Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.888 views

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:35

Nhz

migjes schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:48:
[...]

ja jij bent ook ondernemer toch? en die kijken iets anders tegen zaken aan.
die zijn in ieder geval wat meer gewend om duizenden euro's over de balk te gooien, lol
Haha, 'over de balk gooien' vind ik dan weer zo negatief klinken. ;)
migjes schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:48:
toch zijn we er hier een beetje voorzichtig mee.
we hebben hier wel eens een persoon gehad die 9000kWh opwekte en zelf maar 3000kWh nodig had.
en die kwam er toen achter dat de eerste 5000kWh die hij over had maar kolenfooi op leverde, en de andere 1000kWh nog minder.
lol, die gast dacht even slapen rijk te worden, maar viel vies tegen met de eerste afrekening.
(was ook een sukkel)
Nee, die insteek heb ik absoluut niet. We hebben een groot jaarlijks gebruik (circa 12000kWh), als ik dit (grotendeels) zelf opwek scheelt dat al zo'n smak geld dat het al snel rendabel is. Dit geld ook voor het gezin wat hierna hier komt wonen. Die zullen qua gebruik wellicht iets lager zitten, maar ook ruim 8500kWh per jaar gebruiken. :)

Groetjes

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
BB-One schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:18:
- Moet er nog een matjes o.i.d onder de betonnen schans? Lijkt mij wel.
Je kunt daar rubberen tegeldragers voor gebruiken.
- Ik leg de panelen op het platte dak van mijn garage, de omvormer wil ik in de garage hebben hangen, hoe kom ik nu met mijn draadjes in de garage zonder dat het dak gaat lekken? Ik heb geen mogelijkheid om netjes buitenom te gaan met de bedrading (het dak steekt namelijk over), dus ik zal door het dak moeten boren om een kabel doorvoer te plaatsen. Om dit goed te doen heb je volgens mij wat gereedschap nodig (brander etc) waarbij het makkelijker/per saldo goedkoper is om dit uit te besteden.
Heb je niet een regenpijp waar de kabels doorheen kunnen, eventueel in een flexibele pijp?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Even een vraagje over zelf panelen op het dak leggen, is dat nu echt moeilijk (plat dak)?

Ik heb nu meerdere offertes liggen waarbij het volledig geinstalleerd wordt maar de prijzen vallen mij tegen. Als ik de geoffreerde panelen en omvormer via internet op zoek dan vallen de kosten voor het installeren per saldo tegen. Ik durf echter niet zelf aan de elektrische installatie te gaan zitten, dus daar laat ik per definitie een installateur voor komen, maar het voorbereidende werk zou ik toch zelf kunnen doen. Ben nu aan het kijken waar ik op uitkom als ik mijn 'boodschappenlijstje'maak.
Het is zeker niet moeilijk, iedere willekeurige MBO'er met training kan het ;) maar er zitten wel een heel aantal valkuilen in. Voor installatie op plat dak heb je nodig (in het geval van betonvoeten):
  • De betonvoeten
  • Afhankelijk van het type afstandhouderrails of montagerails
  • Montageklemmen
  • Een aantal verschillende diktes matjes
  • 2 MC4-connectoren per paneel + 2 connectoren voor inverter
  • Genoeg kabel
  • verzwaarde kabelhouders voor het dak
  • Als het het dak door moet: een dakdoorvoerpijpje, brander, gatenzaag, boor
  • Kabelclips als de kabels buitenlangs moeten
  • Binnendoorvoer als de kabels door een muur moeten
De matjes liggen gewoon 'los' onder de betonvoeten, ze worden zeker niet vastgebrand! Dan kan water dat ertussen zit evt. voor barsten zorgen in de winter. En dit is een beetje het hele gedoe met zelf leggen (en waarom het een goed idee is om het te laten doen als je het niet zo snel ziet zitten), want:
  • De panelen moeten netjes recht liggen en de constructie moet zo zijn dat ze ook zo blijven!
  • De kabels moeten correct gelegd worden zodat ze ook niet op termijn kunnen gaan wringen of stukgetrokken kunnen worden door takken die op het dak waaien etc.
  • De panelen moeten correct geklemd zijn, dit moet op sommige systemen in één keer goed vanwege zelftappende schroeven
  • de elektrische installatie moet deugdelijk zijn (connectoren moeten klik zeggen, correct gekrimpt zijn, voldoende lengte)
Dat gezegd hebbende, er zijn installateurs en installateurs. Genoeg bedrijven gooien op al het materiaal een gigantische marge. Je kunt zeker goedkoper uit zijn door al het materiaal van tevoren te kopen. Alsnog moet je rekenen op 1) werkloon voor de mensen die het dak op gaan, 2) ca. 200-300 euro voor de elektrotechnieker die het in je groepenkast voor elkaar krijgt en 3) kosten van steigers en ander materiaal. Zeker bij kleine installaties betekent dat een flink aandeel in de kosten, waar niet echt op te besparen valt.

• Nhz

Nhz

Nhz schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:14:
REC panelen:
In het schaduwvrije gedeelte kan ik 3x11 panelen kwijt (landscape). In het schaduwvlak kan ik er nog eens 3x9 kwijt. Totaal heb ik dan 60panelen, goed voor 14.4kWp en een prijs van 7140euro (0,49euro per Wp).

SolarFrontiers:
In het schaduwvrije gedeelte kan ik 3x14 panelen kwijt (landscape). In het schaduwvlak kan ik er nog eens 3x11 kwijt. Totaal heb ik dan 75panelen, goed voor 9.75kWp en een prijs van 5070euro (0,52euro per Wp).
Heb ook nog een setje LG panelen op marktplaats gezien. Komen qua formaat aardig overeen met de Frontiers, hier kan ik er ook 75 van kwijt. Ze zijn van 2009 en 160Wp. In totaal heb ik dan 12kWp, voor een prijs van 4500euro (0,38euro per Wp). Ze zijn alleen wel van 2009 en heb er verder nog geen specs van.

Groetjes

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Nhz schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:51:
Nee, die insteek heb ik absoluut niet. We hebben een groot jaarlijks gebruik (circa 12000kWh), als ik dit (grotendeels) zelf opwek scheelt dat al zo'n smak geld dat het al snel rendabel is. Dit geld ook voor het gezin wat hierna hier komt wonen. Die zullen qua gebruik wellicht iets lager zitten, maar ook ruim 8500kWh per jaar gebruiken. :)
(ik dacht zelf tussen de regels door te lezen dat je zelfs al personeel had, en dan gaat het over de balk gooien al erg hard >:) )

je zou ook nog kunnen kijken af een warmte pomp niet iets is, dat geeft je wat meer marge in het stroomverbruik ;) (en je gebruikt gas genoeg dus dat is ook zonder pv al interessant ;) )

ik zou zelf niet die rec panelen gebruiken, maar gewoon iets moois kopen voor het dak.
zodat je iets lekkers hebt voor de komende 10jaar (voor jouw of familie)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-01 21:34

mb1

Nhz schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:51:
[...]

We hebben een groot jaarlijks gebruik (circa 12000kWh), als ik dit (grotendeels) zelf opwek scheelt dat al zo'n smak geld dat het al snel rendabel is. Dit geld ook voor het gezin wat hierna hier komt wonen. Die zullen qua gebruik wellicht iets lager zitten, maar ook ruim 8500kWh per jaar gebruiken. :)
Dan zou ik zeggen pak de http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
op de bovenste strook van je dak en dan 14x3 stuks. = 6510Wp

doe daar dan de http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr bij.

Beetje geluk ga je 6500-7000KWH opwekken, als de nieuwe bewoners dan ook een beetje aan energiebesparing doen dan matched het mooi ;)

• migjes
Even een vraagje over zelf panelen op het dak leggen, is dat nu echt moeilijk (plat dak)?

Ik heb nu meerdere offertes liggen waarbij het volledig geinstalleerd wordt maar de prijzen vallen mij tegen. Als ik de geoffreerde panelen en omvormer via internet op zoek dan vallen de kosten voor het installeren per saldo tegen. Ik durf echter niet zelf aan de elektrische installatie te gaan zitten, dus daar laat ik per definitie een installateur voor komen, maar het voorbereidende werk zou ik toch zelf kunnen doen. Ben nu aan het kijken waar ik op uitkom als ik mijn 'boodschappenlijstje'maak.

Ik ben van plan om het betonnen montage systeem van sun-solar te gaan gebruiken, ziet er strak uit, niet duur en geen extra ballast nodig, toch? Ik wil dan 6 panelen landscape plaatsen mbv deze: http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/

Gewicht is per betonvoet 31 kg. Bij 6 panelen gebruik ik dan per saldo 3x31 kg. Waarbij de hoge kant van de schans tegen het huis aan ligt, dus daar zal niet heel veel wind onder gaan komen.

Ik loop nog tegen de volgende punten aan:
- Moet er nog een matjes o.i.d onder de betonnen schans? Lijkt mij wel.
- Ik leg de panelen op het platte dak van mijn garage, de omvormer wil ik in de garage hebben hangen, hoe kom ik nu met mijn draadjes in de garage zonder dat het dak gaat lekken? Ik heb geen mogelijkheid om netjes buitenom te gaan met de bedrading (het dak steekt namelijk over), dus ik zal door het dak moeten boren om een kabel doorvoer te plaatsen. Om dit goed te doen heb je volgens mij wat gereedschap nodig (brander etc) waarbij het makkelijker/per saldo goedkoper is om dit uit te besteden.
- Van de omvormer (Omnik 1.5) moet ik nog naar de meterkast, dit zal grotendeels via de kruipruimte gaan maar ook nog een stuk door de garage, in totaal (schat ik in) dat de benodigde draad tussen de 15 en 20 meter zal zijn. Wat voor een draad heb ik daarvoor nodig 3x6mm of 3x4mm ? Ik neem aan dat een YMVK kabel zonder verdere bescherming door de kruipruimte kan komen te hangen/liggen?
- Ik heb al een omvormer op een aparte groep (Omnik 2.0) 10 panelen van 245 Wp, er komen nu nog 6 panelen bij van ieder 260 wp met een Omnik 1.5 kan deze laatste op dezelfde groep worden aangesloten? Dan heb ik totaal 4010 Wp op één groep zitten. Volgens mij ben ik er dan wel...
laat solarking(sun-solar) maar een setje voor je samen stellen.(panelen en ander spul komen daar toch wel vandaan)
dan heb je alles wat je nodig hebt ex ymvk en groepen kast spul, maar dat haal je gewoon bij de bouwmarkt of laat je een elektro monteur doen.

gebruik gewoon YMVK_as kabel, dan heb je in ieder geval een beschermlaagje er om heen zitten.
3x2,5mm is goed maar 2x2,5mm kan ook(de bescherm mantel is dan de aarde.)

ik zou de 2 omniks gewoon op ieder hun eigen groep hangen, we kunnen wel gaan discuteren of dat nu wel of niet kan, maar voor die paar tientjes is dat zo een onzin, en nu kun je 2x een energie meter in de meterkast hangen voor een snelle blik over de opbrengst van bij de setjes apart.

ik zou de DC kabel gewoon buiten om doen en dan via de muur naar binnen.
wel wat slagvaste grijze buis gebruiken (en dan geen bochten enzo gebruiken, die stukjes kun je open laten.)

edit:
heeft er iemand een paar mooie foto's van de omvormer voor BB-One.
liefst iets waar ymvk is gebruikt?
(ik heb een andere methode, dus geen voorbeeld)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Nhz schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:14:
-edit2- Heb met de nieuwe bewoners (familie) gesproken over een PV installatie, ze zijn erg positief, maar willen nu niet investeren. Wel willen ze mij de investering terugbetalen met het terugverdienmodel. In plaats van aan de energieleverancier betalen willen ze mij de energie betalen, tot de installatie afbetaald is. :)
Vergeet je rente niet! Op een "Lening" als deze is dat zo maar 4 tot 6% (hoog risico) En vergeet niet alles goed en volledig op papier te zetten inclusief uitwegen als wat er gebeurd als
- ze weer moeten verhuizen of
-ze geen geld meer hebben om het te betalen
-ze het versneld willen aflossen
enz.
We zijn toch sinterklaas niet? Zeker als je ze kent (familie) moet je alles echt goed vastleggen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat wil ik ook wel, :)
Gewoon mijn stroom afrekenen totdat de panelen totaal betaald zijn.... En was daarna? Betalen ze niks meer? Dus er veranderd voor hun niets, ik zou vastleggen dat ze 2 keuze hebben, of mee doen, of stroom blijven betalen, ook als het afbetaald is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Nhz

Nhz

migjes schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:01:
[...]
je zou ook nog kunnen kijken af een warmte pomp niet iets is, dat geeft je wat meer marge in het stroomverbruik ;) (en je gebruikt gas genoeg dus dat is ook zonder pv al interessant ;) )
Mja warmptepomp is wel leuk, maar in deze woning moeten we stoken met minimaal 75 graden, anders wordt het gewoon niet warm. Heb me nog niet volledig ingelezen, maar een pomp levert volgens mij maar tot circa 50graden.

Groetjes

Verwijderd

Vanmorgen gaf mijn Growatt-omvormer de volgende melding:

Event description: PV isolation low
Suggestion: Please Contact Growatt.

:(
De panelen en omvormer zijn geaard. Iemand ervaring met soortgelijke melding?

• Nhz

Nhz

Rol-Co schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:48:
Dat wil ik ook wel, :)
Gewoon mijn stroom afrekenen totdat de panelen totaal betaald zijn.... En was daarna? Betalen ze niks meer? Dus er veranderd voor hun niets, ik zou vastleggen dat ze 2 keuze hebben, of mee doen, of stroom blijven betalen, ook als het afbetaald is.
Ze betalen mij dus gewoon de volledige set terug, het hele bedrag wat ik nu investeer. De tijd dat ik er gebruik van maak is mijn 'winst'. In andere woorden: ik koop nu een set en verkoop deze over 1,5 jaar door voor exact hetzelfde bedrag, met een soort betaalregeling. Tegen die tijd koop ik voor de nieuwe woning een nieuwe set.

Zie jij jouw set nu maar eens te verkopen voor exact het bedrag dat jij er voor betaald hebt. :)

Ik vind het nog niet zo'n slechte deal hoor. Ze kunnen ook zeggen dat ik m'n gang kan gaan, maar dat ze er niets meer voor betalen, of maar een deel.

Groetjes

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:24
Vandaag heb ik een (ongevraagd) aanbod van ZonnePlan in mijn brievenbus ontvangen. Nu heb ik niet dit hele topic doorgelezen, maar zijn er mensen die hier goede of slechte ervaringen mee hebben?

Wat ik bijvoorbeeld al mis zijn de specificaties vd panelen en omvormers...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:08:
Vanmorgen gaf mijn Growatt-omvormer de volgende melding:

Event description: PV isolation low
Suggestion: Please Contact Growatt.

:(
De panelen en omvormer zijn geaard. Iemand ervaring met soortgelijke melding?
Volgens de handleiding, van een Growatt omvormer, is de impedantie tussen de + en - te laag

1.Check if panelen closure ground
properly.
2. Check if inverter ground properly.
3. Check if the DC breaker gets wet.
4.Check the impedance of PV (+) &PV
(-) between ground (must be more than
1-5M).If the error message is displayed
despite the above checking passed, contact Growatt

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 19:19

Shapeshifter

Get it over with

Sinds ik bijna anderhalf jaar geleden een huis gekocht heb sta ook ik te springen om zonnepanelen op het dak te leggen. Afgelopen jaar toch gegaan voor een elektrische auto omdat ik daar meer rendement op kon halen, maar dit jaar wilde ik het er toch van laten komen. In eerste instantie dacht ik dat ik snel moest zijn om nog gebruik te kunnen maken van het verlaagde BTW-tarief van 6% voor aanpassingen aan je huis, maar nu blijkt dat je de BTW sowieso kunt terugvragen. Hoe dan ook, met een jaarlijks verbruik van 9.000kWh denk ik wel wat rendement te kunnen maken op een mooi setje panelen. Het liefst doe ik dat natuurlijk zo snel mogelijk gezien de donkere wolken die boven het salderen hangen.

Ik ben vorig jaar alvast naar een lokale zonnepanelenboer gegaan voor een offerte, maar hij kwam met 9 260Wp Yingli Solar YL Panda (mono) black panelen en een SMA SB 1600TL-10 omvormer uit op zo'n € 4.500,- (inclusief montage). Ik heb het gevoel dat dat wel goedkoper kan. Vereniging Eigen Huis heeft een collectieve actie waarbij ze via SolarNRG 9 ZNShine Solar 255Wp panelen en een Growatt 2000 TL omvormer aanbieden voor zo'n €3.100, ik denk dat dit een mooi aanbod is. Ik heb een slimme meter (die volgens mij ook het teruggeleverde vermogen kan loggen). Deze lees ik uit met een Raspberry Pi, dus ik neem aan dat ik het teruggeleverde vermogen ook op die manier kan uitlezen. Desalniettemin is het misschien leuk om de Growatt ook uit te lezen, maar dat moet ik dan nog een keer uitzoeken.

Afbeeldingslocatie: http://cloud.funda.nl/valentina_media/044/513/554_groot.jpg

Opzich is mijn huis gunstig gesitueerd (geschakelde woning midden in de weilanden). Met een schuin dak op het zuid zuid-oosten. Het enige waar ik nog mee in mijn maag zit is dat het dak door een raampartij opgedeeld wordt in twee vlakken van ongeveer 3,8x3,5m en 4,1x3,5m. Boven de raampartij is er nog een vlak van ongeveer 1,25x1,7m beschikbaar. Het was dus oorspronkelijk de bedoeling om 4 panelen links van de raampartij te plaatsen, 4 panelen rechts en 1 erboven, maar misschien is 6 links, 8 rechts en 1 erboven ook wel mogelijk (hoe meer hoe beter wat mij betreft, zeker gezien mijn hoge verbruik). Helaas is er dan nog wel de kwestie van mogelijke schaduw van de raampartij op de panelen. Zeker als ik meer panelen op het dak laat leggen, want dan komen ze strak tegen de raampartij te liggen. Denken jullie dat het de moeite waard is om meer panelen te laten leggen en het dak op te delen in twee strings (als dat überhaupt kan), of te gaan werken met optimisers / micro-omvormers, of kan ik beter minder panelen doen en wat ruimte om de raampartij vrijhouden zodat de schaduw niet op de panelen valt (of verwaarloosbaar is)?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• mb1

mb1

Shapeshifter, kijk eens naar de oplossing van Origineel hier in het topic een aantal pagina's terug!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mb1 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 07:33:
Shapeshifter, kijk eens naar de oplossing van Origineel hier in het topic een aantal pagina's terug!
Lijkt idd op mijn dakkie ;)
Shapeshifter schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:54:
Het enige waar ik nog mee in mijn maag zit is dat het dak door een raampartij opgedeeld wordt in twee vlakken van ongeveer 3,8x3,5m en 4,1x3,5m. Boven de raampartij is er nog een vlak van ongeveer 1,25x1,7m beschikbaar.
Hoe breed is je huis?
3,8 + 1,25 + 4,1
of
3,8 + 1,7 + 4,1

[ Voor 45% gewijzigd door Origineel op 14-01-2015 09:21 ]

• Origineel
  • Niet online
Nhz schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:39:
Zoals je zelf ook schrijft, het is een te klein bedrag om ruzie over te maken. Zeker niet in vergelijking met de zakelijke dingen die al heen-en-weer geschoven worden.
Dus die zonnepaneeltjes is peanuts in het grote geheel, dan kan ik er met mijn verstand niet bij dat je voor een paar grijpstuivers het risico durft te lopen.

Deze constructie kan best goed gaan. Maar als dit jouw instelling is, neem dan van mij aan dat jij ooit een keer flink je neus gaat stoten.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:07

DjVe

Hatsaflats!

Vergelijk tussen Yingli/SMA en ZNshine/Growatt is natuurlijk niet helemaal eerlijk ;) Je kan de lokale partij ook eens om iets goedkoper materiaal vragen. De Mastervolt Soladin 2200 WEB is bijvoorbeeld ook net gelanceerd en is best goed geprijsd.

Een lokale partij is meestal wel iets duurder, maar je krijgt er (meestal) ook wel kwaliteit voor terug. Bij wat grotere partijen heb je toch altijd de kans dat het weer uitbesteed wordt, met kans op wisselende kwaliteit.

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-01 15:26
Ik heb hier ook een 9-paneel setje van VEH laten leggen via ZON-IQ. Werd geplaatst door twee ZZP'ers en zover ik kan beoordelen hebben ze dat netjes gedaan. Bij een vriend die een paar straten verder woont kwamen er een stel spanjaarden met een Nederlander. Zon-iq / SolarNRG besteden dat uit, dus je hebt geen idee wat er over de vloer gaat komen. Ik had ook een duurdere offerte van Zonneplan liggen met Zeversolar omvormer (eigendom van SMA) en BYD panelen. Voor mij was het onduidelijk of dit spul beter is, dus hangt er nu een SAMIL omvormer met CSUN panelen. Overigens werden de panelen na bestelling nog gewijzigd van ZNShine naar CSUN. Voor mij is het allemaal Chinese meuk en dus heb ik gekozen voor de goedkopere aanbieder.

Wellicht komt er wel weer uitbreiding van de installatie. Wat zouden 'betere' merken zijn die meer mogen kosten dan een CSUN/ZNshine etc. op Growatt/Samil etc. wat VEH voor weinig levert? Ik zou denken de spullen van Solar Frontier. Omvormers van SMA, Mastervolt, Steca. Panelen van LG en Yingli.

[ Voor 16% gewijzigd door robhuls op 14-01-2015 09:55 . Reden: Vraag toegevoegd naar welke systemen meerwaarde hebben. ]

• Nhz

Nhz

Origineel schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 08:58:
[...]
Dus die zonnepaneeltjes is peanuts in het grote geheel, dan kan ik er met mijn verstand niet bij dat je voor een paar grijpstuivers het risico durft te lopen.

Deze constructie kan best goed gaan. Maar als dit jouw instelling is, neem dan van mij aan dat jij ooit een keer flink je neus gaat stoten.
Wat is 'mijn instelling' dan? Ik vertrouw mijn familie, iets wat ik al jaren doe en wat al jaren goed gaat. Ook in situaties waar dingen niet zo mooi uitpakken als gehoopt is daar nooit gezeur uit voortgekomen. Sommige mensen zien al beren op de weg als je je fiets uitleent (wat als hij gejat wordt?!), anderen doen er wat makkelijker over en lossen vervelende situaties gewoon samen op. Iemand schreef hier al over rente rekenen, zo werkt dat naar mijn idee met familie (en vrienden) niet. Gunnen heet dat. Je moet uitkijken met wie je waaraan begint, maar dat zit hier echt wel goed.

Ik zeg ook niet dat zonnepanelen 'peanuts' of 'grijpstuivers' zijn. Het is het alleen niet waard om ruzie over te krijgen, als we ruzie hadden gekregen dan was dat er al wel geweest over grotere bedragen of in meer delicate situaties.

Ik kan nu een installatie leggen en daar nog 1,5 jaar van profiteren (circa 18.000kWh), bij overname van het huis wordt de installatie ook overgenomen en zijn al mijn kosten gedekt, plus de winst over de uitgespaarde stroom. Het gaat dus vooral om wat ik kan krijgen voor welke investering.

Dat van die neus: neem van mij aan dat ik dat al wel gedaan heb, dat hoort bij ondernemen. ;)

Misschien moeten we het maar op de technische kant van de PV installaties houden, we kunnen immers onmogelijk allemaal van elkaar inschatten wat wel of niet verstandig is. Elke situatie is anders en iedereen staat er anders in. Daarnaast kunnen uitspraken via een forum ook nogal eens anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld. De harde technische getallen zijn voor iedereen hetzelfde. :)

Groetjes

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-01 21:50
mux schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:58:
[...]

Het is zeker niet moeilijk, iedere willekeurige MBO'er met training kan het ;) maar er zitten wel een heel aantal valkuilen in. Voor installatie op plat dak heb je nodig (in het geval van betonvoeten):
  • De betonvoeten
  • Afhankelijk van het type afstandhouderrails of montagerails
  • Montageklemmen
  • Een aantal verschillende diktes matjes
  • 2 MC4-connectoren per paneel + 2 connectoren voor inverter
  • Genoeg kabel
  • verzwaarde kabelhouders voor het dak
  • Als het het dak door moet: een dakdoorvoerpijpje, brander, gatenzaag, boor
  • Kabelclips als de kabels buitenlangs moeten
  • Binnendoorvoer als de kabels door een muur moeten
De matjes liggen gewoon 'los' onder de betonvoeten, ze worden zeker niet vastgebrand! Dan kan water dat ertussen zit evt. voor barsten zorgen in de winter. En dit is een beetje het hele gedoe met zelf leggen (en waarom het een goed idee is om het te laten doen als je het niet zo snel ziet zitten), want:
  • De panelen moeten netjes recht liggen en de constructie moet zo zijn dat ze ook zo blijven!
  • De kabels moeten correct gelegd worden zodat ze ook niet op termijn kunnen gaan wringen of stukgetrokken kunnen worden door takken die op het dak waaien etc.
  • De panelen moeten correct geklemd zijn, dit moet op sommige systemen in één keer goed vanwege zelftappende schroeven
  • de elektrische installatie moet deugdelijk zijn (connectoren moeten klik zeggen, correct gekrimpt zijn, voldoende lengte)
Dat gezegd hebbende, er zijn installateurs en installateurs. Genoeg bedrijven gooien op al het materiaal een gigantische marge. Je kunt zeker goedkoper uit zijn door al het materiaal van tevoren te kopen. Alsnog moet je rekenen op 1) werkloon voor de mensen die het dak op gaan, 2) ca. 200-300 euro voor de elektrotechnieker die het in je groepenkast voor elkaar krijgt en 3) kosten van steigers en ander materiaal. Zeker bij kleine installaties betekent dat een flink aandeel in de kosten, waar niet echt op te besparen valt.
Die laatste alinea is inderdaad wat mij "steekt" (die hoge marge). Helemaal goed dat mensen geld verdienen maar in mijn beleving zijn er twee soorten bedrijven (heel kort door de bocht, hoor) namelijk bedrijven die producten verkopen en bedrijven die uren (arbeid) verkopen. Als een bedrijf die uren verkoopt ook producten gaat verkopen mogen ze voor die producten best geld vragen maar is ofwel de arbeid erbij (en wordt betaald van de marge op de producten) ofwel de marge op de producten verdwijnt en wordt gedekt door de te betalen uren. Gevoelsmatig gebeurt het nu teveel van beide. Als ik het boodschappenlijstje erbij pak en gewoon willekeurig deze producten bestel en dan de installatie erbij reken wordt er zowel een goede marge gerealiseerd op de producten maar ook op de gewerkte uren.

Maar ontopic:
Zelf installatie is dus te doen met hulp van wat professionals voor de dakdoorvoer en de meterkast. Gaan we eens serieus naar kijken en overwegen. (ik ben secuur dus te strakke kabels etc gaat niet gebeuren).

Bedankt!

• mux

mux

99% efficient!

Ik weet niet of er 'teveel' van twee walletjes wordt gegeten, hoor. Ik zie aanbiedingen van installateurs van €0,90/Wp tot €2/Wp - 90 cent per Wp betekent dat ze totaal echt niet veel marge maken, zeker gezien die installateurs doorgaans 100% europese onderdelen en merk-onderconstructie gebruiken. De hogere prijzen zijn vaak ook voor dingen als Yingli Panda's, waarbij de panelen zelf überhaupt al dichtbij €1/Wp zitten, en de rest er dan nog bij moet.

Als je dan naar andere takken van sport kijkt: in vrijwel alle bouw/installatiebedrijven wordt gerekend met 40% materiaal/60% arbeid. Volgens mij werken zonnepaneel-installateurs dan nog met aanzienlijk minder marge!

• migjes
mux schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:37:
Ik weet niet of er 'teveel' van twee walletjes wordt gegeten, hoor. Ik zie aanbiedingen van installateurs van €0,90/Wp tot €2/Wp - 90 cent per Wp betekent dat ze totaal echt niet veel marge maken, zeker gezien die installateurs doorgaans 100% europese onderdelen en merk-onderconstructie gebruiken. De hogere prijzen zijn vaak ook voor dingen als Yingli Panda's, waarbij de panelen zelf überhaupt al dichtbij €1/Wp zitten, en de rest er dan nog bij moet.
in de +/- maten van 1,6X1m.
een 275Wp Yingli Panda's die heb je al voor 0,77/0,76€/Wp inc BTW
en installateurs die groter kunnen inkopen zitten al makkelijk op de 0,75€/Wp inc BTW.
met JA solar kun je een 285Wp paneel hebben met 0,86€/Wp inc BTW.
pas als je panelen van die maat wil met 300Wp ga je over een 1€/Wp inc BTW.
dat valt best mee in het lijstje wat zwaardere panelen. ;)
in het rijtje goedkope poly's zit je rond de +/- 0.66€/Wp inc.
Als je dan naar andere takken van sport kijkt: in vrijwel alle bouw/installatiebedrijven wordt gerekend met 40% materiaal/60% arbeid. Volgens mij werken zonnepaneel-installateurs dan nog met aanzienlijk minder marge!
marges zijn over het algemeen niet al te groot, maar verschillen tussen gebruikte materialen (vooral omvormer, zoveel mensen die kiezen voor sma of optimizers terwijl hun situatie dat niet nodig heeft en dat maakt het onnodig duur)
maar soms word het wel eens ingepakt als groeps-inkoop en dan komt er een extra club bij die er aan wil verdienen en is het ineens niet goedkoop meer.
maar er zijn ook een hoop cowboy's met vreemde constructies b.v. http://www.budgetneutraal.nl/

(en dan heb je nog tweakers, die scoren soms op de vreemdste plaatsen hun spullen en soms erg goedkoop >:) .)

Verwijderd

@wijnkuip
If the output of inverter was connected to grid with an isolating transformer,
and the inverter display PV Isolation Low error during when you start-up the
inverter, please set the parameter “Enable Neutral” via Growatt software
Shinebus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:39:
@wijnkuip
If the output of inverter was connected to grid with an isolating transformer,
and the inverter display PV Isolation Low error during when you start-up the
inverter, please set the parameter “Enable Neutral” via Growatt software
Shinebus.
Dank, ga ik proberen!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

BB-One schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:47:
[...]

Die laatste alinea is inderdaad wat mij "steekt" (die hoge marge). Helemaal goed dat mensen geld verdienen maar in mijn beleving zijn er twee soorten bedrijven (heel kort door de bocht, hoor) namelijk bedrijven die producten verkopen en bedrijven die uren (arbeid) verkopen. Als een bedrijf die uren verkoopt ook producten gaat verkopen mogen ze voor die producten best geld vragen maar is ofwel de arbeid erbij (en wordt betaald van de marge op de producten) ofwel de marge op de producten verdwijnt en wordt gedekt door de te betalen uren. Gevoelsmatig gebeurt het nu teveel van beide. Als ik het boodschappenlijstje erbij pak en gewoon willekeurig deze producten bestel en dan de installatie erbij reken wordt er zowel een goede marge gerealiseerd op de producten maar ook op de gewerkte uren.
Vergeet de overhead kosten niet van een bedrijf. En geen marge op producten?
Moeten we het niet inkopen, voorradig houden deels, overhead uren verdienen (offertes, service/garantiewerk 10-25 jaar!), materiaal verliezen?

Erg kort door de bocht. Uren moeten betaald worden,.materiaal met een marge (15% is redelijk), maar wat dacht je van de steigers, ladders, aanhangers.

Uurtarief ad. 40 per uur is normaal en moet je ook wel, alles lager is bijna financieel op jaarbasis niet interessant wegens alle kosten. (Personeel maar ook zelf als eigenaar, pensioen etc, maar ook ziekte etc)

Er zijn voldoende cowboys in deze branche helaas, dat merken wij ook veelsteveel, bedrijven die met 200 euro verdienen een dag panelen leggen. Uurtarieven van 10 euro zijn er genoeg... die overleven het dan ook niet en heb je dan ook werkelijk niets aan later. Zonde en vermeukerij

Begrijp werkelijk niet dat men een grote investering doet van 2000-15000 euro voor
10-25 jaar en dan beknibbeld op een paar 100 euri om goedkooop duurkoop uit te komen... en je ziet dingen voorbij komen...

Ik hoop gauw dat er een verplichte certificering en keuring er door komt...

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 14-01-2015 15:20 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Origineel
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:05:
[...]

Vergeet de overhead kosten niet van een bedrijf. En geen marge op producten?
Moeten we het niet inkopen, voorradig houden deels, overhead uren verdienen (offertes, service/garantiewerk 10-25 jaar!), materiaal verliezen?

Erg kort door de bocht. Uren moeten betaald worden,.materiaal met een marge (15% is redelijk), maar wat dacht je van de steigers, ladders, aanhangers.

Er zijn voldoende cowboys in deze branche helaas, dat merken wij ook veelsteveel, bedrijven die met 200 euro verdienen een dag panelen leggen. Zonde en vermeukerij

Ik hoop gauw dat er een verplichte certificering en keuring er door komt...
Dat is toch wel een probleem van deze tijd wat het allemaal erg lastig maakt.
Als werkgever wordt het verdomd lastig om je mensen voor 200 euro per dag op pad te sturen, maar een ZZP'er die verder geen kosten heeft (en niet veel verder kijkt dan zijn neus lang is) pakt op deze manier toch 1,5 x een modaal jaarsalaris mee en denkt dat hij het goed doet.

En marge op de producten?
Als ik kijk naar deze Solar Frontiers op marktplaats, daar kan toch zo goed als geen marge meer op zitten?
De Solar Frontier SF155-S is € 84,99 ex btw
De Solar Frontier SF165-S is € 98,74 ex btw
De Solar Frontier SF170-S is € 109,99 ex btw

Certificering is leuk, maar de prijs is de bepalende factor.

Ik zag laatst een bedel_mailing van Stichting Zon voorbij komen. Nou, dat soort clubjes doen de kleintjes in de branche weinig goed. 50 Euro per maand om supporter te mogen zijn.....en kernlid kun je alleen worden als je door de ballotage commissie komt....

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Origineel schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:36:
[...]

Dat is toch wel een probleem van deze tijd wat het allemaal erg lastig maakt.
Als werkgever wordt het verdomd lastig om je mensen voor 200 euro per dag op pad te sturen, maar een ZZP'er die verder geen kosten heeft (en niet veel verder kijkt dan zijn neus lang is) pakt op deze manier toch 1,5 x een modaal jaarsalaris mee en denkt dat hij het goed doet.

Als ik kijk naar deze Solar Frontiers op marktplaats, daar kan toch zo goed als geen marge meer op zitten?

Certificering is leuk, maar de prijs is de bepalende factor.

Ik zag laatst een bedel_mailing van Stichting Zon voorbij komen. Nou, dat soort clubjes doen de kleintjes in de branche weinig goed. 50 Euro per maand om supporter te mogen zijn.....en kernlid kun je alleen worden als je door de ballotage commissie komt....
Stichting zon, kreeg de mailing ook... wat een bedragen niet normaal meer...

Lage prijs materiaal houd je tuurlijk. Maar 90% gaat niet zelf het dak op... u got it

• Origineel
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:48:
Stichting zon, kreeg de mailing ook... wat een bedragen niet normaal meer...
En dat is dan een stichting die de belangen van de zonneenergie ondernemers moet behartigen.
In iedere andere branche betaal je iets van 50 euro op jaarbasis ipv 50 euro per maand.
Zoals ik het las is dit een initatief van de groten (fabrikant/groothandel) om vooral hun eigen belang veilig te stellen, uiteindelijk zal het hun een worst zijn aan wie ze hun goederen leveren :X

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:26

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij http://www.twentezon.nl/s...ier-zonnepaneel-sf-170-s/ zijn ze goedkoper :) Ik vind het wel een mooi paneel, helemaal zwart. Maar het zijn CIS panelen tegen de meer gebruikelijke silicium panelen. Heeft dat nog nadelen/voordelen? Ik lees dat ze ondanks een lagere Wp, toch meer kWh opwekken. Op mijn dak zou ik er 30 kwijt kunnen, of 20 panelen van 165x100cm. Het aantal Wp komt vrijwel overeen dan (170 Wp voor de Solar Frontier, 250 Wp voor de gangbare panelen). Op zich heb ik voldoende aan 5000 Wp.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Origineel
  • Niet online
Check de BTW !
Tientje duurder dus bij de zon in twente.

En ik verwacht dat je bij beide leveranciers eerst mag betalen om vervolgens 2 maand op je levering te wachten.

[ Voor 22% gewijzigd door Origineel op 14-01-2015 16:19 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Origineel schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:15:
[...]

En dat is dan een stichting die de belangen van de zonneenergie ondernemers moet behartigen.
In iedere andere branche betaal je iets van 50 euro op jaarbasis ipv 50 euro per maand.
Zoals ik het las is dit een initatief van de groten (fabrikant/groothandel) om vooral hun eigen belang veilig te stellen, uiteindelijk zal het hun een worst zijn aan wie ze hun goederen leveren :X
het idee is goed en wil ik graag aan mee helpen en die 50 per maand, mwah... maar 500 pm voor kernlid? Neuh.. kan anders

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Origineel schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:18:
[...]

Check de BTW !
Tientje duurder dus bij de zon in twente
Ah, bij Twente is het dus ook zonder BTW. Eigenlijk zou dat verboden moeten worden. Oh, wacht dat is al. Alle prijzen gecomminiceerd naar consumenten zou incl BTW moeten zijn. Die marktplaats ad (en ook van Twente zon) is dus gewoon misleiding, ook al staat er bij dat het zonder BTW is, je leest er zo snel overheen.
En ik verwacht dat je bij beide leveranciers eerst mag betalen om vervolgens 2 maand op je levering te wachten.
Zijn die panelen dan zo in trek?

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 14-01-2015 16:22 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Crazy- schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:05:
Begrijp werkelijk niet dat men een grote investering doet van 2000-15000 euro voor
10-25 jaar en dan beknibbeld op een paar 100 euri om goedkooop duurkoop uit te komen... en je ziet dingen voorbij komen...
Het probleem is dat er (zoals bij alle internet aankopen) verre van een 1 op 1 relatie zit tussen prijs en kwaliteit/service. Hogere prijs is geen garantie dat je geen cowboy hebt, je kunt er net zo veel ellende mee hebben als met een goedkope. Dat een goede meestal niet niet aan de onderkant van de markt zit dat klopt dan weer wel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Origineel
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:19:
[...]
het idee is goed en wil ik graag aan mee helpen en die 50 per maand, mwah... maar 500 pm voor kernlid? Neuh.. kan anders
Ik vind dat ze de plank volledig mis slaan. Wil je een branche vertegenwoordigen, dan is het zaak om veel leden te krijgen. En die leden krijg je door je lidmaatschap voor een ieder bereikbaar te maken.

Ik heb gelukkig niks met de branche te maken

• Origineel
  • Niet online
Vorig jaar (eind zomer/ begin najaar) had de zon uit twente de levertijden op de website staan, was rond de 23 werkdagen als ik mij goed herinner.

Maar voor die prijzen kan ik mij haast niet voorstellen dat ze uit eigen voorraad leveren. Denk dat het dan dozen schuiven wordt, dus jij besteld, betaald en pas dan plaatsen ze de bestelling door naar de leverancier.
Dus gaan ze falliet dan kun je fluiten naar je centjes..... ;w

Om die reden heb ik mijn panelen gekocht bij een leverancier die ze wel gewoon uit eigen voorraad leverde.
Bestellen, betalen, volgende dag geleverd :+

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:00
Cyberpope schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:22:
[...]

Het probleem is dat er (zoals bij alle internet aankopen) verre van een 1 op 1 relatie zit tussen prijs en kwaliteit/service. Hogere prijs is geen garantie dat je geen cowboy hebt, je kunt er net zo veel ellende mee hebben als met een goedkope. Dat een goede meestal niet niet aan de onderkant van de markt zit dat klopt dan weer wel.
Het is voor mij als relatieve leek zowiezo een oerwoud aan aanbieders wat op je af komt. Nergens een keurmerk, allerhande lijstjes met aanbieders en nergens echt een site of overzicht om in te schatten wie wel of niet goed zou zijn.

"Better ask questions before you shoot"

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

zonoskar schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:21:
Alle prijzen gecomminiceerd naar consumenten zou incl BTW moeten zijn.
Maar wat PV betreft zijn we nu allemaal BTW-ondernemer. 8)7

l'art pour l'art

• Origineel
  • Niet online
Chocovla schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:37:
[...]

Het is voor mij als relatieve leek zowiezo een oerwoud aan aanbieders wat op je af komt. Nergens een keurmerk, allerhande lijstjes met aanbieders en nergens echt een site of overzicht om in te schatten wie wel of niet goed zou zijn.
Er zitten in dit topic ook bedrijven, ik zou inschatten dat die het zich niet kunnen permiteren om prutswerk af te leveren, dus lijkt me dat je bij een van hun aardig goed zit.
Of een bedrijf bij je uit de buurt, eigenlijk om dezelfde reden.

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:00
Origineel schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:44:
[...]

Er zitten in dit topic ook bedrijven, ik zou inschatten dat die het zich niet kunnen permiteren om prutswerk af te leveren, dus lijkt me dat je bij een van hun aardig goed zit.
Of een bedrijf bij je uit de buurt, eigenlijk om dezelfde reden.
Was in eerste aanleg voor bedrijven in de buurt gegaan maar deze reageren niet gek genoeg op een offerte aanvraag :/ Heb in dit geval er voor gekozen om offertes op te vragen bij bedrijven die ook bij collega's de panelen hebben geplaatst.

"Better ask questions before you shoot"

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

verkeerd gelezen 8)7

[ Voor 96% gewijzigd door crazyharrie op 14-01-2015 20:24 . Reden: verkeerd gelezen ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-01 20:55
Origineel schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:33:
[...]

Vorig jaar (eind zomer/ begin najaar) had de zon uit twente de levertijden op de website staan, was rond de 23 werkdagen als ik mij goed herinner.

Maar voor die prijzen kan ik mij haast niet voorstellen dat ze uit eigen voorraad leveren. Denk dat het dan dozen schuiven wordt, dus jij besteld, betaald en pas dan plaatsen ze de bestelling door naar de leverancier.
Dus gaan ze falliet dan kun je fluiten naar je centjes..... ;w

Om die reden heb ik mijn panelen gekocht bij een leverancier die ze wel gewoon uit eigen voorraad leverde.
Bestellen, betalen, volgende dag geleverd :+
Ik heb er vorig jaar 6 paneeltjes gehaald, gewoon uit voorraad en kon na kantoortijd ophalen.. Werd zelf nog geholpen ze in de auto te leggen :)

En voor SF veruit goedkoopste, scheelde 25 procent met een leverancier hier van het forum (die ze dan op vrijdag bij de importeur ophaalde..)

• mb1

mb1

jantje112 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 00:13:
[...]

Ik heb er vorig jaar 6 paneeltjes gehaald, gewoon uit voorraad en kon na kantoortijd ophalen.. Werd zelf nog geholpen ze in de auto te leggen :)

En voor SF veruit goedkoopste, scheelde 25 procent met een leverancier hier van het forum (die ze dan op vrijdag bij de importeur ophaalde..)
En over welk van de twee genoemde leveranciers hebben we het dan?

• David
  • Laatst online: 09-01 13:42
migjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 19:51:
[...]

david wat zeg je nu!!!!
ik ben juist tegenstander van onderdimensioneren, zoveel mogelijk voorkomen.
ik kan alleen niet wegduiken voor de economische belangen die er soms ook zijn dus het kan wel.

ik ga nu mokken in de kroeg hier over :-(
en vertel je morgen pas dat de absolute max van een power-one iets hoger is als 600V

( lol _O- )
Goed, dan zal ik vanaf nu iedereen aanraden een zo groot mogelijke omvormer aan te schaffen, om vervolgens te zeggen dat ze best wat meer panelen op het dak kunnen leggen. Aangezien ik in de afgelopen twee maanden al drie mensen met het pv-virus heb aangestoken zullen die adviezen zich snel verspreiden :D

Dat van die meer dan 600V is handige insiders info :) Toch vraag ik me af hoe je 18 Panda's op een Power One 3.0 voor elkaar krijgt. Schakel je ze parallel zodat je twee strings van 9 hebt en daarmee binnen het max. voltage blijft?

Dato DUO synth voor twee

• migjes
David schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 07:42:
[...]

Goed, dan zal ik vanaf nu iedereen aanraden een zo groot mogelijke omvormer aan te schaffen, om vervolgens te zeggen dat ze best wat meer panelen op het dak kunnen leggen. Aangezien ik in de afgelopen twee maanden al drie mensen met het pv-virus heb aangestoken zullen die adviezen zich snel verspreiden :D

Dat van die meer dan 600V is handige insiders info :) Toch vraag ik me af hoe je 18 Panda's op een Power One 3.0 voor elkaar krijgt. Schakel je ze parallel zodat je twee strings van 9 hebt en daarmee binnen het max. voltage blijft?
lol, dat kan ook.

je kunt de power-one met 2x een mpp gebruiken, maar je kunt ook de power-one met de 2 mpp samen knopen tot 1 mpp. (lees de handleiding)
1. dus je kunt 9 panda's aan 1 mpp hangen van 2000W, zolang je maar boven de 200V blijft zit je ruim goed.
2. of je doet 2x9 aan 2 mpp's samen gevoegd tot 1 mpp van 3300W.

een leuke optie is: 12X panda op 1x power-one 3.6 en dan de 2 mpp's tot 1 koppelen. (ik scoor in Tilburg er een 1080kWh/kWp mee ;) )
kun je later over naar 12X op 1 mpp en heb je nog een mpp over van +/- 1500W of onder dimensioneren.

edit:
de power-one is niet gemaakt voor gebruik in nederland, wij hebben zulke kneuterige wetten en domme regelgeving, hier hoe je hem eigenlijk moet toepassen.

men nemen een power-one pvi 3.0, en hangen daar 20X+/-200Wp (5" cellen) aan(10 per mpp).
dan koppel je 31 power-one's aan elkaar en die gooi je op een verdeel kast naar het net.

gebruik je een power-one pvi 3.6/4,2, dan hang je er 24X+/-250Wp (6" cellen) aan(12 per mpp).
dan koppel je 61 power-one's aan elkaar en die gooi je op een verdeel kast.

de hoeveelheid power-one per verdeelkast is een beetje afhankelijk van welk land het is (wat voor net ze hebben)

de power-one's zijn water dicht en kun je dan gewoon onder de cellen hangen in een weilandje.
voor de verdeelkast moet je even een schuurtje bouwen.
>:)

edit2:
jeroenh heeft net gespost hoe dat er dan uit ziet.
JeroenH in "De Duurzame Kroeg deel 2"
(ik zie niet dat het power-one is, maar zoiets is dat wel)

[ Voor 33% gewijzigd door migjes op 15-01-2015 10:56 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ben me flink aan het oriënteren en ik zie die Solar Frontier panelen wel zitten. Mooi uiterlijk, hoge efficiëntie en kan tegen een beetje schaduw. Daarbij is de prijs nog niet eens zo gek (0.82 euro per Wp). Waarom koopt eigenlijk niet iedereen deze panelen :)

Maakt het overigens nog uit of deze panelen landscape of portrait gelegd worden? In landscape kan ik er 28 kwijt, in portrait 30.

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:46:
Ik ben me flink aan het oriënteren en ik zie die Solar Frontier panelen wel zitten. Mooi uiterlijk, hoge efficiëntie en kan tegen een beetje schaduw. Daarbij is de prijs nog niet eens zo gek (0.82 euro per Wp). Waarom koopt eigenlijk niet iedereen deze panelen :)

Maakt het overigens nog uit of deze panelen landscape of portrait gelegd worden? In landscape kan ik er 28 kwijt, in portrait 30.
dat is niet zo moeilijk, ik kan 12xSf leggen en dan heb ik 2040Wp.
maar in die ruimte kan ik ook 10Xyingly 275Wp (0,76€/Wp) leggen en dan heb ik 2750Wp.
dan is het zo +/- niet echt veel verschil meer.
solarfrontier is een mooi paneel alleen de Wp/m2 is wat laag.
dat word weer goed gemaakt door dat de kWh/Wp wat hoger is, maar heel veel verschil in het totaal maakt het niet uit.

het is meer persoonlijke keuze en wat toevallig lekker op dak past. ;)

even rekening mee houden dat je wel stringen parallel moet maken en er een omvormer bij wil hebben.
de stringen moeten dan wel even lang zijn.
b.v 4x7=28 of 6x5=30 etc....

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 13:32
zonoskar schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:46:

Omdat de opbrengst per m2 niet zo hoog is.

kWh/kWp is leuk voor de geile lijstjes hier, maar uiteindelijk is het misschien nog wel interessanter hoeveel kWh je in totaal met je dak kan oogsten. In de meeste gevallen (woonhuizen) is dakoppervlak uiteindelijk toch de beperkende factor.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Maar de Wp kan toch niemand iets interesseren? Het gaat erom hoeveel kWh je oogst. Als dat bij de SF vergelijkbaar is met een 240 Wp paneel, dan maakt het toch niet zo uit dat je maar 170 Wp per paneel krijgt? Of is iedereen zo kortzichtig?

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:20:
Maar de Wp kan toch niemand iets interesseren? Het gaat erom hoeveel kWh je oogst. Als dat bij de SF vergelijkbaar is als een 240 Wp paneel, dan maakt het toch niet zo uit dat je maar 170 Wp per paneel krijgt? Of is iedereen zo kortzichtig?
de marketing zegt 10% meer opbrengst, dus laten we daar maar van uit gaan.
170Wp+10% = 187Wp
dit paneel heeft +/- de zelfde aantal m2.
http://www.sun-solar.nl/i...n-voor-168-euro-incl-btw/

calculeert u maar >:) .

• migjes
[...]
daar zit inderdaad niet veel marge op.

maar goed een klein lesje in flash ondernemen is wel op zijn plaats.
je neemt een product waarvan je het idee hebt dat het hot is, solarfrontier in dit geval.
er voor zorgen dat je niet teveel producten hebt en maakt het bijna onfeilbaar, er word beperkt met solafrontier verzies + solaredge p405.
je huurt(of je hebt) een busje + opslag.
een klant komt langs en kleinste order is ongeveer 12Xsolarfrontier + 6x p405 + SE2200 + bevestiging spul
dan verdien je 12X +/-5 euro op de panelen winst=60 euro.
de p405 kun je op een pallet kopen en kosten dan nog maar +/-35 euro en verkoop je voor 62 euro winst = 162 euro.
se2200 kun je groot inkopen voor 600 euro en verkoop je voor 730 euro. winst=130 euro.
bevestiging spul verkoop je voor 300 euro en als je groot inkoopt kost dat 150 euro. winst=150 euro.

de totale winst bij kleinste klant is dan ongeveer 500 euro.
als je dan een klantje of 5 doet per week heb je het salaris wel binnen en is het kosten dekkend.
en mocht het product uit de gratie raken, gewoon de simkaart van je telefoon vervangen en een nieuw product gaan leveren, garantie is niet jouw probleem.
(voor tweakers is het niet zo een groot probleem om bij dat soort clubjes te kopen, als mensen willen laten leggen zou ik wel verder kijken.)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:24:
[...]

de marketing zegt 10% meer opbrengst, dus laten we daar maar van uit gaan.
170Wp+10% = 187Wp
dit paneel heeft +/- de zelfde aantal m2.
http://www.sun-solar.nl/i...n-voor-168-euro-incl-btw/

calculeert u maar >:) .
Dan levert een normaal paneel wel meer op. Maar de marketing heeft het over een vergelijkbare kWh als een poly 240 Wp paneel. Misschien moet ik niet teveel op marketing vertrouwen :) Maar mooier zijn ze wel, die SF panelen. En ik heb plaats genoeg op mijn dak.

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:32:
[...]

Dan levert een normaal paneel wel meer op. Maar de marketing heeft het over een vergelijkbare kWh als een poly 240 Wp paneel. Misschien moet ik niet teveel op marketing vertrouwen :) Maar mooier zijn ze wel, die SF panelen. En ik heb plaats genoeg op mijn dak.
die 10% lukt aardig bij de meeste setjes, maar vergelijken is aardig lastig er zijn meer factoren.
240Wp amehoela!!!
voobeeld wat ik gaf was een paneel met 5"cellen, het word nog vreemder als je kijkt naar 6"cellen.
neem deze:
http://shop.winkelman-zon...nokristallijn--285wp.html
of deze:
http://shop.winkelman-zon...75c-30b-mono--panda-.html

en bereken het aantal Wp/m2 tegen over solarfrontier met de prijs.
en dan kom je niet al te gek ver uit elkaar.
heb je dan ook nog beperkt ruimte dan is de keuze in mijn ogen snel gemaakt.

(voor alle duidelijkheid SF=ok, het heeft perfect een mooi stukje van de markt en is nodig op sommige daken, alleen niet overal.)

• Aikon
  • Niet online
Ik had op een gegeven moment twee offertes tegen elkaar gelegd, poly vs thin film. Ik kwam vrijwel exact op eenzelfde prijs per opgewekte kWh uit met eenzelfde oppervlak. Ik heb voor poly gekozen omdat ik nergens die positieve getallen onafhankelijk bevestigd zag van thin film, en van poly wel.

Kan je overigens op de ene mpp poly plaatsen en op de andere mpp thin film onder een compleet andere hoek/oriëntatie?
Oftewel werken de twee mpp's op een omvormer onafhankelijk? Uiteraard rekening houden met de max. van de omvormer.

• migjes
Aikon schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:45:
Ik had op een gegeven moment twee offertes tegen elkaar gelegd, poly vs thin film. Ik kan vrijwel exact op eenzelfde prijs per opgewekte kWh uit met eenzelfde oppervlak. Ik heb voor poly gekozen omdat ik nergens die positieve getallen onafhankelijk bevestigd zag van thin film, en van poly wel.

Kan je overigens op de ene mpp poly plaatsen en op de andere mpp thin film onder een compleet andere hoek/oriëntatie?
Oftewel werken de twee mpp's op een omvormer onafhankelijk? Uiteraard rekening houden met de max. van de omvormer.
ja dat kan, de mpp's werken totaal onafhankelijk van elkaar. (daar zijn ze voor)
(er is een maar, niet alle thinfilm kan op een zelfde soort omvormer(tl) sommige hebben een trafo omvormer nodig, sf kan wel op een tl omvormer.)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daarbij gebruiken SF panelen veel minder grondstoffen en geen zware metalen. En ze hebben geen degradatie, volgens: http://www.olino.org/arti...vertelt-cigs-zonnepanelen

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:53:
Daarbij gebruiken SF panelen veel minder grondstoffen en geen zware metalen. En ze hebben geen degradatie, volgens: http://www.olino.org/arti...vertelt-cigs-zonnepanelen
jep, dat is een grote plus, minder zware metalen en grondstoffen.
de degradatie :? daar twijfel ik over.
maar dat is ook voor mono/poly.

je ziet vaak dat als een setje nog nieuw is dat de opbrengsten de eerste 2 maanden nog net +/-2% hoger zijn.(panelen worden gelevert met een + tolerantie ;) die verlies je in de eerste 2 maanden)
daarna zakken de panelen wat in, verdere degradatie heb ik nog niet kunnen detecteren zelfs niet in 10 jaar+ oude panelen.

edit:
trouwens ik zet zoizo een vraagteken bij het verhaal van olino.
de persoon had ook banden met een club die solarfrontier verkocht, er zou wel eens een verstrengelde belangen kunnen zijn. ;)
(waarmee ik niemand of niks mee wil beschuldigen, maar opvallend was het wel.)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 15-01-2015 13:23 ]

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:28:
[...]

daar zit inderdaad niet veel marge op.

maar goed een klein lesje in flash ondernemen is wel op zijn plaats.
je neemt een product waarvan je het idee hebt dat het hot is, solarfrontier in dit geval.
er voor zorgen dat je niet teveel producten hebt en maakt het bijna onfeilbaar, er word beperkt met solafrontier verzies + solaredge p405.
je huurt(of je hebt) een busje + opslag.
een klant komt langs en kleinste order is ongeveer 12Xsolarfrontier + 6x p405 + SE2200 + bevestiging spul
dan verdien je 12X +/-5 euro op de panelen winst=60 euro.
de p405 kun je op een pallet kopen en kosten dan nog maar +/-35 euro en verkoop je voor 62 euro winst = 162 euro.
se2200 kun je groot inkopen voor 600 euro en verkoop je voor 730 euro. winst=130 euro.
bevestiging spul verkoop je voor 300 euro en als je groot inkoopt kost dat 150 euro. winst=150 euro.

de totale winst bij kleinste klant is dan ongeveer 500 euro.
als je dan een klantje of 5 doet per week heb je het salaris wel binnen en is het kosten dekkend.
en mocht het product uit de gratie raken, gewoon de simkaart van je telefoon vervangen en een nieuw product gaan leveren, garantie is niet jouw probleem.
(voor tweakers is het niet zo een groot probleem om bij dat soort clubjes te kopen, als mensen willen laten leggen zou ik wel verder kijken.)
Dat zijn dan wel allemaal bedragen incl. BTW dus die 500 = 413 ex.

Geen idee van de inkoop prijzen, maar ik heb de indruk dat je de marge wel flink overschat.
P405, verkoop 62 en inkoop 35 euro zeg je, dat is 80% marge.

Als dat werkelijk zo is dan begint de echte flash ondernemer een optimizer shop >:)

• Origineel
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:32:
Jij hebt plaats genoeg, Nhz heeft plaats genoeg, dus volgens mij moeten jullie samen deze partij opkopen >:)
http://www.secondsol.de/h...anzeige,7528,SF-130-L.htm

• WoudseHoeve
Origineel schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:37:
[...]

Jij hebt plaats genoeg, Nhz heeft plaats genoeg, dus volgens mij moeten jullie samen deze partij opkopen >:)
http://www.secondsol.de/h...anzeige,7528,SF-130-L.htm
Als je ruimte genoeg hebt is dit ook leuk http://www.secondsol.de/h...ige,7538,Antec-ATF-36.htm

2 euro voor 36Wp = 5.5 cent per Wp :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
Origineel schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:33:
[...]

Dat zijn dan wel allemaal bedragen incl. BTW dus die 500 = 413 ex.

Geen idee van de inkoop prijzen, maar ik heb de indruk dat je de marge wel flink overschat.
P405, verkoop 62 en inkoop 35 euro zeg je, dat is 80% marge.

Als dat werkelijk zo is dan begint de echte flash ondernemer een optimizer shop >:)
de P405 kun je per pallet kopen, zijn er wel veel, maar een stuk goedkoper en kunnen op alle 3 de paneel varianten
en normale verkoop prijs is ongeveer 62 euro.
met alleen optimizers kun je geen winst maken, te veel handelingen voor te weinig verkoop.
je krijgt ze moeilijk los verkocht zonder paneel er bij. ;)
(maar met een marketing verhaaltje over schaduw lukt dat wel met 2 solarfrontiertjes er bij.)

dat zou ook nog kunnen met de panelen maar dan moet je al snel een container kopen en dat is dan meteen 900 stuks, en lijkt mij een beetje veel voor een kleine ondernemer (en je wil 3 varianten dus 3 containers).
als je een container panelen wil moet je altijd bellen met de groot handel voor een prijs. >:)

het trukje is simpel, lok mensen met een lage paneel prijs en maak winst op de rest. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 15-01-2015 14:04 ]

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:43:
[...]

Als je ruimte genoeg hebt is dit ook leuk http://www.secondsol.de/h...ige,7538,Antec-ATF-36.htm

2 euro voor 36Wp = 5.5 cent per Wp :)
Heb je wel heel veel ruimte nodig, idee is dat je ze alle 600 in 1 keer afneemt. 8)7
Dan is dit toch leuker Klik! €21,90 per paneel van 120Wp, minimale afname 30 stuks. Kun je voor €657 een mooie 3600Wp leggen op net geen 43m2 en dat is best haalbaar op een beetje flinke woning. ;)

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:49:
ja dat kan, de mpp's werken totaal onafhankelijk van elkaar. (daar zijn ze voor)
(er is een maar, niet alle thinfilm kan op een zelfde soort omvormer(tl) sommige hebben een trafo omvormer nodig, sf kan wel op een tl omvormer.)
Wat is eigenlijk de reden dat sommige een trafo omvormer nodig hebben?

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
zonoskar schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:53:
Lees ook even de commentaren bij het artikel voor een stukje nuance....

Komt nog bij dat je voor de SF panelen wat meer montage materiaal nodig hebt. Ik vind de SF panelen ook erg mooi, maar de verkooppraatjes kloppen niet helemaal. En dan kan de opbrengst tegenvallen. Mijn collega dacht dat zijn Sf-jes ook in de volle schaduw prima presteerden.

Het gaat bij de meeste mensen uiteindelijk om de opbrengst in kWh/m2. De beschikbare oppervlakte is dan bepalend en dan doen de mono's en poly's het ook gewoon goed. Het grondstoffen verhaal is natuurlijk wel een goed punt...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• mux

mux

99% efficient!

Hm, sowieso: er is zoveel onzin en marketing in de zonnepanelenwereld: waarom zou je ooit verkooppraatjes vertrouwen, met name verkooppraatjes zonder harde cijfers?

CI(G)S presteert beter per Wp, maar misschien 10%. Het is veel meer dan 10% duurder dan poly, en gebruikt meer ruimte dan mono. Vooralsnog is de voornaamste reden om een CIS paneel te kopen uiterlijk, en eventueel een optie als je ongunstige (beschaduwde) plaatsing hebt en beperkt bent in oppervlak.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

drielp schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:45:
Lees ook even de commentaren bij het artikel voor een stukje nuance....
Had ik al gedaan :) Ik heb op mijn dak alleen last van de schoorsteen, verder zou ik 10.4x8.6m vol kunnen leggen. De schoorsteen staat op 4.2m vanaf de bovenkant en 1m vanaf de zijkant, dus ik wil de panelen daarboven houden. Dus dan houdt ik 10.4x4.2m over. Daar gaat dan nog 30cm vanaf aan elke kant. Als target wil ik rond de 4500-5000 kWh per jaar uitkomen, dus 30x SF170 zou moeten volstaan. Ik kan ook 20 poly's op het dak leggen, maar dan ben ik toch wel een beetje bang voor die schoorsteen en kost het me dat misschien een paar optimizers. En dat grondstoffenvoordeel van de SF panelen vind ik ook wel interessant.

[ Voor 60% gewijzigd door zonoskar op 15-01-2015 16:18 ]

• migjes
Origineel schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:44:
[...]
Wat is eigenlijk de reden dat sommige een trafo omvormer nodig hebben?
dat heeft met de aardig te maken, maar kan niet zo snel een goed voorbeeld vinden.
sommige thinfilm hebben dat nodig.
zonoskar schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:08:
[...]
Had ik al gedaan :) Ik heb op mijn dak alleen last van de schoorsteen, verder zou ik 10.4x8.6m vol kunnen leggen. De schoorsteen staat op 4.2m vanaf de bovenkant en 1m vanaf de zijkant, dus ik wil de panelen daarboven houden. Dus dan houdt ik 10.4x4.2m over. Daar gaat dan nog 30cm vanaf aan elke kant. Als target wil ik rond de 4500-5000 kWh per jaar uitkomen, dus 30x SF170 zou moeten volstaan. Ik kan ook 20 poly's op het dak leggen, maar dan ben ik toch wel een beetje bang voor die schoorsteen en kost het me dat misschien een paar optimizers. En dat grondstoffenvoordeel van de SF panelen vind ik ook wel interessant.
je mag gerust solarfrontier gebruiken, het levert zeker lekker op.

alleen deze beredenering voldoet niet voor hier.
hoeveel Wp kun je met deze panelen ophangen? (aardig de zelfde maat ;) )
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
en als het moet kun je ze ook nog combineren met deze in 1 string.
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
en daar heb je echt geen optimizers voor nodig.

er zijn altijd andere oplossingen >:)

edit:
ben bang dat je dan een aantal panelen minder moet gaan leggen, anders heb je teveel kWh.
is er een mooie plek over voor een zonneboiler >:)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 15-01-2015 16:35 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:19:
alleen deze beredenering voldoet niet voor hier.
hoeveel Wp kun je met deze panelen ophangen? (aardig de zelfde maat ;) )
Die 60 cel Panda kost 212,- voor 275 Wp. 20x dat komt ongeveer gelijk uit met de SF 170 panelen (die kosten 139,-). Qua opbrengst zit je 300 Wp hoger, en dan hou ik geen rekening met de 10% marketingpraat (want dan halen de SF panelen meer Wp binnen). Voor panelen die lelijker zijn en meer milieu impact hebben.

De SF panelen verbruiken wel 5 m2 meer. Dus je zou nog meer van die Panda panelen kunnen leggen. Maar ik vind het verschil minimaal, qua kosten en qua opbrengst.

Zo is mijn lessenaarsdak (dus geen zadeldak) overigens, de helling is 20 graden, de schoorsteen zal ca 1.2m-1.5m hoog worden:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/DakSchema.png

[ Voor 25% gewijzigd door zonoskar op 15-01-2015 16:56 ]

• drielp
  • Laatst online: 27-12-2025
Als je genoeg ruimte op je dak hebt, dan is dat natuurlijk heel mooi. De SF panelen zien er gelikt uit. Hou wel rekening met het PV virus :) . Dan gaat namelijk ook de rest van dak vol. Hou daar rekening mee, je zal niet de eerste zijn...

Ik denk persoonlijk dat je toch wat last van schoorsteen gaat krijgen. Ook al naar de optie poly's/mono's met micro-omvormers gekeken? Je verdeelt dan het leed dat schaduw heet....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:48:
[...]

Die 60 cel Panda kost 212,- voor 275 Wp. 20x dat komt ongeveer gelijk uit met de SF 170 panelen (die kosten 139,-). Qua opbrengst zit je 300 Wp hoger, en dan hou ik geen rekening met de 10% marketingpraat (want dan halen de SF panelen meer Wp binnen). Voor panelen die lelijker zijn en meer milieu impact hebben.

De SF panelen verbruiken wel 5 m2 meer. Dus je zou nog meer van die Panda panelen kunnen leggen. Maar ik vind het verschil minimaal, qua kosten en qua opbrengst.

Zo is mijn lessenaarsdak (dus geen zadeldak) overigens, de helling is 20 graden, de schoorsteen zal ca 1.2m-1.5m hoog worden:
[afbeelding]
ach je moet het echt helemaal zelf weten wat je wil doen. (ik zag het wel voordat je een edit deed, lol)
het is mijn dak niet en het zal mij eigenlijk geen bal uitmaken.
(alleen dakpannen hebben een slecht rendement >:) )

met 20 graden gok je al aardig op zomer opbrengst (is vrij plat).
en ik zou die 5m2 over houden voor een zonneboiler, dat samen met warmte pomp is nul-op-de-meter.
en dat is nog iets leuker als een lage elektra rekening alleen ;) .

met een 20 graden dak, moet je best ver van huis lopen voordat je daar iets van ziet. ;)
dat is toch heel anders als een standaard 45 graden dak.

je zou ook 24 X 1,6X1m kunnen leggen, en dan 4 verwijderen om daar een zonneboiler te leggen.
(zonneboilers hebben minderlast van schaduw ;) )
wil je het echt mooi, dan kun je ook nog zoeken naar zonneboilers met de zelfde maat en kleur als de panelen, die zijn er ook ;)

zoals drielp het al zegt, het virus gaat zelfs verder als alleen wat pv. ;)
(met 5000kWh heb ik trouwens meer als genoeg stroom voor eigen gebruik + de verwarming met warmtepomp ;) )

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat als het wel jouw dak was, wat zou jij er van maken?

/edit: een warmtepomp komt er ook. Ik heb alleen nog geen plaats voor een boiler. Die vaten zijn nogal groot. Als er over een aantal jaar een garage komt, dan komt er zeker een zonneboiler. Maar het dak is groot genoeg dat er ook nog wel een paar van die panelen op passen. Ik weet nog niet hoeveel schaduw op het onderste deel van het dak heb.

[ Voor 75% gewijzigd door zonoskar op 15-01-2015 21:34 ]

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Origineel schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 08:44:
[...]

Lijkt idd op mijn dakkie ;)

[...]

Hoe breed is je huis?
3,8 + 1,25 + 4,1
of
3,8 + 1,7 + 4,1
Mijn huis is ongeveer 9,6m breed. Natuurlijk wil ik het maximale eruit halen (met een redelijke verhouding tussen prijs/kwaliteit/terugverdientijd), maar mijn dakoppervlak zal de limiterende factor zijn.

Ik heb je posts even opgezocht en het lijkt er inderdaad op. Als ik het goed begrijp heb je een inverter waar je meerdere strings op aangesloten hebt; een voor alle panelen boven je raampartij (en de onderste rij aan de buitenkanten) en een voor het paneel links en twee panelen rechts van je raampartij. Merk je nou een significant verschil in opbrengst tussen de twee strings gedurende de dag, of valt de schaduw van de raampartij eigenlijk wel mee? Als 15 panelen een optie zou zijn (afhankelijk van of dat past of niet en of dat zinnig is qua schaduw) zou ik ook zoiets kunnen doen en de panelen rond de raampartij op een aparte string kunnen zetten. Ik moet eigenlijk ook nog een keer checken hoe erg die schaduwval nou daadwerkelijk is, maar de zon wil maar niet doorbreken de laatste tijd :(

Ik vroeg me trouwens ook af wat nou de zin en onzin is van panelen met een hogere opbrengst. Neem bijvoorbeeld 300Wp panelen van LG. Heeft het zin om die op je dak te leggen als je ruimte beperkt is, of is het vooral zonde van je geld omdat het terugverdienen te lang duurt of je maar op een paar dagen per jaar die 300Wp daadwerkelijk haalt?

Ik merk al wel dat er veel meer opties zijn dan ik eerst dacht. Het liefst laat ik het allemaal wel via een installateur doen, zeker het spul in de meterkast. De spullen zelf los kopen zou nog een optie kunnen zijn, maar een totaaloplossing is wel zo makkelijk.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• mux

mux

99% efficient!

Die LG 300Wp panelen leveren absoluut meer op (door het hele jaar, het is niet alleen iets dat je bij volle zon doet hoor), maar ze zijn zoals zo vaak veel te duur voor het beetje extra vermogen dat je eruit krijgt tov ietsjes minder 'goede' panelen.

Het ligt er een beetje aan wat je uit je installatie wilt halen. Als je toch minstens 10 jaar blijft wonen waar je woont: gooi de best mogelijke panelen op je dak, want ongeacht de kosten verdienen ze zichzelf dubbel en dwars terug. De terugverdientijd is niet een moment waarop je installatie opeens stopt met werken - het gaat vervolgens nog 20-25 jaar door. Die paar tientjes extra verdien je altijd terug.

De vraag is meer: die paarhonderd euro extra voor je installatie - kun je die op een eerder moment voor een betere investering gebruiken? En: gezien de paneelprijzen nog wel een paar jaar omlaag zullen denderen - is het misschien slim om de investering een tijdje uit te stellen?

• Aikon
  • Niet online
Ik zie dat toch anders: als je met goedkopere panelen je verbruik (ruim) kan dekken, waarom dan duurdere panelen nemen? Mijn verwachting is dat je in de toekomst niet meer energie zal gaan verbruiken (denk wel aan evt. gezinsuitbreiding) en dus simpelweg goedkoper uit bent.

Wel zou ik rekening houden met wat vrije ruimte voor bijv. een zonneboiler in de toekomst, maar als je genoeg dak hebt dan heb je m.i. niet veel aan superefficiënte panelen.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

mux schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 22:31:
Die LG 300Wp panelen leveren absoluut meer op (door het hele jaar, het is niet alleen iets dat je bij volle zon doet hoor), maar ze zijn zoals zo vaak veel te duur voor het beetje extra vermogen dat je eruit krijgt tov ietsjes minder 'goede' panelen.

Het ligt er een beetje aan wat je uit je installatie wilt halen. Als je toch minstens 10 jaar blijft wonen waar je woont: gooi de best mogelijke panelen op je dak, want ongeacht de kosten verdienen ze zichzelf dubbel en dwars terug. De terugverdientijd is niet een moment waarop je installatie opeens stopt met werken - het gaat vervolgens nog 20-25 jaar door. Die paar tientjes extra verdien je altijd terug.

De vraag is meer: die paarhonderd euro extra voor je installatie - kun je die op een eerder moment voor een betere investering gebruiken? En: gezien de paneelprijzen nog wel een paar jaar omlaag zullen denderen - is het misschien slim om de investering een tijdje uit te stellen?
Aikon schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 22:44:
Ik zie dat toch anders: als je met goedkopere panelen je verbruik (ruim) kan dekken, waarom dan duurdere panelen nemen? Mijn verwachting is dat je in de toekomst niet meer energie zal gaan verbruiken (denk wel aan evt. gezinsuitbreiding) en dus simpelweg goedkoper uit bent.

Wel zou ik rekening houden met wat vrije ruimte voor bijv. een zonneboiler in de toekomst, maar als je genoeg dak hebt dan heb je m.i. niet veel aan superefficiënte panelen.
Tja, als je zo redeneert kun je altijd wel blijven uitstellen, maar ik begrijp je punt. Ik verwacht in dit huis oud te worden en ons gezin is wat mij betreft ook groot genoeg zo (2 kinderen). Ik zit juist in de situatie dat ik weinig dakruimte heb en een hoog verbruik (9.000kWh, ik rijd elektrisch). Dus dure panelen zouden voor mij nog best wel eens een idee kunnen zijn, ik wilde alleen even checken of je ze dan niet voor een paar dagen in het jaar koopt ;) Oh trouwens, ik heb ook nog een garage met een plat dak waar eventueel een zonneboiler / windmolen oid op zou kunnen in de toekomst.

• Andre1973
  • Laatst online: 12-01 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

@ Zonoskar
Wij (ik met een verkopende partij) plaatsen alleen maar SF op platte daken en dan O-W op 10 graden, onder deze omstandigheden presteren ze aanzienlijk beter dan "gewone panelen", recent 469 stuks geplaatst, mix van O-W en zuid, alles op optimizers (3 panelen op 1 optimizer). Nu bezig met 114 stuks ook alles op optimizers. Is ideaal om goed zicht te houden op hoe het systeem draaid en waar problemen (kunnen) zitten.
Grote voordeel van O-W onder 10 graden is dat je met veel minder balalst af kan, en dat is wel zo prettig als je het op een ouder gebouw neer zet met en houten dak. En ik vind het ook niet erg dat ik niet zo heel lang per klus als een veredelde stratenmaker over het dak loop stapel stenen te versjouen (wind gebied 1 hier, en daar is dus juist de meeste wind te verwachten).
En veel meer opbrengst per m2 door O-W.
Ook de belofte van geen degeneratie bij SF is natuurlijk prettig.

Maar ook op zuid onder 30 graden doen ze het goed hoor. 1,17 kWh / Wp / jaar in utrecht.
Als het goed is komen ze ook beschikbaar zonder allu frame (ik geloof eerst voor de zakelijke markt), hierdoor gaat het energie verbruik bij productie van de panelen een goed stuk omlaag.

En ze zijn super sterk, is een dubbel glas paneel, ik kan er met 100+ kg overheen lopen. is een voordeel als je er een waterdicht dak van maakt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

Shapeshifter schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 23:37:
[...]

[...]

Tja, als je zo redeneert kun je altijd wel blijven uitstellen, maar ik begrijp je punt. Ik verwacht in dit huis oud te worden en ons gezin is wat mij betreft ook groot genoeg zo (2 kinderen). Ik zit juist in de situatie dat ik weinig dakruimte heb en een hoog verbruik (9.000kWh, ik rijd elektrisch). Dus dure panelen zouden voor mij nog best wel eens een idee kunnen zijn, ik wilde alleen even checken of je ze dan niet voor een paar dagen in het jaar koopt ;) Oh trouwens, ik heb ook nog een garage met een plat dak waar eventueel een zonneboiler / windmolen oid op zou kunnen in de toekomst.
De efficiëntie van panelen wordt bepaald bij het uitzoeken van de cellen waaruit deze is opgebouwd. De hogere opbrengst is dus een blijvend iets door de jaren heen. Of de kosten tegen de baten opwegen hangt af van beschikbare ruimte (zoals je al aangeeft is deze niet groot) en budget. Is het laatste toereikend zou ik gewoon voor echt goede panelen gaan maar als je ook een goed gelegen garage hebt kun je die natuurlijk ook vol leggen met iets minder dan goede panelen. Zonneboiler zou ook kunnen maar windmolens komen echt niet uit. Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk pv leggen op dit moment en andere oplossingen zoeken in oa wtw en warmtepomp. Eerste is passief maar levert altijd op en de tweede is te regelen nav je opbrengst uit pv. :)

Niet een optie waar iemand voor de aanschaf op zit te wachten maar er is een levendige handel in tweedehands panelen e.d. dus upgraden van je panelen in de toekomst is zeker een overweging. ;)

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 00:49:
[...]

De efficiëntie van panelen wordt bepaald bij het uitzoeken van de cellen waaruit deze is opgebouwd. De hogere opbrengst is dus een blijvend iets door de jaren heen. Of de kosten tegen de baten opwegen hangt af van beschikbare ruimte (zoals je al aangeeft is deze niet groot) en budget. Is het laatste toereikend zou ik gewoon voor echt goede panelen gaan maar als je ook een goed gelegen garage hebt kun je die natuurlijk ook vol leggen met iets minder dan goede panelen. Zonneboiler zou ook kunnen maar windmolens komen echt niet uit. Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk pv leggen op dit moment en andere oplossingen zoeken in oa wtw en warmtepomp. Eerste is passief maar levert altijd op en de tweede is te regelen nav je opbrengst uit pv. :)

Niet een optie waar iemand voor de aanschaf op zit te wachten maar er is een levendige handel in tweedehands panelen e.d. dus upgraden van je panelen in de toekomst is zeker een overweging. ;)
In principe maak ik me niet zo zorgen om het budget, maar meer om de terugverdientijd. Of ik nu 5k€ uitgeef die ik over, zeg, 7 jaar terugverdien of 10k€ maakt mij niet uit. Grote voordeel van het laatste scenario is gok ik dat ik na het terugverdienen er veel meer winst op maak. Ik woon in een geschakelde woning, dat wil zeggen dat het rijtje huizen met de garages aan elkaar vastzitten (alsin huis-garage-huis-garage... etc.). Ofwel, de garage zit tussen de huizen in. Dit beperkt behoorlijk de hoeveelheid zonlicht die erop valt, eigenlijk is de garage dus niet geweldig geschikt voor PV. Ik heb hier en daar wat over windmolens gelezen en zelfs van de kleine efficiente molens wordt gezegd dat de terugverdientijd ongeveer even lang is als de levensduur van het apparaat, geen geweldige investering dus. Onze mechanische ventilatie heeft een warmtewisselaar overigens, maar we hebben geen warmtepomp (we gebruiken misschin 700m3 gas per jaar, dus dat valt ook wel mee).

Tja, het liefst doe ik het in een keer goed natuurlijk. Op een later tijdstip panelen vervangen kost ook weer geld en tijd, als die hoeveelheid geld en tijd ongeveer gelijk is aan nu dure panelen kopen weet ik het wel 8)

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:40
migjes schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 17:37:
[...]

met 20 graden gok je al aardig op zomer opbrengst (is vrij plat).
en ik zou die 5m2 over houden voor een zonneboiler, dat samen met warmte pomp is nul-op-de-meter.
en dat is nog iets leuker als een lage elektra rekening alleen ;) .
Dat valt wel mee volgens mij. Volgens pvgis zit er tussen 20 en 35gr 60kWh op jaarbasis. Bij een 45gr dak zelfs maar 30. Dat bij een bijna zuid gericht dak en 3120wp.
met een 20 graden dak, moet je best ver van huis lopen voordat je daar iets van ziet. ;)
dat is toch heel anders als een standaard 45 graden dak.
Dat klopt, als ik achter tegen de schutting sta, moet ik op een trapladder staan om een beetje op de panelen te kijken.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Shapeshifter schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:12:
In principe maak ik me niet zo zorgen om het budget, maar meer om de terugverdientijd. Of ik nu 5k€ uitgeef die ik over, zeg, 7 jaar terugverdien of 10k€ maakt mij niet uit. Grote voordeel van het laatste scenario is gok ik dat ik na het terugverdienen er veel meer winst op maak.
Een wijs iemand zei ooit (ik parafrase nu even), die investering ben je na een jaar alweer vergeten. De opbrengst is blijvend, dus het voelt alsof je vanaf dag 1 al winst maakt. En zo zie ik het ook.

• migjes
zonoskar schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:30:
Wat als het wel jouw dak was, wat zou jij er van maken?
er zijn legio aan mogelijkheden, maar ik heb geen standaard antwoord voor je.
is het mogelijk om mij van wat meer info te voor zien, zodat ik beter schaduw kan schatten.
zonoskar schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:58:
[...]
Een wijs iemand zei ooit (ik parafrase nu even), die investering ben je na een jaar alweer vergeten. De opbrengst is blijvend, dus het voelt alsof je vanaf dag 1 al winst maakt. En zo zie ik het ook.
dat is wijs, inderdaad.
en zo voeld het meestal wel in de eerste 3 maanden.
maar blijf altijd met 2 voeten op de grond en helder in het hooft, je verdiend wel wat, maar eigenlijk is het maar een beetje besparen. (zo groot zijn de bedragen nu ook weer niet)
janne_nl schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:22:
[...]
Dat valt wel mee volgens mij. Volgens pvgis zit er tussen 20 en 35gr 60kWh op jaarbasis. Bij een 45gr dak zelfs maar 30. Dat bij een bijna zuid gericht dak en 3120wp.
[...]
Dat klopt, als ik achter tegen de schutting sta, moet ik op een trapladder staan om een beetje op de panelen te kijken.
als je met pvgis kijkt neem je ook het aantal uren mee, ik was nog aan het denken naar de hoogste W op een dag, en die bereik je als de zon recht op de panelen staat. ;)

ik zit na te denken of ik ergens een huis weet met 20 graden dak :?
om te kunnen schatten hoever je van je huis af moet lopen om het dak te kunnen zien.
heb jij enig idee?

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:19:
[...]

dat heeft met de aardig te maken, maar kan niet zo snel een goed voorbeeld vinden.
sommige thinfilm hebben dat nodig.
Dat is wel goed om te weten.
Hoe kom je er achter welke panelen dat nodig hebben, staat dat in de specs?

• Origineel
  • Niet online
Andre1973 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 00:17:
En ze zijn super sterk, is een dubbel glas paneel, ik kan er met 100+ kg overheen lopen. is een voordeel als je er een waterdicht dak van maakt.
Meen je dat serieus? Gewoon in het midden over die SF panelen heen lopen?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:40
migjes schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:09:
[...]

ik zit na te denken of ik ergens een huis weet met 20 graden dak :?
om te kunnen schatten hoever je van je huis af moet lopen om het dak te kunnen zien.
heb jij enig idee?
pfff, ik denk toch dat je er snel een meter of 30/40 vanaf moet staan.
De achterburen hebben er vanaf hun eerste verdieping in ieder geval goed zicht op.

Ik weet niet of ik een site mag noemen, maar bij realisaties van Petec Solar staan wat foto's, bitumen dak.

• WoudseHoeve
Andre1973 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 00:17:
Grote voordeel van O-W onder 10 graden is dat je met veel minder ballast af kan, en dat is wel zo prettig als je het op een ouder gebouw neer zet met en houten dak. En ik vind het ook niet erg dat ik niet zo heel lang per klus als een veredelde stratenmaker over het dak loop stapel stenen te versjouwen (wind gebied 1 hier, en daar is dus juist de meeste wind te verwachten).
Wel goed voor de lijn, kan je nog eens lekker uit eten .... :9~
Ook de belofte van geen degeneratie bij SF is natuurlijk prettig.
Die dunne film paneeltjes die ik heb gehad waren anders flink gedegenereerd.... visueel was dat ook te zien. Door parasitaire stromen (door een LT omvormer en verkeerde aarding) was de film behoorlijk aangetast. Alles staat of valt met de goede aansluiting en montage / aarding.
Maar ook op zuid onder 30 graden doen ze het goed hoor. 1,17 kWh / Wp / jaar in utrecht.
Ook door de kleinere negatieve temperatuur-coëfficiënt doen ze het ook goed bij warm weer met hoge instraling.
Als het goed is komen ze ook beschikbaar zonder allu frame (ik geloof eerst voor de zakelijke markt), hierdoor gaat het energie verbruik bij productie van de panelen een goed stuk omlaag.
Aluminium is juist zeer goed recyclebaar dus daar zou ik me helemaal geen zorgen maken. Alleen initieel kost het veel stroom.
mmm ik weet het niet, poly's breken ook niet als je er op gaat staan maar ze buigen wel. De schade zie je mogelijk pas na jaren terug? Het voordeel van film is dat het flexibel is tov de polys en mono's waar de silicium een bepaalde dikte heeft en kan gaan breken.
De dunne film panelen zijn wel van minimaal 2x zo dik glas.

• mux

mux

99% efficient!

De cellen in een poly/mono-paneel zijn ook bijzonder dun, en je zult je verbazen over hoe ontzettend ver die kunnen buigen. Ik denk dat het glas veel eerder breekt dan de cellen zelf, en dat zelfs bij uiterste buiging de cellen nog steeds geen schade oplopen.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Solar Frontier panelen zijn echt tanks. Ik zou er zelf nooit over wat voor zonnepaneel dan ook lopen, maar als het dan toch moet, dan maar over een SF paneel. Ik heb thuis standaard krystallijne panelen gelegd (ET Solar) en bij mij op het werk SF panelen. Ik heb ze dus beide in mijn handen gehad. Qua oppervlakte is het SF paneel een stuk kleiner, maar desondanks wel zwaarder! Alleen dat zegt al wat over de bouwkwaliteit. Niet alleen het glas is dikker, ook het aluminium frame is een stuk dikker/steviger.
mux schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:19:
De cellen in een poly/mono-paneel zijn ook bijzonder dun, en je zult je verbazen over hoe ontzettend ver die kunnen buigen. Ik denk dat het glas veel eerder breekt dan de cellen zelf, en dat zelfs bij uiterste buiging de cellen nog steeds geen schade oplopen.
Cellen zijn volgens mij nog best kwetsbaar. Uiteraard is het een reclame filmpje van SunPower, maar je hoort wel meer verhalen over 'micro-cracks' waardoor een paneel niet zichtbaar beschadigd is, maar wel een verminderde opbrengst heeft door onzichtbare beschadigingen:

[ Voor 37% gewijzigd door antonboonstra op 16-01-2015 10:35 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 08:21

aip

@ Solarking (of een ander met kennis van zaken)

Zou zo'n involar 250 micro omvormer ook kunnen werken met 1 (of 2?) van deze IBC120S panelen?
Datasheet:

STC Power Rating Pmp (W) 120
Open Circuit Voltage Voc (V) 21.0
Short Circuit Current Isc (A) 7.74
Voltage at Maximim Power Vmp (V) 16.8
Current at Maximim Power Imp (A) 7.12
Panel Efficiency 11.3%
Fill Factor 73.8%
Power Tolerance -5.00% ~ 5.00%
Maximum System Voltage Vmax (V) 1000
Maximum Series Fuse Rating (A)

( http://www.posharp.com/ib...olar-ag_p1684727644d.aspx )

Daar heb ik er nog een tiental van staan in een schuur, en 2 of drie ervan die zouden mooi het constante verbruik van mijn zwembadpomp, koelkast etc.afdekken

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Twee panelen in serie past prima op zo'n Involar.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Origineel
  • Niet online
Shapeshifter schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 22:09:
[...]

Mijn huis is ongeveer 9,6m breed. Natuurlijk wil ik het maximale eruit halen (met een redelijke verhouding tussen prijs/kwaliteit/terugverdientijd), maar mijn dakoppervlak zal de limiterende factor zijn.

Ik heb je posts even opgezocht en het lijkt er inderdaad op. Als ik het goed begrijp heb je een inverter waar je meerdere strings op aangesloten hebt; een voor alle panelen boven je raampartij (en de onderste rij aan de buitenkanten) en een voor het paneel links en twee panelen rechts van je raampartij. Merk je nou een significant verschil in opbrengst tussen de twee strings gedurende de dag, of valt de schaduw van de raampartij eigenlijk wel mee? Als 15 panelen een optie zou zijn (afhankelijk van of dat past of niet en of dat zinnig is qua schaduw) zou ik ook zoiets kunnen doen en de panelen rond de raampartij op een aparte string kunnen zetten. Ik moet eigenlijk ook nog een keer checken hoe erg die schaduwval nou daadwerkelijk is, maar de zon wil maar niet doorbreken de laatste tijd :(

Ik vroeg me trouwens ook af wat nou de zin en onzin is van panelen met een hogere opbrengst. Neem bijvoorbeeld 300Wp panelen van LG. Heeft het zin om die op je dak te leggen als je ruimte beperkt is, of is het vooral zonde van je geld omdat het terugverdienen te lang duurt of je maar op een paar dagen per jaar die 300Wp daadwerkelijk haalt?

Ik merk al wel dat er veel meer opties zijn dan ik eerst dacht. Het liefst laat ik het allemaal wel via een installateur doen, zeker het spul in de meterkast. De spullen zelf los kopen zou nog een optie kunnen zijn, maar een totaaloplossing is wel zo makkelijk.
De zon staat op dit moment nog zo laag, dat al mijn onderste panelen in de schaduw liggen, ik kan dus nog weinig zinnigs zeggen over hoe de 2 stings zich onderling verhouden en over eventuele schaduw.

Bij mij paste het op deze manier erg fraai, maar dat wordt bij jouw huis toch een stuk lastiger.
Misschien dat je wel 9 SF panelen in portrait zou kunne plaatsen langs de bovenkant, en daaronder de panelen landscape. Dus 6 links en 6 rechts, kom je totaal op 21 panelen = 3570 Watt.
Vraag me af of dat wel zo mooi is.
Standaard formaat panelen kun je er iig 15 kwijt (6 links, 8 rechts en 1 landscape bovenin) en geeft al meer WP, daar zou ik dan voor kiezen.

Dat "verticale" deel van het dak, hoeveel graden is dat?
Valt daar veel schaduw op, want misschien zou je daar ook een rij panelen kunnen ophangen?
Denk dat je met meer "goedkopere" panelen meer opwekt dan minder super hoog rendement panelen die extreem duur zijn.
Denk wel dat mocht je dat verticale stuk erbij pakken je wel iets van optimizers moet gebruiken.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 08:21

aip

antonboonstra schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:45:
Twee panelen in serie past prima op zo'n Involar.
Dank. Ga ik in het voorjaar dan maar eens kijken naar bekabeling etc., en dan rond de paasdagen maar eens regelen.

• WoudseHoeve
aip schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:43:
@ Solarking (of een ander met kennis van zaken)

Zou zo'n involar 250 micro omvormer ook kunnen werken met 1 (of 2?) van deze IBC120S panelen?
Datasheet:

STC Power Rating Pmp (W) 120
Open Circuit Voltage Voc (V) 21.0
Short Circuit Current Isc (A) 7.74
Voltage at Maximim Power Vmp (V) 16.8
Current at Maximim Power Imp (A) 7.12
Panel Efficiency 11.3%
Fill Factor 73.8%
Power Tolerance -5.00% ~ 5.00%
Maximum System Voltage Vmax (V) 1000
Maximum Series Fuse Rating (A)

( http://www.posharp.com/ib...olar-ag_p1684727644d.aspx )

Daar heb ik er nog een tiental van staan in een schuur, en 2 of drie ervan die zouden mooi het constante verbruik van mijn zwembadpomp, koelkast etc.afdekken
Je kan er ook een stuk of 4 tot 5 aan een Soladin 600 hangen. Die kan je tweede hands ook leuk kopen. Maar qua prijs zal je ongeveer hetzelfde uitkomen.

• mux

mux

99% efficient!

De Soladins zijn tweedehands niet goedkoper dan een tweedehands/overstock TL, maar het voordeel is dat je ze zo het stopcontact in kunt jassen, waar anders ook wat kosten in zouden zitten (aparte groep/groep vrijmaken).

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

zonoskar schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:58:
[...]

Mja, ieder zijn overtuiging natuurlijk, maar ik kijk weldegelijk naar de financiële resultaten. Ik kijk ook elk jaar even of ik met elektrisch rijden wel zoveel bespaar als ik had becijferd. Zelf energie opwekken is wel leuk, maar het moet wel rendabel zijn. Ik doe al een concessie door niet het geld gewoon op een beleggersrekening te zetten omdat ik het rendement van panelen wat zekerder inschat, maar verder maak ik de meeste beslissingen vanuit financieel oogpunt. Hoe meer ik nu bespaar en opbouw, hoe minder afhankelijk ik later ben van een werkgever of een bank ;)

(je argument klinkt een beetje als: https://yourlogicalfallacyis.com/appeal-to-emotion trouwens)
Origineel schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:45:
[...]

De zon staat op dit moment nog zo laag, dat al mijn onderste panelen in de schaduw liggen, ik kan dus nog weinig zinnigs zeggen over hoe de 2 stings zich onderling verhouden en over eventuele schaduw.

Bij mij paste het op deze manier erg fraai, maar dat wordt bij jouw huis toch een stuk lastiger.
Misschien dat je wel 9 SF panelen in portrait zou kunne plaatsen langs de bovenkant, en daaronder de panelen landscape. Dus 6 links en 6 rechts, kom je totaal op 21 panelen = 3570 Watt.
Vraag me af of dat wel zo mooi is.
Standaard formaat panelen kun je er iig 15 kwijt (6 links, 8 rechts en 1 landscape bovenin) en geeft al meer WP, daar zou ik dan voor kiezen.

Dat "verticale" deel van het dak, hoeveel graden is dat?
Valt daar veel schaduw op, want misschien zou je daar ook een rij panelen kunnen ophangen?
Denk dat je met meer "goedkopere" panelen meer opwekt dan minder super hoog rendement panelen die extreem duur zijn.
Denk wel dat mocht je dat verticale stuk erbij pakken je wel iets van optimizers moet gebruiken.
Ik gok dat ik gewoon maar eens een paar scenario's moet gaan doorrekenen. Ik vrees dat het steile deel erg onderhevig gaat zijn aan schaduw, maar wie weet kan het uit. Overigens staat "mooi uitzien" niet echt bovenaan mijn lijstje. Rendement en functionaliteit wel ;)

Trouwens, is "Denk dat je met meer "goedkopere" panelen meer opwekt dan minder super hoog rendement panelen die extreem duur zijn." niet een beetje in tegenspraak met "Standaard formaat panelen kun je er iig 15 kwijt (6 links, 8 rechts en 1 landscape bovenin) en geeft al meer WP, daar zou ik dan voor kiezen." als je aanneemt dat SF panelen goedkoper zijn en minder rendement (per oppervlak) hebben dan "normale" panelen?

[ Voor 49% gewijzigd door Shapeshifter op 16-01-2015 12:01 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
aip schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:46:
[...]

Dank. Ga ik in het voorjaar dan maar eens kijken naar bekabeling etc., en dan rond de paasdagen maar eens regelen.
Een oost west opstelling, indien mogelijk is ook wel grappig ;)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Noordpanelen/Involar%20IBC.jpg

• Origineel
  • Niet online
Shapeshifter schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:58:
Trouwens, is "Denk dat je met meer "goedkopere" panelen meer opwekt dan minder super hoog rendement panelen die extreem duur zijn." niet een beetje in tegenspraak met "Standaard formaat panelen kun je er iig 15 kwijt (6 links, 8 rechts en 1 landscape bovenin) en geeft al meer WP, daar zou ik dan voor kiezen." als je aanneemt dat SF panelen goedkoper zijn en minder rendement (per oppervlak) hebben dan "normale" panelen?
Dat staat daar inderdaad erg krom.
Wat ik op doelde is 15 super hoge opbrengst (= dure panelen) op allen het schuine dak, minder opwekt dan 22 (15 schuine stuk + 7 verticaal) normale panelen voor hetzelfde geld.

• mux

mux

99% efficient!

Shapeshifter schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:58:
Mja, ieder zijn overtuiging natuurlijk, maar ik kijk weldegelijk naar de financiële resultaten. Ik kijk ook elk jaar even of ik met elektrisch rijden wel zoveel bespaar als ik had becijferd.
Je hebt ook gelijk... maar wat men bedoelt is dat de investering toch maar een klein deel is van je totaalopbrengst. Rekenend met nu-euro's en er vanuit gaande dat de elektriciteit niet duurder wordt (het is naar koopkracht ruwweg gelijk gebleven in de afgelopen 20 jaar, dus dat is niet onredelijk) kunnen we eens kijken naar wat ik op m'n dak kan gooien:

Optie 1: Meeste Wp/euro
  • 2x Soladin 600 €300 (Marktplaats)
  • Nogmaals 2xSoladin, gezien die over de levensduur van de panelen nog wel vervangen moeten worden
  • 6x REC 220Wp €540 (gebruiktezonnepanelen)
  • Aansluit/montagemateriaal €160
Totaal: €1300 voor 1320Wp, en dit levert zo'n 1100kWh/jr op, oftewel €220. Laat dit 25 jaar doorgaan en je hebt €5500 verdiend op een investering van €1300. In vandaag-euro's heb je een ROI van 323% oftewel 3200 euro netto.

Optie 2: Meeste Wp
  • Growatt 2000TL €525
  • Nogmaals
  • 6xYingLi Panda 275 €1225
  • Aansluit/montagemateriaal €175
Totaal €2450 voor 1650Wp, en dat levert 1550kWh/jr op, oftewel 313,5 euro. 7838 euro na 25 jaar, een ROI van 219% (slechter) oftewel 5387 euro (beter) netto.

Je krijgt hoe dan ook een flinke ROI op je investering - in de buurt van een gemiddeld beleggingsresultaat. Een duurdere installatie geeft je minder rendement, maar ondanks de fors hogere investering haal je er altijd je meerinvestering uit.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Nu ga je er wel van uit dat het salderen en de terugleververgoeding gelijk blijft over 25 jaar. Iets waar ik mijn twijfels over heb.

Ik heb gisteren de lokale installateur op bezoek gehad, heb er een beter gevoel bij dan bij Zonneplan. Voornamelijk omdat hij de situatie ter plekke echt komt bekijken en natuurlijk ook omdat ik gewoon plat met hem kon praten. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand ervaring met het TRIC-A montage systeem? De fabrikant van mijn dak panelen heeft klemmen die op de felsrand klemmen die geschikt zijn voor dit zonnepaneelmontagesysteem.

Pagina: 1 ... 80 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.