Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.752 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

Vind ik ook! @Grolsch, om welke pvc gaat het dan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
LittleTycoon schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:32:
[...]

Tja, mijn aannemer vertelde me deze week dat hij alsnog niet de panasonic wp die ik in het buitenland wil bestellen voor mij gaat installeren. Heeft hij me 5 maanden verteld dat hij dat wel zou doen.
En dat accepteer je :? Gewoon 2K van zijn geld afhalen en de installatie lekker zelf regelen ;)
RUFFNECK schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:30:
[...]

Vind ik ook! @Grolsch, om welke pvc gaat het dan als ik vragen mag?
Gekocht bij Bebo parket (https://www.beboparket.nl/pvc-vloeren/)

Zie hier 2 foto's vanmorgen gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/zlekxt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/orjtqc.jpg

Dus de wat donkere variant (er ligt een lichtere plank op, deze was 12 euro/m2, maar die vonden wij minder mooi.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Thanks. Ik vind het met pvc echt moeilijk kiezen, er is zoveel op de markt, met blijkbaar dus flinke prijsverschillen ook nog. Heb je nog specifiek onderzoek gedaan of had je zoiets van "ik vind het mooi, goeie prijs, dus doen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
RUFFNECK schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:27:
Thanks. Ik vind het met pvc echt moeilijk kiezen, er is zoveel op de markt, met blijkbaar dus flinke prijsverschillen ook nog. Heb je nog specifiek onderzoek gedaan of had je zoiets van "ik vind het mooi, goeie prijs, dus doen"?
Ik wil zowiezo "plak/lijm PVC" omdat dit nu eenmaal beter werkt met vloerverwarming.
De PVC vloer is bij ons voor de 1e verdieping, op de b.g.g. hebben we keramisch parket liggen, dan praat je over hele andere m2 prijzen.

Omdat wij een WP hebben, hebben we dus op de 1e verdieping ook vloerverwarming.
Aangezien je met een WP graag met zo laag mogelijke temperaturen werkt was de keuze voor een PVC Vloer snel gemaakt.

Ik vind het eigenlijk nog te duur, maar vooruit, die van 12 EUR/m2 vond mijn vrouw niet helemaal mooi, dan maar een paar cent meer....

Maar zoals je op het prijskaartje kunt zien is er goed te handelen met Beboparket, let wel op, alle vermelde prijzen zijn excl. BTW., de door mij vermelde prijzen zijn incl. BTW.

Met de PVC legger heb ik geluk gehad, het is en blijft niet duur 14 euro /m2 inclusief lijm, en egaliseren, inclusief materiaal kom ik nu achter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Grolsch
Had je niet meteen een horizontale warmtewisselaar kunnen leggen voor een w/w warmtpomp? :$

@RUFFNECK
Ik vind deze planner wel een handige hulp.
http://mflor.com/en/collection/mflor-floorplanner-2/
en dan kan je hem hier bestellen :+
http://www.pvcvloerenonli...kant%3DMflor&resetOther=1

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
Grolsch schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:16:
[...]

En dat accepteer je :? Gewoon 2K van zijn geld afhalen en de installatie lekker zelf regelen ;)

[...]

Gekocht bij Bebo parket (https://www.beboparket.nl/pvc-vloeren/)

Zie hier 2 foto's vanmorgen gemaakt

[afbeelding]

[afbeelding]

Dus de wat donkere variant (er ligt een lichtere plank op, deze was 12 euro/m2, maar die vonden wij minder mooi.
Haha Bebo, thuiswedstrijd voor jou. Blijft een rare zaak. De prijzen zijn wel goed. Dikke kans dat onze vloer er (weer) vandaan komt zometeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Bebo is echt super, soepie erbij, taartje als je wat koopt. Ook mooie tafels trouwens. Aanrader voor iedereen die een nieuwe vloer zoekt, ook al kom je niet uit de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik woon er in mijn huidige woning +- 500 mtr vanaf, dus echt om de hoek :)

Dus als er tweakers naar bebo gaan, de Grolsch (koffie voor de dames onder ons) staat klaar :)

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 14-04-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik ben er van de week nog 2 keer geweest, een keer bij de pvc en een keer bij de tegels :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@Cpt.Chaos ,ze staan koud @Grolsch

Tegels zit 1,5km van ons nieuwe huis af (bovenlandweg toch) :?

[ Voor 48% gewijzigd door Grolsch op 14-04-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
precies, topzaakjes

[ Voor 46% gewijzigd door Cpt.Chaos op 14-04-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
artbij schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:24:
Bahbah, aannemers.

Heb uiteindelijk aan 4 aannemers een offerte gevraagd. In eerste instantie 3, op de valreep nog een vierde.

Laat nu niet de vierde 80K goedkoper zijn dan de anderen. En ja, ik heb zo goed mogelijk appels met appels vergeleken. Dat verschil is toch veel te groot....
Ik zou in iedere geval even een architect of andere deskundige naar de aanbieding laten kijken. De betere bouwers hebben nu veel opdrachten en het valt niet meer mee om een traditionele woning met goede kwaliteit (breedplaatvloer, keramische binnenmuren, mooie binnendeuren, keramische pannen, mooie steen etc) onder de euro 400/m3 te realiseren. Als een aannemer fors onder de huidige marktprijzen duikt heb je veel geluk, of is er toch een iets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Grolsch schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:35:
.

Maar zoals je op het prijskaartje kunt zien is er goed te handelen met Beboparket, let wel op, alle vermelde prijzen zijn excl. BTW., de door mij vermelde prijzen zijn incl. BTW.

Met de PVC legger heb ik geluk gehad, het is en blijft niet duur 14 euro /m2 inclusief lijm, en egaliseren, inclusief materiaal kom ik nu achter :P
Dit is dan niet de leg service van Bebo ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 06:26:
[...]

Dit is dan niet de leg service van Bebo ?
Nee, die vragen 19,50 excl btw volgens mij, dat was me te duur ;) (lees ik had een goedkoper alternatief :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 07:25:
[...]

Nee, die vragen 19,50 excl btw volgens mij, dat was me te duur ;) (lees ik had een goedkoper alternatief :+)
Dat is dan jammer, alles in een voor goed tarief is makkelijker dan 2 partijen. Maar ze bieden de service door heel nederland aan en dan zit er ook snel meer reistijd in.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij leggen ze zelf helemaal niet maar besteden ze dat uit.

19,50 voor leggen incl. Materialen is ook geen gekke prijs, vragen ze allemaal minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:41
Wellicht een stomme vraag voor iemand die bij een bouwbedrijf (overigens niet voor particuliere opdrachten) werkt, misschien dat we er daardoor niet uitkomen.

Het volgende: in principe willen wij zoveel mogelijk werkzaamheden bij zo min mogelijk partijen neerleggen. Dat zijn er nu twee: de aannemer, en de installateur. Die hebben beiden (voor hun onderdeel) een prijs neergelegd voor het werk, dus levering en montage van het materiaal.

Wat nu als wij, de opdrachtgever, materialen aanleveren, maar wel graag willen dat de aannemer/installateur deze verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan sanitair, tegelwerk of de buitenkozijnen. Of juist andersom, dat de opdrachtnemer de materialen levert, maar dat ik die zelf aan de woning knoop. Isolatie prikken en de hele zooi luchtdicht verwerken durf ik zelf nog een keer aan, om maar iets te noemen.

Zouden jullie dat verrekenen als minderwerk, als stelpost benoemen, of eerst uitsluiten en later de werkzaamheden of materialen als meerwerk inzetten? Ik heb bij iedere optie zo m'n bedenkingen, of ik zie gewoon teveel beren op de weg. En hoe wordt omgegaan met garanties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuzzNL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:48
aikink schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:31:
Wellicht een stomme vraag voor iemand die bij een bouwbedrijf (overigens niet voor particuliere opdrachten) werkt, misschien dat we er daardoor niet uitkomen.

Het volgende: in principe willen wij zoveel mogelijk werkzaamheden bij zo min mogelijk partijen neerleggen. Dat zijn er nu twee: de aannemer, en de installateur. Die hebben beiden (voor hun onderdeel) een prijs neergelegd voor het werk, dus levering en montage van het materiaal.

Wat nu als wij, de opdrachtgever, materialen aanleveren, maar wel graag willen dat de aannemer/installateur deze verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan sanitair, tegelwerk of de buitenkozijnen. Of juist andersom, dat de opdrachtnemer de materialen levert, maar dat ik die zelf aan de woning knoop. Isolatie prikken en de hele zooi luchtdicht verwerken durf ik zelf nog een keer aan, om maar iets te noemen.

Zouden jullie dat verrekenen als minderwerk, als stelpost benoemen, of eerst uitsluiten en later de werkzaamheden of materialen als meerwerk inzetten? Ik heb bij iedere optie zo m'n bedenkingen, of ik zie gewoon teveel beren op de weg. En hoe wordt omgegaan met garanties?
Wij hebben ook alleen een aannemer en 1 installateur (voor elektra en water). Sanitair leveren wij zelf aan de loodgieter aan. Tegels leveren wij zelf aan de aannemer aan. Stalen pui tussen keuken en hal regelen we zelf (met de architect als bouwbegeleider) en die mag tijdens de bouw geplaatst worden.

