Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.862 views

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Trebbors

Failure is no option!

Is het ook niet zo dat door de telwerken van een slimme meter je de transportkosten betaald over al je verbruik, waar de ferrarismeter mooi terugloopt en je puur op basis van de meterstand betaald?

Dus je met een gelijk verbruik in het geval van een slimme meter duurder uit bent? Omdat je meer transportkosten betaald?

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
Trebbors schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:10:
Is het ook niet zo dat door de telwerken van een slimme meter je de transportkosten betaald over al je verbruik, waar de ferrarismeter mooi terugloopt en je puur op basis van de meterstand betaald?

Dus je met een gelijk verbruik in het geval van een slimme meter duurder uit bent? Omdat je meer transportkosten betaald?
Op mijn jaarafrekening zie ik geen transportkosten, alleen netwerkkosten, en dat is een vast bedrag per dag.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:28
Transportkosten (in vastrecht netbeheerder) wordt bepaald aan de hand van de grootte van de hoofdzekering.
Bij gas betaal je wel vastrecht wat kan variëren afhankelijk van het gebruik. (<500 m³ verbruik zou lager vastrecht moeten betekenen, maar daar hebben we een ander topic voor....)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
japser84 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 09:24:
Ik zou gewoon graag een kwh meter op mijn DIN rail zetten in de groepenkast. Helaas kan ik geen hoog laag tarief meten dan. Je daadwerkelijk verbruik is met zonnepanlenen niet meer terug te herleiden naar hoog en laag tarief. Weet iemand of deze wel bestaan? Misschien met tijdklok erin of zo.
Als je een slimme meter hebt, kun je via de P1 poort opvragen wat het op dat moment geldende tarief is. Je kunt dus het onderscheid maken door de standen van je slimme meter samen met de kWh meter te loggen.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Trebbors

Failure is no option!

Wanneer ik minder teruglever dan ik verbruik is een slimme meter volgens mij in het nadeel.

Stel:

Verbruik: 1000
Teruglevering: 100

= betalen voor 1000 verbruik incl. en 100 kaal terug.

Bij een ferraris betaal ik voor 900 verbruik incl.

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11-2025
Trebbors schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:58:
Wanneer ik minder teruglever dan ik verbruik is een slimme meter volgens mij in het nadeel.

Stel:

Verbruik: 1000
Teruglevering: 100

= betalen voor 1000 verbruik incl. en 100 kaal terug.

Bij een ferraris betaal ik voor 900 verbruik incl.
Op dit moment (en waarschijnlijk tot 2020) krijg je over deze 100 kWh teruglevering ook netjes je energiebelasting terug, tenminste tot en met je eigen verbruik.

Na 2020 wordt dit versoberd: hoe "sober" wet wordt is nog niet bekend.

Vanaf 2020 is een terugdraaiende meter dus in het voordeel.

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Natuurlijk gaan de energie maatschappijen dan zorgen dat je toch betaald. Dus misschien mag je niet meer terugleveren zonder sluwe meter, of wordt je niet meer aangenomen bij de energie maatschappij als je geen slimme meter hebt.

Daar gaan ze dan natuurlijk wel wat op verzinnen!

Is het overigens verplicht om je aan te melden bij netbeheerder? of mag je ook alleen je leverancier mailen?

[ Voor 16% gewijzigd door japser84 op 27-02-2015 13:19 ]

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
5-o-clock-shade schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:10:
[...]

Op dit moment (en waarschijnlijk tot 2020) krijg je over deze 100 kWh teruglevering ook netjes je energiebelasting terug, tenminste tot en met je eigen verbruik.

Na 2020 wordt dit versoberd: hoe "sober" wet wordt is nog niet bekend.

Vanaf 2020 is een terugdraaiende meter dus in het voordeel.
De vraag is of dat in 2020 zo gaat zijn vanwege rechtsongelijkheid ;)

Zie: http://kassa.vara.nl/tv/a...-een-slimme-keus/speel/1/ (vanaf 12:00)

• NovapaX
Daarom willen ze waarschijnlijk z.s.m. iedereen aan de 'slimme' meter.
Ben benieuwd in hoeverre ze plaatsing van een nieuwe meter kunnen afdwingen.
(onder het mom van meetnauwkeurigheid kunnen ze natuurlijk 'correctiefactoren' gaan toepassen bij mensen die nog een ouderwetse meter hebben.)

Sparql TV wiki

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-01 16:31
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:44:
[...]

Zoals ik al zei, wij hebben geen "moderne" slimme meter. Die van ons heeft geen extra poorten.
Sorry ;) Ik heb je met een andere post verward.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Verwijderd

japser84 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:18:
Is het overigens verplicht om je aan te melden bij netbeheerder? of mag je ook alleen je leverancier mailen?
Voor zover ik weet niet, willen ze wel graag maar ik zie er persoonlijk de noodzaak niet van in. Leverancier merkt het in juni wel bij de afrekening. Waarom zou je iets willen melden? :?
In het geval van een groot overschot gewoon fijn zelf opmaken, scheelt je een hoop discussie.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Melden hoeft niet. De netbeheerder gebruikt een hoop argumenten om het wel te doen, maar die zijn ofwel zwak ofwel gewoon niet waar. Zo zeggen ze dat het is omdat de monteurs er anders niet zeker van kunnen zijn dat de stroom eraf is bij werkzaamheden. Dat vind ik een uiterst merkwaardig verhaal. Je kan daar sowieso nooit zeker van zijn.

Het is waarschijnlijker dat de agenda een andere is, namelijk geld verdienen. Over niet al te lange tijd: "Heb je zonnepanelen? Ok, dan moet je gaan betalen voor het terug mogen leveren via het netwerk." Of ze willen minder gaan betalen op bepaalde tijdstippen voor terugleveren. Want: stroomoverschot, energie overdag is goedkoop en 's-nachts duur. Dat kan worden doorgevoerd tot op het niveau dat je niets terugkrijgt voor je stroomlevering op een zonnige zomerdag.

Ze plakken nu EAN codes op het terugleveren.

Ze zijn voorbereidingen aan het treffen voor kostendoorberekening en dynamische verlaging van de energieterugleverprijs. Beide zijn slecht voor de stimulering van zonneenergie en voor ons.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:14
Al die doom scenario's.....
Gewoon aanmelden zoals het hoort bij de netbeheerder dan heb je in ieder geval geen gedoe met verrekening van terug geleverde elektriciteit.

Ik kan heel goed begrijpen dat men inzicht wil krijgen in de hoeveel afgenomen elektriciteit (heeft men al jaren) en de hoeveel elektriciteit wat er geleverd wordt door zonnepaneelbezitters en een Ferrarismeter geeft nu 1x niet die gewenste informatie.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Verwijderd

MichielFRL schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:45:
Gewoon aanmelden zoals het hoort bij de netbeheerder dan heb je in ieder geval geen gedoe met verrekening van terug geleverde elektriciteit.

Ik kan heel goed begrijpen dat men inzicht wil krijgen in de hoeveel afgenomen elektriciteit (heeft men al jaren) en de hoeveel elektriciteit wat er geleverd wordt door zonnepaneelbezitters en een Ferrarismeter geeft nu 1x niet die gewenste informatie.
Zoals wat hoort? 8)7 Ik ben persoonlijk niet zo van de doemscenarios maar de aankoop is een persoonlijke en ik zou niet weten waarom ik dat ergens moet gaan 'verantwoorden'. Als de argumentatie nou wat minder misleidend en eerlijker was had ik er wellicht geen probleem mee gehad.

- Geld: salderen gaat prima op het moment en wordt via de jaarlijkse afrekening gedaan.
- Milieu: elke vorm van duurzame energie verdient stimulans.
- Veiligheid: een monteur die niet eerst kijkt of een installatie spanningsvrij is moet sowieso van eender wat voor (hoog)spanningsinstallatie afblijven.

En dan is er nog het punt van de netbeheerder, die kan dat prima af zonder al deze info. We zijn nog lang niet op een punt dat er een dergelijke overcapaciteit is die we niet kwijt kunnen en zelfs als dat ooit nog eens gebeurt is het aan hen daar creatief mee om te springen. Met electriciteit kun je bijv. weer brandstof maken. Flesje erom, labeltje erop, klaar. :+

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 21:36

databeestje

Von PrutsHausen

Als er mensen interesse hebben in een charge controller voor Lithium accus? Ik kwam deze tegen.
http://electrodacus.com/

Wordt onder andere hier toegelicht. YouTube: Postbag: #36 - BMS Special ft ElectroDacus Solar BMS

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MichielFRL schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:45:

Dus als ik een zware 9Kw inductie kookplaat in mijn keuken monteer meld ik die aan bij de netbeheerder? B)
Oh wacht,....die niet natuurlijk, dat is de goede kant op,...maar 2000Wp aan panelen wel. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:10
Echt naief tot en met om over "doemscenarios" te spreken. Het opdringen en onder valse voorwendselen willen laten registreren is echt een overduidelijk teken aan de wand. Om over slimme meters nog maar te zwijgen (zodra je PV hebt krijg je een brief over een nieuwe meter, of je oude nou nog prima is en kan terugleveren of niet).

