Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.856 views

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 13:42
@MichielFRL: je kunt toch gewoon 7 panelen in serie zetten en dan de twee strings parallel?

@pielle007: hè, heb ik net 'n Enecsys gateway aangeschaft. Hopelijk blijft de logging-site draaien (al is die niet zoveel soeps).

Dato DUO synth voor twee

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-01 08:15
@pielle007: hè, heb ik net 'n Enecsys gateway aangeschaft. Hopelijk blijft de logging-site draaien (al is die niet zoveel soeps).
Zonde man...
De monitoringsite zal er uit gaan begreep ik. Gebruikte hem zelf nog maar 2x per maand om de totalen weg te schrijven, maar er klopt geen fluit van inderdaad.
Men is nu t bekijken of de rauwe data vertaald kan worden naar een tool zodat men toch nog eea terug kan zien per paneel / per omvormer.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:41
David schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:50:
@MichielFRL: je kunt toch gewoon 7 panelen in serie zetten en dan de twee strings parallel?
Klopt, maar 7 in serie is slechts 150V.
Heb 10 graden betonvoeten gezien waar 2 panelen in landscape boven elkaar kunnen (een leverancier uit Oss). Dan staan ze allemaal in dezelfde richting en is het voltage wel optimaal.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vs:
@cj1 wat zonnefreak aangeeft is dat je 'buiten' de normale bandbreedte aan het gaan bent. Het is een beetje het verschil tussen 230V en krachtstroom... Met 230V loop je amper risico, een beetje opletten en het gaat goed, met krachtstroom loopt het risico wat op, niet alleen de kabels en spanning, maar ook de machinerie is meteen zwaarder.

Over het dak:
Het gaat niet alleen over 30%? extra gewicht, maar ook over de toestand van het dak. De bouwers van het dak hebben misschien een paar foutjes gemaakt/bezuinigd of de leeftijd van het dak begint mee te spelen, genoeg reden om even een professional in te schakelen. Vergis je ook niet in een dergelijke dakconstructie... het zijn constructies die veel hoger zijn zonder steun. Een normaal dak in een woning wordt (onbedoeld) nogal eens versterkt door een tussenmuurtje, isolatie of afwerking. Hoewel formeel niet dragend kan het tijdens de sneeuwstorm van 2019 alles net omhoog houden. Als jouw dak begint te verzakken ben je waarschijnlijk direct de klos (in het gunstige geval blijft alles 'hangen', in het ongunstigste geval stort het in)

Over Accu's en Zonnepanelen:
Wat ze vooral gemeen hebben is dat het stroombronnen zijn die ongecontroleerd zijn. Waarbij Accu's van de 2 nog wel de gevaarlijkste zijn. Een 'normale' setup zet deze dingen direct aan een controller, dus direct aan een accucontroller of een inverter. Alvast 'iets' dat controleert of er niet hele rare dingen gebeuren.

Nu ga je die dingen combineren en moet je ineens op gaan letten, want stel de inverter komt in 'limbo' modus terecht en schakelt continu de panelen in & uit, dan krijgen die accu's ook ineens enorme pieken te verwerken, die fors boven de werkspanning uit kunnen komen (facor 2?). Die panelen vinden het op zich prima, jouw accu's staan ondertussen te koken. Maar ook bij een kortsluiting ergens, dan krijg je 2x zoveel ellende, waarbij de extreme stroom van de accu's in combinatie met het continu vermogen van je zonnepanelen 'bijzondere' resultaten kan geven. En vooral accu's kunnen bijzonder gewelddadig de geest geven.

Samengevat:
Dit is niet een installatie die je zonder een professional zou moeten willen aansluiten of zelfs ontwerpen. En dan heb ik het ook niet over de normale elektricien. Hiervoor moet je echt iemand aan boord hebben die met 1 van de 2 dingen al op deze schaal heeft gewerkt.
cj1 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:49:
[...]
De accu's komen in een afgesloten geventileerde/geklimatiseerde ruimte te staan met plaatsstalen deuren en muren van 0,5 meter dik.
[...]
Dat noemen wij ook wel een bom. Een houten schuurtje zou versplinteren, dit is een lanceerinstallatie voor plaatsstalen deuren... en die komen veel verder!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-01 19:24
[quote]

[...]

De accu levert toch wat de verbruiker vraagt en niet andersom?

Tuurlijk levert de accu wat de verbruiker vraagt. Echter het gaat mij om het volgende.

Als een inverter nog geen opgebouwde spanning ziet dan is de spanning van de buffer condensator ook nul.
Op het moment dat je nu een string van (veronderstel) 750 Volt met zonnepanelen hierop aan zou sluiten dan wordt de stroom die dan gaat lopen bepaald door de stroom die de zonnepanelen. (welke afhankelijk is van de lichtintensiteit)
Maar goed stel 1000W/m2 instraling en de afgegeven stroom is dan bijvoorbeeld 2 Amp. Gedurende een korte tijd zal die 2Amp dan ook daadwerkelijk aan de omvormer worden afgegeven. Door de hoge inwendige weestand van de zonnepanelen zal deze inschakelstroom op een natuurlijke manier begrensd gaan worden.

Nu het volgende, als je nu met accu een spanning gaat opbouwen van 750Volt en je gaat deze dan rechtstreeks aan bieden op een inverter dan krijg je het zelfde verhaal als hier boven. De spanning van de buffercondensator is nog 0 Volt. Nu krijgt hij ook in een keer 750 Volt op zijn dak. Bij zonnepanelen is dat nog geen probleem de stroom wordt namelijk begrensd door de hoge inwendige weestand hiervan.
Echter bij een accu is de interne weerstand zeer laag.

Deze zeer lage weerstand zorgt er voor dat er een zeer hoge stroom gaat lopen tot dicht in de buurt van de kortsluitstroom van de accu's. Dit zal doorgaan totdat de buffercondensator ook op een niveau zit van 750Volt. Nu gaat dit wel zeer snel maar ik betwijfel het of de inverter die fijn zal gaan vinden laat staan de schakelaar die dit in mag gaan schakelen.
Goed stel dat het allemaal heel blijft dan gaat de inverter eerst kijken of aan alle randvoorwaarden is voldaan en is dit ook in orde dan zal de inverter tot aan zijn maximale vermogen zijn energie af gaan geven een het lichtnet.
Stel dat je een omvormer hebt die 25000 Watt kan terug leveren dan gaat hij dat ook doen dus. Omdat de accu bank door zijn zeer lage inwendige weestand een ideale energiebron is.

Je zal die enorme inschakelstroompiek dus moeten begrenzen. Anders gaat het echt stuk ben ik bang.

Voor de rest van mijn argumenten ben ik er wel van overtuigd dat het goed gaat komen.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

TheGhostInc schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:49:
Het gaat niet alleen over 30%? extra gewicht, maar ook over de toestand van het dak. De bouwers van het dak hebben misschien een paar foutjes gemaakt/bezuinigd of de leeftijd van het dak begint mee te spelen, genoeg reden om even een professional in te schakelen. Vergis je ook niet in een dergelijke dakconstructie...
Het zijn stalen spanten met vuren houten gordingen.
Nu ga je die dingen combineren en moet je ineens op gaan letten, want stel de inverter komt in 'limbo' modus terecht en schakelt continu de panelen in & uit, dan krijgen die accu's ook ineens enorme pieken te verwerken
Daarom wil ik de accu's op een afzonderlijke inverter plaatsen.
[...]
Dat noemen wij ook wel een bom. Een houten schuurtje zou versplinteren, dit is een lanceerinstallatie voor plaatsstalen deuren... en die komen veel verder!
:)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• cj1
  • Niet online

cj1

zonnefreak schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:57:
[quote]
[...]
Door de hoge inwendige weestand van de zonnepanelen zal deze inschakelstroom op een natuurlijke manier begrensd gaan worden.
[...]
Echter bij een accu is de interne weerstand zeer laag.
Hartelijk dank voor de uitleg. Zo heb ik vandaag weer wat geleerd :)

Overigens het surge protection device (SPD) aan de DC zijde in de 3-fasen omvormer die ik voor ogen heb, heeft een "Rated discharge current" van 20 kA, als ik de specs goed lees is het een ABB "OVR PV 40 1000 P TS".

[ Voor 21% gewijzigd door cj1 op 09-02-2015 14:04 . Reden: SPD Rated discharge current toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• zonnefreak
@ cj1 en @ TheGhostinc

Laten we eens even afwachten hoe de anderen op het forum hierover denken.
We kunnen tenslotte van elkaar leren :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In zo'n setup komen de zonnepanelen niet direct op de accu's; er zit een MPPT lader tussen.

Ook komen de accu's niet op de PV ingang van een inverter, maar wordt een inverter-variant gebruikt die meer weg heeft van een UPS.

De vermogensstroom gaat dus: Paneel -> MPPT Laadregelaar -> Accu -> Inverter -> Net

De inverter zorgt dat de laadregelaar zo min mogelijk hoeft terug te regelen omdat de accu's vol zijn door een overschot terug te leveren, en houft de hoofdzekering heel door het teruggeleverde vermogen te beperken.

De laadregelaar zorgt dat de accu's niet overladen worden er maximaal vermogen uit de panelen komt.

Verliezen zijn dus wat hoger door meer omzettingen, maar in feite gebeurt er in een standaard Omnik ding hetzelfde met condensatoren ipv accu's.

Als bonus heb je nu een UPS functie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TheGhostInc
  • Niet online
zonnefreak schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:21:
@ cj1 en @ TheGhostinc

Laten we eens even afwachten hoe de anderen op het forum hierover denken.
We kunnen tenslotte van elkaar leren :)
Uiteraard. Maar ik zou er niet te licht over denken.
Proton_ schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:05:
De vermogensstroom gaat dus: Paneel -> MPPT Laadregelaar -> Accu -> Inverter -> Net
Maar volgens mij wil je dit niet hebben voor 60kWp, dat lijkt mij onbetaalbaar.

Er is overigens een hoop onderzoek aan de gang om dit soort opslag wel betaalbaar te maken. Gewoon een zeecontainer vol batterij, qua energiedichtheid stelt het weinig voor, maar ruimte/gewicht is alleen een probleem bij mobiele oplossingen. Bijna elk huis in NL heeft wel ruimte om een zeecontainer in de tuin te begraven.

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:07
migjes schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 13:00:
[...]

reken voor mono vs dunne film maar op ongeveer 10% extra opbrengst per Wp.
dus 2160Wp + 10% = 2381.5Wp aan mono zou dan gelijk zijn.
(maar het kan goed zijn dat ik over een jaar deze cijfers iets bij stel naar maten er meer gegevens vrij komen. dat kan naar boven of naar beneden zijn :? .)

schaduw zou ik me niet druk over maken, je gebruikt al solaredge dus een mpp per paneel.
en elk paneel heeft ook nog 3 diodes, etc etc..
dat komt wel goed.

10x300Wp is dus wel meer opbrengst.
We zijn er zo goed als uit, 35x SF-170+P405 op de voorkant, 23 stuks 300Wp LG's+P350 op de achterkant/garage.
Blokhut laten we voor nu even onbenut, eerst zien wat bovenstaande gaat opleveren. Plus kan ik nog even goed de zon'tijd' van het blokhut dak noteren de komende maanden om te zien of het echt nut gaat hebben.

Er vanuit gaande dat er op termijn wél 10x 300Wp op de blokhut gelegd word, dan zou een SE12.5 dus aan te raden zijn. Zijn er nadelen aan een SE15 ? Behalve uiteraard de 60 euro dat deze duurder is. Er is namelijk nog plek in de achtertuin om uiteindelijk wat meer neer te leggen op termijn. ;)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

TheGhostInc schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:15:
[...]

Uiteraard. Maar ik zou er niet te licht over denken.

[...]

Een heel ernstig back-of-the-envelope-berekening leert dat je op zijn minst enkele honderdduizenden kWh aan batterijen moet hebben staan om dit werkbaar te maken (gezien loodaccu's het niet fijn vinden om snel op/ontladen te worden moet je een veelvoud van de daadwerkelijk vereiste capaciteit installeren). Zelfs met de allergoedkoopste commerciëel verkrijgbare technieken is dat enkele tienduizenden euro's aan batterijen. Meer dan de panelen zelf hebben gekost in ieder geval.

• Proton_

Proton_

Team Welles

TheGhostInc schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:15:
Dat moet cb1 beoordelen ;)
Goedkoop of handig wordt het niet, dat is duidelijk.

Op een 3x25A aansluiting kan je zo'n 15kW dumpen.
Met 60 kWp op een 15kW omvormer haal je volgens antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" zo'n 60% van de jaaropbrengst die een 60kW haalt - al behoorlijk de moeite waard.
Elke kW eigenverbruik krikt dit nog iets op.

Een goede dag heeft 6Wh/Wp en 360kWh ontladen door je 15kW aansluiting kost precies een dag... en de opwek van die dag moet dan ook weer opgeslagen worden.

Een accu moet zich dus terugverdienen met maximaal 40% van ~60MWh = 24 MWh, met €0,05/kWh is dat €1200/jaar.
1 kWh in lood/zuur is ongeveer €100.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mux

mux

99% efficient!

Maar je haalt geen 1kWh uit een 1kWh loodaccu als je er 1kWh in stopt. Met de beste loodaccu's is je cycle efficiency misschien 70% bij C/10. Met de goedkoopste technieken duik je onder de 50%. En dan heb je dus een 10x zo grote accu nodig dan de benodigde capaciteit.

Ik zie dit eigenlijk nog een stuk beter werken met li-ion, gezien die >98% cycle efficiency haalt en bovendien niet zoveel overgedimensioneerd hoeft te worden.

[ Voor 23% gewijzigd door mux op 09-02-2015 15:18 ]

• cj1
  • Niet online

cj1

Als bonus heb je nu een UPS functie.
En om die bonus is het met te doen: de UPS functie. Het terugleveren daaruit is de bijzaak.
Liefst stuur ik het deel wat direct het net op kan, zonder tussenkomst van de accu naar het net. Het is een combinatie van:

Paneel -> MPPT -> Laadregelaar -> Accu -> Inverter -> Net
Paneel -> MPPT -------------------------> Inverter -> Net
mux schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:47:
[...]
(gezien loodaccu's het niet fijn vinden om snel op/ontladen te worden moet je een veelvoud van de daadwerkelijk vereiste capaciteit installeren). Zelfs met de allergoedkoopste commerciëel verkrijgbare technieken is dat enkele tienduizenden euro's aan batterijen.
Enkele van de huidige generatie Solar loodzuurcellen mogen tot 35A per 100A C10 capaciteit geladen worden.
Het tarief voor 145kWh accucapaciteit is net iets meer dan tienduizend euro excl. BTW (en dat is ongeveer wat de panelen gekost hebben).

[ Voor 30% gewijzigd door cj1 op 09-02-2015 15:42 . Reden: acculaadlimiet en prijs toegevoegd ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het gaat OT: er wordt getest met Li-Ion in wijkbatterijen.

• zonnefreak
Proton_ schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:06:
[...]

Dat moet cb1 beoordelen ;)
Goedkoop of handig wordt het niet, dat is duidelijk.

Op een 3x25A aansluiting kan je zo'n 15kW dumpen.
Met 60 kWp op een 15kW omvormer haal je volgens antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" zo'n 60% van de jaaropbrengst die een 60kW haalt - al behoorlijk de moeite waard.
Elke kW eigenverbruik krikt dit nog iets op
Tja in mijn opinie zou ik proberen de panelen op oost en west te leggen. Dan kan je 60kWp ongeveer omzetten in 40kWp wat beter verdeeld wordt over de dag. Een piek als de zon op het oosten staat en een als de zon op het westen staat. Denk maar aan de grafiek van Migjes.

Als je nu de aansluiting zou verhogen naar 3x35A dan kun je in principe 380 Volt x 35A x 1,73 = 23000 Watt terug invoeden.

Wat je dan nog overhoud zou je ook in een elektrische verwarming met airco kunnen stoppen. Als het huis niet te groot is en een beetje goed geïsoleerd dan kom je toch wel een heel eind uit lijkt mij.
Kun je je gas aansluiting ook nog opdoeken. :)

Ik weet natuurlijk niet of er überhaupt een huis bij betrokken is, en ik weet niet hoe het dak van de schuur is. en welke richting het opstaat. misschien wil cb1 dit ons vertellen?

• cj1
  • Niet online

cj1

zonnefreak schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:03:
[...]
weet natuurlijk niet of er überhaupt een huis bij betrokken is, en ik weet niet hoe het dak van de schuur is. en welke richting het opstaat. misschien wil cb1 dit ons vertellen?
Het is een zadeldak.
De schaduwzijde staat circa 14º Noordwest gericht.
mux schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:17:
Maar je haalt geen 1kWh uit een 1kWh loodaccu als je er 1kWh in stopt. Met de beste loodaccu's is je cycle efficiency misschien 70% bij C/10.
Een studie uit het jaartal 1996 (dat is al weer 19 jaar geleden) naar de laadefficiëntie van loodzuurbatterijen:
It is generally understood that battery charge efficiency is high (above 95%) at low states of charge
full charge represented by approximately 85% efficiency
above about 80% state of charge, where most values are below 60% efficiency, and full charge is represented by less than 50% efficiency. (Actually, full charge, resulting in 100Ah output has not been reached in the testing to date. The greatest output was 96.5Ah, which resulted from 116Ah input.
above about 80% state of charge, where most values are below 60% efficiency, and full charge is represented by less than 50% efficiency. (Actually, full charge, resulting in 100Ah output has not been reached in the testing to date. The greatest output was 96.5Ah, which resulted from 116Ah input.
Noot: dit onderzoek gaat uit van een lood-antimoon (PbSb) batterij, de Solar OPzS batterijen bevatten doorgaans een iets andere technologie: lood-tin-calcium (PbSnCa).

Kortom een loodzuurbatterij kan behoorlijk efficiënt zijn, maar zal dat niet zijn als je het ding dagelijks vanaf 100% ontlaad naar 80% en dat vervolgens weer terug wilt laden naar 100%. Opereer waar mogelijk beneden 80% en laadt een keer per maand (volgens opgave van de batterijfabrikant) de batterij naar 100%.

[ Voor 69% gewijzigd door cj1 op 09-02-2015 16:44 . Reden: Onderzoeksresultaten uit 1996 naar efficiency van een PbSn (lood-antimoon) ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

cj1 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:36:
En om die bonus is het met te doen: de UPS functie. Het terugleveren daaruit is de bijzaak.
Aha. Voor hoeveel minuten met welk verbruik?
Enkele van de huidige generatie Solar loodzuurcellen mogen tot 35A per 100A C10 capaciteit geladen worden.
Dan gaan ze dus niet stuk als je er 35A in stopt (en koel houdt). Dit zegt niets over de cycle efficiency.

• Proton_

Proton_

Team Welles

"TEST PROCEDURE
[...] low charge/discharge rate of
the testing (C/30)"
;)
Dat is iets anders dan C/3. Verliezen door interne weerstand zijn dan alvast 100x zo groot.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
cj1 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:36:
[...]

[...]

Liefst stuur ik het deel wat direct het net op kan, zonder tussenkomst van de accu naar het net. Het is een combinatie van:

Paneel -> MPPT -> Laadregelaar -> Accu -> Inverter -> Net
Paneel -> MPPT -------------------------> Inverter -> Net

[...]

Het tarief voor 145kWh accucapaciteit is net iets meer dan tienduizend euro excl. BTW (en dat is ongeveer wat de panelen gekost hebben).
Begrijp dat het iets groter wordt als mijn installatie 8)7

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/IMGP0097.JPG

Dit wordt nog uitgebouwd naar 10 akkus van 100Ah = 1000 Ah maar dan wel opgesplitst in
drie gedeeltes en dan geplaatst in akku kasten, niet zo als het nu geplaatst is :+
dit is trouwens een 24V bank, en als het weer wat beter wordt dan ( nu nog net lading )
sluit ik de solarlader er nog op aan gevoed door drie 250Wp panelen parallel.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/IMGP0096.JPG

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

MichielFRL schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:01:
Op Marktplaats een leuke deal tegengekomen met Sharp ND-160E2 panelen.
Voc = 28,4V
Isc = 7,82A
Vpm = 22,8V
Ipm = 7,02A

Ik zou er in oost-west opstelling (plat dak, 10 à 15 graden flatfix?) 14 kwijt kunnen.

Probleem is nu een geschikte omvormer. De V is aan de lage kant met 7 panelen parallel.
Welke omvormer zou geschikt zijn?
Wij hebben nog Stecagrid 2000+ Masters liggen. Dual MPPT trafo omvormers met MPPT range 80V-400V.

www.sunsolar.nl

• cj1
  • Niet online

cj1

mux schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:17:
Ik zie dit eigenlijk nog een stuk beter werken met li-ion, gezien die >98% cycle efficiency haalt en bovendien niet zoveel overgedimensioneerd hoeft te worden.
Met de efficiëntie van Lithium Ion zit het wel goed. Ook het aantal levensduur cycles ligt met minimaal 5000 en misschien wel 10.000 cycles erg hoog. De aanschafprijs is ook navenant hoog: een 3000Ah 48V (144kWh) LiFePO4 kost volgens mij zo'n slordige vijftigduizend euri.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

mux schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:39:
[...]
Netspanning in Nederland is 230VAC -10/+5%. Dat is dus een sinusgolf met een piek van maximaal 230*1.05*sqrt(2)=341V. Klein beetje marge daar bovenop voor verliezen in de converter en voilà, je zit op 360V.
Netspanning is volgens de netcode, EN50160 etcetera gewoon 230 Volt +/- 10%. Die +5% was van vroegah.

@Energie opslag
Kijk niet alleen naar de aanschaf, maar ook naar de vervanging. Ik kan me niet voorstellen dat peakshaving met accu's financieel rendabel is in deze situatie. Ik zou dan eerder denken aan het slim sturen van een elektrische boiler (al dan niet met Phase-Change Material erin).

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-01 16:31
mux schreef op maandag 09 februari 2015 @ 09:33:
Eén van de redenen dat je spanning hoger zal zijn tijdens levering is simpelweg dat de kabelweerstand i.c.m. teruggeleverd vermogen zorgt voor een spanningsval over de kabels, waardoor de netspanning in je huis hoger is dan de spanning in de buurtverdeler. Zonnepanelen genereren naar huishoudelijke maatstaven gigantische vermogens, dat zal zeker meespelen.

Daarom is de specificatie traditioneel ook asymmetrisch naar beneden toe: 230VAC -10%, +5%. Eigenlijk houdt de netbeheerder het heel strak tussen +/-2%, maar doordat grote apparaten in huis voor spanningsval kunnen zorgen over de kabels komt er nog wat extra tolerantie naar beneden bij om ontwerpers van netgevoede elektronica te informeren van de werkelijke situatie. In deze specificatie is uiteraard niet echt rekening gehouden met zonnepanelen en andere energie-opwekkingssituaties, waar het omgekeerde juist het geval is.

Dus daarom - fun fact - zijn vrijwel alle inverters ontworpen op een veel ruimere positieve tolerantie, typisch iets van +15%.
Mijn inverter - een SMA 3000TL - logt een maximum Vac van 241.9V en dat is meer dan +5%. Is dat niet aan de hoge kant of moet ik dat negeren?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:55
PClop schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:20:
[...]

Begrijp dat het iets groter wordt als mijn installatie 8)7

[afbeelding]

Dit wordt nog uitgebouwd naar 10 akkus van 100Ah = 1000 Ah maar dan wel opgesplitst in
drie gedeeltes en dan geplaatst in akku kasten, niet zo als het nu geplaatst is :+
dit is trouwens een 24V bank, en als het weer wat beter wordt dan ( nu nog net lading )
sluit ik de solarlader er nog op aan gevoed door drie 250Wp panelen parallel.

[afbeelding]
Geen kritiek hoor, maar welgemeende adviezen...

Als ik jou was zou ik heel rap die kroonsteentjes rechts op de bovenste foto vervangen door een fatsoenlijk klemmenstrookje. Zo is dit nooit een betrouwbare verbinding. Het is tenslotte geen VD installatiedraad, maar soepel montagedraad. Daar zijn kroonsteentjes niet voor bedoelt. Als dat verbrand, staat het houten wandje ook zo in de fik.

De accu's zou ik in een accubak plaatsen. Mochten ze gaan lekken, dan blijft het accuzuur in de bak.
Verder wel leuk, zo'n eigen energievoorzieninkje.. :)

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:11
@cj1 of PClop

Ik heb nog een UPS accu pack liggen. 8 x 12 volt. Redelijk nieuw ook nog en amper gebruikt.

Of als iemand interesse heeft PM maar even. Betaal je me alleen de verzendkosten. (is 21 kilo, reken maar uit)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• mux

mux

99% efficient!

cj1 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:53:
[...]

Met de efficiëntie van Lithium Ion zit het wel goed. Ook het aantal levensduur cycles ligt met minimaal 5000 en misschien wel 10.000 cycles erg hoog. De aanschafprijs is ook navenant hoog: een 3000Ah 48V (144kWh) LiFePO4 kost volgens mij zo'n slordige vijftigduizend euri.
Je lijkt veruit het belangrijkste gegeven in deze discussie te missen: Een loodaccu is hopeloos inefficiënt bij hoge laad- en ontlaadstromen. 145kWh is niet eens in de buurt van voldoende capaciteit. Sowieso heb je al veel meer nodig om je overcapaciteit op te kunnen slaan in de piekmaanden; je hebt in mei, juni, juli en augustus gemiddeld 180kWh overproductie per *dag*. Dat heeft op zijn allerminst een 1MWh accu nodig.

En let wel; op je piek ga je ongeveer 30kW in de loodaccu's proppen. Bij een ondergedimensioneerd pack betekent dat vele kilowatts aan hitte die je ergens kwijt moet. Een undersized loodaccu gaat zichzelf heel erg opwarmen.

Een li-ion accu gaat een stuk efficiënter en goedkoper zijn omdat je die wél gemakkelijk met C/2 kunt opladen. Per kWh zijn ze ca. 4x zo duur, maar je hebt veel minder dan 4x zo weinig nodig. Per saldo goedkoper dus.
cville schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:53:
[...]

Mijn inverter - een SMA 3000TL - logt een maximum Vac van 241.9V en dat is meer dan +5%. Is dat niet aan de hoge kant of moet ik dat negeren?
241.9 is maar net 0.4V boven de tolerantie, zou ik me geen zorgen over maken. Zoals eerder gezegd: er zijn mensen die netspanning ver buiten de toleranties meten in hun huis. Het hoort niet, maar kan niet echt kwaad.

• PClop
  • Niet online
Aegle schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:03:
[...]

Geen kritiek hoor, maar welgemeende adviezen...

Als ik jou was zou ik heel rap die kroonsteentjes rechts op de bovenste foto vervangen door een fatsoenlijk klemmenstrookje. Zo is dit nooit een betrouwbare verbinding. Het is tenslotte geen VD installatiedraad, maar soepel montagedraad. Daar zijn kroonsteentjes niet voor bedoelt. Als dat verbrand, staat het houten wandje ook zo in de fik.

De accu's zou ik in een accubak plaatsen. Mochten ze gaan lekken, dan blijft het accuzuur in de bak.
Verder wel leuk, zo'n eigen energievoorzieninkje.. :)
Je hebt volkomen gelijk, die kroonsteen wordt nog vervangen door een gezekerde klemmenstrook
deze heb ik voor het weekend net binnen gekregen en komt daar voor dus in de plaats ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/4000_4999/4000/4080/4085/646726_LB_00_FB.EPS.jpg

Ook komt er nog een geschikte akkukast met lekbak w.a.g.w.

• cj1
  • Niet online

cj1

mux schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 09:18:
[...]
je hebt in mei, juni, juli en augustus gemiddeld 180kWh overproductie per *dag*. Dat heeft op zijn allerminst een 1MWh accu nodig.
Inderdaad 145 kWh is te krap gedimensioneerd:
In juni en juli is het vrij lang licht, waardoor er 9,5 uur overblijven om maximaal 19 kWh terug te leveren ≅ 180 kWh.
In augustus en mei is er gemiddelde een uur meer teruglevertijd: 10,5 uur x 19 kWh ≅ 200 kWh.
En in september en april is er gemiddeld zelfs 12,5 uur teruglevertijd per dag ≅ 237 kWh. In deze maanden is de opbrengst echter dusdanig lager dat ik niet verwacht 237kWh in de accu's op te kunnen slaan, eerder: 203 kWh.

Ook begrijp ik dat loodzuuraccu's niet 99% efficiënt zijn, eerder gemiddeld 70 tot 85% (en afhankelijk waar je in SoC zit 50-99%). Een lithium-ion batterij heeft volgens Wikipedia een laad/ontlaad efficiency van 80-90%. In het paper dat Wikipedia aanhaalt, staat op pagina 7 : Wh efficiency voor Li-ion: 80-91% voor duty cycle eccentricities variërend van 0 tot 2. De Wh efficiency voor een OPzS loodzuuraccu zit op 72% bij laden van 50 naar 120% SoC en op 80% bij laden van 50% naar 106% SoC volgens deze bron. SMA (pagina 4 van 4) rekende in het jaar 2005 met een Wh efficiency van 85 tot 93% voor loodzuurbatterijen.

Voor zover ik begrepen heb is de efficiëncy in de laadcurve het best tussen 5 en 80% SoC, zodoende zou ik de 203 kWh als 75% zien, zodat ik 271 kWh opslag nodig heb.

De warmteontwikkeling vindt bij loodzuuraccu's vooral plaats tijdens de egalisatielading. Die inefficiënte egalisatielaadprocedure hoeft volgens de handleiding van de fabrikant slechts één keer per maand plaats te vinden.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
Hoeveel heb je er hier van nodig ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• cj1
  • Niet online

cj1

Hier = Sinopoly SP-LFP400AH = 400 Ah @ 3.2V @ 80% DoD
0,4 * 3,2 = 1,28 kWh

203 kWh / 0,8 = 253,75 kWh / 1,28 = 198 stuks (mits ik goed reken)

• Proton_

Proton_

Team Welles

cj1 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:53:
[...]
Voor wat jij wilt (uurtje UPS en kleine verhoging eigengebruik) is 5kWh misschien al genoeg :)

• WoudseHoeve
cj1 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:39:
[...]
Hier = Sinopoly SP-LFP400AH = 400 Ah @ 3.2V @ 80% DoD
0,4 * 3,2 = 1,28 kWh

203 kWh / 0,8 = 253,75 kWh / 1,28 = 198 stuks (mits ik goed reken)
200* $540 = 94k euro :) + sensors en management.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hulde voor je bereidheid gedegen onderzoek te doen.
Bij welke laadstroom zijn deze percentages bij de loodaccu gemeten?

• cj1
  • Niet online

cj1

WoudseHoeve schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:50:
[...]
200* $540 = 94k euro :) + sensors en management.
Of in Hollandse euro's: € 539,40 * 200 * 0,7 = € 75.516

Und in Deutsche Euros noch niedriger: € 495,80 pro Stück ohne Rabatt

In loodzuurbatterijen zit ik voor de begrote 271 kWh op zo'n € 19.500
Proton_ schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 13:03:
[...]
Bij welke laadstroom zijn deze percentages bij de loodaccu gemeten?
De 72% is bij een IUIa-curve: eerst met 10A/100Ah tot 2,4V en daarna met 5A/100Ah
De 80% is bij een IU-curve: 10A/100Ah én met een extra pompje om het electrolyt te mixen, is het "20 Wh
per 6 h charge phase" energieverbruik van dat membraampompje is meegenomen in de efficiëncy berekening :?

[ Voor 31% gewijzigd door cj1 op 10-02-2015 15:40 . Reden: toegevoegd: 20 Wh per 6 h charge phase ]

• TheGhostInc
  • Niet online
Waarom bouw je niet gewoon je eigen waterkrachtcentrale?

Zodra je een beetje de basis hebt bedacht is de enige vraag nog hoeveel m2 basin je nodig hebt voor jouw energieopslag. En als het regent krijg je er gratis energie bij :+

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hier in de buurt hebben ze het volgens mij ook accuopslag gedaan. Kijk even op www.wapserveen.com, misschien willen ze je helpen. Maar ze zijn nogal "excentriek" 8)7

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Proton_

Proton_

Team Welles

271kWh aan accu is op 48V (hoger wilde je liever niet, right?) is 5600 Ah.
Om die rendementen te halen mag je dus met 560 A laden (~25 kW) en daarvan moet je dus 6-8 kW als warmte afvoeren. Je kunt dan 40kW van de 60kWp "nuttig" gebruiken.

Een tweedehands Leaf doet dat beter voor €16K en dan kan je er nog mee rijden ook :)
Wel maar ~20kWh.

Wanneer je het accupakket tot 196V schakelt wordt het al beter, maar als het je vooral om noodstroom gaat, wat is het verbruiksprofiel? Heb je daar die kWhs wel voor nodig?

• cj1
  • Niet online

cj1

Proton_ schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:48:
271kWh aan accu is op 48V (hoger wilde je liever niet, right?) is 5600 Ah.
Als het energie efficiënter wordt zonder substantieel hogere kosten wil ik best naar hogere voltages. Ik zie dat sommige 3 fasen UPS-en met 384VDC werken.

In hoeverre klopt het dat een voltage step up / boost conversie altijd minder efficiënt is dan een voltage verlagen (step down)?

Als dat zo is dan is het voor de efficiency een kwestie van terugrekenen:
- de 3 faseninverter heeft minimaal 415VDC nodig
- dan heeft moet de accubank minimaal 415V DC leveren, bij loodzuur betekent dat 1,80V (laagste ontlaadspanning), dus 415V ÷ 1,8V = 230 stuks 2V batterijen.
- om die 230 seriegeschakelde loodzuur batterijen te egaliseren (Ausgleichsladung/Equalizing charge) is 2,40V per cel nodug, dus 230 * 2,4 = 552VDC
- om die 552VDC efficiënt uit een MPPT tracker te kunnen halen moeten de PV-panelen minimaal deze spanning leveren; bij 25ºC 100 W / m² is Vmpp 83,06V volgens Photon. In Nederland zullen de cellen gemiddeld echter een stuk kouder (dus hoger voltage) starten, en zelfs in de zomer. Maar goed, neem 83 volt: 552 ÷ 83 = 6,65 => 7 panelen in één string. Voc bij -10°C en 1000 W / m²: 7 x 140,89 ≅ 986 volt. Dat is dan nog mooi onder de 1000VDC.

:?
Een tweedehands Leaf doet dat beter voor €16K en dan kan je er nog mee rijden ook :)
Wel maar ~20kWh.
:)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wanneer je het accupakket tot 196V schakelt wordt het al beter
Ik maak hier een denkfout. Per cel verandert er niets in dat geval.
cj1 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:22:
[...]
Als het energie efficiënter wordt zonder substantieel hogere kosten wil ik best naar hogere voltages.
Over het algemeen geldt dat het makkelijker is om een hoger rendement te halen als er weinig met de spanning hoeft te gebeuren (weinig omhoog/omlaag).
Ook is een hoog rendement makkelijker bij lagere stroom (wat weer een hogere spanning impliceert).

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]
Als het energie efficiënter wordt zonder substantieel hogere kosten wil ik best naar hogere voltages. Ik zie dat sommige 3 fasen UPS-en met 384VDC werken.
Hogere voltages betekent bijna automatisch hogere kosten.
24V of 48V oplossingen zijn er genoeg en die schalen tot vrij aardig, wil je meer, dan gaat de prijs ook meteen omhoog. Ziekenhuizen (bijvoorbeeld MRI) hebben 'rare' eisen waardoor een dergelijke oplossing mogelijk wat stabieler is dan een step-up variant, maar die hebben ook een ander budget.
In hoeverre klopt het dat een voltage step up / boost conversie altijd minder efficiënt is dan een voltage verlagen (step down)?
Ook een boost converter haalt 90+% efficiency.
Een 24V -> 230AC omvormer zit al 94%.
Als dat zo is dan is het voor de efficiency een kwestie van terugrekenen:
[...]

:?
En dan nu nog een internetwinkel vinden die je iets dergelijks 'even' kan leveren.

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is wat er gebeurd als je op een MPPT-tracker een accu aansluit. Een paneel heeft een soort 'maximum', maar een accu heeft dat (kortstondig) niet, dat betekent dat je inverter misschien gaat afslaan omdat er 'teveel' vermogen beschikbaar is.

Tenzij iemand een linkje heeft van fabrikanten die dergelijke spullen maken (en direct aanbieden), ben ik bang dat het niet off the shelf te krijgen is. Ik kom niet verder dan off-grid oplossingen.

• PClop
  • Niet online
blitzkrieg schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:31:
Hier in de buurt hebben ze het volgens mij ook accuopslag gedaan. Kijk even op www.wapserveen.com, misschien willen ze je helpen. Maar ze zijn nogal "excentriek" 8)7
Ander hier, http://www.energienext.nl...iteitsnetwerk-5-jaar-oud/
idem http://www.gpi-elektrotec...-vakantiepark-bronsbergen
Of deze http://solarmagazine.nl/n...-op-in-fries-vakantiepark

[ Voor 22% gewijzigd door PClop op 10-02-2015 18:37 ]

• cj1
  • Niet online

cj1

Overigens komt een andere batterijfabrikant (Enersys Fiamm) bij 15A/10A laadstroom per 100Ah met een Hawker electrolyt recirculatie systeem op een Wh-efficiency verschil van maar liefst 18%. Dit is duidelijk meer dan de 11 tot 12% verschil van het Hoppecke systeem maar ook een andere SoC vergelijking: van SoC 0 (in plats van 50( naar 107%. Dit betekent normaal: 120 in en 100 uit = 83,3% efficient en bij 107 op 100 = 93,4% efficient. Echter er staat ook tot 20% energievermindering om te laden en dat het verschil 10kWh is. Dat betekent dat er 40 kWh in gaat om er 620Ah bij 72V = 44,64 kWh uit te halen. Hier klopt dus iets niet...
De grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/aaxuv2g2l/Enersys_Fiamm_WOWa_charging_graph.png
De electrolyte circulation brochure.

• mux

mux

99% efficient!

Het probleem hier is dat er door elkaar gesproken wordt over Wh en Ah-capaciteit. De twee zijn niet evenredig.

Het is overigens onwaarschijnlijk dat je goedkoop aan een elektroliet-recirculatie-accu kunt komen. Elektrolietcirculatie is niet een kwestie van een aquariumpompje in het elektroliet dompelen; je hebt een speciale pomp en plaatgeometrie nodig om dit effectief te laten zijn. Het lijkt me dus niet heel nuttig om te kijken naar dit soort accu's behalve als je zeker weet dat je aan die techniek kunt komen voor een acceptabele prijs.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

cj1 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:34:
Overigens komt een andere batterijfabrikant (Enersys Fiamm) bij 15A/10A laadstroom per 100Ah met een Hawker electrolyt recirculatie systeem op een Wh-efficiency verschil van maar liefst 18%. Dit is duidelijk meer dan de 11 tot 12% verschil van het Hoppecke systeem maar ook een andere SoC vergelijking: van SoC 0 (in plats van 50( naar 107%. Dit betekent normaal: 120 in en 100 uit = 83,3% efficient en bij 107 op 100 = 93,4% efficient. Echter er staat ook tot 20% energievermindering om te laden en dat het verschil 10kWh is. Dat betekent dat er 40 kWh in gaat om er 620Ah bij 72V = 44,64 kWh uit te halen. Hier klopt dus iets niet...
De grafiek:
[afbeelding]
De electrolyte circulation brochure.
Het toeval wil dat ik op mijn werk beide merken laders gebruik en het hawker systeem met de enersys batterijen zijn beduidend slechter dan de hoppecke track air*, zowel in capaciteit en levensduur van de batterij.

* een systeem waar doormiddel van een pompje via de laadstekker lucht onderin de cellen geblazen word om het chemische proces sneller op gang te helpen. Dit helpt ook goed tegen tussen ladingen zonder de laadcycli drastisch te verkorten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:29
TheGhostInc schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:27:
Waarom bouw je niet gewoon je eigen waterkrachtcentrale?

Zodra je een beetje de basis hebt bedacht is de enige vraag nog hoeveel m2 basin je nodig hebt voor jouw energieopslag. En als het regent krijg je er gratis energie bij :+
Ben wel benieuwd hoeveel water er per uur doorheen zou moeten gaan om een bepaald vermogen te leveren.

Verwijderd

Yingli Solar YL260C-30b Mono (Panda) Mono black sheet black frame 7x € 197,00 € 1.379,00
Enphase M250 Micro omvormer 7x € 124,00 € 868,00
Enphase ENV-230-EU-01 Envoy communication gateway 1x € 325,00 € 325,00
Totaal: € 2.572,00

Yingli Solar YL260C-30b Mono (Panda) Mono black sheet black frame € 197,00 € 1.379,00
SMA Sunny Boy 2100TL inclusief Webconnect € 849,00 € 849,00 Verwijder
Totaal: € 2.228,00

bij de enphase komt nog zon 150 euro qua aansluitmateriaal(sealing cap, doorluskabels met cap).

nu is mijn vraag de 5 zonnepanelen komen naast elkaar in portrait en 2 stuk komen naast een (dun uitstekend) dakraampje/velux 1 grote omvormer of toch micro omvormers? Zonnepanelen liggen niet in de schaduw alhoewel er kleine bomen staan op de grond wat het diffuus licht aardig kan verstoren. de aanschaf is 25% duurder maar als de micro omvormers voor 5% meer zorgen per jaar dan is de keus snel gemaakt alleen wie heeft een beetje ervaring met string en micro omvormers? en zijn solaredge optimizers met omvormer aan te raden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2015 05:33 ]

Verwijderd

Netspanning is volgens de netcode, EN50160 etcetera gewoon 230 Volt +/- 10%. Die +5% was van vroegah.
in belgie is dit reeds aangepast naar max 260V oftewel 230V +/- 13%.
dit als gevolg van de vele pv sets de V hoger is.
zelf heb ik hier vorig jaar ook al is wat geschreven dat bij ons de V gemiddeld rond de 240 zit ipv 230.
terwijl dit tot pakembeer 3jr geleden ook nog maar ongeveer 230V was.

mijn eigen pv setje klapte er soms uit omdat deze boven de Vmax van 250 uitkwam bij pieken als net de zon doorbrak bijv.
na het nodige proberen is heb ik toen de Vmax op 251 gezet waardoor die piek dus wel opgevangen kan worden.

• migjes
  • Laatst online: 13-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 02:07:
Yingli Solar YL260C-30b Mono (Panda) Mono black sheet black frame 7x € 197,00 € 1.379,00
Enphase M250 Micro omvormer 7x € 124,00 € 868,00
Enphase ENV-230-EU-01 Envoy communication gateway 1x € 325,00 € 325,00
Totaal: € 2.572,00

Yingli Solar YL260C-30b Mono (Panda) Mono black sheet black frame € 197,00 € 1.379,00
SMA Sunny Boy 2100TL inclusief Webconnect € 849,00 € 849,00 Verwijder
Totaal: € 2.228,00

bij de enphase komt nog zon 150 euro qua aansluitmateriaal(sealing cap, doorluskabels met cap).

nu is mijn vraag de 5 zonnepanelen komen naast elkaar in portrait en 2 stuk komen naast een (dun uitstekend) dakraampje/velux 1 grote omvormer of toch micro omvormers? Zonnepanelen liggen niet in de schaduw alhoewel er kleine bomen staan op de grond wat het diffuus licht aardig kan verstoren. de aanschaf is 25% duurder maar als de micro omvormers voor 5% meer zorgen per jaar dan is de keus snel gemaakt alleen wie heeft een beetje ervaring met string en micro omvormers? en zijn solaredge optimizers met omvormer aan te raden.
micro omvormers 5% meer? als de panelen 260Wp zijn en de micro max 250W doen?
als het al echt zo is gaat er ook weer een stuk van verloren.
(ik zie zoizo niet dat micro omvormers 5% meer doen, 5% is best veel en dat zou wel opvallen in loggings van mensen, maar ik zie het nergens echt gebeuren.)

op zich zijn 7 panda's genoeg om in een string te kunnen werken.
een omvormer als deze werkt ook met die panelen:
http://www.solar-trading....Delta-3300W-omvormer.html
(kijk even rond of er niet een betere te krijgen is, dit was de eerste die ik snel wist.)
en dan word het prijs verschil tussen micro en string wel heel groot.

een andere optie die ook leuk kan zijn:
neem 7 van deze panelen: (iets ander maat, past dat ook?)
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
dan heb je een hogere V voor een leuke tl omvormer en haal je hogere rendementen.
dit paneel kun je ook combineren met dit paneel in 1 string:
http://www.sun-solar.nl/i...n-voor-168-euro-incl-btw/
en zo mooi langs een dakraam te werken.

of solaredge:
neem:
http://shop.winkelman-zon...t-solaredge-optmizer.html
de optimizer zit al in gebouwd in het paneel.
alleen nog een solaredge omvormer nodig.
(maar nu heb je er wel minimaal 8 nodig, dus moet je ergens een extra plekje zoeken, maar noord kan ook met dit systeem b.v.)
David schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:58:
Dan is zo'n Power One PVI-2000 misschien interessant: http://link.marktplaats.nl/m851113661
Kost nog minder dan een Enphase Envoy Gateway :)
leuke prijs, maar het is hem net niet met 7x panda helaas.
met de ecsolar word hij wel erg leuk. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 11-02-2015 10:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 13:42
Dan is zo'n Power One PVI-2000 misschien interessant: http://link.marktplaats.nl/m851113661
Kost nog minder dan een Enphase Envoy Gateway :)

Dato DUO synth voor twee

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-01 13:30
Hoi ben ik weer,

had vorig jaar met jullie hulp een setje op mijn garage gelegd van mijn belasting geld.
dit jaar krijg ik weer terug dus moet er weer een setje komen.
situatie is als volgt: dakhelling 58 graden, op west kan ik 4 panelen misschien 6 plaatsen.
niet meer ivm dakraam en een heel stom, zelf geplaatste schoorsteen van de houtkachel.
op west heb ik in de winter rond 16.00 uur veel schaduw van huis buurman. en die wil zijn dak niet inkorten. >:)
in de zomer tot 19.00 uur volle bak zon op west.
op oost kan ik het helemaal vol leggen.
wat is verstandig oost/west en dan 4 per kant? of toch 6 op west?
type en kleur maakt mij geen r...t uit.
wil zoveel mogelijke opbrengst tegen zo min mogelijk kosten.
budget is zo,n 1800 euro. zelf leggen uiteraard.
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-qCP3KdZlvgw/U2ScqXoQa6I/AAAAAAAAFxg/b8RKiXoTcp0/w750-h563-no/IMG_2206.JPG

gaat dus om het puntdak. de pijl is van het platte dak wat nu vol ligt.
west is links oost is rechts.
op de wolfskap kan 1 paneel recht zuid ook op 58 graden. dit zal wel met een micro moeten denk ik.

suggesties?
alvast bedankt.

• migjes
ssjaak schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:28:
Hoi ben ik weer,

had vorig jaar met jullie hulp een setje op mijn garage gelegd van mijn belasting geld.
dit jaar krijg ik weer terug dus moet er weer een setje komen.
situatie is als volgt: dakhelling 58 graden, op west kan ik 4 panelen misschien 6 plaatsen.
niet meer ivm dakraam en een heel stom, zelf geplaatste schoorsteen van de houtkachel.
op west heb ik in de winter rond 16.00 uur veel schaduw van huis buurman. en die wil zijn dak niet inkorten. >:)
in de zomer tot 19.00 uur volle bak zon op west.
op oost kan ik het helemaal vol leggen.
wat is verstandig oost/west en dan 4 per kant? of toch 6 op west?
type en kleur maakt mij geen r...t uit.
wil zoveel mogelijke opbrengst tegen zo min mogelijk kosten.
budget is zo,n 1800 euro. zelf leggen uiteraard.
[afbeelding]

gaat dus om het puntdak. de pijl is van het platte dak wat nu vol ligt.
west is links oost is rechts.
op de wolfskap kan 1 paneel recht zuid ook op 58 graden. dit zal wel met een micro moeten denk ik.

suggesties?
alvast bedankt.
hoeveel solarfrontier panelen denk jij op te kunnen hangen op de wolfskap op zuid?
http://www.solar-frontier.com/eng/
of andere optie:
http://www.sun-solar.nl/i...e-panelen-prijs-125-euro/
is wel iets leuks mee te verzinnen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ssjaak
daar zou ik er 2 of 3 van kunnen plaatsen maar dat is niet zeker. zover ik kwam met dakpannen tellen heb ik net genoeg ruimte voor 1 groot paneel. er zouden 2 van die dunne film panelen naast elkaar kunnen en misschien 1 er boven.(horizontaal), zat zelf te denken aan een panda 260 met een micro er onder.
maar wat oost/west betreft. 4 oost 4 west of 6 west meer opbrengst ?

• migjes
ssjaak schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:06:
daar zou ik er 2 of 3 van kunnen plaatsen maar dat is niet zeker. zover ik kwam met dakpannen tellen heb ik net genoeg ruimte voor 1 groot paneel. er zouden 2 van die dunne film panelen naast elkaar kunnen en misschien 1 er boven.(horizontaal), zat zelf te denken aan een panda 260 met een micro er onder.
maar wat oost/west betreft. 4 oost 4 west of 6 west meer opbrengst ?
met dat type paneel, moet je stringen maken die parallel zijn.
elke parallele string kan dan weer een andere richting hebben. ;)

dus kun je er 3x ophangen is het een leuke optie om naar te kijken.
dan kun je op west/oost iets doen in de trant van 3x 6x 9x etc....

(uitgaande van 170Wp SF)
zo kun je makkelijk 1x3x op zuid = 510Wp .
2x3x op west = 1020Wp.
3x3x op oost doen 1530Wp.
met 1 omvormer met 1 mpp.
met 3000Wp, heb je nog steeds maar een omvormer nodig van +/- 1500W. (omdat het allemaal verschillende richtingen zijn. heb het niet precies berekend, doen we later wel als er meer duidelijk is.)

• ssjaak
zal zodra de oppas kleinkinderen weer weg zijn het dak op gaan met rolmaatje.(als het nog licht is)

als ik het goed begrijp zou ik dus ook (budget) 3 op de wolfs kap en 6 of 9 op west, eerst kunnen doen?
of moet ik dan meteen oost ook leggen. terwijl ik het tik bedenk ik dat de omvormer dan natuurlijk te zwaar wordt. die heeft meer nodig om op te starten.
lol, zo ging het vorig jaar ook. zelf heb je alles bedacht denk je, en om zeker te weten vraag je hier en dan komen de goede ideeën. en dit idee staat mij wel aan. eerst maar kijken of er drie op die kap passen.

• mux

mux

99% efficient!

Dus... heb ik net een paar dagen panelen op het dak, gaat één van m'n omvormers stuk.

Ik heb nu 2 Gridfit 250LV's waarvan ééntje netjes teruglevert en de andere precies een dag heeft geleverd, toen een 'fail' lampje kreeg en na een reset helemaal niet meer reageert. Geen lampjes meer, geen levering.

Herkent iemand deze foutmodus? Ik heb erin gekeken; alle componenten lijken uitstekend intact, geen duidelijk zichtbaar probleem.

• migjes
ssjaak schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:28:
zal zodra de oppas kleinkinderen weer weg zijn het dak op gaan met rolmaatje.(als het nog licht is)

als ik het goed begrijp zou ik dus ook (budget) 3 op de wolfs kap en 6 of 9 op west, eerst kunnen doen?
of moet ik dan meteen oost ook leggen. terwijl ik het tik bedenk ik dat de omvormer dan natuurlijk te zwaar wordt. die heeft meer nodig om op te starten.
lol, zo ging het vorig jaar ook. zelf heb je alles bedacht denk je, en om zeker te weten vraag je hier en dan komen de goede ideeën. en dit idee staat mij wel aan. eerst maar kijken of er drie op die kap passen.
3x 170Wp solarfrontier = voldoende om zelfs een 4000W omvormer te laten werken ;)
(oke het is een beetje overdreven, en ik wil het niet aanraden, is een voorbeeld.)

het aantal W van de omvormer doet niks aan eerder starten of later.
er is een V van de panelen nodig boven de start spanning en hij werkt. ;)

maar ga eerst eens goed meten, dan kijken we wel verder wat er wel of niet kan.
(er is ook nog een krap budget, word lastig ben ik bang.)

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:58
lp77 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:14:
Ik moet zeggen dat ik tot ik de eindfactuur ontving zeer tevreden was over hoe alles was verlopen bij Metdezon. Alles is volgens plan geïnstalleerd door vakkundige specialisten. Echter toen ik de eindfactuur ontving stond hier een ander BTW bedrag op dan op de orderbevestiging. Op de orderbevestiging stond wel dat deze niet gebruikt moest worden om de BTW terug te vragen en dat is mijn ogen ook logisch, want mogelijk verschilt de eindfactuur met de orderbevestiging als gevolg van meerwerkzaamheden. Tot mijn stomme verbazing is dit dus niet het geval. De reden die Metdezon aangeeft is dat hun offertesysteem niet om kan gaan met het 6% BTW tarief voor de uitvoering van de werkzaamheden (slim genoeg wordt het onderscheid in materiaal en installatiekosten ook niet op de offerte en orderbevestiging weergegeven). Dit vertelt men er echter niet bij. Hierdoor kost mijn systeem ruim 100 euro meer dan geoffreerd en bevestigd op de order, omdat ik minder BTW kan terugvragen. Vreemd genoeg kunnen ze op de eindfactuur wel gewoon onderscheid maken in materialen en installatiekosten……Dit is dus pure misleiding, want hier kom je pas achter na uitvoering van de werkzaamheden. MDZ is niet voor reden vandaar, vandaar dat ik anderen wil waarschuwen.

Let dus op mocht je (nog) zaken willen gaan doen met MDZ!
Bedankt voor je waarschuwing. Ik heb nu voor plaatsing al een discussie met ze, gelijk aan bovenstaande. De algemene voorwaarden:
De koper is de prijs verschuldigd die MetDeZon in haar bevestiging aan koper heeft medegedeeld.
lijkt me evident. In de mails zeggen ze echter: prijs incl btw.

Hoe staat het er nu voor bij jou? Iemand anders hier nog een mening over?

Homo sapiens non urinat in ventum

• Proton_

Proton_

Team Welles

mux schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 16:20:
Dus... heb ik net een paar dagen panelen op het dak, gaat één van m'n omvormers stuk.

Ik heb nu 2 Gridfit 250LV's waarvan ééntje netjes teruglevert en de andere precies een dag heeft geleverd, toen een 'fail' lampje kreeg en na een reset helemaal niet meer reageert. Geen lampjes meer, geen levering.

Herkent iemand deze foutmodus? Ik heb erin gekeken; alle componenten lijken uitstekend intact, geen duidelijk zichtbaar probleem.
Het fail lampje kan van alles aangeven.
Het paneel is OK? (Voc, Isc)
De omvormer zou je met een labvoeding met stroombegrenzing (30V/5A) ook tot leven moeten kunnen wekken (maar dat had je vast al geprobeerd ;))

• mux

mux

99% efficient!

Het fail-lampje gaat niet eens meer aan. Hij doet het helemaal niet!

Als niemand het herkent ga ik zelf wel foutzoeken. Zo moeilijk kan het niet zijn voor iemand die power converters maakt voor z'n werk :P

Verwijderd

kan noord en zuid dus ook met solaredge optimizers? dat beinvloed dus niet de string? wat dan kan ik wel 25 panelen kwijt

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 18:05:
kan noord en zuid dus ook met solaredge optimizers? dat beinvloed dus niet de string? wat dan kan ik wel 25 panelen kwijt
daar is solaredge voor gemaakt.
je hebt dan 1 mpp per paneel.
welke richting dat paneel staat maakt dan niet meer uit.

zo kun je x aantal panelen naar oost en naar west hebben.
mijn set (zonder solaredge, maar met omvormer met 2 mpp's)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
en verdeel je de opbrengst wat meer over de dag en kun je met een kleinere omvormer af.

maar je kunt ook panelen stijler naar zuid zetten, voor meer opbrenst in de lente en herft.
en een stel wat platter voor meer opbrengst in de zomer.
en kun je met een kleinere omvormer af.

Verwijderd

De vorige bewoners hebben al zonnepanelen op het dak gehad ik heb hier een plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2hpozt5.jpg

• peterhav
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Ik volg dit topic al een behoorlijke tijd en heb besloten om zelf ook zonnepanelen aan te laten leggen.

Ik heb een offerte aanvraag de deur uitgedaan voor het plaatsen van panelen op mijn woning (verbruik van ca. 3600kWh). Mijn plan is om 8 panelen op ZO te leggen en 8 panelen op ZW.

Het voorstel van een bedrijf omvat: 16 Ja-Solar 260 Mono Full Black panelen en SAJ TL4KA 1-fase omvormer (2 MPPT).

Ik heb tijdens een eerdere verbouwing een extra stroom groep aangelegd naar de zolder, deze is (met pijn en moeite) aangelegd met YMVK (+/-12m 3 x 2,5mm). Ik krijg te horen dat voor het aanleggen van deze opstelling minimaal 3x4mm nodig is, dit zou in mijn geval een behoorlijke klus zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties hierop. Ik wil absoluut niet bezuinigen op veiligheid, maar een ‘klein’ verlies in output zou ik minder erg vinden.

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 19:34
Vandaag een korte elektriciteitsstoring gehad in de straat. Toen de prik er weer op kwam, bleek dat de DHCP-implementatie van Steca te wensen overlaat. Het kost immers even tijd voordat de router is opgestart en DHCP-adressen uitgeeft. Nadat de Steca even geen adres kon krijgen, heeft hij het niet nog eens geprobeerd. Resultaat: de rest van de dag geen logging meer totdat ik een DHCP request forceerde.

't Is maar dat u het weet.

• mux

mux

99% efficient!

mux schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 16:58:
Het fail-lampje gaat niet eens meer aan. Hij doet het helemaal niet!

Als niemand het herkent ga ik zelf wel foutzoeken. Zo moeilijk kan het niet zijn voor iemand die power converters maakt voor z'n werk :P
Hij is gefikst. Het is me niet helemaal duidelijk wat nou origineel zorgde voor dit probleem, maar de dropper-weerstanden voor de zener die de elektronica van stroom voorziet hadden een te hoge waarde, waardoor de switcher (een TL2844B) maar 13V kreeg bij start-up ipv de 16V die hij minimaal nodig heeft om op te starten. Wellicht is dit ontwerp gewoon net even te krap. Na het vervangen van de weerstanden door een marginaal lagere waarde startte het hele ding op en werkte het weer.

Vreemd ontwerp trouwens, die gridfit. Lijkt op geen enkele manier op moderne inverters :o

• PClop
  • Niet online
peterhav schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 19:25:
Ik volg dit topic al een behoorlijke tijd en heb besloten om zelf ook zonnepanelen aan te laten leggen.

Ik heb een offerte aanvraag de deur uitgedaan voor het plaatsen van panelen op mijn woning (verbruik van ca. 3600kWh). Mijn plan is om 8 panelen op ZO te leggen en 8 panelen op ZW.

Het voorstel van een bedrijf omvat: 16 Ja-Solar 260 Mono Full Black panelen en SAJ TL4KA 1-fase omvormer (2 MPPT).

Ik heb tijdens een eerdere verbouwing een extra stroom groep aangelegd naar de zolder, deze is (met pijn en moeite) aangelegd met YMVK (+/-12m 3 x 2,5mm). Ik krijg te horen dat voor het aanleggen van deze opstelling minimaal 3x4mm nodig is, dit zou in mijn geval een behoorlijke klus zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties hierop. Ik wil absoluut niet bezuinigen op veiligheid, maar een ‘klein’ verlies in output zou ik minder erg vinden.
Lijkt op het eerste oog geen probleem te worden, niet alle vermogen wordt gelijktijdig opgewekt
door de ZO/ZW opstelling, 2,5mm² moet dat aan kunnen ook over die 12 meter ;)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mijn plan is om 8 panelen op ZO te leggen en 8 panelen op ZW.
16 Ja-Solar 260 Mono Full Black panelen en SAJ TL4KA 1-fase omvormer (2 MPPT).
De installateur durft de omvormer niet 16A af te zekeren of hij durft 2.5mm² niet 20A af te zekeren. Beide zou ik OK vinden maar ik hoef er natuurlijk geen garantie op te geven :)
Misschien kan hij een 3.6kW omvormer offreren? Kan prima met je panelen.

• marcop23
  • Laatst online: 17:22
mux schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 19:33:
[...]

Vreemd ontwerp trouwens, die gridfit. Lijkt op geen enkele manier op moderne inverters :o
Er zitten wat vernuftige dingen in deze converter, maar het rendement is treurig.
Dit vond ik met snel googlen, maar jij had het ongetwijfeld ook al gevonden :P Maar waren ze zo goedkoop, dat je voor een omvormer met 'treurig' rendement gegaan bent? Een nieuwe Omnik 1K TL heb je voor iets van 250 euro nieuw, maar dan heb je natuurlijk wel 4 of meer panelen op dezelfde orientatie nodig.

• mux

mux

99% efficient!

Dat 'treurige' rendement is alsnog 92%. Da's hetzelfde als iedere andere micro-inverter. Die 2% extra die ik met een ander merk haal kan mij niet zoveel schelen hoor...

Het is uiteraard sowieso onvergelijkbaar met lange stringinverters die geen step-up hoeven te doen. Die halen met gemak 97%+.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 15:06
mux schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 19:56:
Dat 'treurige' rendement is alsnog 92%. Da's hetzelfde als iedere andere micro-inverter. Die 2% extra die ik met een ander merk haal kan mij niet zoveel schelen hoor...

Het is uiteraard sowieso onvergelijkbaar met lange stringinverters die geen step-up hoeven te doen. Die halen met gemak 97%+.
Ik heb ook nog zo'n gridvit, een MV versie. Die dingen zijn vaak kapot, maar dat moet voor jou geen probleem zijn. Het is wachten op je blog waarin het verbruik en rendement getweakt gaat worden :)

Het zijn verder perfecte omvormertjes. Wel aan te raden ze iets te koelen, want zomers worden ze echt heet.

• mux

mux

99% efficient!

Ja, er is op zich wel e.e.a. te verbeteren. Ze gebruiken niet de beste MOSFETs (voor peanuts kun je bij farnell betere krijgen), etc. etc. Ik weet niet hoeveel moeite ik ga doen voor 440Wp, maar het is natuurlijk wel een relatief eenvoudig te modden converter waarbij het niet erg is als hij stukgaat.

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 07:02:
[...]

in belgie is dit reeds aangepast naar max 260V oftewel 230V +/- 13%.
dit als gevolg van de vele pv sets de V hoger is.
zelf heb ik hier vorig jaar ook al is wat geschreven dat bij ons de V gemiddeld rond de 240 zit ipv 230.
terwijl dit tot pakembeer 3jr geleden ook nog maar ongeveer 230V was.

mijn eigen pv setje klapte er soms uit omdat deze boven de Vmax van 250 uitkwam bij pieken als net de zon doorbrak bijv.
na het nodige proberen is heb ik toen de Vmax op 251 gezet waardoor die piek dus wel opgevangen kan worden.
Bedoel je +10% (253 Volt) gedurende 10 minuten en +15% (264,5 Volt) directe uitschakeling. Dat lees ik namelijk hier
http://www.sma-benelux.co...king-tot-de-spanning.html
mux schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:08:
Ja, er is op zich wel e.e.a. te verbeteren. Ze gebruiken niet de beste MOSFETs (voor peanuts kun je bij farnell betere krijgen), etc. etc. Ik weet niet hoeveel moeite ik ga doen voor 440Wp, maar het is natuurlijk wel een relatief eenvoudig te modden converter waarbij het niet erg is als hij stukgaat.
Ik kijk al uit naar je blog over de upgrade van de PV-inverter :)

[ Voor 22% gewijzigd door Dre op 11-02-2015 21:47 ]

• drielp
  • Laatst online: 27-12-2025
Een collega van mij heeft net een offerte binnen gekregen. 14 x 170S SF op een Omnik 3k TL2 met Click-fit materiaal inclusief montage. Prijs, ietsje meer dan 4000 euro.

De prijs valt niet echt tegen, ik vraag me alleen af hoe de 14 SF panelen netjes op de Omnik te krijgen? Heeft iemand een mooie oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 11-02-2015 21:53 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Dre
  • Niet online

Dre

(4+4)+(3+3)=14

Of denk ik dan te makkelijk :)

• drielp
Nee, dat gaat volgens Omnikdesign lukken. Bedankt Dre

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:57
drielp schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:51:
Een collega van mij heeft net een offerte binnen gekregen. 14 x 170S SF op een Omnik 3k TL2 met Click-fit materiaal inclusief montage. Prijs, ietsje meer dan 4000 euro.

De prijs valt niet echt tegen, ik vraag me alleen af hoe de 14 SF panelen netjes op de Omnik te krijgen? Heeft iemand een mooie oplossing?
Ik heb 20 * 165 SF op mijn Omnik 3kTL2
Dus 14 * 170 SF moet ook lukken.
De vraag is even hoeveel strings van welke lengte.

Edit: Zie antwoord van Dre idd...

[ Voor 3% gewijzigd door toxict op 11-02-2015 22:09 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• drielp
toxict schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:08:
[...]

Ik heb 20 * 165 SF op mijn Omnik 3kTL2
Dus 14 * 170 SF moet ook lukken.
De vraag is even hoeveel strings van welke lengte.

Edit: Zie antwoord van Dre idd...
14 stuks is wel wat weinig, maar meer past simpelweg niet. Dre dacht aan 2x4 en 2x3, gaat best passen.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

drielp schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:18:
[...]

14 stuks is wel wat weinig, maar meer past simpelweg niet. Dre dacht aan 2x4 en 2x3, gaat best passen.
2x5 en 1x4 ??

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• drielp
2x5 is net wat teveel V voor het mooie, ik denk dat 2x4 en 2x3 toch ietsje beter aanvoeld.

• cj1
  • Niet online

cj1

Rol-Co schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:23:
[...]
Het toeval wil dat ik op mijn werk beide merken laders gebruik en het hawker systeem met de enersys batterijen zijn beduidend slechter dan de hoppecke track air*, zowel in capaciteit en levensduur van de batterij.
Hoppecke track air is bedoeld voor traktie batterijen, oftewel batterijen die verplaatst worden, afkomsting van de afdeling "Motive Power Systems". De stationaire OPzS accu's hebben bij Hoppecke weer eens iets andere electrolyt recirculatie systeem, afkomstig van de divisie "Reserve Power Systems".

Klopt het dat het bij uw werk om niet stationaire (verplaatsbare) batterijen gaat?
Wat is "beduidend slechter"? Gaan de cellen vaker stuk? Kost het laden meer energie? Gaat de capaciteit van de batterij sneller achteruit? Moet er meer water worden bijgevuld?
mux schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:58:
Elektrolietcirculatie is niet een kwestie van een aquariumpompje in het elektroliet dompelen; je hebt een speciale pomp en plaatgeometrie nodig om dit effectief te laten zijn.
Bij Hoppecke vereist de stationaire electrolyt recirculatie geen afzonderlijke plaatgeometrie, het electrolyt recirculatiesysteem kan zelfs later worden aangesloten ("can be retrofit") op reeds aanwezige Hoppecke OPzS solar.power batterijen.

Verwijderd

mux schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 19:56:

van degelijke inverters haal je toch echt 96+ en zelfs de micro omvormers.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik zou een Hosola bright 3680MTL aanbieden. Die mag nog net op 16A aangesloten worden. Met 2 dakvlakken in verschillende richting mag je best wat onderdimensioneren. Volgens mij is het rendement ook beter dan SAJ.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

@dre
idd dat is wat ik bedoelde
de V komt namelijk alleen maar kortstondig boven die 250. alleen op de momenten dat zonnetje doorbreekt en de omvormer er flink aan moet trekken om te leveren. dan zet tie even een hoge V weg. na grofweg een seconde of 10 ( vaak al sneller ) zakt de V weer naar bijv 248 of 247 en dan zit je dus weer onder de Vmax grens.
zoals al gemeld actieve monitoring leerde in mijn geval dat de V slechts heel korstondig de 251 aantipte
vaak is het 250,8 wat t max was.

dus verder geen problemen meer hier

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 07:10 ]

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jan Smit schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 16:35:
[...]

Bedankt voor je waarschuwing. Ik heb nu voor plaatsing al een discussie met ze, gelijk aan bovenstaande. De algemene voorwaarden:
De koper is de prijs verschuldigd die MetDeZon in haar bevestiging aan koper heeft medegedeeld.
lijkt me evident. In de mails zeggen ze echter: prijs incl btw.

Hoe staat het er nu voor bij jou? Iemand anders hier nog een mening over?
Welke bedragen staat er op de offerte (bevestiging) vermeld?

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:58
Origineel schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 08:58:
[...]

Welke bedragen staat er op de offerte (bevestiging) vermeld?
> € 600 aan btw 21%

Even rekenen of ik paniek maak voor niets:
montage staat op hun site voor € 711. Er wordt in de offerte gerekend met 21% terwijl dit 6% is.
Verschil is 15% op € 711 --> € 106,65.

Het netto bedrag wijzigt niet, het bruto en btw bedrag dus wel. Je krijgt minder terug van de belastingdienst (de genoemde €106,65)

[ Voor 14% gewijzigd door Jan Smit op 12-02-2015 11:10 ]

Homo sapiens non urinat in ventum

• migjes
drielp schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:46:
2x5 is net wat teveel V voor het mooie, ik denk dat 2x4 en 2x3 toch ietsje beter aanvoeld.
vind het een pittig prijsje.
maar komt door de omvormer (die is te duur voor zoiets aan te leggen en te zwaar)

heb je er al aan gedacht om er 7 X 2 van te maken op een tl omvormer met 1 mpp?
zal een stuk goedkoper zijn.
(dan maar wat lager rendement uit de omvormer ;)
zo erg is dat niet)

een hosola smart is dan een optie ;)
of nog veel meer omvormers (maar let op dat hij kan werken met de lage V)
(normaal is dat goedkoper als een omnik )

edit:
aeg protect 2800?
met 7x2x170Wp.
mischien iets?

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 12-02-2015 11:32 ]

• toxict
migjes schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:25:
[...]

maar komt door de omvormer (die is te duur voor zoiets aan te leggen en te zwaar)

zo erg is dat niet)

edit:
aeg protect 2800?
met 7x2x170Wp.
mischien iets?
2*7*170WP Solar Frontier is een absolute NO-GO!

Check de voltages:

code:
1
2
3
4
5
6
7
MPPT-1

Parameter Value Range 
Vmpp[V] 613 150 ~ 500 
Impp[A] 1.95 <18 
Voc [V] 864 <590 
Power[W] 1119 <3000

Vmpp[V] van 613 waar 500 de max is
en
Voc [V] van 864 waar <590 de max is.

Check de specificities nog maar eens van de SF 170 op:
http://www.solar-frontier...ucts/modules/S002210.html

[ Voor 10% gewijzigd door toxict op 12-02-2015 12:36 ]

• migjes
toxict schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:33:
[...]

2*7*170WP Solar Frontier is een absolute NO-GO!

Check de voltages:

code:
1
2
3
4
5
6
7
MPPT-1

Parameter Value Range 
Vmpp[V] 613 150 ~ 500 
Impp[A] 1.95 <18 
Voc [V] 864 <590 
Power[W] 1119 <3000

Vmpp[V] van 613 waar 500 de max is
en
Voc [V] van 864 waar <590 de max is.
probeer eens een 7x2 ;)
in plaats van een 2x7 ;)

dus 7 stringen parallel van 2 panelen serieel.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 12-02-2015 12:37 ]

• toxict
migjes schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:36:
[...]

probeer eens een 7x2 ;)
in plaats van een 2x7 ;)
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhA!

lol....ik zie waar ik de leesfout heb gemaakt.

• migjes
toxict schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:37:
[...]

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhA!

lol....ik zie waar ik de leesfout heb gemaakt.
lol, ik had hem eigenlijk beter moeten schrijven.
lastig om serieel en parallel niet door elkaar te halen.

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jan Smit schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:09:
[...]

> € 600 aan btw 21%

Even rekenen of ik paniek maak voor niets:
montage staat op hun site voor € 711. Er wordt in de offerte gerekend met 21% terwijl dit 6% is.
Verschil is 15% op € 711 --> € 106,65.

Het netto bedrag wijzigt niet, het bruto en btw bedrag dus wel. Je krijgt minder terug van de belastingdienst (de genoemde €106,65)
Je moet wel consequent rekenen dus 15% van het excl. bedrag nemen, dan is het verschil 90 euro.

600 ex á 21% ==> 726 incl. waarvan je 126 terug krijgt, dus kost je 600 netto
600 ex á 6% ==> 636 incl. waaarvan je 36 terug krijgt, dus kost je 600 nettto.

711 incl á 21% ==> 587,60 excl, BTW is dus 123,40
711 incl. á 6% ==> 670,75 excl. BTW is dus 40,25

Maar zoals ik al zei, het gaat er op hoe of wat er op de offerte staat.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19

DjVe

Hatsaflats!

migjes schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:25:
[...]

zo erg is dat niet)

edit:
aeg protect 2800?
met 7x2x170Wp.
mischien iets?
Als je 7 strings parallel gaat zetten op een enkele MPPT, heb je officieel (boven de 4 strings) een stringbox nodig en die zijn (helaas) ook niet goedkoop. Ik zou het lekker bij een dual MPPT omvormer houden en de 2 X 4 + 2 X 3 configuratie gebruiken.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:05

mb1

migjes schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:36:
[...]

probeer eens een 7x2 ;)
in plaats van een 2x7 ;)

dus 7 stringen parallel van 2 panelen serieel.
Dat gaat niet Migjes, 7*2 dan heb je dus 3*2 oost en 3*2 west en dan zit je nog met één paneel oost en één paneel west en die kun je niet in serie zetten!
Een Steca 3000 kan nét met strings van 7 (volgens de cofigurator kom je iets te hoog uit met Voc @ tmin) maar Solar Frontier verkoop z'n setjes met tien jaar garantie in deze configuratie, dus dat zit vast wel goed.
De omvormer is dan wel wat fors, maar de 1800 of 2300 kunnen de string van 7 niet aan!
Als je het zelf plaatst ben je voor €2599 klaar.

• migjes
DjVe schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:21:
[...]
Als je 7 strings parallel gaat zetten op een enkele MPPT, heb je officieel (boven de 4 strings) een stringbox nodig en die zijn (helaas) ook niet goedkoop. Ik zou het lekker bij een dual MPPT omvormer houden en de 2 X 4 + 2 X 3 configuratie gebruiken.
wie zegt dit eigenlijk officieel?
mb1 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:40:
[...]

Dat gaat niet Migjes, 7*2 dan heb je dus 3*2 oost en 3*2 west en dan zit je nog met één paneel oost en één paneel west en die kun je niet in serie zetten!
Een Steca 3000 kan nét met strings van 7 (volgens de cofigurator kom je iets te hoog uit met Voc @ tmin) maar Solar Frontier verkoop z'n setjes met tien jaar garantie in deze configuratie, dus dat zit vast wel goed.
De omvormer is dan wel wat fors, maar de 1800 of 2300 kunnen de string van 7 niet aan!
Als je het zelf plaatst ben je voor €2599 klaar.
ehh wie heeft het over oost-west?
heb ik iets gemist?

• ssjaak
(omdat het allemaal verschillende richtingen zijn. heb het niet precies berekend, doen we later wel als er meer duidelijk is.)
[/quote]

wat een gehannes, na een klim en meet partij weet ik de maten van de wolfskap..
3x3x3 mtr.(driehoek) nu ben ik met sketchup en zo bezig maar mijn kunde ligt dus niet in tekenen met maten.
(helemaal niet) dus maar gewoon met paint.
de westkant van het dak heb ik 3.30 breed en 3.0 hoog ruimte. eventueel kan naast dakraam ook nog wat en aan de andere kant ook. . gemeten met dakpannen tellen.
enne die rechterpijp gaat weg.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/xfzenobr4rQe9QTzKq1_gDlg2m9porbSj4IMVGUBGhM=w295-h221-p-no

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-WpnmusoWI-4/VNyu15qK8iI/AAAAAAAAF9Y/ekKSjS8GuUk/w1103-h827-no/IMG_2757klein.jpg

zoals ik het zie worden het geen solar frontiers? het inteken met maten is me niet gelukt, ongelooflijk wat voel ik me een Noob. :'(

• WoudseHoeve
Wat dacht je van landscape panelen 1x1.65 rechts drie hoog en links 2 hoog. Ook kan je waarschijnlijk tussen de twee vlakken er nog 2 boven elkaar zetten. Heb je een redelijk aaneengesloten symmetrisch vlak. heb je dus 10 250Wp(of meer) aan een kant.
Nu is die winter lijn niet erg spannend, heb ik ook en het geeft een minimaal verlies in de winter. zeker als je ze in landscape hebt, dan helpen de dioden.
Ik heb de onderste rij panelen op een aparte string.
De lijn die belangrijk is de lijn van zeg, eind februari, dan beginnen de leuke maanden.

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11-2025
@Ssjaak,

weet je zeker dat je de wolfskap wilt opvullen met zonnepanelen? Naast de moeilijkheidsgraad lijkt het mij estetisch ook niet echt mooi.

Wat de oostkant betreft en zon in de zomer/winter: je kunt dit nagaan met www.zonnegrens.nl, tenminste in relatie tot het huis van de buren.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:05

mb1

migjes schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:10:

ehh wie heeft het over oost-west?
heb ik iets gemist?
Ehhh niemand, ik haal het door elkaar met Ssjaak zij dak......
Excuses!
Pagina: 1 ... 91 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.