven de ramen, zeker i.c.m. vloerverwarming door het ontbreken van convectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55
NDF82 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:33:

Met ventilatiesystemen heb je in hoofdlijn 2 systemen, systeem C met roosters in de gevel voor toevoer en een mv box voor afvoer
systeem D, met zowel mechanische toevoer als mechanische afzuiging waarbij warmte wordt teruggewonnen uit de afvoerlucht (wtw)
Daarnaast zijn er als toevoeging op systeem C nog ventilatiewarmtepompen die warmte terugwinnen uit de afgezogen ventilatielucht en dit gebruiken voor warmwater of verwarming. Bijvoorbeeld de inventum ecolution.
Als je de zoektermen systeem c of d en ventilatiewarmtepomp gebruikt kom je genoeg tegen. :)

Zoals eerder al genoemd, let op met de combinatie van rooster in de gevel en vloerverwarming = garantie op comfortklachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:42

Richard

Kuru Kuru Kururin

Hier nog een voorbeeld van een Type C:

http://www.ithodaalderop....twater/warmtepomp-hp-cube

Afbeeldingslocatie: https://image.slidesharecdn.com/hpcubehpcid-140128044034-phpapp01/95/hp-cube-hpc-id-4-638.jpg

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 12:14

NDF82

Doomed Space Marine

TLer schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:31:
[...]

Wat kan er mis zijn met warme luchtstromen? Dat je geen koude luchtstromen wenst, daar kan ik inkomen. Dat laatste krijg je overigens vrij snel met roosters boven de ramen, zeker i.c.m. vloerverwarming door het ontbreken van convectie.
Dacht bij warme luchtstromen altijd aan droge ogen (heb ik extra snel last van door een ooglaser behandeling :/ )
RobinE schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:37:
[...]

Met ventilatiesystemen heb je in hoofdlijn 2 systemen, systeem C met roosters in de gevel voor toevoer en een mv box voor afvoer
systeem D, met zowel mechanische toevoer als mechanische afzuiging waarbij warmte wordt teruggewonnen uit de afvoerlucht (wtw)
Daarnaast zijn er als toevoeging op systeem C nog ventilatiewarmtepompen die warmte terugwinnen uit de afgezogen ventilatielucht en dit gebruiken voor warmwater of verwarming. Bijvoorbeeld de inventum ecolution.
Als je de zoektermen systeem c of d en ventilatiewarmtepomp gebruikt kom je genoeg tegen. :)

Zoals eerder al genoemd, let op met de combinatie van rooster in de gevel en vloerverwarming = garantie op comfortklachten!
Oei, daar was ik niet van op de hoogte. Eerst nog wat meer inlezen aan de hand van de termen die je gegeven hebt.
Juist, dit plaatje vat precies samen wat ik zocht!

[ Voor 12% gewijzigd door NDF82 op 05-05-2017 13:21 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

RobinE schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:37:
[...]

De laatste zin die je schrijft is een systeem C, dus zoals het plaatje van Itho en eigenlijk een dikke afrader als ik jou opmerking zo lees. Waarom komen ze dan toch nog met een systeem C als voorbeeld
aanzetten voor de Cube cool die eigenlijk verankerd zit met vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt ook systemen met een bevochtiger die ook een beetje kan koelen. WTW is wel de toekomst. Laatst las ik wel over een systeem dat toevoerlucht in de hal blaast en via alle verblijfsruimtes afvoert. Zo detecteert het systeem vrij makkelijk wanneer er een raam openstaat door de CO2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

TriLithium schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:37:
[...]

De laatste zin die je schrijft is een systeem C, dus zoals het plaatje van Itho en eigenlijk een dikke afrader als ik jou opmerking zo lees. Waarom komen ze dan toch nog met een systeem C als voorbeeld
Ik denk dat RobinE de koudeval bedoeld als comfortprobleem; maar technisch is er natuurlijk niets mis mee.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@Rtificial: Die 200m³ is niet teruggekomen. We hebben nog eens kritisch gekeken naar onze wensen die we een jaar of 4 terug op papier hebben gezet, een soort van Programma van Eisen. Daar stond een leefkelder niet in, wel een apart kantoor. Blijkbaar hebben we die ooit toegevoegd zonder de consequenties qua kosten goed te kunnen overzien. Verder mag ons huis volgens het bestemmingsplan maximaal 750 m³ groot zijn, gemeten vanaf gemiddelde maaiveldhoogte. Kelderruimte telt dus niet mee, dat was toen een overweging om het ondergronds te maken.

Door de indeling van de keuken, eetkeuken en woonkamer nu bijna helemaal open te maken kunnen we met slim schuiven van twee roomdividers op wielen (waarvan 1 tevens een haard op bio-ethanol is) toch flexibel met de ruimtes omspringen.

@NDF82: Je hebt ook WTW-units (systeem D) die je kunt voorzien van een ethalpiewisselaar, dan blijft de luchtvochtigheid beter op peil. En systeem C of D is dan ook weer een losse kreet. Als je ziet welke opties een D heeft, daar kun je je beurs wel op leegtrekken. :P

@Señor Sjon: klinkt op zich als een interessant systeem, maar het bouwbesluit gooit weer eens roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Op zich niet, als je maar niet langs meerdere verblijfsruimten gaat met de 'vuile' lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Ik lees dat maximaal 50% van de lucht vanuit een andere ruimte binnen de gebruiksfunctie aangevoerd mag worden, art. 3.34 lid 1 en 2. Ten minste 50% moet dan in het verblijfsgebied rechtstreeks van buiten komen, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:06
Wat doet die loodflap over de gehele breedte van de eerste verdieping daar? (wellicht domme vraag, maar zie er nu de reden niet van :-))
Grolsch schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 07:14:
Hier een aantal foto's van de voortgang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Staat ook dat er nog een veranda komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:06
Niet gelezen, duidelijk :-)
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:46:
Staat ook dat er nog een veranda komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55
TriLithium schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:37:
[...]

Technisch kan dit inderdaad prima, alleen wat je nu steeds meer ziet is dat huizen, zeker nieuwbouw, steeds beter geisoleerd zijn EN dat er gewerkt wordt met warmtepompen. Warmtepompen hebben het beste rendement bij zo laag mogelijke afgifte temperaturen. De vloerverwarming in nieuwbouw zal in de meeste gevallen niet warmer worden dan 30 graden en dat is onvoldoende om de koudeval van de roosters in de kozijnen te compenseren, dus je ervaart een koude luchtstroom dus inderdaad comfortklachten. Dus technisch kan, aanraden nou nee.

Het inblazen in de hal van een WTW systeem doet de itho quality flow, per ruimte wordt afgezogen, CO2 gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
We zullen zien. Ik krijg type c met wp en vv. Ik geloof niet zo in horrorverhalen.

Het klopt natuurlijk niet dat vv niet warmer zal gaan dan 30 graden. Dit is b.v. bij WAR icm met stooklijn zeker hoger als hrt koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Eerst gerust @LittleTycoon ,wij krijgen ook methode c met een wp en het komt allemaal goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
LittleTycoon schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:37:
We zullen zien. Ik krijg type c met wp en vv. Ik geloof niet zo in horrorverhalen.

Het klopt natuurlijk niet dat vv niet warmer zal gaan dan 30 graden. Dit is b.v. bij WAR icm met stooklijn zeker hoger als hrt koud is.
Mijn gemiddelde Ta ligt ruim onder de 30 graden. Enkel als het buiten 8 graden vriest dan komt hij er net boven. Tmax was deze winter 31,2 graden Celsius. Het 'probleem' is dat de koude lucht die van buiten komt niet door de sterke convectie wordt voorverwarmd. Die koude lucht komt vervolgens in een warme ruimte en daar is hij zwaar. Dat betekend dat deze lucht snel na beneden zakt. Typisch op die plek waar net de bank staat. Vervolgens kijk je op het thermostaat en begrijp je niet waarom je het zo koud vindt.

Geloof het wel, of geloof het niet maar als die roosters precies verkeerd zijn geplaatst dan voel je de kou over je heen vallen. In onze huidige woning hebben wij de roosters dicht gemaakt een een decentrale WTW geplaatst. Het comfort is hiermee duidelijk veel hoger geworden, ondanks wat ventilatie geluid af en toe. Voor onze nieuwe woning hebben wij daarom heel bewust voor systeem-D gekozen. Mijn inziens is een systeem-C niet geschikt in combinatie met vloerverwarming of LTV convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:36:
[...]

In het bestek staat het onderstaande:

04 GRONDWERK
1 ONTGRAVEN/ OPBRENGEN VAN GROND
Bouwput ontgraven tot onderkant kelder/funderingspoeren/funderingsstroken, tenminste tot aan vaste -
grond.
Exacte ontgraving bepalen aan de hand van gronddrukmeting aannemer, opgave constructeur en toe te
passen funderingssystemen.
Uitkomende grond opslaan in een depot op het bouwterrein.

Na gereedkomen van de funderingen, benodigde aanvullingen verrichten met schoonzand, tegen de
bouwwerken geen zwarte grond verwerken. Overtollige grond verwerken op het bouwterrein.
Dit is wel een handige manier.

De aannemer waar ik mee bezig ben had er alleen in staan dat hij de grond op bouwkavel opslaat en dat opdrachtgever het maar verspreiden moet.

Ik had dat al laten wijzigen in dat ze wel grond weer verspreiden over kavel, en mijn bouwbegeleider had er al onder afschot van gemaakt.

Ik heb mijn bouwbegeleider nu maar gevraagd of ze ook geen zwarte grond (hier klei) terug in de bouwput naast de fundamenten/muren gooien maar geel zand. Ik vermoed dat ze het niet aan willen leveren, dus doe ik dat zelf wel inkopen en bezorgen laten. Als de aannemer het maar weer terugwerkt de bouwput in.
Dan 1 meter van huis maar geel zand en daarbuiten de uitgegraven grond op afschot weer verspreiden.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 06-05-2017 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
TLer schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:49:
[...]

Mijn gemiddelde Ta ligt ruim onder de 30 graden. Enkel als het buiten 8 graden vriest dan komt hij er net boven. Tmax was deze winter 31,2 graden Celsius. Het 'probleem' is dat de koude lucht die van buiten komt niet door de sterke convectie wordt voorverwarmd. Die koude lucht komt vervolgens in een warme ruimte en daar is hij zwaar. Dat betekend dat deze lucht snel na beneden zakt. Typisch op die plek waar net de bank staat. Vervolgens kijk je op het thermostaat en begrijp je niet waarom je het zo koud vindt.

Geloof het wel, of geloof het niet maar als die roosters precies verkeerd zijn geplaatst dan voel je de kou over je heen vallen. In onze huidige woning hebben wij de roosters dicht gemaakt een een decentrale WTW geplaatst. Het comfort is hiermee duidelijk veel hoger geworden, ondanks wat ventilatie geluid af en toe. Voor onze nieuwe woning hebben wij daarom heel bewust voor systeem-D gekozen. Mijn inziens is een systeem-C niet geschikt in combinatie met vloerverwarming of LTV convectoren.
Ik denk dat het heel erg huisafhankelijk is. Ik het hiet zltv met een w/w wp, mijn hoogste ta dit stookseizoen was 26.1 graden. Ook ventilatie c systeem, wij hebben ramen die je in de rubbers kan zetten, dus geen ventilatieroosters nodig. Wel massabouw.

Die koudeval wordt hier niet ervaren. Er zijn verschillende ervaringen mogelijk. Het komt snel terug op een discussie tussen voor- en tegenstanders van c/d systemen. Ik heb zelf voor c gekozen, omdat ik teveel problemen van d heb gezien.

En d bespaart wel warmteverlies, maar verstookt vervolgens wel een fors aantal kwh voor zijn eigen systeem. Of het per saldo veel energiewinst oplevert is nog maar de vraag. En qua constructie van je huis biedt het ook extra kosten, je hebt bijna altijd breedplaatvloeren nodig en constructiemaatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:37:
Laatst las ik wel over een systeem dat toevoerlucht in de hal blaast en via alle verblijfsruimtes afvoert.
RobinE schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:55:
Het inblazen in de hal van een WTW systeem doet de itho quality flow, per ruimte wordt afgezogen, CO2 gestuurd.
Dat Itho Quality Flow systeem klinkt erg mooi.

Zijn daar speciale voorzieningen in het huis voor nodig, of moet je met bepaalde dingen rekening houden om dit toe te passen? Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:41
Dirtbiter schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:03:
[...]

[...]

Dat Itho Quality Flow systeem klinkt erg mooi.

Zijn daar speciale voorzieningen in het huis voor nodig, of moet je met bepaalde dingen rekening houden om dit toe te passen? Iemand daar ervaring mee?
Ik heb de itho qualityflow. Komt fluitend door het bouwbesluit, dus eerdere opmerkingen hierover zijn echt onzin. Het werkt goed, altijd verse lucht in huis. Ik wou echt geen roosters, alleen al vanwege de liggging van ons huis, het waait hier meestal. Twee nadelen: een relatief grote luchtspleet onder de deuren is vereist en na het douchen maakt de inblaas behoorlijk lawaai, ondanks dat dit een koker van 300 x 100 is. Ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om te kijken. Geldt ook voor anderen trouwens. Ik woon in de kop van Overijssel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
PolderPloer! schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:11:
[...]

Ik heb de itho qualityflow. Komt fluitend door het bouwbesluit, dus eerdere opmerkingen hierover zijn echt onzin. Het werkt goed, altijd verse lucht in huis. Ik wou echt geen roosters, alleen al vanwege de liggging van ons huis, het waait hier meestal. Twee nadelen: een relatief grote luchtspleet onder de deuren is vereist en na het douchen maakt de inblaas behoorlijk lawaai, ondanks dat dit een koker van 300 x 100 is. Ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om te kijken. Geldt ook voor anderen trouwens. Ik woon in de kop van Overijssel.
Brabant :) Maar bedankt voor het aanbod.

En met de installatie van het systeem? Het zijn nogal veel kanalen die je moet verwerken in je vloeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Dirtbiter schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:13:
[...]

En met de installatie van het systeem? Het zijn nogal veel kanalen die je moet verwerken in je vloeren?
Zelfde geldt overigens voor mensen regio Breda @NDF82 in het bijzonder. Hier een Type C met een Itho Daalderop Base Cube en HP Cool Cube.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

Elke verblijfsruimte heeft een kanaal nodig. En als je huis te groot is heb je 2 systemen nodig :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
[...]

Meeste staat in de installatiehandleiding, die kun je vinden op itho zakelijk (site zo niet 123 bij de hand).

Ik heb totaal 12 kanalen afzuig van rond 80 en dus 1 inblaas. De zolder heb in niet op het systeem aangesloten.

3 woonkamer/keuken
1 in beide toiletten
1 douche
1 bijkeuken
1 kantoor beneden
1 op elke slaapkamer (4)

Plaats ze relatief dicht bij de buitenmuren, zo ver mogelijk van de deur naar de hal af, zodat je maximale afstand hebt tussen over en onderdruk. Ik heb een vide dus makkelijke inblaas met op het kantoor en bijkeuken na direct contact met vide/overloop.