Kijk anders ook even in het <500 m3 capaciteitstarief topic als je nog twijfelt aan de intenties van de netbeheerders.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:11

Nicap

Tsssk....

Rol-Co schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:21:
[...]

Dus als ik een zware 9Kw inductie kookplaat in mijn keuken monteer meld ik die aan bij de netbeheerder? B)
Oh wacht,....die niet natuurlijk, dat is de goede kant op,...maar 2000Wp aan panelen wel. :)
Slecht voorbeeld, want een inductieplaat verbruikt niet zoveel energie als je naar gemiddeld verbruik kijkt. Een vaatwasser of wasmachine verbruikt volgens mij nog meer.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Goed voorbeeld, want de gelijktijdigheid dus netbelasting is hoog (18:00 moet bij "iedereen" de prak op tafel).
Ook piekt het veel meer dan PV, schapenwolkjes hebben altijd een lokaal effect dat op wijkniveau al uitmiddelt.
Je hebt gelijk dat het energieverbruik wel meevalt, bij mij schat ik zo'n 200 kWh/jaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co

Rol-Co

Nicap schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:32:
[...]

Slecht voorbeeld, want een inductieplaat verbruikt niet zoveel energie als je naar gemiddeld verbruik kijkt. Een vaatwasser of wasmachine verbruikt volgens mij nog meer.
Ik weet niet wat jij voor vaatwasser en wasmachine hebt maar een volle vaatwasser kost me 1,05 kWh met een maximaal vermogen van 1970W (2x10 min)
De 8kg wasmachine doet zijn ding met 0,8kWh met 2000W vermogen (10min).

Dus een 9Kw (9000W) inductie kooktoestel zal toch heftiger zijn, of een infrarood sauna, een 13Kw warmtepomp enz enz, waarom hoeven we dat niet te melden, of half nederland aan de gourmet met kerst....voortaan melden?
Je snapt de opmerking.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:11

Nicap

Tsssk....

Rol-Co schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:58:
[...]

Ik weet niet wat jij voor vaatwasser en wasmachine hebt maar een volle vaatwasser kost me 1,05 kWh met een maximaal vermogen van 1970W (2x10 min)
De 8kg wasmachine doet zijn ding met 0,8kWh met 2000W vermogen (10min).

Dus een 9Kw (9000W) inductie kooktoestel zal toch heftiger zijn, of een infrarood sauna, een 13Kw warmtepomp enz enz, waarom hoeven we dat niet te melden, of half nederland aan de gourmet met kerst....voortaan melden?
Je snapt de opmerking.
Excuses, bedoelde met vaatwasser droger. Ik snap de opmerking, maar een inductiekookplaat zet je niet maximaal aan. Gebruik hier gemiddeld 2KWh voor een periode van 20 a 25 minuten.

• Rol-Co

Rol-Co

Ik geloof je, al zal dat overal verschillend zijn, hier met 5 pers en vaak 2 soorten avond eten dus 4-5 pannen zal best wat meer vermogen trekken.

Nog een mooi voorval met kerst, de buren een huis vol en met 17 man gourmet kreeg de 25A hoofdzekering er uit die net na de meter zit, vorige week de 35A zekering voor de meter er uit, die had toch een deukje opgelopen van het kerst voorval denk ik. En zo zijn er nog meer mensen, de meeste huishoudens met panelen hebben dat toch wat beter onder controle, niet van die gekke pieken.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:31
Iemand al eens gekeken naar RSS nano coatings? hoelang zou dat blijven werken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31

Barrycade

Through the...

Gratis gaat alleen de zon op. Dus logisch dat de infrastructuur gewoon betaald moet worden, ook als je onder de radar teruglevert.

Als je anders denkt, prima.
Maar er komt een moment dat de leveringskosten het hoofddeel gaan uitmaken van je stroomrekening. Stroom is momenteel al goedkoop overdag door onze buren en als we met z'n allen hier gemeld of ongemeld ook het net invoeden wordt het kolenfooi/gas stroom vanzelf niet meer rendabel.

Maar dat geeft de netbeheerders de nodige hoofdbrekens, want windmolens alleen zijn geen oplossing voor 's avonds. Dus dan gaan we met z'n allen die kolen/gascentrales betalen die 's nachts aan moeten staan om tv-tje/pc-tje savonds ook te laten werken.

Dan kan je wel met hand en tand je ferraris uit 1964 verdedigen, maar denk dat je dan uiteindelijk de hoofdprijs gaat betalen.

Om het nog enigszins ontopic te houden: de zon komt weer goed over mijn nok dus mijn SF's op NW doen smiddag's weer lekker mee :)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Barrycade schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:12:
Gratis gaat alleen de zon op. Dus logisch dat de infrastructuur gewoon betaald moet worden, ook als je onder de radar teruglevert.

Maar er komt een moment dat de leveringskosten het hoofddeel gaan uitmaken van je stroomrekening. Stroom is momenteel al goedkoop overdag door onze buren en als we met z'n allen hier gemeld of ongemeld ook het net invoeden wordt het kolenfooi/gas stroom vanzelf niet meer rendabel.

Maar dat geeft de netbeheerders de nodige hoofdbrekens, want windmolens alleen zijn geen oplossing voor 's avonds. Dus dan gaan we met z'n allen die kolen/gascentrales betalen die 's nachts aan moeten staan om tv-tje/pc-tje savonds ook te laten werken.

Dan kan je wel met hand en tand je ferraris uit 1964 verdedigen, maar denk dat je dan uiteindelijk de hoofdprijs gaat betalen.

Om het nog enigszins ontopic te houden: de zon komt weer goed over mijn nok dus mijn SF's op NW doen smiddag's weer lekker mee :)
En zo is het...
Het feit dat je zonnepanelen hebt hou je maar max een jaartje voor jezelf/

Mijn Sb5000TL-21 heeft vandaag zijn eerste aftopwerk moeten verrichten...
Das veeuuul leuker.... ;)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:59
.

[ Voor 99% gewijzigd door toxict op 28-02-2015 02:22 . Reden: dubbele post ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• toxict
De PV-Koorts is een beetje losgeslagen bij mij.
Het platte dak van mijn schuurtje lonkt toch alweer een tijdje naar mij.
Zit alleen te denken hoe ik hier het beste invulling aan kan geven.
Het liefst zo goedkoop mogelijk.

Ik hoor graag ideëen etc.
Maten heb ik niet precies, maar 2 keer de breedte van een schuurdeur en de lengte van een Altea XL ;-)
Moet je toch een aardig eindje komen niet?
.
Oriëntatie is 144 Z/ZO

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PJbdSzY.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door toxict op 28-02-2015 01:59 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Barrycade schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:12:

Dat gaat wel meevallen denk ik, het word erger voorgespiegeld dan het is, de laatste 20 jaar zijn we met zijn allen ook meer gaan verbruiken door div toegevoegde apparaten en betalen we daar meer door? Niet echt, stroom is alleen goedkoper geworden.
Een netbeheerder gaat echt niet voor 7000 huishoudens een meter uitrol doen als hij er niet financieel voordeel uit haalt, dat is de enige reden en niet zoals ze zelf zeggen dat het jou helpt besparen.
Het zal meer te maken hebben dat een slimme meter zuiverder/meer meet, blindvermogen,lage vermogens enz waardoor ze op jaarbasis wat kW uurtjes mislopen/verschil hebben.

Zolang die ferarris mag blijven hangen zal hij dat ook doen, en dat gaat zeker nog een 7 jaar duren :)

• MichielFRL
toxict schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 01:59:

Maten heb ik niet precies, maar 2 keer de breedte van een schuurdeur en de lengte van een Altea XL ;-)
.
Oriëntatie is 144 Z/ZO

[afbeelding]
Betonvoeten van 2 meter en dan 6 paneeltjes op 10 graden?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
toxict schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 01:59:

.
Oriëntatie is 144 Z/ZO

[afbeelding]
Wel vreemd, je zegt losgeslagen PV koorts en je komt niet eens je nest uit om even de moeite
te doen om met een rolmaat je mini schuurtje op te meten, moeten je mede tweakers dat voor
je op lossen............................... :N

Verwijderd

Misschien ook bij de buren op het schuurtje?

;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2015 09:33 ]

Een paar balken tussen de schuurtjes en volplempen met PV.
Blijft je auto ook mooi schoon.
Solar-carport :P

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2015 09:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 09:39:
Een paar balken tussen de schuurtjes en volplempen met PV.
Blijft je auto ook mooi schoon.
Solar-carport :P
Die site is een beetje gesponsord door een bepaald auto merk...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:24:
[...]

Die site is een beetje gesponsord door een bepaald auto merk...
Kia? ;)

Nou en, het zijn leuke oplossingen, een overdekte veranda is ook goed voor een paneel of 10. :P

• toxict
PClop schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 09:30:
[...]

