Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.882 views

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
mrmrmr schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 03:30:
[...]

Als ik nu opnieuw panelen zou aanschaffen zouden SF165-170 veel kans maken. Anderhalf jaar terug waren ze nog te duur.

Wat betreft de afmeting: die maakt de panelen wel handzamer. Ze zijn bij die kleinere afmeting al even zwaar als een 250-270Wp 1.60m paneel.

Platdak bevestigingsmateriaal van metaal is relatief duur. Dat komt vermoedelijk vooral omdat er maar 1 nationaal merk op grote schaal wordt gebruikt. De rest is dan al snel te duur. Een groot deel van de kwalitatief goede concurrentie - die uit Duitsland moet komen - heeft niet veel belangstelling voor dit kleine landje. De importeurs timmeren niet voldoende aan de weg, er is weinig impuls voor een aantrekkelijke prijsstelling.

Goedkoop uit eigen land is deze.

Alternatieven zijn K2, Schletter. Deze twee hebben ook oost/west oplossingen voor plat dak.
Bedankt!
Die aluminiumboer is inderdaad niet eens zo heel duur... maar dan nog zou ik voor hetzelfde vermogen (ca. 3kWp) 6 CIS modules extra moeten leggen. Dat zijn in oost-west opstelling al drie steunen extra... toch ruim honderd euro. En dan komt de meerprijs (ruim 200 euro voor hetzelfde vermogen) van de panelen daar ook nog bij.
Ik ben best gevoelig voor die mooie zwarte plakjes, maar ik zie ze zelf niet eens :D

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Origineel schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 08:35:
[...]

De Danfoss FLX kan mij helemaal niet bekoren.
Duur, slechts 5 jaar garantie, zwaar, nominaal 715V. Dan liever een SMA Tripower.
De FLX lijn van Danfoss ( de kleinere vermogens ) heet MLX bij SMA
http://www.sma.de/en/products/solarinverters/mlx-60.html
Dan heb je ook een SMA. :P
Edit, oeps dat is de 60KW uitvoering. :X
( ieder z,n meug )

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 20-02-2015 11:25 ]

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
PClop schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:21:
[...]

De FLX lijn van Danfoss ( de kleinere vermogens ) heet MLX bij SMA
http://www.sma.de/en/products/solarinverters/mlx-60.html
Dan heb je ook een SMA. :P
Edit, oeps dat is de 60KW uitvoering. :X
( ieder z,n meug )
Wat ik begrepen heb zit er wel verschil tussen de MLX en FLX.
Het gaat me er niet om dat het een SMA is, de specs spreken met gewoon niet aan.
Ik zou een tripower ook altijd boven een MLX / FLX verkiezen, die 715V nominaal is heel slecht te halen.

Wat vind jij eigenlijk zo lekker aan een Danfoss FLX :?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik had gisteren iemand van solar2led over de vloer. Hij vertelde dat nog dit jaar modules komen die je onder bestaande zonnepanelen kunt plaatsen (ik weet even niet of dit alleen voor thin-film was, maar ik denk niet) waarmee je de panelen kunt koelen en tegelijk warm water mee kunt maken voor in een zonneboiler. Klinkt veelbelovend, mits niet heel duur.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• PClop
  • Niet online
Is er hier iemand die bekend is met dit platdak montage systeem, wordt enkel geplakt ( gebrand )

http://www.soprasolar.com...soprasolar-fix-range.html
En wordt ook in nederland ( toevallig ook in mijn woonplaats ) al toegepast
http://www.verbidak.nl/uw-dak-een-bron-van-energie/

Afbeeldingslocatie: http://www.soprasolar.com/uploads/images/Gallery/soprasolar-fix/P1010216_light.jpg

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
zonoskar schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:53:
Ik had gisteren iemand van solar2led over de vloer. Hij vertelde dat nog dit jaar modules komen die je onder bestaande zonnepanelen kunt plaatsen (ik weet even niet of dit alleen voor thin-film was, maar ik denk niet) waarmee je de panelen kunt koelen en tegelijk warm water mee kunt maken voor in een zonneboiler. Klinkt veelbelovend, mits niet heel duur.
dat is al veel vaker geprobeerd en alle projecten hebben jammerlijk gefaald.

er is dan maar 1 opstelling mogelijk die dan wel werkt.
dan heb je een water/water warmtepomp nodig met een open bron.
dan heb je tenminste voldoende koel water om ook echt te koelen en kun je in de zomer je bron verwarmen om die in de winter te gebruiken.
leuk voor een kantoor, maar veel te groot voor een huis.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29

DjVe

Hatsaflats!

PClop schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:30:
Is er hier iemand die bekend is met dit platdak montage systeem, wordt enkel geplakt ( gebrand )

[afbeelding]
Ik vraag me af tot welke hoek dat goed gaat.

Verwijderd

DjVe schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:02:
[...]

Heb iets soortgelijks weleens eerder gezien, de warmte bereikt het dak zo goed als niet meer dus dat kan (binnen grenzen natuurlijk) best heel goed gaan. :)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Sinds half drie vanmiddag is ook de C string met de 12 Suntechs uitgerust met Tigo's, door Guus heel rap geleverd. De strings hebben er een halve dag uitgelegen door alle werkzaamheden. Niks gemist, qua opbrengst; wat een donker baggerweer.

De verwachting is nu dat de string eerder flink gaat bijdragen op een zonnige dag. Van de panelen die wat langer in de schaduw moeten wachten, heb ik sinds vandaag geen last meer. Ben benieuwd.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

zit ie nu aan het bier bij een warme elga of liet je hem gewoon gaan ?
je kan hier nog langs hoor guus, ben net naar de vomar geweest. (en de elga is ook warm)
ik had gisteren zowaar mijn eerste negatieve stroomdag, all-in (+verwarming) te pakken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2015 15:30 ]

• PClop
  • Niet online
Origineel schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:42:
[...]

Wat ik begrepen heb zit er wel verschil tussen de MLX en FLX.
Het gaat me er niet om dat het een SMA is, de specs spreken met gewoon niet aan.
Ik zou een tripower ook altijd boven een MLX / FLX verkiezen, die 715V nominaal is heel slecht te halen.

Wat vind jij eigenlijk zo lekker aan een Danfoss FLX :?
Dat antwoord had je al ( ieder z,n meug ) aka, omvormers zijn net auto's, de één zweert bij en ...............
vb, neem een oude volvo, komt los bij 6 ton, gaat door tot 1000.000 km, maar zou er ook nie in willen rijden
;) Soms ietsjes meer, http://www.automotiveimpo...00-000-kilometers-gereden

Nu gaan we het weer over PV hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door PClop op 20-02-2015 18:43 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-01 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

migjes schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:33:
[...]

dan heb je tenminste voldoende koel water om ook echt te koelen en kun je in de zomer je bron verwarmen om die in de winter te gebruiken.
er zijn er meer die het met wisselend succes doen, ook use all energy, o.a. die maken voor zover ik weet een module die je achter elk paneel kunt plaatsen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• hansdegit
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:27:
zit ie nu aan het bier bij een warme elga of liet je hem gewoon gaan ?
je kan hier nog langs hoor guus, ben net naar de vomar geweest. (en de elga is ook warm)
ik had gisteren zowaar mijn eerste negatieve stroomdag, all-in (+verwarming) te pakken.
Guus heeft de spullen geleverd (gisteravond, ik was nog niet thuis). Ik heb gisteravond alles met de Tigo configuratietools online voorbereid, vandaag alles geinstalleerd. Leuk, ik word er steeds handiger in.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:38

DvE

ORA-00000

Beetje n00b op dit vlak dus bij deze gewaarschuwd.

Heb een offerte liggen met 7 Can. Solar 265Wp panelen (1855Wp) samen met een Growatt 2000TL (max 2300W input).
Is dit een aan te raden combinatie?
Lees nl. veel verschillende verhalen over over/onder gedimensioneerde omvormers.
Zou bijvoorbeeld een Growatt 1500 S (1800 W input) al voldoende kunnen zijn of is dat weer slecht voor de levensduur van de omvormer?

• Andre1973

Andre1973

DvE schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 21:53:
Beetje n00b op dit vlak dus bij deze gewaarschuwd.

Heb een offerte liggen met 7 Can. Solar 265Wp panelen (1855Wp) samen met een Growatt 2000TL (max 2300W input).
Is dit een aan te raden combinatie?
Lees nl. veel verschillende verhalen over over/onder gedimensioneerde omvormers.
Zou bijvoorbeeld een Growatt 1500 S (1800 W input) al voldoende kunnen zijn of is dat weer slecht voor de levensduur van de omvormer?
Niet alleen het vermogen is belangrijk ook de MPP spanningsbereik, het open klem spanning bereik en de maximale stroom per MPP.
Komt 1 maximale waarde van de string uit boven een van de waarden van de omvormer, zal je of de string moeten aanpassen of de omvormer. (ook uitrekenen bij -10graden en + 60 graden Celsius vuistregel: 10% optellen /aftrekken bij / van de spanning van de string). Anders kan de boel stuk gaan.
Bij een te lage DC spanning zal de omvormer niet of te laat opstarten. Dus dat kan ook een afweging zijn voor de keuze van de omvormer. verder word er door veel mensen gerekend met 15% onder configureren van de omvormer, en als je niet op zuid zit met een hellingshoek van 35 graden dan kom je ook niet heel vaak aan het maximale vermogen, en is het te verantwoorden.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 20-02-2015 22:44 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Gisteren een nieuw relaytje geplaatst in een van mijn soladin 600's.
Hij brandde helaas rood toen ik de stand kwam opnemen, hij heeft aan de standen te zien ook wel even (3 weken max.) niet gewerkt helaas.
Maar was gelukkig met een ander relay weer aan de praat te krijgen.
Hij knipperde rood alsof de spanning er af was. Meteen maar even 2 relay's bij besteld, ik heb er hier totaal 5 hangen. zal nog wel en keer gebeuren.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:19

[afbeelding]
Zoiets lijkt mij een hele mooie oplossing als je iets wil hebben op plat dak dat uit het zicht blijft. Ik zou alleen nog wel het dak volgooien met kiezenstenen voor 'ballast'.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

migjes schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:33:
[...]

Ik heb zoiets een paar maanden geleden in Duitsland gezien. Voor mij zag het systeem er niet anders uit dan een stuk tempex waarin sleuven zijn gefreesd ter breedte (en diepte ;) van de slang) met een onderlinge afstand van circa 5 centimeter. Zo zit er naar schatting 20 meter slang "uitgerold" onder één paneel. Die slang ging vervolgens naar een warmtepomp. De warmtepomp zag er bij 6ºC buitentemperatuur behoorlijk wit bevroren uit. Met het resulterende warm water worden de bedrijfshallen verwarmd tot een graad of vijftien. Als er liefhebbers zijn dan wil ik de foto uit een leaflet wel eens opzoeken en onder de scanner leggen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Verwijderd

cj1 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 00:35:
[...]

Ik heb zoiets een paar maanden geleden in Duitsland gezien. Voor mij zag het systeem er niet anders uit dan een stuk tempex waarin sleuven zijn gefreesd ter breedte (en diepte ;) van de slang) met een onderlinge afstand van circa 5 centimeter. Zo zit er naar schatting 20 meter slang "uitgerold" onder één paneel. Die slang ging vervolgens naar een warmtepomp. De warmtepomp zag er bij 6ºC buitentemperatuur behoorlijk wit bevroren uit. Met het resulterende warm water worden de bedrijfshallen verwarmd tot een graad of vijftien. Als er liefhebbers zijn dan wil ik de foto uit een leaflet wel eens opzoeken en onder de scanner leggen.
Altijd interessant
Dus scanner aanzwengelen en scannen :*)

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 00:44:
[...]
Altijd interessant
Dus scanner aanzwengelen en scannen :*)
Ik heb mij vergist in het aantal "wikkelingen" per paneel: de afstand is eerder 10 dan 5 centimeter tussen de parallel gelegde slang:

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/4a91ammx9/Warmtepomp_slang_achter_zonnepanelen.jpg

Toch zie je dat er dubbel zoveel uitsparingen zijn gefreesd. Het kan dus zijn dat ik een versie heb gezien waarbij er juist wel extra veel slang onder één paneel werd gelegd.

[ Voor 17% gewijzigd door cj1 op 21-02-2015 09:18 . Reden: toevoeging over niet met slang gevulde uitsparingen ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Dit is toch gewoon het siccus systeem van uponor wat eronder ligt?
Wel leuk ontdooien van de sneeuw op je panelen door de warmtepomp functie "even" om te draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-02-2015 09:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• PClop
  • Niet online
DjVe schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:02:
[...]

Je kunt dat vinden in de documentatie op die site, (slope from 1% to 10%) tot een hoek van +/- 6° dus.

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 21-02-2015 10:58 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

PClop schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 10:48:
[...]

Je kunt dat vinden in de documentatie op die site, (slope from 1% to 10%) tot een hoek van +/- 6° dus.
Dan heb je er dus weinig aan, want onder de 6 graden is het volgens de regelgeving geen hellend dak (en mag je met consoles werken).

Dan schroef ik liever wat balken op een hellend bitumen dak (daarna afbranden met verse laag bitumen) en daar beugeltjes op voor metalen daken op zetten. Zit naar mijn idee toch iets beter vast :p

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16
Graag input: We gaan hier ook uitbreiden, heb nu 8 * 245Wp op 4 Enecsys 480Duals. Werken op zich goed, maar ivm het faillissement van Enecsys, gaan we daar niet meer mee verder. Wat goed werkt laten we overigens zitten.

We willen nu op het hoofddak ook panelen gaan plaatsen, ik kan 3 rijen kwijt, 2 x 8 en 1 x 5 van 1M x 1,6M. Dak is hoog, dus nauwelijk schaduwwerking van objecten om ons heen.

Kom ik dus op 21 panelen. Vraag is alleen, wat voor panelen, mooi boeit niet, dus polykristallijn is geen probleem. Dak zit hoog en voornamelijk buiten zicht. Dak is +- 50 graden helling, op ZO.

Kan ik 3 strings van 21 panelen maken, welke inverter kan ik dan het beste pakken? Bijkomend issue: hij moet naar Duitse normen werken, dus zich vanuit het net kunnen laten terugregelen. Tevens moet hij voldoen aan de 70% max. generatorregeling, dus op de piek het vermogen kunnen aftoppen. Bij 270Wp kom ik op 5670Wp, dus vermoed icm met de 8 andere panelen, dat ik wel op 3 fases moet gaan invoeden. Kan hier max 63A afnemen, dus dat zou moeten lukken.

Ideëen graag!

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• hansdegit
Kostal Piko 5.5, makkelijk uit te lezen
SMA TriPower
StecaGrid
....

Mogelijkheden te over, volgens mij. Maar waarom 3-fase als je toch 63 Ampere kunt afnemen (en invoeden)

• SkiFan
Omdat ik niet 63A per fase kan invoeden, maar 25A per fase, gemaximeerd tot 63A.

[ Voor 5% gewijzigd door SkiFan op 21-02-2015 14:45 ]

• PClop
  • Niet online
DjVe schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:56:
[...]

Dan heb je er dus weinig aan, want onder de 6 graden is het volgens de regelgeving geen hellend dak (en mag je met consoles werken).

Dan schroef ik liever wat balken op een hellend bitumen dak (daarna afbranden met verse laag bitumen) en daar beugeltjes op voor metalen daken op zetten. Zit naar mijn idee toch iets beter vast :p
Goed idee, heb het enkel nog nooit iemand zien doen, jij wel ?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag een installatie van rond de 3000WP op mijn oost-west dak laten leggen. Zelf installeren zie ik niet zitten ivm lekkage ed, dus ik ben op zoek naar een betrouwbare leverancier. Maar ik heb geen flauw idee waar te beginnen. Ik kwam zonneplan tegen, iemand daar ervaring mee? Of iemand andere tips voor in het midden van net land?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06

Mud.Starrr

I shoot people for money

Devil schreef op zondag 22 februari 2015 @ 01:32:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag een installatie van rond de 3000WP op mijn oost-west dak laten leggen. Zelf installeren zie ik niet zitten ivm lekkage ed, dus ik ben op zoek naar een betrouwbare leverancier. Maar ik heb geen flauw idee waar te beginnen. Ik kwam zonneplan tegen, iemand daar ervaring mee? Of iemand andere tips voor in het midden van net land?
Zonnemarkt (almere) heb ik goede ervaring mee.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

[afbeelding]
Met dit systeem ben je wel heel erg afhankelijk van hoe goed dat dakleer aan het dak vast zit.
Dakleer blijft wel liggen als dat met een paar asfalt nagels vast zit, maar als daar panelen aan vast komen die wind kunnen vangen wordt het ineens een heel ander verhaal......
Zou mijn keuze niet zijn.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

PClop schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 23:15:
[...]

Goed idee, heb het enkel nog nooit iemand zien doen, jij wel ?
Ik werk in deze branche en wij passen dit al geruime tijd zo toe. Voordeel is een zeer geringe kans tot lekken, maar het is behoorlijk arbeidsintensief en dus prijzig. Daarnaast is het wel handig als er iemand in het team zit die wat ervaring met dakdekken heeft :p

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-01 09:38
Ik zag net op hun website een melding dat microinverter fabrikant Enecsys in een soort van faillisement ligt.
Important Notice

Enecsys UK Limited entered into Administration on 30 January 2015.

The business and affairs of Enecsys UK Limited are now under the control of Phillip Sykes and Graham Bushby of Baker Tilly Restructuring and Recovery LLP (‘the Administrators’).
Als eigenaar ben ik benieuwd wat dit betekent voor toekomstige garantieclaims (20 jaar garantie als ik me niet vergis...) en de toekomst van het monitoring systeem, die nu via hun website dient te lopen. Als daar de stekker uit zou gaan is de monitoring nagenoeg weg. Net wekte die site nog wel enigszins, al werkten sommige functies niet meer.

Wel heb ik ooit een Perl script geschreven dat de monitoring gateway kan uitlezen binnen mijn LAN. Die moet in dat geval maar eens afgestoft gaan worden. Maar voor de meeste eigenaars zal dat geen haalbare kaart zijn verwacht ik.

Ze spreken over een boedelverkoop, wellicht start de zaak door in andere handen.

Weet iemand meer?

• PClop
  • Niet online
DjVe schreef op zondag 22 februari 2015 @ 11:14:
[...]

Ik werk in deze branche en wij passen dit al geruime tijd zo toe. Voordeel is een zeer geringe kans tot lekken, maar het is behoorlijk arbeidsintensief en dus prijzig. Daarnaast is het wel handig als er iemand in het team zit die wat ervaring met dakdekken heeft :p
Foto's, anders is het niet gebeurd, ( en pas op dat je tong niet uitdroogd :P )

• AWI
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-12-2025

AWI

Ik kom er net achter dat mijn SMA2000HF al een aantal dagen niets meer doet. In het schermpje hoort een 'schakelaar' aan te geven dat er wel of niet geleverd wordt. In mijn scherm is de schakelaar er niet meer....
(het streepje dat aangeeft of hij open of dicht staat) . Voor de rest geen foutmeldingen (ook geen groene led)

• PClop
  • Niet online
Origineel schreef op zondag 22 februari 2015 @ 10:37:
[...]

Met dit systeem ben je wel heel erg afhankelijk van hoe goed dat dakleer aan het dak vast zit.
Dakleer blijft wel liggen als dat met een paar asfalt nagels vast zit, maar als daar panelen aan vast komen die wind kunnen vangen wordt het ineens een heel ander verhaal......
Zou mijn keuze niet zijn.
asfalt nagels ? dat werdt 60 jaar geleden nog gebruikt om de onderlaag voor het mastiek vast te timmeren
en om dakleer onder de pannen vast te zetten als er geen dakbeschot onder de pannen zat 8)7
een moderne dakdekker weet al niet eens meer hoe een asphaltnagel er uit ziet.
Tegenwoordig worden dakisolatieplaten geschroeft + schotels, daarna wordt los geperforeerd er overheen
gerold, en wordt daarna de brandrol aangebracht, die zich dan ook weer hecht op de isolatie door de gaten
in de geperforeerde onderlaag.

Maar dit gaat even niet meer over PV >:)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

PClop schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:39:
[...]

:9 :P gesmeerd!

Ik zal er maandag even een foto bij zoeken :)

• PClop
  • Niet online
AWI schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:43:
Ik kom er net achter dat mijn SMA2000HF al een aantal dagen niets meer doet. In het schermpje hoort een 'schakelaar' aan te geven dat er wel of niet geleverd wordt. In mijn scherm is de schakelaar er niet meer....
(het streepje dat aangeeft of hij open of dicht staat) . Voor de rest geen foutmeldingen (ook geen groene led)
Ligt de aardlek/zekering er niet uit ( meterkast ) anders even de netspanning er af en dan weer inschakelen
en/of in uitgeschakelde stand, indien aanwezig, de DC schakelaar een paar keer uit en aan zetten.

• NovapaX
  • Laatst online: 13-01 20:28
Even behandelen als ieder willekeurig elektrisch apparaat met kuren dus ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• PClop
  • Niet online
NovapaX schreef op zondag 22 februari 2015 @ 14:54:
Even behandelen als ieder willekeurig elektrisch apparaat met kuren dus ;)
Yep, doet vaak wonderen, maar soms is stuk ook gewoon stuk, maar dan weet je het wel zeker. ;)

• SkiFan
duinsel schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:21:
Ik zag net op hun website een melding dat microinverter fabrikant Enecsys in een soort van faillisement ligt.

[...]

Als eigenaar ben ik benieuwd wat dit betekent voor toekomstige garantieclaims (20 jaar garantie als ik me niet vergis...) en de toekomst van het monitoring systeem, die nu via hun website dient te lopen. Als daar de stekker uit zou gaan is de monitoring nagenoeg weg. Net wekte die site nog wel enigszins, al werkten sommige functies niet meer.

Wel heb ik ooit een Perl script geschreven dat de monitoring gateway kan uitlezen binnen mijn LAN. Die moet in dat geval maar eens afgestoft gaan worden. Maar voor de meeste eigenaars zal dat geen haalbare kaart zijn verwacht ik.

Ze spreken over een boedelverkoop, wellicht start de zaak door in andere handen.

Weet iemand meer?
Die garantie zullen we op onze buik mogen schrijven, tenzij iemand de hele boedel overneemt.

Ik baal nog het meest van de monitoring die gaat wegvallen, er is een ander pakketje, Aloaha Logviewer, maar dat krijg ik niet aan het werk.

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 15:59
De garantie zal wel wegvallen , maar zullen de klanten die hun systeem via de site monitoren daar iets van horen?
Ik vind het apart uitlezen van de aparte panelen wel iets hebben .
Daar ga ik straks dus niks meer aan hebben .
@Duinzel zou je dat perl scriptje openbaar willen stellen als de monitoring vervalt van enecsys?
Ik heb al ooit geprobeerd om de output te ontcijferen maar helaas , allemaal abracadabra voor mij.
Misschien is het iets om samen iets te ontwikkelen.

[ Voor 35% gewijzigd door 19roland70 op 22-02-2015 15:35 ]

• duinsel
19roland70 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 15:29:
@Duinzel zou je dat perl scriptje openbaar willen stellen als de monitoring vervalt van enecsys?
Ik heb al ooit geprobeerd om de output te ontcijferen maar helaas , allemaal abracadabra voor mij.
Misschien is het iets om samen iets te ontwikkelen.
De meeste discussie over de encodering en scripts is destijds op deze site gevoerd. Alles zit wat mij betreft al in GPL/public domain, dus dat script kan als startpuht worden gebruikt. Ik ben niet echt een programmeur.in hart en nieren, daardoor (en door tijdgebrek) kan ik er even niet al te veel aan bijdragen nu denk ik.
Wat ik nog niet had geimplementeerd is uploads naar bijv. PVoutput, maar anderen zijn daar weer mee bezig geweest. Kijk de thread maar eens door. Ik zag vandaag ook deze tweet van iemand die dat in java voor elkaar lijkt te hebben. Ik heb hem gelijk maar even gevraagd of zijn code openbaar is ergens.

Het zou mooi zijn een licht programmaatje ergens op bijvoorbeeld een Raspberry Pi of een NAS te laten draaien.

Het is overigens niet gezegd dat de officiele monitoring eruit zal gaan. Het is Enecsys UK die in de problemen is, en er schijnen aparte vestigingen te zijn voor USA, europe en asia. Wellicht houden die de boel nog in de lucht,maar positieve tekens zijn het allemaal niet.

Enecsys had net een nieuw product uit in de herfst, het zou kunnen dat de ontwikkelingskosten ze de das om hebben gedaan.

Verwijderd

even stukje omnik design vergeleken met werkelijke opbrengst
voor t woonhuis

8 panel a 250wp totaal 2000wp onder een hoek van 45 gr dakhoek orientatie ZZW

MAAND omnikdesign werkelijkheid
juli 242 kwh 241 kwh
aug 233 kwh 206 kwh
sep 168 kwh 200 kwh
okt 117 kwh 102 kwh
nov 68 kwh 50 kwh
dec 47 kwh 20 kwh
jan 67 kwh 29 kwh
feb 100 kwh 68 kwh ( nog 6dagen te gaan )

ook woonhuis heeft in dec / jan toch wat last van de flat blijkt hier maar weer uit.
verder gaat het aardig gelijk op.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

franssie

Save the albatross

Eindelijk na een paar jaar meelezen liggen er nu 8 yingli panelen werkend op mijn dak - middels flatfix fusion was uiteindelijk eenvoudig mogelijk het systeem dat met weinig ballast de panelen op mijn woonark te leggen.
Inderdaad gaaf om terug te leveren.
Nu nog mijn aurora power one uit zien te lezen, dus meld ik me snel in dat topic :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PClop
  • Niet online
franssie schreef op zondag 22 februari 2015 @ 16:54:
Eindelijk na een paar jaar meelezen liggen er nu 8 yingli panelen werkend op mijn dak - middels flatfix fusion was uiteindelijk eenvoudig mogelijk het systeem dat met weinig ballast de panelen op mijn woonark te leggen.
Inderdaad gaaf om terug te leveren.
Nu nog mijn aurora power one uit zien te lezen, dus meld ik me snel in dat topic :)
Kun je de woonark als zonvolgsysteem gebruiken? dus de ark met de zon mee laten draaien >:)
of blokeer je dan de vaargeul. _O-

We zijn hier altijd gek op beeldmateriaal van een nieuwe installatie.

• MichielFRL
  • Laatst online: 21:08
PClop schreef op zondag 22 februari 2015 @ 17:55:
[...]

Kun je de woonark als zonvolgsysteem gebruiken? dus de ark met de zon mee laten draaien >:)
of blokeer je dan de vaargeul. _O-

We zijn hier altijd gek op beeldmateriaal van een nieuwe installatie.
En foto's van het zonvolgsysteem 8)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• franssie

franssie

Save the albatross

ok ok, foto's zal ik maken. Volgsysteem zou kunnen maar niet mogen (en het is zo lastig aan en van boord stappen) ;)
Er komt een negende paneel aan vast, daar is ruimte voor en dat flatfix fusion is zo flexibel dat je het er zo aanvast klikt. Sterker nog, als ik goedkope tweedehands panelen vind dan klik ik er aan de achterkant nog een tweede rij (N-W orientatie dus geen direct zonlicht) maar dan kan de ballast nog lager, wordt wel lastid daar nog een groep voor te vinden in mijn technische ruimte. Dus liefst een x-tal panelen met de afmeting 1650mm die samen op een 500/600 watt omvormertje kunnen die dan op de wasdroger groep kunnen. breedte komt vrij precies omdat het in de huidige fusion setup moet passen ... iemand een idee?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Andre1973

Andre1973

franssie schreef op zondag 22 februari 2015 @ 18:52:
ok ok, foto's zal ik maken. Volgsysteem zou kunnen maar niet mogen (en het is zo lastig aan en van boord stappen) ;)
Er komt een negende paneel aan vast, daar is ruimte voor en dat flatfix fusion is zo flexibel dat je het er zo aanvast klikt. Sterker nog, als ik goedkope tweedehands panelen vind dan klik ik er aan de achterkant nog een tweede rij (N-W orientatie dus geen direct zonlicht) maar dan kan de ballast nog lager, wordt wel lastid daar nog een groep voor te vinden in mijn technische ruimte. Dus liefst een x-tal panelen met de afmeting 1650mm die samen op een 500/600 watt omvormertje kunnen die dan op de wasdroger groep kunnen. breedte komt vrij precies omdat het in de huidige fusion setup moet passen ... iemand een idee?
Je mag je wasmachine groep splitsen met bijvoorbeeld een ZV16 kastje van ABB of iets dat hetzelfde doet, en dan kan er gewoon weer 16A doorheen, of daar direct een systeem op zetten met een WCD en een stekker dat maximaal 2,25 A (517,5 W) levert met bijvoorbeeld een steca 500 of en soladin 600.
Er zijn veel panelen te vinden van 165. dat zal niet zo'n probleem zijn.

• 19roland70
duinsel schreef op zondag 22 februari 2015 @ 16:10:
De meeste discussie over de encodering en scripts is destijds op deze site gevoerd. Alles zit wat mij betreft al in GPL/public domain, dus dat script kan als startpuht worden gebruikt.
Ik heb het topic doorgelezen maar het is best pittig om te begrijpen , ik heb een regel uit de inverter vertaald en de info klopt mooi .
Ik vraag me alleen af hoe ik mijn 5 verschillende inverters kan zien?

[ Voor 21% gewijzigd door 19roland70 op 22-02-2015 19:26 ]

• Niek_
  • Laatst online: 18:48
Mag ik jullie advies/mening vragen over onderstaande?
Betreft het dak van m'n ouders, ze gaan eindelijk overstag ;)
pv-ouders
Bovenste rij wordt aangesloten zodat het paneel niet meer 'in' de schoorsteen ligt. De schoorsteenpijpjes op de afbeelding zullen in 1e instantie niet verplaatst worden.
Orientatie van het dak is ongeveer 165 graden, dus bijna ideaal.
Afgelopen 3x bij SolarNRG Yingli 275C 30B panelen icm bijpassende SMA SB TL21 besteld.
Zit nu op dezelfde noemer, maar ben benieuwd of jullie er wellicht anders tegenaan kijken.
15 x Yingli 275C 30B
1 x SMA SB 4000 TL21
Totaalprijs excl montage en meterkastaanpassing 1,09 excl btw/1,32 incl. btw.

• duinsel
19roland70 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:22:
[...]
Ik vraag me alleen af hoe ik mijn 5 verschillende inverters kan zien?
Elk heeft een unieke identifier die vooraan in de string staat op de gateway. Ik heb een keer dit schema gemaakt:. In dit geval zie ik bij die ene inverter altijd F_D2BQCaxj als identifier.

Het staat me bij dat iemand anders nadien nog iets had uitgepuzzeld over hoe het serienummer en deze string samenhangen, maar ik ben dat even kwijt. Je moet dus even uitpuzzelen welke inverter bij welke identifier hoort.
edit: Oh ja, dat hing samen met deendian-nesss van het een en ander. Als je de base64 van rechts naar links leest komt wel de serial eruit als ik het me goed herinner.
.
Voor je hele systeem moet je dus data van alle inverters opetellen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
WS=F_D2BQCaxjQAAIGkIQEAAADRFDADiAAAdABpA4kxAOcbAM4ANQAA94

F_D2BQ                                                   System ID. Relation to serial unknown.
         Caxj                                               Unknown, always there. Year, serial prefix, model inverter?   
              AAIG                                          Timestamp, base64, unit: 30s, counts up in 12h and resets, but '0' time varies sometimes
                  k                                         k counts down 64->0 in ~ 8 min, linear with time and resets to 64. Somehow related to timekeeping.
                   IQE                                      Unknown. always there.            
                      AAADR                                 Linear with time, 0 at no power. Uptime?
                           FDADi                            Unknown, constant
                                AAA                         Suspect error states. AAA=feeding grid, AMA/AEA error states undervoltage, no grid
                                   dA                       Current in base64, unit 2 mA                                
                                     Bp                     Power(W) in base64
                                       A4k                  Efficiency in base64. Divide by 4000 to get fraction (0.9=90% efficient)
                                          x                 AC frequency base64 (x=49 y=50)
                                           AOc              AC voltage in base64, 0.25V units                                         
                                              b             Temperature in base64(C)
                                               AM4          Cumulative DC power produced. 0.25 Wh units. Counter resets after 1 kWh.                                              
                                                  AN        Increments monthly. Months since unit production date?   
                                                    QAA94   Unknown, characters change.

