Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.863 views

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Snarfie31 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:55:
[...]

Ik heb wel wat problemen met MDZ gehad echter ze hebben alles binnen 48 uur opgelost. Ten eerste mn panelen lagen tov elkaar niet recht (hoogte verschil). Ik had al aangeven stelhaken te gebruiken maar nee hoor 2x zijn ze daarvoor terug gekomen om die stelhaken als nog te plaatsen. Ook in mijn meterkast moesten er enige kabels beter vast geschroefd worden stroom vloog er na pakweg 10 uur uit ivm met slecht contact. Moet zeggen ze waren de volgende dag al weer aanwezig om de problemen snel en nu vakkundig op te lossen en geen moeilijke discussies. Raad je aan overleg eerst in detail hoe je de panelen gelegd wil hebben want ze schieten het dak op (tijd is geld). Ook word de omvormer software bijvoorbeeld van Omnik met uitleg opgeleverd en voor je geinstalleerd (wel kopkoffie aanbieden ;) . Heb nu al aardig wat stormen doorstaan en de Clickfit installatie geeft geen krimp (geen geklapper niks). Bijgaand mn Omnik link met kleine foto http://www.omnikportal.co...rminalMain.aspx?pid=21330
De in hoogte verstelbare dakhaken zijn een stuk duurder dan de vaste dakhaken. Als alles zo goedkoop mogelijk moet dan worden die vaste dakhaken het meeste gebruikt met eventuele hoogteverschillen als gevolg.
Wij gebruiken altijd de in hoogte verstelbare dakhaken en om de 60cm. Sommige installateurs besparen op dakhaken/tijd door ze veel verder uit elkaar te zetten dan 60cm en dan neem je een risico.
Ook de juiste breedte dakhaken gebruiken is belangrijk. Clickfit heeft 3 maten voor verschillende diktes dakpannen. Sommige installateurs gebruiken een medium dakhaak op een smalle sneldekker, dan zit het wel los.

www.sunsolar.nl

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 08:05

mb1

roderickvd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 14:11:
[...]

Helemaal in m'n sas met het bouwen van Semmy, een PHP applicatie om omvormers uit te lezen en te loggen. Teaser:

[afbeelding]

Semmy is zo gebouwd dat het eenvoudig is om allerlei omvormers uit te lezen. Op dit moment ondersteunt hij alleen mijn Steca, dus hierbij een oproep om bij te dragen aan ondersteuning van andere omvormers.

Op dit moment is alleen realtime uitlezing geïmplementeerd. Komende tijd komt er aan:
  • realtime export naar PVOutput
  • database logging en (grafische) history
Ik kan nog veel meer verzinnen (backlogging als PVOutput down is geweest, user alerts bij het overschrijden van bepaalde grenswaardes). Input is van harte welkom.

Verdere updates zal ik posten in Datalogging: PV systemen.
Mooi man ik hed de firmware update van de Steca alleen nog niet kunnen uitvoeren.
Ik heb netjes en mail naar Steca gestuurd maar nog geen kabel mogen ontvangen.....
Enkel een mail terug of ik niets aan mn netwerk had veranderd.
Negatief geantwoord en sindsdien is het stil.

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:01
mb1 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:27:
[...]
Mooi man ik hed de firmware update van de Steca alleen nog niet kunnen uitvoeren.
Ik heb netjes en mail naar Steca gestuurd maar nog geen kabel mogen ontvangen.....
Enkel een mail terug of ik niets aan mn netwerk had veranderd.
Negatief geantwoord en sindsdien is het stil.
Goede hoop want ik kreeg m'n kabel ook zonder dat ik enig antwoord terug had ontvangen.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-01 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

SolarKing schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:27:
[...]

De in hoogte verstelbare dakhaken zijn een stuk duurder dan de vaste dakhaken. Als alles zo goedkoop mogelijk moet dan worden die vaste dakhaken het meeste gebruikt met eventuele hoogteverschillen als gevolg.
Wij gebruiken altijd de in hoogte verstelbare dakhaken en om de 60cm. Sommige installateurs besparen op dakhaken/tijd door ze veel verder uit elkaar te zetten dan 60cm en dan neem je een risico.
Ook de juiste breedte dakhaken gebruiken is belangrijk. Clickfit heeft 3 maten voor verschillende diktes dakpannen. Sommige installateurs gebruiken een medium dakhaak op een smalle sneldekker, dan zit het wel los.
Ik gebruik nooit in hoogte verstelbare haken, het is even goed kijken wat er gebeurd, bij doorhangende daken, maar als je dat eenmaal snapt is het bijna nooit nodig.
Wel gebruik ik altijd e juiste haak wijdte en plaats ik minimaal het aantal voorgeschreven haken dat uit de CF calculator komt.
Medium is dan ook raar genoeg de minst gebruikte haak als je het goed doet.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• drielp
  • Laatst online: 27-12-2025
Doi schreef op zondag 15 februari 2015 @ 10:49:
Een korte vraag voor de mensen die al wat langer energie opwekken. Hoe is de opbrengst verdeling over de maanden per jaar. Is bijvoorbeeld gemiddeld genomen de maand december goed voor 5% vd opbrengst? Ik heb al even gezocht maar kom er goed uit?

Reden dat ik het graag wil weten omdat ik sinds september panelen heb en graag een berekening wil maken wat ik kan verwachten op jaarbasis.

Gr
Hier de gegevens van de afgelopen jaren.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Andre1973 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 19:04:
[...]

Ik gebruik nooit in hoogte verstelbare haken, het is even goed kijken wat er gebeurd, bij doorhangende daken, maar als je dat eenmaal snapt is het bijna nooit nodig.
Wel gebruik ik altijd e juiste haak wijdte en plaats ik minimaal het aantal voorgeschreven haken dat uit de CF calculator komt.
Medium is dan ook raar genoeg de minst gebruikte haak als je het goed doet.
6 jaar geleden werkten we met vaste dakhaken, in hoogte verstelbare dakhaken bestonden toen nog niet.
Nadat de in hoogte verstelbare dakhaken te krijgen waren en we gingen gebruiken was het een wereld van verschil. Je krijgt de panelen veel strakker geplaatst en zonder allerlei spanningen op de rail of buigingen aan de dakhaken. Bij meer ingewikkelde daken met dakramen, portrait en landscape montage enz, kun je bijna niet zonder die in hoogte verstelbare dakhaken als je het mooi op elkaar aansluitend wilt hebben.

www.sunsolar.nl

• Andre1973

Andre1973

SolarKing schreef op maandag 16 februari 2015 @ 00:03:
[...]

6 jaar geleden werkten we met vaste dakhaken, in hoogte verstelbare dakhaken bestonden toen nog niet.
Nadat de in hoogte verstelbare dakhaken te krijgen waren en we gingen gebruiken was het een wereld van verschil. Je krijgt de panelen veel strakker geplaatst en zonder allerlei spanningen op de rail of buigingen aan de dakhaken. Bij meer ingewikkelde daken met dakramen, portrait en landscape montage enz, kun je bijna niet zonder die in hoogte verstelbare dakhaken als je het mooi op elkaar aansluitend wilt hebben.
Over het algemeen krijg ik erg positieve feedback over hoe het er uit ziet, en ben ik zelf ook erg kritisch over hoe het eruit ziet. van diverse opdrachtgevers heb ik dozen met verstelbare haken gekregen omdat dat makkelijk zou zijn, die gaan vervolgens met en grote boog achterin de opslag om daar niet meer vandaan te komen. Of ik stel ze in op 1 maat en douw ze ergens tussen. Maar goed ieder zijn meug.
Gelukkig hoef ik geen rare fratsen uit te halen om de panelen er strak en netjes op te leggen, maar zie ik wel vaker rare dingen gebeuren met verstelbare haken, waarbij vervolgens de ribbeltjes niet in elkaar vallen en het deel dat de rail vast grijpt scheef staat op het onder deel. (we verplaatsen wel eens een bestaand systeem om ruimte te maken voor meer of andere panelen, of demonteren en terug monteren voor werkzaamheden van derden)
Maar zo heeft iedereen z'n voorkeur.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Andre1973 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 00:33:
[...]

Over het algemeen krijg ik erg positieve feedback over hoe het er uit ziet, en ben ik zelf ook erg kritisch over hoe het eruit ziet. van diverse opdrachtgevers heb ik dozen met verstelbare haken gekregen omdat dat makkelijk zou zijn, die gaan vervolgens met en grote boog achterin de opslag om daar niet meer vandaan te komen.
Dus een opdrachtgever levert je verstelbare dakhaken en gaat ervanuit dat die dan ook op dak worden toegepast en jij dumped ze achterin de opslag om vervolgens vaste dakhaken toe te passen? :o

www.sunsolar.nl

• Andre1973

Andre1973

SolarKing schreef op maandag 16 februari 2015 @ 00:51:
[...]

Dus een opdrachtgever levert je verstelbare dakhaken en gaat ervanuit dat die dan ook op dak worden toegepast en jij dumped ze achterin de opslag om vervolgens vaste dakhaken toe te passen? :o
Nee hoor, ik krijg ze mee van mensen die vaker achter het bureau zitten dan op het dak met de mededeling dat dat ooit wel eens handig kan zijn, die hadden waarschijnlijk wat lopen surfen of er was een vertegenwoordiger langs geweest die ze wat in de maag had gesplitst, voor het geval dat het dak scheef is. Het was altijd aan mij te bepalen of ik die of vaste gebruikte zolang het er maar goed en netjes op kwam. Ik kreeg dan altijd het goede aantal vaste haken mee om die te plaatsen, en kon die dan naar mijn inzicht vervangen voor in hoogte verstelbare.
Maar het grappige is dat 't me meerdere keren is overkomen bij diverse opstartende bedrijven: kijk eens wat ik nu voor iets geweldigs heb..... daar zat je vast op te wachten.
Hetzelfde met die opklik blokjes. Voor je het wet rij je rond met een auto zo groot vol met spullen waar je een gewone woonwijk niet meer mee in kom.

Maar goed we dwalen wel wat af ben ik bang van waarvoor dit bedoeld is.

[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 16-02-2015 01:18 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-01 20:12

DjVe

Hatsaflats!

Wij gebruiken ook van die verstelbare haken. Nu ben ik zelf (te) weinig op het dak te vinden, maar hoor van de jongens dat het wel prettig werkt. Qua kosten maakt het weinig uit (bij Click-Fit).

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

DjVe schreef op maandag 16 februari 2015 @ 08:10:
Wij gebruiken ook van die verstelbare haken. Nu ben ik zelf (te) weinig op het dak te vinden, maar hoor van de jongens dat het wel prettig werkt. Qua kosten maakt het weinig uit (bij Click-Fit).
Volgens de prijslijst van Clickfit zijn de verstelbare dakhaken 37% duurder dan de vaste versie.
Er gaan er zo 1000 per maand doorheen zo tel uit je winst.
Nu vind ik strakke panelen bij klanten belangrijker dan de prijs dus bij ons wordt alleen in hoogte verstelbare dakhaken gebruikt. Mijn installateurs vinden ze trouwens ook fijner.

[ Voor 16% gewijzigd door SolarKing op 16-02-2015 10:34 ]

www.sunsolar.nl

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat kost zo'n dakhaak per stuk? Ik heb een offerte voor dakhaken voor mijn fels dak en de haken kosten 30 euro per stuk (44 nodig). Ik begin een beetje spijt te krijgen van dat dak :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonoskar schreef op maandag 16 februari 2015 @ 10:35:
Wat kost zo'n dakhaak per stuk? Ik heb een offerte voor dakhaken voor mijn fels dak en de haken kosten 30 euro per stuk (44 nodig). Ik begin een beetje spijt te krijgen van dat dak :)
Bij clickfit gebruiken ze daar felsklemmen voor.
http://clickfit.nl/nl/cli...ystemen/clickfit-felsdak/

Die zijn volgens mij niet zo duur.

www.sunsolar.nl

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

SolarKing schreef op maandag 16 februari 2015 @ 10:40:
[...]