Wel vreemd, je zegt losgeslagen PV koorts en je komt niet eens je nest uit om even de moeite
te doen om met een rolmaat je mini schuurtje op te meten, moeten je mede tweakers dat voor
je op lossen............................... :N
Stond op de planning voor vandaag.
Heb je gezien hoe laat ik de foto had gepost vannacht.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:28:
[...]

Kia? ;)

Nou en, het zijn leuke oplossingen, een overdekte veranda is ook goed voor een paneel of 10. :P
10?
Ik heb er 15 op liggen... O-)

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

PClop schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:55:
[...]
Gaan we hier even een nieuw draadje voor maken want dit gaat echt niet meer over PeeVee
Ik ben met de batterij vragen verhuisd naar het "Animo peilen: Energie opslag topic". Startend met hoe de daadwerkelijke Wh-batterij efficiëntie goed te meten.

Als "electronische last" ik ook een omvormer gebruiken. Zijn er enkelfase inverters die vanaf zo'n 10,8 à 11 volt invoeden en waarbij de MPPT tracker uit te schakelen is?

[ Voor 16% gewijzigd door cj1 op 28-02-2015 11:32 . Reden: electronische last toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• PClop
  • Niet online
toxict schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:01:
[...]

Stond op de planning voor vandaag.
Heb je gezien hoe laat ik de foto had gepost vannacht.
Sorry, had dat idd niet gezien, denk dat het op die plek niet wordt gedekt door een verzekeraar
maar daar kun je naar informeren.
Maar wordt vast een mooi projekt, je stapt uit bed en ziet je schatjes al aan het werk en je ander schatje
knort nog lekker door ;)

• toxict
PClop schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 13:53:
[...]

Sorry, had dat idd niet gezien, denk dat het op die plek niet wordt gedekt door een verzekeraar
maar daar kun je naar informeren.
Maar wordt vast een mooi projekt, je stapt uit bed en ziet je schatjes al aan het werk en je ander schatje
knort nog lekker door ;)
Eerst moet ik alles uitwerken qua werk en materialen en dan de business case schrijven voor de vrouw.

😕

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SkiFan schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:57:
[...]

En, hoe bevalt ie? Wat valt je mee, wat valt je tegen? Dit is ook precies de inverter waar ik naar zit te kijken, bij ons zou het dan zo te zien (we rekenen nog) om 8 * 260 en 8 * 310Wp gaan, da's samen 4560 Wp. Verdelen over 2 strings lijkt me handig bij ons.
Hij bevalt mij erg goed. Het enige wat tegen valt is de standaard logging naar Solarweb van Fronius, die website is erg beperkt (eigenlijk vind ik dit van alle merken die ik gezien heb, SMA en Steca is ook ver onder de maat naar mijn mening). Maar bij Fronius kun je standaard vanaf de inverter naar pvoutput.org loggen.

Verwijderd

@togict
zou ook het stukje tussen de schuurtjes volleggen idd
voordeel:
meer panelen dus meer free energu
auto onder afdak dus geen sneeuwruimen vuiligheid in de winter

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:21:
[...]

Hij bevalt mij erg goed. Het enige wat tegen valt is de standaard logging naar Solarweb van Fronius, die website is erg beperkt (eigenlijk vind ik dit van alle merken die ik gezien heb, SMA en Steca is ook ver onder de maat naar mijn mening). Maar bij Fronius kun je standaard vanaf de inverter naar pvoutput.org loggen.
De logging direct van de omvormer naar pvoutput zou ik nooit doen, niet te vertrouwen en met een kWh metertje + youless kan je hangen wat je wilt. :)

• MichielFRL
PClop schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 13:53:denk dat het op die plek niet wordt gedekt door een verzekeraar
Hoezo niet en wat moet de verzekeraar verzekeren?

• 19roland70
  • Laatst online: 11-01 15:59
duinsel schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:00:
[...]

Tot nu to op een laptop of op mijn NAS (Arm linux). Maar het zou wat mij betreft mooier zijn op een raspberry PI oid, een laptop gebruikt veel te veel stroom om het de moeite waard te maken.
Ik heb je script draaiend op windows , ik wil het op mijn RPi gaan draaien alleen krijg ik de package niet gevonden, Math/BaseCnv.pm en DateTime.pm
Waar kan ik deze ergens vinden?

werkt trouwens super!!!!

• toxict
Rol-Co schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:12:
[...]

De logging direct van de omvormer naar pvoutput zou ik nooit doen, niet te vertrouwen en met een kWh metertje + youless kan je hangen wat je wilt. :)
Ik trek de info middels een script op mijn Pi uit mijn Omnik. Wat is daar anders aan?

• MichielFRL
toxict schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 18:51:
[...]

Ik trek de info middels een script op mijn Pi uit mijn Omnik. Wat is daar anders aan?
Volgens de Omnik 542kWh opgewekt, volgens de DIN kWh meter 525kWh.
Dat is een behoorlijke afwijking :?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31

Barrycade

Through the...

Volgens mij tellen die Omniks wat ze voor de omzetter krijgen. Dus nemen ze hun eigen gebruik niet mee.

• PClop
  • Niet online
MichielFRL schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:20:
[...]

Hoezo niet en wat moet de verzekeraar verzekeren?
De zonnepanelen, als ze er ligen, zijn dan zo berijkbaar vanaf de openbareweg/parkeerplaats
lijkt me dat een verzekeraar daar problemen mee zou kunnen hebben, een belletje zou slim zijn
nee niet aan de zonnepanelen (alhoewel) , maar naar de verzekeraar.
Jij denkt daar anders over?

• MichielFRL
PClop schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 19:38:
[...]

De zonnepanelen, als ze er ligen, zijn dan zo berijkbaar vanaf de openbareweg/parkeerplaats
lijkt me dat een verzekeraar daar problemen mee zou kunnen hebben, een belletje zou slim zijn
nee niet aan de zonnepanelen (alhoewel) , maar naar de verzekeraar.
Jij denkt daar anders over?
Als iemand mijn 4 SF's wil stelen vanaf de berging wens ik hem/haar veel plezier.
Met andere woorden, diefstal van panelen zal wel meevallen. Veel werk, erg opvallend en weinig opbrengst in verhouding tot de hoeveelheid werk.

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 19:52:
[...]

Als iemand mijn 4 SF's wil stelen vanaf de berging wens ik hem/haar veel plezier.
Met andere woorden, diefstal van panelen zal wel meevallen. Veel werk, erg opvallend en weinig opbrengst in verhouding tot de hoeveelheid werk.
En 80 kg, een mobieltje of tablet is veel lichter. :)

• Gazpacho
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-04-2022
Beste forumleden,

Ik ben nog vrij nieuw met zonnepanelen bezig. Op mijn dak zijn pas afgelopen december de eerste zonnepanelen op het dak gelegd. Afgelopen Januari was dus de eerste volledige maand en toen hebben de panelen 75,0 kWh opgeleverd. Nieuwsgierig wat de maand februari heeft opgeleverd heb ik vanavond op de Omnik website ingelogd en wat schets mij verbazing: 196,15 kWh. Dat is dus al meer dan 2,6 keer de hoeveelheid van Januari! En dat deze februari 3 dagen minder heeft dan januari. Mijn vraag aan het forum is of dit normaal is, of was het dit jaar gewoon een slechte januari en een goede februari! Ik ben nu benieuwd naar maart!

• eddebever
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2025
Eindelijk een keer de tijd gehad om mijn dakkapel te klimmen na de verbouwing van de zolder/dakkapel.
Ik lees al een tijd mee hier en had hier zomer vorig jaar ook een paar vragen gesteld icm SF.

Nu heb ik alles nagemeten en heb verschillende foto's gemaakt van de situatie.
afmetingen dakkapel (binnenmaat): 160cm bij 410cm.
afstand onderkant nokvorst tot bovenkant dakkapel: 85cm
afmetingen onder het dakkapel: 150cm bij 600cm.
Hoek van het dak is +/-45 graden.
orientatie is ZZO (+/- 165 graden).
verbruik per jaar is ongeveer 2000kWh.

ikzelf zat te denken aan de volgende opstelling met TSMC C2 panelen:
2 x 3 panelen in landscape onder het dakkapel.
6 panelen portrait op het dakkapel onder een hoek van +/- 10 graden mbv betonvoeten (installation manual adviseerd minimaal 10 graden).
totaal 12 x 160wp =1920wp (wel verschillende hellingshoeken).
De twee orientaties parallel aansluiten op 1 mpp tracker.
De omvormer komt in de kelder omdat in deze anders in een volle zolderkast komt te staan (geen goede ventilatie/warmteafgifte). In de kelder (droog uiteraard) kan hij lekker tegen het beton de grond opwarmen.

