Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.767 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacovn schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:02:
Vraag voor de mensen die een stroom aansluiting bij het raam hebben gedaan voor elecrische zonwering.
Hoe hebben jullie deze afgemonteerd ? Is dat een pijpje of een doos met blind dekdel wasroverheen gestucked is ?
In mijn appartement is er naast de elektra een buizensysteem volgens de Elux opzet aangelegd. Dat zorgt dat er naast alle deuren en ramen eenvoudig een aansluiting voor dingen als elektrische zonwering, camera, enz te maken is. Plus extra aansluitingen voor dingen als netwerkkabels zowel in de wanden als in de plafonds.

Erg flexibel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Richard schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 21:12:
[...]

Alleen stroom is dan voldoende ja; de juiste zoekterm daarvoor in Google is "somfy buismotor draadloos".
Zoiets zoek ik voor buiten. Maar dan met zonnepanelen. Ik heb ook met Somfy gebeld, daar kreeg ik als tip de Somfy Sunea 40 BCRTS. Google kon die niet zo vinden, waarschijnlijk heb ik het niet helemaal goed verstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 23-04-2017 19:04 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
jacovn schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:02:
Vraag voor de mensen die een stroom aansluiting bij het raam hebben gedaan voor elecrische zonwering.
Hoe hebben jullie deze afgemonteerd ? Is dat een pijpje of een doos met blind dekdel wasroverheen gestucked is ?

Ik neem aan dat ze afgetapt worden vanuit een centraaldoos omdat het niet een grote belasting is ?
Wij krijgen in totaal bij 9 ramen screens.

Hier hebben wij rekening mee gehouden met de kozijnen. Zoals je op onderstaande foto kunt zien is er ruimte boven het kozijn gemaakt zodat de screenbak (85x85mm) hier kan zitten.
Ook hebben wij bij elk raam in de rechterbovenhoek (vanaf buiten gezien) een stroomkabel laten trekken.

Onderstaande foto's geven duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/20u5szn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cn8bjp.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Milmoor schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:03:
[...]

Zoiets zoek ik voor buiten. Maar dan met zonnepanelen. Ik heb ook met Somfy gebeld, daar kreeg ik als tip de Somfy Sunea 40 BCRTS. Google kon die niet zo vinden, waarschijnlijk heb ik het niet helemaal goed verstaan.
Dit lijkt het te zijn: https://www.somfysystems....19235/wirefree-solar-pack

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bedankt, dat lijkt er al aardig op. De screens wil ik graag aan de buitenkant plaatsen. Ik verwacht dat dat kan, ik zal eens rondbellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 23-04-2017 21:49 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Milmoor schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:48:
[...]

Bedankt, dat lijkt er al aardig op. De screens wil ik graag aan de buitenkant plaatsen. Ik verwacht dat dat kan, ik zal eens rondbellen.
kijk eens:

Zonnepaneel:
http://www.rolluikstore.n...or-somfy-12v-motoren.html

Motor:
http://www.rolluikstore.nl/roll-up-28-rts-wirefree.html

Specificatie PDF op de USA site: https://www.somfysystems....2015.pdf?contentid=267792

Brochure:
https://www.somfysystems....2015.pdf?contentid=212252

Hier staat wel in dat het solar deel aan de binnenkant gemonteerd moet worden..

En in deze video (rolgordijn) zie je een batterijhouder (tenminste denk ik dat dat het is..) en dat valt wel mee qua maat: https://www.mysmartdeco.nl/installatie-video/
Het ding blijft wel aan de binnenkant zitten in bovenstaande video. Als ik die aansluitingen bekijk lijkt het me niet direct voor buiten geschikt.

Voor 85 euro concureerd het wel met een leiding door de muur min of meer..

[ Voor 52% gewijzigd door jacovn op 24-04-2017 07:08 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

Even iets anders. Ik laat 2 buitenkranen aanleggen (voor -en achtertuin), tuinslang aan kunnen koppelen etc etc. Maar nu schoot het mij gisteren ineens te binnen, ik heb niets aangegeven over een evt putje/afvoer daaronder, zo'n ding zeg maar: http://www.bouwinfo.be/si...ield/image/gallo-inox.jpg

Doen jullie dat wel? Is het heel erg nodig? Ik neem aan dat ie dan moet worden aangesloten op de riolering of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

RUFFNECK schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:33:
Even iets anders. Ik laat 2 buitenkranen aanleggen (voor -en achtertuin), tuinslang aan kunnen koppelen etc etc. Maar nu schoot het mij gisteren ineens te binnen, ik heb niets aangegeven over een evt putje/afvoer daaronder, zo'n ding zeg maar: http://www.bouwinfo.be/si...ield/image/gallo-inox.jpg

Doen jullie dat wel? Is het heel erg nodig? Ik neem aan dat ie dan moet worden aangesloten op de riolering of?
Een afvoer heb je wel nodig ja. Of je hem aansluit op het riool is een tweede. Je kunt het water ook de grond in laten lopen. Maar dat is afhankelijk waar je hem het meest voor denkt te gebuiken. Als je veel onnatuurlijke dingen spoelt (denk aan sop) zou ik hem wel aansluiten op het riool.

Wij laten de overloop van de regentonnen gewoon de grond in zakken. Eerst een gat gegraven, worteldoek erin, en opgevuld met grind en ander grof spul. Daar komt de regenpijp in uit en water loopt er gewoon in (veel ruimte tussen de stenen) en uiteindelijk netjes de grond in.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 19:30
RUFFNECK schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:33:

Waarom zou je? Bij ons zit de kraan standaard op een tuinslang van 50 meter aangesloten en ik zou alleen zo'n afvoer nemen als je graag de kraan laat lopen zonder er iets onder te hebben.

Het kan wel handig zijn mocht hij lekken, maar in de meeste gevallen niet nodig als je maar een goede afwatering hebt. En het wordt niet altijd aangesloten op het riool, soms gewoon via een soort grindput of gewoon een verwijderbare emmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Je hebt er speciale infiltratieputten voor, maar eigenlijk heb ik nog nooit een afvoer onder een buitenkraan gehad. Als er wat op ligt, so what? Regenwater landt er ook op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een afvoer bij een buitenkraan is voor 99% van de gevallen niet nodig..... gewoon je afwatering op orde hebben is nagenoeg altijd voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ok, heldere antwoorden. Gezien het gebruiksdoel denk ik voor nu dat ik dan inderdaad niet echt iets nodig zal hebben, mocht het wel zo 'erg' worden, dan zijn die verwijderbare putten wel een uitkomst (heb ze net even gegoogled :)). Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 10:35
Ik heb hier onder alle buitenkranen een afvoer. Anders sta je als je knoeit met water met je voeten in de modder. Zeker als je kinderen hebt die waterbalonnen gaan vullen etc.

Bij mijn nieuwe huis doe ik onder het kraantje aan de woning een put. Onder die verderop in de tuin en aan de garage niet.

Wel een mooie oplossing die infiltratiekokers.

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 24-04-2017 13:14 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:23

The Legend

*Plop*

Hier ook bij de buitenkraan aan de achterkant van het huis wel een put aangesloten op de afvoer. De kraan aan de voorkant van het huis niet. Vuilwater buiten weg kunnen spoelen is af en toe wel handig (zeker als je geen bijkeuken/berging/garage hebt met een uitstortgootsteen). Ook de kraan even kunnen laten lopen om handen even af te spoelen zonder dat je terras gelijk onderloopt is soms handig.

Als je een kruipruimte hebt en nog niet direct een putje met afvoer wil laten aanleggen, vraag dan eens wat een 80/100mm afgedopte schutbuis door de fundering kost. Als je die dan op de plaats van de kraan laat plaatsen kun je eenvoudig alsnog een afvoer die kant op trekken (ook handig voor mogelijk achteraf stroom trekken richting tuin).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
ik zit een beetje na te denken over een drainage leiding rond de woning. Wellicht niet niet direct aangesloten op een put die op een riolering loost met pomp en terugslagklep en weet ik wat, maar gewoon de grond in en rond leggen voordat de zaak dichtgegooid wordt.
Dan kan er toch gewoon nog op 1 punt gegraven worden en een put gemaakt worden ?

Of is dat allemaal niet zo heel duur normaal, dan kan ik het beter direct laten doen ?

Waar we gaan bouwen ligt de oude bouw weg achter door de tuin. Dus bij alle ritten met grond afvoer zijn ze daarover gereden. Dat is jarenlang vastgereden, en ik vrees een modderbad tussen huis en dat vast gereden stuk met wat pech. Als ik daar achter kom als ik er woon en dan om het hele huis moet gaan graven wordt ik vast niet blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
drainage zit meestal op je hemelwaterafvoer bij een gescheiden stelsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

In Almere zijn de regels/voorwaarden voor drainage volgens mij vrij vast/strict toch? http://www.ikbouwmijnhuis...kkig_hemelwaterafvoer.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Hier ook hemelwater verplicht bovengronds zichtbaar afvoeren op de openbare weg en voor drainage is een apart drainageriool gelegd.