Ik heb breedvloerplaten (standaard bij Duitse aannemer) met zwevende cementdekvloeren op alle verdiepingen dus makkelijk in de 10cm isolatie weg te leggen leidingen. Nederlandse aannemers zullen sneller in de beton storten, in Duitsland wordt dat niet zo snel gedaan ivm aanvullende sterkteberekeningen en eisen.

Bij de qflow zitten flexibele geïsoleerde slangen tegen het geluid. Je moet zelf voor de leidingen zorgen (mijn geval spiraalbuis).
Je moet ook rekening houden met het feit dat je een inblaas en een uitvoerkanaal naar buiten moet hebben, daarom heb ik de unit op de ruimte boven de zolder staan tegen de buitengevel zodat ik makkelijk 1 buis naar het dak kan leiden en 1 buis naar de buitengevel.

Je zult de installatie moeten laten inregelen, want afvoer en toevoer flow moeten op elkaar worden afgestemd. Ik heb niet hele goede ervaringen met installateurs die het menen te kunnen inregelen, bv bijna niemand kan op 6 meter hoog mijn toevoerkanaal meten met een ventiel van rond 300mm. Meeste hebben een kleine flowmeter voor op kanalen van rond 100 max.

Nog een nadeel trouwens: bij windstil koud weer ruik ik soms een branderige lucht van hout welke de buren aan het stoken zijn. Dit ruik je dan alleen in de hal/overloop. Gelukkig waait het hier bijna altijd...

Nog meer vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
jacovn schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:25:
[...]

Elke verblijfsruimte heeft een kanaal nodig. En als je huis te groot is heb je 2 systemen nodig :(
Ik heb een groot huis van 900 kuub, daarom de zolder niet meegenomen, das mijn speelruimte en ben ik relatief weinig. Vergunningtechnisch kun je dat oplossen door de zolder als onbenoemde ruimte in te vullen, dan valt het overal buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
PolderPloer! schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:39:
[...]

Ik heb een groot huis van 900 kuub, daarom de zolder niet meegenomen, das mijn speelruimte en ben ik relatief weinig. Vergunningtechnisch kun je dat oplossen door de zolder als onbenoemde ruimte in te vullen, dan valt het overal buiten.
Tja, 1e ruimte is werk kamer als ik thuis werk, en de 2e is een logeer kamer.
Dan een technische ruimte en een washok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
jacovn schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:51:
[...]

Tja, 1e ruimte is werk kamer als ik thuis werk, en de 2e is een logeer kamer.
Dan een technische ruimte en een washok.
Technische ruimte hoef je toch niet actief af te zuigen? Dus die zou ik bij de vergunning altijd benoemen als onbenoemde ruimte, nogmaals dan gelden allerlei eisen mbt licht, lucht en hoogte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
PolderPloer! schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 19:10:
[...]

Technische ruimte hoef je toch niet actief af te zuigen? Dus die zou ik bij de vergunning altijd benoemen als onbenoemde ruimte, nogmaals dan gelden allerlei eisen mbt licht, lucht en hoogte niet.
Nee die hoeven niet natuurlijk.
BG: 1x WC, 1x woonkamer, 2x in eetkeuken.
1e: 3x slaapkamer, 1x badkamer en 1x wc
2e: 1x hobby/werk kamer en 1x logeerkamer

Dat zijn er dan 11 dus aansluiting 12 kan wel op de was/droog ruimte.
Het ging denk ik meer om de m3 dat het er misschien 2 moesten worden.
Ik denk dat ze ook de garage en techniek ruimte achter de garage mee genomen hebben in de m3 berekening, maar daar wil ik het niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
jerh schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat het heel erg huisafhankelijk is. Ik het hiet zltv met een w/w wp, mijn hoogste ta dit stookseizoen was 26.1 graden. Ook ventilatie c systeem, wij hebben ramen die je in de rubbers kan zetten, dus geen ventilatieroosters nodig. Wel massabouw.
Hoe komt de verse buitenlucht nu dan het huis binnen?
Die koudeval wordt hier niet ervaren. Er zijn verschillende ervaringen mogelijk. Het komt snel terug op een discussie tussen voor- en tegenstanders van c/d systemen. Ik heb zelf voor c gekozen, omdat ik teveel problemen van d heb gezien.
Kan prima, maar welke problemen? Oorzaak slecht of geen onderhoud, slecht ontworpen, of gewoon slechte techniek?
En d bespaart wel warmteverlies, maar verstookt vervolgens wel een fors aantal kwh voor zijn eigen systeem.
Wat verstookt een D meer ten opzichte van een C? Als ik in Uniec een basis systeem C (Duco ZR roosters met mv-box) vergelijk met een basis systeem D (Zehnder WHR 950) kom ik op een elektraverbruik van resp. 390 kW en 700 kW. Om dat verbruik te compenseren zou dit systeem D dus 36 m³ aardgas minder moeten verbruiken.

spoiler:
Anders gerekend:
Ventilatiebehoefte: 200 m³/uur, gemiddeld jaarrond opwarmen van 10º naar 20º :
0,665 kW * 24 * 365 = 5.825 kW nodig om inkomende ventilatielucht te verwarmen. Komt overeen met (5825 / 8,8) = 660 m³ aardgas (31,65 MJ/m³)

Stel het rendement van een WTW op 80% (ik geloof ook niet de 90% en hogere rendementen uit de folders, dus dit is een veilige aanname van mijn kant), dan scheelt dat 4660 kW aan energie die wordt herwonnen, ofwel 133 m³ gas nodig om ventilatieverliezen te compenseren. Verschil: 527 m³ aardgas, bij 60 cent per m³ maakt dat €316,20.

