Stop chasing the dream, you're already living it
Naja, ik weet er ook niet veel van
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Dan hebben we dezelfde smaakThe Legend schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:07:
[...]
Wat is een voetenrand? Verder mooie badkamer, volgens mij hebben wij exact hetzelfde bad met dezelfde handdouche in de badrand en ook dezelfde Hotbath kranen en uitloop voor de wastafel
(Edit)
Zie nu de laatste foto. Zit hier een praktisch nut aan?
Het bad is vrij groot (190x90cm) en mijn vrouw vrij klein (1.60), zo kun je makkelijk en praktisch verder over het bad heen bukken omdat je tenen 10CM onder het bad staan
Inderdaad, smaken verschillen. Kleine kanttekening, de laatste foto is nog niet het eindresultaat, hier moeten de tegels nog weer op.Kaasplank schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:11:
[...]
een uitsparing in de zijwand van het bad zodat je tenen een plek hebben als je bij het bad staat. Eeuwig zonde van het strakke tegelwerk imho
Ik vind het punt 1 erg mooi, en punt 2 (belangrijkste) vreselijk handig met 2 kleine kinderen in/uit bad halen
Niets "hoort" of "moet", wij vinden het zo mooier, vandaar dat we het zo gedaan hebben.Rtificial schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:23:
Ik vind het optisch wel leuk, maar hoort zo'n rand niet om de hoek heen door te lopen?
Naja, ik weet er ook niet veel van
Anders krijg je weer zo'n "rare" aansluiting op de kopse kant als je snapt wat ik bedoel
En kinderen haal je er meestal niet aan de kopse kant uit
[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 04-04-2017 16:38 ]
Ik heb het expres niet maar ik hengel hem er zo uit hoorGrolsch schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:36:
[...]
Ik vind het punt 1 erg mooi, en punt 2 (belangrijkste) vreselijk handig met 2 kleine kinderen in/uit bad halen
Maar inderdaad ieder z'n eigen smaak en wensen
Een wasruimte en een bijkeuken? Wat is daar het idee achter?c0sje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:36:
[...]
Begane grond:
[afbeelding]
1e verdieping:
[afbeelding]
De badkamer hebben we inmiddels vergroot, maar dat is nog niet op deze tekening verwerkt.
souterrain:
[afbeelding]
De bijkeuken is volgens de "oude" tekening. Dit is nu een garderobe geworden.rewind. schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:44:
[...]
Een wasruimte en een bijkeuken? Wat is daar het idee achter?
Onze garage (6mx9m) kost 35K (vrijstaand, geïsoleerd en met plat dak). Een puntdak erop zou nog eens +15K extra moeten kosten, dus dat hebben we even laten zitten. Dit is Twente (Hengelo).artbij schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:43:
Even losse vraag, daarom in een aparte post.
Ik ben bezig met een offerte voor mijn garage. Best groot ding 5x8 meter. Puntdak met zolder erop (6m) hoog. 3 kozijnen, zijdeur en een garagedeur aan de voorkant. Iemand een idee wat dit mag kosten? Ik schrok me kapot van de offerte die ik hiervoor kreeg. Maar krijg van de aanbieder niet echt duidelijk waarom het zo duur moet zijn.
We hebben redelijk vergevorderde plannen om na de bouwvak ook aan de slag te gaan. We wonen nu in een jaren '70 semi-bungalow: geen isolatie, matige installaties, veel verloren ruimte op de verdieping. Dat moet anders, en beter.
Plaatjes!
Het blijft bij een traditionele stapelbouw, maar wel één die wat verder gaat dan de minimale Bouwbesluit-eisen. Dak (scharnierkap) en wand krijgen een Rc van circa 7, de vloer komt rond de 5. Geen kruipruimte, maar een geïsoleerde vloer op zand met Hectar fundering. Verdiepingsvloer wordt breedplaat om de hele zwik aan kabels, leidingen en buizen in kwijt te kunnen. Voor de kozijnen hebben we nu een paar trajecten lopen. De keus lag tussen kunststof en aluminium, en als het aan mij ligt wordt het die laatste: Alcoa RT62 profielen met triple beglazing.
Energie voor verwarming en warmtapwater willen we met een luchtwarmtepomp naar binnen halen. De elektriciteit halen we van het dak: volgens een eerste snelle berekening hebben we 32 PV-panelen nodig om alles zelf op te wekken. Aardgas komt het huis niet niet meer in.
Ventilatie wordt een systeem Dc: centrale balansventilatie. Engineering en installatie vragen wat meer tijd en aandacht dan bijvoorbeeld ventilatieroosters, maar ik ben er van overtuigd dat het goed kan werken. Verder is het de bedoeling om goed aandacht te besteden aan luchtdicht bouwen. Dus: naden en kieren afdichten met tape, pasta, pur en/of kit. Een blowerdoortest hoort er dan ook bij.
Het werk willen we laten uitvoeren door een aannemer, het installatiewerk wordt apart ondergebracht bij de installateur. Op dit moment dus veel offertes aanvragen, specificaties doorspitten, prijzen vergelijken (appels met peren), en waar nodig de berekeningen en tekeningen aanpassen. Omdat ik zelf BIM-modelleur/-coördinator ben bij een bouwbedrijf scheelt dat in ieder geval een lieve duit.
Wordt vervolgd dus!
Staat er niets qua installatie op die zolder ?_sepulnation_ schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:03:
Graag jullie ervaring met nieuwbouw in relatie tot de zolder:
- Zijn (LTV) radiatoren op de zolder (slaap op zolder) wel nodig? Ik heb in mijn huidige huis nooit de verwarming aan op de slaapkamers en verwacht dat dit bij een EPC 0.4 huis nog minder noodzakelijk is? Wellicht alleen afgedopte leidingen zodat een radiator altijd nog kan?
- Ik heb een lucht-wtw systeem. Echter op de zolder zijn geen in-uitvoer kanalen voorzien. Hoe kan ik eenvoudig voorzien in frisse lucht in de diverse kamers op zolder? In de scharnier-kap wegwerken van leidingen is helaas niet mogelijk. Ik ben geen voorstander van roosters in het kozijn (woning staat dicht bij vliegveld en wil geluidslekker beperken).
Wellicht heeft iemand creatieve ideeën.
Ook geen WP of CV of de lucht WTW. Iets zal toch al een doorvoer naar buiten moeten hebben en buizen van eronder liggende verdiepingen er naar toe.
Anders wordt het toch een soort van koof maken. Mooi is misschien anders, maar functioneel is het wel.
Architecten moeten ook duidelijk nog wennen aan dit soort oplossingen waar meerdere 80 mm pijpen door een huis moeten lopen. Ik heb bijvoorbeeld maar een voorzetje gedaan dat er in de overloop wel een koof gemaakt mag worden tussen de meterkast op bg en technische ruimte op 2 hoog. De gang is daar 140 cm breed naast de trap, daar mag well 20 cm koof af..
Toen kwam de instalateur met de suggestie die koof net iets dieper dan 80 mm te maken en hem muur breed te maken, en niet 30 cm diep en 90 cm breed precies boven meterkast.
Dan kunnen buizen naast elkaar en hoeven ze niet in een groepje.
Welicht kun je zo ook langs een dakplaat omhoog met een brede ondiepe koof waar buizen naast elkaar in liggen. Hele vlak tussen 2 gordingen opvullen, dan ziet het er optisch niet meer als een koof uit.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
De wasmaschine zal wel in de ruimte pantry/laundry komen, vermoed ik. Eigenlijk is het dan geen pantry, maar een utility room (symantics).Verwijderd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:54:
[...]
Persoonlijk zou ik nog eens goed kijken naar je opslag en andere "lege" ruimtes. Die vindt ik niet zo heel erg handig. Waar staat bijvoorbeeld je was machine? Hopelijk niet achter je keuken, de "store room" lijkt heel wat praktischer.
En lege ruimtes (opslag ruimtes!) zijn heel belangrijk als je maar 1 laag hebt. Geen zolder voor troep, dus waar laat je dan je vakantie spullen, kerst spullen, winter spullen en al het andere spul wat je een paar keer per jaar gebruikt? Als je een standaard huis hebt, met punt dak, heb je ongelooflijk veel opbergruimte (achter de knieschotten).
Ik vind zelfs dat @firestarz best weinig opbergruimte heeft...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Kozijnen vind ik wel een beetje vreemd? Past naar mijn idee niet bij je ideeen over kierdicht, isoleren, tripleglas. Ik zag een Uf van 2,24 voorbij komen?
Zelf een 3D model opbouwen maakt alles iig bijzonder inzichtelijk! Ben zelf zeker geen BIM-modelleur maar wel een modelletje in elkaar gezet en zeker met zaken als splitlevel en schuine daken geeft dat erg veel meer inzicht dan alleen een aantal plattegronden
@_sepulnation_ ventilatiekanalen kunnen over het algemeen ook in een wand worden weggewerkt. Als ik je goed begrijp staan er wel een aantal binnenwanden op de verdieping?
Als je de optie hebt zou ik voor de zekerheid voor wat afgedopte leidingen gaan. Maar erg grote kans dat je dat niet nodig gaat hebben, beetje afhankelijk van de rest van je woning. Dak is over het algemeen het beste geisoleerd, warmte stijgt op, op de zolder is het dus zelden koud als er een open verbinding of balansventilatie is. Maar een leiding doortrekken zou geen vermogen moeten kosten, better safe than sorry zou ik hier denken.
Verwijderd
Dat is wat ik bedoel met suboptimaal... je zou niet moeten willen om met je was je hele huis door te gaan, inclusief de woonkamer en keuken.Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 april 2017 @ 07:48:
[...]De wasmaschine zal wel in de ruimte pantry/laundry komen, vermoed ik. Eigenlijk is het dan geen pantry, maar een utility room (symantics).
En lege ruimtes (opslag ruimtes!) zijn heel belangrijk als je maar 1 laag hebt.
En met het deel over de "lege" ruimtes bedoel ik dat het eerder lijkt als ruimte die over was dan iets dat gepland is. Een grote opbergruimte waar je bijvoorbeeld ook je wasmachine inzet is vele male efficiënter dan al die kleine hokjes.
Moeten wij ook, en ik zie er geen bezwaar in. Ik vind die plek achter de keuken juist een goede plek...Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:01:
[...]
Dat is wat ik bedoel met suboptimaal... je zou niet moeten willen om met je was je hele huis door te gaan, inclusief de woonkamer en keuken.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Volgens mij wassen de meeste mensen niet op de slaap/badkamer verdieping....Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:01:
[...]
Dat is wat ik bedoel met suboptimaal... je zou niet moeten willen om met je was je hele huis door te gaan, inclusief de woonkamer en keuken.
En met het deel over de "lege" ruimtes bedoel ik dat het eerder lijkt als ruimte die over was dan iets dat gepland is. Een grote opbergruimte waar je bijvoorbeeld ook je wasmachine inzet is vele male efficiënter dan al die kleine hokjes.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Dit is één verdieping, maar waarom niet? Tegenwoordig vrij standaard om een separate ruimte voor was/droger te hebben in de buurt van de slaapkamers. Daar komt al je was vandaan en gaat het weer in de kast. Ik zie de lol er niet van in om met je was het hele huis door te lopen en weer terug. Beetje meer ruimte erbij en al je schoonmaakspullen kunnen er ook bij....artbij schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:10:
[...]
Volgens mij wassen de meeste mensen niet op de slaap/badkamer verdieping....
Om dan nog maar het feit te vergeten dat, ik persoonlijk, het geen gezicht vindt die wasmachines in keukens en bijkeukens....
Dat is nou net het voordeel van zelf een huis bouwen, zorgen dat het optimaal is. Niet accepteren zoals het is maar gaan voor wat het beste is.
Maar als het werkt dan prima... meestal is het echter een kwestie van accepteren wat makkelijk is omdat de aansluitingen daar voor de bouwer het meest eenvoudig zijn. Niet omdat het de beste locatie is.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2017 09:36 ]
Ik heb de afgelopen paar jaar erg veel tekeningen gezien van huizen en bijna geen enkele heeft een aparte wasruimte.Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:30:
[...]
En waarom niet? Tegenwoordig vrij standaard om een separate ruimte voor was/droger te hebben in de buurt van de slaapkamers. Daar komt al je was vandaan en gaat het weer in de kast. Ik zie de lol er niet van in om met je was het hele huis door te lopen en weer terug. Of ga je ook in de pantry staan strijken?
Om dan nog maar het feit te vergeten dat het geen gezicht is die wasmachines in keukens en bijkeukens....
Dat is nou net het voordeel van zelf een huis bouwen, zorgen dat het optimaal is. Niet accepteren zoals het is maar gaan voor wat het beste is.
Maar als het werkt dan prima... meestal is het echter een kwestie van accepteren wat makkelijk is omdat de aansluitingen daar voor de bouwer het meest eenvoudig zijn. Niet omdat het de beste locatie is.
Optimaal bouwen is leuk, maar budget is voor bijna iedereen de beperkende factor... Je gaat niet voor het beste, maar voor het beste compromis. En de plaats van de wasmachine is daarin niet echt interessant.
Met gestrekt been.
Voor mij zou een washok op de verdieping (bij de slaapkamers) ideaal zijn, echter gebruik ik de ruimte daar liever voor wat grotere kamers. Nu op zolder een ruime aparte washok (met spoelaanrecht en kasten) naast de zolderbadkamer. Meer dan prima. Bijkeuken op de bg is bij ons letterlijk een 2e keuken (met genoeg kasten).
[ Voor 69% gewijzigd door Artbij op 06-04-2017 07:56 ]
Met gestrekt been.
Hier ook een waskamer op de slaapverdieping, scheelt veel gezeul met de was. Wel zover mogelijk weg van de slaapkamer, ervaring uit het vorige huis waar de wasmachine naast de slaapkamer stond.....Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:30:
[...]
Dit is één verdieping, maar waarom niet? Tegenwoordig vrij standaard om een separate ruimte voor was/droger te hebben in de buurt van de slaapkamers. Daar komt al je was vandaan en gaat het weer in de kast. Ik zie de lol er niet van in om met je was het hele huis door te lopen en weer terug. Beetje meer ruimte erbij en al je schoonmaakspullen kunnen er ook bij....
Om dan nog maar het feit te vergeten dat, ik persoonlijk, het geen gezicht vindt die wasmachines in keukens en bijkeukens....
Strijkplank staat ook in de waskamer evenals wasmanden, mooi alles bij elkaar.
Complimenten voor het ontwerp, erg gave woning!artbij schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:05:
Vergunning is eindelijk binnen.
Dit is het geworden:
***members only***

Om de vragen te voorkomen: de entree zit aan de zijgevel. Het kavel is net te smal om het huis recht richting de straat te zetten. Wij vinden dat dit ook prima kan

Qua indeling hebben we de volgende plattegronden.

Begane grond. Wijzigingen so far t.o.v. deze tekening: Vaste kasten tussen keuken en woonkamer vervallen. Tunnelhaard komt in bredere kolom met aan de zijkanten nissen met schappen (voor houtblokken o.i.d.). WTW is vervallen voor MV.

Eerste verdieping. Wijzigingen so far t.o.v. tekening: Beide kinderkamers krijgen een vaste kastenwand van 60cm diep (hier nog in 1 kamer getekend met 30 cm diep). Dressing in onze kamer wordt links en rechts gelijk (wandje schuift iets richting bed), symmetrie! Ons wensen waren ruime kinderkamers en een ouderslaapkamer met dressing en badkamer en suite. Is denk ik goed gelukt met erg ruime dubbele douche

Zolder. Nog geen wijzigingen. Erg tevreden mee. Ruime technische ruimte met CV e.d. installatie en hier komt ook een mini patch kast voor het UTP netwerk.
Dan nog even een impressie van het interieur beneden. Kleuren zijn ondertussen wat aangepast maar dit geeft een indruk. Doel was een ruime leefkeuken. Gezellige living met verbinding naar de keuken maar toch enigszins separaat door de kolom (ca. 230cm breed) met tunnelhaard. Achter de lage wand met TV komt een bureautje voor de kids. Daar bij het raam een klepbank voor het speelgoed (ze zijn bijna 4 en 5,5).

Waarom het huis zover naar achter, is dat vanwege de rioollijn?
Op de eerste afbeelding zijn de ramen wel ramen en geen terugvallen stenen?
Veel plezier!
Daarnaast wordt het strijkwerk toch het liefst beneden gedaan, dan boven in een strijkkamertje. Ongezellig.
Wat wel heel handig is, en wij door de ruimte die het ventilatiesysteem innam niet meer konden doen, is een waskoker. Als je zorgt voor een koker met toegang op de eerste verdieping, die recht naar beneden naar de wasruimte loopt, dan hoef je met de was niet meer naar beneden. Enkel nog met de schone omhoog.
Zitten inderdaad met een diepe rooilijn. Willen d.m.v. slimme indeling van de tuin ook nog aan de linker voorkant een terras/zitkuil o.i.d. realiseren om in de avondzon te kunnen genieten. Voordeel is wel dat alle huizen bij deze kavels mooi diep van de hoofdstraat komen te liggen. Buurman staat ook 18 meter van ons huis dus dat is ook lekker. En niet onbelangrijk.... Grondprijs was zeeeeeeer aantrekkelijk door de diepe rooilijn (235 euro/m2 in de BetuweCard Nox schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:44:
[...]
Waarom het huis zover naar achter, is dat vanwege de rioollijn?
Op de eerste afbeelding zijn de ramen wel ramen en geen terugvallen stenen?
Veel plezier!
Edit: Op de verdieping aan de zijkant wel teruggevallen stenen. Op onze slaapkamer kwamen we niet uit met de indeling als ook daar een raam kwam. Voor de symmetrie dat ook op de kinderkamer aan de achterkant gedaan. In de bijkeuken zou het anders alleen maar ramen en deuren worden. Daar komt waarschijnlijk nog een carport die daarachter aansluit op een schuur/berging/garage.
[ Voor 20% gewijzigd door ScuzzNL op 05-04-2017 10:58 ]
Bedankt! De raampartijen van de keuken en woonkamer staan net voorbij het zuiden, richting west. Qua bezonning dus ideaal, het terras. Er was een architect bij betrokken (oud-collega), die heeft prima werk geleverd. Een stuk of 10 handschetsen van de gevelpartijen en plattegronden gemaakt, en daar hebben we nu ruim 3 jaar aan geschaafd met dit als resultaat dat nu bij de gemeente ligt.bartvb schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:41:
@aikink Nice! Ziet er erg goed uit die woning, wat is de oriëntatie? Is ook een architect bij betrokken gok ik?Indeling ziet er goed doordacht uit, nice!
Kozijnen vind ik wel een beetje vreemd? Past naar mijn idee niet bij je ideeen over kierdicht, isoleren, tripleglas. Ik zag een Uf van 2,24 voorbij komen?
Zelf een 3D model opbouwen maakt alles iig bijzonder inzichtelijk! Ben zelf zeker geen BIM-modelleur maar wel een modelletje in elkaar gezet en zeker met zaken als splitlevel en schuine daken geeft dat erg veel meer inzicht dan alleen een aantal plattegrondenMet welke software werk je? En wat is globaal jullie tijdspad?
En dan de kozijnen. Triple glas kan (Ug van 0,7), het profiel kent een dubbele kierdichting, dus daar ben ik dan ook niet zo bang voor. Uf waarde is inderdaad wat aan de magere kant, maar omdat we relatief veel en grote glaspartijen hebben is de invloed daarvan op de Uw wat minder. Ik ben ze voor de EPC met de nauwkeurige methode aan het doorrekenen, het kleinste kozijn komt op een Uw van 1,50, het grootste op 1,06. Een passief kozijn (RT72 of 82 HI+) zou wel mooi zijn, maar nu al maken de buitenkozijnen bijna 15% van de bouwkundige aanneemsom uit. De wederhelft vindt nu al dat de limiet bereikt is, dus ik moet met wel heel goede argumenten komen wil ik dat er nog door krijgen.
Ik gebruik zelf Revit om de boel op te bouwen, zo min mogelijk aangevuld met Autocad (alleen als het niet anders kan en de leverancier weer eens om een DWG vraagt, in plaats van een IFC).
Tijdspad: het is nu offerte-tijd, en het spul ligt als principeverzoek bij de gemeente. Uiterlijk eind juni wil ik de complete aanvraag indienen, bij geen gekkigheid kunnen we dan begin september los. Daar trekken we zoals het nu naar uit ziet een jaar voor uit, afhankelijk hoeveel werk we zelf gaan doen.
Wij hebben de wasmachine op dezelfde verdieping gehad als de slaapkamer. Nachtelijke wassen waren uit den boze. Nu hebben we hem in de bijkeuken, met ook een spoelbak en een hele keuken eromheen. Ideaal. Je hoort dat ding niet. Dat we dan de was naar boven, naar de slaapkamer, moeten brengen is niet zo'n probleem (badkamer is begane grond). Een goede nachtrust is heel veel waard.RUFFNECK schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:45:
Ik zou het persoonlijk ook niet willen om te ver met de was te lopen (bijv, naar de bijkeuken op de BG), dus ben het met @Verwijderd eens. Uiteraard zijn de keuzes (en daarbij horend compromissen) verschillend tussen een woning met meerdere verdiepingen en een woning met 1 laag.
Voor mij zou een washok op de verdieping (bij de slaapkamers) ideaal zijn, echter gebruik ik de ruimte daar liever voor wat grotere kamers. Nu op zolder een ruime aparte washok (met spoelaanrecht en kasten) naast de zolderbadkamer. Meer dan prima. Bijkeuken op de bg is bij ons letterlijk een 2e keuken (met genoeg kasten).
Je kunt vaak bij de gemeente ook zonder al teveel poespas een ontheffing krijgen om toch nog 3 meter voor de rooilijn te mogen bouwen (dat hebben wij ook gehad, bij ons noemden ze dat "bouwblok"ScuzzNL schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:56:
[...]
Zitten inderdaad met een diepe rooilijn. Willen d.m.v. slimme indeling van de tuin ook nog aan de linker voorkant een terras/zitkuil o.i.d. realiseren om in de avondzon te kunnen genieten. Voordeel is wel dat alle huizen bij deze kavels mooi diep van de hoofdstraat komen te liggen. Buurman staat ook 18 meter van ons huis dus dat is ook lekker. En niet onbelangrijk.... Grondprijs was zeeeeeeer aantrekkelijk door de diepe rooilijn (235 euro/m2 in de Betuwe).
Edit: Op de verdieping aan de zijkant wel teruggevallen stenen. Op onze slaapkamer kwamen we niet uit met de indeling als ook daar een raam kwam. Voor de symmetrie dat ook op de kinderkamer aan de achterkant gedaan. In de bijkeuken zou het anders alleen maar ramen en deuren worden. Daar komt waarschijnlijk nog een carport die daarachter aansluit op een schuur/berging/garage.
Ik zou toch proberen zoveel mogelijk het huis naar voren te krijgen, achtertuin is "nuttiger" als voortuin.
Wij zitten (zaten ondertussen) met precies hetzelfde probleem namelijk
1. Boven wil mijn vrouw beslist niet i.v.m. was ophangen buiten etc.
2. Minst in het zicht, als je ons huis binnenkomt via bijkeuken (hoofdroute) of voordeur (collectanten) zie je de wasmachines niet
3. Relatief snel buiten om de was op te hangen
5. Relatief snel te benaderen als je van de trap afkomt.

