Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• bruk
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10-11-2017
Het is een oude koe, maar ik probeer het toch:
quote:
Mr-Leo schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:36:
Ik heb nu bijna een jaar (24/7) een Raspberry Pi draaien in mijn meterkast.
[...]
Hier even een opsomming van wat ik met n enkele Pi doe (1e generatie model B, met 256mb geheugen):
- pulsen tellen van kWh meter zonnepanelen
[...]
Weet iemand hoe je met een RPi de S0 pulsen van een ABB kWh-meter uitleest?

In de documentatie staat:
Pulse output
Current: 2 - 100 mA
Voltage: 5 - 40 VDC
Pulse frequency: 100 imp/kWh
Pulse width: 200 ms

Wat ik tot nu toe gevonden heb:
http://www.ramge.de/powermonitor/doku.php?id=pulse_meter
Kan ik dit zonder risico uitproberen? En welke GPIO kan ik nog meer gebruiken naast GPIO2 als ik 2 kWh-meters heb?

Dank voor jullie hulp!

• Mr-Leo
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 13:36
Je kunt alle vrije GPIO poorten gebruiken voor het tellen van pulsen. Een S0-puls is hetzelfde als drukken op een knop (maakverbinding). Wat je dus moet doen is een script maken dat de status van de gebruikte GPIO poort bekijkt en het aantal pulsen telt per tijdseenheid. Dit kun je makkelijk testen door een drukknopje aan je Pi te hangen. Succes!

• bruk
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10-11-2017
Super, thanks voor je advies! Ik ga er mee aan de slag!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-10 21:21

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Topicstarter
quote:
Koffie schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 08:08:
Ondanks het feit dat er al een paar Raspberry Pi topics lopen, zou ik toch graag een apart topic starten. Indien gewenst kan deze ook naar DED verplaatst worden.

Op dit moment heb ik al 2 Raspberry Pi's in huis draaien voor domotica zaken. En van die RPi's hangt in de meterkast, ideaal om dus meteen een energiemeter te bouwen die het actuele verbruik detecteert op basis van de knipperende LED in de meterkast.
Tot nu toe eindigen mijn pogingen om een sensor die deze LED opvangt in niets uit, mede door mijn onkunde op elektronica gebied.
Topicstarter reageert ook weer eens :P

Inmiddels geruime tijd verder en wat meer ervaring met Arduino en ESP.
De photodiode die ik nav een tip in dit topic kocht had ik nog steeds.
Na een avondje prutsen kwam ik erachter dat het LEDje naast de groene puls blijkbaar een IRled is. Op de een of andere manier is me dit nooit opgevallen.
De photodiode reageert goed op fel licht (LED van een telefoon) maar had moeite met het groene LEDje.
Op de IRled werkt het vele malen beter.

Voor de test heb ik nu een ESP8266 met daarop de photodiode welke via de DigitalOut een interrupt triggert welke weer de tellingen doet.
Huidige stand kan via een webpagina opgeroepen worden. Volgende stap is om dit elke minuut naar Pimatic te pompen.

Belangrijkste stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
void handle_interrupt()
{
  // http://www.engineerathome.com/elektronica/meet+je+energieverbruik+met+arduino/9
  //Serial.println("ik detecteer een interrupt!");
    //pulseStroom = false;
    pulseCountS++;
    pulseTimeS = (millis() - prevMillisS);  
    prevMillisS = millis();
    curWatts = (( 3600000 / Stroom_C ) * 1000 ) / pulseTimeS;
    totalWh = (pulseCountS * 1000) / Stroom_C;  // LET OP Wh!
    Serial.print("curWatts: ");
    Serial.println(curWatts);
    Serial.print("totalWh: ");
    Serial.println(totalWh);
    Serial.print("pulsen tot nu toe: ");
    Serial.println(pulseCountS);
}

Voor de photodiode hebben we op werk even vlug een simpel houdertje gemaakt en met de 3D printer geprint. Het houdertje zit nu met tape op de meter geplakt, maar wil hier nog even dubbelzijdig tape voor gebruiken.
Voor nu werkt de testsetup, volgende stap is om het definitef te plaatsen (ESP draait nu nog op batterijen) en de output te verzamelen.