Nu heb ik nog een paar vragen:
Zijn er nog andere opties kwa panelen (voorkeur gaat uit naar dunne film vanwege het egaal zwart).
Wat is een geschrikte omvormer voor deze setup.
Kan het kwaad als de hoek kleiner maak als 10 graden (advies manual) ivm afstand dakrand tot panelen (vergunning).
Kan ik nog iets doen met het stuk dak boven het dakkapel.
Moet het frame geaard worden?

Hieronder 2 foto's van de situatie.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/9f940d48f0d75e9c61027ae6600714b5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/f616f759dfb3a1aa7fc38e9572a90b70.jpg

Foto 2 is van het dakkapel aan de achterkant maar heeft dezelfde afmeting (daar zouden evt dus ook nog 6 panelen kunnen O-) ).

• MichielFRL
@eddebever
3x in landscape boven de dakkapel = 480Wp - string 1
6x in landscape onder de dakkapel = 960Wp - string 2 & 3
Op de dakkapel kan dan niks, want dan liggen de panelen boven de dakkapel in de schaduw.
Totaal zit je dan op 1440Wp, net wat te weinig.

Zou je SF170 nemen, dan passen er 6 in portrait onder de dakkapel en 4 op de dakkapel in portrait. Dan heb je 1700Wp.

Kan je niks met de berging die op de tweede foto is te zien?

• Rol-Co

Rol-Co

Gazpacho schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 20:32:
Beste forumleden,

Ik ben nog vrij nieuw met zonnepanelen bezig. Op mijn dak zijn pas afgelopen december de eerste zonnepanelen op het dak gelegd. Afgelopen Januari was dus de eerste volledige maand en toen hebben de panelen 75,0 kWh opgeleverd. Nieuwsgierig wat de maand februari heeft opgeleverd heb ik vanavond op de Omnik website ingelogd en wat schets mij verbazing: 196,15 kWh. Dat is dus al meer dan 2,6 keer de hoeveelheid van Januari! En dat deze februari 3 dagen minder heeft dan januari. Mijn vraag aan het forum is of dit normaal is, of was het dit jaar gewoon een slechte januari en een goede februari! Ik ben nu benieuwd naar maart!
Kijk eens wat verder dan je neus lang is.
Jouw productie, afgelopen maand...ofzo

Succes!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

Gazpacho schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 20:32:
Beste forumleden,

Welkom op GoT! Het al hierboven genoemde topic geeft inderdaad meer info over opbrengsten.
Ik heb ze zelf ook nog maar een week liggen dus ik meld me daar volgende maand wel eens

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 20:19:
[...]

En 80 kg, een mobieltje of tablet is veel lichter. :)
Heb je daar ervaring mee, daarom snaaide je enkel die 100 watters, waren lichter
en konden zo achter in de Sedan.................... >:)

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 23:53:
[...]

Heb je daar ervaring mee, daarom snaaide je enkel die 100 watters, waren lichter
en konden zo achter in de Sedan.................... >:)
Sssst :X
Ja die Sf zijn mooie panelen maar er is niet mee te rennen, en een busje of aanhanger huren is niet goed voor de terugverdientijd. ;)

Zonder gekheid.
De 100 Watters kwamen in 2012 gewoon met de post voor 60-65,- nieuw als test/probeer maar ben er nog blij mee. >:)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nieuwsgierig en even gegoocheld:

http://www.energeia.nl/pr...Nederland-een-trend.html#
http://www.duurzaambedrij...ewilde-prooi-voor-dieven/
http://www.omroepflevolan...oor-diefstal-zonnepanelen

Het valt dus nog wel mee in Nederland.
Duitsland en België komen er wat minder goed vanaf.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Rol-Co

Rol-Co

Uit een park of open veld kan ik me het goed voorstellen, dat is vrij makkelijk natuurlijk, van een dak af is al weer veel lastiger.
Toch denk ik door de grootte en het gewicht dat het geen hot item gaat worden, zeker niet bij particulieren.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 01 maart 2015 @ 08:23:
Uit een park of open veld kan ik me het goed voorstellen, dat is vrij makkelijk natuurlijk, van een dak af is al weer veel lastiger.
Toch denk ik door de grootte en het gewicht dat het geen hot item gaat worden, zeker niet bij particulieren.
En vergeet ook de prijzen niet.
Die lagen jaren geleden veel hoger.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

Dat is een behoorlijke afwijking :?
kan dit kabelverlies etc zijn ?

• Origineel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:12:
[...]

Jij gaat nou toch niet zeggen dat mijn state of the art Fronius Symo niet nauwkeuriger is dan een simpel kwh metertje uit china? Want dat kan natuurlijk niet :+

Heb wel eens ergens een topic gezien van mensen (woudesehoeve?) die de afwijking tussen de omvormer en de kwh meter hadden uitgezocht, en dat was minimaal wat ik me kan herinneren.

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op zondag 01 maart 2015 @ 09:13:
[...]

Jij gaat nou toch niet zeggen dat mijn state of the art Fronius Symo niet nauwkeuriger is dan een simpel kwh metertje uit china? Want dat kan natuurlijk niet :+

Heb wel eens ergens een topic gezien van mensen (woudesehoeve?) die de afwijking tussen de omvormer en de kwh meter hadden uitgezocht, en dat was minimaal wat ik me kan herinneren.
Ja dat kan je denken maar die state of the art fronius printplaat komt ook gewoon uit china net als zo'n beetje alle electronica. Het enige verschil is de kwaliteit gradatie's die je daar hebt, wonky tonky is cheap, fronius branded wat duurder en betere kwaliteit, but still china!

Door de gegevens van de omvormer te loggen mis je het verbruik van de omvormer en kabel verlies gedurende dag, toch al snel 20-30W voor de 10-16 uur dat hij aan is.
Ook zijn sommige omvormers wat optimistisch, zeker de wat grote versie's die alleen op hele kWh kunnen aangeven.
Kortom, een kWh meter van een gerenomeerd merk in de meterkast met een youless of andere puls teller is vele malen betrouwbaarder, de rest is jezelf voor de gek houden. :)

• MichielFRL
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 09:03:
[...]

Nee want tussen de omvormer (Omnik) en de kWh meter zit hooguit 150cm kabel.

De Steca 500 kan ik helaas niet direct uitlezen, maar daar zit tussen de omvormer en de kWh meter zeker 15m grondkabel.

[ Voor 22% gewijzigd door MichielFRL op 01-03-2015 09:44 ]

• PClop
  • Niet online
MichielFRL schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 19:52:
[...]

Dat is wel een lekker goedkope slak/zout opmerking en klopt ook wel als je maar een kort neusje hebt.
Zelf ben ik echter ( helaas/ gelukkig ) ervarings deskundige mbt het claimen van schade aan zonnepanelen
en was wel blij dat ik het wel tijdig had gemeld bij mijn verzekering, ik kon dus zonder morren
nieuwe panelen op m,n dak leggen.
PClop schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:07:
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

Zo als ik al zei, wordt vervolgt.
De foto's van de vuurwerkschade zijn beoordeeld door de schadeverzekering en die zijn
tot de slotsom gekomen dat ik alle 3 panelen mocht vervangen en worden dus volledig vergoed.

*O* :)F

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

[...]

99% zeker is dit gewoon meetfout. Zeker sub-100W zijn zowel DIN-railmeters als de metingen in PV inverters niet beter dan 5% accuraat.

• Origineel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 01 maart 2015 @ 09:41:
[...]

Ja dat kan je denken maar die state of the art fronius printplaat komt ook gewoon uit china net als zo'n beetje alle electronica. Het enige verschil is de kwaliteit gradatie's die je daar hebt, wonky tonky is cheap, fronius branded wat duurder en betere kwaliteit, but still china!

Door de gegevens van de omvormer te loggen mis je het verbruik van de omvormer en kabel verlies gedurende dag, toch al snel 20-30W voor de 10-16 uur dat hij aan is.
Ook zijn sommige omvormers wat optimistisch, zeker de wat grote versie's die alleen op hele kWh kunnen aangeven.
Kortom, een kWh meter van een gerenomeerd merk in de meterkast met een youless of andere puls teller is vele malen betrouwbaarder, de rest is jezelf voor de gek houden. :)
Die paar kwh afwijking lig ik niet wakker van hoor. ;)

• Niek_
  • Laatst online: 15:05
Zo, gisteren weer wat info verzameld. Het dak nu echt opgemeten (in plaats vanaf een foto) en dat bracht toch wat meetfoutjes aan het licht.
We kunnen nu in totaal 13 panelen kwijt op het dak. We denken aan de Yingli 275C-30B mede door het hoge Wp per paneel. (oriëntatie 170 graden, schuin dak, geen noemenswaardige schaduw)
Nu worden er een aantal omvormers bij aangeboden. In onderstaande tabel mijn bevindingen en de keuze die we willen aan maken. Zelf tot nu toe 3x panelen gelegd en elke keer voor SMA gekozen, ben stiekem een beetje huiverig voor andere merken, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BG1HDhNsGf6KLbzXNiKzicUc/full.png
De SMA is in dit geval ook een behoorlijk stuk duurder.
Waar zouden jullie voor gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 01-03-2015 11:03 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Om het verschil te verkleinen kan je die SB3600TL21 ook ergens krijgen voor 1120 incl. dat scheelt dan toch weer 250 euro. http://zonnepanelenwebsho...onnepanelen-omvormer.html

Misschien is dit nog een leuke optie, die werd vorig jaar wel eens aangehaald in het PV topic
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 01-03-2015 11:24 ]

• MichielFRL
Niek_ schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:03:
Zo, gisteren weer wat info verzameld. Het dak nu echt opgemeten (in plaats vanaf een foto) en dat bracht toch wat meetfoutjes aan het licht.
We kunnen nu in totaal 13 panelen kwijt op het dak. We denken aan de Yingli 275C-30B mede door het hoge Wp per paneel. (oriëntatie 170 graden, schuin dak, geen noemenswaardige schaduw)
Nu worden er een aantal omvormers bij aangeboden. In onderstaande tabel mijn bevindingen en de keuze die we willen aan maken. Zelf tot nu toe 3x panelen gelegd en elke keer voor SMA gekozen, ben stiekem een beetje huiverig voor andere merken, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd.
[afbeelding]
HoSola 3680MTL Omvormer met wifi (Dual MPPT) –770euro incl. btw
•Max. DC Input power 4000 W
•Nominal power 3680 W
•Output AC Max.Current : 16 A
•Euro efficiency at 360VDC (96.7%)
•Safety and Protection: Internal Overvoltage Protection, DC Insulation Monitoring, Earth Fault Protection
•Wide operating temperature ranges: -20 °C to + 60 °C/-4~140
•Backlight,16*2Character LCD; 3LEDs display
•DC disconnector: Integrated
•wifi integrated
•Suitable for indoor and outdoor applications (IP65)
•Size (W x H x D) 348 x 506x 148 mm
•Weight 18.5 kg
•CE, Nederlands VDE certificarten .
•10 jaar fabrieksgarantie

De eerste 10 jaar geen zorgen :) Over 10 jaar zijn de technieken weer anders en zal de SMA welke bijna het dubbele kost ook aan vervanging toe zijn.

WiFi en 10 jaar garantie, veel meer is er toch niet nodig?

[ Voor 30% gewijzigd door MichielFRL op 01-03-2015 11:42 ]

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-12-2025
<knip>
Ik heb 12 van deze Yingli's op een Delta Solivia 3.0 EU G4. Laatst kwam er een spotgoedkope 3.3 langs. de moeite waard om te bekijken. Voor de logging gebruik ik een logger van FP4All. Werkt prima, maar kost ook wat.

• migjes
  • Laatst online: 13-12-2025
[afbeelding]
je zou nog kunnen kijken naar lg panelen van 300Wp, is vrijwel de zelfde specs als de yingly alleen de A is wat hoger. (maar zeker nog een stukje duurder)

als je voor een growat 4000tl wil gaan, dan moet je 2 stringen maken van 6 en 7 lang.
dat betekend ook een lagere V voor de mpp en dan verlies je wat rendement.

het is mooier als je er 1 string van 13 van kunt maken.
dan zit je op een Vmpp van 390V en voor sommige steca's(die zonder booster) is dat wat te laag.

dan komt mij uit het lijstje de sma3000tlst het beste uit.
mooie V voor de mpp alleen een zeer lichte onder dimensionering met de yingly 275Wp panelen (maar geen probleem om te doen.)
er is wel een mooi alternatief voor de sma300tlst, de power-one pvi 3.0.
die heeft 2x mpp, maar die kunnen parallel gezet worden tot 1 mpp van 3300W(+een beetje meer).
zeer vergelijkbaar met sma (ook optitrak, een snellere mpp, en net zodegelijk)
en kost maar >800€

wil je voor de 300Wp lg panelen gaan dan kun je ook voor de power-one pvi 3.6 gaan.
4000W(+een beetje meer) met mpp's parallel.
(deze omvormer kan gewoon op een 16A groep. ;)
mocht het zo zijn dat de groep het net niet trekt, dan kun je software matig de max W iets nog verlagen ;) )
maar zelfs een power-one 3.0 met lg is geen domme onder dimensionering.
(onderdimensioneren is een keuze, prijs verschil tussen de 3.0 en 3.6 is 50 euro, ik zou het daar niet voor doen. ;) )

edit:
itchin heeft het over de delta.
ook leuk, heb alleen geen goede prijzen van die omvormer, dus kon die niet vergelijken.

edit2:
MichielFRL opert de hosola.
en Fable de GE.
hellaas zelfde probleem als de growat, het kan, maar is niet optimaal.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 01-03-2015 11:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Niek_
  • Laatst online: 15:05
Ernemmer schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:11:
Om het verschil te verkleinen kan je die SB3600TL21 ook ergens krijgen voor 1120 incl. dat scheelt dan toch weer 250 euro. http://zonnepanelenwebsho...onnepanelen-omvormer.html
Goede tip, had nog niet naar de losse prijzen gezocht, dit waren de pakketprijzen voor de omvormers.
itchin schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:46:
Ik heb 12 van deze Yingli's op een Delta Solivia 3.0 EU G4. Laatst kwam er een spotgoedkope 3.3 langs. de moeite waard om te bekijken. Voor de logging gebruik ik een logger van FP4All. Werkt prima, maar kost ook wat.
migjes schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:46:
[...]
als je voor een growat 4000tl wil gaan, dan moet je 2 stringen maken van 6 en 7 lang.
dat betekend ook een lagere V voor de mpp en dan verlies je wat rendement.

het is mooier als je er 1 string van 13 van kunt maken.
dan zit je op een Vmpp van 390V en voor sommige steca's(die zonder booster) is dat wat te laag.

dan komt mij uit het lijstje de sma3000tlst het beste uit.
mooie V voor de mpp alleen een zeer lichte onder dimensionering met de yingly 275Wp panelen (maar geen probleem om te doen.)
er is wel een mooi alternatief voor de sma300tlst, de power-one pvi 3.0.
die heeft 2x mpp, maar die kunnen parallel gezet worden tot 1 mpp van 3300W(+een beetje meer).
zeer vergelijkbaar met sma (ook optitrak, een snellere mpp, en net zodegelijk)
en kost maar >800€

wil je voor de 300Wp lg panelen gaan dan kun je ook voor de power-one pvi 3.6 gaan.
4000W(+een beetje meer) met mpp's parallel.
(deze omvormer kan gewoon op een 16A groep. ;)
mocht het zo zijn dat de groep het net niet trekt, dan kun je software matig de max W iets nog verlagen ;) )
maar zelfs een power-one 3.0 met lg is geen domme onder dimensionering.
(onderdimensioneren is een keuze, prijs verschil tussen de 3.0 en 3.6 is 50 euro, ik zou het daar niet voor doen. ;) )

edit:
itchin heeft het over de delta.
ook leuk, heb alleen geen goede prijzen van die omvormer, dus kon die niet vergelijken.

edit2:
en Fable de GE.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zou je wat meer kunnen vertellen over je laatste opmerking? 'Hetzelfde probleem als de Growat'.
Bedoel je dat je dan 2 strings moet maken? Hoezo dat dan? Als ik het goed zie past het zowel als amperage als voltage, toch?

• migjes
Niek_ schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:15:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zou je wat meer kunnen vertellen over je laatste opmerking? 'Hetzelfde probleem als de Growat'.
Bedoel je dat je dan 2 strings moet maken? Hoezo dat dan? Als ik het goed zie past het zowel als amperage als voltage, toch?
als je 2 stings maakt heb je:
6x30V=180V en 7x30V = 210V
en dat is wat laag voor een mpp van een tl omvormer.
die hebben een optimum van rond de 350V.

beter om dat op 1 sting op 1 mpp te hangen van 13X30V = 390V.
dat lijkt wat hoog, maar in de zomer is het lager en dat zijn de momenten die tellen. ;)
en dan zit je mooi rond de 350V voor de omvormer dus het maximum omzet rendement.
(vandaar dat sma tegenwoordig 400V zegt terwijl die omvormers juist een 350V willen, vind ik niet zo netjes van sma.)

edit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
hier het rendement van een power-one.
zet je er 215V op dan is het max wat je kunt halen 96,2%, maar dat haal je pas bij 50% vermogen.
zet je er 345V op dan ga je al over de 96,2% als je maar 23% vermogen hebt.
dit tikt best door als je naar jaar opbrengsten kijkt.

edit2:
power-one is in tegenstelling tot sommige Chinese merken, niet optimistisch met zijn specificaties.
ik haal regelmatig 98% rendement met perfecte V.
alles wat je bij power-one leest is gegarandeerd net iets meer.
bij Chinese merken merk je wel voor dat alles juist net iets minder is als de specs. ;)

edit3:
het rendement grafekje van power-one is eigenlijk ook toepasbaar op vrij wel iedere tl omvormer.
zoveel verschillen ze vaak niet van elkaar, allen de marketing is soms wel erg verschrikkelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door migjes op 01-03-2015 12:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MichielFRL
migjes schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:46:
edit2:
en Fable de GE.
Je kan DC+1 en DC+2 toch met elkaar verbinden en hetzelfde met DC-1 en DC-2?

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

MichielFRL schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 19:01:
[...]
[...]
MichielFRL schreef op zondag 01 maart 2015 @ 09:42:
[...]
tussen de omvormer (Omnik) en de kWh meter zit hooguit 150cm kabel.
Uitgaande van 2,5mm² voor de AC kabel, levert 15 meter kabel bij maximaal vermogen volgens zonneenergie.eu een verlies op van 0,95%. Dezelfde bron schrijft dat de omvormer begint met een laag vermogen en ook laag eindigt. Voor het berekenen van de jaarverliezen gaat zonneenergie.eu ervan uit dat de omvormer gemiddeld op 45% van zijn vermogen draait. Resultaat: 0,95% ÷ 15 x 0,45 = 0,0285% te verwachten kabelverlies.
mux schreef op zondag 01 maart 2015 @ 10:19:
[...]
sub-100W zijn zowel DIN-railmeters als de metingen in PV inverters niet beter dan 5% accuraat.
Dit kan dus betekenen dat de Omnik positief is en 542 kWh meet, terwijl slechts 514,9 kWh gegenereerd werd. Aan de andere zijde kan de DIN rail meter te negatief zijn en 5% meer geleverd hebben: 525 x 1,05 = 551,25 kWh. (Dit nog afgezien van het energieverlies in die DIN meter, doorgaans zo’n 2 watt.)
Rol-Co schreef op zondag 01 maart 2015 @ 09:41:
[...]
Eigen verbruik van een Omniksol-1.0K-TL is 30 watt volgens de datasheet, en 6 Watt in standby en 0 watt gedurende de nacht. Als er maximaal 1000 watt AC omvormer vermogen is bij de hierboven genoemde 45% regel, resulteert dit in gemiddeld 450 watt AC output. Een omvormer energieverbruik van 30 op 450 watt neemt dan al een aandeel in van 6,25%.

PS De 6,25% is aan de lage kant aangezien de verliezen van 6 watt standby verbruik en de 0 watt nachtverbruik (een afronding van 0,3 of 0,4 watt) nog niet zijn meegenomen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• migjes
MichielFRL schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:42:
[...]

Je kan DC+1 en DC+2 toch met elkaar verbinden en hetzelfde met DC-1 en DC-2?
en dan moet je ook nog tegen de omvormer zeggen dat de mpp in tandem met elkaar moeten werken.
zodat ze ook tegelijk even veel trekken.
niet ieder merk heeft daar een optie voor.

bij power-one moet je daar voor een dip switch(mpp in tandem of parallel) om zetten en de powerkabels om patchen zodat je 1 aansluiting hebt. ;)

• MichielFRL
migjes schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:45:
[...]

en dan moet je ook nog tegen de omvormer zeggen dat de mpp in tandem met elkaar moeten werken.

bij power-one moet je daar voor een dip switch(mpp in tandem of parallel) om zetten en de powerkabels om patchen zodat je 1 aansluiting hebt. ;)
Aaah, het ligt dus wat ingewikkelder dan dat op Omnik Design staat

Note: If you want to use ONLY one input, during installation, please short out the inputs of DC1(+) & DC2(+) by using a MC4 Y connector, and do the same to the inputs of DC1(-) & DC2(-).

Daaruit concludeerde ik dat het een simpel verbinden is.

• migjes
MichielFRL schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:47:
[...]

Aaah, het ligt dus wat ingewikkelder dan dat op Omnik Design staat

Note: If you want to use ONLY one input, during installation, please short out the inputs of DC1(+) & DC2(+) by using a MC4 Y connector, and do the same to the inputs of DC1(-) & DC2(-).

Daaruit concludeerde ik dat het een simpel verbinden is.
bij een omnik detecteert de omvormer het zelf (wat ik eigenlijk zwaar betwijfel. maar dat is een ander verhaal)
maar hoe dan ook, de mpp's moeten gelijk opgaan met elkaar dat is zeker.
vaak zie je bij dat soort omvormer dat die maar net iets meer als de helft van het vermogen per mpp kunnen verwerken.
(omnik heeft daar zwaar over lopen liegen met hun eerste lichting omvormers.
niet echt netjes te noemen. ;)
dus alles wat omnik zegt zou ik met een korrel zout nemen (een kilo of zo) )

maar laten we het niet te moeilijk maken voor niek_ en gewoon uitgaan van wat er in de handleiding staat van de fabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 01-03-2015 12:57 ]

• eddebever
MichielFRL schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 22:29:
@eddebever
3x in landscape boven de dakkapel = 480Wp - string 1
6x in landscape onder de dakkapel = 960Wp - string 2 & 3
Op de dakkapel kan dan niks, want dan liggen de panelen boven de dakkapel in de schaduw.
Totaal zit je dan op 1440Wp, net wat te weinig.

Zou je SF170 nemen, dan passen er 6 in portrait onder de dakkapel en 4 op de dakkapel in portrait. Dan heb je 1700Wp.

Kan je niks met de berging die op de tweede foto is te zien?
3x tsmc landscape boven het dak gaat het net niet worden er zit een schoorsteen links samen met de buren en geeft schaduw.
onder het dakkapel kunnen wel 2 x 3 panelen in landscape +/- 5m breed

6 x solar frontier dan ga ik net bij de buren op het dak komen en wil wel een stukje van de grens afblijven.

Die berging (de linker op de foto, niet die grote rechts) zou ik ook nog een keer zonnecollectoren op willen zetten. er staat een vrij grote boom achter die aardig wat naalden verliest.

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:45:
[...]

Bij Hosola mogen de MPPTs paralel gekoppeld worden. Je ziet dat in het display onder PV-mode.
Bij een Kostal Piko is het ook een simpel bruggetje inzetten toch?
Afgelopen jaren zijn honderden van die Omniksol 3.0 omvormers paralel toegepast met 12 panelen van 250Wp ofzo bij die grote gezamelijke projecten. Bedrijven die Omniksol aanbiedde gaven dat ook aan in hun nieuwsberichten omdat verleden vaak fout ging en alles op 1 MPPT werd aangesloten met alle aftoppingen van dien.

www.sunsolar.nl

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11-2025
eddebever schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 22:06:
Eindelijk een keer de tijd gehad om mijn dakkapel te klimmen na de verbouwing van de zolder/dakkapel.
Ik lees al een tijd mee hier en had hier zomer vorig jaar ook een paar vragen gesteld icm SF.

Nu heb ik alles nagemeten en heb verschillende foto's gemaakt van de situatie.
afmetingen dakkapel (binnenmaat): 160cm bij 410cm.
afstand onderkant nokvorst tot bovenkant dakkapel: 85cm
afmetingen onder het dakkapel: 150cm bij 600cm.
Hoek van het dak is +/-45 graden.
orientatie is ZZO (+/- 165 graden).
Let op, tussen de nokvorst en de dakkapel wordt mogelijk geen succes, omdat bij veel huizen de nokvorst en de bovenste pan vastgemetseld zijn. 85 cm is ook niet erg ruim, en je hebt ook nog te maken met de sterkste windkrachten vlak onder de nok.

Dan het dak van de dakkapel: weet je hoe de constructie is opgebouwd, en dan voornamelijk de balk-laag-maat? Als je panelen op de dak-kapel zet, moeten deze behoorlijk wat ballast hebben, omdat je erg hoog zit. Je dak moet die 100+ kilo per M2 wel kunnen hebben, ook als het eens flink regent of sneeuwt.

Onder de dak-kapel heb je wel een mooie plek voor een rij landscape of portrait panelen, let even op de maatvoering. De standaard maat van 164,5 bij 100cm komt net niet lekker uit om portrait te plaatsen, en ook slechts 3 panelen in landscape.

Het puzzelen is wel leuk!
Gaat hier prima op de dakkapel met 10 graden betonvoeten.
Nog geen mm verschoven en toch al flink wat wind gehad de afgelopen maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2015 18:56 ]

• eddebever
5-o-clock-shade schreef op zondag 01 maart 2015 @ 17:43:
[...]

Let op, tussen de nokvorst en de dakkapel wordt mogelijk geen succes, omdat bij veel huizen de nokvorst en de bovenste pan vastgemetseld zijn. 85 cm is ook niet erg ruim, en je hebt ook nog te maken met de sterkste windkrachten vlak onder de nok.

Dan het dak van de dakkapel: weet je hoe de constructie is opgebouwd, en dan voornamelijk de balk-laag-maat? Als je panelen op de dak-kapel zet, moeten deze behoorlijk wat ballast hebben, omdat je erg hoog zit. Je dak moet die 100+ kilo per M2 wel kunnen hebben, ook als het eens flink regent of sneeuwt.

Onder de dak-kapel heb je wel een mooie plek voor een rij landscape of portrait panelen, let even op de maatvoering. De standaard maat van 164,5 bij 100cm komt net niet lekker uit om portrait te plaatsen, en ook slechts 3 panelen in landscape.

Het puzzelen is wel leuk!
De nokvorst is inderdaad gemetseld .

De dakkapellen zijn er vorig jaar opgezet ik weet hoe de constructie is opgebouwd (heb er ook foto's en tekeningen van).
Het dak zelf is opgebouwd uit 6 balken van 44 X 95 mm (exclusief de zijwanden) hierop liggen 20 mm spaanplaat en 60mm PU schuim met EPDM erop.
Ik denk dat het PU schuim eerder indrukt als dat het dakkapel het niet kan houden.

idd lekker aan het puzzelen.
En daarna op zoek gaan naar een geschikte omvormer.

@AUijtdehaag
Helaas is deze voet te lang voor op mijn dakkapel. En als ik een paar berichten boven jouw link kijk is deze voet ook moeilijk in te korten.
Ik kan mij herinneren dat jij in het verleden ook betonvoeten hebt gebruikt van 4.5 graden en deze zijn wel goed in te korten naar +/- 160cm. Hoe zit het met het vuil worden van de panelen onder deze hoek?
Klopt. De 4,5 graden liggen op het hele lengte vlak.
Ik zou ze niet aan raden, tenzij je niet anders kan.
Ten eerste vond ik de opbrengst op 4,5 graden zwaar tegenvallen. Vooral in de najaar/winter/voorjaar zou ik daar niets van verwachten.
Ten tweede worden de panelen zeer snel vuil en zand blijft er gewoon op liggen.
Ook regenwater blijft langdurig op je panelen liggen. Er spoelt weinig vuil af.

Kun je niet werken met de 1 mtr voeten?
Eventueel een strip (of vierkante koker) op maken in de lengte van de voet?
Of SolarKing heel lief aankijken voor een custom made voet. :>

• NovapaX
Het hele verhaal begint in mijn hoofd steeds meer vorm te krijgen.
Vooralsnog heb ik nu in gedachten:
4x4 Solar Frontier Oost-West op een dual MPPT (2 maal 2 strings parallel op elke tracker)
Flatfix fusion voor de montage
PowerOne PVI 3.6 of een andere (Hosola o.i.d.) van tegen de 4kW

Installatie is dan uit te breiden met strings van 4 parallel bij te prikken op een van de trackers.

Met SF zit je met strings van 4 mooi tegen de 350V aan, dus dat is wel lekker.

Vraagje: Is Dual MPPT echt nodig? of kan ik ook gewoon 4 strings oost-west op een single-mppt prikken. Bij parallel schakeling moet toch het aantal panelen per string gelijk zijn (voor gelijke spanning) en de stroom loopt gewoon aan de hand van hoeveel licht erop valt....
Dus 's ochtends geven de strings op oost meer stroom, en 's middags die op west, maar de spanning blijft gewoon gelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 02-03-2015 11:00 ]

Sparql TV wiki

• eddebever
AUijtdehaag schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:55:
Klopt. De 4,5 graden liggen op het hele lengte vlak.
Ik zou ze niet aan raden, tenzij je niet anders kan.
Ten eerste vond ik de opbrengst op 4,5 graden zwaar tegenvallen. Vooral in de najaar/winter/voorjaar zou ik daar niets van verwachten.
Ten tweede worden de panelen zeer snel vuil en zand blijft er gewoon op liggen.
Ook regenwater blijft langdurig op je panelen liggen. Er spoelt weinig vuil af.

Kun je niet werken met de 1 mtr voeten?
Eventueel een strip (of vierkante koker) op maken in de lengte van de voet?
Of SolarKing heel lief aankijken voor een custom made voet. :>
Die 1 meter voetstukken kan ik wel wat mee idd.
Zou het genoeg zijn om 3 betonvoeten te gebruiken?
Deze vast te leggen aan het dak met een beugel zoals jij ook hebt gedaan. Op de betonblokken 2 montagerails bevestigen waarop 6 panelen komen te liggen (gewicht 3* 24+ 6*17= 174Kg + nog beetje montagespul).

andere vraag: Wat gebeurt er als ik 2 gelijke strings met verschillende hoek parellel aansluit op 1 mpp. haalt de ene string de andere dan niet naar beneden?

Edit: Hmm Novapack boven mij heeft soort gelijke vraag :)

• migjes
NovapaX schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:59:
Het hele verhaal begint in mijn hoofd steeds meer vorm te krijgen.
Vooralsnog heb ik nu in gedachten:
4x4 Solar Frontier Oost-West op een dual MPPT (2 maal 2 strings parallel op elke tracker)
Flatfix fusion voor de montage
PowerOne PVI 3.6 of een andere (Hosola o.i.d.) van tegen de 4kW

Installatie is dan uit te breiden met strings van 4 parallel bij te prikken op een van de trackers.

Met SF zit je met strings van 4 mooi tegen de 350V aan, dus dat is wel lekker.

Vraagje: Is Dual MPPT echt nodig? of kan ik ook gewoon 4 strings oost-west op een single-mppt prikken. Bij parallel schakeling moet toch het aantal panelen per string gelijk zijn (voor gelijke spanning) en de stroom loopt gewoon aan de hand van hoeveel licht erop valt....
Dus 's ochtends geven de strings op oost meer stroom, en 's middags die op west, maar de spanning blijft gewoon gelijk.
je hoeft niet aan je zelf te twijfelen.
je hebt het systeem door. ;)

dual mppt is niet perse nodig als je met solarfrontier en parallelstrings werkt.

om andere zaken kan ik wel een dual mppt aanraden.
vaak zie je dat je niet meer de zelfde panelen kunt krijgen na een half jaar of dat je liever iets anders wil proberen (of er is weer eens iets beters verzonnen in pv land.)
en dan is het wel wat flexiebeler om 2x een mppt te hebben, want dan kun je b.v. ook 1 string met SF maken en 1 met mono etc..)
tot nu toe is SF wel een stabiel merk gebleven, maar garanties uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst, helaas.

nu hoef je van mij echt niet perse power-one te gebruiken.
(ik gebruik hem graag als voorbeeld, omdat bij hun de specs te minste betrouwbaar zijn en dat kun je van sommige chineesjes niet zeggen, net zo goed is als een sma en soms zelfs beter, ook een groot bereik heeft in de V als de meeste goedkope tl omvormer, dus je maakt er minder snel een foutje mee etc....)
een hosola zal het ook vast leuk doen binnen zijn specs.

maar je plant een oost-west setup,
let vooral op bij de omvormer of hij het vermogen van de mppt aan kan.
v.b. de power-one 3.6 kan 3000W per mpp verwerken.
dus in een oost-west kun je daar 6000Wp aan hangen. (afhankelijk van de hoek hoeft dit geen onder dimensionering te zijn. ;) )
eddebever schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:01:
[...]

andere vraag: Wat gebeurt er als ik 2 gelijke strings met verschillende hoek parellel aansluit op 1 mpp. haalt de ene string de andere dan niet naar beneden?

Edit: Hmm Novapack boven mij heeft soort gelijke vraag :)
is i duidelijk?
in principe trekt de 1ne string de andere wel iets naar beneden als je het met 1 mpp doet.
de stringen kunnen een andere temperatuur hebben b.v.
maar dat is niet zo heel veel, en het kan dus goed zonder significante problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 02-03-2015 11:26 ]

• NovapaX
Thnx voor de bevestiging ;)

De hoek van flatfix fusion is 13 graden. Dus ga denk ik wel over de 80% van het STC vermogen van de panelen gelijktijdig.
Iets grotere hellingshoek zou inderdaad lekker zijn, maar de eenvoud van fusion staat me wel aan. (ook lekker makkelijk het dak op te krijgen i.t.t. betonvoeten. En het feit dat er goede 'pootjes' onder zitten, behoud van de dakbedekking.

Ik zou die 4 strings van 4x170 inderdaad op 1 mppt aan kunnen sluiten en dan op de andere prikken wat ik t.z.t. dan weer voor gekkigheid verzonnen heb. (weet niet of dat er ooit van komt, ga nu al dik neggie, zo'n 500 kWh denk ik)

Sparql TV wiki

• migjes
NovapaX schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:32:
Thnx voor de bevestiging ;)

De hoek van flatfix fusion is 13 graden. Dus ga denk ik wel over de 80% van het STC vermogen van de panelen gelijktijdig.
Iets grotere hellingshoek zou inderdaad lekker zijn, maar de eenvoud van fusion staat me wel aan. (ook lekker makkelijk het dak op te krijgen i.t.t. betonvoeten. En het feit dat er goede 'pootjes' onder zitten, behoud van de dakbedekking.

