Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.862 views

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
5-o-clock-shade schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:54:
@Ssjaak,
weet je zeker dat je de wolfskap wilt opvullen met zonnepanelen? Naast de moeilijkheidsgraad lijkt het mij estetisch ook niet echt mooi.
Op de zwarte dakpannen zie je de "allBlack" panelen bijna niet terug. Ook gezien de foto's zal de zijkant van het dak niet erg in het zicht liggen. Persoonlijk vind ik al die pijpen, dakramen en dakkapellen veel lelijker, zeker als ze in de weg zitten voor je panelen :) maar ja dat zijn we gewend te zien.

Ik denk trouwens niet dat het hier de plaats is voor de vraag of iets mooi is of niet, het is subjectief en heeft niets met techniek te maken. Daarnaast (het belanrijkst) ook nog eens volledig ter beoordeling van de eigenaar van het huis.

[ Voor 2% gewijzigd door WoudseHoeve op 12-02-2015 16:15 . Reden: typo & gewend ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:58
[

weet je zeker dat je de wolfskap wilt opvullen met zonnepanelen? Naast de moeilijkheidsgraad lijkt het mij estetisch ook niet echt mooi.

Wat de oostkant betreft en zon in de zomer/winter: je kunt dit nagaan met www.zonnegrens.nl, tenminste in relatie tot het huis van de buren.
ach esthetisch is ook maar een gevoel toch? inderdaad mooi zwart is dan niet lelijk.
maar moeilijkheids graad? is toch hetzelfde als de rest van het dak? vind het jammer dat het niet groter is.
staat pal zuid en altijd zon.
zonnegrens geeft bij mij alleen maar schaduw aan oftewel geeft niks aan.
maar had een sketchup animatie gemaakt met schaduw en die klopt behoorlijk.

dus jullie zouden de west kant gewoon vol leggen en de oostkant vergeten? mijn idee was om oost/west te doen ivm meer opbrengst. zodoende mijn originele vraag.

landscape is ook nog een optie natuurlijk. kan niet wachten dat de belastingdienst weer uitbetaald.
vorige keer ook maanden puzzelen en bedenken. maar als het er ligt???????????? _/-\o_ _/-\o_

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
ssjaak schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:52:
(omdat het allemaal verschillende richtingen zijn. heb het niet precies berekend, doen we later wel als er meer duidelijk is.)
[/quote]

wat een gehannes, na een klim en meet partij weet ik de maten van de wolfskap..
3x3x3 mtr.(driehoek) nu ben ik met sketchup en zo bezig maar mijn kunde ligt dus niet in tekenen met maten.
(helemaal niet) dus maar gewoon met paint.
de westkant van het dak heb ik 3.30 breed en 3.0 hoog ruimte. eventueel kan naast dakraam ook nog wat en aan de andere kant ook. . gemeten met dakpannen tellen.
enne die rechterpijp gaat weg.

[afbeelding]

[afbeelding]

zoals ik het zie worden het geen solar frontiers? het inteken met maten is me niet gelukt, ongelooflijk wat voel ik me een Noob. :'(
Reken je niet rijk met de opbrengst in de wintermaanden... Die is toch al dermate laag dat het onzin is om daar heel veel moeite in te steken.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ssjaak schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:41:
[...]

ach esthetisch is ook maar een gevoel toch? inderdaad mooi zwart is dan niet lelijk.
maar moeilijkheids graad? is toch hetzelfde als de rest van het dak? vind het jammer dat het niet groter is.

dus jullie zouden de west kant gewoon vol leggen en de oostkant vergeten? mijn idee was om oost/west te doen ivm meer opbrengst. zodoende mijn originele vraag.

landscape is ook nog een optie natuurlijk. kan niet wachten dat de belastingdienst weer uitbetaald.
vorige keer ook maanden puzzelen en bedenken. maar als het er ligt???????????? _/-\o_ _/-\o_
Een driehoek is ook wel te vullen
http://www.zonregio.nl/?attachment_id=810
http://www.texel4trading.nl/product/driehoek-zonnepanelen/
http://www.energieanders....uct_id=457&category_id=84
;)

Een andere optie is om kleine (bijna) vierkante zonnepanelen te nemen en daar wat mee puzzelen
http://www.ebay.de/itm/50...26sd%3D140975665055&rt=nc

[ Voor 15% gewijzigd door PClop op 12-02-2015 17:58 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

cj1 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 00:28:
[...]

Hoppecke track air is bedoeld voor traktie batterijen, oftewel batterijen die verplaatst worden, afkomsting van de afdeling "Motive Power Systems". De stationaire OPzS accu's hebben bij Hoppecke weer eens iets andere electrolyt recirculatie systeem, afkomstig van de divisie "Reserve Power Systems".

Klopt het dat het bij uw werk om niet stationaire (verplaatsbare) batterijen gaat?
Wat is "beduidend slechter"? Gaan de cellen vaker stuk? Kost het laden meer energie? Gaat de capaciteit van de batterij sneller achteruit? Moet er meer water worden bijgevuld?

[...]

Bij Hoppecke vereist de stationaire electrolyt recirculatie geen afzonderlijke plaatgeometrie, het electrolyt recirculatiesysteem kan zelfs later worden aangesloten ("can be retrofit") op reeds aanwezige Hoppecke OPzS solar.power batterijen.
Ja natuurlijk, 620Ah tractie batterij, het verschil is dat de batterijen veel langer mee gaan en meer vermogen beschikbaar is voor langere tijd. En omdat de accu in een -24 graden vriezer rijd beginnen we met een nieuwe accu al op +\- 80% van de capaciteit. Toch zijn de laadcycles gehalveerd t.o.v de enecsys.

Ik denk dat je met een accu pack voor zonnepanelen ook uit moet kijken dat je niet met een te lage laadstroom laad, dan komt de chemie menging niet goed op gang en is ook funest voor de levensduur, met een air systeem er in word dat al flink beter maar beter voorkomen denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
ssjaak schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:41:
[...]

Als je meer kWh's nodig hebt moet je de andere kant ook vol leggen, simpel. Samen op 1 omvormer, kan die wat kleiner blijven.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Wil iemand even de zon wat harder laten schijnen? M'n hoogtariefmeter staat al *bijna* stil.

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 23:06
Even een vraagje, is dit gezond? Ik snap dat de opgewekte energie in de wintermaanden veel minder is, maar dit lijkt me wel heel extreem?

Gaat om 3750Wp. Juni is 572KWh, december is 34KWh.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sIzobso.png

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
DiedB schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:29:
Even een vraagje, is dit gezond? Ik snap dat de opgewekte energie in de wintermaanden veel minder is, maar dit lijkt me wel heel extreem?

[afbeelding]
Vrij normaal denk ik, je kunt het toch gewoon vergelijken met andere systemen ?
Dit is die ik heb http://pvoutput.org/aggre...sp?id=22419&sid=20319&t=m
ik zie niet veel verschil ;)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-01 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

.

[ Voor 143% gewijzigd door Andre1973 op 13-02-2015 00:58 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

DiedB schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:29:

[afbeelding]
hoe ligt je systeem? azimut en hellingshoek?

Kijk hier eens, en dan ff rekenen.
http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MSJ.htm

En nu is het zo dat een heel plat liggend systeem op zuid het in de winter slechter doet dan een systeem met een hoge hellingshoek.
Platter dan 36 graden is slechter in de winter, en steiler dan 36 graden dus beter.

[ Voor 27% gewijzigd door Andre1973 op 13-02-2015 01:00 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

@DiedB ja dit is normaal
kijk maar even hier http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=860
en dan overzicht van 2014 of 2013
juni , juli en aug meer dan 400kwh

in dec en jan minder dan 50 kwh op een maand

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Die 34 kw ga ik vandaag wel halen denk ik! >:)

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 23:06
Dank voor de reacties. Weet niet de exacte data (is het systeem van een familielid) maar het ligt redelijk plat, ik schat ongeveer 25 graden. Het ligt pal op het zuiden.

De koppeling met PVOutput gaat ook niet 100% goed zie ik, af en toe krijgt mijn server geen data om door te sturen. Tijd om een kabel te trekken naar de omvormer in plaats van powerline en WiFi combineren.

• patrickvanvalen
Shit, eerste wolkjes arriveren al.
Gaat hem niet worden die 34 kw. :-(

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Alle metingen die ik hier zie gebeuren volgens mij via de slimme meter, of niet? Gebruikt iemand een Arduino of Raspberry Pi om hun systeem te monitoren? Misschien icm de CV installatie?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
ssjaak schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:52:
(omdat het allemaal verschillende richtingen zijn. heb het niet precies berekend, doen we later wel als er meer duidelijk is.)
[/quote]

wat een gehannes, na een klim en meet partij weet ik de maten van de wolfskap..
3x3x3 mtr.(driehoek) nu ben ik met sketchup en zo bezig maar mijn kunde ligt dus niet in tekenen met maten.
(helemaal niet) dus maar gewoon met paint.
de westkant van het dak heb ik 3.30 breed en 3.0 hoog ruimte. eventueel kan naast dakraam ook nog wat en aan de andere kant ook. . gemeten met dakpannen tellen.
enne die rechterpijp gaat weg.

