Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 103 Laatste
Acties:
  • 633.719 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

muffstuff schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:19:
Oh en volgens mij was Microsoft bezig mete en groot data centrum in Noord-Holland Noord ergens in wieringermeer?
Langs de A7 vlak bij Wieringerwerf.
Maar die hebben daar een datacentrum neergezet zodat ze samen met het kassencomplex daar de warmte en energieverbruik van elkaar kunnen hergebruiken zodat de kosten lager worden.
Het heeft verder niets met randstad o.i.d. te maken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Config schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:23:
[...]

Ooit gedacht aan, om maar iets te noemen dat in vele landen volslagen normaal is in deze fase van het leven, nog een paar jaar bij je ouders wonen na je studie, of met huisgenoten iets huren? Ooit een Amerikaanse sitcom gezien waarin mensen geen huisgenoten hadden?
Oei, daar heb je een punt. Maar dan moet ik mijn 1e wereld lat lager gaan leggen en dat kan niet want ik ben entitled :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
GoldenSample schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:36:
Righting Schagen valt dat wel mee. Verder vind ik het bizar dat je in z'n verdomde afgerachte tussenwoning komt terwijl mijn pa een vrijstaand monumentaal huis op een qua zicht schitterende plek kon kopen in de zelfde of iets betere staat zelfs.
Jeminee, is dat zo moeilijk te bevatten? We hebben nu 17 miljoen mensen in NL, in 1960 hadden er 11 miljoen...Bovendien zijn de gezinnen kleiner (meer huizen nodig), en gaat tegenwoordig 50% van het nationele inkomen naar de Staat (die er o.a. 500k x bijstand, 800k x WAO/Wajong, en 3400k x AOW van betaalt, oftewel 3,4 miljoen bejaarden en 1,3 miljoen mensen die minder of vaak nooit meer gaan werken. Of dat fair is is niet de discussie, maar het gaat iig ook van jouw huis af. En dan is er ook nog iets dat Zorg heet...).

[ Voor 3% gewijzigd door Config op 07-10-2016 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Er gaat 54% van het BNI naar de staat :o

Een andere reden waarom de "huizen" steeds duurder worden heeft ook te maken met de hoge grondprijs.
De afgelopen 30 jaar is het modale inkomen 1,8 keer zo hoog geworden maar de grondprijs is 5 keer zo hoog geworden, dus een m2 grond is in verhouding meer als 2,5 keer zo duur.

Aangezien de grondprijs best wel een groot deel uitmaakt van de aankoopprijs merk je dit gewoon goed, dit werkt uiteraard ook door voor de al bestaande huizen.

Het huis zelf ligt wel aardig op lijn met de inkomsten stijging, de veel te dure bouwgrond (schuld>> overheid) heeft een woning onnodig duur gemaakt.

In Regio Arnhem Nijmegen is een toren hoge vraag naar woningen, deze bevolking in deze regio is de laatste 10 jaar met 10% gegroeid en ze verwachten ook ene groei van 10% voor de komende 10 tot 12 jaar.

Gevolg:
Eengezinswoning 18 jaar meettijd en de koopmarkt zit ook op slot door het salaris/leenplafond.
Er is ook zo goed als geen grond meer beschikbaar en Arnhem kan al helemaal niets meer bouwen zonder eerst te gaan slopen.

Je ziet hier nu al een tweedeling in de samenleving komen, het inkomen "vlucht" naar de goede wijken in de buitengemeentes en de "armoede" trekt naar de stad.
Dit heeft tot gevolg dat het financiële vangnet van de stad steeds zwaarder belast wordt en de gemeente hier extra geld voor nodig heeft wat weer verhaald wordt middels de WOZ (versterkende factor)

Een groot deel van deze situatie is veroorzaakt door de babyboom generatie naar mijn idee.
Voor die generatie zijn betaalbare huizen gebouwd en ze deden dit niet voor hun kinderen>>gevolg schaarste
Ze hebben hun huizen goed kunnen verkopen (schaarste) en door het systeem van woonjaren hebben ze het gros van de huurwoningen in beslag genomen en krijgen ze vaak nog huursubsidie ook.

Probleem voor de jongeren is dat de babyboom generatie het beleid heeft gemaakt en daarbij ook de grootste groep kiezers is.

Profit to the max!

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik vraag me iets af en dat gaat over sociale huurwoningen in Nederland. Op dit forum las ik een topic van iemand die met een uitkering thuis zit en nu het huis dat hij met zijn ex heeft gekocht in betere tijden, moet verkopen en weer op zichzelf moet wonen.

Omdat zijn inkomen te laag is voor een vrije sector huurwoning en kopen ook geen optie is, is hij dus aangewezen op sociale huur.

Nu zie ik om mij heen in vrijwel alle gemeenten dat sociale huurwoningen massaal gesloopt of verkocht worden, en vaak worden vervangen door nieuwe luxe woningen. Vaak om de buurt te verbeteren.

Nu zit ik eigenlijk met 2 vragen:

1. Waar gaan al die mensen heen? Worden ze naar een andere wijk verplaatst of simpelweg er uitgezet?

2. Waar zou iemand die met spoed een sociale huurwoning nodig heeft, terecht kunnen anno nu?

Ik dacht altijd dat je nooit dakloos hoefde te zijn in Nederland, maar zie zo snel even geen oplossing voor bepaalde mensen.

Heb er zelf ook geen ervaring mee. Ik heb een tijdje wel ziek thuis gezeten en was bang alles kwijt te raken. Nu ik weer werk is het geen issue meer, maar loop soms met die "stel dat" gedachten rond.

Zijn de sociale huurwoningen echt op in de randstad? Of zijn er altijd opties te vinden?

Niet iedereen heeft familie om op terug te vallen...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Elke maand verhuizen er mensen, ook in regio Groot-Amsterdam en andere regio's waar krapte heerst ;). Grotere woningcorporaties weten echt wel hoeveel woningen ze 'achter' moeten houden om aan de gangbare noodvraag te voldoen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
fast-server schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:28:
Het huis zelf ligt wel aardig op lijn met de inkomsten stijging, de veel te dure bouwgrond (schuld>> overheid) heeft een woning onnodig duur gemaakt.
Overigens is dit niet eens echt waar (qua bouwkosten stijging).
Een huis van nu is SUPER economisch, amper energieverbruik, waarbij de constructie dusdanig is dat de meesten zo 100 jaar blijven staan zonder noemenswaardig onderhoud. Ook de technische installatie is veel onderhoudsvriendelijker.
(Bedenk zo, een jaren 30 woning wordt bij een renovatie gewoon compleet leeg getrokken, daar gaan dus zelfs de vloeren/plafonds/... alles uit en die hebben vaak al een renovatie gehad tussendoor)
Daarmee is een huis eigenlijk gewoon goedkoper geworden, helemaal als je nog wat ROI achtige berekeningen erop loslaat.

Alle 'prijsstijging' in de bouwkosten zit ook daadwerkelijk in betere kwaliteit, vooral de 'schil' is veel beter geworden. In een nieuwbouwwoning in NL heb je echt weinig te klagen.
Kom een keer op bezoek in mijn nieuwbouwwoning in de UK en het is een 'klein' beetje anders, deze woning is binnen 10 jaar gewoon afgeschreven, dan sluit geen deur meer, als je pech hebt is je dak aan vervanging toe en hopelijk heb je geen lekkage gehad, want dan loop je ook nog risico met de verdiepingsvloer, allemaal uit ervaring van bekenden.

Maar bovenstaand scenario is 'de oplossing' van de Engelsen om betaalbare huizen te houden (en de grondprijs nog een stap te verhogen). Ik ben persoonlijk als de dood dat we in NL die kant op gaan. Een NLse bouwer is gemiddeld genomen heel goed, geen Duitse kwaliteit, want dat is vaak gewoon overdreven, maar net dat niveau dat alles goed is en goed blijft werken.

[ Voor 4% gewijzigd door TheGhostInc op 08-10-2016 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

TheGhostInc schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:00:
[...]

Overigens is dit niet eens echt waar (qua bouwkosten stijging).
Een huis van nu is SUPER economisch, amper energieverbruik, waarbij de constructie dusdanig is dat de meesten zo 100 jaar blijven staan zonder noemenswaardig onderhoud. Ook de technische installatie is veel onderhoudsvriendelijker.
(Bedenk zo, een jaren 30 woning wordt bij een renovatie gewoon compleet leeg getrokken, daar gaan dus zelfs de vloeren/plafonds/... alles uit en die hebben vaak al een renovatie gehad tussendoor)
Daarmee is een huis eigenlijk gewoon goedkoper geworden, helemaal als je nog wat ROI achtige berekeningen erop loslaat.
Zo fantastisch is de bouwkwaliteit van nieuwe huizen niet. Zat huizen die al grote schades hebben na 10 - 20 jaar. Het zal dan wel iets beter zijn dan in engeland, maar veel stelt het niet voor. De kwaliteit van de huizen is de laatste 20 jaar telkens slechter geworden omdat het goedkoper moest en er geen toezicht en handhaving meer was.

Een jaren dertig woning staat er al 100 jaar en staat er over 100 jaar nog. Voor een renovatie hoeft ook niet alles losgetrokken te worden , wat extra isolatie , nieuw glas en je bent er.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toth70
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:39
Lethalis schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:15:
Ik vraag me iets af en dat gaat over sociale huurwoningen in Nederland.
Als je een goede reden hebt kan je voorrang krijgen. Weet niet wat de criteria daarvoor zijn, maar dat lijkt me iets voor noodgevallen.

Ik "mag" me sinds kort begeven op de sociale huurmarkt. Dat is me zo goed bevallen dat ik dit topic, dat volgens mij toch wel op de de koopmarkt gericht is, maar weer ben gaan lezen....Misschien is het leuk om eens het perspectief van degenen die op woningnet zoeken ipv op funda eens te demonstreren.

Mijn voorbeeld uit de praktijk: ingeschreven in de regio Utrecht (zo'n beetje alles van Abcoude tot Wijk bij Duurstede). Met 9 jaar inschrijftijd kan je uit 3 woningen "kiezen" (dwz je staat op een niet onmogelijk lage plek op de wachtlijst:

3e plek: 58 m2 in Leersum, 637 euro
5e plek: 65m2 in Leersum, 688 euro
4e plek: 45 m2 in Utrecht 650 euro

Ze staan allemaal nog anderhalve dag open, dus wie weet zak ik nog een beetje. Verder alleen plek 10 of (veel) hoger. Ja, ook met 9 jaar inschrijftijd kan je nog op plek 119 van de 123 gegadigden staan.

Maar dat is het dus he. In de hele regio. Ik heb het nog niet over woonwensen gehad.

Ik zal dus wel in de vrije sector blijven huren. Dat betekent geen huurtoeslag want mn huur is te hoog (eh wat?), 40% van mn niet riante salaris gaat naar de huur, dan blijft er niet veel over. Maar goed, ik mag niet klagen, ik heb een leuk leven en geef mijn belastingcentjes graag aan mensen die het harder nodig hebben dan ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
digifun schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:28:
[...]

Zo fantastisch is de bouwkwaliteit van nieuwe huizen niet. Zat huizen die al grote schades hebben na 10 - 20 jaar. Het zal dan wel iets beter zijn dan in engeland, maar veel stelt het niet voor. De kwaliteit van de huizen is de laatste 20 jaar telkens slechter geworden omdat het goedkoper moest en er geen toezicht en handhaving meer was.
Ik weet niet waar jij woont/hebt gewoond, maar alle nieuwe woningen die ik heb gezien van de afgelopen +/- 15 jaar tot redelijk recent zagen er super strak uit. De opdekdeur mania had van mij overgeslagen kunnen worden, maar technisch heb ik weinig echte problemen met die deuren.
digifun schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:28:
Een jaren dertig woning staat er al 100 jaar en staat er over 100 jaar nog. Voor een renovatie hoeft ook niet alles losgetrokken te worden , wat extra isolatie , nieuw glas en je bent er.
Dus jij hoeft geen CV installatie en gebruikt een gaskachel? Je hebt genoeg aan 3 stoppen in je huis? En als het riet van de plafonds los komt, dan is er een stukadoor die dat nog durft te repareren?

