migjes schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:50:
[...]
met die 2 type panelen is het niet mixen van cellen.
de ene heeft er 72 in serie de andere 96 cellen in serie.
10*38 is vrij prima te noemen in de lente als het wat kouder is.
in de zomer zou je nog net wat meer willen. (mijn west string wil wel eens zakken van 340V naar 280V)
Ik begrijp nu wat je bedoelt denk ik, maar ik ga dat niet op kunnen lossen met het vervangen van de 210Wp versie door een 270Wp versie, want hoewel die meer cellen heeft neemt hij ook meer ruimte in, met als gevolg dat er netto dus ongeveer evenveel cellen gekoppeld zullen zijn.
Origineel schreef op zondag 18 januari 2015 @ 19:18:
[...]
Niet alleen optimizers, maar ook een SolarEdge omvormer.
En ja, dat zal je meer gaan kosten, maar anders ben ik heel benieuwd hoe jij zonder optimizers je strings wilt gaan verdelen. Denk gewoon dat je niet zoveel keuze hebt......
Als je lang wacht loop je natuurlijk de kans dat iedereen weer druk is en voorlopig de boel niet kan plaatsen, sta je onderaan de lijst.....
edit:
Ik zit nog even naar je verschillende opties te kijken die je getekend hebt.
Maar hou je wel rekening met de breedte van de klemmen, je hebt nu de panelen strak tegen elkaar aan liggen en zelfs dan volgens mij al breder dan de maten die je hebt opgegeven (3,80-1,70-4,10).
Nouja, met die EC Solar panelen had ik volgens mij wel zonder optimizers afgekund... Het heeft geen haast, maar ik ga er ook zeker geen maanden mee wachten

Ik heb inderdaad nog geen rekening gehouden met klemmen e.d. hoeveel ruimte moet ik realistisch gezien tussen de panelen calculeren? Ik had eerst andere maten opgegeven inderdaad, maar heb vanmiddag de bouwtekeningen erbij gepakt en ik denk dat die nauwkeuriger zijn dan dakpannen tellen en schatten

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:37:
[...]
Dat kan alleen jij bepalen natuurlijk. Wat je vooraf wel moet weten is dat je onder die hoek maar ~71% opbrengst haalt met normale panelen en bijna 73,5% met CIS tov de ideale hoek. Dat is dan nog zonder schaduw dus je zou nog even kunnen simuleren tot en vanaf wanneer daar schaduw op valt. Toch zou ik een paar paneeltjes hoog gemonteerd niet uitsluiten, kleine simpele omvormer erop en ik denk dat je nog leuk wat meepakt. Ik denk alleen niet dat optimizers of micro's hier een wereld van verschil gaan maken. Schaduw is schaduw en licht welke niet op panelen valt valt niet om te zetten in iets nuttigs.

Hmm, kijk, als je zoiets toch op een aparte kleine omvormer zou doen, dan kan ik er ook gewoon mee wachten natuurlijk. Leg ik gewoon eerst het schuine deel vol en kijk ik de zomer aan. Bijplaatsen kan altijd.
Nou, dan blijven de drie verfijnde opties over:
1. Solar Frontier:
Heb het paneel naast de schoorsteen weggehaald, was te krap, zeker als er nog klemmen tussen komen. Houd er dus 20 over. Deze panelen hebben een Vmpp van 87,5V, dus de magische 350V zit rond de 4 panelen. Laten we zeggen 5 voor het inkakken en ik heb 4 strings nodig. Voordeel is en blijft hoe deze panelen omgaan met schaduw, maar ik weet niet zeker hoe ik nou kan berekenen hoeveel kWh me dit nu uiteindelijk per jaar oplevert. Ik heb voorbij zien komen dat ruwweg kWh == Wp, mag ik er 20% bijdoen voor hoe de SF met schaduw e.d. omgaat? Dan kom ik op 4080kWh voor €2720. Ik weet niet hoe realistisch deze aanname is, maar dan zou deze optie de meeste bang for the buck geven.
2. Yingli Panda 275Wp / JA Solar JAM6-60L285-PR, Percium Monokristallijn, 285wp
Heb nog iets geschoven en er passen er 16 op, zonder dat ik in moeilijkheden kom door de klemmen (denk ik). Deze panelen hebben een Vmpp van 30,8V / 31,85V, dus het liefst zou je 11/12 panelen op een string doen. Dit komt dus niet ideaal uit met 16 panelen. Alternatief is alles op 1 string gooien en een andere inverter pakken die rond de 500V zijn optimum heeft (of twee strings op een inverter die rond 250V zijn optimum heeft). Weer aangenomen dat kWh == Wp kom ik op 4400kWh voor €3392 / 4560 kWh voor €3888. Schaduw blijft een issue...
3. EC Solar Mono 210Wp
Niets aan veranderd verder. Deze panelen hebben een Vmpp van 38,6V, dus 2x10 strings komt heel aardig uit. Weer aangenomen dat kWh == Wp kom ik op 4200kWh voor €3360. Schaduw blijft een issue...
Dus, als de aanname bij 1 klopt is dat gunstig, als dat niet klopt is 2 gunstig als ik de goede omvormer weet te vinden en anders is optie 3 makkelijker.
Heb even gekeken en ik kan de drie liggende panelen vervangen door 4 staande Panda's met 48 cellen wat een extra 55Wp oplevert ten opzichte van de oude situatie en er iets beter uitziet
[
Voor 8% gewijzigd door
Shapeshifter op 18-01-2015 22:47
]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m