Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.857 views

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 15:59
duinsel schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:58:
[...]

Ik heb geen ervaring met de Pi, voor mijn Qnap NAS onder arm heb ik wel ooit een package gevonden blijkbaar. Het staat me bij dat dat ook op meer moet werken dan Qnap hardware alleen, en ook dat ik even heb moeten zoeken, maar ik weet niet meer uit mijn hoofd waar het nu was. Ik probeer het nog even op te zoeken.
Ik heb het gevonden duinsel, ik heb het nu werkend op de Raspberry Pi .
Ik ga eens proberen me te verdiepen in perl ,dit is mijn eerste ervaring ,ik gebruik meestal python .

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
PClop schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:44:
[...]

Begrijp je probleem niet, ik draai hier al 3 jaar met een 5.4Kw omvormer op een enkelfasige 25A
huis aansluiting, dus niet eens 3x25A of een 1x35 aansluiting.
Mijn hoofdstop is een trage 25A smeldpatroon en ik voed in via een 25A-B automaat.

Lang leve de lol. >:)

Edit. alles van omvormer t/m hoofdzekering is natuurlijk wel 6mm²
Ik begrijp ook wel dat dat praktisch geen enkel probleem is. Daarom verwijs ik ook naar de NEN 1010. Het gaat mij er meer om dat ik niet zodanig afwijk van de regelgeving dat de verzekering eventuele (brand)schade op die manier in mijn schoenen kan schuiven.
Daarom wil ik weten hoe het precies in de NEN 1010 staat. Kan me voorstellen dat dat verschil in zekeringgrootte slechts een richtlijn/aanbeveling is m.b.t. selectiviteit.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Nen1010 geeft aan tussen hoofdzekering en binnezekering verschil 2 stappen

Standaard is 16/20/25A

25A hoofd geeft dus 16A maximaal groepzekering

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:09:
Nen1010 geeft aan tussen hoofdzekering en binnezekering verschil 2 stappen

Standaard is 16/20/25A

25A hoofd geeft dus 16A maximaal groepzekering
Wat schrijft de nen1010 dan voor als je 2 seperate groepen a 16A maakt voor 2 omvormers
van 3 KW = 6KW totaal op een hoofdzekering van 1 x 25A, wat is er dan anders tov 1 x 5.4KW op 25A
De nen1010 laat zich daar ( nog ) niet over uit, men is daar wel mee bezig.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dat komt t zelfde neer op 2x16 volledig verbruiken ;) plof hoofdzekering

Mi heb je met pv nog eens een extra voordeel.

Opwek - verbruik = netto hoofdzekering

25A pv met hoofdzekering 25A moet kunnen en zal geen probleem geven. hooguit in de zomer bij nihil/nul verbruik.

Maar we hebben hierop ook nog IEC 60904, EN 50524, NEN 1010, NTA 8013:2003, IEC 62446

:)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

PClop schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:22:
[...]

Wat schrijft de nen1010 dan voor als je 2 seperate groepen a 16A maakt voor 2 omvormers
van 3 KW = 6KW totaal op een hoofdzekering van 1 x 25A, wat is er dan anders tov 1 x 5.4KW op 25A
De nen1010 laat zich daar ( nog ) niet over uit, men is daar wel mee bezig.
Ik ben geen elektro installateur maar: In die stappen zit een nogal grove logica dat niet alle verbruikers tegelijkertijd voluit trekken lijkt mij (25 > 16 > 10).
Bij zonnepanelen gaan de 'verbruikers/leveranciers' echter wel redelijk samenop en dan krijg je dat 2x16A gewoon hard 32A is ... en ook al staat het dan niet in NEN1010 (die ik ook niet heb helaas) maar uitgaande van de gedachte achter de logica lijkt het mij een probleem om uit te leggen aan je verzekeringsmaatschappij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PClop
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:34:
Dat komt t zelfde neer op 2x16 volledig verbruiken ;) plof hoofdzekering

Mi heb je met pv nog eens een extra voordeel.

Opwek - verbruik = netto hoofdzekering

25A pv met hoofdzekering 25A moet kunnen en zal geen probleem geven. hooguit in de zomer bij nihil/nul verbruik.

Maar we hebben hierop ook nog IEC 60904, EN 50524, NEN 1010, NTA 8013:2003, IEC 62446

:)
Dat zou dan in theorie max 2 x13 =26A maken (3000/230) en idd enkel op top, en nooit uren lang konstant
maar dat mag dus wel volgens de nen norm ( plus idd al die andere regeltjes )
Heb zelf al heel wat jaartjes vakervaring op dat gebied en slaap er dus lekker onder, maar één ding
blijft bij mij altijd de baas.................... de bekabeling moet nooit onderbemeten zijn, als je je daar
aan houd zit het ( mijn mening/ervaring ) wel snor. ;)

En wat hier in huize PClop ook gedaan wordt, elk jaar wordt de hele powerlijn na gelopen van omvormer
t/m de meterkast, klemmen na trekken dus alsof het een bedrijfsinstallatie is ( wat het ook eigenlijk is )
:Y

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Voor de tweakers met een fors stroomoverschot:

Ik quote mijn mail van vandebron die ik vanochtend ontving op de vraag wanneer eigenaren van zonnepanelen hun overschot konden verkopen "We gaan donderdag het Vandebron Zonnecollectief aankondigen in onze nieuwsbrief".

Ik ben benieuwd.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• PClop
  • Niet online
franssie schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:41:
[...]

Ik ben geen elektro installateur maar: In die stappen zit een nogal grove logica dat niet alle verbruikers tegelijkertijd voluit trekken lijkt mij (25 > 16 > 10).
Bij zonnepanelen gaan de 'verbruikers/leveranciers' echter wel redelijk samenop en dan krijg je dat 2x16A gewoon hard 32A is ... en ook al staat het dan niet in NEN1010 (die ik ook niet heb helaas) maar uitgaande van de gedachte achter de logica lijkt het mij een probleem om uit te leggen aan je verzekeringsmaatschappij.
Nee hoor, is gewoon 100% veilig, enkel wel behoorlijk lastig omdat je hoofdzekering er dan wel uit
flikkert en je die ( voor nood wel ) niet zelf mag vervangen, normaal gesproken.

Maar als ik je tekst even goed doorlees, ben je dus van mening dat je verbruik en levering bij elkaar
moet optellen mbt wat er door de hoofdzekering gaat ( waar is, verbruik is minus levering )

• franssie

franssie

Save the albatross

PClop schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:08:
[...]

Nee hoor, is gewoon 100% veilig, enkel wel behoorlijk lastig omdat je hoofdzekering er dan wel uit
flikkert en je die ( voor nood wel ) niet zelf mag vervangen, normaal gesproken.

Maar als ik je tekst even goed doorlees, ben je dus van mening dat je verbruik en levering bij elkaar
moet optellen mbt wat er door de hoofdzekering gaat ( waar is, verbruik is minus levering )
nee, ik tel de vebruikers en de panelen niet op, als er even niets gebruikt wordt en de panelen leveren max dan kan de hoofdzekering eruit klappen, lijkt mij niet de bedoeling van een goed ontwerp.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

PClop schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:08:
[...]

Je kan bij de netbeheerder trage 25A hoofdautomaten aanvragen. Had ik bij mijn vorige woning ook gedaan. Mocht de hoofdautomaat er dan uitspringen dan mag je die zelf weer inschakelen. Geen gedoe meer met smeltzekeringen achter verzegeling.
Volgens mij kunnen die trage hoofdautomaten ook meer hebben dan smeltzekeringen voordat ze eruit springen.

www.sunsolar.nl

• MichielFRL
  • Laatst online: 12-01 20:27
Selectiviteit is bedacht voor verbruikers en werkt dan prima.
Maar zonnepanelen vallen niet onder verbruikers.
In plaats van een installatieautomaat zou je net zo veilig een aan/uit schakelaar kunnen gebruiken.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Verwijderd

indien ik een flink overschot heb dan ga ik inversteren in een warmtepomp en dergelijke om me gas vebruik om laag te brengen

stel ik zou dusdanig overschot hebben dat ik middels warmtepomp kan verwarmen , electrische boiler voor warm water ondanks dat ik zweer bij koken op gas zou ik zelfs overstag gaan om electrishc te gaan koken zodat de hele gasaansluiting weg kan .

indien je dan nog overschot heb ( veel overschot ) dan ben je toch een beetje doorgeslagen qua pv virus

• MichielFRL
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 07:39:indien je dan nog overschot heb ( veel overschot ) dan ben je toch een beetje doorgeslagen qua pv virus
Je wil dan gewoon graag dat je buren ook milieuvriendelijk TV kijken ;)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

franssie schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:41:
[...]

Wat wil je dan uitleggen aan je verzekeringmaatschappij??
Dat je hoofdzekering eruit is geklapt?? 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 07:39:
indien ik een flink overschot heb dan ga ik inversteren in een warmtepomp en dergelijke om me gas vebruik om laag te brengen

stel ik zou dusdanig overschot hebben dat ik middels warmtepomp kan verwarmen , electrische boiler voor warm water ondanks dat ik zweer bij koken op gas zou ik zelfs overstag gaan om electrishc te gaan koken zodat de hele gasaansluiting weg kan .

indien je dan nog overschot heb ( veel overschot ) dan ben je toch een beetje doorgeslagen qua pv virus
Ik weet niet of ik ooit mijn gasaansluiting weg zou willen doen.
Je warm water krijgen middels een warmwaterboiler loont niet.
Das net zo duur als middels een gasaansluiting.
Wil je goedkoper uit zijn moet je al werken met warmtepompen met een COP > 2.7

Hier wat leesvoer...
http://www.warmtepomp-inf...rd/elektrische-cv-ketels/

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• MichielFRL
paulv1973 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 08:36:Wat wil je dan uitleggen aan je verzekeringmaatschappij??
Dat je hoofdzekering eruit is geklapt?? 8)7
Niet uitleggen, gewoon het schakelaartje weer op I zetten ;)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

MichielFRL schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 08:12:
[...]

Je wil dan gewoon graag dat je buren ook milieuvriendelijk TV kijken ;)
effe kabelrolletje leggen naar de tv van de buren...
Wel met een kW meter ertussen natuurlijk.
Want voor niets gaat de zon op.... :)

• NovapaX
De hele discussie is leuk, en als je het veilig uitvoert (bedrading niet onderbemeten zoals PCplop zegt) kun je wat mij betreft 200A invoeren op een 25A hoofdzekering, moet je wel de netbeheerder in je telefoonfavorieten zetten. :+

Het gaat mij erom dat wanneer bijvoorbeeld je modem of je NAS op de een of andere manier een brand veroorzaakt in je meterkast, de verzekering niet kan gaan vingerwijzen naar jou omdat de installatie niet volgens de regels is aangelegd.
Als de verzekeraar kwaad wil kunnen ze een brand in de keuken nog in jouw schoenen schuiven door een verkeerde groep in de meterkast... zie dan je geld maar eens te krijgen, mag je eerst weer langs een of andere geschillencommissie enzo.

Sparql TV wiki

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

NovapaX schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:16:
De hele discussie is leuk, en als je het veilig uitvoert (bedrading niet onderbemeten zoals PCplop zegt) kun je wat mij betreft 200A invoeren op een 25A hoofdzekering, moet je wel de netbeheerder in je telefoonfavorieten zetten. :+

Het gaat mij erom dat wanneer bijvoorbeeld je modem of je NAS op de een of andere manier een brand veroorzaakt in je meterkast, de verzekering niet kan gaan vingerwijzen naar jou omdat de installatie niet volgens de regels is aangelegd.
Als de verzekeraar kwaad wil kunnen ze een brand in de keuken nog in jouw schoenen schuiven door een verkeerde groep in de meterkast... zie dan je geld maar eens te krijgen, mag je eerst weer langs een of andere geschillencommissie enzo.
Of je installatie laten keuren, kost een paar centen maar dan weet je of je goed zit, en als het goed is heb je dat op papier.
Kunnen ze met 10 vingers wijzen maar dat helpt niet. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

@paul1973
Je warm water krijgen middels een warmwaterboiler loont niet.
waarom zou dit niet lonen als je voldoende kwh tjes aan overschot hebt?

stel ik heb een overschot van 2000 kwh ( ff theoretisch voorbeeld )
een electrische boiler doet bijv 1000 kwh dan is me overschot nog steeds 1000 kwh

en dus geen gas nodig voor warmwater
( cijfers zijn even ter voorbeeld en berusten niet op de werkelijkheid )

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:51:
@paul1973

[...]

waarom zou dit niet lonen als je voldoende kwh tjes aan overschot hebt?

stel ik heb een overschot van 2000 kwh ( ff theoretisch voorbeeld )
een electrische boiler doet bijv 1000 kwh dan is me overschot nog steeds 1000 kwh

en dus geen gas nodig voor warmwater
( cijfers zijn even ter voorbeeld en berusten niet op de werkelijkheid )
1000kW terug verkopen aan 7 cent levert je €70,- op.
1000kW minder aan gas stoken spaart je 1000/8,5= 120m3 gas.
gas aan 60 cent dus totaal €72,-

Komt dus op hetzelfde neer...

• NovapaX
Rol-Co schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:25:
[...]

Of je installatie laten keuren, kost een paar centen maar dan weet je of je goed zit, en als het goed is heb je dat op papier.
Kunnen ze met 10 vingers wijzen maar dat helpt niet. :)
Ja, dat zou kunnen. Maar daar heb je niets aan bij het plannen van een installatie :)

Sparql TV wiki

• NovapaX
paulv1973 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:58:
[...]

1000kW terug verkopen aan 7 cent levert je €70,- op.
1000kW minder aan gas stoken spaart je 1000/8,5= 120m3 gas.
gas aan 60 cent dus totaal €72,-

Komt dus op hetzelfde neer...
Voor het overschot aan elektra hebben we een aantal andere topics:
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Zit je wel weer met een investering, maar rendabel is het (in veel gevallen) wel.

Sparql TV wiki

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

NovapaX schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:06:
[...]

Voor het overschot aan elektra hebben we een aantal andere topics:
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Zit je wel weer met een investering, maar rendabel is het (in veel gevallen) wel.
Ik ken de topics.
reageerde alleen op de vraag.
stroom affakkelen met een COP van 1 loont niet.
Zeker als je dan ook nog een boiler moet aanschaffen :X

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
NovapaX schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:16:

je moet gewoon je aan de nem1010 regels houden.
maar dat is niet zo simpel als de bekende versimpelde uitleg.
in de versimpelde uitleg worden gewoon erg veel dingen extra veilig gedaan om het algemeen te houden.
ook is er niet echt veel te vinden over terug leveren en dat is anders als afnemen.

dus heb je 35A hoofdgroep, dan kun je ook een 32A omvormer ophangen en dan kun je ook nog een klein omvormertje ergens ophangen (een steca500 of soladin600 b.v.)
maar let wel op dat je kabels ook 35A kunnen verwerken.
ook moet je dan bedenken dat je meter kast dan maximaal 70A kan krijgen, dus ook die moet dit kunnen verwerken.
uiteindelijk is een ketting zo sterk als de zwakste schakel, en de zwakste schakel moet de beveiliging zijn. ;)
je hebt nu een maal liever dat de groep zich uit schakelt als dat je kabel weg brand.
met dit voorbeeld wil je dus 4mm kabel gebruiken voor de omvormer en 6mm in de meterkast.
(in nieuwe meterkasten is dit vrij standaard, maar oude kasten? kan het erg wisselen, en soms zijn er beunhazen aan het werk geweest?)
ook zou ik dan even goed opletten of de aardlekschakelaars wel die hoeveelheid aan kunnen.
(vaak zie je dat die maar tot de 40A gaan en zou je die ook moeten vervangen.
alleen de units die 63A doen, zijn van binnen het zelfde als die van 40A, het is voor de fabrikant vaak goedkoper om maar 1 model te maken en er een ander label op te plakken. je weet alleen niet of dat bij jouw merk ook zo is. dus ja.)

alleen dit is een zo onzinnige installatie met de huidige regels.
je maakt dan een installatie die meer als 10.000kWh per jaar doet, en probeer dat maar weer eens te gebruiken, je moet het ook weer terug halen uit het net en dat moet de meterkast dan ook weer kunnen.
en dat valt snel erg tegen om te doen. (bedenk dat PV een grillige levering geeft, maar gebruik is vaak nog veel onvoorspelbaarder en nog veel grilliger. ;) )
(er zijn wel situaties waar in dit soort dingen wel weer makkelijk zijn,
b.v. iemand met 3x25A en niet genoeg ruimte om genoeg Wp op te hangen om een 3fase omvormer fatsoenlijk te kunnen gebruiken.)

probleem hier is elke keer, zodra je dit soort dingen post dan halen mensen een klein stukje van het verhaal er uit en kijken ze niet naar het helle verhaal en krijgt de discussie een totaal onzinnige wending met alsje en maartjes die niks met de originele vraag te maken heeft. (en erg veel ego's die dan botsen.)
de originele vraag word dan totaal vergeten en enig wat dan nog iets doet is de ego's >:)

ik zelf hou me gewoon aan de selectiviteit en elke andere regel.
pas als ik een foto heb gezien van de meterkast, durf ik iets meer te zeggen. (en dan zelfs nog niet altijd, soms vraag ik dan ook om hulp)
andere hier durven veel te schreeuwen en te roepen, maar kennis is dan ver te zoeken en je vraagt je dan vaak af of ze wel terug gelezen hebben waar het over ging en de situatie wel hebben doorgenomen.
niet iedereen geeft hier kwaliteits-advies soms lijken het wel bankiers >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

laten we hem in de duurzame kroeg even verder bespreken
De Duurzame Kroeg deel 2
viel me telaat op dat ik mbt dit punt in verkeerde topic zat

Verwijderd in "De Duurzame Kroeg deel 2" hier even genatwoord

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2015 10:57 ]

• migjes
paulv1973 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:13:
[...]

Ik ken de topics.
reageerde alleen op de vraag.
stroom affakkelen met een COP van 1 loont niet.
Zeker als je dan ook nog een boiler moet aanschaffen :X
ben ik het wel mee eens.
maar geld is niet alles wat er is, niet iedereen is een geldwolf/bankier >:)

vele andere factoren die ook mee spelen.
het idealisme van geen gas willen gebruiken b.v. (laten we Groningen beven of niet?)
of het groene idealisme.

maar iets er tussen in kan ook.
zoals het idealisme van de lage maand lasten met groene energie.
en hoeveel dat 1 maling kost is niet zo heel interessant.
(persoonlijk vind ik dit de fijnste, en is meer mijn weg.
ik geloof niet in het totaal groene van pv, salderen blijft in mijn ogen groen certificaten kopen.
het zijn dan wel de groenste certificaten die je in Nederland kunt krijgen. ;)
alleen de stroom die je overdag zelf hebt opgewekt en gebruikt is gegarandeerd groen.
zodra je saldeert is het een groen certificaat, want je weet niet wat voor zooi stroom je terug krijgt.
daar is niks mis mee, maar blijf wel op de grond staan en realistisch.
maak je zelf niet allerlei fabeltjes wijs, het is gewoon niet perfect, maar wel mooi.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
migjes schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:52:
[...]
ik geloof niet in het totaal groene van pv, salderen blijft in mijn ogen groen certificaten kopen.
het zijn dan wel de groenste certificaten die je in Nederland kunt krijgen. ;)
alleen de stroom die je overdag zelf hebt opgewekt en gebruikt is gegarandeerd groen.
zodra je saldeert is het een groen certificaat, want je weet niet wat voor zooi stroom je terug krijgt.
daar is niks mis mee, maar blijf wel op de grond staan en realistisch.
maak je zelf niet allerlei fabeltjes wijs, het is gewoon niet perfect, maar wel mooi.)
Huh ?? Moeten we het nu nog een keer uitleggen ????
1) De stroom die jij terug levert wordt door iemand anders gebruikt ipv grijze stroom.
2) De stroom die je weer uit het net moet trekken is dat stuk in stap 1) vermeden grijze stroom
3) Resultaat al jouw stroom verbruik is groen, zolang er gen problemen zijn met de totaal levering. (PV-stroom over in het hele land/Europa).

Dat is gewoon geen "geloven", het is volledig aantoonbaar. (Of denk jij ook dat de aarde stilstaat en de zon eromheen beweegt?) ( die laatste moest ik even kwijt 7(8)7 )

[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 03-03-2015 11:40 . Reden: Typo ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jullie zeggen in principe allebei hetzelfde he :X

In mijn ogen is salderen misschien wel nog groener dan zelf al je opgewekte stroom verbruiken, aangezien je met dat laatste praktisch gezien stroom weg moet gooien of meer panelen nodig hebt om je piekverbruik jaarrond te kunnen opwekken.

• migjes
WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:03:
[...]

Huh ?? Moeten we het nu nog een keer uitleggen ????
1) De stroom die jij terug levert wordt door iemand anders gebruikt ipv grijze stroom.
2) De stroom die je weer uit het net moet trekken is dat stuk in stap 2) vermeden grijze stroom
3) Resultaat al jouw stroom verbruik is groen, zolang er gen problemen zijn met de totaal levering. (PV-stroom over in het hele land/Europa).

Dat is gewoon geen "geloven", het is volledig aantoonbaar. (Of denk jij ook dat de aarde stilstaat en de zon eromheen beweegt?)
lol _O-
altijd leuk als mensen dat fabeltje blijven geloven.
het is niet zo grijs/groen in de praktijk. (of zwart/wit ;) )

overdag lever je stroom voor een ander, die dan groen bezig is(zonder dat hij het weet, maar dat maakt niet uit)
maar in de nacht gebruik je nog steeds niet groene energie.
(dit zelfde verhaaltje kun je ook doen voor zomeroverschot en wintertekort, maakt niet veel uit in mijn ogen.)

dat weg strepen tegen elkaar heet in gewoon Nederlands een groen certificaat.
en daar is niks mis mee en erg nobel, ik promoot het graag.
maar blijf wel met de voeten op de grond staan, met PV ben je een stuk groener maar helaas niet totaal groen.
ik kan zelf moeilijk schatten hoeveel voor mij nu echt groen is, maar mensen met een goede logging en een slimme meter kunnen dit wel.
die mensen vertellen meestal dat +/- 1/4 van hun opwek ongeveer door hun zelf wordt gebruikt en dus ook echt groen is voor die persoon.
de andere 3/4 word gebruikt door iemand anders en daar krijg je een groen certificaat voor.
met dat groen certificaat gebruik je dan weer voor 3/4 grijze stroom.
dus 3/4 grijze stroom met groen certificaat.
dat is zeer mooie groene certificaten stroom, maar blijft grijs in origine.
het is een fabeltje dat het dan in eens groen is, zand in de ogen van de bevolking strooien.

mischien word het ooit in de toekomst een stuk groener, maar dan hebben we wel veel windmolens nodig op de noordzee b.v. en waarschijnlijk ook nog een stel andere technieken voor een stabiele levering.

(en niet denken dat we stroom door europa kunnen transporteren, kijk naar België op dit moment.
Nederland heeft meer als genoeg stroom om het probleem in België op te kunnen vangen, maar zelfs naar de belgen kunnen we het niet transporteren, laat staan over de hele wereld.
hoe hebben we het groen op gelost, ja met certificaten. ;) )
edit:
oeps, ik druk per ongeluk op post, was nog niet helemaal netjes gemaakt, sorrie woudse.
zo dit is al beter.
Aikon schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:34:
Jullie zeggen in principe allebei hetzelfde he :X

In mijn ogen is salderen misschien wel nog groener dan zelf al je opgewekte stroom verbruiken, aangezien je met dat laatste praktisch gezien stroom weg moet gooien of meer panelen nodig hebt om je piekverbruik jaarrond te kunnen opwekken.
jep dat vind ik ook, word alleen niet begrepen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 03-03-2015 12:01 ]

• WoudseHoeve
migjes schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:42:
[...]
dat weg strepen tegen elkaar heet in gewoon Nederlands een groen certificaat.
en daar is niks mis mee en erg nobel, ik promoot het graag.
Ik zit nu bij VanDeBron, dus mijn "andere" stroom komt van windmolens Toch?
Daarnaast is het groen certificaat verhaal correct, en mijn ZP groen certificaten zijn echt groen, het betreft nl nieuwe energie en geen bestaande opwek die opeens certificaten mocht verkopen.
Groener wordt het niet en het net als opslag medium is zo groen als het zijn kan(Zeer lage verliezen)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Aikon
  • Niet online
Sterker nog, op een gegeven moment kan je stellen dat die enkele nog bestaande kolen-, kern- of gascentrale groener is dan heel veel wind- of zonneparken erbij bouwen om de pieken op te kunnen vangen.

• migjes
WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:53:
[...]

Ik zit nu bij VanDeBron, dus mijn "andere" stroom komt van windmolens Toch?
Daarnaast is het groen certificaat verhaal correct, en mijn ZP groen certificaten zijn echt groen, het betreft nl nieuwe energie en geen bestaande opwek die opeens certificaten mocht verkopen.
Groener wordt het niet en het net als opslag medium is zo groen als het zijn kan(Zeer lage verliezen)
ik heb het een stuk bij gewerkt, geen idee of je het al gelezen had.

helaas werkt het met vandebron ook het zelfde.
zij maken stroom en die word niet speciaal geprogrammeerd dat het naar jouw huis stroomt.
maar je krijgt wel het groen certificaat van de opgewekte stroom.
(en echt nog een keer, dat vind ik erg tof, en promoot het graag. 100 punten en goed bezig, ga zo door etc etc etc...)
dus de werkelijkheid in Nederland is dat je nog steeds grijze stroom krijgt, maar nu wel met een groen certificaat.
misschien heb je erg geluk en is er een groene centrale in de buurt en krijg je per ongeluk wel groene stroom.
(ik kan met 100% zekerheid zeggen dat dit niet het geval in bij mij, mijn stad zit niet gunstig aangesloten om iets anders te krijgen als grijze stroom, helaas.
mijn stad zit op het 150kV net en komt voor 99% gewoon van de amer(kolen) centrale, als die het niet red dan doet eindhoven bij springen op gas. dan zijn er nog wel een paar windmolens maar die verliezen alle significantie tegen over die 2 centrales :-( )

uiteindelijk word alle stroom in 1 groot net gegooid groen of grijs het maakt niet uit.
en uit dat net neem je weer stroom, dat kun je doen met groen certificaat of zonder.
maar laten we maar zoveel mogelijk groene stroom op dat net gooien d:)b
dan word dat net wat groener ;)

(onze meningen verschillen eigenlijk helemaal niet, ik blijf alleen met mijn voeten op de grond staan.
als je echt iets groens wil doen, dan moet je gewoon minder stroom gebruiken!
wil je nog groener, ga dan in overproductie en accepteer kolenfooi.
zo erg is dat nu ook weer niet, zoals je ook weet best nog leuk tvten eigenlijk ;) )

• WoudseHoeve
migjes schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:38:
[...]
(onze meningen verschillen eigenlijk helemaal niet, ik blijf alleen met mijn voeten op de grond staan.
als je echt iets groens wil doen, dan moet je gewoon minder stroom gebruiken!
wil je nog groener, ga dan in overproductie en accepteer kolenfooi.
zo erg is dat nu ook weer niet, zoals je ook weet best nog leuk tvten eigenlijk ;) )
Zeg ik d:)b
Voeten op de grond? (die beweegt echt om de zon hoor) :)

[ Voor 7% gewijzigd door WoudseHoeve op 03-03-2015 12:45 ]

• eddebever
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2025
Toch nog even verder zitten rekenen aan de TSMC panelen type C1 en C2 (beide155wp totaal 1860wp).
2 strings van 6 panelen parallel aan elkaar (45 graden en +/-12 graden op bijna zuid).

C1 6 x 49.2= 295V
C2 6 x 67.1=402V

Vanwege de verschillende hellingshoeken van de 2 strings zou ik de omvormer kunnen onderdimensioneren?

Voor de C1 panelen zou ik dan kunnen kiezen voor een growatt 1500S welke max 1900W op de input kan hebben.

Voor de C2 panelen zag ik de hosola smart 1600TL welke 1750W op de input kan hebben.

Is het dan verstandig om voor een hogere spanning (C2) te kiezen ivm de afstand van de zolder naar de kelder waar de omvormer komt te staan of is dit te verwaarlozen?

• migjes
eddebever schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:03:
Toch nog even verder zitten rekenen aan de TSMC panelen type C1 en C2 (beide155wp totaal 1860wp).
2 strings van 6 panelen parallel aan elkaar (45 graden en +/-12 graden op bijna zuid).

C1 6 x 49.2= 295V
C2 6 x 67.1=402V

Vanwege de verschillende hellingshoeken van de 2 strings zou ik de omvormer kunnen onderdimensioneren?
ja zeker, maar het verschil is niet zo heel groot tussen de hoeken.
dus reken op ongeveer 5%.
(maar zonder het hoeken verhaal kun je zoizo al 30% doen als je wil.
dus zie dit erg relatief)
Voor de C1 panelen zou ik dan kunnen kiezen voor een growatt 1500S welke max 1900W op de input kan hebben.

Voor de C2 panelen zag ik de hosola smart 1600TL welke 1750W op de input kan hebben.
de max input die een fabrikant opgeeft is meer een richtlijn dan een technische grens.
er is een hele grote kans dat bijde omvormers gewoon 12x300Wp=3600Wp panelen aan kunnen.
zolang de V maar niet boven de max komt.
de A word terug geschakeld door de mpp als het teveel word. ;)
en dat is iets meer als wat de fabrikant aan geeft.
Is het dan verstandig om voor een hogere spanning (C2) te kiezen ivm de afstand van de zolder naar de kelder waar de omvormer komt te staan of is dit te verwaarlozen?
hogere of lagere spanning vanwege de lengte van de kabel = verwaarloosbaar.

als je met de C2 onder de max spanning blijft (ook als het koud is!!!) is dat mijn voorkeur voor de meeste tl omvormers. (zit je gewoon dichter bij de optimum V als met de C1 en iets er boven is zelfs beter.)
de growat is 450V max maar de hosola is 550V max, dus geef je een grotere kans met de hosola ;)
maar die heb ik niet berekend.

er is ook nog een tussen vorm van die 2.
http://www.solar-trading....600449/Danfoss-1800W.html
(pasop dat je de hv en mv niet door elkaar haalt, ik moet altijd 2x opletten met dat ding.)

• PClop
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:33:
[...]

nee, ik tel de vebruikers en de panelen niet op, als er even niets gebruikt wordt en de panelen leveren max dan kan de hoofdzekering eruit klappen, lijkt mij niet de bedoeling van een goed ontwerp.
Sorry dat las ik zo, ik wou ook enkel aangeven dat het niet vanzelf sprekend goed gaat als je je wel
blind aan de regels houd kwa bv selectiviteit, dus laat het altijd door een installateur installeren
als je zelf de kennis en ervaring niet in de vingers hebt. ;)

• PClop
  • Niet online
MichielFRL schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 07:21:
Selectiviteit is bedacht voor verbruikers en werkt dan prima.
Maar zonnepanelen vallen niet onder verbruikers.
In plaats van een installatieautomaat zou je net zo veilig een aan/uit schakelaar kunnen gebruiken.
:X Laat maar.

• franssie

franssie

Save the albatross

PClop schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:02:
[...]

Sorry dat las ik zo, ik wou ook enkel aangeven dat het niet vanzelf sprekend goed gaat als je je wel
blind aan de regels houd kwa bv selectiviteit, dus laat het altijd door een installateur installeren
als je zelf de kennis en ervaring niet in de vingers hebt. ;)
ik schrijf ook niet altijd even duideljk ;) my bad :)

• NovapaX
Kunnen we niet een soort van Wiki1010 maken, bijna een exacte kopie van de NEN 1010 maar dan 'uit het hoofd' van installateurs/ontwerpers die 'wel eens' de norm onder ogen hebben.
Weet niet hoe dat zit met auteursrecht, maar klinkt interessant.

En ik snap ook wel dat selectiviteit ook maar een hulpmiddel is, en dat bepaalde installaties wat andere oplossingen eisen dan dat.
Maar selectiviteit is, dacht ik, dan ook een soort richtlijn waar vanaf geweken mag worden.
En daar gaat het mij nou om, wat is normatief (harde eis) en wat is niet normatief (richtlijn, advies) aan voorschriften die je op internet tegen komt.

[ Voor 43% gewijzigd door NovapaX op 03-03-2015 20:04 ]

Sparql TV wiki

• PClop
  • Niet online
NovapaX schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:02:
Kunnen we niet een soort van Wiki1010 maken, bijna een exacte kopie van de NEN 1010 maar dan 'uit het hoofd' van installateurs/ontwerpers die 'wel eens' de norm onder ogen hebben.
Weet niet hoe dat zit met auteursrecht, maar klinkt interessant.

En ik snap ook wel dat selectiviteit ook maar een hulpmiddel is, en dat bepaalde installaties wat andere oplossingen eisen dan dat.
Maar selectiviteit is, dacht ik, dan ook een soort richtlijn waar vanaf geweken mag worden.
En daar gaat het mij nou om, wat is normatief (harde eis) en wat is niet normatief (richtlijn, advies) aan voorschriften die je op internet tegen komt.
Ben zelf wel behebt met redelijke kennis inzake de elektrotechniek enkel is mijn kop ook geen almanak
als ik het even niet meer zeker weet ,vind ik het wel weer bij http://www.circuitsonline.net/
dat is mijn WIKI.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:38:
[...]

ik heb het een stuk bij gewerkt, geen idee of je het al gelezen had.

helaas werkt het met vandebron ook het zelfde.
Ja en Nee. Wat je bij VanDeBron zeker weet is waar de energie ingekocht wordt.

Wat WoudseHoeve duidelijk probeerde te maken is dat de stroom die je *inkoopt* ook daadwerkelijk groen is. Dus geen willekeurige stroom met Groen certificaat.

Mijn Energie koop ik in via VanDeBron bij een windmolen in Middenmeer, dat is opzich redelijk in de buurt, maar de stroom zal nooit bij mij aankomen.

Het zou gekkenwerk en heel erg duur zijn als we het anders probeerde doen (eilandjes) en ten koste van de situatie van iedereen gaan.

Ik ben blij dat we inmiddels keuze hebben op de inkoopmarkt van Nederland, meer dan we hiervoor hadden. De GreenChoice heeft nu eenmaal meer klanten als dat er groen opgewekt wordt, dan moet er altijd geschipperd worden.

• MichielFRL
Stel, Nederland zou 100% groene stroom hebben door middel van zon/wind/getijde (misschien kunnen we nog iets met stuwdammetjes in de rivieren), dan zullen wij PV bezitters niet meer zo vrij zijn om paneeltjes te leggen wat we willen en zal elke installatie op afstand gecontroleerd moeten kunnen worden. De slimmemeters maar dan in logaritmische vorm 😉

• WoudseHoeve
MichielFRL schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:48:
Stel, Nederland zou 100% groene stroom hebben door middel van zon/wind/getijde (misschien kunnen we nog iets met stuwdammetjes in de rivieren), dan zullen wij PV bezitters niet meer zo vrij zijn om paneeltjes te leggen wat we willen en zal elke installatie op afstand gecontroleerd moeten kunnen worden. De slimmemeters maar dan in logaritmische vorm 😉
In een dergelijk geval zal je inderdaad naar een volledig "gemanaged" opwek moeten. Ook al zul je altijd een deel hebben waar ze geen invloed op hebben of wat te duur is om niet te laten werken. In Duitsland kunnen ze al de PV beïnvloeden.

Je zal dan toch flink in de opslag moeten, mogelijk tegen een laag rendement omzetten naar gas.

Ik zie dan ook wereld brede DC netten waarbij de stroom de aarde rond gaat afhankelijk waar het beschikbaar is en waar de vraag is. Voor de veiligheid zal er altijd overcapaciteit moeten zijn welke geknepen kan worden.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Je verwacht dan juist dat er marktwerking komt en dat de echt grote verbruikers hun verbruik aanpassen op momenten dat er veel capaciteit beschikbaar is. Ik bedoel, het maakt niet uit of je aluminium produceert midden in de nacht of op het midden van een zonnige dag. Zelfde geldt voor syngas (ammonia/lachgas/etc.-producenten) en andere giga-verbruikers.

Dan houd je nog maar een relatief kleine 'baseload' over van woonhuizen, niet-productiebedrijven, kassen en voertuigen en dat is prima gedekt met wind/getijde/etc.

• Aikon
  • Niet online
klopt, zie ook nieuws: Vloeibaar aluminium is mogelijk inzetbaar voor tijdelijke energieopslag

Niet alleen gaan grootverbruikers hun verbruik aanpassen, ze gaan er zelfs aan verdienen als het aan hun ligt.

En zeker icm internet-of-things kan je prima zaken als wasmachines/-drogers aanzetten als de stroom goedkoop is.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:34

Martijn02

/* No Comment */

Eigenlijk is het best interresant dat er overdag een overschot aan stroom is door mensen die zelf hun energie opwekken en terugleveren, maar dat de stroom van het net overdag toch een hoger tarief heeft dan 's avonds.

(Ik heb 2 tarieven, afwasmachine, wasmachine, en droger draaien nu vaak 's avonds/'s nachts op "goedkope" stroom)

Als de energiebedrijven werkelijk een overschot hebben overdag, dan zouden ze de energieprijzen wel aanpassen zodat overdag de stroom goedkoper is dan 's avonds zou je denken...

• WoudseHoeve
Martijn02 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:03:
Eigenlijk is het best interresant dat er overdag een overschot aan stroom is door mensen die zelf hun energie opwekken en terugleveren, maar dat de stroom van het net overdag toch een hoger tarief heeft dan 's avonds.

(Ik heb 2 tarieven, afwasmachine, wasmachine, en droger draaien nu vaak 's avonds/'s nachts op "goedkope" stroom)

Als de energiebedrijven werkelijk een overschot hebben overdag, dan zouden ze de energieprijzen wel aanpassen zodat overdag de stroom goedkoper is dan 's avonds zou je denken...
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft op je (onuitgesproken) vraag.

• franssie

franssie

Save the albatross

Martijn02 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:03:
<>
Het verschil tussen dag- en nacht-stroom is dan ook al erg afgenomen de afgelopen jaren. Als die trend gewoon doorzet zul je zien dat het overdag inderdaad misschien wel goedkoper wordt. Voor consumenten wordt de prijs elk half jaar vastgesteld, voor grote bedrijven, leveranciers en afnemers samen is en een echte markt met een spot prijs, zie https://www.apxgroup.com/trading-clearing/apx-power-nl/

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 04-03-2015 15:55 ]

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Mag ik me dan ook eens aanmelden bij de zonnestroomproducentenclub ?. Sinds gisteren ligt er 12x265 Wp JA-solar op ons dak, verbonden met optimizers en een solaredge SE-3000 omvormer. Eerste 5 kWh is inmiddels opgewekt, net op tijd voor het aangekondigde zonnige weekend :p
https://www.dropbox.com/s...2015-03-03%2013.49.13.jpg

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Verwijderd

databeestje schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:36:
[...]

Ik ben blij dat we inmiddels keuze hebben op de inkoopmarkt van Nederland, meer dan we hiervoor hadden. De GreenChoice heeft nu eenmaal meer klanten als dat er groen opgewekt wordt, dan moet er altijd geschipperd worden.
in de flowchart van tennet is te zien dat de kop van noordholland door alle biomassa hvc en windparken (energy valley) daadwerkelijk levert aan de rest.
de eerste kolendoos is de coencentrale in amsterdam, en die stroom bereikt ons niet.
dus de groene stroom die je koopt is dat ook echt, en anders van een wkk, maar dat is ook goed want het is een groenteboer, en dat is beter dan een kolenboer.
als je het echt eens wil zien, in de vvv van egmond komt de amalia kabel langs, echt vet cool om te zien.
en dan de hvc natuurlijk, die fikt je groene bak weg.

http://www.energyvalley.n...-krijgt-1200-zonnepanelen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2015 20:50 ]

• Aikon
  • Niet online
Is die flowchart van Tennet ergens online te zien?

• PClop
  • Niet online
charops schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:37:
Mag ik me dan ook eens aanmelden bij de zonnestroomproducentenclub ?. Sinds gisteren ligt er 12x265 Wp JA-solar op ons dak, verbonden met optimizers en een solaredge SE-3000 omvormer. Eerste 5 kWh is inmiddels opgewekt, net op tijd voor het aangekondigde zonnige weekend :p
Op naar de 5 MWh ( ik had dat heerlijke positieve gevoel 6 jaar geleden al, en het is een blijvertje )
d:)b

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

charops schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:37:
Rechteronder ligt het paneel gedeeltelijk bij de buren ? (Regenpijp is meestal hart muur)

Rechts naast het raam zakt het paneel iets trouwens.

Verder lekkere installatie, veel plezier!

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 05-03-2015 07:25 ]

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:21
Volgens de installateur heb ik een 3x25 (1 fase) aansluiting in de meterkast en kan ik daar maximaal een 4000W omvormer (Solaredge SE4000-16) aansluiten terwijl ik voor een 1 fase Solardedge SE5000 wilde gaan.

Klopt dat?

Ook stelt hij dat ik de meterkast kan laten aanpassen naar 3 fase maar dat daar 200 euro voor Liander en 200 euro voor de installateur aan kosten bijkomt. Dat lijkt mij overigens niet onoverkomenlijk. Als ik daardoor 1.000Kw extra door kan opwekken dan betaalt zich dat in twee jaar weer terug.

Ik kan maximaal de volgende panelen kwijt:5xOost, 9x Zuid, 5x West op de schuine daken en 6xZuid op een plat dak. Geen hoge bomen of gebouwen. De panelen op oost, zuid en west liggen onder drie dakkapellen. Eventueel kan ik nog 4 panelen kwijt op de dakkapel zuid op max 15-20 graden tilt.

Ik sta in twijfel wat te doen. Kunnen jullie mij adviseren?

Follow up 6 maart 2015:
MichielFRL/PaulV1973: Dank jullie wel voor jullie reactie.
Nuon gebeld: 3x25 wordt altijd standard gebruikt als omschrijving voor alle aansluitingen met hetzelfde tarief. Zegt dus niets over de werkelijke aansluiting.
Ik heb Liander gebeld: Blijkbaar heb ik een 3 fasen aansluiting maar een 1 fase meter, per saldo dus 1 fase.
Inmiddels ook met een installateur gebeld: indien de aardschakelaars over de 3 fasen verdeeld kunnen worden, kost de aanpassing van de meterkast inderdaad circa 200 euro, (anders circa 400, indien nieuwe/meer aardlekschakelaars geplaatst moeten worden).

[ Voor 25% gewijzigd door Aziona op 06-03-2015 14:42 . Reden: Follow up n.a.v. bellen met Liander/Nuon/Installateur ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• MichielFRL
Aziona schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 07:30:
Volgens de installateur heb ik een 3x25 (1 fase) aansluiting in de meterkast en kan ik daar maximaal een 4000W omvormer (Solaredge SE4000-16) aansluiten terwijl ik voor een 1 fase Solardedge SE5000 wilde gaan.

Klopt dat?

Ook stelt hij dat ik de meterkast kan laten aanpassen naar 3 fase maar dat daar 200 euro voor Liander en 200 euro voor de installateur aan kosten bijkomt. Dat lijkt mij overigens niet onoverkomenlijk. Als ik daardoor 1.000Kw extra door kan opwekken dan betaalt zich dat in twee jaar weer terug.

Ik kan maximaal de volgende panelen kwijt:5xOost, 9x Zuid, 5x West op de schuine daken en 6xZuid op een plat dak. Geen hoge bomen of gebouwen. De panelen op oost, zuid en west liggen onder drie dakkapellen. Eventueel kan ik nog 4 panelen kwijt op de dakkapel zuid op max 15-20 graden tilt.

€200,81 om precies te zijn voor Liander, zie https://www.liander.nl/co...tingen/tarieven/?ref=8332

Een 3 fasen aardlekautomaat zit op +/- €35 en een 3 fasen hoofdschakelaar op +/- €18,50.
Verder kan de verdeling van de groepen blijven zoals die is, mooier/netter is natuurlijk om e.a. in verhouding te verdelen over de fasen. Tevens heb je dan meer eigenverbruik per fase.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-01 20:12

DjVe

Hatsaflats!

Klopt dat?

Het is hier al zo vaak gezegd (zoek eens op selectiviteit). Het kan prima.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Klopt dat?

Laat je huidige hoofdzekering vann 25A vervangen door een van 35A.
En dan kun je lekker je SE5000 aansluiten.
Ik heb een SB5000 en SB4000 aangesloten op beiden een aparte 25A met een hoofdzekering van 35A.
Als ik jouw verdeling zie over windrichtingen moet dat bij jouw ook makkelijk kunnen...

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Crazy- schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 07:24:
[...]

Rechteronder ligt het paneel gedeeltelijk bij de buren ? (Regenpijp is meestal hart muur)

Rechts naast het raam zakt het paneel iets trouwens.

Verder lekkere installatie, veel plezier!
Dat iets lager liggen had ik inderdaad al opgemerkt, maar ik heb besloten me er niet aan te ergeren.
Regenpijp is niet hart muur omdat we een uitbouw voor hebben en de regenpijp daarlangs loopt. De dilatatievoeg die je rechts van de pijp ziet is de linkerzijde van de buitenmuur van de uitbouw van de buren(onmogelijke zin, maar ik weet het niet beter te verwoorden). Hart muur ligt daar dus nog rechts van.

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mux schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:19:
Je verwacht dan juist dat er marktwerking komt en dat de echt grote verbruikers hun verbruik aanpassen op momenten dat er veel capaciteit beschikbaar is. Ik bedoel, het maakt niet uit of je aluminium produceert midden in de nacht of op het midden van een zonnige dag. Zelfde geldt voor syngas (ammonia/lachgas/etc.-producenten) en andere giga-verbruikers.

Dan houd je nog maar een relatief kleine 'baseload' over van woonhuizen, niet-productiebedrijven, kassen en voertuigen en dat is prima gedekt met wind/getijde/etc.
Dakbelasting invoeren voor bedrijfspanden als deze niet gebruikt worden voor het compenseren van het gebruik?
Wellicht met de postcoderoos energie tussen bedrijven overdraagbaar maken zodat het dak van de opslag units deze kan verkopen aan de grootverbruiker ernaast zodat het ook wat meer lokaal blijft.

Makkelijker maken dan gewoon een belasting heffen zal het wellicht nooit worden.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

mux schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:19:

De meeste van deze grootverbruikers draaien 24/7.
Daar is dal en piektarief niet zo van belang.
Denk eerder dat een energieleverancier weet dat smorgens tussen 7 en 9 iedereen opstaat, naar zijn werk gaat en overal veel vraag is naar stroom tot sávonds laat. Alle stroomverbruikers gaan aan.
Vraag hoog... prijs omhoog...

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Als er open marktwerking is, zal vraag en aanbod zich daaraan aanpassen (is wat ik bedoel).

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Zeker nu het aanbod overdag gegroeid is middels terugleveringen op het net.
lijkt me ook.

Maar zolang niemand zich rept of roert, waarom zou een leverancier/verkoper dan de prijs laten zakken...
Heeft misschien nog even tijd nodig...

• WoudseHoeve
paulv1973 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:19:
Zeker nu het aanbod overdag gegroeid is middels terugleveringen op het net.
lijkt me ook.

Maar zolang niemand zich rept of roert, waarom zou een leverancier/verkoper dan de prijs laten zakken...
Heeft misschien nog even tijd nodig...
De extra teruglevering overdag is nu nog gewoon veel te weinig om een significante impact te hebben op de piek prijs.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-01 17:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

databeestje schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 08:52:
[...]

Dakbelasting invoeren voor bedrijfspanden als deze niet gebruikt worden voor het compenseren van het gebruik?
Dat zou wel een goede zijn. Ik heb bij ons bedrijf aangekaart dat zonnepanelen op het immense dak wel eens een goede investering kon zijn. Maar met de prijzen die ze betalen voor elektriciteit is de TvT meer dan 20 jaar. Dus geen animo om iets aan groene opwekking te doen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:11:
[...]

Dat zou wel een goede zijn. Ik heb bij ons bedrijf aangekaart dat zonnepanelen op het immense dak wel eens een goede investering kon zijn. Maar met de prijzen die ze betalen voor elektriciteit is de TvT meer dan 20 jaar. Dus geen animo om iets aan groene opwekking te doen.
pas op met deze bewering ;)

zolang er niet meer als 100.000kWh per jaar word gebruikt en er ruimte genoeg is op een dak, met een niet te dure bevestiging methode en leuk richting zuid etc.. etc...

dan zijn zelfs tvt's van minder als 10 jaar mogelijk met een een lagere prijs per kWh.
je kunt best grote kortingen krijgen als je het groot kunt aan pakken ;)
(geen btw voor het bedrijf doet ook veel goed en een investerings-aftrek maakt veel mogelijk)
zijn een hoop alsjes en maartjes, maar wie weet verreken je je wel heel erg sterk ;)

edit:
voorbeeld uit mijn stad:
http://www.energiebusines...52.3726210594177246093750
met wind welliswaar maar ook een gebruik van meer als 100.000kWh ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 05-03-2015 11:43 ]

Verwijderd

heb 2 jr terug bij essent gemeld dat ik een pv systeem heb vandaar een stuk lager vebruik
afgelopen afrekingen gemeld dat ik uitgebreid heb qua pv want ik kwam negatief met hoogtarief vandaar
aangemeld bij terugleveren.nl om die reden.
tevens gemeld dat me vebruik naar verwachting 0 zal gaan zijn

nu via de post afkomstig van essent speciale aanbieding spaarpanelen met 10% extra korting
zelfs met die 10% korting zijn ze 15% duurder dan gemiddeld 8)7

• NovapaX

Klopt dat?

3 x 25A en dan 1-fase? Dat is opmerkelijk.
Dat is toch volgens mij gewoon een 3-fase aansluiting.
En anders zou je dus 75A parallel op die zekering op 1 fase kunnen invoeden, maar nogmaals, het lijkt me sterk als dat niet gewoon 3 fase is.

Verder is een 20A automaat niet selectief aan een 25A smeltzekering, dus 4000W is dan de max (op een 16A automaat kun je gedurende langere tijd wel 18A invoeden.)

En als het wel 1-fase is dan kun je er een 35A smeltveiligheid in laten draaien, daarop kun je dan wel een 25A automaat zetten. (en dus zo'n 6kW invoeden op 1 fase)

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 05-03-2015 14:17 ]

Sparql TV wiki

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-01 17:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:42:
pas op met deze bewering ;)

zolang er niet meer als 100.000kWh per jaar word gebruikt en er ruimte genoeg is op een dak, met een niet te dure bevestiging methode en leuk richting zuid
ASML verbruikt 592 TJ aan electriciteit per jaar (in 2013). Dat is wel iets meer dan 100.000 kWh ;)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

JayPe

Ondertitel

NovapaX schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:15:
[...]

3 x 25A en dan 1-fase? Dat is opmerkelijk.
Dat is toch volgens mij gewoon een 3-fase aansluiting.
Nee,. dat lijkt wellicht maar zo.

Op papier ( en in de praktijk ) heb ik thuis ook een 3x 25A ( of was het 3x 35A?) aansluiting. Er zit echter máár één zekering in de hoofdzekeringkast ( er is ruimte voor nog 2 zekeringen ).
Waarom? Omdat de groepenkast is uitgevoerd op één fase. Als ik meer fases wil, moet ik eerst de groepenkast hierop laten aanpassen, daarna de Liander bellen voor 2 extra zekeringen, en dán wordt de theoretische aansluiting van 3 fasen ook een praktijk aansluiting van 3 fasen.

Aangezien ik een hele oude meterkast heb, met 6 groepen op smeltzekeringen, en één aardlek op 't hele huis ( jaren 30 huis, jaren 'net-na-de-oorlog-groepenkast' ) én omdat ik geen reden heb om meerdere fases te gebruiken, zal het voorlopig nog wel even zo uitzien. DIN rail? nope.

*ik heb dan weer wèl een slimme meter*

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonoskar schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:38:
[...]

ASML verbruikt 592 TJ aan electriciteit per jaar (in 2013). Dat is wel iets meer dan 100.000 kWh ;)
En dat is .....kWh per jaar. kom op, je kan het >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• PClop
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:22:
[...]

En dat is .....kWh per jaar. kom op, je kan het >:)
Google zegt, 592 terajoules =164 444 444 KWh ;)
Best veel

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 05-03-2015 16:32 ]

• NovapaX
JayPe schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:22:
[...]

Nee,. dat lijkt wellicht maar zo.

Op papier ( en in de praktijk ) heb ik thuis ook een 3x 25A ( of was het 3x 35A?) aansluiting. Er zit echter máár één zekering in de hoofdzekeringkast ( er is ruimte voor nog 2 zekeringen ).
Waarom? Omdat de groepenkast is uitgevoerd op één fase. Als ik meer fases wil, moet ik eerst de groepenkast hierop laten aanpassen, daarna de Liander bellen voor 2 extra zekeringen, en dán wordt de theoretische aansluiting van 3 fasen ook een praktijk aansluiting van 3 fasen.

Aangezien ik een hele oude meterkast heb, met 6 groepen op smeltzekeringen, en één aardlek op 't hele huis ( jaren 30 huis, jaren 'net-na-de-oorlog-groepenkast' ) én omdat ik geen reden heb om meerdere fases te gebruiken, zal het voorlopig nog wel even zo uitzien. DIN rail? nope.

*ik heb dan weer wèl een slimme meter*
Maar dat betekent volgens mij dat je sowieso gewoon een 1x35A zekering kan laten plaatsen zonder meerkosten.
Ik heb ook 3 ingaande fasen (dat heeft bijna ieder huis) en éénmaal een 35A smeltveiligheid in de gezekerde hoofdzekeringkast.

Maar hij schrijft dat hij 3x25A op 1 fase heeft (volgens de installateur) dus: óf het is een uitzonderlijke situatie, óf hij heeft de installateur niet goed begrepen, óf de installateur heeft het niet goed begrepen.

Sparql TV wiki

• WoudseHoeve
PClop schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:31:
[...]
Best veel
605 duizend 250Wp paneelkes op het zuiden ....... = 97 hectare aan silicium ( zonder tussen ruimte.... )

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PClop schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:31:
[...]

Best veel
Foei, van jou had ik wel een duidelijke berekening verwacht.
Het is toch een forum om te leren, toch?

Google moet je gebruiken als je iets niet weet, niet als je lui bent.. Schinnen-groen duikt nu weg achter de bank.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• NovapaX
592 TJ = 592.000.000.000.000 J = 592.000.000.000.000 Ws
592.000.000.000.000 Wattseconden / 60seconden = 9.866.666.666.667 Wattminuut
9.866.666.666.667 Wattminuut / 60 minuten = 164.444.444.444 Wattuur = 164 GWh

alstu :+
met extra tussenstapjes voor de duidelijkheid. En alle nullen omdat dat leuk is :D

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 05-03-2015 20:04 . Reden: Watt/seconde -> Wattseconde ]

Sparql TV wiki

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NovapaX schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:42:
592 TJ = 592.000.000.000.000 J = 592.000.000.000.000 W/s
592.000.000.000.000 Wattseconden / 60seconden = 9.866.666.666.667 Wattminuut
9.866.666.666.667 Wattminuut * 60 minuten = 164.444.444.444 Wattuur = 164 GWh

alstu :+
met extra tussenstapjes voor de duidelijkheid. En alle nullen omdat dat leuk is :D
Ik wist het!! _/-\o_ _/-\o_

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

En dat vanachter de bank??

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er staat 1 / teveel ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

goed gezien!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hmm nee, er zijn een / en een * omgedraaid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proton_ schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:12:
Hmm nee, er zijn een / en een * omgedraaid.
Nee hoor. Op de eerste regel de / weglaten is al goed.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Na de edit wel ja :)
Leuke oefening ;)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proton_ schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:52:
Na de edit wel ja :)
Leuke oefening ;)
Oh, dat had ik even gemist.
Een beetje low-tech rekenen is best wel leuk op z'n tijd.

Dat scheelt ook veel kWp/kWh discussies. >:)

• mrmrmr
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:56:
[...]

Nee hoor, het is Wp/Wh. :)

De kilo's vliegen er namelijk af.

• NovapaX
Bah... heb ik nou Watt per seconde opgeschreven?
En ik ben altijd nog wel zo'n zeikerd als het om eenheden gaat.... mea culpa!

Sparql TV wiki

Verwijderd

mux schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:13:
Als er open marktwerking is, zal vraag en aanbod zich daaraan aanpassen (is wat ik bedoel).
les 1 marktwerking pv salderen en de minister van EZ :
http://www.energieenwater...an-van-motie-eerste-kamer
check vooral de foto eronder, dit was in 2013 al.

