Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.882 views

Verwijderd

aha dan heb ik krom gelezen, ik begreep juist dat de dakkapel eraf ging . #gebrekaanzonlicht gehad

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
migjes schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:36:
[...]

hij heeft nu een setup van 20 sf panelen in de planning, stringen van 5 panelen en dan 4x parallel op een steca XXX.
moet kunnen dacht ik zo zonder optimizers. ;)
laat de parallel stringen de schaduw maar oplossen. (en met een steca gaat dat goed.)

kan er zelfs nog een string van 5x sf bij op noord, is ook niet echt een probleem met dat dak.
niet echt heel effectief, maar wel leuk tweakerig. >:)
(het voordeel is dat die panelen pas in de zomer iets gaan doen, of als het bewolkt is.
en net in de zomer zakt ook sf iets in opbrengst)
Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar het resultaat is dat als je 5 panelen in 1 string hebt waarvan er 1 in de schaduw ligt, die andere 4 zich gedragen als die ene die in de schaduw ligt.
Dus draait dat schaduw paneel op slechts 50% van wat mogelijk is zonder schaduw, dan gooi je dus 200% overboord. En dat lijkt mij zonde.

En bij mono panelen zijn je strings nog veel langer en is het "weggooi effect" nog veel groter.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Origineel schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:38:
[...]

Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar het resultaat is dat als je 5 panelen in 1 string hebt waarvan er 1 in de schaduw ligt, die andere 4 zich gedragen als die ene die in de schaduw ligt.
Dus draait dat schaduw paneel op slechts 50% van wat mogelijk is zonder schaduw, dan gooi je dus 200% overboord. En dat lijkt mij zonde.

En bij mono panelen zijn je strings nog veel langer en is het "weggooi effect" nog veel groter.
bij stralend mooi weer: (zeer zeldzame situatie in nederland met onze lucht vervuiling)
nop, dat ene paneel zal een diode in schakelen en uit de string gezet worden.
en de mpp zal zich aanpassen aan de nieuwe situatie. (er moet dan wel voldoende ruimte voor zijn.)
minder mooi weer:
de diode zal nu niet reageren, want paneel blijft werken op difuse licht.
wel zal de iv curve een extra bolling kunnen krijgen waardoor de mpp mischien het verkeerde puntje pakt.
maar een steca/power-one/sma of andere "betere*" merken scannen net iets verder als dat punt en vinden het optimum punt dan weer wel. ;)
dat word dan optitrak/mppscanning/pvsweep etc... genoemd.
uiteindelijk het je dan niet de 100% opbrengst, 1 paneel valt weg en mpp loopt wel eens iets uit het lood, maar een 80% is zeker red baar, die 20% er tussen is afhankelijk van de situatie.

hier een poezen dekentje over 1 paneel gelegd (10X190Wp mono) bij stralend weer. (logging is per seconde)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg

het is wel dat bij mono er heel snel een heel paneel weg valt, en dat is bij solarfrontier weer niet.
maar schaduw problemen worden vaak zo overdreven, en vaak zie je dat de omvormer dan erg laag in de V zit en als er dan een paneel uit valt dan klapt de hele omvormer dicht omdat die dan te weinig V krijgt.
dan kan optitrak/mppscanning/pvsweep etc... er ook niks meer mee doen.

* betere omvormer is heel relatief, zelfs omnik waar van word gezegd dat hij slecht met schaduw over weg kan doet het zelfs niet slecht als hij maar genoeg V heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 19-01-2015 14:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Origineel
  • Niet online
En waar blijft de wet van Kirchhoff in dit verhaal?
Want een omvormer kan scannen wat hij wil, uiteindelijk zal hij het moeten doen met de spanning van de string die hij voor z'n kiezen krijgt.
Dus, heb je schaduw op een paneel waardoor het paneel slechts op 50% draait (dus niet voldoende om de diode te activeren) dan zorgt vriend Kirchhoff er voor dat die andere panelen in dezelfde string ook slechts op 50% draaien. Zijn dat er 4 dan mis je 200%, zijn dat er 10 dan mis je 500%.

• migjes
Origineel schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:31:
Want een omvormer kan scannen wat hij wil, uiteindelijk zal hij het moeten doen met de spanning van de string die hij voor z'n kiezen krijgt.
Dus, heb je schaduw op een paneel waardoor het paneel slechts op 50% draait (dus niet voldoende om de diode te activeren) dan zorgt vriend Kirchhoff er voor dat die andere panelen in dezelfde string ook slechts op 50% draaien. Zijn dat er 4 dan mis je 200%, zijn dat er 10 dan mis je 500%.
als een stel cellen schaduw hebben, dan gaan de cellen gebruiken of anders gezegd de string onderbreken.
nu zit er in het paneel ook een stel bypass diodes, die schakelen het paneel uit de string.
de meeste mono/poly panelen hebben er 3.
dus per 1/3 kan een paneel uit geschakeld worden.

zoek maar eens op Blocking Diodes of Bypass Diodes.

edit:
of lees Proton_ hier onder. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is geen vaste stringspanning of stroom waarbij de bypassdiode het gaat doen.
De omvormer heeft ook geen weet van diodes.

De hele I/V curve binnen het MPP bereik wordt eenvoudig afgelopen en als een bepaalde stroom alleen beschikbaar is als een deel van een paneel niet meedoet dan zal dat door de diodes automatisch zo zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Origineel
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:44:
De omvormer heeft ook geen weet van diodes.
Dat is precies wat ik zeg, de omvormer moet het doen met de spanning van de string die hij voor z'n kiezen krijgt.

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:42:
[...]

als een stel cellen schaduw hebben, dan gaan de cellen gebruiken of anders gezegd de string onderbreken.
nu zit er in het paneel ook een stel bypass diodes, die schakelen het paneel uit de string.
de meeste mono/poly panelen hebben er 3.
dus per 1/3 kan een paneel uit geschakeld worden.
En wat gebeurt er met de string als er een paneel tussen zit waar 2 van de 3 diodes actief zijn?
Dat paneel geeft dan toch minder spanning af en dan gaan de andere panelen in de string zich richten naar dat paneel (Kirchhoff).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Panelen delen volgens diezelfde wetten van Kirchhoff niet de spanning, alleen de stroom.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Origineel schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:51:
[...]

Dat is precies wat ik zeg, de omvormer moet het doen met de spanning van de string die hij voor z'n kiezen krijgt.
Panelen zijn stroom bronnen.
De omvormer bepaald welke stroom er gaat lopen, voor een MMP scan word de belasting gevarieerd, daar door varieert de stroom en spanning beide. Over het bereik van de MPP scan kan je er een Spanning vs stroom grafiek van maken. Vervolgens kijk je bij welke belasting het vermogen (Stroom x Spanning) het grootst is. Dat is het MPP punt (Maximum Power Point).

Een Bypass diode zorgt ervoor dat een cel/paneel-deel bij een spanning die negatief is (= paneel gaat verbruiken) dat de diode in geleiding gaat en dat deel van het paneel niet meer mee doet. Zodra de spanning weer hoog genoeg wordt ( igg niet negatief) gaat hij weer uit geleiding.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve
Origineel schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:58:
[...]

En wat gebeurt er met de string als er een paneel tussen zit waar 2 van de 3 diodes actief zijn?
Dat paneel geeft dan toch minder spanning af en dan gaan de andere panelen in de string zich richten naar dat paneel (Kirchhoff).
De panelen staan in serie. (een zogenaamde string) dwz:
De Spanningen van individuele panelen wordt opgeteld.
De Stroom door alle panelen is gelijk. (en wordt bepaald door het paneel wat de laagste stroom kan leveren).

Als de panelen parallel staan is het omgekeerd.
Als je panelen ( of serie schakelingen van panelen) parallel zet moet je ook bij ieder paneel (serieschakeling van panelen) een diode in serie zetten om te voorkomen dat de ene string de andere, die in de schaduw ligt) gaat voeden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Origineel
  • Niet online
Dus resume, 5 panelen in 1 string.
1 paneel heeft schaduw waardoor deze niet zijn maximale vermogen kan leveren(stel 1 van de 3 bypass diodes is actief), maar dit heeft geen enkel effect op de overige 4 panelen in die string, die draaien gewoon 100% door?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad :)

Van een andere kant benaderd, met ideale panelen met 1 bypass diode en een rechthoekige I/V curve::
Paneel A is 30% bestraald en kan dan 30V, 3A leveren.
Zijn buurman, paneel B, is 100% bestraald en kan 30V, 10A leveren.
Kan er toch 10A door paneel A lopen? Ja, de stroom kan door de diode. De cellen van paneel A leveren dan geen vermogen.
Als je deze string kortsluit meet je dus 10A, 0V.
De open klemspanning is 60V.
Als de omvormer bij 10A begint en steeds meer knijpt ziet hij dat er bij 3A, 180W bij 60V te halen is en bij 10A, 300W bij 30V.

• Origineel
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:11:
Kan er toch 10A door paneel A lopen? Ja, de stroom kan door de diodes. De cellen van paneel A leveren dan geen vermogen.
Aha, daar zit mijn denkfout dus.
Geen rekening mee gehouden dat die 10A dan wel door dat beschaduwde paneel kan lopen.

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-01 23:45
euhm zit nog een rare formulering in :500% missen is dus stroom verbruiken ipv opwekken >:)

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-01 14:52

Nhz

SunnySel schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:22:
[...]

euhm zit nog een rare formulering in :500% missen is dus stroom verbruiken ipv opwekken >:)
Inderdaad, je kan nooit 500% missen, hetzelfde geld voor mensen die zich ineens 110% gaan inzetten. :P

Wanneer je string uit 10x200Wp bestaat en er ligt 1 paneel in de schaduw, waardoor die maar 50% behaalt, dan mis je in theorie dus maar 100Wp van de 2000Wp totaal (dus 5%). Omdat alle panelen dan maar op 50% gaan zitten verlies je dus 10x100Wp = 1000W (50%). :)

Groetjes

• Origineel
  • Niet online
Het mag dan misschien een beetje krom opgeschreven zijn, maar ik weet 500% zeker dat jullie precies weten wat ik bedoel :+

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:24:
[...]

[...]

dre leest jij echt maar 1 berichtje en reageert dan. :?
kijk je niet naar het verhaal. :?

ik dacht toch dat ik dat wel een paar keer geschreven had dat een extra paneeltje wel beter zou zijn.
er was allen geen plek meer voor een vol extra paneel van 210Wp, maar er zijn er wel waar je een 270Wp voor in de plaats zou kunnen hangen om zo toch meer cellen in de string te hebben(en als bij effect meer Wp).
en de grafiek was maar om te laten zien dat het nog kan ook.
[...]

maar jouw panelen zijn wel heel bijzonder dat ze het 24/365 doen, die van mij doen in de nacht echt niks, lol >:)
Ohh, ik wist niet dat die grafiek bedoelt was om het MPP bereik aan te geven. Ik dacht dat het ging om het rendement uit de grafiek. My bad.

Mijn panelen doen het zeker weten 24/365 O-) Meet maar eens met de multimeter. (lichtvervuiling hier enzo). Het is wel zo dat mijn omvormer er niet op aanspringt :( Misschien met een 'paar' paneeltjes extra...

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 13:42
Nhz schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:00:
[...]

Inderdaad, je kan nooit 500% missen, hetzelfde geld voor mensen die zich ineens 110% gaan inzetten. :P

Wanneer je string uit 10x200Wp bestaat en er ligt 1 paneel in de schaduw, waardoor die maar 50% behaalt, dan mis je in theorie dus maar 100Wp van de 2000Wp totaal (dus 5%). Omdat alle panelen dan maar op 50% gaan zitten verlies je dus 10x100Wp = 1000W (50%). :)
Dat rijmt niet met het verhaal van Proton_

Als ik zijn verhaal goed begrijp laten de diodes van het beschaduwde paneel de hogere stromen van de rest van de panelen door. Als je met de gehele string min het uitgevallen paneel nog binnen je MPP-bereik zit wek je dan als het goed is nog zo'n 90% op.

Dato DUO synth voor twee

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Kan een Trafo loze omvormer in combinatie met Thin film panelen??
SMA Design raadt bij de keuze van deze panelen aan dat deze geaard dienen te worden en dat daardoor een omvormer met trafo beter geschikt is...

Het handelt hier om A-si panelen van het merk Masdar PV met een Voc van 97 Volt. 95Wp en Ioc van 1.56A.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-01 14:52

Nhz

David schreef op maandag 19 januari 2015 @ 19:45:
[...]

Dat rijmt niet met het verhaal van Proton_

Als ik zijn verhaal goed begrijp laten de diodes van het beschaduwde paneel de hogere stromen van de rest van de panelen door. Als je met de gehele string min het uitgevallen paneel nog binnen je MPP-bereik zit wek je dan als het goed is nog zo'n 90% op.
Het ging mij ook niet om de exacte werking van de panelen en diodes in een string, maar om de wiskundige benadering van het missen van (een deel) van 1 paneel. Wanneer 1 paneel uit het voorbeeld helemaal niets oplevert mis je inderdaad 10%. :)

Groetjes

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:12:

ha nice een mooi alternatief.
maar begrijp ik nu goed, dat je buiten de website om een extra korting geeft (voor die aardige tweakers)
anders is hij niet goedkoper >:)
Wij geven altijd korting bij set afname op panelen en omvormers. ;)
Voor aardige tweakers valt er ook wel wat te onderhandelen. Hosola 4200TL verslaat Power one/ABB als het om efficiëntie gaat in de Photon testen. Zelfs de nieuwste 3-fase omvormers van ABB komen er niet aan.(valt me tegen van ABB)
Uiteraard wel zorgen dat de panelen rond de ideale spanning zitten zoals die 2 strings van 10 x 210Wp.

www.sunsolar.nl

• Proton_

Proton_

Team Welles

Rendement staat soms op gespannen voet met reserves, filtering en veiligheid.
(Geen waardeoordeel, overigens. Alle engineering is compromissen sluiten.)

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 19:19

Shapeshifter

Get it over with

migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:04:
[...]

bij optie 3:
ik zie toch zeker 2 of 3 panelen waarbij je de 210Wp kunt vervangen voor een 270Wp paneel.
(de 3 die in landscap liggen)
en dan trek je net een 210Wp meer in je string, met net iets meer dak bedekking. ;)
migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:24:
[...]

optie 2: (en dan de laatste verzie met de 48cel panda's, die vind ik gewoon mooier)
lukt het niet als je de onderste 2 48cel panda's te vervangt voor 60cel panda's?

hoe dan ook, dit gaat leuk op een steca coolcept.
je blijft netjes boven de 350V wat het minimum is voor de 3000/3600/4200
en die omvormer kan ook netjes met schaduw over weg.
(ze hebben meer modellen en heb ze niet allemaal gecheckt, zou je nog moeten doen.)

zoveel schaduw heb je nu ook weer niet.
(ik heb pas schaduw, mijn panelen hangen 100% makkelijk 4 uur op een zomer dag in de schaduw.
ik vraag me af of jij een uur haalt en dan nog maar op 1 of 2 panelen dus geen 100%)

[...]
Verdomd, je hebt gelijk:

Yingli:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2FPHstS.png

15x275 + 2x220 = 4565 Wp voor € 3520 (uitgaande van €170 voor de 48 cel versie). Moet de Steca Coolcept nog even bekijken, maar klinkt goed (wat voor bijzonders doet die met schaduw dan? Ah, je doelt zeker op MPP tracking). Met 16,5 x 30,8V kom ik dan op 508,2V, dus minimaal een StecaGrid 3600 gok ik (350 - 700V, 4500Wp), die is €850,-.

EC Solar:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/esvfcQ0.png

18x210 + 2x270 = 4320 Wp voor € 3448.

Solar Frontier:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/weX97Ay.png

20x170 = 3400 Wp voor € 2720.
migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:52:
[...]
optie 1:
solarfrontier kan beter met schaduw over weg, dat is zeker.
maar ze produceren echt niet meer doordat ze in de schaduw liggen.
die 20% is veel te veel.

...dus solarfrontier zakt een stuk minder naar beneden en dat levert zeker wel +/-10% meer op.
Ja excuus, dat was niet bijzonder slim. Ik wilde de panelen normaliseren maar deed het de verkeerde kant op. Ik had beter 20% van de andere opties af kunnen halen (alsin, dat zouden die panelen verliezen aan schaduwwerking in vergelijking met de SF panelen).

Afijn, laat ik het dan nu wel goed doen. Stel de Solar Frontier blijft min of meer hetzelfde leveren ondanks wat schaduw en wat warm weer, dan kom ik op zo'n 3400kWh uit, ofwel € 0,80 / kWh. Stel de Yingli's presteren 25% minder als gevolg van schaduw en warm weer, dan kom ik op zo'n 3424kWh uit ofwel €1,03 / kWh. Zelfde verhaal voor de EC Solar geeft 3240 kWh voor €1,06 / kWh.

Conclusie de Yingli's en de Solar Frontier liggen verdomd dicht bij elkaar, alleen is de Solar Frontier veel goedkoper. Aan de andere kant, 25% is wel erg veel. Als die Coolcept waar je het over had dat weet terug te brengen naar, zeg, 5%, dan zijn de Yingli's weer een stuk aantrekkelijker (ongeveer zelfde prijs per kWh, maar meer absolute opbrengst).

Als ik de posts hierboven goed begrijp blaas ik dat schaduwprobleem een beetje op, de panelen zelf kunnen erop inspelen door de diodes, de omvormer helpt een handje. Misschien moet ik er niet zo over inzitten. Al met al komt de Yingli dan bovenaan het lijstje denk ik, met de Solar Frontier als tweede.
Dak: 9853.70 x 3291.60 mm
Raampartij: 1524.73 x 2321.00 mm
Schoorsteen: 599.24 x 215.22 mm

Raampartij zit 4105.36 mm van de linkerkant, schoorsteen 2958.22 mm van de linkerkant. Weet nog steeds niet hoeveel ruimte ik nu tussen de panelen moet houden.
migjes schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:23:
[...]
en dan nog dat mensen vaak niet snappen dat eerst eens goed rond kijken waar er wat te bezuinigen valt.
dat dat veel betere tvt geeft ;)
Geloof me, daar let ik ook op. Ons huis heeft al een A label (nieuwbouw uit 2013, goed geïsoleerd dus). Heb met een Energy Logger 4000 alle apparaten nagemeten op slaapverbruik e.d. en ga dit jaar een pompschakeling kopen voor de vloerverwarming en een tweedehands koelvriescombinatie voor in de garage (ipv de losse al wat oudere vriezer en koelkast). Dan nog alle lampen vervangen door LED en ik ben al een heel eind. Wij verbruiken met zijn vieren ongeveer 70 kuub water en 700 kuub gas per jaar. Zeker de helft van die 9MWh per jaar is voor elektrisch rijden (40.000km per jaar), dus schiet er nog 4500kWh over. Opzich is dat aan de hoge kant, maar eerdergenoemde maatregelen zouden daar iets aan moeten doen.
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:50:
[...]

Twijfelde om dat te posten na het 3 keer getypt te hebben maar zo zou ik het idd doen. Leg je 'hoofddak' eerst vol en kijk dan naar een leuk tweede setje. Geen gerommel met dure optimizers of micro's, misschien zelfs iets tweedehands of EOL. Waarschijnlijk kun je een aanzienlijk deel bekostigen uit wat je over een jaar opzij legt aan besparing door de eerste set, dat maakt het dubbel zo leuk. ;)
Ik ben zelf andersom begonnen, eerst een schuur vol en nu moet het dak nog. :*)
Daarom :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:28:
Rendement staat soms op gespannen voet met reserves, filtering en veiligheid.
(Geen waardeoordeel, overigens. Alle engineering is compromissen sluiten.)
dan moet ik toch maar een Danfoss ULX 5.4 (EU: 93,40%) kopen :P

Er zal toch wel wát te winnen zijn door toepassing van topologie, softswitching, betere IGBT's (mosfets?), actieve snubbers, of misschien wel betere magnetica. Prijs en R&D kan ik me goed voorstellen, maar ik kan me niet zoveel voorstellen bij reserves, filtering en veiligheid. Waar zou je dan bijvoorbeeld aan moeten denken?

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik zie hier verbruiks gegevens voorbij komen waarvan ik alleen nog maar kan dromen.
Ik zat enkele jaren terug op een el verbruik van 9500 kwh per jaar!! :?
Tja, en dat met een gezin van 4 personen...... Ja.
Gewoon een hoek huis uit 1986 met garage.
Geen bedrijfje aan huis, o.i.d.

Toen bedacht ik mij wel dar er toch eens wat moest worden bespaard. |:(
Ik zit nu op een verbruik van ongeveer 5000 kwh. ( ja, is nog veel)
Alles is led verlichting, cv pomp schakelaars er op, nieuwe tv, nieuwe koelkast, flinke dak isolatie, enz.
Maar waar ik mij het meest in heb vergist, is de wasdroger.
Geen warmte pomp droger, en deze zat aan een (te) lange pijp om het condens af te voeren.
Deze droger heeft toch ongeveer 2500 kwh op jaar basis gebruikt!
Deze is nu geheel buiten gebruik.

En verder zijn kinderen ook een fikse verbruiks factor.
Pc aan laten staan ( ook s'nachts).
Verlichting overal aan, ook als ze er totaal niet aanwezig zijn.
TV de hele dag aan ( kijker er geen eens naar, maar hij moet wel aan staan).

Ja, ik weet het, slechte opvoeding!

Mijn gas verbruik is ongeveer 2000 m3.
Ook wel veel ja.

Nu ik panelen heb, ga ik komende winter verwarmen met een warmte pomp..
Ik ga nu een overschot van ongeveer 6000 kwh krijgen.
Ik ga in de zomer eens bekijken wat daarin de beste aktie is.

[ Voor 13% gewijzigd door patrickvanvalen op 19-01-2015 22:55 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Je kunt ook dan wel posten in energiebesparingstopics, want hier valt ongetwijfeld nog een hoop op te besparen. Besparingen op het verbruik zijn een stuk makkelijker en goedkoper te realiseren dan capaciteit toevoegen met zonnepanelen.

Vergis je ook niet, 2000m3 compenseren met een warmtepompverwarming komt typisch neer op zo'n 4-5000kWh elektrisch.

Heb je een WTW?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

franssie

Save the albatross

@patrickvanvalen Serieus elektriciteit besparen is een leuk begin al lijk je al goed op weg
Die warmtepomp zou ik inderdaad pas volgende winter plaatsen als je het dan nog steeds van plan bent en het zin heeft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb geen wtw.
Maar ja, wel genoeg kwh's om flink gas te besparen.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dre schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:57:
[...]

dan moet ik toch maar een Danfoss ULX 5.4 (EU: 93,40%) kopen :P

knip
You Rang ?
https://www.youtube.com/watch?v=sPMKlEwrIs8
https://www.youtube.com/watch?v=xCc-RWIp7XU

Sorry zwaar OT, maar kon het niet laten. _O-

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dre schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:57:
[...]
Er zal toch wel wát te winnen zijn door toepassing van topologie, softswitching, betere IGBT's (mosfets?), actieve snubbers, of misschien wel betere magnetica. Prijs en R&D kan ik me goed voorstellen, maar ik kan me niet zoveel voorstellen bij reserves, filtering en veiligheid. Waar zou je dan bijvoorbeeld aan moeten denken?
Tuurlijk, de kwaliteit van de componenten en topologie maakt meestal meer uit voor het rendement dan andere dingen. Toch denk ik niet dat het verschil tussen ABB en Hosola daar gezocht moet worden. We hebben het hier over tienden van procenten en dan maakt de schakelfrequentie bijvoorbeeld ook wel uit (meer verlies in de schakelaars, maar minder filtering nodig). Eén van de verschillen tussen de 3fase Power-One en Hosola is dat de eerste <2% THD specificeert en de ander <3%. Allebei OK, en een gevolg van de keuzes die bewust gemaakt zijn.
Of denk aan de weerstanden die de buffercondensatoren veilig leeg laten lopen: een lagere weerstand maakt dat de boel sneller aanraakveilig is maar geeft ook hogere verliezen. Daar een actief circuit van maken kan ook maar complexiteit beïnvloedt de betrouwbaarheid weer :)

Verwijderd

vandaag maar even geen logging bijhouden , omnikportal geeft aan productie vandaag 1,02 MWh 8)7

• Origineel
  • Niet online
Shapeshifter schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:47:

Dak: 9853.70 x 3291.60 mm
Raampartij: 1524.73 x 2321.00 mm
Schoorsteen: 599.24 x 215.22 mm

Raampartij zit 4105.36 mm van de linkerkant, schoorsteen 2958.22 mm van de linkerkant. Weet nog steeds niet hoeveel ruimte ik nu tussen de panelen moet houden.
Sodeknetter, dat is een beste schuifmaat die je hebt gebruikt, alles op 1/100 mm nauwkeurig :+

Voor de klemmen zou ik 2 cm aanhouden.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Origineel schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:49:
[...]

Sodeknetter, dat is een beste schuifmaat die je hebt gebruikt, alles op 1/100 mm nauwkeurig :+

Voor de klemmen zou ik 2 cm aanhouden.
Haha, had geen zin om af te ronden naar significantie. In werkelijkheid zal ik er best centimeters naast zitten ;) Ik ga die 2cm er eens in tekenen.

Moeten die klemmen trouwens rondom, of is links en rechts van het paneel voldoende? Ik zie dat ik met die Yingli's waarschijnlijk een paar cm uitsteek over mijn dakrand, zelf vind ik die niet zo erg, maar is er nog een andere reden waarom je dat niet zou willen?

[ Voor 24% gewijzigd door Shapeshifter op 20-01-2015 11:03 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• WoudseHoeve
Shapeshifter schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:54:
[...]

Haha, had geen zin om af te ronden naar significantie. In werkelijkheid zal ik er best centimeters naast zitten ;) Ik ga die 2cm er eens in tekenen.
Voor click fit tussen klemmen geldt 7,00 mm tussen de panelen.
Voor de eind klemmen ~20,00mm.

• Origineel
  • Niet online
Dit is toch een hele fraaie opstelling en lijkt me ook de goedkoopste optie voor de montage.
Het zou wel mooier zijn als je er 1 geheel van maakt, door de boel tegen die losse landscape aan te leggen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2FPHstS.png

• migjes
sorrie >:)

ik vind de Yingli variant het mooiste tot nu toe.
ziet er mooi uit op die manier en is eigenlijk nog best strak zo.
dat zou ook mooi kunnen op een power-one 3.0 met 7x275+2x220 en 8x275 verdeling b.v.
(een hosola kan waarschijnlijk ook, en er is vast nog meer wat kan. mij boeit het niet zo gaat over het idee tl omvormer met 2x mpp.)
wil je niet onderdimensioneren (dat idee kreeg ik wel) dan een power-one 3.6.
dan is het maar een hele kleine onderdimensionering.

we moeten nu nog kijken naar je schaduw, schaduw is niet zo erg als vaak word beweert maar je moet hen ook niet negeren.
welke panelen gaan uit vallen? op welke momenten?
(en dan kunnen we dit project afronden.)

ja bezuinigen, wist niet of iemand je dit al vertelt had, en beter een keer te veel als te weinig. ;)

ik heb ook nog wel ideeën over de solarfrontier optie, maar mis even de tijd om het uit te leggen.
Dre schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:13:
[...]
Ohh, ik wist niet dat die grafiek bedoelt was om het MPP bereik aan te geven. Ik dacht dat het ging om het rendement uit de grafiek. My bad.

Mijn panelen doen het zeker weten 24/365 O-) Meet maar eens met de multimeter. (lichtvervuiling hier enzo). Het is wel zo dat mijn omvormer er niet op aanspringt :( Misschien met een 'paar' paneeltjes extra...
het was wel een beetje beide.
de keuze was, sluit ik te veel V op een steca waardoor het rendement zakt.
of doe ik dat op een tl met wat meer rendement.
dus de 2 rendement grafieken tegen over elkaar.
het vol proppen van het dak was toch al de bedoeling. ;)
alleen dat soort opmerkingen halverwege de zoek toch naar de beste oplossing helpen de zoek toch niet echt, maar brengen alleen veel verwarring.

ik heb een oplossing voor je ;)
organische pv panelen, die doen het ook op kunstlicht >:)
kun je de lantaarnpaal legaal mee aftappen >:)
(hellaas best prijzig, en korte levens duur. anders had ik het wel geprobeerd met een micro omvormer)

• migjes
SolarKing schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:24:
[...]

Wij geven altijd korting bij set afname op panelen en omvormers. ;)
Voor aardige tweakers valt er ook wel wat te onderhandelen. Hosola 4200TL verslaat Power one/ABB als het om efficiëntie gaat in de Photon testen. Zelfs de nieuwste 3-fase omvormers van ABB komen er niet aan.(valt me tegen van ABB)
Uiteraard wel zorgen dat de panelen rond de ideale spanning zitten zoals die 2 strings van 10 x 210Wp.
als je er 1 te leen hebt ergens over 2 maanden kan ik hem erg goed testen.
dan heb ik waarschijnlijk 14 panelen van 190Wp 5" extra en 10X 195Wp.
die ik zonder meer met gemak kan los kopelen om zo eens 216 cellen tot 792 cellen te testen.

dan kan ik die hosola eens een keer goed aan de tand voelen.
(valt wel over te onderhandelen, alleen ik kijk nu eens goed in de specs en ik zie dat ik wel wat dingen moet uit zoeken.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 20-01-2015 15:42 ]

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:07:
[...]

als je er 1 te leen hebt ergens over 2 maanden kan ik hem erg goed testen.
dan heb ik waarschijnlijk 14 panelen van 190Wp 5" extra en 10X 195Wp.
die ik zonder meer met gemak kan los kopelen om zo eens 216 cellen tot 792 cellen te testen.

dan kan ik die hosola eens aan een goed aan de tand voelen.
(valt wel over te onderhandelen, alleen ik kijk nu eens goed in de specs en ik zie dat ik wel wat dingen moet uit zoeken.)
Zo'n initiatief zou ik wel toejuichen, gewoon een tweaker die eens even de boel goed en objectief bekijkt of die beweerde rendementen echt gehaald worden.
Dus SolarKing, doe je naam eer aan :*)

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 04:58
Ik begrijp dat een string een keten is van zonnepanelen die in serie (dus niet parallel) zijn aangesloten.

Als je 10 zonnepanelen op het zuiden (pal) en 8 zonnepanelen op het westen (pal) wilt leggen, moet je dan ook twee omvormers gebruiken (i.v.m. schaduw/zwakste schakel probleem) of is het voldoende om een omvormer te gebruiken waar je twee strings op aan kunt sluiten?

[ Voor 200% gewijzigd door Aziona op 20-01-2015 14:19 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• migjes
Aziona schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:08:
Ik begrijp dat een string een keten is van zonnepanelen die in serie (dus niet parallel) zijn aangesloten.

Als je 10 zonnepanelen op het zuiden (pal) en 8 zonnepanelen op het westen (pal) wilt leggen, moet je dan ook twee omvormers gebruiken (i.v.m. schaduw/zwakste schakel probleem) of is het voldoende om een omvormer te gebruiken waar je twee strings op aan kunt sluiten?
in de meeste gevallen ja. (er zijn wel uit zonderingen, maar die zie je eigenlijk nergens meer.)

als je 10 en 10 gebruikt, zijn er soms ook mogelijkheden om 2 stringen parallel op een omvormer te gooien.
met 10 en 8 heb je 2 mpp's nodig.
dat kan met 2 omvormers of met 1 omvormer met 2 mpp's

(mijn voorkeur is een omvormer met 2x mpp, prijs is vaak goedkoper.
en als de richtingen aardig verschillen, dan kun je een omvormer gebruiken die net iets lichter is als het totaal aantal Wp. omdat de panelen dan niet tegelijk op hun hoogte punt komen.
maar is erg situatie specifiek.
ik heb zelf een omvormer van 3300W met 1900Wp op oost en 1950Wp op west ;)
en er kan zelfs nog veeeeeeel meer Wp er aan gehangen worden.)

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:27
Ze liggen er gelukkig weer op! Helemaal blij :-D

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-01 09:25
Het heeft even geduurd, maar zoals eerder beloofd nog een verslagje van de installatie.

Woensdag 3 december stond Marco Imholz keurig om iets over 9:00 voor de deur.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/n5rno1.jpg

Echter helaas maar in zijn eentje gezien zijn collega de avond ervoor ziek was geworden. Wat hij gelukkig wel bij zich had was het eerste deel van de panelen :)
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/14l61ow.jpg

Even schrok ik toen ik zag dat er spullen bovenop de pallet lagen, maar nadat ik zag hoe het allemaal ingepakt was (plusje erbij voor SF) bleek de angst voor beschadiging ongegrond. Marco gaf gelijk al aan dat het niet ging lukken de 41 panelen in één dag in zijn eentje te plaatsen en na overleg besloot hij met de voorkant (3x5 stuks) te beginnen.

Na een warme kop koffie, het was die dag erg koud en winderig, maakte hij een beginnetje met de dakhaken.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/s2wqz8.jpg

En twee uurtjes later lag de rails er zo goed als op.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/347uv4l.jpg

Om 15:30 waren de panelen geïnstalleerd en om 15:35 belde Marco mij al met het goede nieuws dat hij voor de zaterdag een collega had kunnen regelen om de achterkant te installeren (sorry voor de slechte foto).
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2yyvwx3.jpg

Op zaterdag was het gelukkig een stuk beter weer en om 9:00 stond Marco vol frisse moed klaar om de klus af te maken.
Als eerste weer de dakhaken.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2nbvinp.jpg

En nog voor de lunchpauze hadden ze de rails er ook op liggen.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/of9jew.jpg

Waar ik erg blij van werd, was dat de collega die Marco had meegenomen net zo enorm kritisch was als Marco zelf. Hierdoor hoefde ik zelf eigenlijk helemaal niet "op te letten" of alles naar mijn zin ging, iets wat ik wel verwachtte te moeten doen aangezien ik voor een erg scherpe offerte had gekozen...

Voor de liefhebbers nog even een sticker:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/20rrdhe.jpg

Met het, naar mijn mening, geweldige resultaat rond 16:00 (alle zichtbare haken en rails werden na deze foto nog zwart gespoten).
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/14xmow8.jpg

Ik moet nog even kijken hoe ik de logging naar PVoutput ga doen (Kostal Piko omvormer), maar zodra dat werkt zal ik mij zeker aanmelden bij het Tweakers-team :)

Als ik terugkijk op het hele traject ben ik erg blij met de keuzes die ik heb gemaakt. Qua prijs ben ik inclusief alles iets boven de euro per Wattpiek uitgekomen (ex BTW) en ik heb natuurlijk de meterkast aangepast, groep naar boven gemaakt en de omvormer geïnstalleerd. Er waren aanbieders bij die 1900,- ex BTW duurder waren tegen dezelfde voorwaarden... :X
Over Imholz kan ik niet anders dan positief zijn; offertetraject ging soepel, reageren zeer snel op mail, houden zich netjes aan afspraken (had bijvoorbeeld gevraagd om zwarte dopjes op de bouten), werken keihard, leveren goede kwaliteit en zijn ook nog eens ontzettend vriendelijk.
Als ik dan iets zou kunnen bedenken om over te zeuren (blijf toch nederlander...) dan was het over het achtergebleven aluminium-slijpsel in de achtertuin (al had ik daar voor het prijsverschil met andere aanbieders wel tien schoonmaakbedrijven voor kunnen laten langskomen om het op te ruimen :P ).

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Leuk verslag Niels. Ik zie alleen geen verschil in de foto van de voorkant met rails :)

Iemand ervaringen met de TSMC cigs panelen? Qua oppervlak wekken ze net iets meer op dan de SF 170 Wp.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 15:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Geen ervaring, maar ik ken ze wel. Ze zijn optisch zelfs nog iets mooier, aangezien de SF panelen twee smalle zilverkleurige lijnen in de panelen hebben, maar de TSMC panelen zijn helemaal zwart.

Wel leuke kleine lettertjes in de datasheet van de TSMC panelen:
IV Parameters measured at STC: 1000 W/m 2 , module temperature 25°C, AM 1.5 after factory light soaking.
Terwijl in de datasheet van Solar Frontier staat
Door het unieke “Light Soaking Effect”, kunnen de modules hogere prestaties leveren dan Pmax.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NielsOo schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:12:
Het heeft even geduurd, maar zoals eerder beloofd nog een verslagje van de installatie.

Woensdag 3 december stond Marco Imholz keurig om iets over 9:00 voor de deur.
[afbeelding]

Echter helaas maar in zijn eentje gezien zijn collega de avond ervoor ziek was geworden. Wat hij gelukkig wel bij zich had was het eerste deel van de panelen :)
[afbeelding]

Even schrok ik toen ik zag dat er spullen bovenop de pallet lagen, maar nadat ik zag hoe het allemaal ingepakt was (plusje erbij voor SF) bleek de angst voor beschadiging ongegrond. Marco gaf gelijk al aan dat het niet ging lukken de 41 panelen in één dag in zijn eentje te plaatsen en na overleg besloot hij met de voorkant (3x5 stuks) te beginnen.

Na een warme kop koffie, het was die dag erg koud en winderig, maakte hij een beginnetje met de dakhaken.
[afbeelding]

En twee uurtjes later lag de rails er zo goed als op.
[afbeelding]

Om 15:30 waren de panelen geïnstalleerd en om 15:35 belde Marco mij al met het goede nieuws dat hij voor de zaterdag een collega had kunnen regelen om de achterkant te installeren (sorry voor de slechte foto).
[afbeelding]

Op zaterdag was het gelukkig een stuk beter weer en om 9:00 stond Marco vol frisse moed klaar om de klus af te maken.
Als eerste weer de dakhaken.
[afbeelding]

En nog voor de lunchpauze hadden ze de rails er ook op liggen.
[afbeelding]

Waar ik erg blij van werd, was dat de collega die Marco had meegenomen net zo enorm kritisch was als Marco zelf. Hierdoor hoefde ik zelf eigenlijk helemaal niet "op te letten" of alles naar mijn zin ging, iets wat ik wel verwachtte te moeten doen aangezien ik voor een erg scherpe offerte had gekozen...

Voor de liefhebbers nog even een sticker:
[afbeelding]

Met het, naar mijn mening, geweldige resultaat rond 16:00 (alle zichtbare haken en rails werden na deze foto nog zwart gespoten).
[afbeelding]

Ik moet nog even kijken hoe ik de logging naar PVoutput ga doen (Kostal Piko omvormer), maar zodra dat werkt zal ik mij zeker aanmelden bij het Tweakers-team :)

Als ik terugkijk op het hele traject ben ik erg blij met de keuzes die ik heb gemaakt. Qua prijs ben ik inclusief alles iets boven de euro per Wattpiek uitgekomen (ex BTW) en ik heb natuurlijk de meterkast aangepast, groep naar boven gemaakt en de omvormer geïnstalleerd. Er waren aanbieders bij die 1900,- ex BTW duurder waren tegen dezelfde voorwaarden... :X
Over Imholz kan ik niet anders dan positief zijn; offertetraject ging soepel, reageren zeer snel op mail, houden zich netjes aan afspraken (had bijvoorbeeld gevraagd om zwarte dopjes op de bouten), werken keihard, leveren goede kwaliteit en zijn ook nog eens ontzettend vriendelijk.
Als ik dan iets zou kunnen bedenken om over te zeuren (blijf toch nederlander...) dan was het over het achtergebleven aluminium-slijpsel in de achtertuin (al had ik daar voor het prijsverschil met andere aanbieders wel tien schoonmaakbedrijven voor kunnen laten langskomen om het op te ruimen :P ).
Puike installatie d:)b
op naar het voorjaar,

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-01 09:25
zonoskar schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:18:
Leuk verslag Niels. Ik zie alleen geen verschil in de foto van de voorkant met rails :)
Dank, aangepast :)

[ Voor 19% gewijzigd door NielsOo op 20-01-2015 20:07 ]

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Een vraag voor de kenners, wat houdt Module efficiency precies in bij zonnepanelen?

2 verschillende zonnepanelen, beide 295Wp, de een heeft een efficiency van 18 en de ander van 16. Wat zegt dit dan?

Is dit iets wat belangrijk is bij de selectie van merk/type paneel?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Module efficiency geeft aan welk deel van het zonlicht dat op het paneel valt in elektriciteit wordt omgezet. Dit is dus inclusief het licht dat op de aluminium randen en tussen de cellen valt. Dit in tegenstelling tot de cell efficiency dat de loze ruimte niet meerekent.
Hoger is dus beter en duurder :)
Het 16% paneel zal dus groter moeten zijn dan het 18% paneel om tot dezelfde 295Wp te komen.

• ido_nl
Ahh, helder antwoord, thanks. Beide panelen leveren dus wel 295Wp, alleen heeft het ene paneel een betere opbrengst per m2. Weer wat geleerd :)

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Origineel schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:13:
Dit is toch een hele fraaie opstelling en lijkt me ook de goedkoopste optie voor de montage.
Het zou wel mooier zijn als je er 1 geheel van maakt, door de boel tegen die losse landscape aan te leggen.

[afbeelding]
migjes schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:21:
[...]

sorrie >:)

ik vind de Yingli variant het mooiste tot nu toe.
ziet er mooi uit op die manier en is eigenlijk nog best strak zo.
dat zou ook mooi kunnen op een power-one 3.0 met 7x275+2x220 en 8x275 verdeling b.v.
(een hosola kan waarschijnlijk ook, en er is vast nog meer wat kan. mij boeit het niet zo gaat over het idee tl omvormer met 2x mpp.)
wil je niet onderdimensioneren (dat idee kreeg ik wel) dan een power-one 3.6.
dan is het maar een hele kleine onderdimensionering.

we moeten nu nog kijken naar je schaduw, schaduw is niet zo erg als vaak word beweert maar je moet hen ook niet negeren.
welke panelen gaan uit vallen? op welke momenten?
(en dan kunnen we dit project afronden.)

ja bezuinigen, wist niet of iemand je dit al vertelt had, en beter een keer te veel als te weinig. ;)

ik heb ook nog wel ideeën over de solarfrontier optie, maar mis even de tijd om het uit te leggen.
Na een nachtje slapen denk ik dat het inderdaad de Yingli optie wordt (15x275 + 2x220 = 4565 Wp voor € 3520). Met wat ruimte tussen panelen ziet hij er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lIzPqCX.png

Wil de panelen juist die paar cm van de raampartij weghouden en denk ook niet dat aansluiten per definitie mooier is. De onderste panelen steken waarschijnlijk net een paar cm over de rand (ordegrootte 2-4cm), maar dit lijkt me geen probleem. Panelen liggen toch op profielen die aan het dak verankerd zijn.

Dan nog de kwestie van de omvormer. De StecaGrid 3600 (350 - 700V, 4500W) is inderdaad eigenlijk net te zwak, dus zou ik een StecaGrid 4200 (360 - 700V, 5200W) kunnen doen. De Power One 3.6 kan 3000W per string, dus vermogen is geen probleem. Alleen heb je, zelfs als je de strings perfect verdeeld, twee keer 254V, aan de lage kant gezien hij het beste werkt rond 360V. De Hosola 4200TL kan 4600W over twee strings, maar zit ook met die 360V. Even uitgaande van een StecaGrid hoop ik dat MPP tracking en het uitschakelen van panelen met behulp van diodes afdoende moet zijn voor eventuele schaduw.

Bovenstaande in acht genomen zou een StecaGrid dan het meeste opbrengen. Een 4200 kost €940,-, dus samen met de zonnepanelen kom ik dan op €4460,- zonder bevestigingsmateriaal of uren. Als ik aanneem dat het met bevestigingsmateriaal zo'n €5000,- wordt en dan nog een dagje arbeid reken á €850,- zou ik voor minder dan 6k€ klaar kunnen zijn.

• ido_nl
Shapeshifter schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:00:
De onderste panelen steken waarschijnlijk net een paar cm over de rand (ordegrootte 2-4cm), maar dit lijkt me geen probleem. Panelen liggen toch op profielen die aan het dak verankerd zijn.
Wettelijk gezien mag dit niet, zie hier een stukje tekst van rijksoverheid.nl

Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak,dan geldt dat:
  • de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
  • de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet worden geplaatst,
  • de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet zijn als die van het dakvlak waarop het staat
bron

Of zijn er mensen met andere ervaringen? Ik dacht ook dat i.v.m. wind de panelen een marge moeten hebben van de rand, en i.v.m.water/sneeuw een marge van de dakgoot moeten hebben.

Ik zit een beetje met het zelfde probleem, ik zou op 0,5 a 1 cm te veel uitkomen. Dat onder voorwaarde dat ik mijn dak correct heb opgemeten. Da's nog best lastig. Hebben mensen hier nog tips voor, zonder zelf op het dak te hoeven klimmen.

[ Voor 10% gewijzigd door ido_nl op 21-01-2015 08:04 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29

DjVe

Hatsaflats!

nosmo king schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 07:36:
[...]

• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
  • de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet zijn als die van het dakvlak waarop het staat
bron

Of zijn er mensen met andere ervaringen? Ik dacht ook dat i.v.m. wind de panelen een marge moeten hebben van de rand, en i.v.m.water/sneeuw een marge van de dakgoot moeten hebben.
Ik hou het zelf wel altijd als regel aan wegens de afvoer van regenwater (komt anders niet in de dakgoot). Daarnaast vind ik het ook geen porum om te zien.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

[...]

Ik zit een beetje met het zelfde probleem, ik zou op 0,5 a 1 cm te veel uitkomen. Dat onder voorwaarde dat ik mijn dak correct heb opgemeten. Da's nog best lastig. Hebben mensen hier nog tips voor, zonder zelf op het dak te hoeven klimmen.
Pythagoras? :+

Verwijderd

bouwtekening bij gemeten opvragen dan heb je de maten ook

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Had Shapeshifter zijn dak niet een extra knik en legt hij alleen het bovenste meest vlakke gedeelte vol? Dan steekt het wel uit over de knik, maar niet over de rand van het dak toch. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29

DjVe

Hatsaflats!

[...]

bron

Paar dakpannen tegelijk meten en simpelweg tellen? Als het cm werk is, dan zit je eigenlijk al te krap ;)

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01 12:46
Altijd meten! Ik heb wel 4x gemeten om er zeker van te zijn dat het ging passen. En eventueel tekenen. Houdt er inderdaad rekening mee dat je water wat van je panelen loopt wel in de goot wilt hebben en als je onder een dakkapel plaatst je ook je ramen nog open wilt kunnen doen. Houdt er ook rekening mee dat de panelen een stukje boven de pannen uit komen als ze op profielen gemonteerd worden. Dit kan trouwens voor en tegen je werken.
Ter voorbeeld: de ruimte boven mijn dakkapel was 4 dakpannen met een werkende lengte van 30cm. Dit betekent 120cm ruimte op de dakpannen. Dan heb je nog een stukje lood. Maar vooral omdat de panelen een stuk boven de pannen komen op een profiel kon ik er prima panelen van 133cm kwijt.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• ido_nl
Dakpan methode heb ik gebruikt, 4 dakpannen opgemeten, en dat dan * 5 gedaan (20 dakpannen breed)
En ik heb buiten de breedte van het huis opgemeten + dak overhang (hoekhuis). Tussen beide meet methodes zit dan wel een klein verschil.

en goed punt :)
>>onder een dakkapel plaatst je ook je ramen nog open wilt kunnen doen

Hoeveel hoogte komt er eigenlijk bij op een schuin dak?

En moet er ook onderling tussen de panelen ruimte zitten? ivm uitzetten/krimpen en waterafvoe

[ Voor 10% gewijzigd door ido_nl op 21-01-2015 09:04 ]

• Joris 407
Ik heb gerekend met een profiel van 40mm hoog. Dan nog wat ruimte ca.10mm tussen dakpan en profiel. Dus ca. 5cm.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

blitzkrieg schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 08:13:
Had Shapeshifter zijn dak niet een extra knik en legt hij alleen het bovenste meest vlakke gedeelte vol? Dan steekt het wel uit over de knik, maar niet over de rand van het dak toch. :P
Yup, ik heb een mansardedak waarbij vanuit de nok het dak op ongeveer 45 graden staat, maar na de knik gaat hij vrij steil naar beneden. De panelen steken dus iets uit over de knik, maar niet heel veel en hemelwaterafvoer komt niet in geding, want het loopt van de panelen op het steile deel van het dak en vervolgens de dakgoot in. Of het mooi is kan ter discussie gesteld worden, maar wettelijk lijkt het een grijs gebied te zijn dan.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-01 08:54
_Brake_ schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:25:
Wat is het voordeel van 2 strings tov 1 string, als je gebruik maakt van solaredge optimizers? Of is er dan uberhaupt geen voordeel?
Met 24 panelen kan dit niet, het minimale aantal panelen per string is 16 :)

* _Brake_ kan niet wachten totdat ie de inloggegevens krijgt voor de monitoring!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• migjes
Na een nachtje slapen denk ik dat het inderdaad de Yingli optie wordt (15x275 + 2x220 = 4565 Wp voor € 3520). Met wat ruimte tussen panelen ziet hij er zo uit:
ik denk wel dat je nog wat extra euro moet rekenen voor die 2 X 220Wp panelen, ik weet niet of ze in nederland te leveren zijn en misschien moeten die uit Duitsland komen.
maar dat hoeft de pret niet te drukken en zal niet veel doen aan totaal prijs.

een steca of power-one pvi 3.6(en het hoeft echt geen power-one te zijn een tl met 2x mpp is het idee, met de power-one kan ik er meer over vertellen en die gebruik ik dan maar.)?
ja lastig.
nadeel van een steca: zodra de V onder de +/-350V komt stort het rendement helemaal in. (tot echt ver onder de 50%)
hij kan gewoon geen V verhogen voor de interne bus.
dus schaduw op de onderste rij panelen en de omvormer geeft een slechte opbrengst.
ik kan alleen slecht schatten hoe vaak dat gebeurd en of dat een probleem word.
de power-one 3.6 kan goed werken met 250V, de booster maakt er gewoon 360V van voor de bus.
maar de power-one stopt "standaard" met minder als 200V (niet helemaal correct geschreven, het is namelijk niet stoppen maar starten)
alleen in het installateurs menu kun je de maximaal V van de mpp omlaag schroeven en dan zakt de minimaal V ook.
op die manier kun je hem ook laten draaien met minimaal 90V.
en ja dan kunnen makkelijk de helft van de panelen schaduw hebben en toch kan de omvormer door werken.
(nu snap je ook wat het voordeel is van optimizers zoals solaredge, dan heb je altijd 360V.
allen dat kost wel wat extra geld.)

4565Wp op een power-one pvi 3.6 van max 4000W, dit noem ik nog niet onder dimensioneren gewoon een afrondings-foutje ;) . (als je nu alle panelen op 1 mpp zet dan heb je een onder dimensionering >:) maar dat kan ook ;) )
dit kan goed, maar je mag ook een power-one pvi 4.2 gebruiken als je wil.
persoonlijke keuze.

misschien is er nog wel een andere omvormer te verzinnen?
maar veel verder kan ik je niet helpen, de rest moet je zelf beslissen.
Shapeshifter schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:12:
[...]

Yup, ik heb een mansardedak waarbij vanuit de nok het dak op ongeveer 45 graden staat, maar na de knik gaat hij vrij steil naar beneden. De panelen steken dus iets uit over de knik, maar niet heel veel en hemelwaterafvoer komt niet in geding, want het loopt van de panelen op het steile deel van het dak en vervolgens de dakgoot in. Of het mooi is kan ter discussie gesteld worden, maar wettelijk lijkt het een grijs gebied te zijn dan.
dit is geen grijs gebied, en mag gewoon niet.
(maar ik zou het gewoon aanleggen geen probleem, je komt er wel mee weg als het niet te gek is.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 21-01-2015 10:38 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 13:42
migjes schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:23:
[...]
De al eerder genoemde GE 5000W PVIN04K6S wellicht?

Die belooft een MPP-spanning vanaf 180V. Heeft iemand überhaupt ervaring met deze omvormer(s)? Of z'n broertje, de Effekta ES 5000?

Dato DUO synth voor twee

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

[...]

[...]

[afbeelding]

Wil de panelen juist die paar cm van de raampartij weghouden en denk ook niet dat aansluiten per definitie mooier is. De onderste panelen steken waarschijnlijk net een paar cm over de rand (ordegrootte 2-4cm), maar dit lijkt me geen probleem. Panelen liggen toch op profielen die aan het dak verankerd zijn.

Dan nog de kwestie van de omvormer. De StecaGrid 3600 (350 - 700V, 4500W) is inderdaad eigenlijk net te zwak, dus zou ik een StecaGrid 4200 (360 - 700V, 5200W) kunnen doen. De Power One 3.6 kan 3000W per string, dus vermogen is geen probleem. Alleen heb je, zelfs als je de strings perfect verdeeld, twee keer 254V, aan de lage kant gezien hij het beste werkt rond 360V. De Hosola 4200TL kan 4600W over twee strings, maar zit ook met die 360V. Even uitgaande van een StecaGrid hoop ik dat MPP tracking en het uitschakelen van panelen met behulp van diodes afdoende moet zijn voor eventuele schaduw.

Bovenstaande in acht genomen zou een StecaGrid dan het meeste opbrengen. Een 4200 kost €940,-, dus samen met de zonnepanelen kom ik dan op €4460,- zonder bevestigingsmateriaal of uren. Als ik aanneem dat het met bevestigingsmateriaal zo'n €5000,- wordt en dan nog een dagje arbeid reken á €850,- zou ik voor minder dan 6k€ klaar kunnen zijn.
Waarom geen SMA SB4000TL-20 of 21 ??
Voor de prijs van die Steca heb je zeker ook een SMA...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Verwijderd

(maar ik zou het gewoon aanleggen geen probleem, je komt er wel mee weg als het niet te gek is.)
Eens met migjes, panelen op een schuin dak moeten in het dakvlak liggen en mogen niet onder een afwijkende hoek. Aan beide voorwaarden wordt niet voldaan als ze uitsteken. Ik zou zelf overigens ook niet moeilijk doen en gewoon plaatsen als het niet te gek wordt. ;)

• Origineel
  • Niet online
paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:21:
Is zo'n SMA dan echt zoveel beter dan een Steca?
En waarom is deze dan zoveel beter?

Want zover ik kan zien is SMA veel duurder en slechts 5 jaar garantie (en extra garantie kost de hoofdprijs) en heeft de Steca standaard al 7 jaar garantie.

Ik denk dat het maar net is wat je belangrijk vind, ik heb een Fronius gekocht (ook niet de goedkoopste) vanwege het enorme MPP bereik (lekker flexibel) en de 10 jaar garantie.

• Origineel
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:58:
[...]

Eens met migjes, panelen op een schuin dak moeten in het dakvlak liggen en mogen niet onder een afwijkende hoek. Aan beide voorwaarden wordt niet voldaan als ze uitsteken. Ik zou zelf overigens ook niet moeilijk doen en gewoon plaatsen als het niet te gek wordt. ;)
Ik zou ze lekker laten oversteken, en wel zo ver dat de panelen die op het rechte stuk komen netjes onder het stuk vallen dat die andere oversteken.
(ja, zit nog niet in dit 1e plan, maar zodra Shapeshifter dat schuine stuk vol heeft gaat hij toch bijplaatsen gezien z'n verbruik >:) :+ )

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Origineel schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:00:
[...]

Want zover ik kan zien is SMA veel duurder en slechts 5 jaar garantie (en extra garantie kost de hoofdprijs) en heeft de Steca standaard al 7 jaar garantie.

Ik denk dat het maar net is wat je belangrijk vind, ik heb een Fronius gekocht (ook niet de goedkoopste) vanwege het enorme MPP bereik (lekker flexibel) en de 10 jaar garantie.
SMA wordt hier vaak afgeschilderd als duur.
Maar als ik de prijs van de Steca (940) lees...

Wat betreft garantie heb je deels gelijk.
Inderdaad "maar" 5 jaar. Bijkopen is echter lang niet zo duur.
Ik geloof voor een 4Kw omvormer iets van 250 euro voor 5 jaar extra.
Voordeel is dan wel dat je de dag voordat je garantie afloopt de 5 jaar kunt/mag bijkopen.
Dus als er dan iets leukers op de markt is....