Ik zou die 4 strings van 4x170 inderdaad op 1 mppt aan kunnen sluiten en dan op de andere prikken wat ik t.z.t. dan weer voor gekkigheid verzonnen heb. (weet niet of dat er ooit van komt, ga nu al dik neggie, zo'n 500 kWh denk ik)
ik heb 2x 45 graden en ik ga al naar ongeveer 70% van het STC vermogen gelijktijdig.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
en dan moet je bedenken dat mijn panelen dus een zicht hoek verschil hebben van 90 graden tegen over elkaar.

jij plant 13 graden, dus de zicht hoek verschil tegen over elkaar is maar een 26 graden.
en dan zit je al bij de 95% van STC tegelijk. ;)
dat zou mij op een power-one 3.6 op een 2200Wp per mpp brengen.
(ongeveer 12 x 170Wp SF)

maar het is ook geen probleem om een beetje onder te dimensioneren.
normaal zeg ik een 30%, maar met de oost-west zo als jij plant zou je dan de 5% extra die je nog hebt er ook nog bij kunnen doen als je wil.
dat zou mij op een power-one 3.6 op een 2850Wp per mpp brengen.
(ongeveer 16 x 170Wp SF)

of iets er tussen in.
(best wel een zware jonge he die power-one 3.6, misschien kun je het ook wel af met een iets kleinere omvormer?
maar helaas is de 3.0 dan weer zo een grote stap.)

• NovapaX
PVI 3.0 zou ook nog heel goed kunnen, scheelt toch weer een paar tientjes. Daar durf met een uitbreiding ook wel 3800W op te prikken.
Hosola Bright 2500MTL past precies bij de 16x 170Wp.
Hosola 3680MTL zou ook kunnen, alleen max. 2200W per mppt. dus voordeel van de mogelijkheid alle 16 op 1 mppt te zetten is dan weg. Minder toekomstbestendig dus.
Steca is minstens net zo duur met een enkele mppt.
Dit goedkope beestje zou ook wel passen denk ik, enkele mppt maar de prijs maakt een hoop goed: http://www.solar-trading....Delta-3300W-omvormer.html

Moet nu dus kiezen of ik rekening wil houden met uitbreiding of niet. Elektrische auto zit er binnen nu en 10 jaar wel in denk ik... en die zal toch ook wel regelmatig thuis opgeladen worden.
Maargoed, een verhuizing zou er binnen nu en 10 jaar ook wel in kunnen zitten... je weet het niet he...

[ Voor 29% gewijzigd door NovapaX op 02-03-2015 12:36 ]

Sparql TV wiki

• migjes
NovapaX schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:24:
PVI 3.0 zou ook nog heel goed kunnen, scheelt toch weer een paar tientjes. Daar durf met een uitbreiding ook wel 3800W op te prikken.
Hosola Bright 2500MTL past precies bij de 16x 170Wp.
Hosola 3680MTL zou ook kunnen, alleen max. 2200W per mppt. dus voordeel van de mogelijkheid alle 16 op 1 mppt te zetten is dan weg. Minder toekomstbestendig dus.
Steca is minstens net zo duur met een enkele mppt.
Dit goedkope beestje zou ook wel passen denk ik, enkele mppt maar de prijs maakt een hoop goed: http://www.solar-trading....Delta-3300W-omvormer.html

Moet nu dus kiezen of ik rekening wil houden met uitbreiding of niet. Elektrische auto zit er binnen nu en 10 jaar wel in denk ik... en die zal toch ook wel regelmatig thuis opgeladen worden.
Maargoed, een verhuizing zou er binnen nu en 10 jaar ook wel in kunnen zitten... je weet het niet he...
een PVI 3.0 kan goed werken met 2x12x170Wp SF.
geen probleem.

maar een delta is wel erg lekker goedkoop (dit is wel een oud model, maar dat hoeft de pret niet te drukken)
daar kun je best wel een stel extra sf panelen voor kopen >:)

en je hoeft niet te stoppen met oost-west in je planning?
je kunt ook een combi tussen oost-west en zuid maken met parallel stringen.
(je merkt met oost-west dat je nog net niet lekker mee komt met zuid op dit moment in het seizoen.
door 1 parallel string op zuid te zetten pak je die ook nog even mee. (en als het kan liefst een hoek van meer als 25 graden))

• MichielFRL
migjes schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:42:
(en als het kan liefst een hoek van meer als 25 graden))
Een lage hoek is echt heel goed te merken met de lage zonnestand in de winter.
Een maand geleden kwamen beide systemen niet boven de 40% van maximaal Wp uit en nu op het 20 graden systeem alweer pieken van over de 90% en pieken van 70% op het 7,5 graden systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door MichielFRL op 02-03-2015 12:54 ]

• NovapaX
Tja... als het salderen op de schop gaat zal er dan nog wat zuid op 35 graden bij moeten komen, maar voor nu zie ik daar het nut nog niet helemaal van in. Voorlopig heb ik nog een draaischijf-ferrari (een hele snelle straks, gaat in 1 maand van 0 naar -100)
Ik ga al dik over mijn eigen verbruik heen, moet het wel een beetje uit kunnen leggen richting de vrouw :D

Nadeel van die ferraris... die margeregeling van greenchoice doen ze alleen bij aparte teruglevertelwerken.
Die margeregeling is erg goed voor de teeveetee namelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door NovapaX op 02-03-2015 13:20 ]

Sparql TV wiki

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
Heeft iemand ervaring met het bedrijf Solar System Care ?

T komt uit bussum en bied naar mijn idee concurerende DHZ sets aan .

Ze adverteren op marktplaats .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

marcel_piet schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:49:
Heeft iemand ervaring met het bedrijf Solar System Care ?

T komt uit bussum en bied naar mijn idee concurerende DHZ sets aan .

Ze adverteren op marktplaats .
Prijzen zien er inderdaad wel aardig uit mijn inziens.
Denk wel dat als je zelf de "boer" op zou gaan het echt wel een stukkie goedkoper kan voor een
doe het zelver.
Ik bedoel: zelf een pakket samenstellen/inkopen bij meerdere partijen.
Omvormer bij partij X, panelen bij partij Y enz...
Is echt niet moeilijker dan alles bij 1 partij te kopen. Je moet alleen effe zoeken....

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:12
NovapaX schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:24:
...
Dan maar gelijk een 3-fase aansluiting (3x25A) realiseren & 3 fase omvormer.. kun je tzt met ca 11kW vermogen opladen.
;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NovapaX
Haha... ook al aan gedacht.
Maar zo blijf je bezig... denk dat ik gewoon niet te ver vooruit moet kijken en nu wat moois neer moet leggen.... desnoods verkoop ik die inverter als er een 3-fase nodig is. (zou wel lekker zijn als hij op een 16A groep kan, dan is een 25A hoofdzekering op een enkele fase geen probleem)
Kan nu (met het ook op eventuele uitbreiding) wel voor een 20A inverter gaan, maar in principe kan die niet op een 25A hoofdzekering van een kleine driefase (3x25A) aansluiting. Dan zou ik mezelf dus nog in de vingers snijden...
(zekering twee stappen kleiner dan de hoofdzekering, maar weet niet hoe dat in de NEN1010 staat... stomme dure normen! :( )

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 02-03-2015 16:15 ]

Sparql TV wiki

• PClop
  • Niet online
NovapaX schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:04:
Haha... ook al aan gedacht.
Maar zo blijf je bezig... denk dat ik gewoon niet te ver vooruit moet kijken en nu wat moois neer moet leggen.... desnoods verkoop ik die inverter als er een 3-fase nodig is. (zou wel lekker zijn als hij op een 16A groep kan, dan is een 25A hoofdzekering op een enkele fase geen probleem)
Kan nu (met het ook op eventuele uitbreiding) wel voor een 20A inverter gaan, maar in principe kan die niet op een 25A hoofdzekering van een kleine driefase (3x25A) aansluiting. Dan zou ik mezelf dus nog in de vingers snijden...
(zekering twee stappen kleiner dan de hoofdzekering, maar weet niet hoe dat in de NEN1010 staat... stomme dure normen! :( )
Begrijp je probleem niet, ik draai hier al 3 jaar met een 5.4Kw omvormer op een enkelfasige 25A
huis aansluiting, dus niet eens 3x25A of een 1x35 aansluiting.
Mijn hoofdstop is een trage 25A smeldpatroon en ik voed in via een 25A-B automaat.

Lang leve de lol. >:)

Edit. alles van omvormer t/m hoofdzekering is natuurlijk wel 6mm²

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 02-03-2015 19:37 ]

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-01 09:38
19roland70 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:50:
[...]

Ik heb je script draaiend op windows , ik wil het op mijn RPi gaan draaien alleen krijg ik de package niet gevonden, Math/BaseCnv.pm en DateTime.pm
Waar kan ik deze ergens vinden?

werkt trouwens super!!!!
Ik heb geen ervaring met de Pi, voor mijn Qnap NAS onder arm heb ik wel ooit een package gevonden blijkbaar. Het staat me bij dat dat ook op meer moet werken dan Qnap hardware alleen, en ook dat ik even heb moeten zoeken, maar ik weet niet meer uit mijn hoofd waar het nu was. Ik probeer het nog even op te zoeken.
Pagina: 1 ... 96 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.