[afbeelding]

[afbeelding]

zoals ik het zie worden het geen solar frontiers? het inteken met maten is me niet gelukt, ongelooflijk wat voel ik me een Noob. :'(
het hoefde niet echt mooi te worden bij jouw als ik het goed heb?
weet je zeker of soarfrontier niet past?
(het mag beste een stukje uitsteken op de hoekjes, gewoon wat extra haken gebruiken of steviger bevestigings materiaal.
normaal zeg ik dit niet zo gouw >:) )
dit paneel is iets smaller als een solarfrontier:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-9-8-euro-incl-btw/
of deze:
http://www.sun-solar.nl/i...e-panelen-prijs-125-euro/

je hebt 2 grote optie in mijn ogen:
1. je gaat solaredge gebruiken. (of andere micro/optimizer)
erg flexibel, en kunt uitbreiden hoe en wat je maar wil.
2. je maakt 3 stringen parallel, op zuid en oost en west
minder flexibel, en ik raad aan om hem in 1x te leggen (vanwege beschikbaarheid van de modules, kan erg lastig zijn om een jaar later nog iets het zelfde te pakken te krijgen.)

optie 2 vind ik het gaafst:
stel je kunt 4x van de ecsolar leggen op zuid en 4x op west en 4 oost.
heb je meer als genoeg om een omnik 1tl te laten werken met 1680Wp.
en dat is dan niet te duur met toch een leuke opbrengst.
je hebt gewoon een erg lastig dak.
normaal zou je er eigenlijk geen pv op leggen, het is allemaal te stijl of geen prettige ligging.
maar met optie 2, draai je dat nadeel tot een voordeel. ;)
(gewoon meer Wp leggen als W omvormer, net als ik doe. ;)
kan makkelijk met oost-west (+ een beetje zuid in jouw geval))
deze optie kan ook met:
4x op zuid en 2x4x op west en 2x4 oost voor een 2800Wp.
en dan een +/-1500W omvormer.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

zonoskar schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:02:
Alle metingen die ik hier zie gebeuren volgens mij via de slimme meter, of niet? Gebruikt iemand een Arduino of Raspberry Pi om hun systeem te monitoren? Misschien icm de CV installatie?
Er zijn veel mensen bezig met Rpi en energiemeten/domotica.
Dit topic bijvoorbeeld.
Zelf lees ik mijn PowerOne omvormer uit met een RPi, mbv RS485 kabel en het programma Websolarlog :)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• migjes
patrickvanvalen schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 09:53:
Shit, eerste wolkjes arriveren al.
Gaat hem niet worden die 34 kw. :-(
wees blij, als je 34kW op de 3 sma's zet verbranden ze tot een hoopje as >:)
die doen maar 4kW per stuk. ;)
maar ik denk dat je iets anders bedoeld :+

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• patrickvanvalen
Goed geraden! :Y

• migjes
je denk nu al 34kWh te kunnen halen?
(ik ben al blij als ik 5 kWh haal met +/-1/3 van jouw set..)
is flink wat voor de winter?

maar heb nog geen cijfers van je gezien?
ben wel nieuwsgierig.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

migjes schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:23:
[...]

je denk nu al 34kWh te kunnen halen?
(ik ben al blij als ik 5 kWh haal met +/-1/3 van jouw set..)
is flink wat voor de winter?

maar heb nog geen cijfers van je gezien?
ben wel nieuwsgierig.
Mwah, mijn setje van 4875 Wp deed op 6 feb jl toen de zon de hele dag scheen 19,8 kWh, dus 34 kWh met 2.5x zo grote set (51x 250Wp) lijkt me goed mogelijk. Eea afhankelijk van de ligging uiteraard (ZO, 45 graden dak).

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

gisteren precies 25kWh...
20kWh met de Zuid West set
5kWh met de Noord West set.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• patrickvanvalen
Ik heb verschillende liggingen.

Ben te vinden op sunnyplaces.com van SMA.
Hier logt de SMA automatsch naar toe met speedwire module ( stadaard op de sunnyboy modellen).
Geen arduino o.i.d. nodig.
Er staat ook een foto bij.

Woonplaats Wijchen.

[ Voor 43% gewijzigd door patrickvanvalen op 13-02-2015 12:49 ]

• ssjaak
migjes schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:28:
[...]

je hebt gewoon een erg lastig dak.
normaal zou je er eigenlijk geen pv op leggen, het is allemaal te stijl of geen prettige ligging.
maar met optie 2, draai je dat nadeel tot een voordeel. ;)
(gewoon meer Wp leggen als W omvormer, net als ik doe. ;)
kan makkelijk met oost-west (+ een beetje zuid in jouw geval))
deze optie kan ook met:
4x op zuid en 2x4x op west en 2x4 oost voor een 2800Wp.
en dan een +/-1500W omvormer.
nou ben lekker bezig geweest op de Oldschool manier. papiertje ,liniaal en pen.
nu ik wat wijzer ben (dank) heb ik uitgerekend en getekend dat waarschijnlijk gewone panelen (270Wh) beste zijn.
op mijn wolfskapje past 1 zo,n paneel, of 2 Tsmc of 1 solar. dus qua geld gewoon een poly of mono.
op het stuk west van 330x300 passen alle panelen ook net niet (dunnefilm). worden dus 4-6 gewone panelen landscape. ook financieel beste oplossing. alhoewel de Tsmc daar ook redelijk zou passen maar dan heb ik weer meer clickfit nodig en dan wordt het weer duurder.
Migjes je schrijft over 3 keer parallel. kan dat dan op 1 omvormer? hoe moet ik dat zien?
oost/west wist ik maar oost/west/zuid? en moeten ze dan alle drie gelijk zijn?
anders wordt die op de wolfskap met een micro.

heb inderdaad een "uitdagend" dak. vandaar ook dat ik hier graag een balletje opgooi.
als echte Nederlander zijnde wil je toch zoveel mogelijk oogsten voor je geld. 8)

• mux

mux

99% efficient!

Goed, eindelijk pics van mijn eerste paneeltjes nu dat alles goed loopt:

4xIsofoton 110Wp op 2x Gridfit 250LV gemonteerd op Ecofys ConSole 2.1's met de dikkere profielen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e9jM1CFLqUO3kKWzaxx204fX/full.jpg

De gridfits hebben nog loshangende kabels zodat ik ze makkelijk kan demonteren en ermee kan spelen ;)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/X0ki49jz2ynsTK2cTdGX1X2x/full.jpg

En voor het nageslacht: als iemand problemen heeft met een Gridfit die helemaal niet meer wil opstarten (geen enkel leven) zonder zichtbare schade binnenin, en dit gebeurt op een zonnige, koude dag, dan is het probleem deze weerstanden en bijbehorende zenerdiode:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nJSsQI69jkaRMH3DA0GBlMst/full.jpg

Deze zener en weerstanden zijn bijzonder krap bemeten (waarschijnlijk om het standbyverbruik zoveel mogelijk te drukken) waardoor de primaire switcherchip niet genoeg voedingsspanning krijgt en nooit boven z'n startup-undervoltage lockout komt. En dan krijgt de elektronica geen spanning en doet het hele ding het niet. Zo te zien is dit hetzelfde probleem waarmee Gridfits in hun vroege jaren (2000-2004) mee te kampen hadden. Helaas was er geen reparatiehandleiding te vinden dus moest ik dit zelf uitvogelen, beetje jammer van m'n tijd gezien dit breed bekende informatie moet zijn.

• migjes
ssjaak schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:56:
[...]

nou ben lekker bezig geweest op de Oldschool manier. papiertje ,liniaal en pen.
nu ik wat wijzer ben (dank) heb ik uitgerekend en getekend dat waarschijnlijk gewone panelen (270Wh) beste zijn.
op mijn wolfskapje past 1 zo,n paneel, of 2 Tsmc of 1 solar. dus qua geld gewoon een poly of mono.
op het stuk west van 330x300 passen alle panelen ook net niet (dunnefilm). worden dus 4-6 gewone panelen landscape. ook financieel beste oplossing. alhoewel de Tsmc daar ook redelijk zou passen maar dan heb ik weer meer clickfit nodig en dan wordt het weer duurder.
Migjes je schrijft over 3 keer parallel. kan dat dan op 1 omvormer? hoe moet ik dat zien?
oost/west wist ik maar oost/west/zuid? en moeten ze dan alle drie gelijk zijn?
anders wordt die op de wolfskap met een micro.

heb inderdaad een "uitdagend" dak. vandaar ook dat ik hier graag een balletje opgooi.
als echte Nederlander zijnde wil je toch zoveel mogelijk oogsten voor je geld. 8)
een omvormer met 1 mpp kan ook panelen hebben die in verschillende richtingen kijken. ;)
maar dan moet je panelen serieel in de zelfde richting zetten.
en per richting parallel zetten op de mpp.
en ieder parallelle string moet het zelfde zijn.

de wolfskap op zuid?
mij lijkt toch dat panelen van 1220x808x35mm, erg makkelijk 3x moeten passen daar (landscape)?
deze dus als voorbeeld: http://www.sun-solar.nl/i...anelen-9-8-euro-incl-btw/
of je geeft de maten wel erg vreemd op?
een 3 hoek van 3mx3m3m?

edit:
vergeet trouwens je schaduw winter lijn. ;)
die is erg onzinnig, panelen op oost-west doen toch niet veel in de winter de zon schijnt er dan zo schuin op dat ze niet veel doen.
dus maak je niet druk over de schaduw in de winter op die plek.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 13-02-2015 13:47 ]

