Herbie1971 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 14:29:
[...]
Een van de grote voordelen van Dunne film techniek is de zeer geringe vermogensafname bij hoge temperatuur. Tel daarbij op dat de panelen op noord sowieso minder heet worden. Kortom, ook hartje zomer kunnen ze goed pieken. Onder dimensioneren op noord, daarover verschillen we niet van mening. Maar maak het niet te gek. Penny wise, pond foolish.
neem de cijfers maar eens goed door van anton, zelfs met dunne film heb je te maken met het weer als je kijkt naar jaar opbrengsten net als mono en poly.
en dan zie je dat 50% onder dimensioneren op zuid zelfs geen probleem is.
een +/-10% verlies is wel wat veel en het het is niet dat ik het aanraad, met de huidige regels en krappe daken die mensen helaas hebben.
maar kan zonder problemen, als er een goede reden voor is dan kan het wel, een max aansluit mogelijkheid van 16A b.v. erg prettig om te weten dat je dan toch een 5000Wp zou kunnen leggen als je wil.
op vol zuid zou ik de omvormer gewoon met 1x12x250-275Wp laten draaien.
maar als mensen willen kunnen ze ook 2x12x250Wp gebruiken.
neem mijn oost-west eens als voorbeeld (is wel mono):
omvormer kan 3300W aan (2000W per mpp) en ik heb nu 3850Wp er aan hangen (niet ondergedimensioneerd).
mijn ouders hebben er 4770Wp aanhangen zelfde omvormer ook oost west. (ondergedimensioneerd)

beide systemen halen op jaar basis de zelfde kWh/kWp bijde rond de 750kWh/kWp (ik 744kWh/kWp vs. 760kWh/kWp)
je moet wel de moed hebben om soms je omvormer tegen de max aan zien te zitten.(maar dat kan hij wel hebben, trap hem maar op zijn staart.)
maar uit eindelijk word er afgerekend op jaar basis en niet per dag.
alle bewolkte uren draait je systeem ook weer net iets beter met te veel Wp dat het dan weer veel verlies goed maakt van een paar mooie dagen per jaar.
met de zelfde omvormer durf ik niet verder te gaan als 2x12x250Wp=6kWp voor een oost/west op 45 graden. dat moet ongeveer de grens zijn van de 700kWh/kWp(5% verlies van het onder dimensioneren van de mpp's +1,5% voor de omvormer zelf + wat marge genomen).
eigenlijk is er meer ruimte om het te doen op oost-west als op zuid.
ga je nog verder naar noord is er nog meer ruimte omdat je een aardig stuk van het seizoen mist.
dan zou ik het wel durven met de zelfde omvormer met 2x200Wp op noord (Max A wat de mpp kan verwerken is 10A en max A kortsluit van de panelen is 12,5A met een 350Vmmp kan het net(heel krap).)
dus een 4000Wp per mpp op noord met 45 graden (totaal 8kWp

).
het is alleen jammer dat noord met dit soort hoeken maar een +/- 500kWh/kWp doen.
maar een 4000Wp op noord met een 2000Wp op zuid gecombineerd geeft nog steeds een +/-666kWh/kWp.
dat geeft dan een +/- 3900kWh per jaar * 0,225€ * 10jaar = niet duurder mogen worden als 8775€
voor zelf knutselaars met een wil om het te doen is dit al aardig kosten effectief.
(aantal graden van de dak hoek is wel heel snel een grote factor met oost-west of noord.
het gaat heel snel naar minder onderdimensioneren als het platter word tot bijna niks meer zelfs, behalve de standaard die je ook op zuid hebt door het weer.)
[
Voor 52% gewijzigd door
migjes op 01-02-2015 19:57
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)