Mijn ervaring is dat er heel veel kan. Maar je moet wel een aannemer/installateur hebben die hiervoor open staat en net als jij graag dit tot een succes wilt brengen. Hele kozijnen en alles weglaten of zelf regelen wordt misschien een stap te ver voor je aannemer. Maar dat moet je maar gewoon ervaren en proberen tot hoever je kan gaan ;)

edit: oh en niet te vergeten: veel zaken kan een aannemer wel goedkoper inkopen dan wij. Ik heb de bakstenen, dakpannen en isolatie zelf opgevraagd. Enerzijds uit nieuwsgierigheid anderzijds om te checken of ik niet driedubbel genaaid wordt :+. Bleek dat het duurder was om zelf te kopen dan het door de aannemer te laten doen 8)7. Die kopen op jaarbasis soms erg veel in waardoor ze veel korting kunnen krijgen bij een groothandel. Daar zetten ze natuurlijk weer een beetje marge overheen zodat ze zelf beleg verdienen.

[ Voor 12% gewijzigd door ScuzzNL op 15-04-2017 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@aikink , je moet je ook goed beseffen dat op het moment dat jij de goederen zelf aanlevert jij ook verantwoordelijk bent voor eventuele schade aan het materiaal.

In het ergste geval, stel je tegelzetter zet alle tegels er verkeerd aan, dan moet hij het werk opnieuw (kostenloos) uitvoeren, maar jij moet alle tegels opnieuw aanleveren.

Op zich ook wel logisch, want de tegelzetter krijgt geen risico geld, maar alleen de uren betaald, hij kan dus onmogelijk verantwoordelijk zijn voor materiële schade als hij het materiaal niet (mag) leveren.

Nu is bovenstaande een extreem voorbeeld, maar praktischer is bijvoorbeeld dat er tijdens het monteren van een pot de pot sneuvelt (dat gebeurt nogal eens), dan moet jij een nieuwe pot toeleveren.

Ook het tijdstip van aanleveren ben jij dan verantwoordelijk voor.
Stel de bouwvakkers wachten op materiaal, en het is er niet omdat jij dat niet geregeld hebt, of omdat jouw leverancier z'n afspraken niet nakomt, dan krijg je wachturen berekend. (wat niet meer als redelijk is).

Om bovengenoemde redenen hebben wij besloten om te werken met netto inkoopprijzen en een vaste opslag hierover. Al het geregeld en garantiewerk via de aannemer.

Wij waren niet verplicht via de inkoopkanalen van e aannemer te werken, daardoor veel geld bespaard (met name op tegelwerk/keramisch parket).

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 15-04-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:13

The Legend

*Plop*

Jouw voorbeeld heeft veel eerder tot gevolg dat je moeilijker mensen gaat vinden die onder zulke constructies willen werken. Als jij overeenkomt met een tegelzetter dat hij werkt met door jou aangeleverd materiaal en hij maakt een fout die niet is gelegen in het aangeleverde materiaal dan is de tegelzetter gewoon aansprakelijk voor schade die jij lijdt (in dit voorbeeld iig nieuwe tegels). Hetzelfde geldt voor schade veroorzaakt door de tegelzetter aan ander door jou geleverd materiaal. Je bent in die constructie wel zelf de partij die de veroorzaker aansprakelijk moet stellen.

Voor het overige klopt het wel. Links om of rechtsom loop je meer risico op 'gedoe'. Als je niet zelf 100% van je tijd bezig kunt zijn met de bouw zou ik er nooit aan beginnen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
The Legend schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:08:
Jouw voorbeeld heeft veel eerder tot gevolg dat je moeilijker mensen gaat vinden die onder zulke constructies willen werken. Als jij overeenkomt met een tegelzetter dat hij werkt met door jou aangeleverd materiaal en hij maakt een fout die niet is gelegen in het aangeleverde materiaal dan is de tegelzetter gewoon aansprakelijk voor schade die jij lijdt (in dit voorbeeld iig nieuwe tegels). Hetzelfde geldt voor schade veroorzaakt door de tegelzetter aan ander door jou geleverd materiaal. Je bent in die constructie wel zelf de partij die de veroorzaker aansprakelijk moet stellen.

Voor het overige klopt het wel. Links om of rechtsom loop je meer risico op 'gedoe'. Als je niet zelf 100% van je tijd bezig kunt zijn met de bouw zou ik er nooit aan beginnen.
Ik weet bijna zeker dat dit niet zo is.

In de metaal weet ik het 100% zeker, staat heel duidelijk in de metaal unie voorwaarden.

Stel ik krijg opdracht om een product van 10K na te bewerken. Ik krijg per uur betaald. Kosten bewerking 500 euro. Ik kan, wil en zal dan nooit het risico lopen om die 10K te betalen.

Ik ben benieuwd hoe dit in de aanneemwereld geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat is B2B waarbij dat in exonoratieclausules in algemene voorwaarden is uitgesloten. In geval van een consument en een (onder))aannemer werkt dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
[quote]Grolsch schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:00:
@aikink , je moet je ook goed beseffen dat op het moment dat jij de goederen zelf aanlevert jij ook verantwoordelijk bent voor eventuele schade aan het materiaal.

In het ergste geval, stel je tegelzetter zet alle tegels er verkeerd aan, dan moet hij het werk opnieuw (kostenloos) uitvoeren, maar jij moet alle tegels opnieuw aanleveren.

[/qukeramische

Lijkt me dat bovenstaande niet normaal is. Als d tegelzetter verkeerd verwerkt is die gewoon verantwoordelijk.

Als de kwaliteit van je tegels niet goed is, dan moet je wel al het herwerk betalen. Als je de aannemer laat leveren moet hij dat betalen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Dat is allemaal afhankelijk van de afspraken die gelden.

In het geval van de tegelzetter kan hij ook aansprakelijk zijn voor de tegels, hangt er maar vanaf wat je ocer vervolgschade afspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dus stel je koopt hele mooie fijne dure tegels van 150 euro/m2 x 100 m2 dat is 15K.

Nu mag de tegelzetter daar 3 dagen overdoen = 24 ×40 euro = 960 euro.

Denk je dat hij 15K gaat betalen als daar iets verkeerd gaat :? (wat de oorzaak ook moge zijn, misschien had de tegelzetter zijn bril niet op en liggen ze er allemaal verkeerd om in).

Ik zou er geen vergif op innemen als ik jullie was.

[ Voor 41% gewijzigd door Grolsch op 15-04-2017 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Een paar algemene voorwaarden bekeken, en de eerste hit op google:
Tegelzetbedrijf *** is nimmer gehouden na schriftelijke kennisgeving
aan opdrachtgever, garantie te verstrekken op goederen c.q. werkzaamheden
bij reparaties aan goederen die door derden zijn geleverd, geplaatst en/of
gelegd, tenzij anders is overeengekomen.
De Metaalunievoorwaarden ken ik redelijk uit mijn hoofd:
Als de overeengekomen prestatie niet deugdelijk is geweest,
zal opdrachtnemer de keuze maken of hij deze alsnog deugdelijk
uitvoert of opdrachtgever crediteert voor een evenredig
deel van de factuur. Kiest opdrachtnemer voor het alsnog
deugdelijk uitvoeren van de prestatie, bepaalt hij zelf de wijze
en het tijdstip van uitvoering. Bestond de overeengekomen
prestatie (mede) uit het bewerken van door opdrachtgever
aangeleverd materiaal, dan dient opdrachtgever voor eigen
rekening en risico nieuw materiaal aan te leveren.
Eigenlijk ook niet meer als logisch, maar mensen denken ergens een paar 100 € op te besparen, maar komen voor een verassing van 1000'en euro's te staan als er wat verkeerd gaat.

Lieve Tweakers, beknibbel hier toch niet op, gun die aannemer zijn paar % marge, en laat hem het risico dragen.

[ Voor 56% gewijzigd door Grolsch op 15-04-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:28:

[...]

[...]

Eigenlijk ook niet meer als logisch, maar mensen denken ergens een paar 100 € op te besparen, maar komen voor een verassing van 1000'en euro's te staan als er wat verkeerd gaat.

Lieve Tweakers, beknibbel hier toch niet op, gun die aannemer zijn paar % marge, en laat hem het risico dragen.
Je hebt het over garantie in je quote. Maar het gaat hier over slecht werk leveren en dat is (terecht) een ander verhaal.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@ScuzzNL Zoiets dus. Als het zo kan is het mooi, ik zie vanuit mijn werkervaring alleen wat belemmeringen, en daar kan ik niet zomaar overheen stappen. Dan heb ik liever dat het hele deel (dus bv. leveren en monteren van de tegels) uit de overeenkomst valt en dat we dat separaat bij een ander neerleggen.

@Grolsch @artbij Precies de bezwaren die ik ook heb, maar de wederhelft wat minder. Zij is meer de handelaar, ik de techneut. :P Maar goed, volgende week zitten we weer om tafel met de vermoedelijke opdrachtnemers, maar eens kijken hoe zij hier tegenover staan. Ik heb in ieder geval weer wat munitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:18:
Dus stel je koopt hele mooie fijne dure tegels van 150 euro/m2 x 100 m2 dat is 15K.

Denk je dat hij 15K gaat betalen als daar iets verkeerd gaat :? (wat de oorzaak ook moge zijn, misschien had de tegelzetter zijn bril niet op en liggen ze er allemaal verkeerd om in).

Ja hoor, zoeits heet wanprestatie cq. Onrechtmatige daad. Maar in de meesre algemene voorwaarden of contracten is dit soort zaken beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Tussen je gelijk halen en betaald krijgen zit een wereld van verschil ;)

Maar een ieder ia vrij om te doen en te laten wat hij wil, maar ik heb voldoende ervaring opgedaan om alles bij 1 partij te laten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Wie waarvoor verantwoordelijk is hangt af van welk contract er afgesloten is, is er gebruik gemaakt van UAV, AVA, oid en/of is er een (extra) contract opgesteld waarin duidelijke afspraken gemaakt zijn op dit gebied of helemaal niets?

In de praktijk zal een geschil beslecht worden door de raad van arbitrage of de rechtbank. Een partij is enkel aansprakelijk voor een bepaald honorarium (bij bv aannemer/architect/constructeur/etc is dit over het algemeen een vooraf bepaald bedrag en is deze hiervoor meestal verzekerd). In geval er geen (duidelijke) afspraken gemaakt zijn probeert men over het algemeen een schikking te treffen. Ik verwacht dat in dit geval de tegelzetter aansprakelijk gesteld wordt voor de montage en de opdrachtgever voor materiaalkosten. Het is erg lastig een oordeel te vellen, verhaal heeft altijd 2 kanten dus heel zwart wit is het nooit!

Tegelzetter is dan wel de deskundige maar wanneer de opdrachtgever de verantwoordelijkheid draagt voor materiaal dan heeft hij ook de verantwoordelijkheid voor productinformatie en montagevoorschriften. Zijn deze niet juist is dat de verantwoordelijkheid voor de opdrachtgever. Als bewezen kan worden dat de deskundigheid van de tegelzetter in dit geval een verkeerde montage had kunnen voorkomen zou de verantwoordelijkheid weer richting tegelzetter geschoven kunnen worden. Het zal hoe dan ook een lastige kwestie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Grolsch schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:18:

Mijn rechtsgevoel vindt dat ook heel logisch als het gaat om een consument tegenover een tegelzetbedrijf. De wetgever gelukkig ook :P
Grolsch schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:28:

[...]

[...]

Ik snap dat jij als ondernemer hier wat anders tegenaan kijkt (en in dat geval is dat juridisch ook zo), maar ik vind het heel onlogisch dat de consument zou moeten opdraaien voor kosten als gevolg van een fout van een bedrijf. Als een tegelzetter mijn dure tegels er verkeerd om inlegt, waarom zou ik daar in hemelsnaam voor op moeten draaien? De fout is namelijk ook helemaal niet afhankelijk van de vraag of ik zelf de tegels heb aangeleverd of dat hij de tegels zelf geleverd heeft.

De exonoratieclausule in de algemene voorwaarden die je gevonden hebt wordt op grond van art. 6:237 sub f BW ook vermoed onredelijk bezwarend te zijn als het gaat om een verhouding tussen een consument en een bedrijf. Dergelijke bepalingen kan een consument vernietigen zodat er geen beroep op kan worden gedaan.

Los daarvan, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn zeker twee verschillende werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ken de gevallen stuk voor stuk, bv = stekker eruit = je hebt gelijk maar geen geld.

Hoeveel tweakers checken daadwerkelijk of hun "goedkope" arbeidskracht financieel daadkrachtig is om dit te betalen :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:22

NDF82

Doomed Space Marine

Ook maar eens reageren. Wij bezitten inmiddels een kavel van 750m2 in het zuid-westen van het land. Een woonwijk in aanbouw met veel jonge gezinnen. We hebben eerst gesproken met catalogusbouwers maar kwamen er geen enkele keer uit. De catalogusbouwer die op zich wel iets aardigs wist aan te bieden werd opeens hondsbrutaal waarbij de relatie een dusdanige deuk opliep dat ik het niet aandurfde om het traject te voort te zetten.

We hebben een architect in de arm genomen en inmiddels is het één en ander voor besproken met de gemeente. Het grootste punt wat naar voren kwam was de uitbouw voor: die was twee meter maar mocht maximaal anderhalve meter zijn.

Plaatjes:
huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/61i376HHKnPil3WDOo3g0Kbl/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SBVWsaJv3VvZzMFvcAu0a6UK/thumb.png

Het concept is dat de aanbouwen die een gemetselde schil hebben gekoppeld worden aan het hoofdgebouw door middel van muren bekleed met hout.

Plattegronden:
huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eiS8XmX1Yg7bfiXI0mEW3HCE/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ar2BRNUbKbvZpgh0uDrODh8W/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6xNsFK61av3mq73dVM2CwBjL/thumb.png

Dingen die nog zullen wijzigen zijn:
- Dakramen zolder
- Garage 1 meter dieper (mits mogelijk volgens bouw regels)
- Uitbouw voor 2.00m -> 1.50m
- Uitbouw zij 1.25m -> 1.50m

Zaken waar we over twijfelen zijn:
- Raam in de bijkeuken
- Extra raam in de gevel bij de haard (hoek te donker?)

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. We zijn hier nu drie en een halve maand mee bezig. Kende dit topic niet, anders had ik al eerder gepost.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op zondag 16 april 2017 @ 14:28:
Ook maar eens reageren. Wij bezitten inmiddels een kavel van 750m2 in het zuid-westen van het land. Een woonwijk in aanbouw met veel jonge gezinnen. We hebben eerst gesproken met catalogusbouwers maar kwamen er geen enkele keer uit. De catalogusbouwer die op zich wel iets aardigs wist aan te bieden werd opeens hondsbrutaal waarbij de relatie een dusdanige deuk opliep dat ik het niet aandurfde om het traject te voort te zetten.

We hebben een architect in de arm genomen en inmiddels is het één en ander voor besproken met de gemeente. Het grootste punt wat naar voren kwam was de uitbouw voor: die was twee meter maar mocht maximaal anderhalve meter zijn.

Plaatjes:
huis
[afbeelding][afbeelding]

Het concept is dat de aanbouwen die een gemetselde schil hebben gekoppeld worden aan het hoofdgebouw door middel van muren bekleed met hout.

Plattegronden:
huis
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

- Dakramen zolder

- Raam in de bijkeuken

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. We zijn hier nu drie en een halve maand mee bezig. Kende dit topic niet, anders had ik al eerder gepost.
Waarom die zwarte muur achter je huis? Lekker veel glas, en dan zit je nog tegen die muur aan te kijken.

Verder vind ik het wel een leuk ontwerp. Dat hout, ga je dat onderhouden of laat je het vergrijzen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
Leuk ontwerp, zou inderdaad in de zithoek nog even goed nadenken over daglicht en wegkijken. Nu is deze erg donker. (laat ook even een constructeur meekijken je bovenbouw moet opgevangen worden, de gevels waar je de krachten van evt balken kwijt willen zitten brede kozijnopeningen moet wel even goed over nagedacht worden.)
De bijkeuken, welke functie krijgt deze. Als het alleen opslag is daglicht niet nodig.
Wel even nadenken op looplijnen. Je komt binnen vanuit garage berging maak je daar ook nog iets van een kapstok/gootsteen/schoenenbergplek. Meestal wordt daar een bijkeuken voor gebruik. Daarnaast zou ik in de berging de deur naar de keuken bij de deur naar buiten plaatsen zodat je de rest van de ruimte effectiever kan gebruiken daar loop je immers al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Bedankt voor de feedback!
artbij schreef op zondag 16 april 2017 @ 14:47:
[...]

Waarom die zwarte muur achter je huis? Lekker veel glas, en dan zit je nog tegen die muur aan te kijken.

Verder vind ik het wel een leuk ontwerp. Dat hout, ga je dat onderhouden of laat je het vergrijzen?
Die zwarte muur is de garage. Daar wil je denk ik niet te veel glas in. Daarachter komt waarschijnlijk een moestuin met een kas. Vergrijzen of onderhouden zijn we nog niet uit. Beide heeft z'n charme.
RobinE schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:12:
Leuk ontwerp, zou inderdaad in de zithoek nog even goed nadenken over daglicht en wegkijken. Nu is deze erg donker. (laat ook even een constructeur meekijken je bovenbouw moet opgevangen worden, de gevels waar je de krachten van evt balken kwijt willen zitten brede kozijnopeningen moet wel even goed over nagedacht worden.)
De bijkeuken, welke functie krijgt deze. Als het alleen opslag is daglicht niet nodig.
Wel even nadenken op looplijnen. Je komt binnen vanuit garage berging maak je daar ook nog iets van een kapstok/gootsteen/schoenenbergplek. Meestal wordt daar een bijkeuken voor gebruik. Daarnaast zou ik in de berging de deur naar de keuken bij de deur naar buiten plaatsen zodat je de rest van de ruimte effectiever kan gebruiken daar loop je immers al.
M.b.t zithoek: wat bedoel je met wegkijken? De architect heeft het bedacht vanuit de zit positie in de bank. Je kunt dan makkelijk naar buiten kijken, maar het is vanuit buiten lastig naar binnen kijken. Het daglicht aspect willen we volgende week nog aan hem voorleggen.

De constructeur kijkt gelukkig al mee. Die heeft de architect in huis (all-in-bureau).

In de bijkeuken zouden de wasmachine, droger, verwarming en nog wat opslag (voor als de oorlog uitbreekt ;) ) komen. In de berging komt de kapstok/gootsteen/schoenenbergplek.

Zou je de deur in de keuken dan direct naar buiten laten gaan? Dit hebben we bewust niet gedaan omdat we toch een soort tochtportaal wilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Zo, na vakantie weer even dit topic bijgelezen...zou er bijna depressief van worden. Ik betaal al een forse grondprijs ('t Gooi...dus dan weet je het wel) en vervolgens is 500 euro per m3 blijkbaar tegenwoordig het startpunt want aannemers hebben zo veel werk dat je blij mag zijn als ze uberhaupt naar je opdracht willen kijken. Niet dat een klimaat waar ze links en rechts met bosjes failliet gaan lekker is maar dit is weer het andere uiterste 8)7

Gelukkig hebben wij besloten om de klus niet aan een volumebouwer te geven maar met een eigen architect (vriendendienst) aan de slag te gaan, want de mogelijkheid open houdt om gedurende het traject nog wat economische keuzes te maken als dat nodig is - en het antwoord daarop weet ik nu al :P

Als het goed is krijg ik ergens vandaag of morgen de bijgewerkte schetsen van de laatste stand van zaken, ben benieuwd naar jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tja. Ik zit in het duurste stuk van zuid Nederland en betaal hier tussen de €360,- en €385,- per m3. incl BTW maar zonder keuken en sanitair.

Wel dure kozijnen, warmtepomp, wtw enz...

Wel frappant is dat een van de aannemers waar ik in oktober een offerte gevraagd heb nu van 360 naar 385 per m3 gegaan is. Vooral de kleine dingen zijn duurder geworden zoals de bouwhekken, bouwkeet, dixie, stel kozijnen etc.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@artbij , met zonder sanitair bedoel je dan alleen wc's / badkamermeubel / bad enzo :? Of ook exclusief tegels :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
NDF82 schreef op zondag 16 april 2017 @ 14:28:

Plaatjes:
huis
[afbeelding][afbeelding]

Plattegronden:
huis
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

- Dakramen zolder

- Raam in de bijkeuken

Basis zit goed in elkaar. Bijkeuken vind ik alleen vreemde eend in de bijt. Aangezien je al een garage en berging hebt, wil je hier een soort van washok maken? Had hier een ten alle tijd een raampartij ingezet, nu wel erg donker, je weet ook nooit waar de ruimte later nog voor gaat dienen, slaapkamer beneden bijvoorbeeld. Deur van de berging naar buiten had ik later vervallen, ipv daarvan had deur van garage naar de andere kant (rechts) verplaatst. Dan kun je aan weerszijden schappen, opbergruimte of werkbank creëren plus ziet er van buiten esthetischer mooier uit als dat houtwerk doorloopt dan dat het wordt onderbroken door een deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 17 april 2017 @ 10:50:
@artbij , met zonder sanitair bedoel je dan alleen wc's / badkamermeubel / bad enzo :? Of ook exclusief tegels :?
Tegels voor de badkamer toilet inclusief. Maar dat scheelt maar een paar euro per kuub

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

artbij schreef op maandag 17 april 2017 @ 10:39:
Tja. Ik zit in het duurste stuk van zuid Nederland en betaal hier tussen de €360,- en €385,- per m3. incl BTW maar zonder keuken en sanitair.

Wel dure kozijnen, warmtepomp, wtw enz...

Wel frappant is dat een van de aannemers waar ik in oktober een offerte gevraagd heb nu van 360 naar 385 per m3 gegaan is. Vooral de kleine dingen zijn duurder geworden zoals de bouwhekken, bouwkeet, dixie, stel kozijnen etc.
Jeetje, das echt goedkoop! Zit ook in het zuiden maar m'n architect zei dat ik toch echt op tegen de 500 euro moest rekenen. Ook zonder keuken en sanitair...
asdf25 schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:14:
[...]

Basis zit goed in elkaar. Bijkeuken vind ik alleen vreemde eend in de bijt. Aangezien je al een garage en berging hebt, wil je hier een soort van washok maken? Had hier een ten alle tijd een raampartij ingezet, nu wel erg donker, je weet ook nooit waar de ruimte later nog voor gaat dienen, slaapkamer beneden bijvoorbeeld. Deur van de berging naar buiten had ik later vervallen, ipv daarvan had deur van garage naar de andere kant (rechts) verplaatst. Dan kun je aan weerszijden schappen, opbergruimte of werkbank creëren plus ziet er van buiten esthetischer mooier uit als dat houtwerk doorloopt dan dat het wordt onderbroken door een deur.
In de eerste versie stond de garage/berging los en zat er een deur naar buiten in de bijkeuken. Toen we aangaven dat we liever langs achteren ook naar binnen wilden zonder de schuifpui te moeten gebruiken (we wilden iets van een tocht portaaltje), heeft hij de garage/berging aan het huis gekoppeld en de deur van de bijkeuken verwijderd.

De deur in de berging naar rechts achter verplaatsen en in de zijkant verwijderen ga ik aan hem voorleggen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat je dan altijd om de berging moeten lopen om naar binnen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@NDF82 Als je meer info wilt stuur je maar een PB. Welke woonplaats zit je (zet ook maar in PB):)?

[ Voor 12% gewijzigd door Artbij op 17-04-2017 13:33 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@artbij ik bedoelde meer de tegels van de bgg en 1e verdieping.

Als ik me niet vergis krijg je een kelder :? Dat zijn natuurlijk relatief goedkope m3's

[ Voor 41% gewijzigd door Grolsch op 17-04-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 17 april 2017 @ 14:15:
@artbij ik bedoelde meer de tegels van de bgg en 1e verdieping.

Als ik me niet vergis krijg je een kelder :? Dat zijn natuurlijk relatief goedkope m3's
Dat noem ik geen sanitair ;).

40€ per m2 stel post. Bgg en kelder niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 08:17
Is het mogelijk om door een loze leiding later een flexibele gasleiding te trekken? Bestaat zoiets en welke diameter loze leiding is hier minimaal voor nodig?
Ik wil in de toekomst wellicht een gashaard (nu helaas geen financiële middelen voor) maar alvast een gasleiding instorten kost bij onze aannemer 600 euro. Dus vandaar onderzoek ik nu de mogelijkheden om later een aansluiting te maken.
Ik heb helaas geen kruipruimte (vloer op zand) dus dit beperkt de mogelijkheden in de toekomst helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
_sepulnation_ schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:52:
Is het mogelijk om door een loze leiding later een flexibele gasleiding te trekken? Bestaat zoiets en welke diameter loze leiding is hier minimaal voor nodig?
Ik wil in de toekomst wellicht een gashaard (nu helaas geen financiële middelen voor) maar alvast een gasleiding instorten kost bij onze aannemer 600 euro. Dus vandaar onderzoek ik nu de mogelijkheden om later een aansluiting te maken.
Ik heb helaas geen kruipruimte (vloer op zand) dus dit beperkt de mogelijkheden in de toekomst helaas.
Zo'n flexibele leiding wordt toch poreus? En ik denk dat je in totaal waarschijnlijk duurder uit bent dan nu een normale leiding.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Die loze leiding zal er ook niet gratis ingaan. Het is veel geld, maar wellicht toch maar even door de zure appel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

600 euro?? Jezus...ik laat ook een afgedopte gasleiding trekken naar de locatie van een gashaard (die sowieso wel komt), maar dat is 132 euro ex. btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo heel spectaculair lijkt €600 me niet, aardig aan de prijs dat wel. Maar hij moet wel worden aangesloten en getest....

Het is toch wat anders dan een loze leiding voor de electra waar alleen een buis naar de plafonddoos of meterkast moet worden getrokken. En die kosten vaak al €150+...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
€600 klinkt ook als een flink bedrag, of het moet een hele leidinglengte zijn.

Maar goed, een gashaard in een nieuwbouwwoning? In eerste instantie was dat ook onze wens, maar omdat we een iets meer dan gemiddeld geïsoleerd en uiteindelijk gasloos huis gaan bouwen is ons van alle kanten afgeraden om met een gas- of houthaard te werken. Of zoals de kachelverkoper zei: "wil je het toch, dan moet je ramen en deuren open zetten". Stoken voor de buurt dus, nou nee :/ , en daarom zijn we via een paar omwegen terecht gekomen bij een bio-ethanol haard a.k.a. room-divider. Relatief weinig warmte (max. 2 kW per brander), geen speciale toe- of afvoer nodig. Scheelt ons in ieder geval flink qua investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Het is uiteraard niet zo zwart en wit, zoals de kachelverkoper het zegt. Ramen en deuren open zetten voor een gesloten systeem hoeft niet.