Daar tegenover staat het energieverbruik van de unit, in het EPC programma vind ik dat de basisversie van de Zehnder WHR950 een 2500 MJ per jaar nodig heeft om te draaien, afgerond op 700 kWh, €140 aan elektrakosten. Een Duco ZR roosters met mv-box doen 1400 MJ, ongeveer €75 per jaar aan ventilatiekosten.

Totaal verschil (uiteraard met de nodige mitsen en maren, verander een paar cijfers en je krijgt compleet andere resultaten): €251,2 per jaar. Blijft het spul er 15 jaar in zitten, zit je op een kleine €3.800.
Of het per saldo veel energiewinst oplevert is nog maar de vraag.
Het is een schot voor de boeg, maar zie hierboven.
En qua constructie van je huis biedt het ook extra kosten, je hebt bijna altijd breedplaatvloeren nodig en constructiemaatregelen.
Slim ontwerpen, een leidingplaatvloer toepassen waar dat nodig is, en de rest voorzien van kanaalplaten. Of platte leidingen gebruiken in plaats van spiralo's.

@PolderPloer! Je hebt gelijk, Itho QF mag inderdaad door gelijkwaardigheid. Wist ik niet, weer wat geleerd. :) Je stelt als nadeel wel dat de openingen onder de deur groot zijn. Als ik dit in ons huis zou willen toepassen, dan is de situatie dat de hal in verbinding staat met de keuken, eetkeuken en woonkamer. Eigenlijk is dit één grote ruimte van 65 m². Ik ben bang dat de opening dan zo groot wordt dat de deur beter open kan blijven staan. Of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
aikink schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:45:
[...]
...

@PolderPloer! Je hebt gelijk, Itho QF mag inderdaad door gelijkwaardigheid. Wist ik niet, weer wat geleerd. :) Je stelt als nadeel wel dat de openingen onder de deur groot zijn. Als ik dit in ons huis zou willen toepassen, dan is de situatie dat de hal in verbinding staat met de keuken, eetkeuken en woonkamer. Eigenlijk is dit één grote ruimte van 65 m². Ik ben bang dat de opening dan zo groot wordt dat de deur beter open kan blijven staan. Of valt dat wel mee?
Ja als je het doorrekent (Itho stelt dat er 12 vierkante cm per 3,6 kuub/uur aan vrije ruimte moet zijn.) zul je richting 7-8 cm gaan bij 200 kuub per uur. Ziet er niet uit. Bij ons heb ik de "gok" genomen door gewoon 2 cm max te nemen. Je kunt altijd meer van de deur afhalen dan erbij doen zeg maar... Alternatief was ook om een gat te boren tussen hal en woonkamer en daar aan beide kanten roosters voor, dan creëer je ook een grotere opening. 200 kuub is ook onrealistisch hoog, want je hebt nooit alle drie ventielen in de woonkamer open.

Uiteindelijk is 2 cm voldoende gebleken. Als de unit volop aanstaat en je houdt je hand op de grond voor de deur, dan kun je het goed voelen. Maar dat mag ook, er moet tenslotte ververst worden. Spelen met kleine kinderen op de vloer voor de deur is minder wenselijk, maar aan de andere kant: de lucht is altijd 18+ graden, dus echt kwaad zou het niet mogen kunnen.

Bekijk deze eens, staat veel tussen ook een calculator voor de luchthoeveelheden en zo:

http://zakelijk.ithodaalderop.nl/rekentools-0

[ Voor 3% gewijzigd door PolderPloer! op 06-05-2017 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:11

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Mijn aannemer doet zelf de EPC berekening en op basis daarvan wordt bepaalt hoeveel zonnepanelen en andere zaken er nodig zijn voor de woning.

Alles zit in de vaste prijs en ik betaal voor EPC <0,4 en niet voor de maatregelen. Voor de aannemer is het dus aantrekkelijk om zo weinig mogelijk maatregelen te moeten treffen voor de EPC.

Gezien bovenstaand feit, zou ik het na moeten laten rekenen of doet de gemeente het ook al in de aanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Bigg Balls schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:18:
Mijn aannemer doet zelf de EPC berekening en op basis daarvan wordt bepaalt hoeveel zonnepanelen en andere zaken er nodig zijn voor de woning.
Ik vind dat "trucjes"
Besparen op isolatie (waarschijnlijk) en bouwkundige zaken.
En om dan de EPC te halen 2 panelen en een doucheWTW installeren. :F
Moet eigenlijk niet kunnen vind ik.
Je constructie en je schil zoals de isolatie, is erg lastig en duur om later nog weer te upgraden.
Dat zou ik zo gelijk zo goed mogelijk doen.

