Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik dacht dat SF panelen landscape op jouw dak veel beter uit kwam?zonoskar schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:59:
[...]
De TSMC hebben iets meer Wp per m2 (144 vs 135). Maar hoofdreden is eigenlijk dat het wat mooier op mijn dak past met 2 rijen van 15 (3.3m hoog). Met de SF panelen moet ik mijn schoorsteen weer verplaatsen omdat die in 3 rijen van 10 geplaatst worden= 3.8m hoog.
gewoon met de voetjes op de vloer blijven staanzonoskar schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:59:
[...]
De TSMC hebben iets meer Wp per m2 (144 vs 135). Maar hoofdreden is eigenlijk dat het wat mooier op mijn dak past met 2 rijen van 15 (3.3m hoog). Met de SF panelen moet ik mijn schoorsteen weer verplaatsen omdat die in 3 rijen van 10 geplaatst worden= 3.8m hoog.
en nuchter na blijven denken.
mono vs sf vs tsmc.
het maakt allemaal niet zo heel veel uit als je naar jaar opbrengsten kijkt
sf en tsmc, hebben het voordeel dat je met 4xsf al een mooie v hebt op een tl omvormer.
en daar na heb je nog parallel stringen om wat schaduw op te vangen.
en met mono heb je er al snel 10x of 12x voor nodig.
dan heb je genoeg v en vang je ook flink wat schaduw op.
sf en tsmc hebben dan weer het nadeel dat ze wel minder Wp/m2 hebben.
maar gelukkig wel meer kWh/Wp.
als je alle plussen en minnen tegen elkaar zet, dan maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit.
hoeveelheid schaduw is een groter verschil of je nu mono of sf/tsmc gebruikt
dus laat je niet gek maken met verkoop praatjes, en kies wat het beste past en nog steeds een leuke V geeft voor de gekozen omvormer.
en dan komt het allemaal wel goed.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Deze moest ik even open maken om een DC-connector vast te draaien vanuit de binnenkant...

Verder eindelijk alles netjes gemaakt en het waterpunt verlaagd en direct gesplit.De kabel tussen de omvormer en stopcontact is inmiddels gisteren ook vervangen voor 3x 2.5mm2 soepel.
[ Voor 17% gewijzigd door Pascal Saul op 04-02-2015 12:28 ]
Ja, boven de schoorsteen wel. Onder de schoorsteen komen de TSMC beter uit. Dus misschien TSMC onder en SF boven, haha.Origineel schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:10:
[...]
Ik dacht dat SF panelen landscape op jouw dak veel beter uit kwam?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Qua SF/TSMC of Mono op een plat dak waar schaduw van een boom op valt én op maar 3 graden helling richting west ligt. Zou je dan nog geen voorkeur hebben qua paneel type?migjes schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:21:
[...]
gewoon met de voetjes op de vloer blijven staan![]()
en nuchter na blijven denken.
mono vs sf vs tsmc.
het maakt allemaal niet zo heel veel uit als je naar jaar opbrengsten kijkt![]()
sf en tsmc, hebben het voordeel dat je met 4xsf al een mooie v hebt op een tl omvormer.
en daar na heb je nog parallel stringen om wat schaduw op te vangen.
en met mono heb je er al snel 10x of 12x voor nodig.![]()
dan heb je genoeg v en vang je ook flink wat schaduw op.
sf en tsmc hebben dan weer het nadeel dat ze wel minder Wp/m2 hebben.
maar gelukkig wel meer kWh/Wp.
als je alle plussen en minnen tegen elkaar zet, dan maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit.
hoeveelheid schaduw is een groter verschil of je nu mono of sf/tsmc gebruikt![]()
dus laat je niet gek maken met verkoop praatjes, en kies wat het beste past en nog steeds een leuke V geeft voor de gekozen omvormer.
en dan komt het allemaal wel goed.
Mijn blokhut is zo'n dak en heb ik net ingetekend (paint
Dat is naar mijn idee het maximale wat er op past (dakvlak is 525x340cm)
Er zou ook 10x een mono op passen, net.
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Als 10x mono past, dan past 16x TSMC ook. En dat is meer Wp dan je nu getekend hebt. Maar ik dacht dat je ongeveer 20-30cm van alle kanten af moest blijven, of is dat niet zo'n probleem?x-RaY99 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:37:
12 x SF past ook als je ze landscape legtx-RaY99 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:37:
[...]
Mijn blokhut is zo'n dak en heb ik net ingetekend (paint) met 10x SF en 3x TSMC
Luxe positie dus dat je kunt kiezen of je ze boven of onder de schoorsteen legtzonoskar schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:30:
[...]
Ja, boven de schoorsteen wel. Onder de schoorsteen komen de TSMC beter uit. Dus misschien TSMC onder en SF boven, haha.
Mixen lijkt me niet mooi overigens.
dit is wel met solaredge (zonder is het anders.)x-RaY99 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:37:
[...]
Qua SF/TSMC of Mono op een plat dak waar schaduw van een boom op valt én op maar 3 graden helling richting west ligt. Zou je dan nog geen voorkeur hebben qua paneel type?
Mijn blokhut is zo'n dak en heb ik net ingetekend (paint) met 10x SF en 3x TSMC
[afbeelding]
10X250Wp=2500Wp mono tegen over wat jij tekent van +/- 2165Wp dunne film,
nop ik heb geen voorkeur.
voer je hem uit met 10X327Wp benQ en maakt de prijs niet uit.
heel duidelijk meer kWh van dat dak.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Volgens mij zie je er vrijwel niks van bij mijn dak van 21 graden.Origineel schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:47:
[...]
Luxe positie dus dat je kunt kiezen of je ze boven of onder de schoorsteen legt![]()
Mixen lijkt me niet mooi overigens.
12x SF is nog minder Wp dan hij nu al getekend heeft. = 2040Wp
10xSF + 3x TSMC = 2165 Wp
16x TSMC = 2480 Wp.
10x Mono = 2750 Wp (ongeveer)
[ Voor 34% gewijzigd door zonoskar op 04-02-2015 12:50 ]
Maar met 12 SF panelen kun je veel meer kanten op richting de omvormer (3x4, 4x3, 2x6) ivm 10sf + 3 tsmc.zonoskar schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:49:
[...]
Volgens mij zie je er vrijwel niks van bij mijn dak van 21 graden.
[...]
12x SF is nog minder Wp dan hij nu al getekend heeft. = 2040Wp
10xSF + 3x TSMC = 2165 Wp
16x TSMC = 2480 Wp.
10x Mono = 2750 Wp (ongeveer)
Voor 10x mono zou ik dan kiezen voor de LG 300Wp (dan zijn ze allemaal hetzelfde) en dan alsnog meer opbrengst dan thin film? Interessant...migjes schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:48:
[...]
dit is wel met solaredge (zonder is het anders.)
10X250Wp=2500Wp mono tegen over wat jij tekent van +/- 2165Wp dunne film,
nop ik heb geen voorkeur.
voer je hem uit met 10X327Wp benQ en maakt de prijs niet uit.
heel duidelijk meer kWh van dat dak.
12x SF is inderdaad mogelijk maar minder Wp dan zoals ik getekend heb.
15x TSMC zou kunnen, maar dat word wel heel krap 16x zie ik niet hoe dat zou gaan.
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Dat is waar. Met 16x TSMC kun je 2x5 en 1x6 doen op een omvormer met 2 MPPTs.Origineel schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:52:
Maar met 12 SF panelen kun je veel meer kanten op richting de omvormer (3x4, 4x3, 2x6) ivm 10sf + 3 tsmc.
reken voor mono vs dunne film maar op ongeveer 10% extra opbrengst per Wp.x-RaY99 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:53:
[...]
Voor 10x mono zou ik dan kiezen voor de LG 300Wp (dan zijn ze allemaal hetzelfde) en dan alsnog meer opbrengst dan thin film? Interessant...![]()
12x SF is inderdaad mogelijk maar minder Wp dan zoals ik getekend heb.
15x TSMC zou kunnen, maar dat word wel heel krap 16x zie ik niet hoe dat zou gaan.
dus 2160Wp + 10% = 2381.5Wp aan mono zou dan gelijk zijn.
(maar het kan goed zijn dat ik over een jaar deze cijfers iets bij stel naar maten er meer gegevens vrij komen. dat kan naar boven of naar beneden zijn
schaduw zou ik me niet druk over maken, je gebruikt al solaredge dus een mpp per paneel.
en elk paneel heeft ook nog 3 diodes, etc etc..
dat komt wel goed.
10x300Wp is dus wel meer opbrengst.
Dan moet je dus al een omvormer hebben met 2 trackers, is dus minder gunstig.zonoskar schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:54:
[...]
Dat is waar. Met 16x TSMC kun je 2x5 en 1x6 doen op een omvormer met 2 MPPTs.
2 x 8 lijkt me dan veel beter gezien het voltage van de TSMC panelen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wie heeft er suggesties voor hybride 3 fasen omvormers met transformator (i.v.m. de aSi dunnefilmpanelen met negatieve aarding), ook geschikt voor eilandbedrijf, waar niet systeemgebonden loodzuuraccu's (denk daarbij aan: lead-acid tubular plate, OPzS) op aangesloten kunnen worden?Proton_ schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:22:
De hybride omvormers met accu, ook geschikt voor eilandbedrijf kunnen dit natuurlijk wel.
Vanwege de accu-eis vallen de Nedap powerrouter, Sun TS VIC Speicher en de Fenecon BYD sowieso af. Studer Innotec Xtenders zijn geen 3 fasen inverter maar drie keer een enkelfase, dus die vallen ook af.
Ik vind met '3 phase solar inverter transformer 48VDC', 'solar "Battery Charger inverter"' en 'Solar Ladegerät Wechselrichter' wel wat, maar meestal van fabrikanten ver weg:
- China - Tanfon
- Hong Kong - Zodore
- Zuid Afrika - MLT inverters
- Australië - Outback Power
- Spanje/Baskenland - Zigor
Dan is er ook nog het Duitse Effekta die zelfs met het koppelen van 4 apparaten tot maximaal 16 KW piek gaat. Dat is te weinig, ik zoek een inverter/batterij lader voor 62½-68 KW aan zonnepaneel vermogen.
[ Voor 30% gewijzigd door cj1 op 04-02-2015 18:01 . Reden: Zoekresultaten links aan de naam van de fabrikant gekoppeld, Effekta toegevoegd; Sun TS en Fenecon toegevoegd ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Het verwarende van die TSMC panelen is, dat ze verschillende specs hebben voor hetzelfde paneel, C1 en C2Proton_ schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 13:20:
Of 4x4 met de juiste omvormer (~240V 's zomers)
C1 Vmpp 49,2V voor 155wp STC
C2 Vmpp 67,1V voor 155wp STC
beste Proton_
uw (gewaardeerde) mening?
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-02-2015 14:23 ]
Nu zit het rond de 580volt, dus 83v
Dus daar kan je ook nog eens mee spelen
@cj1
http://solar.schneider-el...oduct/conext-mppt-80-600/
+ http://solar.schneider-el...ext-xw-na-solar-inverter/
Niet goedkoop... Overigens vind ik 1000A enger dan 1000V
@migjes ik kan nu niet bij mijn ouders kijken wat de hoogste spanning is geweest (de omvormer logt het wel maar in de app kan ik het niet vinden). Ik ben het met je eens en zou zelf de grens niet zo opzoeken
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nu vraag ik me af, in hoeverre is het mogelijk om zelf 1 paneel te plaatsen, om uit te testen wat de opbrengst werkelijk zou kunnen zijn.
Hoe zou je zo iets aan kunnen pakken, bestaan er kleine omvormers hiervoor? Of bestaan er andere middelen om de zonneopbrengst te meten?
het maakt niet veel uit of je dunne film of iets anders gebruikt op noord-oost.nosmo king schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:33:
Dunne film panelen op Noord-Oost, doen, of niet doen. 2 leveranciers hebben me dit nu afgeraden wegens de te lange terugverdientijd. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen...
Nu vraag ik me af, in hoeverre is het mogelijk om zelf 1 paneel te plaatsen, om uit te testen wat de opbrengst werkelijk zou kunnen zijn.
Hoe zou je zo iets aan kunnen pakken, bestaan er kleine omvormers hiervoor? Of bestaan er andere middelen om de zonneopbrengst te meten?
maar afraden is een vraag van de prijs, is het niet duur dan kan in eens alles.
zelf leggen en koopjes jagen maakt zoveel goed.
heb ik het goed dat je het zelf wil leggen?
anton heeft een setje op noord, met een leuke logging.
http://www.antonboonstra.nl/energie/
ter inspiratie.
een steca500 (500W) met 4x240Wp, en draait nog best lekker vind ik.
Het zit er een beetje tussenin, de TVT is wel langer, lees 15 jaar bij plaatsing door bedrijf, maar ja, je kan pas echt meten als ze er liggen. Het leek me dus wel een leuk idee om gewoon zelf 1 paneel te plaatsen, die dan door het stopcontact verbonden kan worden. Als de opbrengst ok is, kan ik altijd nog besluiten om er meer te plaatsen.
Verwijderd
Dat hoef je zelf niet te doen: PVGisnosmo king schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:33:
Of bestaan er andere middelen om de zonneopbrengst te meten?
Speel er gewoon een beetje om een idee te krijgen, de daadwerkelijke opbrengst na een jaar weet je pas als het een jaar ligt.
Ja, met PVGIS heb ik inderdaad al gespeeld, maar dat blijf simulatie. Daarom wil ik de opbrengt over een jaar meten, maar dan gebaseerd op 1 paneel.Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:57:
[...]
Dat hoef je zelf niet te doen: PVGis![]()
Speel er gewoon een beetje om een idee te krijgen, de daadwerkelijke opbrengst na een jaar weet je pas als het een jaar ligt.
Of zou een oplossing met een klein 12v paneel, samen met een Arduino achtig iets, hetzelfde kunnen meten?
Net hier even op de omvormer gekeken, max solarspanning 780Volt, dus 111volt per paneel.Proton_ schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:30:
@Origineel
Dus daar kan je ook nog eens mee spelen
@cj1
http://solar.schneider-el...oduct/conext-mppt-80-600/
+ http://solar.schneider-el...ext-xw-na-solar-inverter/
Niet goedkoop... Overigens vind ik 1000A enger dan 1000V
@migjes ik kan nu niet bij mijn ouders kijken wat de hoogste spanning is geweest (de omvormer logt het wel maar in de app kan ik het niet vinden). Ik ben het met je eens en zou zelf de grens niet zo opzoeken
pvgis zeker eens gebruiken.nosmo king schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:54:
Ik heb wel al een zoektocht gedaan naar het rendabel zijn of niet, er zijn hier een paar goeie voorbeelden te vinden. De set van Anton is inderdaad een van die mooie voorbeelden.
Het zit er een beetje tussenin, de TVT is wel langer, lees 15 jaar bij plaatsing door bedrijf, maar ja, je kan pas echt meten als ze er liggen. Het leek me dus wel een leuk idee om gewoon zelf 1 paneel te plaatsen, die dan door het stopcontact verbonden kan worden. Als de opbrengst ok is, kan ik altijd nog besluiten om er meer te plaatsen.
als de dakhoek maar 15 graden is, dan kun je het gewoon doen.
de dakhoek van anton is dacht ik 40 graden, en elke graad gaat erg hard als je op noord legt.
maar eigenlijk wil je een micro omvormer met een paneel er bij.
die kunnen gewoon in het stopcontact tot max van 500W. (geen groep nodig)
er staan er een stel in de start post.
grootste probleem is eigenlijk dat de meeste micro omvormers geen logging hebben.
en eigenlijk wil je de V en A zien op de DC.
dan kun je pas echt beslissingen nemen na gehand de cijfers
Dakhoek is 31 graden btw.
mm, misschien ook wel leuk om te onderzoeken of een klein paneel (lees minder cel panelen) dezelfde eigenschappen qua opbrengst bevatten als de grote 60+ cel panelen. Dan zou je dit nog best goedkoop kunnen uittesten
Met 111V/paneel zou toxict nu maximaal 555V gehad hebben. Die spanning is waarschijnlijk 's ochtends gehaald, toxict zit ZZO dus pakt iets meer instraling op het koude moment. Instraling scheelt zo'n 10% in spanning tussen 0 en 1000W/m² dus met stroomuitval op een ochtend als vandaag gaat hij waarschijnlijk onbelast wel over de 590V heen, en dan is het nog niet eens echt koud geweestOrigineel schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:06:
Net hier even op de omvormer gekeken, max solarspanning 780Volt, dus 111volt per paneel.
Hoe erg dat is voor een Omnik weet ik niet.
stopcontact watt meter is het hem net niet, dan meet je de AC en niet de DC.nosmo king schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:12:
Dat zou je nog op kunnen lossen met een in stopcontact watt meter.
Dakhoek is 31 graden btw.
mm, misschien ook wel leuk om te onderzoeken of een klein paneel (lees minder cel panelen) dezelfde eigenschappen qua opbrengst bevatten als de grote 60+ cel panelen. Dan zou je dit nog best goedkoop kunnen uittesten
en het is net de DC die erg interessant is op een noord dak, daarmee kun je een leuke beslissing nemen.
met 31 graden is er best wel iets te doen.
(dit geld voor zelfbouwers en koopjes jagers.)
8x een yingly 60 cel paneel met 6" cellen van 275Wp is 100% de zelfde opbrengst als 10 X 220Wp van 48 cellen.
275Wp / 60 cellen * 48 cellen = 220Wp
of 8X60 cellen tegen over 10x48 cellen = 480 cellen.
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
dat hoef je niet te testen.
er zijn wel panelen met 5" cellen of ander configuraties.
Het AC/DC verhaal snap ik nog niet echt qua opbrengst, het wordt toch uiteindelijk omgezet naar AC, en dan pas kan je het gaan gebruiken, dus die opbrengst is dan toch van belang?
het ziet er naar uit dat het zaterdag naar een -3 toe gaat in de nacht.Proton_ schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:31:
[...]
Met 111V/paneel zou toxict nu maximaal 555V gehad hebben. Die spanning is waarschijnlijk 's ochtends gehaald, toxict zit ZZO dus pakt iets meer instraling op het koude moment. Instraling scheelt zo'n 10% in spanning tussen 0 en 1000W/m² dus met stroomuitval op een ochtend als vandaag gaat hij waarschijnlijk onbelast wel over de 590V heen, en dan is het nog niet eens echt koud geweest
Hoe erg dat is voor een Omnik weet ik niet.
en dan word het krap voor toxict.
maar misschien red hij het net want er is een beetje schaduw op 1 parallelle string.
jep,nosmo king schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:40:
Thanks, lijkt me inderdaad ook een goed idee, probeer een goedkoop paneel + omvormer te scoren en plaats de panelen zelf.
Het AC/DC verhaal snap ik nog niet echt qua opbrengst, het wordt toch uiteindelijk omgezet naar AC, en dan pas kan je het gaan gebruiken, dus die opbrengst is dan toch van belang?
en dit word een langer verhaal voor later.
Jammergenoeg is de eerste Scheider Conext MPPT 80 600 een inverter. Het is uitsluitend een 24/48VDC acculader.
De tweede Scheider (XW NA) is helaas hetzelfde als de Studer Innotec Xtenders: we maken 3 fasen door 3 losse apparaten in een netwerk aan elkaar te verbinden.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Wat is er mis met drie losse fasen? Dat is toch wat je wil: onafhankelijk belastbaar?• Available remote monitoring and configuration
• Compatible with any brand of PV module, any grounding method
• Stand-alone application or full integration with Conext XW inverter charger system
Verwijderd
Om te gaan rekenen wil je eigenlijk de V en A van beiden hebben, pas dan is er echt iets over te zeggen. Met deze waarden weet je ook meteen het omzetverlies. In hoeverre een testopstelling iets zegt over de uiteindelijke situatie is overigens maar de vraag, niet alleen je panelen zijn hoogstwaarschijnlijk anders, de omvormer is dat ook en tabelletjes van fabrikanten zijn leuk maar de V en A wisselen gewoon gedurende de dag en daarmee je rendement dus ook.nosmo king schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:40:
Met een hele kleine installatie (1 paneel) is je bereik ook een stuk kleiner dus je wandelt wat eerder in en buiten de MPP of zelfs onder de opstartspanning. Omvormer en paneel moeten dus veel beter op elkaar afgestemd worden waar je bij grotere installaties bij wijze van spreken 'ergens' binnen het MPP bereik kunt gaan zitten en waar je met een aantal panelen met weinig licht net aan een aantal W'tjes kunt binnentrekken zal een micro met enkel paneel later opstarten en eerder in slaap sukkelen. Ik snap het achterliggende idee maar ik ben bang dat deze manier van meten mogelijk zelfs nog onnauwkeuriger zou kunnen zijn dan PVGis.
Let op: hier en daar een beetje natte vingerwerk.
Dat geldt toch alleen als er een stroomstoring is?migjes schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:42:
[...]
het ziet er naar uit dat het zaterdag naar een -3 toe gaat in de nacht.
en dan word het krap voor toxict.
maar misschien red hij het net want er is een beetje schaduw op 1 parallelle string.
Dit is trouwens het beeld van vanmorgen, da's toch niet slecht?
Grote klasse van Steca klantenservice. Maandag een mailtje gestuurd dat ik graag wilde updaten (ook al heb ik niet echt problemen). Vandaag de kabel kosteloos binnen.Herbie1971 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 10:21:
Gewoon Steca mailen, krijg je hem gratis.customerservice@stecasolar.com
Nogmaals bedankt voor de tip Herbie1971!
Grappigroderickvd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:27:
[...]
Grote klasse van Steca klantenservice. Maandag een mailtje gestuurd dat ik graag wilde updaten (ook al heb ik niet echt problemen). Vandaag de kabel kosteloos binnen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja, met dip switches. exSys EX-1303, Steca part number 746.610.Rol-Co schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:09:
Grappigdat wist ik ook niet, ik heb mijne van ebay voor 4,- + verzenden, is dat ook met die dipswitches halverwege in de kabel? of een andere versie?
Onafhankelijk belastbaar is inderdaad een deel van wat ik wel. Echter ik probeer ook rekening te houden met energie- en bouwefficiëncy van de inverter, zie deze eerder bijdrage van mux d.d. 9 januari j.l.:Proton_ schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:34:
Wat is er mis met drie losse fasen? Dat is toch wat je wil: onafhankelijk belastbaar?
En nog een quote uit een reactie met veel uitleg van een paar dagen later:mux schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 17:09:
een 3-fase inverter heeft op veel manieren profijt van het kunnen invoeden op meer dan één fase, onder andere doordat er veel minder bufferelco's nodig zijn (en/of de MPPT efficiënter kan werken door de grotere tussencapaciteit). 'Pure' driefase-inverters hebben daarom opvallend weinig extra condensatoren ten opzichte van zelfs veel kleinere enkelfase-broertjes. Een driefase-inverter die kan terugvallen naar twee of één fase(n) heeft weer meer capaciteit nodig
Maar goed, misschien gaat dit "grote condensatorbank" en efficiëncy verhaal helemaal niet op voor een inverter met galvanische scheiding (transformator):mux schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:31:
Dit is hoe het dus echt werkt. In een 3-fase inverter kan dus ofwel een factor 10-20 worden bespaard op de condensatoren, ofwel de MPPT-efficiëntie kan omhoog. En dat is ook wat je ziet: de meeste 1-fase inverters adverteren met een MPPT-efficiëntie van 99 of 99,5%, terwijl zo goed als alle 3-fase inverters adverteren met 99,9%. Dit is puur een functie van de condensatoren.
En dit is dus ook waarom een 3-fase inverter niet 'zomaar' op 1 fase kan leveren, of op één fan de fasen meer kan gaan terugleveren dan op de rest. Zelfs een kleine onbalans tussen de fasen zorgt voor een gigantisch veel hogere stress op de condensatorbank en aanzienlijke verlaging van de MPPT-efficiëntie.
mux schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:36:
M'n verhaal gaat uit van 1) geen step-up MPPT en 2) transformerless inverter. Zeker de duurdere (en hoger vermogen) 1-fase inverters hebben wél een step-up MPPT of een resonante inverter, of simpelweg wel een hele grote condensatorbank.
Mijn uitleg beschrijft het merendeel van inverters. Er is altijd een uitzondering, er zijn altijd nieuwe technieken
De eerste stormen van afgelopen maanden heeft ie goed doorstaan. Constructie is nagerekend door een bouwkundige en door bouw en woningtoezicht goed bevonden.JayPe schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 21:00:
Koel afdakje zo! Is dit ook vergunningsvrij? Ik vermoed van niet, maar ik ben geen specialist. Enige wat ik ooit ergens las, was dat panelen aan de gevel ( dus niet op 't dak ) meestal een vergunningsplicht hebben.
Klopt, heb je een omgevingsvergunning voor nodig.
Hoe lang hangt dit al zo? Op de foto ziet het er zonnig uit, maar het weer kan soms bedriegelijk zijn op foto's. Heeft t al een beetje wind, regen en wellicht sneeuw-last doorstaan?
Haha, ze zullen het nu wel druk krijgen met kabeltjes versturenroderickvd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:27:
[...]
Grote klasse van Steca klantenservice. Maandag een mailtje gestuurd dat ik graag wilde updaten (ook al heb ik niet echt problemen). Vandaag de kabel kosteloos binnen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bedankt, dit maakt het een en ander wel duidelijk. En dat is inderdaad een andere kijk op een test scenario,zit ook wat in, ik ga er eens over nadenken, de tip van migjes was ook iets om over na te denkenVerwijderd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:55:
[...]
Om te gaan rekenen wil je eigenlijk de V en A van beiden hebben, pas dan is er echt iets over te zeggen. Met deze waarden weet je ook meteen het omzetverlies. In hoeverre een testopstelling iets zegt over de uiteindelijke situatie is overigens maar de vraag, niet alleen je panelen zijn hoogstwaarschijnlijk anders, de omvormer is dat ook en tabelletjes van fabrikanten zijn leuk maar de V en A wisselen gewoon gedurende de dag en daarmee je rendement dus ook.![]()
Met een hele kleine installatie (1 paneel) is je bereik ook een stuk kleiner dus je wandelt wat eerder in en buiten de MPP of zelfs onder de opstartspanning. Omvormer en paneel moeten dus veel beter op elkaar afgestemd worden waar je bij grotere installaties bij wijze van spreken 'ergens' binnen het MPP bereik kunt gaan zitten en waar je met een aantal panelen met weinig licht net aan een aantal W'tjes kunt binnentrekken zal een micro met enkel paneel later opstarten en eerder in slaap sukkelen. Ik snap het achterliggende idee maar ik ben bang dat deze manier van meten mogelijk zelfs nog onnauwkeuriger zou kunnen zijn dan PVGis.
Let op: hier en daar een beetje natte vingerwerk.
Of een aardfout. Of een isolatiestoring. Of werkzaamheden. Of...toxict schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:07:
Dat geldt toch alleen als er een stroomstoring is?
Niet slecht qua opbrengstDit is trouwens het beeld van vanmorgen, da's toch niet slecht?
[afbeelding]
Als ik even 9:10 als voorbeeld neem, niet eens de hoogste spanning gemeten: er is plenty opbrengst dus we mogen aannemen dat de spanning van 457V overeenkomt met de momentane Vmpp. Stel dat Voc/Vmpp over het hele temperatuur/instralingsbereik constant is (bij STC is dat 112/87.5 =1.28)(dit is niet helemaal zo maar rekent wel makkelijk).
Dit levert dan 457V * 1.28 = Voc van 585V als de omvormer op dat moment besluit te stoppen met vermogen vragen.
Het kan kouder worden en de zon komt elke dag hoger.
Je kan dus heel makkelijk over de rating van 590V komen. Nogmaals: hoe erg je dat vindt mag je zelf weten
Dat verhaal gaat niet helemaal op, in plaats van een dikke condensatorbank (of juist niet) heb je een dikke accubankcj1 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:24:
[...]
Onafhankelijk belastbaar is inderdaad een deel van wat ik wel. Echter ik probeer ook rekening te houden met energie- en bouwefficiëncy van de inverter, zie deze eerder bijdrage van mux d.d. 9 januari j.l.
Omdat panelen op noord toch een steeds terugkerend onderwerp is.
Device: Noord SF-WR-3000
Datum Kwh
01.01.2015 0,811
02.01.2015 0,453
03.01.2015 0,195
04.01.2015 0,628
05.01.2015 0,631
06.01.2015 0,89
07.01.2015 0,541
08.01.2015 0,072
09.01.2015 0,42
10.01.2015 0,349
11.01.2015 0,804
12.01.2015 0,435
13.01.2015 0,396
14.01.2015 0,696
15.01.2015 0,146
16.01.2015 0,647
17.01.2015 0,435
18.01.2015 0,233
19.01.2015 0,728
20.01.2015 0,856
21.01.2015 1,138
22.01.2015 0,441
23.01.2015 0,571
24.01.2015 0,455
25.01.2015 0,768
26.01.2015 0,455
27.01.2015 1,1
28.01.2015 0,269
29.01.2015 1,249
30.01.2015 0,473
31.01.2015 1,086
SUM 18,37 Kwh
Boonstra:
Maandopbrengsten (kWh/kWp)
Maand Garage Dak Z Dak N
jan-15 18,25 25,66 2,28
Mijn opbrengsten noordzijde 2040 Wp (12 stuks SF170s) = 18,37Kwh = 9Kwh/Kwp
Opbrengsten Boonstra noordzijde 960Wp ( 4 stuks ET solar 660) = 2,28Kwh/Kwp
Conclusie: in januari bracht mijn hardware 395% meer op.
Meteen maar even de rest van de beschikbare data:
Maand------ SF170 Kwh------- kwh/Kwp---------ET solar Kwh/Kwp--------Verschil
2014 okt------51,20-----------------25,10-----------------7,92-------------------------317%
2014 nov-----22,10-----------------10,83-----------------3,09-------------------------351%
2014 dec-----11,90------------------5,83------------------1,75-------------------------333%
2015 jan------18,39------------------9,01------------------2,28-------------------------395%
[ Voor 20% gewijzigd door Herbie1971 op 04-02-2015 21:42 . Reden: Extra data toegevoegd ]
Let dus op mocht je (nog) zaken willen gaan doen met MDZ!
Je spanning is heel onstabiel. Kloppen die waarden in PV-Output wel? (of een te lage instralingtoxict schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:07:
[...]
Dat geldt toch alleen als er een stroomstoring is?
Dit is trouwens het beeld van vanmorgen, da's toch niet slecht?
[afbeelding]
Als je 1000 W/m2 instraling hebt en -5°C celtemperatuur en netspannings uitval heb je 600 Volt. Aldus de theorie. Maar wat ziet Dre, een hellingshoek van 10°. Die 1000W/m2 is dan wel wat hoog gegrepen...
Een ander setje met 11×280 Wp op 50° ZZO zou in theorie 542 Volt zijn bij bovengenoemde theoretische waarden. Bij metingen op een koude zonnige dag kom ik 's ochtends niet boven de 495 Volt. Cellen worden wel warm gemaakt door de zon, dus niet echt een correcte meting. Met wat wisselende bewolking en de zon hoger aan de hemel zou dat wel eens anders kunnen zijn. Maar die 542 Volt? Ik denk nooit.
Simuleer eens een spanningsuitval door de automaat in je groepenkast uit te zetten, wat voor spanning meet je dan?
[Edit]
5×165 Wp en zeker op deze hellingshoek lijkt me echt 0,0 probleem voor een 590 Volt omvormer. Slaap rustig
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 04-02-2015 21:56 ]
Morgen om 9:10 even de aardlekschakelaar testen?
Meteen combineren met de meting van de Voc, ideaal. Had er niet iemand hier een instralingsmeter om de hoeveelheid W/m2 te meten?
[ Voor 51% gewijzigd door Dre op 04-02-2015 21:36 ]
Met de noorder zon zeg maar...lp77 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:14:
MDZ is niet voor reden vatbaar, vandaar dat ik anderen wil waarschuwen.
Ik heb wat offertes de deur uitgedaan en ben langs een lokale installateur gereden en hij reageerde in eerste instantie verrast wat betreft het mengen van 48 cellen en 60 cellen panelen (even afgezien van het feit dat ze misschien niet eens verkrijgbaar zijn).migjes schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:35:
[...]
stopcontact watt meter is het hem net niet, dan meet je de AC en niet de DC.
en het is net de DC die erg interessant is op een noord dak, daarmee kun je een leuke beslissing nemen.
met 31 graden is er best wel iets te doen.![]()
(dit geld voor zelfbouwers en koopjes jagers.)
8x een yingly 60 cel paneel met 6" cellen van 275Wp is 100% de zelfde opbrengst als 10 X 220Wp van 48 cellen.
275Wp / 60 cellen * 48 cellen = 220Wp
of 8X60 cellen tegen over 10x48 cellen = 480 cellen.
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
dat hoef je niet te testen.
er zijn wel panelen met 5" cellen of ander configuraties.
In eerste instantie dacht hij dat je deze niet zomaar kon mengen (de open klemspanningen zijn ook verschillend) en dat alle panelen dan naar het niveau van het slechts presterende paneel getrokken zouden worden (het 48 cellenpaneel). Hij vond het wel interessant om te weten of het nou wel of niet kon, dus ging hij er nog even achteraan bellen.
Verder was hij niet zo lyrisch over clickfit en gebruikte hij liever haken die daadwerkelijk aan de panlatten worden geschroefd. Niet alleen zou dit veel steviger en stormbestendiger zijn (en ik moet toegeven, zo naast een weiland wonende kan het hier heel erg stevig waaien - stevig genoeg om jezelf in de wind te laten hangen zonder om te vallen), ook zouden de panelen daardoor iets hoger boven het dak komen waardoor er meer koelende luchtstroming onder de panelen doorkon wat weer zou leiden tot een hoger rendement.
Hij had ook wel ervaring met Yingli en hoewel hij erkende dat het goede panelen zijn voor die prijs had hij wel eens gezeur gehad met kleurverschillen (voor mij niet zo relevant) en reclamaties waar geen thuis op werd gegeven (voor hem vervelend).
Prima ervaring verder, open gesprek gehad en het idee gekregen dat de wil er was om mee te denken aan het zo efficient mogelijk volleggen van mijn dak
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik kan me niet voostellen dat je op een getekende opdracht een andere btw bedrag mag zetten dan op de factuur. Nu kunnen ze dus gewoon 100 euro extra in hun eigen zak steken ten koste van de klant en de klanten maar ex btw prijzen op de offertes met elkaar vergelijken.lp77 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:14:
Ik moet zeggen dat ik tot ik de eindfactuur ontving zeer tevreden was over hoe alles was verlopen bij Metdezon. Alles is volgens plan geïnstalleerd door vakkundige specialisten. Echter toen ik de eindfactuur ontving stond hier een ander BTW bedrag op dan op de orderbevestiging. Op de orderbevestiging stond wel dat deze niet gebruikt moest worden om de BTW terug te vragen en dat is mijn ogen ook logisch, want mogelijk verschilt de eindfactuur met de orderbevestiging als gevolg van meerwerkzaamheden. Tot mijn stomme verbazing is dit dus niet het geval. De reden die Metdezon aangeeft is dat hun offertesysteem niet om kan gaan met het 6% BTW tarief voor de uitvoering van de werkzaamheden (slim genoeg wordt het onderscheid in materiaal en installatiekosten ook niet op de offerte en orderbevestiging weergegeven). Dit vertelt men er echter niet bij. Hierdoor kost mijn systeem ruim 100 euro meer dan geoffreerd en bevestigd op de order, omdat ik minder BTW kan terugvragen. Vreemd genoeg kunnen ze op de eindfactuur wel gewoon onderscheid maken in materialen en installatiekosten……Dit is dus pure misleiding, want hier kom je pas achter na uitvoering van de werkzaamheden. MDZ is niet voor reden vandaar, vandaar dat ik anderen wil waarschuwen.
www.sunsolar.nl
Als ik me niet vergis is er momenteel iets kapot aan de set van Boonstra. Dat zou deze vergelijking vrij zinloos maken, helaas.Herbie1971 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:46:
2014 okt------51,20-----------------25,10-----------------7,92-------------------------317%
2014 nov-----22,10-----------------10,83-----------------3,09-------------------------351%
2014 dec-----11,90------------------5,83------------------1,75-------------------------333%
2015 jan------18,39------------------9,01------------------2,28-------------------------395%
De instraling is laag.Dre schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:18:
[...]
Je spanning is heel onstabiel. Kloppen die waarden in PV-Output wel? (of een te lage instraling)
Als je 1000 W/m2 instraling hebt en -5°C celtemperatuur en netspannings uitval heb je 600 Volt. Aldus de theorie. Maar wat ziet Dre, een hellingshoek van 10°. Die 1000W/m2 is dan wel wat hoog gegrepen...
Een ander setje met 11×280 Wp op 50° ZZO zou in theorie 542 Volt zijn bij bovengenoemde theoretische waarden. Bij metingen op een koude zonnige dag kom ik 's ochtends niet boven de 495 Volt. Cellen worden wel warm gemaakt door de zon, dus niet echt een correcte meting. Met wat wisselende bewolking en de zon hoger aan de hemel zou dat wel eens anders kunnen zijn. Maar die 542 Volt? Ik denk nooit.
Simuleer eens een spanningsuitval door de automaat in je groepenkast uit te zetten, wat voor spanning meet je dan?
[Edit]
5×165 Wp en zeker op deze hellingshoek lijkt me echt 0,0 probleem voor een 590 Volt omvormer. Slaap rustig
Komt omdat ik op 10 graden helling zit met alle panelen.
En omdat de instraling laag is zal het toch wel mee vallen met de voltage niet?
Mag ik ook nog mee doen met 7 KWh/KWp op noord voor januari.Herbie1971 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:46:
Nu ik de site van Anton Boonstra heb ontdekt, leek het mij ter lering en vermaak wel even leuk om te vergelijken wat zijn noordpanelen en wat mijn noordpanelen hebben gedaan in januari.
Omdat panelen op noord toch een steeds terugkerend onderwerp is.
*knip
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=22419&sid=32478&t=m
Ja dat moet haast wel idd.Terpen Tijn schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:38:
[...]
Als ik me niet vergis is er momenteel iets kapot aan de set van Boonstra. Dat zou deze vergelijking vrij zinloos maken, helaas.
Dat kan je toch niet maken als bedrijf zijnde...wat een bullsh*t. Als dat echt de reden is, dan ga je zelf toch even met je calculator je offerte aanpassen naar de juiste BTW verdeling (of je huurt iemand in om je offertetool aan te passen).lp77 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:14:
Ik moet zeggen dat ik tot ik de eindfactuur ontving zeer tevreden was over hoe alles was verlopen bij Metdezon. Alles is volgens plan geïnstalleerd door vakkundige specialisten. Echter toen ik de eindfactuur ontving stond hier een ander BTW bedrag op dan op de orderbevestiging. Op de orderbevestiging stond wel dat deze niet gebruikt moest worden om de BTW terug te vragen en dat is mijn ogen ook logisch, want mogelijk verschilt de eindfactuur met de orderbevestiging als gevolg van meerwerkzaamheden. Tot mijn stomme verbazing is dit dus niet het geval. De reden die Metdezon aangeeft is dat hun offertesysteem niet om kan gaan met het 6% BTW tarief voor de uitvoering van de werkzaamheden (slim genoeg wordt het onderscheid in materiaal en installatiekosten ook niet op de offerte en orderbevestiging weergegeven). Dit vertelt men er echter niet bij. Hierdoor kost mijn systeem ruim 100 euro meer dan geoffreerd en bevestigd op de order, omdat ik minder BTW kan terugvragen. Vreemd genoeg kunnen ze op de eindfactuur wel gewoon onderscheid maken in materialen en installatiekosten……Dit is dus pure misleiding, want hier kom je pas achter na uitvoering van de werkzaamheden. MDZ is niet voor reden vandaar, vandaar dat ik anderen wil waarschuwen.
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat wij ook twee verschillende systemen gebruiken voor de offerte en facturen, maar die kan je handmatig aanpassen als het ene niet overeen komt met het ander.
Een klant over de zeik helpen voor minder dan €100 extra marge....goed plan, krijg je vast veel nieuwe klanten mee
de instraling heeft er niks mee te maken.toxict schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:06:
[...]
De instraling is laag.
Komt omdat ik op 10 graden helling zit met alle panelen.
En omdat de instraling laag is zal het toch wel mee vallen met de voltage niet?
nog dat er gezegd word dat de omvormer kapot gaat.
(hij gaat een paar winter dagen per jaar in error zonder opbrengst.)
dre kan wel mooi vertellen (en ik geef hem ook gelijk)
maar dre geeft je geen garantie
dat doet de fabrikant, en de fabrikant zegt: "dit kan niet."
(dat zie je in het omnik programmaatje, de rode kruizen.)
of dit echt een probleem gaat geven
niet te voorspellen, maar het zou beter voor jouw en de installateur zijn,
als het zaakje word omgezet naar een 2x4 + 3x4 setup.
dit had zo niet aangesloten mogen worden.
(dit is een foutje wat ontstaat door: de gene die de set heeft samen gesteld wist waarschijnlijk dat het 2x4+3x4 moetst worden, alleen de mensen die het dak op gingen hebben het makkelijk gemaakt voor hun zelf en er 2x5+2x5 van gemaakt.)
edit:
ik vind de spanning ook wat onstabiel, maar of dat met dit probleem te maken heeft?
met wat installing(zon) zie je dat het wat stabieler word, misschien heeft de mpp toch wat problemen met de hoge V.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 05-02-2015 09:53 ]
En nog even voor de duidelijkheid. De bedragen incl. BTW verschillen niet.....dus eindbedrag incl. BTW is gewoon hetzelfde gebleven.SolarKing schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:32:
[...]
Ik kan me niet voostellen dat je op een getekende opdracht een andere btw bedrag mag zetten dan op de factuur. Nu kunnen ze dus gewoon 100 euro extra in hun eigen zak steken ten koste van de klant en de klanten maar ex btw prijzen op de offertes met elkaar vergelijken.
Ja en ik was nog wel zo blij met de uitvoering. Alles netjes ondanks enkele horrorverhalen. Dus zou zeer positieve review plaatsen, totdat deze verrassing uit de hoge hoed tevoorschijn kwam.DjVe schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:29:
[...]
Dat kan je toch niet maken als bedrijf zijnde...wat een bullsh*t. Als dat echt de reden is, dan ga je zelf toch even met je calculator je offerte aanpassen naar de juiste BTW verdeling (of je huurt iemand in om je offertetool aan te passen).
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat wij ook twee verschillende systemen gebruiken voor de offerte en facturen, maar die kan je handmatig aanpassen als het ene niet overeen komt met het ander.
Een klant over de zeik helpen voor minder dan €100 extra marge....goed plan, krijg je vast veel nieuwe klanten mee
Wat staat er precies op de offerte vermeld, want als het eindbedrag incl. BTW hetzelfde is, dan heeft SolarKing gelijk en valt het onder de noemer fraude/oplichting. Maar dat is afhankelijk van hoe het op de offerte vermeld staat.lp77 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:59:
[...]
En nog even voor de duidelijkheid. De bedragen incl. BTW verschillen niet.....dus eindbedrag incl. BTW is gewoon hetzelfde gebleven.
lol, we gebruiken hier wel vaker trucjes die installateurs (nog) niet kennen.Shapeshifter schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:10:
[...]
Ik heb wat offertes de deur uitgedaan en ben langs een lokale installateur gereden en hij reageerde in eerste instantie verrast wat betreft het mengen van 48 cellen en 60 cellen panelen (even afgezien van het feit dat ze misschien niet eens verkrijgbaar zijn).
In eerste instantie dacht hij dat je deze niet zomaar kon mengen (de open klemspanningen zijn ook verschillend) en dat alle panelen dan naar het niveau van het slechts presterende paneel getrokken zouden worden (het 48 cellenpaneel). Hij vond het wel interessant om te weten of het nou wel of niet kon, dus ging hij er nog even achteraan bellen.
Verder was hij niet zo lyrisch over clickfit en gebruikte hij liever haken die daadwerkelijk aan de panlatten worden geschroefd. Niet alleen zou dit veel steviger en stormbestendiger zijn (en ik moet toegeven, zo naast een weiland wonende kan het hier heel erg stevig waaien - stevig genoeg om jezelf in de wind te laten hangen zonder om te vallen), ook zouden de panelen daardoor iets hoger boven het dak komen waardoor er meer koelende luchtstroming onder de panelen doorkon wat weer zou leiden tot een hoger rendement.
Hij had ook wel ervaring met Yingli en hoewel hij erkende dat het goede panelen zijn voor die prijs had hij wel eens gezeur gehad met kleurverschillen (voor mij niet zo relevant) en reclamaties waar geen thuis op werd gegeven (voor hem vervelend).
Prima ervaring verder, open gesprek gehad en het idee gekregen dat de wil er was om mee te denken aan het zo efficient mogelijk volleggen van mijn dakHeb van andere aanbieders helaas nog weinig gehoord.
er word driftig er op los geëxperimenteerd nu prijzen en beschikbaarheid beter worden.
er word vaak door mensen gerekend in panelen op een omvormer.
en zo werken ook de meeste hulp programma's.
maar de werkelijkheid is anders, eigenlijk moet je rekenen in aantal cellen.
de cellen staan gewoon in serie in het paneel zelf
en met meer panelen koppel je die ook in serie door tot je er een 720 cellen hebt.
zolang de cellen maar het zelfde zijn *
ja, iedere installateur heeft zo zijn eigen voorkeuren.
soms gedreven door winst, en soms ook niet
en het klinkt natuurlijk wel lekker om tegen de klant te zeggen dat je beter spul hebt als clickfit b.v.
daar krijgt de klant vertrouwen van en verkoopt lekker.
en vaak kunnen ze ook niet alles in hun eigen assortiment hebben, dat zou dan een te grote voorraad worden.
ik heb ook wel eens een Yingli paneel terug gebracht, die was niet in orde, kan met elk merk wel een keer gebeuren, niks speciaals aan.
(hoewel elk merk
*) er is ook nog wel een mogelijkheid om verschillende cellen te mixen, maar zal het een beetje simpel houden.
Er zijn redelijk wat installateurs die in eerste instantie niet met Clickfit zijn gaan werken, en daarna t misschien een keer geprobeerd hebben, en de eerste 2 weken is het ff schelden en leren, maar als je eenmaal snapt wat je fout doet, dan is het ideaal.Shapeshifter schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:10:
[...]
T is ook zo dat als je eenmaal al van alles op voorraad hebt van een merk, dat je dan niet zit te wachten op een klus met wat anders, waarvan je ook wat reserve moet bestellen, en weer wat spul overhoud.
Ik plaats zelf heel graag met CF, en heb t nog maar 1x bij een klant van mij net toegepast omdat daar de panlatten wel erg slecht en scheef waren. en omdat er trekkracht op komt in plaats van drukkrachten, vond ik het daar niet geschikt.
Ik plaats al jaren CF op schuine daken, en heb nog niet meegemaakt dat er wat loskwam wat ik of onder mijn toezicht is geplaatst. Ook hoog, ook op huizen in de polder vlak achter de noordzee kust in N-H waar de meeste wind is.
Ik ken ook iemand die eerst heel verbolgen was over CF, en nu een paar jaar later ligt is hele bus ingericht op CF, met allemaal vakjes met daar alle mogelijke CF onderdelen op voorraad.
Heb overigens geen aandelen oid bij Esdec.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik ben begonnen met inlezen en Excel documentjes aanleggen, maar kan door de bomen het bos niet meer zien. Wat zijn er veel verschillende panelen en omvormers zeg!
Daarom wil ik offertes gaan aanvragen en kan ik aan de hand daarvan gaan vergelijken. Heeft iemand tips wat ik wel en niet moet vragen? En waar ik wel of niet op moet letten? Maakt het veel uit of de panelen in serie liggen of parallel voor mijn situatie?
Dak op zuid zonder schaduw = ideaal en niet lastig voor een beetje zonnepanelenboer.celshof schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:22:
We hebben een dak van zo'n 40 tot 45 graden vol op zuid, zonder schaduw. Ruimte voor 9 tot 11 panelen. Hoog tijd dus om zonnepanelen te gaan leggen.
Ik ben begonnen met inlezen en Excel documentjes aanleggen, maar kan door de bomen het bos niet meer zien. Wat zijn er veel verschillende panelen en omvormers zeg!
Daarom wil ik offertes gaan aanvragen en kan ik aan de hand daarvan gaan vergelijken. Heeft iemand tips wat ik wel en niet moet vragen? En waar ik wel of niet op moet letten? Maakt het veel uit of de panelen in serie liggen of parallel voor mijn situatie?
Hoeveel is je jaarverbruik? Ik denk dat het verstandig is om daar het aantal panelen op af te stemmen. En met je dak op zuid mag je het aantal wp van de set vermenigvuldigen met 0,85-0,95 afhankelijk van je locatie in Nederland (kust = 0,95 en binnenland 0,85).
Voorbeeld:
Met een 3000wp op zuid wat je wel uitgaan van minstens een opbrengst van 2600kwh per jaar.
Andere tweakers: correct me if I am wrong.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
Op basis van deze gegevens is er geen zinnig woord over te zeggen maar het lijkt er idd op dat de omvormer heel graag het voltage naar beneden wil reguleren. Niet onlogisch ook overigens. Hoe dan ook is de uitvoering van deze installatie verre van optimaal, zal vast goed (blijven) gaan maar de strings kloppen niet en de fysieke installatie is ook een beetje om van te huilen.migjes schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:43:
edit:
ik vind de spanning ook wat onstabiel, maar of dat met dit probleem te maken heeft?
met wat installing(zon) zie je dat het wat stabieler word, misschien heeft de mpp toch wat problemen met de hoge V.
Ga eerst zaken uitsluiten,celshof schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:22:
We hebben een dak van zo'n 40 tot 45 graden vol op zuid, zonder schaduw. Ruimte voor 9 tot 11 panelen. Hoog tijd dus om zonnepanelen te gaan leggen.
wil je absoluut zwarte panelen of mag t ook anders zijn.
Wat is je (toekomstige) gebruik.(elektrische fiets , scooter, auto, warmtepomp in de nabije toekomst, kinderen in / uit huis etc.)
Wil je het beste of het goedkoopste.
Wil je absoluut geen panelen of spullen uit een bepaald land (denk aan China / Israël (solar edge))
Kijk eerst alleen naar panelen, omvormer volgt op de keuze van de panelen, en de string verdeling ook.
Zorg voor een goede WAF.
Bij kristalijn liggen de panelen met meer in serie vanwege de lagere spanning er paneel, bij SF is de spanning hoger dus minder in serie. Maar dat is ook weer per omvomer verschillend.
hoop dat je er wat mee kunt.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Herbie1971 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:48:
[...]
De eerste stormen van afgelopen maanden heeft ie goed doorstaan. Constructie is nagerekend door een bouwkundige en door bouw en woningtoezicht goed bevonden.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
daar hoeven we niet te moeilijk over te doen.Terpen Tijn schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:38:
[...]
Als ik me niet vergis is er momenteel iets kapot aan de set van Boonstra. Dat zou deze vergelijking vrij zinloos maken, helaas.
hee antonio, alles kits op de noord??
de lopende kWh/kWp zakt aardig weg op het moment
Vandaag sneeuw op de SF150 panelen => 0W (power lampje op de Steca 500 brandt wel groen)
1 paneel van string 1 sneeuwvrij gemaakt => 19W
2 panelen van string 1 sneeuwvrij gemaakt => 37W
1 paneel van string 2 sneeuwvrij gemaakt => 40W
2 panelen van string 2 sneeuwvrij gemaakt => 92W
Als dus 3 van de 4 panelen sneeuwvrij zijn snapt de Steca 500 er niks meer van.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
migjes schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 10:23:
[...]
eigenlijk moet je rekenen in aantal cellen.
de cellen staan gewoon in serie in het paneel zelf![]()
en met meer panelen koppel je die ook in serie door tot je er een 720 cellen hebt.
zolang de cellen maar het zelfde zijn *
Juist, dus eigenlijk moet je de Vmpp van de panelen niet optellen, maar kijken naar de Vmpp per cel. DIe verschillen bij de 48 en 60 cellenversie inderdaad niet veel, allebei ongeveer 0,5V per cel. Nouja, misschien kan ik er niet eens aan komen, dan doe ik gewoon een 60 cellenpaneel op zijn kant en is het mooi 8+8 panelen.Andre1973 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:20:
[...]
Ik plaats zelf heel graag met CF, en heb t nog maar 1x bij een klant van mij niet toegepast omdat daar de panlatten wel erg slecht en scheef waren. en omdat er trekkracht op komt in plaats van drukkrachten, vond ik het daar niet geschikt.
Ik plaats al jaren CF op schuine daken, en heb nog niet meegemaakt dat er wat loskwam wat ik of onder mijn toezicht is geplaatst. Ook hoog, ook op huizen in de polder vlak achter de noordzee kust in N-H waar de meeste wind is.
Ik ken ook iemand die eerst heel verbolgen was over CF, en nu een paar jaar later ligt is hele bus ingericht op CF, met allemaal vakjes met daar alle mogelijke CF onderdelen op voorraad.
Heb overigens geen aandelen oid bij Esdec.
Deze installateur had het zelfverzonnen systeem van SolarNRG in handen gehad en claimde dat hij het gewoon met zijn handen kon verbuigen (waar zijn Schletter-materiaal steviger was). Van clickfit liet hij wat foto's zien van gebroken dakpannen en gaf daarbij aan dat hij wilde kunnen garanderen dat het goed op het dak vastzat in plaats van achter de pannen gehaakt. Ik geloof opzich wel in zijn oprechtheid over het goed willen afleveren van de installatie, maar twijfel of op mijn nieuwbouwhuis van 2013 zo'n slecht dak zit dat clickfit zou leiden tot gebroken pannen.
Ik zou het overigens wel irritant vinden als de panelen gaan klapperen bij een beetje wind. Als dat voorkomen kan worden met spul van Schletter dan vind ik het prima. Moeten de panelen per se vastgeschroefd worden aan de latten? Misschien niet, maar kwaad kan het ook niet gok ik. Hangt een beetje van het prijsverschil af.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
ja hoor, geen probleem, lol.PASware schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:26:
[...]
Dak op zuid zonder schaduw = ideaal en niet lastig voor een beetje zonnepanelenboer.
Hoeveel is je jaarverbruik? Ik denk dat het verstandig is om daar het aantal panelen op af te stemmen. En met je dak op zuid mag je het aantal wp van de set vermenigvuldigen met 0,85-0,95 afhankelijk van je locatie in Nederland (kust = 0,95 en binnenland 0,85).
Voorbeeld:
Met een 3000wp op zuid wat je wel uitgaan van minstens een opbrengst van 2600kwh per jaar.
ik scoor met 12x yingly 270Wp op een perfect dak in tilburg.
3500kWh per jaar of 1080kWh/kWp of 1,08
de kust kan zelfs boven de 1200kWh/kWp komen of 1,2.
zonder schaduw kan eigenlijk elk dak een 1000kWh/kWp scoren in Nederland.
maar vaak moeten er concessies gedaan worden aan het aantal panelen of andere zaken en daar door zakt het landelijk gemiddelde iets.
afhankelijk van de situatie schroef je de extra latten aan de panlatten, tengels of dakbeschot.
Is dit robuust? Zeker. Gecombineerd met verstelbare haken, creeer je een situatie waarmee:
1. de panelen zowel horizontaal als verticaal strak liggen (onafhankelijk van buiging dak wat je ziet met oude daken)
2. de haken niet de pannen kapot drukken (ruimte voldoende)
3. de boel blijft zeker liggen bij >12bft (maar dat moet/zal clickfit ook doen)
Wij hebben tot op heden niet met clickfit geplaatst. Wel overwegen we dit nu i.c.m. dakbeschot montage wat ze nu ook in het assortiment hebben (de haken dus)
binnenkort gaan we dit uitvoeren, zien hoe clickfit bevalt.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
een busje siliconen sprayCrazy- schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:00:
Zelf monteren we ook vast aan het dakbeschot. Dit geeft iets meer werk, omdat je her en der nog wat moet opvullen met extra hout (22mm of 30mm, lengtes 250~700mm)
afhankelijk van de situatie schroef je de extra latten aan de panlatten, tengels of dakbeschot.
Is dit robuust? Zeker. Gecombineerd met verstelbare haken, creeer je een situatie waarmee:
1. de panelen zowel horizontaal als verticaal strak liggen (onafhankelijk van buiging dak wat je ziet met oude daken)
Wij hebben tot op heden niet met clickfit geplaatst. Wel overwegen we dit nu i.c.m. dakbeschot montage wat ze nu ook in het assortiment hebben (de haken dus)
is een zeer handige tip met clickfit.
zonder schiet het niet op en is het klungelen.
ik heb dat ook her en der eens gehoord, dat het uiteindelijk muur en muur vast zit dat je het bijna door moet zagenmigjes schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:05:
[...]
een busje siliconen spray![]()
Lijkt me ook afhankelijk van wat voor pannen als het om gaat, ik heb hier van die betonnen pannen die heel snel breken.Shapeshifter schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:52:
Van clickfit liet hij wat foto's zien van gebroken dakpannen
als je de haken hebt zitten op dak, en je wilt de stang vast klikken.Crazy- schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:09:
[...]
ik heb dat ook her en der eens gehoord, dat het uiteindelijk muur en muur vast zit dat je het bijna door moet zagenof doelde je daar niet op?
eerst sprayen en dan glipt de stang zo er in.
als de silicone weer weg gespoeld zijn dan zit het inderdaad muur vast.
Schletter moet idd vastgeschroefd worden, en dat gaat bij nieuwe huizen op de horizontale lat/ balkje waar ook de panlatten op vast zitten.Shapeshifter schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:52:
Deze installateur had het zelfverzonnen systeem van SolarNRG in handen gehad en claimde dat hij het gewoon met zijn handen kon verbuigen (waar zijn Schletter-materiaal steviger was). Van clickfit liet hij wat foto's zien van gebroken dakpannen en gaf daarbij aan dat hij wilde kunnen garanderen dat het goed op het dak vastzat in plaats van achter de pannen gehaakt. Ik geloof opzich wel in zijn oprechtheid over het goed willen afleveren van de installatie, maar twijfel of op mijn nieuwbouwhuis van 2013 zo'n slecht dak zit dat clickfit zou leiden tot gebroken pannen.
Ik zou het overigens wel irritant vinden als de panelen gaan klapperen bij een beetje wind. Als dat voorkomen kan worden met spul van Schletter dan vind ik het prima. Moeten de panelen per se vastgeschroefd worden aan de latten? Misschien niet, maar kwaad kan het ook niet gok ik. Hangt een beetje van het prijsverschil af.
Bij het plaatsen breek je wel een een pan met CF, zeker waar.
Van Solar NRG bestaat het oude en het nieuwe systeem, waarbij het oude systeem gemaakt van van een gezette RVS strip, dus ook makkelijk te verbuigen en het nieuwe systeem van geëxtrudeerde Allu, en dat nieuwe systeem lijkt heel erg op CF (haakt ook achter de panlat, maar er kan ook een schroef doorheen als extra), met die verandering dat je de haakmaat kan maar ook moet instellen met een bout. Voordeel, maar 1 haakmaat ipv 3 als CF, maar je moet ze dus wel per haak instellen, en een boutje kan loskomen. ik zet elke bout op dak vast met locktite als er geen borgmoer op zit.
Dus wel wat omslachtig.
Schletter is heel handig voor doe-het-zelfers, geen lastig gereedschap nodig, maar kost wel extra tijd, geen tijdwinst bij veel ervaring, weinig ervaring nodig. etc. Maar je moet wel met een slijptol het dak op als je na 2 jaar een paneel, optimizer oid wil vervangen, opstelling wil wijzigen, dan zit t muurvast.
Ik heb nog nooit CF door hoeven zagen omdat t muur vast zit, in het begin gebruikte ik ook nog wel een WD40 bij plaatsen, maar je moet gewoon de haak goed plaatsen, dan is er niks aan de hand.
Verder ff opletten dat je een haak niet plaats op een pan die al een scheur heeft.
En ik heb juist goede ervaring met die sneldekkers (beton pannen) en minder met oude pannetjes.
Gewoon veel ervaring opdoen, de juiste gereedschappen gebruiken, dan zit t zo op z'n plek.migjes schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:05:
[...]
een busje siliconen spray![]()
Is dat niet bij veel dingen zo?
Ik vind het grote voordeel dat je niet zoveel nodig hebt op dak met CF, emmer met halen en 4 stuks gereedschap, gen accutollen, schroeven, opvulplaatjes etc.
Maar ik heb er dan denk ik ook wel 10.000+ geplaatst.
[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 05-02-2015 12:23 ]
Jaarverbruik is rond de 2500. In de komende jaren verwacht ik wel dat het wat oploopt ivm het opgroeien van mijn kinderen. Er is op mijn dak ruimte voor 11 panelen en wellicht twaalf. Boven de 9 panelen betekent wel dat deze panelen 's ochtends schaduw krijgen van de dakkapelPASware schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:26:
[...]
Dak op zuid zonder schaduw = ideaal en niet lastig voor een beetje zonnepanelenboer.
Voorbeeld:

Eigenlijk het enige dat voor nu van belang is, is de prijs. Ik zit aan zo'n €3000 netto te denken. In de toekomst kan ik altijd nog wat panelen op de schuur en garage leggen (maar daar valt, iig in de winter, nog wel eens schaduw op).Andre1973 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:34:
[...]
Ga eerst zaken uitsluiten,
wil je absoluut zwarte panelen of mag t ook anders zijn.
Wat is je (toekomstige) gebruik.(elektrische fiets , scooter, auto, warmtepomp in de nabije toekomst, kinderen in / uit huis etc.)
Wil je het beste of het goedkoopste.
Wil je absoluut geen panelen of spullen uit een bepaald land (denk aan China / Israël (solar edge))
Kijk eerst alleen naar panelen, omvormer volgt op de keuze van de panelen, en de string verdeling ook.
Zorg voor een goede WAF.
Bij kristalijn liggen de panelen met meer in serie vanwege de lagere spanning er paneel, bij SF is de spanning hoger dus minder in serie. Maar dat is ook weer per omvomer verschillend.
hoop dat je er wat mee kunt.
Als ik er zo over nadenk, dan zou 9 nog serieel kunnen, maar bij meer dan dat meteen parallel om de schaduwval tegen te gaan.
Oh, paneel op foto is een oud zonneboiler paneel. Dat moet er nog af, want is niet meer aangesloten.
Helaas is het nog steeds niet kits op noord. Heb een keer de openklem spanning gemeten en deze lag ook een stuk lager dan verwacht. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen om de panelen te demonteren of ze apart door te meten. Het is nogal koud en hoog...migjes schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:37:
[...]
daar hoeven we niet te moeilijk over te doen.
[...]
hee antonio, alles kits op de noord??
de lopende kWh/kWp zakt aardig weg op het moment
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Nu wachten tot het dak zakt of de temperatuur stijgt.antonboonstra schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:23:
[...]
Helaas is het nog steeds niet kits op noord. Heb een keer de openklem spanning gemeten en deze lag ook een stuk lager dan verwacht. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen om de panelen te demonteren of ze apart door te meten. Het is nogal koud en hoog...
Ik kende de dakbeschothaak nog niet, lijkt niet erg te passen in hun spullen wat ik van ze ken.Crazy- schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:00:
Zelf monteren we ook vast aan het dakbeschot. Dit geeft iets meer werk, omdat je her en der nog wat moet opvullen met extra hout (22mm of 30mm, lengtes 250~700mm)
Ook het grote click voordeel is dan weg.
En geklooi met die boutjes achter in de rail van CF, kan wel, (met verticale rail moet je wel) maar daar word je zeker niet vrolijk van.
is ook een vreemde eend in de bijt. verbaasd me ook dat hij niet gelijk is verder qua montage manierAndre1973 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:35:
[...]
Ik kende de dakbeschothaak nog niet, lijkt niet erg te passen in hun spullen wat ik van ze ken.
Ook het grote click voordeel is dan weg.
En geklooi met die boutjes achter in de rail van CF, kan wel, (met verticale rail moet je wel) maar daar word je zeker niet vrolijk van.
de 48 cellen verzie zijn te verkrijgen, alleen lastig in Nederland.Shapeshifter schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:52:
Juist, dus eigenlijk moet je de Vmpp van de panelen niet optellen, maar kijken naar de Vmpp per cel. DIe verschillen bij de 48 en 60 cellenversie inderdaad niet veel, allebei ongeveer 0,5V per cel. Nouja, misschien kan ik er niet eens aan komen, dan doe ik gewoon een 60 cellenpaneel op zijn kant en is het mooi 8+8 panelen.
er zijn nog wel meer combi varianten te verzinnen
b.v :
http://www.sun-solar.nl/i...n-voor-168-euro-incl-btw/
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/
zolang de cellen maar het zelfde zijn gaat het goed.
oke, heb ook zo een probleem op west.antonboonstra schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:23:
[...]
Helaas is het nog steeds niet kits op noord. Heb een keer de openklem spanning gemeten en deze lag ook een stuk lager dan verwacht. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen om de panelen te demonteren of ze apart door te meten. Het is nogal koud en hoog...
wachten tot het dak zakt of temperatuur stijgt
ik neem trouwens de 5 panelen van neandertaler over.
heb ik wat meer experimenteer spul
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 05-02-2015 13:16 ]
€ 3000 en dan 2500kwh per jaar denken, dat moet lukken zonder montage kosten, wordt wel goed zoeken.celshof schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:23:
[...]
Jaarverbruik is rond de 2500. In de komende jaren verwacht ik wel dat het wat oploopt ivm het opgroeien van mijn kinderen. Er is op mijn dak ruimte voor 11 panelen en wellicht twaalf. Boven de 9 panelen betekent wel dat deze panelen 's ochtends schaduw krijgen van de dakkapel
[afbeelding]
[...]
Eigenlijk het enige dat voor nu van belang is, is de prijs. Ik zit aan zo'n €3000 netto te denken. In de toekomst kan ik altijd nog wat panelen op de schuur en garage leggen (maar daar valt, iig in de winter, nog wel eens schaduw op).
Als ik er zo over nadenk, dan zou 9 nog serieel kunnen, maar bij meer dan dat meteen parallel om de schaduwval tegen te gaan.
Oh, paneel op foto is een oud zonneboiler paneel. Dat moet er nog af, want is niet meer aangesloten.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dan ook een goede oplossing voor de schaduw? Lijkt mij wat krap met 3000 euro voor 2500 Wp. Maar hoebiedoebie kan natuurlijk altijd.PASware schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:26:
[...]
€ 3000 en dan 2500kwh per jaar denken, dat moet lukken zonder montage kosten, wordt wel goed zoeken.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Er kunnen 9 panelen vol in de zon liggen, zonder in de ochtend last van de schaduw te hebben. De €3000 (zachte) limiet die ik noem is trouwens na BTW teruggaveTFX77 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:50:
[...]
Dan ook een goede oplossing voor de schaduw? Lijkt mij wat krap met 3000 euro voor 2500 Wp. Maar hoebiedoebie kan natuurlijk altijd.
9 stuks 275Wp yingli met een omnik, bevestigingsmateriaal en aardlekautomaat.
[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 05-02-2015 14:39 ]
Ah zo. Dat moet dan zeker kunnen lukken. Ik las netto als zijnde wat je in totaal kwijt wilde zijn.celshof schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:37:
[...]
Er kunnen 9 panelen vol in de zon liggen, zonder in de ochtend last van de schaduw te hebben. De €3000 (zachte) limiet die ik noem is trouwens na BTW teruggave
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Nu valt regelmatig (= meerdere keren per dag soms) die aardlekautomaat uit. In eerste instantie hebben we de rails niet geaard, dus dat gaat onze eerste stap zijn. Zijn er nog andere dingen die we kunnen checken om te voorkomen dat de aardlekautomaat eruit klapt?
Wat misschien meespeelt is dat ik tijdens montage één van de DC-kabels van de panelen beschadigd heb. Dat hebben we daar ter plekke provisorisch gerepareerd, maar dat zou ik graag beter doen. Is solderen + twee lagen krimpkous een goede fix? Of zijn daar speciale kabelmofjes o.i.d. voor?
Ik zou die DC kabel lekker vervangen. Uiterste geval m/f stekker monteren en koppelen...David schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:56:
Eind december heb ik mijn schoonvader geholpen met panelen plaatsen. Het gaat om 8 zwarte mono panelen op een transformatorloze Power One PVI 2000 omvormer. Het geheel zit in de schuur aangesloten achter een verdeelkastje. De omvormer hangt achter een 16A 30mA aardlekautomaat.
Nu valt regelmatig (= meerdere keren per dag soms) die aardlekautomaat uit. In eerste instantie hebben we de rails niet geaard, dus dat gaat onze eerste stap zijn. Zijn er nog andere dingen die we kunnen checken om te voorkomen dat de aardlekautomaat eruit klapt?
Wat misschien meespeelt is dat ik tijdens montage één van de DC-kabels van de panelen beschadigd heb. Dat hebben we daar ter plekke provisorisch gerepareerd, maar dat zou ik graag beter doen. Is solderen + twee lagen krimpkous een goede fix? Of zijn daar speciale kabelmofjes o.i.d. voor?
MC-4 kan je gewoon met een soldeerbout en een tangetje doen ipv krimpen.David schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:51:
Dat zou ik idd het liefst doen. Ik heb alleen helaas geen MC4-tang dus dat zou een erg prijzige reparatie worden. Zijn er eenvoudigere oplossingen die acceptabel zijn?
Beter als alleen solderen en tapen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dat geld voor alle soldeer verbindingen, ook als je de draden direct op elkaar soldeert.David schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:19:
Krimpen + solderen vind ik niet zo'n goed idee. Tin heeft een ander uitzettingscoëfficiënt dan de andere metalen in de krimpverbinding, waardoor de verbinding op den duur gaat breken op de plek waar de tin ophoudt.
Per definitie is een krimpverbinding veel beter als een soldeer verbinding.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik kan mij niet voorstellen dat de aardlek eruit vliegt wanwege een lek van DC naar massa. Zeker niet alvorens een foutcode op de omvormer te krijgen. Dat een aardlek eruit vliegt bij een omvormer is niet ongewoon. Dit komt door de capacitatieve lekstroom. Een aardlek is niet verplicht op een vast aangesloten toestel en wordt door de fabrikant ook niet aangeraden. Als je het persee toch wil dan zou ik een type met een grotere stroom monteren.David schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:56:
Eind december heb ik mijn schoonvader geholpen met panelen plaatsen. Het gaat om 8 zwarte mono panelen op een transformatorloze Power One PVI 2000 omvormer. Het geheel zit in de schuur aangesloten achter een verdeelkastje. De omvormer hangt achter een 16A 30mA aardlekautomaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Herbie1971 op 05-02-2015 18:54 . Reden: aanvulling ]
Wil ik graag simpel aan het net hangen.
Maar wat voor omvormer is daar handig voor? Ik vind alleen wat Chinese dingen op aliexpres voor rond de 100 euro. Een Soladin 600 kan het niet, te lage spanning.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.