Vorig jaar mei ons oude huis verkocht en toen meteen bezig gegaan met de nieuwe woning.
Het is een 'standaard' huis met 1 bouwlaag en dan de kap, maar dat waren helaas de beleidsplannen voor de kavels in onze nieuwe straat.
Buitenkant

Binnenkant

De kavel is 586m2 groot en onze woning komt er als volgt op te staan:

We houden nog een achtertuin over van ongeveer 17x17 meter, ruim zat
En om iedereen hier jaloers te maken... De grondprijs was €140/m2 excl BTW

En nog een zolder waar 2 slaapkamers gemaakt kunnen worden.
Financiering e.d. liepen allemaal zonder problemen. Alleen de gemeente had 5 pogingen nodig om een foutloze koopovereenkomst van de grond op te stellen. Later kwamen we er achter dat ze bij de berekening van de prijs 20 m2 te weinig gerekend hadden, hebben we gemeld en deze kregen we cadeau. Was een leuke meevaller.
De huidige status is dat het houtskelet vna de woning staat en dat de metselaars bezig zijn:

Binnen is de installateur al bezig en de eerste gipswanden zitten er ook al in. Hopelijk volgende week klaar met metselen en dat ze een begin maken met het voegen.
Als alles volgens planning loopt dan wordt het half juli opgeleverd, maar de aannemer heeft al gezegd dat ze voor lopen op de planning, dus dat het ook al eerder kan worden.
What a fine day for Science! | Specs
Grond zal wel ergens in de 3 noordelijke provincies zijn
Hoe bevalt het 'zelf'bouwen je tot op heden?
Thanks voor de tip!! Ik ga dit zeker even navragen. Nog nooit van gehoord. Zag wel dat je formeel max 10% max afwijken van de gestelde maten dus ik dacht ik snoep stiekem vast iets maar dit is wel een serieus stuk. Drie meter voor minder is nog steeds bijna 15 meter voor en achter van 12 naar 15. Mooiere verhouding ook. Ik laat jullie nog wel even weten wat eruit kwamGrolsch schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:17:
[...]
Je kunt vaak bij de gemeente ook zonder al teveel poespas een ontheffing krijgen om toch nog 3 meter voor de rooilijn te mogen bouwen (dat hebben wij ook gehad, bij ons noemden ze dat "bouwblok")
Ik zou toch proberen zoveel mogelijk het huis naar voren te krijgen, achtertuin is "nuttiger" als voortuin.
Wij zitten (zaten ondertussen) met precies hetzelfde probleem namelijk
Die is 3 meter diep bij ons, en iedereen lijkt op de voorgrens te bouwen om dan meer tuin achter het huis over te hebben.
Ze controleren daar wel op, ik had een carport in gedachten die buiten te bebouwen vlak viel. Met een hoekhuis wordt dat als voortuin gezien, en dan mag het helemaal niet blijkbaar.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik heb ff voor je opgezocht hoe dat bij ons gegaan is.ScuzzNL schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:27:
[...]
Thanks voor de tip!! Ik ga dit zeker even navragen. Nog nooit van gehoord. Zag wel dat je formeel max 10% max afwijken van de gestelde maten dus ik dacht ik snoep stiekem vast iets maar dit is wel een serieus stuk. Drie meter voor minder is nog steeds bijna 15 meter voor en achter van 12 naar 15. Mooiere verhouding ook. Ik laat jullie nog wel even weten wat eruit kwam
Nu zie je maar dat wat in een aantal woorden gezegd kan worden (3 meter vooruit bouwen is ok) ook verteld kan worden in ambtenaar taal

MOOOOI!artbij schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:05:
Vergunning is eindelijk binnen.
Dit is het geworden:
***members only***
(zou persoonlijk niet voor riet gaan maar leien oid, maar is meer uit punt onderhoud e.d)
Gaaf. Is dit iets wat per gemeente verschilt waar jij dus akkoord hebt gekregen en ze bij mij misschien heel erg moeilijk gaan doen? We streven ernaar om 2 helft mei te starten dus ik hoop dat ik hier nog voor die tijd antwoord op kan krijgen. Heb ondertussen wel wat ervaring met het reactie tempo van de gemeente hierGrolsch schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:43:
[...]
Ik heb ff voor je opgezocht hoe dat bij ons gegaan is.
Nu zie je maar dat wat in een aantal woorden gezegd kan worden (3 meter vooruit bouwen is ok) ook verteld kan worden in ambtenaar taal
--plaatjes--

Je kunt toch gewoon in je beeldkwaliteitsplan opzoeken wat er is toegestaan? En als je prijs al aangepast is op je "voortuin" dan vraag ik me af of daar veel aan te veranderen is.....ScuzzNL schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:56:
[...]
Gaaf. Is dit iets wat per gemeente verschilt waar jij dus akkoord hebt gekregen en ze bij mij misschien heel erg moeilijk gaan doen? We streven ernaar om 2 helft mei te starten dus ik hoop dat ik hier nog voor die tijd antwoord op kan krijgen. Heb ondertussen wel wat ervaring met het reactie tempo van de gemeente hier![]()
![]()
![]()
Met gestrekt been.
Daar zal ik ook eens in graven inderdaad. Vanmiddag de gemeente gebeld. Degene die onze vergunning verstrekt heeft was vandaag vrij, morgenochtend belt hij terug. Ben benieuwd. Hebben ons er allang bij neergelegd maar baat het niet dan schaadt het nietartbij schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:58:
[...]
Je kunt toch gewoon in je beeldkwaliteitsplan opzoeken wat er is toegestaan? En als je prijs al aangepast is op je "voortuin" dan vraag ik me af of daar veel aan te veranderen is.....
ik heb hetzelfde gehad met het verkrijgen van een vergunning voor mijn uitbouw aan de zijkant van mijn huis. Ook onder zo'n afwijkingsregel toegestaan.ScuzzNL schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:56:
[...]
Gaaf. Is dit iets wat per gemeente verschilt waar jij dus akkoord hebt gekregen en ze bij mij misschien heel erg moeilijk gaan doen? We streven ernaar om 2 helft mei te starten dus ik hoop dat ik hier nog voor die tijd antwoord op kan krijgen. Heb ondertussen wel wat ervaring met het reactie tempo van de gemeente hier![]()
![]()
![]()
Verschilt per gemeente en zelfs stadsdeel (wat ik wilde mag niet in alle wijken).
De gemeente kwam met 5 á 6 punten van afwijkingen ten opzichte van bestemmingsplannen en ander geneuzel, maar die man wist ze mondeling allemaal "weg te lullen" op basis van allerlei artikeltjes/paragrafen.
Was jou waarschijnlijk zelf ook wel gelukt als je alle stukken gelezen had...Grolsch schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:41:
In dat stadium bewees onze architect/bouwbegeleider zijn meerwaarde al.
De gemeente kwam met 5 á 6 punten van afwijkingen ten opzichte van bestemmingsplannen en ander geneuzel, maar die man wist ze mondeling allemaal "weg te lullen" op basis van allerlei artikeltjes/paragrafen.
[ Voor 35% gewijzigd door Artbij op 05-04-2017 17:27 ]
Met gestrekt been.
Nee, wat die architect / bouwbegeleider allemaal weet (het is zijn werk) kun je als onwetend iemand die eens in de 10 á 20 jaar een omgevingsvergunning indient niet allemaal weten.artbij schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:16:
[...]
[...]
Was jou waarschijnlijk zelf ook wel gelukt als je alle stukken gelezen had...
Zo'n kerel gaat zitten met zo'n ambtenaar, ze noemen elkaar bij de voornaam, kennen elkaars vrouwen, daar kun je als "onnozele" burger niet tussenkomen
Achteraf is het makkelijk te zeggen dat je alles had kunnen weten, maar bij ons in Twente zeggen zeg "Achteraf kijk je een koe in de kont".
Gelukkig maakt het in de meeste regio's niet uit of je iemand kent, de regels zijn hier voor iedereen hetzelfde...Grolsch schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:23:
[...]
Nee, wat die architect / bouwbegeleider allemaal weet (het is zijn werk) kun je als onwetend iemand die eens in de 10 á 20 jaar een omgevingsvergunning indient niet allemaal weten.
Zo'n kerel gaat zitten met zo'n ambtenaar, ze noemen elkaar bij de voornaam, kennen elkaars vrouwen, daar kun je als "onnozele" burger niet tussenkomen
Achteraf is het makkelijk te zeggen dat je alles had kunnen weten, maar bij ons in Twente zeggen zeg "Achteraf kijk je een koe in de kont".
Wat heeft die begeleiding je gekost als ik vragen mag?
Met gestrekt been.
Volgens mij heb je niet vaak met ambtenaren en instanties te maken, het maakt gigantisch veel uit wie je kent in dat wereldjeartbij schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:28:
[...]
Gelukkig maakt het in de meeste regio's niet uit of je iemand kent, de regels zijn hier voor iedereen hetzelfde...
Alles met elkaar 10KWat heeft die begeleiding je gekost als ik vragen mag?
Voorontwerp, vooroverleg met gemeentes, detailontwerp, maken werktekeningen, aanvragen definitieve vergunning, EPC berekeningen, schrijven bestekteksten, inkoopbegeleiding (aanvragen bij 4 aannemers en offertes vergelijken), bouwbegeleiding, begeleiding met kiezen van alle smaakgevoelige onderdelen, directievoering over de bouw, overleg met aannemers en onderaannemers, voorzitten en notuleren van alle bouwoverleggen,etc. etc. etc.
10K? Is een hele scherpe prijs! Incl constructieberekening ook neem ik aan dan? Waar vind je zo iemand nogGrolsch schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:32:
[...]
Alles met elkaar 10K
Voorontwerp, vooroverleg met gemeentes, detailontwerp, maken werktekeningen, aanvragen definitieve vergunning, EPC berekeningen, schrijven bestekteksten, inkoopbegeleiding (aanvragen bij 4 aannemers en offertes vergelijken), bouwbegeleiding, begeleiding met kiezen van alle smaakgevoelige onderdelen, directievoering over de bouw, overleg met aannemers en onderaannemers, voorzitten en notuleren van alle bouwoverleggen,etc. etc. etc.
[ Voor 9% gewijzigd door migila op 05-04-2017 17:57 ]
Is exclusief constructieberekeningen, het is een architect, geen constructeurmigila schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:57:
[...]
10K? Is een hele scherpe prijs! Incl constructieberekening ook neem ik aan dan? Waar vind je zo iemand nog
Berekeningen hebben ons 1500 gekost.
Jawel hoor, maar niet in jouw regio....😉.Grolsch schreef op woensdag 5 april 2017 @ 17:32:
[...]
Volgens mij heb je niet vaak met ambtenaren en instanties te maken, het maakt gigantisch veel uit wie je kent in dat wereldje
[...]
Met gestrekt been.
U vraag wij draaien
Zomaar een paar foto's op chronologische volgorde:
16-12-2016

17-12-2016 Fundering hebben we zelf gedaan (buurman werkvolk ik sjouwvolk)

04-02-2017 contouren bloemkozijn zichtbaar

06-02-2017

04-04 (de wit geschilderde gordingen wordt onze kant)

05-04

[ Voor 59% gewijzigd door JaMaaT op 05-04-2017 21:20 ]
[ Voor 77% gewijzigd door Señor Sjon op 06-04-2017 10:29 ]
[ Voor 40% gewijzigd door miles op 05-04-2017 21:43 ]
Postma zie ik, zijn wij ook geweest. Met René Leerstra gesproken meerdere malen, helaas kwamen we er qua prijs niet uit. Had het Postma wel gegund overigens maar het verschil was te groot met onze bouwer en stijl.Harmsen schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:35:
Toch ook onze nieuwe woning maar eens posten.
Vorig jaar mei ons oude huis verkocht en toen meteen bezig gegaan met de nieuwe woning.
Het is een 'standaard' huis met 1 bouwlaag en dan de kap, maar dat waren helaas de beleidsplannen voor de kavels in onze nieuwe straat.
Buitenkant
[afbeelding]
Binnenkant
[afbeelding]
De kavel is 586m2 groot en onze woning komt er als volgt op te staan:
[afbeelding]
We houden nog een achtertuin over van ongeveer 17x17 meter, ruim zat
En om iedereen hier jaloers te maken... De grondprijs was €140/m2 excl BTW![]()
En nog een zolder waar 2 slaapkamers gemaakt kunnen worden.
Financiering e.d. liepen allemaal zonder problemen. Alleen de gemeente had 5 pogingen nodig om een foutloze koopovereenkomst van de grond op te stellen. Later kwamen we er achter dat ze bij de berekening van de prijs 20 m2 te weinig gerekend hadden, hebben we gemeld en deze kregen we cadeau. Was een leuke meevaller.
De huidige status is dat het houtskelet vna de woning staat en dat de metselaars bezig zijn:
[afbeelding]
Binnen is de installateur al bezig en de eerste gipswanden zitten er ook al in. Hopelijk volgende week klaar met metselen en dat ze een begin maken met het voegen.
Als alles volgens planning loopt dan wordt het half juli opgeleverd, maar de aannemer heeft al gezegd dat ze voor lopen op de planning, dus dat het ook al eerder kan worden.
Beste kast, leuk ontwerp, weinig op aan te merken genoeg ruimte. Als ik dan toch een kritiekpuntje mag geven vind ik dat je woonkamer niet mooi uitkomt qua ruimte vergeleken met bijv. de keuken. Openstaande tuindeuren zijn lastig te bereiken, ook lijkt me in het die tv-kast en "studeerkamer/ boekenkamer" erachter niet praktisch.ScuzzNL schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:36:
Ik post erg weinig op Tweakers maar volg dit topic al een poosje. Ook wij gaan een eigen huis bouwen. Ontzettend veel zin in. Dit is ons ontwerp geworden. Ondertussen de omgevingsvergunning binnen en met de aannemer een akkoord geslagen. Hypotheek is aangevraagd, hoop volgende maand de boorpalen de grond in te kunnen knallen![]()
[afbeelding]
Om de vragen te voorkomen: de entree zit aan de zijgevel. Het kavel is net te smal om het huis recht richting de straat te zetten. Wij vinden dat dit ook prima kan.
[afbeelding]
Qua indeling hebben we de volgende plattegronden.
[afbeelding]
Begane grond. Wijzigingen so far t.o.v. deze tekening: Vaste kasten tussen keuken en woonkamer vervallen. Tunnelhaard komt in bredere kolom met aan de zijkanten nissen met schappen (voor houtblokken o.i.d.). WTW is vervallen voor MV.
[afbeelding]
Eerste verdieping. Wijzigingen so far t.o.v. tekening: Beide kinderkamers krijgen een vaste kastenwand van 60cm diep (hier nog in 1 kamer getekend met 30 cm diep). Dressing in onze kamer wordt links en rechts gelijk (wandje schuift iets richting bed), symmetrie! Ons wensen waren ruime kinderkamers en een ouderslaapkamer met dressing en badkamer en suite. Is denk ik goed gelukt met erg ruime dubbele douche![]()
[afbeelding]
Zolder. Nog geen wijzigingen. Erg tevreden mee. Ruime technische ruimte met CV e.d. installatie en hier komt ook een mini patch kast voor het UTP netwerk.
Dan nog even een impressie van het interieur beneden. Kleuren zijn ondertussen wat aangepast maar dit geeft een indruk. Doel was een ruime leefkeuken. Gezellige living met verbinding naar de keuken maar toch enigszins separaat door de kolom (ca. 230cm breed) met tunnelhaard. Achter de lage wand met TV komt een bureautje voor de kids. Daar bij het raam een klepbank voor het speelgoed (ze zijn bijna 4 en 5,5).
[afbeelding]
Ongeveer 490 m3. De lage goothoogte was helaas iets uit de beleidsplannen van gemeente. Het liefste hadden we de goot pas vanaf de 2e verdieping laten beginnen zodat je op de 1e verdieping meer ruimte hebt.Markprinsen schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:45:
Vij standaard bouw maar prima, jammer van je lage goothoogte. Hoe groot is qua kuub, 500 max?
Grond zal wel ergens in de 3 noordelijke provincies zijn![]()
Hoe bevalt het 'zelf'bouwen je tot op heden?
Het zelfbouwen bevalt prima. Het is wel ontzettend veel keuzes maken, ook over dingen waar wij normaal zelf niet eens na zouden denken. Vooral de plaatsing van de stopcontacten/schakelaars of de badkamer indeling is een leuze puzzel.
Bij ons kwam Postma qua prijs goed uit de bus, maar het belangrijkste is dat we tijdens de bouw ook een sleutel hebben en in overleg zelf ook al kunnen met starten van een aantal klussen.Bigg Balls schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:41:
[...]
Postma zie ik, zijn wij ook geweest. Met René Leerstra gesproken meerdere malen, helaas kwamen we er qua prijs niet uit. Had het Postma wel gegund overigens maar het verschil was te groot met onze bouwer en stijl.
Verwijderd
Er handig, maar bedenk dan wel dat je mogelijk in allerlei discussies kan raken wanneer er zaken tijdens de bouw of bij oplevering anders blijken te zijn dan zijn vastgelegd. Dat is ook vaak de reden dat bouwers hier erg terughoudend mee zijn. Je zou afspraken hierover in ieder geval goed vast moeten leggen.Harmsen schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:27:
[...]Bij ons kwam Postma qua prijs goed uit de bus, maar het belangrijkste is dat we tijdens de bouw ook een sleutel hebben en in overleg zelf ook al kunnen met starten van een aantal klussen.
Hoor ik vaker, het verbaasde hen zelf ook dat ze duurder waren. Komt onder andere door de de eisen die aan de woning gesteld werden vanuit de gemeente denk ik. Plat dak of lessenaarsdak van 30 graden.Harmsen schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:27:
[...]
Ongeveer 490 m3. De lage goothoogte was helaas iets uit de beleidsplannen van gemeente. Het liefste hadden we de goot pas vanaf de 2e verdieping laten beginnen zodat je op de 1e verdieping meer ruimte hebt.
Het zelfbouwen bevalt prima. Het is wel ontzettend veel keuzes maken, ook over dingen waar wij normaal zelf niet eens na zouden denken. Vooral de plaatsing van de stopcontacten/schakelaars of de badkamer indeling is een leuze puzzel.
[...]
Bij ons kwam Postma qua prijs goed uit de bus, maar het belangrijkste is dat we tijdens de bouw ook een sleutel hebben en in overleg zelf ook al kunnen met starten van een aantal klussen.
Mijn schoonouders hebben een woning via hen laten bouwen en zijn erg tevreden erover, ook over de bouw zelf.
Ja dat klopt en hier zijn we ook voorzichtig mee. Dus voordat we iets uit willen voeren vragen we eerst aan de aannemer/opzichter of dat okay is. De eerste dingen hebben we van de week gedaan: Steunen in de binnenwanden zetten om een kapstok e.d. goed op te kunnen hangen. De aannemer heeft een dag later het gips er weer overheen gezet.Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:50:
[...]
Er handig, maar bedenk dan wel dat je mogelijk in allerlei discussies kan raken wanneer er zaken tijdens de bouw of bij oplevering anders blijken te zijn dan zijn vastgelegd. Dat is ook vaak de reden dat bouwers hier erg terughoudend mee zijn. Je zou afspraken hierover in ieder geval goed vast moeten leggen.
Tot nu toe zijn wij ook erg tevreden, natuurlijk gaat er wel eens iets mis (bijvoorbeeld plaatsing stopcontact dat net anders is dan op de tekening) maar dat wordt allemaal ook snel gefixed.Bigg Balls schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:29:
[...]
Hoor ik vaker, het verbaasde hen zelf ook dat ze duurder waren. Komt onder andere door de de eisen die aan de woning gesteld werden vanuit de gemeente denk ik. Plat dak of lessenaarsdak van 30 graden.
Mijn schoonouders hebben een woning via hen laten bouwen en zijn erg tevreden erover, ook over de bouw zelf.
Ben even aan het grasduinen geweest. Lang leve de zoekfunctie in PDF bestanden. Zie hieronder. Volgens mij mogen we 2.5 meter afwijking aanvragen. Ga dit vanochtend met de gemeente bespreken. Als ik het verkeerd lees hoor ik het ook graagartbij schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:58:
[...]
Je kunt toch gewoon in je beeldkwaliteitsplan opzoeken wat er is toegestaan? En als je prijs al aangepast is op je "voortuin" dan vraag ik me af of daar veel aan te veranderen is.....

Thanks! Ruimte inderdaad genoeg, komen uit op een kleine 750 m3. Kritiekpuntjes mogen altijd. Smaak is persoonlijk maar het is ook makkelijk om verblind te raken in je eigen projectasdf25 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:52:
[...]
Beste kast, leuk ontwerp, weinig op aan te merken genoeg ruimte. Als ik dan toch een kritiekpuntje mag geven vind ik dat je woonkamer niet mooi uitkomt qua ruimte vergeleken met bijv. de keuken. Openstaande tuindeuren zijn lastig te bereiken, ook lijkt me in het die tv-kast en "studeerkamer/ boekenkamer" erachter niet praktisch.
De studeerkamer/boekenkamer is meer een hoek voor de kids

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wij krijgen deze woning:

Woning is (buitenwerks) op de begane grond 6,5x13.2m
1e verdieping en op het zolder 6,5x12m.
We hebben gekozen voor een gebakken pan, kunststof kozijnen buiten en alles van trespa. We hebben dus nagenoeg geen onderhoud (alleen openslaande garagdeuren zijn hout).
De berging is 7x4,5m en compleet geïsoleerd en voorzien van carport van 4m. In de berging gaat nog wel een bijkeuken van 2x2.2m er vanaf. We krijgen hardhouten binnendeurkozijnen (allemaal stomp).
Alle kozijnen aan achterzijde van de woning (vol op het zuiden) zijn triple glas, op de 1e verdieping hebben we ingebouwde rolluiken.
Hier betalen we € 170k voor.
Hier zit dan geen keuken of sanitair bij in. Dit regelen we zelf.
Eens. Net terug gebeld door de gemeente. Die kwamen direct met dat argument wat jij zegt en daarbij de opmerking dat het bestemmingsplan voor dit beeldkwaliteitsplan gaat. Ze gaan dus niet akkoord.Señor Sjon schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:10:
Maak vast voor jezelf de onderbouwing waarom het moet. Zoals het er nu uitziet moet je lullen als brugman om de gemeente zover te krijgen. Je hebt de overschrijding namelijk niet nodig voor realisatie van het project.
Wel een stapje verder met iets anders wat ik ook goed genoeg vind. Achter deze bouwkavels (zijn er 4 naast elkaar) ligt een strook ter breedte van de 4 kavels en ca. 20 meter diepte. Deze strook staat nu nog te boek als agrarische grond en hiervoor is nog geen inrichting bedacht in het plangebied. De medewerker die ik vanmorgen sprak raadde mij aan om een brief naar de gemeente te sturen of ze die strook of een deel daarvan willen verkopen aan ons.
Mij lijkt het wel wat
Badkamer 8k
Keuken 11,5k
Wat versta je onder kale casco?
Het lijkt mij vrij goedkoop voor het ontwerp, de wensen en de inhoud (ca. 650 kuub?)
Vensterbanken doen we zelf.
Berging/Garage met carport zit er bij in voor deze prijs (ook geïsoleerd). Die is 7x4,5. De carport is 4,5x4.
Blijft (voor ons) veel geld maar ik denk zeker dat we niet teveel betalen. Dit is echter een woning zoals onze aannemer er al 100den heeft gebouw. Daar zijn ze goed in.
Verwijderd
Klinkt extreem goedkoop.... maar er zijn vast gebieden waar dit nog kan.JaMaaT schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:08:Blijft (voor ons) veel geld maar ik denk zeker dat we niet teveel betalen. Dit is echter een woning zoals onze aannemer er al 100den heeft gebouw. Daar zijn ze goed in.
Dat betekent dat je voor ± 850€/m2 bouwt of ± 330€/m3, dat komt eigenlijk niet meer voor. Althans, zeker niet als je niet heel veel zelf doet.
Nu goed, in afwerking komt er natuurlijk nog een boel bij, zeker als je bedenkt dat het zonder deuren, vensterbanken, sanitair, keuken, vloeren, wandafwerking, etc. opgeleverd wordt.
Aan keuken en sanitair kwam je al op 20k€, vloeren nog eens 8k€, deuren 3k€, vensterbanken, plinten, wandafwerking, voor je het weet ben je nog eens 40k€ verder afhankelijk van het afwerkingsniveau.
Maar zelfs dan nog, geen slechte prijs.
[ Voor 14% gewijzigd door Markprinsen op 06-04-2017 13:53 ]
Aan de achterzijde krijgen we ook nog ingebouwde rolluiken.
En we mogen ook nog tijdens de woning aan het werk, de gordingen zijn al geschilderd. De tegelzetter mag in de tussentijd gewoon aan het werk.
De steigers staan er nu nog, dus voordat de voeger is geweest maken wij er zelf nog 3 dakramen in.
Deuren ken ik weer iemand voor, ik heb nu 11 deuren voor 1600. Hiervan zijn er 3dichte paneel deuren, 3x met gedeeltelijk glas en 5 stuks volkern stomp (gewoon helemaal glad). Deze kunnen we ook weer voor een prikkie laten spuiten.
Keuken laten we gedeeltelijk zelf maken, scheelt zo ook weer geld. Apparatuur online via de bekende wegen (duurste lijn van Bosch en met Quooker flex) komen we op 11,5k uit.
Sanitair ook in eigen beheer. Dus wel zelf regie houden, dus loodgieter regelen, daarna zelf de tegelzetter regelen etc. Voordeel hiervan is dat we dus ook weer al het sanitair weer online kunnen bestellen.
Vloeren doen we ook compleet zelf. Ik laat iemand egaliseren (belangrijke basis) en PVC gaan we zelf leggen (dmv deze lijm). Voordeel hiervan is dat wanneer een strook alsnog kapot is deze zelf te vervangen is. Dit doen we op de BG en 1e verdieping.
Hier besparen we dus ook weer fors op terwijl we (naar mijn mening) een beter alternatief hebben als wat een vloerenboer standaard legt (muurvast).
@LittleTycoon
Klopt helemaal, alleen zitten we nu aan de max wat we willen uitgeven. Zoals gezegd bouwen we niet duur maar hebben we toch een woning van +/- 650m3. Dit alles staat op een kavel van 310m2. We hebben nu een achtertuin van 11x11.
Indien we vrijstaand hadden willen bouwen hadden we een effectief een minder huis gehad en mindere tuin.
Voor ons was het dus een makkelijke keuze en zijn we voor de 2onder1 kap gegaan.
[ Voor 12% gewijzigd door JaMaaT op 06-04-2017 14:11 ]
Dus eigenlijk inclusief alles, behalve het PVC zelf
Ik vind dat niet duur, ik hoorde ook al prijzen van 19,50 excl. BTW per m2.
Vorige woning had ik ook het principe van het makkelijk te verwijderen PVC. Dit heb ik helaas 1x moeten toepassen.
@Grolsch wil jij delen waar dit is? Mag ook in een berichtje. Jij woont in de Achterhoek toch? Ik in het mooie Salland.
En tegen een Twentenaar zeggen dat hij in de Achterhoek woont is als vloeken in de kerk, of pissen in het bier, NOOIT weer doen
Vandaag bij ons alle bomen eruit gehaald, en dat geeft ruimte
Ervoor:

Erna:

Er ligt alleen nog een betonnen plaat achter in de tuin wat meer lijkt op een atoomkelder als op een fundering voor een toekomstige garage
Deze kraan kon het niet trekken, binnenkort komt zwaarder geschut

Normaal ben ik niet zo voor bomen rooien, maar erg veel spannends stond er niet tussen geloof ik
Grond: 420m2 met tuin op het westen (zuid-westen)
Woning: 500m3 er vanuit gaande dat we het voor 400 euro per m3 kunnen bouwen.
[ Voor 51% gewijzigd door rspoe op 07-04-2017 15:52 . Reden: Grond ]
Dat is inderdaad wel heel erg goedkoop. Mijn vloer heeft me 25 euro/m gekost om te laten leggen.Grolsch schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:55:
Onze PVC vloer wordt gelegd inclusief egaliseer en lijm voor 14 € /m2.
Dus eigenlijk inclusief alles, behalve het PVC zelf
Ik vind dat niet duur, ik hoorde ook al prijzen van 19,50 excl. BTW per m2.
Signature van nature
Dat vind ik dan weer erg duur. Ik heb hier ongeveer 40€/m2 betaald voor MFlor, geegalisseerd met verschillende soorten egaline op een zandcement dekvloer en een houten ondervloer en daarna verlijmd gelegd.Sircuri schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:43:
[...]
Dat is inderdaad wel heel erg goedkoop. Mijn vloer heeft me 25 euro/m gekost om te laten leggen.
Verwijderd
Ik had in mijn hoofd, de "ouderwetse" cv-ketel, regelt gewoon mijn warme tapwater. Maar blijkt dat er een indirecte verwarming is van het tapwater in een boiler. De ketel doet dat weliswaar, maar door cv water via een spiraal door de boiler te leiden.
Bij boiler moet ik al snel denken aan een stukje van Waardenberg en de Jong ..."ze douchen je boiler leeg".
(een stuk dat vandaag de dag niet meer zou kunnen denk ik, maar dit geheel ter zijde)
Kent iemand deze set-up, of beter; iemand ervaring hiermee?
Een argument van de installateur is dat gezien de 2 badkamers en regendouches ook een cw6 niet genoeg water kan leveren. Bij een boiler heb je 200L meteen beschikbaar.
Ik denk dat ik er liever 300L of 500L van maak, maar dat ligt ook aan de kosten.
Waarom hybride?Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:13:
Ik heb laatst gezeten met de installateur, hoewel ik dacht de installatie te snappen blijkt het toch weer subtiel anders te zijn. de w- en tapwater installatie gaat met een hybride warmtepomp. warmtepomp vooral omdat ik wil koelen via vloerverwarming. (en ook voor de epc)
Ik had in mijn hoofd, de "ouderwetse" cv-ketel, regelt gewoon mijn warme tapwater. Maar blijkt dat er een indirecte verwarming is van het tapwater in een boiler. De ketel doet dat weliswaar, maar door cv water via een spiraal door de boiler te leiden.
Bij boiler moet ik al snel denken aan een stukje van Waardenberg en de Jong ..."ze douchen je boiler leeg".
(een stuk dat vandaag de dag niet meer zou kunnen denk ik, maar dit geheel ter zijde)
Een argument van de installateur is dat gezien de 2 badkamers en regendouches ook een cw6 niet genoeg water kan leveren. Bij een boiler heb je 200L meteen beschikbaar.
Ik denk dat ik er liever 300L of 500L van maak, maar dat ligt ook aan de kosten.
Er is een topic over warmtepompen hier, daar kun je meer info vinden
Met gestrekt been.
Ik heb zelf ook een qualityflow systeem en het bevalt mij erg goed. Enige echte nadeel na drie jaar is dat de kleppen geluid (zachte brom) zijn gaan maken tijdens open en dicht gaan.jacovn schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:29:
Vandaag bij vriendelijke tweaker geweest om een qualityflow installatie te bekijken. In normale modus haast niet hoorbaar buiten technische ruimte, alleen iets geluid van de lucht door uitblaas rooster als je er vlak bij staat. Maakt wel wat meer lawaai bij douche gebruik volgens hem maar dat doet de huidige MV zonder wtw die we nu hebben ook op hoogste stand
https://sanitairkamer.nl/...lep-compleet-4410137.html
Ik zou ook niet gaan voor een hybride oplossing, maar helemaal voor een WP. WaaromVerwijderd schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:13:
Ik heb laatst gezeten met de installateur, hoewel ik dacht de installatie te snappen blijkt het toch weer subtiel anders te zijn. de w- en tapwater installatie gaat met een hybride warmtepomp. warmtepomp vooral omdat ik wil koelen via vloerverwarming. (en ook voor de epc)
Hierom :
- Je krijgt geen subsidie op je WP als je de WP nodig hebt om de EPC nodig te halen. Dus EPC berekening laten maken zonder WP, scheelt je 2000 á 2500 euro
- Je hebt geen gasaansluiting nodig (1K bespaard)
- Je hebt geen CV ketel nodig inclusief alle dakdoorvoeren (1,5K bepaard)
Met een WP heb je in ieder geval iets nodig voor je SWW (warm water), dus of een boiler, of een doorstroomverwarmer
Krijgt je nieuwe woning ook PV
Over het eerste punt: het maakt toch niet uit of de warmtepomp dan hybride of stand-alone is? Zodra dat ding voorkomt in de EPC is het over met de subsidie. Met een paar PV-panelen trek je de waarde dan wel vrij vlot onder de 0,4. Kijk ook of je met forfaitaire waardes werkt voor de lineaire warmteverliezen en de kozijnen. Scheelt serieus in de uitkomst. Kost iets meer advieswerk, maar kan bouw- en installatiekundig weer schelen in kosten. Verder helemaal mee eens om geen gasaansluiting meer in huis te hebben.Grolsch schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:04:
Ik zou ook niet gaan voor een hybride oplossing, maar helemaal voor een WP. Waarom
Hierom :
- Je krijgt geen subsidie op je WP als je de WP nodig hebt om de EPC nodig te halen. Dus EPC berekening laten maken zonder WP, scheelt je 2000 á 2500 euro
- Je hebt geen gasaansluiting nodig (1K bespaard)
- Je hebt geen CV ketel nodig inclusief alle dakdoorvoeren (1,5K bepaard)
Met een WP heb je in ieder geval iets nodig voor je SWW (warm water), dus of een boiler, of een doorstroomverwarmer
Krijgt je nieuwe woning ook PV(gebruik evt. PV om je EPC te halen) Dan wordt het helemaal interessant
On a side note: vandaag bij de gemeente geweest om kort met de welstandsman te spreken. Op twee puntjes na (die volgens ons prima via de mail of telefoon af hadden gekund) was hij aardig enthousiast over een -volgens hem- niet alledaags ontwerp voor het buitengebied. We kunnen dus door met de aanvraag.