Garatie hebben en garantie krijgen zijn ook 2 verschillende zaken.
Heb al met verschillende fabrikanten gemaild. (Power one, AEG). Deze geven gewoon niet thuis als je vragen hebt over de garantie.
Van SMA heb ik dezelfde dag al een mail retour.
Zoniet een telefoontje. En dat vindt ik wel belangrijk.
Ieder zijn voorkeur. O-)

• Joris 407
Voor mij ook reden geweest om voor SMA te gaan, op advies van leverancier van ons systeem.

• migjes
Origineel schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:00:
[...]

je kunt niet spreken van beter of slechter. ;)

een sma heeft wel een booster en een steca niet.
dus een steca moet meer als 350V hebben anders doet hij het niet.
maar de booster van sma geeft wat extra verlies op de opbrengst.

hoe je hem toepast of de plek die je hebt is belangrijker als wat beter is ;)

duur vind ik de sma's wel, een sma3000 tl-21 is al gouw 1150 euro groothandels prijs inc btw.
en een power-one 3.0 (zeer vergelijkbaar in specs) 750 ook inc btw.
en de steca zit er tussen in.
(er moeten wel de juiste prijzen tegen elkaar gezet worden, veel cowboy's op het internet die absurde prijzen vragen voor sommige omvormers en tijdelijke dump partijen niet mee nemen.
ik had mijn power-one uit een dump partij voor maar 600 euro.)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

SMA SB3000TL-21 staat op MP voor €725...
Probleem is dat veel particulieren dat niet durven te kopen.
En als je dan inderdaad bij de groothandel gaat kopen, ben
je een stuk duurder uit voor precies hetzelfde...

• Origineel
  • Niet online
Op marktplaats staat natuurlijk ook spul wat van de vrachtwagen is gevallen.

En een ander ding is de garantie, kun je op deze ook nog garantie bijkopen?

Verwijderd

op dat ding van marktplaats zal gewoon de garantie nog opzitten ongewacht of dit door persoon x of y van origine is gekocht.

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:32:
dan moet je ook de marktplaats prijs van de sma gaan vergelijken met de marktplaats prijs van de steca.
en niet de groothandels prijs van de steca tegen de marktplaats prijs van sma.
geen appels met peren vergelijken, graag.

• Origineel
  • Niet online
Die beste man biedt nog veel meer spul aan van SMA.
t.a.v. zijn prijzen is even de vraag hoe het met de btw zit.
Geen btw (particulier) / excl btw / incl. btw.

Maar als dit prijzen zijn incl. BTW, dan vraag ik me al af waar het vandaan komt, want ik kan me niet voorstellen dat een groothandel het voor deze prijzen kan leveren.

* als ik twijfel aan de herkomst of twijfels heb over de btw (fraude dus), laat ik het altijd mooi staan :+
SMA SB3000TL-20 € 675,-
SMA SB3000TL-21 (2x) € 725,-
SMA SB4000TL-20 € 725,- (niet in originele doos)
SMA SB4000TL-21 (3x) € 795,-
SMA STP8000TL-20 € 1.450,-
SMA STP9000TL-20 € 1.500,-
SMA STP10.000TL-10 € 1.750,-

• migjes
Origineel schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:49:
Die beste man biedt nog veel meer spul aan van SMA.
t.a.v. zijn prijzen is even de vraag hoe het met de btw zit.
Geen btw (particulier) / excl btw / incl. btw.

Maar als dit prijzen zijn incl. BTW, dan vraag ik me al af waar het vandaan komt, want ik kan me niet voorstellen dat een groothandel het voor deze prijzen kan leveren.

* als ik twijfel aan de herkomst of twijfels heb over de btw (fraude dus), laat ik het altijd mooi staan :+
bedoel je de advertentie van P. Vonken te wijlre limburg a.k.a. paulv1973 >:)

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:54:
[...]

bedoel je de advertentie van P. Vonken te wijlre limburg a.k.a. paulv1973 >:)
Is dat serieus dezelfde persoon 8)7
Kom er maar in Paul ......

• Proton_

Proton_

Team Welles

David schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:34:
[...]
Heeft iemand überhaupt ervaring met deze omvormer(s)? Of z'n broertje, de Effekta ES 5000?
Dre en Joepla hebben een Effekta volgens mij. Welk type weet ik niet.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ach mannen...
even kort dan maar een reactie en dan gauw terug naar de hobby zonnepanelen lijkt me.

Dat er spullen te koop staan die particulier verkocht worden wil nog niet zeggen dat het
om btw fraude handelt.
De spullen die ik koop worden door mij gekocht incl BTW. Oftewel, de verkopende partij draagt daar de BTW van af.
Niet alles valt van de vrachtauto. Daar doe ik dus niet aan.
Wel wordt er veel verkocht in failiessementsveilingen....
Maar volgens mij mag dat....

Zo heeft de een een voorliefde voor Power one, de ander voor Steca en ik voor SMA.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Proton_ schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:00:
[...]

Hier hobbelt een ES5000, doet zn werk redelijk goed, komt omdat ik per string eigenlijk 1 paneel tekort kom rond de 360V. te zitten (nu ligt het rond de 2* string van 300~340V) maar voor de prijs .. kon ik hem niet laten liggen ;)

Overstap naar een andere omvormer welke lekker kan werken met 600~680V (beide strings serie) gaat wel komen, maar wanneer nog niet bekend... eerst eentje leuke prijs scoren 8) nadeel is alleen wel dat 1 string van november t/m januari last heeft van schaduw val op een paar panelen, waardoor het voltage tot half 12 dropt tot ~230Volt maar dat vang ik wel weer op met Tigo's (argh nog steeds niet besteld...)

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 21-01-2015 15:33 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Origineel
  • Niet online
De posting die jij maakte, kwam op mij over als iemand die ter vergelijk een SMA van marktplaats erbij pakt.
Maar als jij zelf degene bent die die handel doet komt die posting in een heel ander daglicht te staan....
Als je handel doet, prima, heb je hier handel ook prima, maar kom er wel eerlijk voor uit want dit is gewoon de kluit belazeren imho
paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:32:

• Origineel
  • Niet online
paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:22:
De spullen die ik koop worden door mij gekocht incl BTW. Oftewel, de verkopende partij draagt daar de BTW van af.
Wel eens gehoord van een BTW carrousel?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Origineel schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:35:
De posting die jij maakte, kwam op mij over als iemand die ter vergelijk een SMA van marktplaats erbij pakt.
Maar als jij zelf degene bent die die handel doet komt die posting in een heel ander daglicht te staan....
Als je handel doet, prima, heb je hier handel ook prima, maar kom er wel eerlijk voor uit want dit is gewoon de kluit belazeren imho

[...]
Het ging mij om het prijsvergelijk.
Niet om het feit dat ik hem verkoop.
Een jaar geleden is die discussie al eens geweest dat men het niet op prijs stelde om reclame te maken
via de openbare postings. Daar heb ik alle begrip voor...

Er zijn al heel wat postings voorbij gekomen waarin de SMA als duur wordt bestempeld.
Ik vond dit een aardig vergelijk om aan te tonen dat dat helemaal niet hoeft.

Zo staan er ook SMA's te koop bij de bekende gebruiktezonnepanelen...
SMA SB3600TL-21.... Voor €600,-. incl BTW. Hoe doetie dat dan.

Volgens mij is het eerder een trend dan de kluit belazeren.
En een BTW carousel.... Breek me de bek niet open.
Soms moet je ook eens wat vertrouwen in de mens hebben.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-01 16:31
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, en heb inmiddels de knoop doorgehakt, ik wil ook zonnepanelen :)

Wat is het doel:
Mijn huidige verbruik afdekken +/- 3800KWh + nog een beetje meer vanwege een opgroeiend kind. Dus laten we zeggen 4000KWh.

Wat is de situatie:
- Ik heb een dak van 41graden op het zuid oosten.
- Het dak is ongeveer 6 bij 6.
- Het enige object wat in de weg staat is een schoorsteen in de linker bovenhoek, van een meter hoog.
- Dit is volgens mij ook het enige object wat schaduw kan veroorzaken.
- Kijkend naar buren kan ik maximaal 17 panelen (1m bij 1,6m, misschien net 1m bij 1,9m) kwijt, geen 18 i.v.m. die schoorsteen.
- Esthetisch zou 15 panelen mooier zijn, want heb je een mooi vlak.
- De netaansluiting is 3x25A

Maar ik zit nog wel met een aantal vragen, nog niet eens zozeer over de panelen, maar vooral over het meterkast deel.

Wil ik die 4000KWh halen moet ik denk wel 4400Wp hebben, dus kan er 4400W van de omvormer komen, dus 4400/230 = 19A, dat is toch teveel voor 1 groep?

Moet je dan een 3 fase omvormer hebben, of kan je een 1 fase omvormer op 2 16A groepen aansluiten?

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:55
Proton_ schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:00:
[...]

Ici een ES3300, logging via FP4ALL. Vraag verder maar...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Proton_

Proton_

Team Welles

SiErRa schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:18:
Wil ik die 4000KWh halen moet ik denk wel 4400Wp hebben, dus kan er 4400W van de omvormer komen, dus 4400/230 = 19A, dat is toch teveel voor 1 groep?
Afgezien van het feit dat je 4400Wp prima op een 3680W (16A) omvormer kan aansluiten, kan je in dit topic en zijn voorgangers zoeken op 'selectiviteit'. De meningen zijn verdeeld.
Kort gezegd komt het er op neer dat een 20A groep op een 25A hoofdzekering ook mag.
Normaal gesproken is dat onwenselijk maar omdat het hier over opwekking gaat moet je het heel bont maken wil de hoofdzekering er last van krijgen (immers je eigen gebruik gaat er altijd nog vanaf).

Een driefase omvormer is ook geen slecht idee natuurlijk.

Verwijderd

Ja en nee, dat ligt aan de afschakelkarakteristiek van de automaat. Je kan prima even kortstondig 18A+ door een standaard (b) installatieautomaat jassen. Ik raad het niet aan maar het kan wel. ;)

Ander punt is wat is je locatie? Die 4kWh haal je aan de kust met 16*260Wp panelen terwijl dit er in het midden van het land al 17 moeten zijn en in het oosten red je het ook daar niet mee. Zijn geen gigantische verschillen maar zeker als je al op een randje zit wellicht eentje om even mee te nemen in de keuzes die je gaat maken. :)

• Dre
  • Niet online

Dre

David schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:34:
[...]

De al eerder genoemde GE 5000W PVIN04K6S wellicht?

Die belooft een MPP-spanning vanaf 180V. Heeft iemand überhaupt ervaring met deze omvormer(s)? Of z'n broertje, de Effekta ES 5000?
Meerdere type Effekta's tevreden nog in gebruik. 1 exemplaar was gebrickt na mislukte firmware update en een halfjaar later nogmaals defect geraakt (hardware defect). 2× snel gerepareerd door Effekta. Hopelijk blijft dit 'maandag ochtend exemplaar' het nu even goed doen...

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 21-01-2015 18:39 ]

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

[...]

ik denk wel dat je nog wat extra euro moet rekenen voor die 2 X 220Wp panelen, ik weet niet of ze in nederland te leveren zijn en misschien moeten die uit Duitsland komen.
maar dat hoeft de pret niet te drukken en zal niet veel doen aan totaal prijs.

een steca of power-one pvi 3.6(en het hoeft echt geen power-one te zijn een tl met 2x mpp is het idee, met de power-one kan ik er meer over vertellen en die gebruik ik dan maar.)?
ja lastig.
nadeel van een steca: zodra de V onder de +/-350V komt stort het rendement helemaal in. (tot echt ver onder de 50%)
hij kan gewoon geen V verhogen voor de interne bus.
dus schaduw op de onderste rij panelen en de omvormer geeft een slechte opbrengst.
ik kan alleen slecht schatten hoe vaak dat gebeurd en of dat een probleem word.
de power-one 3.6 kan goed werken met 250V, de booster maakt er gewoon 360V van voor de bus.
maar de power-one stopt "standaard" met minder als 200V (niet helemaal correct geschreven, het is namelijk niet stoppen maar starten)
alleen in het installateurs menu kun je de maximaal V van de mpp omlaag schroeven en dan zakt de minimaal V ook.
op die manier kun je hem ook laten draaien met minimaal 90V.
en ja dan kunnen makkelijk de helft van de panelen schaduw hebben en toch kan de omvormer door werken.
(nu snap je ook wat het voordeel is van optimizers zoals solaredge, dan heb je altijd 360V.
allen dat kost wel wat extra geld.)

4565Wp op een power-one pvi 3.6 van max 4000W, dit noem ik nog niet onder dimensioneren gewoon een afrondings-foutje ;) . (als je nu alle panelen op 1 mpp zet dan heb je een onder dimensionering >:) maar dat kan ook ;) )
dit kan goed, maar je mag ook een power-one pvi 4.2 gebruiken als je wil.
persoonlijke keuze.

[...]

Die extra euro's lijken me inderdaad niet de nekschot voor het systeem.

Ik probeer die omvormers beter te begrijpen. Men lijkt hier te suggereren dat je best een omvormer kunt gebruiken die qua vermogen lager zit dan de Wp van je installatie, maar loop je dan niet een heleboel vermogen mis op mooie dagen? Intuïtief zou ik een omvormer pakken die een hoger vermogen aan kan dan mijn panelen kunnen leveren, dan zit ik sowieso goed.

Begrijp ik het nu ook goed dat de PowerOne (of vergelijkbaar) en een SMA boosters hebben die er voor zorgen dat je ook met een lagere ingangsspanning goed gebruik kunt maken van je MPP (heeft de PowerOne eigenlijk een mpp tracker, zoals de Steca dat heeft? Edit: ja dus), maar dat dit wel zorgt voor meer verliezen ten opzichte van de Steca die qua ingangsspanning veel selectiever is en flink kan inzakken als deze niet gehaald wordt?

En al die regels... Gisteren stond er iemand van het waterschap op de stoep omdat onze vlonder kennelijk niet aan de eisen voldeed. Gelukkig was hij erg pragmatisch ingesteld en was hij allang blij dat de vlonder hol was (zodat de waterberging niet in het geding kwam). Nu ga ik dus een legaliseringstraject in. Baat het niet dan schaadt het niet zou ik zeggen...
paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:21:
[...]

Ik kan er allicht even naar kijken...

• Proton_

Proton_

Team Welles

Shapeshifter schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:41:
[...]
Ik probeer die omvormers beter te begrijpen. Men lijkt hier te suggereren dat je best een omvormer kunt gebruiken die qua vermogen lager zit dan de Wp van je installatie, maar loop je dan niet een heleboel vermogen mis op mooie dagen? Intuïtief zou ik een omvormer pakken die een hoger vermogen aan kan dan mijn panelen kunnen leveren, dan zit ik sowieso goed.
Heldere, koude momenten zijn er maar weinig.
Kijk eens naar deze grafieken: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

• Dre
  • Niet online

Dre

Maar ik zit nog wel met een aantal vragen, nog niet eens zozeer over de panelen, maar vooral over het meterkast deel.

Moet je dan een 3 fase omvormer hebben, of kan je een 1 fase omvormer op 2 16A groepen aansluiten?
Een zelf quote:
Dre schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 19:02:
[...]

Sterker nog, ik heb 4830 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van meer dan 1050 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 jaar goed zonder problemen :)

[Edit]
Aangesloten op een Effekta 5000
Gevoelsmatig is mijn installatie met 4830 Wp teveel voor op een 16 Ampère automaat, maar toch gaat het al 2+ jaar goed. Ik denk dat mijn opstelling wat kritisch is dus de 20 Ampère automaat ligt al jaren in de kast te wachten totdat de 16 Ampère er ooit uit klapt.....

4400 Wp op zuidoost 41° zou ik gewoon op 1×16 Ampère zetten. Of 1×20 Ampère zou ook kunnen als je dan beter slaapt.
Proton_ schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:30:
[...]

Afgezien van het feit dat je 4400Wp prima op een 3680W (16A) omvormer kan aansluiten, kan je in dit topic en zijn voorgangers zoeken op 'selectiviteit'. De meningen zijn verdeeld.
Kort gezegd komt het er op neer dat een 20A groep op een 25A hoofdzekering ook mag.
Normaal gesproken is dat onwenselijk maar omdat het hier over opwekking gaat moet je het heel bont maken wil de hoofdzekering er last van krijgen (immers je eigen gebruik gaat er altijd nog vanaf).

Een driefase omvormer is ook geen slecht idee natuurlijk.
Als het mis gaat kunnen omvormers ook veranderen in verbruikers :)

[ Voor 200% gewijzigd door Dre op 21-01-2015 20:26 ]

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Proton_ schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:49:
[...]

Heldere, koude momenten zijn er maar weinig.
Kijk eens naar deze grafieken: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Juist ja, dus als ik die grafiek goed lees kun je gerust een omvormer nemen die 70-80% van de Wp van je panelen aan vermogen aan kan en verlies je daar maar <2,5% op. Tja, dan is het de meerprijs niet echt waard inderdaad. Interessant.

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:17
paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:11:
Maar als ik de prijs van de Steca (940) lees...

Wat betreft garantie heb je deels gelijk.
Inderdaad "maar" 5 jaar. Bijkopen is echter lang niet zo duur.
Steca verlengt je garantie gratis naar 7 jaar als je 'm registreert.

Hoewel ik dol ben op mijn Steca, vind ik het nog steeds wel aan de lange kant. Als je superieure Europese kwaliteit claimt, dan mag je dat ook onderbouwen met ditto garantie.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

roderickvd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:40:
[...]

Steca verlengt je garantie gratis naar 7 jaar als je 'm registreert.

Hoewel ik dol ben op mijn Steca, vind ik het nog steeds wel aan de lange kant. Als je superieure Europese kwaliteit claimt, dan mag je dat ook onderbouwen met ditto garantie.
Tja,
Op een BMW of Mercedes krijg je ook geen 10 jaar garantie.

• roderickvd
paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:03:
[...]
Op een BMW of Mercedes krijg je ook geen 10 jaar garantie.
Maar op een Samil wel, om maar even bij Aziatische versus Europese omvormers te blijven. Snap je m'n punt?

• Dre
  • Niet online

Dre

Ah, de auto analogie is er weer :)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

roderickvd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:09:
[...]

Maar op een Samil wel, om maar even bij Aziatische versus Europese omvormers te blijven. Snap je m'n punt?
Tuurlijk snap ik je punt.
Vaak is een keuze voor een product ook een gevoelskwestie.
Objectief, subjectief.... Zeg het maar.

Snap je mijn punt dan ook?

Hoe is de garantie afhandeling/behandeling bij Samil dan?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:11:
Ah, de auto analogie is er weer :)
O ja... Op een Kia wel weer 7 jaar... _/-\o_

• roderickvd
paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:13:
[...]
Hoe is de garantie afhandeling/behandeling bij Samil dan?
Geen idee, maar ik snap je punt. :)
Pagina: 1 ... 82 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.