Dank. Ik snap nu wat je bedoelt, maar een groot deel van jouw verhaal is natuurlijk persoonlijk. Anderzijds zijn er naar mijn mening wel een paar discutabele aannames (ik moet even gokken, omdat ik niet alle bedragen kan terugvinden):fast-server schreef op zondag 16 november 2014 @ 11:31:
Natuurlijk, je hebt het me alleen lastig gemaakt aangezien ik de bedragen heb moeten veranderen/aanpassen aangezien ik niet kan en mag zeggen hoeveel de werkgeverskorting van mijn vrouw is op de hypotheekrente.
heb het snel gedaan dus reken me niet af op een klein voutje "P
[list]• Je rekent de volledige hypotheek van het volgende huis als 'besparing'. Die volg ik domweg niet, en is volgens mij ook geen besparing;
• Je gaat er vanuit dat de huizenprijzen gaan stijgen. Nu weet ik niet waar je nu woont, maar alhoewel ze in de grote steden nog wel eens willen stijgen, doen ze dat op het platteland zeker niet. Een hogere huizenprijs zou ik dan ook niet meerekenen. Je berekent vervolgens dat voordeel ook door in de hypotheekprijs, wat ook een discutabel voordeel is;
• Het voordeel in onderhoud en energie is er natuurlijk. Nu vind ik 75 euro per maand aan onderhoud vrij weinig, ook voor een nieuwe woning.
• Verder mis ik in je berekening de gemeentelijke lasten, die waarschijnlijk iets hoger zullen zijn.
Het staat je natuurlijk vrij zo te rekenen, maar ik schat je voordeel lager in:
[list]• 150 euro per maand minder onderhoud;
• 80 euro minder verzekeringen en autokosten;
• 100 euro (netto) hogere hypotheeklasten.
Dat maakt een voordeel van 130 euro per maand, grofweg 1500 euro per jaar. Nog steeds een goede reden om te verhuizen (zeker als je de andere woning liever hebt), maar het voordeel is m.i. zeker niet zo groot als jij beschrijft. Het overgrote deel van het voordeel is ook alleen op jouw scenario van toepassing. Er zijn niet zo veel mensen voor wie dat scenario geldt.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP