Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.855 views

• Herbie1971
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2020
David schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:56:
Eind december heb ik mijn schoonvader geholpen met panelen plaatsen. Het gaat om 8 zwarte mono panelen op een transformatorloze Power One PVI 2000 omvormer. Het geheel zit in de schuur aangesloten achter een verdeelkastje. De omvormer hangt achter een 16A 30mA aardlekautomaat.

Nu valt regelmatig (= meerdere keren per dag soms) die aardlekautomaat uit. In eerste instantie hebben we de rails niet geaard, dus dat gaat onze eerste stap zijn. Zijn er nog andere dingen die we kunnen checken om te voorkomen dat de aardlekautomaat eruit klapt?

Wat misschien meespeelt is dat ik tijdens montage één van de DC-kabels van de panelen beschadigd heb. Dat hebben we daar ter plekke provisorisch gerepareerd, maar dat zou ik graag beter doen. Is solderen + twee lagen krimpkous een goede fix? Of zijn daar speciale kabelmofjes o.i.d. voor?
Ik kan mij niet voorstellen dat de aardlek eruit vliegt wanwege een lek van DC naar massa. Zeker niet alvorens een foutcode op de omvormer te krijgen. Dat een aardlek eruit vliegt bij een omvormer is niet ongewoon. Een aardlek is niet verplicht op een vast aangesloten toestel en wordt door de fabrikant ook niet aangeraden.

David schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:19:

Krimpen + solderen vind ik niet zo'n goed idee. Tin heeft een ander uitzettingscoëfficiënt dan de andere metalen in de krimpverbinding, waardoor de verbinding op den duur gaat breken op de plek waar de tin ophoudt.
Dan zal mijn warmwaterleiding in huis wel zo lek als een vergiet zijn :N

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:43:
Ik heb nog 1 poly 250WP paneel liggen.
Wil ik graag simpel aan het net hangen.
Maar wat voor omvormer is daar handig voor? Ik vind alleen wat Chinese dingen op aliexpres voor rond de 100 euro. Een Soladin 600 kan het niet, te lage spanning.
Ik heb nog geen passend paneel (zal Roll-co zo even mailen) maar wel een dergelijke omvormer. Nu alleen nog aan de gang krijgen en dan kan ik je meer vertellen. ;)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:37

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Maar wat voor omvormer is daar handig voor? Ik vind alleen wat Chinese dingen op aliexpres voor rond de 100 euro. Een Soladin 600 kan het niet, te lage spanning.
http://www.sun-solar.nl/i...rmatie-zie-onder-details/
@drielp Haha, great minds think alike ;) Bij Sun-Solar is ie alleen 10 euro goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 05-02-2015 19:34 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Involar MAC-250 Micro?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 13:42
Herbie1971 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:48:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat de aardlek eruit vliegt wanwege een lek van DC naar massa. Zeker niet alvorens een foutcode op de omvormer te krijgen. Dat een aardlek eruit vliegt bij een omvormer is niet ongewoon. Een aardlek is niet verplicht op een vast aangesloten toestel en wordt door de fabrikant ook niet aangeraden.
Schoonpa heeft de onderconstructie vandaag aan aarde gehangen. Als aarden het probleem niet oplost hangen we omvormer zonder aardlek aan het net.
[...]

Dan zal mijn warmwaterleiding in huis wel zo lek als een vergiet zijn :N
Het feit dat jouw warmwaterleidingen niet als draadjes hangen te wapperen in de wind zal daar ook aan bijdragen :+

Maar zonder gekheid. In m'n dagelijkse werk werk ik vaker met krimpverbindingen (maar dan met voltages rond de 3,3-5V i.p.v. honderden volts) en op plaatsen waar die met tangetjes en tin zijn gemaakt gaan ze op den duur allemaal kapot.

Dato DUO synth voor twee

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Herbie1971 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:48:
Ik kan mij niet voorstellen dat de aardlek eruit vliegt wanwege een lek van DC naar massa.
De meeste omvormers hebben geen galvanische scheiding tussen DC en AC.
Het is dus mogelijk dat één van de DC kabels aan de fase hangt (of dat de nul niet zo nul is). Een lekstroom kan dan heel goed de AC aardlekschakelaar trippen (er zijn zelfs type B aardlekschakelaars om dat betrouwbaarder te doen bij DC foutstromen maar die zijn wat duur).
Het frame aarden is een goed idee maar lost het probleem waarschijnlijk niet op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Herbie1971
Proton_ schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:00:
[...]

De meeste omvormers hebben geen galvanische scheiding tussen DC en AC.
Het is dus mogelijk dat één van de DC kabels aan de fase hangt (of dat de nul niet zo nul is). Een lekstroom kan dan heel goed de AC aardlekschakelaar trippen (er zijn zelfs type B aardlekschakelaars om dat betrouwbaarder te doen bij DC foutstromen maar die zijn wat duur).
Het frame aarden is een goed idee maar lost het probleem waarschijnlijk niet op.
Als er een lekstroom is tussen DC en massa zou de omvormer dat direct meten en een fout registreren.
Is in deze case niet het geval. Dat maakt het dus een wat minder voor de hand liggende oorzaak van het triggeren van de aardlek. Een aardlek van 30mA is wel een hele lage waarde voor een apparaat waarvan bekend is dat sowieso een lek stroom heeft. Beter is geen aardlek of eentje van 300mA.

Verder zal in theorie het aarden van het frame de aardlek nog eerder uitschakelen. Stel dat de oorzaak inderdaad een lekstroom van de dc kabels naar het frame is, dan is de stroom door de uitstekende massa die nu is gecreëerd de aardlek stroom nog hoger zijn. :-(

• Proton_

Proton_

Team Welles

En geen gekietel als je een paneel aanraakt :)

Als de omvormer niet het enige is dat op de aardlekschakelaar zit (netfilters b.v.) kan die gevoeliger worden dan de omvormer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Herbie1971
Proton_ schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:21:
En geen gekietel als je een paneel aanraakt :)

Als de omvormer niet het enige is dat op de aardlekschakelaar zit (netfilters b.v.) kan die gevoeliger worden dan de omvormer.
Ja kan, en als dan ook nog de zwaluwen laag overvliegen..... :*)

Quote uit de handleiding van de bewuste omvormer:
An advanced ground fault protection circuit continuously monitors the ground connection and shuts down AURORA in case a ground fault is detected and indicates the ground fault condition by means of a red LED on the front panel. Gaat deze led branden? Dan heb je waarschijnlijk een DC aardlek. Mocht zoals Proton oppert de aardlek automaat sneller schakelen dan het interne circuit van de omvormer, dan kom je daar wel achter als je de aardlek ertussenuit hebt gehaald. De omvormer is overigens ook tegen aardlek aan de AC kant beveiligd dus die aardlek is sowieso overkill.

• David
Sterker nog: nu zit 'ie achter twee aardlekschakelaars. De aardlekschakelaar in de meterkast en de aardlekautomaat in het verdelerkastje. Rode led weet ik niks van, daar zal ik eens naar vragen.

Zou het nog de moeite zijn de DC-kabels naast elkaar te laten lopen, zoals in dit plaatje van zonneenergie.eu?

Afbeeldingslocatie: http://zonneenergie.eu/wp-content/uploads/2013/10/Inductielus-zonnepanelen-bliksem1.png

Dato DUO synth voor twee

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:53

MieJuul

3970Wp

David schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:42:
Zou het nog de moeite zijn de DC-kabels naast elkaar te laten lopen, zoals in dit plaatje van zonneenergie.eu?

[afbeelding]
Geen idee wat de achterliggende gedachte hiervan is.
Ik weet wel dat het hier "fout" ligt, als we dit plaatje moeten geloven.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Herbie1971
Sterker nog: nu zit 'ie achter twee aardlekschakelaars. De aardlekschakelaar in de meterkast en de aardlekautomaat in het verdelerkastje. Rode led weet ik niks van, daar zal ik eens naar vragen.

[afbeelding]
Zou wel netjes zijn maar pas echt een issue als je flink lange kabels hebt en grote kans op blikseminslag. Heeft namelijk met inductie te maken die kan optreden bij elektrostatische ontlading. Heeft niets met je aardlek probleem te maken in ieder geval.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
David schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:56:
Eind december heb ik mijn schoonvader geholpen met panelen plaatsen. Het gaat om 8 zwarte mono panelen op een transformatorloze Power One PVI 2000 omvormer. Het geheel zit in de schuur aangesloten achter een verdeelkastje. De omvormer hangt achter een 16A 30mA aardlekautomaat.

Nu valt regelmatig (= meerdere keren per dag soms) die aardlekautomaat uit. In eerste instantie hebben we de rails niet geaard, dus dat gaat onze eerste stap zijn. Zijn er nog andere dingen die we kunnen checken om te voorkomen dat de aardlekautomaat eruit klapt?

Wat misschien meespeelt is dat ik tijdens montage één van de DC-kabels van de panelen beschadigd heb. Dat hebben we daar ter plekke provisorisch gerepareerd, maar dat zou ik graag beter doen. Is solderen + twee lagen krimpkous een goede fix? Of zijn daar speciale kabelmofjes o.i.d. voor?
Weet je ook of de nul en de fase nog goed zijn aangesloten over het hele trajekt van de huis installatie
naar de schuur en dan naar de omvormer, dat dat dus niet ergens is omgewisseld
heb daar een aantal jaren gelden iets over gelezen in het duitse Photovoltaikforum maar kan
dat niet een twee drie weer terug vinden, maar daar speelde een soort gelijk probleem en daar
bleek dat de oorzaak te zijn, dat dus de nul en de fase ergens waren verwisseld en dat was
ook met een TL omvormer, tis maar een idee. ;)

• Andre1973
  • Laatst online: 10-01 22:19

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Heb t al een paar keer eerder in dit forum geplaatst, volgens de SMA expert cursus kan het (afschakelen ALS) vooral gebeuren bij systemen met hoge spanning, in combinatie met erg vochtig weer.
ze denken dat het te maken heeft met een soort capaciteit tussen panelen en aarde.
ze waren toen nog bezig met uitzoeken.
Maar als ie vaak afschakelt even in het boekje kijken wat er geadviseerd word, en indien niet je hele huis achter ALS zit, mag je m weglaten, zit wel je heel huis achter ALS (dan is de waarde van je aardverspreidings weerstand hoger = goedkoper = gevaarlijker) en MOET ie achter ALS. zomaar weglaten zonder kennis van de huis installatie ter plaatse is een gevaarlijk advies. ondanks dat de omvormer een soort ALS heeft, de AC kabel heeft dat nl niet, en als die ergens tegen aan komt te liggen (omdat ie zoals bij zovelen op een creatieve manier van de omvormer naar de MK is getrokken) of er schiet iemand en spijker doorheen, dan moet ie ook netjes afschakelen.

Ik ga dit stukje maar ergens opslaan denk ik, komt elke 6 weken wel en keer voorbij schat ik.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

PClop schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:08:
[...]

Weet je ook of de nul en de fase nog goed zijn aangesloten over het hele trajekt van de huis installatie
naar de schuur en dan naar de omvormer, dat dat dus niet ergens is omgewisseld
heb daar een aantal jaren gelden iets over gelezen in het duitse Photovoltaikforum maar kan
dat niet een twee drie weer terug vinden, maar daar speelde een soort gelijk probleem en daar
bleek dat de oorzaak te zijn, dat dus de nul en de fase ergens waren verwisseld en dat was
ook met een TL omvormer, tis maar een idee. ;)
Er zijn omvormer die fase gevoelig zijn, dan moet de fase echt op de aansluiting waarop staat aangegeven dat daar de fase op moet. Dan doet volgens mij de omvormer t gewoon niet, ben er niet me bekend dat dan de ALS eruit gaat, maar wie weet.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:53
Andre1973 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:09:
Heb t al een paar keer eerder in dit forum geplaatst, volgens de SMA expert cursus kan het (afschakelen ALS) vooral gebeuren bij systemen met hoge spanning, in combinatie met erg vochtig weer.
ze denken dat het te maken heeft met een soort capaciteit tussen panelen en aarde.
Maar als ie vaak afschakelt even in het boekje kijken wat er geadviseerd word, en indien niet je hele huis achter ALS zit, mag je m weglaten, zit wel je heel huis achter ALS (dan is de waarde van je aardverspreidings weerstand hoger = goedkoper = gevaarlijker) en MOET ie achter ALS. zomaar weglaten zonder kennis van de huis installatie ter plaatse is een gevaarlijk advies. ondanks dat de omvormer een soort ALS heeft, de AC kabel heeft dat nl niet, en als die ergens tegen aan komt te liggen (omdat ie zoals bij zovelen op een creatieve manier van de omvormer naar de MK is getrokken) of er schiet iemand en spijker doorheen, dan moet ie ook netjes afschakelen.

Ik ga dit stukje maar ergens opslaan denk ik, komt elke 6 weken wel en keer voorbij schat ik.
Een aardlekschakelaar weghalen zonder kennis van zaken kun je vergelijken als auto rijden zonder gordel.
Het kan lang goed gaan maar het is gewoon niet verstandig, je brengt er jezelf en je mede bewoners onnodig in gevaar.

Johan

snameroc

• Andre1973

Andre1973

Herbie1971 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:56:
[...]

Zou wel netjes zijn maar pas echt een issue als je flink lange kabels hebt en grote kans op blikseminslag. Heeft namelijk met inductie te maken die kan optreden bij elektrostatische ontlading. Heeft niets met je aardlek probleem te maken in ieder geval.
Het heeft te maken met de oppervlakte van de lus, en met de geinduceerde spanning. Die neemt nl. sterk af als je verder van de bliksem af bent. omdat het magnetiche veld sterk afneemt naarmate je verder van de bliksem af bent. hoe groter de afstand tussen de ene draad en de andere draad hoe groter het verschil in magnetisch veld en dus ook spanning. vandaar dat je bij bliksem gehurkt op de grond moet gaan zitten met je voeten bij elkaar, weinig afstand is weinig spanningsval.
Daarom gaan er zoveel runderen etc dood door bliksem, omdat die zo moeilijk te trainen zijn dat ze dan met hun vier poten / benen bij elkaar moeten gaan staan. :+

• Herbie1971
snameroc schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:15:
[...]

Een aardlekschakelaar weghalen zonder kennis van zaken kun je vergelijken als auto rijden zonder gordel.
Het kan lang goed gaan maar het is gewoon niet verstandig, je brengt er jezelf en je mede bewoners onnodig in gevaar.

Johan
Zonder kennis van zaken moet je inderdaad niet aan je elektra sleutelen. Maar zonder kennis van zaken moet je in het algemeen iets aan een ander over laten. Je wilt denk ik niet weten hoeveel PV installaties zijn aangelegd waar wel iets op aan te merken is.
Maar goed, de eerste 10 jaar van mijn leven waren er geen auto gordels en mochten we op de hoedenplank liggen... :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-01 13:12

DjVe

Hatsaflats!

[afbeelding]
Door je DC kabels strak langs elkaar te leggen, maak je geen 'stroomlus' en heb je minder kans tot blikseminslag. Wat in de praktijk nu echt het verschil is (bij onweer is het meestal ook donker, dus er loopt amper vermogen), maar het is gewoon een regeltje dat je het op deze manier aan sluit.

Datzelfde geld voor het aarden van je frames/panelen op een TL omvormer. Het heeft weinig meerwaarde qua werking, maar je kan in ieder geval geen schok krijgen van je panelen (en dus schrikreactie) als voor onderhoud op het dak bezig bent.

Bij wat kleinere installaties tot 4.000 Wp voldoet een normale 30mA ALS wel. Daarboven gebruiken wij meestal een wat minder gevoelige, zodat je minde kans hebt op uitschakelen (zeker bij TL omvormers). Als ik me niet vergis hebben veel omvormers sowieso al een ALS intern zitten, maar ik heb me daar eigenlijk nooit echt in verdiept (moet ik toch maar eens doen).

[ Voor 14% gewijzigd door DjVe op 06-02-2015 08:26 ]

• Herbie1971

Een aardlekschakelaar is in principe verplicht voor alle eindgroepen in een woonhuis. Er zijn enkele uitzonderingen. Een daarvan is omschreven in de NEN 1010 (Nederlandse Elektrotechnische Norm):

Eindgroepen die uitsluitend toestellen voeden die vast zijn aangesloten, dat wil zeggen niet door middel van een wandcontactdoos, behoeven niet te zijn beveiligd door 30 mA-aardlekschakelaars.
Veel inverters zijn reeds uitgerust met een interne lekstroombeveiliging of RCMU (Residual Current Monitoring Unit). Dit houdt in dat inverter uitschakelt wanneer deze een (abnormale) lekstroom detecteert.

In woningen worden normaliter aardlekschakelaars van 30mA gebruikt. In geval dat een transformatorloze omvormer wordt aangesloten is het van belang dat de aardlekbeveiliging niet springt door het optreden van capacitieve lekstromen. Dit betekend dat de aanspreekstroom van de aardlek voldoende hoog moet zijn. Normaal gesproken zullen installaties tot 3 kWp (3000 Watt) een aardlek van 30 mA (milli Ampère) niet laten springen. Als dit toch het geval is wordt aanbevolen een aardlekschakelaar van 100 mA te gebruiken.

Door een installateur, ja lees installateur voordat ik weer commentaar krijg, kan en mag hiervan dus worden afgeweken.

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En iedere keer komt iedereen met z'n eigen interpretatie omtrend een ALS.
Als iedere PV installatie achter een alamat (met 100mA aardlek) zou zitten, zou de discussie snel over zijn :+

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
Origineel schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:33:
[...]

En iedere keer komt iedereen met z'n eigen interpretatie omtrend een ALS.
Als iedere PV installatie achter een alamat (met 100mA aardlek) zou zitten, zou de discussie snel over zijn :+
Nu draai je de redenatie om.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-01 08:15
Enecsys kan ook bv, enecsys 240 de 1e generatie is voor een redelijke prijs uit te halen op internet bv.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

WoudseHoeve schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:39:
Per definitie is een krimpverbinding veel beter als een soldeer verbinding.
Is er nog een onderbouwing te geven waarom krimpen per definitie beter is dan solderen om kabels te verbinden?

En als je een krimp combineert met solderen: na het strippen van de kabel, eerst wat soldeerdraad en flux om het gestript kabeluiteinde wikkelen/smeren, vervolgens krimpen, en nu met een vlam kort maar krachtig solderen en tenslotte snel afkoelen zodat de resterende isolatie niet smelt...?

[ Voor 32% gewijzigd door cj1 op 06-02-2015 14:41 . Reden: krimp combi soldeerverbinding vraag toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Andre1973

Andre1973

Herbie1971 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 07:51:
[...]

Zonder kennis van zaken moet je inderdaad niet aan je elektra sleutelen. Maar zonder kennis van zaken moet je in het algemeen iets aan een ander over laten. Je wilt denk ik niet weten hoeveel PV installaties zijn aangelegd waar wel iets op aan te merken is.
Maar goed, de eerste 10 jaar van mijn leven waren er geen auto gordels en mochten we op de hoedenplank liggen... :)
Precies, ik ga ook niet aan de remleidingen van mijn auto klussen, daar snap ik namelijk niks van, ook al is het vast goedkoper en sneller dan naar de garage gaan.

Dat er vaak een 30 mA word geplaatst is ook uit PRIJS overweging, omdat alle huizen daar vol mee zitten, worden die dingen in massa gemaakt, en zijn dus GOEDKOOP.
En omdat iedereen elkaar op de particuliere markt elkaar bijna dood concurreert, moet het steeds goedkoper, dan komt op een gegeven moment zoals altijd de veiligheid in het gedrang.
En dan kan en niet meer even een 100 mA geplaatst worden, terwijl dat wel af en toe moet.
Ik heb standaard een 100 en 300 mA ALS bij 16A in de auto liggen.
Die plaats ik af en toe als het niet gaat achter een 30 mA, en dan moet je wel even naar de klant om uit te leggen dat dat gewoon wat meer kost, en dat het zo moet volgens de NEN 1010. En als je weet dat dat mag en hoe dat in elkaar steekt, heb je een goed verhaal en geen probleem.

En dat het alleen bij grote omvormers gebeurd is niet waar, ook de SMA 1300 met 1250 Wp eraan kan afschakelen achter 30 mA.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Andre1973

Moet het volgens NEN 1010 op 100 of 300mA of mag het ook met een standaard 30mA?

Ik heb zelf een 30mA ALS gebruikt omdat ik dacht dat dit sowieso veiliger is. D.w.z. het nadeel is alleen het geval als hij afslaat waar het niet strikt nodig was. Het installatievoorschrift van de fabrikant van de omvormer zegt 300mA, en de keuze van 30mA is van mij.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 06-02-2015 15:07 ]

• WoudseHoeve
mrmrmr schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:46:
@Andre1973

Moet het volgens NEN 1010 op 100 of 300ms (ik denk dat je dat bedoelt, corrigeer me als ik het mis heb), of mag het ook met een standaard 30ms?

Ik heb zelf een 30ms ALS gebruikt omdat ik dacht dat dit sowieso veiliger is. D.w.z. het nadeel is alleen het geval als hij afslaat waar het niet strikt nodig was. Het installatievoorschrift van de fabrikant van de omvormer zegt 300ms, en de keuze van 30ms is van mij.
Volgens mij haal je ms en mA door elkaar ? ms is de afschakel snelheid en mA de afschakel stroom.. De afschakel snelheid van iedere ALS is 10ms (1/2 fase bij 50Hz)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• mrmrmr
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:03:
[...]

Volgens mij haal je ms en mA door elkaar ? ms is de afschakel snelheid en mA de afschakel stroom.. De afschakel snelheid van iedere ALS is 10ms (1/2 fase bij 50Hz)
Ja, je hebt gelijk. Het is mA, ik pas het even aan.

• Andre1973

Andre1973

Het mag achter een 30 mA, maar als die er vaak uit gaat, dan mag ie ook achter een 100 of 300mA.
Maar je mag een 100 of 300 mA ALS niet ook nog gebruiken voor groepen waar licht of wandcontactdozen op zitten.(je mag maximaal 4 eindgroepen achter 1 ALS zetten).
Wandcontactdozen en verlichting MOET achter een max. 30 mA ALS.
En voor dit hele verhaal dus ook weer: als de hele woning achter ALS zit, dus bouw van na 1985 dacht ik.
indien niet de hele woning achter ALS zit dan mag ie ook gewoon achter een automaat / smeltveiligheid (stop).

De geachte er achter is dat indien de ALS vaak afslaat dat er dan geklooit gaat worden, overbruggen etc.
dan is er helemaal geen veiligheid meer. vandaar die 100 en 300 mA.

6mA kan al dodelijk zijn, het meeste spul dat achter 100 en 300 mag is van oudsher met een metalen buitenkant uitgevoerd (witgoed) die geaard moet zijn, indien er zich dan een fout voor doet dan zou dat mogelijk de buitenkant raken (als ie dat niet doet dan kan jij het ook niet aanraken), en dan loopt er snel een grote foutstroom waardoor ok een 300 mA ALS uitgaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Andre1973 op 06-02-2015 15:26 ]

• WoudseHoeve
cj1 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:09:
[...]
Is er nog een onderbouwing te geven waarom krimpen per definitie beter is dan solderen om kabels te verbinden?
En als je een krimp combineert met solderen: na het strippen van de kabel, eerst wat soldeerdraad en flux om het gestript kabeluiteinde wikkelen/smeren, vervolgens krimpen, en nu met een vlam kort maar krachtig solderen en tenslotte snel afkoelen zodat de resterende isolatie niet smelt...?
Hier en hier is informatie te vinden betreffende de motivatie.

Uit de Wikki:
Crimped connections fulfill similar roles, and may be thought of similarly, to soldered connections. There are complex considerations for determining which type is appropriate - crimp connections are sometimes preferred for these reasons:

Easier, cheaper, or faster to reproduce reliable connections in large-scale production.
Fewer dangerous, toxic or harmful processes involved in achieving the connection (soldered connections require aggressive cleaning, high heat, and possibly toxic solders).
Potentially superior mechanical characteristics due to strain relief and lack of solder wicking.

Combinaties van solderen en krimpen bestaan ook maar door het na solderen raak je een aantal voordelen van het krimpen weer kwijt.
Belangrijke voordelen van het krimpen zijn :
- Steeds dezelfde verbinding met een goed krimptang!
- Mechanisch een sterke verbinding ook als de draad beweegt in de huls.

Het grootste gevaar bij solderen is een "koude las" bijna onzichtbaar maar een meetbare hogere weerstand en dus hogere temperatuur totdat hij zich zelf "los soldeerd".
Ook krijg je altijd een scherpe overgang van soldeer op koperdraad, daar is hij mechanisch zwak en zal hij snel breken, goede trek ontlasting is belangrijk.

maar goed is wel een beetje off-topic...

[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 06-02-2015 15:30 . Reden: off-topic ]

• Herbie1971
mrmrmr schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:46:
@Andre1973

Moet het volgens NEN 1010 op 100 of 300mA of mag het ook met een standaard 30mA?

Ik heb zelf een 30mA ALS gebruikt omdat ik dacht dat dit sowieso veiliger is. D.w.z. het nadeel is alleen het geval als hij afslaat waar het niet strikt nodig was. Het installatievoorschrift van de fabrikant van de omvormer zegt 300mA, en de keuze van 30mA is van mij.
Als jij de omvormer zonder tussenkomst van een stekker en stopcontact heb aangesloten hoef je volgens NEN1010 geen ALS te gebruiken. Je bent er dus vrij in of je geen, 30, 100 of 300mA gebruikt.
De omvormer heeft zelf een ALS aan boord. De aardlek is feitelijk alleen om de kabel van zekeringkast naar omvormer af te zekeren. Persoonlijk vind ik dat onzin als de kabel degelijk is aangelegd, maar daar denken anderen op dit forum anders over. En dat is hun goed recht.
Ik zou zeggen pak een 100mA en als die ook nog ten onrechte afgaat een 300mA.

Ik heb er zelf ook geen ALS tussen, maar ik moet ik erbij zeggen dat ze op een onbereikbare plaats hangen en hebben een kunststof buitenkant (Steca)

[ Voor 6% gewijzigd door Herbie1971 op 06-02-2015 16:04 ]

• Aikon
  • Niet online
Ik heb panelen op het oosten (zelfs ietsjes richting noord) rond de 35' hellingshoek, tegelijk met een collega genomen die heeft ze op het zuidoosten op 20'. Mijn panelen doen echter 50% minder dan de zijne. Is dit nu iets wat goed komt gedurende de zomer of is dit verschil te groot?

Zo heb ik net geen 4kWh, en hij gaat richting de 7.

Kan helaas geen grafiekjes vinden over de opbrengst/windrichting/maand oid.

• Herbie1971
WoudseHoeve schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:22:
[...]

Hier en hier is informatie te vinden betreffende de motivatie.

Uit de Wikki:
Crimped connections fulfill similar roles, and may be thought of similarly, to soldered connections. There are complex considerations for determining which type is appropriate - crimp connections are sometimes preferred for these reasons:

Easier, cheaper, or faster to reproduce reliable connections in large-scale production.
Fewer dangerous, toxic or harmful processes involved in achieving the connection (soldered connections require aggressive cleaning, high heat, and possibly toxic solders).
Potentially superior mechanical characteristics due to strain relief and lack of solder wicking.

Combinaties van solderen en krimpen bestaan ook maar door het na solderen raak je een aantal voordelen van het krimpen weer kwijt.
Belangrijke voordelen van het krimpen zijn :
- Steeds dezelfde verbinding met een goed krimptang!
- Mechanisch een sterke verbinding ook als de draad beweegt in de huls.

Het grootste gevaar bij solderen is een "koude las" bijna onzichtbaar maar een meetbare hogere weerstand en dus hogere temperatuur totdat hij zich zelf "los soldeerd".
Ook krijg je altijd een scherpe overgang van soldeer op koperdraad, daar is hij mechanisch zwak en zal hij snel breken, goede trek ontlasting is belangrijk.

maar goed is wel een beetje off-topic...
Haha, ik weet niet hoor, maar als een gesoldeerde MC4 connector zichzelf los soldeerd heb je iets goed mis in je installatie. Persoonlijk denk ik dat (even beperkt tot een PV installatie) het geen ene moer uitmaakt of je krimpt of soldeerd. Als je beide maar vakkundig uitvoert. Daarbij hebben MC4 connectoren een prima trekontlasting en liggen de kabels als het goed is gewoon stil.

• Herbie1971
Aikon schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:49:
Ik heb panelen op het oosten (zelfs ietsjes richting noord) rond de 35' hellingshoek, tegelijk met een collega genomen die heeft ze op het zuidoosten op 20'. Mijn panelen doen echter 50% minder dan de zijne. Is dit nu iets wat goed komt gedurende de zomer of is dit verschil te groot?

Zo heb ik net geen 4kWh, en hij gaat richting de 7.

Kan helaas geen grafiekjes vinden over de opbrengst/windrichting/maand oid.
Uitgaande van exact dezelfde hardware en geen andere effecten als schaduw of andere neven effecten is mijn eerste reactie, toch een groot verschil.
Maar ik zou het wat meer tijd geven alvorens een conclusie te trekken.

• mrmrmr
  • Niet online
@Aikon
In de winter is door de laagstaande zon een wat grotere hoek dan 30 graden beter dan een lagere hoek, onder gelijkblijvende omstandigheden. Maar bij jou is de richting ook minder goed.

Kijk eens of de spanning per string volgens verwachting is. Dat is een goede indicatie dat er iets niet goed gaat (bijvoorbeeld een slecht paneel of schaduw).

• Aikon
  • Niet online
Ik heb geen idee wat te verwachten...

Ik zie dat de AC vandaag bijvoorbeeld rond de 320v is tussen 09:00 en 13:30. Ik heb 10 250 watt panelen van Sunrise op 1 string. (https://static.webshopapp...09913133/sunrise-poly.pdf)

Het Maximum Power Voltage is zo'n 30v per paneel, zou ik dan 300 moeten hebben in de volle zon. Oftewel dat is wel ok lijkt me.

[ Voor 20% gewijzigd door Aikon op 06-02-2015 16:19 ]

• WoudseHoeve
Herbie1971 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:54:
[...]
Haha, ik weet niet hoor, maar als een gesoldeerde MC4 connector zichzelf los soldeerd heb je iets goed mis in je installatie.
Een gesoldeerde verbinding waar veel stroom door heen gaat en een hoge overgangs weerstand heeft door een koude las zal zichzelf wel degelijk los solderen. Bij 7 ampere en 0.5 ohm heb je het al over 25 Watt !
Persoonlijk denk ik dat (even beperkt tot een PV installatie) het geen ene moer uitmaakt of je krimpt of soldeerd. Als je beide maar vakkundig uitvoert.
Een krimp verbinding is veel minder afhankelijk van de vakkundigheid van de uitvoerder.
Daarbij hebben MC4 connectoren een prima trekontlasting en liggen de kabels als het goed is gewoon stil.
Je zegt het zelf al : "als het goed is", bij een flinke storm, ti-raps vergaan, enz kan er zo maar beweging in komen. Maar de trek ontlasting van de connectoren is inderdaad goed. ( als men hem echt strak heeft aangedraaid! )

In onze professionele wereld (ESA) van de elektronica en elektrotechniek worden altijd krimp verbindingen gebruikt, problemen en uitval is gewoon veel lager.

• mrmrmr
  • Niet online
@Aikon

AC spanning is wisselstroom. Het gaat hier om de gelijkstroomspanning (DC) die de panelen gezamelijk produceren (voor de omvormer).

De panelen in de link produceren ergens tussen de 27V en 30V bij varierende instraling (het is ook afhankelijk van andere omstandigheden, zoals temperatuur). Je hebt er 10, dus de spanning zou dan tussen 270 en 300V moeten zijn op een gestandaardiseerde dag. Maar het is nu koud en dat zorgt voor een hogere spanning. Een hogere spanning is vaak gunstig voor de opbrengst.

Als er iets mis is zou je lagere DC spanning zien (voor elk paneel er ongeveer 30V af).

• Aikon
  • Niet online
Sorry, bedoelde idd de DC. Maar dat loopt het goed dus, en zal de opbrengst van de zomer wel bijtrekken :)

• Herbie1971
WoudseHoeve schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:30:
[...]

Een gesoldeerde verbinding waar veel stroom door heen gaat en een hoge overgangs weerstand heeft door een koude las zal zichzelf wel degelijk los solderen. Bij 7 ampere en 0.5 ohm heb je het al over 25 Watt !

[...]

Een krimp verbinding is veel minder afhankelijk van de vakkundigheid van de uitvoerder.

[...]

Je zegt het zelf al : "als het goed is", bij een flinke storm, ti-raps vergaan, enz kan er zo maar beweging in komen. Maar de trek ontlasting van de connectoren is inderdaad goed. ( als men hem echt strak heeft aangedraaid! )

In onze professionele wereld (ESA) van de elektronica en elektrotechniek worden altijd krimp verbindingen gebruikt, problemen en uitval is gewoon veel lager.
Laten we ons even beperken tot het topic PV systemen.
Stuur mij een eens een goed gesoldeerde MC4 connector met een overgangs weerstand van 0,5 ohm. Wordt nog een hele uitdaging denk ik.
Als je de trekontlasting van een gekrompen verbinding niet goed aandraait heb je dezelfde problemen.
Ik ben het helemaal met je eens dat bij hightech electronica toepassingen dit soort dingen een issue zijn. Maar voor zonnepanelen, kom op zeg! Beetje tekentafel praat.
Wist je overigens dat de zonnecellen in je paneel gesoldeerd zijn....

• WoudseHoeve
Herbie1971 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:49:
[...]
Laten we ons even beperken tot het topic PV systemen.
Stuur mij een eens een goed gesoldeerde MC4 connector met een overgangs weerstand van 0,5 ohm. Wordt nog een hele uitdaging denk ik.
Als je de trekontlasting van een gekrompen verbinding niet goed aandraait heb je dezelfde problemen.
Ik ben het helemaal met je eens dat bij hightech electronica toepassingen dit soort dingen een issue zijn. Maar voor zonnepanelen, kom op zeg! Beetje tekentafel praat.
Wist je overigens dat de zonnecellen in je paneel gesoldeerd zijn....
"Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV."
Dit is dus een technisch aspect van het opwekken met PV.

Ik begrijp de ontkenning dat zaken fout kunnen gaan niet. Als je wat meer ervaring hebt kom je er wel achter.

Dit is dus een HighTech toepassing. De panelen moet het 30+ jaar volhouden op je dak, in weer en wind, bij hoge en lage temperaturen. Dit zijn dezelfde problemen waarom elektronica in auto veel later op gang kwam als in de huiskamer en op de werkvloer. Als je MC4 connector goed bekijkt en analyseert zul je begrijpen dat het zeer goed ontworpen high tech onderdelen zijn die geassembleerd kunnen worden door ongeschoolde werklui, een goede verbinding waarborgen en ook nog eens simpel losgemaakt kunnen worden. Je kan het bijna niet fout doen.

Ja ik weet dat de verbindingen tussen de cellen in de panelen gesoldeerd zijn, maar dat zijn een anders soort soldeer verbindingen en aangebracht onder andere omstandigheden.
Ik neem ook aan dat je het verhaal gevolgd hebt van die Nederlands fabricaat panelen waarvan de aansluitdoosjes in de fik konden gaan, gewoon slecht gesoldeerd. Met schroef of krimp was dat niet gebeurd.

• mrmrmr
  • Niet online
@WoudseHoeve
@Herbie1971

Het is best makkelijk verkeerd te krimpen. Ik las op dit forum in het verleden over mensen die geen speciale krimptang nodig hadden. (zou ik niet doen, Chinese MC4 krimptangen kosten weinig).

Ik heb een paar MC4 connectoren er opnieuw aangezet omdat er een paar draadjes buiten de krimp waren geraakt (pijl rechtsonder) of omdat de vertinde aders niet ver genoeg onder de krimp kwamen (pijl linksboven). MC4 connectoren vind ik gevoelsmatig niet erg betrouwbaar eruit zien, het gaat van een dikke kabel naar nogal dun metaal.

Dit zijn wat afgekeurde krimps:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1CGECua.jpg

Links van het pijltje linksboven komen de aders maar halverwege de krimp. Dat zie je niet op de foto.

Als je het plaatje 400% vergroot zie je meer details, bijvoorbeeld hoe het metaal bij de krimp omgekruld is. Ook is beter te zien waar de aders wel of niet aanwezig zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 07-02-2015 00:49 ]

• Herbie1971
WoudseHoeve schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:20:
[...]

Ik begrijp de ontkenning dat zaken fout kunnen gaan niet. Als je wat meer ervaring hebt kom je er wel achter.

Dit is dus een HighTech toepassing. De panelen moet het 30+ jaar volhouden op je dak, in weer en wind, bij hoge en lage temperaturen. Dit zijn dezelfde problemen waarom elektronica in auto veel later op gang kwam als in de huiskamer en op de werkvloer. Als je MC4 connector goed bekijkt en analyseert zul je begrijpen dat het zeer goed ontworpen high tech onderdelen zijn die geassembleerd kunnen worden door ongeschoolde werklui, een goede verbinding waarborgen en ook nog eens simpel losgemaakt kunnen worden. Je kan het bijna niet fout doen.

Ja ik weet dat de verbindingen tussen de cellen in de panelen gesoldeerd zijn, maar dat zijn een anders soort soldeer verbindingen en aangebracht onder andere omstandigheden.
Ik neem ook aan dat je het verhaal gevolgd hebt van die Nederlands fabricaat panelen waarvan de aansluitdoosjes in de fik konden gaan, gewoon slecht gesoldeerd. Met schroef of krimp was dat niet gebeurd.
Ik ontken helemaal niet dat zaken fout kunnen gaan. Ik beweer alleen dat een goed gesoldeerde verbinding niet slechter presteert als een goed gekrompen verbinding op een MC4 connector.
Wat weet jij van mijn ervaring vraag ik mij af?
Ja en slecht gesoldeerd, moet je niet doen. Evenals slecht krimpen, moet je ook niet doen. Zie post hierboven.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er wordt weer lekker langs elkaar heen gepraat :)
WoudseHoeve schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:30: een hoge overgangs weerstand heeft door een koude las
Herbie1971 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:49:
Stuur mij een eens een goed gesoldeerde MC4 connector
Een koude las is dus niet goed gesoldeerd...

WoudseHoeve's punt is dat een soldeerverbinding lastiger te inspecteren is dan een krimpverbinding, wat m.i. versterkt wordt door mrmrmr's foto's.

• Herbie1971
Proton_ schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:00:
Er wordt weer lekker langs elkaar heen gepraat :)

[...]

[...]

Een koude las is dus niet goed gesoldeerd...

WoudseHoeve's punt is dat een soldeerverbinding lastiger te inspecteren is dan een krimpverbinding, wat m.i. versterkt wordt door mrmrmr's foto's.
Thanks for the mediation! :)

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 19:34
Net m'n Steca geupdate. Was inderdaad een fluitje van een cent.

De web interface is duidelijk uitgebreid. Zo is er nu ook de mogelijkheid om de P, U en I van zowel AC als DC uit te lezen met een beetje HTML en JavaScript! En van AC ook de frequentie. Heb er nu al zin in om een scriptje te schrijven dat dit logt en naar PVOutput exporteert. Toch weer meer informatie dan de pulsen die m'n Arduino logt.

• Herbie1971
roderickvd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:10:
Net m'n Steca geupdate. Was inderdaad een fluitje van een cent.

De web interface is duidelijk uitgebreid. Zo is er nu ook de mogelijkheid om de P, U en I van zowel AC als DC uit te lezen met een beetje HTML en JavaScript! En van AC ook de frequentie. Heb er nu al zin in om een scriptje te schrijven dat dit logt en naar PVOutput exporteert. Toch weer meer informatie dan de pulsen die m'n Arduino logt.
d:)b Hou ons even op de hoogte. Ik weet inmiddels uit ervaring dat de Steca's heel betrouwbaar loggen.
Zou leuk zijn om de data wat effecienter te gebruiken.

• cj1
  • Niet online

cj1

Fijn dat ik weer wat geleerd heb over dit technische aspect van het aanleggen van een PV-installatie, het is dus de overgangsweerstand waar het hier om gaat.

De onderstaande reactie van Ernst Grundmann op het modelbouwforum laat mij neigen naar krimpen, als het klopt dat de (overgangs)weerstand met krimpen meetbaar lager is en er minder kans is op galvanische spanningen. Ik kan mij namelijk levendig voorstellen dat er ooit condensvorming op zal treden binnen de MC4 connector.

Wanneer je een goede krimp verbinding wordt het metaal van de draad door de grote druk min of meer in het metaal van de connector geperst.
Wanneer je gaat solderen zal je twee overgangen hebben, van koper naar soldeer en van soldeer weer naar koper. Dit veroorzaakt enige overgangsweerstand en onder bepaalde (wel zeldzame) omstandigheden ook een galvanische spanning.
De overgangsweerstand van een goede krimp verbinding is meetbaar lager.
De galvanische spanning kunnen storingen veroorzaken die grote problemen kunnen geven. Voor ons (modelbouwers) speelt dit echter nauwelijks of misschien zelfs helemaal niet. Alleen wanneer de soldeer verbindingen wel eens nat worden zou dit probleem op kunnen treden en zelfs dan is het nog zeldzaam. Bij meetcircuits kan het echter een heel groot probleem zijn. Ik heb bij Fokker gewerkt en daar hebben we echt problemen gehad door dit soort effecten. Dat waren echter zeer gevoellige meetsystemen die gebruikt werden om van alles en nog wat te meten tijdens de testvluchten.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:20:
[...]

*knip

Was wel aardig geweest als je het verhaal over scheutensolar zelf wat beter had gevolgt
het was nl een probleem met de krimpverbindingen en niet met de soldeer verbindingen
de soldeer verbindingen die gesmolten waren, zijn gesmolten door de slechte krimpverbindigen
zoals onze mede tweakers in de link het weg zetten.
nieuws: Advies: schakel brandgevaarlijke zonnepanelen Scheuten Solar uit

Hun advies is zelfs "gewoon de stekkers eraf knippen en de kabels vastsolderen aan de PCB."

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 07-02-2015 00:47 ]

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:29:
Ik las op dit forum in het verleden over mensen die geen speciale krimptang nodig hadden. (zou ik niet doen, Chinese MC4 krimptangen kosten weinig).
Toen ik eind vorig jaar mijn panelen heb gelegd heb ik de vraag gesteld of dit perse met een speciale MC4 tang moest of dat het ook met een adereindhulstang mogelijk was, immers die is voor meerdere klussen bruikbaar. Op basis van de antwoorden die ik toen kreeg ben ik aan het prutsen geweest door MC4 connectoren met een adereindhulstang te krimpen, maar kwam er al snel achter dat geen goede verbinding geeft, de tang is er niet voor geschikt.

Later kwam men hier met allerlei links naar van die goedkope MC4 krimptangen (werken zeg maar als een schaar), maar naar mijn mening kun je met dat soort tangen ook geen goede krimp maken.

Uiteindelijk heb ik een professionele MC4 tang geleend en dan zie je echt het verschil in krimp, zo'n tang perst de boel super strak in elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilzonneenergie.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61494231/4BB1/0A74/318D/D789/4E6D/C0A8/2A95/12CE/MC4_krimptang_crimping_pliers_multicontact_32.6020_PV-CZM.jpg

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-01 23:03
In de (petrochemische) industrie eisen ze vaak ook nog dat de tangen en de bekken gekalibreerd zijn. Een goede krimpverbinding staat of valt met het gebruik van het type connector met bijbehorende tang + bekken.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• mrmrmr
  • Niet online
Als je een goede tang kunt lenen zou ik het doen.

Maar de tang die ik had gekocht voor een tientje doet het ook prima, de twee metalen randen worden goed omgebogen.

De mislukte krimps zijn het gevolg van niet goed inleggen. Niettemin kun je zelfs bij de afgekeurde krimps een behoorlijk grote trekkracht uitoefenen zonder dat de verbinding daarmee slechter wordt. Het klemt zeer goed vast.

Gewone tangen laten meestal de twee lippen overlappen, dat is veel te zwak. Dan kun je beter 25 euro uitgeven of een professionele tang lenen.

Ik heb het idee dat er ook verkopers zijn die veel te veel vragen voor precies dezelfde tang.

• Andre1973

Andre1973

PClop schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 00:43:
[...]

Was wel aardig geweest als je het verhaal over scheutensolar zelf wat beter had gevolgt
het was nl een probleem met de krimpverbindingen en niet met de soldeer verbindingen
de soldeer verbindingen die gesmolten waren, zijn gesmolten door de slechte krimpverbindigen
zoals onze mede tweakers in de link het weg zetten.
nieuws: Advies: schakel brandgevaarlijke zonnepanelen Scheuten Solar uit

Hun advies is zelfs "gewoon de stekkers eraf knippen en de kabels vastsolderen aan de PCB."
In de connectoren achter op de Multisol-panelen, die gebouwd zijn door de Nederlandse fabrikant Alrack en de panelen met elkaar verbinden, zou de kabel op een ondeugdelijke wijze zijn vastgemaakt aan een printplaat.

Over de scheuten panelen: hier zat een schuifstekker zo'n platte 6,3 mm op er een stukje vergulde printplaat te schuiven.
zoiets
https://www.conrad.nl/nl/...tml?sc.ref=Search+Results
Doordat de buitenmantel van de gekozen kabel waarschijnlijk van een dunner type was gekozen dan waarmee het was ontworpen (er zijn verschillende fabrikanten die 4 mm solar kabel maken maar met verschillende buiten diameter, van het ene merk passen er wel 4 in een 19 mm buis van het ander echt niet), wilde de stekker wel eens (deels) van de printplaat afschuiven.
Dit gebeurde vaak bij het omhoog brengen als een stekker ergens achter bleef haken (opgeschoven pannen o.a.) dan kon het gebeuren dat de stekker van de printplaat af schoof, maar niet uit het kastje kwam, was dus niet zichtbaar.

Ik heb er in die tijd een hele zooi (750+) geplaatst voor toenmalig werkgever.
We hebben het ook wel aangegeven (t was een keer de oorzaak dat de panelen er af moesten omdat er nul DC spannning af kwam) Daar werd helaas niet zo veel mee gedaan.

Lag daar dus niet aan solderen of krimpen, maar aan het ontwerp.
De snelle fix was, kastje open checken of de stekkertjes goed zaten, dan de schuifstekkertjes aan de print solderen, dan weer terug leggen.

• Andre1973

Andre1973

mrmrmr schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 11:51:
Als je een goede tang kunt lenen zou ik het doen.

Maar de tang die ik had gekocht voor een tientje doet het ook prima, de twee metalen randen worden goed omgebogen.

De mislukte krimps zijn het gevolg van niet goed inleggen. Niettemin kun je zelfs bij de afgekeurde krimps een behoorlijk grote trekkracht uitoefenen zonder dat de verbinding daarmee slechter wordt. Het klemt zeer goed vast.

Gewone tangen laten meestal de twee lippen overlappen, dat is veel te zwak. Dan kun je beter 25 euro uitgeven of een professionele tang lenen.

Ik heb het idee dat er ook verkopers zijn die veel te veel vragen voor precies dezelfde tang.
Er zijn ook gewoon slechte connectoren op de markt, ooit wat klussen voor een echte prijsvechter gedaan.
Bij elke (100% dus) van de gekrompen stekkers zat er een raar lipje aan een kant waar t gekrompen was. Dat was dus ontsnapt aan het volume dat in de bek moest zitten.
Dus elke keer dat lipje beetje omvouwen en opnieuw krimpen.
Bij andere / echt MC4 heb je daar nooit last van.
En ik gebruik en krimptang van meer dan E250,-. die is dan ook niet te leen. Er zijn id goedkope tangen op de markt van rond de E50,- die best een goede verbinding kunnen maken denk ik. liever dat dan klooien met een waterpomptang oid.
Ik trek ook altijd even aan het pennetje de stekker, om mezelf te overtuigen dat t echt vast zit.
Dat doe ik eigenlijk wel bij alle verbindingen, al te vaak een storing mogen zoeken van iemand die m verkeerd had ingestoken en aangedraaid. Die kunnen jaren lang wel min of meer functioneren (zeker bij lage stroomdoorgang) en daarna toch nog storing geven.

• cj1
  • Niet online

cj1

Andre1973 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 11:59:
[...]
Doordat de buitenmantel van de gekozen kabel waarschijnlijk van een dunner type was gekozen dan waarmee het was ontworpen, wilde de stekker wel eens (deels) van de printplaat afschuiven.
[...]
Lag daar dus niet aan solderen of krimpen, maar aan het ontwerp.
Waar bij de Scheuten / Solexus junction box - die in Nederland door Alrack werd vervaardigd - nu echt het probleem zit is mij nog niet duidelijk.

Het is namelijk typisch dat het probleem zich alleen aan de positieve pool en niet aan de negatieve pool voordoet. Terwijl bij beide - als ik de foto's bekijk - hetzelfde ontwerp is toegepast. En als je het Kostal PCB met het Solexus PCB ontwerp vergelijkt dan zie ik ook niet veel verschil in het ontwerp van de aansluiting.

Kostal PCB
Afbeeldingslocatie: http://www.lomar.it/scheuten/images/riparazione-scheuten-solexus-kostal-2.jpg

Solexus PCB (waar al iemand zelf aan het solderen is geslagen en de kabels eraf gephotoshopt zijn)
Afbeeldingslocatie: http://www.lomar.it/scheuten/images/riparazione-scheuten-solexus-kostal-3.jpg

Dat een ontwerp dat een bepaalde dikte kabelmantel vereist is geen flexibele keuze en vergroot de kans op potentiële problemen. Toch verwacht ik dat bij de firma die die box bouwt, de kabel voor zowel de positieve als negatieve aansluiting van dezelfde rol komen.

Volgens de franse firma Vital Solution is er naast de slechte verbinding nog meer mis met (de PCB in) deze Scheuten Solexus junction box, ik citeer:
  1. The width path of the electronic card has been wrongly dimensioned in order to transmit properly the electric current.
  2. In order to support the current on the electonic card surface, Vital Solution has chosen a PCB FR4 card with a copper thickness of 70 µm instead of 35 µm.
  3. The electronic components have been optimized to reduce the overheating of 50° C.
De door hen bedachte € 49,90 PCB-oplossing maakt nu gebruik van een veerterminal/veeraansluitklem om de kabel met het PCB te verbinden. Zie deze youtube video vanaf tijdstip 1:59:

Een Italiaanse Scheuten/Solexus/Alrack reparatieoplossing heeft weer een ander klemsysteem toegepast om de solarkabel met het junction box PCB te verbinden:
Afbeeldingslocatie: http://www.lomar.it/scheuten/images/riparazione-scheuten-solexus-kostal-18.jpg

In de huidige (februari 2015) versie heeft die Franse firma Synairgie+ dezelfde klemconnector als de Italianenen gebruiken.

Schijnbaar is het allemaal nog niet zo eenvoudig om een kabel deugdelijk (aan een printplaat) te bevestigen.

[ Voor 1% gewijzigd door cj1 op 07-02-2015 14:36 . Reden: youtub video link ingevoegd; extra uitleg bij het solexus pcb ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Hé iedereen, ik heb eindelijk m'n panelen geïnstalleerd en het goede nieuws is: er kunnen nog hoopjes meer bij!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nAAMvWaXGXeePzUxIIMYlpDQ/full.jpg

Voor het geval m'n sarcasme niet is doorgekomen: nee, dit is niet mijn huis, ik spotte dit onderweg vanaf de winkel in Hilligersberg (Rotterdam)

That being said, ik heb daadwerkelijk eindelijk m'n eerste paneeltjes geïnstalleerd. Pics volgen als de omvormers ook werkelijk hangen (ik wacht nog op een paar connectoren)

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 21:36
[b]mux schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 20:37
[afbeelding]

Voor het geval m'n sarcasme niet is doorgekomen: nee, dit is niet mijn huis, ik spotte dit onderweg vanaf de winkel in Hilligersberg (Rotterdam)
Nog een mooi voorbeeld :'(
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/53725f343d43644532bf3eb65f71083b.jpg

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

toxict schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:06:
[...]

De instraling is laag.
Komt omdat ik op 10 graden helling zit met alle panelen.
En omdat de instraling laag is zal het toch wel mee vallen met de voltage niet?
Inderdaad. De Voc wordt voor circa 10% bepaald door de hoeveelheid instraling. 600 Volt bij 1000W/m2 is dus 590 Volt bij 833 W/m2. Met 10° ga je dat denk ik zomers niet eens halen.
migjes schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:43:
[...]

de instraling heeft er niks mee te maken.
Hoe bedoel je? De instraling is namelijk wel degelijk bepalend voor de Voc.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1040z9s.png

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 08-02-2015 11:01 ]

• migjes
  • Laatst online: 13-12-2025
Dre schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:58:
[...]

Inderdaad. De Voc wordt voor circa 10% bepaald door de hoeveelheid instraling. 600 Volt bij 1000W/m2 is dus 590 Volt bij 833 W/m2. Met 10° ga je dat denk ik zomers niet eens halen.

[...]

Hoe bedoel je? De instraling is namelijk wel degelijk bepalend voor de Voc.
[afbeelding]
beter lezen dre.
beweer ik iets over Voc en instraling?
ik beweer alleen dat de instraling niks te maken heeft met de garantie van de fabrikant.
maar begrijp ik goed dat jij de garantie over neemt van de fabrikant voor deze klant?
( dat zou ik dom vinden omdat er zelfs zonder problemen een 2x4 + 3x4 oplossing is.
die wel goed gekeurd is door de fabrikant. geen probleem op een omnik tl2.)

dit is gewoon ondeugdelijk door installateur opgeleverd.
en dat heeft hij maar op te lossen.

edit:
er is gewoon een heel groot verschil tussen een tweaker die er voor kiest om die grens op te zoeken.
en een klant die een werkende set wil opgeleverd krijgen en daar voor betaalt (nu steekt de installateur extra centjes die hij uit gespaard heeft gewoon in zijn eigen zak.).

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 08-02-2015 11:42 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:18:
[...]

beter lezen dre.
beweer ik iets over Voc en instraling?
ik beweer alleen dat de instraling niks te maken heeft met de garantie van de fabrikant.
maar begrijp ik goed dat jij de garantie over neemt van de fabrikant voor deze klant?
( dat zou ik dom vinden omdat er zelfs zonder problemen een 2x4 + 3x4 oplossing is.
die wel goed gekeurd is door de fabrikant. geen probleem op een omnik tl2.)

dit is gewoon ondeugdelijk door installateur opgeleverd.
en dat heeft hij maar op te lossen.

edit:
er is gewoon een heel groot verschil tussen een tweaker die er voor kiest om die grens op te zoeken.
en een klant die een werkende set wil opgeleverd krijgen.
Ik had de indruk dat je bedoelde dat de instraling niks te maken heeft met de spanning. My bad.
En omdat de instraling laag is zal het toch wel mee vallen met de voltage niet?
+ direct daaronder
de instraling heeft er niks mee te maken
De software van Omnik gaat uit van -10°C en 1000W/m2 instraling op een installatie met een hellingshoek van 10°. Dat is toch niet realistisch in Nederland 8)7. De vraag is dan of de installateur het ondeugdelijk heeft opgeleverd of dat software van Omnik verkeerde aannames doet...

• migjes
Dre schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:42:
De software van Omnik gaat uit van -10°C en 1000W/m2 instraling op een installatie met een hellingshoek van 10°. Dat is toch niet realistisch in Nederland 8)7. De vraag is dan of de installateur het ondeugdelijk heeft opgeleverd of dat software van Omnik verkeerde aannames doet...
ik weet het, maar zo wil omnik het.
dus zo moet het dan maar ook als je installateur bent.
het kost maar een metertje of 4 extra kabel en een paar extra stekkers, het zijn de kosten niet voor een 2x4+3x4 setup.
de installateur was gewoon te lui om het zo te doen en heeft het zich er makkelijk van afgemaakt.

als tweaker of zelf installateur vind ik het wat anders.
als iemand zelf het dak op kan en wil, ook als er iets net niet gaat zoals geplant.
veranderen zaken wel iets.
dan kun je de dingen oplossen als er iets is, maar als je na 2 jaar terug moet naar de installateur omdat het toch niet werkte, ben je aan zijn grappen en grollen overgeleverd.

edit:
en los daarvan, het draait ook beter als je er een 2x4+3x4 van maakt, zit hij beter in het bereik van de mpp.
is nog een +/-0,5% bij redelijk vermogen extra jaar opbrengst, maar een stuk meer bij minder vermogen en een flink deel van de opbrengst is toch bij bewolking ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 08-02-2015 12:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Gisteren mijn Sunnyboy 2100 voorzien van nieuwe firmware van 4.22 naar 4.58
( gratis service van SMA)
en tevens een webconnect module er in gestoken.
Ik heb nu al de indruk met die nieuwe firmware dat die beter presteert.

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-01 11:32
Ik heb een offerte ontvangen voor een SolarEdge systeem met 10 SunPower 335Wp panelen. Nu is mijn vraag: is dit de juiste combinatie van componenten voor mijn dak?
- 10 x Sunpower SPR-X21 335 Black mono
- 10 x SolarEdge optimizer P500
- SolarEdge SE3000
Dit is een capaciteit van 3350Wp, op een dak op Zuid-Oost (azimuth 135 graden) met een hoek van 55 graden. Is de SE3000 dan de juiste? Of is het beter een SE3500 te hebben?

• migjes
Domokoen schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:20:
Ik heb een offerte ontvangen voor een SolarEdge systeem met 10 SunPower 335Wp panelen. Nu is mijn vraag: is dit de juiste combinatie van componenten voor mijn dak?
- SolarEdge SE3000
Dit is een capaciteit van 3350Wp, op een dak op Zuid-Oost (azimuth 135 graden) met een hoek van 55 graden. Is de SE3000 dan de juiste? Of is het beter een SE3500 te hebben?
ik ga er van uit dat je aardig wat schaduw hebt op dak, anders heb je eigenlijk geen solaredge nodig.
(en dan leg je hele dure panelen in de schaduw.
zelfs goedkope panelen op noord vind ik dan al snel een leukere oplossing ;)
mits mogelijk)

de p500 zal wel moeten, want solaredge heeft geen beter passende oplossing voor dat zware type paneel.
is wel wat overkill, maar zal moeten.

zelf zou ik een iets zwaarder omvormer nemen, maar dat is omdat je nu al zoveel geld uit geeft voor dure panelen, dat de prijs voor een zwaardere omvormer niet veel uit maakt.

(zoals je de vraag stelt is er eigenlijk geen goed antwoord te geven.
dit is het beste wat ik met de vraag kan.
heb eigenlijk het idee dat je beter iets anders kan kiezen als die dure panelen en die lastige hoek van je dak, maar ik weet erg weinig om er iets over te zeggen. ;) )

edit:
klein voorbeeldje:
neem b.v. dit paneel.
http://shop.winkelman-zon...t-solaredge-optmizer.html
stuk goedkoper en heeft al solaredge ingebouwd ;)
die 10X op Zuidoost en dan kun je voor de zelfde prijs als Sunpower nog makkelijk 8X ook op noordwest leggen, en heb je nog meer opbrengst ook.
en zou je zelfs nog makkelijk met een se3000 kunnen doen. (panelen leveren niet op het zelfde tijdstip max vermogen.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 08-02-2015 12:50 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

14x 250-260wp op 7 optimizers lijkt me gunstiger kwa prijs maar dat moet natuurlijk wel passen, waarom heb je voor deze panelen gekozen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:05
Domokoen schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:20:
- SolarEdge SE3000
Ik heb zelf 11 Sunpower E20 panelen liggen (327 Wp dus totaal 3597 Wp) op een SE3000... dus de SE3500 is denk ik niet nodig... de mijne liggen zelfs nog op Zuid...... Je kunt via Solaredge een site designer downloaden, kun je het zelf berekenen....

Wat ik weet is dat de X21 best wel duurder is dan de E20.... Vandaar dat hier de E20 liggen (en bij de buren ook... lange termijn visie!)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• cj1
  • Niet online

cj1

Uit het verhaal van mux over waarom een 3-fase inverter met minder condensatorcapaciteit efficiënter kan werken
mux schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:31:
[...]
Om het maximum power point zo goed mogelijk te kunnen volgen zorgt de MPPT ervoor dat de condensatoren binnen een heel nauwe tolerantie van spanning blijft. MPPTs met een efficiëntie van 99.5% moeten de condensatoren binnen 1V houden, MPPTs met 99.9% efficiëntie houden ze binnen een fractie van een volt.
is mij de relatie tussen het volgen van het Maximum Power Point (MPP) en de spanning van de condensatoren nog niet duidelijk. Wat/waarom heeft het één met het ander te maken:?

• mux

mux

99% efficient!

Het maximum power point van een string zonnecellen is één specifieke spanning waarop het product stroom X spanning maximaal is. Als je afwijkt van die spanning en stroom, om wat voor reden dan ook, verlies je potentieel opwekbaar vermogen.

Wat een MPPT dus doet, is het implementeren van een regellus die de spanning precies op het juiste punt houdt *door* een specifieke hoeveelheid stroom te trekken. Idealiter trek je DC stroom uit de panelen; exact 8A bij 34V bijvoorbeeld. Echter, in een inverter is hetgene dat stroom 'trekt' uit de panelen je grid, en dat is AC. Oftewel 'gepulst'. 100 keer per seconde wordt een halfsinusvormige puls vermogen getrokken.

Die grote condensatorbank in een inverter staat rechtstreeks verbonden met de zonnepanelen. Als er 100 keer per seconde stroom wordt getrokken, wordt die condensatorbank dus 100 keer per seconde gepulst leeggetrokken, en in de dode periode tussen de pulsen wordt hij opgeladen.

De truc is dus om de condensatoren zó groot te maken, dat in deze cyclus de spanning niet meer dan ongeveer 1V varieert (op een systeemspanning van ca. 400V). Dan blijven de panelen zowel in de dode periode als in de leveringsperiode netjes heel erg dicht bij hun maximum power point.

In een driefase-inverter zitten de pulsen véél dichter bij elkaar, dus is de dode periode ertussen veel kleiner. Dat zorgt ervoor dat de condensatorbank vele malen kleiner kan zijn of, iets dat om technische redenen gunstiger is, kan de MPPT efficiënter werken omdat de condensatoren veel minder variëren in spanning.

• migjes
mux schreef op zondag 08 februari 2015 @ 13:39:
Het maximum power point van een string zonnecellen is één specifieke spanning waarop het product stroom X spanning maximaal is. Als je afwijkt van die spanning en stroom, om wat voor reden dan ook, verlies je potentieel opwekbaar vermogen.

Wat een MPPT dus doet, is het implementeren van een regellus die de spanning precies op het juiste punt houdt *door* een specifieke hoeveelheid stroom te trekken. Idealiter trek je DC stroom uit de panelen; exact 8A bij 34V bijvoorbeeld. Echter, in een inverter is hetgene dat stroom 'trekt' uit de panelen je grid, en dat is AC. Oftewel 'gepulst'. 100 keer per seconde wordt een halfsinusvormige puls vermogen getrokken.

Die grote condensatorbank in een inverter staat rechtstreeks verbonden met de zonnepanelen. Als er 100 keer per seconde stroom wordt getrokken, wordt die condensatorbank dus 100 keer per seconde gepulst leeggetrokken, en in de dode periode tussen de pulsen wordt hij opgeladen.

De truc is dus om de condensatoren zó groot te maken, dat in deze cyclus de spanning niet meer dan ongeveer 1V varieert (op een systeemspanning van ca. 400V). Dan blijven de panelen zowel in de dode periode als in de leveringsperiode netjes heel erg dicht bij hun maximum power point.

In een driefase-inverter zitten de pulsen véél dichter bij elkaar, dus is de dode periode ertussen veel kleiner. Dat zorgt ervoor dat de condensatorbank vele malen kleiner kan zijn of, iets dat om technische redenen gunstiger is, kan de MPPT efficiënter werken omdat de condensatoren veel minder variëren in spanning.
mijn 1fase omvormer heeft ook nog een ander trukje.
bij +/- 235Wdc schakelt hij naar een aantal pulsen minder per seconde.
tot zelfs zichtbaar in de logging bij nog lagere Wdc.
hij houwt daarmee nog aardig het rendement hoog bij lage vermogens.

maar een vraagje, weet jij waarom de meeste 1fase tl omvormers op +/-360V werken intern?
(ik kan het wel zien in de logging, en ik vind dat hij soms nog best zwabbert, meestal rond de 367V.
maar ik kijk er meestal niet naar.)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is dus goed voor de schakelefficiëntie, ten koste van het MPPT rendement.

• Domokoen
migjes schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:36:
[...]

ik ga er van uit dat je aardig wat schaduw hebt op dak, anders heb je eigenlijk geen solaredge nodig.
(en dan leg je hele dure panelen in de schaduw.
zelfs goedkope panelen op noord vind ik dan al snel een leukere oplossing ;)
mits mogelijk)

de p500 zal wel moeten, want solaredge heeft geen beter passende oplossing voor dat zware type paneel.
is wel wat overkill, maar zal moeten.

zelf zou ik een iets zwaarder omvormer nemen, maar dat is omdat je nu al zoveel geld uit geeft voor dure panelen, dat de prijs voor een zwaardere omvormer niet veel uit maakt.

(zoals je de vraag stelt is er eigenlijk geen goed antwoord te geven.
dit is het beste wat ik met de vraag kan.
heb eigenlijk het idee dat je beter iets anders kan kiezen als die dure panelen en die lastige hoek van je dak, maar ik weet erg weinig om er iets over te zeggen. ;) )

edit:
klein voorbeeldje:
neem b.v. dit paneel.
http://shop.winkelman-zon...t-solaredge-optmizer.html
stuk goedkoper en heeft al solaredge ingebouwd ;)
die 10X op Zuidoost en dan kun je voor de zelfde prijs als Sunpower nog makkelijk 8X ook op noordwest leggen, en heb je nog meer opbrengst ook.
en zou je zelfs nog makkelijk met een se3000 kunnen doen. (panelen leveren niet op het zelfde tijdstip max vermogen.)
Er passen op mijn dak maar 10 panelen (op een manier die ik mooi vind). Als je gaat puzzelen kan je misschien wel 13 panelen kwijt (of nog meer met panelen met afwijkende maten), maar dat wil ik niet. Op de eerste plaats komt hoe het eruit ziet, op de tweede plaats hoeveel kWh het opbrengt. En pas op de derde plaats de prijs.
Er is haast geen dakoppervlak op noord, door de manier waarop het huis aan dat van de buren vast zit. Daar kan je misschien 1 paneel kwijt op zuid-west en 1 paneel op noord-west, maar dat wordt heel lelijk.

Over de schaduw: Het huis van de buren zal een schaduw werpen op de onderste panelen in de ochtend (buiten de zomer), en sommige onderste panelen komen veel eerder uit de schaduw dan anderen. Het prijsverschil tussen wel/geen SolarEdge was maar 200 euro, en de schatting is dat het 100 kWh/jaar meer opbrengt. De installateur zei dat ik niet veel schaduw heb en dat het eigenlijk niet nodig is. Maar dit verdient zichzelf ondanks dat in 10 jaar terug. Plus, de SolarEdge inverter gaat waarschijnlijk langer mee dan de SMA omvormer.

• Domokoen
miel schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:43:
[...]

Ik heb zelf 11 Sunpower E20 panelen liggen (327 Wp dus totaal 3597 Wp) op een SE3000... dus de SE3500 is denk ik niet nodig... de mijne liggen zelfs nog op Zuid...... Je kunt via Solaredge een site designer downloaden, kun je het zelf berekenen....

Wat ik weet is dat de X21 best wel duurder is dan de E20.... Vandaar dat hier de E20 liggen (en bij de buren ook... lange termijn visie!)
Bedankt voor de tip! Ik heb de designer gedownload en het systeem gemaakt met de E20/327Wp (de X21 zit er niet in, maar het scheelt weinig). Ik kom met 10 panelen nu uit op 3,02 kW max, vertaald naar X21 panelen is dat 3,1kW max. Dus dat lijkt niet heel erg boven de 3000 te komen. En als het bij jou geen probleem is met 11 panelen, zullen mijn 10 ook wel kunnen.

• cj1
  • Niet online

cj1

De truc is dus om de condensatoren zó groot te maken, dat in deze cyclus de spanning niet meer dan ongeveer 1V varieert
Mag ik een condensator daarbij zien als een soort accu, waarbij er doorgaans met een iets hogere spanning geladen wordt, en als die weer ontladen wordt dan daalt langzaam de spanning iets?

Terug naar de rimpelspanning. Volgens SMA Solar ziet dat er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/5ej2dp5p7/Voltage_to_ground_versus_Array_potential.png
De lagere spanningsverschillen bij een driefasenomvormer t.o.v. enkelfase, betekent dan toch ook dat na aarding van een driefaseninverter de rimpel nog kleiner wordt dan bij "Enkelfase met transformator en negatieve aarding set"?

Met als gevolg dat voor paneeltechnologieën die gevoelig zijn voor wisselende voltages - omdat ze daarbij lekstromen opwekken (veroorzaakt door een metalen onderlaag) - in combinatie met een driefasen inverter dus ook minder lekstromen zullen genereren?

The leakage currents can be somewhat reduced through a maximization of the distance between PV modules and grounded structures (e.g. module frames)
Zou je het ontstaan van lekstromen nog verder minimaliseren door bijvoorbeeld helemaal geen metalen montage systeem meer te gebruiken, maar bijvoorbeeld kunststof? Of heeft kunststof waar andere nadelige consequenties?

op een systeemspanning van ca. 400V.
En als ik het goed begrepen heb is die 400V is nodig om de top van de sinus (aan de uitgang) te kunnen maken.

Heeft een inverter met transformator doorgaans een wat hogere systeemspanning dan zonder transformator? En waarom? Om fluctuaties van de spanning op te kunnen vangen bij wisselende belastingen? Of zijn er spanningsverliezen in de lange gewikkelde koperdraad van de trafo?

• Dre
  • Niet online

Dre

"Voltage to ground" is wat anders dan de rimpelspanning op de buffer condensatoren!

Omvormers met transformatoren zie je niet zoveel meer. De ingangspanning zal afhankelijk zijn van de wikkelverhouding van de transformator.

Waar ben je eigenlijk precies naar opzoek? En wat is de achtergrond van je vragen? (storingen aan je huidige omvormer?). Misschien kunnen de Tweakers je dan wat gerichter helpen met een geschikte omvormer, of andere oplossing :)

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 08-02-2015 16:16 ]

• mux

mux

99% efficient!

migjes schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:03:
maar een vraagje, weet jij waarom de meeste 1fase tl omvormers op +/-360V werken intern?
(ik kan het wel zien in de logging, en ik vind dat hij soms nog best zwabbert, meestal rond de 367V.
maar ik kijk er meestal niet naar.)
De meeste omvormers zijn 'transformatorloos', oftewel ze hebben een ongeïsoleerde buck-converter die de conversie van DC naar AC doet. De eigenschap van buck-converters is dat ze alleen een hogere spanning kunnen omzetten naar een lagere, dus moet de DC-ingangsspanning van de buck-converter altijd hoger zijn dan de netspanning.

Netspanning in Nederland is 230VAC -10/+5%. Dat is dus een sinusgolf met een piek van maximaal 230*1.05*sqrt(2)=341V. Klein beetje marge daar bovenop voor verliezen in de converter en voilà, je zit op 360V.
cj1 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:47:
Mag ik een condensator daarbij zien als een soort accu, waarbij er doorgaans met een iets hogere spanning geladen wordt, en als die weer ontladen wordt dan daalt langzaam de spanning iets?
OK, je vraagt om in-depth informatie, dan krijg je die. In lekentaal: ja, een condensator is een 'soort' accu. In serieustaal:
- Een accu is een elektrochemische converter. Chemische energie in de accu wordt omgezet naar elektrische stroom bij een bepaalde, door de scheikunde (redoxpotentiaal) bepaalde spanning. De spanning van een accu is vrijwel constant ongeacht hoe vol hij is. In werkelijkheid is er wel een verloop, maar die is relatief klein (minder dan 25% over een volledige laad-ontlaadcyclus)
- Een condensator is een elektrostatische converter. Elektrische energie wordt opgeslagen in een elektrisch veld (D-veld). De volheid van een condensator is rechtstreeks, onlosmakelijk verbonden met zijn spanning: E = (1/2)C*V2. Als je de spanning en de capaciteit weet, weet je precies hoeveel energie erin zit.
Terug naar de rimpelspanning. Volgens SMA Solar ziet dat er ongeveer zo uit:
[afbeelding]
De lagere spanningsverschillen bij een driefasenomvormer t.o.v. enkelfase, betekent dan toch ook dat na aarding van een driefaseninverter de rimpel nog kleiner wordt dan bij "Enkelfase met transformator en negatieve aarding set"?
Dit is niet echt een... goed of representatief plaatje. Wat proberen ze hier te zeggen? Dit lijkt meer over aardstromen te gaan dan over de MPPT-spanning.
Met als gevolg dat voor paneeltechnologieën die gevoelig zijn voor wisselende voltages - omdat ze daarbij lekstromen opwekken (veroorzaakt door een metalen onderlaag) - in combinatie met een driefasen inverter dus ook minder lekstromen zullen genereren?
De lekstromen komen voornamelijk door de capacitieve werking van de zonnepanelen op een metalen ondergrond. Lekstromen ontstaan dan doordat er een AC rimpel op de panelen is tov hun metalen behuizing. Hoe minder rimpel, des te minder aardlekstroom. Kort antwoord is dus: JA.
Zou je het ontstaan van lekstromen nog verder minimaliseren door bijvoorbeeld helemaal geen metalen montage systeem meer te gebruiken, maar bijvoorbeeld kunststof? Of heeft kunststof waar andere nadelige consequenties?
Belangrijkste oorzaak van de lekstromen is capacitieve werking, dus je moet op zoek naar materiaal met een zo laag mogelijke dielektrische coëfficient. Een andere manier is om het substraat zo ver mogelijk te verwijderen van de cellen.

Guess what; allebei is niet echt... praktisch. We zitten vast aan glas en 3M backing foil als diëlektricum en we zitten sowieso vast aan dingen die ruwweg dezelfde thermische uitzettingscoëfficient hebben als silicium. Hier is niet bijzonder veel op af te dingen.

Het metalen frame kun je vergroten om dat aandeel te minimaliseren, maar dan houd je nog je bus bars. En die kun je niet echt verder weg van de cellen doen of minder groot maken. Het is moeilijk.
Heeft een inverter met transformator doorgaans een wat hogere systeemspanning dan zonder transformator? En waarom? Om fluctuaties van de spanning op te kunnen vangen bij wisselende belastingen? Of zijn er spanningsverliezen in de lange gewikkelde koperdraad van de trafo?
Met een transformator ben je niet gebonden aan de netspanning. Trafo-inverters kunnen tot hele lage en hele hoge spanningen werken; maar net waar ze voor zijn gemaakt. Trafo's zijn altijd minder efficiënt dan trafoloos. Je zit altijd met extra kern- en koperverliezen omdat je 2 windingen hebt met een magnetisch pad ertussen, ipv één winding met een afgeschermd magnetisch pad.

Wat betreft spanningsfluctuaties enz. is het praktisch om het even tussen een trafo en buckconverter.

• cj1
  • Niet online

cj1

Dre schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:02:
"Voltage to ground" is wat anders dan de rimpelspanning op de buffer condensatoren!
"Voltage to ground" is het potentiaalverschil ten opzichte van aarde. De rode en blauwe lijnen zijn volgens mij de plus en minpolen van de PV-generator. Die PV-generator is op zijn beurt weer aangesloten op de buffer condensatoren. Is het potentiaalverschil tussen de plus en de min op de buffercondensatoren niet ongeveer gelijk aan de spanning op de plus en min pool van de generator?
Waar ben je eigenlijk precies naar opzoek? En wat is de achtergrond van je vragen? (storingen aan je huidige omvormer?). Misschien kunnen de Tweakers je dan wat gerichter helpen met een geschikte omvormer, of andere oplossing :)
Enerzijds probeer ik de werking van een electro-PV-installatie te doorgronden: wat gebeurt er onder de motorkap?

De achtergrond is dat ik ongeveer 1000 vierkante meter dak heb, waarvan ik de golfplaten wil vervangen door micromorfe tandem (a-Si + μcSi => negatieve aarding + omvormer met transformator) panelen zonder frame. De panelen, 10mm² solarkabel en diodekastjes om de strings te scheiden zijn reeds gekocht. Het PV-paneel gaat dus als dakbedekking (zonder onderdak) fungeren.

Liefst wil dit laten draaien met een dynamische vermogensregeling (zorgen dat de 3x25A hoofdzekering in tact blijft), met eigen energieopslag in loodzuuraccu's en dat alles graag ook nog efficiënt en (brand)veilig.

Momenteel sta ik voor de keuze van een inverter en acculader.

• Dre
  • Niet online

Dre

cj1 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:33:
[...]

"Voltage to ground" is het potentiaalverschil ten opzichte van aarde. De rode en blauwe lijnen zijn volgens mij de plus en minpolen van de PV-generator. Die PV-generator is op zijn beurt weer aangesloten op de buffer condensatoren. Is het potentiaalverschil tussen de plus en de min op de buffercondensatoren niet ongeveer gelijk aan de spanning op de plus en min pool van de generator?
Opzich heb je helemaal gelijk. Maar een rimpelspanning op de condensatoren kan je niet uit deze vereenvoudigde grafiek halen!
Bruikbare grafiek voor Voltage to ground, maar niet voor de rimpelspanning op de condensatoren.
[...]

Enerzijds probeer ik de werking van een electro-PV-installatie te doorgronden: wat gebeurt er onder de motorkap?

De achtergrond is dat ik ongeveer 1000 vierkante meter dak heb, waarvan ik de golfplaten wil vervangen door micromorfe tandem (a-Si + μcSi => negatieve aarding + omvormer met transformator) panelen zonder frame. De panelen, 10mm² solarkabel en diodekastjes om de strings te scheiden zijn reeds gekocht. Het PV-paneel gaat dus als dakbedekking (zonder onderdak) fungeren.

Liefst wil dit laten draaien met een dynamische vermogensregeling (zorgen dat de 3x25A hoofdzekering in tact blijft), met eigen energieopslag in loodzuuraccu's en dat alles graag ook nog efficiënt en (brand)veilig.

Vierkante meters zeggen mij niet zoveel, hoeveel Wp gaat het om? (+datasheet zonnepaneel?)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Nou,,,,

1000m2 zegt toch wel iets...
Dat je er heuuuuul veeeel op kwijt kan. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 08-02-2015 17:47 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-01 19:24

Waarom wil je met energieopslag in accu's gaan werken?

• mux

mux

99% efficient!

paulv1973 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:46:
Nou,,,,

1000m2 zegt toch wel iets...
Dat je er heuuuuul veeeel op kwijt kan. _/-\o_
Zelfs met de crappiest tweedehands thin film mitsubishi-panelen kijk je dan naar 50kWp :s

Met zoveel productie zou ik het wel weten: hup, upgrade naar 3x50A en geld verdienen! Waar ik woon kost 3x50A en zelfs 3x80A niet meer (periodieke aansluitvergoeding of vastrecht) dan 3x25A, dus heb je alleen je eenmalige aansluitvergoeding van ~1000 euro. Eventueel iets hogere verzekering. Maar dat verdien je allemaal grof terug in de levensduur van je dak.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:54
mux schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:28:
[...]
Waar ik woon kost 3x50A en zelfs 3x80A niet meer (periodieke aansluitvergoeding of vastrecht) dan 3x25A, dus heb je alleen je eenmalige aansluitvergoeding van ~1000 euro. [...]
Huh? Bij welke netbeheerder zit je dan? Ik dacht dat 3x 25A t.o.v. 3x 50A ongeveer 250 tegenover 1000 euro per jaar was (grof geschat), en als ik kijk op de sites van Enexis, Liander en Stedin is dat ook zo. Of is dat anders voor zakelijke klanten? Is een zakelijke aansluiting dan ook net zo goedkoop?

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]
Zelfs met de crappiest tweedehands thin film mitsubishi-panelen kijk je dan naar 50kWp :s
Het is zo'n 69kWp.
Met zoveel productie zou ik het wel weten: hup, upgrade naar 3x50A en geld verdienen! Waar ik woon kost 3x50A en zelfs 3x80A niet meer (periodieke aansluitvergoeding of vastrecht) dan 3x25A
Het dak staat in Oost-Brabant, met als netbeheerder Enexis:
  • 3x25A = € 188,12 excl.BTW/jaar = tot ±15.000 kWh
  • 3x35/40A = € 687,30 excl. /jaar = tot ±25.000 kWh
  • 3x50A = € 996,30 excl. /jaar = tot ±40.000 kWh
  • 3x63A = € 1305,31 excl. /jaar
Met de "riante" terugleververgoeding van €0,05 per kWh kan ik de periodieke kosten van de electriciteitsaansluiting die gepaard gaan met het vergroten/verzwaren van de aansluiting nauwelijks terugverdienen: 10.000 x € 0,05 = € 500,-
Dre schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:45:
[...]
Vierkante meters zeggen mij niet zoveel, hoeveel Wp gaat het om? (+datasheet zonnepaneel?)
570x112,5Wp volgens de fabrikant en 60x117,5Wp volgens de fabrikant. Op het dak is plek voor circa 610 modules. Photon zit overigens 2,5Wp hoger met: 115Wp en 120Wp.

[ Voor 30% gewijzigd door cj1 op 08-02-2015 19:43 . Reden: Dre quote toegevoegd + links naar datasheet; tarieven Enexis geactualiseerd ]

• mux

mux

99% efficient!

marcop23 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 19:18:
[...]

Huh? Bij welke netbeheerder zit je dan? Ik dacht dat 3x 25A t.o.v. 3x 50A ongeveer 250 tegenover 1000 euro per jaar was (grof geschat), en als ik kijk op de sites van Enexis, Liander en Stedin is dat ook zo. Of is dat anders voor zakelijke klanten? Is een zakelijke aansluiting dan ook net zo goedkoop?
Ah, ik ging even uit van een LS aansluiting (zakelijk driefasen). cj1 zit op een gewone thuisaansluiting. Dan kost het wel extra idd. Tja, over naar een zakelijke aansluiting?

• cj1
  • Niet online

cj1

mux schreef op zondag 08 februari 2015 @ 19:47:
[...]
Ah, ik ging even uit van een LS aansluiting (zakelijk driefasen). cj1 zit op een gewone thuisaansluiting. Dan kost het wel extra idd. Tja, over naar een zakelijke aansluiting?
Als ik de website goed lees, dan is er geen prijsverschil in periodiek tarief tussen consument of kleinzakelijke Exexis electriciteitsaansluiting.

Het tarief voor vastrecht transportdienst van een Enexis LS-aansluiting is voor mij nog onoverzichtelijker.

> 3 x 80 A t/m 3x250 A (173 kVA) = Periodieke aansluitvergoeding
168 €/jaar​ (excl. btw)

> LS (contract vermogen
t/m 50 kW) Tarief in € (excl. btw)

> Vastrecht transportdienst 18€/jaar

> Gecontracteerd vermogen 5,30€/kW/jaar

> kWh normaal verbruik 0,0320€/kWh

> kWh laag verbruik 0,0168€/kWh

Als iemand het mij uit wil leggen hoeveel energie (kWh) ik dan kan transporteren met een LS-aansluiting t/m 50 kW gecontracteerd vermogen per jaar, en wat dat gaat kosten...

• drielp
David schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:51:
Dat zou ik idd het liefst doen. Ik heb alleen helaas geen MC4-tang dus dat zou een erg prijzige reparatie worden. Zijn er eenvoudigere oplossingen die acceptabel zijn?
Prijzig? Valt eigenlijk best mee.

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

• David
Prijzig ging me vooral om reparatie van één kabeltje. Soldeertin, soldeerbout en krimpkous heb ik genoeg dus centenwerk. Tang + MC4-connectors is al gauw € 35, wat best veel is voor één verbindinkje.

Ondanks dat: ik heb inmiddels zo'n tang besteld :)

Dato DUO synth voor twee

• Andre1973

Andre1973

http://nl.aliexpress.com/...2-5-6-0mm2/625788649.html

Is een goedkope tang!
Let op dat je geen connectoren daar besteld, dat zijn die goedkope ... connectoren. alleen die MC3 - MC4 ziet er goed uit. En die Sunclix kan je alleen gebruiken op de daarvoor bedoelde SMA omvormers of om een kabel - kabel verbinding te maken. Passen dus NIET op een MC4 connector.

[ Voor 22% gewijzigd door Andre1973 op 08-02-2015 23:46 ]

• drielp
Andre1973 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 23:40:
[...]

http://nl.aliexpress.com/...2-5-6-0mm2/625788649.html

Is een goedkope tang!
Let op dat je geen connectoren daar besteld, dat zijn die goedkope ... connectoren. alleen die MC3 - MC4 ziet er goed uit. En die Sunclix kan je alleen gebruiken op de daarvoor bedoelde SMA omvormers of om een kabel - kabel verbinding te maken. Passen dus NIET op een MC4 connector.
Thanx, ik heb daar ook de MC4 Y-kabel splitterset besteld. Is die niet goed?

• Andre1973

Andre1973

drielp schreef op zondag 08 februari 2015 @ 23:58:
[...]

Thanx, ik heb daar ook de MC4 Y-kabel splitterset besteld. Is die niet goed?
Hij lijkt heel erg op een van een echt merk met dat gat erin maar is het niet, ik ken wel die MC4 stekkers, en die krimpen niet goed aan, staat ook toevallig al ergens in een eerder post van afgelopen week, zal m zo zoeken, en hiervan sluit o.a. ook de wartel niet goed waterdicht af, je kunt met de hand zonder al te veel moeite nl de schroefdraad van de wartel helemaal aandraaien, en normaal heb je daar zo'n tooltje voor nodig, en ook van het rubbertje dat voor de afsluiting moet zorgen ben ik niet onder de indruk. Deze Y-splitters heb ik nog niet in handen gehad, maar gezien er een hele goedkope tang word aangeboden en ook die stekkers, zou ik er voorzichtig zijn daarmee. Ik zou ze i.i.g. proberen droog te plaatsen. dan heb je een aantal punten waarop je gezeur kunt verwachten in de loop der tijd ondervangen.

edit: hier staat daar wat over:
http://gathering.tweakers...message/43710445#43710445

Zelf gebruiken wij of de echte MC4 van multi contact, of de solinq.

De Solinq is een stekker die prettig werkt, en niet erg duur is, en waar niet bij 2 van de 10 stuks het weerhaakje dat de pen die je aankrimpt, vast houd in de behuizing met die pen er weer mee uit komt als je de pen in de behuizing drukt en controleert of ie wel geborgd is.
Controleer je dat nl. niet dan kan het zijn dat je bij het in elkaar steken de pen terug drukt, en met slecht of geen contact tot gevolg. Kan je fijn je eigen werk afbreken en zoeken, op het moment dat je dacht bijna klaar te zijn.

Zorg altijd als je stekkers gaat aankrimpen dat je minstens één reserve hebt, soms krimp je gewoon een plus aan waar een min moet zitten, of gaat er wat anders mis.

[ Voor 30% gewijzigd door Andre1973 op 09-02-2015 00:21 ]

• drielp
Die Y-splitter hangt binnen onder een Omnik 3k TL. Deze is gebruikt om 2 x 6 250 Wp canadian solars parallel op de twee MPPT's te zetten. Ik heb de foutief gekropen MC4 connector gezien. Ik heb zelf een aantal MC4 connectoren van een plaatselijke PV leverancier gekocht, dat lijkt me geen probleem. Ik heb de tang nog niet nodig gehad. Dat komt binnenkort, als de resterende 2000 Wp het dak op gaat, eerst oefenen met de krimptang. Mocht ik het niet vertrouwen dan laat ik de plaatselijke PV leverancier ee aantal verloopkabels maken. Ik ga geen risico nemen met 400 V en 5 A. Bedankt voor de tip en waarschuwing.

[ Voor 53% gewijzigd door drielp op 09-02-2015 01:15 ]

• PClop
  • Niet online
cj1 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 19:35:
[...]

Het is zo'n 69kWp.

[...]

Met de "riante" terugleververgoeding van €0,05 per kWh kan ik de periodieke kosten van de electriciteitsaansluiting die gepaard gaan met het vergroten/verzwaren van de aansluiting nauwelijks terugverdienen: 10.000 x € 0,05 = € 500,-

[...]

570x112,5Wp volgens de fabrikant en 60x117,5Wp volgens de fabrikant. Op het dak is plek voor circa 610 modules. Photon zit overigens 2,5Wp hoger met: 115Wp en 120Wp.
Aha, je gooit dus niet alles het net op maar wilt het eerst opslaan en dan zelf gebruiken
goedkope akkus kosten 1 euro per Ah, jij zult +/- 10.000 Ah nodig zijn, ben zelf thuis bezig
met een 1000Ah noodstroom installatie uit hobby en een leer periode of off grit een optie is
alle verlichting heb ik al omgebouwd naar LED.

Suc6 met die klus. _/-\o_

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-01 13:12

DjVe

Hatsaflats!

Kijk, hier leer ik zelfs nog van! Bedankt voor de duidelijke uitleg!

• migjes
Domokoen schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:40:
[...]

Er passen op mijn dak maar 10 panelen (op een manier die ik mooi vind). Als je gaat puzzelen kan je misschien wel 13 panelen kwijt (of nog meer met panelen met afwijkende maten), maar dat wil ik niet. Op de eerste plaats komt hoe het eruit ziet, op de tweede plaats hoeveel kWh het opbrengt. En pas op de derde plaats de prijs.
Er is haast geen dakoppervlak op noord, door de manier waarop het huis aan dat van de buren vast zit. Daar kan je misschien 1 paneel kwijt op zuid-west en 1 paneel op noord-west, maar dat wordt heel lelijk.

Over de schaduw: Het huis van de buren zal een schaduw werpen op de onderste panelen in de ochtend (buiten de zomer), en sommige onderste panelen komen veel eerder uit de schaduw dan anderen. Het prijsverschil tussen wel/geen SolarEdge was maar 200 euro, en de schatting is dat het 100 kWh/jaar meer opbrengt. De installateur zei dat ik niet veel schaduw heb en dat het eigenlijk niet nodig is. Maar dit verdient zichzelf ondanks dat in 10 jaar terug. Plus, de SolarEdge inverter gaat waarschijnlijk langer mee dan de SMA omvormer.
of een omvormer langer mee gaat :?
niet mij ding om dat soort uitspraken te doen.
maar voor 10 panelen heb je 10 optimizers nodig en dat is zoizo al een +/-500 euro extra.
en dan is de omvormer ook nog eens iets duurder (mischien is dat de 200 euro.)
dus wat je zegt is een beetje dubieus, of er gaat iets in de vertaling naar het forum toe verloren.

(zelf vind ik solaredge gebruiken voor schaduw, amper interessant.
maar op momenten dat je meer verschillende richtingen met de panelen op kunt leggen, dan word het wel interessant. een paneel richting oost-west of steiler en platter etc.. geeft veel mogelijkheden.)

maar je wil dus weten of een 3000W omvormer 3350Wp aan kan.
en dat is geen probleem, zelfs 3900Wp is nog geen probleem.
de omvormer komt dan wel eens tegen de max aan, maar jaar verlies is minimaal. (<100kWh)
maar als ik de zelfde filosofie toepas als je in het bericht geeft wil je juist een 3500W omvormer. ;)
mux schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:39:
[...]

De meeste omvormers zijn 'transformatorloos', oftewel ze hebben een ongeïsoleerde buck-converter die de conversie van DC naar AC doet. De eigenschap van buck-converters is dat ze alleen een hogere spanning kunnen omzetten naar een lagere, dus moet de DC-ingangsspanning van de buck-converter altijd hoger zijn dan de netspanning.

Netspanning in Nederland is 230VAC -10/+5%. Dat is dus een sinusgolf met een piek van maximaal 230*1.05*sqrt(2)=341V. Klein beetje marge daar bovenop voor verliezen in de converter en voilà, je zit op 360V.
thanks.
ik krijg meestal een hogere V van de netbeheerder, ongeveer 240V.
dat zou de hogere interne bus kunnen verklaren van de omvormer.
ik ga het eens in de gaten houden of er een verband is tussen Vnetbeheerder en Vintern.
(en of ik daar nog wat mee kan om de Vdc meer in die richting te krijgen.)

• migjes
cj1 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 19:35:
[...]

Het is zo'n 69kWp.

[...]

[...]

ben jij een http://www.asbestvanhetdak.nl/ klant >:) ?
het zou wel iets verklaren.

maar als je zoveel pv wil/hebt, dan wil je de stroom ook verkopen.
er al aan gedacht om eens contact op te nemen als leverancier met anode?
dat is ook deze club: http://vandebron.nl/
weet niet precies wat hun prijzen zijn, maar als je meer krijgt als 0,05€ veranderen de plannen misschien wel een heel stuk.

edit:
waar in braband eigenlijk?

• mux

mux

99% efficient!

Eén van de redenen dat je spanning hoger zal zijn tijdens levering is simpelweg dat de kabelweerstand i.c.m. teruggeleverd vermogen zorgt voor een spanningsval over de kabels, waardoor de netspanning in je huis hoger is dan de spanning in de buurtverdeler. Zonnepanelen genereren naar huishoudelijke maatstaven gigantische vermogens, dat zal zeker meespelen.

Daarom is de specificatie traditioneel ook asymmetrisch naar beneden toe: 230VAC -10%, +5%. Eigenlijk houdt de netbeheerder het heel strak tussen +/-2%, maar doordat grote apparaten in huis voor spanningsval kunnen zorgen over de kabels komt er nog wat extra tolerantie naar beneden bij om ontwerpers van netgevoede elektronica te informeren van de werkelijke situatie. In deze specificatie is uiteraard niet echt rekening gehouden met zonnepanelen en andere energie-opwekkingssituaties, waar het omgekeerde juist het geval is.

Dus daarom - fun fact - zijn vrijwel alle inverters ontworpen op een veel ruimere positieve tolerantie, typisch iets van +15%.

• migjes
mux schreef op maandag 09 februari 2015 @ 09:33:
Eén van de redenen dat je spanning hoger zal zijn tijdens levering is simpelweg dat de kabelweerstand i.c.m. teruggeleverd vermogen zorgt voor een spanningsval over de kabels, waardoor de netspanning in je huis hoger is dan de spanning in de buurtverdeler. Zonnepanelen genereren naar huishoudelijke maatstaven gigantische vermogens, dat zal zeker meespelen.

Daarom is de specificatie traditioneel ook asymmetrisch naar beneden toe: 230VAC -10%, +5%. Eigenlijk houdt de netbeheerder het heel strak tussen +/-2%, maar doordat grote apparaten in huis voor spanningsval kunnen zorgen over de kabels komt er nog wat extra tolerantie naar beneden bij om ontwerpers van netgevoede elektronica te informeren van de werkelijke situatie. In deze specificatie is uiteraard niet echt rekening gehouden met zonnepanelen en andere energie-opwekkingssituaties, waar het omgekeerde juist het geval is.

Dus daarom - fun fact - zijn vrijwel alle inverters ontworpen op een veel ruimere positieve tolerantie, typisch iets van +15%.
ik kan niet zeggen dat de netbeheerder het binnen de 2% houd binnen mijn stad. >:)
centrum noord heeft allemaal nog 220V en centrum zuid heeft 230V.
centrum noord zakt regelmatig naar de 215V, en centrum zuid heeft vaak een 240V (zelfs regelmatig rond een uur of 3-4 een 248V).

(de 380kV lijn loopt wel langs de stad, maar we zijn nog steeds alleen op de 150kV lijn aangesloten.
en centrum zuid heeft nog de oude 50kV lijn van de oude gasfabriek ;) )

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-01 19:24
Het is zo'n 69kW

Ik heb even naar die data bladen zitten kijken. Er staat bij allebei de panelen vermeld dat ze 23 Kg per stuk wegen.
Als je 630 panelen a 23Kg op je dak gaat plaatsen dan praat je over bijna 14500Kg. Daar komt dan vast nog wel het een en het ander aan gewicht bij. Denk je dat je dakconstructie dit zo maar aan kan? Je gaat golf platen weg halen en er zware panelen voor terug leggen. Ik weet natuurlijk niet wat voor schuur het is en uit welke materialen maar het is wel het gewicht van 15 auto's die je op gaat hangen op de een of andere manier.
Een stukje terug zeg je zelf dat je het (brand)veilig wil doen maar in mijn geval heb ik nog niet eens reserve voor sneeuwval meegerekend. Dan wordt het per paneel misschien wel het dubbele aan gewicht.
Ik zou wel heel voorzichtig zijn met wat je van plan bent.
Even nog los van het feit dat je misschien ook nog energie in accu's wilt gaan opslaan. Hou er rekening mee dat een auto accu van 45Ah al een kortsluitstroom kan veroorzaken van 1500A. En een accubank van 250Ah ongeveer op de polen zelf 8000A.
Ik krijg hier geen goed gevoel bij :(

Je kunt ook niet rechtstreeks vanuit een accu bank je omvormer gaan invoeden. sommige inverters halen maximaal 15A ingangstroom DC. Als je dit rechtstreeks via de accu bank dan gaat aanbieden aan de omvormer dan klappen de ingangszekeringen geheid en als je pech hebt dan blaast die ook nog je buffer elko's in de omvormer op.
Ik heb in het verleden wel eens een accubank gezien bij een telefooncentrale welke gewoon als buffer diende voor de 48 Volt in de telefoon aansluiting. Daar zaten dus mespatronen tussen van 630A.

Ik heb wel enig idee waarom je met accu's wilt gaan werken, waarschijnlijk om een gedeelte van die 69Kwp eerst op te slaan en als het dan donker is het dan via de inverters terug laten stromen naar het net. Zodat je niet zo snel over je 3x??A aansluiting heen gaat.
Als je dan toch zo veel wilt terug leveren pak dan gewoon een hele grote aansluiting van je energie leverancier en vergeet die accu's. Dit maken het er niet veilig op.
Je zal maar een keer kinderen op bezoek krijgen die daar gaan spelen met voor mijn part een oud fietswiel. Als er dan kortsluiting komt dan overleef je dat niet..

Tevens gaat een loodzuuraccu ongeveer maar 800 laad en ontladingen meer en dan zijn ze ook afgeschreven. Milieu technisch zeer slecht dus.
Maar goed ik kan me helemaal vergissen en ben eigenlijk wel benieuwd of je over bovenstaande zaken ook nagedacht hebt.

Heb je misschien foto's van je dak c.q. schuur van binnen en buiten?

Geld verdienen is leuk maar je eigen veiligheid en die van een ander is wel het allerbelangrijkste.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 21:36
Op Marktplaats een leuke deal tegengekomen met Sharp ND-160E2 panelen.
Voc = 28,4V
Isc = 7,82A
Vpm = 22,8V
Ipm = 7,02A

Ik zou er in oost-west opstelling (plat dak, 10 à 15 graden flatfix?) 14 kwijt kunnen.

Probleem is nu een geschikte omvormer. De V is aan de lage kant met 7 panelen parallel.
Welke omvormer zou geschikt zijn?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-01 08:15
pielle007 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:10:
[...]

Enecsys kan ook bv, enecsys 240 de 1e generatie is voor een redelijke prijs uit te halen op internet bv.

UPDATE 09-02: APS micro omvormer blijkt een goede vervanger te zijn
Hoor zojuist pas dat Enecsys over de kop is gegaan. Leuk wanneer je 1 defecte omvormer krijgt.
Mocht iemand een kapotte Enecsys omvormer hebben, bij dit bedrijf kunnen ze hem nog voor je repareren: http://www.duramotion.nl/?p=contact
Onder welke voorwaarden weet ik niet maar das een kwestie van contact opnemen met ze.

• cj1
  • Niet online

cj1

zonnefreak schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:27:
[...]
Ik heb even naar die data bladen zitten kijken. Er staat bij allebei de panelen vermeld dat ze 23 Kg per stuk wegen.
Als je 630 panelen a 23Kg op je dak gaat plaatsen dan praat je over bijna 14500Kg. Daar komt dan vast nog wel het een en het ander aan gewicht bij. Denk je dat je dakconstructie dit zo maar aan kan? Je gaat golf platen weg halen en er zware panelen voor terug leggen.
Auria paneel = 23 kilogram op 1,1x1,3 meter = 16 kg/m² (overlap 1 centimeter, alleen in de hoogte)
Eternit ecolor golfplaat = 14 kg/m² echter deze platen hebben bijna 1 golf overlap in de breedte, en ook nog eens zo'n 5 cm overlap in de hoogte, een waterabsorptie van 25% van het drooggewicht en na 30 jaar ook nog eens "een kilo" (hier overdrijf ik) mos per vierkant meter; als ik alleen de waterabsorptie tel: 17½ kg/m².
Ook hier is ooit in de constructie rekening gehouden met sneeuwval.
[...]
Je kunt ook niet rechtstreeks vanuit een accu bank je omvormer gaan invoeden. sommige inverters halen maximaal 15A ingangstroom DC. Als je dit rechtstreeks via de accu bank dan gaat aanbieden aan de omvormer dan klappen de ingangszekeringen geheid en als je pech hebt dan blaast die ook nog je buffer elko's in de omvormer op.
De accu levert toch wat de verbruiker vraagt en niet andersom?
[...]
Ik heb in het verleden wel eens een accubank gezien bij een telefooncentrale welke gewoon als buffer diende voor de 48 Volt in de telefoon aansluiting. Daar zaten dus mespatronen tussen van 630A.
Ik vermoed dat dit geen bedrijfstelefooncentrale, maar een telefooncentrale voor een hele stad betreft: 10.000 aansluitingen van 50 mA = 500A.
Ik heb wel enig idee waarom je met accu's wilt gaan werken, waarschijnlijk om een gedeelte van die 69Kwp eerst op te slaan en als het dan donker is het dan via de inverters terug laten stromen naar het net. Zodat je niet zo snel over je 3x??A aansluiting heen gaat.
De eerste reden is een UPS functie, het terugleveren gedurende de nacht is een secundair gegeven. Echter wel één waar ik in de berekeningen rekening mee houd.
Je zal maar een keer kinderen op bezoek krijgen die daar gaan spelen met voor mijn part een oud fietswiel. Als er dan kortsluiting komt dan overleef je dat niet..
De accu's komen in een afgesloten geventileerde/geklimatiseerde ruimte te staan met plaatsstalen deuren en muren van 0,5 meter dik.
Tevens gaat een loodzuuraccu ongeveer maar 800 laad en ontladingen meer en dan zijn ze ook afgeschreven. Milieu technisch zeer slecht dus.
Er is geen accu die een aantal laadcycli mee gaat volgens fabrikant specificaties, de diepte van ontladen is hier namelijk ook van invloed. De levensduur is een soort volume van hoeveelheid energie die er door vloeit. Bij slechts 50% ontladen gaat de accu het dubbelle aantal cycli van ontladen met 100% mee. Een OPzS solar 2V batterij gaat vervolgens ook nog eens - volgens opgave van de fabrikant - 2000 cycli mee bij 60% ontladen of 4000 cycli bij 30% ontladen.
Het accuzuur (H2SO4) laat zich neutraliseren met
  1. calciumcarbonaat (CaO -> water + calciumsulfaat),
  2. natriumcarbonaat oftewel soda (Na2CO3→water+CO2+Na2SO4; Na2SO4 mag gebruikt worden in voedingsmiddelen als zuurteregelaar en antiklontermiddel) of
  3. natriumhydroxide (NaOH).
De kunsstof behuizing wordt na wassen gerecycled evenals het lood dat na omsmelten weer in een nieuwe accu wordt verwerkt.

Pagina: 1 ... 90 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.