Als je in een nat gebied woont met een dikke kleilaag: dan drainage doen (en evt. een flinke laag afgraven en grondverbetering toepassen). Als het gewoon zandgrond is dan kun je ook een kraan laten komen en de boel een meter diep laten omspitten. Dan is drainage verder doorgaans niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
RUFFNECK schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:45:
In Almere zijn de regels/voorwaarden voor drainage volgens mij vrij vast/strict toch? http://www.ikbouwmijnhuis...kkig_hemelwaterafvoer.pdf
Thx, ik was er niet op gewezen door kavelwinkel en/of bouwer.

Het was al lastig om duideliijk te krijgen of we 1 of 2 riool aansluitingen moesten nemen.
Dat is toch 2 maal en dan is het 1000€.

Dan moet de drainage op de buis voor oppervlakte water lozing. Zal ook wel weer genoeg kosten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:05:
[...]

Thx, ik was er niet op gewezen door kavelwinkel en/of bouwer.

Het was al lastig om duideliijk te krijgen of we 1 of 2 riool aansluitingen moesten nemen.
Dat is toch 2 maal en dan is het 1000€.

Dan moet de drainage op de buis voor oppervlakte water lozing. Zal ook wel weer genoeg kosten :(
Yup, ondanks de tarieven gewoon op de site te vinden zijn, weet ik ook niet precies wat het mij gaat kosten. Ik heb er iig 1500 euro voor gereserveerd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
RUFFNECK schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:14:
[...]

Yup, ondanks de tarieven gewoon op de site te vinden zijn, weet ik ook niet precies wat het mij gaat kosten. Ik heb er iig 1500 euro voor gereserveerd nu.
Als ik die pdf neem:
2 doorspuitputten op achtergrens kavel a 100€
2 doorspuitputten aan de achtergevel, a 125-150€ (1 met schrob put erop)
1 controle/doorspuitput aan de kavelgrens voor bij aansluiting riool a 75€

Dan drainage a 1.50€ per meter,msnel meter of 70 nodig.
Dan grindbed en worteldoek, en uurloon.. Die 1500€ kon wel eens te weinig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:52:
[...]

Als ik die pdf neem:
2 doorspuitputten op achtergrens kavel a 100€
2 doorspuitputten aan de achtergevel, a 125-150€ (1 met schrob put erop)
1 controle/doorspuitput aan de kavelgrens voor bij aansluiting riool a 75€

Dan drainage a 1.50€ per meter,msnel meter of 70 nodig.
Dan grindbed en worteldoek, en uurloon.. Die 1500€ kon wel eens te weinig zijn..
Uiteraard, ik had het slechts over de aansluitkosten, die blijkbaar in 3 categorien in te delen zijn (qua doorsnee?), vandaar ik nog niet zeker ben wat dat mij gaat kosten.

Vanuit de bouwer is natuurlijk wel eea reeds opgenomen op de werklijst :)
Riolering tot aan de erfgrens € 269,00
Drainage onder de woning, tot 0,5m1 uit de gevel. € 628,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
RUFFNECK schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:25:
[...]

Uiteraard, ik had het slechts over de aansluitkosten, die blijkbaar in 3 categorien in te delen zijn (qua doorsnee?), vandaar ik nog niet zeker ben wat dat mij gaat kosten.

Vanuit de bouwer is natuurlijk wel eea reeds opgenomen op de werklijst :)
Riolering tot aan de erfgrens € 269,00
Drainage onder de woning, tot 0,5m1 uit de gevel. € 628,00
Even snel naar grind gekeken, als je een 40x40 cm grindbed rond de drainage buis moet leggen volgens het patroon wat in de pdf van gemeente Almere staat zit ik voor 60 strekkende meter drainage op bijna 10m3 grind. Dan kom je ook al weer aan de 800-1000€ bij een web aanbieder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De gemeente verplicht je echt geen grind te gebruiken. Volgens die pdf ben je verplicht drainage aan te leggen en een doorspoelpunt. Of jij drainagezand of grind gebruikt mag je zelf weten. Daarbij vraag ik me trouwens af of ze dit überhaupt wel kunnen verplichten. Is het opgenomen in de koopovereenkomst van de grond of de omgevingsvergunning?

Los van bovenstaande. Ik zou me minder focussen op wat er allemaal verplicht is en meer op de noodzaak ervan en op welke wijze je de drainage goed regelt. Dit doe je 1x goed, daarna niet zo snel meer. En doe je het niet goed dan sta je wel te balen als je tuin weer blank staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
hoe vaak staat je tuin nu blank? Als je alle mogelijke uitzonderingen probeert af te dekken hangt daar uiteindelijk een fors prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:55
The Legend schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:12:
De gemeente verplicht je echt geen grind te gebruiken. Volgens die pdf ben je verplicht drainage aan te leggen en een doorspoelpunt. Of jij drainagezand of grind gebruikt mag je zelf weten. Daarbij vraag ik me trouwens af of ze dit überhaupt wel kunnen verplichten. Is het opgenomen in de koopovereenkomst van de grond of de omgevingsvergunning?

Los van bovenstaande. Ik zou me minder focussen op wat er allemaal verplicht is en meer op de noodzaak ervan en op welke wijze je de drainage goed regelt. Dit doe je 1x goed, daarna niet zo snel meer. En doe je het niet goed dan sta je wel te balen als je tuin weer blank staat ;)
Pas op met wat je zegt... bij ons is de gemeente strenger geworden. Hier moet het regenwater ook gescheiden worden.

Wij hebben een infiltratiebuis met een capaciteit van 800l voordat het regenwater de straat op gaat. Dit wordt waarschijnlijk afgekeurd en moet een krat worden van 2000l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

LittleTycoon schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:26:
hoe vaak staat je tuin nu blank? Als je alle mogelijke uitzonderingen probeert af te dekken hangt daar uiteindelijk een fors prijskaartje aan.
Daarom vroeg ik ook op welke grond hij bouwt. Is het zandgrond, dan is drainage echt niet nodig doorgaans. Wij zitten hier op een metersdikke zware kleilaag. Het water komt daar gewoon moeilijk doorheen. Bij een flinke bui staat het gras blank en dat duurt wel even voordat het weg is. Het gras groeit ook moeilijker omdat de grond vrij nat blijft. Achteraf gezien had ik ook drainage aan laten leggen in de tuin, en niet alleen rondom de fundering van het huis.
JaMaaT schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:35:
[...]

Pas op met wat je zegt... bij ons is de gemeente strenger geworden. Hier moet het regenwater ook gescheiden worden.

Wij hebben een infiltratiebuis met een capaciteit van 800l voordat het regenwater de straat op gaat. Dit wordt waarschijnlijk afgekeurd en moet een krat worden van 2000l.
Dat is tegenwoordig vrij gebruikelijk. Het verplicht bovengronds aanbieden van hemelwater en het verbod op het aansluiten van je HWA op het vuilwaterriool. Dat is dan ook opgenomen in de koopakte van de grond en de verleende omgevingsvergunning, zodat dat ook afgedwongen kan worden door de gemeente. De vraag is of dat ook het geval is voor het aanleggen van drainage en de wijze waarop dat precies gebeurt (ik denk van niet).

[ Voor 57% gewijzigd door The Legend op 25-04-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Precies, wij hebben ook die regeling. Bij ons ligt er een slootje voor deur, daar mag de overloop op aangesloten worden. Maar wij zitten wel met een zanderige leemlaag van 2m dikte. Dus bij ons is het ook goed bekijken hoe groot en hoe diep.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 15:28
Voor bij ons in de wijk (en volgens mij ook @The Legend) is er door de gemeente een handig documentje geschreven met daarin uitgelegd hoe de waterhuishouding in de wijk werkt en wat je er als bewoner zelf aan kunt doen om wateroverlast te voorkomen. Het is in ieder geval een nuttig documentje om eens door te lezen om te begrijpen hoe het bedoeld is om te werken.

http://www.bornschematen.com/download/BORNSCHEM15486.pdf

Wellicht dat andere gemeenten er een andere werkwijze op na houden. Vraag ernaar en wellicht dat jouw gemeente ook wel zo'n soortgelijk uitgewerkt plan voor je hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hier is het klei, vieze zware klei.

kaartje waar de kavels overlay over de sateliet opnames zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V2N27vpDrYvX1c1NkusNN1W4/medium.jpg

Aan de bovenkant van de kavels zie je een streep eronder door lopen. Dat is de bouw weg die ze gebruikt hebben om het weg te werken zand (er is nu veel meer water dan op deze sateliet opname) over af te voren.

Die ligt letterlijk in de achtertuin (die bij mij 6 meter diep wordt) en ik denk bijna tot aan de achter gevel.

Er is gescheiden riool, en de drainage mag/moet op de hemelwater afvoer connectie.
Volgens mij wordt die hemelwater ergens op het open water voor ons geloosd. Ik had kreeg ooit een andere tekening waarop zie buizen onder onze kavels door leken te lopen, en dat bleek niet te kloppen, maar die lozen op oppervlakte water.

Verder is nadenken over water weg krijgen wel een goede optie. Ik krijg een donkere steen rand van 50 cm hoog of zo. Er zijn ook anti spatter gootjes zodat je niet altijd zand op die gevel krijgt. Wellicht daar ook maar eens naar kijken, die kan dan wel op HWA afvoer aangesloten worden op een aantal punten.

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 25-04-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 09:29

MaNdM

1000-dingen-doekje

Even een vraag aan de collectieve wijsheid hier in dit topic. Ik heb iets gehoord over de hoogte van de binnendeuren. Hiervoor zijn altijd regels geweest vanuit het bouwbesluit dat deze een minimale hoogte dienen te hebben van 2,32m. Deze regel zou zijn komen te vervallen werd gezegd.

Weet iemand hier of dat echt zo is? Ik kan er namelijk niks over vinden. Alleen het bekende bouwbesluit waarin staat dat het dus die 2,32m moet zijn.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb voorlaatst ook gehoord dat dat zou veranderen, ik weet alleen niet meer waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:55
Ik ook, en dat dan 221,5cm de nieuwe standaard wordt. Kan zo snel ook geen brons vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
MaNdM schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:20:
Even een vraag aan de collectieve wijsheid hier in dit topic. Ik heb iets gehoord over de hoogte van de binnendeuren. Hiervoor zijn altijd regels geweest vanuit het bouwbesluit dat deze een minimale hoogte dienen te hebben van 2,32m. Deze regel zou zijn komen te vervallen werd gezegd.

Weet iemand hier of dat echt zo is? Ik kan er namelijk niks over vinden. Alleen het bekende bouwbesluit waarin staat dat het dus die 2,32m moet zijn.
https://www.timax.nl/bouw...wbesluit-2012-per-1-juli/

Zie url en van daaruit kun je ook bouwbesluit online bezoeken. Geldt wel alleen voor nieuwbouw onder particulier opdrachtgeverschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Je doelt op de bepaling m.b.t de minimale afmeting van een 'doorgang'. Die is voor woonfuncties 2.3m. Maar per 1 juli 2015 geldt die eis niet meer voor particuliere bouwers. Bouw je dus zelf of onder CPO dan mag je zelf bepalen wat de afmetingen worden van je doorgangen. Zie ook art. 1.12a Bouwbesluit 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 09:29

MaNdM

1000-dingen-doekje

The Legend schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:19:
Je doelt op de bepaling m.b.t de minimale afmeting van een 'doorgang'. Die is voor woonfuncties 2.3m. Maar per 1 juli 2015 geldt die eis niet meer voor particuliere bouwers. Bouw je dus zelf of onder CPO dan mag je zelf bepalen wat de afmetingen worden van je doorgangen. Zie ook art. 1.12a Bouwbesluit 2012.
Ik zie het nu staan inderdaad.
Artikel 1.12a. Uitzonderingen woonfunctie voor particulier eigendom
Op het bouwen van een woonfunctie voor particulier eigendom zijn de afdelingen 4.3, 4.4, 4.5 en 4.6, en onverminderd het bepaalde in artikel 9.2, 10e lid, artikel 6.10 niet van toepassing. Wat betreft de afdelingen 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 3.11, 4.1, 4.2 en 4.7 zijn de voorschriften voor een bestaand bouwwerk van toepassing.
En juist afdeling 4.4 gaat over de hoogte van de deuren. Ik had dus artikel 1.12a helemaal gemist! Bedankt.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 06:41
Een deur wordt er niet veel goedkoper van, en ik vraag me af wat het doet met de verkoopprijs mocht je je huis op funda aanbieden.

En los daarvan, zou je het zelf willen? De breedte van 85cm is niet voor niets gekozen (toegankelijkheid voor minder validen), stel dat je zelf door wat voor reden dan ook een tijd in een rolstoel belandt, dan is een beetje doorgang wel zo praktisch. Maar goed, het mag en kan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wijzigen is natuurlijk ook niet bedoeld om veel impact te hebben... niemand wordt verplicht andere maten te gebruiken, er zitten best wat aardige redenen achter de huidige regels.

Wat het wel doet is mensen de mogelijkheid geven af te wijken als ze daar zelf een goede reden voor hebben, bijvoorbeeld omdat er een pre-fab oplossing beschikbaar is die dan niet specifiek voor NL aangepast behoeft te worden. Ik heb jaren geleden naar een HUF haus gekeken, en de eerste opmerking uit DE was dat de deurmaten niet conform NL regels waren.

En zolang je een beetje normale maten blijft gebruiken zal de impact op een toekomstige verkoop beperkt zijn, er staan immers ook al veel bestaande huizen die allemaal op basis van verschillende regels zijn gebouwd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij zijn bezig met wat punten voor ons nieuwbouwproject. We lopen op een paar punten vast waar ik graag jullie visie over zou willen horen:
Er zit nu standaard Hr++ glas in de woning. De achtergevel bestaat uit 2 openslaande deuren en ramen. Totale breedte incl. de deuren is ruim 4 meter. Is HR+++ voor achter aan te bevelen? Ik gok dat de gehele woning inde HR+++ een behoorlijke stelpost gaat worden

Idem achtedeuren waar we liever een schuifpui voor willen hebben. Volgens de architect een flinke extra kostenpost. Hmmmmm, keuzestress ;-)

Wat voor prijs moet er ongeveer berekend worden voor een prefab kelder van 3x4 meter? We willen deze laten plaatsen als extra grote opslag in de woning. De architect gaf echter op voorhand aan dat de kosten hiervan exorbitant zijn. Qua?? 10.000,- of 20.000,-? Wat zijn doorgaans de prijzen ongeveer? Transport is het niet, bedrijf ligt binnen een straal van 15 km

Standaard zitten er vuren trappen in de woning. Hard hout kan, we zitten zelf te overwegen dit alleen voor de begane grond trap te doen.

Vloerverwaming is ook zo'n twijfel punt. We willen deze beneden (begane grond), boven lijkt ons overbodig. Beetje nette radiator is wat ons betreft prima (staan amper aan), maar dan heb je ze voor het geval dat. Extra boven vloerverwaming laten plaatsen kan uiteraard mooier zijn....

Last but not least de garage: afmeting van 3,5x 7,6 (lengte ivm ook plaatsen van wasmachine en droger daar). We twijfelen over de breedte..... Zitten nu deuren in van in totaal 2,3mtr. Niet te smal....?
De auto hoeft er niet in te staan, de oprit is prima. Maar het zou evt wel moeten kunnen. We hebben geen Hummer hoor
Auto zou qua breedte moeten passen. Maar puur even voor de praktische verhouding. Zonde als het achteraf anders had gemoeten

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2017 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

De garagepoort van 230cm is vrij normaal.
Vloerverwarming boven is niet echt nodig, maar kan geen echt grote kostenpost zijn?
Een prefabkelder is erg duur ja, en komt boven op de kosten van de normale fundering. Kan je niet beter de fundering vervangen door een volledige kelder? Hier hebben wij de kelder in beton laten storten voor 20k€ inclusief grondwerken. De gewone fundering zou ook een 7k€ gekost hebben, dus uiteindelijk 13k€ meer betaald voor een volledige kelder.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Over vloerverwarming boven, ik heb (volgens mij ook in dit topic) gelezen dat vloerverwarming niet persé duurder is dan radiatoren. Soms zelfs goedkoper.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:43:
Wij zijn bezig met wat punten voor ons nieuwbouwproject. We lopen op een paar punten vast waar ik graag jullie visie over zou willen horen:
Er zit nu standaard Hr++ glas in de woning. De achtergevel bestaat uit 2 openslaande deuren en ramen. Totale breedte incl. de deuren is ruim 4 meter. Is HR+++ voor achter aan te bevelen? Ik gok dat de gehele woning inde HR+++ een behoorlijke stelpost gaat worden

Vloerverwaming is ook zo'n twijfel punt. We willen deze beneden (begane grond), boven lijkt ons overbodig. Beetje nette radiator is wat ons betreft prima (staan amper aan), maar dan heb je ze voor het geval dat. Extra boven vloerverwaming laten plaatsen kan uiteraard mooier zijn....
Over deze twee punten:

Over de eerste twijfelen wij ook (naast de tuindeuren ook nog een flinke erker vol met glas). Van de architect begrepen wij dat de brekingsindex van HR+++ glas anders is dan HR++ glas, waardoor het waarschijnlijk niet mooi is om het te combineren in dezelfde ruimte. We hebben dit nog nergens anders kunnen vinden. Is er iemand met praktijkervaring met twee soorten glas in dezelfde ruimte?

Qua vloerverwarming: een reden om het boven ook te nemen kan zijn dat je met een warmtepomp gaat verwarmen. Radiatoren met een lage temperatuur verwarming gaan niet heel goed samen. Los daarvan heb je met radiatoren convectie en dus meer stof in je huis. Dit kan ook nog een reden zijn om boven vloerverwarming te gebruiken. Nadeel is weer dat je meestal geen goedkope vloer kan leggen op vloerverwarming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:32:
De garagepoort van 230cm is vrij normaal.
Vloerverwarming boven is niet echt nodig, maar kan geen echt grote kostenpost zijn?
Een prefabkelder is erg duur ja, en komt boven op de kosten van de normale fundering. Kan je niet beter de fundering vervangen door een volledige kelder? Hier hebben wij de kelder in beton laten storten voor 20k€ inclusief grondwerken. De gewone fundering zou ook een 7k€ gekost hebben, dus uiteindelijk 13k€ meer betaald voor een volledige kelder.
Heb maken van een kelder kost 13k meer, maar hem inrichten is natuurlijk een stuk duurder. Ik heb 120m2 kelder, dir kostte rond de 26k. Maar er moeten ook kamers in gemaakt worden en een vloer in gelegd worden, om over stucen van plafond en muren nog maar te zwijgen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:43:

Idem achtedeuren waar we liever een schuifpui voor willen hebben. Volgens de architect een flinke extra kostenpost. Hmmmmm, keuzestress ;-)

Standaard zitten er vuren trappen in de woning. Hard hout kan, we zitten zelf te overwegen dit alleen voor de begane grond trap te doen.

Last but not least de garage: afmeting van 3,5x 7,6 (lengte ivm ook plaatsen van wasmachine en droger daar). We twijfelen over de breedte..... Zitten nu deuren in van in totaal 2,3mtr. Niet te smal....?
De auto hoeft er niet in te staan, de oprit is prima. Maar het zou evt wel moeten kunnen. We hebben geen Hummer hoor
Auto zou qua breedte moeten passen. Maar puur even voor de praktische verhouding. Zonde als het achteraf anders had gemoeten
Tripple glas altijd doen, het scheelt fors in de koudeval. Ik heb 68m2 glas en dat was minder dan 1000 euro duurder dan dubbel glas. Wel aluminium kozijnen, dus qua constructie was het geen probleem. Kozijen met glas zijn zowiezo de duurste post in de ruwbouw.

Schuifpui ipv deuren: geen idee, hier openslaande deuren, mijn vrouw heeft een hekel aan schuifpuien, omdat je daar met je vingers tussen kan komen met sluiten.

Vloerverwarming boven doe je voor de volgende redenen:
esthetisch mooier: geen radiatoren in het zicht, en zoals al genoemd minder stofnesten
lage temperatuur verwarming
koeling: in nieuwbouwhuizen steeds belangrijker

Garagedeur: de volgende maat is geloof ik 2.50m, hier 2.25 en dat gaat prima. Als je wel je auto in de garage wilt plaatsen, is het wel belangrijk dat je er met fietsen etc makkelijk langs kan, daarom hebben wij hem 4 meter breed gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

artbij schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:04:
[...]

Heb maken van een kelder kost 13k meer, maar hem inrichten is natuurlijk een stuk duurder. Ik heb 120m2 kelder, dir kostte rond de 26k. Maar er moeten ook kamers in gemaakt worden en een vloer in gelegd worden, om over stucen van plafond en muren nog maar te zwijgen.
Dat kun je altijd nog op je gemak op een later moment doen natuurlijk. Als je later een kelder wilt is het een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MikeyMan schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:15:
[...]

Dat kun je altijd nog op je gemak op een later moment doen natuurlijk. Als je later een kelder wilt is het een stuk lastiger.
Klopt. Zo dachten wij het ook te doen. In de praktijk blijkt dat lastiger.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vloerverwarming boven: ik zal eens vragen wat de extra kosten zijn. Althans, er wordt hier aangegeven dat het niet perse duurder hoeft te zijn.....ik vraag het me in ons geval wel af. Andes hadden ze wel standaard boven erbij gedaan gok ik.
Dat de radiatoren extra stof geven me niet zoveel uit. Je moet ondertussen keuzes gaan maken. Iets met bodem vh potje bijna in zicht ;-)

Grootte vd kelder is voor ons op zich prima. Was even benieuwd of dit idd zo'n grote kostenpost was. Schrok vd prijs voor een relatief kleine ruimte (die we wel enorm waarderen)

Met warmtepomp verwarmen moeten we ons maar eens in gaan verdiepen. Interessant!!

HR+++ : goede tip of het er echt anders uitziet. Geen rekening mee gehouden als je hier enkel voor de achtertuin voor kiest en voor ++ behoudt. Ik kan me ook voorstellen dat dit een flinke kostenpost zou kunnen gaan zijn, gezien ze een stuk zwaarder zullen zijn dan ++ glas.....
Eveneens in verdiepen.

Top, bedankt!! Die warmtepomp, gelijk maar eens googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Vloerverwarmingstaat bij mij voor €13.50 per m2 in de begroting (incl matten)

Werkuren zin 40 voor hele verwarnings systeem (complete vloerverwarming, wp, bolier, naregeling plaatsen en afregelen)

Dus materiaal is qua buizen en iets van 1000€ per verdieping.(80 m2 per verdieping)
Dan staat de voeding (leiding en 2 verdelers) voor 620€ op de begroting.
Lijkt erop dt er een verdeler op BG en op 2 hoog komten dat 1e verieping leidingen van 2 hoog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:17:
Je bent nog wel even aan het googlen ;). De warmtepomp is voor ons de grootste 'gok', want zonder je ontzettend in de materie te verdiepen is het erg moeilijk om een goed onderbouwde keus te maken. Maar hier zijn genoeg andere topics over ;). Wij hebben geen keus, want er is geen gas op de kavel.

Wij hebben houten kozijnen met veel roedes, dus dan kost HR+++ glas ineens wel erg veel meer. Daarnaast zien roedes er met driedubbelglas minder mooi uit. Maar vanwege de koudeval en het verwarmen met een warmtepomp blijft het een twijfelgeval. We krijgen aankomende week de offerte van vier aannemers, dus dan weten we wat er aan budget overblijft en wat we nog kunnen doen!

[ Voor 0% gewijzigd door Skating_vince op 29-04-2017 10:23 . Reden: Tyop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

artbij schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:46:
[...]

Klopt. Zo dachten wij het ook te doen. In de praktijk blijkt dat lastiger.....
Hoe dat zo?

Desnoods laat je de deur een jaar dicht... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MikeyMan schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:26:
[...]

Hoe dat zo?

Welke deur?

Je gaat echt geen 1/3 van je huis ongebruikt laten. Zoals gezegd, leuk bedacht maar niet praktisch.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:17:
Vloerverwarming boven: ik zal eens vragen wat de extra kosten zijn. Althans, er wordt hier aangegeven dat het niet perse duurder hoeft te zijn.....ik vraag het me in ons geval wel af. Andes hadden ze wel standaard boven erbij gedaan gok ik.
Dat de radiatoren extra stof geven me niet zoveel uit. Je moet ondertussen keuzes gaan maken. Iets met bodem vh potje bijna in zicht ;-)

Grootte vd kelder is voor ons op zich prima. Was even benieuwd of dit idd zo'n grote kostenpost was. Schrok vd prijs voor een relatief kleine ruimte (die we wel enorm waarderen)

Met warmtepomp verwarmen moeten we ons maar eens in gaan verdiepen. Interessant!!

HR+++ : goede tip of het er echt anders uitziet. Geen rekening mee gehouden als je hier enkel voor de achtertuin voor kiest en voor ++ behoudt. Ik kan me ook voorstellen dat dit een flinke kostenpost zou kunnen gaan zijn, gezien ze een stuk zwaarder zullen zijn dan ++ glas.....
Eveneens in verdiepen.

Ga je zelf.bouwen of doe je mee aan een project?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:02
MikeyMan schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:26:
[...]

Hoe dat zo?

Je moet los van het aanleggen van de kelder natuurlijk ook wel nadenken aan stroom, water, verwarming, verlichting, etc. Los daarvan kan je het natuurlijk lekker simpel houden en dan later het geld gaan uitgeven aan inrichting. Achteraf een kelder laten plaatsen kost een veelvoud van als je een kelder bij de bouw laat plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag het idd al dat het googelen op warmtepomp nogal wat opleverd!
Eens informeren bij de specialisten.
Je hebt met nogal wat punten rekening te houden voor een warmtepomp. Ook moet er gekeken worden naar de betreffende hardheid (bij ons hoog), verbruik water, etc. Ben ik haast geneigd evt zelf de betreffende pomp aan te gaan leveren in overleg. Het is ook zo zonde als achteraf de werking minder is omdat er een andere variant gekozen had moeten worden.

Kennissen hebben hem zelf achteraf aangebracht. Is ook niet helemaal je van het....
Maandag op pad om te raadplegen

Doen mee met een "project". 3 onder 1 kap geheel, waarbij wij de eerste kopers zijn van een hoek. We kunnen nu nog onze wensen aangeven en alle muurtje ed aanpassen zoals gewenst

Van de week besloten dat we een L-indeling willen. Best uniek, de meeste 2-kappers ed hebben de ingang aan de zijkant vd woning. Iets wat wij persoonlijk zonde vinden. Het deel na je hal is een ongebruikt deel woning en....je krijgt hierdoor aan de ene kant vd woning je woonkamer, aan de andere kant de keuken.
Door de L-indeling hebben we de entree aan de voorzijde. Hierdoor kom je binnen net aan het uiteinde vd keuken en kun je de woonkamer er meer bij betrekken. De keuken vinden we een belangrijk onderdeel in de woning.
En, je haalt nu meer rendement uit de gehele woning (denken we)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:39:
Ik zag het idd al dat het googelen op warmtepomp nogal wat opleverd!
Eens informeren bij de specialisten.
Je hebt met nogal wat punten rekening te houden voor een warmtepomp. Ook moet er gekeken worden naar de betreffende hardheid (bij ons hoog), verbruik water, etc. Ben ik haast geneigd evt zelf de betreffende pomp aan te gaan leveren in overleg. Het is ook zo zonde als achteraf de werking minder is omdat er een andere variant gekozen had moeten worden.

