Bedankt!mrmrmr schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 03:30:
[...]
Als ik nu opnieuw panelen zou aanschaffen zouden SF165-170 veel kans maken. Anderhalf jaar terug waren ze nog te duur.
Wat betreft de afmeting: die maakt de panelen wel handzamer. Ze zijn bij die kleinere afmeting al even zwaar als een 250-270Wp 1.60m paneel.
Platdak bevestigingsmateriaal van metaal is relatief duur. Dat komt vermoedelijk vooral omdat er maar 1 nationaal merk op grote schaal wordt gebruikt. De rest is dan al snel te duur. Een groot deel van de kwalitatief goede concurrentie - die uit Duitsland moet komen - heeft niet veel belangstelling voor dit kleine landje. De importeurs timmeren niet voldoende aan de weg, er is weinig impuls voor een aantrekkelijke prijsstelling.
Goedkoop uit eigen land is deze.
Alternatieven zijn K2, Schletter. Deze twee hebben ook oost/west oplossingen voor plat dak.
Die aluminiumboer is inderdaad niet eens zo heel duur... maar dan nog zou ik voor hetzelfde vermogen (ca. 3kWp) 6 CIS modules extra moeten leggen. Dat zijn in oost-west opstelling al drie steunen extra... toch ruim honderd euro. En dan komt de meerprijs (ruim 200 euro voor hetzelfde vermogen) van de panelen daar ook nog bij.
Ik ben best gevoelig voor die mooie zwarte plakjes, maar ik zie ze zelf niet eens
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki