David schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 07:42:
[...]
Goed, dan zal ik vanaf nu iedereen aanraden een zo groot mogelijke omvormer aan te schaffen, om vervolgens te zeggen dat ze best wat meer panelen op het dak kunnen leggen. Aangezien ik in de afgelopen twee maanden al drie mensen met het pv-virus heb aangestoken zullen die adviezen zich snel verspreiden
Dat van die meer dan 600V is handige insiders info

Toch vraag ik me af hoe je
18 Panda's op een Power One 3.0 voor elkaar krijgt. Schakel je ze parallel zodat je twee strings van 9 hebt en daarmee binnen het max. voltage blijft?
lol, dat kan ook.
je kunt de power-one met 2x een mpp gebruiken, maar je kunt ook de power-one met de 2 mpp samen knopen tot 1 mpp. (lees de handleiding)
1. dus je kunt 9 panda's aan 1 mpp hangen van 2000W, zolang je maar boven de 200V blijft zit je ruim goed.
2. of je doet 2x9 aan 2 mpp's samen gevoegd tot 1 mpp van 3300W.
een leuke optie is: 12X panda op 1x power-one 3.6 en dan de 2 mpp's tot 1 koppelen. (ik scoor in Tilburg er een 1080kWh/kWp mee

)
kun je later over naar 12X op 1 mpp en heb je nog een mpp over van +/- 1500W of onder dimensioneren.
edit:
de power-one is niet gemaakt voor gebruik in nederland, wij hebben zulke kneuterige wetten en domme regelgeving, hier hoe je hem eigenlijk moet toepassen.
men nemen een power-one pvi 3.0, en hangen daar 20X+/-200Wp (5" cellen) aan(10 per mpp).
dan koppel je 31 power-one's aan elkaar en die gooi je op een verdeel kast naar het net.
gebruik je een power-one pvi 3.6/4,2, dan hang je er 24X+/-250Wp (6" cellen) aan(12 per mpp).
dan koppel je 61 power-one's aan elkaar en die gooi je op een verdeel kast.
de hoeveelheid power-one per verdeelkast is een beetje afhankelijk van welk land het is (wat voor net ze hebben)
de power-one's zijn water dicht en kun je dan gewoon onder de cellen hangen in een weilandje.
voor de verdeelkast moet je even een schuurtje bouwen.
edit2:
jeroenh heeft net gespost hoe dat er dan uit ziet.
JeroenH in "De Duurzame Kroeg deel 2"
(ik zie niet dat het power-one is, maar zoiets is dat wel)
[
Voor 33% gewijzigd door
migjes op 15-01-2015 10:56
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)