• ssjaak
migjes schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:24:
[...]

de wolfskap op zuid?
mij lijkt toch dat panelen van 1220x808x35mm, erg makkelijk 3x moeten passen daar (landscape)?
deze dus als voorbeeld: http://www.sun-solar.nl/i...anelen-9-8-euro-incl-btw/
of je geeft de maten wel erg vreemd op?
een 3 hoek van 3mx3m3m?
klopt driehoek van 3x3x3 hoek 58 graden bijna recht zuid.en de buitenste pannen kun je niet gebruiken ivm die ronde pan(nokpan?) die er over valt. het is jammer genoeg het enig zuiddak wat ik heb. de garage ligt al vol.
zouden denk inderdaad 3 van die ec solar op kunnen. maar voor de westkant(oost) vind ik ze per m2 Wp te duur. en als alle strings hetzelfde moeten zijn? kom ik maar op 1260?

hele dak is hoek 58 graden is ook niet ideaal , maar ja dat ben ik ook niet dus we passen bij elkaar ;)

• migjes
ssjaak schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 14:07:
[...]

klopt driehoek van 3x3x3 hoek 58 graden bijna recht zuid.en de buitenste pannen kun je niet gebruiken ivm die ronde pan(nokpan?) die er over valt. het is jammer genoeg het enig zuiddak wat ik heb. de garage ligt al vol.
zouden denk inderdaad 3 van die ec solar op kunnen. maar voor de westkant(oost) vind ik ze per m2 Wp te duur. en als alle strings hetzelfde moeten zijn? kom ik maar op 1260?

hele dak is hoek 58 graden is ook niet ideaal , maar ja dat ben ik ook niet dus we passen bij elkaar ;)
lol.

met 1260Wp, dan kun je nog steeds werken met een steca500 b.v op jouw dak.
heb je ook geen aparte groep nodig, kan gewoon in het stopcontact. (<500W)
dat lukt makkelijk met die moeilijke hoeken van jouw.
(dan kost de omvormer maar 190 euro ;) en je hoeft geen nieuwe groep te maken.
in totaal is hij dus best goedkoop.)

alle parallel stringen moeten het zelfde zijn.
maar op oost kunnen ook 2 stringen parallel b.v.
dan heb je al 1680Wp ;)
of verzin nog maar iets anders. (zelf ook iets er voor doen, niet alles is in hap klare brokjes.)

maar ik denk dat zelfs 3x solarfrontier kan op die plek. (is iets goedkoper)
ik zou ze niet boven het dak laten uit steken, maar iets laten uitsteken aan de onderkant.
(wel iets stevigs verzinnen om het vast te maken, maar dat voor later.)

je vind de panelen iets duur in Wp/m2?
het is wat pittig met een 0,7€/Wp. (maar ik weet al als je dit aan solarking voorstelt dat hij dit ook wel leuk vind om te proberen, dan maakt hij er wel een leuk prijsje van.)
valt best mee als je ook de prijs van de omvormer mee neemt in het verhaal.
(je omvormer kan zoveel goedkoper op deze manier.)

je moet trouwens niet:
€/Wp vergelijken tussen mono en dunnefilm.
dunnefilm levert meer op per Wp en dan word het een beetje krom om dat te doen.

• migjes
ssjaak schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 14:07:
[...]

en deze geef ik je ook vast even.
hier een mooie dag van mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
ik heb 2x45 graden, jij hebt 2x58 graden.
met die grote hoek die jij hebt, krijg je niet zoals ik een tiet vorm.
de tepel zal niet uit steken maar juist inzakken, helaas.
vandaar dat ik 3 stringen aanraad.

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:08

Edho

Heeft Canon A570IS

Hallo Allemaal,

Hoeveel mensen hier hebben al een installatie achter de rug via de groepsaankoop Zuid-Holland?
Ik krijg binnenkort een installatie op mijn dak door MetDeZon en ben benieuwd naar de ervaringen op de installatiedag.
bvd voor reacties,

Edho

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:14

Martijn02

/* No Comment */

Bij voorbaat exuses voor de lange post.

Overweeg aanleggen zonnepanelen, maar zit een beetje met de aansluiting daarvan. Er liggen momenteel 2 directe 3/4" buizen naar de zolder waar de omvormer moet komen te hangen. Op dit moment wordt een daarvan gebruikt door de wasmachine, en een door de wasdroger. (beide een aparte groep)

Met oog op de toekomst wil ik graag de mogelijkheid om de wasmachine en droger tegelijk te draaien behouden.
Ik wil alle aanpassingen aan het systeem graag volgens de NEN1010 richtlijnen doen.
Omdat alles net 2 jaar geleden netjes gestucd is zie ik het niet zitten nieuwe leidingen in het beton te frezen. (de stofzooi die dat geeft op 3 verdiepingen is het me niet waard)

Het plan was om op zolder een PV-verdeler te hangen, waarbij 2 aardlekautomaten zitten zodat zonnepanelen en wasdroger via dezelfde leiding op de meterkast kunnen worden aangesloten. De Wasmachine zou dan zijn eigen groep/leiding houden.

Iets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://static.groepenkastcompleet.nl/Files/3/7000/7502/ProductPhotos/Large/71601931.gif

Nu gaf de leverancier aan dat de SE3000 omvormer die ik voor ogen heb, weliswaar wel via wifi op het netwerk kan worden aangesloten, maar dat hij er geen garantie op wil geven dat het ook stabiel werkt, omdat ze er nogal slechte ervaringen mee hadden. Ze stelden voor om een UTP kabel langs de stroomdraden te leggen zodat de omvormer via UTP kan worden aangesloten.

Nu heb ik wat research gedaan, en volgens wat ik op internet vind is het volgens de NEN richtlijnen niet toegestaan om hoogspannings- en laagspanningsleidingen samen door een buis te trekken. (tenzij de isolatie van de laagspanningsleiding zwaar genoeg is om de hoge spanning te isoleren)

Hoe zorg ik dat ik op zolder het volgende kan aansluiten:
  • Wasmachine - eigen groep
  • droger - eigen groep
  • omvormer - electra (eigen groep)
  • omvormer - utp
Er van uitgaande dat ik maar 2 buizen naar de meterkast heb lopen.

Ook is het niet toegestaan om kabels van verschillende groepen door dezelfde buis te leggen.

Kabels langs de buitenmuur zie ik ook niet zitten, dat vind ik geen mooi gezicht, en ik zou niet weten hoe ik die van bovenaan de muur naar de zolder moet krijgen zonder om/door de dakgoot heen te gaan, en ergers door het dak te voeren, of door de muur naar binnen, en dan in de kamer waar ik dan uitkom weer door het plafond te boren zodat ik op zolder uit kom.

Ik heb vorig weekend een brutale poging gedaan om een buis tussen de meterkast en zolder te leggen door de spouwmuur. Dit leek even te lukken, maar ik stootte ter hoogte van de verdiepingsvloeren om een blokkade waardoor ik zonder al te veel hak- en breekwerk niet verder omhoog of omlaag kon.

Nu zit ik te kijken naar alternatieve opties. Het kastje hierboven heeft welliswaar twee stopcontacten, maar als ik daar zowel de droger als de wasmachine in zou stoppen zitten ze achter dezelfde 16a automaat. Dat mag dus volgens mij niet.

Ook hager heeft een PV kast waar ze met de teksten suggereren dat zowel de wasmachine als de droger daar op dezelfde groep kunnen worden aangesloten (wat dus volgens mij niet mag/kan)

Afbeeldingslocatie: http://www.hager.nl/ecatimages/detail/VKS02PV-WW.jpg

Nu heb ik zitten kijken naar een zogenaamde distributiegroep met een subverdeler op zolder, in de meterkast zou dan een zwaardere groep kopen, op zolder een sub-groepenkastje met 3 groepen voor wasmachine/droger/pv. Hierover kan ik alleen erg weinig vinden.

De 19mm leiding is groot genoeg (volgens de NEN1010) om er zwaardere bedrading doorheen te leggen. (er mogen in flexibele pijp 4 4mm2 draden in, of 3 6mm2)

Alleen zit ik dan te puzzelen met het begrip selectiviteit. Van wat ik ervan begrijp moet de zwaarste groep in de meterkast moet 2 stappen kleiner zijn dat de groep ervoor zit.

Mijn aansluiting is afgezekerd op 1x35A. De grootste zekering die ik daar achter mag plaatsen is volgens mij dan dus niet 25A, maar 20A. Hoe zit het dan met wat er achter die zekering komt te zitten, moet er dan ook weer een stap worden overgeslagen? (dus geen 16A maar 10A?)

Als ik dan vervolgens kijk dat diverse bedrijven ook een soort subverdelers verkopen (bedoeld voor in de keuken) Zoals de Hager UYS40YA Een subverdeler met Aardlek en 4 16A groepen. Volgens de installatievoorschriften moet die box worden met 3x 2.5mm[sup]2[/sub] draden aangesloten achter een 20A zekering. Hoe werkt dat dan? Mag dat zomaar?

TL;DR. Ik wil zonnepanelen, wasmachine, en droger aansluiten door 1 installatiebuis. Hoe doe ik dat op de goede/veilige/verzekerde manier? (of hoe laat ik dat doen)

[ Voor 0% gewijzigd door Martijn02 op 13-02-2015 16:03 . Reden: mini-typos ]

• celshof
  • Laatst online: 23:20
Martijn02 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:01:
Nu gaf de leverancier aan dat de SE3000 omvormer die ik voor ogen heb, weliswaar wel via wifi op het netwerk kan worden aangesloten, maar dat hij er geen garantie op wil geven dat het ook stabiel werkt, omdat ze er nogal slechte ervaringen mee hadden. Ze stelden voor om een UTP kabel langs de stroomdraden te leggen zodat de omvormer via UTP kan worden aangesloten.
Gebruik iets als dit: https://tweakers.net/cate...0sQDRZYk5SlZKZsaWhkq1tbUA

[ Voor 12% gewijzigd door celshof op 13-02-2015 16:23 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eenvoudigste optie: warmtepompdroger (1000W) en wasmachine (2000W) op één groep op de tussenverdeler. Zonnepanelen op de andere groep op de tussenverdeler.
Dan heb je een buis vrij voor de cat5 :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36

Peetman

Tjah....

Ik heb de SolarEdge op een oude linksysrouter aangesloten die als Wifi brug dient.
Moet je wel iets van netwerken e.d. snappen. Of je koopt zoiets: http://tweakers.net/categ...QXZaYo2QVrWRuYW6pFFtbWwsA

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:14
zonoskar schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:02:
Een Netduino 8)
Hoe zorg ik dat ik op zolder het volgende kan aansluiten:
  • Wasmachine - eigen groep
  • droger - eigen groep
  • omvormer - electra (eigen groep)
  • omvormer - utp
Er van uitgaande dat ik maar 2 buizen naar de meterkast heb lopen.
Door 1 buis UTP trekken.
Buis 2 gebruiken als aanvoer voor een miniverdeler, bijvoorbeeld een Hager GD110. Miniverdeler in de groepenkast beneden direct aansluiten op de hoofdschakelaar (eventueel uitvoeren in 3 fasen als je ook een Toon van Eneco hebt en straks de zonnepanelen opbrengst wil zien op de Toon).
In de Miniverdeler plaats je een hoofdschakelaar (eventueel dus 3 fasen), een aardlekschakelaar voor de wasmachine en de droger, 3x 16A installatie automaat en een kWh meter (omgekeerd aansluiten).

[ Voor 58% gewijzigd door MichielFRL op 13-02-2015 17:06 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Heb ik overwogen, maar aangezien alle drie genoemde apparaten vanwege hun hoge aansluitwaarde op een eigen "schone" groep moeten worden aangesloten, moet ik dan gaan kijken waar ik nog een stopcontact voor zo'n ding kan gaan misbruiken. (lees andere hoek van de zolder)
Proton_ schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:23:
Eenvoudigste optie: warmtepompdroger (1000W) en wasmachine (2000W) op één groep op de tussenverdeler. Zonnepanelen op de andere groep op de tussenverdeler.
Dan heb je een buis vrij voor de cat5 :)
Zou ideaal zijn, maar dan moet ik ook meteen een nieuwe wasmachine en droger kopen. De wasmachine heeft een respectabele leeftijd behaald, en kan ik onderhand wel afschrijven, maar de droger moet eigenlijk nog wel een paar jaar mee.
Peetman schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:56:
[...]

Ik heb de SolarEdge op een oude linksysrouter aangesloten die als Wifi brug dient.
Moet je wel iets van netwerken e.d. snappen. Of je koopt zoiets: http://tweakers.net/categ...QXZaYo2QVrWRuYW6pFFtbWwsA
Da's ook een optie. (ook dan heb ik nog een extra stopcontact nodig, waar blijft toch de power over wifi?). Ik heb wel bij de dealer gevraagd of ze problemen hadden met specifiek de solaredge wifi connection kit, of met wifi in het algemeen. Ze gaven aan dat het niet specifiek aan de wifi kit lag.maar meer aan de betrouwbaarheid van wifi in het algemeen.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

MichielFRL schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:56:
[...]

Door 1 buis UTP trekken.
Buis 2 gebruiken als aanvoer voor een miniverdeler, bijvoorbeeld een Hager GD110. Miniverdeler in de groepenkast beneden direct aansluiten op de hoofdschakelaar (eventueel uitvoeren in 3 fasen als je ook een Toon van Eneco hebt en straks de zonnepanelen opbrengst wil zien op de Toon).
In de Miniverdeler plaats je een hoofdschakelaar (eventueel dus 3 fasen), een aardlekschakelaar voor de wasmachine en de droger, 3x 16A installatie automaat en een kWh meter (omgekeerd aansluiten).
In die richting zit ik dus te denken, maar ik kan me niet voorstellen dat je in je huis bedrading mag aanleggen die niet door een automaat gezekerd is (of stroomloos kan worden gemaakt). Hoe dik maak je de bedrading dan? (er kan theoretisch 35A overheen lopen)

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:59
Martijn02 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 17:13:
[...]

Heb ik overwogen, maar aangezien alle drie genoemde apparaten vanwege hun hoge aansluitwaarde op een eigen "schone" groep moeten worden aangesloten, moet ik dan gaan kijken waar ik nog een stopcontact voor zo'n ding kan gaan misbruiken. (lees andere hoek van de zolder)

[...]

Zou ideaal zijn, maar dan moet ik ook meteen een nieuwe wasmachine en droger kopen. De wasmachine heeft een respectabele leeftijd behaald, en kan ik onderhand wel afschrijven, maar de droger moet eigenlijk nog wel een paar jaar mee.

[...]

Da's ook een optie. (ook dan heb ik nog een extra stopcontact nodig, waar blijft toch de power over wifi?). Ik heb wel bij de dealer gevraagd of ze problemen hadden met specifiek de solaredge wifi connection kit, of met wifi in het algemeen. Ze gaven aan dat het niet specifiek aan de wifi kit lag.maar meer aan de betrouwbaarheid van wifi in het algemeen.
Over WiFi gesproken:

Mijn Omnik 3K-TL2 met WiFi had een niet te vertrouwen connectie over een afstand van maar liefst 2 meter door een dakpannendak heen. (Omvormer hangt buiten)
4 keer heb ik het dak moeten betreden, WiFi module uit moeten bouwen om vervolgens het reset knopje in te drukken.
Van de importeur van Omnik (Mijn dank is groot en jullie service is super tot nu toe) heb ik geheel kosteloos een WiFi kit opgestuurd gekregen.
Let wel! Deze kan ook via de RS485 connectie op de Omnik aangesloten worden via een UTP kabel en vanaf de kit zelf via normaal TCP/IP praten.
Sindsdien doet mijn verbinding met de Omnik het 100% perfect.

Eigenlijk raad ik aan om wanneer je via UTP kunt, dit ook altijd te doen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

patrickvanvalen schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:45:
Ik heb verschillende liggingen.

Ben te vinden op sunnyplaces.com van SMA.
Hier logt de SMA automatsch naar toe met speedwire module ( stadaard op de sunnyboy modellen).
Geen arduino o.i.d. nodig.
Er staat ook een foto bij.

Woonplaats Wijchen.
Super zeg! Die kende ik helemaal nog niet. Mijn systeem ook maar even gekoppeld daaraan:

https://www.sunnyplaces.c...34-44d9-9cf0-cee330c52027

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
Martijn02 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 17:17:
In die richting zit ik dus te denken, maar ik kan me niet voorstellen dat je in je huis bedrading mag aanleggen die niet door een automaat gezekerd is (of stroomloos kan worden gemaakt). Hoe dik maak je de bedrading dan? (er kan theoretisch 35A overheen lopen)
Ik zou een 20A automaat in je meterkast zetten, en dan in de verdeler boven 3 x 16A.
20A moet toch voldoende zijn voor wasmachine + droger?

• MichielFRL
[...]

Het mooiste is als je een 3 fasen aansluiting hebt. Dan kan je de belasting mooi verdelen over 2 fasen.
Voor 20A heb je dacht ik 4 kwadraat nodig.

De verbinding wordt stroomloos zodra je de hoofdschakelaar omzet ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MichielFRL op 13-02-2015 17:51 ]

• celshof
  • Laatst online: 23:20
Martijn02 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 17:13:
[...]

Binnen dezelfde fase zou je gewoon ethernet moeten houden, dus bijvoorbeeld in het stopcontact waar nu je router in hangt. Behalve als de rest van je elektra bagger is houd je een prima snelheid over.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Blijkbaar heb je toegang tot een NEN1010 kopie, wat zegt die over de belastbaarheid van 3x2.5mm² in een buis in beton (jouw montagemethode neem ik aan)?
Uit mijn hoofd mag daar 20A doorheen, maar neem niets aan van een random persoon op een forum ;)

Overigens: selectiviteit is voor de handigheid, niet voor veiligheid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
SIk zie in het forum dat SolarEdge uit Israël vrij populair lijkt om schaduwproblemen het hoofd te bieden. Ik snap de populariteit van SE niet zo goed, zeker vanwege de vendor lock-in.

Ik heb geen aandelen in Tigo, maar wil wél even een paar voordelen aanstippen:
- panelen van verschillende merken kan je in één string combineren (binnen bepaalde grenzen)
- verschillende orientaties passen op een omvormer met één mppt (oost-west, anyone?)
- Tigo werkt met iedere omvormer op de markt

Ik heb dus maar even een extra setje Tigo's gescoord voor mijn carport-set. Kijken of we de schaduw daar kunnen tacklen, of beter: de schaduw minder pijn kunnen laten doen.

Aangezien ik nog steeds stroom van de leverancier moet kopen, mag ik de extra kWh's die de Tigo set oplevert tegen 23 cent verdisconteren, dus komt de terugverdientijd op een jaar of vier/vijf.
Daar komt het plezier van de extra monitoring op paneelniveau dan bij, natuurlijk.

SolarEdge maakt zeker gave spullen, maar het feit dat je aan hun omvormers vast zit, maakt het m.i. iets minder aantrekkelijk en risicovoller, qua uitval. Wat als SE omvalt en je omvormer klapt? Dan heb je dus niets meer.

Idealiter heb je natuurlijk helemaal geen schaduwmanagement nodig.... Maarja, soms woon je niet ideaal.

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 14-02-2015 18:47 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Andre1973

Andre1973

hansdegit schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:15:
Ik zie in het forum dat SolarEdge uit Israël vrij populair lijkt om schaduwproblemen het hoofd te bieden. Ik snap de populariteit van SE niet zo goed, zeker vanwege de vendor lock-in.

- panelen van verschillende merken kan je in één string combineren (binnen bepaalde grenzen)
- verschillende orientaties passen op een omvormer met één mppt (oost-west, anyone?)

Ik heb dus maar even een extra setje Tigo's gescoord voor mijn carport-set. Kijken of we de schaduw daar kunnen tacklen, of beter: de schaduw minder pijn kunnen laten doen.

Aangezien ik nog steeds stroom van de leverancier moet kopen, mag ik de extra kWh's die de Tigo set oplevert tegen 23 cent verdisconteren, dus komt de terugverdientijd op een jaar of vier/vijf.
Daar komt het plezier van de extra monitoring op paneelniveau dan bij, natuurlijk.

SolarEdge maakt zeker gave spullen, maar het feit dat je aan hun omvormers vast zit, maakt het m.i. iets minder aantrekkelijk en risicovoller, qua uitval. Wat als SE omvalt en je omvormer klapt? Dan heb je dus niets meer.

Idealiter heb je natuurlijk helemaal geen schaduwmanagement nodig.... Maarja, soms woon je niet ideaal.
U kent deze nog niet begrijp ik.
http://www.solaredge.com/groups/retrofit/key

Daarmee kun je dus de optimizers instellen om samen te werken met een omvormer van een ander merk.
Hoe dat in de praktijk daarna gaat werken weet ik zelf niet , nog geen ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 14-02-2015 18:47 ]

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

hansdegit schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:15:
Ik zie in het forum dat SolarEdge uit Israël vrij populair lijkt om schaduwproblemen het hoofd te bieden. Ik snap de populariteit van SE niet zo goed, zeker vanwege de vendor lock-in.

Deze discussie tussen Tigo en SolarEdge is al een paar aan bod geweest.
Het grootste voordeel van SolarEdge is dat elke paneel een eigen MPPT krijgt en bij Tigo niet. Je haalt daardoor meer rendement. Zet een Tigo en een SolarEdge systeem naast elkaar en de SolarEdge systeem presteert beter.
Verder zijn er nog meer voordelen tegenover Tigo maar die ga ik niet allemaal weer opnoemen.

Wat ik bij een andere klant heb gezien blijkt de Tigo App wel structureel een hogere opbrengst aan te geven dan wat de de stringomvormer aangeeft. Waarschijnlijk wordt het verlies van de stringomvormer niet meegenomen denk ik.

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 14-02-2015 18:48 ]

www.sunsolar.nl

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-01 20:12

DjVe

Hatsaflats!

SolarKing schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:59:
[...]

Het grootste voordeel van SolarEdge is dat elke paneel een eigen MPPT krijgt en bij Tigo niet. Je haalt daardoor meer rendement. Zet een Tigo en een SolarEdge systeem naast elkaar en de SolarEdge systeem presteert beter.
Verder zijn er nog meer voordelen tegenover Tigo maar die ga ik niet allemaal weer opnoemen.

Wat ik bij een andere klant heb gezien blijkt de Tigo App wel structureel een hogere opbrengst aan te geven dan wat de de stringomvormer aangeeft. Waarschijnlijk wordt het verlies van de stringomvormer niet meegenomen denk ik.
Dat klopt. Je kan je omvormer nog wel koppelen aan de MMU van Tigo. In dat geval krijg je wel de netto opbrengst

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 14-02-2015 18:49 ]

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Andre1973 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:55:
[...]

U kent deze nog niet begrijp ik.
http://www.solaredge.com/groups/retrofit/key

Daarmee kun je dus de optimizers instellen om samen te werken met een omvormer van een ander merk.
Hoe dat in de praktijk daarna gaat werken weet ik zelf niet , nog geen ervaring mee.
Ze hebben ook nog deze
http://www.solaredge.com/groups/retrofit/smi

Maar hansdegit heeft natuurlijk wel een punt, want als SolarEdge wel failliet zou gaan zijn dit soort producten ook niet meer verkrijgbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 14-02-2015 18:50 ]

• Origineel
  • Niet online
[...]

Het prijsverschil tussen 2,5mm2 of 4mm2 is toch te verwaarlozen voor die paar meters die jij moet trekken...

• hansdegit
Het grootste voordeel van SolarEdge is dat elke paneel een eigen MPPT krijgt en bij Tigo niet. Je haalt daardoor meer rendement.
Tigo berekent voor ieder paneel het MPP, dus feitelijk heeft ieder paneel zijn eigen MPPT.
Zet een Tigo en een SolarEdge systeem naast elkaar en de SolarEdge systeem presteert beter.
Heb je cijfers die je bewering ondersteunen?
Liever wel, en anders een linkje, kunnen we het in de openingspost (laten) opnemen.
Da's logisch; Tigo heeft idd alleen weet van DC en weet echt niet wat er qua efficiency uit de omvormer rolt. Dat zou alleen lukken wanneer je de Tigo MMU via RS-485 aan de de omvormer knoopt oid. Met SMA kan het al wél:
https://support.tigoenerg...138207-Design-and-Install en dan op Accessories klikken.

Dat opent volgens mij de deur voor andere omvormers.
Zeg maar "jij" hoor, we schelen volgens mij niet zoveel :)
Dan zijn het DC naar DC omvormers geworden met ieder hun eigen spanning. Wie gaat dat allemaal coordineren en zorgen voor een uniforme stringspanning? Het lijkt mij dat er dan toch weer een beperking ontstaat; iets wat je nou juist wilde voorkomen met SE. En kan dat met álle optimizers van SE, of alleen met een heel specifiek type?

Bovendien mis je met die opzet je paneelmonitoring, er is immers geen centraal gegevensverzamelpunt meer.

Als de SE optimizer kapot is dan doet het hele paneel niet meer mee. Als een Tigo optimizer kapot is doet het paneel gewoon wat -ie altijd deed en levert -ie dus gewoon zijn bijdrage in de string; iets waar de MMU van Tigo omheen kan rekenen.

De SE optimizers zijn altijd bezig. Tigo doet niets als het niet nodig is (hij hoeft geen current tunnel te bouwen). Volgens mij heeft die continue activiteit van SE gevolgen voor de levensduur, maar ik heb geen cijfers die dat ondersteunen. Ik kan Guus wel eens wat ervaringscijfers vragen, hij levert beide systemen voor zover ik weet.

Tigo doet alleen aan “buck”. SE doet zowel “buck” en “boost”. Wat doen de meeste panelen tegenwoordig qua Vmp? Een volt of dertig? Dan moet je dus meer dan 11 panelen aangesloten hebben om de gewenste 350V van de SE omvormer te halen. Bovendien wil een SE omvormer eerst 400 V zien voordat -ie opstart, dat vind ik best pittig. En als er dan een SE optimizer stuk is, start het boeltje niet meer op. Dat gaat bij Tigo niet gebeuren.

Ik weet ook niet of het een voordeel is dat een SE optimizers zo ontzettend veel onderdelen hebben (190 ofzo?). Tigo heeft er maar 50. Hoe meer onderdelen, hoe meer er kapot kan gaan. Simpel is vaak altijd betrouwbaarder dan complex.

Is het een leuk idee om hier wat meer over te discussieren opdat een mooi stukje voor de OP kan ontstaan?

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 14-02-2015 18:53 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• hansdegit
Origineel schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 09:34:
[...]

Ze hebben ook nog deze
http://www.solaredge.com/groups/retrofit/smi

Maar hansdegit heeft natuurlijk wel een punt, want als SolarEdge wel failliet zou gaan zijn dit soort producten ook niet meer verkrijgbaar.

[...]
Dat SE failliet kan gaan is zeker niet ondenkbeeldig, ze hebben nog steeds geen zwarte cijfers geschreven. TigoEnergy al wel.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Nergens kan ik terugvinden wat de Tigo's doen met de V van de panelen.

Zorgen ze nou voor.stabilisatie van de V, net zoals SolarEdge? (360V)

Kan het nergens terugvinden...

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• hansdegit
Nee, Tigo zorgt ervoor dat een paneel met schaduw geen weerstand vormt voor de rest in de string. Dat doet -ie door een soort omleidingsroute te creeren waar de stroom voor de overige panelen door kan, ze noemen dat een current-tunnel.

Hier is eea vrij uitvoerig beschreven:
http://www.tigoenergy.com...hing_eng_02.20.13_web.pdf

Tigo doet dus vooral trucjes met de I en niet met de V.

In dit docje van Tigo een vergelijking tussen haar eigen product en die van een "leading competitor". Ik vermoed SE:
http://www.tigoenergy.com...icroinverter_analysis.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 14-02-2015 11:00 ]

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

hansdegit schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 10:57:
Nee, Tigo zorgt ervoor dat een paneel met schaduw geen weerstand vormt voor de rest in de string. Dat doet -ie door een soort omleidingsroute te creeren waar de stroom voor de overige panelen door kan, ze noemen dat een current-tunnel.

Dat maakt een hoop duidelijk, dat ik die niet gevonden had..

zit te twijfelen om mn 3510wp ser uit te voeren met Tigo's namelijk, reden was met name om de V stabieler te krijgen. Maar dat doet ie dus niet, zonde imho.

Andere kant heb ik wel schaduw van nov tm feb. op 4 panelen in de ochtend en dan is het wel interessant. Voor 18 panelen ben ik 800 euro kwijt ongeveer, maar eens goed nadenken deze zomer :-)

SolarEdge heeft ook omvormer onafhankelijke optimizers. Maar zijn duurder.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

hansdegit schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 10:57:

Ik weet niet hoe het met de losse Togo optimizers zit, maar als je een Trina Smart paneel pakt dan zetten ze de maximale spanning van het paneel op 34,4 V (dacht ik). Dat is soms verrekte handig, omdat je net iets langere strings kan maken. Ik maak ook veel gebruik van Tigo materiaal en het werkt erg goed. Ze hebben net ook de nieuwe MMU gereleased. Deze heeft standaard nu wel Wi-Fi aan boord en ik heb ook vernomen dat je niet meer handmatig de serienummers moet inladen., maar dat hij nu een automatische discovery (op afstand) kan uitvoeren. Zeker als het koud is buiten, zijn die stickertjes die je eraf moet halen echt pokke dingen.

[ Voor 11% gewijzigd door DjVe op 14-02-2015 11:06 ]

• hansdegit
Je moet die stickertjes ook lekker laten zitten en je schrijfblokje of mobiele camera mee het dak op nemen! ;)

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-01 20:29
Artikel met een vergelijking tussen Tigo en SolarEdge: https://matter2energy.wor...mizers-tigo-vs-solaredge/

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

mux schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:59:
En voor het nageslacht: als iemand problemen heeft met een Gridfit die helemaal niet meer wil opstarten (geen enkel leven) zonder zichtbare schade binnenin, en dit gebeurt op een zonnige, koude dag, dan is het probleem deze weerstanden en bijbehorende zenerdiode:
Mogen de iets minder electrotechnisch onderlegden nog een reparatieuitleg met meer detail ontvangen?

Heb je alleen de weerstand vervangen of ook de zenerdiode?

Wat was de oorspronkelijke situatie (weerstandswaarde)?

Wat is de nieuwe situatie?

En wat was het resultaat? Bijvoorbeeld hoeveel volt is die 13V nu geworden? Of anders gezegd hoe kies je de nieuwe weerstandwaarde: zodat het eerder 0,01, 0,1 of 1 volt boven die vereiste 16 volt uitkomt?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

hansdegit schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:12:
Je moet die stickertjes ook lekker laten zitten en je schrijfblokje of mobiele camera mee het dak op nemen! ;)
Ja ik weet het, maar de kans op fouten is dan hoger. Heb al een keer gehad dat ik terug op het dak kon. Je voelt je dan wel een beetje dom ;)

Binnenkort worden er wat hoge monumentale panden voorzien van dit systeem, waarbij je niet zomaar het dak meer op kan. Ik denk dat ik vooraf dan maar de nummers noteer :p

• mux

mux

99% efficient!

cj1 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:22:
[...]

Mogen de iets minder electrotechnisch onderlegden nog een reparatieuitleg met meer detail ontvangen?

Heb je alleen de weerstand vervangen of ook de zenerdiode?

Wat was de oorspronkelijke situatie (weerstandswaarde)?

Wat is de nieuwe situatie?

En wat was het resultaat? Bijvoorbeeld hoeveel volt is die 13V nu geworden? Of anders gezegd hoe kies je de nieuwe weerstandwaarde: zodat het eerder 0,01, 0,1 of 1 volt boven die vereiste 16 volt uitkomt?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/skOf1HvvEgdelnYAikx5hSEw/medium.png

Het bijbehorende schema van de relevante onderdelen. Eén weerstand is gemod van 25 naar 12k, dus een vrij kleine verandering (totale weerstand van 5 naar 4.1k).

Ik heb niet heel exact gemeten aan de exacte waarden. Ik zag alleen dat bij 30Vin de voedingsspanning op de TL2844 maar 13-13.5V was, wat obviously te weinig is. Als hij eenmaal opgestart is trekt hij veel meer stroom dus zakt de spanning nog verder in, maar dat is niet erg (behalve als hij onder de turn-off threshold van ~9V komt). Ik kan dus niet zien wat het exacte verschil is behalve als ik de scope erop zet.

• cj1
  • Niet online

cj1

Bedankt voor het getekende schema, dat verheldert de zaak.
mux schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:55:
[...]
TL2844 maar 13-13.5V was, wat obviously te weinig is.
Hier ben je mij al weer kwijt. In de TI TL2844 datasheet zie ik "Supply Voltage min" = "Supply Voltage max" = self limiting.

Ah, nee hoor, het staat wat lager in de datasheet (goed lezen blijft moeilijk): "Start threshold voltage":
  • Min = 15 V
  • Typical = 16 V
  • Max = 17 V
Ik lees dit als: met 17 volt zal die TL2844 altijd starten en vanaf 15 volt heb je kans dat de TL2844 gaat starten, meestal gebeurt het bij 16 volt.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• mux

mux

99% efficient!

Ja, de datasheet is niet echt duidelijk. Dit is echter vrij typisch voor oldskool PWM controllers: superruime UVLO/startup thresholds. Gezien het ontwerp vrij krap bemeten is start hij dan nèt niet op bij een combinatie van koud weer en lage paneelspanning (maar in principe wel genoeg om boven Pmin uit te komen)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hij start dan dus wel op als je 'm aan een 30V (oid) voeding hangt?

• mux

mux

99% efficient!

Yup, met deze mod start hij ook tegen het vriespunt op bij z'n laagste geadverteerde ingangsspanning (27V).

• hansdegit
Nor does Tigo help with the Christmas Light Effect – if one of the panels goes down the Tigo can cut it out of the string, but if one of the Tigos goes down… the string is down.
Deze bewering uit dat artikel klopt niet en deze kan ik ook niet plaatsen:
So which approach is better? In pure theoretical terms, the SolarEdge is going to get more power out of the system, it’s running MPPT on every panel rather than the array as a whole.
De MMU berekent voor ieder paneel het MPPT en stelt iedere maximizer zo in dat dat MPP bereikt wordt.

Ik ben bang dat de auteur het Tigo verhaal niet 100% begrepen heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door hansdegit op 14-02-2015 14:38 ]

• cj1
  • Niet online

cj1

Stringlengte advies gevraagd voor dunnefilm paneel

Wp = 112,5 W - volgens fabrikant ± 5%
Wp = 115 W - volgens photon ± 3%
Voc = 129,5 V - volgens fabrikant bij 1000W/m²; +25ºC
Voc = 127,5 V - volgens photon bij 1000 W/m²; ?ºC
Voc = 140,89 V - volgens photon bij 1000 W/m²; -10ºC
Vmpp = 81,22 V - volgens photon bij 1000 W/m²; +70°C
Vmpp = 93,3 V - volgens fabrikant bij 1000 W/m²; 25ºC
Vmpp = 91,9 V - volgens photon bij 1000 W/m²; ?ºC
Vmpp = 93,5 V - volgens fabrikant bij 200 W/m²; 25ºC
Vmpp = 87 V - volgens photon bij 200 W/m²; ?ºC
Vmpp = 83,06 V - volgens photon bij 100 W/m²; ?ºC
NOCT = 45 ºC - volgens photon bij 800 W/m²
Serial resistance = 16 Ohm - volgens photon

De fabrikant geeft op dat je qua Isc en Voc 125% moet dimensioneren voor situaties waarbij er meer licht invalt dan 1000 W/m², denk daarbij niet alleen aan volle zon maar ook aan reflecties van sneeuw en water.

De diodes om de strings van elkaar te scheiden zijn van ixys, type DSI30-16A S1030 249811. De parameters van die diode zijn:
VRRM = 1600 V - repetetive reverse blocking voltage
IFAV = 30 A - average forward current
VF = 1,29 V - forward voltage drop bij IF = 30A en TVJ = 25ºC
VF = 1,25 V - forward voltage drop bij IF = 30A en TVJ = 150ºC
VF = 0,91 V - forward voltage drop bij IF = 2,6A en TVJ = 25ºC
VF = 0,72 V - forward voltage drop bij IF = 2,6A en TVJ = 150ºC

De 3 fasen inverter 32 kWp vereist minimaal 415 V aan de DC ingang en maximaal 880 V, het MPPT bereik stopt bij 760 V.

Als ik uit ga van de maximum stringlengte, dan moet Voc onder de 1000 V -/- 25% marge blijven: 800 V. Voc bij -10ºC en 1000 W/m². 800 / 140,89 = 5,68 panelen lang. Dat zou betekenen een stringlengte van 5 panelen.

Anderszijd kom ik bij een stringlengte van 5 panelen en 100 W/m² instraling bij 25 ºC niet verder dan 83,06 V x 5 = 415,3 V - 0,86 V (minimale voltage drop in de diode bij 25ºC) = 414,44 V.

Er wordt al snel 29 kWp aan paneelvermogen op één inverter aangesloten, dat wil zeggen zo'n 250 panelen. Volgens de Photon database genereren die zelfs bij die lage instraling zo'n 250 x 83,06 x 0,14 = 2907,1 watt aan vermogen.

Hoe zou je nu de stringlengte dimensioneren:
  • 5 panelen per string, waarbij je het risico loop dat de inverter niet teruglevert vanwege de te lage DC ingangsspanning, of
  • 6 panelen per string, waarbij de Voc mogelijk boven de 1000 V uit gaat komen?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cj1
Een beginnetje voor je :)

http://vi.raptor.ebaydesc...pm=1&ds=0&t=1423922723782

Zijn wel mooie dingen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Proton_

Proton_

Team Welles

cj1 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:56:
Voc = 140,89 V - volgens photon bij 1000 W/m²; -10ºC

De fabrikant geeft op dat je qua Isc en Voc 125% moet dimensioneren voor situaties waarbij er meer licht invalt dan 1000 W/m², denk daarbij niet alleen aan volle zon maar ook aan reflecties van sneeuw en water.
Tenzij er een berg met eeuwige sneeuw in het zicht staat of het dak pal aan een meer is én steil is zou ik gewoon de 1000V aanhouden: strings van 6 of 7, maar net wat mooi uit komt.
1000W/m² is zeldzaam en -10 met zon ook, veiliger dan dat hoef je niet te gaan.

• cj1
  • Niet online

cj1

Proton_ schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 16:02:
[...]
Tenzij er een berg met eeuwige sneeuw in het zicht staat of het dak pal aan een meer is én steil is zou ik gewoon de 1000V aanhouden: strings van 6 of 7, maar net wat mooi uit komt.
1000W/m² is zeldzaam en -10 met zon ook, veiliger dan dat hoef je niet te gaan.
Dan moet ik nog wat toevoegen uit het handboek van de fabrikant: deze panelen leveren aanvankelijk 25% meer vermogen en dat zakt gedurde 0,3 jaar (zo'n 110 dagen of 45 dagen van 1000 W/m²) terug naar het nominale/gespecificeerde vermogen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dus als je ze in maart legt is er niets aan de hand :)

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 14-02-2015 19:38 ]

www.sunsolar.nl

• hansdegit
Maar hoe ben je tot die conclusie gekomen? Waarom geeft SE jou een beter gevoel dan Tigo?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

wat (onbewuste) reclame en jij-bakken geknipt

Wise enough to play the fool

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01 12:13
Ik kan nog wat hulp gebruiken bij het selecteren van een juiste omvormer en stringlengte.

Het gaat bij mij om 9 x Panasonic HIT 240 op zuid en 18 x Solar Frontier 170 op west.

De optie met SolarEdge heb ik ondertussen berekend (dat was tenminste lekker eenvoudig :) ), maar ik zou daar nog graag een alternatief tegenover willen zetten om zodoende de meerprijs van SE te weten te komen. Ik heb alleen bij de SF panelen op west een klein beetje last van schaduw (CV pijp) dus voor de schaduw is SE niet echt noodzakelijk.

Het liefst zou ik één (grote) omvormer hebben ipv 2 kleinere; en verschillende merken is nog minder aantrekkelijk wmb.

Zou bijvoorbeeld de SMA SunnyBoy 5000TL-21 een mogelijkheid zijn? Alvast bedankt!!

• Origineel
  • Niet online
hansdegit schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 09:54:

Ik weet ook niet of het een voordeel is dat een SE optimizers zo ontzettend veel onderdelen hebben (190 ofzo?). Tigo heeft er maar 50. Hoe meer onderdelen, hoe meer er kapot kan gaan. Simpel is vaak altijd betrouwbaarder dan complex.
De inverters van SE zijn weer eenvoudiger omdat een deel van de techniek in de optimizer zit.

En als zo'n Tigo minder snel kapot gaat blijkt niet uit de garantievoorwaarden, Tigo geeft 10 jaar garantie, SolarEdge geeft 25 jaar.

• Origineel
  • Niet online
mindtheshark schreef op zondag 15 februari 2015 @ 09:14:
Ik kan nog wat hulp gebruiken bij het selecteren van een juiste omvormer en stringlengte.

Het gaat bij mij om 9 x Panasonic HIT 240 op zuid en 18 x Solar Frontier 170 op west.

De optie met SolarEdge heb ik ondertussen berekend (dat was tenminste lekker eenvoudig :) ), maar ik zou daar nog graag een alternatief tegenover willen zetten om zodoende de meerprijs van SE te weten te komen. Ik heb alleen bij de SF panelen op west een klein beetje last van schaduw (CV pijp) dus voor de schaduw is SE niet echt noodzakelijk.

Het liefst zou ik één (grote) omvormer hebben ipv 2 kleinere; en verschillende merken is nog minder aantrekkelijk wmb.

Zou bijvoorbeeld de SMA SunnyBoy 5000TL-21 een mogelijkheid zijn? Alvast bedankt!!
Als je die SF panelen opdeelt in 6 strings van 3, zou het kunnen.
Maar als je er 3 strings van 6 van maakt, is het voltage aan de hoge kant voor die SMA.

• Alfer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:51

Is het geen optie om de pijp van de CV te verplaatsen ?

• MichielFRL

Bijvoorbeeld een Omnik 5.0K TL2
SF 6 strings van 3 panelen en HIT 240 1 string.
Even de SMA design tool gebruiken en je hebt het antwoord ;)

• Doi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 19:20

Doi

Een korte vraag voor de mensen die al wat langer energie opwekken. Hoe is de opbrengst verdeling over de maanden per jaar. Is bijvoorbeeld gemiddeld genomen de maand december goed voor 5% vd opbrengst? Ik heb al even gezocht maar kom er goed uit?

Reden dat ik het graag wil weten omdat ik sinds september panelen heb en graag een berekening wil maken wat ik kan verwachten op jaarbasis.

Gr

• hansdegit
Origineel schreef op zondag 15 februari 2015 @ 09:16:
[...]

De inverters van SE zijn weer eenvoudiger omdat een deel van de techniek in de optimizer zit.

En als zo'n Tigo minder snel kapot gaat blijkt niet uit de garantievoorwaarden, Tigo geeft 10 jaar garantie, SolarEdge geeft 25 jaar.
Tigo geeft ook 25 jaar, hoor....

• MichielFRL
Doi schreef op zondag 15 februari 2015 @ 10:49:
Een korte vraag voor de mensen die al wat langer energie opwekken. Hoe is de opbrengst verdeling over de maanden per jaar. Is bijvoorbeeld gemiddeld genomen de maand december goed voor 5% vd opbrengst? Ik heb al even gezocht maar kom er goed uit?

Reden dat ik het graag wil weten omdat ik sinds september panelen heb en graag een berekening wil maken wat ik kan verwachten op jaarbasis.

Gr
Zo ziet de opbrengst grafiek er bij mij uit. Wel relatief veel schaduw van november tot februari.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/6r26uf.png

Op http://re.jrc.ec.europa.e...st.php?lang=en&map=europe (PVGIS) kan je een berekening maken.

• Origineel
  • Niet online
hansdegit schreef op zondag 15 februari 2015 @ 11:06:
[...]

Tigo geeft ook 25 jaar, hoor....
http://www.tigoenergy.com...anty_final_03.28.2014.pdf

Tigo Energy limited warranty (“Limited Warranty”) covers defects in workmanship and materials of
the Equipment for a period of ten (10) years (“Warranty Period”) from the installation date of the Equipment.

In addition, Tigo Energy warrants that for a period of twenty five (25) years from the Warranty Start Date that the Equipment power output will be no less than 80% of the Minimum Peak.
Power as specified at the date of delivery by the module vendor’s datasheet.

Dus gewoon 10 jaar garantie op Tigo.

En ik zie dat Tigo op de managment unit en gateway slechts 5 jaar garantie geven
http://www.tigoenergy.com...gateway_-_12-18-13__0.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door Origineel op 15-02-2015 11:22 ]

• hansdegit
Ik keek verkeerd... 25 jaar garantie op power output. Maar hé, een stukje electronica van 5 tientjes zal na 25 jaar wel afgeschreven zijn, toch?

"slechts" 5 jaar garantie op de MMU en Gateway? Da's volgens mij ook de standaard termijn voor een omvormer, maar daar hoor ik hier niemand over.

Gaf Enecsys ook 25 jaar? Of was het Enphase? Solyndra gaf ook garanties, maar dat bedrijf is ter ziele. Eerst maar eens afwachten of SE ooit winstgevend wordt, dan pas weet je of de garantie ook iets voorstelt.