• kjast
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:44
quote:
Koffie schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:08:
Topicstarter reageert ook weer eens :P
De photodiode reageert goed op fel licht (LED van een telefoon) maar had moeite met het groene LEDje.
Op de IRled werkt het vele malen beter.
Wat voor irled meetding heb je gekocht? Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een LDR van 20 ~ 45 K op 10 lux en daar krijg ik simpelweg geen bruikbare waarden uit met het ledje van de energiemeter. Telefoon-led werkt ook hier prima, dus het systeem werkt wel...

IRled en normale led zitten hier overigens 0.5 cm uit elkaar op hetzelfde lensje.

kjast wijzigde deze reactie 18-02-2016 21:27 (8%)

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-10 21:21

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Topicstarter
Zoeken op "photodiode arduino" op ebay ;)

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19-10 14:10
quote:
kjast schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:26:
[...]

Wat voor irled meetding heb je gekocht? Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een LDR van 20 ~ 45 K op 10 lux en daar krijg ik simpelweg geen bruikbare waarden uit met het ledje van de energiemeter. Telefoon-led werkt ook hier prima, dus het systeem werkt wel...

IRled en normale led zitten hier overigens 0.5 cm uit elkaar op hetzelfde lensje.
Deze moet je hebben:

En zorg dat de ir recht op het lampje zit (dus niet met de zijkant oid) anders werkt het niet.

8 x SF 150 = 1200 wp op GoodWe 1000, plat dak zuid | PVOutput

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik heb ook nog een mooie ouderwetse ferrarismeter. Nu heb ik al een Beaglebone Black in de buurt van de meter hangen die ik hiervoor zou willen gebruiken. De CNY70 lijken me een goede oplossing maar wat ik nog niet helemaal begrijp is welke weerstand ik daaraan zou moeten hangen.

De Beaglebone heeft analoge input op 1.8 volt. Voor de LED heb ik zowel 5 als 3.3 volt beschikbaar. Hoe bereken je zoiets? Wat ik ook gek vind is dat als ik de photoresister in de CNY70 doormeet met mijn multimeter ik altijd een weerstand van 1 (oftewel 100%) krijg. Betekent het dat ze dan kapot zijn of is het daglichtfilter in deze modules zo goed dat deze helemaal niets doorlaat zonder de LED aan?

Misschien zijn het enorme basisvragen maar ik heb geprobeerd de datasheet van de CNY70 te lezen en ik word er helemaal geen wijs uit.

Ik ontken het bestaan van IE.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
cyberstalker schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:20:
De Beaglebone heeft analoge input op 1.8 volt. Voor de LED heb ik zowel 5 als 3.3 volt beschikbaar. Hoe bereken je zoiets? Wat ik ook gek vind is dat als ik de photoresister in de CNY70 doormeet met mijn multimeter ik altijd een weerstand van 1 (oftewel 100%) krijg. Betekent het dat ze dan kapot zijn of is het daglichtfilter in deze modules zo goed dat deze helemaal niets doorlaat zonder de LED aan?
Volgend de pdf http://www.vishay.com/docs/83751/cny70.pdf gebruikt een CNY70 een infraroodled op 950nm.
Weerstandsberekening is net als bij een andere led U=I*R of R=U/I spanningsval over irled is 1,1 volt.
Stel we willen 10mA er doorheen op 5 volt. 5-1,1= 3,9/0,010 = 390 Ohm. 10mA is halve kracht, max 20ma zo te zien.
Brandt de LED dan kan je kijken of je wat meet aan de fototransistor.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
cyberstalker schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:20:
Ik heb ook nog een mooie ouderwetse ferrarismeter. Nu heb ik al een Beaglebone Black in de buurt van de meter hangen die ik hiervoor zou willen gebruiken. De CNY70 lijken me een goede oplossing maar wat ik nog niet helemaal begrijp is welke weerstand ik daaraan zou moeten hangen.
In het geval van de fototransistor zou ik gaan voor een 50k trimpot die je als regelbare weerstand (niet als potmeter) aansluit, dus de middelste pin en een van de 2 buitenste pinnen. De vereiste weerstandswaarde kan per meter verschillen omdat de markering op de schijf een andere kleur heeft.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

quote:
Raven schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:03:
[...]

In het geval van de fototransistor zou ik gaan voor een 50k trimpot die je als regelbare weerstand (niet als potmeter) aansluit, dus de middelste pin en een van de 2 buitenste pinnen. De vereiste weerstandswaarde kan per meter verschillen omdat de markering op de schijf een andere kleur heeft.
Is dat echt handiger? Het liefst heb ik het gewoon zo dat de weerstand voor een variabele output van 0 tot 1.8 volt zorgt, dan kan ik in software berekenen of dat wel/geen streepje betreft. Of zorgt dat voor een te klein verschil in meetbaar voltage?

Voor de LED begrijp ik een max current van 20 mA bijv 5 volt. Waar staat dat dan in die datasheet? Ik zie daar bij 'Forward Current' 50 mA staan? Kijk ik dan op de verkeerde plek?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je kan ook op de gok vaste waarden proberen. Ik ben met 47k begonnen, om uiteindelijk een 2e (39kΩ) parallel eroverheen te solderen, wat resulteerde in 21k3Ω.

De te meten spanningen van het wel/niet detecteren van de zwarte markering liggen rond de 1.7 en 2V.

Zie Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi voor meer info.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +5Henk 'm!

• d68
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01-05 10:46
Al jaren interface ik samen met studenten de gas- en de E-meter thuis. (In het kader van IoT, Avans hogeschool, Breda, TI). Hieruit komt binnenkort een DIY kit beschikbaar,
  • Natuurlijk open hardware en open software
  • Design-eis: must be easy to build. Dus ook geschikt voor onhandige vaders. Ruim opgezette PCB, standaard componenten PCB = 75mm x 40mm, zie image.
  • Compatible met DSMR 2 - 4 (auto baudrate 9600/115200 as in the early days ;)
  • 2 x 'knipperled' / 'reed-relais' / 'puls teller' interface. (De 555 icm LDR werkt bijzonder goed, zie ook dit forum). Voor bijvoorbeeld E-lader en/of Solar panels
  • Wel een WS2812B status led. Het enige SMT component, het is de moeite waard.
  • WiFi connect to home router. Initial setup door gebruik van een captive portal.
  • Elke 10s of elke minuut upload compeet telegram
  • Code voor o.a. Domoticz (of ander domotica systeem). Homey staat op mijn lijst, nog even sparen.
  • Backend portal is in de maak (node.js). Frontend ook met voornamelijk coole grafieken, Mobile first en data vergelijken met vrienden en kennissen.
  • .
  • Ik (Avans) wil graag met verzamelde data starten met 'machine learning', Bijvoorbeeld autodetectie on/off 'wasmachine'. Het systeem kan dan in bijv een app-groep mee gaan praten ...
  • 3D-print housing staat op de agenda
Kostprijs zal 22-25 Euro (PCB + alle componenten) bedragen. Voeding vanuit telefoonadapter en/of USB port van een router.

Onderstaand enkele teaser-images. De P1 interface is uitgevoerd met 2 halfgeleiders, een (heel) lang telefoonsnoer is geen enkel probleem.

d68 wijzigde deze reactie 05-03-2017 18:00 (22%)
Reden: Typo's

• fiets2
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 13:42
quote:
Kaasplank schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:02:
eerste stappen voor elektriciteit werken inmiddels hier. Raspberry pi met lichtsensor op de teller. python verzamelt de pulsen en propt ze in een mysql database. php leest ze weer uit. Bedragen kloppen nog niet. dat is puur een testgetal per kWh

[afbeelding]
Hi Kaasplank,
Heb je meer info over jou project? Scripts en graphics?
Thanks.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik heb inmiddels de esp32 binnen en heb alles nu via een breadboard aangesloten op de meter. Ik krijg netjes interrupts binnen als een van de CNY70's detecteert dat het rode streepje langskomt.

Probleem nu is enkel nog dat er enorm veel interrupts triggeren waardoor de queue volraakt voordat ik deze kan legen. Hierdoor missen er entries. Ik heb 3 CNY70-modules aangesloten en doordat de eerste de queue volspamt mis ik (soms) events van de tweede of derde.

Wat raden jullie hiervoor aan? Ik heb al geprobeerd de modules via een pulse-counter te laten lopen maar dat krijg ik nog niet voor elkaar helaas. Een makkelijkere oplossing is wellicht een condensator aan te sluiten zodat het signaal niet zo klappert. Anders zou ik ook nog met polling kunnen werken i.p.v. een interrupt-based systeem.

Iemand hier ervaring mee?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waarom 3? :S

Oscar Wilde

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

quote:
Omdat ik toch een zakje van die CNY70-modules had en het me makkelijker leek qua programmeren. Met twee modules kun je in principe de richting bepalen maar als een module net een keertje het streepje niet registreert loopt de hele boel in de soep. Je kunt natuurlijk wel met wat fuzzy logic gaan kijken tussen welke modules het meeste tijd zit en zo gokken welke draairichting je hebt maar dat is lastig betrouwbaar te krijgen.

• JorisV
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:39
quote:
cyberstalker schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:10:
[...]

Omdat ik toch een zakje van die CNY70-modules had en het me makkelijker leek qua programmeren. Met twee modules kun je in principe de richting bepalen maar als een module net een keertje het streepje niet registreert loopt de hele boel in de soep. Je kunt natuurlijk wel met wat fuzzy logic gaan kijken tussen welke modules het meeste tijd zit en zo gokken welke draairichting je hebt maar dat is lastig betrouwbaar te krijgen.
Ik registreer mijn watermeter met een CNY70. In mijn ervaring loont het om te spelen met de richting van je CNY70 (lampje boven of opzij) en vooral met het voltage dat het lampje krijgt. Daarmee is dan een mooi signaal te krijgen. Ook het er af veilen van de randjes kan zorgen voor minder overstraling. Ik denk als je 3 CNY70's gebruikt ze elkaar ook gaan beinvloeden. Advies is dus om er 2 te gebruiken en met een potmeter voor het lampje de lichtsterkte te varieren tot je een goed signaal hebt.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

quote:
JorisV schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:56:
[...]

Ik registreer mijn watermeter met een CNY70. In mijn ervaring loont het om te spelen met de richting van je CNY70 (lampje boven of opzij) en vooral met het voltage dat het lampje krijgt. Daarmee is dan een mooi signaal te krijgen. Ook het er af veilen van de randjes kan zorgen voor minder overstraling. Ik denk als je 3 CNY70's gebruikt ze elkaar ook gaan beinvloeden. Advies is dus om er 2 te gebruiken en met een potmeter voor het lampje de lichtsterkte te varieren tot je een goed signaal hebt.
Randjes veilen heb ik al gedaan. Ik krijg ook een mooi verschil in voltage. 0.8 volt zonder streepje en 2.0 bij het streepje. Probleem is het moment dat het streepje aankomt, dan krijg ik in een milliseconde een paar honderd interrupts. Hetzelfde gebeurt aan het einde van het streepje.

Ik heb het nu gedaan middels polling op elke 10 milliseconden. Om daar dan eventuele flapping uit te normaliseren sla ik dat in een uint16_t op met per poll een bitje. Als daarvan 12 gezet zijn registreer ik het streepje en dan niets meer totdat alle bits weer gecleart zijn.

• JorisV
quote:
cyberstalker schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:41:
[...]

Randjes veilen heb ik al gedaan. Ik krijg ook een mooi verschil in voltage. 0.8 volt zonder streepje en 2.0 bij het streepje. Probleem is het moment dat het streepje aankomt, dan krijg ik in een milliseconde een paar honderd interrupts. Hetzelfde gebeurt aan het einde van het streepje.

Ik heb het nu gedaan middels polling op elke 10 milliseconden. Om daar dan eventuele flapping uit te normaliseren sla ik dat in een uint16_t op met per poll een bitje. Als daarvan 12 gezet zijn registreer ik het streepje en dan niets meer totdat alle bits weer gecleart zijn.
OK, het bouncing probleem. Ik meet met een raspberry py en via interrups in python. Daar kan je bouncing time instellen die dit probleem oplost. Hoe je dit oplost met een ESP32? Ik weet niet welke taal je gebruikt, maar zoeken op interrupt en (de-) bouncing?

• RP6conrad
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:49
Al mijn verbruiken worden door een pi gemeten. Mijn ferraris teller staat in een donker doorzichtige verzegelde kast, dus optisch meten was geen optie. Daarom heb ik een aantal S0 tellers in de zekeringenkast voorzien. Mijn waterteller had een magneetje op het telwerk, dus deze wordt uitgelezen met een hall sensor. Ook de gasteller heeft een magneet op het telwerk, kan dus ook uitgelezen worden met een hall sensor. Op de pi loopt een python script, deze stuurt elke uur het aantal pulsen door naar een MySQL server (ook op de pi). Uitlezen gebeurt dan met php, de grafieken worden met D3 gemaakt. Het systeem draait nu al 2 jaar naar volle tevredenheid. Meer info vindt je hier : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi
Ik ben eerst begonnen met een simpel printje zonder netwerk aansluiting, de AVR Butterfly : http://wiki.robotmc.be/index.php/Datalogger

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19-10 16:26
Iemand hier ervaring met een dubbele meter (nacht/dag-tarief) en het uitlezen daarvan?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
krizzziz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:58:
Iemand hier ervaring met een dubbele meter (nacht/dag-tarief) en het uitlezen daarvan?
Digitaal of analoog? ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krizzziz
quote:
analoog. Daar heb ik namelijk nog niks voor gevonden...

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
krizzziz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:40:
[...]

analoog. Daar heb ik namelijk nog niks voor gevonden...
Met een ronddraaiende schijf er in? Daar heb ik ooit een topic over gemaakt om info over het uitlezen van analoge meters bij elkaar op 1 plek te hebben. Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krizzziz
quote:
Raven schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:56:
[...]

Met een ronddraaiende schijf er in? Daar heb ik ooit een topic over gemaakt om info over het uitlezen van analoge meters bij elkaar op 1 plek te hebben. Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi
Nope, zoiets.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Ah, nou, dat maakt niet zo heel veel verschil. I.p.v. de markering op de schijf als "puls" uit te lezen, heb je bij jou een LED die 1000 keer knippert per kWh. Het is alleen de vraag of die zichtbaar licht geeft, infrarood of UV. Zodra je dat weet, kun je een sensor voor die LED plakken.

Oscar Wilde

• krizzziz
quote:
Raven schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:56:
[...]

Ah, nou, dat maakt niet zo heel veel verschil. I.p.v. de markering op de schijf als "puls" uit te lezen, heb je bij jou een LED die 1000 keer knippert per kWh. Het is alleen de vraag of die zichtbaar licht geeft, infrarood of UV. Zodra je dat weet, kun je een sensor voor die LED plakken.
Ok top, bedankt voor de bevestiging. Welke sensor kan ik het beste gebruiken? Ik heb reeds in een opwelling al een TCRT5000 sensor gekocht en een Arduino lm393 module maar ik heb het idee dat beide meer geschikt zijn voor de "draaischijf"-meters.

Zodra ik weet welke sensor ik moet hebben ga ik opzoek naar code en een schema voor een esp8266!

ehhhh..HOI

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
krizzziz schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 08:31:
[...]

Ok top, bedankt voor de bevestiging. Welke sensor kan ik het beste gebruiken? Ik heb reeds in een opwelling al een TCRT5000 sensor gekocht en een Arduino lm393 module maar ik heb het idee dat beide meer geschikt zijn voor de "draaischijf"-meters.

Zodra ik weet welke sensor ik moet hebben ga ik opzoek naar code en een schema voor een esp8266!
De TCRT5000 en de (naar mijn mening) makkelijker te bevestigen CNY70 zijn beide voorzien van een LED, die hoef je in dit geval niet aan te sluiten, dus je zou in theorie deze sensors kunnen gebruiken. Maar beide sensors reageren op infrarood, als de LED van jouw meter een andere kleur heeft (bijvoorbeeld zichtbaar rood), dan hebben deze sensors zeer waarschijnlijk geen nut in jouw geval.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JorisV
Ik had ook een dergelijke meter. Meten deed ik met twee Ldrs. Het rode lampje ging helemaal perfect, het groene lampje iets minder, maar ook bruikbaar. Het resultaat is analoge output, maar van het rode lampje was deze direct digitaal bruikbaar. Bij het groene lampje had ik er nog een transistor tussen zitten om het signaal mooi digitaal te maken. Mijn watermeter doe ik nog steeds zo (maar dan met een CNY70.

• Ierlandfan
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19-10 13:16
Het is mij niet echt duidelijk of je gebruik maakt van de richting. Ik wil mijn Toon sensor doorlussen op de ESP en dan als er een terugdraai wordt gedetecteerd dat hij die sensor onderbreekt. Toon snapt terugdraaipulsen niet. Vervolgens meet ik dan met de ESP de terugdraai counts en log die naar PVOutput.

Zou jouw code daar een goede opzet voor zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:44
quote:
krizzziz schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 08:31:
[...]

Deze sensor werkt hier prima op een zichtbare rode led:
http://s.aliexpress.com/YnUNJJjm

Heb ook losse ldr's etc geprobeerd maar dit werkt goed en is kinderlijk eenvoudig.

kjast wijzigde deze reactie 13-06-2017 17:29 (11%)

• krizzziz
quote:
kjast schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:28:
[...]

Deze sensor werkt hier prima op een zichtbare rode led:
http://s.aliexpress.com/YnUNJJjm

Heb ook losse ldr's etc geprobeerd maar dit werkt goed en is kinderlijk eenvoudig.
Top! Meteen besteld! Dank voor de tip dus, zoals beschreven had ik al een LM393 sensor en die werkte perfect op de flitser van mijn telefoon. maar die gaat dus denk ik niet werken met de rode led.

ehhhh..HOI

• alexswart
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:25
quote:
duvekot schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:36:
Ook hier aan het kijken hoe we de oude gasmeter uit kunnen lezen. We hebben deze gasmeter:
[afbeelding]

Er zit geen ingang voor een reed relais op .. en na uren staren naar de nummertjes blijkt dat deze geen reflecterend vakje hebben ... dus een "standaard" puls meter is uitgesloten voor deze meter.

Op internet lees je ook dat sommige meters een magneetje onder een nummertje heeft zitten .. dus daar maar eens naar kijken. Ik zie dat mvdswaluw ook zie iets heeft gedaan (in deze post) en ook op deze pagina een voorbeeld.

Op mijn Samsung S3 zit een magnetometer dus daar maar een mooie app voor geinstalleerd die ook meteen een grafiek laat zien van de meting .. en ook nog eens een CSV kan opslaan met de uitkomsten.
Die app is de Physics Toolbox Magnetometer

Maar helaas ... als ik die app voor de nummers houd .. gebeurt er helemaal niks .. een paar "strake" rechte lijnen ... dus niks te meten of te zien :( en ook op ander plaatsen aan de bovenkant van de gasmeter geen enkele reactie.

Omdat ik toch al uren naar die meter had zitten staren heb ik toen mijn telefoon eens op het onderste gedeelte van de gasmeter gehouden ... dus onder opstaande rand die de boven en onderkant van de meter in twee deelt. En wat zie ik dan gebeuren ....
[afbeelding]

_/-\o_

Dus op het onderste gedeelte is wel een mooie verandering te zien ... en met wat verder spelen zie ik dat die golven korter worden als er idd meer gas wordt gebruikt (warme kraan aanzetten bv)

Dus er is iig voor de sensor in mijn telefoon voldoende verandering in magnetisch veld om waar te nemen. De grote vraag is nu ... wat kan ik daar mee?

Ik zou graag een JeeNode Micro met CompassBoard willen gebruiken om deze veranderingen te meten .. omdat ik ook al een JeeNode gebruik voor de S0 meters voor het stroom verbruik/opwek. Maar ik weet niet of een CompassBoard gevoelig genoeg is voor deze gasmeter. En hoeveel stroom verbruikt een CompassBoard en kan dat goed samen met de JeeNode Micro (en op batterijen?)

Als iemand anders nog tips heeft ... of de antwoorden ... dan hoor ik dat graag .. ik ga ondertussen maar eens kijken wat ik verder kan uitzoeken ..
Is dit uiteindelijk nog gelukt?

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 03:59
Hier zojuist een oude analoge meter geprobeerd uit te lezen met een fototransistor van AliExpress. Dit lijkt te werken, zowel met de 500 imp/kWh als de 10.000 imp/kWh LEDs. Echter is het probleem dat er een plastic kap om de energiemeter zit (voorbeeld), waardoor de sensor +- een centimeter van de LED af zit. Helaas is de sensor net niet gevoelig genoeg om hier stabiel een signaal uit te halen, ik moet de gevoeligheid zo hoog zetten dat er veel ruis in de pulsen zit.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik dacht er zelf aan om een gaatje in de kap te boren zodat de sensor dichter tegen de led geplaatst kan worden, echter weet ik niet of dit toegestaan is aangezien de kap verzegelde schroeven heeft en dus niet geopend mag worden.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:47

SA007

Moderator Tweaking
Gaatje boren is een slecht idee, flinke boete bij de volgende controle.

Leuk dat ze bij die module je vertellen welke comperator ze gebruiken, maar niet welke lichtsensor, waar kocht je die module ook alweer voor :P
Dan heb je dus geen idee voor welke golflengte licht de sensor het meeste gevoelig is, misschien is het wel een sensor voor blauw licht die voor geen meter werkt op een rood ledje.

Je kan een lensje toevoegen en het ledje 'projecten' op je sensor. dan heb je meer helderheid.
Je kan ook de led voorzien van een zwart buisje (en de achterkant ook dichtmaken) om omgevingslicht te filteren en zo je ruis omlaag brengen.

Klok is stuk :(

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 03:59
quote:
SA007 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:52:
Gaatje boren is een slecht idee, flinke boete bij de volgende controle.
Daar was ik al bang voor ;(
quote:
SA007 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:52:
Leuk dat ze bij die module je vertellen welke comperator ze gebruiken, maar niet welke lichtsensor, waar kocht je die module ook alweer voor :P
Dan heb je dus geen idee voor welke golflengte licht de sensor het meeste gevoelig is, misschien is het wel een sensor voor blauw licht die voor geen meter werkt op een rood ledje.

Je kan een lensje toevoegen en het ledje 'projecten' op je sensor. dan heb je meer helderheid.
Je kan ook de led voorzien van een zwart buisje (en de achterkant ook dichtmaken) om omgevingslicht te filteren en zo je ruis omlaag brengen.
Ik zal eens kijken of ik nog een LDR heb liggen, wellicht dat ik daarmee de 500 imp/kWh uit kan lezen, de 10.000 imp/kWh is te snel waarschijnlijk. Anders inderdaad wellicht het licht focussen. Omgevingslicht is er al nagenoeg niet, dus de ruis zal voornamelijk door de module zelf komen
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True