Een paar panelen kun je er later zelf ook wel op leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bigg Balls schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:18:

Alles zit in de vaste prijs en ik betaal voor EPC <0,4 en niet voor de maatregelen. Voor de aannemer is het dus aantrekkelijk om zo weinig mogelijk maatregelen te moeten treffen voor de EPC.

Gezien bovenstaand feit, zou ik het na moeten laten rekenen of doet de gemeente het ook al in de aanvraag?
Hoe zie je dat voor je? EPC is combi van isolatie, apparatuur, panelen etc.

Heb je helemaal geen eigen mening over WTW, warmtepomp, panelen etc? Leuk als hij bedenkt om je hele dak vol panelen te leggen, ziet er vaak niet uit. Als hij een cv ketel installeert zit er dan ook de gasaansluiting etc bij?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het kan ook andersom. Ik heb nu een offerte zonder de W en E installatie.
Daar staat ook EPC 0.4 in en die moeten ze dan bouwkundig halen. Zeer benieuwd hoe ze dat bouwkundig gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheel andere vraag. Wij krijgen de woning opgeleverd met stalen kozijnen en opdekdeuren.
Op zich heb ik geen problemen met stalen kozijnen, puur vanwege het feit dat ons interieur strak is en het ideaal is mbt onderhoud.
De deuren zullen we waarschijnlijk wel gaan vervangen of nog een balletje opspelen deze te laten vervallen zodat we er zelf voor gaan zorgdragen.
Maar.....ziet een beetje
er een beetje uit een luxe paneeldeur of andere deur in zo'n stalen kozijn?
Iemand een voorbeeld foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

bluemoon23 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 01:45:
[...]

Ik vind dat "trucjes"
Besparen op isolatie (waarschijnlijk) en bouwkundige zaken.
En om dan de EPC te halen 2 panelen en een doucheWTW installeren. :F
Moet eigenlijk niet kunnen vind ik.
Je constructie en je schil zoals de isolatie, is erg lastig en duur om later nog weer te upgraden.
Dat zou ik zo gelijk zo goed mogelijk doen.

Een paar panelen kun je er later zelf ook wel op leggen.
Zal een woning worden van een kleine 800m3 en 225m2 ex garage. Het isolatie verhaal had ik zo nog niet bekeken, het is een HSB woning met LTV, cementdekvloer en plat dak. De isolatie is als volgt omschreven:

Cementdekvloeren:
- Begane grondvloer 70 mm
- 50 mm cementdekvloer op 20 mm rockwool op verdiepingsvloer.
- 50 mm cementdekvloer op 20 mm rockwool op zoldervloer.

Hout Skelet Bouw RC 4,5 (of hoger, afhankelijk epc): Wanden begane grond uitvoeren in HSB-bouwsysteem:
- Binnen spouwbladen van buiten naar binnen opgebouwd: dampdoorlatende folie, regelwerk
38X184, 190 mm isolatie, dampdichte folie, 9 mm osb en 12,5 mm gipsbeplating;
- Binnenwanden: 12,5 mm gipsbeplating, regelwerk 38X89, 90 mm isolatie, 12,5 mm
gipsbeplating;
Verdiepingsvloer 1E verdieping uitvoeren in een HSB bouwsysteem:
- Vloer is van boven naar beneden opgebouwd uit: constructieplaat, regelwerk 38X184/235, 90
mm isolatie, rachelwerk, 12 mm gipsplaat aan de onderzijde. Wanden 1e verdieping uitvoeren in HSB systeem:
- Binnen spouwbladen van buiten naar binnen opgebouwd: dampdoorlatende folie, regelwerk
38X184, 190 mm isolatie, dampdichte folie, 9 mm osb en 12,5 mm gipsbeplating;
- Binnenwanden: 12,5 mm gipsbeplating, regelwerk 38X89, 90 mm isolatie, 12,5 mm
gipsbeplating;
Platdak 1e verdieping uitvoeren in een HSB systeem:
- Vloer is van boven naar beneden opgebouwd uit: constructieplaat, regelwerk 38X235,
rachelwerk, 12 mm gipsplaat aan de onderzijde.
- Het dak zal voldoende zwaar uitgevoerd worden om het dak indien nodig van zonnepanelen
te voorzien.

Dakbedekking Rc 6,0 :
- Bitumen dakbedekking met dakisolatie inclusief afvoeren;
- Dakrand afwerken met een aluminium daktrim.

Zijn er zaken die ik mis en aan zou moeten passen? Op zich ben ik wel blij met de zonnepanelen (12 stuks). Verder komt er geen douche WTW of warmte luchtpomp. Die zonnepanelen zijn de enige aanpassing om de EPC te behalen los van de gekozen LTV door ons op de eerste verdieping.

Bovenstaand isolatie is wel contractueel vastgelegd overigens maar kan het altijd bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

artbij schreef op zondag 7 mei 2017 @ 02:10:
[...]

Hoe zie je dat voor je? EPC is combi van isolatie, apparatuur, panelen etc.

Heb je helemaal geen eigen mening over WTW, warmtepomp, panelen etc? Leuk als hij bedenkt om je hele dak vol panelen te leggen, ziet er vaak niet uit. Als hij een cv ketel installeert zit er dan ook de gasaansluiting etc bij?
WTW of panelen had ik wel een mening over maar hebben we in de onderhandeling open gelaten. Ben achteraf blij met de panelen aangezien ik de WTW later los kan doen en subsidie kan krijgen.

De woning wordt inderdaad op gas aangesloten en in mijn bovenstaande post hen ik de isolatie beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
Bigg Balls schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:52:
Op zich ben ik wel blij met de zonnepanelen (12 stuks).
Ik zou blij worden van geen zonnepanelen en toch een EPC van 0,4 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bigg Balls schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:58:
[...]

WTW of panelen had ik wel een mening over maar hebben we in de onderhandeling open gelaten. Ben achteraf blij met de panelen aangezien ik de WTW later los kan doen en subsidie kan krijgen.

De woning wordt inderdaad op gas aangesloten en in mijn bovenstaande post hen ik de isolatie beschreven.
Hoe wil je later wtw doen? Alle plafonds en muren open freezen voor de leidingen?

Subsidie krijg je volgens mij nu ook....

Let ook op dat je de btw van je panelen terug kunt krijgen. Moet je ze wel zelf kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 07-05-2017 19:22 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Tsja, met de EPC-eis van <0,4 kun je nogal veel kanten op. In projectbouw gebeurd dit ook wel vaak zo. Let maar eens op een nieuwe set rijwoningen, vaak hebben de hoekwoningen een paar PV-panelen mee omdat deze een groter verliesoppervlak hebben dan een tussenwoning. Met die extra panelen wordt dat iets grotere verlies dus gecompenseerd.

Zelf ben ik meer een voorstander van de trias energetica. Zoals de planning er nu voor staat wordt de EPC in 2021 dan ook vervangen voor BENG. Dus niet meer een getal, maar onderverdeling in drie eisen waaraan voldaan moet worden, en die herleidbaar zijn aan die trias energetica. Op het perceel opwekken van hernieuwbare energie is daar één van, maar de isolatieschil wordt nu echt een stuk belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:58:
Geheel andere vraag. Wij krijgen de woning opgeleverd met stalen kozijnen en opdekdeuren.
Op zich heb ik geen problemen met stalen kozijnen, puur vanwege het feit dat ons interieur strak is en het ideaal is mbt onderhoud.
De deuren zullen we waarschijnlijk wel gaan vervangen of nog een balletje opspelen deze te laten vervallen zodat we er zelf voor gaan zorgdragen.
Maar.....ziet een beetje
er een beetje uit een luxe paneeldeur of andere deur in zo'n stalen kozijn?
Iemand een voorbeeld foto?
Naja, als je plan is de opdekdeuren te vervangen door stompe deuren, dan gaat dat niet met hetzelfde stalen kozijn. Of je moet heel dunne stomme deuren vinden, en dan nog zit je te kl#ten met de scharnieren.
Een stompe paneeldeur hoort wat mij betreft in een houten kozijn met plintneuten en architraven, maar dat past misschien niet bij de stijl van je woning.
Een vlakke stompe deur past dan weer heel goed bij kozijnloze deuren, waarbij het kokzijn dus ontzichtbaar weggepleistert is. Maar ook daarvoor heb je niets aan de kozijnen die bij je opdekdeuren zitten, sterker nog, die zou je tijdens de bouw moeten laten inwerken.

Je kan natuurlijk wel achteraf gewoon de deuren en kozijnen er uit trekken, en nieuwe plaatsen. Maar of dat nu veel voordeliger is weet ik niet. Ik heb bij ons huis zelf alle deuren geplaatst, en ben ze langzaamaan aan het vervangen door mooiere, maar het is niet een heel eenvoudige klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
[...]

Hoe komt de verse buitenlucht nu dan het huis binnen?
Zoals ik al schreef de ramen kun je in de rubbers zetten, een winterstand.

[...]

Kan prima, maar welke problemen? Oorzaak slecht of geen onderhoud, slecht ontworpen, of gewoon slechte techniek?
Ik zou bijna zeggen google er maar op. De installaleurs die offertes uitbrachten waren er allemaal niet enthousiast over, omdat het in de praktijk veel problemen opleverde. Een gedeelte daarvan lag aan de gebruikers (filters verwisselen etc) en behoorlijk gedeelte dat gebruikers ontevreden waren over het ervaren comfort. Ik heb destijds er uitgebreid naar gegoogled en kwam veel negatieve ervaringen tegen.

Bij mij speelde ook dat door de constructie ik twee units nodig zou hebben, waardoor de investering ook veel groter werd.

Wat verstookt een D meer ten opzichte van een C? Als ik in Uniec een basis systeem C (Duco ZR roosters met mv-box) vergelijk met een basis systeem D (Zehnder WHR 950) kom ik op een elektraverbruik van resp. 390 kW en 700 kW. Om dat verbruik te compenseren zou dit systeem D dus 36 m³ aardgas minder moeten verbruiken.

Anders gerekend:
Ventilatiebehoefte: 200 m³/uur, gemiddeld jaarrond opwarmen van 10º naar 20º :
0,665 kW * 24 * 365 = 5.825 kW nodig om inkomende ventilatielucht te verwarmen. Komt overeen met (5825 / 8,8) = 660 m³ aardgas (31,65 MJ/m³)

Het is een schot voor de boeg, maar zie hierboven.
Ik meet hier een verbruik van 6 watt op mijn itho gelijkstroom versie. Die 700 kWh die je noemt klopt denk ik wel, want iemand hier schreef een verbruik van 80 tot 100 watt permanent. Verschil is dan iets van 600 tot 650 kWh per jaar aan stroom.

Ik denk dat je aanname fout gaat op het de aanname van jaarrond opwarmen van 10 naar 20 graden. In mijn huis hoeft er geen verwarming meer aan vanaf circa 10 graden. Ik zie hier feitelijk maar vier maanden van verwarming: november tot en met februari, ik woon er pas 2 jaar, dus het is zeker nog prematuur om dit als vasstaand aan te nemen.

Het totale warmte verlies is dus veel kleiner dan in jouw berekening.

Er is veel discussie over de keuze tussen c en d te vinden, ik denk dat het gewoon van je eigen omstandigheden afhangt wat goed bij je past. Ik was pas nog in een net gebouwd huis met alleen natuurlijke ventilatie, dat was volgens de eigenaars heel comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:33
Ik heb een tijdje in een studio gewoond met ventilatiesysteem C, constante afzuig in de badkamer en een rooster bovenaan aan het raam. De verluchting werkte op zich prima. Het probleem is echter dat mijn studio aan de straatkant lag wat enorm lawaaierig was als ik het rooster open liet staan. In realiteit liet ik het rooster van het raam in de gang altijd open en sloot ik mijn eigen rooster (grote spleten onder alle deuren). Het lawaai was gewoon niet te harden door de bussen die steeds door de straat denderden en de mensen die vaak toch rumoerig waren. Het was net alsof ze in mijn kamer stonden (1e verdiep). Op mijn werk hebben we in het kantoor ook vaak last van huilende wind door de roosters. In nog een andere studentenkamer had ik ook een verluchtingsrooster (natuurlijke ventilatie), wat opnieuw prima werkte, maar toch ook soms ging huilen bij sterke wind. Door deze ervaringen, heb ik een sterke afkeer van ventilatieroosters in leefruimtes.

Bijkomende vraag over ventilatie: als je gaat voor mechanische ventilatie, ga je dan ook de ruimtes waar je niet in leeft, maar wel binnen je isolatieschil zitten (kelder, garage, berging, washok, zolder, etc.) mechanisch ventileren of voorzie je hier gewoon natuurlijke verluchtingsroosters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@jerh Dat begrip kende ik nog niet, maar zoiets dus?
En ja, mijn berekening is wellicht wat kort door de bocht. Ik kwam wel een andere berekening tegen waarbij uitgegaan werd van graaddagen, die zal wellicht iets betrouwbaarder zijn. Ben er wel achter dat energie aan de ene kant, en comfort en gezondheid aan de andere kant nogal in een spanningsveld staan.

@SchumiFAST Toilet, badkamer en keuken spreekt bijna voor zichzelf, maar ik heb ook het plan om afvoeren te plaatsen in de berging en de wasruimte / technische ruimte. De kelder zou ik eigenlijk ook willen aansluiten, maar dan moet ik ergens de kanalen kwijt kunnen, en dat zie ik zo nog niet voor me. Ben daarom aan het kijken of die natuurlijk te ventileren is (toe- en afvoerbuis aan weerszijden), en daarbij de toegangsdeur goed af kunnen sluiten (kierdichting, eventueel een valdorpel).

Vanmiddag zitten we bij de installateur om de hele zwik aan apparatuur door te nemen. Dan gaat het ook zeker over de ventilatie, ben dus benieuwd of zij ook nog verbeteringen zien. Vooralsnog zijn we uitgegaan van een systeem D, Zehnder WHR unit. Sturing en regeling zie ik graag vraaggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij hebben gekozen voor methode C, ook teveel indianenverhalen gehoord over balansventilatie en alle problemen vandien. Zowel onze aannemer als installateur waren er niet happig op.

Ook i.v.m. de prijs gekozen voor methode C, als we balansventilatie hadden gewild, hadden we breedplaatvloeren moeten nemen met alle financiële gevolgen vandien.

Op papier werkt balansventilatie beter, en ik geloof ook dat het energie bespaart (minder ventilatieverlies).

Maar geef mij toch maar lekkere buitenlucht, gewoon een kwestie van gevoel, niets wetenschappelijks aan, het voelt beter :)

Geluid hebben we geen last van, we wonen buitenaf.

Wel gekozen voor CO2 / vochtgestuurde ventilatie per ruimte (WC's en badkamer vochtgestuurd, vertrekken in huis CO2 gestuurd).

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic