Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.884 views

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:23:
Heeft iemand ervaring met het TRIC-A montage systeem? De fabrikant van mijn dak panelen heeft klemmen die op de felsrand klemmen die geschikt zijn voor dit zonnepaneelmontagesysteem.
http://www.google.nl/url?...bv.83829542,d.d24&cad=rja

Ervaring niet maar ziet er gewoon goed uit voor wat er is omschreven in de PDF

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 08:21

aip

PClop schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:01:
[...]

Een oost west opstelling, indien mogelijk is ook wel grappig ;)

[afbeelding]
Da's wel een leuke gedachte voor op t afdakje voor t huis. Dat afdak heeft een puntdak op OZO/WNW van (geschat) zon 180 breed, en 6-7 pannen ' hoog'. Alleen is t wel in zuid frankrijk, dus dan zit de omvormer wel veel op z' n max denk ik?

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-01 08:54
De panelen liggen op het dak! Maar nu vraag ik me af hoe de slimme meter weet dat ik zelf opwek?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• PClop
  • Niet online
aip schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:43:
[...]

Da's wel een leuke gedachte voor op t afdakje voor t huis. Dat afdak heeft een puntdak op OZO/WNW van (geschat) zon 180 breed, en 6-7 pannen ' hoog'. Alleen is t wel in zuid frankrijk, dus dan zit de omvormer wel veel op z' n max denk ik?
Nou ja je giet het niet in beton.......... je kunt het dus altijd weer veranderen
niet geschoten is altijd mis. :Y

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:08
_Brake_ schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 19:25:
De panelen liggen op het dak! Maar nu vraag ik me af hoe de slimme meter weet dat ik zelf opwek?
Telwerk 28.1 en 28.2 zijn voor registratie teruglevering.
Wel even je PV systeem aanmelden bij de netbeheerder anders gaan ze niet salderen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Verwijderd

MichielFRL schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:48:
[...]

Wel even je PV systeem aanmelden bij de netbeheerder anders gaan ze niet salderen.
m.b.t. het salderen, is dat zo? Moet je aanmelden bij bijv. energieleveren.nl?

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-01 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Origineel schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:22:
[...]

Meen je dat serieus? Gewoon in het midden over die SF panelen heen lopen?
Jazeker. Af en toe stonden we zelfs met 2 man op 1 paneel, dat begon ik toch wel wat eng te vinden, ook omdat er alleen maar een dunne isolatie plaat onder zat en daarna 5 meter lucht en 30 cm beton.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

WoudseHoeve schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:02:
[...]

Wel goed voor de lijn, kan je nog eens lekker uit eten .... :9~

[...]

Die dunne film paneeltjes die ik heb gehad waren anders flink gedegenereerd.... visueel was dat ook te zien. Door parasitaire stromen (door een LT omvormer en verkeerde aarding) was de film behoorlijk aangetast. Alles staat of valt met de goede aansluiting en montage / aarding.

[...]

Ook door de kleinere negatieve temperatuur-coëfficiënt doen ze het ook goed bij warm weer met hoge instraling.

[...]

Aluminium is juist zeer goed recyclebaar dus daar zou ik me helemaal geen zorgen maken. Alleen initieel kost het veel stroom.

[...]

mmm ik weet het niet, poly's breken ook niet als je er op gaat staan maar ze buigen wel. De schade zie je mogelijk pas na jaren terug? Het voordeel van film is dat het flexibel is tov de polys en mono's waar de silicium een bepaalde dikte heeft en kan gaan breken.
De dunne film panelen zijn wel van minimaal 2x zo dik glas.
Ik sjouw liever panelen dan stenen, die SF zijn klein beetje zwaarder door dat dubbel glas dan een standaard paneel.

Die panelen die jij had die moesten nog volgens mij met de + aan massa, de SF niet. zijn ook uit een ander tijdperk.

En eten moet ik toch >:)

En ik heb het eerlijk gezegt nog niet geprobeerd om op een "niet" dubbel glas paneel te gaan staan, ik installeer meestal voor derden. Zeker is dat de silicium cellen super breekbaar zijn, weet niet presies hoe dat it met het materiaal van de CIS. T is zo lullig uitleggen dan waarom ie stuk is..... en als ik een nieuwe moet gaan halen (ik krijg meestal geen reserve panelen mee) dan kost dat ook nog eens mijn eigen tijd.

We kunnen het wel uitproberen, volgens mij heb je er nog eentje los liggen :)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

PClop schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:56:
[...]

http://www.google.nl/url?...bv.83829542,d.d24&cad=rja

Ervaring niet maar ziet er gewoon goed uit voor wat er is omschreven in de PDF
T ziet eruit alsof ze erg naar Schletter hebben gekeken (Zelfs sleutel 15, ik heb toch een behoorlijke set gereedschap, maar die 15 heb ik daar speciaal voor gehaald). Persoonlijk hou ik niet erg van systemen met veel bouten en moeren, kan allemaal los komen (als het toch moet do ik er voor de zekerheid en drupje locktite 222 tussen), en een voordeel heb ik daarvan nog niet gevonden. Wat nog erger is, is dat je als je panelen moet vervangen of verplaatsen dan kan je met een slijptop het dak op kan, omdat die metrische RVS bouten binnen een jaar heerlijk vastzitten in de draad.
Zelf doe ik heel veel met Clickfit, flatfix fusion en van der Valk (makkelijk tussen het grind). Weinig gereedchap mee het schuine dak op, maar Clickfit is wel een beetje een kunstje dat je moet leren. Dus misschien wel leuk voor de doehetzelfeur.
Dat zeg ik.

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 22:50:
[...]

m.b.t. het salderen, is dat zo? Moet je aanmelden bij bijv. energieleveren.nl?
In iedergeval aangeven bij je leverancier, hangt erg van de slimheid van de meter af, soms moet je de retourstand(en) los doorgeven. Vaak kun je meteen dan ook al je maandbedrag verlagen.
En als je dan toch bezig bent, geef t gelijk even door aan de opstal verzekering.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
to solarstell or not to solarstell golfclip.
dat is de vraag. (nou ja, niet echt een vraag maar wel een mooie opening voor een post. ;) )

er was een pakketje binnen gekomen van de week.
met daarin 1 test beugel.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/solarstel2.JPG

de beugel ga zo op het dak. (een extra revet is eigenlijk wel nodig, maar had ik niet liggen in die maat.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/solarstel3.JPG

van een afstandje ziet het er dan zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/solarstel1.JPG
het sluit netjes met het rubber aan de onderkant het dak weer waterdicht af.
zit stevig vast, daar durf ik wel wat panelen aan te hangen.

(deze content is gesponsord door http://www.zonnekompas.nl/
dank daar voor.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik ben nog lerende als het gaat om zonnepanelen, ben druk bezig om me in te leren, gelukkig zijn er van dit soort fora met een hoop informatie.

Door onze dakkapel kan ik maar 5 panelen kwijt op ons zuid-west dak, nu zit ik met de vraag, is dit wel rendabel genoeg.
En welke Wp per paneel zou ik dan moeten nemen, ik zie dat ze varieren van 255Wp, 265Wp, 285Wp, 327Wp, 335Wp
echter zijn de 335Wp varianten ook vrij prijzig.

Het verschil in opbrengst zou dan zijn 5x255wp = 1275, 5*335 = 1675, verschil is 400Wp

Een optie is om ook naast dakkapel nog 1 extra (misschien 2?) paneel te plaatsen, alleen ligt deze dan vaker in de schaduuw, dit zou ik denk ik op kunnen oplossen door ook een optimizer te gebruiken.

Of zijn er nog andere opties mogelijk?

Ben ook benieuwd of het slim is om CIS panelen (bv solar frontier) op mijn noord-oost dak te plaatsen, hier vind ik nog weinig info over.

Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/dak-formaat.JPG

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 13:42
nosmo king schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:52:
[...]
Door onze dakkapel kan ik maar 5 panelen kwijt op ons zuid-west dak, nu zit ik met de vraag, is dit wel rendabel genoeg.
Ja hoor, elk aantal panelen is rendabel zolang je er je eigen gebruik mee kan wegstrepen. Uiteraard ligt het aan je eigen definitie van rendabel, maar als je zelf installeert kun je de aanschafprijs van je installatie in een jaar of vijf wel terugverdienen en er daarna nog tientallen jaren van genieten.
En welke Wp per paneel zou ik dan moeten nemen, ik zie dat ze varieren van 255Wp, 265Wp, 285Wp, 327Wp, 335Wp

Het verschil in opbrengst zou dan zijn 5x255wp = 1275, 5*335 = 1675, verschil is 400Wp
Wat is je jaarverbruik? Kun je dat afdekken met 5x335Wp?

Ik kon zelf bijvoorbeeld 6 panelen op m'n dak kwijt en heb daarom voor de relatief efficiënte maar niet al te dure Yingli Panda's gekozen. Met 5 x 275Wp kom je een heel eind. De echt efficiënte panelen van 300Wp+ kosten vaak een hoop meer.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Ik ben nog lerende als het gaat om zonnepanelen, ben druk bezig om me in te leren, gelukkig zijn er van dit soort fora met een hoop informatie.

Een optie is om ook naast dakkapel nog 1 extra (misschien 2?) paneel te plaatsen, alleen ligt deze dan vaker in de schaduuw, dit zou ik denk ik op kunnen oplossen door ook een optimizer te gebruiken.

Ben ook benieuwd of het slim is om CIS panelen (bv solar frontier) op mijn noord-oost dak te plaatsen, hier vind ik nog weinig info over.
en wat dacht je van bovenop je dakkapel

• Andre1973

Andre1973

[afbeelding]
Bovenop het dakakpel kan als je dat graag wil, maar dan zou ik wel Oost-West plaatsen ivm lagere ballast. Eigenlijk alleen een dakkapel waar er speciaal rekening mee gehouden is dat er extra ballast op kan kan het aan voor de lange duur. Dat er veel mensen zijn die het toch doen, is wat anders.

• Andre1973

Andre1973

migjes schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:40:
dat is de vraag. (nou ja, niet echt een vraag maar wel een mooie opening voor een post. ;) )

[afbeelding]

de beugel ga zo op het dak. (een extra revet is eigenlijk wel nodig, maar had ik niet liggen in die maat.)
[afbeelding]

[afbeelding]

dank daar voor.)
Afgelopen zomer een dak vol gelegd met 128 panelen met dit systeem, beugels plaatsen idd supper snel, maar de railsen die er bij zitten en de montage daarvan en de montage van de panelen op de rail die er bij hoort vind ik een stuk minder handig. Ik zou er een van de valk rail op zetten, maar of ze dat goed vinden?

...
Ik heb bij mijn buren 5x 270 WP onder de dakkapel geplaatst op 33 graden
En 4x 270 Wp op de dakkapel met betonvoeten op 10 graden.
Toch samen een 2430 Wp op een Hosola 2500 MTL.
1 string van 4 en 1 string van 5 panelen.
Dus dat kan ook, als je dakkapel een beetje stevig is.
Live opbrengst van vandaag.

Houdt er eventueel rekening mee dat je de bovenste dakpan onder je dakkapel, moet kunnen verwijderen voor een dakhaak te kunnen plaatsen op de tweede bovenste dakpan. Vaak zitten de bovenste pannen vastgeschroeft/gespijkerd, dus optillen van de pan is geen optie.

Dus je lood, moet in orde zijn, deze moet meestal tijdelijk even omgebogen worden om bij de spijker/schroef te kunnen.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/11jol8x.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/zt7p91.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2015 17:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• PClop
  • Niet online

knip

knip
Ik zou je aanraden om als het zo ver is en de panelen worden geplaatst
dat je dan ook even de hemelwater afvoer aanpakt en deze even laat
verlengen tot dat deze in de dakgoot uitmond, nu zorgt zon en wind er wel
voor dat de pannen niet altijd nat blijven maar als de panelen er boven zitten
kan er veel alg en mos aangroeien wat er weer voor kan zorgen dat
je dakbeschot en panlatten zouden kunnen gaan rotten, en dat wil je niet ;)

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
migjes schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:40:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

dank daar voor.)
Ik neem aan dat de golfplaten asbest bevatten.
Dus voorzichtig met het boren.
Doe dit met regen.
Anders moet de hele omgeving ontruimd worden. :) :) :)

• PClop
  • Niet online
opuntia1 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:00:
[...]

Doe dit met regen.
Ik denk dat het juist zo is met dit systeem, dat je niet hoeft te boren
maar de bestaande bevestiging gebruikt, maar idd dan moet je het
nog doordacht doen, er kunnen splinters asbest losraken ;)

• ido_nl
Dank voor alle (snelle) reacties, blij de positiviteit te horen.

Mijn jaar verbruik is ongeveer 2700kWh/jaar

Dakkapel heb ik ook aan gedacht, maar las ergens dat je dan wel rekening moet houden met 300 a 400 Kg gewicht, en dat moet je dakkapel wel kunnen dragen, geen idee of die dat kan.
Daarnaast moet de dakbedekking van de kappel elke 10 a 15 jaar worden vervangen ivm onderhoud/lekkage. Lijkt me dan niet handig als er zonnepanelen op liggen.

En bedankt voor de tip van hemelwater afvoer!

• opuntia1
PClop schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:11:
[...]

De golfplaten zitten natuurlijk ook vast.
Bestaande bouten/gaten gebruiken?
Maar komt dit goed uit?
Kan mij ook niet voorstellen dat die beugels los op het dak liggen.
Als er nooit wind is is het natuurlijk geen probleem. :)

[ Voor 10% gewijzigd door opuntia1 op 17-01-2015 17:25 ]

3 betonvoeten wegen 3x 43 kg. Panelen 4x 20 kg ofzo
Deze waaien niet meer weg hoor.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2ufw09x.jpg

Na 10 a 15 jaar, zou ik de panelen ook vervangen.
Moet je dan eens kijken wat er allemaal te krijgen is! :*)
Spulletje is zo van het dak trouwens. Al die losse stoeptegels niet... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2015 17:27 ]

• PClop
  • Niet online
opuntia1 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:21:
[...]

Maar ik zie een bout zitten.
Nee, maar golfplaten liggen ook niet los op het dak........... of we begrijpen het beide niet _O-

• opuntia1
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:24:
3 betonvoeten wegen 3x 43 kg. Panelen 4x 20 kg ofzo
Deze waaien niet meer weg hoor.
[afbeelding]

Na 10 a 15 jaar, zou ik de panelen ook vervangen.
Moet je dan eens kijken wat er allemaal te krijgen is! :*)
Spulletje is zo van het dak trouwens.
Heb jij voorkennis?
Wat is er dan te krijgen?
Ik kijk even in mijn glazen bol
Iets betere panelen dan 270 wp panelen zie ik.
Oh en ik zie ook triple glas met een laagje zonnepaneel erin.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2015 17:43 ]

• opuntia1
PClop schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:24:
[...]

Nee, maar golfplaten liggen ook niet los op het dak........... of we begrijpen het beide niet _O-
Dat had ik dus ook al bedacht. :)

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

[...]

Doe dit met regen.
Indien het asbest is, zou ik er niets mee doen. (Mag niet eens bij wet)en een paar (nieuwe) golfplaatjes halen...

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• ido_nl
Hebben zonnepanelen ook een lager voltage, of ligt dit altijd tussen de Vin en Voc? Ik vraag dit omdat een omvormer een minimum spanning nodig heeft van bv 120v
Met 5 panelen heb de dan +- 5*30 = 150v. is dit ook 150v met bewolking?

Of kan je dan beter een omvormer nemen met een lagere minimum voltage?

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07-2025
Ik weet niet of dit de juiste plaats is om dit te vragen, maar sinds gisteren heb ik 12 panelen (6 oost en 6 west liggen). Alles geplaatst door MDZ en ik moet zeggen alles super naar wens (alles kon worden uitgevoerd zoals ik het zelf had bedacht, en ze hadden zeker geen trap maar op het dak mentaliteit). Vandaag connectie gemaakt met solarMan om te kunnen monitoren. Nu is mij het nog niet helemaal duidelijk en heb ook geen idee wat ik qua opbrengst mag verwachten (als ik op de pvoutput site kijk zie ik nl erg veel rare getallen met een efficiency hoger dan 1 op een dag als vandaag, kan dat wel?). Maar goed na vandaag was mijn totaalopbrengst 2,8kWh. Is dit een beetje reeel voor een 3000WP systeem volgens 6O en 6W, waarbij oost met de laag staande zon toch nog wel aardig wat schaduw heeft van mijn schoorsteen.

Verder moet ik nog even kijken hoe de app werkt, want de monitoring geeft 3 outputs, terwijl ik maar 2mpp's heb. En de opbrengst geeft hij maar weer op 1 output, dus weer niet per MPP. Wel een vrij coonstante output van 500W. Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen. Ondertussen google ik even verder en maandag neem ik sowiezo even contact op met MDZ.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

nosmo king schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 20:16:
Hebben zonnepanelen ook een lager voltage, of ligt dit altijd tussen de Vin en Voc? Ik vraag dit omdat een omvormer een minimum spanning nodig heeft van bv 120v
Met 5 panelen heb de dan +- 5*30 = 150v. is dit ook 150v met bewolking?

Of kan je dan beter een omvormer nemen met een lagere minimum voltage?
De spanning wordt lager als het warmer wordt of als een paneel (deels) beschaduwd wordt. Het eerste is een natuurkundig verschijnsel van ongeveer 0.4% per graad, dat ook te vinden is op de datasheet.
De Vmpp (wat bedoel je met Vin?) van de datasheet is op 25 graden gespecificeerd.
Van 150V naar 120V is -20% dus ongeveer 50 graden verhoging -> 75 graden. In de praktijk zal je paneel niet snel zó warm worden.
Je komt echter een heel eind in de richting dus voor schaduw heb je dan geen reserves.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

@nosmo king
Als je op de linkjes klikte van mijn vorige post en de bijbehorende datasheets op die paginas, zie dat de 270 Wp panelen al een spanning hebben van +/- 50 volt.
Komt net wat lekkerder uit bij 4 en 5 panelen dan de standaard paneelspanning.
Maar wat is standaard tegenwoordig, de SF hebben nog een veel hogere spanning

@LP77
Het is een zeer slechte tijd van het jaar om te vergelijken. Ik vermoedt dat oost-west het in de wintermaanden het slechter doet dan pal zuid, vanwege de laagstaande zon. Je panelen liggen op 30 graden hellingshoek?
Groter voordeel heb jij met langere dagen met oost-west tov zuid. Ik bedoel daarmee langer gebruik makend van de zon op een dag en langer een opbrengst hebt. Als ik het begrepen heb uit vorige posts, heb je oost-west gekozen vanwege het salderen in de toekomst.
Oost-west levert minder opbrengst op in totaal opbrengst op een dag tov zuid, maar levert een langere continu opbrengst op gedurende een dag. Echter wel minder totaalopbrengst tov zuid over een dag/jaar gezien.

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2015 22:34 ]

• ido_nl
ok, thanks, ja, viel me al op dat hoge Wp panelen ook een hoger voltage hebben. 270Wp zou mooi zijn, de panelen van EC Solar zijn in vergelijking met andere merken niet duur.

Schaduw is dus ook voor het voltage niet goed, niet alleen de stroom.

Vin stond op een datasheet van een paneel, denk dat het hetzelfde is als de Vmpp.
Ligt niet zozeer aan het aantal Wp van het paneel, maar aan het aantal cellen van een zonnepaneel.
Solar Frontier is ook bijvoorbeeld weer een andere techniek, deze paneelspanningen liggen veel hoger dan de siliciumpanelen. Maar minder Wp per m2. Maar wil daarover geen discussie starten, :>
Het is vaak dus een kwestie van combineren van het type panelen (hoeveel) en omvormer tesamen.
Maar ik neem aan dat ik je al in de goede richting heb gebracht met het voorbeeld? ;)
In geval van schaduw, moet je het weer anders aanpakken en vooral zien te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2015 22:03 ]

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 21:08:
@nosmo king
Als je op de linkjes klikte van mijn vorige post en de bijbehorende datasheets op die paginas, zie dat de 270 Wp panelen al een spanning hebben van +/- 50 volt.
Komt net wat lekkerder uit bij 4 en 5 panelen dan de standaard paneelspanning.
Maar wat is standaard tegenwoordig, de SF hebben nog een veel hogere spanning

@LP77
Het is een zeer slechte tijd van het jaar om te vergelijken. Ik vermoedt dat oost-west het in de wintermaanden het slechter doet dan pal zuid, vanwege de laagstaande zon. Je panelen liggen op 30 graden hellingshoek?
Groter voordeel heb jij met langere dagen met oost-west tov zuid. Ik bedoel daarmee langer gebruik makend van de zon op een dag en langer een opbrengst hebt. Als ik het begrepen heb uit vorige posts, heb je oost-west gekozen vanwege het salderen in de toekomst.
http://pvoutput.org/intra...2065&dt=20150116&gs=0&m=1 (toggle Insolation Data nog even)

Hier een mooi voorbeeld van mijn Oost/West van vandaag met SF. Een keurige dag moet ik zeggen! Je kan zien wat er met beide strings gebeurd en ook qua spanning van de strings (2x3 panelen per string). Jammer genoeg laat pvoutput niet de spanning van beide strings zien maar een average.

Ook ik kwam het beste uit met SF qua maten en dakbezetting
@LP77 en Pascal Saul
Niet om te bashen Pascal Saul, maar hier kun je wel iets zien van oost/west met mijn zuid met deze lage zon.
Al is de hellingshoek extreem anders (13 graden vs 33 graden) en zo ook de panelen en de hoeveelheid panelen.
Ik had ook een perfecte winterdag.
Linkje pvoutput vergelijking
Lastig te zien, maar Pascal Saul haalde 1.044kWh/kW
En ik haalde 3.240kWh/kW

@LP77
Je moet het vooral hebben van de langere dagen en een wat hoger staande zon met je oost/west opstelling.
Don't panic and be patient. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2015 21:50 ]

• ido_nl
Zeker Uijtdehaag, thanks.

Hoop keuze/uitzoekwerk/merken/combinaties/specificaties, etc, leuk, maar snel gaat t niet :)

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Als nosmo king niet vaak nieuwe dakbedekking wil plaatsen, moet hij geen bitumen dakbedekking kiezen.
EPDM gaat veel langer mee, afhankelijk van de dikte en merk tot wel 50 jaar.
Zoek wel een beetje moderne dakdekker, anders snappen ze niet waar je het over hebt.

Verder zoeken de meesten het hier in een flinke hoeveelheid ballast. Maar wat minder ballast, en wat verbinders naar de dakrand of het pannen dak is ook een oplossing. ( zoals hierboven te zien bij de betonnen voeten.
Door het ( plat)dak heen met draadstangen gaat ook prima, zoals deels bij mij het geval.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/2c0af7bb9ac24115cf9a64a8d8894fa1.jpg

Of een stuk alu hoeklijn op het dak kitten/branden, en vastschroeven met de juiste lengte schroeven door het dak heen.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/550ea91ec5d3ef999b1992859fda14dd.jpg

Zoals hier het geval is.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/c8b6b68b472e78145ca9671e4675e3ad.png

By the way, was best een goede opbrengst vandaag.

[ Voor 9% gewijzigd door patrickvanvalen op 17-01-2015 22:16 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:09:
ik zit na te denken of ik ergens een huis weet met 20 graden dak :?
om te kunnen schatten hoever je van je huis af moet lopen om het dak te kunnen zien.
heb jij enig idee?
Hier sta ik op 15m van ons huis.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/_MG_1915-2.jpg
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe hoog het huis is. Bij ons is dat 5m aan de lage kant.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

nosmo king schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 21:53:
Zeker Uijtdehaag, thanks.

Hoop keuze/uitzoekwerk/merken/combinaties/specificaties, etc, leuk, maar snel gaat t niet :)
Kan best snel gaan hoor, als je ongeveer dezelfde opstelling ziet zitten als mijn buren.
Kan je alleen geen PM sturen helaas.

• Andre1973

Andre1973

opuntia1 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:21:
[...]

De golfplaten zitten natuurlijk ook vast.
Bestaande bouten/gaten gebruiken?
Maar komt dit goed uit?
Ik heb met dit systeem afgelopen zomer een installatie gebouwd, en daar konden we deels de bouten gebruiken die er al in zaten maar voor en behoorlijk deel moesten we ook bijplaatsen. Dat was trouwens een asbest vrij dak. Ik zou in iedergeval even controleren of het asbest vrij materiaal is, er is als een actie dat o.a de boeren schuren asbest vrij moeten zijn binnenkort, http://www.asbestvanhetdak.nl/ misschien gaan de particulieren wel volgen. Je kan zien dat t asbestvrij is als er NT in staat geperst, dat staat voor Nieuwe Techniek. De vormpjes in het materiaal zeggen niets (de eternit fabriek heeft op een gegeven moment wel de asbest verwijderd uit het product, maar wel deezelfde platen gemaakt, maar dan met de Leters NT er in) . Je kan ook en stukje opsturen (wel netjes verpakken etc.) naar Search bv in amsterdam, die kunnen het snel en niet zo duur (ik dacht rond de E50,-) analiseren.

• mrmrmr
  • Niet online
Nog wat over EPDM.

Ik heb een EPDM plat dak bedekt met grind en 2 rijen oost/west "dome" pv, het materiaal is vrij dun en het is kwetsbaar voor scherpe dingen, zoals gebroken kiezels of bij de bouw achtergelaten schroefjes en dergelijke. Bij het aanleggen heb ik zorgvuldig het dak ontdaan van vuil op de plaatsen waar de rails kwamen te liggen. In dat vuil zitten ook kleine scherpe steentjes (<1mm) die in het EPDM gaan zitten. Als je daarop gewicht legt dan vergroot je de beschadiging en de kans op lekkage. Goed schoonmaken voordat de matjes werden gelegd vond ik daarom nodig.

Verder denk ik dat men inderdaad te veel kijkt naar de hoeveelheid ballast. Maar zoals diverse foto's op dit forum laten zien is het eerder het materiaal dat faalt (loslatende verbindingen, verbogen metaal). Door goed materiaal te kiezen win je al veel. De ballast moet ook niet makkelijk er van af kunnen vallen of schuiven. Een ballastgoot of iets dergelijks is dus belangrijk.

Nog een aspect is dat op mijn dak het isolatiemateriaal EPS (piepschuim) direct onder het EPDM ligt, waardoor het dak wiebelig aanvoelt als je erop loopt. Je kunt er zo een deuk in drukken. Dat was een andere reden om niet overdadig te werk te gaan met de ballast. Het gewicht wordt verdeeld door middel van lange ononderbroken rails (d.w.z. lang en breed contactoppervlak), met veel matjes eronder (met tussenruimte voor de waterafvoer). Daardoor drukken de contactoppervlakken weinig in, maar een paar millimeter.

De afgelopen week is het systeem goed door de stormen heen gekomen die recht onder de panelen door blies door de "dome" tunnel van 15 graden, alles is stabiel blijven liggen.

• _Brake_
MichielFRL schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:48:
[...]

Dat begrijp ik, maar hoe weten die tellers dat ze moeten draaien? De installateur had het over 50hz op het net vs 52hz van de panelen, maar op onze omvormer zie ik ook 50hz staan.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:08
_Brake_ schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:46:
[...]

Dat begrijp ik, maar hoe weten die tellers dat ze moeten draaien? De installateur had het over 50hz op het net vs 52hz van de panelen, maar op onze omvormer zie ik ook 50hz staan.
28.1 en 28.2 gaan tellen zodra er teruglevering is. Je ziet dan een pijltje naar links op het display van de slimmemeter.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• migjes
[...]
Doe dit met regen.
PClop schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:11:
[...]
of het asbest houdend is weet ik nog niet.
de gaten zitten vrij aardig op de juiste plek, dus hoef niet te boren.
is dan wel een voordeel.
nadeel is dat bij het plaatsen er wel grijs stof vrij komt rond het oude gat.
dus echt blij werd ik er ook niet van. :-(

ik heb zelf nog niet besloten of ik het dak gewoon geheel ga verwijderen of het er over heen leg.
probleem is dat de buren nog huren van de woningbouw vereniging en de helft van de schuur is van hun.
(tijd zat om het te laten testen en rustig een goed besluit te nemen)
Andre1973 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 16:20:
[...]
Afgelopen zomer een dak vol gelegd met 128 panelen met dit systeem, beugels plaatsen idd supper snel, maar de railsen die er bij zitten en de montage daarvan en de montage van de panelen op de rail die er bij hoort vind ik een stuk minder handig. Ik zou er een van de valk rail op zetten, maar of ze dat goed vinden?
thanks, handig of snel kunnen plaatsen is eigenlijk geen probleem.
tijd zat, het maakt mij niet uit of ik een heel weekend bezig ben om het netjes te krijgen.
maar wat wel erg prettig zou zijn is als het een systeem is wat mij meer mogelijkheden bied om er verschillende dikte panelen te kunnen plaatsen, het word mijn test stukje dak en ben wel van plan om verschillende panelen er neer te hangen. (experimenteer dakje zeg maar.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• _Brake_
MichielFRL schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:13:
[...]

28.1 en 28.2 gaan tellen zodra er teruglevering is. Je ziet dan een pijltje naar links op het display van de slimmemeter.
Dat begrijp ik, maar hoe wordt er gemeten dat er teruglevering plaatsvindt?

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Het is geen kwestie van frequentie maar van fase :)
Vermogen = stroom * spanning.
Als de stroom in fase loopt met de spanning wordt er alleen vermogen afgenomen: het teken van stroom en spanning is gelijk dus met elkaar vermenigvuldigd is het altijd een positief getal (230V * 10A = 2300W, -230V * -10A is ook 2300)

Als de stroom en spanning in tegenfase zijn gaat het vermogen de andere kant op: 230V * -10A = -2300W etc.

Met plaatjes is het vast duidelijker...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Andre1973

Andre1973

[...]

Nee hoor, er word juist in de omvormer heel veel werk verricht om de frequentie van de opgewekte spanning precies gelijk met het net te houden. Anders gaat t al heel snel heel erg mis.
En bij 52 Hz van het net is de omvormer als het goed is al afgeschakeld. Er zijn strenge regels waartussen de frequentie moet zitten waarbij de omvomer mag leveren.
Wat er wel gebeurd is dat de omvormer de spanning wat gaat opvoeren t.o.v het net, om het vermogen in het huis / net te krijgen. Ook daar zitten weer strenge grenzen aan hoe ver de omvormer de spanning mag opvoeren.
Ben nu wel benieuwd naar die installateur.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 19:19

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb vandaag de tekeningen er maar eens bij gepakt die we gekregen hebben bij de koop van ons huis. Helaas zijn er geen maten gegeven voor de raampartij of het dak zelf, maar heb met Photoshop en de maten van de garage een en ander geprobeerd te bepalen (zelfde schaal getekend). Daarna heb ik gekeken wat voor indelingen zinnig zijn op mijn dak (raampartij en een schoorsteen die me nog niet opgevallen was in rood):

1. Solar Frontier panelen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4rSKnaa.png

21 panelen leveren 3570 Wp tegen een prijs van €2856 (alleen panelen), oftewel €0,80 / Wp. Minder opbrengst, maar ook een flink lagere prijs en deze panelen gaan wel heel goed om met schaduw (eventueel zou ik het paneel rechts naast de schoorsteen nog weg kunnen laten). Het dak ligt dan wel mooi vol.

2. 1x1,6 panelen, optie 1:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GTskRHp.png

Het is een beetje kiele kiele maar ik denk dat 16 panelen op deze manier zou kunnen passen. Ik denk dat ik minimaal 275Wp wil (heeft gezien de prijs per Wp verhouding ook mijn voorkeur denk ik), heb er voor de grap nog wat andere opties bijgezet:
  1. Yingli Solar YL275C-30b Mono (Panda) - 4400Wp, € 3392, €0,77 / Wp
  2. LG 300N1C-B3 MonoX NeON Black - 4800Wp, €5504, €1,15 / Wp
  3. BENQ PM096B00 BENQ327W SunForte Mono - 5232Wp, €6512, €1,24 / Wp
Als het kan is dit de beste optie als je kijkt naar opbrengst, maar het is redelijk krap en het paneel links van de schoorsteen en links van de raampartij zijn wellicht gevoelig voor schaduw.

2. 1x1,6 panelen, optie 2:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2xWHNHY.png

Deze opstelling is wat minder krap en laat ruimte vrij rond de schaduwzones, maar brengt een stuk minder op (minder dan solar frontier panelen leggen) omdat er maar 12 panelen geplaatst worden. Het zal wel de minst ingewikkelde zijn om neer te leggen.

Yingli Solar YL275C-30b Mono (Panda) - 3300Wp, € 2544, €0,77 / Wp

Heb het steile deel van mijn dak maar niet meegenomen, want er valt vrijwel constant schaduw op door het dak van de buren. Keuzes keuzes...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Proton_

Proton_

Team Welles

Persoonlijk vind ik optie 2.1 zonder de middelste panelen het mooist. Dat is het meest eenvoudig aansluiten en monteren en ziet er het strakst uit.
Mengen van landscape en portrait vind ik nooit zo'n succes.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:54

ericplan

5180 Wp PV

Dat dacht ik ook. Middelste optie en beperken tot 14 panelen.

A'dam PVOutput

• migjes
Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:34:
Heb het steile deel van mijn dak maar niet meegenomen, want er valt vrijwel constant schaduw op door het dak van de buren. Keuzes keuzes...
maak ook eens een overzicht foto van het dak, wie weet wat we dan zien en zeggen ;)

even helpen met de keuzes:
de Yingli en de lg werken ongeveer het zelfde, maar de benQ werkt erg anders.
stel je kiest verzie 2 met optie 1.
en gaat dat doen met een power-one 3.6 met 2x8 per mpp.
dan doet met Yingli/lg, dan heb je 8x30V=240V op de mpp.
met de benQ heb je 8x54V=432V op de mpp.
nu doet de power-one het erg goed met 350V op de mpp, het rendement is dan het hoogst.
de 432V zakt nog wat als het warm is naar ongeveer 380V, en dat zijn de belangrijkste momenten voor opbrengst. ;)
de Yingli/lg zullen zakken naar +/-200V.
dus niet eens kijkend naar het aantal Wp leveren de benQ panelen al meer op als de Yingli/lg variant ;)
dit kun je ook doen met Yingli/lg alleen dan wil je een string maken van 12X30V=360V.
maar er zijn ook andere omvormers met een hogere V.

als je met de benQ wil gaan werken kun je ook gewoon 2 panelen minder doen, dan is het wel wat netter.
je zou dan een string van 6X(324V) en een string van 8X(432V) kunnen maken.

duur zijn die benQ's wel.
een alternatief is een paneel zoals dit voor benQ
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/
ook een hoge V.

tussen de Yingli/lg zit ook nog de JA Solar JAM6-60L285-PR, Percium Monokristallijn, 285wp

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 18-01-2015 15:32 ]

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Overzicht had ik al eerder gepost:

Afbeeldingslocatie: http://cloud.funda.nl/valentina_media/044/513/554_groot.jpg

Mja, het zou dan zoiets worden:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GPskrGb.png

14x Yingli Solar YL275C-30b Mono (Panda) - 3850Wp, € 2968, €0,77 / Wp
14x JA Solar JAM6-60L285-PR, Percium Monokristallijn - 3990, € 3402, €0,85 / Wp

En dan het hele zooitje gewoon op 1 string? 14 x 30V = 420V, dat zou volgens jouw logica nog kunnen zakken naar 370V, dus lijkt me opzich mooi...

Ik denk dat die BenQ panelen sowieso niet echt de meeste bang for the buck boden, dus twee bovenstaande opties lijken me nog het meest relevant (en heeeel misschien de LG, maar waarschijnlijk niet gezien de prijs per Wp).

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• migjes
Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:53:
Overzicht had ik al eerder gepost:

[afbeelding]

Mja, het zou dan zoiets worden:

[afbeelding]

14x Yingli Solar YL275C-30b Mono (Panda) - 3850Wp, € 2968, €0,77 / Wp
14x JA Solar JAM6-60L285-PR, Percium Monokristallijn - 3990, € 3402, €0,85 / Wp

En dan het hele zooitje gewoon op 1 string? 14 x 30V = 420V, dat zou volgens jouw logica nog kunnen zakken naar 370V, dus lijkt me opzich mooi...

Ik denk dat die BenQ panelen sowieso niet echt de meeste bang for the buck boden, dus twee bovenstaande opties lijken me nog het meest relevant (en heeeel misschien de LG, maar waarschijnlijk niet gezien de prijs per Wp).
a, ja dat huis.
maakt weer wat duidelijk voor mij.

14X in 1 string :? normaal doe je op de power-one(600V) maar 13X (maar misschien gaat 14x ook? is nog wel preciezer te berekenen, sma is dan een oplossing die gaat tot de 750V, is wel weer duurder)

ik weet niet of het dak naar zuid is?
als het van zuid afwijkt zou ik wel 2x een mpp gebruiken.
(en dan is het maar 7X30 en dat begint wel laag te worden.)

onafhankelijk van vorig stuk, kijk eens naar deze oplossing:
dit paneel:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/
en deze:
http://www.sun-solar.nl/i...n-voor-168-euro-incl-btw/
kunnen gecombineerd worden in 1 string.
en dat kan ook wel eens een leuke config worden.

edit:
grove schatting:
links = 5x270wp + 1x210Wp
rechts = 6x270Wp + 2x210Wp
maar kan wel wat beter misschien? (kan ik slecht over zien met deze gegevens)

edit2:
ik vergeet de steca coolcept mee te nemen, die zou wel 14X yingly panda aan kunnen in 1 string. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 18-01-2015 16:38 ]

De 270 Wp ECsolar passen misschien beter, dan de yingli´s?
Hoogte paneel is 1580 en breedte 1060.
Misschien kunnen er dan 2x4 links en 2x4 rechts. Dan past het mischien onder je schoorsteen en is het symmetrisch.
Het is maar een idee. Ook de combinatie in het bovenstaande bericht is leuk, zie ik nu pas...

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-01-2015 16:34 ]

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Dak is vrijwel zuid (ietsje zuid-oost). Ohja, handig zo'n paneel dat iets kleiner is :) Als ik mijn dak maximaal wil benutten kan ik het volgende doen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eaLZtWe.png

12x EC Solar Mono 270Wp - 3240Wp, €2544, €0,79/Wp
4x EC Solar Mono 210Wp - 840Wp, €672, €0,80/Wp

Totaal 4080Wp, €3216, €0,79/Wp

Ik lig niet zo wakker van staand en liggend door elkaar, ik lig wel wakker van slecht benutte dakruimte :P

[ Voor 4% gewijzigd door Shapeshifter op 18-01-2015 17:00 ]

• migjes
Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:59:
Dak is vrijwel zuid (ietsje zuid-oost). Ohja, handig zo'n paneel dat iets kleiner is :) Als ik mijn dak maximaal wil benutten kan ik het volgende doen:

[afbeelding]

12x EC Solar Mono 270Wp - 3240Wp, €2544, €0,79/Wp
4x EC Solar Mono 210Wp - 840Wp, €672, €0,80/Wp

Totaal 4080Wp, €3216, €0,79/Wp

Ik lig niet zo wakker van staand en liggend door elkaar, ik lig wel wakker van slecht benutte dakruimte :P
oke een tetris dakje het word dan.
(heb er zelf ook niet zo grote moeite mee, maar probeer toch wel iets te verzinnen als het kan om het mooi te houden.)

denk dat een omvormer met 2x mpp toch wel handig is in dit geval.(dit is niet omdat het afwijkt van zuid)
dan maak je 2 stringen van 6x270Wp+2x210Wp = 2040W.
(6x49V) + (2x38V) = 370V

dit kun je al aan een power-one pvi 3.0 hangen.
maar een power-one pvi 3.6 kan ook. (is mijn voorkeur, en prijs verschil is maar 50 euro.)
of een Omniksol-4k-TL etc....etc....

de power-one 3.6 heeft mijn voorkeur die kan aan een 16A groep (zeker te weten, met andere word het soms wat twijfelachtig)

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:18:
[...]

oke een tetris dakje het word dan.
(heb er zelf ook niet zo grote moeite mee, maar probeer toch wel iets te verzinnen als het kan om het mooi te houden.)

denk dat een omvormer met 2x mpp toch wel handig is in dit geval.
dan maak je 2 stringen van 6x270Wp+2x210Wp = 2040W.
(6x49V) + (2x38V) = 370V

dit kun je al aan een power-one pvi 3.0 hangen.
maar een power-one pvi 3.6 kan ook. (is mijn voorkeur, en prijs verschil is maar 50 euro.)
of een Omniksol-4k-TL etc....etc....

de power-one 3.6 heeft mijn voorkeur die kan aan een 16A groep (zeker te weten, met andere word het soms wat twijfelachtig)
Haha, ach ja. Hey, dit past ook trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3HheJkP.png

20x EC Solar Mono 210Wp - 4200Wp, €3360, €0,80/Wp

Ik ga die Power-one eens bekijken :)

• migjes
Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:29:
[...]

Haha, ach ja. Hey, dit past ook trouwens:

[afbeelding]

met die config, heb je precies het zelfde als wat ik heb. >:)
2x10 stringen.

doordat ik de panelen oost-west heb liggen kan ik het af met een power-one 3.0, voor jouw op zuid is een power-one 3.6 wel zo lekker.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Tja, ik had natuurlijk wel eerder deze optie:

16x Yingli Solar YL275C-30b Mono (Panda) - 4400Wp, € 3392, €0,77 / Wp

Dat is qua prijs en opbrengst beter, het zag er alleen wat waziger uit. Mja, die was ook niet zo relaxt bij de schoorsteen.

Blijf nog steeds met die schaduw van mijn raampartij zitten, misschien gewoon de 10 panelen die om de raampartij zitten op een string gooien... :( Schoorsteen ben ik niet zo bang voor zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 18-01-2015 17:43 ]

• migjes
Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:42:
Tja, ik had natuurlijk wel eerder deze optie:

16x Yingli Solar YL275C-30b Mono (Panda) - 4400Wp, € 3392, €0,77 / Wp

Dat is qua prijs en opbrengst beter, het zag er alleen wat waziger uit. Mja, die was ook niet zo relaxt bij de schoorsteen.

Blijf nog steeds met die schaduw van mijn raampartij zitten, misschien gewoon de 10 panelen die om de raampartij zitten op een string gooien... :( Schoorsteen ben ik niet zo bang voor zo.
ik zal even niet spreken in aantal panelen maar aantal cellen.

de power-one kan 11x72=792 cellen aan van dit type.
(en nog iets meer maar dan moet ik ook gaan rekenen.)
dus 6x96=576cellen
het is het zelfde als je b.v. 8x72cellen pakt.

dus je kunt best nog een paar panelen van je laatste plan vervangen voor een 270Wp variant.
en dan kom je aardig in de buurt van wat je wil bereiken.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:52:
[...]

ik zal even niet spreken in aantal panelen maar aantal cellen.

de power-one kan 11x72=792 cellen aan.
(en nog iets meer maar dan moet ik ook gaan rekenen.)
dus 6x96=576cellen
het is het zelfde als je b.v. 8x72cellen pakt.

dus je kunt best nog een paar panelen van je laatste plan vervangen voor een 270Wp variant.
en dan kom je aardig in de buurt van wat je wil bereiken.
Oh, ik kijk gewoon naar de totale Wp en alles bij elkaar is 20x 210Wp dan het meest zinnig.

• migjes
Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:58:
[...]

Oh, ik kijk gewoon naar de totale Wp en alles bij elkaar is 20x 210Wp dan het meest zinnig.
eigenlijk moet je helemaal niet kijken naar het aantal Wp. ;)

belangrijk is dat de mpp voldoende V krijgt om mee te werken.
de meeste tl omvormers werken intern met +/-360V, minder te converteren is minder verlies.

maar de V is temperatuur afhankelijk, hoe warmer hoe lager de V, en hoe kouder hoe hoger.

de A is dan weer afhankelijk hoe hard de zon schijnt en onder welke hoek.

een omvormer heeft dan weer een max V en een minimum V.
de A is verder een getal wat het kan, maar word gelimiteerd als nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 18-01-2015 18:24 ]

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:05:
[...]

eigenlijk moet je helemaal niet kijken naar het aantal Wp. ;)

belangrijk is dat de mpp voldoende V krijgt om mee te werken.
de meeste tl omvormers werken intern met +/-360V, minder te converteren is minder verlies.

maar de V is temperatuur afhankelijk, hoe warmer hoe lager de V, en hoe kouder hoe hoger.

de A is dan weer afhankelijk hoe hard de zon schijnt en onder welke hoek.

een omvormer heeft dan weer een max V en een minimum V.
de A is verder een getal wat het kan, maar word gelimiteerd als nodig.
Zou jij nog gaan mixen met andere panelen dan? Die 10*38V per string is toch prima?

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GPskrGb.png

Ik zou voor deze opstelling gaan en dan nog 7 panelen op het verticale deel erbij plaatsen en de hele bende op SolarEdge ivm schaduw en invalshoek.

En als je voor SF gaat, alles landscape, kun je volgens mij 19 panelen kwijt op het schuine deel en dan nog 1 of 2 rijen op het verticale deel (beetje afhankelijk van schaduw).
Dan zou je 31 x 170 = 5270 WP kwijt kunnen.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Origineel schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:25:
[afbeelding]

Ik zou voor deze opstelling gaan en dan nog 7 panelen op het verticale deel erbij plaatsen en de hele bende op SolarEdge ivm schaduw en invalshoek.

En als je voor SF gaat, alles landscape, kun je volgens mij 19 panelen kwijt op het schuine deel en dan nog 1 of 2 rijen op het verticale deel (beetje afhankelijk van schaduw).
Dan zou je 31 x 170 = 5270 WP kwijt kunnen.
Tja, het probleem met die is dat hij eigenlijk te dicht op de schoorsteen zit. Ik zou ook nog panelen op het verticale deel kunnen toevoegen van EC solar (bij de 20x 210Wp), 6 liggend bijvoorbeeld, dan zit ik op 5820Wp. Ik neem aan dat je met SolarEdge de optimizers bedoeld? Dat gaat natuurlijk wel in de papieren lopen, niet dat ik daar direct een probleem mee heb, maar dan moet de opbrengst wel evenredig zijn met de extra kosten (en niet een klein beetje meer opbrengst voor heel veel meer geld). Gelukkig heb ik nog wat nachtjes om erover te slapen ;)

• migjes
Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:25:
[...]

Zou jij nog gaan mixen met andere panelen dan? Die 10*38V per string is toch prima?
met die 2 type panelen is het niet mixen van cellen.
de ene heeft er 72 in serie de andere 96 cellen in serie.

10*38 is vrij prima te noemen in de lente als het wat kouder is.
in de zomer zou je nog net wat meer willen. (mijn west string wil wel eens zakken van 340V naar 280V)

hier het plotje van de power-one:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
kun je beter schatten waar je ongeveer wil zitten.

als je voor de 16X panda wil gaan:
hier de plottje van de steca coolcept.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20steca.jpg
je ziet meteen dat die heel anders is.
die moet je boven de 350V houden anders dondert het rendement echt heel rap weg.
maar ga je te ver van de 350V af zakt het rendement.

• Origineel
  • Niet online
Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:35:
Ik neem aan dat je met SolarEdge de optimizers bedoeld? Dat gaat natuurlijk wel in de papieren lopen, niet dat ik daar direct een probleem mee heb, maar dan moet de opbrengst wel evenredig zijn met de extra kosten (en niet een klein beetje meer opbrengst voor heel veel meer geld). Gelukkig heb ik nog wat nachtjes om erover te slapen ;)
Niet alleen optimizers, maar ook een SolarEdge omvormer.
En ja, dat zal je meer gaan kosten, maar anders ben ik heel benieuwd hoe jij zonder optimizers je strings wilt gaan verdelen. Denk gewoon dat je niet zoveel keuze hebt......

Als je lang wacht loop je natuurlijk de kans dat iedereen weer druk is en voorlopig de boel niet kan plaatsen, sta je onderaan de lijst..... :X

edit:
Ik zit nog even naar je verschillende opties te kijken die je getekend hebt.
Maar hou je wel rekening met de breedte van de klemmen, je hebt nu de panelen strak tegen elkaar aan liggen en zelfs dan volgens mij al breder dan de maten die je hebt opgegeven (3,80-1,70-4,10).

[ Voor 14% gewijzigd door Origineel op 18-01-2015 19:47 ]

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-01 18:17
migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:50:
[...]
hier de plottje van de steca coolcept.
[afbeelding]
je ziet meteen dat die heel anders is.
die moet je boven de 350V houden anders dondert het rendement echt heel rap weg.
maar ga je te ver van de 350V af zakt het rendement.
Steca 3010 een optie? Nominale spanning is uit mijn hoofd 370V.

Verwijderd

Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:35:
Dat gaat natuurlijk wel in de papieren lopen, niet dat ik daar direct een probleem mee heb, maar dan moet de opbrengst wel evenredig zijn met de extra kosten (en niet een klein beetje meer opbrengst voor heel veel meer geld). Gelukkig heb ik nog wat nachtjes om erover te slapen ;)
Dat kan alleen jij bepalen natuurlijk. Wat je vooraf wel moet weten is dat je onder die hoek maar ~71% opbrengst haalt met normale panelen en bijna 73,5% met CIS tov de ideale hoek. Dat is dan nog zonder schaduw dus je zou nog even kunnen simuleren tot en vanaf wanneer daar schaduw op valt. Toch zou ik een paar paneeltjes hoog gemonteerd niet uitsluiten, kleine simpele omvormer erop en ik denk dat je nog leuk wat meepakt. Ik denk alleen niet dat optimizers of micro's hier een wereld van verschil gaan maken. Schaduw is schaduw en licht welke niet op panelen valt valt niet om te zetten in iets nuttigs. :)

• lp77
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 21:45:

@LP77
Je moet het vooral hebben van de langere dagen en een wat hoger staande zon met je oost/west opstelling.
Don't panic and be patient. ;)
Ok thanks. Zal het geduldig in de gaten houden.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:50

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Donderdag is hier de lokale installateur langs geweest. Zaterdag offerte binnen, mooi snel.

Zij bieden aan:
  • 18x Astronergy 255 Wp Poly blauw. (Precieze paneel staat niet gespecificeerd, ga ik morgen denk ik even over mailen)
  • 1x Inverter Delta Solivia 5.0
  • 1x Qbox uitleesmodule in meterkast, dus geen logging op de inverter zelf. Wel logging van mijn hele stroomverbruik en gasverbruik mogelijk.
Totaalprijs inclusief montage: €7417 (incl. btw)
Meerprijs voor Hareon 255 Wp mono zwart is €180.

Ze zijn iets duurder (+/-€900) dan Zonneplan, maar heb er een beter gevoel bij. Blijft een lastige keuze.
Ook de keuze tussen blauwe en zwarte panelen trouwens.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kijk ook eens naar de schaalverdeling in die grafieken ;). Nog niet eens 1 procentpunt verschil, waar hebben we het over...

Ik zou me er niet zo druk over maken in ieder geval :)

[Edit]
Beter aan paar paneeltjes extra leggen (piekverliezen >:)) om daarmee de omvormer wat minder uit z'n neus te laten eten 24/365.

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 18-01-2015 21:27 ]

• _Brake_
Wat is het voordeel van 2 strings tov 1 string, als je gebruik maakt van solaredge optimizers? Of is er dan uberhaupt geen voordeel?

• lp77
Pascal Saul schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 21:35:
[...]

http://pvoutput.org/intra...2065&dt=20150116&gs=0&m=1 (toggle Insolation Data nog even)

Hier een mooi voorbeeld van mijn Oost/West van vandaag met SF. Een keurige dag moet ik zeggen! Je kan zien wat er met beide strings gebeurd en ook qua spanning van de strings (2x3 panelen per string). Jammer genoeg laat pvoutput niet de spanning van beide strings zien maar een average.

Ook ik kwam het beste uit met SF qua maten en dakbezetting
Hoi Pascal, bedankt voor je reactie. Geeft mij even een reeeler beeld van de te verwachten opbrengst. Zat nl te vergelijken met zuid georienteerde opstellingen die 8+ kWh haalden. Vond mijn 2.8 daar wel erg zwak tegen afsteken. Vandaag nog 0.6 binnen gehaald, wat weer meer was dan verwacht met al die bewolking.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:05
ik had nog een omnik 3 k over met 1 werkende mppt. Dus toch maar weer uitgebreid. over 2 weken 2520 wp erbij.630 op een bestaande string en 1890 op deze omvormer.
ligging west-west-west-west-west-noord (285 graden) onder 35 hellingshoek. met wat schaduw van een dakkapel ernaast. begin feb volgende foto's

Door de komst van de warmtepomp vorig jaar kan hiermee mooi een deel van het extra verbruik worden gecompenseerd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

lp77 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:28:
[...]
Hoi Pascal, bedankt voor je reactie. Geeft mij even een reeeler beeld van de te verwachten opbrengst. Zat nl te vergelijken met zuid georienteerde opstellingen die 8+ kWh haalden. Vond mijn 2.8 daar wel erg zwak tegen afsteken. Vandaag nog 0.6 binnen gehaald, wat weer meer was dan verwacht met al die bewolking.
Kun je een fototje plaatsen en eenlink naar PVoutputt? Sorry, je logt met Solarman. Kun je daar een screenshot van maken? Ook van de spanningen van de panelen per string? Het liefst van gisteren natuurlijk.
Welke omvormer heb je en welke panelen. Verdeeld over twee strings?
Ben eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig geworden.
Hier 0,3 kWh vandaag met de regenpanelen op zuid.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-01-2015 22:13 ]

• migjes
Dre schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:24:
[...]

Kijk ook eens naar de schaalverdeling in die grafieken ;). Nog niet eens 1 procentpunt verschil, waar hebben we het over...

Ik zou me er niet zo druk over maken in ieder geval :)

[Edit]
Beter aan paar paneeltjes extra leggen (piekverliezen >:)) om daarmee de omvormer wat minder uit z'n neus te laten eten 24/365.
dre leest jij echt maar 1 berichtje en reageert dan. :?
kijk je niet naar het verhaal. :?

ik dacht toch dat ik dat wel een paar keer geschreven had dat een extra paneeltje wel beter zou zijn.
er was allen geen plek meer voor een vol extra paneel van 210Wp, maar er zijn er wel waar je een 270Wp voor in de plaats zou kunnen hangen om zo toch meer cellen in de string te hebben(en als bij effect meer Wp).
en de grafiek was maar om te laten zien dat het nog kan ook.
en ja de power-one 3.6 kan meer hebben als 4000Wp, een 3.0 zou ook kunnen, allen voor die 50 euro extra, zou ik niet over na denken en meteen de 3.6 pakken..

de keuze voor Shapeshifter is simpel,
1. kan hij met 5"cellen een leuke set voor elkaar krijgen met 2x mpp.
2. of ga hij voor een steca coolcept met 1x mpp (anders gezegd: een omvormer die een hoge V nodig heeft.) met daar allemaal panda aan b.v. (minimaal 14, maar iets meer kan ook afhankelijk van de tetris behoefte.)
en dan wil je wel de 2 varianten tegen elkaar kunnen leggen met de grafieken er bij.

er word ook nog een 3de optie gegeven met optimizers, maar dat vind ik ook onzin.
maar solarfrontier moet ook nog niet afgeschreven worden, ik zag de oplossing daar nog niet mee, maar wie weet.

maar jouw panelen zijn wel heel bijzonder dat ze het 24/365 doen, die van mij doen in de nacht echt niks, lol >:)

• migjes
Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:59:
ik heb er nog 1 voor je die je zou kunnen bekijken.

deze:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
en deze:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
kunnen ook gecombineerd worden in 1 string.
(alleen beschikbaarheid van de 48 cel variant is wat lastig te verkrijgen, maar niet onmogenlijk.)

edit:
en ik mag dan niet eens zijn met het eerste stuk.
de edit van dit bericht is dan wel weer belangrijk. ;)
Origineel in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 18-01-2015 22:32 ]

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:50:
[...]

met die 2 type panelen is het niet mixen van cellen.
de ene heeft er 72 in serie de andere 96 cellen in serie.

10*38 is vrij prima te noemen in de lente als het wat kouder is.
in de zomer zou je nog net wat meer willen. (mijn west string wil wel eens zakken van 340V naar 280V)
Ik begrijp nu wat je bedoelt denk ik, maar ik ga dat niet op kunnen lossen met het vervangen van de 210Wp versie door een 270Wp versie, want hoewel die meer cellen heeft neemt hij ook meer ruimte in, met als gevolg dat er netto dus ongeveer evenveel cellen gekoppeld zullen zijn.
Origineel schreef op zondag 18 januari 2015 @ 19:18:
[...]

Niet alleen optimizers, maar ook een SolarEdge omvormer.
En ja, dat zal je meer gaan kosten, maar anders ben ik heel benieuwd hoe jij zonder optimizers je strings wilt gaan verdelen. Denk gewoon dat je niet zoveel keuze hebt......

Als je lang wacht loop je natuurlijk de kans dat iedereen weer druk is en voorlopig de boel niet kan plaatsen, sta je onderaan de lijst..... :X

edit:
Ik zit nog even naar je verschillende opties te kijken die je getekend hebt.
Maar hou je wel rekening met de breedte van de klemmen, je hebt nu de panelen strak tegen elkaar aan liggen en zelfs dan volgens mij al breder dan de maten die je hebt opgegeven (3,80-1,70-4,10).
Nouja, met die EC Solar panelen had ik volgens mij wel zonder optimizers afgekund... Het heeft geen haast, maar ik ga er ook zeker geen maanden mee wachten ;) Ik heb inderdaad nog geen rekening gehouden met klemmen e.d. hoeveel ruimte moet ik realistisch gezien tussen de panelen calculeren? Ik had eerst andere maten opgegeven inderdaad, maar heb vanmiddag de bouwtekeningen erbij gepakt en ik denk dat die nauwkeuriger zijn dan dakpannen tellen en schatten ;)
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:37:
[...]

Dat kan alleen jij bepalen natuurlijk. Wat je vooraf wel moet weten is dat je onder die hoek maar ~71% opbrengst haalt met normale panelen en bijna 73,5% met CIS tov de ideale hoek. Dat is dan nog zonder schaduw dus je zou nog even kunnen simuleren tot en vanaf wanneer daar schaduw op valt. Toch zou ik een paar paneeltjes hoog gemonteerd niet uitsluiten, kleine simpele omvormer erop en ik denk dat je nog leuk wat meepakt. Ik denk alleen niet dat optimizers of micro's hier een wereld van verschil gaan maken. Schaduw is schaduw en licht welke niet op panelen valt valt niet om te zetten in iets nuttigs. :)
Hmm, kijk, als je zoiets toch op een aparte kleine omvormer zou doen, dan kan ik er ook gewoon mee wachten natuurlijk. Leg ik gewoon eerst het schuine deel vol en kijk ik de zomer aan. Bijplaatsen kan altijd.

Nou, dan blijven de drie verfijnde opties over:

1. Solar Frontier:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ok1BreA.png

Heb het paneel naast de schoorsteen weggehaald, was te krap, zeker als er nog klemmen tussen komen. Houd er dus 20 over. Deze panelen hebben een Vmpp van 87,5V, dus de magische 350V zit rond de 4 panelen. Laten we zeggen 5 voor het inkakken en ik heb 4 strings nodig. Voordeel is en blijft hoe deze panelen omgaan met schaduw, maar ik weet niet zeker hoe ik nou kan berekenen hoeveel kWh me dit nu uiteindelijk per jaar oplevert. Ik heb voorbij zien komen dat ruwweg kWh == Wp, mag ik er 20% bijdoen voor hoe de SF met schaduw e.d. omgaat? Dan kom ik op 4080kWh voor €2720. Ik weet niet hoe realistisch deze aanname is, maar dan zou deze optie de meeste bang for the buck geven.

2. Yingli Panda 275Wp / JA Solar JAM6-60L285-PR, Percium Monokristallijn, 285wp
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/i0eWB9J.png

Heb nog iets geschoven en er passen er 16 op, zonder dat ik in moeilijkheden kom door de klemmen (denk ik). Deze panelen hebben een Vmpp van 30,8V / 31,85V, dus het liefst zou je 11/12 panelen op een string doen. Dit komt dus niet ideaal uit met 16 panelen. Alternatief is alles op 1 string gooien en een andere inverter pakken die rond de 500V zijn optimum heeft (of twee strings op een inverter die rond 250V zijn optimum heeft). Weer aangenomen dat kWh == Wp kom ik op 4400kWh voor €3392 / 4560 kWh voor €3888. Schaduw blijft een issue...

3. EC Solar Mono 210Wp
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UxU5j6i.png

Niets aan veranderd verder. Deze panelen hebben een Vmpp van 38,6V, dus 2x10 strings komt heel aardig uit. Weer aangenomen dat kWh == Wp kom ik op 4200kWh voor €3360. Schaduw blijft een issue...

Dus, als de aanname bij 1 klopt is dat gunstig, als dat niet klopt is 2 gunstig als ik de goede omvormer weet te vinden en anders is optie 3 makkelijker.
migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:28:
[...]

ik heb er nog 1 voor je die je zou kunnen bekijken.

deze:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
en deze:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
kunnen ook gecombineerd worden in 1 string.
(alleen beschikbaarheid van de 48 cel variant is wat lastig te verkrijgen, maar niet onmogenlijk.)

edit:
Heb even gekeken en ik kan de drie liggende panelen vervangen door 4 staande Panda's met 48 cellen wat een extra 55Wp oplevert ten opzichte van de oude situatie en er iets beter uitziet :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QrtBfgm.png

[ Voor 8% gewijzigd door Shapeshifter op 18-01-2015 22:47 ]

• migjes
bij optie 3:
ik zie toch zeker 2 of 3 panelen waarbij je de 210Wp kunt vervangen voor een 270Wp paneel.
(de 3 die in landscap liggen)
en dan trek je net een 210Wp meer in je string, met net iets meer dak bedekking. ;)

het zijn de zelfde cellen, allen paneel van 210Wp heeft er maar 72 en de 270Wp heeft er 96.
dus kun je gewoon mixen in 1 string, het gaat er uit eindelijk om hoeveel cellen zet je in serie.
7x72 cellen + 3x96 cellen = 792cellen
voor 1 mpp.

de ander mpp heeft er dan 720, maar misschien pas daar ook nog een trukje met het mixen van de 2 panelen.
het is zo i zo verstandiger om zoveel mogelijk 270Wp panelen te gebruiken, die zijn net iets goedkoper en scheelt in prijs voor bevestiging materiaal(niet echt veel, maar toch een paar euro).
ik zou zeggen 6x96 + 2x72 = 720 cellen.

andere opties heb ik nog niet berekend of goed bekeken.
(je kunt ook 2 verschillende soorten panelen gebruiken, elke mpp is toch apart dus zelfs een string met mono en een string met poly zou kunnen, vind het er dan wel niet meer uit zien maar goed het kan.)

• migjes
Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:34:
[...]
Heb even gekeken en ik kan de drie liggende panelen vervangen door 4 staande Panda's met 48 cellen wat een extra 55Wp oplevert ten opzichte van de oude situatie en er iets beter uitziet :)
optie 2: (en dan de laatste verzie met de 48cel panda's, die vind ik gewoon mooier)
lukt het niet als je de onderste 2 48cel panda's te vervangt voor 60cel panda's?

hoe dan ook, dit gaat leuk op een steca coolcept.
je blijft netjes boven de 350V wat het minimum is voor de 3000/3600/4200
en die omvormer kan ook netjes met schaduw over weg.
(ze hebben meer modellen en heb ze niet allemaal gecheckt, zou je nog moeten doen.)

zoveel schaduw heb je nu ook weer niet.
(ik heb pas schaduw, mijn panelen hangen 100% makkelijk 4 uur op een zomer dag in de schaduw.
ik vraag me af of jij een uur haalt en dan nog maar op 1 of 2 panelen dus geen 100%)
roderickvd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 19:57:
[...]
Steca 3010 een optie? Nominale spanning is uit mijn hoofd 370V.

Verwijderd

Hmm, kijk, als je zoiets toch op een aparte kleine omvormer zou doen, dan kan ik er ook gewoon mee wachten natuurlijk. Leg ik gewoon eerst het schuine deel vol en kijk ik de zomer aan. Bijplaatsen kan altijd.
Twijfelde om dat te posten na het 3 keer getypt te hebben maar zo zou ik het idd doen. Leg je 'hoofddak' eerst vol en kijk dan naar een leuk tweede setje. Geen gerommel met dure optimizers of micro's, misschien zelfs iets tweedehands of EOL. Waarschijnlijk kun je een aanzienlijk deel bekostigen uit wat je over een jaar opzij legt aan besparing door de eerste set, dat maakt het dubbel zo leuk. ;)
Ik ben zelf andersom begonnen, eerst een schuur vol en nu moet het dak nog. :*)

Ook even een vraagje erin gooien. Heb een los paneel (120Wp) met Voc net boven de 60V. Heb daar een omvormer voor laten komen en aangesloten met spanningsregelaar naar 12V wat binnen de 10,5V~30V valt die voor deze omvormer voorgeschreven is maar niet werkt. Nu durf ik dit paneel best aan bijv. een Gridfit HV te hangen maar waar vind ik die? Zijn er nog andere opties die ik zou kunnen overwegen? Soladin's en Steca's schieten hun doel (qua kosten) een beetje voorbij. :P

• migjes
optie 1:
solarfrontier kan beter met schaduw over weg, dat is zeker.
maar ze produceren echt niet meer doordat ze in de schaduw liggen.
die 20% is veel te veel.

door dat de cellen groter zijn werkt het paneel langer door als hij half in de schaduw zit.
pas als een hele cel beschaduwd is gaat hij stroom gebruiken en word hij uit de string geschakeld.
(dit geld voor alle type panelen, alleen bij mono is dat in stapjes van 1/3 van het paneel bij 1 cel in de schaduw en solarfrontier gaat langzaam vloeiend over)

maar wat maakt solarfrontier wel nu zo een mooi paneel.
kijk eens naar de "Temperature coefficient of V".
wat betekend dat de string als hij heel warm word het niet zoveel inzakt als een mono of een poly.

als je een 275Wp panda vergelijkt met een solarfrontier.
dan zie je een NOCT waarde van +/-190W voor panda, en een 127W voor de solarfrontier.
de panda zakt dus van 275W naar 190W, en de solarfrontier van 170W naar 127W.
dus solarfrontier zakt een stuk minder naar beneden en dat levert zeker wel +/-10% meer op.

en hier na moet je ook nog uitrekenen hoeveel het dan is per m2 oppervlak.
(mijn persoonlijke mening is: solarfrontier levert lekker op, maar een beetje leuk rendement paneel als een panda doet het eigenlijk net zo goed. er is gewoon geen duidelijke winnaar.)

uiteindelijk is dit wel een leuke optie.
je zou stringen van 5 panelen parallel kunnen maken en op een steca coolcept kunnen zetten.
dus 4x5=20x170W=3400Wp

door dat je stringen parallel maakt, kun je ook nog 5 panelen extra aan de omvormer kunnen hangen.
en die kun je dan op noord hangen.
nu zeg je noord, ja hoor dat kan gewoon.
zijn niet de effectiefste panelen, maar als het zomer word en de andere panelen warm en minder op beginnen te leveren dan krijgen ze net weer zon. ;)

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Shapeshifter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:29:

Ik zou gewoon een goedkope Hosola bright 3680MTL of 4200MTL nemen.
De Hosola 4200TL is de op 1 na meest efficiënte 1-fase omvormer. Alleen Stecagrid 3600 Coolconcept is nog iets efficienter. Verder stil in gebruik, dual MPPT en makkelijke logging via Solarmanpv.
De afgelopen half jaar al veel van verkocht en tot nu toe nog geen klachten over gehoord. (kon ik vroeger van Omniksol niet zeggen)

www.sunsolar.nl

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:50:

Ook even een vraagje erin gooien. Heb een los paneel (120Wp) met Voc net boven de 60V. Heb daar een omvormer voor laten komen en aangesloten met spanningsregelaar naar 12V wat binnen de 10,5V~30V valt die voor deze omvormer voorgeschreven is maar niet werkt. Nu durf ik dit paneel best aan bijv. een Gridfit HV te hangen maar waar vind ik die? Zijn er nog andere opties die ik zou kunnen overwegen? Soladin's en Steca's schieten hun doel (qua kosten) een beetje voorbij. :P
Gridfits worden al lang niet meer gemaakt en zit ook geen garantie meer op.
De HV versie zijn volgens mij zeldzaam, misschien kun je er nog ergens 2dehands tegen komen.

Ik kan wel een goedkope Steca 300 leveren maar die is niet ideaal voor een 120Wp paneeltje maar zal wel werken.

www.sunsolar.nl

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

blitzkrieg schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:23:
Donderdag is hier de lokale installateur langs geweest. Zaterdag offerte binnen, mooi snel.

Zij bieden aan:
  • 18x Astronergy 255 Wp Poly blauw. (Precieze paneel staat niet gespecificeerd, ga ik morgen denk ik even over mailen)
  • 1x Inverter Delta Solivia 5.0
  • 1x Qbox uitleesmodule in meterkast, dus geen logging op de inverter zelf. Wel logging van mijn hele stroomverbruik en gasverbruik mogelijk.
Totaalprijs inclusief montage: €7417 (incl. btw)
Meerprijs voor Hareon 255 Wp mono zwart is €180.

Ze zijn iets duurder (+/-€900) dan Zonneplan, maar heb er een beter gevoel bij. Blijft een lastige keuze.
Ook de keuze tussen blauwe en zwarte panelen trouwens.
Die prijs kan veel goedkoper. Een paar dagen geleden nog een offerte voor iemand gemaakt met 18 x 255Wp Amerisolar met Hosola 4200MTL omvormer, installatie enz. voor onder de 5500 euro incl. btw.

Die Delta Solivia 5.0 zou ik niet nemen. Is een trafo omvormer en ook nog eens te groot voor je set. Gaat je zo 3% minder opbrengst geven dan een goede TL omvormer. Tevens moet afgezekerd worden op 25A.
Een 4000/4200W omvormer kan nog op 20A.
Houd ook rekening dat een delta trafo omvormer een zoemend geluid produceerd vanwege de trafo.

[ Voor 3% gewijzigd door SolarKing op 19-01-2015 00:22 ]

www.sunsolar.nl

• migjes
SolarKing schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:57:
[...]
Ik zou gewoon een goedkope Hosola bright 3680MTL of 4200MTL nemen.
De Hosola 4200TL is de op 1 na meest efficiënte 1-fase omvormer. Alleen Stecagrid 3600 Coolconcept is nog iets efficienter. Verder stil in gebruik, dual MPPT en makkelijke logging via Solarmanpv.
De afgelopen half jaar al veel van verkocht en tot nu toe nog geen klachten over gehoord. (kon ik vroeger van Omniksol niet zeggen)
ha nice een mooi alternatief.
maar begrijp ik nu goed, dat je buiten de website om een extra korting geeft (voor die aardige tweakers)
anders is hij niet goedkoper >:)

dit was nog het plan met de 720 cellen.
er staat ook nog een update voor 792cellen te gaan gebruiken, maar ik durf nog niet te schatten of de hosola dat ook kan.
(die nieuwe cellen van de ec-solar zijn ook nog eens aardig gestegen in V, dus ik durf deze schatting niet zomaar te maken.
de Voc zit dan al op 510V zonder dan ook maar een andere factor mee te nemen. :? )

(ik gebruikte de power-one alleen maar als voorbeeld, is wel erg prettig om die te gebruiken van wegen het grote bereik van de mpp, anders had ik weer sma moeten gebruiken en dan gaan andere weer klagen over sma-fanboy's etc..)

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:28:
edit:
Zou natuurlijk niet best zijn als iedereen het hier met elkaar eens zou zijn, dat schiet niet op ;)

Shapeshifter wil het dak maximaal vol leggen, waarbij de panelen ook strak tegen die raampartij aan liggen. Dus de panelen links hebben 's morgens schaduw en de panelen rechts in de middag.

Gezien het verbruik van 9Mwh, denk ik dat het verstandig is om ook het verticale deel (deels) te gaan behangen dus een andere hoek erbij.
Dus als jij denk dat het zonder optimizers, ben ik heel erg benieuwd hoe jij de strings wilt verdelen en op welke omvormer je de boel wilt gaan plaatsen.

Met SF panelen (op basis van 19 panelen) zou het misschien nog kunnen, 2 strings van 5 panelen en 3 strings van 3 panelen. Hang je het verticale deel ook vol, dan dat ook in strings van 3 panelen erbij hangen.
En dat alles op een Fronius Symo, die kan strings van 3 SF panelen aan.
Maargoed, die is ook weer zo duur, dat je niet ver van de prijs van een SolarEdge oplossing af zit.

• Origineel
  • Niet online
Ik had eerst andere maten opgegeven inderdaad, maar heb vanmiddag de bouwtekeningen erbij gepakt en ik denk dat die nauwkeuriger zijn dan dakpannen tellen en schatten ;)
En die maten zijn?

• migjes
Origineel schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:21:
[...]

Zou natuurlijk niet best zijn als iedereen het hier met elkaar eens zou zijn, dat schiet niet op ;)

Shapeshifter wil het dak maximaal vol leggen, waarbij de panelen ook strak tegen die raampartij aan liggen. Dus de panelen links hebben 's morgens schaduw en de panelen rechts in de middag.

Gezien het verbruik van 9Mwh, denk ik dat het verstandig is om ook het verticale deel (deels) te gaan behangen dus een andere hoek erbij.
Dus als jij denk dat het zonder optimizers, ben ik heel erg benieuwd hoe jij de strings wilt verdelen en op welke omvormer je de boel wilt gaan plaatsen.

Met SF panelen (op basis van 19 panelen) zou het misschien nog kunnen, 2 strings van 5 panelen en 3 strings van 3 panelen. Hang je het verticale deel ook vol, dan dat ook in strings van 3 panelen erbij hangen.
En dat alles op een Fronius Symo, die kan strings van 3 SF panelen aan.
Maargoed, die is ook weer zo duur, dat je niet ver van de prijs van een SolarEdge oplossing af zit.
hij heeft nu een setup van 20 sf panelen in de planning, stringen van 5 panelen en dan 4x parallel op een steca XXX.
moet kunnen dacht ik zo zonder optimizers. ;)
laat de parallel stringen de schaduw maar oplossen. (en met een steca gaat dat goed.)

kan er zelfs nog een string van 5x sf bij op noord, is ook niet echt een probleem met dat dak.
niet echt heel effectief, maar wel leuk tweakerig. >:)
(het voordeel is dat die panelen pas in de zomer iets gaan doen, of als het bewolkt is.
en net in de zomer zakt ook sf iets in opbrengst)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Mag ik even een hele basic vraag stellen?
Ik heb nu sinds eind november 1530wp op het dak liggen aangesloten op een SolarRiver1600TL en verwacht daar zo'n 1300kWh mee op te wekken op jaarbasis.

Maar wat is nu de hoogste waarde dat ik op de display kan zien dat er op dat moment wordt opgewekt?
Afgelopen zaterdag zag ik 550 watt staan maar ben erg nieuwsgierig wat ik daar op een mooie dag in juni ga zien :)

• migjes
hjs schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:44:
Mag ik even een hele basic vraag stellen?
Ik heb nu sinds eind november 1530wp op het dak liggen aangesloten op een SolarRiver1600TL en verwacht daar zo'n 1300kWh mee op te wekken op jaarbasis.

Maar wat is nu de hoogste waarde dat ik op de display kan zien dat er op dat moment wordt opgewekt?
Afgelopen zaterdag zag ik 550 watt staan maar ben erg nieuwsgierig wat ik daar op een mooie dag in juni ga zien :)
in juni zal het al weer wat lager zijn als 1530W.
maar voor juni als het nog wat kouder is kun je waardes zien van rond de 1600-1700W.
alleen de omvormer zal wel wat beperken op ongeveer 1650W (maar misschien heeft hij net iets meer als in de specs staat.)
de panelen kunnen goed meer als de STC waarden leveren onder sommige condities.
zo heb ik al eens 2098W gezien uit 1900Wp. (en de omvormer maxt bij 2000W, lol)
niet dat dat soort piekjes af kunnen vangen erg economisch interessant zijn, maar ze zijn er wel. >:)

• hjs
  • Niet online

hjs

migjes schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:52:
[...]

in juni zal het al weer wat lager zijn als 1530W.
maar voor juni als het nog wat kouder is kun je waardes zien van rond de 1600-1700W.
Thnx, dan zal de omvormer wel flink gaan brommen tzt :)
(je hoort hem bij 500W al aardig brommen)

Ach, hangt in de bijkeuken. Hoor je alleen als je binnen komt.

• migjes
hjs schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:55:
[...]

Thnx, dan zal de omvormer wel flink gaan brommen tzt :)
(je hoort hem bij 500W al aardig brommen)

Ach, hangt in de bijkeuken. Hoor je alleen als je binnen komt.
laat hem maar lekker brommen, had hij maar geen omvormer moeten worden.
gewoon lekker op zijn staart trappen, en vooruit met dat ding.
(als je nu 2x zoveel Wp als je nu hebt er aan dan zou hij nu al 1000W doen. >:)
dat zou ook leuk zijn, maar dan heb je wel de nadelen van onder dimensioneren straks.
het is altijd kiezen tussen de voor en de nadelen, geen enkel systeem is perfect.)

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:27
De panelen zijn er bijna twee weken af. Doet toch pijn, ook al is de opbrengst nu niet je van het. Maar wel een mooie dakkapel erbij!

Nu:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/axlX1Akl.jpg

Met panelen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DBPOpUPl.jpg

Zonder panelen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hQB4cqwl.jpg

Eerste volledige jaar met 3380WP op -4 azimut

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/l7A6mjZ.jpg

Hopelijk de panelen er van de week weer op!

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• hjs
  • Niet online

hjs

migjes schreef op maandag 19 januari 2015 @ 11:01:
[...]

(als je nu 2x zoveel Wp als je nu hebt er aan dan zou hij nu al 1000W doen. >:)
Ik heb afgelopen vrijdag mijn meterstanden doorgegeven en afgelopen jaar net geen 1300kWh verbruikt.
Zes panelen is dus zat om mijn eigen verbruik af te dekken ;)
TFX77 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 11:12:
De panelen zijn er bijna twee weken af. Doet toch pijn, ook al is de opbrengst nu niet je van het. Maar wel een mooie dakkapel erbij!
Onder de kapel kan die rij toch wel terug?
Ik tel vier rijen met dakpannen dat het in beslag neemt en die zie ik toch nog steeds?

[ Voor 34% gewijzigd door hjs op 19-01-2015 11:18 ]

Verwijderd

waarom moesten de panelen er eigenlijk af, heb even terugzitten lezen maar niet kunnen vinden

• migjes
hjs schreef op maandag 19 januari 2015 @ 11:16:
[...]
Ik heb afgelopen vrijdag mijn meterstanden doorgegeven en afgelopen jaar net geen 1300kWh verbruikt.
Zes panelen is dus zat om mijn eigen verbruik af te dekken ;)
netjes, een 1300kWh, kom ik aan met mijn 3800kWh, lol
(oke heb de afgelopen 2 maanden gemeten en 1800kWh is werk gerelateerd (thuis werker).
dus een gebruik van +/-2000kWh en nog steeds dalend is nu ook weer niet zo slecht. ;) )

en dan nog dat mensen vaak niet snappen dat eerst eens goed rond kijken waar er wat te bezuinigen valt.
dat dat veel betere tvt geeft ;)
(Shapeshifter check dat ook eens even goed, tvt'd vaak nog veel sneller ;) )

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:27
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:09:
waarom moesten de panelen er eigenlijk af, heb even terugzitten lezen maar niet kunnen vinden
Voor het plaatsen van het dakkapel moesten ze er even af.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Pagina: 1 ... 81 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.