[ Voor 60% gewijzigd door hansdegit op 15-02-2015 11:30 ]

• Origineel
  • Niet online
hansdegit schreef op zondag 15 februari 2015 @ 11:24:
Ik keek verkeerd... 25 jaar garantie op power output. Maar hé, een stukje electronica van 5 tientjes zal na 25 jaar wel afgeschreven zijn, toch?
Gezien de snelle ontwikkelingen, denk ik dat 10 jaar voldoende is.
Schiet Tigo er toch 5 jaar bij in op die management unit :+
"slechts" 5 jaar garantie op de MMU en Gateway? Da's volgens mij ook de standaard termijn voor een omvormer, maar daar hoor ik hier niemand over.
Tja, ik vind dat elk zichzelf respecterend bedrijf wat achter haar product staat standaard 10 jaar garantie moet geven. En niet de mogelijkheid om het erbij te kopen voor overdreven veel geld zoals bijvoorbeeld bij SMA.
Gaf Enecsys ook 25 jaar? Of was het Enphase? Solyndra gaf ook garanties, maar dat bedrijf is ter ziele. Eerst maar eens afwachten of SE ooit winstgevend wordt, dan pas weet je of de garantie ook iets voorstelt.
Garantie hebben of garantie krijgen zijn ook 2 verschillende dingen.
Iets wat geldt voor alle bedrijven, ook Tigo.

[ Voor 58% gewijzigd door Origineel op 15-02-2015 11:35 ]

Verwijderd

Die garantie is leuk maar na 10 jaar de boel vervangen voor iets beters lijkt me geen gek scenario. Laat staan dat een bedrijf allang over de kop is of overgenomen oid. :)

Ik vraag me ook af hoe 'houdbaar' die garantie is. Er kan een hoop gebeuren in 25 jaar. ;)

• migjes

dat kan wel iets goedkoper ja.

een power-one PVI 3.6 kan dit al verwerken zonder problemen.
(dan kun je zelfs gewoon een 16A groep gebruiken en dat kan het soms nog extra goedkoop maken)
een power-one PVI 4.2 heeft iets meer ruimte als je zou willen.
http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html

door de verschillende richtingen zulle bijde sets niet tegelijk hun max leveren.
dus een 5000W omvormer is niet nodig.
je geeft geen precieze hoeken op maar:
een power-one PVI 3.6 en alles wat je plant op zuid is gewoon een gezonde onder dimensionering en geen probleem (onder de 130%).
dus ruimte zat. (en dit geld ook voor solaredge ;) )

het kan mischien nog iets goedkoper, kijk dan naar growatt/hosola/omnik.
maar pas op, je wil niet onderdimensioneren op de mpp.
en niet allemaal kunnen de omvormers met de lagere V lekker overweg.
en dan is het maar net wat er toevallig ergens in de aanbieding is of het wel leuk is.

string indeling word dan 1x9x240Wp + 6x3x170Wp.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-01 18:30

Jack

MHz Matters

Gr
Kijk hier eens voor mooie gemiddelde maandcijfers:
http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MSJ.htm

[Specs]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 15:06
Ik heb zojuist een 4tal ok4e omvormers kado gekregen waarvan er 2 nog werkend moeten zijn. Helaas ontbreken de aansluitsnoeren.

Heeft iemand een tip waar ik deze kan aanschaffen?

http://www.polderpv.nl/PV-systeem4.htm (hier is een voorbeeld te zien)

Omvormertje zou mooi passen bij de 4*35wp paneeltjes die hier nog liggen voor het afdakje boven de vuilcontainers.

Verwijderd

Is het wellicht niet handiger die OK4's open te peuteren, direct AC aan te sluiten en ze binnen te leggen? :? Eventueel met een stekkerblok oid er tussen.

• migjes

Gr
gooi je set eens door pvgis ;)
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/

een beetje bij stellen tot je de juiste cijfers krijgt die je nu al hebt, en je krijgt een heel aardig voorspelling die redelijk klopt ;)

• jantje112
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 13:12:
Is het wellicht niet handiger die OK4's open te peuteren, direct AC aan te sluiten en ze binnen te leggen? :? Eventueel met een stekkerblok oid er tussen.
Ze gaan in ieder geval niet meer buiten gehangen worden, dus dat is een optie. Maar als ik een stekker zou kunnen vinden is dat natuurlijk meegenomen. Was ook wel even benieuwd hoe het origineel inelkaar steekt.

Toch we een bijzondere micro! 10 jaar oud en al voorzien van loggingmogelijkheden via rs485/232

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:01
Herbie1971 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:17:
[...]
d:)b Hou ons even op de hoogte. Ik weet inmiddels uit ervaring dat de Steca's heel betrouwbaar loggen.
Zou leuk zijn om de data wat effecienter te gebruiken.
Helemaal in m'n sas met het bouwen van Semmy, een PHP applicatie om omvormers uit te lezen en te loggen. Teaser:

Afbeeldingslocatie: https://www.vandomburg.net/wp-content/uploads/2015/02/Semmy-Screen-Shot-2015-02-15-at-13.48.44-e1424005129881.png

Semmy is zo gebouwd dat het eenvoudig is om allerlei omvormers uit te lezen. Op dit moment ondersteunt hij alleen mijn Steca, dus hierbij een oproep om bij te dragen aan ondersteuning van andere omvormers.

Op dit moment is alleen realtime uitlezing geïmplementeerd. Komende tijd komt er aan:
  • realtime export naar PVOutput
  • database logging en (grafische) history
Ik kan nog veel meer verzinnen (backlogging als PVOutput down is geweest, user alerts bij het overschrijden van bepaalde grenswaardes). Input is van harte welkom.

Verdere updates zal ik posten in Datalogging: PV systemen.

• MichielFRL
jantje112 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 13:09:Omvormertje zou mooi passen bij de 4*35wp paneeltjes die hier nog liggen voor het afdakje boven de vuilcontainers.
Foto?

• jantje112
Het afdakje is nog niet gemaakt, of wil je een foto van het paneel? (dan moet ik even de schuur in)

Moet ik even naar de schuur, het zijn 18 cell panelen met een extra strook zonder cellen. Deze liggen normaliter ipv pannen op het dak. Een tweaker heeft poos terug er eens foto's van gemaakt en het schijnen nogal lekkagegevoelige constructies te zijn.

• MichielFRL
jantje112 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 14:39:
[...]

Het afdakje is nog niet gemaakt, of wil je een foto van het paneel? (dan moet ik even de schuur in)

Moet ik even naar de schuur, het zijn 18 cell panelen met een extra strook zonder cellen. Deze liggen normaliter ipv pannen op het dak. Een tweaker heeft poos terug er eens foto's van gemaakt en het schijnen nogal lekkagegevoelige constructies te zijn.
Van het afdakje met panelen.
Ik heb hier 3 van die lelijke bakken staan en we zijn nog steeds opzoek naar een mooie oplossing.
Als er een mooie oplossing is gecombineerd met PV (kWh/kWp is niet zo interessant).

• MichielFRL
Heeft iemand hier vertrouwen in?
De panelen verbinden met een stuk dubbel plakband.
http://www.ebay.de/itm/2-...lagen&hash=item5b0aaecce4

[ Voor 9% gewijzigd door MichielFRL op 15-02-2015 16:17 ]

• mux

mux

99% efficient!

Zoals met alle lijmverbindingen: indien correct toegepast is het sterker dan iedere andere mechanische verbinding. Het probleem is dat je de verbinding niet goed kunt inspecteren, wat je met een bout of klem wel kunt doen. Dus alleen doen als je weet wat je doet.

• Andre1973

Andre1973

MichielFRL schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:17:
Heeft iemand hier vertrouwen in?
De panelen verbinden met een stuk dubbel plakband.
http://www.ebay.de/itm/2-...lagen&hash=item5b0aaecce4
En losmaken? zolang het altijd binnen geplaatst word zal t niet zo'n probleem zijn denk ik. Maar wat nu als het buiten regent / sneeuwt of vriest, sta je dan meteen stil?
Hij soloroof plak je wel stripjes ook met diezelfde tape om de overgang tussen de panelen waterdicht te maken. maar dat is een smal stripje.

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
Edho schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 15:25:
Hallo Allemaal,

Hoeveel mensen hier hebben al een installatie achter de rug via de groepsaankoop Zuid-Holland?
Ik krijg binnenkort een installatie op mijn dak door MetDeZon en ben benieuwd naar de ervaringen op de installatiedag.
bvd voor reacties,
Ik heb wel wat problemen met MDZ gehad echter ze hebben alles binnen 48 uur opgelost. Ten eerste mn panelen lagen tov elkaar niet recht (hoogte verschil). Ik had al aangeven stelhaken te gebruiken maar nee hoor 2x zijn ze daarvoor terug gekomen om die stelhaken als nog te plaatsen. Ook in mijn meterkast moesten er enige kabels beter vast geschroefd worden stroom vloog er na pakweg 10 uur uit ivm met slecht contact. Moet zeggen ze waren de volgende dag al weer aanwezig om de problemen snel en nu vakkundig op te lossen en geen moeilijke discussies. Raad je aan overleg eerst in detail hoe je de panelen gelegd wil hebben want ze schieten het dak op (tijd is geld). Ook word de omvormer software bijvoorbeeld van Omnik met uitleg opgeleverd en voor je geinstalleerd (wel kopkoffie aanbieden ;) . Heb nu al aardig wat stormen doorstaan en de Clickfit installatie geeft geen krimp (geen geklapper niks). Bijgaand mn Omnik link met kleine foto http://www.omnikportal.co...rminalMain.aspx?pid=21330

[ Voor 17% gewijzigd door Snarfie31 op 15-02-2015 17:16 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Pagina: 1 ... 92 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.