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-01 19:55
dag allen,
een laatste vraag als afsluiting van een al eerder geposte vraag (met zinnige reacties) :
- 28 SF-170 panelen op zuid
- 4 strings van 7 panelen
- op een Steca 4803 omvormer
- 1 MPP tracker
- maar wel een "globalpeak MPP tracker", dus beter rendement bij schaduwwerking (volgens de brochure)

Wat gebeurt er met de installatie als er aan het eind van de dag 4 panelen in de schaduw komen te liggen?? Gedurende ongeveer een uur als de opbrengst van het systeem (ondergaande zon) toch al redelijk laag is

Ergo, wat is wijsheid?
- gewoon doen zoals opgegeven, verlies (hoeveel?) is significant minder dan de opbrengst van de 4 extra panelen
- terugschakelen naar 24 panelen (allemaal in de zon) en de Steca 4003
- 28 panelen maar met een omvormer die 2 mpp trackers heeft

Iemand ervaring met een Steca met "Optimiertes Schattenmanagement durch globales MPP Tracking" ??

grateful for your expert views. dank.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Optitrack Global Peak
De meeste MPP trackers blijven steken op het punt LMPP (zie bovenstaande afbeelding). SMA omvormers met Optitrack Global Peak weten punt GMPP nog te vinden, waardoor het opbrengstverlies beperkt wordt. Voorbeelden van SMA omvormers met Optitrack Global Peak zijn de HF en TL serie (vanaf de SB3000TL-21).
Let wel op dat Optitrack Global Peak ingeschakeld dient te worden op de omvormer. In deze modus is de omvormer standaard iets minder efficiënt. Daarom wordt aangeraden dit alleen in te schakelen als u structureel last heeft van schaduw geduren de belangrijkste zon- uren van de dag. Deze functie werkt nog goed tot 30% schaduw.

Nukezone FTW

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-01 19:55
Powrskin schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:56:
Optitrack Global Peak
De meeste MPP trackers blijven steken op het punt LMPP (zie bovenstaande afbeelding). SMA omvormers met Optitrack Global Peak weten punt GMPP nog te vinden, waardoor het opbrengstverlies beperkt wordt. Voorbeelden van SMA omvormers met Optitrack Global Peak zijn de HF en TL serie (vanaf de SB3000TL-21).
Let wel op dat Optitrack Global Peak ingeschakeld dient te worden op de omvormer. In deze modus is de omvormer standaard iets minder efficiënt. Daarom wordt aangeraden dit alleen in te schakelen als u structureel last heeft van schaduw geduren de belangrijkste zon- uren van de dag. Deze functie werkt nog goed tot 30% schaduw.
dank voor de snelle reactie, maar :
- bovenstaande afbeelding?
- SMA zou dit in mijn geval toch niet echt nodig hebben aangezien er 2 MPP trackers zijn?
- ik heb niet structureel last van schaduw gedurende de belangrijkste zon-uren van de dag. Structureel een uur schaduw op 4 panelen aan het eind van de dag

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
afbeelding staat op website waar ik de tekst had weggeknipt niet echt relevant verder.

zelf zou ik dan gewoon 24x 170sf panelen doen op omvormer naar keuze. geen optimizers of wat ook nodig.

die 4 panelen zullen waarschijnlijk niet meer als 15% minder opbrengst hebben en de hele boel nog een procent of 1a 2 naar beneden halen.

mooi log systeempje erbij. en alle andere bespaarde kosten inzetten op bv energie besparing ergens in huis? voordeel van zonnepanelen is dat je dan meestal sowieso wel op je verbruik gaat letten en als een bezetene overal ledjes zal plaatsen en stekkers uit het stopcontact gaat jassen :) die 800e ofzo die het nu minder kost kan je ook alle pc's gold voedingen geven en de lamperij vervangen door leds.

Nukezone FTW

• PClop
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:56:
[...]

Ik zou daar 32.889 jaar over doen om dat aan ASML te kunnen leveren
met mijn huldige installatie. 8)7 -O-
5MWh/j

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Maar met 32.888 anderen kom je weer een heel eind.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
paulv1973 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:43:
[...]

Prijzen zien er inderdaad wel aardig uit mijn inziens.
Denk wel dat als je zelf de "boer" op zou gaan het echt wel een stukkie goedkoper kan voor een
doe het zelver.
Ik bedoel: zelf een pakket samenstellen/inkopen bij meerdere partijen.
Omvormer bij partij X, panelen bij partij Y enz...
Is echt niet moeilijker dan alles bij 1 partij te kopen. Je moet alleen effe zoeken....
Ik ben de laatste dagen aan het zoeken maar als ik zelf een set samenstel kom ik zomaar 300 euro duurder uit dan als ik een set bestel .

SSC levert een set van 18 TSMC 160 wp met clickfit kabels en GE Pvin 04KS :? omvormer voor 3310
Meerprijs voor omnik 3.0 is 390 euro waardoor dat toch wel weer in de papieren loopt = € 1,15 /WP of met omnik €1,28 / WP (hierbij heb ik weinig vertrouwen in de GE PVin aangezien ik er nog nooit van gehoord heb en als ik google slechts chinese tekens krijg. Bovendien heeft deze geen wifi maar utp en dat gaat op mijn zolder niet lukken qua monitoren )

ZZ levert een set van 18 TSMC 155 wp mer K2 montagemateriaal en kabels en Omnik omvormer of honsola voor 3421
Echter wil ik eigenlijk wegens de aard van mijn dak clickfit toepassen . = € 1,22 / WP
(clickfit heeft de voorkeur ivbm zelf plaatsen en de opbouw van mijn dakconstructie . Deze bestaat uit pir/spaanplaat op gordingen . Er is dus weinig stevigheid voor het schroeven van beplating voor beugels . Clickfit gaat zo om de panlatten heen en lijkt mij het makkelijkst . Wel vermoed ik dat clikfit duurder is als K2 maar hoeveel weet ik niet .

Als ik los ga kopen kom ik voor een set met 155 wp met omnik en clickfit op €3665 uit = 1,31 / WP

Budged lag rond de 3400 incl btw maar zoals ik er nu achter kom is dat misschien wat te kort .

Hoe zouden jullie zon set dimentioneren ? (betreffende string indeling omvormer etc )

Dakhelling is 40 a 50 graden orientatie Zuidoost Zonder schaduw . Dak is 5,1 bij 5,5 met in het midden een dakraam van 1,05 bij 1,05 .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Waarom TSMC panelen?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

misschien is dit interessant voor je...

http://www.sun-solar.nl/i...steem/dunne-film-panelen/

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
Ze zijn mooi zwart . Dun en strak . In principe zouden ze beter presteren bij hoge temperaturen en schaduw . Ik zie hier dan ook voordeel in de volle zomer en winter mbt de opbrengst . Bovendien zijn de maten goed in te passen op ons dak ( 1 rij van 7 boven het dakraam en 1 rij van 2 links van dakraam 1 rij van 2 rechts van het dakraam en 1 rij van 7 onder het dakraam ) prijstechnisch tov Zwarte mono panelen scheelt het niet heel veel zeker niet als je naar opbrengst gaat kijken .
paulv1973 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 07:58:
misschien is dit interessant voor je...
SF panelen komen kwa maat heel slecht uit . Boven het dakraam heb ik net 2 meter maar dan is alle speling weg . Andere zijde is 1,26 dus ook daarvan slechts 1 paneel . Van de SF panelen kan ik in het gunstigste geval 14 stuks hebben en dat leverd slechts 2380 WP op bij 170 ps ander altanatief zou dan zwarte mono's zijn van 992 bij 1650 mm (12 keer ) echter die zijn lelijker en kwa prijs niet veel gunstiger .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Deze aanbieder heeft ook TSMC panelen in zijn pakket

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

hans_u schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 21:12:
[...]

dank voor de snelle reactie, maar :
- bovenstaande afbeelding?
- SMA zou dit in mijn geval toch niet echt nodig hebben aangezien er 2 MPP trackers zijn?
- ik heb niet structureel last van schaduw gedurende de belangrijkste zon-uren van de dag. Structureel een uur schaduw op 4 panelen aan het eind van de dag
Afbeeldingslocatie: http://www.sma.de/fileadmin/_processed_/csm_Abb-2-DE_01_674a8fd6d5.jpg

Dit heeft niets met het aantal MPP trackers te maken hoor :) Sterker nog, het werkt voor beide MPP trackers. Ook de PowerOne kan dit zonder problemen. Ik ervaar hier plezier van bij string 2 waar er een dakkapel in de weg zit.

Wat dit feitelijk betekent is dat omvormers eens in de 5-10 minuten een sweep van het MPP bereik laag tot hoog doet om het MPP te vinden. Deze pulsen duren circa 1 seconde en leveren niet echt veel verlies op.

Je moet het niet zien als meer opbrengst (Micro en optimizer doen het beter) maar beperking van het verlies aan opbrengst bij schaduw.

Rol-co heeft een Steca 3600 waarbij dit ook standaard is en daar werkt het (met een dakkapel van de buren) erg goed.
Pagina: 1 ... 97 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.