Bij clickfit gebruiken ze daar felsklemmen voor.
http://clickfit.nl/nl/cli...ystemen/clickfit-felsdak/

Die zijn volgens mij niet zo duur.
zijn ze niet, consument prijs zit op 7~10 euro // stuk

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Werken die klemmen op elk felsdak? Ik heb een dak van Ruukki, maar de fels ziet er uit zoals elk felsdak vind ik.

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-TF-PhV-JeRM/VNZiMVyn8HI/AAAAAAAACfM/wyw2vX-ejbs/s400/_MG_2196.jpg
Klikbaar

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

zonoskar schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:36:
Werken die klemmen op elk felsdak? Ik heb een dak van Ruuki, maar de fels ziet er uit zoals elk felsdak vind ik.

[afbeelding]
Klikbaar
ik zie niets byzonders zo 1,2,3 :) of je hoogte van de opstaande rand moet zo minimaal zijn .. ?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/a661cd34f5ba6c000fad95ae8545d92c.png

.... er zijn wat nulletjes/eentjes gehusselt bij het plaatje 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 16-02-2015 11:41 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Beschadig je het dak niet met die schroef, ik neem aan dat je de klem daarmee fixeert? Het is een stalen dak, dus ik wil de coating niet beschadigen, anders gaat het dak roesten. De klemmen van Ruukki zien er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/RuukiKlem3.jpg

Die klemmen over een breder bereik, dus minder stress op het dak.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

zonoskar schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:44:
Beschadig je het dak niet met die schroef, ik neem aan dat je de klem daarmee fixeert? Het is een stalen dak, dus ik wil de coating niet beschadigen, anders gaat het dak roesten. De klemmen van Ruukki zien er zo uit

[afbeelding]

Die klemmen over een breder bereik, dus minder stress op het dak.
Dat veranderd weer de boel. Zelf geen directe ervaring met beide klemmen en kan je er geen antwoord op geven. Wellicht dat een ander wel al eens geplaatst heeft op een flensdak die opheldeling kan geven.

Ik vind die klem trouwens wel robuuster/veiliger zoals je zelf ook aangeeft.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

zonoskar schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:36:
Werken die klemmen op elk felsdak? Ik heb een dak van Ruuki, maar de fels ziet er uit zoals elk felsdak vind ik.

[afbeelding]
Klikbaar
Je moet even kijken wat de breedte en hoogte van die overlapping is. Click-fit heeft inderdaad een fijn systeem met felsklemmen, waarmee je dus kan monteren zonder door het dak te gaan boren. Mocht je niet lekker uit komen qua breedte, dan kan je ook de calzip beugel gebruiken. Deze is wat breder inzetbaar, maar ook een stuk duurder.

Al met al, genoeg mogelijkheden :)
Crazy- schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:51:
[...]

Dat veranderd weer de boel. Zelf geen directe ervaring met beide klemmen en kan je er geen antwoord op geven. Wellicht dat een ander wel al eens geplaatst heeft op een flensdak die opheldeling kan geven.

Ik vind die klem trouwens wel robuuster/veiliger zoals je zelf ook aangeeft.
We hebben ze een paar keer op zinken daken gebruikt (dus niet gecoat) en dat ging prima, maar of je lak blijft zitten weet ik inderdaad niet. Wellicht eerst afwerken met tape/teerachtige kit voor je die klemmen erop klemt?

[ Voor 30% gewijzigd door DjVe op 16-02-2015 13:41 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 13:42
* David mompelt iets met een stalen dak en magneten... :x

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

waarom niet gewoon voor de zekerheid bij de klemmen al afkitten
je monteert ze eenmalig, even een strookje TEC7 kit erlangs klem aandrukken en klaar

ben je in totaal 30 euro aan kit kwijt en 1 uurtje extra werk misschien ???
beter dan achteraf achter komen dat de boel gaat lekken

Verwijderd

vanaf 2006 legde ik sunsolar kingsun op mijn kromme 1974 dak met rbb sneldekkers
strak en niet verstelbaar, rotwerkje maar wel te doen.
het dak is nu rechtgetrokken, het waren slechts de panlatten die blijkbaar ingezakt waren.
het is er steeds beter uit gaan zien, de clickfit balk heeft de gewichtspanning in trekspanning omgezet.
de pannen sluiten nu ook weer beter op elkaar.

• NovapaX
  • Laatst online: 20:28
Gaat er dit voorjaar waarschijnlijk toch van komen.
Hang ook wat rond in het "Financiele Onafhankelijkheid" topic, en daar komt ook steeds weer terug dat PV eigenlijk een van de beste investeringen is die je kunt doen.
Dat wist ik natuurlijk eigenlijk wel, maar door de andere invalshoek was de vrouw met een paar minuten 'om'.

Lopend jaarverbruik is op dit moment ca. 1600 kWh. Maar de tweede kleine zal zich binnen nu en een paar weken ook aandienen. De vrouw is sinds septemper gestopt met werken, dus ik verwacht ergens rond de 1800 kWh te eindigen (liefst lager natuurlijk)

Plat dak is 5 meter breed, 10 meter lang, vrijwel zuid 190º.
Ik zat zelf te denken aan 9 panelen van 160cm lang in rijen van 3.

Schaduw vooral in de diepe winter van bomenrij, dan zonder blad, dus niet echt schaduw. En in de zomer in de zeer late namiddag/avond van een opbouw van de buren (die staat 'hoger' dan pal west, dus verlies daarop is nihil)
Zie plaatje.

Nu de vraag wat ga ik erop leggen. Goedkoop is natuurlijk fijn, maar goed is net zo fijn. Efficiënte omvormer is belangrijk (ook vanwege warmte en geluid). Efficiënte panelen zijn iets minder belangrijk.

Andere vraag is de hellingshoek onderlinge afstand. Hellingshoek 30º zoals op afbeelding neemt het nogal wat plek in. Verder naar voren kan, maar dan ben ik pas later in het seizoen schaduwvrij van de bomen, die dan overigens geen blad meer hebben, dus echte schaduw heb ik er niet van, gewoon minder straling zegmaar.
Zou eigenlijk wel de flexibiliteit willen hebben om, zodra het virus aangeslagen is, en ik een warmtepomp wil ofzo :+ nog drie panelen erbij kan leggen...

Ben zelf handig, wil alleen een hoofdschakelaar in mijn meterkast laten zetten. De rest doe ik zelf.
Doorvoer door dak wil ik doen via afvoer mechanische ventilatie, en dan binnen met een wartel o.i.d. de pijp uit. Of is dat een slecht idee?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/PV_Thuis_2015-02-17-1411.png

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:22
hoi allen,
dank voor de vele nuttige bijdragen op dit forum. Heerlijk grasduinen ;)
Maar uiteraard komen er dan ook steeds meer vragen en alternatieven. Pfff.
Ergo voordat ik een zonne-knoop doorhak, lijkt het met zinvol/leuk om hier om advies/raad te vragen.

Uitgangspunten :
- ik ga er van uit dat de huidige (riante) saldering op termijn gaat veranderen (lees : lagere vergoeding voor geleverde stroom)
- te genereren stroom dus zoveel mogelijk aan laten sluiten op verbruik. En waar mogelijk ook andersom
- ergo : Solar Frontier panelen met vergelijkbare (misschien tikkie lagere) totale opbrengst als poly/mono panelen maar wel meer gespreid over dag/seizoenen.

Situatie:
- zuid
- dakhelling ca. 45 graden
- west Nederland, 25 km van de kust
- verbruik ca. 7.000 Kwh (incl. warmtepomp)
- plaatst voor 24 SF panelen, vrijwel schaduwvrij
- plaats voor nog 4 SF panelen die aan het eind van de middag (nu om half 4) geheel in de schaduw komen te liggen
- eventueel nog 2 paneeltjs te plaatsen (volle zon) op een plat dak, maar liever niet...
- 3*25Amp hoofdaansluiting

Eerste idee
(van mezelf en twee leveranciers)
- 28 SF-170 panelen (4.760 Wp) met 14 Solar Edge Optimizers en de SE4000 omvormer

Second thoughts
Inmiddels toch wel een tikkie twijfel over zin/onzin van het gebruik van optimizers.
Mede gevoed door enthousiaste verhalen op Tweakers over de Steca/Solar Frontier combi.
Verder doe ik er waarschijnlijk wel verstandig aan om een 3-fase omvormer te kiezen.

Solar Edge claimt wel dat ze eenvoudige/goedkope omvormers hebben, maar echt goedkoop vind ik ze niet....
Ze claimen wel dat de omvormers efficient zijn, maar ze blijven echt een stukje achter bij de Steca’s.
En de optimizers zelf gebruiken natuurlijk ook wat.
Solar Edge lijkt me goede spullen, maar heeft ook wel de neiging naar een supplier lock-in, en daar hou ik nooit zo van....
En tenslotte komen de omvormers (m.i.) voor mij niet echt lekker uit qua capaciteit.
Bij 4.760 Pw (bij 28 panelen) is de SE4000 aan de krappe kant en de SE5000 aan de ruime kant :-(

Ergo, ineens de aandacht verschoven naar SF/Steca combi. En dan rijst de vraag : hoe zit het met m’n 4 “schaduw”-panelen???
Steca claimt een “Optimiertes Schattenmanagement durch globales MPP-Tracking” . Klinkt veelbelovend, maar ik heb nergens (zelfs niet op Duitse fora) kunnen vinden hoe het nu precies werkt. Feit blijft dat er maar 1 tracker op zit….
Gaat het goed met m’n 4 “schaduw” panelen erbij, of kan ik maar beter “gedoe” uit de weg gaan en simpelweg 24 “zon” panelen installeren??
4 strings van 6 SF-170's lijkt me prima te passen op de 4003
Nog een overweging om voor een Steca 3-fase omvormer te kiezen is het feit dat deze voorbereid zijn op koppeling aan een accu-systeem.
Aan accu-systemen zal m.i. niet te ontkomen zijn als de huidige (riante) saldering ophoudt.
In elk geval om overdag opgewekte stroom 's avonds en 's nachts zelf te gebruiken
Hebben ook nog een lager start voltage (250 ipv 350)

Wat is wijsheid?
- 28 panelen (4.760 Wp) met Solar Edge optimizers en SE5K omvormer
- 24 panelen (4.080 Wp) met Stecagrid 4003 omvormer
- 28 panelen (4.760 Wp) met Stecagrid 4003 of 4803 (configurator vindt 4 strings van 7 op de 4003 prima)
- 30 panelen (5.100 Wp) met Stecagrid 4803 omvormer

Als de 4 "schaduw" panelen niet handig gaan werken met Steca, dan wordt de keuze vrij simpel :
28 panelen met optimizers of een "referentie" systeem van 24 panelen met een Steca 4003 of 3600 omvormer.
Of nog een lumineus idee van een van jullie ;)

grateful for your expert views.

Bij voorbaat dank :)

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:19:
Hang ook wat rond in het "Financiele Onafhankelijkheid" topic, en daar komt ook steeds weer terug dat PV eigenlijk een van de beste investeringen is die je kunt doen.
Dat wist ik natuurlijk eigenlijk wel, maar door de andere invalshoek was de vrouw met een paar minuten 'om'.

Lopend jaarverbruik is op dit moment ca. 1600 kWh. Maar de tweede kleine zal zich binnen nu en een paar weken ook aandienen. De vrouw is sinds septemper gestopt met werken, dus ik verwacht ergens rond de 1800 kWh te eindigen (liefst lager natuurlijk)

Schaduw vooral in de diepe winter van bomenrij, dan zonder blad, dus niet echt schaduw. En in de zomer in de zeer late namiddag/avond van een opbouw van de buren (die staat 'hoger' dan pal west, dus verlies daarop is nihil)
Zie plaatje.

Nu de vraag wat ga ik erop leggen. Goedkoop is natuurlijk fijn, maar goed is net zo fijn. Efficiënte omvormer is belangrijk (ook vanwege warmte en geluid). Efficiënte panelen zijn iets minder belangrijk.

Andere vraag is de hellingshoek onderlinge afstand. Hellingshoek 30º zoals op afbeelding neemt het nogal wat plek in. Verder naar voren kan, maar dan ben ik pas later in het seizoen schaduwvrij van de bomen, die dan overigens geen blad meer hebben, dus echte schaduw heb ik er niet van, gewoon minder straling zegmaar.
Zou eigenlijk wel de flexibiliteit willen hebben om, zodra het virus aangeslagen is, en ik een warmtepomp wil ofzo :+ nog drie panelen erbij kan leggen...

Ben zelf handig, wil alleen een hoofdschakelaar in mijn meterkast laten zetten. De rest doe ik zelf.
Doorvoer door dak wil ik doen via afvoer mechanische ventilatie, en dan binnen met een wartel o.i.d. de pijp uit. Of is dat een slecht idee?

[afbeelding]
Bij Flatfix Fusion gaan ze standard uit van een rijafstand van 170cm met 13 graden helling. Echter zit je aan de achterkant van je huis met een gedeelte waar je geen "buren" meer hebt en je wellicht te dicht op de dakrand zit (3x ~1620 - 5000 = 14 cm). Op je plaatje is lastig te zien na hoeveel meter dat is. Wat is de hoogte van het dak en windgebied?

Oplossing kan dan bijvoorbeeld de kleinere SF panelen zijn (3x 127 - 500 = 119cm) en dan 4 rijen of 5 rijen. Heb je geen last van pijpjes op het dak ergens?

Ik heb trouwens ook de mechanische ventilatie misbruikt voor de doorvoer met slagvast pvc :)

En voor SF gekozen i.v.m. mijn dakrand en Flatfix vanwege dakbelasting.

• NovapaX
Windgebied II (Dordrecht, Zuid-Holland) < 6 meter.

Ik heb nog een opstaande en overstekende dakrand. Steekt iets van 25-30 centimeter voor de gevel uit.
https://www.google.nl/map...reiLukdzt5mSA6y0YZFpQ!2e0

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/Grens_daklijn_thuis.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/Pijpjes_op_dak_thuis.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 17-02-2015 15:00 ]

Sparql TV wiki

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:19:

Zie plaatje.

[afbeelding]
een Financiele Onafhankelijkheid geeft het wel ja. :Y
met de huidige regels (en mochten de regels veranderen, dan verzinnen ze hier er wel weer iets op. >:) )

wat dacht je van voorbereiden op de toekomst.
nu een set die je op zuid kunt zetten.
en later kunt ombouwen naar oost-west (of iets er tussen in.).
je zou kunnen kiezen voor een omvormer met 2x mpp en die gewoon laten hinkelen op 1 b.v.
(sommige omvormers kunnen ook 2mpp samen koppelen tot 1. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• NovapaX
Oost-West heb ik eerder ook al eens aan gedacht.... hellingshoek 15º ofzo.
Is nu nog even overkill... maar zou dan 5,4kWp kwijt kunnen (20x270)
opbrengst dan naar 3800 kWh ofzo? of meer?
Dat krijg ik met een warmtepomp nog niet op, maar dab koop ik wel een elektrische auto ofzo :+

een PVI-3.6 zag ik hier al voorbij komen, lijkt een aardige kandidaat voor zoiets?
Dus eerst 9x270, met mogelijkheid tot uitbreiding naar 12x270 of zelfs 16x of 20x op Oost-West.
Klein beetje onderdimensioneren kan geen kwaad heb ik al gezien, zeker niet met Oost-West.

Voordeel is dat de extra investering voor de omvormer op zich wel meevalt. En het gewoon op 1 fase kan.

Sparql TV wiki

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

hans_u schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:31:
Situatie:
- zuid
- dakhelling ca. 45 graden
- west Nederland, 25 km van de kust
- verbruik ca. 7.000 Kwh (incl. warmtepomp)
- plaatst voor 24 SF panelen, vrijwel schaduwvrij
- plaats voor nog 4 SF panelen die aan het eind van de middag (nu om half 4) geheel in de schaduw komen te liggen
- eventueel nog 2 paneeltjs te plaatsen (volle zon) op een plat dak, maar liever niet...
- 3*25Amp hoofdaansluiting

Eerste idee
(van mezelf en twee leveranciers)
- 28 SF-170 panelen (4.760 Wp) met 14 Solar Edge Optimizers en de SE4000 omvormer

Second thoughts
Inmiddels toch wel een tikkie twijfel over zin/onzin van het gebruik van optimizers.
Mede gevoed door enthousiaste verhalen op Tweakers over de Steca/Solar Frontier combi.
Verder doe ik er waarschijnlijk wel verstandig aan om een 3-fase omvormer te kiezen.
Eerste tip: misschien een eigen topic, omdat er nu 3 vergelijkbare vragen verwarrend door elkaar gaan lopen ;)

Alle 4 schaduwpanelen wil je in dezelfde string.
Ideaal in dat opzicht zou zijn om 7 strings van 4 panelen te maken maar dat vindt de Steca niet leuk (zowel qua spanning, je komt te laag, als stroom, je komt te hoog).
Een Fronius Symo 4.5M (is-ie weer) (3fase, ticks all the boxes) kan dat wel maar is wat duurder en groter.
Het verschil in jaaropbrengst is waarschijnlijk niet zo groot, dus je kan genoegen nemen met 7x4 op een Steca.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Pascal Saul
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:08:
Dat krijg ik met een warmtepomp nog niet op, maar dab koop ik wel een elektrische auto ofzo :+

een PVI-3.6 zag ik hier al voorbij komen, lijkt een aardige kandidaat voor zoiets?
Dus eerst 9x270, met mogelijkheid tot uitbreiding naar 12x270 of zelfs 16x of 20x op Oost-West.
Klein beetje onderdimensioneren kan geen kwaad heb ik al gezien, zeker niet met Oost-West.

Voordeel is dat de extra investering voor de omvormer op zich wel meevalt. En het gewoon op 1 fase kan.
Die pijpjes staan dus aan de voorkant van je dak? En als ik het goed zie aan de linker kant? Als dat zo is, dan ga je daar schaduw op krijgen als je panelen daar gaat plaatsen aan het begin van de dag en je geen optimizers o.i.d. hebt.

Waarschijnlijk zal ik dan direct achter op je dak beginnen met een oost/west op basis van Flatfix. De breedte is als oost/west ongeveer 2270 rijafstand. Dan zou ik uitgaan van 2450 (anders 2270) zodat je er nog tussendoor kan lopen. Om de pijpjes te ontwijken mis je daar 2 panelen. En kom ik uit op 4x2 aan de rechterkant en 5x2 links op basis van 165*100 panelen.

Dan kan je beginnen met 8 (2 rijen van 4) of 12 panelen (3 rijen van 4). Met Flatfix orientatie aanpassen kan, maar dan moet je later wat extra montage materiaal aanschaffen en wat afschrijven voor wat je niet meer gebruikt.

West 1West 2West 3West 4West 5
Oost 1Oost 2Oost 3Oost 4Oost 5
looppad
West 6PijpjesWest 7West 8West 9
Oost 6PijpjesOost 7Oost 8Oost 9

[ Voor 15% gewijzigd door Pascal Saul op 17-02-2015 15:47 ]

• NovapaX
Ik heb de pijpjes even ingetekend op de juiste plek (+- 20 cm)

Dan zou 1 paneel af moeten vallen. Of de achterste twee rijen gewoon verder naar achteren zetten.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/2015-02-17-1537_Indeling_met_pijpjes.png

Sparql TV wiki

• Pascal Saul
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:39:
Ik heb de pijpjes even ingetekend op de juiste plek (+- 20 cm)

Dan zou 1 paneel af moeten vallen. Of de achterste twee rijen gewoon verder naar achteren zetten.
[afbeelding]
Achterin ga je m.i. te dicht op de dakrand zitten met 160cm (of 165) panelen... Dan is oost/west beter... of kleinere panelen. Aan de voorkant kan je waarschijnlijk beter een paneel laten schieten als je ze echt allemaal op zuid wil plaatsen.

• migjes
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:08:

oei een PVI-3.6, dat is wel erg zwaar voor oost-west ;)

ik heb 9x265Wp + 9x265Wp op een PVI-3.0 oost-west hangen bij mijn ouders (45 graden).
en dat geeft al een 3600kWh, maar jij gaat platter dus nog meer opbrengst ;)

met een PVI-3.6 kun je beter 12x+/-250WP + 12x+/-250WP doen ;)
(en dan ben je nog niet aan het onder dimensioneren >:) ,
en kan op 1 fase met een 16A groep(nog net).)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01 12:13
migjes schreef op zondag 15 februari 2015 @ 12:09:
[...]

dat kan wel iets goedkoper ja.

een power-one PVI 3.6 kan dit al verwerken zonder problemen.
(dan kun je zelfs gewoon een 16A groep gebruiken en dat kan het soms nog extra goedkoop maken)
een power-one PVI 4.2 heeft iets meer ruimte als je zou willen.
http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html

door de verschillende richtingen zulle bijde sets niet tegelijk hun max leveren.
dus een 5000W omvormer is niet nodig.
je geeft geen precieze hoeken op maar:
een power-one PVI 3.6 en alles wat je plant op zuid is gewoon een gezonde onder dimensionering en geen probleem (onder de 130%).
dus ruimte zat. (en dit geld ook voor solaredge ;) )

het kan mischien nog iets goedkoper, kijk dan naar growatt/hosola/omnik.
maar pas op, je wil niet onderdimensioneren op de mpp.
en niet allemaal kunnen de omvormers met de lagere V lekker overweg.
en dan is het maar net wat er toevallig ergens in de aanbieding is of het wel leuk is.

string indeling word dan 1x9x240Wp + 6x3x170Wp.
Bedankt voor het meedenken; die ABB power-one lijkt een goede oplossing. Vraag me alleen af hoeveel geluid / lawaai deze omvormer maakt (de datasheet spreekt van <50dB).

Iemand ervaring met deze omvormer?

De SMA Design Tool komt ook al met een SunnyBoy 4000TL21; dus het kan wel iets kleiner (en goedkoper).

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:14
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:19:Plat dak is 5 meter breed, 10 meter lang, vrijwel zuid 190º.
Je kan ook een betonvoet 10 graden van 2 meter nemen (2 panelen in landscape boven elkaar).
2 rijtjes achter elkaar past gemakkelijk op je dak en dan heb +/- 2000wp als je SF zou kiezen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• NovapaX
Die afstand is echt geen probleem vanwege die brede dakrand... Die heb ik er nog even ingetekend voor de beeldvorming.

Op 30 graden zit ik volgens mij met het hoogste punt op 45º ten opzichte van de dakrand (hoogte=afstand)

Zal binnenkort even het dak op klimmen om een en ander even precies in te meten.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/2015-02-17-1606-pv-met-dakrand.png

[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 17-02-2015 16:10 ]

Sparql TV wiki

• migjes
mindtheshark schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:58:
[...]

Bedankt voor het meedenken; die ABB power-one lijkt een goede oplossing. Vraag me alleen af hoeveel geluid / lawaai deze omvormer maakt (de datasheet spreekt van <50dB).

Iemand ervaring met deze omvormer?

De SMA Design Tool komt ook al met een SunnyBoy 4000TL21; dus het kan wel iets kleiner (en goedkoper).
heb zelf de power-one PVI 3.0.
maakt geluid, ja zoals iedere omvormer.
"klik klik klik" in de ochtend als de relais de omvormer aan zetten.
verder totaal stil, pas als de interne temperatuur boven de 45 graden komt gaat er een ventilator draaien.
(denk aan een gemiddelde laptop aan geluid, de relais zijn harder.)
mijn cv ketel maakt meer lawaai. >:)

de power-one PVI 3.6 en 4.2 is het zelfde als de 3.0.
op 1 klein verschilletje na.
die maken een extra tik geluidje. (je moet vrij dichtbij staan om dat te horen)

al met al, zijn het stille omvormers.
een gewone binnen deur houdt eigenlijk al het geluid tegen.
(ik zou hem niet boven mijn bed willen hebben hangen.)

(leuk detail, mijn vrouw word wakker van de relais.
hij hangt op een open zolder en we slapen met open deuren.
mijn vrouw is erg geconditioneerd op de klikjes van de omvormer, haar oude wekker-radio had ook relais met de zelfde klikjes >:) .)

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:07:
Die afstand is echt geen probleem vanwege die brede dakrand... Die heb ik er nog even ingetekend voor de beeldvorming.
Waarom zet je de rijen niet gewoon recht op het dak? Het verschil in opbrengst is te verwaarlozen, en je kunt de middelste rij dan misschien net voor de pijpjes zetten. Het ziet er dan ook wat netter uit vindt ik.

• migjes
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:07:

Op 30 graden zit ik volgens mij met het hoogste punt op 45º ten opzichte van de dakrand (hoogte=afstand)

Zal binnenkort even het dak op klimmen om een en ander even precies in te meten.

[afbeelding]
vergeet toch precies zuid.
de eerste 25 graden die je afwijkt van zuid levert geen verlies op ;)

gewoon mooi recht zetten.

edit:
mm, te langzaam a.d.s schrijft al het zelfde ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 17-02-2015 16:22 ]

• NovapaX
Dat lijkt me duidelijk. Vind het zelf ook veel mooier. Ik ga verder puzzelen loodrecht op dak, niet loodrecht op zuid.

Sparql TV wiki

• migjes
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:22:
Dat lijkt me duidelijk. Vind het zelf ook veel mooier. Ik ga verder puzzelen loodrecht op dak, niet loodrecht op zuid.
puzzel ook eens lekker op deze:
panelen die platter liggen doen het beter in de zomer.
panelen die steiler liggen doen het beter in de lente en herfst.

als je solarfrontier wil gebruiken, dan moet je meerdere stringen parallel maken.
elke parallelle string kan zonder problemen steiler of platter liggen ;)
(of zelfs oost-west)
(met mono/poly is dit wat moeilijker vanwege de lange stringen die je dan moet maken.)

je hebt plek zat om dit te doen, mocht je er zin in hebben.

• NovapaX
De hellingshoek is ook wat mij nu bezig houdt.

Maar waarom zou ik voor SF gaan? (dat zijn Thin-Film panelen toch?)
Goedkoper?

Even verder gezocht en het enige wat ik tegenkom is dat ze een hogere opbrengst hebben bij minder optimale hoeken. (halen meer uit indirect zonlicht blijkbaar?)
Is dat de meerprijs waard... weet het niet.

Ze zijn wel mooi :P

[ Voor 71% gewijzigd door NovapaX op 17-02-2015 16:43 ]

Sparql TV wiki

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:35:
Goedkoper?
Mooier. Minder schadelijk materiaal nodig (ca 5% van een normaal poly- of monokristallijn PV paneel). Meer opbrengst bij diffuus licht.

Als nadeel zijn e wat duurder en minder Wp per m2, dus je hebt meer dak nodig voor dezelfde opbrengst.

Voor mij was het voordeel dat ze minder grondstoffen gebruiken een doorslaggevend argument. Je wilt groen zijn, doe het dan ook goed.

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 17-02-2015 16:57 ]

• migjes
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:35:
De hellingshoek is ook wat mij nu bezig houdt.

Goedkoper?

Even verder gezocht en het enige wat ik tegenkom is dat ze een hogere opbrengst hebben bij minder optimale hoeken. (halen meer uit indirect zonlicht blijkbaar?)
Is dat de meerprijs waard... weet het niet.

Ze zijn wel mooi :P
lees:
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html

niet zo een interesse in een discussie over wat beter is SF vs mono.
maar het beste punt wat zeker klopt is dat SF(dunne film) beter tegen warmte kan als mono/poly.(fact)
maar als ze echt zoveel meer als mono op zouden leveren, dan moet ik in tilburg al meer horen als 1100kWh/kWp (en dat heb ik nog niet van iemand gehoord, helaas)
dus ik neem het allemaal maar met een korreltje zout ;)

edit:
stom vergeet ik,
met SF moet je stringen parallel maken van ongeveer 2 tot 4 lang op een tl omvormer.
en dan kun je spelen met verschillende hoeken als je dat zou willen. ;)
met mono moet je al snel stringen minimaal 4-5 lang maken (en dan zit je nog niet lekker).
zonoskar schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:56:
[...]
Meer opbrengst bij diffuus licht.
dat zegt iedere fabrikant van zijn paneel. ;)
maar klopt wel een beetje als je zoveel m2 nodig hebt voor een aantal Wp te halen is dat ook niet heel verwonderlijk. >:)

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 17-02-2015 17:03 ]

• NovapaX
http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/

Zoiets eerst gebruiken voor 9 panelen op zuid. (wordt een deel onbenut.. maar uitbreiden naar 12 is een kwestie van paneeltjes erop schroeven en bekabeling aanpassen)
Tijdelijk even een plaatje erop schroeven voor het mooie.

En bij verdere uitbreiding dan van die steunen erbij en dan met de ruggen tegen elkaar.
oost-west (4 meter breed) zou best mooi zijn. (heb je ook geen looppad in het midden nodig...

Maar mijn oost-west zou dan een klein beetje zuid-oost noord-west zijn (10 graden uit de zuidlijn) gaat dat nog invloed hebben?

Sparql TV wiki

• migjes
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:08:
http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/

Zoiets eerst gebruiken voor 9 panelen op zuid. (wordt een deel onbenut.. maar uitbreiden naar 12 is een kwestie van paneeltjes erop schroeven en bekabeling aanpassen)
Tijdelijk even een plaatje erop schroeven voor het mooie.

En bij verdere uitbreiding dan van die steunen erbij en dan met de ruggen tegen elkaar.
oost-west (4 meter breed) zou best mooi zijn. (heb je ook geen looppad in het midden nodig...

Maar mijn oost-west zou dan een klein beetje zuid-oost noord-west zijn (10 graden uit de zuidlijn) gaat dat nog invloed hebben?
met die lage hoek heeft dat geen invloed. ;)

maar bedenk je wel dat het erg lastig kan zijn om later nog panelen te kopen die het zelfde zijn als je nu hebt.
(er is wel van alles te mixen, maar niet alles is even rendents vol. ;) )
beter is om 1 mpp gewoon te vullen met wat je nu wil.
b.v.
power-one PVI 3.0 met 8X http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
de power-one kan maar 2000W per mpp verwerken, maar kan ook 2 mpp's aan elkaar kopelen tot 1 mpp van 3300W ;)
en dit soort panelen met 5"cellen om zo nog een mooie V op de mpp te hebben. ;)

of verzin er een variant op die beter past op je dak. ;)

• MichielFRL

• NovapaX
Hmmm.... de mogelijkheden zijn onbeperkt zo lijkt het.
Heb nu ruim 6kWp op het dak gepuzzeld... nog ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/2015-02-17-2221-pv-oost-west-maxi.png

Moet nu toch echt even terugschakelen naar standje realiteit... dat is eigenlijk een budget van zo'n 3000 euro. (2500 ex. BTW)
Daar wilde ik dus aanvankelijk 9 panelen voor leggen, met uitbreidingsmogelijkheden.
Ben best bereid nu al iets op te schalen naar 12 panelen als daarmee de omvormerkeuze gunstiger wordt voor toekomstige uitbreiding. (ik denk aan maximaal 20 stuks)

Met panelen bedoel ik hier even 'reguliere' 250-270 mono's van ca. 1x1,6 meter.

Die betonnen voeten voor een dubbele portrait schans zie ik wel zitten eigenlijk (heb ik gelijk de ballast natuurlijk). Dak moet dat wel houden, is kanaalplaatvloer, geeft geen krimp natuurlijk.
Even nagaan wat de meerprijs voor antraciet beton is.

Omdat ik toch wel ruimte genoeg heb wil kijken naar panelen met een goede bang-for-buck, en niet perse de hoogste efficiëntie. (Die zwarte EC solar 270Wp panelen vind ik echter al niet zo heel duur zijn en erg netjes.) Ben er een poos 'uit' geweest, weet niet wat een beetje scherpe prijs is tegenwoordig.
Hoorde dat er hier al installaties zijn gelegd voor minder dan 65 ct/Wp... (dat is natuurlijk ook mazzel hebben maargoed)

Sparql TV wiki

• MichielFRL
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:30:Moet nu toch echt even terugschakelen naar standje realiteit... dat is eigenlijk een budget van zo'n 3000 euro. (2500 ex. BTW)
Wat denk je van:
- 14x Sharp 160wp paneel (Marktplaats) à €60 per paneel
- 8x 10 graden betonvoet à €47 per voet
- Growatt 2000TL via Marktplaats (enkele maanden gebruikt) €250

Totaal €1466
2240wp à €0,65/wp 8)

• mrmrmr
  • Niet online
@MichielFRL

Wel een duur stukje beton. Als het beton zou moeten zijn zou ik een ontwerp maken met een laag zwaartepunt en breed/stabiel standoppervlak.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:33

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• NovapaX
Tja... dat risico loop ik ook. Als de buren een opbouw willen zetten ben ik bijna de helft van mijn hemelzicht kwijt.

Sparql TV wiki

• migjes
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:30:

[afbeelding]

Moet nu toch echt even terugschakelen naar standje realiteit... dat is eigenlijk een budget van zo'n 3000 euro. (2500 ex. BTW)
Daar wilde ik dus aanvankelijk 9 panelen voor leggen, met uitbreidingsmogelijkheden.
Ben best bereid nu al iets op te schalen naar 12 panelen als daarmee de omvormerkeuze gunstiger wordt voor toekomstige uitbreiding. (ik denk aan maximaal 20 stuks)

Die betonnen voeten voor een dubbele portrait schans zie ik wel zitten eigenlijk (heb ik gelijk de ballast natuurlijk). Dak moet dat wel houden, is kanaalplaatvloer, geeft geen krimp natuurlijk.

Omdat ik toch wel ruimte genoeg heb wil kijken naar panelen met een goede bang-for-buck, en niet perse de hoogste efficiëntie. (Die zwarte EC solar 270Wp panelen vind ik echter al niet zo heel duur zijn en erg netjes.) Ben er een poos 'uit' geweest, weet niet wat een beetje scherpe prijs is tegenwoordig.
Hoorde dat er hier al installaties zijn gelegd voor minder dan 65 ct/Wp... (dat is natuurlijk ook mazzel hebben maargoed)
lol, plek zat dus.
en dit ziet er al goed uit.
(een beetje schaduw van pijpjes, maar met een goede omvormer is dit geen probleem)

de ecsolars(5"cellen) zijn alleen leuk als je een string van _/=2kWp wil maken .
stringen van +/-3kWp zijn weer leuker met 6"cellen ;)

opschalen naar 12 panelen lijkt mij een goed plan.
dat combineren met een omvormer met 2x mpp en je bent klaar voor de toekomst.
de panelen hoeven dan ook niet de duurste te zijn iets in de 250Wp range en je zit goed.
zoiets is goed genoeg:
http://shop.winkelman-zon...-p660250-poly-250wp-.html
(maar of je binnen budget blijft :? erg krapjes.)

je plant een vrij platte oost-west, dan is het verstandig een zwaardere omvormer te nemen.
ik raad een power-one PVI 4.2 aan.
(omdat die 3kW per mpp kan verwerken en 4,4kW totaal.
er zijn nog wel andere omvormers te verzinnen, maar let goed op wat de mpp kan verwerken. ;)
veel goedkope omvormers vallen erg tegen op dit punt.)
voor 6kWp is die wel wat onder gedimensioneerd zelfs voor oost-west, maar financieel gezien geen probleem.
ook kan de omvormer de mpp's aan elkaar koppelen tot 1 grote mpp voor nu als je op zuid werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 18-02-2015 09:38 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-01 15:09
MichielFRL schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:45:
[...]

Wat denk je van:
- 14x Sharp 160wp paneel (Marktplaats) à €60 per paneel
- 8x 10 graden betonvoet à €47 per voet
- Growatt 2000TL via Marktplaats (enkele maanden gebruikt) €250

Totaal €1466
2240wp à €0,65/wp 8)
Ik zag die sharp paneeltjes ook. Zou jij ze kopen? De prijs is erg netjes, maar zijn het niet heel erg oude (2de hands) panelen?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• NovapaX
Bedankt voor je advies!

Heb nu ook gekeken naar flatfix fusion, mooi systeem, maar neemt wel iets meer ruimte in dan dubbel portrait.

Snap alleen niet dat de omvormer iets kan doen aan die schaduw. Door die schaduw krijg je toch een hogere weerstand in de string, waardoor er simpelweg minder stroom kan lopen. Hoe gaat die omvormer dat oplossen dan?

Schaduwprobleem heb ik trouwens al opgelost... beetje onconventioneel dat wel.
Hiermee heb ik geen last meer van de pijpjes, en minder last van een eventuele opbouw bij de buren of de buren daarnaast. O-)
(die witte panelen zijn eventuele toekomstige uitbreiding)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/2015-02-18-0954-Oost-west-zonder-schaduw.png

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 18-02-2015 09:56 ]

Sparql TV wiki

• MichielFRL
PASware schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:54:
[...]

Ik zag die sharp paneeltjes ook. Zou jij ze kopen? De prijs is erg netjes, maar zijn het niet heel erg oude (2de hands) panelen?
Ja, panelen zijn van 2010 en kunnen dus nog jaren mee :)
De terugverdientijd is lekker kort, daarna is alle opbrengst dus winst.
Zouden de panelen na 15 jaar er mee ophouden, dan is er vast wel weer een leuke aanbieding te vinden.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Het verbaast me dat die Sharp panelen er al zo lang opstaan; het is een uitstekende prijs. Ik zou ze gekocht hebben, ware het niet dat ze de verkeerde maat zijn waardoor e.e.a. niet lekker past op m'n dak.

Overigens staat er weer de zoveelste ProVeiling/bva-auctions advertentie voor zonnepanelen op marktplaats. Dit keer deze: http://www.proveiling.nl/FEAuction.aspx?aid=32928

Waarom zijn de prijzen op die veilingen altijd zo bagger? Ze beginnen al met een openingsbod dat dichtbij tweedehandsprijzen ligt, maar dan komt er ook nog veilingkosten, BTW en opslag/verzendkosten bij. Wie koopt dit? Het lijkt me totaal oninteressant.

• NovapaX
Ik kwam op internet JA Solar full black 255Wp tegen voor 140 euro incl. BTW. (nieuwe panelen)
Lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

Website is onderdeel van Shoint BV in Deurne, iemand ervaring mee?

http://www.marktplaats.nl...c5b7a618&previousPage=VIP

Sparql TV wiki

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

NovapaX schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:55:
Hiermee heb ik geen last meer van de pijpjes, en minder last van een eventuele opbouw bij de buren of de buren daarnaast. O-)
[afbeelding]
Dit wordt niet voor niets vaak vermeden. Je verliest de windvoordelen die de oost-westschans heeft (dus meer ballast nodig) en bovendien introduceer je een mooie verzamelbak voor sneeuw en regenwater. Ondanks dat je dak een kanaalplaatvloer is zou ik toch even gaan checken of je met de extra ballast voor je windvangers, gewicht van de panelen zelf en je sneeuwophoping niet je dak te veel gaat belasten.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• MichielFRL
mux schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:15:
Overigens staat er weer de zoveelste ProVeiling/bva-auctions advertentie voor zonnepanelen op marktplaats. Dit keer deze: http://www.proveiling.nl/FEAuction.aspx?aid=32928

Waarom zijn de prijzen op die veilingen altijd zo bagger? Ze beginnen al met een openingsbod dat dichtbij tweedehandsprijzen ligt, maar dan komt er ook nog veilingkosten, BTW en opslag/verzendkosten bij. Wie koopt dit? Het lijkt me totaal oninteressant.
Ik had ze ook al gezien. Prijs is echt veel te hoog om interessant te zijn.

• NovapaX
JanPedaal schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:16:
[...]

Dit wordt niet voor niets vaak vermeden. Je verliest de windvoordelen die de oost-westschans heeft (dus meer ballast nodig) en bovendien introduceer je een mooie verzamelbak voor sneeuw en regenwater. Ondanks dat je dak een kanaalplaatvloer is zou ik toch even gaan checken of je met de extra ballast voor je windvangers, gewicht van de panelen zelf en je sneeuwophoping niet je dak te veel gaat belasten.
Dat van die wind had ik ook al verzonnen inderdaad. Hoewel het met 10 graden niet ver omhoog komt is het natuurlijk een aardige lap. (zou sowieso iets van wind-deflectors toe willen passen, voor het mooie ook)
Voor die regen ben ik niet bang, dat loopt wel weg. Sneeuw zou kunnen, maar wederom de 10 graden hellingshoek zorgt er wel voor dat het niet echt een grote bak is. (het is niet zo dat die sneeuw anders niet op het dak had gelegen, en of het sneller of juist niet smelt valt weinig over te zeggen.)

Het was overigens ook maar een brainfart, was wel benieuwd wat de reacties hier zouden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 18-02-2015 10:22 ]

Sparql TV wiki

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

NovapaX schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:20:
[...]

Dat van die wind had ik ook al verzonnen inderdaad. Hoewel het met 10 graden niet ver omhoog komt is het natuurlijk een aardige lap. (zou sowieso iets van wind-deflectors toe willen passen, voor het mooie ook)
Voor die regen ben ik niet bang, dat loopt wel weg. Sneeuw zou kunnen, maar wederom de 10 graden hellingshoek zorgt er wel voor dat het niet echt een grote bak is. (het is niet zo dat die sneeuw anders niet op het dak had gelegen, en of het sneller of juist niet smelt valt weinig over te zeggen.)
Dat klopt, de sneeuwlast heb je sowieso. Maar bij obstakels (dakranden etc) moet je ook met sneeuwophoping rekenen. Er verzamelt zich dus meer sneeuw op jouw panelen dan op een plat systeem of een naar twee zijden aflopend systeem. Bovendien zal de sneeuw in dit geval naar dezelfde plek afglijden van de panelen, terwijl dit bij je oude opstelling naar de twee zijkanten glijdt.
Overigens wil dit niet zeggen dat het niet kan, maar wel dat een check op zijn plaats is als je hiermee verder gaat.

[ Voor 0% gewijzigd door JanPedaal op 18-02-2015 10:27 . Reden: typo ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• migjes
NovapaX schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:55:
Bedankt voor je advies!

Heb nu ook gekeken naar flatfix fusion, mooi systeem, maar neemt wel iets meer ruimte in dan dubbel portrait.

Snap alleen niet dat de omvormer iets kan doen aan die schaduw. Door die schaduw krijg je toch een hogere weerstand in de string, waardoor er simpelweg minder stroom kan lopen. Hoe gaat die omvormer dat oplossen dan?

[afbeelding]
zoals janpedaal als zegt, dit lijkt mij niet de oplossing.
(ik heb iets andere redenen, maar ben er wel mee eens.)

op het moment dat de weerstand te hoog word in een cel.
dan schakelt de diode dat blok cellen uit. ;)
maar dat werkt alleen bij perfect mooi weer.
je hebt er wel voldoen de V op de mpp voor nodig. (met 12x 250Wp 6"cellen heb je +/-360V en dat is perfect.)

bij minder mooi weer reageert de dioden niet, maar de mpp kan iets ondersteunen zoals mppscanning/pvsweep/optitrak etc...
dan checkt de mpp eens in de zoveel minuten of hij niet per ongeluk verkeert is blijven hangen op het verkeerde iv punt en vind hij het juiste punt wel. :*)
en dat trekt voor ongeveer 90% van de beschaduwde string weer terug.
zolang je V hoog genoeg is en je een fatsoenlijke omvormer gebruikt is die schaduw niet zo een groot probleem.
(fatsoenlijke omvormer = dat zijn ze al bijna allemaal in de grote die jij bekijkt. ;)
alleen niet van allemaal weet ik het zeker.)
NovapaX schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:16:
Ik kwam op internet JA Solar full black 255Wp tegen voor 140 euro incl. BTW. (nieuwe panelen)
Lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

Website is onderdeel van Shoint BV in Deurne, iemand ervaring mee?

http://www.marktplaats.nl...c5b7a618&previousPage=VIP
geen ervaring met hun.
maar dat is wel het type paneel wat ik zou aanraden voor je setup. ;)
en dan 12X.

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 18-02-2015 10:35 ]

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:10:
[...]

Eerste tip: misschien een eigen topic, omdat er nu 3 vergelijkbare vragen verwarrend door elkaar gaan lopen ;)

Alle 4 schaduwpanelen wil je in dezelfde string.
Ideaal in dat opzicht zou zijn om 7 strings van 4 panelen te maken maar dat vindt de Steca niet leuk (zowel qua spanning, je komt te laag, als stroom, je komt te hoog).
Een Fronius Symo 4.5M (is-ie weer) (3fase, ticks all the boxes) kan dat wel maar is wat duurder en groter.
Het verschil in jaaropbrengst is waarschijnlijk niet zo groot, dus je kan genoegen nemen met 7x4 op een Steca.
Als je voor een Fronius Symo gaat, dan zou ik kiezen voor 4 x 6 op de 1e tracker, en die 4 schaduw panelen op de 2e tracker.
Voordeel van strings van 6 is dat je dichter bij de 595v zit die de Symo lekker vind.

Ik heb zelf een symo 3 stings van 7 op tracker 1, en een string van 3 op tracker 2 (schaduw panelen).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ook waar, het punt is dat die Steca zo'n €300 goedkoper is en ik betwijfel of de technisch beter passende Fronius die meerprijs goedmaakt met de meeropbrengst. Dat moet komen uit de opbrengst na 16:00 van twee onbeschaduwde panelen die bij de Steca in de schaduwstring zitten, ik denk dat het verlies wel meevalt.

edit al is de standaard Ethernet/Wifi logging en monitoring van de Fronius ook wel wat waard natuurlijk
Aan de andere kant, als we toch naar andere omvormers kijken dan is er ook nog wel iets met 2 MPPs te vinden dat goedkoper is dan de Steca.

[ Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 18-02-2015 12:02 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
NovapaX schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:30:

[afbeelding]

Waarom in één keer zo'n grote omvormer? Er bestaan ook modulaire setups, zoals een StecaGrid 2000+, toevalig in de aanbieding bij een bedrijf wiens naam ik blijkbaar niet mag noemen van Teacher.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Origineel
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:51:
Ook waar, het punt is dat die Steca zo'n €300 goedkoper is en ik betwijfel of de technisch beter passende Fronius die meerprijs goedmaakt met de meeropbrengst. Dat moet komen uit de opbrengst na 16:00 van twee onbeschaduwde panelen die bij de Steca in de schaduwstring zitten, ik denk dat het verlies wel meevalt.

edit al is de standaard Ethernet/Wifi logging en monitoring van de Fronius ook wel wat waard natuurlijk
Aan de andere kant, als we toch naar andere omvormers kijken dan is er ook nog wel iets met 2 MPPs te vinden dat goedkoper is dan de Steca.
De Symo is inderdaad iets duurder dan de Steca4003, maar neem je de Steca 4003x (IP65), dan kosten ze al evenveel.
Maar zoals je al aangeeft, heeft Fronius toch een paar mooie eigenschappen. Bijvoorbeeld de push functie is super handig, de omvormer zelf laten loggen naar pvoutput.org
Stukken beter dan solarweb van Fronius zelf.

Veel keuze is er helaas niet in kleine 3 fase omvormers

Edit:
Prijsverschil is eigenlijk minmaal.
Steca 4003, 1166 euro
Steca 4803, 1261 euro
Symo 3.7-S (1 MPPT) 1229 euro
Symo 4.5-S (1 MPPT) 1305 euro
Symo 4.5-M (2 MPPT) 1398 euro
Steca 4803x (IP65) 1510 euro

[ Voor 32% gewijzigd door Origineel op 18-02-2015 12:32 ]

• NovapaX
Goeie vraag.

Ik heb hem al gevonden inderdaad voor 350 euro.
Niet bijster efficiënt (dus ook warmer, niet zo handig in een klein hokje waarin ook de droger staat te horren juist op het moment dat de zon natuurlijk lekker schijnt.)

Overigens hangt wel de MV-box ook daar, kan hem daar natuurlijk wat meer af laten zuigen.

Vraag is of je in de toekomst nog aan die uitbreidingen kan komen.

Met die steca 2000 zou ik nu klein kunnen beginnen met 8x255 in oost-west config.
En later de omvormer en het aantal panelen uitbreiden...

Moet sowieso nog wel even kijken hoe het zit met uitbreidingen en BTW teruggaaf... maar daar is een ander topic voor.

Sparql TV wiki

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:20
Ik heb een aantal offertes binnen en wil ze nu graag gaan vergelijken. Op basis van prijs verschilt het niet zoveel (centen per Wp).
Nu wil ik de panelen en de omvormer gaan vergelijken, maar weet niet zo goed welke sites hiervoor betrouwbaar zijn. En kan ik zomaar mono met poly panelen vergelijken?

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Mijn amorfe-micromorfe panelen hebben negatieve aarding (isolatie) en een trafo nodig. Daarnaast wil ik graag een driefasen (3 fase) inverter met een AC vermogen van minstens 10.000 watt per omvormer. En ik heb ruim 2x zo veel panelen dan inverter vermogen (ik ga de plaatselijke netbeheerder niet verder sponsoren). Bij een AC vermogen boven de 20.000 watt is het wel fijn als er 2 MPPT trackers zijn.

Nu lees ik dat er naast "gewone" trafo's (met van die flinke spoelen omwikkeld met koperdraad) ook High Frequency (HF) transformer omvormers zijn (bijvoorbeeld de Fronius CL, Fronius IG Plus, en ABB/Power One PVI-10.0-I, PVI-12.0-I), wat zijn de redenen om voor een "gewone trafo" danwel een "HF transformer" te kiezen?

Daarnaast zijn suggesties voor een omvormer die aan bovengenoemde eisen voldoet en een interface (lichte voorkeur voor modbus) heeft waarmee dynamisch het vermogen geregeld kan worden, zijn welkom...

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Origineel
  • Niet online

Verwijderd

hansdegit schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:07:
[...]
toevalig in de aanbieding bij een bedrijf wiens naam ik blijkbaar niet mag noemen van Teacher.
ik mag toch hopen van niet als ik de tracking cookies backtrace van tweakers, die adverteren zelf nogal wat kolencentrales; dat zou wel erg krom zijn, dat je elkaar niet mag helpen, dus dat is vast niet waar.
ik koop mijn krentebollen overigens bij bakker beerse in alkmaar.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

heren... vraag! De volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/0396963515c5ab353d4fac0aac3bef6a.png

dat was vandaag om 14u45, windrichting dak 245 graden

zoals jullie zien duidelijk bomen dichtbij (rechts) welkke schaduw leveren

ik twijfel hierbij ernstig of het verstandig is om hier eventjes 24*SF170 neer te gooien (*wat past*) om het verbruik af te dekken

we wachten even eind maart af wat de bo(o)m(en) dan doet tussen 12u en 17u

tis een lastige vrees ik...

Verwijderd

als het van 21 maart tot 21 oktober goed gaat dan kan het
ik heb het precies zo, en gewoon volgelegd.
je verlies van 21-10 tot 21-03 is niet zo erg veel op jaarbasis.
gewoon fotos nemen, oude fotos bekijken en dan goed nadenken.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:44:
als het van 21 maart tot 21 oktober goed gaat dan kan het
ik heb het precies zo, en gewoon volgelegd.
je verlies van 21-10 tot 21-03 is niet zo erg veel op jaarbasis.
gewoon fotos nemen, oude fotos bekijken en dan goed nadenken.
Dit houden we ook in gedachte. Is nog niet ver weg dus even wachten kan geen kwaad.

Je geeft aan precies zo. Heb je stats/foto ? Klinkt hoopvol

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 18-02-2015 20:50 ]

Verwijderd

ik heb zelfs zoveel pv gekocht dat ik ze heb ingeschoven op elkaar, hierdoor heb ik schaduw <op elkaar> vanaf 21 oktober, tot nu ongeveer, maar vanaf nu heb je ook weer wat aan het zonnetje.
het verlies weegt ruim op tegen de meeropbrengst.
je hebt een mooie dakhoek, met rbb sneldekkers, dus dat is zo neergelegd.
fotos heb je niets aan, deze tekening wel :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/zonnestand.jpg

en deze natuurlijk :
http://suncalc.net

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2015 21:03 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Niet mijn dak :)

Rekensommetje ga ik morgen even maken (hoogte (gokje), afstand, windrichting tov huis, van de boom)

Eventueel in sketchup gooien en zien wat t doet in de zomer met blad

Verwijderd

or else ?
gardena starcut voor je verjaardag !

en dan de 4,5 meter versie natuurlijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2015 21:23 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:22:
or else ?
gardena starcut voor je verjaardag !

en dan de 4,5 meter versie natuurlijk.
Ze willen rond de 6jr tvt zitten met een verbuik van 4MWh.

Leuk, kan. Maar teveel schaduw en ondanks de parallelle indeling van de SF170s niet grappig

Daarom die maart-september periode belangrijk

• MichielFRL
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:00:
ik heb zelfs zoveel pv gekocht dat ik ze heb ingeschoven op elkaar, hierdoor heb ik schaduw <op elkaar> vanaf 21 oktober, tot nu ongeveer, maar vanaf nu heb je ook weer wat aan het zonnetje.
het verlies weegt ruim op tegen de meeropbrengst.
je hebt een mooie dakhoek, met rbb sneldekkers, dus dat is zo neergelegd.
fotos heb je niets aan, deze tekening wel :
[afbeelding]

en deze natuurlijk :
http://suncalc.net
Afbeeldingslocatie: http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Charts/Zonnestand.gif

• Proton_

Proton_

Team Welles

cj1 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:02:
Nu lees ik dat er naast "gewone" trafo's (met van die flinke spoelen omwikkeld met koperdraad) ook High Frequency (HF) transformer omvormers zijn (bijvoorbeeld de Fronius CL, Fronius IG Plus, en ABB/Power One PVI-10.0-I, PVI-12.0-I), wat zijn de redenen om voor een "gewone trafo" danwel een "HF transformer" te kiezen?
Een HF trafo is veel kleiner en lichter, maar ook gewoon koperdraad om ijzer. Maak maar eens een computervoeding open, die HF trafo's kunnen ook 500W+ verwerken :)
Daarnaast zijn suggesties voor een omvormer die aan bovengenoemde eisen voldoet en een interface (lichte voorkeur voor modbus) heeft waarmee dynamisch het vermogen geregeld kan worden, zijn welkom...
Al de inverters die je noemde hebben Modbus over TCP, al dan niet met uitbreidingskaart. Met de (Fronius) Smart Meter zou het -volgens mij- mogelijk moeten zijn om volautomatisch het vermogen te regelen zodat je hoofdzekering heel blijft. De datasheets zijn daar echter niet duidelijk in dus ik zou ze even bellen hoe dat dan precies zou werken :)
Overigens, verwacht je dat de belasting op de drie fases significant is en zo'n beetje gelijk is?

• cj1
  • Niet online

cj1

Proton_ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:50:
[...]
Overigens, verwacht je dat de belasting op de drie fases significant is en zo'n beetje gelijk is?
Wat heet significant, er is een gemiddelde belasting van 0,8 kW.

Ik verwacht vooral niet dat de belasting gelijk verdeeld is over de fases: zet de stofzuiger maar aan: 10A op één fase. Maar niet dat ik daarvoor erg veel geld uit wil geven om de fases ongelijk te "vullen".

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• hans_u
"Proton" en "Origineel", dank voor jullie reacties.
Nog even de situatie :
- voorkeur voor SF-170 panelen
- 3 fase
- 24 panelen zonder schaduw, 4 panelen met schaduw vanaf einde middag. Nu rond een uur of 4, rest van het dak houdt de zon iets van 1 - 1,5 uur langer.

Lijkt me een "klassieke" situatie.
Alternatieven
- optimizers.
- powerset met 24 panelen en Steca 4003.4 strings van 6. Ideale omstandigheden. Laatste 4 panelen eventueel met een aparte omvormer
- omvormer met 2 trackers (Fronius?)
- Steca 4003 met 28 panelen ( 4 strings van 7) en er het beste van hopen. De "schaduw string" zal op een gegeven moment wegvallen. En daarmee ook de opbrengst van de 3 panelen die nog in de zon liggen.
Pak-m-beet gedurende 1 - 1.5 uur. Op een tijdstip dat je toch al lagere opbrengst hebt wegens ondergaande zon.
Mits de 3 andere strings maar door blijven draaien, lijkt me dit niet zo'n groot bezwaar. Het overgrote deel van de dag zijn er 28 panelen zonder schaduw.

Klopt deze redenering?
- 3 strings produceren optimaal door
- alleen de vierde string houdt er op een gegeven moment helemaal mee op
- hoe zit het in dit geval met MPP bepaling? Wat doet "Optimiertes Schattenmanagement durch globales MPP-Tracking" ??

En mocht het helemaal fout uitpakken (snel te testen als het eenmaal ligt), dan is het snel op te lossen door de 4 "schaduw"panelen er uit te halen, en apart op een omvormer(tje) te zetten en terug te gaan naar 4*6 op de 4003.

grateful for your expert views ;)
bij voorbaat dank.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Met SF panelen heb je al een paneel wat een stuk beter om kan gaan met schaduw en je gaat vervolgens ook nog eens 4 strings maken die weer parallel op je MPPT komen. Als je er voor zorgt dat die 4 panelen in dezelfde string zitten, dan heeft de rest daar weinig last van.

Eigenlijk heb je op deze manier al een soort van grove optimalisatie. Ik vind optimizen van SF een beetje dubbelop en zonde van het geld.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:59
DjVe schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:34:
Met SF panelen heb je al een paneel wat een stuk beter om kan gaan met schaduw en je gaat vervolgens ook nog eens 4 strings maken die weer parallel op je MPPT komen. Als je er voor zorgt dat die 4 panelen in dezelfde string zitten, dan heeft de rest daar weinig last van.

Eigenlijk heb je op deze manier al een soort van grove optimalisatie. Ik vind optimizen van SF een beetje dubbelop en zonde van het geld.
Het optimizen van SF panelen klinkt idd als erg onnodig.
Ik moet iedere keer als ik zoiets hoor denken aan dit filmpje.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Origineel
  • Niet online
hans_u schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 00:05:
- Steca 4003 met 28 panelen ( 4 strings van 7) en er het beste van hopen.
Je dak zit op 45 graden op het zuiden? Dan zou ik dat niet doen.
Kijk even naar de pvoutput opbrengst van gisteren, gesorteerd op efficiency
Zie dan SolarXX en KoraalZeewolde, beide ook op 45 graden op het zuiden en beide met SF panelen...die gaan als een malle (zei hij met een jaloerse ondertoon :+ )

Dus 28 panelen zou ik nooit onderdimensioneren op een Steca 4003, maar als het een Steca moet zijn de 4803 kiezen.
Maar de prijs van een Steca 4803 en een Symo 4.5-3M maakt elkaar niet veel, dus aan jou de keuze.
Of eventueel een Kostal Pico, ook 3 fase maar wel iets lagere efficiency.

• NovapaX
Kunnen ze die CIS modules niet groter maken?
De prijs van het paneel per Wp is al aardig, maar als je dan ook je bevestigingsmateriaal meeneemt wordt het, zeker op platte daken, toch een aardig stukkie duurder....

Ze zijn zo moooi... O-)

Sparql TV wiki

• cj1
  • Niet online

cj1

mux schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:17:
Met de beste loodaccu's is je cycle efficiency misschien 70% bij C/10. Met de goedkoopste technieken duik je onder de 50%.
Minder dan een jaar geleden:
mux schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:14:
[...]
Er zijn methoden (zoals puls-laden + balancen) om een loodaccu efficiënter op te laden, en ik heb papers gezien waarin ze >90% cycle efficiency haalden, precies om de toepassing van duurzame energie-opslag haalbaar te maken met goedkope en goed recyclebare loodaccu's.
Hoe komt het dat je inmiddels wat minder optimistisch over de loodaccu's denkt?
Wat houdt het "balancen" eigenlijk in?

Met een gebrek aan kennis van zaken bedenk ik: je zou ook permanent de inwendige batterij weerstand kunnen meten en op momenten dat die inwendige batterijweerstand relatief te hoog wordt, het laden kortstondig kunnen staken, zodra de inwendige weerstand gedaald is, weer een nieuwe "puls" aan energie naar de batterij kunnen zenden om zo de warmteproductie in de accu te verminderen :9

Heb ik het goed begrepen de HF acculaders alleen efficiënter zijn in het omzetten van wisselspanning in gelijkspanning?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

NovapaX schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:04:
De prijs van het paneel per Wp is al aardig, maar als je dan ook je bevestigingsmateriaal meeneemt wordt het, zeker op platte daken, toch een aardig stukkie duurder....

Ze zijn zo moooi... O-)
Er zijn ook panelen van TSMC die thin-film zijn (CIGS) en die zijn 1.65x0.6m. Wel net iets kleiner dan de mono panelen, maar niet zo klein als de SF.

• mux

mux

99% efficient!

cj1 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:11:
Hoe komt het dat je inmiddels wat minder optimistisch over de loodaccu's denkt?
Wat houdt het "balancen" eigenlijk in?
Ik denk niet negatief over loodaccu's, ik denk negatief over loodaccu's in het geval van deze toepassing. Het kostenaspect weegt hier zwaar. Loodaccu's zijn efficiënt te laden door ze op C/100 of C/300 te laden, en met pulsladen zijn float charge-verliezen vrijwel geheel te vermijden.

Je hebt hier geen gelegenheid om 100 of 300 keer de verwachte benodigde capaciteit neer te leggen, dat kost miljoenen aan batterijen!
Met een gebrek aan kennis van zaken bedenk ik: je zou ook permanent de inwendige batterij weerstand kunnen meten en op momenten dat die inwendige batterijweerstand relatief te hoog wordt, het laden kortstondig kunnen staken, zodra de inwendige weerstand gedaald is, weer een nieuwe "puls" aan energie naar de batterij kunnen zenden om zo de warmteproductie in de accu te verminderen :9
Je gaat met gebrek aan fundamentele kennis over loodaccu's geen 50 jaar oude problemen oplossen :P

De realiteit van grid storage is dat je met je installatie tussen wal en schip belandt. Te klein voor serieus grid-tie spul, veel te groot voor consumentenspul. Ik zou persoonlijk niet weten waar je moet gaan zoeken voor charge optimizers op deze schaal, en of het dan überhaupt zin heeft.
Heb ik het goed begrepen de HF acculaders alleen efficiënter zijn in het omzetten van wisselspanning in gelijkspanning?
Geen idee wat je onder HF acculaders verstaat...

Om enigszins iets nuttigs te kunnen doen met batterijen in je installatie moet je in de orde van 300kWh aan batterijen installeren. De goedkoopste OPzS accu's die je kunt krijgen zijn theoretisch €0,10/Wh, maar in de praktijk nog iets duurder. Dat is al €30.000 puur aan batterijen, geen chargers, geen infrastructuur, geen MPPTs, etc.

Je kunt voor dit geld 25 jaar lang een 3x50A lijn onderhouden. Dan lijkt het me duidelijk: direct terugleveren (dit is ook nog eens aanzienlijk efficiënter) en simpelweg niet de moeite doen van deze ingewikkelde installatie. Het is zelfs met de meest optimistische berekeningen het geld niet waard, het is slecht voor het milieu, het kost ontzettend veel moeite om op te zetten.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben helemaal vóór ingewikkelde elektronica-klussen, maar dan moeten ze wel ergens een technisch voordeel hebben. Ik zie hier al bij de eerste back-of-the-envelopeberekeningen alleen maar (grote) nadelen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

toxict schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:03:
[...]
Het optimizen van SF panelen klinkt idd als erg onnodig.
Ik moet iedere keer als ik zoiets hoor denken aan dit filmpje.
[video]
Mooi filmpje inderdaad.
Ik heb die opstelling zelf eens mogen bekijken en als het karton van links naar rechts gehaald wordt in plaats van van boven naar beneden is het verschil een heel stuk kleiner.
Ook levert het SF paneel een hogere spanning wat een beetje vertekent; de ventilator heeft natuurlijk geen MPP tracker.
Ik ben het er wel helemaal mee eens dat SF met optimizers dubbelop is, dat doe je alleen als je per sé per twee panelen wil loggen wat er gebeurt.

• hans_u
Origineel schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:38:
[...]

Je dak zit op 45 graden op het zuiden? Dan zou ik dat niet doen.
Kijk even naar de pvoutput opbrengst van gisteren, gesorteerd op efficiency
Zie dan SolarXX en KoraalZeewolde, beide ook op 45 graden op het zuiden en beide met SF panelen...die gaan als een malle (zei hij met een jaloerse ondertoon :+ )

Dus 28 panelen zou ik nooit onderdimensioneren op een Steca 4003, maar als het een Steca moet zijn de 4803 kiezen.
Maar de prijs van een Steca 4803 en een Symo 4.5-3M maakt elkaar niet veel, dus aan jou de keuze.
Of eventueel een Kostal Pico, ook 3 fase maar wel iets lagere efficiency.
dank voor je reactie. Lijkt me dat je gelijk hebt. Ik heb de 4803 ook al een keer genoemd.
Kost 100 euro meer dan de 4003 en heeft dezelfde minimale spanning (250 Volt), dus aan de "onderkant" verlies je niets als ik het goed begrijp.
Ik ben redelijk gecharmeerd van de Steca 3-fase omvormers (voor zover ik het op papier kan beoordelen).
licht, nauwelijks warmte-ontwikkeling, hoogste rendement, en dan ook nog eens de mogelijkheid om er tzt een accu-systeem aan te koppelen. Past qua specs prima met de SF panelen.
Het lijkt er op dat ik met een enkele tracker moet kunnen leven. 4 strings van 7 panelen, waarvan 1 string 4 panelen heeft die aan het eind van de dag 1-1.5 uur in de schaduw liggen.
Overgrote deel van de dag 28 panelen op zuid, zonder schaduw. :)

28 SF170-s leveren nominaal 4760 Wp, ik begrijp dat dit in de praktijk regelmatig hoger uitvalt.
Overigens zijn het nu wel optimale omstandigheden : zon en koud. 8)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
hans_u schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:03:
[...]

dank voor je reactie. Lijkt me dat je gelijk hebt. Ik heb de 4803 ook al een keer genoemd.
Kost 100 euro meer dan de 4003 en heeft dezelfde minimale spanning (250 Volt), dus aan de "onderkant" verlies je niets als ik het goed begrijp.
Ik ben redelijk gecharmeerd van de Steca 3-fase omvormers (voor zover ik het op papier kan beoordelen).
licht, nauwelijks warmte-ontwikkeling, hoogste rendement, en dan ook nog eens de mogelijkheid om er tzt een accu-systeem aan te koppelen. Past qua specs prima met de SF panelen.
Het lijkt er op dat ik met een enkele tracker moet kunnen leven. 4 strings van 7 panelen, waarvan 1 string 4 panelen heeft die aan het eind van de dag 1-1.5 uur in de schaduw liggen.

28 SF170-s leveren nominaal 4760 Wp, ik begrijp dat dit in de praktijk regelmatig hoger uitvalt.
De "onderkant" verliezen zijn minimaal en verwaarloosbaar, heel klein beetje bij het opstarten, altijd laag vermogen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Origineel
  • Niet online
[...]

Wat ik zelf een nadeel vind van Steca is de matige website om je gegevens te loggen (dat vind ik overigens ook voor de website van Fronius en SMA ook), wil je de boel leuk kunnen vergelijken dan is loggen naar pvoutput naar mijn mening een must. En dat is dan weer niet standaard te doen met Steca.

De Powersets van SF met een Steca 4803 zijn met 30 panelen, mocht je dat willen en 2 panelen overhouden wil ik ze eventueel wel van je overnemen als dat je keuze makkelijker maakt, gooi ik ze hier op de erker :+

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Er is veel meer lekkers onder de zon, Danfoss FLX ?
http://www.enfsolar.com/pv/inverter-datasheet/5959

• cj1
  • Niet online

cj1

mux schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:58:
[...]
Loodaccu's zijn efficiënt te laden door ze op C/100 of C/300 te laden, en met pulsladen zijn float charge-verliezen vrijwel geheel te vermijden.
Goh ik wist niet dat het zo slecht gesteld was met de efficiëntie van loodzuurbatterijen. Begrijp ik je goed dat C/100 tot C/300 nodig is en dat nog gecombineerd met pulsladen? Of één van beide, dus hogere laadstromen dan C/100 zijn efficiënt mogelijk bij pulsladen?
mux schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:58:
[...]
Je hebt hier geen gelegenheid om 100 of 300 keer de verwachte benodigde capaciteit neer te leggen
Precies.

Ik heb bij de Zwitserse fabrikant Leclanché nog wat data betreffende de efficiëntie van Lithium-titanaat batterijen (LTO) gevonden.

Bij een laad curve van: constant current (CC) met I=1C tot U=2,7V en daarna constant voltage (CV) U=2,7V tot I < C/10
En een variabele ontlaadstroom tot U < 1,7V zijn dit de Wh energie efficiëntie resultaten voor 2 batterijen met 16 respectievelijk 30Ah capaciteit bij 0-100% SoC:
  • I = 0,1C => 94,80% / 94,13%
  • I = 0,5C => 93,96% / 93,73%
  • I = 1,0C => 92,86% / 92,84%
  • I = 2,0C => 90,49% / 90,13%
  • I = 3,0C => 87,82% / 88,42%
  • I = 4,0C => 85,29% / 88,41%
  • I = 5,0C => 85,73% / 87,36%
Wat is er aan te merken op de meetresultaten/meetmethode afgezien van de relatief lage laadstroom?

Een Wh-efficiëntie testresultaat voor een serie van 16 stuks 90Ah LiFePO4 cellen:
  • I = 0,17C => 97,74%
  • I = 0,30C => 96,73%
  • I = 0,67C => 87,8%
Ter vergelijking een loodzuurbatterij mag normaal met maximaal 0,10C geladen worden en voor solar geoptimaliseerde loodzuur (buisjesplaat) batterij mag tot 0,35C.

[ Voor 11% gewijzigd door cj1 op 21-02-2015 01:14 . Reden: LiFePO4 Wh-efficiency resultaten toegevoegd ]

• mux

mux

99% efficient!

cj1 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 21:40:

Goh ik wist niet dat het zo slecht gesteld was met de efficiëntie van loodzuurbatterijen. Begrijp ik je goed dat C/100 tot C/300 nodig is en dat nog gecombineerd met pulsladen? Of één van beide, dus hogere laadstromen dan C/100 zijn efficiënt mogelijk bij pulsladen?
Yup, dit hebben we je al een paar keer eerder proberen te vertellen in de thread ;) Er zijn een aantal issues:
- Loodaccu's hebben geen 100% charge efficiency, dwz als je er 100Ah in stopt, dan komt er altijd minder dan 100Ah uit. Dit komt doordat het elektroliet altijd (significant) stroom lekt, zowel tijdens het laden als tijdens stilstand.
- De lage ionenmobiliteit in loodaccu's (omdat de elektroden fysiek ver uit elkaar zitten) zorgt ervoor dat de interne weerstand hoog is zodra de initiële plaatcapaciteit uitgemolken is. Dit is alsof je een weerstand in serie met je belasting hebt: alle stroom die door deze (virtuele) 'interne weerstand' stroomt, verbruikt energie.
- Loodaccu's, met name het type waar we hier naar kijken (vloeibaar elektroliet), zijn niet echt beter te maken op dit punt, omdat bijv. het aanbrengen van patronen op de elektroden (dé manier om dit op te lossen) binnen enkele tientallen cycles zal eroderen tot een vlakke plaat door de chemische reactie van het laden en ontladen.
- Tijdens het laden en ontladen is naast het opslaan van energie ook een andere reactie aan de gang: de elektrolyse van water in knalgas. Hier gaat energie in verloren.

Het in beweging brengen van het elektroliet is een manier om de interne weerstand te verlagen en de efficiency te verhogen, want dit verhoogt de ionenmobiliteit aanzienlijk. Normaal ben je afhankelijk van de diffusiesnelheid van ionen door water, als je het water in beweging brengt krijgen ze een 'zetje' richting de andere elektrode. Echter, hogere mobiliteit betekent ook meer lekstroom. Dit werkt dus alleen om de efficiëntie te verhogen tijdens relatief snel laden en ontladen. Bij stilstand of bij langzaam laden/ontladen is dit weinig nuttig.

Pulsladen werkt omdat het eerst een hele berg stroom in de platen gooit, en vervolgens 'wacht' tot het elektroliet de tijd heeft gehad om de ionen in oplossing weer tot evenwicht te brengen. Dit is goed voor de efficiëntie, maar de tijdsconstante van je elektroliet is hier bepalend voor hoeveel pulsen per seconde/minuut je kunt doen. Je zonnepanelen leveren continu energie, dus nu heb je een *tweede* opslagbuffer nodig om de energie op te slaan die je vervolgens gepulst in de accu's propt. Een buisjes-loodaccu heeft een tijdsconstante in de orde van seconden, oftewel een dikke laadpuls elke 2-5 sec. Fysiek kleinere accu's kunnen toe met een cyclus van ~0.5-1sec.

Dit is geen gemakkelijk optimalisatieprobleem, want hierbij moet je dus een MPPT hebben die zoveel energie in een buffer opslaat, met daarachter een pulslader. Wellicht is hier wel e.e.a. aan te optimaliseren door je accu's interleaved te pulsladen, maar dan heb je weer een aparte pulslader voor iedere accu nodig.
Precies.

Ik heb bij de Zwitserse fabrikant Leclanché nog wat data betreffende de efficiëntie van Lithium-titanaat batterijen (LTO) gevonden.

Bij een laad curve van: constant current (CC) met I=1C tot U=2,7V en daarna constant voltage (CV) U=2,7V tot I < C/10
En een variabele ontlaadstroom tot U < 1,7V zijn dit de Wh energie efficiëntie resultaten voor 2 batterijen met 16 respectievelijk 30Ah capaciteit bij 0-100% SoC:
  • I = 0,1C => 94,80% / 94,13%
  • I = 0,5C => 93,96% / 93,73%
  • I = 1,0C => 92,86% / 92,84%
  • I = 2,0C => 90,49% / 90,13%
  • I = 3,0C => 87,82% / 88,42%
  • I = 4,0C => 85,29% / 88,41%
  • I = 5,0C => 85,73% / 87,36%
Wat is er aan te merken op de meetresultaten/meetmethode afgezien van de relatief lage laadstroom?
Klopt wel zo ongeveer voor Li-TiO2 accu's. Dit zijn kandidaataccu's voor grid storage/EV batterijen e.d., dus performance komt niet in de buurt van LiFePO4 of Li-Co.

Ze lijken een harde top te hebben van ~95% efficiëntie in dit vergelijk. Ik gok dat ze de laadapparatuur of BMS mee hebben genomen in de efficiëntievergelijking. Als dit puur en alleen de cel zou zijn, zou je verwachten dat een combinatie van ohmische verliezen en ionenmobiliteit de efficiëntie bepaalt, en dat is vrijwel lineair afhankelijk van ontlaadsnelheid. Dan verwacht je dus 2x zo hoge verliezen bij een 2x zo hoge ontlaadsnelheid, en dat is hier niet het geval. De 'hogere' efficiëntie bij een hogere ontlaadstroom (4->5C) wordt ook niet echt uitgelegd.

Ze zeggen niet hoe de test precies is uitgevoerd dus het is moeilijk met zekerheid vast te stellen.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
mux schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:40:
[...]

Yup, dit hebben we je al een paar keer eerder proberen te vertellen in de thread ;) Er zijn een aantal issues:
- Loodaccu's hebben geen 100% charge efficiency, dwz als je er 100Ah in stopt, dan komt er altijd minder dan 100Ah uit. Dit komt doordat het elektroliet altijd (significant) stroom lekt, zowel tijdens het laden als tijdens stilstand.
- De lage ionenmobiliteit in loodaccu's (omdat de elektroden fysiek ver uit elkaar zitten) zorgt ervoor dat de interne weerstand hoog is zodra de initiële plaatcapaciteit uitgemolken is. Dit is alsof je een weerstand in serie met je belasting hebt: alle stroom die door deze (virtuele) 'interne weerstand' stroomt, verbruikt energie.
- Loodaccu's, met name het type waar we hier naar kijken (vloeibaar elektroliet), zijn niet echt beter te maken op dit punt, omdat bijv. het aanbrengen van patronen op de elektroden (dé manier om dit op te lossen) binnen enkele tientallen cycles zal eroderen tot een vlakke plaat door de chemische reactie van het laden en ontladen.
- Tijdens het laden en ontladen is naast het opslaan van energie ook een andere reactie aan de gang: de elektrolyse van water in knalgas. Hier gaat energie in verloren.

Het in beweging brengen van het elektroliet is een manier om de interne weerstand te verlagen en de efficiency te verhogen, want dit verhoogt de ionenmobiliteit aanzienlijk. Normaal ben je afhankelijk van de diffusiesnelheid van ionen door water, als je het water in beweging brengt krijgen ze een 'zetje' richting de andere elektrode. Echter, hogere mobiliteit betekent ook meer lekstroom. Dit werkt dus alleen om de efficiëntie te verhogen tijdens relatief snel laden en ontladen. Bij stilstand of bij langzaam laden/ontladen is dit weinig nuttig.

Pulsladen werkt omdat het eerst een hele berg stroom in de platen gooit, en vervolgens 'wacht' tot het elektroliet de tijd heeft gehad om de ionen in oplossing weer tot evenwicht te brengen. Dit is goed voor de efficiëntie, maar de tijdsconstante van je elektroliet is hier bepalend voor hoeveel pulsen per seconde/minuut je kunt doen. Je zonnepanelen leveren continu energie, dus nu heb je een *tweede* opslagbuffer nodig om de energie op te slaan die je vervolgens gepulst in de accu's propt. Een buisjes-loodaccu heeft een tijdsconstante in de orde van seconden, oftewel een dikke laadpuls elke 2-5 sec. Fysiek kleinere accu's kunnen toe met een cyclus van ~0.5-1sec.

Dit is geen gemakkelijk optimalisatieprobleem, want hierbij moet je dus een MPPT hebben die zoveel energie in een buffer opslaat, met daarachter een pulslader. Wellicht is hier wel e.e.a. aan te optimaliseren door je accu's interleaved te pulsladen, maar dan heb je weer een aparte pulslader voor iedere accu nodig.

[...]

Klopt wel zo ongeveer voor Li-TiO2 accu's. Dit zijn kandidaataccu's voor grid storage/EV batterijen e.d., dus performance komt niet in de buurt van LiFePO4 of Li-Co.

Ze lijken een harde top te hebben van ~95% efficiëntie in dit vergelijk. Ik gok dat ze de laadapparatuur of BMS mee hebben genomen in de efficiëntievergelijking. Als dit puur en alleen de cel zou zijn, zou je verwachten dat een combinatie van ohmische verliezen en ionenmobiliteit de efficiëntie bepaalt, en dat is vrijwel lineair afhankelijk van ontlaadsnelheid. Dan verwacht je dus 2x zo hoge verliezen bij een 2x zo hoge ontlaadsnelheid, en dat is hier niet het geval. De 'hogere' efficiëntie bij een hogere ontlaadstroom (4->5C) wordt ook niet echt uitgelegd.

Ze zeggen niet hoe de test precies is uitgevoerd dus het is moeilijk met zekerheid vast te stellen.
Gaan we hier even een nieuw draadje voor maken want dit gaat echt niet meer over PeeVee

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

• mrmrmr
  • Niet online
NovapaX schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:04:

Ze zijn zo moooi... O-)
Als ik nu opnieuw panelen zou aanschaffen zouden SF165-170 veel kans maken. Anderhalf jaar terug waren ze nog te duur.

Wat betreft de afmeting: die maakt de panelen wel handzamer. Ze zijn bij die kleinere afmeting al even zwaar als een 250-270Wp 1.60m paneel.

Platdak bevestigingsmateriaal van metaal is relatief duur. Dat komt vermoedelijk vooral omdat er maar 1 nationaal merk op grote schaal wordt gebruikt. De rest is dan al snel te duur. Een groot deel van de kwalitatief goede concurrentie - die uit Duitsland moet komen - heeft niet veel belangstelling voor dit kleine landje. De importeurs timmeren niet voldoende aan de weg, er is weinig impuls voor een aantrekkelijke prijsstelling.

Goedkoop uit eigen land is deze.

Alternatieven zijn K2, Schletter. Deze twee hebben ook oost/west oplossingen voor plat dak.

• Origineel
  • Niet online
De Danfoss FLX kan mij helemaal niet bekoren.
Duur, slechts 5 jaar garantie, zwaar, nominaal 715V. Dan liever een SMA Tripower.
Pagina: 1 ... 93 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.