Die nederlandse hypotheken zijn echt niet meer de vetpot die ze ooit zijn geweest.Wobblier schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 09:08:
[...]
Zo zorgen de lagere woonlasten wat minder (absurde!) winst voor de bank en wat meer geld in de reeële economie. Of in geval van een onderwaterhuis aflossen. Een bank kan dit prima afdwingen. Neven effect is minder geld aan HRA. Ten koste van wat, de nieuwe recordwinsten van banken sinds ooit?
Naar mijn mening hebben banken ook een sociale functie. Zou tijd worden dat banken hier beleid op voeren. Ik hoor het Gerrit Zalm nog zo zeggen: "Wij zijn geen graai cultuur, wij hebben een inlevercultuur" over de ABN bonus.
Waarom denk je dat de Rabobank al jaren geleden begonnen is met afbouwen van hun portefeuille? Niet omdat ze teveel geld aan het verdienen waren, maar omdat Dijsselbloem en zijn voorgangers de NLse hypotheken heel duur hebben verkocht. In elk ander land zou een dergelijke portefeuille te risicovol worden beschouwd en misschien zelfs wel als 'rommel' worden geclassificeerd. (Vergeet niet dat de Amerikaanse rommelhypotheken uiteindelijk weer veel zijn op gaan leveren. Zelfs 10-20% executie in een paar jaar is op de lange termijn een veel minder groot probleem) Maar ondertussen houdt Dijsselbloem het ook niet meer droog en moet de NLse hypotheek sneller naar <100% LTV.
Een klein beetje achtergrond:
Up to 2005, an LTV at origination of 110 percent was not uncommon in the Netherlands. Average LTV at origination has come down from 96 percent in 2010 to 89 percent in 2013. The average share of new mortgages with an LTV of more than hundred percent has been declining, from 55 percent in 2010 to fifty percent in 2013, and is declining further in 2014.
We lopen daarmee op kop samen met Frankrijk. Een positie die onze banken (in de ogen van de ECB en consorten) erg kwetsbaar maakt.
Onze banken zijn niet 'zielig', maar de winstmarge die ze extra maken ten op zichtte van onze Duitse buren is dus gedeeltelijk terecht. De gemiddelde NL-er neemt een veel risicovollere hypotheek dan welk land dan ook om ons heen. Rentemiddeling klinkt leuk, maar het klinkt ook als graaien in iemands anders portemonnee. Als ik dan zie dat ING in 2014 onderaan de streep t.o.v. de omzet een winst maakt van 8%, zonder bijzonder baten/lasten zitten ze onder de 20%. Dan ben ik niet zo overtuigd dat er enorm veel te halen is. Als ik 20% meer rente op mijn spaarrekening krijg (van ~1% -> 1.2%) dan loop ik niet meteen binnen, maar ook als je hypotheek rente van 5% -> 4% gaat, krijg je al meer dan de winst aankan.
De andere kant kun je ook op rekenen, de aandeelhouders krijgen bijna 500 miljoen, ze hebben bijna 10 miljoen klanten, als we de bank dus plunderen krijgen we allemaal.... 50 euro...
O ja, die staatssteun was een duurbetaalde lening, gelijke monniken gelijke kappen? Gewoon de hypotheekrente op 12,5%.... dat was immers waarvoor de staat het ook uitgeleend heeft.