Door de bouw is waarschijnlijk de ondergrond flink ingereden.
Ik vond het ophogen bij ons wel een gigantisch verschil maken met het zicht op het huis. Alles lijkt ineens beter in perspectief te staan.
Dan moet vloeren leggen ook minder werk zijn omdat er niet gegaliseerd hoeft te worden.
Is er een verdeling per m2 waar de kosten inzitten als het zeg maar de 20 ex zou zijn.
Stukje egaliseren, lijm smeren (?) en pvc leggen ?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Heb uiteindelijk aan 4 aannemers een offerte gevraagd. In eerste instantie 3, op de valreep nog een vierde.
Laat nu niet de vierde 80K goedkoper zijn dan de anderen. En ja, ik heb zo goed mogelijk appels met appels vergeleken. Dat verschil is toch veel te groot....
Met gestrekt been.

Hier een aantal foto's nadat het zand is opgebracht:

Foto vanuit ons toekomstige slaapkamerraam

Foto van een achterliggend landweggetje, zoek het huis

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 14-04-2017 15:05 ]
Ja, dat is kl%te. Zo'n verschil zou er niet mogen zijn, je hebt het over rond de 15%? als ik me goed herinner?artbij schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:24:
Bahbah, aannemers.
Heb uiteindelijk aan 4 aannemers een offerte gevraagd. In eerste instantie 3, op de valreep nog een vierde.
Laat nu niet de vierde 80K goedkoper zijn dan de anderen. En ja, ik heb zo goed mogelijk appels met appels vergeleken. Dat verschil is toch veel te groot....
Dat gaat weer tijd kosten. Maar ik heb bij onze bouw wel aannemers geconfronteerd met hun prijsniveau, vooral juist als ze opmerkelijk lager zaten. Het heeft geen zin met iemand in zee te gaan voor een bedrag waarvoor het eigenlijk niet gebouwd kan worden.
Als nu blijkt dat iemand bepaalde zaken niet meegerekend heeft, dan is er een goede grond om het nog eens opnieuw te bekijken. Zegt iemand onder de marktprijs te kunnen werken, dan heb je mogelijk een risico naar continuïteit toe, en moet je je afvragen of je het de moeite waard vindt het risico te nemen. 80.000€ geeft wel wat ruimte voor risico natuurlijk.
Reken jezelf niet te rijk. Ten eerste vallen de kosten voor egalisatie over het algemeen best mee, ten tweede zijn de PVC leggers er over het algemeen erg kritisch op, en loop je een redelijke kans dat ze alsnog willen egaliseren.jacovn schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:08:
Ik ga zoals het er nu uitziet een gegoten dekvloer krijgen (70mm) die zou perfect waterpas moeten zijn.
Dan moet vloeren leggen ook minder werk zijn omdat er niet gegaliseerd hoeft te worden.
Is er een verdeling per m2 waar de kosten inzitten als het zeg maar de 20 ex zou zijn.
Stukje egaliseren, lijm smeren (?) en pvc leggen ?
Als je in de begroting er rekening mee houdt, en met de vloerenlegger afspreekt dat ter plaatste bekeken wordt of het nodig is, dan hou je in het beste geval nog wat geld in je zak.
[ Voor 27% gewijzigd door Rtificial op 14-04-2017 15:48 ]
PVC vloer kost € 16,00 per m2 incl. BTW
PVC vloer leggen kost € 14,00 per m2, incl. lijm en egaliseren en materiaal zonder factuur.
Totaal dus € 30,00 per M2, in ons geval 82 m2 voor de slaapkamers en gang boven.
Tja, mijn aannemer vertelde me deze week dat hij alsnog niet de panasonic wp die ik in het buitenland wil bestellen voor mij gaat installeren. Heeft hij me 5 maanden verteld dat hij dat wel zou doen.artbij schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:24:
Bahbah, aannemers.
Dat is echt spotgoedkoop.Grolsch schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:55:
Zojuist heb ik het hele PVC verhaal geregeld.
PVC vloer kost € 16,00 per m2 incl. BTW
PVC vloer leggen kost € 14,00 per m2, incl. lijm en egaliseren en materiaal zonder factuur.
Totaal dus € 30,00 per M2, in ons geval 82 m2 voor de slaapkamers en gang boven.
Als de instalateur me verteld dat het eigenlijk perfect vlak is, dan moet ik het maar afspreken dat de eventuele egalisatie kosten voor hem zijnRtificial schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:45:
Reken jezelf niet te rijk. Ten eerste vallen de kosten voor egalisatie over het algemeen best mee, ten tweede zijn de PVC leggers er over het algemeen erg kritisch op, en loop je een redelijke kans dat ze alsnog willen egaliseren.
Als je in de begroting er rekening mee houdt, en met de vloerenlegger afspreekt dat ter plaatste bekeken wordt of het nodig is, dan hou je in het beste geval nog wat geld in je zak.
De vloer kost met op totale oppervlak iets van 700€ meer voor dit systeem en dat goed waterpas zijn werd me als een van de voordelen gegeven.
Ik heb nog niet veel naar vloeren gekeken, moet zelfs nog een bouwcontract tekenen (de aannemer heeft me weer gebeld dat hij het op wil maken)
Maar zijn instalateur deed 4 weken over een offerte, die moest aangepast worden en we zijn weer dik 3 weken verder. Die ik zelf aangedragen heb had in 2 dagen een stuk meer gedetaileerde aanbieding liggen.
Bouwbegeleidng geregeld die komende week de aanbieding gaat bespreken, en ook het contract voor me controleerd. (Niet een van IBBA wat locale club is hier die contracten heeft met een aantal)
Dit topic is gesloten.
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic