x-RaY99 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:02:
[...]
Het meest ideale wat ik nu begrijp is om op 1 string van een (SE10/12.5K) zowel de 35 SF panelen als 12 a 15 stuks TSMC 155's te hangen.
Waarbij de SF panelen op zo goed als noord liggen (helling moet ik nog steeds nakijken), en de TSMC's zo goed als plat liggen (3 graden west) en wel last van schaduwval hebben (boom).
Dit zodat de string zo snel mogelijk aan zijn opstartspanning zit (als ik het goed omschrijf) in ieder geval zodat ze wat gaan doen
Op de andere string zouden dan 23 stuks 300/330Wp panelen komen, welke op zuid liggen.
De eerste string gebruikt dan P405 optimizers, de tweede P350 optimizers.
Bovenstaande verhaal is qua bekabeling niet zo heel makkelijk uit te voeren er is in ieder geval geen rekening mee gehouden... Maar met wat kabelgoot extra komen we een eind buitenlangs.
Zou het ook een optie zijn om wél de string van 23 stuks 300/330Wp panelen te gebruiken om de 12 a 15 stuks TSMC 155 panelen aan te knopen als we:
- Geen P350 maar uitsluitend P405 optimizers gebruiken, dus ook de 23 stuks 300/300Wp (BenQ bijv) op een P405 zetten.
- Waarschijnlijk heb je dan wel een probleem met het verschil in voltage/amp, maar wellicht is dat op te vangen door de TSMC's per 2 aan 1 optimizer te zetten.
oei, die grote moeilijke, even terug lezen waar die gebleven was

(met een bak koffie)
de helling is een heel belangrijke factor.
pas als ik die weet kan ik meer zeggen.
(en hoe zit het met die schoorsteen?)
3 graden, dat was niet een moeilijk bereikbare plek?
met die lage hoek moet je wel regelmatig de panelen schoon maken.
(zelf zie ik liever +/-10 graden als minimum.)
opstartspanning, de zin en onzin.
als de zon nog niet boven de horizon is, maar er weerkaatst al wat licht via de dampkring, dan leveren de panelen al spanning, heb je het systeem zo samen gesteld dat je hoger zit als de opstartspanning dan start hij, maar met meer spanning gebeurd het niet eerder.
benQ, pff duur paneeltje, het mag zeker, maar ik kan dat niet betalen.
ze zijn wel mooi om te zien
voor het overzicht:
noord = 35X SF 170Wp? = 5950Wp
zuid = 23X benQ 327Wp? = 7521Wp
schuur = 12x TSMC 155Wp? = 1860Wp
totaal = 15331Wp nice

met die benQ begin ik ook langzaam te twijfelen over de SE10k. (dat is een flinke op zuid)
normaal op zuid kun je +/- 13kWp er aanhangen met onder dimensioneren.
met noord er bij kom je wel ongeveer aan de grens met 14,5kWp.
dan heb je nog wel wat extra ruimte met de schaduw.
is het iets om het in fase uit te voeren?
door b.v. eerst de benQ op te hangen en een zomer met de logging in de hand af te wachten.
dan heb je meer ervaring en kun je wel betere beslissingen nemen.
al met al ziet het er al wel leuk uit, maar gaat wel duur worden.
de p405 of p350??????
ben ik ook nog niet helemaal uit.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)