Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21-10 17:50
Begin ongeveer ook met het zelfde te worstelen. Alleen gebruik ik arduino, maar de rest blijft het zelfde.. Ik 'tel' het aantal keer dat de meter rond gaat.
Nu worstel ik met wanneer en hoe vaak ik de waarden naar de db wil laten schrijven. Kan natuurlijk bij elke 'pulse', maar dat levert een idioot aantal records op in korte tijd...

(nog maar te zwijgen dat ik op de zelfde arduino ook water, warmwater en stadsverwarming wil bij houden).

Daarom ga ik beginnen met de totalen elke 5 min weg te laten schrijven. Trigger op de db zodat ik ook gelijk de tijd heb. Moet wel een grafiek over te maken zijn, maar mis je dus wel wat detail verwacht ik..

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18:46
Je wil geen rechte lijn tussen twee datapunten trekken maar een 'step line chart' maken. De waarde is tussen twee datapunten immers overal hetzelfde, het is het gemiddeld vermogen tussen de twee tijdstippen.
Alle zichzelf respecterende chart libraries ondersteunen dat.
Let wel op of de knik links of rechts zit :)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• The Headhunter
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 05-05-2016
@somers1234.

Ik doe exact wat jij omschrijft, elke puls met timestamp en verbruik wegschrijven.
In idle krijg je idd lange pauze tijden, maar ik heb nog niet storend lange flanken gezien, ik krijg mooie scherpe flanken zowel bij aangaan van flinke belastingen als het uitschakelen daarvan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:38

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@Koffie: Ik heb hier ook zo'n fotodiode van eBay liggen (kant en klaar printje) en net eens mee zitten pielen. Een blauw ledje van m'n Ziggo modem reageert hij prima op (knippert mooi mee), maar een groen ledje van m'n WRT54GL router (die ook dieper in de behuizing zit, net als bij jouw kWh meter) detecteert hij niet goed. Of hij blijft uit als ik gevoelig omlaag draai, of constant aan.

Zou het misschien met de golflengte van de LED in je kWh meter te maken kunnen hebben? Dat hij voor groen minder gevoelig is dan blauw? In die zelfbouw sensor dingetjes zie je vaak dat ze een blauwe LED op de draaischijf richten

ThinkPad wijzigde deze reactie 08-07-2014 21:52 (4%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:44
@The Headhunter,
Bedankt voor je opzet script, ik ga dit eens proberen. Gebruik jij de Analog of Digital Output op de sensor om hem op de Raspberry aan te sluiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ik denk de digital. Dat is het makkelijkste. Module afregelen zodat LEDje op het printplaatje gaat branden als hij een puls detecteert. Digitale uitgang is dan 1 of 0 en niet een analoge waarde die de Pi nog weer moet omrekenen.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• The Headhunter
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 05-05-2016
@knopsje ik gebruik de digital output zoals Thinkpad ook aangaf.

• Delchrys
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14-10 15:31
Sorry dat ik hier binnenval, maar ik zou ook graag mijn draaischijfmeter uitrusten met een manier om mijn verbruik te loggen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer zo. Wat zou de goedkoopste oplossing zijn om een draaischijfmeter te loggen en later eventueel uit te breiden met gas en watermeter???
Is dat een klein Arduino bordje of dmv een RPi???
Elektrische kennis is niet veel (from scratch verzinnen), maar als ik weet wat ik moet hebben hiervoor kan ik me eigen erin verdiepen en komt het wel goed.
Heb wel mooie dashboard gezien om het visueel te maken, persoonlijk neig ik naar een RPi omdat je hier later ook nog wel wat mee kan.

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19-10 14:10
ik denk dat jij via Elektronica beland ben in dit topic. Maak anders even hier een topic aan: Duurzame Energie & Domotica

Ik zelf zou het op basis van een Raspberry doen. Eventueel een arduino mini aan de raspberry koppelen voor analoge poorten. (via usb)

8 x SF 150 = 1200 wp op GoodWe 1000, plat dak zuid | PVOutput

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:53
Op welke storage hebben jullie in het algemeen de database staan ?
Op de SDcard lijkt me de card geen lang leven beschoren.

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 27-07 05:12
Ik ben zelf ook bezig met het monitoren van mijn energieverbruik maar heb geen meter binnenhuis hangen.

Ik heb nu 6 van deze gekocht:
http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

In verschillende max A's, deze zijn vrij eenvoudig aan een ATTiny te koppelen en daarmee uit te lezen.

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-09 19:02

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
Megamind schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 23:23:
Ik ben zelf ook bezig met het monitoren van mijn energieverbruik maar heb geen meter binnenhuis hangen.

Ik heb nu 6 van deze gekocht:
http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

In verschillende max A's, deze zijn vrij eenvoudig aan een ATTiny te koppelen en daarmee uit te lezen.
He die heb ik ook maar ik krijg er met een Mega nog geen bruikbaar signaal uit.
De bedoeling is om hier positieve en negatieve stromen mee te meten zodat ook zonnestroom meegenomen word.

• Proton_
Je gaat hier AC mee meten dus je meet standaard al positieve en negatieve stromen, ook zonder zonnepanelen ;)

• Megamind
Heb je de SCT-013-000 of de sct-013-030?

De eerste output namelijk in mA's en de 2e in V.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:
flippo765 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:19:
[...]

He die heb ik ook maar ik krijg er met een Mega nog geen bruikbaar signaal uit.
De bedoeling is om hier positieve en negatieve stromen mee te meten zodat ook zonnestroom meegenomen wordt.
Antwoord:
quote:
Proton_ schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:35:
Je gaat hier AC mee meten dus je meet standaard al positieve en negatieve stromen, ook zonder zonnepanelen ;)
Een antwoord waar je echt wat aan hebt ..... Buitengewoon geniaal!
Maar serieus, enkel met die stroomblokjes zal je ook nooit bereiken wat je wilt, laat dat duidelijk zijn. Als je niets weet van elektrotechniek en daardoor het waarom niet begrijpt, vergelijk het met die eenzame wandelaar die graag in de pas wil lopen (of juist helemaal uit de pas) terwijl hij maar alleen is. Hij zal dus een metgezel nodig hebben. En zo werkt dat ook bij een (wissel)stroom. Dus wat zou in dit geval die metgezel zijn? Mag wel duidelijk zijn dacht ik.

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Haha, ik moest ook lachen.
Met positieve en negatieve stromen bedoel ik dat de teruggeleverde kWh's ook meegenomen worden in het totaal.
Dus dat de kWh-meter precies hetzelfde aangeeft als de waarde die ik van de arduino ga plukken.
Een standaard oplossing als Youless o.i.d. registreren maar een enkele kant op.

Ik heb een 030, degene die 0-30A meet en 0-1V als output zou moeten geven.
Nou weet ik niet zeker of deze ook negatieve stromen meet, de amperetangen die ik in mijn handen heb gehad deden dat allemaal wel en gaven gewoon negatief aan.

Nou is die 0-1V een vrij klein bereik voor een Arduino, die kan 0-5V aan.
Hiervoor zijn verschillende schema's te vinden maar ik krijg ze nog niet werkend.
Ik probeer hem ook direct via de Nodo naar een website te laten uploaden, misschien dat het daar fout gaat.

Ik zal eens kijken of ik er van de week nog weer eens wat tijd in kan steken om het een en ander aan een kale arduino te zetten, heb hier nog wel een Nano liggen.

• Stijnb_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 13:18
Zijn er hier mensen die via hun arduino de rechtstreeks de spanning meten van het net? Wat gebruiken jullie?

• Megamind
quote:
flippo765 schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 00:00:
Haha, ik moest ook lachen.
Met positieve en negatieve stromen bedoel ik dat de teruggeleverde kWh's ook meegenomen worden in het totaal.
Dus dat de kWh-meter precies hetzelfde aangeeft als de waarde die ik van de arduino ga plukken.
Een standaard oplossing als Youless o.i.d. registreren maar een enkele kant op.

Ik heb een 030, degene die 0-30A meet en 0-1V als output zou moeten geven.
Nou weet ik niet zeker of deze ook negatieve stromen meet, de amperetangen die ik in mijn handen heb gehad deden dat allemaal wel en gaven gewoon negatief aan.

Nou is die 0-1V een vrij klein bereik voor een Arduino, die kan 0-5V aan.
Hiervoor zijn verschillende schema's te vinden maar ik krijg ze nog niet werkend.
Ik probeer hem ook direct via de Nodo naar een website te laten uploaden, misschien dat het daar fout gaat.

Ik zal eens kijken of ik er van de week nog weer eens wat tijd in kan steken om het een en ander aan een kale arduino te zetten, heb hier nog wel een Nano liggen.
Dat ding meet een stroomveld, of de stroom nu de ene kant opgaat of de andere maakt niet uit :P Maak een opamp schema om die 1V te versterken naar max 5V.

Of als je denkt dat je maar bv 10A max gaat meten, verhoog het naar max 15V bv.

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12-10 13:59
quote:
jobr schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 22:16:
Op welke storage hebben jullie in het algemeen de database staan ?
Op de SDcard lijkt me de card geen lang leven beschoren.
Gewoon een zinnige dbase gebruiken en dan is een SDcard geen probleem.

Het hangt er een beetje vanaf wat je frequency van logging is (bij msec heb je wel kans op problemen, maar dit moet je ook gewoon niet willen). Maar een beetje dbase gaat met de standaard instellingen niet direct alles committen naar disk maar bewaart een aantal pages in het geheugen totdat er een significante hoeveelheid is en schrijft dan pas weg, oftewel een write-buffer.

Met een write-buffer heb je wel een kans dat als de stroom uitvalt dat je de data in de buffer zelf verliest, maar omgekeerd zonder write buffer heb je een verhoogde kans dat bij een stroomuitval je midden in een write zat waardoor het corrupt op disk is komen te staan.

Met een frequency van 1 per minuut heb je in principe (qua logging, je os etc daargelaten) maar 1440 writes per dag. En als je er echt bezorgd om bent dan kan je het bijv ook weer schedulen dat het 1x per uur oid richting een ftp / dropbox / cloud / home-computer gekopieerd wordt zodat mocht de sd-card falen je de data nog steeds hebt.

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
Megamind schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 01:31:
[...]

Dat ding meet een stroomveld, of de stroom nu de ene kant opgaat of de andere maakt niet uit :P Maak een opamp schema om die 1V te versterken naar max 5V.

Of als je denkt dat je maar bv 10A max gaat meten, verhoog het naar max 15V bv.
Vandaar ook de keuze om een stroommeter te pakken, een fotodiode met led ziet het verschil niet tussen levering en teruglevering.
De hoofdzekering is 25A dus naar 5A versterken lijkt me het beste.

Maar moet de spanning niet gelijkgericht worden om een goede grafiek/uitlezing te kunnen krijgen?

Dit is idd de reden dat ik eerst wil kijken hoe jij het oplost, ik ben werkzaam in de elektrotechniek en niet heel erg thuis in de elektronica.
Ik werkt ook wel met industriŰle dingen die communiceren via 24V en 4-20mA van en nar een PLC.
Veel analoge techniek komt hier niet meer bij kijken (of word niet meer naar gekeken en gelijk vervangen) maar heb dit thuis wel als hobby.

• SteeringWheel
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19-10 11:16
quote:
flippo765 schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:48:
[...]
Vandaar ook de keuze om een stroommeter te pakken, een fotodiode met led ziet het verschil niet tussen levering en teruglevering.
Als je een draaischijfmeter hebt kun je dit oplossen met 2 diodes.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ik zou het oplossen met een losse DIN-rail kWh-meter met S0-uitgang/knipperled voor je zonnepanelen. Dan weet je ook je bruto opbrengst.

Voordeel van zo'n kWh-meter is dat de resolutie vaak ook veel hoger is dan je draaischijfmeter. Aantal pulsen per kWh is vaak veel hoger.

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:29:
Ik zou het oplossen met een losse DIN-rail kWh-meter met S0-uitgang/knipperled voor je zonnepanelen. Dan weet je ook je bruto opbrengst.

Voordeel van zo'n kWh-meter is dat de resolutie vaak ook veel hoger is dan je draaischijfmeter. Aantal pulsen per kWh is vaak veel hoger.
Ik heb geen ruimte meer in de meterkast daarvoor.
Als je dit zou willen realiseren zou je de meter dan voor de installatieautomaten moeten zetten, anders kom je nooit achter het thuisverbruik. Mijn draaischijf maakt 600 rondjes per kWh, dat is iedere 1,6Wh en vind ik ruim voldoende.
quote:
SteeringWheel schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:21:
[...]

Als je een draaischijfmeter hebt kun je dit oplossen met 2 diodes.
Sommige dingen zijn zo simpel, dat nog nooit iemand anders met dat idee gekomen is.

De reacties zijn hier sneller dan dat ik ooit iets bij elkaar kan bedenken.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Hey Koffie, nog verder gekomen hiermee?

Misschien op de kant en klare photodiode module die je gebruikt (van eBay) een andere fotodiode zetten die wel gevoelig is voor groen licht? Een heldere groene LED zit op een golflengte van 520nm.
Een fotodiode zoals deze zou het groene licht toch op moeten pikken lijkt me. In de datasheet zie je dat hij bij 520nm al vrij hoog piekt.

Die kant en klare module is namelijk wel handig, omdat je hem precies kunt afstellen wanneer hij een HOOG of een LAAG signaal moet geven. Dat scheelt je op de Pi weer moeilijk doen met waarden omrekenen enzo. Je hoeft alleen te kijken of het hoog of laag is.

ThinkPad wijzigde deze reactie 15-12-2014 10:15 (76%)

• d68
  • Laatst online: 01-05 10:46
Voor zowel de kWh-meter (led puls) als mijn gasmeter (reed contact) gebruik ik onderstaande schakeling. De schakeling werkt zowel op 3.3V (RPI) als op een Arduino (5V). De 555 werkt in Schmitt-trigger configuratie en de venster-comparator in de 5V versie doet het ook goed op 3.3V.

Voordeel is ook de laag ohmige push-pull eindtrap van de 555 zodat je de schakeling met een relatief lange draad op de Arduino of RPI kunt aansluiten (dun audio kabeltje van bijv. headphone). De led is luxe en gebruik ik als 'debugger'.

Bij een puls verschijnt er op de uitgang een neergaande flank. Hierop kun je perfect op 'triggeren' in bijv. Oython

Voor de transistor gebruik is een BPW40 (had ik nog liggen) maar die kon ik in Eagle niet vinden.

• The_FrankO
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik kom er even niet meer uit, ben helemaal van het pad door de eenheden dus ik vraag hier even om raad. Als ik in mijn stelling iets zeg dat niet klopt, graag verbeter me dan :)

Om een beter beeld te krijgen van mijn energieverbruik en om gewoon weer even te hobbien ben ik begonnen om met een Arduino het aantal pulse van de LED op mijn electrameter bij te gaan houden. Op mijn meter staat 1000imp/kWh, wat betekend dat de LED 1000 keer knippert in een uur bij een constant verbruik van 1kW.

Ik tel iedere keer het aantal milliseconde tussen de LED pulsen en daaruit bereken ik het actuele verbruik naar Wh middels: (3.600.000 / (1.000 * aantalMillisec)) * 1.000
Het resultaat hiervan toon ik na iedere pulse op een 7segment display.
Tot zover gaat het nog goed.

Wat ik dus begrijp is dat na 1 LED pulse er 1W is bijgeschreven op de electrameter, en dat ik dus werkelijk 1Watt heb verbruikt. Met die gedachte laat ik na elke 10 LED pulsen op het 7 segment display het totaal aantal verbruik in kWatt zien door het totaal aantal pulsen te delen door 1000.

En nou komen we op het stuk waar ik het begin kwijt te raken. Iedere 5 minuten stuur ik richting Google Spreadsheet het aantal pulsen binnen die 5 minuten en het totaal aantal pulsen. Dit wil ik dan tonen in een grafiek. Maar is dat nou wel handig? De eenheid in de grafiek is dan Watt, maar over het algemeen wordt er in meetinstrumenten met Wh gemeten, of begrijp ik dat verkeerd?

Graag jullie advies hoe ik dit het beste kan presenteren.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-10 15:53
quote:
d68 schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:13:
Voor zowel de kWh-meter (led puls) als mijn gasmeter (reed contact) gebruik ik onderstaande schakeling. De schakeling werkt zowel op 3.3V (RPI) als op een Arduino (5V). De 555 werkt in Schmitt-trigger configuratie en de venster-comparator in de 5V versie doet het ook goed op 3.3V.
Ik ben handig met software, maar mij laten solderen is als Britt Dekker een talkshow laten doen. Kun je beter niet aan beginnen (alleen is mijn zelfkennis wat beter) :)

Mijn vraag is dan ook of dit soort schakelingen kant en klaar te koop zijn of tegen een (redelijke) vergoeding te laten maken zijn? Een Raspberry Pi heb ik al in de meterkast hangen. Die regelt nu mijn DHCP, DNS, VPN en GPS tracking van mijn auto. Maar daar is nog genoeg ruimte vrij om electra en gas te monitoren.

Mijn gasmeter kan ik meten met een reed-contact (1 imp = 0,01m3) en mijn electra met een fotocel (1 imp = 1Wh). Is het overigens ook mogelijk om je waterverbruik te meten? Daar draait wel iets als een dolle rond als ik de kraan openzet:

Ik heb alleen geen idee of dat ook een beetje betrouwbaar te meten is (wellicht iets met reflectie). Het moet allemaal niet te duur gaan worden, want eind dit jaar zal ik naar verwachting een slimme meter krijgen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

TCRT5000 module die je aan de GPIO van de Raspberry knoopt: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=2157

Of met een inductive sensor: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=1103

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien is een CNY70 een beter idee, randje van de behuizing snijden/vijlen en dan boven dat reflecterende plaatje plaatsen. De behuizing van de CNY70 heeft een veel betere vorm dan die van de TCRT5000 die je niet makkelijk ergens tegenaan plakt en het randje moet weg omdat er anders net genoeg ruimte is om het ruitje boven de reflector te detecteren.

Overigens heb ik voor de watermeter hier (die geen reflector heeft) een HMC5883L

Raven wijzigde deze reactie 03-01-2015 18:04 (11%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Adion
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-10 15:28
quote:
The_FrankO schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 16:19:
Om een beter beeld te krijgen van mijn energieverbruik en om gewoon weer even te hobbien ben ik begonnen om met een Arduino het aantal pulse van de LED op mijn electrameter bij te gaan houden. Op mijn meter staat 1000imp/kWh, wat betekend dat de LED 1000 keer knippert in een uur bij een constant verbruik van 1kW.
...
Wat ik dus begrijp is dat na 1 LED pulse er 1W is bijgeschreven op de electrameter, en dat ik dus werkelijk 1Watt heb verbruikt. Met die gedachte laat ik na elke 10 LED pulsen op het 7 segment display het totaal aantal verbruik in kWatt zien door het totaal aantal pulsen te delen door 1000.
1000imp/kWh = 1imp/Wh.
Je hebt dus elke puls 1Wh verbruikt.
Om het ogenblikkelijke opgenomen vermogen te bepalen gebruik je dan
W = imp/h
W = imp/(ms/3600000)
W = imp*3600000/ms

VirtualDJ 8 - Fast Image Resizer - Mind Games - Canon 550D - Sigma 17-70 f/2.8-4.0

• BugBoy
quote:
Ik wil het ook graag gaan gebruiken voor het meten van mijn gas/electriciteit. Ik zit te denken om het geheel op een experimenteerprint op te bouwen en aan mijn Raspberry Pi te knopen (heb ik al en geen ervaring met Arduino).

Heb jij de specificaties ook voor de onderdelen en eventueel een foto van jouw opbouw? Ik heb geen enkele ervaring met dit soort prints en schakelingen, maar dit zal wellicht nog wel lukken. Ik neem aan dat je de 3.3V, GND en een GPIO pin gebruikt op de RPi?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• d68
quote:
BugBoy schreef op zondag 04 januari 2015 @ 18:29:
[...]

Ik wil het ook graag gaan gebruiken voor het meten van mijn gas/electriciteit. Ik zit te denken om het geheel op een experimenteerprint op te bouwen en aan mijn Raspberry Pi te knopen (heb ik al en geen ervaring met Arduino).

Heb jij de specificaties ook voor de onderdelen en eventueel een foto van jouw opbouw? Ik heb geen enkele ervaring met dit soort prints en schakelingen, maar dit zal wellicht nog wel lukken. Ik neem aan dat je de 3.3V, GND en een GPIO pin gebruikt op de RPi?
Ik gebruik voor de phototransistor een BPW40. Deze staat in serie met een weerstand van 22kOhm. Mijn proto:

De uitgang van de 555 is aangesloten op GPIO4 van mijn Pi (pin 7 van de I/O connector), de schakeling wordt gevoed met 3.3V (pin 1). Niet met 5V gezien de spec's van de GPIO's). Ground is verbonden met pin 6

Wbt software: onderstaand stukje python code wordt getriggerd door neergaande flanken op GPIO4. Dit zijn de pulsen afkomstig van de kWh meter. Van deze gebeurtenis wordt een unix timestamp in een mysql database opgeslagen. That's all.
Python: logger.py
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
#!/usr/bin/python

import RPi.GPIO as GPIO
import signal
import time
import MySQLdb
import logging

# Setup logger
logging.basicConfig(level=logging.INFO)
logger = logging.getLogger(__name__)

# Blinking led is connected to GPIO4 (#7)
PIN_KWHLED = 4;

# Broadcom mode, pin is input. No pullup/down
# needed
GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(PIN_KWHLED, GPIO.IN)

# Global var's

#
# callback, called when falling edge on PIN_KWHLED is detected
#
def cbKWHLed(channel):
   query = """INSERT INTO measurement (epoch, k_id) VALUES (%s, %s)"""
   try:
      cur.execute(query,(int(time.time()),int(2))) 
      db.commit()
      logger.info('pulse detected, store timestamp in db')
   except:
      db.rollback()
      logger.error('can not write to db!')

#
#
#
def ctrlc(sig, frame):
   global done 
   done = False

#
# Setup db
#
db = MySQLdb.connect(host="xxxx",
         user="xxxx",
         passwd="xxxx",
         db="emon");
db.autocommit(True);
cur = db.cursor();

#
# Set falling edge callback
#
GPIO.add_event_detect(PIN_KWHLED, GPIO.FALLING, callback=cbKWHLed, bouncetime = 10)

#
# SIGINT
#
signal.signal(signal.SIGINT, ctrlc)

# 
# 'main'
#
done = True;
while done != False:
   time.sleep(1)

print('cleanup, bye')
GPIO.remove_event_detect(PIN_KWHLED);
GPIO.cleanup();

Met behulp van queries kun je dan heel makkelijk analyse doen op de db. Bijv van elke n seconden de totalen:
MySQL: nsec.sql
1
2
3
select from_unixtime(epoch) as min, count(*) as ticks from measurement
group by epoch DIV 3600
order by epoch

of som van alle ticks elke 10 minuten alleen vandaag:
MySQL: nsec.sql
1
2
3
4
select from_unixtime(epoch) as hours, count(*) as energy from measurement 
where FROM_UNIXTIME(`epoch`, '%Y-%m-%d') = curdate()
group by epoch DIV 600
order by epoch;

Met een klein nodejs servertje vertaal ik deze sql's in een REST. De code is nog nog niet helemaal netjes en klaar (bijv. loggen in syslog) maar ik probeer eerst de keten werkend te krijgen, daarna de typo's, toeters en bellen

Happy coding

d68 wijzigde deze reactie 06-01-2015 19:53 (5%)

• BugBoy
quote:
d68 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:47:
[...]
Ik gebruik voor de phototransistor een BPW40. Deze staat in serie met een weerstand van 22kOhm.
[...]
De software gaat het probleem niet zijn, maar dit wordt mijn eerste schakeling in 30 jaar. :)

Ik was net druk bezig mijn breadboard op te tuigen, maar ik kreeg het niet werkend. Ik had de weerstand die in serie staat met de BPW40 veel te laag gekozen. Ik zal morgen even wat andere weerstanden erbij halen, zodat ik de schakeling correct kan maken. Gebruik je ook een 22kOhm in combinatie met het reedcontact?

Ik neem aan dat ik voor R2 een voorschakelweerstand van 100Ohm kan gebruiken? Het ledje hoeft van mij niet zo heel fel op te lichten.

Ik zie trouwens een rondje bij de aansluting van VCC op de R pin van de 555. Bedoel je daar iets speciaals mee of is dit gewoon een normale aansluiting (ik ben echt een noob op dit gebied).

Bedankt voor het delen!

BugBoy wijzigde deze reactie 06-01-2015 20:56 (12%)
Reden: Quote toegevoegd

• d68
Vanaf circa 10k deed mijn proto het goed, de 22k had ik nog liggen. Klopt met dit verhaal: https://www.fairchildsemi...tion-notes/AN/AN-3005.pdf

Die Vcc rondjes moet je dus allemaal met elkaar verbinden (soort van labels bij het schema tekenen). Pin 4 van de 555 is de 'reset' van de interne 555 flipflop. Actief laag betekent het rondje aan pin 4. En omdat deze functie niet wenselijk is, is deze pin altijd met Vcc verbonden.

• BugBoy
quote:
d68 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:08:
Vanaf circa 10k deed mijn proto het goed, de 22k had ik nog liggen.
Ik heb de schakeling nu werkend op mijn werkbank. Ik heb het dubbel uitgevoerd en de software ook daarop aangepast, zodat ik ook mijn gasmeter kan uitlezen. De gegevens gaan ook netjes de database in. Heb ik nog twee vraagjes:
  1. Klopt het dat de LED standaard brandt, maar bij een puls even dooft? Zou het niet logischer zijn om de LED mee te laten knipperen met de puls? Dan moet je natuurlijk wel bij de opgaande flank gaan meten. Nu meet je bij het einde van de puls.
  2. Welk reed-contact heb jij gebruikt?
In de meterkast werkt het helaas niet. De BPW40 pikt de LED-puls van mijn energiemeter niet op. Ga ik er met de zaklamp over, dan meet ik netjes een puls, maar in de meterkast helaas niet. Mijn meter heeft een amberkleurige LED (ongeveer 600nm). Als ik de datasheet erbij pak, dan zou die daar toch zeker een gevoeligheid van 75% tov max hebben. Ik heb de weerstand al verlaagd naar 12kOhm, maar dat maakt niet uit.

BugBoy wijzigde deze reactie 07-01-2015 22:11 (49%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Om het geklooi met weerstandswaardes te besparen, koop jezelf een 'photodiode module'

Die zet je tegenover het pulslampje. Net zo lang aan schroefje draaien tot het LEDje op het printplaatje gaat meeknipperen en klaar. Printplaatje voedingsspanning geven (3.3V of 5V) en op de D0 (digital) uitgang komt een hoog signaal (3.3V of 5V, afhankelijk van je voedingsspanning) te staan bij een puls, en anders is hij laag (0V).

Makkelijker kan niet. Module kost op eBay een euro ofzo. Goed opletten dat je eentje met een soort LEDje koopt. Je hebt ze ook met een LDR, maar die zijn waarschijnlijk te traag om de pulsjes op te vangen.

Zo is er ook een 'reed switch module': http://img.dxcdn.com/productimages/sku_150795_1.jpg die je op je gasmeter kunt gebruiken (als daar een magneetje in het telwerk zit).
Ik snap alleen het nut van de trimpot daar niet bij. De reed switch is immers open, of gesloten. Daar zit niets tussen in?

ThinkPad wijzigde deze reactie 07-01-2015 21:55 (46%)

• BugBoy
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:47:
Zo is er ook een 'reed switch module': http://img.dxcdn.com/productimages/sku_150795_1.jpg die je op je gasmeter kunt gebruiken (als daar een magneetje in het telwerk zit).
Ik snap alleen het nut van de trimpot daar niet bij. De reed switch is immers open, of gesloten. Daar zit niets tussen in?
Dit is het schema van het ding en hier staat een uitleg van het ding:

Ik word er niet echt wijs uit, maar wellicht dat je kunt instellen hoe lang het contact gesloten is voordat de I/O hoog gaat?

• d68
quote:
BugBoy schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:14:

In de meterkast werkt het helaas niet. De BPW40 pikt de LED-puls van mijn energiemeter niet op. ...
Heb vandaag de scoop meegenomen om wat plaatjes te schieten in mijn meterkast.

Bovenstaand plaatje geeft de 2 signalen weer. Signaal PHOTO geeft het signaal van de photo-transistor weer, dus het signaaltje naar de 555 chip. Het signaal RPI geeft het signaal dat de RPI binnenkrijgt op de connector, dus na de lange kabel. Je ziet, 2 mooie pulsen. Je ziet ook waarom het ledje continue brandt en uit gaat bij een pulsje. Wil je dit andersom dan moet je het ledje (via een weerstand naar ground aansluiten

Bovenstaande resultaten laten goed zien waarom je het photo-transistor signaal moet bufferen. Wat je ziet zijn uitvergrotingen van de schakelmomenten. De 555 staat in Schmitt trigger mode en beslist, afhankelijk van een (interne) drempelspanning, of het signaal een '1' of een '0' moet worden. Als je dan ook nog een beetje 'speling' rond het schakelpunt toelaat (hysteresis) dan zullen 'ruis/spikes' op de sensor niet leiden tot snelle 1-0-1-0-1 enz wisselingen (het z.g. denderen) op de RPI op het moment dat er een lichtpuls komt. En dit alles zit in de 555 chip. Je ziet dat er uit 555 hele schone pulsen komen

De schakeling 'van Ebay' heeft dit allemaal niet en/of minder. Deze is gemaakt met de bekende LM393 comparator. De output van deze chip (zie ook datasheet) heeft een z.g. open collector output. Bij lange aansluitdraden (capaciteit) geeft dit slechte flanken. Ook heeft de schakeling geen hysteresis waardoor de uitgang kan 'denderen', dan ziet de RPI meerdere pulsjes ipv 1. Vooral met mechanische schakelaars (reed contact) heb je daar last van. Maar goed, het zal allemaal we werken bij deze trage signalen.

Excuses voor het lange verhaal. Zit in het onderwijs en dan krijg je dat ;)

En als laatste, verhoog de weerstand in serie met de photo-transistor eens ...

• BugBoy
quote:
d68 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:48:
En als laatste, verhoog de weerstand in serie met de photo-transistor eens ...
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Met een weerstand van 150kOhm gaat het perfect. Hij pakt de puls dan heel mooi op. Als ik een printje maak overweeg ik wel een potmeter te gebruiken, zodat ik hetzelfde printje kan gebruiken op meerdere meters.

Ik wil juist wat meer van electronica leren, dus ik lees graag dit soort verhalen. eBay is aardig, maar het is leuker om zelf wat in elkaar te flansen. Het wordt alleen wel steeds erg laat en morgenvroeg om 7 uur gaat de wekker weer. :)

Gisteravond ben ik begonnen met mijn meterproject. Deels van jou gejat, maar ik wil het iets uitgebreider op gaan zetten. In mijn variant kun je een variabel aantal meters definiŰren en worden ook de pulsen per 5min, kwartier, uur en dag bijgehouden. Het is nog lang niet af, maar als je het wilt volgen dan kun je het bekijken op https://github.com/ramondeklein/energymeter.

• d68
quote:
BugBoy schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 01:25:
[...]
Met een weerstand van 150kOhm gaat het perfect ..... https://github.com/ramondeklein/energymeter.
Top dat het werkt en bedankt voor 't delen, ook goed voor mijn beperkte Python kennis. Ik steek iets anders in en log alleen timestamps en laat dan via crontab scripts allerlei tabellen in de db genereren. Ben er nog mee bezig maar zal ook alles delen.

• d68
From hardware to Highcharts:

d68 wijzigde deze reactie 17-01-2015 09:49 (32%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ziet er goed uit! Alleen een typfoutje: synoloy ipv synology ;)

En pittig verbruik trouwens, 15kWh per dag, snel naar Serieus elektriciteit besparen ;)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:42

CurlyMo

www.pilight.org

Inderdaad, hier 3x zo weinig (met koken op gas).

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• d68
quote:
...Alleen een typfoutje: synoloy ipv synology ;)
Typo inderdaad, thanx, nullast 's-nachts mag nog wel omlaag. Overdag kids met laptops, Xbox end allerlei oplader + E auto ...

d68 wijzigde deze reactie 18-01-2015 01:16 (6%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Highcharts heb ik laatst eens mee zitten stoeien, met http://blueflame-software...harts-with-php-and-mysql/ als voorbeeld, maar kreeg 't niet werkend. Ik liep vast op hoe datum/tijd in de database wordt opgeslagen. Ik maak gebruik van yyyy:mm:dd hh:mm:ss, wat totaal niet lijkt op de datum/tijd van dat voorbeeld. Inmiddels heb ik daar de oplossing voor maar moet er nog mee aan de gang.

Daarna maar eens kijken hoe ik kan wisselen tussen dagen, wil van middernacht tot middernacht het verbruik laten weergeven, maar wel de data van andere dagen kunnen zien.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• duvekot
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:09
Ook hier aan het kijken hoe we de oude gasmeter uit kunnen lezen. We hebben deze gasmeter:

Er zit geen ingang voor een reed relais op .. en na uren staren naar de nummertjes blijkt dat deze geen reflecterend vakje hebben ... dus een "standaard" puls meter is uitgesloten voor deze meter.

Op internet lees je ook dat sommige meters een magneetje onder een nummertje heeft zitten .. dus daar maar eens naar kijken. Ik zie dat mvdswaluw ook zie iets heeft gedaan (in deze post) en ook op deze pagina een voorbeeld.

Op mijn Samsung S3 zit een magnetometer dus daar maar een mooie app voor geinstalleerd die ook meteen een grafiek laat zien van de meting .. en ook nog eens een CSV kan opslaan met de uitkomsten.
Die app is de Physics Toolbox Magnetometer

Maar helaas ... als ik die app voor de nummers houd .. gebeurt er helemaal niks .. een paar "strake" rechte lijnen ... dus niks te meten of te zien :( en ook op ander plaatsen aan de bovenkant van de gasmeter geen enkele reactie.

Omdat ik toch al uren naar die meter had zitten staren heb ik toen mijn telefoon eens op het onderste gedeelte van de gasmeter gehouden ... dus onder opstaande rand die de boven en onderkant van de meter in twee deelt. En wat zie ik dan gebeuren ....

_/-\o_

Dus op het onderste gedeelte is wel een mooie verandering te zien ... en met wat verder spelen zie ik dat die golven korter worden als er idd meer gas wordt gebruikt (warme kraan aanzetten bv)

Dus er is iig voor de sensor in mijn telefoon voldoende verandering in magnetisch veld om waar te nemen. De grote vraag is nu ... wat kan ik daar mee?

Ik zou graag een JeeNode Micro met CompassBoard willen gebruiken om deze veranderingen te meten .. omdat ik ook al een JeeNode gebruik voor de S0 meters voor het stroom verbruik/opwek. Maar ik weet niet of een CompassBoard gevoelig genoeg is voor deze gasmeter. En hoeveel stroom verbruikt een CompassBoard en kan dat goed samen met de JeeNode Micro (en op batterijen?)

Als iemand anders nog tips heeft ... of de antwoorden ... dan hoor ik dat graag .. ik ga ondertussen maar eens kijken wat ik verder kan uitzoeken ..

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Als jouw telefoon beschikt over een manetometer dan zal daar vast ook wel elektronica voor zijn. Zoals hier wordt verteld bijvoorbeeld: http://hackaday.com/2011/...s-guide-to-magnetometers/

Heb ik je vraag opgelost? Doneer me een Gulden via mijn avatar.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
duvekot schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:36:
Ook hier aan het kijken hoe we de oude gasmeter uit kunnen lezen. We hebben deze gasmeter:
[afbeelding]
Als je de mogelijkheid hebt I2C modules te gebruiken, dan kun je wel wat met http://hobbycomponents.co...is-digital-compass-module , die heb ik op een dergelijke reflector-loze gasmeter (en ook op de watermeter) zitten en lijkt te werken :) Ik heb de HMC5883L (= digitaal 3d kompas) bovenop de gasmeter zitten, op een breadboard.

edit: Het compass board waar jij naar linkt gebruikt dezelfde chip, die is gevoelig genoeg. :)

Raven wijzigde deze reactie 18-01-2015 15:00 (17%)

Oscar Wilde

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:04

ThaHandy

Discovery Channel

quote:
[...]
Omdat ik toch al uren naar die meter had zitten staren heb ik toen mijn telefoon eens op het onderste gedeelte van de gasmeter gehouden ... dus onder opstaande rand die de boven en onderkant van de meter in twee deelt. En wat zie ik dan gebeuren ....
[afbeelding]

_/-\o_

Dus op het onderste gedeelte is wel een mooie verandering te zien ... en met wat verder spelen zie ik dat die golven korter worden als er idd meer gas wordt gebruikt (warme kraan aanzetten bv)
[...]
Hey, bij mijn ook, hoewel het wel erg laag is ~50 uT

ThaHandy wijzigde deze reactie 23-02-2015 17:44 (16%)

• somers1234
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:56
Ik heb eindelijk mijn grafiek werkend :*)

De RPi wordt op dit moment gebruikt om met een scriptje een interrupt te genereren op een puls van mijn energiemeter. Ik bepaal dan de tijd tussen twee pulsen om zo het huidige opgenomen vermogen (watt) te kunnen berekenen. Elke minuut wordt dit verbruik naar Thingspeak geupload.

Via de Thingspeak API haal ik met een PHP script de gewenste data op. Met de API kan je zelf instellen of je de data van afgelopen x aantal uur, een gemiddelde/som per tijdseenheid of data tussen twee datums wilt ophalen. Op dit moment laat ik in de grafiek de data van afgelopen 24 uur zien.

Voordeel van Thingspeak is dat ik zelf niet voor een database hoef te zorgen. Eventueel kan ik in de toekomst de RPi vervangen voor bijvoorbeeld de ESP8266 en dan zal het geheel nog steeds werken.

Uiteindelijk wil ik ook gas, water en temperatuur gaan loggen en deze weergeven.

somers1234 wijzigde deze reactie 20-01-2015 11:29 (146%)

• Speedfightserv
wat gebruik je voor de weergave/grafieken?

• JanPedaal
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ziet er mooi uit!

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• SteeringWheel
  • Laatst online: 19-10 11:16
highcharts.com staat eronder. Gebruik het zelf ook, is een erg mooi library daarvoor. Van mij ziet er nu zo uit, work in progress, eenheden zijn watt en liter. Fors gasverbruik bij het opstoken 's ochtends :(

SteeringWheel wijzigde deze reactie 22-01-2015 10:31 (51%)

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• Speedfightserv
Zelf gebruik ik ook highcharts maar dan ziet het er niet zo uit zoals somers1234 het heeft. Ik heb die plugin ook nog niet gezien bij highcharts :)

• somers1234
Weer wat vorderingen gemaakt. Heb nu ook het verbruik per uur (afgelopen 24 uur) en per dag (over een jaar gezien). Grafieken zijn gewoon met Highcharts gemaakt. Daaromheen ben ik zelf creatief geweest met wat html en css. Is gewoon een kwestie van wat spelen met kleuren om het er zo uit te laten zien.

Het opgenomen vermogen (watt) in de printscreen hierboven klopt overigens niet. Net een foutje in de berekening opgelost. Het werkelijke opgenomen vermogen ligt een factor 3 hoger.

somers1234 wijzigde deze reactie 22-01-2015 18:10 (20%)

• netchip
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21-07 16:13
quote:
somers1234 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:39:
Weer wat vorderingen gemaakt. Heb nu ook het verbruik per uur (afgelopen 24 uur) en per dag (over een jaar gezien). Grafieken zijn gewoon met Highcharts gemaakt. Daaromheen ben ik zelf creatief geweest met wat html en css. Is gewoon een kwestie van wat spelen met kleuren om het er zo uit te laten zien.

[afbeelding]

Het opgenomen vermogen (watt) in de printscreen hierboven klopt overigens niet. Net een foutje in de berekening opgelost. Het werkelijke opgenomen vermogen ligt een factor 3 hoger.
Ziet er mooi uit! Ik moet ook eens gaan uitzoeken hoe je zoiets bouwt. :)

Hoe kom je aan die icons? Zelf ontworpen?

• somers1234

• Zerobase
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
3V3 werkt dus goed?

De datasheets van de verschillende leveranciers geven als minimum voedingsspanning voor de NE555 namelijk 4,5V aan. Zou je niet beter de NE555 gewoon op 5V kunnen laten draaien en met een simpele logic level convertor omzetten naar 3V3? Een logic-level convertor maak je met een enkele N-channel FET (Ik gebruik zelf de BSN20)

Bijv zo:

Bovenstaande wordt bij i2c level conversie toegepast.
quote:
...

Zerobase wijzigde deze reactie 25-01-2015 17:25 (0%)
Reden: Typvautje hersteld

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:29
Ik wil graag e.e.a gaan meten m.b.v een RPi, beginnend met het elektrische verbruik van mijn draaischijfmeter.
Raspberry Pi (Model B ) met Domoticz ligt sindskort in de meterkast en ik heb een aantal 'TCRT5000'-modules in bestelling staan.

Waar kan ik meer lezen over hoe de gedetecteerde pulsen in Domoticz terecht komen?
Ik heb e.e.a gezien over het uitbreidingsbord 'PiFace', maar die term kom ik in dit topic niet tegen.
Dit lijkt me ook overkill voor een enkele meter.

Hoe doen jullie dat?

• d68
quote:
Zerobase schreef op zondag 25 januari 2015 @ 17:24:
3V3 werkt dus goed?

De datasheets van de verschillende leveranciers geven als minimum voedingsspanning voor de NE555 namelijk 4,5V aan. Zou je niet beter de NE555 gewoon op 5V kunnen laten draaien en met een simpele logic level convertor omzetten naar 3V3? Een logic-level convertor maak je met een enkele N-channel FET (Ik gebruik zelf de BSN20)

Bijv zo:

[afbeelding]

Bovenstaande wordt bij i2c level conversie toegepast.

[...]
Sorry, zie dit nu pas. De 555 in comparator-mode werkt ook goed op 3.3V. Je kunt natuurlijk ook een 3.3V versie van de 555-chip kopen maar in deze toepassing is dit niet nodig.

De levelshifter met de fet's is niet nodig (het gegeven schema is een bekende in de I2C wereld, is geschikt voor bidirectionele communicatie. Daar is hier geen sprake van ..)

• bassd
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 14-10 21:46
quote:
somers1234 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:39:

[afbeelding]

Ziet er erg mooi uit!
Zou je dit project misschien willen delen met ons? >:)

• Kalua
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:51
Ik probeer mijn draaischijfmeter uit te lezen mbv raspberry pi, maar loop tegen wat moeilijkheden aan.

Ik heb een aantal modules gekocht http://m.ebay.com/itm/141447762611?nav=SEARCH

Deze heb ik netjes bevestigd op mijn meter eb afgesteld met de potmeter(?) zodat de led uit gaat als het zwarte vlakje voorbij komt. ik gebruik python met de rpi.gpio lib om de pin uit te lezen. Voor de duidelijkheid: ik heb dus Vcc op een 3.3 volt pin, gnd op een ground pin en D0 op een GPIO pin. Ik krijg netjes een hoog signaal in de normale stand en een laag signaal als het zwarte vlakje er is. Ik lees dit uit mbv interrupts op een rising edge, nu krijg ik alleen vaak meerdere interrupts achter elkaar met verschillende tijden. Soms krijg ik netjes 1 interrupt, soms 2 of 3 binnen ongeveer 100ms van de eerste, maar soms ook nog 1 tot 1.5s na de eerste. Zou dit aan de jumper wires kunnen liggen die ik gebruik? Zijn vrij dunne en waarschiinlijk niet geisoleerde draadjes. Op de module is het zelf niet te zien aan het ledje dat ie inzakt even. Is hier wat aan te doen??

Signature afgekeurd door Evanescent

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Dat zei ik ook, waarom niet zo'n module gebruiken.

Maar dat schijnt weer niet goed te zijn, hier een goede uitleg: d68 in "DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi"

• Proton_
Inderdaad, je moet het signaal ontdenderen. Dat kan in software; je kunt uitrekenen hoe lang een puls minimaal duurt en kortere pulsen negeren. Hetzelfde met de tijd tussen pulsen. Helemaal perfect wordt het nooit maar je kan heel dichtbij komen :)

• Kalua
software heb ik geprobeerd maar is niet praktisch. Ik moest de bouncetime zo hoog zetten dat ik pulsen ging missen op het moment dat ik veel apparaten aan had. Technisch gezien zou ik dus ook een 555 schmitt inverter oid aan de analoge output van de module kunnen solderen of zie ik dat verkeerd??

• RudolfR
Jammer, ik heb ook een paar van die dingen besteld voor een soortgelijke oplossing.
Weet je zeker dat het dendering is? Hoelang zijn die dunne draden?

• Fr33z
  • Laatst online: 21-10 12:03
@kalua. dit is inderdaad een lastig probleem, het debouncen van het signaal van zo'n sensor. Misschien kun je het oplossen door twee modules te gebruiken en een soort state-machine te maken?

zoiets van:

state 0:
sensor 1 is laag, sensor 2 is hoog (vakje komt eraan)

state 1:
sensor 1 laag en sensor 2 laag (pulse)

etc. Met een stukje debouncing ertussen misschien. ik zou hier waarschijnlijk toch een kleine arduino tussendoen om dit te regelen, je kunt het testen door een ledje te laten branden oid en zodra dat werkt dit naar de GPIO van de RPi doorzetten

• Kalua
quote:
RudolfR schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:45:
Jammer, ik heb ook een paar van die dingen besteld voor een soortgelijke oplossing.
Weet je zeker dat het dendering is? Hoelang zijn die dunne draden?
De draden zijn maar 15cm ofzo, dus dacht dat het daar misschien aan lag. Maar de post van d68, geeft aan dat het eigenlijk gewoon aan de module zelf ligt.
quote:
Fr33z schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:57:
@kalua. dit is inderdaad een lastig probleem, het debouncen van het signaal van zo'n sensor. Misschien kun je het oplossen door twee modules te gebruiken en een soort state-machine te maken?

zoiets van:

state 0:
sensor 1 is laag, sensor 2 is hoog (vakje komt eraan)

state 1:
sensor 1 laag en sensor 2 laag (pulse)

etc. Met een stukje debouncing ertussen misschien. ik zou hier waarschijnlijk toch een kleine arduino tussendoen om dit te regelen, je kunt het testen door een ledje te laten branden oid en zodra dat werkt dit naar de GPIO van de RPi doorzetten
Ik zie niet in hoe 2 modules iets op zou lossen, het enige wat ik dan krijg is dat ik alles dubbel moet debouncen en nog eens met 2 modules. Volgens mij maak ik het alleen maar onnodig complex dan.

• jobr
  • Laatst online: 20:53
Ik heb ook zo'n module en geen enkel probleem daarmee. Over een maand wijkt deze niet meer af dan 2 Kwh. Dat vind ik zelf wel netjes.

jobr wijzigde deze reactie 18-02-2015 18:57 (12%)

• sander817
  • Laatst online: 21:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

is de TCRT_5000_Sensor een analoge of digitale sensor?
dus deze bijvoorbeeld http://www.ebay.com/itm/141447762611

sander817 wijzigde deze reactie 18-02-2015 21:25 (35%)

• RudolfR
Beide, naast een pin voor spanning (VCC) en de massa (GND) zijn er nog 2 pinnen, DO en AO, digital- en analog-out.

• d68
quote:
Deze heb ik netjes bevestigd op mijn meter eb afgesteld met de potmeter(?) zodat de led uit gaat als het zwarte vlakje voorbij komt. ik gebruik python met de rpi.gpio lib om de pin uit te lezen. Voor de duidelijkheid: ik heb dus Vcc op een 3.3 volt pin, gnd op een ground pin en D0 op een GPIO pin. Ik krijg netjes een hoog signaal in de normale stand en een laag signaal als het zwarte vlakje er is. Ik lees dit uit mbv interrupts op een rising edge, nu krijg ik alleen vaak meerdere interrupts achter elkaar met verschillende tijden. Soms krijg ik netjes 1 interrupt, soms 2 of 3 binnen ongeveer 100ms van de eerste, maar soms ook nog 1 tot 1.5s na de eerste. Zou dit aan de jumper wires kunnen liggen die ik gebruik? Zijn vrij dunne en waarschiinlijk niet geisoleerde draadjes. Op de module is het zelf niet te zien aan het ledje dat ie inzakt even. Is hier wat aan te doen??
Mss helpt een circa 50k weerstand als terugkoppeling. De modulen van eBay hebben geen terugkoppeling = hysteresis. evt klein capaciteit parallel. De 339 is hoogohmig afgesloten en heeft capaciteit door de lange dunne aansluitdraden. De 339 moet deze via pullup van 10k 'opladen' en dat duurt even. Ontladen gaat wel snel via de interne transistor. Niet getest, maar heb ervaring met deze schakelingen.

Imho moet je dit niet proberen op te lossen in software. Probleem zit in hardware.

• Kalua
quote:
d68 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:51:
[...]

Mss helpt een circa 50k weerstand als terugkoppeling. De modulen van eBay hebben geen terugkoppeling = hysteresis. evt klein capaciteit parallel. De 339 is hoogohmig afgesloten en heeft capaciteit door de lange dunne aansluitdraden. De 339 moet deze via pullup van 10k 'opladen' en dat duurt even. Ontladen gaat wel snel via de interne transistor. Niet getest, maar heb ervaring met deze schakelingen.

Imho moet je dit niet proberen op te lossen in software. Probleem zit in hardware.
Waar zou ik die dan precies moeten plaatsen?

• Wolly
  • Niet online
quote:
Koffie schreef op zondag 05 januari 2014 @ 08:46:
[...]

Kartonnen doosje gebruik al vanaf het begin.
Vanwege teleurstellende resultaten (en genoeg andere projectjes) ligt het even op een lager pitje,
Ik heb twee electriciteitsmeters in huis die ik op twee manieren zou kunnen uitlezen:
- 1 meter met rode knipperende led, 1000 imp/kWh
- 1 meter met infrarode knipperende led, 1000 imp/kWh

Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Op ebay zie ik aardig wat kant en klare bordjes met sensor en potmeters voor de afstelling, echter meten die dan zowel de rode led als de infrarode led? Heb ook zitten zoeken naar blogs etc van mensen die dezelfde soort meters hebben als ik (dus zonder P1 port) maar helaas niets gevonden.

Heb jij de boel al werkend met je 'rode knipperende' meter?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik denk het niet, die sensor-boards zijn volgens mij alleen voor IR-LED's. Maar misschien dat je een LDR voor de rode LED kan gebruiken? Zie bijv.

van http://www.reuk.co.uk/Flashing-LED-on-Electricity-Meter.htm

Oscar Wilde

• somers1234
quote:
Wolly schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 10:16:
[...]
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Op ebay zie ik aardig wat kant en klare bordjes met sensor en potmeters voor de afstelling, echter meten die dan zowel de rode led als de infrarode led? Heb ook zitten zoeken naar blogs etc van mensen die dezelfde soort meters hebben als ik (dus zonder P1 port) maar helaas niets gevonden.
Deze module werkt prima met een rode led. Infrarood denk ik niet. Je zou een ir-photodiode kopen en deze op de module solderen (in plaats van de photodiode die er nu op zit).

• Kalua
quote:
d68 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:51:
[...]

Zou je mij nog willen vertellen waar ik die moet plaatsen? Of iemand anders die het misschien weet? Ben zelf daar niet zo thuis in.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als het om een LM393 gaat, tussen de ge´nverteerde en non-ge´nverteerde inputs.
edit: LM393 inderdaad: "comparator USES the LM393 chips, work stability"

De sensor is verbonden met de ene input, de andere input is met de potmeter verbonden, mits de schakeling enigszins overeen komt met wat ik hier zelf in elkaar heb geknutseld mbv voorbeelden :P

Raven wijzigde deze reactie 21-02-2015 13:13 (66%)

Oscar Wilde

• Kalua
quote:
Raven schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:11:
Als het om een LM393 gaat, tussen de ge´nverteerde en non-ge´nverteerde inputs.
edit: LM393 inderdaad: "comparator USES the LM393 chips, work stability"

De sensor is verbonden met de ene input, de andere input is met de potmeter verbonden, mits de schakeling enigszins overeen komt met wat ik hier zelf in elkaar heb geknutseld mbv voorbeelden :P
Is het dan niet gewoon makkelijker een schmitt trigger aan de analoge(of digitale) uitgang te solderen en daar de output van te gebruiken?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raad eens waar je de LM393 voor kan gebruiken :P Ik heb zo'n IC aan een CNY70 (more or less zelfde als TCRT5000) hangen en die maakt er logische nullen (0v) en enen (5v) van.

edit: 't gaat hier om een losse sensor, niet zo'n complete module.

Raven wijzigde deze reactie 21-02-2015 13:59 (16%)

Oscar Wilde

• Kalua
Alleen niet echt een goede blokvorm helaas. Ga de weerstand wel eens proberen dan. Zou ik die gewoon op de pootjes van de IC kunnen solderen?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen flauw idee hoe goed de blokvorm hier is, heb de LM393 aan een interrupt pin van een Arduino hangen met een paar regels software debounce code (staat op 20ms ofzo ivm oneffenheden op de meters draaischijf), werkt prima.

Al wordt om nog onbekende reden de interrupt-pin zowel bij rising als falling getriggered terwijl ie dat alleen bij rising zou moeten doen. Later maar eens rechtstreeks aan een RPi hangen (Arduino stuurt data door naar RPi via 433MHz ivm gebrek aan LAN bij meter) en kijken wat die doet.

Raven wijzigde deze reactie 21-02-2015 15:01 (10%)

Oscar Wilde

• duvekot
quote:
[afbeelding]

....
....
Als iemand anders nog tips heeft ... of de antwoorden ... dan hoor ik dat graag .. ik ga ondertussen maar eens kijken wat ik verder kan uitzoeken ..
Ondertussen ben ik al een stap verder. Ik heb zo'n Compass Board gekocht en met wat draadjes en breadboard aan een Raspberry Pi gekoppeld.

Even snelle google op een python scriptje en wat geknutsel met highcharts en dan krijg je onderstaande grafiek:

Dus nu nog even verder knutselen en de code op een JeeNode krijgen ... en dan zien wat voor mooie details we hieruit kunnen krijgen.

• DiedB
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 04:30
Heb ook even voor anderhalve euro zo'n module besteld, en op mijn RPI aangesloten (3.3V, GND, D0). Heb een meter met een ledje dat elke 1/1600 van een kWh knippert. Eerst met de potmeter afgesteld en het leek prima te gaan. Een uur later verder gegaan met een python-scriptje maar de module lijkt niets meer te doen, de power-led brandt wel maar de indicator gaat niet meer aan, hoe ik de potmeter ook draai. Als ik 'm aansluit op 5V (in plaats van 3.3V) gaat het groene ledje constant branden.

Heb ik gewoon een dode module of doe ik iets verkeerd?

• knudje
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 24-12-2017
quote:
d68, zin om uw code te delen? Als niet programmeur maar wel prutser heb ik me gebaseerd om het script van Bugboy en heb dit werkend gekregen met zo'n volledige module. Nu zou ik wat verder willen gaan en het verbruik per dag, per maand ... plotten met highcharts

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
duvekot schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:17:
[...]

Ondertussen ben ik al een stap verder. Ik heb zo'n Compass Board gekocht en met wat draadjes en breadboard aan een Raspberry Pi gekoppeld.

Even snelle google op een python scriptje en wat geknutsel met highcharts en dan krijg je onderstaande grafiek:
[afbeelding]

Dus nu nog even verder knutselen en de code op een JeeNode krijgen ... en dan zien wat voor mooie details we hieruit kunnen krijgen.
Nice :) , ik heb na het testen van de HMC5883L (gebruik jij die ook?) op mijn oude vergelijkbare analoge gasmeter de output in Excel gezet en voor de X, Y en Z co÷rdinaten elk apart een grafiek laten maken, dit daar Excel geen 3d graphs kan maken.

Voor elke co÷rdinaat werd er daarna een grafiek weergegeven dat enigszins weg had van een sinus en bij stilstaande meter werd het een redelijk rechte lijn, oftewel: er valt wat te meten :)

Highcharts heb ik wel eens mee gewerkt, heb een bestaand voorbeeld aangepast. Zou jij de highcharts-code en python script willen delen van die graph? O-) Ben benieuwd hoe je die voor elkaar gekregen hebt.

Oscar Wilde

• duvekot
quote:
Raven schreef op zondag 26 april 2015 @ 14:48:
[...]
Highcharts heb ik wel eens mee gewerkt, heb een bestaand voorbeeld aangepast. Zou jij de highcharts-code en python script willen delen van die graph? O-) Ben benieuwd hoe je die voor elkaar gekregen hebt.
Het Python script was simpel script die elke x tijdseenheid (ik dacht 10 per seconden) de waardes van de chip uitlas via I2C en weg schreef in een simpel CSV bestand. (dus ongeveer Python 101 nivo)

En highcharts was idd de 3D scatter chart demo ... en toen met JSFiddle de input veranderd aan de hand van het CSV bestand (en wat met min, max etc van de assen gefreubeld)

Het was dus alleen een "proof of concept" om te kijken of er wat te meten was. Had geen zin in Excel .. werk op een Chromebook .. dan ga je snel naar andere oplossingen kijken .. en leer je weer wat nieuws :-)

Dus veel te delen is er niet ... en er is idd wat te meten .. maar ik ben nog niet verder gegaan om te bepalen hoeveel gas er nou verbruikt is per omloop.

Was van plan daarvoor mijn Raspberry Pi Camera te gaan gebruiken .. en dan met OCR de standen te "bekijken" en te vergelijken met de output van de Compass Board.
Het ik meteen twee vliegen in 1 klap .. .. gewoon omdat het kan ..

maar wanneer dat allemaal klaar is ... er is zo veel te doen :-)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
duvekot schreef op zondag 26 april 2015 @ 19:31:
[...]
Was van plan daarvoor mijn Raspberry Pi Camera te gaan gebruiken .. en dan met OCR de standen te "bekijken" en te vergelijken met de output van de Compass Board.
Het ik meteen twee vliegen in 1 klap .. .. gewoon omdat het kan ..

maar wanneer dat allemaal klaar is ... er is zo veel te doen :-)
Voor een watermeter kwam ik onlangs dit tegen: http://olammi.iki.fi/sw/dialEye/

Heb er alleen geen ervaring mee.

• duvekot
erg slim gemaakt ... en als ik het zo allemaal door lees werkt het volgens mij ook zeer robuust zolang de camera niet al te veel beweegt.

Maar ja ... ik heb net een Sensus 620 meter gekregen ... dus geen mooie draai wijzertjes meer zoals op de oude watermeter :-)
Maar anders was het een zeer handige toevoeging idd.

Maar dit python script kan misschien wel gebruikt worden om de gasmeter standen uit te lezen met een camera ... alleen dan streepjes herkennen .. en nummers .. maar dat is wel te doen denk ik.

Deze gaat dus op de "onthouden" hoop van links .. thx.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• d68
quote:
knudje schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:21:
d68, zin om uw code te delen? ...
https://bitbucket.org/dmkroesk/emon

Ik ben ook bezig met een plugin voor Pimatic: https://github.com/dkroeske/pimatic-emon

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

eerste stappen voor elektriciteit werken inmiddels hier. Raspberry pi met lichtsensor op de teller. python verzamelt de pulsen en propt ze in een mysql database. php leest ze weer uit. Bedragen kloppen nog niet. dat is puur een testgetal per kWh

Kaasplank wijzigde deze reactie 13-05-2015 13:03 (14%)

In mijn handtekening staat iets zodat je kunt zien dat ik verstand van het betreffende onderwerp heb.

• fjux
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19-10 19:13
quote:

Voordeel is ook de laag ohmige push-pull eindtrap van de 555 zodat je de schakeling met een relatief lange draad op de Arduino of RPI kunt aansluiten (dun audio kabeltje van bijv. headphone). De led is luxe en gebruik ik als 'debugger'.

Bij een puls verschijnt er op de uitgang een neergaande flank. Hierop kun je perfect op 'triggeren' in bijv. Oython

Voor de transistor gebruik is een BPW40 (had ik nog liggen) maar die kon ik in Eagle niet vinden.

[afbeelding]
@d68 kun je mij het verschil uitleggen tussen dit schema en https://github.com/dkroes.../master/hardware/emon.pdf ?

want volgens mij zou het het zelfde moeten doen toch?
waar dienen in dit geval de condensatoren voor?

en kan ik met die schakeling ook de sensor finetunen? want het kan nogal nauw komen waar ik het voor ga gebruiken.
(CNY70 + draaischijf meter)

• jmachiels
  • Laatst online: 21:05
Ik heb de afgelopen maanden tussen alle drukte en andere taken door ook een Raspberry ge´nstalleerd die met een lichtsensor en een reedcontact het electriciteits- en gasverbruik bijhoudt.

De sensoren tellen de pulsen welke ik elke 15 minuten in de database wegschrijf. Per dag draait er een pythonscript dat de dagtotalen uitrekent, en elke maand een script voor het maandverbruik.

Ik zit nog met het dilemma hoe ik backups moet maken. Ik zou met rsync de locatie van de mysqldatabase kunnen backuppen naar de nas, of de hele SD. Hoe doen jullie dat?

• Petuhr
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19-10 14:24

Petuhr

FreeBSD

quote:
jmachiels schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:32:
Ik zit nog met het dilemma hoe ik backups moet maken. Ik zou met rsync de locatie van de mysqldatabase kunnen backuppen naar de nas, of de hele SD. Hoe doen jullie dat?
Iedere nacht een mysqldump, en daarna rsync van je scripts / mysqldump naar je NAS?
Lijkt me niet nuttig om je hele SD iedere keer te backuppen, komt de levensduur ook niet echt ten goede.

* Xeon L3110 - 8GB RAM * E8400 - 4GB RAM * T5800 - 4GB RAM
* AMD A50M Fusion - 8GB RAM * http://upload.petuhr.nl free picture upload * http://blog.petuhr.nl

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Petuhr schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:59:
[...]

Iedere nacht een mysqldump, en daarna rsync van je scripts / mysqldump naar je NAS?
Lijkt me niet nuttig om je hele SD iedere keer te backuppen, komt de levensduur ook niet echt ten goede.
Als alles draait en werkt zoals het moet 1 keer een image van de hele sd-kaart maken en dan later alleen de database regelmatig backuppen? Indien image terugzetten noodzakelijk is, hoef je daarna alleen maar apt-get update+upgrade te doen en de database terug te zetten.

Oscar Wilde

• Speedfightserv
Ik twijfel een beetje over de berekening voor de stroom. stel de tijd tussen een puls duurt 22 seconden (lampje knippert op mijn stroom meter)

en de stroom meter rekent: 1000 x knipperen is 1 kWh.

ik kwam berekeningen tegen van 3600 delen door 22 seconden.. Klopt dit wel?

• somers1234
Ik doe het zo:

P = (3600000000 / (pulsenperkwh * tijdinms))

Met 1000 pulsen per kWh en een tijd in seconde ipv ms, kom je dan inderdaad uit op:

P = (3600000000 / (1000 * tijdinms * 1000)) = (3600 / tijdinsec)

somers1234 wijzigde deze reactie 23-09-2015 18:02 (55%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

With ^, al is mijn formule net ietsje anders geschreven, maar doet hetzelfde:
C++:
1
2
3
4
#define ms_per_hour 3.6e6
#define cycles_per_kwh 375

W = ms_per_hour / ((cycles_per_kwh * duration) / 1000)

Duration wordt bepaald mbv de millis() functie van de Arduino, heb nog geen RPi tegenhanger kunnen vinden.

edit: Of is dit nu een oudere variant, heb ooit een formule gehad waarbij er getallen achter de komma kwamen die wegvielen, volgens mij was dat deze bedenk ik mij net :P

Raven wijzigde deze reactie 23-09-2015 18:18 (41%)

Oscar Wilde

• Speedfightserv
Top, Thnks!

• verm_pat
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10-10 22:44
Hebben jullie deze al gezien? http://www.hyggeit.dk/201...eb-enabled-power.html?m=1

Ik heb een setup in de meterkast hangen op basis van deze oplossing. Was eerst aan het klooien met een microchip controller met ingebouwde a/d converter, tot ik er achter kwam dat het veel makkelijk kan. Voordeel van dit project Is dat de code redelijk compleet Is (data collectors op basis van python en C, die in c is interrupt based, dus licht voor je cpu) Daarnaast ook meteen een web frontend erbij om de data weer te geven (deze gebruik ik niet, ik gebruik gnuplot om de data weer te geven)

Mocht je ge´nteresseerd zijn hoe ik het heb gedaan kan ik wel wat details posten.

Verm_pat
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True