Ik zal je verklappen dat gipsplaten echt een recente uitvinding zijn en dat zelfs de WC optioneel was in die huizen!
Maar tegenwoordig heeft een jaren '30 woning een cult status gekregen, waarbij er 3 oorspronkelijke details in stand worden gelaten en de rest volledig is gerenoveerd. Als we die woningen niet al 3x hadden gerenoveerd waren de meeste yuppen er in een grote boog omheen gelopen:
‘Juffie, heppie een emmertje poep?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 11:36
Onbekend schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:40:
[...]

Langs de A7 vlak bij Wieringerwerf.
Maar die hebben daar een datacentrum neergezet zodat ze samen met het kassencomplex daar de warmte en energieverbruik van elkaar kunnen hergebruiken zodat de kosten lager worden.
Het heeft verder niets met randstad o.i.d. te maken.
Toevallig heeft dat niks te maken met het energieverbruik en is een mooie bijkomstigheid. De locatie is gekozen omdat er daar een grote internetkabel loopt :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

TheGhostInc schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:03:
[...]

Ik weet niet waar jij woont/hebt gewoond, maar alle nieuwe woningen die ik heb gezien van de afgelopen +/- 15 jaar tot redelijk recent zagen er super strak uit. De opdekdeur mania had van mij overgeslagen kunnen worden, maar technisch heb ik weinig echte problemen met die deuren.
Het is niet alleen de deuren het is de bouwkwaliteit van de huizen. Loop maar eens door een nieuwbouwwijk en kijk naar zoutuitslag op de muren. Dat is allemaal inferieur metselwerk, vroeger was dat afkeur maar tegenwoordig mag het. Kijk eens hoeveel optrekkend en doorslaand vocht je wel niet ziet, hoeveel zwarte plekken van schimmels. Muren die in de winter nat zijn en ieder jaar natter worden terwijl het 's nachts gewoon vriest en ieder jaar zie je gewoon dat het erger wordt. Dat wordt op den duur een forse schadepost. En zo zijn er nog veel meer dingen die niet kloppen aan hedendaagse nieuwbouwhuizen.
[...]

Dus jij hoeft geen CV installatie en gebruikt een gaskachel? Je hebt genoeg aan 3 stoppen in je huis? En als het riet van de plafonds los komt, dan is er een stukadoor die dat nog durft te repareren?

Ik zal je verklappen dat gipsplaten echt een recente uitvinding zijn en dat zelfs de WC optioneel was in die huizen!
Maar tegenwoordig heeft een jaren '30 woning een cult status gekregen, waarbij er 3 oorspronkelijke details in stand worden gelaten en de rest volledig is gerenoveerd. Als we die woningen niet al 3x hadden gerenoveerd waren de meeste yuppen er in een grote boog omheen gelopen:
‘Juffie, heppie een emmertje poep?'
Ik heb gewoon gaskachels , zelf onderhouden en afgesteld. Junckers gasblok , blauwe vlam en de ketel wordt ca 100 graden de afvoer een graad of 60-70, super efficient en een keer zo zuinig als een hr-cvketel ook nog een keer lekkere gaskachelwarmte..

Rieten plafond zit er al heel lang niet meer , maar een stucadoor die dat kan repareren ken ik wel. Die zijn wel schaars geworden maar dat komt ook doordat het niveau van de nederlandse bouwvakkers gewoon triest is geworden.

Drie stoppen is in feite genoeg dat is 3 * 16 A * 240 V = 11.520 W daar kun je een hoop verbruikers aanhangen. Vooral als je nog een beetje energiezuinig probeert te leven heb je daar meer dan genoeg aan.

Zo een ouderwetse wc met een grote porceleinen stortbak en overlooppijpje vind ik stiekem ook wel heel erg mooi. Om de 10 jaar nieuwe rubbers erin en het is onverslijtbaar.

Een jaren dertig huis heeft gewoon een veel betere basis dan de huidige huizen en is heel gemakkelijk te renoveren naar hedendaags standaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De verhalen over nieuwbouw herken ik absoluut niet. Alle mensen die ik ken die in jaren 90+ woningen wonen zijn allemaal dik tevreden over de brouwkwaliteit. Verhalen over vocht en schimmelvorming ken ik alleen van wtw Instalaties die niet goed onderhouden worden, omdat niemand aan kopers vertellen dat deze onderhoud nodig hebben.

Doe mij maar een woning gebouwd met prefab beton en ankerloze spouwmuren, vloerisolafie, dak isolatie, Hr++ glas en hoge plafonds.
Daarnaast ook geen asbest, houten vloeren, mogelijk kans op betonrot in de fundering, tocht, geen mechanische ventilatie etc, om maar wat vooroordelen over oude huizen op te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

http://www.civieletechniek.net/index.php/inhoud?id=895

Het beton van tegenwoordig , dus ook niet te vertrouwen. Nog erger dan kwaaitaal.

Het gaat ook niet over het vocht binnen maar in buitenmuren. Met name in de winter als dat gaat bevriezen geeft dat schade en dat wordt iedere winter erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Config schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:28:

Oftewel huisgenoten
Oftewel tweeverdieners
Want die optie is er altijd? Huisgenoten gaat alleen bij vrouwen, het is als man al lastig genoeg omdat zowat 90% van de huurwoningen alleen voor vrouwen beschikbaar is. En als je er 1 vind moet je al vooral niet met iemand anders daar willen wonen. Dus dan betaal je ongeveer 900 per maand particulier. Vervolgens heb je tegenwoordig geluk als je met een HBO diploma na 5 jaar werkervaring 1700 bruto verdient, (en dit word ook rap lager) en dan moet je je studieschuld nog afbetalen.

Woningmarkt in nederland is alleen nog interessant voor babyboomers die verantwoordelijk zijn voor deze zooi, de rijke mens, en uitkeringstrekkers in de sociale huur.
PS: even iets anders, waarom zou je ook maar iemand vertellen over je studieschuld? Dat is immers niet te achterhalen (later wellicht, maar dat is niet mijn punt). Zolang het niet te achterhalen is, is er altijd wel een grote groep die het niet opgeeft.
Omdat je dan een heel groot probleem hebt als ze daar toch achter komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 19:25:
[...]

Want die optie is er altijd? Huisgenoten gaat alleen bij vrouwen, het is als man al lastig genoeg omdat zowat 90% van de huurwoningen alleen voor vrouwen beschikbaar is. En als je er 1 vind moet je al vooral niet met iemand anders daar willen wonen. Dus dan betaal je ongeveer 900 per maand particulier. Vervolgens heb je tegenwoordig geluk als je met een HBO diploma na 5 jaar werkervaring 1700 bruto verdient, (en dit word ook rap lager) en dan moet je je studieschuld nog afbetalen.
Als je na 5 jaar werkervaring met HBO 1700 bruto verdient, dan is het toch een beetje je eigen schuld dat je besloot om niet-Westerse huishoudkunde te gaan studeren. Want dat is de enige manier dat dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:04:
[...]

Als je na 5 jaar werkervaring met HBO 1700 bruto verdient, dan is het toch een beetje je eigen schuld dat je besloot om niet-Westerse huishoudkunde te gaan studeren. Want dat is de enige manier dat dat lukt.
Tenzij je bij een bank werkt is dat toch echt het beste wat je realistisch kan krijgen. En dit is dan nog vanuit de betere richtingen zoals rech, ibk en IT. Men wilt alleen betalen aan WO met minstens 10 jaar ervaring en het liefst nog in de eind 30 begin 40. HBO is tegenwoordig echt 1700 bruto max de eerste 5 a 10 jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
digifun schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 19:16:
http://www.civieletechniek.net/index.php/inhoud?id=895

Het beton van tegenwoordig , dus ook niet te vertrouwen. Nog erger dan kwaaitaal.

Het gaat ook niet over het vocht binnen maar in buitenmuren. Met name in de winter als dat gaat bevriezen geeft dat schade en dat wordt iedere winter erger.
Het gaat hier toch over woningen en niet over infrastructuur projecten? Woningmuren worden in een fabriek gemaakt en in 1 stuk naar de bouwplaats gebracht. Dat is heel anders dan trienrails bouwen, waar beton terplekke gestort wordt.

HBO na 5 jaar 1700 euro bruto? Netto zal je bedoelen, of je bedoelt MBO. Alle bedrijfseconomische studies, rechten en technische studies starten al boven de 2000 bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:12:

HBO na 5 jaar 1700 euro bruto? Netto zal je bedoelen, of je bedoelt MBO. Alle bedrijfseconomische studies, rechten en technische studies starten al boven de 2000 bruto.
Nee, HBO. Technische studies zou ik niet weten maar voor rechten en bedrijfseconomie HBO zit je tegenwoordig in de hoogste treden zowat tegen 1700 euro BRUTO aan. Als jij denkt met HBO recht of IBK met meer dan 2000 bruto te starten kom je van een koude kermis thuis, dat licht tegenwoordig rond de 1400 a 1500 bruto. Met MBO start je tegenwoordig zo rond de 1100 bruto.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
En nu is het wel genoeg geweest met reacties die offtopic, ononderbouwd, of beide zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Edit: Sorry Rakapul, zal deze weghalen. Maar iemand was fout op het internet :(.

[ Voor 93% gewijzigd door Sissors op 08-10-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Lethalis schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:15:

Nu zie ik om mij heen in vrijwel alle gemeenten dat sociale huurwoningen massaal gesloopt of verkocht worden, en vaak worden vervangen door nieuwe luxe woningen. Vaak om de buurt te verbeteren.
In mijn gemeente is recent de schop in de grond gegaan voor een sociale huur pand. Je zou het kunnen bestempelen als nieuwe luxe (starters) woningen. AAA locatie waar er 2 soorten bezwaar werden aangetekend: 1 Hier geen sociale huur want dat hoort niet in deze buurt en 2 dit pand is megalomaan en hoort niet bij sociale huur.
Tja dat krijg je ervan als je je sociale huur pand een beetje wil inpassen tussen de landgoederen :+
Had er op zich graag willen wonen maar dat gaat hem niet worden want we zitten boven de inkomensgrens.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Z___Z schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 18:54:
De verhalen over nieuwbouw herken ik absoluut niet. Alle mensen die ik ken die in jaren 90+ woningen wonen zijn allemaal dik tevreden over de brouwkwaliteit. Verhalen over vocht en schimmelvorming ken ik alleen van wtw Instalaties die niet goed onderhouden worden, omdat niemand aan kopers vertellen dat deze onderhoud nodig hebben.
Onze particuliere huurwoning is gebouwd in 1994. De hele wijk komt uit die periode.
1. Het huis schimmelt aan alle kanten, alle kitnaden bij ramen zijn zwart.
2. Het deurbeslag binnen bestaat uit rond "klikspul", geen idee waar je het los zou kunnen vervangen, maar het plastic breekt waardoor het allemaal los komt te zitten. Een schroefje aandraaien zit er niet in.
3. De kozijnen zijn eigenlijk geen kozijnen te noemen: het is hol (vuren?)hout. Een latje binnen, een latje buiten, en een flinke kier daartussen. Dat rot dan ook flink weg, af en toe een stuk erin zetten door de schilder is niet genoeg. Steeds meer mensen in deze wijk zijn kozijnen aan het vervangen.
4. Een zonneboiler. Leuk! Ongetwijfeld geplaatst met subsidie. 's Zomers, als je op vakantie bent, staat-ie op 80 graden. De rest van het jaar is-ie af en toe bij een dag volle zon 40-60 graden. 's Winters komt-ie nooit boven de 20 uit. Ik schat dat het tientjeswerk is wat het per jaar aan gas scheelt.
5. Volgens een brief van een dakdekker die hier ook in de wijk woont zijn de daken ook redelijk aan vervanging toe, en is het wachten op lekkage als dat niet preventief wordt vervangen.
6. De ventilatieroosters worden nat van condens. Ze zijn niet schoon te maken, ik kan ze niet verwijderen. Binnenin zijn ze zwart van de schimmel, en daar komt de "frisse lucht" dus uit.

Even samenvatten: 22 jaar oud, de muren staan nog, isolatie is op zich ook prima, maar kozijnen, ventilatie, dak, keuken, badkamer, wc en binnendeurbeslag zijn compleet aan vervanging toe.
Oh, en uiteraard gebouwd op een postzegel.

We moeten echt nodig verhuizen, de huur is veel te hoog voor wat we krijgen, maar weten niet waar we dan heen moeten. Het voelt als door de hond of door de kat gebeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:48
Ons vorige huis uit 94' was oke, maar niet super. Geen vochtproblemen maar wel matige bouwkwaliteit. Ons nieuwe huis is uit 2006 en is 2 keer zo groot, vrijstaand en kost ons 900m3 gas per jaar tov 1400m3 in ons vorige huis. Alles aan ons nieuwe huis is gewoon beter en degelijker gedaan, alles hardhout, isolatie, geluidwerend, goede ventilatie, etc.

Had al een grondige hekel aan jaren 80' en 70' huizen maar zou het liefst nooit meer een oud(er) huis bewonen dan wat we nu hebben. Comfort is super en betaal incl PV 50-60€ energie per maand.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
[...]

Woningmarkt in nederland is alleen nog interessant voor babyboomers die verantwoordelijk zijn voor deze zooi, de rijke mens, en uitkeringstrekkers in de sociale huur.
Altijd? Vast niet. Maar ik denk niet dat we op de uitzondering moeten focussen. Dat argument over vrouwen is onzin natuurlijk. Het niet-uitgesproken probleem hier is dat sommigen en in de stad wil wonen, en alleen, en als starter. Tja, niemand heeft gezegd dat je daar recht op hebt. Na 5 jaar werkervaring 1700 bruto verdienen met een Bachelor op zak. Wie dan :?. Klinkt bizar. Dat is 20k per jaar.
[...]

Omdat je dan een heel groot probleem hebt als ze daar toch achter komen.
Wat kunnen ze doen in dat geval? Als je netjes je hypotheek betaalt zullen ze je liever laten zitten lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door Config op 09-10-2016 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Config schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 08:36:
[...]
Het niet-uitgesproken probleem hier is dat sommigen en in de stad wil wonen, en alleen, en als starter. Tja, niemand heeft gezegd dat je daar recht op hebt.
Het probleem is alleen dat het buiten de stad ook niet meer lukt. Sowieso begint het 1 grote agglomeratie te worden in de randstad.

De groep die buiten de boot valt wordt steeds groter heb ik het idee.

Kortom, ben je alleen en verdien je niet zo goed, dan heb je een probleem. En bij je ouders wonen op je 30ste is ook niet alles, als dat al kan en ze er überhaupt nog zijn.

Ik heb echt geluk dat ik kan programmeren en daarmee de arbeidsmarkt in ben gerold, ondanks het feit dat ik niet zo sociaal ben en de nodige issues heb.

Ik zie genoeg verhalen om mij heen van mensen die niet dat geluk hebben en dus idd hun ouders vervelen met hun aanwezigheid. Als ze al een baan hebben dan is het iets simpels als ergens in een magazijn werken.

Die kunnen dus amper een bestaan opbouwen door de huidige economie en de woningmarkt.

Enerzijds dus de grote instroom aan oost Europese mensen die de simpele baantjes inpikken, anderzijds de sterk gestegen woonkosten. De vergaande automatisering richt ook een bloedbad aan (okee daar ben ik zelf medeplichtig aan, vaak genoeg iets gemaakt waardoor er bij een klant weer wat mensen uit konden).

Vroeger kon je wellicht nog een goedkoop studio'tje huren ergens voor 300 euro per maand.

Eerlijk is eerlijk, ik vind ook dat veel mensen verkeerde opleidingskeuzen maken. Je kan beter een goede loodgieter zijn, dan werkloos thuiszitten omdat je je PABO ofzo niet hebt afgerond. Of omdat je als administratief medewerker geen werk meer vindt.

Iedereen wordt gepusht om HBO te doen of iig een kantoorbaan te vinden.

Er is straks gewoon geen werk meer voor heel veel mensen en dat vind ik eng. Dat kan nooit goed gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 09-10-2016 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Config schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:28:
PS: even iets anders, waarom zou je ook maar iemand vertellen over je studieschuld? Dat is immers niet te achterhalen (later wellicht, maar dat is niet mijn punt). Zolang het niet te achterhalen is, is er altijd wel een grote groep die het niet opgeeft. Dat is waar de markt zich vervolgens op instelt. Als jij het vervolgens wel doet, dan heb jij een nadeel t.o.v. de anderen.
Dit is dus gewoon frauderen. Geen wonder dat men de studieschuld ook bij het BKR wil gaan registreren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

Lethalis schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:35:
Eerlijk is eerlijk, ik vind ook dat veel mensen verkeerde opleidingskeuzen maken. Je kan beter een goede loodgieter zijn, dan werkloos thuiszitten omdat je je PABO ofzo niet hebt afgerond. Of omdat je als administratief medewerker geen werk meer vindt.
Even er op inhakend, als je op het voortgezetonderwijs zit heb je nog helemaal geen idee van de waarde van geld en salarishoogtes. Pas tijdens de MBO/HBO kom je daar pas achter en dan heb je de grove keuzes al een beetje gemaakt of je nu bloemist, vrachtwagenchauffeur, piloot of chirurg wilt worden.

Pas halverwege of na je studie kom je erachter dat je te weinig hebt gespaard om een klein huisje te kunnen kopen, en dat huren gewoon 800 euro per maand kost. De helft heeft inmiddels een relatie zodat beide inkomens bijelkaar kunnen worden gelegd, maar de andere helft is single en die moet rond komen van hun eigen starterssalaris.

Zoals het er nu naar uit ziet komen er te weinig goedkope woningen vrij voor mensen die richting het minimumloon verdienen. Het liefst huurwoningen van onder de 600 euro per maand, want dan kunnen die beginners ook redelijk sparen om later te kunnen doorstromen naar een volwaardig koop/huurhuis.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 00:15:
Even samenvatten: 22 jaar oud, de muren staan nog, isolatie is op zich ook prima, maar kozijnen, ventilatie, dak, keuken, badkamer, wc en binnendeurbeslag zijn compleet aan vervanging toe.
Dat keuken, badkamer, wc en deurbeslag moet na 22 jaar vind jij slecht? Ik vind het vrij lang. Helemaal als je bedenkt dat zeker het deurbeslag 'budget' was. Overigens hadden we het hierboven wel over een generatie nieuwer, 10-20 jaar oud, dan mag de grens wel bij de eeuwwisseling liggen wat mij betreft.

Maar je beschrijft voornamelijk vochtproblemen en als een huis ergens niet tegen kan is het vocht.
Bijvoorbeeld het dak, als je 22 jaar lang een dak hebt gehad dat eigenlijk niet goed werkte dan valt het me nog mee. Bekenden van mij hebben binnen 5 jaar tijd een 'op het oog goed' dak, zonder problemen naar de haaien gewerkt (buiten hun schuld, maar het dak is gewoon weg).
Ik snap dat het huur is, maar jouw 'vieze schimmel op een roostertje' is eigenlijk het minste probleem. De oorzaak, teveel vocht, is het echte probleem.

Meer algemeen kun je dan ook zeggen dat het niet onverstandig is om, als je 10 jaar garantie hebt op een woning, om dan na 9 jaar een volledige keuring te laten doen op de onderdelen met garantie. Een dergelijk dakprobleem komt dan naar boven en waarschijnlijk was een extra laagje folie al genoeg geweest om het dak wel de juiste levensverwachting te geven.
Daarnaast moet je ook gewoon realistisch blijven over de levensduur van onderdelen. Meranti kozijnen gaan 15-25 jaar mee. Als jij deze kozijnen hebt, dan is jouw 22 jaar dus al VER richting 'einde verhaal'.
Heb je betonpannen liggen? Die hebben ook maar een verwachte levensduur van 30 jaar.

Overigens VEH heeft daar een mooi tabelletje voor. Geeft wel een idee wat een woning kost en dan blijken nieuwe woningen het toch gewoon beter te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:33

Fiber

Beaches are for storming.

Als het je eigen huis was had je er waarschijnlijk al lang wat aan gedaan. (En ja, daar moet je elk jaar geld voor opzij leggen...) Bij een huurhuis moet je bij de verhuurder aan de bel gaan trekken dat het dringend tijd wordt voor een grote renovatie...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:08:
[...]

Even er op inhakend, als je op het voortgezetonderwijs zit heb je nog helemaal geen idee van de waarde van geld en salarishoogtes. Pas tijdens de MBO/HBO kom je daar pas achter en dan heb je de grove keuzes al een beetje gemaakt of je nu bloemist, vrachtwagenchauffeur, piloot of chirurg wilt worden.
Scholieren zijn niet dom. Nee, ze kunnen zich waarschijnlijk moeilijk een voorstelling maken hoe je precies rond komt met €2000 bruto, maar ze kunnen ook vragen stellen en op het internet opzoeken wat bij verschillende opleidingen de baankansen zijn (op niveau) en salarissen.

Nu is twijfelachtige opleidingskeuzes niet bepaald alleen de schuld van de scholieren. Misschien is het nu iets veranderd, maar een 10 jaar geleden iig was het altijd voor iedereen: Doe wat je leuk lijkt, werken moet nog zo lang, ga nu gewoon een opleiding doen die je interessant lijkt en kijk verder nergens naar. Nu wil ik niet direct stellen dat je moet kiezen wat het meeste geld oplevert, maar het meenemen in je overweging lijkt me geen slecht idee.

Misschien moet er een onafhankelijk orgaan zijn wat labels maakt voor opleidingen ala energielabels, hoe groot is de kans op werk op niveau, en hoe is het salaris na 5 jaar (imo interessanter dan het startsalaris).
Lethalis schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:35:
[...]
Ik zie genoeg verhalen om mij heen van mensen die niet dat geluk hebben en dus idd hun ouders vervelen met hun aanwezigheid. Als ze al een baan hebben dan is het iets simpels als ergens in een magazijn werken.

Die kunnen dus amper een bestaan opbouwen door de huidige economie en de woningmarkt.
In welke woningmarkt konden werklozen wel probleemloos op hun 21ste een woning krijgen in hun eentje op hun gewenste locatie?

En ik wil echt niet claimen dat het voor een magazijnmedewerker makkelijk zal zijn om financieel rond te komen. Tegelijk als die op zijn 18e fulltime is gaan werken, en €833 per maand heeft weggezet omdat hij nog bij zijn ouders woont en hele lage lasten heeft, dan heeft hij na 5 jaar een €50000 spaarpotje. Terwijl die WO informatica student waarschijnlijk op -€20000 zit.

Natuurlijk, dit is kort door de bocht. Als zijn ouder(s) in de bijstand zitten krijg je weer het probleem dat bijstand gekort wordt als hij gaat verdienen. En onder de streep wil je puur financieel al veel liever die WO informatica student zijn. Maar er zijn wel degelijk mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

TheGhostInc schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:09:
[...]

Dat keuken, badkamer, wc en deurbeslag moet na 22 jaar vind jij slecht? Ik vind het vrij lang. Helemaal als je bedenkt dat zeker het deurbeslag 'budget' was. Overigens hadden we het hierboven wel over een generatie nieuwer, 10-20 jaar oud, dan mag de grens wel bij de eeuwwisseling liggen wat mij betreft.
Dat is slecht, 22 jaar dat is helemaal niks, 50 jaar dat begint eens een keer acceptabel te worden. Vergis je niet die 22 jaar is zo voorbij en dan krijg je een grote renovatie.
Maar je beschrijft voornamelijk vochtproblemen en als een huis ergens niet tegen kan is het vocht.
Bijvoorbeeld het dak, als je 22 jaar lang een dak hebt gehad dat eigenlijk niet goed werkte dan valt het me nog mee. Bekenden van mij hebben binnen 5 jaar tijd een 'op het oog goed' dak, zonder problemen naar de haaien gewerkt (buiten hun schuld, maar het dak is gewoon weg).
Ik snap dat het huur is, maar jouw 'vieze schimmel op een roostertje' is eigenlijk het minste probleem. De oorzaak, teveel vocht, is het echte probleem.
Dat vocht moet ergens vandaan komen en dat is geen leefvocht. Dat is ook het resultaat van een slechte bouwkwaliteit. Hier zie je dat lijden tot hoge kosten maar dat had ook gelijk goed kunnen worden gebouwd. Zo een dak ook dat had in eerste instantie goed moeten worden gebouwd dan had het ook niet vervangen te hoeven worden..
Daarnaast moet je ook gewoon realistisch blijven over de levensduur van onderdelen. Meranti kozijnen gaan 15-25 jaar mee. Als jij deze kozijnen hebt, dan is jouw 22 jaar dus al VER richting 'einde verhaal'.
Heb je betonpannen liggen? Die hebben ook maar een verwachte levensduur van 30 jaar.

Overigens VEH heeft daar een mooi tabelletje voor. Geeft wel een idee wat een woning kost en dan blijken nieuwe woningen het toch gewoon beter te doen...
Merantikozijnen die 15 tot 25 jaar meegaan dat is toch belachelijk als je ziet dat in een jaren dertig huis de kozijnen al een eeuw lang meegaan. Bij de fijnhouthandel kun je trouwens kozijnhout halen wat wel lang meegaat. Het meranti wat nu gebruikt wordt heeft een degelijkheid die gewoon slecht is , waaibomenhout. Vorig jaar heb ik hier nieuwe meranti kozijnen laten zetten en zelf goed geschilderd. Zelf heb ik een houten boot gehad en weet dus precies hoe hout en vocht zich gedragen en deze kozijnen kunnen er ook eeuwen tegen aan. 15 tot 15 jaar is dan natuurlijk prutswerk, amateurisme.

Betonpannen is helemaal zonde om te gebruiken. Als ik hier naar de 100 jaar oude dakpannen van klei kijk dan gaan die nog wel 100 jaar mee. Waarom zou je dan beton gebruiken.

De bedragen die eigen huis geeft zijn totaal onherkenbaar. Voor een jaren dertig huis is het een kwestie van goed bijhouden en dan is het allemaal tientjeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:52:
[...]

In welke woningmarkt konden werklozen wel probleemloos op hun 21ste een woning krijgen in hun eentje op hun gewenste locatie?

En ik wil echt niet claimen dat het voor een magazijnmedewerker makkelijk zal zijn om financieel rond te komen. Tegelijk als die op zijn 18e fulltime is gaan werken, en €833 per maand heeft weggezet omdat hij nog bij zijn ouders woont en hele lage lasten heeft, dan heeft hij na 5 jaar een €50000 spaarpotje. Terwijl die WO informatica student waarschijnlijk op -€20000 zit.

Natuurlijk, dit is kort door de bocht. Als zijn ouder(s) in de bijstand zitten krijg je weer het probleem dat bijstand gekort wordt als hij gaat verdienen. En onder de streep wil je puur financieel al veel liever die WO informatica student zijn. Maar er zijn wel degelijk mogelijkheden.
De vraag is of diezelfde mensen 20 jaar geleden werkloos zouden zijn geweest. Er waren simpelweg meer baantjes te vinden die nu geautomatiseerd zijn of door goedkope krachten met wazige zzp constructies zijn ingepikt.

Dat spaarvoorbeeld is leuk op papier, maar bijna niemand leeft zo als hij jong is. En zoals je zelf al aangeeft, zijn de ouders vaak ook niet vermogend. Sterker nog, de kans is groter dat de ouders van die WO student geld hebben.

En daarnaast kan niet iedereen zomaar WO Informatica student zijn. Daar moet je toch een bepaalde aanleg voor hebben. Om het met succes af te ronden iig :)

Daarnaast doen de traditionele beroepen het veel beter in NL (arts, advocaat, notaris, etc). WO Informatici vluchten vaak naar het buitenland om geld te verdienen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 09-10-2016 13:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
digifun schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:14:
[...]

De bedragen die eigen huis geeft zijn totaal onherkenbaar. Voor een jaren dertig huis is het een kwestie van goed bijhouden en dan is het allemaal tientjeswerk.
Dan houdt een discussie natuurlijk snel op.
Als jij de loden leidingen 'lekker vindt smaken', de vlas isolatie weer om de elektriciteitskabel heen draait als het eraf valt en de bloemen in de winter van de ramen krabt, dan heb je inderdaad een paar tientjes betaald.
Maar anders heeft een dergelijke woning waarschijnlijk al 3-4 volledige renovaties gehad.

Maar goed, excuses, een jaren '30 woning is het summum van status in NL, het is afgunst .... [censuur]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Stoney3K schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:07:
[...]

Euhja, kip, ei. Mensen willen in de Randstad wonen omdat daar de werkgelegenheid is, en werkgevers gaan in de Randstad zitten omdat daar het makkelijkst werknemers te vinden zijn (afgezien van de prestige-factor die de Randstad wel heeft en bijvoorbeeld Friesland, Groningen, Drenthe of Limburg niet).

Iemand zal toch de eerste stap moeten zetten om zich ergens anders te vestigen en daarmee water bij de wijn doen.
Niet eens bedrijven in de randstad klagen dat ze geen goede mensen kunnen vinden terwijl er genoeg in drente en groningen wonen. Maar de overheid kan hier heel makkelijk in sturen door bedrijven gewoon onaantrekkelijk te maken om in de randstad te vestigen ( de grond is er duurder dus de huur ook :) )

En waarom moet bijvoorbeeld de belastingdienst in utrecht en amsterdam zitten? Zeker het ICT werk maakt geen bal uit waar je zit als die gewoon een vestiging ergens anders pakken in een krimpgebied met veel ICTers lossen ze er 2 problemen mee op.

Er is geen grote schaarste en de prijzen zijn ook helemaal niet hoog.
Ja in een klein gebied is er schaarste en daar zijn de prijzen absurd hoog. Maar dat is mentaliteit van de mensen zelf.

In brabant waar ( woon ik toevallig ) zijn er genoeg huizen voor onder de 200k te koop en als icter is er ook wel werk te vinden. En er zijn genoeg andere gebieden waar dat zo is, je kan natuurlijk altijd eerst kijken of je ergens een baan kan vinden en van verhuizen, de werkgevers in de randstad vinden zo wel iemand anders en anders moeten ze niet zeuren ze zitten in de randstad daar is schaarste ook aan goed personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

TheGhostInc schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 15:24:
[...]

Dan houdt een discussie natuurlijk snel op.
Als jij de loden leidingen 'lekker vindt smaken', de vlas isolatie weer om de elektriciteitskabel heen draait als het eraf valt en de bloemen in de winter van de ramen krabt, dan heb je inderdaad een paar tientjes betaald.
Maar anders heeft een dergelijke woning waarschijnlijk al 3-4 volledige renovaties gehad.

Maar goed, excuses, een jaren '30 woning is het summum van status in NL, het is afgunst .... [censuur]
Waterleiding en installatiedraad is gecertificeerd voor 50 jaar, als je dat als afschrijvingstermijn hanteert is dat bijna niks per maand. Dubbel glas kost 40 euro per m2 en schrijf je in 20-25 jaar af , ook bijna niks per maand, komen er nog wat arbeidsuren overheen als je niet zo handig bent.

Wil je nog isoleren dan kom je met spouwmuurisolatie al een heel eind , laten we zeggen zo'n 2000 euro en je hebt een huis met een b-klasse energiecertificaat. Wil je het echt goed doen dan ga je de binnenschil ook isoleren en dat zal je ongeveer een 20 euro per m2 kosten, dan heb je ook een isolatie naar de hoogste standaarden.

Ik ken veel mensen met een jaren dertig huis maar er is niemand die zoveel aan onderhoud uitgeeft als vereniging eigen huis zegt. Vorig jaar de buitenkant van de boerderij van mijn ouders gerenoveerd, nieuw glas, nieuw stucwerk, dak gerepareerd, boeihout vervangen, nieuwe kozijnen , alles aan hout in de epoxy gezet zodat het ook nooit meer rot en geverfd kostte iets van 8.000 euro maar dat kan er ook weer minimaal 50 jaar tegenaan excl glas en verfwerk. Dan kom je inderdaad op bedragen van een paar tientjes per maand. Moet je wel goed en duurzaam bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
De gemiddelde Nederlander koopt liever een nieuwe auto dan fatsoenlijk onderhoud aan je huis (laten) plegen. Want over x jaar woont ie toch niet meer in dat huis...

Een likje verf hier en daar, dan kom je inderdaad op enkele tientjes per maand uit.

[ Voor 20% gewijzigd door GioStyle op 09-10-2016 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
digifun schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 16:27:
[...]
bijna niks per maand
[...]
ook bijna niks per maand,
[...]
komen er nog wat arbeidsuren overheen als je niet zo handig bent.
Je moet ook een keer optellen.
digifun schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 16:27:
kostte iets van 8.000 euro maar dat kan er ook weer minimaal 50 jaar tegenaan excl glas en verfwerk.
Hoeveel uren zitten er in, of zijn die gratis?
En 50 jaar excl. glas en verfwerk, wat gaat er dan 50 jaar mee? Het idee? Die 3 stukjes hout die vervangen zijn? Of moet je over 10 jaar misschien aan de andere kant ook een keer een boeibord doen? En hoeveel dingen heb je gedaan die de 50 jaar niet hebben gehaald?

Maar goed, moraal van mijn verhaal blijft staan:
Wees nu maar heel blij met de NLse huizen, want hier in de UK betaal je het dubbele (nu ondertussen iets minder, maar voor de Brexit ongeveer wel) voor een huis dat echt de helft waard is qua 'staat'. Dus gewoon enkel glas in deuren waarbij de vloerbedekking de tochtstrip is, met verwarming door 12mm buisjes waardoor de CV ketel staat te pendelen als een gek en het huis niet warm wordt en waarbij de fundering eerder een lappendeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

TheGhostInc schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 17:03:
[...]

Je moet ook een keer optellen.

[...]

Hoeveel uren zitten er in, of zijn die gratis?
En 50 jaar excl. glas en verfwerk, wat gaat er dan 50 jaar mee? Het idee? Die 3 stukjes hout die vervangen zijn? Of moet je over 10 jaar misschien aan de andere kant ook een keer een boeibord doen? En hoeveel dingen heb je gedaan die de 50 jaar niet hebben gehaald?
Daar zitten een hoop eigen uren in die niet meegerekend zijn maar wel de uren van de timmerman en de stucadoor. Kozijnen en al het verngen hout staat rondom in de epoxy en is onverslijtbaar. Het gaat niet over 3 stukjes hout maar over tientallen meters kozijnprofielhout, een compleet nieuwe voorboei met sieroornamenten, reparatie van het dak en dakkapellen , echt een grote renovatie, van bouwvallig naar nieuw. Het huis is gewoon weer klaar voor een eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38
digifun schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 17:33:
[...]

Daar zitten een hoop eigen uren in die niet meegerekend zijn maar wel de uren van de timmerman en de stucadoor. Kozijnen en al het verngen hout staat rondom in de epoxy en is onverslijtbaar. Het gaat niet over 3 stukjes hout maar over tientallen meters kozijnprofielhout, een compleet nieuwe voorboei met sieroornamenten, reparatie van het dak en dakkapellen , echt een grote renovatie, van bouwvallig naar nieuw. Het huis is gewoon weer klaar voor een eeuw.
En dat allemaal voor het luttele bedrag van 8.000 euro of mist er een nul?
Kan me niet voorstellen dat de enorme lijst aan werkzaamheden plus materiaal en uren voor een timmerman plus stukadoor zo weinig geld gekost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
edit laat maar is te offtopic ;)

[ Voor 96% gewijzigd door mannowlahn op 10-10-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

ninjazx9r98 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 22:52:
[...]

Kan me niet voorstellen dat de enorme lijst aan werkzaamheden plus materiaal en uren voor een timmerman plus stukadoor zo weinig geld gekost hebben.
Kozijnen en glas is een heel raar wereldje. Daar betaal je snel teveel voor. Dat was zo een beetje het meeste maar als alles gesteigerd is dan is het ook makkelijk en snel om alles mee te pakken.

