Een eengezinswoning is een erg ruim begrip. Als je nl. een starterswoning pakt en je wilt een goede kamer voor je kinderen houdt het meestal met 1 kind al snel op. Aangezien er vaak toch 2 of zelfs meer kinderen komen wil je dus al snel een groter huis. Situaties veranderen nu eenmaal dus ook je wensen aan een huis.
[...]
Maar dan is er dus ook geen probleem als mensen 'vast' zitten?
Voor de mensen zelf inderdaad meestal niet. Voor de hele markt en daar aan vast hangend de economie wel.
Als de enige reden een 'grotere/mooiere/betere' woning is.... waar hebben we het dan over. Ik wil ook wel meer salaris, mooiere auto, ... Maar ik hoef niks te 'willen', ik krijg/kan het betalen als ik het verdien.
Dat huizen minder waard worden zorgt op zich niet voor problemen. Pas als mensen ontslagen worden of om andere redenen verplicht hun huis moeten verkopen krijg je problemen.
[...]
Exact! En die zijn gewoon lekker aan het kopen, de rest van de woningmarkt is dus gewoon op 'jacht' naar een koopje en begint nu te klagen dat de mensen die wel een valide reden hebben om te kopen nu voor een betere prijs kopen dan zijzelf. Dat is vooral dikke pech.
Nee, ook die zijn nog amper aan het kopen. Kijk maar naar de cijfers voor de crisis en nu. De rest van de woningmarkt wil doorgroeien en dat heeft niets met koopjes te maken. Mensen beginnen in een starterswoning en willen als ze meer verdienen een groter huis kopen. Krijgen b.v. partner + kinderen en daar is ook ruimte voor nodig.
Financieel gezien kunnen ze dat vaak wel, alleen door de restschuld krijgen ze het niet geleend. Daardoor blijven ze zitten waar ze zitten en gaat de markt op slot (en krijg je dus dat ouderen moeilijk naar een appartementje kunnen, starters problemen hebben om aan een betaalbare woning te komen e.d.)
[...]
Nee, want ze zitten al in een dergelijke woning

.
Ik ben het met je eens om goed te kijken naar de verdeling van woningen, maar eengezinswoningen zijn ook dat... voor een gezin. Het moet niet zo zijn dat we heel NL volbouwen met eengezinswoningen die daarna door 1 persoon gebruikt worden als 'bachelor crib'. Een tuin waar 3x per jaar een BBQ wordt gehouden en voor de rest de container huist. Een simpel appartementje voor een goede prijs kan juist ideaal zijn om mee te beginnen.
Nogmaals, dat kun jij vinden maar als de meeste mensen dat niet vinden kopen ze het niet. Jij kunt niet bepalen wat anderen kopen. Leuk dus dat jij vind dat mensen goed vooruit kunnen in een eengezinswoning, alleen als die mensen dat zelf niet vinden of iemand bedenkt dat hij alleen in zo'n huis wil wonen kun jij daar weinig aan veranderen. Voor een gezonde markt moet je vraag en aanbod in evenwicht hebben.
Maar mijn punt blijft. Het hele 'doorstroom' model is flawed by design. We gaan gewoon weer terug naar 10+ jaar wonen in een woning, met als uitzondering misschien de startersappartementen, aangezien de vrije huur nog wat prijzig is.
Nogmaals, leuk dat jij dat vind maar zo werkt het niet meer. Zeker niet als je kijkt naar salarisopbouw. Je krijgt dat alleen voor elkaar door mensen eerst 10 jaar te laten werken en dan pas een huis te laten kopen. Gezien de hoge huren is het echter de vraag of dat wel voordelig is.
Ik zie trouwens niet in wat er mis is met 5 jaar in een huis wonen en dan weer verkopen. Binnen die tijd moet je makkelijk de kosten van het verhuizen alweer hebben gespaard. En in een normale markt zullen de huizenprijzen met de inflatie meestijgen dus het verkopen zal je niet in de problemen brengen. Als je het wilt vegelijken met die auto, hoeveel mensen kopen er niet een auto voor een paar jaar om hem daarna weer te verkopen ?
Leuke redenering ala het piraten vs global warming verhaal

Als ik voor korte tijd een auto nodig heb koop ik hem ook niet. Stel je voor dat als je 3 weken een auto nodig hebt dat je hem moet kopen en vervolgens weer gaat verkopen omdat er geen huurauto's zijn.
Als ik een half jaartje een auto nodig heb (of zelfs maar een paar maanden) ga ik hem toch echt kopen hoor.
Aangezien een starterwoning in zn naam al suggereert dat het voor de korte termijn is, moet je hem niet kopen. Veel van de mensen die nu in de problemen zitten zitten daar juist in omdat ze zich gedwongen voelden om te kopen terwijl ze er helemaal niet klaar voor waren of het eigenlijk niet wilden kopen. Je kan helemaal niet verwachten dat iedereen van begin 20 al weet hoe zn carrière en zn leven eruit gaat zien en al grote schulden moet maken.
Die starterswoningen zijn helemaal het probleem niet. Je zult altijd huizen in die prijsklasse krijgen en dat had je vroeger ook al. Alleen was de naam toen misschien anders maar toen had je echt wel al kleine huizen (goedkoop), wat grotere huizen (wat duurder) en de hele grote huizen (dure huizen). De reden waarom mensen zich verplicht voelden te kopen waren de stijgende huizenprijzen. Daar is nu al wat aan gedaan (en hopelijk blijven ze dat zo doen).
Dat de huurmarkt kapot is is geen aanleiding om de doelgroep dan maar tijdelijk te laten kopen, nee, dat zou aanleiding moeten zijn om de huurmarkt te fixen.
Klopt helemaal

Zowel de koop als de huurmarkt zijn momenteel nog verziekt en hebben nog steeds grote aanpassingen nodig. De hypotheekkant is aardig aangepakt alleen het tekort aan huizen nog lang niet.