Anyways, wij hebben wel gewoon gas in de woning, dus ja..(ook al kan dezelfde haard ook wel met bio-ethanol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@aikink wij krijgen wel een houtkachel, puur en alleen omdat we dat gewoon echt graag willen.

Het is inderdaad een "dure" wens, en het voegt qua energiebesparing helemaal niets 0 noppes nada toe, maar als je iets echt graag wilt, dan moet het maar :P

Dus wij hebben een klein vermogen houtkachel gekocht ( Contura i50 - YouTube: Contura i50 brandend overzicht ).

Persoonlijk heb ik nog liever geen kachel als een bio-ethanol, pallet of gaskachel.

Hout is the real-shit-for-the-man :P

Deze "real shit" heeft ons wel zo'n kleine 10K extra gekost, maar als je iets graag wil, dan moet dat maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
RUFFNECK schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:25:
Het is uiteraard niet zo zwart en wit, zoals de kachelverkoper het zegt. Ramen en deuren open zetten voor een gesloten systeem hoeft niet.

Anyways, wij hebben wel gewoon gas in de woning, dus ja..(ook al kan dezelfde haard ook wel met bio-ethanol).
Het gaat hem eerder om de hitte dan de verbrandingsgassen. ;)

Goed. Hier zijn we ook wat uitvoeriger naar zelfbouw aan het kijken. Wat leuke plekken uitgezocht en maar eens gaan porren bij huidige eigenaren of ze wat willen verkopen. Ik kom mijn wensen toch niet tegen bij andere woningen. :P

Vorige week in ieder geval de brievenbus vol met allerhande boekwerken van systeembouwers. Veel van die voorbeelden komen redelijk overeen met wat ik zelf al in gedachte had, behoudens de installaties. Heetste hangijzer is imo de hypotheek en awijkende prioriteiten tussen mij en mijn vrouw. :P Levert altijd weer kip/ei discussies op.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 18-04-2017 14:03 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@RUFFNECK
Ik doelde meer op de warmteproductie. Tien minuten aan, en de woonkamer is getransformeerd tot een sauna.

@Grolsch 6 tot 10 kW? Ramen en deuren open dus. 8) Maar 10k zeg, dan neem ik graag genoegen met wat mindere real-shit. Kosten: €425 voor de haard, een vrije zaterdag, en een krat pils als huur voor de veetrailer om dat apparaat van west naar oost te verhuizen.

[ Voor 37% gewijzigd door aikink op 18-04-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
aikink schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:56:
@RUFFNECK
Ik doelde meer op de warmteproductie. Tien minuten aan, en de woonkamer is getransformeerd tot een sauna.

@Grolsch 6 tot 10 kW? Ramen en deuren open dus. 8)
Inderdaad zal het sneller te warm zijn als te koud.

Woonkamer is 8x5 en de keuken is ook 8x5, kachel komt vlak bij de doorgang keuken/woonkamer te staan (sterker nog, de kachel staat er al), dus als ik de ensuitedeuren open laat staan kan de kachel de warmte wel kwijt.

Ook heb ik zoneregeling op onze vloerverwarming, dus de vloerverwarming schakelt "vanzelf" uit als de ruimtetemperatuur te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

aikink schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:56:
@RUFFNECK

@Grolsch 6 tot 10 kW? Ramen en deuren open dus. 8)
Ah zo, duidelijk inderdaad! :*)

En anders gewoon niet op de hoogste stand zetten :+
Grolsch schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:58:
[...]

Ook heb ik zoneregeling op onze vloerverwarming, dus de vloerverwarming schakelt "vanzelf" uit als de ruimtetemperatuur te hoog wordt.
Ja hier heb ik inderdaad om dezelfde reden ook rekening mee gehouden, in eerste instantie was de woonkamer nog 'geschakeld' met de tussenruimte qua vloerverwarming, maar nu met de roomdivider erbij hebben we de zones wat logischer verdeeld.

[ Voor 48% gewijzigd door RUFFNECK op 18-04-2017 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hierbij wat schetsjes van onze stand van zaken. Afgelopen zaterdag weer doorgenomen met de architect en ten opzichte hiervan komen er nog wel wat wijzigingen, maar de globale indeling zijn we inmiddels redelijk zeker van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mcplEqEPO7XLy8OD5VK3rx9U/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5mi6aBZGmg3PAh6CEAFzxwZa/full.png

- Wij doen dus ook aan postzegelbouwen maar in serieus grote kavels zijn in de regio onbetaalbaar. Ik heb geen grote behoefte aan tuinieren dus een kleine tuin vind ik geen probleem - en in deze opzet is de achtertuin alsnog ongeveer 17x10 meter dus ook wel wat meer dan een patio. Ruimte naar de buren is niet groot maar daar valt weinig aan te doen. Het hele blok wordt mogelijk nog wat kleiner om het wat budgetvriendelijker te maken, het is nu zo'n 240m2 GO.
- De verspringing in de gevel gaat er waarschijnlijk nog uit, of minder groot. Hele volume schuift dan wat naar achteren zodat we ook een auto voor het huis kunnen parkeren. Verplicht is minimaal 1 parkeerplaats op eigen terrein maar je mag maar 1 inrit, dus het wordt dan wat passen en meten. Er komen ook openbare parkeerplaatsen op straat maar we willen daar niet afhankelijk van zijn.
- Algemene uitstraling wordt redelijk industrieel. Blok van 2 verdiepingen, met een 'sheddak' dus ieder element heeft zijn eigen kleine schuine dak. Totale hoogte zal iets van een meter of 8.5-9 worden
- Wasruimte gaat naar de bijkeuken, foutje in de tekening
- De brug in de vide gaat een stuk breder worden (3-4 meter) waardoor je meer een soort tussenverdieping krijgt. Verder blijft het midden open.
- Wij hebben geen kinderen dus vier slaapkamers is vooralsnog voldoende. Idee achter de master suite links is dat met vrij weinig moeite dit ook nog in meerdere kamers op te delen zou zijn mocht ooit iemand anders het willen kopen. Mogelijk maken we de slaapkamers nog iets groter door de vide iets smaller te maken maar dit hangt ook af van de gevolgen voor de constructie)
- We denken nog na over de plek van keuken/eetkamer en woonkamer. Keuken/eten achter en wonen voor heeft voordelen vanwege richten op tuin maar het zou ook andersom kunnen (of links rechts verdeeld)

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel op 18-04-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Daniel schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:59:
Hierbij wat schetsjes van onze stand van zaken. Afgelopen zaterdag weer doorgenomen met de architect en ten opzichte hiervan komen er nog wel wat wijzigingen, maar de globale indeling zijn we inmiddels redelijk zeker van.

[afbeelding]

[afbeelding]

- Wij doen dus ook aan postzegelbouwen maar in serieus grote kavels zijn in de regio onbetaalbaar. Ik heb geen grote behoefte aan tuinieren dus een kleine tuin vind ik geen probleem - en in deze opzet is de achtertuin alsnog ongeveer 17x10 meter dus ook wel wat meer dan een patio. Ruimte naar de buren is niet groot maar daar valt weinig aan te doen. Het hele blok wordt mogelijk nog wat kleiner om het wat budgetvriendelijker te maken, het is nu zo'n 240m2 GO.
- De verspringing in de gevel gaat er waarschijnlijk nog uit, of minder groot.
- Algemene uitstraling wordt redelijk industrieel. Blok van 2 verdiepingen, met een 'sheddak' dus ieder element heeft zijn eigen kleine schuine dak. Totale hoogte zal iets van een meter of 8.5-9 worden
- De brug in de vide gaat een stuk breder worden (3-4 meter) waardoor je meer een soort tussenverdieping krijgt. Verder blijft het midden open.
- Wij hebben geen kinderen dus vier slaapkamers is vooralsnog voldoende. Idee achter de master suite links is dat met vrij weinig moeite dit ook nog in meerdere kamers op te delen zou zijn mocht ooit iemand anders het willen kopen. Mogelijk maken we de slaapkamers nog iets groter door de vide iets smaller te maken maar dit hangt ook af van de gevolgen voor de constructie)
- We denken nog na over de plek van keuken/eetkamer en woonkamer. Keuken/eten achter en wonen voor heeft voordelen vanwege richten op tuin maar het zou ook andersom kunnen (of links rechts verdeeld)
Zou het niet handig zijn als je een extra deur maakt in of de berging of de bijkeuken? Wij hebben ook drie deuren in ons huis: voordeur, keukendeur en een zijdeur. Die laatste is naast de oprit en gebruiken we altijd. Hij komt bij ons in de bijkeuken uit, daar hebben we dus de natte/vieze spullen liggen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:05:
Zou het niet handig zijn als je een extra deur maakt in of de berging of de bijkeuken? Wij hebben ook drie deuren in ons huis: voordeur, keukendeur en een zijdeur. Die laatste is naast de oprit en gebruiken we altijd. Hij komt bij ons in de bijkeuken uit, daar hebben we dus de natte/vieze spullen liggen.
Ja, de berging gaat ook van buitenaf toegankelijk zijn. Deuren en ramen staan hier nog niet finaal ingetekend, zo gaan we niet de hele zijgevel dicht houden want dat wordt dan wel een enorm massieve muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

@Daniel Leuk ontwerp. Weer eens iets anders dan de gebruikelijke gezinswoning.

Zomaar wat puntjes van aandacht:
- De entree rechts beperkt wel de 'loop' in het woonkamer vak.
- Bij een entree in het midden kan je van de berging een garage maken, voor fiets/motor/auto etc.
- De bijkeuken zit niet naast de keuken, wat an sich wel handiger is.
- Door de verspringing ga je wat meer in hokjes (à 4m breed) denken ipv één grote ruimte.
- Je kan nog een 2e brug boven de woonkamer maken. Dat maakt het symmetrisch en biedt toegang tot de voorzijde van de master suite voor eventuele splitsing.
- De inkijk aan de voorzijde plus voorkeur voor woonkamer zitten of keuken zitten bepaalt de indeling, denk ik.
- Van slp 4 kan je een washok maken.
- Berging is meestal vrij lelijk, dus een buitendeur in de bijkeuken lijkt mij logischer. Maar dan zou ik de bijkeuken wel iets breder maken, met plek voor een kapstok etc.
- Vides zijn persoonlijk niet mijn ding ivm geluid.

[ Voor 9% gewijzigd door Jack op 18-04-2017 18:05 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:59:

[afbeelding]

[afbeelding]

- De verspringing in de gevel gaat er waarschijnlijk nog uit, of minder groot. Hele volume schuift dan wat naar achteren zodat we ook een auto voor het huis kunnen parkeren. Verplicht is minimaal 1 parkeerplaats op eigen terrein maar je mag maar 1 inrit, dus het wordt dan wat passen en meten. Er komen ook openbare parkeerplaatsen op straat maar we willen daar niet afhankelijk van zijn.
Ben maar zo vrij om te reageren, al heb ik niet al je voorgaande bijdragen gelezen.

Heb je er aan gedacht om ramen te laten plaatsen in de slaapkamers aan de kant van de vide?

Klinkt op het eerste gezicht wellicht raar maar licht doet veel met ruimtes. En het versterkt de intimiteit van je woning.

Je bijkeuken en berging hebben helemaal geen ramen?

Zo ja, dan zou ik daar toch nog eens over na denken. Want ruimtes zonder ramen functioneren niet echt lekker. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan lange smalle horizontale ramen. Normaliter zie je die in dergelijke ruimtes nog wel eens dicht tegen het plafond aan zitten. Maar niemand verbiedt het je daarmee te 'spelen' door ze getrapt te laten plaatsen. Voordeel van dergelijke ramen is dat je privacy behouden blijft maar je wel natuurlijk licht hebt.

Spannend hoor, je eigen huis laten ontwerpen en laten bouwen! Gaaf man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 00:52:
[...]

Ben maar zo vrij om te reageren, al heb ik niet al je voorgaande bijdragen gelezen.

Heb je er aan gedacht om ramen te laten plaatsen in de slaapkamers aan de kant van de vide?
Ja, die tip kregen we ook van iemand anders al, dus dat gaan we waarschijnlijk wel doen :)
Je bijkeuken en berging hebben helemaal geen ramen?
De ramen in de zijgevels zijn nog niet ingetekend maar die komen er wel. Ander wordt het helemaal zo'n massief blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@Daniel Ik heb het even niet helemaal paraat, maar bij m'n vorige werkgever was een afstand tussen bebouwing en de naastgelegen erfgrens van 2,5 meter altijd heilig. Heeft te maken met het bepalen van de WBDBO, en dat met spiegelsymmetrie toepassen. Dus wat je zelf wil bouwen op de erfgrens spiegelen, en daarop de WBDBO bepalen. In jouw geval krijg je dan een afstand van 4 meter die getoetst moet worden, wij hielden altijd 5 meter aan als veilige afstand. In een slecht geval kan het betekenen dat je gevel voor een deel een brandwerendheid moet bezitten van 30 minuten.

Kan zijn dat ik mis zit, maar artikel 2.84 lid 8 van het Bouwbesluit kan je verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Je zit niet mis! De vuistregel is inderdaad 5 meter afstand voor 30 minuten WBDBO (die je nodig heb tussen 2 eengezinswoningen). Met 4 meter afstand zal je eigenlijk een overslagberekening moeten maken om aan te tonen dat je die 30 minuten haalt.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
5 (2x2,5) meter is ook rekenplichtig. In voorkomende gevallen is alleen afstand niet genoeg. Workaround is blinde gevel of 30 min brandwerend glas. Dan telt een raam als dichte gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

wij gaan ook bouwen hier, ben alleen huiverig voor het tonen van plaatjes nog voor de vergunning verleend is ;)

We zitten nu op het punt dat we de aannemer gekozen hebben en nog de kleine details in het huis aan het aanpassen zijn. Hierna zal de offerte getekend worden.Dit zal allemaal voor Mei 2017 plaats vinden

Er loopt nog een discussie met de aannemer over het gebruikte type warmte pomp, hij wil ons graag aan een bodem warmte pomp helpen, en vloerverwarming ook op de eerste etage. Dit laatste zie ik zelf eigenlijk niet zitten vanwege het de traagheid in het systeem en we eigenlijk niet stoken op de eerste en tweede etage.

De kavel wordt gas loos geleverd. Wel is er een mogelijkheid aangesloten te worden op de biomassa centrale, maar de kosten zijn hiervoor extreem hoog.

De opties om de EPC te verhogen zullen zijn, tripple glas, kunststof kozijnen en 24 zonnepanelen. De mech. ventielatie zal vraag gestuurd zijn.

nog suggesties?

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ranzige pad schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:39:

De opties om de EPC te verhogen zullen zijn, tripple glas, kunststof kozijnen en 24 zonnepanelen. De mech. ventielatie zal vraag gestuurd zijn.

nog suggesties?
Ik zou je EPC vooral proberen te verlagen ;)
Waarom huiverig om e.e.a. te tonen voor de vergunning rond is? Je aanvraag is openbaar, dus iedere boerenl#l kan die zo opvragen als hij dat wil.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er loopt nog een discussie met de aannemer over het gebruikte type warmte pomp, hij wil ons graag aan een bodem warmte pomp helpen, en vloerverwarming ook op de eerste etage. Dit laatste zie ik zelf eigenlijk niet zitten vanwege het de traagheid in het systeem en we eigenlijk niet stoken op de eerste en tweede etage.

De kavel wordt gas loos geleverd. Wel is er een mogelijkheid aangesloten te worden op de biomassa centrale, maar de kosten zijn hiervoor extreem hoog.

nog suggesties?
zonneboiler voor warm tapwater, douche wtw, balansventilatie...en iets als houtskelet of staalframebouw, maar klinkt alsof je dat station gepasseerd bent.

En grappig, een van mijn redenaties om vloerverwarming op de verdiepingen te nemen is dat we daar niet of nauwelijks stoken. Dus heb je ook geen lelijke en onhandige radiatoren in het zicht. Helemaal geen verwarming is ook weer zowat...dus dan maar buizen in de vloer.

Ander argument is het kunnen koelen met behulp van de warmtepomp in de zomer.

Ik heb nog gas, en vooralsnog neem ik dus een hybride warmtepomp. met hier en daar een loze leiding om in de toekomst een wat dikkere (aard)warmtepomp te kunnen gaan gebruiken.

Nu vind ik het die investering niet waard, goede isolatie is punt 1, dan heb je minder energie nodig. (en daarmee is zo'n investering moeilijk terug te verdienen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:33
wij gaan ook bouwen hier, ben alleen huiverig voor het tonen van plaatjes nog voor de vergunning verleend is ;)

We zitten nu op het punt dat we de aannemer gekozen hebben en nog de kleine details in het huis aan het aanpassen zijn. Hierna zal de offerte getekend worden.Dit zal allemaal voor Mei 2017 plaats vinden

nog suggesties?
Zorg dat je zoveel mogelijk luchtdicht bouwt en dit bij oplevering wordt gemeten. Leg de bovengrenswaarde vast in het contract. Meer info (klik).

Kies ook zeker voor een WTW ventilatiesysteem, en niet voor die roosters. Die zijn echt wel goed tegenwoordig en je kan gewoon je raampje open zetten. Die horror verhalen zijn van vroeger. Je verliest zoveel warmte door te ventileren. Zeker als je goed isoleert wat je sowieso moet doen. Kan je ook zomaar een kleinere bron opleveren voor je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:15

Saven

Administrator

Ben ook bezig met het (laten) bouwen van een nieuwbouwhuis. Zit nog in de beginfase, alle contracten wel getekend, grond gekocht etc.

Loop nu tegen iets aan. Ik heb gekleurde (donkergrijs) kunststof kozijnen, maar deze zijn enkel gekleurd van buiten, van binnen zijn ze wit. Ja heb ik zelf overheen gelezen in het contract :') Maar kan me toch niet voorstellen dat dit normaal is? Voor mij allemaal nieuw dus ik zal mijn tenen ongetwijfeld nog wat vaker stoten. Kosten om binnen ook gekleurd te maken zijn echter belachelijk hoog (zo'n 2,7k dacht ik).