Kennissen hebben hem zelf achteraf aangebracht. Is ook niet helemaal je van het....
Maandag op pad om te raadplegen

Doen mee met een "project". 3 onder 1 kap geheel, waarbij wij de eerste kopers zijn van een hoek. We kunnen nu nog onze wensen aangeven en alle muurtje ed aanpassen zoals gewenst
Denk dat je er een beetje te moeilijk over denkt. Zoek gewoon een installateur in de buurt en laat dat ding plaatsen. Bijna elke nieuwbouwwoning heeft er een dus nieuw is het al lang niet meer.

Zou je voor een cv ketel ook zoveel onderzoek doen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

artbij schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:38:
[...]

Welke deur?

Je gaat echt geen 1/3 van je huis ongebruikt laten. Zoals gezegd, leuk bedacht maar niet praktisch.
1/3 van je huis die je als ik het goed begrijp nu helemaal niet hebt? Of telt dit mee met meters die je elders anders gaat gebruiken? Anders snap ik echt de weerstand niet.

Als ie later deze meters elders wilt terugwinnen kost het je een veelvoud.

Als wij het huis neer gaan zetten zal initieel ook alleen de badkamer en een slaapkamer volledig af zijn. Rest regelen we later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
artbij schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:44:
[...]

Denk dat je er een beetje te moeilijk over denkt. Zoek gewoon een installateur in de buurt en laat dat ding plaatsen. Bijna elke nieuwbouwwoning heeft er een dus nieuw is het al lang niet meer.

Zou je voor een cv ketel ook zoveel onderzoek doen?
Volgens mij vergis je je daarin. Vanwege onze keuze lees (en spreek) ik ontzettend veel mensen die toch teleurgesteld zijn vanwege ofwel: hoger verbruik dan verwacht, geluidsoverlast of een koude woning. Het is zeker mogelijk om het goed te doen, maar verre van alle installateurs hebben er verstand van! Persoonlijk zou ik het waarschijnlijk (nog) niet doen, als er gas aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Na lang lurken in dit topic en lang zoeken naar een plek om te bouwen, zijn ook wij in de ontwerpfase.
begane grond
Ramen op het zuiden voor veel licht. Woonkeuken gericht op onze diepe achtertuin. We twijfelen nog over deze indeling. De werkkamer is wat klein terwijl er een zee aan ruimte is in de keuken en woonkamer. Ook wordt de lengte van het kookeiland beperkt. Een tussenwand tussen keuken en woonkamer met en suite deuren maken we eventueel later. Er komt nog een losse garage bij het huis.
verdieping
Ruime badkamer met 2 dakramen. In de andere kamers willen we misschien ook nog dakramen plaatsen. Er staat nu een warmtepomp getekend in het washok, maar daar twijfelen we nog wel over. Er komt in ieder geval wel vloerverwarming op de etage en begane grond.
Graag kritiek op deze schetsen, dan kunnen we dat meenemen in onze overwegingen in deze lastige fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:09

Fiber

Beaches are for storming.

Mooie, lekker eenvoudige indeling. Maar heb je die werkkamer echt nodig? Ga je die echt gebruiken? Anders gewoon weglaten. Of wellicht verplaatsen naar de andere kant van de hal, als je hem echt gaat gebruiken. Mensen genoeg die ondanks de aanwezigheid van een werkkamer toch liever aan de keukentafel gingen zitten werken...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Danot schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:20:
Na lang lurken in dit topic en lang zoeken naar een plek om te bouwen, zijn ook wij in de ontwerpfase.
[afbeelding]
Ramen op het zuiden voor veel licht. Woonkeuken gericht op onze diepe achtertuin. We twijfelen nog over deze indeling. De werkkamer is wat klein terwijl er een zee aan ruimte is in de keuken en woonkamer. Ook wordt de lengte van het kookeiland beperkt. Een tussenwand tussen keuken en woonkamer met en suite deuren maken we eventueel later. Er komt nog een losse garage bij het huis.
[afbeelding]
Ruime badkamer met 2 dakramen. In de andere kamers willen we misschien ook nog dakramen plaatsen. Er staat nu een warmtepomp getekend in het washok, maar daar twijfelen we nog wel over. Er komt in ieder geval wel vloerverwarming op de etage en begane grond.
Graag kritiek op deze schetsen, dan kunnen we dat meenemen in onze overwegingen in deze lastige fase.
Kijk nog even goed naar de hal. Ik ken jullie situatie niet, maar mogelijk willen of hebben jullie al kinderen: dan moet je de kinderwagen ergens kwijt, naast de gebruikelijke schoenen/jassen/sjaals enzovoorts. Misschien past het zo prima, maar kijk er nog eens met zo'n praktische blik naar om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Skating_vince schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:11:
[...]

Volgens mij vergis je je daarin. Vanwege onze keuze lees (en spreek) ik ontzettend veel mensen die toch teleurgesteld zijn vanwege ofwel: hoger verbruik dan verwacht, geluidsoverlast of een koude woning. Het is zeker mogelijk om het goed te doen, maar verre van alle installateurs hebben er verstand van! Persoonlijk zou ik het waarschijnlijk (nog) niet doen, als er gas aanwezig is.
Ontzettend veel? Duizenden?

Ik heb 3 installateurs over de vloer gehad. Ze hebben allen al 100+ van die dingen weggezet. En klachten zijn er maar weinig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
[afbeelding]
[afbeelding]
Bgg, mooi licht van alle kanten, dat ervaar ik zelf ook als heel prettig. Mbt de werkkamer, ik zou altijd een deur in de hal laten uitkomen. Als je ooit van huis uit gaat werken, hoeven je bezoekers nier door je prive gedeelte.

En boven lijken er wel weinig ramen in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
@Danot
Tip van een ervaringsdeskundige: zet op de begane grond de WC ruimte tegen de buitengevel: ventileert fijn, en eventuele geluiden dringen minder snel door in de woonkamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stfnlln
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:45
Skating_vince schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:11:
[...]

Zouden jullie gas nog doen? Ik zou het nu echt niet meer doen bij een nieuwbouwwoning, wordt alleen maar duurder de aankomende jaren door extra belastingen op CO2 uitstoot.
Goede isolatie, hr3+, balansventilatie, daardoor geen tocht/koudeval. Lijkt mij verstandig om in ieder geval een lange termijn kosteninschatting te laten maken met PV, warmtepomp/zonneboiler, via installateurs als TripleSolar etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Stfnlln schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:06:
[...]

Zouden jullie gas nog doen? Ik zou het nu echt niet meer doen bij een nieuwbouwwoning, wordt alleen maar duurder de aankomende jaren door extra belastingen op CO2 uitstoot.
Goede isolatie, hr3+, balansventilatie, daardoor geen tocht/koudeval. Lijkt mij verstandig om in ieder geval een lange termijn kosteninschatting te laten maken met PV, warmtepomp/zonneboiler, via installateurs als TripleSolar etc.
Idd. Geen gas meer aansluiten. De warmtepomp is dan niet eens veel duurder met de subsidieregelingvan tegenwoordig .

Overigens is volgens mijn epc mannetje het verschil tussen hr2+ en hr3+ verwaarloosbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 29-04-2017 14:46 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook zoiets, subsidie regeling voor nieuwbouw. Onze gemeente probeert het bij ons erin te krijgen dat je geen subsidie krijgt als je het bij nieuwbouw gelijk erin laat plaatsen. Enkel achteraf.....QUE?!?!
Achteraf bijv.de zonnepanelen plaatsen is water naar zee dragen, in dit geval geld onnodig over boord gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:44:
Ook zoiets, subsidie regeling voor nieuwbouw. Onze gemeente probeert het bij ons erin te krijgen dat je geen subsidie krijgt als je het bij nieuwbouw gelijk erin laat plaatsen. Enkel achteraf.....QUE?!?!
Achteraf bijv.de zonnepanelen plaatsen is water naar zee dragen, in dit geval geld onnodig over boord gooien
Tja, als je gemeente subsidie geeft mogen ze zelf de regels bepalen.

Subsidie voor warmtepomp is gelukkig landelijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:25
artbij schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:46:
[...]

Tja, als je gemeente subsidie geeft mogen ze zelf de regels bepalen.

Subsidie voor warmtepomp is gelukkig landelijk.
Zorg dan wel dat je WP niet in de EPC berekening is opgenomen om onder de o.4 te komen. Dan krijg je namelijk geen subsidie. Beste uitgaan van een gewone HR gas ketel voor de EPC en de WP plaatsen. Desnoods een paneeltje PV extra. Dat kan sowieso nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:44:
Is niet heel gek toch? Nieuwbouw is al heel zuinig door het bouwbesluit. Bestaande bouw is veel op te winnen. Dus daar subsidie op geven heeft relatief veel meer zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:37:
Mooie, lekker eenvoudige indeling. Maar heb je die werkkamer echt nodig? Ga je die echt gebruiken? Anders gewoon weglaten. Of wellicht verplaatsen naar de andere kant van de hal, als je hem echt gaat gebruiken. Mensen genoeg die ondanks de aanwezigheid van een werkkamer toch liever aan de keukentafel gingen zitten werken...
Aan de keukentafel is ergonomisch minder, ik werk het liefste aan een bureau met goede monitoren e.d. Ook kan de werkkamer later misschien fungeren als bijkeuken/speelgoedkamer als dat nodig blijkt te zijn. Plaatsing aan de andere kant had ik eerst getekend, maar daar ging te veel ruimte van de woonkamer af vind mijn vrouw. Het blijft nog even bekijken en wellicht nog schuiven.
Skating_vince schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:53:
[...]

Kijk nog even goed naar de hal. Ik ken jullie situatie niet, maar mogelijk willen of hebben jullie al kinderen: dan moet je de kinderwagen ergens kwijt, naast de gebruikelijke schoenen/jassen/sjaals enzovoorts. Misschien past het zo prima, maar kijk er nog eens met zo'n praktische blik naar om het zeker te weten.
Goed punt. Er is natuurlijk ruimte om de gang iets langer te maken.
Rob Z schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:56:
@Danot
Tip van een ervaringsdeskundige: zet op de begane grond de WC ruimte tegen de buitengevel: ventileert fijn, en eventuele geluiden dringen minder snel door in de woonkamer ;)
Ook een nuttige opmerking. Gaan we overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:46:
[...]

Bgg, mooi licht van alle kanten, dat ervaar ik zelf ook als heel prettig. Mbt de werkkamer, ik zou altijd een deur in de hal laten uitkomen. Als je ooit van huis uit gaat werken, hoeven je bezoekers nier door je prive gedeelte.

En boven lijken er wel weinig ramen in te zitten.
Bezoekers naar kantoor verwachten we niet met onze beroepen. De deur is juist naar het leefgedeelte om een contact te houden. Nu staat de werkplek bij ons in de woonkeuken.
Boven zitten er inderdaad te weinig ramen in. We gaan waarschijnlijk nog in elke kamer een dakraam maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 06:41
@Danot: inderdaad, mooie simpele indeling. Wat ik me wel afvraag: ga je (deels) voor de lichtere eisen van particuliere eigenbouwer? Anders snap ik de lijn van 2100+ vloer op de verdieping niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:02
Valt me trouwens echt tegen hoe weinig er te vinden is in de reguliere bouwmarkt over mechanische ventilatie. Als je de afvoer via het dak wilt doen word je eigenlijk altijd doorverbonden naar de vakman of internet.

Of heeft iemand hier nog een idee?

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Iemand ervaring met een drain langs de buitenmuur om opspattend water te voorkomen (en water af te kunnen voeren..)

Op youtube wat gevonden van tuinman Rob over ACO easygarden glassline
YouTube: EasyGarden Glassline

http://www.aco-easygarden...ring/producten/lijngoten/

Adviesprijs 80€ per meter.

Voordeel is geen riool aansluiting en afschot nodig.

Echter hornbach verkoopt een drain al voor €8,99 per meter. Dat is veel vriendelijker geprijsd als je een rondje om je huis wilt doen. Wel afschot en rioolbuis nodig..

[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 30-04-2017 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:39
Afgelopen week een aanpassing op de keuken doorgevoerd. Ik wou toch graag een inbouw koffie apparaat in het keukenblok hebben. In het blok zit een koel / vries combi en een combi magnetron.

Ik had nog nagevraagd of een extra groep nodig zou zijn voor het koffie apparaat. Maar dat was niet nodig als ik het apparaat zou gebruiken met het reservoir. En dat ga ik doen.

Uiteindelijk een offerte gekregen voor het dubbel maken van een WCD en het plaatsen van een extra groep...
Dus ik terug mailen dat die extra groep niet nodig zou zijn. Krijg ik een mail terug dat het wel nodig is, omdat het apparaat 1.6 Kw verbruikt. Zou het onder de 1.59 Kw zijn dan had het wel zonder extra groep gekunt.

Maakt dat kleine verschil dan zoveel uit?
Ik weet niet welke apparaten op welke groepen aangesloten worden. De combi magnetron heeft een aansluitwaarde van 3 Kw, dus die heeft vast een eigen groep. Maar de koel / vries verbruikt 140 Watt. Zou het kunnen zijn dat de koel vries en magnetron op 1 groep zitten? Wat kan een groep tegenwoordig aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43
[afbeelding]
[afbeelding]
Op de begane grond zou ik de werkkamer maken daar waar nu het kookeiland staat, 10m2 is echt wel het minimum naar mijn idee, 12 zou beter zijn. Je kan dan in de wand naar de werkkamer een kastenwand van de keuken maken. Nu is het tussendeel van je woning tussen keuken en woonkamer ook zo'n niemandsland daar kan je mooi een eettafel neerzetten of juist het kookeiland. Zelf heb ik een woonkeuken van ca 35m2 dat is bij jou ook nog prima te realiseren.
De tip van de toilet zou ik zeker meenemen evenals wat meer ruimte in de hal.

Op de verdieping zou ik zeker dakramen opnemen om wat meer daglicht te krijgen (denk wel aan zonwering voor de zonbelaste kant) Kijk ook nog even naar de wc in de badkamer. Je kan alleen zitten en bij het opstaan stoot je je hoofd volgens mij. Wat mij nog meer opvalt is dat je op de overloop nu veel ruimte kwijt bent aan twee trappen omdat deze niet boven elkaar zitten. Is een vlizotrap naar zolder niet voldoende, wordt de overloop veel ruimer van.

Tot slot, denk vast na over installaties, een warmtepomp met boiler, wtw ventilatie neemt alleemaal flink wat ruimte in en wat is een logische plek om deze op te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoe komt de woning op het kavel? Ga je de voordeur aan de zijkant doen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jacovn schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:30:
Iemand ervaring met een drain langs de buitenmuur om opspattend water te voorkomen (en water af te kunnen voeren..)

Echter hornbach verkoopt een drain al voor €8,99 per meter. Dat is veel vriendelijker geprijsd als je een rondje om je huis wilt doen. Wel afschot en rioolbuis nodig..
Ik heb een gewone lijngoot bij m'n openslaande deuren maar tegen opspattend zand helpt het niet.

Zorgt er wel voor dat ik met droge voeten naar buiten kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43

Als je opspattend water wil voorkomen kan je beter een grindstrook maken, eventueel hieronder drainage mocht je grond water slecht opnemen. Let wel op dat de strook breed genoeg is om ook water van overstek of goot druppend op te vangen anders krijg je alsnog spatten (eigen ervaring ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 19:36
Hallo Allemaal,

Over een kleine maand gaat de schop in de grond voor onze nieuwe woning. Pas recent dit topic ontdekt. Veel is al uitgedacht en in opdracht gegeven. Via deze weg zou ik echter toch gebruik willen maken van het collectief voor wat laatste tips.

Specifiek:
- Twijfel over een extra bovenraam in de woonkamer (linksvoor) voor extra lichtinval
- Screens of triple beglazing aan de achterzijde. De eerste verdieping heeft ingebouwde rolluiken. De tuin is gelegen op het zuiden.
- We krijgen een verholen dakgoot die via de spouw op een aantal plaatsen onder peil uitkomt. We mogen het water op de straat laten uitkomen of drainage toepassen (kleigrond). Welke oplossingen zijn er om het water op een goede manier op de straat te krijgen (van onder peil)? Of is het toch beter om drainage toe te passen?
- Tips m.b.t. loze leidingen, mantelbuizen. We hebben geen kelder of kruipruimte. Waar zouden jullie nog wat extra buizen laten leggen?

Alvast dank voor jullie reacties. _/-\o_ _/-\o_

Tekeningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D1EEk8XNOdfjzb3nq722j87H/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PN44MCcfEX452Lh1l0WFCi3e/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VhjmUiuRt6nPqtPg5DuA0D42/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gJOtE7P6krvAJJyUV1A6zWJQ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8PaxbDZunYItG7JiJYXsV1lI/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4DeJwNJ9aVnZOT8jxkqQ0uV9/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j2eWlj1F5HjztKxX9EBzN35C/thumb.jpg

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
technoaddict schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:30:
Afgelopen week een aanpassing op de keuken doorgevoerd. Ik wou toch graag een inbouw koffie apparaat in het keukenblok hebben. In het blok zit een koel / vries combi en een combi magnetron.

Ik had nog nagevraagd of een extra groep nodig zou zijn voor het koffie apparaat. Maar dat was niet nodig als ik het apparaat zou gebruiken met het reservoir. En dat ga ik doen.

Uiteindelijk een offerte gekregen voor het dubbel maken van een WCD en het plaatsen van een extra groep...
Dus ik terug mailen dat die extra groep niet nodig zou zijn. Krijg ik een mail terug dat het wel nodig is, omdat het apparaat 1.6 Kw verbruikt. Zou het onder de 1.59 Kw zijn dan had het wel zonder extra groep gekunt.

Maakt dat kleine verschil dan zoveel uit?
Ik weet niet welke apparaten op welke groepen aangesloten worden. De combi magnetron heeft een aansluitwaarde van 3 Kw, dus die heeft vast een eigen groep. Maar de koel / vries verbruikt 140 Watt. Zou het kunnen zijn dat de koel vries en magnetron op 1 groep zitten? Wat kan een groep tegenwoordig aan?
Volgens nen1010 mag max ca, 3,6 (16x230v) op een groep. Dit is per 1-1-2017. Daarvoor was het ieder apparaat boven 2KW aparte groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RobinE schreef op zondag 30 april 2017 @ 11:46:
[...]

Als je opspattend water wil voorkomen kan je beter een grindstrook maken, eventueel hieronder drainage mocht je grond water slecht opnemen. Let wel op dat de strook breed genoeg is om ook water van overstek of goot druppend op te vangen anders krijg je alsnog spatten (eigen ervaring ;) )
Grind spettert toch even hard als tegels?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:07
artbij schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:07:
[...]
Grind spettert toch even hard als tegels?
Nee, grint helpt goed tegen opspattend zand. Geen idee of het komt doordat regen niet meer opspat of doordat het zand er niet op blijft liggen, maar het is in ieder geval effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
RobinE schreef op zondag 30 april 2017 @ 11:46:
[...]

Dat is wel een goede tip, wij krijgen dakgoten die 45'cm breed zijn of zo iets. Dan zal een gootje van 10 cm inderdaad niet helpen tegen druppen vanaf de goot. Gewoon dan maar bestrating op afschot en daar goede goten om water weg te voeren tussen tegels en tuin. Wil toch voor tegels een voeg die dicht gaat zitten, en dan zou er niette veel zand moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij zijn vandaag bezig geweest de bovenverdieping verder te bekijken. Er kunnen nog muurtjes aangepast worden. De ramen lopen tot de vloer (alle ramen), zijn Frans balkonnetjes.

Zitten vooral even met de badkamer: slagje smaller waardoor de slaapkamer wat breder wordt.
En hoe gaan we de badkamer straks indelen, incl.bad
We hebben bewust gekozen voor 2 slaapkamers. De zolder wordt ook ingericht als slaapkamer. Slaapkamer 1 kan bij evt verkoop altijd nog in 2-en gedeeld worden

https://imageshack.com/i/pm0ZDjxij

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Niet online
aikink schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 21:21:
@Danot: inderdaad, mooie simpele indeling. Wat ik me wel afvraag: ga je (deels) voor de lichtere eisen van particuliere eigenbouwer? Anders snap ik de lijn van 2100+ vloer op de verdieping niet helemaal.
Klopt.
artbij schreef op zondag 30 april 2017 @ 11:36:
[...]
Hoe komt de woning op het kavel? Ga je de voordeur aan de zijkant doen?
Ja de straat loopt evenwijdig aan de westgevel, met ongeveer een 10m diepe voortuin.
RobinE schreef op zondag 30 april 2017 @ 11:29:
[...]

Op de begane grond zou ik de werkkamer maken daar waar nu het kookeiland staat, 10m2 is echt wel het minimum naar mijn idee, 12 zou beter zijn. Je kan dan in de wand naar de werkkamer een kastenwand van de keuken maken. Nu is het tussendeel van je woning tussen keuken en woonkamer ook zo'n niemandsland daar kan je mooi een eettafel neerzetten of juist het kookeiland. Zelf heb ik een woonkeuken van ca 35m2 dat is bij jou ook nog prima te realiseren.
De tip van de toilet zou ik zeker meenemen evenals wat meer ruimte in de hal.

Op de verdieping zou ik zeker dakramen opnemen om wat meer daglicht te krijgen (denk wel aan zonwering voor de zonbelaste kant) Kijk ook nog even naar de wc in de badkamer. Je kan alleen zitten en bij het opstaan stoot je je hoofd volgens mij. Wat mij nog meer opvalt is dat je op de overloop nu veel ruimte kwijt bent aan twee trappen omdat deze niet boven elkaar zitten. Is een vlizotrap naar zolder niet voldoende, wordt de overloop veel ruimer van.

Tot slot, denk vast na over installaties, een warmtepomp met boiler, wtw ventilatie neemt alleemaal flink wat ruimte in en wat is een logische plek om deze op te stellen
Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
* the-edge meldt zich in het topic :w

Wij (Mrs. the-edge) en ondergetekende kunnen een stuk bouwgrond kopen (466 m2) voor een aantrekkelijke prijs. Wij realiseren ons dat je hier geen klein huisje op moet bouwen, dus zijn we heel erg zoekende en worden de bedragen (als je Google gebruikt) je om de oren geslingerd.

Het is de bedoeling dat het een aangenomen werk wordt en dat wij in de avond uren de bouw schoon houden en spullen klaarzetten voor de volgende dag.
Wij hebben geen 2 linkerhanden, maar hebben ook geen ervaring met het bouwen van een huis.

Wellicht dat 1 van de ervaren bouwers me kan helpen bij een globale kostenspecificatie?
- Aanschaf grond
- Afsluitkosten hypotheek
- Architect en advieskosten
- Casco bouw
- Leges
- Afwerking
- Vloeren en verlichting
- Onvoorzien (10%?)

Wat moet je nu tellen per m2? Casco +/- €500 excl. BTW ?
Afgewerkt en al: €1200 incl. BTW per m2?
We proberen, alvorens we de stap nemen, beslagen ten ijs komen. En niet halverwege in geldnood komen. Dus de controlfreak in mij wil een zekerheidje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

@Verwijderd Over de garage: gooi de deur van de bestuurderskant van je auto eens helemaal open en meet de breedte van je auto. Houd er ook rekening mee dat je mogelijk wat kasten/stellingen aan de wand van je garage kunt hebben staan (zeker gezien het feit dat je zegt dat je niet standaard je auto in de garage hebt staan). Je wilt natuurlijk wel uit kunnen stappen als je je auto in de garage gezet hebt!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 22:47

DJT

the-edge schreef op maandag 1 mei 2017 @ 07:29:

Wij (Mrs. the-edge) en ondergetekende kunnen een stuk bouwgrond kopen (466 m2) voor een aantrekkelijke prijs. Wij realiseren ons dat je hier geen klein huisje op moet bouwen, dus zijn we heel erg zoekende en worden de bedragen (als je Google gebruikt) je om de oren geslingerd.

Het is de bedoeling dat het een aangenomen werk wordt en dat wij in de avond uren de bouw schoon houden en spullen klaarzetten voor de volgende dag.
Wij hebben geen 2 linkerhanden, maar hebben ook geen ervaring met het bouwen van een huis.

Wellicht dat 1 van de ervaren bouwers me kan helpen bij een globale kostenspecificatie?
- Aanschaf grond
- Casco bouw
- Leges
- Afwerking
- Vloeren en verlichting
- Onvoorzien (10%?)

We proberen, alvorens we de stap nemen, beslagen ten ijs komen. En niet halverwege in geldnood komen. Dus de controlfreak in mij wil een zekerheidje :)
Kijk eens op de site van Groothuis bouw, daar staat een handige configurator. Het bedrag wat daar uitkomt is je startpunt qua bouwbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op maandag 1 mei 2017 @ 07:29:

- Aanschaf grond
- Casco bouw
- Leges
- Afwerking
- Vloeren en verlichting
- Onvoorzien (10%?)

Op 466 mag je best klein bouwen. Als je er groot op bouwt krijg je namelijk het postzegel idee. Groot huis zonder tuin.

Lees voor bedragen even dit topic door, er staat daarover heel veel in het topic. En andere info die je tegenkomt is ook zeer waardevol.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
@the-edge Je vergeet NUTS kosten (aansluitkosten voor electriciteit/gas/water/riool). Daarnaast zijn bij casco bouw technische installaties niet inbegrepen, een zeer fikse kosten post. Vergis je ook niet in financieringskosten in de tijd dat je wel eigenaar bent van de grond maar er nog niet woont (dubbele lasten dus).

Verder hangt of staat alles bij de ontwerp wensen, wil je standaard bouw zonder fratsen dan kan het best meevallen. Wil je ingewikkelde kapconstructies, rieten daken, triple glas, erkers, uitbouwen, enzovoorts enzovoorts dan wordt het heel snel heel duur.

Daarnaast, aannemers zijn momenteel echt heel erg druk (wel beetje afhankelijk van de regio) wat prijs opdrijvend werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
DJT schreef op maandag 1 mei 2017 @ 08:26:
[...]

Kijk eens op de site van Groothuis bouw, daar staat een handige configurator. Het bedrag wat daar uitkomt is je startpunt qua bouwbudget.
Thanks! Het bedrag wat daar uitkomt valt me alles mee. Ik ben me ervan bewust dat er gedurende het bouwproces al snel het eea bijkomt.
Het is de vraag hoe reëel het bedrag is, maar als het een goed startpunt is, zoals je aangeeft, dan ben ik wel tevreden.
artbij schreef op maandag 1 mei 2017 @ 08:26:
[...]

Op 466 mag je best klein bouwen. Als je er groot op bouwt krijg je namelijk het postzegel idee. Groot huis zonder tuin.

Lees voor bedragen even dit topic door, er staat daarover heel veel in het topic. En andere info die je tegenkomt is ook zeer waardevol.
Klein is natuurlijk relatief. We wonen nu in een 2-onder-1 kap. Wat een echte eengezinswoning is, 3 slaapkamers met voldoende ruimte voor bed+bureau maar meer ook niet. Daarnaast is onze woonkamer/keuken/eetruimte voldoende in ruimte, maar het wordt snel krap.

Wat we dan ook willen bouwen is een ruimere woning met een prima tuin (geen postzegel idee). Ons inziens past dit bij onze woonwensen.
Markprinsen schreef op maandag 1 mei 2017 @ 08:45:
@the-edge Je vergeet NUTS kosten (aansluitkosten voor electriciteit/gas/water/riool). Daarnaast zijn bij casco bouw technische installaties niet inbegrepen, een zeer fikse kosten post. Vergis je ook niet in financieringskosten in de tijd dat je wel eigenaar bent van de grond maar er nog niet woont (dubbele lasten dus).

Verder hangt of staat alles bij de ontwerp wensen, wil je standaard bouw zonder fratsen dan kan het best meevallen. Wil je ingewikkelde kapconstructies, rieten daken, triple glas, erkers, uitbouwen, enzovoorts enzovoorts dan wordt het heel snel heel duur.

Daarnaast, aannemers zijn momenteel echt heel erg druk (wel beetje afhankelijk van de regio) wat prijs opdrijvend werkt.
Je hebt gelijk, de NUTS ben ik in zijn geheel vergeten. Bedankt voor de tip ;)
Voor wat betreft de dubbele kosten is ons plan om in een portable cabine een jaar lang te verblijven bij de nieuwbouw woning.
Ingewikkelde kapconstructies eisen wij niet. Triple glas daarentegen is een optie waar we naar willen kijken. We willen wel duurzaam bouwen (warmtepomp, triple glas, zonnepanelen etc.), of in elk geval het huis voorbereiden op warmtepompinstallatie, zonnepanelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:04:
[...]

Dat hangt net af van je doel met de kelder. Wij hebben de vloer laten polieren voor 800€, dan hoeft er niet meer gevloerd te worden. Voor ons is het opslagruimte, en dan hoeft er verder niets afgewerkt te worden.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Voor wat betreft de dubbele kosten is ons plan om in een portable cabine een jaar lang te verblijven bij de nieuwbouw woning.
Dat plan hadden wij ook, maar uiteindelijk niet gedaan. Huren van een porto cabin is nog best prijzig en je moet er (soms/altijd?) een vergunning voor hebben die ook geld kost. Daarnaast je spullen opslaan (tenzij je een grote porto cabin hebt). Uiteindelijk gaf bij ons ook de doorslag dat hij makkelijk op de kavel kon maar bij het voltooien van het huis er niet makkelijk af (moest eroverheen worden getakeld). Dat takelen kost ook weer geld....
Het kan natuurlijk goedkoper, je kunt een stacaravan kopen en daarna weer verkopen of zoiets maar dat moet je wel zien zitten. Ligt ook aan wanneer je gaat bouwen (zomer of winter) en welk comfort niveau je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@the-edge Als ik naar onze eigen kosten kijk kost ons huis straks zo'n 500 € /m3 (exclusief grond en overdrachtsbelasting).

Daar zit dan alles bij in, maar dan ook echt alles, inclusief stukje voor de tuin (15K), schilderwerk, keuken, elektra, WP, zonnepanelen, etc. etc. etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
the-edge schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:33:
[...]

. We willen wel duurzaam bouwen (warmtepomp, triple glas, zonnepanelen etc.), of in elk geval het huis voorbereiden op warmtepompinstallatie, zonnepanelen etc.
Dit zijn kostenopdrijvers, wel op zich goede investeringen, maar kosten gaan voor de baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
LittleTycoon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:43:
[...]

Dit zijn kostenopdrijvers, wel op zich goede investeringen, maar kosten gaan voor de baten.
Klopt. Deze afweging zullen we dan ook nog moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTC100K2021
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:23
the-edge schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:46:
[...]

Klopt. Deze afweging zullen we dan ook nog moeten maken.
Wat ik mij afvraag: wat denk je te gaan besparen met het opruimen van de bouw en het "klaarzetten"? Enige voordeel is dat je je zelf verplicht om dagelijks aanwezig te zijn en je daarom de voortgang goed kunt volgen en aanpassingen kunt maken op het moment deze nodig/wenselijk zijn.

Een paar losse opmerkingen omdat er niet een blauwdruk is om de kosten in te schatten:
- Onderzoek de omgeving van je bouwkavel (bestemmingsplan etc.): zijn er zaken op komst die de ligging en je woongenot kunnen gaan beïnvloeden. Is er een reden dat jullie deze grond zo "gunstig" kunt kopen zoals je zelf stelt.
- Kosten nutsvoorziening zoals reeds is gemeld hierboven (ruwweg 2,5K-3K)
- Architectkosten: maak in ieder geval duidelijke afspraken, bij een vast percentage maakt het nogal wat uit of dit over de bouwsom ex. of incl. btw is.
- Bouwleges waren in onze gemeente 2,01% van de bouwsom ex. btw.
- BTW op zonnepanelen kun je terugvragen (ook de installatie), maakt de keus voor energiebesparende maatregelen wellicht makkelijker
- Advieskosten + hypotheekakte was bij ons 2700 euro (krijg je dus ook ~40/50% van terug via je IB-aangifte)
- Bereid je vast voor dat er zaken financieel tegen gaan vallen en dat je tussentijds (ik maak uit je verhaal op dat het geen projectbouw is) duurdere keuzes zult gaan maken (onder het mom van: je wilt het nu in één keer goed doen). Wat mij heeft geholpen is een uitgebreide begroting in Excel en constant het overzicht te bewaren (ben je meer geld kwijt aan de keuken, probeer dan elders iets te besparen of stel je begroting naar boven bij). Zo voorkom je achteraf dat je bij de afwerking tot de conclusie komt dat je 40K boven je budget uit gaat komen.
- Denk ook aan stoffering/plinten/wandbekleding/schilderen (bijvoorbeeld de populaire maar dure raamshutters: 1K-1,5K per raam). In de laatste afwerking gaat veel geld zitten.
- Maak voor jezelf keuzes: als je zelf handig bent kun je overwegen om hardhouten kozijnen te nemen. Ben je geen klusser dan ligt kunststof of aluminium (duur!) voor de hand. Het prijsverschil tussen hardhout en kunststof is overigens relatief beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TuutjDrie schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:41:
[...]

Wat ik mij afvraag: wat denk je te gaan besparen met het opruimen van de bouw en het "klaarzetten"? Enige voordeel is dat je je zelf verplicht om dagelijks aanwezig te zijn en je daarom de voortgang goed kunt volgen en aanpassingen kunt maken op het moment deze nodig/wenselijk zijn.

Een paar losse opmerkingen omdat er niet een blauwdruk is om de kosten in te schatten:
- Onderzoek de omgeving van je bouwkavel (bestemmingsplan etc.): zijn er zaken op komst die de ligging en je woongenot kunnen gaan beïnvloeden. Is er een reden dat jullie deze grond zo "gunstig" kunt kopen zoals je zelf stelt.
- Kosten nutsvoorziening zoals reeds is gemeld hierboven (ruwweg 2,5K-3K)
- Architectkosten: maak in ieder geval duidelijke afspraken, bij een vast percentage maakt het nogal wat uit of dit over de bouwsom ex. of incl. btw is.
- Bouwleges waren in onze gemeente 2,01% van de bouwsom ex. btw.
- BTW op zonnepanelen kun je terugvragen (ook de installatie), maakt de keus voor energiebesparende maatregelen wellicht makkelijker
- Advieskosten + hypotheekakte was bij ons 2700 euro (krijg je dus ook ~40/50% van terug via je IB-aangifte)
- Bereid je vast voor dat er zaken financieel tegen gaan vallen en dat je tussentijds (ik maak uit je verhaal op dat het geen projectbouw is) duurdere keuzes zult gaan maken (onder het mom van: je wilt het nu in één keer goed doen). Wat mij heeft geholpen is een uitgebreide begroting in Excel en constant het overzicht te bewaren (ben je meer geld kwijt aan de keuken, probeer dan elders iets te besparen of stel je begroting naar boven bij). Zo voorkom je achteraf dat je bij de afwerking tot de conclusie komt dat je 40K boven je budget uit gaat komen.
- Denk ook aan stoffering/plinten/wandbekleding/schilderen (bijvoorbeeld de populaire maar dure raamshutters: 1K-1,5K per raam). In de laatste afwerking gaat veel geld zitten.
- Maak voor jezelf keuzes: als je zelf handig bent kun je overwegen om hardhouten kozijnen te nemen. Ben je geen klusser dan ligt kunststof of aluminium (duur!) voor de hand. Het prijsverschil tussen hardhout en kunststof is overigens relatief beperkt.
De prijs van een huis hangt heel veel van persoonlijke keuzes af. Om maar een voorbeeld te geven, ik kies in mijn woning voor rieten dak en alu kozijnen, incl schuifpui van 12meter. Dat kost me al 70 a 80 k. Doe je dit in hout met dakpannen ben je 50k minder kwijt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Captain Planet schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 21:29:
Valt me trouwens echt tegen hoe weinig er te vinden is in de reguliere bouwmarkt over mechanische ventilatie. Als je de afvoer via het dak wilt doen word je eigenlijk altijd doorverbonden naar de vakman of internet.

Of heeft iemand hier nog een idee?
Je hebt ook niks te zoeken in de bouwmarkt. Overpriced en lage kwaliteit. Een vakkenvuller van 17 gaat je niet echt uitleggen hoe de debieten e.d. in je huis zijn. Laat staan dat ze een mooie combi-doorvoer in het assortiment hebben.

Vaak wordt ook wel een grindkoffer aangelegd. I.c.m. een goede plint (trasraam of hardsteen). Zo vervuilt je gevel ook nauwelijks (spat evenveel op van grind als van een RVS rooster).

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic