Top dat het werkt en bedankt voor 't delen, ook goed voor mijn beperkte Python kennis. Ik steek iets anders in en log alleen timestamps en laat dan via crontab scripts allerlei tabellen in de db genereren. Ben er nog mee bezig maar zal ook alles delen.BugBoy schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 01:25:
[...]
Met een weerstand van 150kOhm gaat het perfect ..... https://github.com/ramondeklein/energymeter.
Ziet er goed uit! Alleen een typfoutje: synoloy ipv synology 
En pittig verbruik trouwens, 15kWh per dag, snel naar Serieus elektriciteit besparen
En pittig verbruik trouwens, 15kWh per dag, snel naar Serieus elektriciteit besparen
Inderdaad, hier 3x zo weinig (met koken op gas).
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Typo inderdaad, thanx, nullast 's-nachts mag nog wel omlaag. Overdag kids met laptops, Xbox end allerlei oplader + E auto ......Alleen een typfoutje: synoloy ipv synology
[ Voor 6% gewijzigd door d68 op 18-01-2015 01:16 ]
Highcharts heb ik laatst eens mee zitten stoeien, met http://blueflame-software...harts-with-php-and-mysql/ als voorbeeld, maar kreeg 't niet werkend. Ik liep vast op hoe datum/tijd in de database wordt opgeslagen. Ik maak gebruik van yyyy:mm:dd hh:mm:ss, wat totaal niet lijkt op de datum/tijd van dat voorbeeld. Inmiddels heb ik daar de oplossing voor maar moet er nog mee aan de gang.
Daarna maar eens kijken hoe ik kan wisselen tussen dagen, wil van middernacht tot middernacht het verbruik laten weergeven, maar wel de data van andere dagen kunnen zien.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ook hier aan het kijken hoe we de oude gasmeter uit kunnen lezen. We hebben deze gasmeter:

Er zit geen ingang voor een reed relais op .. en na uren staren naar de nummertjes blijkt dat deze geen reflecterend vakje hebben ... dus een "standaard" puls meter is uitgesloten voor deze meter.
Op internet lees je ook dat sommige meters een magneetje onder een nummertje heeft zitten .. dus daar maar eens naar kijken. Ik zie dat mvdswaluw ook zie iets heeft gedaan (in deze post) en ook op deze pagina een voorbeeld.
Op mijn Samsung S3 zit een magnetometer dus daar maar een mooie app voor geinstalleerd die ook meteen een grafiek laat zien van de meting .. en ook nog eens een CSV kan opslaan met de uitkomsten.
Die app is de Physics Toolbox Magnetometer
Maar helaas ... als ik die app voor de nummers houd .. gebeurt er helemaal niks .. een paar "strake" rechte lijnen ... dus niks te meten of te zien
en ook op ander plaatsen aan de bovenkant van de gasmeter geen enkele reactie.
Omdat ik toch al uren naar die meter had zitten staren heb ik toen mijn telefoon eens op het onderste gedeelte van de gasmeter gehouden ... dus onder opstaande rand die de boven en onderkant van de meter in twee deelt. En wat zie ik dan gebeuren ....

Dus op het onderste gedeelte is wel een mooie verandering te zien ... en met wat verder spelen zie ik dat die golven korter worden als er idd meer gas wordt gebruikt (warme kraan aanzetten bv)
Dus er is iig voor de sensor in mijn telefoon voldoende verandering in magnetisch veld om waar te nemen. De grote vraag is nu ... wat kan ik daar mee?
Ik zou graag een JeeNode Micro met CompassBoard willen gebruiken om deze veranderingen te meten .. omdat ik ook al een JeeNode gebruik voor de S0 meters voor het stroom verbruik/opwek. Maar ik weet niet of een CompassBoard gevoelig genoeg is voor deze gasmeter. En hoeveel stroom verbruikt een CompassBoard en kan dat goed samen met de JeeNode Micro (en op batterijen?)
Als iemand anders nog tips heeft ... of de antwoorden ... dan hoor ik dat graag .. ik ga ondertussen maar eens kijken wat ik verder kan uitzoeken ..

Er zit geen ingang voor een reed relais op .. en na uren staren naar de nummertjes blijkt dat deze geen reflecterend vakje hebben ... dus een "standaard" puls meter is uitgesloten voor deze meter.
Op internet lees je ook dat sommige meters een magneetje onder een nummertje heeft zitten .. dus daar maar eens naar kijken. Ik zie dat mvdswaluw ook zie iets heeft gedaan (in deze post) en ook op deze pagina een voorbeeld.
Op mijn Samsung S3 zit een magnetometer dus daar maar een mooie app voor geinstalleerd die ook meteen een grafiek laat zien van de meting .. en ook nog eens een CSV kan opslaan met de uitkomsten.
Maar helaas ... als ik die app voor de nummers houd .. gebeurt er helemaal niks .. een paar "strake" rechte lijnen ... dus niks te meten of te zien
Omdat ik toch al uren naar die meter had zitten staren heb ik toen mijn telefoon eens op het onderste gedeelte van de gasmeter gehouden ... dus onder opstaande rand die de boven en onderkant van de meter in twee deelt. En wat zie ik dan gebeuren ....

Dus op het onderste gedeelte is wel een mooie verandering te zien ... en met wat verder spelen zie ik dat die golven korter worden als er idd meer gas wordt gebruikt (warme kraan aanzetten bv)
Dus er is iig voor de sensor in mijn telefoon voldoende verandering in magnetisch veld om waar te nemen. De grote vraag is nu ... wat kan ik daar mee?
Ik zou graag een JeeNode Micro met CompassBoard willen gebruiken om deze veranderingen te meten .. omdat ik ook al een JeeNode gebruik voor de S0 meters voor het stroom verbruik/opwek. Maar ik weet niet of een CompassBoard gevoelig genoeg is voor deze gasmeter. En hoeveel stroom verbruikt een CompassBoard en kan dat goed samen met de JeeNode Micro (en op batterijen?)
Als iemand anders nog tips heeft ... of de antwoorden ... dan hoor ik dat graag .. ik ga ondertussen maar eens kijken wat ik verder kan uitzoeken ..
Als jouw telefoon beschikt over een manetometer dan zal daar vast ook wel elektronica voor zijn. Zoals hier wordt verteld bijvoorbeeld: http://hackaday.com/2011/...s-guide-to-magnetometers/
Als je de mogelijkheid hebt I2C modules te gebruiken, dan kun je wel wat met http://hobbycomponents.co...is-digital-compass-module , die heb ik op een dergelijke reflector-loze gasmeter (en ook op de watermeter) zitten en lijkt te werkenduvekot schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:36:
Ook hier aan het kijken hoe we de oude gasmeter uit kunnen lezen. We hebben deze gasmeter:
[afbeelding]
edit: Het compass board waar jij naar linkt gebruikt dezelfde chip, die is gevoelig genoeg.
[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 18-01-2015 15:00 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hey, bij mijn ook, hoewel het wel erg laag is ~50 uTduvekot schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:36:
[...]
[afbeelding]
![]()
[...]
[ Voor 16% gewijzigd door ThaHandy op 23-02-2015 17:44 ]
Ik heb eindelijk mijn grafiek werkend

De RPi wordt op dit moment gebruikt om met een scriptje een interrupt te genereren op een puls van mijn energiemeter. Ik bepaal dan de tijd tussen twee pulsen om zo het huidige opgenomen vermogen (watt) te kunnen berekenen. Elke minuut wordt dit verbruik naar Thingspeak geupload.
Via de Thingspeak API haal ik met een PHP script de gewenste data op. Met de API kan je zelf instellen of je de data van afgelopen x aantal uur, een gemiddelde/som per tijdseenheid of data tussen twee datums wilt ophalen. Op dit moment laat ik in de grafiek de data van afgelopen 24 uur zien.
Voordeel van Thingspeak is dat ik zelf niet voor een database hoef te zorgen. Eventueel kan ik in de toekomst de RPi vervangen voor bijvoorbeeld de ESP8266 en dan zal het geheel nog steeds werken.
Uiteindelijk wil ik ook gas, water en temperatuur gaan loggen en deze weergeven.

De RPi wordt op dit moment gebruikt om met een scriptje een interrupt te genereren op een puls van mijn energiemeter. Ik bepaal dan de tijd tussen twee pulsen om zo het huidige opgenomen vermogen (watt) te kunnen berekenen. Elke minuut wordt dit verbruik naar Thingspeak geupload.
Via de Thingspeak API haal ik met een PHP script de gewenste data op. Met de API kan je zelf instellen of je de data van afgelopen x aantal uur, een gemiddelde/som per tijdseenheid of data tussen twee datums wilt ophalen. Op dit moment laat ik in de grafiek de data van afgelopen 24 uur zien.
Voordeel van Thingspeak is dat ik zelf niet voor een database hoef te zorgen. Eventueel kan ik in de toekomst de RPi vervangen voor bijvoorbeeld de ESP8266 en dan zal het geheel nog steeds werken.
Uiteindelijk wil ik ook gas, water en temperatuur gaan loggen en deze weergeven.

[ Voor 146% gewijzigd door somers1234 op 20-01-2015 11:29 ]
wat gebruik je voor de weergave/grafieken?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ziet er mooi uit!
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
highcharts.com staat eronder. Gebruik het zelf ook, is een erg mooi library daarvoor. Van mij ziet er nu zo uit, work in progress, eenheden zijn watt en liter. Fors gasverbruik bij het opstoken 's ochtends

[ Voor 51% gewijzigd door SteeringWheel op 22-01-2015 10:31 ]
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.
Zelf gebruik ik ook highcharts maar dan ziet het er niet zo uit zoals somers1234 het heeft. Ik heb die plugin ook nog niet gezien bij highcharts
Weer wat vorderingen gemaakt. Heb nu ook het verbruik per uur (afgelopen 24 uur) en per dag (over een jaar gezien). Grafieken zijn gewoon met Highcharts gemaakt. Daaromheen ben ik zelf creatief geweest met wat html en css. Is gewoon een kwestie van wat spelen met kleuren om het er zo uit te laten zien.

Het opgenomen vermogen (watt) in de printscreen hierboven klopt overigens niet. Net een foutje in de berekening opgelost. Het werkelijke opgenomen vermogen ligt een factor 3 hoger.

Het opgenomen vermogen (watt) in de printscreen hierboven klopt overigens niet. Net een foutje in de berekening opgelost. Het werkelijke opgenomen vermogen ligt een factor 3 hoger.
[ Voor 20% gewijzigd door somers1234 op 22-01-2015 18:10 ]
Ziet er mooi uit! Ik moet ook eens gaan uitzoeken hoe je zoiets bouwt.somers1234 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:39:
Weer wat vorderingen gemaakt. Heb nu ook het verbruik per uur (afgelopen 24 uur) en per dag (over een jaar gezien). Grafieken zijn gewoon met Highcharts gemaakt. Daaromheen ben ik zelf creatief geweest met wat html en css. Is gewoon een kwestie van wat spelen met kleuren om het er zo uit te laten zien.
[afbeelding]
Hoe kom je aan die icons? Zelf ontworpen?
Die icons komen van een font vandaan:
http://fortawesome.github.io/Font-Awesome/icons/
http://www.entypo.com/
http://fortawesome.github.io/Font-Awesome/icons/
http://www.entypo.com/
3V3 werkt dus goed?
De datasheets van de verschillende leveranciers geven als minimum voedingsspanning voor de NE555 namelijk 4,5V aan. Zou je niet beter de NE555 gewoon op 5V kunnen laten draaien en met een simpele logic level convertor omzetten naar 3V3? Een logic-level convertor maak je met een enkele N-channel FET (Ik gebruik zelf de BSN20)
Bijv zo:

Bovenstaande wordt bij i2c level conversie toegepast.
De datasheets van de verschillende leveranciers geven als minimum voedingsspanning voor de NE555 namelijk 4,5V aan. Zou je niet beter de NE555 gewoon op 5V kunnen laten draaien en met een simpele logic level convertor omzetten naar 3V3? Een logic-level convertor maak je met een enkele N-channel FET (Ik gebruik zelf de BSN20)
Bijv zo:

d68 schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:13:
Voor zowel de kWh-meter (led puls) als mijn gasmeter (reed contact) gebruik ik onderstaande schakeling. De schakeling werkt zowel op 3.3V (RPI) als op een Arduino (5V). De 555 werkt in Schmitt-trigger configuratie en de venster-comparator in de 5V versie doet het ook goed op 3.3V.
...
[ Voor 0% gewijzigd door Zerobase op 25-01-2015 17:25 . Reden: Typvautje hersteld ]
Ik wil graag e.e.a gaan meten m.b.v een RPi, beginnend met het elektrische verbruik van mijn draaischijfmeter.
Raspberry Pi (Model B ) met Domoticz ligt sindskort in de meterkast en ik heb een aantal 'TCRT5000'-modules in bestelling staan.
Waar kan ik meer lezen over hoe de gedetecteerde pulsen in Domoticz terecht komen?
Ik heb e.e.a gezien over het uitbreidingsbord 'PiFace', maar die term kom ik in dit topic niet tegen.
Dit lijkt me ook overkill voor een enkele meter.
Hoe doen jullie dat?
Raspberry Pi (Model B ) met Domoticz ligt sindskort in de meterkast en ik heb een aantal 'TCRT5000'-modules in bestelling staan.
Waar kan ik meer lezen over hoe de gedetecteerde pulsen in Domoticz terecht komen?
Ik heb e.e.a gezien over het uitbreidingsbord 'PiFace', maar die term kom ik in dit topic niet tegen.
Dit lijkt me ook overkill voor een enkele meter.
Hoe doen jullie dat?
Sorry, zie dit nu pas. De 555 in comparator-mode werkt ook goed op 3.3V. Je kunt natuurlijk ook een 3.3V versie van de 555-chip kopen maar in deze toepassing is dit niet nodig.Zerobase schreef op zondag 25 januari 2015 @ 17:24:
3V3 werkt dus goed?
Bijv zo:
[afbeelding]
[...]
De levelshifter met de fet's is niet nodig (het gegeven schema is een bekende in de I2C wereld, is geschikt voor bidirectionele communicatie. Daar is hier geen sprake van ..)
Ziet er erg mooi uit!somers1234 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:39:
[afbeelding]
Zou je dit project misschien willen delen met ons?
Ik probeer mijn draaischijfmeter uit te lezen mbv raspberry pi, maar loop tegen wat moeilijkheden aan.
Ik heb een aantal modules gekocht http://m.ebay.com/itm/141447762611?nav=SEARCH

Deze heb ik netjes bevestigd op mijn meter eb afgesteld met de potmeter(?) zodat de led uit gaat als het zwarte vlakje voorbij komt. ik gebruik python met de rpi.gpio lib om de pin uit te lezen. Voor de duidelijkheid: ik heb dus Vcc op een 3.3 volt pin, gnd op een ground pin en D0 op een GPIO pin. Ik krijg netjes een hoog signaal in de normale stand en een laag signaal als het zwarte vlakje er is. Ik lees dit uit mbv interrupts op een rising edge, nu krijg ik alleen vaak meerdere interrupts achter elkaar met verschillende tijden. Soms krijg ik netjes 1 interrupt, soms 2 of 3 binnen ongeveer 100ms van de eerste, maar soms ook nog 1 tot 1.5s na de eerste. Zou dit aan de jumper wires kunnen liggen die ik gebruik? Zijn vrij dunne en waarschiinlijk niet geisoleerde draadjes. Op de module is het zelf niet te zien aan het ledje dat ie inzakt even. Is hier wat aan te doen??
Ik heb een aantal modules gekocht http://m.ebay.com/itm/141447762611?nav=SEARCH
Deze heb ik netjes bevestigd op mijn meter eb afgesteld met de potmeter(?) zodat de led uit gaat als het zwarte vlakje voorbij komt. ik gebruik python met de rpi.gpio lib om de pin uit te lezen. Voor de duidelijkheid: ik heb dus Vcc op een 3.3 volt pin, gnd op een ground pin en D0 op een GPIO pin. Ik krijg netjes een hoog signaal in de normale stand en een laag signaal als het zwarte vlakje er is. Ik lees dit uit mbv interrupts op een rising edge, nu krijg ik alleen vaak meerdere interrupts achter elkaar met verschillende tijden. Soms krijg ik netjes 1 interrupt, soms 2 of 3 binnen ongeveer 100ms van de eerste, maar soms ook nog 1 tot 1.5s na de eerste. Zou dit aan de jumper wires kunnen liggen die ik gebruik? Zijn vrij dunne en waarschiinlijk niet geisoleerde draadjes. Op de module is het zelf niet te zien aan het ledje dat ie inzakt even. Is hier wat aan te doen??
Dat zei ik ook, waarom niet zo'n module gebruiken.
Maar dat schijnt weer niet goed te zijn, hier een goede uitleg: d68 in "DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi"
Maar dat schijnt weer niet goed te zijn, hier een goede uitleg: d68 in "DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi"
Inderdaad, je moet het signaal ontdenderen. Dat kan in software; je kunt uitrekenen hoe lang een puls minimaal duurt en kortere pulsen negeren. Hetzelfde met de tijd tussen pulsen. Helemaal perfect wordt het nooit maar je kan heel dichtbij komen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
software heb ik geprobeerd maar is niet praktisch. Ik moest de bouncetime zo hoog zetten dat ik pulsen ging missen op het moment dat ik veel apparaten aan had. Technisch gezien zou ik dus ook een 555 schmitt inverter oid aan de analoge output van de module kunnen solderen of zie ik dat verkeerd??
Jammer, ik heb ook een paar van die dingen besteld voor een soortgelijke oplossing.
Weet je zeker dat het dendering is? Hoelang zijn die dunne draden?
@kalua. dit is inderdaad een lastig probleem, het debouncen van het signaal van zo'n sensor. Misschien kun je het oplossen door twee modules te gebruiken en een soort state-machine te maken?
zoiets van:
state 0:
sensor 1 is laag, sensor 2 is hoog (vakje komt eraan)
state 1:
sensor 1 laag en sensor 2 laag (pulse)
etc. Met een stukje debouncing ertussen misschien. ik zou hier waarschijnlijk toch een kleine arduino tussendoen om dit te regelen, je kunt het testen door een ledje te laten branden oid en zodra dat werkt dit naar de GPIO van de RPi doorzetten
zoiets van:
state 0:
state 1:
etc. Met een stukje debouncing ertussen misschien. ik zou hier waarschijnlijk toch een kleine arduino tussendoen om dit te regelen, je kunt het testen door een ledje te laten branden oid en zodra dat werkt dit naar de GPIO van de RPi doorzetten
De draden zijn maar 15cm ofzo, dus dacht dat het daar misschien aan lag. Maar de post van d68, geeft aan dat het eigenlijk gewoon aan de module zelf ligt.RudolfR schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:45:
Jammer, ik heb ook een paar van die dingen besteld voor een soortgelijke oplossing.
Ik zie niet in hoe 2 modules iets op zou lossen, het enige wat ik dan krijg is dat ik alles dubbel moet debouncen en nog eens met 2 modules. Volgens mij maak ik het alleen maar onnodig complex dan.Fr33z schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:57:
@kalua. dit is inderdaad een lastig probleem, het debouncen van het signaal van zo'n sensor. Misschien kun je het oplossen door twee modules te gebruiken en een soort state-machine te maken?
zoiets van:
state 0:
state 1:
Ik heb ook zo'n module en geen enkel probleem daarmee. Over een maand wijkt deze niet meer af dan 2 Kwh. Dat vind ik zelf wel netjes.
[ Voor 12% gewijzigd door jobr op 18-02-2015 18:57 ]
is de TCRT_5000_Sensor een analoge of digitale sensor?
dus deze bijvoorbeeld http://www.ebay.com/itm/141447762611
dus deze bijvoorbeeld http://www.ebay.com/itm/141447762611
[ Voor 35% gewijzigd door sander817 op 18-02-2015 21:25 ]
Beide, naast een pin voor spanning (VCC) en de massa (GND) zijn er nog 2 pinnen, DO en AO, digital- en analog-out.
Mss helpt een circa 50k weerstand als terugkoppeling. De modulen van eBay hebben geen terugkoppeling = hysteresis. evt klein capaciteit parallel. De 339 is hoogohmig afgesloten en heeft capaciteit door de lange dunne aansluitdraden. De 339 moet deze via pullup van 10k 'opladen' en dat duurt even. Ontladen gaat wel snel via de interne transistor. Niet getest, maar heb ervaring met deze schakelingen.Deze heb ik netjes bevestigd op mijn meter eb afgesteld met de potmeter(?) zodat de led uit gaat als het zwarte vlakje voorbij komt. ik gebruik python met de rpi.gpio lib om de pin uit te lezen. Voor de duidelijkheid: ik heb dus Vcc op een 3.3 volt pin, gnd op een ground pin en D0 op een GPIO pin. Ik krijg netjes een hoog signaal in de normale stand en een laag signaal als het zwarte vlakje er is. Ik lees dit uit mbv interrupts op een rising edge, nu krijg ik alleen vaak meerdere interrupts achter elkaar met verschillende tijden. Soms krijg ik netjes 1 interrupt, soms 2 of 3 binnen ongeveer 100ms van de eerste, maar soms ook nog 1 tot 1.5s na de eerste. Zou dit aan de jumper wires kunnen liggen die ik gebruik? Zijn vrij dunne en waarschiinlijk niet geisoleerde draadjes. Op de module is het zelf niet te zien aan het ledje dat ie inzakt even. Is hier wat aan te doen??
Imho moet je dit niet proberen op te lossen in software. Probleem zit in hardware.
Waar zou ik die dan precies moeten plaatsen?d68 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:51:
[...]
Mss helpt een circa 50k weerstand als terugkoppeling. De modulen van eBay hebben geen terugkoppeling = hysteresis. evt klein capaciteit parallel. De 339 is hoogohmig afgesloten en heeft capaciteit door de lange dunne aansluitdraden. De 339 moet deze via pullup van 10k 'opladen' en dat duurt even. Ontladen gaat wel snel via de interne transistor. Niet getest, maar heb ervaring met deze schakelingen.
Imho moet je dit niet proberen op te lossen in software. Probleem zit in hardware.
Ik heb twee electriciteitsmeters in huis die ik op twee manieren zou kunnen uitlezen:Koffie schreef op zondag 05 januari 2014 @ 08:46:
[...]
Kartonnen doosje gebruik al vanaf het begin.
Vanwege teleurstellende resultaten (en genoeg andere projectjes) ligt het even op een lager pitje,
- 1 meter met rode knipperende led, 1000 imp/kWh
- 1 meter met infrarode knipperende led, 1000 imp/kWh
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Op ebay zie ik aardig wat kant en klare bordjes met sensor en potmeters voor de afstelling, echter meten die dan zowel de rode led als de infrarode led? Heb ook zitten zoeken naar blogs etc van mensen die dezelfde soort meters hebben als ik (dus zonder P1 port) maar helaas niets gevonden.
Heb jij de boel al werkend met je 'rode knipperende' meter?
Ik denk het niet, die sensor-boards zijn volgens mij alleen voor IR-LED's. Maar misschien dat je een LDR voor de rode LED kan gebruiken? Zie bijv.

van http://www.reuk.co.uk/Flashing-LED-on-Electricity-Meter.htm

van http://www.reuk.co.uk/Flashing-LED-on-Electricity-Meter.htm
Oscar Wilde
Deze module werkt prima met een rode led. Infrarood denk ik niet. Je zou een ir-photodiode kopen en deze op de module solderen (in plaats van de photodiode die er nu op zit).Wolly schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 10:16:
[...]
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Op ebay zie ik aardig wat kant en klare bordjes met sensor en potmeters voor de afstelling, echter meten die dan zowel de rode led als de infrarode led? Heb ook zitten zoeken naar blogs etc van mensen die dezelfde soort meters hebben als ik (dus zonder P1 port) maar helaas niets gevonden.
Zou je mij nog willen vertellen waar ik die moet plaatsen? Of iemand anders die het misschien weet? Ben zelf daar niet zo thuis in.d68 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:51:
[...]
Mss helpt een circa 50k weerstand als terugkoppeling. De modulen van eBay hebben geen terugkoppeling = hysteresis. evt klein capaciteit parallel. De 339 is hoogohmig afgesloten en heeft capaciteit door de lange dunne aansluitdraden. De 339 moet deze via pullup van 10k 'opladen' en dat duurt even. Ontladen gaat wel snel via de interne transistor. Niet getest, maar heb ervaring met deze schakelingen.
Als het om een LM393 gaat, tussen de geïnverteerde en non-geïnverteerde inputs.
edit: LM393 inderdaad: "comparator USES the LM393 chips, work stability"
De sensor is verbonden met de ene input, de andere input is met de potmeter verbonden, mits de schakeling enigszins overeen komt met wat ik hier zelf in elkaar heb geknutseld mbv voorbeelden
De sensor is verbonden met de ene input, de andere input is met de potmeter verbonden, mits de schakeling enigszins overeen komt met wat ik hier zelf in elkaar heb geknutseld mbv voorbeelden
[ Voor 66% gewijzigd door Raven op 21-02-2015 13:13 ]
Oscar Wilde
Is het dan niet gewoon makkelijker een schmitt trigger aan de analoge(of digitale) uitgang te solderen en daar de output van te gebruiken?Raven schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:11:
Als het om een LM393 gaat, tussen de geïnverteerde en non-geïnverteerde inputs.
Raad eens waar je de LM393 voor kan gebruiken
Ik heb zo'n IC aan een CNY70 (more or less zelfde als TCRT5000) hangen en die maakt er logische nullen (0v) en enen (5v) van.
edit: 't gaat hier om een losse sensor, niet zo'n complete module.
edit: 't gaat hier om een losse sensor, niet zo'n complete module.
[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 21-02-2015 13:59 ]
Oscar Wilde
Alleen niet echt een goede blokvorm helaas. Ga de weerstand wel eens proberen dan. Zou ik die gewoon op de pootjes van de IC kunnen solderen?
Geen flauw idee hoe goed de blokvorm hier is, heb de LM393 aan een interrupt pin van een Arduino hangen met een paar regels software debounce code (staat op 20ms ofzo ivm oneffenheden op de meters draaischijf), werkt prima.
Al wordt om nog onbekende reden de interrupt-pin zowel bij rising als falling getriggered terwijl ie dat alleen bij rising zou moeten doen. Later maar eens rechtstreeks aan een RPi hangen (Arduino stuurt data door naar RPi via 433MHz ivm gebrek aan LAN bij meter) en kijken wat die doet.
Al wordt om nog onbekende reden de interrupt-pin zowel bij rising als falling getriggered terwijl ie dat alleen bij rising zou moeten doen. Later maar eens rechtstreeks aan een RPi hangen (Arduino stuurt data door naar RPi via 433MHz ivm gebrek aan LAN bij meter) en kijken wat die doet.
[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 21-02-2015 15:01 ]
Oscar Wilde
Ondertussen ben ik al een stap verder. Ik heb zo'n Compass Board gekocht en met wat draadjes en breadboard aan een Raspberry Pi gekoppeld.duvekot schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:36:
[afbeelding]
....
....
Even snelle google op een python scriptje en wat geknutsel met highcharts en dan krijg je onderstaande grafiek:

Dus nu nog even verder knutselen en de code op een JeeNode krijgen ... en dan zien wat voor mooie details we hieruit kunnen krijgen.
Heb ook even voor anderhalve euro zo'n module besteld, en op mijn RPI aangesloten (3.3V, GND, D0). Heb een meter met een ledje dat elke 1/1600 van een kWh knippert. Eerst met de potmeter afgesteld en het leek prima te gaan. Een uur later verder gegaan met een python-scriptje maar de module lijkt niets meer te doen, de power-led brandt wel maar de indicator gaat niet meer aan, hoe ik de potmeter ook draai. Als ik 'm aansluit op 5V (in plaats van 3.3V) gaat het groene ledje constant branden.
Heb ik gewoon een dode module of doe ik iets verkeerd?
Heb ik gewoon een dode module of doe ik iets verkeerd?
d68, zin om uw code te delen? Als niet programmeur maar wel prutser heb ik me gebaseerd om het script van Bugboy en heb dit werkend gekregen met zo'n volledige module. Nu zou ik wat verder willen gaan en het verbruik per dag, per maand ... plotten met highcharts
Niceduvekot schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:17:
[...]
Ondertussen ben ik al een stap verder. Ik heb zo'n Compass Board gekocht en met wat draadjes en breadboard aan een Raspberry Pi gekoppeld.
Even snelle google op een python scriptje en wat geknutsel met highcharts en dan krijg je onderstaande grafiek:
[afbeelding]
Dus nu nog even verder knutselen en de code op een JeeNode krijgen ... en dan zien wat voor mooie details we hieruit kunnen krijgen.
Voor elke coördinaat werd er daarna een grafiek weergegeven dat enigszins weg had van een sinus en bij stilstaande meter werd het een redelijk rechte lijn, oftewel: er valt wat te meten
Highcharts heb ik wel eens mee gewerkt, heb een bestaand voorbeeld aangepast. Zou jij de highcharts-code en python script willen delen van die graph?

Oscar Wilde
Het Python script was simpel script die elke x tijdseenheid (ik dacht 10 per seconden) de waardes van de chip uitlas via I2C en weg schreef in een simpel CSV bestand. (dus ongeveer Python 101 nivo)Raven schreef op zondag 26 april 2015 @ 14:48:
[...]
Highcharts heb ik wel eens mee gewerkt, heb een bestaand voorbeeld aangepast. Zou jij de highcharts-code en python script willen delen van die graph?Ben benieuwd hoe je die voor elkaar gekregen hebt.
En highcharts was idd de 3D scatter chart demo ... en toen met JSFiddle de input veranderd aan de hand van het CSV bestand (en wat met min, max etc van de assen gefreubeld)
Het was dus alleen een "proof of concept" om te kijken of er wat te meten was. Had geen zin in Excel .. werk op een Chromebook .. dan ga je snel naar andere oplossingen kijken .. en leer je weer wat nieuws :-)
Dus veel te delen is er niet ... en er is idd wat te meten .. maar ik ben nog niet verder gegaan om te bepalen hoeveel gas er nou verbruikt is per omloop.
Was van plan daarvoor mijn Raspberry Pi Camera te gaan gebruiken .. en dan met OCR de standen te "bekijken" en te vergelijken met de output van de Compass Board.
Het ik meteen twee vliegen in 1 klap .. .. gewoon omdat het kan ..
maar wanneer dat allemaal klaar is ... er is zo veel te doen :-)
Voor een watermeter kwam ik onlangs dit tegen: http://olammi.iki.fi/sw/dialEye/duvekot schreef op zondag 26 april 2015 @ 19:31:
[...]
Was van plan daarvoor mijn Raspberry Pi Camera te gaan gebruiken .. en dan met OCR de standen te "bekijken" en te vergelijken met de output van de Compass Board.
Het ik meteen twee vliegen in 1 klap .. .. gewoon omdat het kan ..
maar wanneer dat allemaal klaar is ... er is zo veel te doen :-)
Heb er alleen geen ervaring mee.
erg slim gemaakt ... en als ik het zo allemaal door lees werkt het volgens mij ook zeer robuust zolang de camera niet al te veel beweegt.
Maar ja ... ik heb net een Sensus 620 meter gekregen ... dus geen mooie draai wijzertjes meer zoals op de oude watermeter :-)
Maar anders was het een zeer handige toevoeging idd.
Maar dit python script kan misschien wel gebruikt worden om de gasmeter standen uit te lezen met een camera ... alleen dan streepjes herkennen .. en nummers .. maar dat is wel te doen denk ik.
Deze gaat dus op de "onthouden" hoop van links .. thx.
Maar ja ... ik heb net een Sensus 620 meter gekregen ... dus geen mooie draai wijzertjes meer zoals op de oude watermeter :-)
Maar anders was het een zeer handige toevoeging idd.
Maar dit python script kan misschien wel gebruikt worden om de gasmeter standen uit te lezen met een camera ... alleen dan streepjes herkennen .. en nummers .. maar dat is wel te doen denk ik.
Deze gaat dus op de "onthouden" hoop van links .. thx.
https://bitbucket.org/dmkroesk/emonknudje schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:21:
d68, zin om uw code te delen? ...
Ik ben ook bezig met een plugin voor Pimatic: https://github.com/dkroeske/pimatic-emon
eerste stappen voor elektriciteit werken inmiddels hier. Raspberry pi met lichtsensor op de teller. python verzamelt de pulsen en propt ze in een mysql database. php leest ze weer uit. Bedragen kloppen nog niet. dat is puur een testgetal per kWh

[ Voor 14% gewijzigd door Kaasplank op 13-05-2015 13:03 ]
@d68 kun je mij het verschil uitleggen tussen dit schema en https://github.com/dkroes.../master/hardware/emon.pdf ?d68 schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:13:
Voor zowel de kWh-meter (led puls) als mijn gasmeter (reed contact) gebruik ik onderstaande schakeling. De schakeling werkt zowel op 3.3V (RPI) als op een Arduino (5V). De 555 werkt in Schmitt-trigger configuratie en de venster-comparator in de 5V versie doet het ook goed op 3.3V.
Voordeel is ook de laag ohmige push-pull eindtrap van de 555 zodat je de schakeling met een relatief lange draad op de Arduino of RPI kunt aansluiten (dun audio kabeltje van bijv. headphone). De led is luxe en gebruik ik als 'debugger'.
Bij een puls verschijnt er op de uitgang een neergaande flank. Hierop kun je perfect op 'triggeren' in bijv. Oython
Voor de transistor gebruik is een BPW40 (had ik nog liggen) maar die kon ik in Eagle niet vinden.
[afbeelding]
want volgens mij zou het het zelfde moeten doen toch?
waar dienen in dit geval de condensatoren voor?
en kan ik met die schakeling ook de sensor finetunen? want het kan nogal nauw komen waar ik het voor ga gebruiken.
(CNY70 + draaischijf meter)
Ik heb de afgelopen maanden tussen alle drukte en andere taken door ook een Raspberry geïnstalleerd die met een lichtsensor en een reedcontact het electriciteits- en gasverbruik bijhoudt.
De sensoren tellen de pulsen welke ik elke 15 minuten in de database wegschrijf. Per dag draait er een pythonscript dat de dagtotalen uitrekent, en elke maand een script voor het maandverbruik.

Ik zit nog met het dilemma hoe ik backups moet maken. Ik zou met rsync de locatie van de mysqldatabase kunnen backuppen naar de nas, of de hele SD. Hoe doen jullie dat?
De sensoren tellen de pulsen welke ik elke 15 minuten in de database wegschrijf. Per dag draait er een pythonscript dat de dagtotalen uitrekent, en elke maand een script voor het maandverbruik.

Ik zit nog met het dilemma hoe ik backups moet maken. Ik zou met rsync de locatie van de mysqldatabase kunnen backuppen naar de nas, of de hele SD. Hoe doen jullie dat?
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Iedere nacht een mysqldump, en daarna rsync van je scripts / mysqldump naar je NAS?manusjevanalles schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:32:
Lijkt me niet nuttig om je hele SD iedere keer te backuppen, komt de levensduur ook niet echt ten goede.
Als alles draait en werkt zoals het moet 1 keer een image van de hele sd-kaart maken en dan later alleen de database regelmatig backuppen? Indien image terugzetten noodzakelijk is, hoef je daarna alleen maar apt-get update+upgrade te doen en de database terug te zetten.Petuhr schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:59:
[...]
Iedere nacht een mysqldump, en daarna rsync van je scripts / mysqldump naar je NAS?
Lijkt me niet nuttig om je hele SD iedere keer te backuppen, komt de levensduur ook niet echt ten goede.
Oscar Wilde
Ik twijfel een beetje over de berekening voor de stroom. stel de tijd tussen een puls duurt 22 seconden (lampje knippert op mijn stroom meter)
en de stroom meter rekent: 1000 x knipperen is 1 kWh.
ik kwam berekeningen tegen van 3600 delen door 22 seconden.. Klopt dit wel?
en de stroom meter rekent: 1000 x knipperen is 1 kWh.
ik kwam berekeningen tegen van 3600 delen door 22 seconden.. Klopt dit wel?
Ik doe het zo:
P = (3600000000 / (pulsenperkwh * tijdinms))
Met 1000 pulsen per kWh en een tijd in seconde ipv ms, kom je dan inderdaad uit op:
P = (3600000000 / (1000 * tijdinms * 1000)) = (3600 / tijdinsec)
P = (3600000000 / (pulsenperkwh * tijdinms))
Met 1000 pulsen per kWh en een tijd in seconde ipv ms, kom je dan inderdaad uit op:
P = (3600000000 / (1000 * tijdinms * 1000)) = (3600 / tijdinsec)
[ Voor 55% gewijzigd door somers1234 op 23-09-2015 18:02 ]
With ^, al is mijn formule net ietsje anders geschreven, maar doet hetzelfde:
Duration wordt bepaald mbv de millis() functie van de Arduino, heb nog geen RPi tegenhanger kunnen vinden.
edit: Of is dit nu een oudere variant, heb ooit een formule gehad waarbij er getallen achter de komma kwamen die wegvielen, volgens mij was dat deze bedenk ik mij net
C++:
1
2
3
4
| #define ms_per_hour 3.6e6 #define cycles_per_kwh 375 W = ms_per_hour / ((cycles_per_kwh * duration) / 1000) |
Duration wordt bepaald mbv de millis() functie van de Arduino, heb nog geen RPi tegenhanger kunnen vinden.
edit: Of is dit nu een oudere variant, heb ooit een formule gehad waarbij er getallen achter de komma kwamen die wegvielen, volgens mij was dat deze bedenk ik mij net
[ Voor 41% gewijzigd door Raven op 23-09-2015 18:18 ]
Oscar Wilde
Top, Thnks!
Hebben jullie deze al gezien? http://www.hyggeit.dk/201...eb-enabled-power.html?m=1
Ik heb een setup in de meterkast hangen op basis van deze oplossing. Was eerst aan het klooien met een microchip controller met ingebouwde a/d converter, tot ik er achter kwam dat het veel makkelijk kan. Voordeel van dit project Is dat de code redelijk compleet Is (data collectors op basis van python en C, die in c is interrupt based, dus licht voor je cpu) Daarnaast ook meteen een web frontend erbij om de data weer te geven (deze gebruik ik niet, ik gebruik gnuplot om de data weer te geven)
Mocht je geïnteresseerd zijn hoe ik het heb gedaan kan ik wel wat details posten.
Verm_pat
Ik heb een setup in de meterkast hangen op basis van deze oplossing. Was eerst aan het klooien met een microchip controller met ingebouwde a/d converter, tot ik er achter kwam dat het veel makkelijk kan. Voordeel van dit project Is dat de code redelijk compleet Is (data collectors op basis van python en C, die in c is interrupt based, dus licht voor je cpu) Daarnaast ook meteen een web frontend erbij om de data weer te geven (deze gebruik ik niet, ik gebruik gnuplot om de data weer te geven)
Mocht je geïnteresseerd zijn hoe ik het heb gedaan kan ik wel wat details posten.
Verm_pat
Het is een oude koe, maar ik probeer het toch:
In de documentatie staat:
Pulse output
Current: 2 - 100 mA
Voltage: 5 - 40 VDC
Pulse frequency: 100 imp/kWh
Pulse width: 200 ms
Wat ik tot nu toe gevonden heb:
http://www.ramge.de/powermonitor/doku.php?id=pulse_meter
Kan ik dit zonder risico uitproberen? En welke GPIO kan ik nog meer gebruiken naast GPIO2 als ik 2 kWh-meters heb?
Dank voor jullie hulp!
Weet iemand hoe je met een RPi de S0 pulsen van een ABB kWh-meter uitleest?Mr-Leo schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:36:
Ik heb nu bijna een jaar (24/7) een Raspberry Pi draaien in mijn meterkast.
[...]
Hier even een opsomming van wat ik met één enkele Pi doe (1e generatie model B, met 256mb geheugen):
- pulsen tellen van kWh meter zonnepanelen
[...]
In de documentatie staat:
Pulse output
Current: 2 - 100 mA
Voltage: 5 - 40 VDC
Pulse frequency: 100 imp/kWh
Pulse width: 200 ms
Wat ik tot nu toe gevonden heb:
http://www.ramge.de/powermonitor/doku.php?id=pulse_meter
Kan ik dit zonder risico uitproberen? En welke GPIO kan ik nog meer gebruiken naast GPIO2 als ik 2 kWh-meters heb?
Dank voor jullie hulp!
Je kunt alle vrije GPIO poorten gebruiken voor het tellen van pulsen. Een S0-puls is hetzelfde als drukken op een knop (maakverbinding). Wat je dus moet doen is een script maken dat de status van de gebruikte GPIO poort bekijkt en het aantal pulsen telt per tijdseenheid. Dit kun je makkelijk testen door een drukknopje aan je Pi te hangen. Succes!
Topicstarter reageert ook weer eensKoffie schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 08:08:
Ondanks het feit dat er al een paar Raspberry Pi topics lopen, zou ik toch graag een apart topic starten. Indien gewenst kan deze ook naar DED verplaatst worden.
Op dit moment heb ik al 2 Raspberry Pi's in huis draaien voor domotica zaken. Eén van die RPi's hangt in de meterkast, ideaal om dus meteen een energiemeter te bouwen die het actuele verbruik detecteert op basis van de knipperende LED in de meterkast.
Tot nu toe eindigen mijn pogingen om een sensor die deze LED opvangt in niets uit, mede door mijn onkunde op elektronica gebied.
Inmiddels geruime tijd verder en wat meer ervaring met Arduino en ESP.
De photodiode die ik nav een tip in dit topic kocht had ik nog steeds.
Na een avondje prutsen kwam ik erachter dat het LEDje naast de groene puls blijkbaar een IRled is. Op de een of andere manier is me dit nooit opgevallen.
De photodiode reageert goed op fel licht (LED van een telefoon) maar had moeite met het groene LEDje.
Op de IRled werkt het vele malen beter.
Voor de test heb ik nu een ESP8266 met daarop de photodiode welke via de DigitalOut een interrupt triggert welke weer de tellingen doet.
Huidige stand kan via een webpagina opgeroepen worden. Volgende stap is om dit elke minuut naar Pimatic te pompen.
Belangrijkste stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| void handle_interrupt() { // http://www.engineerathome.com/elektronica/meet+je+energieverbruik+met+arduino/9 //Serial.println("ik detecteer een interrupt!"); //pulseStroom = false; pulseCountS++; pulseTimeS = (millis() - prevMillisS); prevMillisS = millis(); curWatts = (( 3600000 / Stroom_C ) * 1000 ) / pulseTimeS; totalWh = (pulseCountS * 1000) / Stroom_C; // LET OP Wh! Serial.print("curWatts: "); Serial.println(curWatts); Serial.print("totalWh: "); Serial.println(totalWh); Serial.print("pulsen tot nu toe: "); Serial.println(pulseCountS); } |
Voor de photodiode hebben we op werk even vlug een simpel houdertje gemaakt en met de 3D printer geprint. Het houdertje zit nu met tape op de meter geplakt, maar wil hier nog even dubbelzijdig tape voor gebruiken.
Voor nu werkt de testsetup, volgende stap is om het definitef te plaatsen (ESP draait nu nog op batterijen) en de output te verzamelen.
Tijd voor een nieuwe sig..
Wat voor irled meetding heb je gekocht? Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een LDR van 20 ~ 45 K op 10 lux en daar krijg ik simpelweg geen bruikbare waarden uit met het ledje van de energiemeter. Telefoon-led werkt ook hier prima, dus het systeem werkt wel...Koffie schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:08:
Topicstarter reageert ook weer eens
De photodiode reageert goed op fel licht (LED van een telefoon) maar had moeite met het groene LEDje.
Op de IRled werkt het vele malen beter.
IRled en normale led zitten hier overigens 0.5 cm uit elkaar op hetzelfde lensje.
[ Voor 8% gewijzigd door kjast op 18-02-2016 21:27 ]
Zoeken op "photodiode arduino" op ebay
Tijd voor een nieuwe sig..
Deze moet je hebben:kjast schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:26:
[...]
Wat voor irled meetding heb je gekocht? Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een LDR van 20 ~ 45 K op 10 lux en daar krijg ik simpelweg geen bruikbare waarden uit met het ledje van de energiemeter. Telefoon-led werkt ook hier prima, dus het systeem werkt wel...
IRled en normale led zitten hier overigens 0.5 cm uit elkaar op hetzelfde lensje.

En zorg dat de ir recht op het lampje zit (dus niet met de zijkant oid) anders werkt het niet.
Ik heb ook nog een mooie ouderwetse ferrarismeter. Nu heb ik al een Beaglebone Black in de buurt van de meter hangen die ik hiervoor zou willen gebruiken. De CNY70 lijken me een goede oplossing maar wat ik nog niet helemaal begrijp is welke weerstand ik daaraan zou moeten hangen.
De Beaglebone heeft analoge input op 1.8 volt. Voor de LED heb ik zowel 5 als 3.3 volt beschikbaar. Hoe bereken je zoiets? Wat ik ook gek vind is dat als ik de photoresister in de CNY70 doormeet met mijn multimeter ik altijd een weerstand van 1 (oftewel 100%) krijg. Betekent het dat ze dan kapot zijn of is het daglichtfilter in deze modules zo goed dat deze helemaal niets doorlaat zonder de LED aan?
Misschien zijn het enorme basisvragen maar ik heb geprobeerd de datasheet van de CNY70 te lezen en ik word er helemaal geen wijs uit.
De Beaglebone heeft analoge input op 1.8 volt. Voor de LED heb ik zowel 5 als 3.3 volt beschikbaar. Hoe bereken je zoiets? Wat ik ook gek vind is dat als ik de photoresister in de CNY70 doormeet met mijn multimeter ik altijd een weerstand van 1 (oftewel 100%) krijg. Betekent het dat ze dan kapot zijn of is het daglichtfilter in deze modules zo goed dat deze helemaal niets doorlaat zonder de LED aan?
Misschien zijn het enorme basisvragen maar ik heb geprobeerd de datasheet van de CNY70 te lezen en ik word er helemaal geen wijs uit.
Ik ontken het bestaan van IE.
Volgend de pdf http://www.vishay.com/docs/83751/cny70.pdf gebruikt een CNY70 een infraroodled op 950nm.cyberstalker schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:20:
Weerstandsberekening is net als bij een andere led U=I*R of R=U/I spanningsval over irled is 1,1 volt.
Stel we willen 10mA er doorheen op 5 volt. 5-1,1= 3,9/0,010 = 390 Ohm. 10mA is halve kracht, max 20ma zo te zien.
Brandt de LED dan kan je kijken of je wat meet aan de fototransistor.
In het geval van de fototransistor zou ik gaan voor een 50k trimpot die je als regelbare weerstand (niet als potmeter) aansluit, dus de middelste pin en een van de 2 buitenste pinnen. De vereiste weerstandswaarde kan per meter verschillen omdat de markering op de schijf een andere kleur heeft.cyberstalker schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:20:
Ik heb ook nog een mooie ouderwetse ferrarismeter. Nu heb ik al een Beaglebone Black in de buurt van de meter hangen die ik hiervoor zou willen gebruiken. De CNY70 lijken me een goede oplossing maar wat ik nog niet helemaal begrijp is welke weerstand ik daaraan zou moeten hangen.
Oscar Wilde
Is dat echt handiger? Het liefst heb ik het gewoon zo dat de weerstand voor een variabele output van 0 tot 1.8 volt zorgt, dan kan ik in software berekenen of dat wel/geen streepje betreft. Of zorgt dat voor een te klein verschil in meetbaar voltage?Raven schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:03:
[...]
In het geval van de fototransistor zou ik gaan voor een 50k trimpot die je als regelbare weerstand (niet als potmeter) aansluit, dus de middelste pin en een van de 2 buitenste pinnen. De vereiste weerstandswaarde kan per meter verschillen omdat de markering op de schijf een andere kleur heeft.
Voor de LED begrijp ik een max current van 20 mA bijv 5 volt. Waar staat dat dan in die datasheet? Ik zie daar bij 'Forward Current' 50 mA staan? Kijk ik dan op de verkeerde plek?
Je kan ook op de gok vaste waarden proberen. Ik ben met 47k begonnen, om uiteindelijk een 2e (39kΩ) parallel eroverheen te solderen, wat resulteerde in 21k3Ω.
De te meten spanningen van het wel/niet detecteren van de zwarte markering liggen rond de 1.7 en 2V.
Zie Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi voor meer info.
De te meten spanningen van het wel/niet detecteren van de zwarte markering liggen rond de 1.7 en 2V.
Zie Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi voor meer info.
Oscar Wilde
Al jaren interface ik samen met studenten de gas- en de E-meter thuis. (In het kader van IoT, Avans hogeschool, Breda, TI). Hieruit komt binnenkort een DIY kit beschikbaar,
Onderstaand enkele teaser-images. De P1 interface is uitgevoerd met 2 halfgeleiders, een (heel) lang telefoonsnoer is geen enkel probleem.

- Natuurlijk open hardware en open software
- Design-eis: must be easy to build. Dus ook geschikt voor onhandige vaders. Ruim opgezette PCB, standaard componenten PCB = 75mm x 40mm, zie image.
- Compatible met DSMR 2 - 4 (auto baudrate 9600/115200 as in the early days
- 2 x 'knipperled' / 'reed-relais' / 'puls teller' interface. (De 555 icm LDR werkt bijzonder goed, zie ook dit forum). Voor bijvoorbeeld E-lader en/of Solar panels
- Wel een WS2812B status led. Het enige SMT component, het is de moeite waard.
- WiFi connect to home router. Initial setup door gebruik van een captive portal.
- Elke 10s of elke minuut upload compeet telegram
- Code voor o.a. Domoticz (of ander domotica systeem). Homey staat op mijn lijst, nog even sparen.
- Backend portal is in de maak (node.js). Frontend ook met voornamelijk coole grafieken, Mobile first en data vergelijken met vrienden en kennissen.
- .
- Ik (Avans) wil graag met verzamelde data starten met 'machine learning', Bijvoorbeeld autodetectie on/off 'wasmachine'. Het systeem kan dan in bijv een app-groep mee gaan praten ...
- 3D-print housing staat op de agenda
Onderstaand enkele teaser-images. De P1 interface is uitgevoerd met 2 halfgeleiders, een (heel) lang telefoonsnoer is geen enkel probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door d68 op 05-03-2017 18:00 . Reden: Typo's ]
Hi Kaasplank,Kaasplank schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:02:
eerste stappen voor elektriciteit werken inmiddels hier. Raspberry pi met lichtsensor op de teller. python verzamelt de pulsen en propt ze in een mysql database. php leest ze weer uit. Bedragen kloppen nog niet. dat is puur een testgetal per kWh
[afbeelding]
Heb je meer info over jou project? Scripts en graphics?
Thanks.
Ik heb inmiddels de esp32 binnen en heb alles nu via een breadboard aangesloten op de meter. Ik krijg netjes interrupts binnen als een van de CNY70's detecteert dat het rode streepje langskomt.
Probleem nu is enkel nog dat er enorm veel interrupts triggeren waardoor de queue volraakt voordat ik deze kan legen. Hierdoor missen er entries. Ik heb 3 CNY70-modules aangesloten en doordat de eerste de queue volspamt mis ik (soms) events van de tweede of derde.
Wat raden jullie hiervoor aan? Ik heb al geprobeerd de modules via een pulse-counter te laten lopen maar dat krijg ik nog niet voor elkaar helaas. Een makkelijkere oplossing is wellicht een condensator aan te sluiten zodat het signaal niet zo klappert. Anders zou ik ook nog met polling kunnen werken i.p.v. een interrupt-based systeem.
Iemand hier ervaring mee?
Probleem nu is enkel nog dat er enorm veel interrupts triggeren waardoor de queue volraakt voordat ik deze kan legen. Hierdoor missen er entries. Ik heb 3 CNY70-modules aangesloten en doordat de eerste de queue volspamt mis ik (soms) events van de tweede of derde.
Wat raden jullie hiervoor aan? Ik heb al geprobeerd de modules via een pulse-counter te laten lopen maar dat krijg ik nog niet voor elkaar helaas. Een makkelijkere oplossing is wellicht een condensator aan te sluiten zodat het signaal niet zo klappert. Anders zou ik ook nog met polling kunnen werken i.p.v. een interrupt-based systeem.
Iemand hier ervaring mee?
Waarom 3?
Oscar Wilde
Omdat ik toch een zakje van die CNY70-modules had en het me makkelijker leek qua programmeren. Met twee modules kun je in principe de richting bepalen maar als een module net een keertje het streepje niet registreert loopt de hele boel in de soep. Je kunt natuurlijk wel met wat fuzzy logic gaan kijken tussen welke modules het meeste tijd zit en zo gokken welke draairichting je hebt maar dat is lastig betrouwbaar te krijgen.
Ik registreer mijn watermeter met een CNY70. In mijn ervaring loont het om te spelen met de richting van je CNY70 (lampje boven of opzij) en vooral met het voltage dat het lampje krijgt. Daarmee is dan een mooi signaal te krijgen. Ook het er af veilen van de randjes kan zorgen voor minder overstraling. Ik denk als je 3 CNY70's gebruikt ze elkaar ook gaan beinvloeden. Advies is dus om er 2 te gebruiken en met een potmeter voor het lampje de lichtsterkte te varieren tot je een goed signaal hebt.cyberstalker schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:10:
[...]
Omdat ik toch een zakje van die CNY70-modules had en het me makkelijker leek qua programmeren. Met twee modules kun je in principe de richting bepalen maar als een module net een keertje het streepje niet registreert loopt de hele boel in de soep. Je kunt natuurlijk wel met wat fuzzy logic gaan kijken tussen welke modules het meeste tijd zit en zo gokken welke draairichting je hebt maar dat is lastig betrouwbaar te krijgen.
Randjes veilen heb ik al gedaan. Ik krijg ook een mooi verschil in voltage. 0.8 volt zonder streepje en 2.0 bij het streepje. Probleem is het moment dat het streepje aankomt, dan krijg ik in een milliseconde een paar honderd interrupts. Hetzelfde gebeurt aan het einde van het streepje.JorisV schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:56:
[...]
Ik registreer mijn watermeter met een CNY70. In mijn ervaring loont het om te spelen met de richting van je CNY70 (lampje boven of opzij) en vooral met het voltage dat het lampje krijgt. Daarmee is dan een mooi signaal te krijgen. Ook het er af veilen van de randjes kan zorgen voor minder overstraling. Ik denk als je 3 CNY70's gebruikt ze elkaar ook gaan beinvloeden. Advies is dus om er 2 te gebruiken en met een potmeter voor het lampje de lichtsterkte te varieren tot je een goed signaal hebt.
Ik heb het nu gedaan middels polling op elke 10 milliseconden. Om daar dan eventuele flapping uit te normaliseren sla ik dat in een uint16_t op met per poll een bitje. Als daarvan 12 gezet zijn registreer ik het streepje en dan niets meer totdat alle bits weer gecleart zijn.
OK, het bouncing probleem. Ik meet met een raspberry py en via interrups in python. Daar kan je bouncing time instellen die dit probleem oplost. Hoe je dit oplost met een ESP32? Ik weet niet welke taal je gebruikt, maar zoeken op interrupt en (de-) bouncing?cyberstalker schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:41:
[...]
Randjes veilen heb ik al gedaan. Ik krijg ook een mooi verschil in voltage. 0.8 volt zonder streepje en 2.0 bij het streepje. Probleem is het moment dat het streepje aankomt, dan krijg ik in een milliseconde een paar honderd interrupts. Hetzelfde gebeurt aan het einde van het streepje.
Ik heb het nu gedaan middels polling op elke 10 milliseconden. Om daar dan eventuele flapping uit te normaliseren sla ik dat in een uint16_t op met per poll een bitje. Als daarvan 12 gezet zijn registreer ik het streepje en dan niets meer totdat alle bits weer gecleart zijn.
Al mijn verbruiken worden door een pi gemeten. Mijn ferraris teller staat in een donker doorzichtige verzegelde kast, dus optisch meten was geen optie. Daarom heb ik een aantal S0 tellers in de zekeringenkast voorzien. Mijn waterteller had een magneetje op het telwerk, dus deze wordt uitgelezen met een hall sensor. Ook de gasteller heeft een magneet op het telwerk, kan dus ook uitgelezen worden met een hall sensor. Op de pi loopt een python script, deze stuurt elke uur het aantal pulsen door naar een MySQL server (ook op de pi). Uitlezen gebeurt dan met php, de grafieken worden met D3 gemaakt. Het systeem draait nu al 2 jaar naar volle tevredenheid. Meer info vindt je hier : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi
Ik ben eerst begonnen met een simpel printje zonder netwerk aansluiting, de AVR Butterfly : http://wiki.robotmc.be/index.php/Datalogger
Ik ben eerst begonnen met een simpel printje zonder netwerk aansluiting, de AVR Butterfly : http://wiki.robotmc.be/index.php/Datalogger
Iemand hier ervaring met een dubbele meter (nacht/dag-tarief) en het uitlezen daarvan?
ehhhh..HOI
Digitaal of analoog?krizzziz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:58:
Iemand hier ervaring met een dubbele meter (nacht/dag-tarief) en het uitlezen daarvan?
Oscar Wilde
analoog. Daar heb ik namelijk nog niks voor gevonden...
ehhhh..HOI
Met een ronddraaiende schijf er in? Daar heb ik ooit een topic over gemaakt om info over het uitlezen van analoge meters bij elkaar op 1 plek te hebben. Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pikrizzziz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:40:
[...]
analoog. Daar heb ik namelijk nog niks voor gevonden...
Oscar Wilde
Nope, zoiets.Raven schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:56:
[...]
Met een ronddraaiende schijf er in? Daar heb ik ooit een topic over gemaakt om info over het uitlezen van analoge meters bij elkaar op 1 plek te hebben. Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi

ehhhh..HOI
Ah, nou, dat maakt niet zo heel veel verschil. I.p.v. de markering op de schijf als "puls" uit te lezen, heb je bij jou een LED die 1000 keer knippert per kWh. Het is alleen de vraag of die zichtbaar licht geeft, infrarood of UV. Zodra je dat weet, kun je een sensor voor die LED plakken.
Oscar Wilde
Ok top, bedankt voor de bevestiging. Welke sensor kan ik het beste gebruiken? Ik heb reeds in een opwelling al een TCRT5000 sensor gekocht en een Arduino lm393 module maar ik heb het idee dat beide meer geschikt zijn voor de "draaischijf"-meters.Raven schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:56:
[...]
Ah, nou, dat maakt niet zo heel veel verschil. I.p.v. de markering op de schijf als "puls" uit te lezen, heb je bij jou een LED die 1000 keer knippert per kWh. Het is alleen de vraag of die zichtbaar licht geeft, infrarood of UV. Zodra je dat weet, kun je een sensor voor die LED plakken.
Zodra ik weet welke sensor ik moet hebben ga ik opzoek naar code en een schema voor een esp8266!
ehhhh..HOI
De TCRT5000 en de (naar mijn mening) makkelijker te bevestigen CNY70 zijn beide voorzien van een LED, die hoef je in dit geval niet aan te sluiten, dus je zou in theorie deze sensors kunnen gebruiken. Maar beide sensors reageren op infrarood, als de LED van jouw meter een andere kleur heeft (bijvoorbeeld zichtbaar rood), dan hebben deze sensors zeer waarschijnlijk geen nut in jouw geval.krizzziz schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 08:31:
[...]
Ok top, bedankt voor de bevestiging. Welke sensor kan ik het beste gebruiken? Ik heb reeds in een opwelling al een TCRT5000 sensor gekocht en een Arduino lm393 module maar ik heb het idee dat beide meer geschikt zijn voor de "draaischijf"-meters.
Zodra ik weet welke sensor ik moet hebben ga ik opzoek naar code en een schema voor een esp8266!
Oscar Wilde
Ik had ook een dergelijke meter. Meten deed ik met twee Ldrs. Het rode lampje ging helemaal perfect, het groene lampje iets minder, maar ook bruikbaar. Het resultaat is analoge output, maar van het rode lampje was deze direct digitaal bruikbaar. Bij het groene lampje had ik er nog een transistor tussen zitten om het signaal mooi digitaal te maken. Mijn watermeter doe ik nog steeds zo (maar dan met een CNY70.
Het is mij niet echt duidelijk of je gebruik maakt van de richting. Ik wil mijn Toon sensor doorlussen op de ESP en dan als er een terugdraai wordt gedetecteerd dat hij die sensor onderbreekt. Toon snapt terugdraaipulsen niet. Vervolgens meet ik dan met de ESP de terugdraai counts en log die naar PVOutput.
Zou jouw code daar een goede opzet voor zijn?
Zou jouw code daar een goede opzet voor zijn?
Deze sensor werkt hier prima op een zichtbare rode led:krizzziz schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 08:31:
[...]
http://s.aliexpress.com/YnUNJJjm
Heb ook losse ldr's etc geprobeerd maar dit werkt goed en is kinderlijk eenvoudig.
[ Voor 11% gewijzigd door kjast op 13-06-2017 17:29 ]
Top! Meteen besteld! Dank voor de tip dus, zoals beschreven had ik al een LM393 sensor en die werkte perfect op de flitser van mijn telefoon. maar die gaat dus denk ik niet werken met de rode led.kjast schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:28:
[...]
Deze sensor werkt hier prima op een zichtbare rode led:
http://s.aliexpress.com/YnUNJJjm
Heb ook losse ldr's etc geprobeerd maar dit werkt goed en is kinderlijk eenvoudig.
ehhhh..HOI
Is dit uiteindelijk nog gelukt?duvekot schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:36:
[afbeelding]
Maar helaas ... als ik die app voor de nummers houd .. gebeurt er helemaal niks .. een paar "strake" rechte lijnen ... dus niks te meten of te zienen ook op ander plaatsen aan de bovenkant van de gasmeter geen enkele reactie.
[afbeelding]
![]()
Hier zojuist een oude analoge meter geprobeerd uit te lezen met een fototransistor van AliExpress. Dit lijkt te werken, zowel met de 500 imp/kWh als de 10.000 imp/kWh LEDs. Echter is het probleem dat er een plastic kap om de energiemeter zit (voorbeeld), waardoor de sensor +- een centimeter van de LED af zit. Helaas is de sensor net niet gevoelig genoeg om hier stabiel een signaal uit te halen, ik moet de gevoeligheid zo hoog zetten dat er veel ruis in de pulsen zit.
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik dacht er zelf aan om een gaatje in de kap te boren zodat de sensor dichter tegen de led geplaatst kan worden, echter weet ik niet of dit toegestaan is aangezien de kap verzegelde schroeven heeft en dus niet geopend mag worden.
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik dacht er zelf aan om een gaatje in de kap te boren zodat de sensor dichter tegen de led geplaatst kan worden, echter weet ik niet of dit toegestaan is aangezien de kap verzegelde schroeven heeft en dus niet geopend mag worden.
Gaatje boren is een slecht idee, flinke boete bij de volgende controle.
Leuk dat ze bij die module je vertellen welke comperator ze gebruiken, maar niet welke lichtsensor, waar kocht je die module ook alweer voor
Dan heb je dus geen idee voor welke golflengte licht de sensor het meeste gevoelig is, misschien is het wel een sensor voor blauw licht die voor geen meter werkt op een rood ledje.
Je kan een lensje toevoegen en het ledje 'projecten' op je sensor. dan heb je meer helderheid.
Je kan ook de led voorzien van een zwart buisje (en de achterkant ook dichtmaken) om omgevingslicht te filteren en zo je ruis omlaag brengen.
Leuk dat ze bij die module je vertellen welke comperator ze gebruiken, maar niet welke lichtsensor, waar kocht je die module ook alweer voor
Dan heb je dus geen idee voor welke golflengte licht de sensor het meeste gevoelig is, misschien is het wel een sensor voor blauw licht die voor geen meter werkt op een rood ledje.
Je kan een lensje toevoegen en het ledje 'projecten' op je sensor. dan heb je meer helderheid.
Je kan ook de led voorzien van een zwart buisje (en de achterkant ook dichtmaken) om omgevingslicht te filteren en zo je ruis omlaag brengen.
Daar was ik al bang voorSA007 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:52:
Gaatje boren is een slecht idee, flinke boete bij de volgende controle.
Ik zal eens kijken of ik nog een LDR heb liggen, wellicht dat ik daarmee de 500 imp/kWh uit kan lezen, de 10.000 imp/kWh is te snel waarschijnlijk. Anders inderdaad wellicht het licht focussen. Omgevingslicht is er al nagenoeg niet, dus de ruis zal voornamelijk door de module zelf komenSA007 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:52:
Ik hoop dat hier nog iemand actief is. Vraag ook geplaats bij de slimme meter, maar daar een beetje of topic.
Copitano schreef op maandag 11 maart 2019 @ 00:05:
Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van de sensoren van Aurum (of Huisbaasje bij de Consumentenbond) naar Domoticz op de Pi. Het zijn deze met een RJ11 stekkertje er aan. Zijn volgens mij gewoon pulstellers.[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ik graag zou willen weten is:
Kunnen deze sensoren op een voeding tussen een 5 volt pin en GND van de pi draaien en de datadraad op een Gipo van de Pi met gebruikmaking van de interne weerstand van de Pi?
Welke draad heeft welke functie in de RJ11 stekker? Daar moet ik een eind mee kunnen komen. Het is met deze ook gelukt.[Afbeelding]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ik wil graag mijn meter uitlezen om mijn energieverbruik in kaart te brengen. Ik heb nog een "ouderwetse" meter , zo een als deze:
https://tweakers.net/i/5n...bcZq4aIq.jpg?f=user_large
Hier zit dus een infrarood lampje op dat 10000 keer knippert per kWh. Na wat onderzoek zou dat volgens mij moeten lukken met CNY70 sensor dus die heb ik aangeschaft en ik had nog een Raspberry Pi liggen dus ik dacht die kan ik mooi gebruiken.
Ik kom er alleen helemaal niet achter hoe ik de sensor aan moet sluiten op de raspberry. Als ik google kom ik allerlei circuit schema's tegen maar nergens welke gpio pins ik moet gebruiken op de Pi.
Ik ben ook een complete noob op dit gebied dus misschien zeg ik wel hele domme dingen maar hopelijk kan 1 van jullie me de goeie weg op helpen?
https://tweakers.net/i/5n...bcZq4aIq.jpg?f=user_large
Hier zit dus een infrarood lampje op dat 10000 keer knippert per kWh. Na wat onderzoek zou dat volgens mij moeten lukken met CNY70 sensor dus die heb ik aangeschaft en ik had nog een Raspberry Pi liggen dus ik dacht die kan ik mooi gebruiken.
Ik kom er alleen helemaal niet achter hoe ik de sensor aan moet sluiten op de raspberry. Als ik google kom ik allerlei circuit schema's tegen maar nergens welke gpio pins ik moet gebruiken op de Pi.
Ik ben ook een complete noob op dit gebied dus misschien zeg ik wel hele domme dingen maar hopelijk kan 1 van jullie me de goeie weg op helpen?