Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:29

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Topicstarter
Ondanks het feit dat er al een paar Raspberry Pi topics lopen, zou ik toch graag een apart topic starten. Indien gewenst kan deze ook naar DED verplaatst worden.

Op dit moment heb ik al 2 Raspberry Pi's in huis draaien voor domotica zaken. En van die RPi's hangt in de meterkast, ideaal om dus meteen een energiemeter te bouwen die het actuele verbruik detecteert op basis van de knipperende LED in de meterkast.
Tot nu toe eindigen mijn pogingen om een sensor die deze LED opvangt in niets uit, mede door mijn onkunde op elektronica gebied.

Ik gok dat mijn probleem ook komt omdat de knipperende LED niet fel brand. Het is een hele korte puls, en de plastic kap over het apparaat zit er vr in plaats van er op. Je kunt dus vanaf de bovenkant langs de LED kijken:

Voorkant van de energiemeter:
http://zooi.oostindie.com/images/3872013_10_06_07_tn.46_tn.01_tn.jpg

Bovenkant van de energiemeter (mijn vinger wijst de plek van de LED aan):
http://zooi.oostindie.com/images/8832013_10_06_07_tn.46_tn.32_tn.jpg

Zijkant van de energiemeter:
http://zooi.oostindie.com/images/5932013_10_06_07_tn.46_tn.42_tn.jpg

Dit filmpje is zojuist gemaakt, met de meterkastdeur open:

Ik wil de puls detecteren met een LDR welke ik aan de GPIO van de RPi hang.
Een LDR zou je op 2 manieren kunnen aansluiten: door middel van een condensator of door middel van een soort voltage divider.
Helaas heb ik geen condensator in huis, wel een verzameling weerstanden.
Na het nodige googlen kwam ik op deze site terecht: https://github.com/kieranc/power
Hierbij heb ik dit schema nagebouwd:

De uitleg van dit schema is: wanneer er geen licht op de LDR valt, is de weerstand van de LDR hoog. Hierdoor zal de 3.3v altijd via de GPIO wegvloeien en zo de pin op HIGH zetten.
Wanneer er wel licht op de LDR valt, word de weerstand lager en zal het via de LDR gaan lopen (en op de ground wegvloeien) waardoor de GPIO op LOW zal vallen.

Volgens de meegeleverde scripts kon je dan makkelijk een puls detecteren. Helaas liep het bij mij al direct fout omdat het gebruik van de appscheduler direct crashed, waarschijnlijk omdat de meegeleverde binary die op een interrupt moet reageren al direct sopt.
Van daaruit ben ik eerst gaan kijken wat de status van de GPIO pin was; met de deur dicht bleef deze op 1 (HIGH) met de deur open bleef deze op 0 (LOW).
De setup was dus te ongevoelig voor het LEDje, wellicht ook omdat ik niet in staat ben de LDR rechtstreeks op de LED te plakken ivm plastic kap.
Ik heb ik al zitten kijken of ik die kap eraf kon halen, maar daarvoor moet een beveiliging verbreken, geen optie dus :+

De vraag is dus: wie heeft al zelf eens met een RPi en een LDR een werkende pulsdetectie gebouwd en kan mij in de goede richting duwen? Is mijn aanname wel juist dat de plastic kap roet in het eten gooit, of is dit verwaarloosbaar?

Edit : een andere guide die ik vond maakt wel gebruik van een condensator: http://www.hyggeit.dk/201...ap-web-enabled-power.html
Maakt het veel verschil of je wel of geen condenstor gebruikt ?

Goedbedoelde opmerkingen als 'koop een youless' of 'vraag een slimme meter aan' zit ik niet op te wachten, het*moet* via de RPi ;)

Koffie wijzigde deze reactie 06-10-2013 08:42 (8%)

• 19roland70
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16-01 19:32
Dit zou je met een fototransistor moeten doen ,een ldr is denk ik te traag.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Topicstarter
@19roland70 je leest die opmerking wel meer als het om pulsen tellen gaat, maar aan de andere kant zijn er ook genoeg die aantonen dat het wel lukt.

Omdat ik toch het vermoeden had dat de plastic kap onderdeel van het probleem zou zijn, heb ik deze afgeplakt.
Eerst heb ik de LDR met een streepje tape vastgeplakt op de behuizing, daarna een stuk karton over de kap heen:

http://zooi.oostindie.com/images/9762013_10_06_09_tn.52_tn.11_tn.jpg

Als ik dan de volgende code uitvoer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
import RPi.GPIO as GPIO
import time
import datetime

GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(18, GPIO.IN)

while True:
        input_value = GPIO.input(18)
        if input_value == 0:
                now = datetime.datetime.now()
                hour = now.hour
                minute = now.minute
                second = now.second
                print hour,minute,second," puls detected?"
        time.sleep(0.1)

Krijg ik de volgende output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
10 22 49  puls detected?
10 22 49  puls detected?
10 22 49  puls detected?
10 22 49  puls detected?
10 22 49  puls detected?
10 22 50  puls detected?
10 22 53  puls detected?
10 22 53  puls detected?
10 22 53  puls detected?
10 22 53  puls detected?
10 22 53  puls detected?
10 22 53  puls detected?
10 22 54  puls detected?
10 22 54  puls detected?
10 22 57  puls detected?
10 22 57  puls detected?
10 22 57  puls detected?
10 22 57  puls detected?
10 22 58  puls detected?
10 22 58  puls detected?
10 22 58  puls detected?
10 22 58  puls detected?
10 22 58  puls detected?
10 22 58  puls detected?
10 22 58  puls detected?
10 23 1  puls detected?
10 23 1  puls detected?
10 23 1  puls detected?
10 23 2  puls detected?
10 23 2  puls detected?
10 23 2  puls detected?
10 23 2  puls detected?
10 23 5  puls detected?
10 23 5  puls detected?
10 23 5  puls detected?
10 23 5  puls detected?
10 23 5  puls detected?
10 23 5  puls detected?
10 23 5  puls detected?
10 23 6  puls detected?

Stofuizger aan/uit en dergelijk is terug te zien op de detectie.
Lijkt er dus op dat het werk, al zal er in de code natuurlijk nog het nodige gefinetuned moeten worden.
Na een kwartiertje testen leek de LDR verzadigd, hij bleef op LOW staan. Een warme boot hielp niet, een colde boot wel.
Wellicht dat daar dus ook nog ruimte voor verbetering is.
Input op het gebruikte schema blijft welkom.

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-01 10:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Misschien wil je de 1K-weerstand aan de ground vervangen door een trimpotmetertje van, zeg, 10K ofzo? Dan kan je het punt waarop de schakeling besluit dat iets 'donker' is beter finetunen. De condensator word trouwens gebruikt als el-cheapo highpass-filter, dwz dat ze het gebruiken om te compenseren voor omgevingslicht. De Pi krijgt op die manier alleen een puls als er een snelle verandering in licht is, dwz als de LED een keer knippert; constant omgevingslicht zoals bijvoorbeeld van buiten de meterkast inschijnt filter je er op die manier uit.

Sprite_tm wijzigde deze reactie 06-10-2013 11:13 (49%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: VFD-restoratie

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Topicstarter
quote:
Sprite_tm schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 11:10:
Misschien wil je de 1K-weerstand aan de ground vervangen door een trimpotmetertje van, zeg, 10K ofzo? Dan kan je het punt waarop de schakeling besluit dat iets 'donker' is beter finetunen.
Heb ik helaas nu niet liggen.

Zojuist een tijd het script laten draaien om te testen, en dat werkte an sich goed .. ware het niet dat op een gegeven moment (circa 45 minuten na starten) het circuit niet meer goed lijkt te werken en de LDR geen weerstand meer bied (waardoor er een 'permanente' pulse gezien word).
Enige oplossing op dat moment is dus een cold boot :?

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:06
quote:
Koffie schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 11:14:
[...]

Heb ik helaas nu niet liggen.

Zojuist een tijd het script laten draaien om te testen, en dat werkte an sich goed .. ware het niet dat op een gegeven moment (circa 45 minuten na starten) het circuit niet meer goed lijkt te werken en de LDR geen weerstand meer bied (waardoor er een 'permanente' pulse gezien word).
Enige oplossing op dat moment is dus een cold boot :?
Is het je circuit dat het probleem is of de software ?... Heb je het al en doorgemeten?

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:45
quote:
Koffie schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 10:25:
@19roland70 je leest die opmerking wel meer als het om pulsen tellen gaat, maar aan de andere kant zijn er ook genoeg die aantonen dat het wel lukt.
Het kan wel ja, maar ik ben het wel met hem eens, een foto-transistor is een makkelijkere optie, zelf vind ik die uberhaupt stuk lekkerder werken dan LDRs. Nog een voordeel van fototransistoren is dat ze redelijk richtingsgevoelig zijn. Je kan ze dus makkelijk recht op de LED richten.

Maar nu werkt het na 45 minuten niet meer en als je hem herstart direct weer wel? Dat moet dan wel een software probleem zijn lijkt mij.

Sissors wijzigde deze reactie 06-10-2013 11:45 (11%)

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Topicstarter
Zou het dan toch de traagheid van de LDR zijn, dat de tijd tussen de pulsen te kort is ?
Na een tijdje werkt het weer namelijk.
Ik heb nog geen tijd gehad om het e.e.a. na te meten of te kijken of er een hoge verbruik is wanneer hij geen terugval meer ziet.

• 19roland70
Ik zou een fototransistor nemen en dan een simpel opampschakelingetje met instelpot ,dan kun je deze precies afregelen.

19roland70 wijzigde deze reactie 06-10-2013 14:09 (24%)

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Topicstarter
Ik heb gisteren niet veel tijd meer gehad om daadwerkelijk te meten.
Wel heb ik mijn testscript omgeturnd van polling naar triggering door een interrupt. Zodra de status wijzigt naar LOW word er een callback function aangeroepen (welke nu alleen nog op het scherm print dat er een pulse is).
Op een gegeven moment vind er geen interrupt meer plaats. Als je gaat kijken waarom, dan is dat omdat de GPIO op LOW blijft.
Ik ben wel al tot de conclusie gekomen dat deze situatie zich voordoet op het moment dat het LEDje sneller knippert dan elke 2 a 3 seconden. Blijkbaar is dan f de LDR te traag, of het gebouwde circuit.

=[edit]=
Hmm .. ik kom er zojuist achter dat ik een aansluitfout op mijn breadboard heb gemaakt.
De ene kant van de 1K weerstand die n de LDR komt, zat niet op de GND aangesloten.
Van de LDR ging er dus wel een wire naar de weerstand en transistor, maar niet naar de GND. De emitter van de transistor was wel met GND verbonden.
Probleem is overigens als ik de boel herstel, dat het dan helemaal niet meer werkt :P

Koffie wijzigde deze reactie 07-10-2013 18:59 (25%)

• 19roland70
Het ligt er ook aan wat de weerstand van de ldr is.
Anders de 1k naar de ingang laten vervallen ,gewoon rechtstreeks.
En de 1k in serie met de ldr ,niet naar gnd maar op de basis , en de ldr rechtstreeks op de +.
Beter nog een 1k potmeter i.p.v weerstand.

• BenPi
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 02-12-2017
Is een slimme meter geen optie ?
Zelf had ik binnen een week na een klacht over "brommen in de meterkast" ;) een slimme meter en een dag later alle info beschikbaar op mijn raspberry :)

• Petuhr
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:41

Petuhr

FreeBSD

Grappig. Van de week een mini printje gebouwd aan de hand van hetzelfde schema. Helaas nog geen tijd gehad om hem aan te sluiten aan de raspberry.

Moet nog even een kabeltje fixen voor de aansluiting.

Ben benieuwd of hij knap reageert.

* Xeon L3110 - 8GB RAM * E8400 - 4GB RAM * T5800 - 4GB RAM
* AMD A50M Fusion - 8GB RAM * http://upload.petuhr.nl free picture upload * http://blog.petuhr.nl

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-01 10:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nu met alias in DED; daar is dit vast ook interessant.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: VFD-restoratie

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-01 23:06

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Wise enough to play the fool

Tnx sprite!

Proud Woutoud fan for life

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:39

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ik zou ook een fotodiode gebruiken, LDR lijkt mij nogal traag. Kosten geen drol: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/156409/

Je kent deze foto: http://www.flickr.com/pho...821611710/in/photostream/ ? Dat is wat er binnenin een YouLess zit. In het midden lijkt een LED te zitten, dat is de fotodiode.

Hier nog wat leesvoer: http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=37&t=21744

ThinkPad wijzigde deze reactie 15-10-2013 20:43 (22%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16-01 08:22
ik wil zelf ook zoiets gaan maken met de arduino of raspberry (ben er nog niet over uit, heb beide wel klaar liggen)

daarvoor wilde ik deze gaan bestellen: http://www.ebay.nl/itm/31..._trksid=p3984.m1423.l2649

paar euro voor een kant en klare fotodiode.

Speedfightserv wijzigde deze reactie 16-10-2013 13:14 (5%)

8 x SF 150 = 1200 wp op GoodWe 1000, plat dak zuid | PVOutput

• SteeringWheel
  • Registratie: augustus 2004
Lijkt me ook een interessant project. Die youless en alternatieven zijn niet te betalen, zeker niet als je ook nog het gasverbruik in de gaten wilt houden. Tevens ben je met een raspberry natuurlijk veel flexibeler.
Helaas zijn mijn elektronica skills zo goed als 0, dus hoop dat er uit dit topic makkelijk na te bouwen schakelingen volgen ;)
Edit: deze nog maar even doorlezen... CurlyMo in "[GPIO] Raspberry Pi"
Edit2: is zo te zien alleen voor slimme meters met een p1 poort...

SteeringWheel wijzigde deze reactie 16-10-2013 14:14 (19%)

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:57

CurlyMo

www.pilight.org

Als je voor een oplossing voor een slimme meter wilt gaan, kijk dan eens hier:
https://github.com/CurlyMoo/RaspberryPi-P1-port

Nu on-topic. Als je het software matige probleem wilt uitsluiten, probeer dan eens te werken met interrupts in C. In de eerste post van dit topic kan je het programmaatje gpio-irq-demo.c vinden. Daarmee kan je heel basaal interrupts testen op een van je GPIO pinnen.

Compileren doe je simpelweg zo:
code:
1
cc -o gpio-irq-demo gpio-irq-demo.c

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Speedfightserv
quote:
SteeringWheel schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:10:
Lijkt me ook een interessant project. Die youless en alternatieven zijn niet te betalen, zeker niet als je ook nog het gasverbruik in de gaten wilt houden. Tevens ben je met een raspberry natuurlijk veel flexibeler.
Helaas zijn mijn elektronica skills zo goed als 0, dus hoop dat er uit dit topic makkelijk na te bouwen schakelingen volgen ;)
Edit: deze nog maar even doorlezen... CurlyMo in "[GPIO] Raspberry Pi"
Edit2: is zo te zien alleen voor slimme meters met een p1 poort...
ik denk dat ik met de arduino nano wat ga fixen, die heb ik via ebay voor 5.10 en voor 3,90 een netwerk module incl. verzenden.dus nog geen tientje kwijt. die sensor heb ik ook besteld.

ik hoop dus voor max 15 euro net zoiets als youless te maken. evt. later ook nog voor gas.
twijfel nog of ik een blog er voor aanmaak of hier ergens een topic :)

Speedfightserv wijzigde deze reactie 16-10-2013 14:17 (47%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Als het jullie lukt om via de RPi analoge meters goed uit te lezen via interrupts, wil ik best eens kijken of we het kunnen samenvoegen met mijn code. Dan heb je gelijk mooie lokale opslag en grafieken.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Topicstarter
Ik heb dit een tijdje laten liggen, omdat ik druk was met allerlei andere zaken.
Ik ben inmiddels zover dat ik vrijwel zeker ben dat ik in de problemen kom wanneer ik een relatief hoog verbruik heb (lees : elke 2 seconden een puls).
Het lijkt dan wel alsof het circuit niet snel genoeg is.

Er zijn denk ik 2 oplossingen :
- Fotocell gebruiken, zoals hierboven al enkele keren geopperd
- Een LDR rechtstreeks aan een attiny hangen, de attiny dan een interrupt naar de RPi laten sturen wanneer de LDR boven een bepaalde waarde komt

M'n debug scriptje had ik al omgebouwd naar een interrupt versie, maar wanneer het circuit 'overloaded' is, vind er ook geen interrupt meer plaats.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ook in C? Er zit namelijk nogal een verschil in de snelheid waarmee C interrupts aankan en Python.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Topicstarter
Nee, python inderdaad

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Probeer dat C scriptje eens. Is redelijk noob proof.

• MuddyMagical
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:12
quote:
Speedfightserv schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:16:
[...]

ik denk dat ik met de arduino nano wat ga fixen, die heb ik via ebay voor 5.10 en voor 3,90 een netwerk module incl. verzenden.dus nog geen tientje kwijt. die sensor heb ik ook besteld.

ik hoop dus voor max 15 euro net zoiets als youless te maken. evt. later ook nog voor gas.
twijfel nog of ik een blog er voor aanmaak of hier ergens een topic :)
Ik Henk hem!

Zat ook al te denken wat ik hier mee kon doen, want het enige wat ik nodig heb is de info in die Pi. Mooie grafiekjes etc maak ik zelf wel. Wil geen 80,- voor de Youless betalen.

404 error.

• xx77qq
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbare opzet hier, een rpi in de meterkast.
Via usb heb ik een oude arduino millenova hieraan gekoppeld. De arduino is voorzien van 3 tal ir leds + ontvangers en sampelt elke 5msec 3 sensoren (gas+elektra), voert wat eenvoudige berekeningen uit en spuugt via rs232 (usb) data uit. De rpi rekent vervolgens verder en verstuurd data naar pvoutput.
Voordeel, de arduino sampelt lekker nauwkeurig en lowpower, de rpi krijgt preprocessed data van seriele poort (usb) binnen. De arduino wordt zelfs door de rpi geprogrammeerd middels avrdude.

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-01 14:50
Gebruik een fototransistor, fotodiode of LDR met een optisch filter (plastic snoep papiertje in de kleur van de LED) om licht van andere golflengtes weg te filteren.
Stuur het signaal naar de AUDIO IN en pas een software FIR filter toe op het signaal om 50Hz weg te filteren en tegelijk de puls te versterken. Dan een simpele drempelwaarde met hysterese en je hebt een perfecte pulsdetector.

Je zou het misschien zelfs met een goedkope usb webcam afkunnen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik snap in veel gevallen niet waarom er een Arduino wordt geprefereerd boven direct de RPi. Het enige waarvoor je volgens mij de Arduino zou willen gebruiken is de analoge inputs.

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-01 14:50
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:35:
Ik snap ik veel gevallen niet waarom er een Arduino wordt geprefereerd boven direct de RPi. Het enige waarvoor je volgens mij de Arduino zou willen gebruiken is de analoge inputs.
Ik heb het even opgezocht en inderdaad heeft de RPi geen analoge ingang of audio in.
De beaglebone heeft wel analoge inputs en ook een heleboel digitale i/o, PWM, seriele poorten, etc. Wat dat betreft misschien een beter alternatief want je kan er zowel RPi als Arduino dingen mee doen.

• Speedfightserv
quote:
Ik snap in veel gevallen niet waarom er een Arduino wordt geprefereerd boven direct de RPi. Het enige waarvoor je volgens mij de Arduino zou willen gebruiken is de analoge inputs.
ik had in andere topic's gelezen dat de rpi soms traag omgaat met scripts (bijvoorbeeld python) waardoor je pulsen kan missen.

en arduino is goedkoper (ik heb alles voor rond de 15 euro)

Speedfightserv wijzigde deze reactie 17-10-2013 09:04 (42%)

• Infant
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 16-01 09:27

Infant

It's a floating Dino!

quote:
quote:
Speedfightserv schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:01:
[...]
ik had in andere topic's gelezen dat de rpi soms traag omgaat met scripts (bijvoorbeeld python) waardoor je pulsen kan missen.
en arduino is goedkoper (ik heb alles voor rond de 15 euro)
De enige manier om eenvoudig aan de slag te gaan met een RPi is er gnu/linux op te zetten, en er als een desktop programma's op te draaien (het is ontworpen als desktop, niet als developement board.)

In princiepe is een ARMv7(?) een stuk sneller in alles wat je kan verzinnen dan een Arduino bordje die niet boven de 50MHz uit gaat komen, en als moete heeft met een vermenigvuldiging.

Programma's (op linux, windows of whatever os) moeten tegen het OS praten, niet tegen de hardware.
Op een Arduino, moet je tegen een library praten, maar kun je ook direct de hardware aanspreken, zonder dat het OS tussendoor je taak afbreekt, en bedenkt dat het een idee is om bijv. een ping pakketje terug te sturen die toevallig binnen kwam.

• Mr-Leo
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 28-12-2017
Ik heb nu bijna een jaar (24/7) een Raspberry Pi draaien in mijn meterkast. Ik ben zeer te spreken over de stabiliteit. Je leest dat die arduinos nog wel eens vastlopen maar daar heb ik met mijn Pi geen last van gehad. Ik draai gewoon de standaard wheezy distro (zonder gui).

Het grote voordeel t.o.v. een arduino is dat je op de Pi direct ook een mysql database en webserver kan laten draaien en crontabs voor het laten versturen van data naar bijvoorbeeld pvoutput.org en mindergas.nl. Daarnaast kun je gewoon via bijvoorbeeld ssh en sftp je Pi (on the fly) aanpassen. Een Arduino moet je (volgens mij) altijd weer aan een computer hangen om er nieuwe software op te flashen.

Analoge poorten of welke gewenste input of sensoren dan ook kun je eenvoudig en goedkoop toevoegen via de i2c ingang.

Hier even een opsomming van wat ik met n enkele Pi doe (1e generatie model B, met 256mb geheugen):
- pulsen tellen van kWh meter zonnepanelen
- pulsen tellen van gasmeter via reed-contact
- pulsen tellen van watermeter
- via optische probe (domme) digitale stroommeter (T1,T2,T3,T4) uitlezen (Seriele rs232 verbinding).
- Twee temperatuur sensors uitlezen (1-wire ds18b20)
- Bovenstaande data opslaan in MySQL database
- Bovenstaande data weergeven via zelfgemaakte PHP pagina's (gewoon Apache 2.0)
- Via crontabs data voeden aan pvoutput.org
- Via crontabs data voeden aan mindergas.nl
- Via crontabs backup maken van database naar externe ftp
- Deurbel monitoren (op bel drukken = mail sturen)

Het verhaal dat python scripts langzaam zouden draaien en daardoor pulsen zou missen herken ik helemaal niet. Ik heb zelfs mijn python script moeten vertragen (sleep) omdat de processor anders continu op 100% bleef draaien. Hij checkte de status van de inputs namelijk 7000/8000 keer per sec en dat is helemaal niet nodig.

Het is wel zo dat het genereren van html pagina's met grafieken door het php script erg traag gaat als er query's over grote hoeveelheden data gedaan moeten worden. Ik draai nu dagelijks crontabs om dag/week/maand totalen te tellen en separaat op te slaan in de database zodat bij het weergeven van maandtotalen niet duizenden records hoeven te worden geraadpleegd (1 record per minuut). Je zou via een crontab de data naar een externe snelle webserver kunnen sturen om dit op te lossen.

Probeer bovenstaande maar eens met n enkele arduino ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Infant schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:22:
De enige manier om eenvoudig aan de slag te gaan met een RPi is er gnu/linux op te zetten, en er als een desktop programma's op te draaien (het is ontworpen als desktop, niet als developement board.).
Dat is niet waar ;) Het is juist ontworpen als development board, maar mensen zijn door de kracht van de RPi hem ook voor andere dingen gaan gebruiken.
quote:
Programma's (op linux, windows of whatever os) moeten tegen het OS praten, niet tegen de hardware.
Op een Arduino, moet je tegen een library praten, maar kun je ook direct de hardware aanspreken, zonder dat het OS tussendoor je taak afbreekt, en bedenkt dat het een idee is om bijv. een ping pakketje terug te sturen die toevallig binnen kwam.
Dat is ook klink klare onzin (no offence). Dat is puur afhankelijk van je vaardigheden van jou als programmeur. Kijk maar eens naar deze blog waarin wordt uitgelegd hoe je direct de GPIO hardware aanspreekt http://www.pieter-jan.com/node/15.

Op een Arduino programmeer je gewoon in C waarbij je handige libraries kan gebruiken die door Arduino en andere gebruikers beschikbaar zijn gesteld. Voor de RPi kan je programmeren in welke taal dan ook. Dat veel Arduino gebruikers ervoor kiezen om niet in C te programmeren is me dan ook een raadsel. Het is in de basis zo goed als precies hetzelfde.
quote:
Mr-Leo schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:36:
Ik heb nu bijna een jaar (24/7) een Raspberry Pi draaien in mijn meterkast. Ik ben zeer te spreken over de stabiliteit. Je leest dat die arduinos nog wel eens vastlopen maar daar heb ik met mijn Pi geen last van gehad. Ik draai gewoon de standaard wheezy distro (zonder gui).
Ik draai hier een OS compleet uit het geheugen. Na booten kan ik gewoon de SD kaart eruit halen. Daardoor nog nooit vastlopers gehad of problemen met de SD kaart.
quote:
Het grote voordeel t.o.v. een arduino is dat je op de Pi direct ook een mysql database en webserver kan laten draaien en crontabs voor het laten versturen van data naar bijvoorbeeld pvoutput.org en mindergas.nl. Daarnaast kun je gewoon via bijvoorbeeld ssh en sftp je Pi (on the fly) aanpassen. Een Arduino moet je (volgens mij) altijd weer aan een computer hangen om er nieuwe software op te flashen.
Vrijwel helemaal correct. Voor de Arduino heb je overigens ook een module voor netwerk mogelijkheid.
quote:
Analoge poorten of welke gewenste input of sensoren dan ook kun je eenvoudig en goedkoop toevoegen via de i2c ingang.
Hiervan is het wel jammer dat het er niet standaard op zit.
quote:
Het verhaal dat python scripts langzaam zouden draaien en daardoor pulsen zou missen herken ik helemaal niet. Ik heb zelfs mijn python script moeten vertragen (sleep) omdat de processor anders continu op 100% bleef draaien. Hij checkte de status van de inputs namelijk 7000/8000 keer per sec en dat is helemaal niet nodig.
In elk programma zul je iets van een sleep moeten gebruiken om niet de volledige CPU vol te trekken. Dat er een verschil zit tussen python en C in het uitlezen van de GPIO is meerdere malen aangetoond, maar wordt pas zinvol als je dingen gaat doen zoals ik met pilight.
quote:
Het is wel zo dat het genereren van html pagina's met grafieken door het php script erg traag gaat als er query's over grote hoeveelheden data gedaan moeten worden. Ik draai nu dagelijks crontabs om dag/week/maand totalen te tellen en separaat op te slaan in de database zodat bij het weergeven van maandtotalen niet duizenden records hoeven te worden geraadpleegd (1 record per minuut). Je zou via een crontab de data naar een externe snelle webserver kunnen sturen om dit op te lossen.
Een soort gelijke constructie draai ik ook. Er wordt een cache bestand met queries aangelegd op een USB stick. Elk uur worden deze queries weggeschreven naar een MySQL database. Hierna draaien er een 4-tal queries die weer een andere tabel vullen die door de javascript wordt uitgelezen. Zo is alle data kant en klaar voor wanneer een ik de grafieken wil zien.
quote:
:w

• Mr-Leo
Waarom zou je trouwens berhaupt een analoge poort willen hebben in deze context? (energiemeter)

Het tellen van een pulsen (schakelaar of licht) gaat immers prima met de GPIO poorten...

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

In deze context niet. Maar in zijn algemeenheid vind ik het jammer dat ze er niet zijn :)

Laatste voorbeeld. Linux kernel modules (die direct de hardware aanspreken) zijn ook gewoon geschreven in C.

• Speedfightserv
ik twijfel nu wel... misschien toch de rpi....

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Of een BeagleBone Black ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Beetje onzinnig als alles wat je nodig hebt (zoals uitgebreid beschreven door @Mr-Leo) als op de RPi zit.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:41

Rol-Co

3,70kWp Z ,3,3kWp O-Z-W

quote:
wat was dit dan?
http://www.pvoutput.org/i...9797&dt=20130723&gs=0&m=0
quote:
webserver kan op een netduino ook, on the fly aanpassen van de software ook, ligt meer aan de software dan aan de netduino.
quote:

Hier even een opsomming van wat ik met n enkele Pi doe (1e generatie model B, met 256mb geheugen):
- pulsen tellen van kWh meter zonnepanelen
- pulsen tellen van watermeter
- via optische probe (domme) digitale stroommeter (T1,T2,T3,T4) uitlezen (Seriele rs232 verbinding).
- Twee temperatuur sensors uitlezen (1-wire ds18b20)
- Bovenstaande data opslaan in MySQL database
- Bovenstaande data weergeven via zelfgemaakte PHP pagina's (gewoon Apache 2.0)
- Via crontabs data voeden aan pvoutput.org
- Via crontabs data voeden aan mindergas.nl
- Via crontabs backup maken van database naar externe ftp
- Deurbel monitoren (op bel drukken = mail sturen)

Netduino kan bovenstaande prima,

Tot 27 pulsemeters die je ook kan configureren als gas of water
P1 poort uitlezen
Diverse temperatuur sensoren, ook meer dan 1
Diverse displays, ook meer dan 1
Webserver/ webpagina configuratie on the fly
Data sturen naar 4 verschillende websites
Data op de sd opslaan
Afstandsbediening

Dus erg veel verschil in functie zal er niet zijn, het is net waar je voorkeur naar uit gaat.

Ow en een verbruik van nog geen 2 Watt :)

37x 100Wp (mono) @ Stecagrid 3600 Coolcept op 180 zuid Live , Advanced PV Logging

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
CurlyMo schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 19:28:
Beetje onzinnig als alles wat je nodig hebt (zoals uitgebreid beschreven door @Mr-Leo) als op de RPi zit.
De RPi was er toch nog niet, maar wel een Arduino dacht ik. Als je dan het kopen van een RPi overweegt, kan je ook een BBB overwegen lijkt me.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Topicstarter
Graag de discussie ontopic houden ;)

Neem een arduino als je dat fijn vind, en anders een Raspberry Pi.
Bij mij is het nu eenmaal een Raspberry Pi omdat ik die al in de meterkast heb hangen (aansturen van een regelklep van de kachel op basis van gemeten temperatuur van een DS18B20 en RF zender/ontvanger voor pilight).

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Dan weet je nu tenminste dat je een goede keus hebt gemaakt met het al hebben van een RPi :p

• Mr-Leo
quote:
De dag ervoor gingen we vroeg weg op vakantie, en trok ik met m'n slaperige hoofd de CAI kabel eruit tegen bliksem inslagen........... Even vergeten dat ik kabelinternet heb 8)7 |:(
De volgende dag iemand de stekker er weer laten in doen ;)

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16-01 13:56

sander817

2560WP + 13,2GJ Zonneboiler

quote:

hoe doe je dat precies

energiebesparen in ottersum | zonpower forum

• Speedfightserv
waarschijnlijk heeft hij een magneet in zijn cijferwieltje van de gasmeter zitten. door het reed contact krijg je dan een puls.

ben wel benieuwd waar je de code in heb geschreven Mr-Leo

• Mr-Leo
quote:
In mijn gasmeter zit een uitsparing, en die geeft een magnetische puls elke 0,01 m3. Je kunt daar gewoon een standaard reed contact in drukken.

quote:
Speedfightserv schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:45:
[...]

ben wel benieuwd waar je de code in heb geschreven Mr-Leo
in Python.

Mr-Leo wijzigde deze reactie 18-10-2013 12:03 (19%)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En anders zou je evt een hall-sensor kunnen gebruiken.

Helaas hebben we hier een gasmeter dat op geen enkele manier automatisch uit te lezen is :/

Raven wijzigde deze reactie 18-10-2013 12:44 (16%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Wat is dat bolletje naast de m3? Daarnaast zit er ook vaak een reflecterend vlakje op het meest rechtse wieltje.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen idee waar die opening achter 't glaasje voor dient, hier een wat betere foto:

Een reflecterend vakje is niet aanwezig, op geen enkele teller...

Raven wijzigde deze reactie 18-10-2013 13:13 (6%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09:51
Zal wel een mechanische reset zijn.
Als je in een avontuurlijke bui bent kun je met een webcam OCR doen op de 0, daar is de Pi zeker geschikt voor.

Ik heb eens geprobeerd om zoiets met een optische muis en Arduino te doen maar ik kreeg de focus niet voor elkaar...

• Speedfightserv
ik heb deze gas meter.

Volgens de handleiding zit er een magneetje in.

Weet iemand waar het reed contact geplaatst moet worden?
ik had al een reedcontact van een fietscomputer gepakt maar weet niet of dat niet een te klein bereik heeft.
ik heb hem al op meerdere plekken geplakt maar ik zie geen puls..

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik denk onder het rood gemarkeerde telwerk, daar zie ik ze meestal zitten als ik zoek met Google naar manieren om gasmeters op afstand te kunnen volgen. Zie https://www.google.nl/sea...AQ&biw=1000&bih=963&dpr=1 plaatjes van de gasmeters tussen de resultaten.

Zelf zit ik op een MAG3110 sensor te wachten, aangezien mijn gasmeter geen aflees mogelijkheden bied :/ , behalve dan zelf de nummers af te lezen.

Raven wijzigde deze reactie 21-10-2013 14:01 (56%)

Oscar Wilde

• Speedfightserv
@Raven,
Thnx!

ik had inderdaad ook al zo iets gegoogled maar had te veel info opgegeven.
ik ga het proberen!

• Speedfightserv
De reedswitch van de fietscomputer was niet gevoelig genoeg. heb nu een aantal reedswitches via ebay besteld voor een paar euro. hopelijk gaat dat beter..

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07:23
om even in te haken op de schakeling in de OP, ik heb iets soortgelijks gemaakt voor een ander probleem. Ik wilde namelijk met een LDR het knipperen van de kWh-meter-LED opvangen en dat 1-op-1 naar een tweede LED sturen (dit ivm plaatsen van een youless en ruimtegebrek. Ik heb nu de youless bovenop de kast staan met het "verlenge signaalledje").

Nu wilde ik even reageren dat de volgende schakeling bij mij perfect doet wat je verwacht, de transistor gaat open als er lcith op de LDR valt. De gevoeligheid regel ik met de potmeter, ergens tussen 1-3k weerstand is optimaal voor mijn setup.

Het schema:

Dan een vraag, ik heb een hele oude meter met een draaischijf met rood vlakje. Hoe kan ik dit deteceren? (heb zowel raspberry als Arduino liggen). Iemand suggesties/ervaringen?

mijn meter:

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voor draaischijfmeters is een CNY70 of een TCRT5000 de oplossing, beide zijn qua werking hetzelfde maar de CNY70 heeft een wat makkelijker te gebruiken behuizing, die zou je met een klein stukje dubbelzijdige tape vast kunnen zetten. Zie http://juerd.nl/site.plp/kwh

Raven wijzigde deze reactie 04-11-2013 20:29 (15%)

Oscar Wilde

• Fr33z
quote:
Raven schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:26:
Voor draaischijfmeters is een CNY70 of een TCRT5000 de oplossing, beide zijn qua werking hetzelfde maar de CNY70 heeft een wat makkelijker te gebruiken behuizing, die zou je met een klein stukje dubbelzijdige tape vast kunnen zetten. Zie http://juerd.nl/site.plp/kwh
tof! ik ga me meteen inlezen, bedankt voor de leuke link

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die sensors kun je trouwens goedkoop op Ebay vinden. Zie http://www.ebay.co.uk/itm...n_186&hash=item232dc435e6 voor de CNY70 en bijv. http://www.ebay.co.uk/itm...es_ET&hash=item1c362b61c6 voor de ander. Genoeg verkopers voor die sensors.

Oscar Wilde

• SteeringWheel
Ben daar nu ook mee bezig, heb ook een draaischijf meter. Heb een cny70 aangeschaft. Eerste poging met transistor zoals in jouw schakeling, maar die vind ik lastig te tunen als hij nog op een breadboard zit. Dit omdat hij ook erg gevoelig is voor omgevingslicht.
Tweede poging is nu met een condensator zoals hier http://learn.adafruit.com...i/basic-photocell-reading. Heb een 1uf maar dit levert me deze grafieken op (rode lijn is de piek detectie code) http://postimg.org/image/aj7hlubh9/ waar ik niks mee kan zonder een voor mij te geavanceerd piek detectie algoritme. Zal een kleinere condensator eerst proberen, hopelijk worden dan de pieken als de schijf snel draait groter. Ook een nadeel van deze methode is dat hij nogal cpu intensief is. En omdat ik ook geen condensators van de juiste capaciteit heb liggen, heb ik er gelijk maar een MCP3008 AD converter bij besteld zodat ik deze https://www.circuitlab.com/editor/#?id=eae95u ook nog kan proberen :)

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Transistor? Je hebt alleen 2 weerstanden nodig. Zie bijv

Oscar Wilde

• SteeringWheel
Zoals ik begrijp met m'n beperkte elektronica kennis, moet je dan wel een analoge input hebben welke de raspbery niet heeft.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Niet per se. Ik heb een CNY70 op een breadboard die ik icm een digitale input van Arduino heb getest. Als de spanningen voor het wel en niet detecteren ver genoeg uit elkaar liggen, dan zou je een digitale input kunnen gebruiken. Maar bij de RPi wel opletten dat die tot 3.3v gaat op de inputs, Arduino tot 5v.

De gebruikte Arduino code:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
const int tcrtPin = 30;     // connected to the TCRT5000 C pin
const int led = 13;      // the number of the LED pin

// variables will change:
int tcrtState = 0;         // variable for reading the TCRT5000 status

void setup() {
  // initialize the LED pin as an output:
  pinMode(led, OUTPUT);      
  // initialize the tcrt5000 pin as an input, and turn off the internal pullup resistors:
  pinMode(tcrtPin, INPUT); 
  digitalWrite(tcrtPin, LOW);  
  // Open serial communications and wait for port to open:
  Serial.begin(9600);
}

void loop(){
  // read the state of the tcrt5000:
  tcrtState = digitalRead(tcrtPin);
  Serial.print("Value is: ");
  Serial.println(digitalRead(tcrtPin));

// check if the tcrt5000 sensor detects something.
  // if it is, the tcrtState is LOW:
  if (tcrtState == LOW) {     
    // turn LED on:    
    digitalWrite(led, HIGH);  
  } 
  else {
    // turn LED off:
    digitalWrite(led, LOW); 
  }
  delay(800);
}

Als test je vinger er vlak boven houden en weer weghalen en de LED op de Arduino in de gaten houden.

Tip: Maak niet dezelfde fout als ik toen heb gemaakt. Ik had de sensor via breadboardvoeding van voeding voorzien terwijl de Arduino aan zijn eigen/aparte voeding hing. Dat zorgde voor een "zwevende" input, ik kreeg random waardes. Wat bleek nou, omdat de sensor en Arduino niet dezelfde voeding gebruikten, was er geen referentie. Sensor aan de 5V/GND op de Arduino gehangen en probleem opgelost :)

Raven wijzigde deze reactie 04-11-2013 21:15 (78%)

Oscar Wilde

• SteeringWheel
Bedankt voor de tip, maar aangezien ik al onderdelen besteld heb ga ik toch in eerste instantie voor m'n andere opties. Zodoende kan ik het bepalen van hoog en laag in software doen wat me toch iets makkelijker lijkt.

• Fr33z
even een update van mijn kant, ik heb met de CNY70 geprobeerd mijn meter uit te lezen maar dat geeft nog niet het resultaat dat ik zoek. Ik heb niks in huis nog (wel onderweg, arduino's!) dat een ADC heeft. Daarom heb ik een opstelling gemaakt met de CNY70 en een 50k potmeter als voltage divider naar een CB547-transistor met daaraan en led. Het idee was dat de transistor bij een bepaalde hoeveelheid reflectie open gaat en het ledje gaat branden. dit zou dan weer op de IO-pinnen van mijn raspberry kunnen bijv.

helaas werkt dit (nog) niet goed. Ik kan met de potmeter de gevoeligheid regelen en ik kan ook het verschil tussen zwart en wit (op ~10mm afstand) detecteren (led aan of uit). Wanneer ik het voor de draaischijf plaats is er echter te weinig verschil tussen de witte/zilveren schijf en het rode streepje wat 1 omwenteling markeert.

Ik ga dit nog eens doen zodra ik mijn arduino's met ADC binnen heb, dan kan ik namelijk het voltage van de CNY aflezen en kijken hoeveel verschil er zit tussen het rode vlakje en de rest van de schijf (wit/zilver).
Meer updates volgen dus wat mij betreft.

edit:ik ben wat bezorgd over de afstand tot de schijf en of de CNY70 dit wel kan meten, zijn er soortgelijke sensor die makkelijker 1 a 2 cm kunnen overbruggen? (in de datasheet van de CNY70 staat "peak detection distance 5 mm :( )

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hang er eens een multimeter aan, kijken hoeveel de spanning daalt/stijgt bij het wel/niet detecteren van het streepje.

Oscar Wilde

• Fr33z
quote:
Raven schreef op zondag 10 november 2013 @ 12:06:
Hang er eens een multimeter aan, kijken hoeveel de spanning daalt/stijgt bij het wel/niet detecteren van het streepje.
je bedoeld bijv. de spanning op de base van de transistor meten? Dit zal ik inderdaad even proberen, ben wel benieuwd (gisteravond vergeten... :0 )

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Meten op het punt waar normaal gesproken de verbinding met de Arduino/RPi input komt, tussen de 47k weerstand en de phototransistor op onderstaand plaatje:

Maar in jouw geval aan de base van de transistor, je kan overigens testen door je vinger vlak boven de CNY70 te houden. Als dat wel werkt, maar het streepje op de meter niet, dan is ie niet gevoelig genoeg denk ik.
edit: "ik kan ook het verschil tussen zwart en wit (op ~10mm afstand) detecteren"
Dan is het waarschijnlijk de gevoeligheid, het enige wat je dus nog kan doen is het spanningsverschil meten en kijken of het verschil groot genoeg is om wat mee te kunnen doen.

Raven wijzigde deze reactie 10-11-2013 12:57 (33%)

Oscar Wilde

• 19roland70
@Wietman!!! kijk eens op de eerste pagina van dit topic , ik heb daar een schema getekend met een opamp , dit werkt 100% zeker.

• Fr33z
@raven: heb dat punt gemeten dat naar de base gaat inderdaad (of naar de analog-in van de arduino) en ik detecteer op de elektriciteitsmeter geen verschil :( wel als ik zelf mijn hand ervoor doe, dus het is de gevoeligheid waar ik mee zit. Die zou door potmeter/weerstand van de led misschien wat kunnen verbeteren maar niet veel ben ik bang.
quote:
19roland70 schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 14:00:
Ik zou een fototransistor nemen en dan een simpel opampschakelingetje met instelpot ,dan kun je deze precies afregelen.
[afbeelding]
@roland
je bedoeld deze schakeling neem ik aan, roland? Ik vond toevallig nog een OP-27 ( www.analog.com/static/imp...ata_sheets/OP27.pdf‎ ) in m'n hobbydoos, kan ik die schakeling daarmee namaken? Kun je me een tip geven wat voor weerstanden/potmeter te gebruiken? Mijn voeding is 6V.

Ik vond ergens anders ook een schakeling met een CNY70 en een op-amp, namelijk deze:
http://www.domoticaforum....=16944&hilit=cny70#p30383

zijn de weerstanden etc die daarin gebruikt worden een beetje acceptabel? Zo ja dan pruts ik dat straks even in elkaar :)

sorry voor de noob-vragen, nog niet met op amps gewerkt.

Fr33z wijzigde deze reactie 10-11-2013 16:08 (8%)

• 19roland70
Weerstands waarde maakt niet zoveel uit , probeer het eens met 4 dezelfde bv 1K of 10K,
wel even uitproberen door te meten op de uitgang van de opamp en eventueel een weerstandje in serie met de uitgang van de opamp.
Het makkelijkste is een opamp gebruiken die een voedingsspanning van 5 V nodig heeft.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Wietman!!! schreef op zondag 10 november 2013 @ 16:03:
@raven: heb dat punt gemeten dat naar de base gaat inderdaad (of naar de analog-in van de arduino) en ik detecteer op de elektriciteitsmeter geen verschil :( wel als ik zelf mijn hand ervoor doe, dus het is de gevoeligheid waar ik mee zit. Die zou door potmeter/weerstand van de led misschien wat kunnen verbeteren maar niet veel ben ik bang.
Helemaal geen verschil? Dus niet eens een paar mV? Dan is de kans dat een opamp gaat helpen volgens mij niet zo heel groot. Er moet wel ets verschil zijn, anders gaat dat niet werken.

edit: Wat je zou kunnen proberen is de weerstandswaarde van de LED van de CNY70 verlagen zodat die iets feller wordt. Wel in de gaten houden dat er niet te veel stroom door gaat lopen. Hoe hoog is die waarde nu?

Raven wijzigde deze reactie 10-11-2013 17:49 (17%)

Oscar Wilde

• Fr33z
quote:
Raven schreef op zondag 10 november 2013 @ 17:43:
[...]

Helemaal geen verschil? Dus niet eens een paar mV? Dan is de kans dat een opamp gaat helpen volgens mij niet zo heel groot. Er moet wel ets verschil zijn, anders gaat dat niet werken.

edit: Wat je zou kunnen proberen is de weerstandswaarde van de LED van de CNY70 verlagen zodat die iets feller wordt. Wel in de gaten houden dat er niet te veel stroom door gaat lopen.
nee geen enkel verschil, nou moet ik zeggen dat dat ook de nauwkeurigheid van mn multimeter kan zijn, die is niet zo super en de meetopstelling is ook niet ideaal.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan kun je dat in mijn edit nog proberen, wat voor weerstand gebruik je nu voor de LED van de CNY70?

Oscar Wilde

• SteeringWheel
Heb het uitlezen van een draaischijf nu goed werkend met een raspberry + cny70 + mcp3008. Volgend projectje wordt de gasmeter (met een reflecterende 0). Heb oa de volgende bronnen gebruikt:
Uitlezen draaischijf:
https://www.circuitlab.co...u/raspberry-pi-kwh-meter/
http://juerd.nl/site.plp/kwh
Website voor de grafieken (van CurlyMoo):
https://github.com/CurlyMoo/RaspberryPi-P1-port

• Speedfightserv
heb vandaag mijn reedcontactjes binnen gekregen. vanavond proberen of ik een puls krijg van de gasmeter :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die zijn hier nog onderweg, ben benieuwd of ze gaan werken. Gasmeter heeft namelijk geen pulsuitgang of reflecterend vlakje :/

Raven wijzigde deze reactie 11-11-2013 10:41 (10%)

Oscar Wilde

• Fr33z
quote:
Raven schreef op zondag 10 november 2013 @ 17:51:
Dan kun je dat in mijn edit nog proberen, wat voor weerstand gebruik je nu voor de LED van de CNY70?
ik gebruik een weerstand van 100ohm. Ik heb een idee om mijn testopstelling te verbeteren, ga dit vanavond doen. Daarna rapporteer ik weer even hoe het gaat.

(heb intussen ook zelf iets geknutseld met een fototransistor en een felle blauwe led, maar heb precies uitlijnen/richten valt tegen. bij test met papiertje werkt het prima, op de meter met het dunne randje van de schijf is het veel lastiger om het goed uit te lijnen)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Met 100 ohm zit je al op de grens, volgens de specs kan de LED tot 50mA aan.

Raven wijzigde deze reactie 11-11-2013 11:41 (33%)

Oscar Wilde

• Speedfightserv
de reedcontact werkt. alleen vreemd genoeg zit er een behoorlijk grote magneet in.

de puls loopt op het telwerk van 1 t/m 6
7 tot en met 0 is geen puls.

kijken wat ik daar voor kan verzinnen. nu eerst maar eens kijken of ik wat in elkaar scripts inelkaar kan flansen

Speedfightserv wijzigde deze reactie 11-11-2013 19:38 (27%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, dat is een lange puls. Voor zoiets heb ik wel een niet bepaald nette, maar wel makkelijke, oplossing in gedachten. Je zou een while-lus kunnen gebruiken om dit op te lossen.

Ik denk dus aan:
Puls gedetecteerd --> registreer puls --> zolang puls aanwezig is wachten (de while lus) --> puls voorbij? terug naar begin van programma en wachten op de volgende puls.

Of je moet een detectie op opgaande flank doen, als er een puls komt gaat de waarde van 0 naar 1 en dan dat als pulsdetectie gebruiken. Dus neergaande flank (van 1 naar 0) negeren.

Raven wijzigde deze reactie 11-11-2013 19:52 (19%)

Oscar Wilde

• Speedfightserv
ik denk dat er sowieso er iets in moet als: Puls gedetecteerd --> registreer puls --> zolang puls aanwezig is wachten.

stel namelijk dat de gas meter precies blijft stil staan met de magneet onder de reedcontact.

op
http://www.energiesparhau...gemein_a.asp?Thread=29038

detecteert een puls tussen de 3 en de 5 als ik het goed begrijp:

is ongeveer de zelfde gasmeter

Speedfightserv wijzigde deze reactie 11-11-2013 21:47 (18%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Grafieken van highchart dus ;)

• SteeringWheel
Klopt, maar idee van jou gejat ;)

• messi
  • Laatst online: 16-01 16:42
Cool topic!

Van het weekend heb ik de hele bende (gas/water/elektra) aan de arduino gehangen :)

Ik gebruik een Reed switch voor gas, de schakeling met de cny70 van hierboven voor water en een lichtmeter voor de puls van de elektra meter.

De Pi zorgt voor de graphs :)

Ook bij mij blijft de reed nogal lang getrigged, dit los ik zo op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
gas_input_val = digitalRead(gas_input_pin);
    if (gas_input_val == 0 && gas_state == LOW) {
      gas_state = HIGH;
      digitalWrite (gas_led, HIGH);
      Serial.println ("g");
    } else if (gas_input_val == 1 && gas_state == HIGH) {
       gas_state = LOW;
       digitalWrite (gas_led, LOW);
    }

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Dan blijft de vraag waarom je er eerst een arduino tussen hangt en niet direct aansluit op de RPi?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De enige reden die ik zo kan bedenken is omdat de Arduino 0-5v op de inputs accepteert en de RPi niet? :S

Oscar Wilde

• messi
  • Laatst online: 16-01 16:42
De arduino had ik over en lag al een jaar stof te verzamelen :P tzt ga ik alles direct op de Pi doen, maar om ff snel te prototypen vind ik de arduino fijner.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Haha :P

Ik zit trouwens te kijken naar dat stukje code van jou, heb je de 0 en 1 daar niet verkeert om staan? Reedswitch getriggered is toch een 1, niet een 0? Of lees ik die code verkeerd? :S
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
gas_input_val = digitalRead(gas_input_pin);
    if (gas_input_val == 0 && gas_state == LOW) {
      gas_state = HIGH;
      digitalWrite (gas_led, HIGH);
      Serial.println ("g");
    } else if (gas_input_val == 1 && gas_state == HIGH) {
       gas_state = LOW;
       digitalWrite (gas_led, LOW);
    }

Oscar Wilde

• Speedfightserv
ligt er natuurlijk ook aan of je met de reedswitch een pullup of een pulldown doet.

• Fr33z
Een update na wat meten en proberen met de cny70. Vandaag mn tweede cny70 binnen dus heb iknze naast elkaar gezet op een print en van de ene de led en de ander de transistor aangesloten. Dit nav een tip op een andere site dat je hiermee de range kunt vergroten.

En ik heb resultaat! De spanning gemeten tussen een 3k weerstand en de Vcc is bij het zilver van de schijf 5.70v en bij het rode streepje ~5.60v!!:)

Het gekke is dat het alleen werkt als de schijf redelijk snel draait (waterkoker, 1 omw per 5sec ofzo). Ik hoop/vermoed dat dit ook aan mn multimeter ligt die te traag is. Zodra mn arduino er is kan ik veel beter meten en weet ik hopelijk meer.

Kan het zijn dat de afstand gewoon te groot is bij mijn meter? Ik denk erover het ook met een tcrt5000 te proberen (meer range volgens specs)

• SteeringWheel
Kan altijd lijkt me, maar lijkt me ook weer sterk. Zelf heb ik wel een groot verschil tussen wel of geen streep, 180 vs 60 (analoge output). De sensor goed positioneren is ook wel cruciaal.

• mvdswaluw
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13-04-2016
Voor het meten van gasverbruik heb ik een 3D magnetisch compas op mijn gasmeter zitten.
http://jeelabs.net/boards/6/topics/641

Hiermee kan ik nu het verbruik met een resolutie van 0,005 m^3 zien. Dit is makkelijk nauwkeuriger (factor 4-10) te maken door de code wat aan te passen. Nu trigger ik nog eens per rondje, maar dat is natuurlijk ook op te delen in een trigger per kwadrant.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Speedfightserv schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 21:45:
ligt er natuurlijk ook aan of je met de reedswitch een pullup of een pulldown doet.
Oh ja 8)7 :P
quote:
Wietman!!! schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 22:14:
Een update na wat meten en proberen met de cny70. Vandaag mn tweede cny70 binnen dus heb iknze naast elkaar gezet op een print en van de ene de led en de ander de transistor aangesloten. Dit nav een tip op een andere site dat je hiermee de range kunt vergroten.

En ik heb resultaat! De spanning gemeten tussen een 3k weerstand en de Vcc is bij het zilver van de schijf 5.70v en bij het rode streepje ~5.60v!!:)

Het gekke is dat het alleen werkt als de schijf redelijk snel draait (waterkoker, 1 omw per 5sec ofzo). Ik hoop/vermoed dat dit ook aan mn multimeter ligt die te traag is. Zodra mn arduino er is kan ik veel beter meten en weet ik hopelijk meer.

Kan het zijn dat de afstand gewoon te groot is bij mijn meter? Ik denk erover het ook met een tcrt5000 te proberen (meer range volgens specs)
5.7/5.6v? Wat voor voedingsspanning gebruik je eigenlijk?

TCRT5000 is een idee, maar die heeft geen makkelijk te bevestigen behuizing....
quote:
mvdswaluw schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:09:
Voor het meten van gasverbruik heb ik een 3D magnetisch compas op mijn gasmeter zitten.
http://jeelabs.net/boards/6/topics/641
[afbeelding]
Hiermee kan ik nu het verbruik met een resolutie van 0,005 m^3 zien. Dit is makkelijk nauwkeuriger (factor 4-10) te maken door de code wat aan te passen. Nu trigger ik nog eens per rondje, maar dat is natuurlijk ook op te delen in een trigger per kwadrant.
[afbeelding]
Is dat hetzelfde principe als de MAG3110? (Zie ThierryP's berichten in topic uit startpost) Daar zit ik nog op te wachten namelijk.

Hoe maak je die plots trouwens?

Oscar Wilde

• mvdswaluw
quote:
Raven schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:27:

Is dat hetzelfde principe als de MAG3110? (Zie ThierryP's berichten in topic uit startpost) Daar zit ik nog op te wachten namelijk.

Hoe maak je die plots trouwens?
Ja zelfde principe. ThierryP heeft mij ook op dit spoor gezet. Alleen ik gebruik een bordje met een MHC5883, omdat ik veel werk met Jeenodes en hiervoor de code makkelijk beschikbaar is gemaakt.
http://moderndevice.com/product/hmc5883-3-axis-compass/

3D Plots zijn in dit geval gemaakt met Matlab, maar kunnen denk ik ook wel in Excell gemaakt worden.
Verbruiksgrafieken doe ik met Munin.

mvdswaluw wijzigde deze reactie 13-11-2013 10:38 (3%)

• Speedfightserv
heb je munin ook op je raspberry draaien?

of is het makkelijker om RRDtool te gebruiken. http://oss.oetiker.ch/rrdtool/ (gebruikt munin ook)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
mvdswaluw schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:37:
[...]

Ja zelfde principe. ThierryP heeft mij ook op dit spoor gezet. Alleen ik gebruik een bordje met een MHC5883, omdat ik veel werk met Jeenodes en hiervoor de code makkelijk beschikbaar is gemaakt.
http://moderndevice.com/product/hmc5883-3-axis-compass/

3D Plots zijn in dit geval gemaakt met Matlab, maar kunnen denk ik ook wel in Excell gemaakt worden.
Verbruiksgrafieken doe ik met Munin.
Zit er veel verschil tussen die 2 dan? Ik ben trouwens benieuwd of die MAG3110 goed gaat werken met de Arduino, ThierryP heeft volgens mij geen code daarvoor online gezet.

En anders kan ik die hmc5883 ook wel bestellen, daar zag ik al wel sketches voor staan.
edit: Voor de MAG3110 wat gevonden: http://www.bajdi.com/mag3110-magnetometer-and-arduino/ Alleen even kijken hoe ik die moet aansluiten zodra ie er is, las iets over 3.3v ipv 5v, Arduino doet 5v op I2C...

Raven wijzigde deze reactie 13-11-2013 13:09 (11%)

Oscar Wilde

• masaman
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
<HK modus>Als je in dat gaatje een paperclip drukt kun je de meter resetten :) </HK modus>

• Speedfightserv
welke meter heb je het over :?

• mvdswaluw
quote:
Raven schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:11:
[...]

Zit er veel verschil tussen die 2 dan? Ik ben trouwens benieuwd of die MAG3110 goed gaat werken met de Arduino, ThierryP heeft volgens mij geen code daarvoor online gezet.

En anders kan ik die hmc5883 ook wel bestellen, daar zag ik al wel sketches voor staan.
edit: Voor de MAG3110 wat gevonden: http://www.bajdi.com/mag3110-magnetometer-and-arduino/ Alleen even kijken hoe ik die moet aansluiten zodra ie er is, las iets over 3.3v ipv 5v, Arduino doet 5v op I2C...
Voordat je gaat bestellen kan je misschien eerst even met een app op je telefoon kijken of er wel een veranderend magnetisch veld waar te nemen is rond je gasmeter. Het zou zonde zijn als jij een ander type gasmeter hebt, waarbij het geintje niet op gaat.

Op de compass board van moderndesign zit een level-converter voor de datalijnen en een eigen 3,3V regulator, dus die gaat wel werken op een 5V Arduino.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*