Bij voorbaat exuses voor de lange post.
Overweeg aanleggen zonnepanelen, maar zit een beetje met de aansluiting daarvan. Er liggen momenteel 2 directe 3/4" buizen naar de zolder waar de omvormer moet komen te hangen. Op dit moment wordt een daarvan gebruikt door de wasmachine, en een door de wasdroger. (beide een aparte groep)
Met oog op de toekomst wil ik graag de mogelijkheid om de wasmachine en droger tegelijk te draaien behouden.
Ik wil alle aanpassingen aan het systeem graag volgens de NEN1010 richtlijnen doen.
Omdat alles net 2 jaar geleden netjes gestucd is zie ik het niet zitten nieuwe leidingen in het beton te frezen. (de stofzooi die dat geeft op 3 verdiepingen is het me niet waard)
Het plan was om op zolder een PV-verdeler te hangen, waarbij 2 aardlekautomaten zitten zodat zonnepanelen en wasdroger via dezelfde leiding op de meterkast kunnen worden aangesloten. De Wasmachine zou dan zijn eigen groep/leiding houden.
Iets als dit:
Nu gaf de leverancier aan dat de SE3000 omvormer die ik voor ogen heb, weliswaar wel via wifi op het netwerk kan worden aangesloten, maar dat hij er geen garantie op wil geven dat het ook stabiel werkt, omdat ze er nogal slechte ervaringen mee hadden. Ze stelden voor om een UTP kabel langs de stroomdraden te leggen zodat de omvormer via UTP kan worden aangesloten.
Nu heb ik wat research gedaan, en volgens wat ik op internet vind is het volgens de NEN richtlijnen niet toegestaan om hoogspannings- en laagspanningsleidingen samen door een buis te trekken. (tenzij de isolatie van de laagspanningsleiding zwaar genoeg is om de hoge spanning te isoleren)
Hoe zorg ik dat ik op zolder het volgende kan aansluiten:
- Wasmachine - eigen groep
- droger - eigen groep
- omvormer - electra (eigen groep)
- omvormer - utp
Er van uitgaande dat ik maar 2 buizen naar de meterkast heb lopen.
Ook is het niet toegestaan om kabels van verschillende groepen door dezelfde buis te leggen.
Kabels langs de buitenmuur zie ik ook niet zitten, dat vind ik geen mooi gezicht, en ik zou niet weten hoe ik die van bovenaan de muur naar de zolder moet krijgen zonder om/door de dakgoot heen te gaan, en ergers door het dak te voeren, of door de muur naar binnen, en dan in de kamer waar ik dan uitkom weer door het plafond te boren zodat ik op zolder uit kom.
Ik heb vorig weekend een brutale poging gedaan om een buis tussen de meterkast en zolder te leggen door de spouwmuur. Dit leek even te lukken, maar ik stootte ter hoogte van de verdiepingsvloeren om een blokkade waardoor ik zonder al te veel hak- en breekwerk niet verder omhoog of omlaag kon.
Nu zit ik te kijken naar alternatieve opties. Het kastje hierboven heeft welliswaar twee stopcontacten, maar als ik daar zowel de droger als de wasmachine in zou stoppen zitten ze achter dezelfde 16a automaat. Dat mag dus volgens mij niet.
Ook hager heeft een PV kast waar ze met de teksten suggereren dat zowel de wasmachine als de droger daar op dezelfde groep kunnen worden aangesloten (wat dus volgens mij niet mag/kan)
Nu heb ik zitten kijken naar een zogenaamde distributiegroep met een subverdeler op zolder, in de meterkast zou dan een zwaardere groep kopen, op zolder een sub-groepenkastje met 3 groepen voor wasmachine/droger/pv. Hierover kan ik alleen erg weinig vinden.
De 19mm leiding is groot genoeg (volgens de NEN1010) om er zwaardere bedrading doorheen te leggen. (er mogen in flexibele pijp 4 4mm
2 draden in, of 3 6mm
2)
Alleen zit ik dan te puzzelen met het begrip selectiviteit. Van wat ik ervan begrijp moet de zwaarste groep in de meterkast moet 2 stappen kleiner zijn dat de groep ervoor zit.
Mijn aansluiting is afgezekerd op 1x35A. De grootste zekering die ik daar achter mag plaatsen is volgens mij dan dus niet 25A, maar 20A. Hoe zit het dan met wat er achter die zekering komt te zitten, moet er dan ook weer een stap worden overgeslagen? (dus geen 16A maar 10A?)
Als ik dan vervolgens kijk dat diverse bedrijven ook een soort subverdelers verkopen (bedoeld voor in de keuken) Zoals de
Hager UYS40YA Een subverdeler met Aardlek en 4 16A groepen. Volgens de
installatievoorschriften moet die box worden met 3x 2.5mm[sup]2[/sub] draden aangesloten achter een 20A zekering. Hoe werkt dat dan? Mag dat zomaar?
TL;DR. Ik wil zonnepanelen, wasmachine, en droger aansluiten door 1 installatiebuis. Hoe doe ik dat op de goede/veilige/verzekerde manier? (of hoe laat ik dat doen)
[
Voor 0% gewijzigd door
Martijn02 op 13-02-2015 16:03
. Reden: mini-typos ]