Reken voor een meter kozijnhout een kleine 20 euro en glas per m2 40 euro. Kozijn moet gemeten worden , door de timmerman gemaakt worden en geplaatst. Het maken zal het langste duren maar hoe meer kozijnen(verbindingen) hoe sneller. Timmerman op uurbasis inhuren en het wordt allemaal niet zo duur. Schilderen en het voorwerk heb ik zelf gedaan en dat scheelt ook veel uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is verkiezingstijd, dus tijd voor proefballonnetjes. Hier eentje van de SP:
SP wil sociale huren structureel fors verlagen

De SP wil de huren in de sociale sector fors verlagen. Kamerlid Bashir zal vanavond in de Tweede Kamer pleiten voor een verlaging van 200 euro per sociale huurwoning op de begroting van volgend jaar.

Op de lange duur moeten de sociale huren nog verder zakken, vindt de SP. In het verkiezingsprogramma, dat donderdag wordt gepresenteerd, pleit de partij voor een structurele verlaging van 400 euro per jaar.

Nieuwe huurwoningen

Volgens Bashir gaat het plan 1 miljard kosten, en kan dit worden betaald door de verhuurdersheffing af te schaffen. Dat levert volgens de SP 2 miljard euro op. De miljard euro die dan overblijft zouden de woningcorporaties moeten inzetten om nieuwe huurwoningen te bouwen.
De ironie is natuurlijk dat er met lagere huren er ook veel minder huurtoeslag uitgekeerd gaat worden.
Sterker nog, de huurtoeslag (1,1 miljoen mensen ontvingen in 2010 gemiddeld €170,-) zal waarschijnlijk dicht in de buurt komen van de huurverlaging. Waarschijnlijk zou je quitte kunnen draaien zonder aan de verhuurdersheffing te komen.

Ironisch genoeg zijn het juist de scheefhuurders, die nu toch al geen huursubsidie ontvangen, degenen die hier de meeste profijt bij hebben.
Voor de terechte huurders zal het onder de streep niets uitmaken. Of je nou €600 huur hebt met €200 huurtoeslag of €400,- zonder, wat je betaalt blijft hetzelfde.

Een ander nadeel is natuurlijk dat de huren minder transparant worden t.o.ov de vrije huursector.
Een voordeel is dat het minder geld rondpompen is vanuit de staat.

Maar in het kort vind ik dit gewoon een ondoordacht proefballonnetje die leuker klinkt (gratis geld! lagere huur!) dan het effect dat het in de praktijk heeft. De SP-variant van Rutte's €1000,-.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ze willen ook alle uitkeringen en dus minimum lonen al met zo'n bedrag verhogen. Als dat allemaal doorzetten wil ik ook een uitkering en een sociale huurwoning :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SP wil de huren in de sociale sector fors verlagen. Kamerlid Bashir zal vanavond in de Tweede Kamer pleiten voor een verlaging van 200 euro per sociale huurwoning op de begroting van volgend jaar.

Op de lange duur moeten de sociale huren nog verder zakken, vindt de SP. In het verkiezingsprogramma, dat donderdag wordt gepresenteerd, pleit de partij voor een structurele verlaging van 400 euro per jaar.
Is de 200 euro ook per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Offtopic maar een huis van 20 jaar heeft idd onderhoudsissues, dat is ook niet raar en vrij normaal.
Na 20 jaar moet een platdak vaak vervangen worden.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:12:
[...]

Maar in het kort vind ik dit gewoon een ondoordacht proefballonnetje die leuker klinkt (gratis geld! lagere huur!) dan het effect dat het in de praktijk heeft. De SP-variant van Rutte's €1000,-.
Als ik heel eerlijk ben vind ik dit ballontje logischer dan het gemiddelde VVD ballonnetje. Zij lijken niet veel verder te komen dan 'marktwerking' en 'laat de markt het uitzoeken' en 'minder overheidsbemoeienis' en 'ga toch werken'
De SP kan ook best genuanceerd over dergelijke onderwerpen schrijven.

Eigenlijk is huur vragen aan iemand in de bijstand sowieso een vreemd verhaal. Je geeft iemand eerst geld, dat kan hij dan aanvullen met een hoop subsidie en daarna kan het bij het volgende loket weer ingeleverd worden. Zorgtoeslag is ook zoiets.
Ik denk dat een hoop mensen op dit forum nog moeite hebben om de financiën van een bijstandsmoeder door te werken. Wat heel vreemd is, aangezien alleen de boodschappen daadwerkelijk uitgaven zijn, de rest is rondpompen van geld vanuit verschillende potjes.
Het is goed om een prikkel te hebben, dus niet onbeperkt energie, water of zorg. Maar een eigen risico voor een 2x modaal gezin is een ander verhaal dan een bijstandsmoeder.

Effectief heeft het overheidsbeleid van de afgelopen jaren vooral heel veel geld gekost. De corporaties hebben miljarden weggepist en hun blaas is nog niet leeg en de mensen die hebben gekocht betalen een fikse bankenbelasting gesponsord via de HRA. Elke 0.1% 'extra' rente is namelijk gewoon een paar Miljard die rechtstreeks richting de banken gaat en met de hoge huizenprijzen (en zelfs LTV>100%) zorgen we ervoor dat die hypotheken ook absoluut goed hoog blijven.

[ Voor 22% gewijzigd door TheGhostInc op 11-10-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
RemcoDelft schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 00:15:
[...]

Onze particuliere huurwoning is gebouwd in 1994. De hele wijk komt uit die periode.
1. Het huis schimmelt aan alle kanten, alle kitnaden bij ramen zijn zwart.
2. Het deurbeslag binnen bestaat uit rond "klikspul", geen idee waar je het los zou kunnen vervangen, maar het plastic breekt waardoor het allemaal los komt te zitten. Een schroefje aandraaien zit er niet in.
3. De kozijnen zijn eigenlijk geen kozijnen te noemen: het is hol (vuren?)hout. Een latje binnen, een latje buiten, en een flinke kier daartussen. Dat rot dan ook flink weg, af en toe een stuk erin zetten door de schilder is niet genoeg. Steeds meer mensen in deze wijk zijn kozijnen aan het vervangen.
4. Een zonneboiler. Leuk! Ongetwijfeld geplaatst met subsidie. 's Zomers, als je op vakantie bent, staat-ie op 80 graden. De rest van het jaar is-ie af en toe bij een dag volle zon 40-60 graden. 's Winters komt-ie nooit boven de 20 uit. Ik schat dat het tientjeswerk is wat het per jaar aan gas scheelt.
5. Volgens een brief van een dakdekker die hier ook in de wijk woont zijn de daken ook redelijk aan vervanging toe, en is het wachten op lekkage als dat niet preventief wordt vervangen.
6. De ventilatieroosters worden nat van condens. Ze zijn niet schoon te maken, ik kan ze niet verwijderen. Binnenin zijn ze zwart van de schimmel, en daar komt de "frisse lucht" dus uit.

Oh, en uiteraard gebouwd op een postzegel.

We moeten echt nodig verhuizen, de huur is veel te hoog voor wat we krijgen, maar weten niet waar we dan heen moeten. Het voelt als door de hond of door de kat gebeten worden.
Dit klinkt meer als een MV-systeem dat vervangen/ingeregeld moet worden en op stand TWEE aangezet moet worden. Men zet hem altijd op 1, maar dat is voor als je niet thuis bent. :X

1. vocht dat niet weg kan.
2. 22 jaar voor budgetbeslag? Toch niet zo spannend?
3. begin jaren '90 was duurzaam bouwen helemaal hot, zo ook het verplicht(!) toepassen van vurenhouten kozijnen. Blame de milieugekkies van toen.
4. wat is de orientatie en het formaat van het buffervat? Klinkt meer als verkeerde plaatsing achteraf. Dat is denk ik niet de schuld van de woning.
5. platte daken gaan van 10 tot 50 jaar, afhankelijk van materiaal. EPDM wordt nu heel lang gegeven (25+), maar bitumen 10-15 jaar; hoewel veel daken langer liggen zonder problemen.
6. zie 1.
digifun schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:14:
[...]

Dat is slecht, 22 jaar dat is helemaal niks, 50 jaar dat begint eens een keer acceptabel te worden. Vergis je niet die 22 jaar is zo voorbij en dan krijg je een grote renovatie.

[...]

Dat vocht moet ergens vandaan komen en dat is geen leefvocht. Dat is ook het resultaat van een slechte bouwkwaliteit. Hier zie je dat lijden tot hoge kosten maar dat had ook gelijk goed kunnen worden gebouwd. Zo een dak ook dat had in eerste instantie goed moeten worden gebouwd dan had het ook niet vervangen te hoeven worden..

[...]

Merantikozijnen die 15 tot 25 jaar meegaan dat is toch belachelijk als je ziet dat in een jaren dertig huis de kozijnen al een eeuw lang meegaan. Bij de fijnhouthandel kun je trouwens kozijnhout halen wat wel lang meegaat. Het meranti wat nu gebruikt wordt heeft een degelijkheid die gewoon slecht is , waaibomenhout. Vorig jaar heb ik hier nieuwe meranti kozijnen laten zetten en zelf goed geschilderd. Zelf heb ik een houten boot gehad en weet dus precies hoe hout en vocht zich gedragen en deze kozijnen kunnen er ook eeuwen tegen aan. 15 tot 15 jaar is dan natuurlijk prutswerk, amateurisme.
En veel langer mits goed onderhouden. Dat zinnetje sla je over. Meranti was niet onsterfelijk in de jaren '30. Er zijn er meer weggerot dan nu nog overeind staan vermoed ik. :+ Bij fatsoenlijke detaillering en onderhoud gaan kozijnen net zolang mee als de woning.
Betonpannen is helemaal zonde om te gebruiken. Als ik hier naar de 100 jaar oude dakpannen van klei kijk dan gaan die nog wel 100 jaar mee. Waarom zou je dan beton gebruiken.

VEH geeft bedragen voor 'mijn handen blijven schoon' werk. Jij doet bijna alles zelf en rekent daar niks voor.

Die jaren '30 woning is tijdens een crisis gebouwd. Ondertussen zijn er meer gesloopt dan er nog staan en zo blijven de 'goeden' over op goede plekken. Je geeft in dit topic wel heel erg af op alles na 1939, maar je jaren 30 woning bestaat nog bij de gratie van de huidige technieken. Anders was het onbetaalbaar om ze in stand te houden. En ja, ik heb ook de leuke jaren '30 woning gezien zonder vloeren omdat deze krokant verrot waren en waarbij en passant een geveltje 10cm terug omhoog moest. Of scheuren waarbij je iemand buiten een hand kon geven en de schimmels die je groeten door de steens muren. Of gewoon praten beneden met iemand die op zolder stond door alle dunne wandjes. Of als je buren wat luidruchtiger zijn: Wat te doen met overlast van buren?

Dan moet je eens als bezoeker 's avonds in zo'n leuk jaren '30 straatje je auto zien te parkeren. ;)

Ik kan nog wel even doorgaan zo. De woningen hebben zoals elke periode karakter, maar in de meeste is al een vermogen gestoken om ze in stand te houden. Nadeel van een oude woning is dat er altijd wel ergens een klusje of reparatie wacht. Ik heb genoeg mensen gesproken die dat ook wel zat waren aan die op dat oog leuke karakteristieke woninkje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:11:
Dit klinkt meer als een MV-systeem dat vervangen/ingeregeld moet worden en op stand TWEE aangezet moet worden. Men zet hem altijd op 1, maar dat is voor als je niet thuis bent. :X
Sterker nog, ik denk dat-ie op stand 1 helemaal niets doet.
Maar het verschil in stookkosten is gigantisch: met de MV aan zijn de radiatoren volledig heet om het huis op temperatuur te houden, met de MV uit wordt alleen het bovenrandje af en toe warm.
3. begin jaren '90 was duurzaam bouwen helemaal hot, zo ook het verplicht(!) toepassen van vurenhouten kozijnen. Blame de milieugekkies van toen.
Mooi he, hoe ze twee betekenissen hebben voor het woord "duurzaam", en daar heel selectief uit kiezen:
a. gaat lang mee
b. goed voor het milieu
Een van de twee, niet beide.
4. wat is de orientatie en het formaat van het buffervat? Klinkt meer als verkeerde plaatsing achteraf. Dat is denk ik niet de schuld van de woning.
De hele wijk heeft het, daarom ga ik uit van plaatsen met subsidie. Ik schat 80 liter, orientatie wat ik op Google zie is goed.

Nu nog weten waarheen te verhuizen, dat lost het op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:39
[...]

Ik kan nog wel even doorgaan zo. De woningen hebben zoals elke periode karakter, maar in de meeste is al een vermogen gestoken om ze in stand te houden. Nadeel van een oude woning is dat er altijd wel ergens een klusje of reparatie wacht. Ik heb genoeg mensen gesproken die dat ook wel zat waren aan die op dat oog leuke karakteristieke woninkje.
Yep, guilty. We hadden een leuke ruime jaren 30 tussenwoning waar we flink in zouden willen investeren (aanbouw zetten, isolatie en de laatste nieuwe kozijnen). Alles bij elkaar een kostenplaatje van een 80k grofweg.
Toen zijn we de voors en tegens tegen elkaar uit gaan zetten, karakteristiek en mooi jaren 30 huis, dunne wanden dus altijd last van de buren, grote tuin maar wel grenzend aan het spoor. En we zijn eens gaan kijken naar wat we voor de opbrengst van de woning + het verbouwbudget zouden kunnen kopen.

Raad maar wat we gedaan hebben, we wonen nu vrijstaand in een goed geisoleerd en tip top onderhouden (verkoper was schilder) huis. Uit de jaren 70, met grotere tuin, losstaande grote garage, exact dezelfde binnenruimte, enz. enz.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RemcoDelft schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:47:
[...]

Maar het verschil in stookkosten is gigantisch: met de MV aan zijn de radiatoren volledig heet om het huis op temperatuur te houden, met de MV uit wordt alleen het bovenrandje af en toe warm.

[...]

Mooi he, hoe ze twee betekenissen hebben voor het woord "duurzaam", en daar heel selectief uit kiezen:
a. gaat lang mee
b. goed voor het milieu
Een van de twee, niet beide.

[...]

De hele wijk heeft het, daarom ga ik uit van plaatsen met subsidie. Ik schat 80 liter, orientatie wat ik op Google zie is goed.

Nu nog weten waarheen te verhuizen, dat lost het op :9
Zonder stoken gaat echt het vocht niet weg. Daar heb je al een oorzaak te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wat mij betreft hoort sociale huur niet afhankelijk te zijn van de huurhoogte, maar moet dit gekoppeld zijn aan de grond waarop het huis staat. Dus is de grond ooit uitgegeven door de gemeente met als bestemming sociale huur, dan is het gebouw erop bedoeld voor sociale huur. Deze grond is met korting uitgegeven aan de woningcorporatie. Als de woningcorporatie dit huis wil verkopen, dan moet de woningcorporatie het verschil tussen de uitgifteprijs en de marktwaarde van de woning aan de gemeente afdragen, tenzij de kopende partij het huis gaat verhuren als sociale huurwoning.

Een projectontwikkelaar dan hiermee goedkope (kleine) huizen bouwen voor mensen die meer dan de sociale huurgrens verdienen, maar geen behoefte hebben aan een groot huis. In de huidige wetgeving is die mogelijkheid er niet. Als je als projectontwikkelaar een luxe appartement van 50m2 bouwt, en verhuurt voor 600 euro/maand, dan is dit automatisch sociale huur. Zelfs als er geen sponsoring op de grond zit.
RemcoDelft schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:47:
[...]

[...]
Hier dus de bevestiging dat jouw vochtprobleem door het gebrek aan kennis over het gebruik van MV komt. Als je in de winter de MV altijd op stand 1 hebt staan, dan blijft al het vocht binnen en krijg je dus schimmel, belagen ramen etc. Vochtige lucht kost ook meer energie om op te warmen. Dus uiteindelijk win je hiermee ook nauwelijks aan stookkosten.

[ Voor 27% gewijzigd door Z___Z op 11-10-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Z___Z schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:03:
Wat mij betreft hoort sociale huur niet afhankelijk te zijn van de huurhoogte, maar moet dit gekoppeld zijn aan de grond waarop het huis staat. Dus is de grond ooit uitgegeven door de gemeente met als bestemming sociale huur, dan is het gebouw erop bedoeld voor sociale huur. Deze grond is met korting uitgegeven aan de woningcorporatie. Als de woningcorporatie dit huis wil verkopen, dan moet de woningcorporatie het verschil tussen de uitgifteprijs en de marktwaarde van de woning aan de gemeente afdragen, tenzij de kopende partij het huis gaat verhuren als sociale huurwoning.

Een projectontwikkelaar dan hiermee goedkope (kleine) huizen bouwen voor mensen die meer dan de sociale huurgrens verdienen, maar geen behoefte hebben aan een groot huis. In de huidige wetgeving is die mogelijkheid er niet. Als je als projectontwikkelaar een luxe appartement van 50m2 bouwt, en verhuurt voor 600 euro/maand, dan is dit automatisch sociale huur. Zelfs als er geen sponsoring op de grond zit.

[...]

Hier dus de bevestiging dat jouw vochtprobleem door het gebrek aan kennis over het gebruik van MV komt. Als je in de winter de MV altijd op stand 1 hebt staan, dan blijft al het vocht binnen en krijg je dus schimmel, belagen ramen etc. Vochtige lucht kost ook meer energie om op te warmen. Dus uiteindelijk win je hiermee ook nauwelijks aan stookkosten.
De kopers van die projectontwikkelaar hebben dat verschil tussen marktwaarde <> sociale grondwaarde betaald. ;)

Een sociale woning heeft een grondwaarde van rond de 15-20k in de meeste gemeentes. Ontwikkel je als niet-corporatie, dan wordt je voor 35-40k aangeslagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

[...]
Dan moet je eens als bezoeker 's avonds in zo'n leuk jaren '30 straatje je auto zien te parkeren. ;)

Zeg dat wel van dat parkeren. Mijn zusje en man hebben een paar maanden geleden in Utrecht Hoograven een jaren 30 woning gekocht. De straat ervoor is behoorlijk smal, evenals de stoep en voortuin. Fietsen staan in de voortuin omdat de schuur(bereikbaar via de typische achterom, nauw steegje) nog vol staat met huisraad, dus is er voor mijn fiets niet veel plek om te parkeren.

IMO is het technisch vooral een kwestie van hoe de vorige eigenaar het heeft onderhouden. Genoemd huis heeft overal dubbel glas, goede kozijnen, CV, moderne keuken, geen of weinig gebreken aan materialen en verfwerk binnen en buiten.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Z___Z schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:03:
Wat mij betreft hoort sociale huur niet afhankelijk te zijn van de huurhoogte, maar moet dit gekoppeld zijn aan de grond waarop het huis staat. Dus is de grond ooit uitgegeven door de gemeente met als bestemming sociale huur, dan is het gebouw erop bedoeld voor sociale huur. Deze grond is met korting uitgegeven aan de woningcorporatie.
Is die "korting" niet voornamelijk iets van de laatste decennia, oftewel de grondprijs voor sociale huurwoningen is minder hard gestegen dan de rest van de grondprijzen?
Hier dus de bevestiging dat jouw vochtprobleem door het gebrek aan kennis over het gebruik van MV komt. Als je in de winter de MV altijd op stand 1 hebt staan, dan blijft al het vocht binnen en krijg je dus schimmel, belagen ramen etc.
't Is niet dat-ie nooit aanstaat: bij/na douchen en koken bijvoorbeeld draait-ie een groot aantal uur per dag. Maar niet 's nachts, dat doen we alleen 's zomers om het huis wat af te koelen.
Vochtige lucht kost ook meer energie om op te warmen.
Dit komt elke keer terug bij dit onderwerp. Het gaat niet om opwarmen van vochtige lucht, de lucht binnen is al warm. De lucht die van buiten komt daarentegen moet wel worden opgewarmd.
Dus uiteindelijk win je hiermee ook nauwelijks aan stookkosten.
Dat is vrij eenvoudig: als de ventilatie uit staat, is alleen het bovenrandje van de radiatoren een beetje warm. Als de ventilatie aan staat, is de hele radiator van boven tot onder heet. Het mag duidelijk zijn dat dat laatste vele malen meer energie kost.
TNW schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:45:
Zeg dat wel van dat parkeren.
Bij nieuwbouw is dat niet beter helaas. Bij mij in de buurt een prachtig voorbeeld, maar op Streetview is het nog slechts een braakliggend veldje.
"Twee onder 1 kap" met garage, maar de garage is (zoals vrijwel overal in Nederland) niet beschikbaar om te parkeren, want die bergruimte heb je toch nodig. Wel een opritje voor de garage, dus daar staat een auto. Om de huur/hypotheek te kunnen betalen wonen er vrijwel uitsluitend tweeverdieners, dus de andere auto staat op de stoep. De straat zelf is al zo smal dat er maar 1 auto tegelijk kan rijden, en met wandelwagen pas je niet meer op de stoep.
Als over 20 jaar de kinderen ook een auto hebben is het feest compleet.

[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 11-10-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup, niet stoken is het voordeligste. Je krijgt dan alleen steeds meer 'huisgenoten' en andere vochtgerelateerde klachten (loskomend binnenschilderwerk, schimmel, laminaat dat gaat bokken, invasie papiervisjes, etc).

MV 1-0-1
Stand 1: niemand thuis
Stand 2: normale stand
Stand 3: intensief gebruik. Koken, feestjes douchen e.d. Eigenlijk ook als men slaapt (want vaak volle bezetting met hele gezinnen). Maar de meeste systemen zijn daar veel te luidruchtig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wij hebben standaard de MV op stand 3 staan. Heb er geen noemenswaardig hoge stookkosten van. Wij stoken zo'n 1300m3 gas op een tussenwoning van bijna 500m3 uit de jaren 90.

Parkeerproblemen zijn er vooral door de aanname van gemeentes van 1.4 auto per huishouden. Bij sociale huurwoningen kan ik me hier wel in vinden, maar bij koopwoningen niet. Aangezien de meeste huizen alleen te betalen zijn voor eenverdieners, en nieuwbouwwijken meestal niet op de beste locaties liggen qua werkgelegenheid en openbaar vervoer, is 2 auto's per huishouden vrij snel de standaard. Dat gaat dus niet passen op die 1.4 parkeerplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
Ik zou persoonlijk ook definitely kiezen voor een goede ventilatie en iets hogere stookkosten, boven lage stookkosten en gezondheidsklachten door vocht en schimmel (ben je vaak nog duurder uit ook).

@RemcoDelft: radiatorfolie aan de achterkant van de radiator verhoogt het rendement van de radiatoren behoorlijk, net zoals het waterzijdig inregelen van de CV-systeem. Alle beetjes helpen. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
EXX schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:50:
[...]

Dit is dus gewoon frauderen. Geen wonder dat men de studieschuld ook bij het BKR wil gaan registreren.
Fraude heeft hele strenge eisen. Ik vraag mij af of je dit hard zou kunnen maken bij een rechter. Onder andere moet er dan aangetoond worden dat er een benadeelde partij is. Welk nadeel is dat exact, als je gewoon je hypotheek betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Z___Z schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:10:
Wij hebben standaard de MV op stand 3 staan. Heb er geen noemenswaardig hoge stookkosten van. Wij stoken zo'n 1300m3 gas op een tussenwoning van bijna 500m3 uit de jaren 90.
Hier net wel/niet 500 kuub (en volgens de netbeheerder dus net meer dan 500 kuub), sinds de baby's rond de 600 kuub.
Coffeemonster schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:22:
@RemcoDelft: radiatorfolie aan de achterkant van de radiator verhoogt het rendement van de radiatoren behoorlijk, net zoals het waterzijdig inregelen van de CV-systeem. Alle beetjes helpen. :)
"Waterzijdig inregelen" geloof ik niet zo in. Het zou kunnen dat-ie goed staat ingeregeld, maar misschien ook niet. Feit is dat de radiator aan de onderkant vrijwel koud blijft, en de retourtemperatuur dus niet lager te krijgen is met inregelen.
Radiatorfolie heeft weinig nut bij lage temperaturen, de CV staat nu op 40 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:03:
[...]

Hier net wel/niet 500 kuub (en volgens de netbeheerder dus net meer dan 500 kuub), sinds de baby's rond de 600 kuub.

[...]

"Waterzijdig inregelen" geloof ik niet zo in. Het zou kunnen dat-ie goed staat ingeregeld, maar misschien ook niet. Feit is dat de radiator aan de onderkant vrijwel koud blijft, en de retourtemperatuur dus niet lager te krijgen is met inregelen.
Radiatorfolie heeft weinig nut bij lage temperaturen, de CV staat nu op 40 graden.
Tja voor die 800m3 per jaar heb ik wel een droog huis wat in de winter 22 graden is. En dat voor maar 4 tientjes per maand extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:10:

Parkeerproblemen zijn er vooral door de aanname van gemeentes van 1.4 auto per huishouden. Bij sociale huurwoningen kan ik me hier wel in vinden, maar bij koopwoningen niet. Aangezien de meeste huizen alleen te betalen zijn voor eenverdieners, en nieuwbouwwijken meestal niet op de beste locaties liggen qua werkgelegenheid en openbaar vervoer, is 2 auto's per huishouden vrij snel de standaard. Dat gaat dus niet passen op die 1.4 parkeerplekken.
Met die 1.4 gemiddeld rekenen ze wel helaas, maar daar nemen ze het gemiddelde aantal mensen per huis en dat doen ze over heel nederland. Tja dat er in een flat in de bijlmer maar 1 persoon per huis woont en die nog niet 1 auto gemiddeld hebben haalt het gemiddelde wel naar beneden van plaatsen waar er gewoon geen OV is en iedereen 2 autos moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RemcoDelft schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:03:
[...]

[...]

Kook je ook op gas? Maar het maakt ook niet uit, 500 kuub is erg laag voor een huis uit mid jaren 90. Denk dat we wel de oorzaak gevonden hebben. :+

Maar dit hobbelt stevig offtopic, graag weer verder met de woningmarkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:38
wat heeft de recente discussie met de huidige huizenmarkt te maken?

[ Voor 7% gewijzigd door bvbal79 op 11-10-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Yo, het is zover. De bouwlobby wil dat de hypotheeknormen versoepeld worden en er meer kan worden geleend!

We zijn langzamerhand weer terug bij af.... :/

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:07:
[...]

Tenzij je bij een bank werkt is dat toch echt het beste wat je realistisch kan krijgen. En dit is dan nog vanuit de betere richtingen zoals rech, ibk en IT. Men wilt alleen betalen aan WO met minstens 10 jaar ervaring en het liefst nog in de eind 30 begin 40. HBO is tegenwoordig echt 1700 bruto max de eerste 5 a 10 jaar.
Een HBO verpleegkundige komt al gauw in schaal 50 terecht. Als je de CAO ziekenhuizen erbij pakt, dan begint deze bij 2251 bruto per maand en hij eindigt bij 3363 bruto per maand. Doorgaans zit je dan dus na 5 jaar op 2898 bruto per maand (als je fulltime werkt).

Dan hebben we het niet eens over de IT ofzo :) Maar wel over een gevraagde HBO functie die dus ook gewoon prima betaalt.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 12-10-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
EXX schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:31:
Yo, het is zover. De bouwlobby wil dat de hypotheeknormen versoepeld worden en er meer kan worden geleend!

De bouwlobby presenteert elk jaar zo'n stuk, elk jaar komt dit in dit topic terug en elk jaar publiceert het Nibud behoorlijk redelijke normen. Geen zorgen dus. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

You act surprised? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nee, erg verrassend is het natuurlijk niet (duh). ;)

Dan lees ik ook nog een stukje in de telegraaf dat het vertrouwen op de woningmarkt weer torenhoog is. Alles bij elkaar heb ik dan een deja vu; alsof we weer terug zijn in 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

tegenhanger hierop is toch wel een geniepig trucje wat de NVB nu via een zijdeur binnen probeert te halen.

http://www.mijnerkendfina...r-krediet-met-reactie-nvb

met name dit stukje

Reactie NVB: Toetsrente kan omlaag en moet gelden voor alle rentevastperiodes
Het NVB reageert op de consultatie met een voorstel om de toetsrente van 5% te verlagen. Deze toetsrente wordt gehanteerd om de maximale leencapaciteit vast te stellen bij rentevastperiodes tot 10 jaar. De motivering van de NVB is om deze zo beter aan te laten sluiten bij de actuele rentestand.

Wel zou die toetsrente dan ook moeten gaan gelden voor rentevastperiodes langer dan 10 jaar. Nu wordt bij het bepalen van de leencapaciteit voor hypotheken met een rentevaste periode langer dan 10 jaar nog gerekend met de actuele rente.

Omdat de actuele rentestand laag staat, kiezen veel mensen voor een rentevaste periode langer dan 10 jaar, schetst de NVB. De NVB vindt dit positief omdat het kopers zekerheid biedt, maar vindt het ook 'onwenselijk' dat mensen hogere schulden aangaan door de verruiming van de leencapaciteit waar de lage rente toe leidt. Bij rentevastperiodes van 10 jaar of langer geldt als toetsrente de actuele (lagere) rente, hetgeen in de regel meer leencapaciteit genereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
EXX schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:49:
[...]

Nee, erg verrassend is het natuurlijk niet (duh). ;)

Dan lees ik ook nog een stukje in de telegraaf dat het vertrouwen op de woningmarkt weer torenhoog is. Alles bij elkaar heb ik dan een deja vu; alsof we weer terug zijn in 2007.
Dat komt omdat mensen gewoon apen zijn :+

"Banana!" 8)7

We zoeken met zijn allen altijd de grenzen op van wat mogelijk is en de geschiedenis herhaalt zich elke keer.

Genoeg recessies gehad in de afgelopen paar honderd jaar. Genoeg oorlogen gehad. Ga zo maar door.

En het gebeurt gewoon allemaal opnieuw.

We stijgen niet boven onszelf uit. Dit is wat we zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ray schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:51:
tegenhanger hierop is toch wel een geniepig trucje wat de NVB nu via een zijdeur binnen probeert te halen.

http://www.mijnerkendfina...r-krediet-met-reactie-nvb

met name dit stukje

Reactie NVB: Toetsrente kan omlaag en moet gelden voor alle rentevastperiodes
Het NVB reageert op de consultatie met een voorstel om de toetsrente van 5% te verlagen. Deze toetsrente wordt gehanteerd om de maximale leencapaciteit vast te stellen bij rentevastperiodes tot 10 jaar. De motivering van de NVB is om deze zo beter aan te laten sluiten bij de actuele rentestand.

Wel zou die toetsrente dan ook moeten gaan gelden voor rentevastperiodes langer dan 10 jaar. Nu wordt bij het bepalen van de leencapaciteit voor hypotheken met een rentevaste periode langer dan 10 jaar nog gerekend met de actuele rente.

Omdat de actuele rentestand laag staat, kiezen veel mensen voor een rentevaste periode langer dan 10 jaar, schetst de NVB. De NVB vindt dit positief omdat het kopers zekerheid biedt, maar vindt het ook 'onwenselijk' dat mensen hogere schulden aangaan door de verruiming van de leencapaciteit waar de lage rente toe leidt. Bij rentevastperiodes van 10 jaar of langer geldt als toetsrente de actuele (lagere) rente, hetgeen in de regel meer leencapaciteit genereert.
De banken zitten helemaal niet te wachten dat mensen langjarig een lage rente hebben staan. Dat is voor hun teveel risico en dat verdient niet zo lekker. Net als Bouwend NL is de NVB wel de laatste die om de consument denkt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Als de bouwlobby toch half zo hard zou lobbyen voor goedkopere kavels... Van alle belanghebbenden is de bouwlobby de enige die lobbywerk niet goed doet.
Wat heeft de bouwlobby nou voor belang bij meer lenen? Kavelprijzen schieten omhoog, de kavelverkoper krijgt meer geld, en de bouwer schiet er niets mee op. Ik snap echt niet wat de bouwlobby hiermee denkt te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RemcoDelft schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:12:
[...]

Als de bouwlobby toch half zo hard zou lobbyen voor goedkopere kavels... Van alle belanghebbenden is de bouwlobby de enige die lobbywerk niet goed doet.
Wat heeft de bouwlobby nou voor belang bij meer lenen? Kavelprijzen schieten omhoog, de kavelverkoper krijgt meer geld, en de bouwer schiet er niets mee op. Ik snap echt niet wat de bouwlobby hiermee denkt te bereiken.
Snap je opmerking niet. Als mensen meer te besteden krijgen is er meer geld te verdelen. Dat is stap 1. De volgende stap is dat de bouwsector dan meer geld kan proberen te verkrijgen uit het hogere beschikbare budget. Er vanuit gaan dat dan alleen bouwkavels duurder worden vind ik kortzichtig - wie weet worden er dan wel meer grotere huizen verkocht en dus gebouwd. Die zijn volgens mij nog altijd duurder om te maken dan kleinere huizen.

De bouwlobby staat in ieder geval voor een sector die dingen creëert en niet eentje die alleen maar gebakken lucht omhoogdrijft (bouwgrond). Ook al vind ik hun voorstel kortzichtig, slecht onderbouwd en kwalitatief uitermate teleurstellend. Alsof huizen nu niet al weer genoeg in prijs stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Mee eens, beter worden de financieringsnormen nu verder aangescherpt ipv versoepeld. Afbouwen van HRA voor nieuwe hypotheken is nu heel realistisch, aangezien dit met de huidige marktrente een verwaarloosbaar deel van de maandelijkse hypotheeklasten zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:40:
Snap je opmerking niet. Als mensen meer te besteden krijgen is er meer geld te verdelen. Dat is stap 1. De volgende stap is dat de bouwsector dan meer geld kan proberen te verkrijgen uit het hogere beschikbare budget. Er vanuit gaan dat dan alleen bouwkavels duurder worden vind ik kortzichtig - wie weet worden er dan wel meer grotere huizen verkocht en dus gebouwd. Die zijn volgens mij nog altijd duurder om te maken dan kleinere huizen.
We hebben de afgelopen 25 jaar wel gezien dat hogere prijzen niet leidt tot meer aanbod. Integendeel: minder aanbod leidt tot hogere prijzen.
De bouwlobby staat in ieder geval voor een sector die dingen creëert en niet eentje die alleen maar gebakken lucht omhoogdrijft (bouwgrond). Ook al vind ik hun voorstel kortzichtig, slecht onderbouwd en kwalitatief uitermate teleurstellend. Alsof huizen nu niet al weer genoeg in prijs stijgen.
Des te meer reden voor de bouwlobby om hun lobby te richten op goedkopere kavels. Weg met die 50% grondquotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
RemcoDelft schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:53:
[...]

We hebben de afgelopen 25 jaar wel gezien dat hogere prijzen niet leidt tot meer aanbod. Integendeel: minder aanbod leidt tot hogere prijzen.

[...]

Des te meer reden voor de bouwlobby om hun lobby te richten op goedkopere kavels. Weg met die 50% grondquotes.
Uiteindelijk betalen we helaas hoe dan ook die kavels zelf. De gemeente zal toch echt niet zijn sociale hobbies laten varen dus moeten ze geld binnen krijgen dat kan dus door of grond te verkopen of door hogere belastingen.

Beter lossen we weer de te grote honger naar geld op bij de overheid en dan gaan we in hun budget knippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Z___Z schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:11:
[...]

Mee eens, beter worden de financieringsnormen nu verder aangescherpt ipv versoepeld. Afbouwen van HRA voor nieuwe hypotheken is nu heel realistisch, aangezien dit met de huidige marktrente een verwaarloosbaar deel van de maandelijkse hypotheeklasten zijn geworden.
Heb jij ooit een regering in de afgelopen 20 jaar kunnen betrappen op verantwoordelijk lange termijn beleid?
Ben het helemaal met je eens maar dat gaat met de verkiezingen in aantocht niet meer gebeuren.
Shadowhawk00 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:23:
[...]

Uiteindelijk betalen we helaas hoe dan ook die kavels zelf. De gemeente zal toch echt niet zijn sociale hobbies laten varen dus moeten ze geld binnen krijgen dat kan dus door of grond te verkopen of door hogere belastingen.

Beter lossen we weer de te grote honger naar geld op bij de overheid en dan gaan we in hun budget knippen.
Ook daarvoor geld gaat niet gebeuren. De overheid is een soort gezwel aan het worden in de samenleving die alleen maar meer geld nodig heeft. Reken er maar niet op dat de overheid kleiner gaat worden en minder geld nodig gaat hebben. Voor zoiets heb je hervormingen nodig en die zijn politiek niet te bereiken dus alleen met een (burger)oorlog.

[ Voor 40% gewijzigd door Wceend op 14-10-2016 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Wceend schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:17:
[...]
Ook daarvoor geld gaat niet gebeuren. De overheid is een soort gezwel aan het worden in de samenleving die alleen maar meer geld nodig heeft. Reken er maar niet op dat de overheid kleiner gaat worden en minder geld nodig gaat hebben. Voor zoiets heb je hervormingen nodig en die zijn politiek niet te bereiken dus alleen met een (burger)oorlog.
Nou nou nou, hoe heet wil je de soep hebben?
Dus jouw voorspelling voor de huizenmarkt is een (burger)oorlog? Die is wel nieuw moet ik toegeven, veel verder dan 40-50% eraf waren nog niet geweest in de doemscenario's, maar nu gaat zelfs het dak eraf :+

Als de overheid een gezwel is, dan zijn wij (het volk) het dna van dat gezwel. (Of zijn het lizard people?)

Maar met de verkiezingen in aantocht is het wel leuk om een beetje bij te houden wat elke partij wil (in plaats van elk voorstel meteen af te schieten op politieke voorkeuren)
Als iemand zin heeft is een tabelletje oid wel aardig, misschien dat ik er anders een keer aan begin.
(Wat meer ontopic is dan 'what-ifs' die met de verkiezingen in aantocht toch niet gaan gebeuren voor de verkiezingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat heb je tegenwoordig nog aan nhg eigenlijk, de kosten zijn ca 1% en het rentevoordeel is volgens mij verwaarloosbaar.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 14:25
Sport_Life schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:50:
[...]

Wat heb je tegenwoordig nog aan nhg eigenlijk, de kosten zijn ca 1% en het rentevoordeel is volgens mij verwaarloosbaar.
Als verkoper in die prijscategorie is het wel gunstig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

Sport_Life schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:50:
[...]

Nou, verwaarloosbaar: scheelt toch al snel 0,7%. Na anderhalf jaar heb je die kosten er dus uit. Er zijn slechtere investeringen denkbaar.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
He, mijn huis staat te koop voor...245.000...toevallig en gunstig voor ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik dacht dat het bij mijn bank enkele 10den scheelde. Mijn huis zat er heel lang onder, nu er (net) boven.

Het scheelt 0,4% bij mij, kosten zijn 1%. Dus na 2,5 jaar (iets langer als je deze mee financiert) ga je er 80 euro bruto per maand op vooruit. Dat is bijna gelijk aan de inflatie correctie op een modaal salaris ;). Dat is verwaarloosbaar als je het vergelijkt met de huidige rente vs 5 jaar geleden.

[ Voor 98% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2016 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Sport_Life schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 22:03:
Dat is verwaarloosbaar als je het vergelijkt met de huidige rente vs 5 jaar geleden.
Waarom zou je de huidige rente met die van vijf jaar geleden vergelijken? Appels/peren...

Op dit moment levert NHG je een rentevoordeel op dat je er veelal na 1,5 à 2,5 jaar uit hebt (of je moet al een LTV van <67,5% hebben, dan heeft NHG idd geen zin). Gezien het feit dat het merendeel van de financieringen wordt afgesloten met rentevastperioden van 5, 10, 15, 20 of zelfs 30 jaar is dat geen slechte investering. Of het handig is om een financiering met zo'n lange rentevastperiode af te sluiten is weer een ander verhaal. ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Niet helemaal appels met peren als je zoals ik nog aan een hoge rente zit van 5 jaar terug ;). (5,5%). Verschil met de huidige rente is 3,5% :X. Dus die 0,4% maakt weinig verschil in verhouding.

Bovendien zit je meestal na 10/15 jaar toch wel onder een 67,5 ltv en voor een bankspaarhypotheek is het rendement nog lager.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2016 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Sport_Life schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:29:
Bovendien zit je meestal na 10/15 jaar toch wel onder een 67,5 ltv en voor een bankspaarhypotheek is het rendement nog lager.
Het aantal starters dat na 15 (laat staan 10) een LTV van <67,5, dat is (in tegenstelling tot het effect van NHG) verwaarloosbaar.

Voor mij was de terugverdiendtijd van NHG ook <2 jaar, je moet wel heel erg veel extra aflossen om daar geen rendement uit te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 21-10-2016 15:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Sport_Life schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:29:
Niet helemaal appels met peren als je zoals ik nog aan een hoge rente zit van 5 jaar terug ;). (5,5%). Verschil met de huidige rente is 3,5% :X. Dus die 0,4% maakt weinig verschil in verhouding.
Tja, het scheelt al snel enkele tientjes per maand. Ik vind dat een leuk verschil, zeker als je het de rest van de rentevastperiode hebt nadat je de initiële "investering" van 1% eruit hebt. Wat dus slechts 1,5 à 2,5 jaar duurt (bij de meesten 1,5).
Nope. Het merendeel zit na 10 jaar nog écht wel boven de 67,5%. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Schaamteloze copy/past van een linkje: http://www.telegraaf.nl/d..._voor_bovenmodaal___.html

In NL hebben we internationaal gezien een veel te grote sociale huurmarkt, en Nibud ziet die graag groeien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
t_captain schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:32:
Schaamteloze copy/past van een linkje: http://www.telegraaf.nl/d..._voor_bovenmodaal___.html

In NL hebben we internationaal gezien een veel te grote sociale huurmarkt, en Nibud ziet die graag groeien :)
ipv het probleem aanpakken , houden ze het alleen maar in stand :F Blijkbaar is deze 'GerJoke' niet echt in staat de realiteit te bevatten.

Wat is het tcoh met al die top posities, dat die bezet gehouden worden door figuren die totaal geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter

Ergens snap ik dit wel. Natuurlijk wil het Nibud de woonlasten verlagen op een duurzame wijze, maar die weg is lang en daarmee creëer je zo mogelijk nog meer weerstand - als die weg er al is. Deze weg is relatief simpel.

Bovendien is het niet per definitie een probleem dat de sociale huursector in Nederland zo groot is. Het ligt er ook maar net aan hoe ver je de grens legt: 700 euro huur per maand noem ik geen 'sociale' huur meer, maar valt er officieel wel onder.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23

Sociale huur is een symptoom, geen doel op zichzelf. Als mensen privaat nou eenmaal nergens terecht kunnen (of een enorm deel van hun inkomen kwijt zijn) dan moet je wel. De markt functioneert niet, en de maatregelen om die op gang te trekken willen we niet nemen (want de prijzen en huren moeten en zullen stijgen), dan ontkom je er niet aan om ook te zorgen voor de steeds grotere groep die buiten de boot valt.

We zien liever ook minder voedselbanken maar dat los je niet op door de voedselbanken maar te sluiten, maar door te zorgen dat ze niet meer nodig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door ph4ge op 24-10-2016 12:55 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wat me ook erg opvalt is dat onze kwaliteit van wonen en woningen best hoog is. Na een weekje Spanje is zelfs het slechtst gebouwde jaren 70 huis van betere kwaliteit dan menig woning daar. Nu scheelt het dat isolatie facultatief is en dubbel glas vooral om kou van de airco binnen te houden, maar afwerking, gebruikte materialen, bouw standaarden (of gebrek er aan) erg laag zijn vergeleken bij ons.

Overigens is vaak genoeg besproken dat de kosten van bouw vrijwel nooit zo'n grote stempel op de prijs drukt als de grond. Zelfs als je 30% goedkoper kunt bouwen scheelt dat nog niet geweldig veel dankzijn de grondprijzen natuurlijk.

Vond het in ieder geval opvallend, veel kleine appartementen, weinig comfort en luxe. Men leeft veel meer buiten en het land verkeert in een andere fase dan wij wellicht, maar verbaast me nogal. Hoe is dat in België bijvoorbeeld? Dat is qua inkomen vergelijkbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19-09 16:52
ph4ge schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:52:
[...]

Sociale huur is een symptoom, geen doel op zichzelf. Als mensen privaat nou eenmaal nergens terecht kunnen (of een enorm deel van hun inkomen kwijt zijn) dan moet je wel. De markt functioneert niet, en de maatregelen om die op gang te trekken willen we niet nemen (want de prijzen en huren moeten en zullen stijgen), dan ontkom je er niet aan om ook te zorgen voor de steeds grotere groep die buiten de boot valt.

We zien liever ook minder voedselbanken maar dat los je niet op door de voedselbanken maar te sluiten, maar door te zorgen dat ze niet meer nodig zijn.
HRA afschaffen, dan elimineer je de fiscale discriminatie van de particuliere / commerciele verhuur t.o.v. eigenwoningbezit. Daarna moet je terug kunnen naar een meer gemiddelde omvang van de sociale huurzector.

Overigens betekent dat niet dat huizen ineens goedkoop gaan worden. Je moet een regressie naar BBP/capita en bevolkingsdichtheid bekijken om in te schatten waar je heen gaat als je de belastingwetgeving uit het systeem elimineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Laatst online: 21-09 21:38
In de jaren zestig kwam men vanuit Spanje naar Nederland als gastarbeider, logisch dat onze woningen beter zijn. Bovendien zijn ze de afgelopen jaren veel harder naar beneden gekelderd dan wij hier.

Daarnaast leven wij meer binnen en zij meer buiten, ook logisch gezien het klimaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ondertussen neemt de 2de kamer een motie aan om de hypotheeknormen te versoepelen.

We zijn echt weer terug bij af. Laten we de fouten van de vorige keer gewoon herhalen. Gewoon, omdat het kan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
EXX schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:50:
Ondertussen neemt de 2de kamer een motie aan om de hypotheeknormen te versoepelen.

We zijn echt weer terug bij af. Laten we de fouten van de vorige keer gewoon herhalen. Gewoon, omdat het kan...
Zoals verwacht gaan we van "je moet het dak repareren als de zon schijnt" in tijden van dalende huizenprijzen naar "geen gezeik iedereen rijk" in tijden van stijgende prijzen.

Ze zijn compleet vergeten dat het plan enkele jaren geleden was om de normen aan te trekken als de bubbel weer wordt opgeblazen! Nu willen ze weer fijn hypotheken gaan verstrekken gebaseerd op toekomstige salarisstijgingen. En er komt geen huis bij door dit alles, gewoon fijn meer betalen voor hetzelfde product, met hogere schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verkiezingen komen er weer aan dus dan doen dit soort wijzigingen het altijd goed bij de publieke opinie :( Lang leve de korte termijn democratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

Beter dat iemand zich hard gaat maken om de HRA meteen stop te zetten voor elke nieuw af te sluiten/op te hogen hypotheek.

Zoveel stemmers kan dat toch niet kosten; of denkt men over het algemeen nog steeds "Je moet zoveel mogelijk lenen want dan krijg je gratis geld in de vorm van HRA"?

20*350ZO45°

Pagina: 1 ... 78 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Geflame naar de NOS, NVM, andere belangenpartijen en naar elkaar wordt rücksichtlos weggemod.

Cijfers kennen een bron. Cijfers zijn niet per definitie fout of gekleurd, dus dat beargumenteer je - met argumenten.