NovapaX schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:16:
De hele discussie is leuk, en als je het veilig uitvoert (bedrading niet onderbemeten zoals PCplop zegt) kun je wat mij betreft 200A invoeren op een 25A hoofdzekering, moet je wel de netbeheerder in je telefoonfavorieten zetten.
Het gaat mij erom dat wanneer bijvoorbeeld je modem of je NAS op de een of andere manier een brand veroorzaakt in je meterkast, de verzekering niet kan gaan vingerwijzen naar jou omdat de installatie niet volgens de regels is aangelegd.
Als de verzekeraar kwaad wil kunnen ze een brand in de keuken nog in jouw schoenen schuiven door een verkeerde groep in de meterkast... zie dan je geld maar eens te krijgen, mag je eerst weer langs een of andere geschillencommissie enzo.
je moet gewoon je aan de nem1010 regels houden.
maar dat is niet zo simpel als de bekende versimpelde uitleg.
in de versimpelde uitleg worden gewoon erg veel dingen extra veilig gedaan om het algemeen te houden.
ook is er niet echt veel te vinden over terug leveren en dat is anders als afnemen.
dus heb je 35A hoofdgroep, dan kun je ook een 32A omvormer ophangen en dan kun je ook nog een klein omvormertje ergens ophangen (een steca500 of soladin600 b.v.)
maar let wel op dat je kabels ook 35A kunnen verwerken.
ook moet je dan bedenken dat je meter kast dan maximaal 70A kan krijgen, dus ook die moet dit kunnen verwerken.
uiteindelijk is een ketting zo sterk als de zwakste schakel, en de zwakste schakel moet de beveiliging zijn.

je hebt nu een maal liever dat de groep zich uit schakelt als dat je kabel weg brand.
met dit voorbeeld wil je dus 4mm kabel gebruiken voor de omvormer en 6mm in de meterkast.
(in nieuwe meterkasten is dit vrij standaard, maar oude kasten? kan het erg wisselen, en soms zijn er beunhazen aan het werk geweest?)
ook zou ik dan even goed opletten of de aardlekschakelaars wel die hoeveelheid aan kunnen.
(vaak zie je dat die maar tot de 40A gaan en zou je die ook moeten vervangen.
alleen de units die 63A doen, zijn van binnen het zelfde als die van 40A, het is voor de fabrikant vaak goedkoper om maar 1 model te maken en er een ander label op te plakken. je weet alleen niet of dat bij jouw merk ook zo is. dus ja.)
alleen dit is een zo onzinnige installatie met de huidige regels.
je maakt dan een installatie die meer als 10.000kWh per jaar doet, en probeer dat maar weer eens te gebruiken, je moet het ook weer terug halen uit het net en dat moet de meterkast dan ook weer kunnen.
en dat valt snel erg tegen om te doen. (bedenk dat PV een grillige levering geeft, maar gebruik is vaak nog veel onvoorspelbaarder en nog veel grilliger.

)
(er zijn wel situaties waar in dit soort dingen wel weer makkelijk zijn,
b.v. iemand met 3x25A en niet genoeg ruimte om genoeg Wp op te hangen om een 3fase omvormer fatsoenlijk te kunnen gebruiken.)
probleem hier is elke keer, zodra je dit soort dingen post dan halen mensen een klein stukje van het verhaal er uit en kijken ze niet naar het helle verhaal en krijgt de discussie een totaal onzinnige wending met alsje en maartjes die niks met de originele vraag te maken heeft. (en erg veel ego's die dan botsen.)
de originele vraag word dan totaal vergeten en enig wat dan nog iets doet is de ego's
ik zelf hou me gewoon aan de selectiviteit en elke andere regel.
pas als ik een foto heb gezien van de meterkast, durf ik iets meer te zeggen. (en dan zelfs nog niet altijd, soms vraag ik dan ook om hulp)
andere hier durven veel te schreeuwen en te roepen, maar kennis is dan ver te zoeken en je vraagt je dan vaak af of ze wel terug gelezen hebben waar het over ging en de situatie wel hebben doorgenomen.
niet iedereen geeft hier kwaliteits-advies soms lijken het wel bankiers
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)