[ Voor 4% gewijzigd door duinsel op 22-02-2015 20:02 ]

• Andre1973

Andre1973

Niek_ schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:52:
Mag ik jullie advies/mening vragen over onderstaande?
Betreft het dak van m'n ouders, ze gaan eindelijk overstag ;)
[afbeelding]
Bovenste rij wordt aangesloten zodat het paneel niet meer 'in' de schoorsteen ligt. De schoorsteenpijpjes op de afbeelding zullen in 1e instantie niet verplaatst worden.
Orientatie van het dak is ongeveer 165 graden, dus bijna ideaal.
Afgelopen 3x bij SolarNRG Yingli 275C 30B panelen icm bijpassende SMA SB TL21 besteld.
Zit nu op dezelfde noemer, maar ben benieuwd of jullie er wellicht anders tegenaan kijken.
15 x Yingli 275C 30B
1 x SMA SB 4000 TL21
Totaalprijs excl montage en meterkastaanpassing 1,09 excl btw/1,32 incl. btw.
Ik denk dat het panelen zijn van ongeveer 1 x 165, dan kan je ze ook rechtop portrait plaatsen (3 boven elkaar, blijft een vlak van ongeveer 5 x 5 meter). dat scheelt een hoop rails en of is een stuk makkelijker (dan verticale rail) en ook gunstiger met schaduw vanaf de zijkant gezien hoe het paneel intern bedraad is met ook de verschillende bypass diode's in het paneel (meestal zijn het 3 strings van 2x 10 cellen, een links een midden en een rechts als je m portrait zet)

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 22-02-2015 20:05 ]

• hansdegit
Nog even over technieken om met schaduw om te gaan. Ik ben eens even gaan spitten in mijn database met meetgegevens.

Het systeem draait nu 2 jaar en 11 maanden, in totaal is er 16 MWh DC opgewekt. Zonder Tigo was dit 2 MWh minder geweest. Dat zou dus betekenen dat ik die stroom had moeten inkopen, want ik heb alle opwek nodig.

Om het besmette begrip tvt maar weer eens aan te halen....2000 kWh keer 23 cent... ik heb al bijna de helft van de initiele Tigo investering terugverdiend.

Het mooie van Tigo is -vind ik- dat je het systeem kunt inpassen op je huidige set. Dus als je ineens last krijgt van een te hoge boom, of je hebt een fout gemaakt bij je initiele setup, een retrofit met Tigo doet dus echt heel wat leuks. 15% meeropbrengst in mijn geval.

Een retrofit met SolarEdge is een stuk duurder...

[ Voor 30% gewijzigd door hansdegit op 23-02-2015 08:04 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:42
hansdegit schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:35:
...
Het systeem draait nu 2 jaar en 11 maanden, in totaal is er 15 MWh opgewekt. Zonder Tigo was dit 2 MWh minder geweest.
Hoe weet/meet je dat? Had je een systeem met en ander zonder Tygo's?

(niks ten nadelen van jou resultaat ... ben gewoon benieuwd .. zodat ik eventueel ook kan kijken of het de moeite waard zou zijn hierzo)

• hansdegit
Tigo levert mij o.a. voor iedere minuut het gemiddeld vermogen per paneel. Voor iedere minuut kijk je wat het minste paneel in de string doet, dat vermenigvuldig je met het aantal panelen in de string; dat wordt dan het theoretisch maximaal vermogen in die minuut. Immers, de string is zo sterk als het zwakste paneel.

Als je dat vermogen nu deelt door 60 krijg je de behaalde energie in die minuut. Sommeren maar en vergelijken met de werkelijk gescoorde cijfers.

Leuk hoor, zo'n database met allemaal cijfertjes, kan je interessante gegevens opleveren.

Ik moet wel de kanttekening maken dat het allemaal DC cijfers zijn, dus voordat de omvormer er AC van maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 22-02-2015 22:53 ]

• Niek_
  • Laatst online: 18:48
Andre1973 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:03:
[...]

Ik denk dat het panelen zijn van ongeveer 1 x 165, dan kan je ze ook rechtop portrait plaatsen (3 boven elkaar, blijft een vlak van ongeveer 5 x 5 meter). dat scheelt een hoop rails en of is een stuk makkelijker (dan verticale rail) en ook gunstiger met schaduw vanaf de zijkant gezien hoe het paneel intern bedraad is met ook de verschillende bypass diode's in het paneel (meestal zijn het 3 strings van 2x 10 cellen, een links een midden en een rechts als je m portrait zet)
Denk dat het dakraampje dan in de weg zit, of reken ik nu verkeerd? Je hebt wel een punt qua schaduw.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

PClop schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:39:
[...]

Ik kan helaas geen betere vinden, maar dit moet een hoop duidelijk maken.

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/hsjexz.jpg

• PClop
  • Niet online
DjVe schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:54:
[...]

[afbeelding]
Dat is best wel een klus en enkel geschikt als je ook een dakdekker met ervaring in dienst hebt.
Ik vind de methode die ikzelf heb ontworpen en toegepast toch net iets netter en subtieler.
(predikt voor eigen parochie)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0368k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0431.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0448.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0469.JPG

Dit heb ik zo gemaakt om een woord te hebben tegen een verzekeraar als deze
bij een claim zou kunnen beweren dat het niet onder de opstal verzekering valt
omdat de zonnepanelen installatie niet nagelvast aan de woning zit, nu wel dus. >:)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ziet er wel netjes uit!

Echter kan je met jou systeem niet heel plat monteren op een schuin hellend dak (iets wat wij wel vaak nodig hebben wegens regelgeving monumenten). Daarnaast ben je ook verplicht om boven de 6 graden helling mee te bouwen in de hellingshoek van het dak. Doe je dat niet, dan heb je een vergunning nodig.

• PClop
  • Niet online
DjVe schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:34:
Ziet er wel netjes uit!

Echter kan je met jou systeem niet heel plat monteren op een schuin hellend dak (iets wat wij wel vaak nodig hebben wegens regelgeving monumenten). Daarnaast ben je ook verplicht om boven de 6 graden helling mee te bouwen in de hellingshoek van het dak. Doe je dat niet, dan heb je een vergunning nodig.
Bedankt, maar dat dacht ik juist van wel, van die balkjes die jullie monteren en in z,n geheel moeten
afdekken met brandrol, daar gebruik je enkel de uiteinden van zo ongeveer, en op de lip die uisteekt 6cm
van mijn knutsel kun je toch van alles en nog wat monteren, bv een stukje alu-hoekprofiel om de liggers
waar de zonnepanelen op gemonteerd worden aan te bevestigen enz, enz, enz.
Oplossingen zien in een oogwenk kost vaak wel vele jaren werkervaring, en dat heeft niet ieder. ;)

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BUcGtgd.jpg

Zo, de eerste 0,5 kWh is opgewekt. :P
Vandaag geplaatst door Sun-Solar.
6x EC Solar 310 Wp en 12x EC Solar 260 Wp op een Hosola Bright 5000MTL.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• franssie

franssie

Save the albatross

blitzkrieg schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:29:
[afbeelding]

Ligt er strak op , Feli! Waarom de verdeling in 310 en 260Wp versies?

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

franssie schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:35:
[...]

Ligt er strak op , Feli! Waarom de verdeling in 310 en 260Wp versies?
Dan ligt het dak precies vol van boven naar beneden.
De 310 panelen zijn 2 meter, de 260 panelen 1,64 meter. Het dak is 5,6 meter.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• franssie

franssie

Save the albatross

ah, als ik nu goed kijk naar de foto denk ik dat het het inderdaad zie, zoals gezegd strak resultaat.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:19
DjVe schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:54:
[...]

[afbeelding]
Zijn de onderdelen ook ergens (webshop) te bestellen? Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de prijs. ;)

• PClop
  • Niet online
[afbeelding]

Kun je trots op zijn ;)
Is het nog een beetje doordacht verdeeld over de 2 mppt of is de zaak gewoon 1 op 1 gedeeld
dus 3x310+ 6x260 per mppt, of mppt 1 bv 12x 260 en mppt 2, 6x 310 ?

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

PClop schreef op maandag 23 februari 2015 @ 23:07:
[...]

Kun je trots op zijn ;)
Is het nog een beetje doordacht verdeeld over de 2 mppt of is de zaak gewoon 1 op 1 gedeeld
dus 3x310+ 6x260 per mppt, of mppt 1 bv 12x 260 en mppt 2, 6x 310 ?
Wij hebben gekozen voor gelijke verdeling, anders zou de 6x 310Wp nogal laag in de spanning zitten.
De cellen en dus ook de stroom van beide type panelen zijn exact hetzelfde dus het kan.
Nu kan de klant beide MPPT's mooi met elkaar vergelijken. Zou weinig verschil in moeten zitten.

www.sunsolar.nl

• PClop
  • Niet online
SolarKing schreef op maandag 23 februari 2015 @ 23:37:
[...]

Wij hebben gekozen voor gelijke verdeling, anders zou de 6x 310Wp nogal laag in de spanning zitten.
De cellen en dus ook de stroom van beide type panelen zijn exact hetzelfde dus het kan.
Nu kan de klant beide MPPT's mooi met elkaar vergelijken. Zou weinig verschil in moeten zitten.
Gewoon nieuwsgierig, sommige omvormertools (SMA b.v.) gooit vaak de max op mppt 1
en de rest, ook al zijn het maar 4 a 5 panelen ( a 30V ) op mppt 2, is dan hun ideaal advies, van daar. ;)
De Hosola Bright 5000MTL zal zich dan wel meer gelukkig voelen als beide strings gelijk belast worden.
Is trouwens wel altijd leuk om zo iets te testen, eerder opstarten, langer doorgaan en zich laten
afknijpen als er een schip met zure appels over trekt en dan toch niet afschakelen.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

[afbeelding]

Het zal de foto zijn, maar t lijkt of er geen eindklemmen zijn?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• mrmrmr
  • Niet online
@duinsel

Base64 moet je eerst decoderen. In gecodeerde vorm is het niet bruikbaar omdat er bits van de vorige waarde in de volgende waarde worden geplakt. Base64 werkt met setjes van 6 bits om binaire data om te zetten in een set van 64 ASCII karakters.

Deze string
D2BQCaxjQAAIGkIQEAAADRFDADiAAAdABpA4kxAOcbAM4ANQAA94

zou als het base64 was decoderen naar:
0x0F 0x60 0x50 0x09 0xAC 0x63 0x40 0x00 0x08 0x1A 0x42 0x10 0x10 0x00 0x00 0x0D 0x11 0x43 0x00 0x38 0x80 0x00 0x07 0x40 0x06 0x90 0x38 0x93 0x10 0x0E 0x71 0xB0 0x0C 0xE0 0x03 0x50 0x00 0x0F 0x78

Zoek maar eens op "base64 decode online" en "hex" of "decimal" in Google voor online decoders.

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01 07:08
mrmrmr schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 05:54:
@duinsel

Base64 moet je eerst decoderen. In gecodeerde vorm is het niet bruikbaar omdat er bits van de vorige waarde in de volgende waarde worden geplakt. Base64 werkt met setjes van 6 bits om binaire data om te zetten in een set van 64 ASCII karakters.

Deze string
D2BQCaxjQAAIGkIQEAAADRFDADiAAAdABpA4kxAOcbAM4ANQAA94

zou als het base64 was decoderen naar:
0x0F 0x60 0x50 0x09 0xAC 0x63 0x40 0x00 0x08 0x1A 0x42 0x10 0x10 0x00 0x00 0x0D 0x11 0x43 0x00 0x38 0x80 0x00 0x07 0x40 0x06 0x90 0x38 0x93 0x10 0x0E 0x71 0xB0 0x0C 0xE0 0x03 0x50 0x00 0x0F 0x78

Zoek maar eens op "base64 decode online" en "hex" of "decimal" in Google voor online decoders.
duinsel schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:21:

[...]

Weet iemand meer?
Een bekende van me is bezig met de ontwikkeling van een eigen tool zodat men de log gegevens kan bekijken op een site. Hoe dat eruit komt te zien weet ik niet.

Wat te doen bij een bij defect van een enecsys micro, zie mijn eerdere post: pielle007 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Wat ik verder begrepen heb is dat men is het bekijken of er een andere micro omvormer (van bv 't merk APS) er tussengezet kan worden. Maar daar heb ik tot nu niets meer over vernomen.

Voorlopig werkt alles nog naar behoren iig.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

PClop schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 00:07:
[...]

Gewoon nieuwsgierig, sommige omvormertools (SMA b.v.) gooit vaak de max op mppt 1
en de rest, ook al zijn het maar 4 a 5 panelen ( a 30V ) op mppt 2, is dan hun ideaal advies, van daar. ;)
De Hosola Bright 5000MTL zal zich dan wel meer gelukkig voelen als beide strings gelijk belast worden.
Is trouwens wel altijd leuk om zo iets te testen, eerder opstarten, langer doorgaan en zich laten
afknijpen als er een schip met zure appels over trekt en dan toch niet afschakelen.
Een SMA omvormer zit heel anders in elkaar. Daar kan MPPT A de hele 5000W produceren en is MPPT B geschikt voor een restant string. Bij Hosola en de meeste andere omvormers met dual MPPT hebben beide MPPT een max die lager ligt dan de max van de omvormer. Bij de Hosola bright 5000MTL is dat 3000W per MPPT. Dus ga je daar alles op 1 MPPT aansluiten dan topt de omvormer gewoon af op 3000W.

www.sunsolar.nl

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Crazy- schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 00:26:
[...]

Het zal de foto zijn, maar t lijkt of er geen eindklemmen zijn?
Die zitten er wel maar die zie je bijna niet op deze foto. Het zijn namelijk Z achtige eindklemmen van Hartmann. De korte imbusbout zit dus naast het paneel en niet boven het paneel.

www.sunsolar.nl

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

PClop schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:40:
[...]

Bedankt, maar dat dacht ik juist van wel, van die balkjes die jullie monteren en in z,n geheel moeten
afdekken met brandrol, daar gebruik je enkel de uiteinden van zo ongeveer, en op de lip die uisteekt 6cm
van mijn knutsel kun je toch van alles en nog wat monteren, bv een stukje alu-hoekprofiel om de liggers
waar de zonnepanelen op gemonteerd worden aan te bevestigen enz, enz, enz.
Oplossingen zien in een oogwenk kost vaak wel vele jaren werkervaring, en dat heeft niet ieder. ;)
Je kan inderdaad wel van alles monteren op die lip, dus op zicht moet dat wel werken. Wij blijven het lekker op onze manier doen. Mogelijkheden zijn in principe op deze manier ook eindeloos (en hout is op locatie iets makkelijker te bewerken).
GioStyle schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:51:
[...]

Zijn de onderdelen ook ergens (webshop) te bestellen? Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de prijs. ;)
Nee, het is een eigen brouwsel ;) Je kan er vanalles aan zetten qua beugeltjes/rails. Duur is het qua materiaal niet, maar het is wel arbeidsintensief.

[ Voor 18% gewijzigd door DjVe op 24-02-2015 12:34 ]

• mrmrmr
  • Niet online
@duinsel
@pielle007

Nog ter verduidelijking: de string zou een samenstelling kunnen zijn van individuele base64 strings, maar dat is in principe moeilijk uit elkaar te houden tenzij er links wordt uitgevuld met nullen. Dat zou zo maar kunnen aangezien 'A' in base64 vaak naar nul decodeerd, en die zie in het overzicht van duinsel.

Zelf zou ik niet zo hebben gedaan (het kost meer data ruimte om mengen van waarden te voorkomen), maar je weet nooit wat mensen bedenken.

Als de uitvulnullen allemaal links staan dan is het waarschijnlijk big endian (van links naar rechts).

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat zijn Hosala eigenlijk voor omvormers, is dit na de Omnik de nieuwe hype in inverter land?
Volgens mij begint de verkoop van de Omniks inverters ook enigszins te stagneren. Ik zie ze immers in minder grote getalen aangeboden worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01 13:12
Ik ben offertes aan het narekenen en werd met stomheid geslagen bij één van die offertes. Buiten dat het nog zoeken was naar de kosten, waren deze ook niet netjes uitgesplitst. En waarom werd snel duidelijk: bijna 3x zo hoog als alle andere partijen. Dat verklaart ook beter waarom er een slick mannetje is langsgeweest dat eigenlijk niets heeft bekeken en alleen mooie plaatjes en praatjes had.
Noem me naïef, maar dergelijke tweedehands-auto-verkoper zaken had ik niet verwacht bij de zonnepanelen bedrijven.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

celshof schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:48:
Noem me naïef, maar dergelijke tweedehands-auto-verkoper zaken had ik niet verwacht bij de zonnepanelen bedrijven.
Waarom niet.. het is goede zaken doen erin. Kennis onder de algemene bevolking is erg laag, terwijl het wel hip en aantrekkingskracht heeft. Erg aantrekkelijk voor dat soort mannetjes.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• migjes
Ik ben offertes aan het narekenen en werd met stomheid geslagen bij één van die offertes. Buiten dat het nog zoeken was naar de kosten, waren deze ook niet netjes uitgesplitst. En waarom werd snel duidelijk: bijna 3x zo hoog als alle andere partijen. Dat verklaart ook beter waarom er een slick mannetje is langsgeweest dat eigenlijk niets heeft bekeken en alleen mooie plaatjes en praatjes had.
lol, welkom in pv cowboy land.

het is erg absurd hoe sommige bedrijven met mooie cijfers strooien en zo onwetende gebruikers een flinke poot uitrukken.
maar zo heel vreemd is het niet, ook als je een cv ketel wil laten vervangen merk je erg grote verschillen tussen aanbieders.
of als je met aannemers werkt dan zie je dat ook vaker, dus het is niet alleen zo in pv land.

ook moet je mee nemen dat het erg lastig is om heel het verhaal te begrijpen.
een wiskunde opleiding op universiteit niveau is erg handig om iets te begrijpen van je stroom rekening >:)
een slimme accountant komt ook wel een eind ;)
en dan heb je het nog niet over de pv gehad.

en dan heb je ook nog de voorspellingen die het moet opbrengen, lol
eigenlijk moet je een setje eerst 2 jaar hebben liggen op dak voor je een echte goede voorspelling kunt maken wat het de jaren er na gaat doen.
(opbrengst verschillen tussen winter en zomer zijn erg groot en er zijn wat verschillen tussen jaren.)

en dan heb je ook nog de aard van de mens, soms krijgen mensen euro tekens in hun ogen en worden ze een beetje investerings-blind.
of de leukere variant die je hier ook wel eens ziet, het is gewoon ook leuk om zelf stroom op te wekken.
en ja dan ga je soms wel eens te ver en heb je wat over schotten die maar 8ct per kWh opleveren.
(dat hoeft geen ramp te zijn want zelfs met 8ct is er een leuke tvt te verzinnen en zolang je het weet is het geen probleem.)

maar je hebt plannen, dus doen!!! *
wat ben je van plan?

*) disclamer, zelf stroom opwekken is verslavend, begin er niet aan, voor je het weet betaal je helemaal geen stroom rekening meer en wil je nog steeds meer pv. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• celshof
migjes schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:16:
[...]
maar je hebt plannen, dus doen!!! *
wat ben je van plan?

*) disclamer, zelf stroom opwekken is verslavend, begin er niet aan, voor je het weet betaal je helemaal geen stroom rekening meer en wil je nog steeds meer pv. >:)
Dit jaar gaat het zeker gebeuren. We willen zo'n 9 a 10 panelen hebben. Nu dus offertes aanvragen en dan gaan vergelijken. We gebruiken zo'n 2500kwh/jaar, dus een groot deel moeten wel al zelf kunnen gaan opwekken.

Eventueel kan ik dan later zelf nog wel wat panelen op schuur en garage leggen. Die vangen in de winter wel schaduw, dus niet echt optimaal.

• migjes
celshof schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:25:
[...]
Dit jaar gaat het zeker gebeuren. We willen zo'n 9 a 10 panelen hebben. Nu dus offertes aanvragen en dan gaan vergelijken. We gebruiken zo'n 2500kwh/jaar, dus een groot deel moeten wel al zelf kunnen gaan opwekken.

Eventueel kan ik dan later zelf nog wel wat panelen op schuur en garage leggen. Die vangen in de winter wel schaduw, dus niet echt optimaal.
voor 10 panelen van een +/- gemiddelde kwaliteit met gemiddelde omvormer.
dan heb ongeveer +/-2700Wp met een beetje mazzel dak wek je al meer als 2500kWh op ;)
en zit je ongeveer aan +/-2700 euro aan materiaal inc btw.*

en dan moet er nog iemand een dag werken op het dak en offerte maken etc etc.
dus die kosten komen daar nog op inc btw.*
of je moet zelf het dak op klimmen.
(hee de installateurs willen ook kaas op hun brood, dus die mogen ook iets verdienen en terecht )

*) de btw kun je weer aftrekken, of wist je dit al?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Bedrijven met gladde verkopers zal je altijd hebben in welke markt dan ook. Mijn advies: pak in ieder geval een partij uit de buurt, waar je zelf een goed gevoel bij krijgt. Meestal onderbouwen dat soort partijen hun offerte ook wel met een berekening. Wellicht zijn ze iets duurder, maar een goede installatie en service mag in mijn ogen best iets meer kosten.

• celshof
migjes schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:36:
[...]

voor 10 panelen van een +/- gemiddelde kwaliteit met gemiddelde omvormer.
dan heb ongeveer +/-2700Wp met een beetje mazzel dak wek je al meer als 2500kWh op ;)
en zit je ongeveer aan +/-2700 euro aan materiaal inc btw.*

en dan moet er nog iemand een dag werken op het dak en offerte maken etc etc.
dus die kosten komen daar nog op inc btw.*
of je moet zelf het dak op klimmen.
(hee de installateurs willen ook kaas op hun brood, dus die mogen ook iets verdienen en terecht )

*) de btw kun je weer aftrekken, of wist je dit al?
Ik ga zeker niet zelf het dak op klimmen. Dat laat ik liever aan de professionals over.
DjVe schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:44:
[...]

Bedrijven met gladde verkopers zal je altijd hebben in welke markt dan ook. Mijn advies: pak in ieder geval een partij uit de buurt, waar je zelf een goed gevoel bij krijgt. Meestal onderbouwen dat soort partijen hun offerte ook wel met een berekening. Wellicht zijn ze iets duurder, maar een goede installatie en service mag in mijn ogen best iets meer kosten.
Prijzen liggen tot nu toe allemaal redelijk dicht bij elkaar. Als voor de kwaliteit hetzelfde geldt, dan zoek ik ervaringen met de verschillende bedrijven op. Afstanden in Nederland vallen eigenlijk wel mee. De twee Hollanden, Utrecht, Brabant en een deel van Gelderland vind ik wel dichtbij genoeg voor installateurs.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-01 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:16:
[...]
Het stroom opwekken is minder verslavend dan kijken hoeveel je nu hebt opgebracht. En nu.... En nu... En nu...

Hoewel... We zijn nu aan het kijken hoe we de rest van de platen (die we nog moeten aanschaffen :p) op het dak gaan leggen... Het kan zijn dat we de panelen die er nu liggen dan weer af moeten om te draaien (landscape ipv portrait) omdat ze anders niet in een mooie lijn door gelegd kunnen worden...
DjVe schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:44:
[...]

Ervaringen van anderen is ook goed mee te nemen in je beslissingen. Toen wij vorig jaar begonnen met zoeken, zagen we door de bomen het bos niet meer. Maar een paar dorpsgenoten hadden al panelen laten leggen en goede ervaringen opgedaan met Zonneplan, dus uiteindelijk hebben zij de panelen ook gelegd (waren trouwens ook een van de weinige die boven de 4000 euro gingen, vanwege de NAM regeling in de aardbeving gemeenten dus niet precies aangevuld tot 4000 euro wat de meesten wel deden).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

revolution-nl schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:34:
Wat zijn Hosala eigenlijk voor omvormers, is dit na de Omnik de nieuwe hype in inverter land?
Volgens mij begint de verkoop van de Omniks inverters ook enigszins te stagneren. Ik zie ze immers in minder grote getalen aangeboden worden.
Wij hebben vroeger ook Omniksol omvormers verkocht maar ik vond dat ik er toch teveel uitval mee kreeg, veel gedoe gehad met hun wifi kaartjes en ze produceren een zoemend geluidje.
Hosola daarintegen is zeer stil in gebruik, hoger rendement ook bij lagere spanningen dan de ideale 360V lijn, heel makkelijk wifi in te stellen en tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Hosola heeft ook een bredere keus in omvormers dan Omniksol en daardoor altijd wel een passende omvormer voor te vinden. Ik zou geen Omniksol meer willen.

Omniksol is een hype geworden omdat ze 1 van de eerste waren met omvormers met wifi. Nu hebben bijna alle chinese omvormers wifi en is Omniksol niet meer zo speciaal.

www.sunsolar.nl

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Hosola gebruikt toch ook het PV solarman monitoringsverhaal (net als Omnik)?

• SkiFan
Over inverters gesproken, iemand hier ervaring met Fronius Symo?

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

DjVe schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:35:
Hosola maakt gebruik van Solarman monitoring maar hun wifi werkt beter dan van omniksol.
Misschien dat omniksol nu flink verbeterd is op wifi gebied en nu minder problemen geeft dan vroeger maar ik was er veel tijd mee kwijt. Er zullen wel verschillende redenen zijn waarom diverse bedrijven gestopt zijn met Omniksol en nu andere merken aanbieden zoals Hosola, Growatt enz.

www.sunsolar.nl

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

SkiFan schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:44:
Over inverters gesproken, iemand hier ervaring met Fronius Symo?
Ik zijdelings (installatie bij mijn ouders), Origineel hier heeft 'm zelf :)
Wat wil je weten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MichielFRL
  • Laatst online: 21:08
DjVe schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:35:
Het display op de omvormer is gelijk aan Omnik.
Ik heb trouwens geen problemen met de WiFi van de Omnik 1.0K TL.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• SkiFan
Gewoon algemene info, hoe bevalt ie, is de werkingsgraad goed, enz.

Meer specifiek, we overwegen 2 strings van 8 panelen (260WP mono) op een 4500 met 2 trackers aan te sluiten. Is dit een goed geschikte omvormer? De Symos hebben nml een ingebouwde S0 aansluiting en kunnen daardoor goed omgaan met de 70% regel.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hij doet z'n werk goed, gaat redelijk goed om met schaduw (al ligt dat ook aan de SF panelen).
Logging via de site en de app is OK maar houdt niet over, ik mis stroom/spanning grafieken. Op de omvormer zelf wordt dit wel bijgehouden dus via het lokale netwerk is dit terug te vinden.
Qua rendement heb ik geen reden om aan de datasheet te twijfelen :)
Verder inderdaad heel feature compleet met vrij programmeerbare I/O etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 17:08

Edho

Heeft Canon A570IS

Vandaag is de installatie gedaan van ons systeem, welke is aangeschaft via de groepsaankoop Zuid-Holland. Geleverd door MetDeZon, geïnstalleerd door een lokale zonne-installateur. Installatie nam een middag in beslag. Het was dan ook redelijk makkelijk voor de heren. Een aanbouw was aanwezig waardoor de meegebrachte stijger niet gebouwd hoefde te worden. Op zolder was al een stroomgroep aanwezig, dus alleen wat montagewerk op zolder. Aardige heren met kennis van zaken. Op het dak ziet het er netjes uit evenals de montage op zolder.
Nu maar afwachten of de opbrengsten en de voorspellingen dichtbij elkaar komen....

Edho

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53

JayPe

Ondertitel

oh,. waarom heb ik maar zo'n piep klein dakje, en kom ik er zo slecht zelf bij...

Zodra 350+ Wp panelen betaalbaar worden, knal ik er drie op 't dak.. pal op zuid. .misschien 6, met dan drie op west-zuid-west.

Met 275 Wp kan ik naar mijn ideen nog niet voldoende van mijn verbruik compenseren, en zal ik te snel jeuk krijgen de panelen te vervangen voor zwaardere..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• 19roland70
@ Duinsel
[...]
Waar draai jij dit perl script op?

• PClop
  • Niet online
Edho schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:16:
Vandaag is de installatie gedaan van ons systeem, welke is aangeschaft via de groepsaankoop Zuid-Holland. Geleverd door MetDeZon, geïnstalleerd door een lokale zonne-installateur. Installatie nam een middag in beslag. Het was dan ook redelijk makkelijk voor de heren. Een aanbouw was aanwezig waardoor de meegebrachte stijger niet gebouwd hoefde te worden. Op zolder was al een stroomgroep aanwezig, dus alleen wat montagewerk op zolder. Aardige heren met kennis van zaken. Op het dak ziet het er netjes uit evenals de montage op zolder.
Nu maar afwachten of de opbrengsten en de voorspellingen dichtbij elkaar komen....
Wachten wij in de tusentijd wel op de foto's ;) anders is het niet gebeurd
Maar voel je niet verplicht ivm privacy

Verwijderd

ik heb hier een omnik4 met de oude wifi
en sinds vorig jaar een omnik2 met de nieuwe wifi.

met beide heb ik geen enkel probleem.de oude wifi overbrugt bijna 25m vanaf de schuur naar t modem

enige balangrijke punt is geen wpa2 en wachtwoord niet te lang , lees minder dan 12 karakters

mbt de kwaliteit
omnik , hosola en goodwe en nog zo'n merk kan ik ff zosnel niet terugvinden
maar deze komen allemaal van dezelfde ontwerptafel en ontwerpers af
het zou me niet eens verbazen dat ze door dezelfde fabriek gebouwt worden

je kan zelfs een goodwe omvormer aanmelden op een omnikportal en omgekeert
dit is namelijk exact dezelfde wifi module
alsook de firmware versies zijn identiek. alleen de naam van de file is anders

ook die van de hosola is iedentiek qua wifi / firmware etc
en net even opgezoch t de data kabel kan men ook gebruiker voor alle 3 de omvormers

contact gegevens
goodwe ==> NO.189 Kun Lun Shan Road , Suzhou
omnik ==> No.218, Suzhou, Jiangsu, China
hosola ==> No.328, Suzhou, Jiangsu, China

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2015 09:37 ]

• duinsel
19roland70 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:23:
Waar draai jij dit perl script op?
Tot nu to op een laptop of op mijn NAS (Arm linux). Maar het zou wat mij betreft mooier zijn op een raspberry PI oid, een laptop gebruikt veel te veel stroom om het de moeite waard te maken.

Verwijderd

ter aanvulling op de goodwe,omnik, hosola gelijkheid ohja vond ook nog GINLONG

hier wat youtubes van de wifi setting van deze omvormers
ginlong YouTube: Ginlong PV grid-tie inverter wifi stick setup
omnik YouTube: Omnik omvormer WiFi instellingen

Solax YouTube: SolaX Inverters - Wifi Monitoring Set-Up Tutorial
goodwe YouTube: goodwe wifi verbinding maken, make wifi connection with Goodwe

op ieder filmpje zie je dezelfde wifi connecter voorbij komen

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Nadeel van dunnefilm TSMC panelen...

17 stuks 160wp

3x3 & 2x4 geeft op de 2de mppt een wat lage Volt. Niet rampzalig maar niet efficiënt

SolarEdge dure oplossing door de ligging. 9xp405 waarvan 1 paneel apart.

Paneeltje minder is esthetisch niet de bedoeling

Laatste optie 4x4 en 1x1 op een micro.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Pagina: 1 ... 94 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.