Hoor graag van iemand of dat gebruikelijk is of dat ze me een klein beetje proberen uit te persen (alhowel dat laatste natuurlijk sowieso het geval is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Saven schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:05:
Ben ook bezig met het (laten) bouwen van een nieuwbouwhuis. Zit nog in de beginfase, alle contracten wel getekend, grond gekocht etc.

Loop nu tegen iets aan. Ik heb gekleurde (donkergrijs) kunststof kozijnen, maar deze zijn enkel gekleurd van buiten, van binnen zijn ze wit. Ja heb ik zelf overheen gelezen in het contract :') Maar kan me toch niet voorstellen dat dit normaal is? Voor mij allemaal nieuw dus ik zal mijn tenen ongetwijfeld nog wat vaker stoten. Kosten om binnen ook gekleurd te maken zijn echter belachelijk hoog (zo'n 2,7k dacht ik).

Hoor graag van iemand of dat gebruikelijk is of dat ze me een klein beetje proberen uit te persen (alhowel dat laatste natuurlijk sowieso het geval is)
Met kunststof kozijnen is niets standaard volgens mij.

Bij ons buitenkant kozijnen RAL9001, en ramen + draaiende delen antraciet met houtnerf.
Binnenkant geheel RAL9010 met houtnerf.

Wij konden kiezen wat we wouden en heb het woord minderprijs/meerprijs niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
kleur binnen/buiten kun je idd zelf kiezen, of je iets moet betalen hangt af van de gemaakte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Grolsch schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:20:
[...]

Met kunststof kozijnen is niets standaard volgens mij.

Bij ons buitenkant kozijnen RAL9001, en ramen + draaiende delen antraciet met houtnerf.
Binnenkant geheel RAL9010 met houtnerf.

Wij konden kiezen wat we wouden en heb het woord minderprijs/meerprijs niet gehoord.
LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:22:
kleur binnen/buiten kun je idd zelf kiezen, of je iets moet betalen hangt af van de gemaakte deal.
Tijdens alle gesprekken werd gesproken over gekleurde kozijnen. In het contract staat er dan (natuurlijk in het klein) gespecificeerd dat het enkel om de buitenkant gaat van de kozijnen die gekleurd zijn, binnen het huis wit. Een (stomme) een aanname geweest natuurlijk dat zowel buiten én binnen gekleurd zouden zijn, maar voel me wel een beetje genaaid.

De binnenkant ook kleuren ipv wit kost belachelijk veel |:( Maar als ik het goed lees is het dus helemaal niet zo absurd dat binnenkozijnen (wit) andere kleur hebben dan buiten (donkergrijs) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Saven schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:58:
[...]

[...]

Tijdens alle gesprekken werd gesproken over gekleurde kozijnen. In het contract staat er dan (natuurlijk in het klein) gespecificeerd dat het enkel om de buitenkant gaat van de kozijnen die gekleurd zijn, binnen het huis wit. Een (stomme) een aanname geweest natuurlijk dat zowel buiten én binnen gekleurd zouden zijn, maar voel me wel een beetje genaaid.

De binnenkant ook kleuren ipv wit kost belachelijk veel |:( Maar als ik het goed lees is het dus helemaal niet zo absurd dat binnenkozijnen (wit) andere kleur hebben dan buiten (donkergrijs) :)
Welkom in de wondere wereld van het bouwen van een huis :? 8)7
Nee hoor is helemaal niet absurd bij kunststof kozijnen. De uiteindelijke partij die jouw kozijnen levert krijgt weer profielen aangeleverd van andere leveranciers, dat is allemaal standaard in het wit. 1 of 2 kanten in een andere kleur lamineren zijn extra bewerkingen.

Doe je het via een catalogusbouwer (die werken typisch met kleine letters)?

Heb je een bouwbegeleider ingeschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En voor veel mensen is een witte binnenkant zelfs te prefereren omdat het dan veel beter aansluit bij de kleur van de muren of het interieur.....

En kleine letters is natuurlijk een beetje onzin, het staat er gewoon. De les is gewoon dat je zelf geen aannames moet maken maar moet verifiëren en alles goed moet lezen voor je tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Netjes is het niet van de verkoper. Zoiets moet je even zeggen ondanks dat het in het koopcontract staat....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Saven schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:58:
[...]

[...]

De meesten (waaronder wij) vinden het zelfs mooier. Ik neem aan dat je woning er aan de binnenkant anders uitziet als aan de buitenkant :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

LittleTycoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 23:38:
[...]

Welkom in de wondere wereld van het bouwen van een huis :? 8)7
Nee hoor is helemaal niet absurd bij kunststof kozijnen. De uiteindelijke partij die jouw kozijnen levert krijgt weer profielen aangeleverd van andere leveranciers, dat is allemaal standaard in het wit. 1 of 2 kanten in een andere kleur lamineren zijn extra bewerkingen.

Doe je het via een catalogusbouwer (die werken typisch met kleine letters)?

Heb je een bouwbegeleider ingeschakeld?
Hehe. Jep, 't is een groot bedrijf. Uit hun catalog een huis gevonden wat een beetje in de buurt kwam van mijn wensen, daarna een heleboel op maat gemaakt / aangepast :P Ik vind het ook geen enorme ramp dat de binnenkozijnen niet donkergrijs zijn, was gewoon beetje onzeker of het niet raar zou zijn oid. Maar ben al gerustgesteld :P
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 06:39:
En voor veel mensen is een witte binnenkant zelfs te prefereren omdat het dan veel beter aansluit bij de kleur van de muren of het interieur.....

En kleine letters is natuurlijk een beetje onzin, het staat er gewoon. De les is gewoon dat je zelf geen aannames moet maken maar moet verifiëren en alles goed moet lezen voor je tekent.
Ja dat is wel een goede idd. Dat het mijn eigen schuld was had ik al eerder aangehaald :P (hoewel het écht in het klein erbij stond weggemoffeld)
Ja heb ik zelf overheen gelezen in het contract :') .... Voor mij allemaal nieuw dus ik zal mijn tenen ongetwijfeld nog wat vaker stoten.
.
Grolsch schreef op donderdag 20 april 2017 @ 07:25:
[...]

De meesten (waaronder wij) vinden het zelfs mooier. Ik neem aan dat je woning er aan de binnenkant anders uitziet als aan de buitenkant :?
Geen idee nog :D Buiten = wit stucwerk, binnen waarschijnlijk ook wel wit/licht van kleur met wellicht 1 wand in het donker oid.

Thanks iig allemaal :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan ben je al redelijk ver. Wij moeten nog reactie krijgen op een aantal brieven die we hebben gestuurd op stukjes grond hier in de buurt (brieven ja, de meesten zijn ergens eind 70 begin 80 die grond hebben hier). Pest is dat grond nu 21% belast is. De definitie van bouwgrond is verruimd per 1-1-2017 en nu valt bijna alles eronder.

Begin mei gesprek met een hypotheekadviseur wat de mogelijkheden zijn en dan eens kijken of we de architecten- of catalogusroute kiezen.

Dat is normaal. Zelfs te prefereren eigenlijk. Je zit meestal niet te wachten op donkergrijze kozijnen binnen. Maar de oplossing was simpel, hardhouten kozijnen i.p.v. plastic. O-) :Y)
artbij schreef op donderdag 20 april 2017 @ 07:20:
[...]

Netjes is het niet van de verkoper. Zoiets moet je even zeggen ondanks dat het in het koopcontract staat....
Het is geen notariële akte die opgelezen wordt. Als het er gewoon staat, dan mag de aannemer verwachten dat het gelezen wordt. Of moet elk stuk beslag, schroefje, whatever opgelepeld worden? Dan ben je nog wel even onderweg. Of je moet eerst laten bemonsteren, maar dan nog kan het mis gaan door aannames van beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saven schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:52:
[...]
(hoewel het écht in het klein erbij stond weggemoffeld)
Een kleinere letter betekent toch gewoon dat je het goed moet lezen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Señor Sjon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:15:
[...]

Dan ben je al redelijk ver. Wij moeten nog reactie krijgen op een aantal brieven die we hebben gestuurd op stukjes grond hier in de buurt. Pest is dat grond nu 21% belast is. De definitie van bouwgrond is verruimd per 1-1-2017 en nu valt bijna alles eronder.

Begin mei gesprek met een hypotheekadviseur wat de mogelijkheden zijn en dan eens kijken of we de architecten- of catalogusroute kiezen.

[...]

Dat is normaal. Zelfs te prefereren eigenlijk. Je zit meestal niet te wachten op donkergrijze kozijnen binnen. Maar de oplossing was simpel, hardhouten kozijnen i.p.v. plastic. O-) :Y)

[...]

Het is geen notariële akte die opgelezen wordt. Als het er gewoon staat, dan mag de aannemer verwachten dat het gelezen wordt. Of moet elk stuk beslag, schroefje, whatever opgelepeld worden? Dan ben je nog wel even onderweg. Of je moet eerst laten bemonsteren, maar dan nog kan het mis gaan door aannames van beide kanten.
Haha ik ben ook al sinds augustus 2016 bezig, gaat allemaal zo traag (ruim 8 maanden). Wachten op gemeente, op de bank, op de aannemer/architect, zelf ook nog moeten nadenken, dingen aanpassen etc..

Uiteindelijk twee weken terug de grond pas daadwerkelijk betaald. Vorige week eindelijk de hypotheek rond. Nu nog laatste aanpassingen in de tekening akkoord geven en ondertekenen.

Dan duurt het nog zo'n 3 maanden voor ze kunnen beginnen }:| In januari 2018 pas klaar waarschijnlijk. Deels ook zelf een beetje getreuzeld afgelopen half jaar, maar toch.

Was me allemaal wel duur genoeg nu :+ Plastic kozijnen laat ik maar lekker zo :p

Catalogusroute is denk ik wel prima als alles een beetje in de buurt komt van wat je in gedachten hebt. Voordeel is dat je van tevoren in principe wel weet wat het exact kost (al heb ik me verkeken op hoge extra kosten voor een mooiere trap, mooiere badkamer etc.). Denk ook dat dat uiteindelijk sneller is. En veel 'zorgen' worden uit handen genomen omdat je natuurlijk alles bij één bedrijf hebt zitten; je hoeft niet zelf alles te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:45
Kleur is inderdaad duurder bij kunststof kozijnen. En ik denk dat je geen spijt gaat krijgen van witte kozijnen aan de binnenkant. Donkere kozijnen zorgen wel voor een heel druk geheel aan de binnenkant. Zeker als je ook nog roeden hebt. Je moet wel realiseren dat het buiten afzet tegen de kleur van de gekozen gevelsteen maar binnen tegen een - vaak - witte strakke muur.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:26:
[...]

Ja, die tip kregen we ook van iemand anders al, dus dat gaan we waarschijnlijk wel doen :)

[...]

De ramen in de zijgevels zijn nog niet ingetekend maar die komen er wel. Ander wordt het helemaal zo'n massief blok.
Aha!

Waar ik mij overigens wel een beetje over verbaasde wat de hoeveelheid slaapkamers, aangezien jullie maar met zijn tweeën zijn toch? Groot huis is natuurlijk best wel lekker maar weet van tal van mensen wier kinderen de deur uit zijn dat zij het huis toch wel stil zijn gaan vinden nadien, en mede om die reden kleiner zijn gaan wonen. Maar misschien hebben jullie wel de intentie om bijvoorbeeld een B&B te beginnen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:28:
[...]

Aha!

Waar ik mij overigens wel een beetje over verbaasde wat de hoeveelheid slaapkamers, aangezien jullie maar met zijn tweeën zijn toch? Groot huis is natuurlijk best wel lekker maar weet van tal van mensen wier kinderen de deur uit zijn dat zij het huis toch wel stil zijn gaan vinden nadien, en mede om die reden kleiner zijn gaan wonen. Maar misschien hebben jullie wel de intentie om bijvoorbeeld een B&B te beginnen? :P
Klopt, dat doen we vooral om het courant te houden. Totale realisatiekosten zullen tussen de 7,5 en 8 ton uitkomen, en in die prijsklasse in deze regio is je het voor eventuele verkoopbaarheid later wel handig als je minstens vier slaapkamers hebt. Vandaar ook de 2e badkamer. In de opzet is het zelfs mogelijk om vrij eenvoudig de mastersuite op te splitsen zodat je 5 slaapkamers krijgt. Empty nest syndroom zal nog wel 20 jaar duren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:28:
[...]

Aha!

Ik kan begrijpen dat als je een groot huis met kinderen hebt, en die kinderen de deur uit zijn, dat je zo'n huis daarna alleen maar groot vindt. Maar wij hebben 5 of 6 slaapkamers (afhankelijk van welke muren we weer terug zetten) en een heerlijk groot huis en ik zou echt niet kleiner willen wonen! Een slaapkamer hoeft natuurlijk geen slaapkamer te blijven, maar kan ook bijv. hobby kamer worden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Inderdaad, en als je nu de ruimtes slim aanpakt kan je in de toekomst altijd wat aanpassen. Wij hebben nu op zolder de 6e en 7e slaapkamer maar dat wordt later een grote slaapkamer met badkamer en suite. 2 slaapkamers op de 1e worden dan home cinema/mancave. Eerst de kinderen maar is het huis uit (over 18 jaar) haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Gisteren een aannemer op bezoek gehad. Erg prettig gesprek gehad. Denk dat hij het wel mag bouwen.

Liet een erg goede indruk achter. Denk mee, had ideeen om het huis nog beter te maken en snap wat wij willen. Meerwerk kent hij niet, kleine verandering zijn inclusief. Was wat glaswerk vergeten in zijn offerte en dat komt er nu ook niet bij.

Besloten om niet met een bestek te werken, maar gewoon met de tekeningen en een nota van wijzigingen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Zit zomaar even te denken. Zou wandverwarming in de inloop douche iets zijn? Als aanvulling op de vloerverwarming.

Voordelen die ik kan bedenken:
- Comfortabel
- Droge muren, geen schimmels

Nadelen die ik kan bedenken zijn:
- Meer kalk aanslag?
- Extra installatie kosten

Heb even gezocht op Google maar krijg alleen hits in algemene zin, niet specifiek voor een inloop douche...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
NDF82 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:53:
Zit zomaar even te denken. Zou wandverwarming in de inloop douche iets zijn? Als aanvulling op de vloerverwarming.

- Comfortabel

- Meer kalk aanslag?

Heb even gezocht op Google maar krijg alleen hits in algemene zin, niet specifiek voor een inloop douche...
Heb je aan IR verwarming gedacht? Het is voor douchen ideaal. Je zet het aan als je in de badkamer staat en uit als je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Nee, nog niet. Kan je dat ook inbouwen dan? M'n voorkeur zou uitgaan naar inbouw in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

NDF82 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:27:
Nee, nog niet. Kan je dat ook inbouwen dan? M'n voorkeur zou uitgaan naar inbouw in de muur.
Dat kan. Of in het plafond, kan ook.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Vraag voor de mensen die een stroom aansluiting bij het raam hebben gedaan voor elecrische zonwering.
Hoe hebben jullie deze afgemonteerd ? Is dat een pijpje of een doos met blind dekdel wasroverheen gestucked is ?

Ik neem aan dat ze afgetapt worden vanuit een centraaldoos omdat het niet een grote belasting is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57

- Comfortabel

- Meer kalk aanslag?

Ik heb wandverwarming in de inloopdouche. Twee stuks zelfs. De ene kant is gewoon vv die de installateur er in gefreesd heeft en op de verdeler van zolder uitkomt ivm het hoogste punt. En de tweede is een elektrische die een eigen (klok) thermostaat heeft.

De vv in de wand zorgt ervoor dat de wand minder koud aanvoelt. Bij mij viel het wel een tikkie tegen doordat de Ta vanaf de wp meestal rond de 24 gradne zit, de wand wordt dus niet heel erg warm. De elektrische zit in de wand met aan de andere kant de wasbakken. Het duurt vrij lang voordat deze het hele muurtje heeft opgewarmd. Het is een 400 watt versie, bij de hele dag draaien wordt de wand in zijn geheel 28 graden, dat is wel lekker....

Omdat dit allemaal relatief traag gaat heb ik nog een ir plaat laten ophangen, gewoon op de plaats van een spotje, zwave schakelaar erop. zodat hij zowel met de hand als een klokprogramma te bedienen is.

Kalkaanslag is hier geen issue omdat we een waterontharder hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 23-04-2017 16:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

jacovn schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:02:
Vraag voor de mensen die een stroom aansluiting bij het raam hebben gedaan voor elecrische zonwering.
Hoe hebben jullie deze afgemonteerd ? Is dat een pijpje of een doos met blind dekdel wasroverheen gestucked is ?

Ik neem aan dat ze afgetapt worden vanuit een centraaldoos omdat het niet een grote belasting is ?
Voor het knikarm-zonnescherm hier gewoon een leiding door de muur. Voor screens bij onze buren ook op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
The Legend schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:01:
[...]

Voor het knikarm-zonnescherm hier gewoon een leiding door de muur. Voor screens bij onze buren ook op die manier.
Dozen bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
Bij ons ook, rolluiken op de bovenverdieping ook. Dit wel omdat ik daar specifiek om gevraagd heb. Je kunt natuurlijk ook heel goed een afstandsbediening nemen. Dan is alleen stroom voldoende gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19

Richard

Kuru Kuru Kururin

JaMaaT schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:01:
Bij ons ook, rolluiken op de bovenverdieping ook. Dit wel omdat ik daar specifiek om gevraagd heb. Je kunt natuurlijk ook heel goed een afstandsbediening nemen. Dan is alleen stroom voldoende gok ik.
Alleen stroom is dan voldoende ja; de juiste zoekterm daarvoor in Google is "somfy buismotor draadloos".

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

- Comfortabel

- Meer kalk aanslag?

Hou er ook rekening mee dat je voor de montage van een douchescherm, zeepbakje, glijstang e.d. 200% zeker moet weten waar je verwarmingsleidingen lopen.
Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic